Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ pembaca mukmin sekelian

.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Selamat datang ke Laman Emjay. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik, hidayah, rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Aku telah tinggalkan pada kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya, (iaitu) Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya.

Wednesday 21 February 2007

Penyakit kuning, sembab, bengkak hati pada kanak-kanak



Assalamualaikum wbt sekelian muslimin

Di dalam artikel-artikel saya yang lalu telah menjelaskan perlunya menjauhi makanan rapu bagi mengelakkan penyakit terutama sekali penyakit berkaitan buah pinggang dan jantung.

Kali ini saya ingin menyambung penulisan saya mengenai tabiaat pengambilan makanan dan kesannya terhadap tubuh badan dan penyakit.

Saya masih terasa sayunya bagaimana seorang penderma hati telah menemui ajalnya selepas mendermakan sebahagian daripada hatinya kepada seorang kanak-kanak. Kerosakan hati boleh membawa kepada penyakit kuning. Penyakit ini sekarang begitu berleluasa menyerang kanak-kanak di Malaysia. Kalau hendak mengetahui lebih lanjut, silalah melawat wad sakit kanak-kanak berkaitan bengkak hati. Sedih sekali saya melihat mereka keluar masuk ke hospital dan hospital tidak mempunyai ubat bagi penyakit ini. Simptom penyakit ini ialah:

  1. Kulit kanak-kanak ini berwarna kekuningan. Pada peringkat awal, kekuningan ini dapat dikesan pada bahagian mata putih kanak-kanak tersebut
  2. Abdomen yang bengkak dan keras. Secara lebih terperinci ialah bahagian abdomen sebelah kanan keras dan bengkak. Sebenarnya bahagian ini bengkak adalah kerana hati yang terletak di kedudukan tersebut telah bengkak dan keras. Ini menjadikan toraks kanak-kanak ini besar macam banyak cacing di dalamnya.
  3. Muka atau keseluruhan badan sembab atau bengkak seperti mengandungi lebihan air di bawah kulit terutama sekali waktu bangun tidur.
  4. Lidah yang banyak keputihan di permukaan atasnya (jelirkan lidah mereka untuk melihatnya)
  5. Keletihan pada kanak-kanak tersebut..

Penyakit ini mengikut perubatan doktor dan hospital masih tidak ada ubatnya. Kerana masih tiada ubatnya, rawatan yang dilakukan adalah melalui pembedahan pemindahan hati oleh penderma hati.

Begitulah kaedah perubatan moden yang kononnya canggih tetapi sebenarnya masih terlalu banyak ilmu yang mereka tidak ketahui. Mereka tidak tahu (atau menyorokkan punca sebenar penyakit ini)  mengenai punca sebenar penyakit ini dan tidak ada kaedah untuk merawat penyakit ini.

Namun Alhamdulillah saya diberi kesempatan oleh Allah untuk mempelajari berkaitan penyakit kuning ini dari arwah guru saya.  Semoga Allah merahmati dan memberkati  rohnya.

Punca penyakit ini sebenarnya ialah pengambilan makanan rapu seperti twisties, o ring, maggi mee, air bergas dan pelbagai makanan rapu lainnya termasuk coco crunch. Juga termasuk dalam senarai punca penyakit ini ialah makanan segera seperti KFC, Mc Donald, naget, burger, sosej, aiskrim, potato chips, french fries dsb.

Rawatan bagi penyakit ini sebenarnya ialah dengan

1. Menjauhkan atau mengelakkan sama sekali pengambilan sebarang makanan rapu di atas.

2. Mengelakkan pengambilan makanan berminyak termasuk margarine dan mentega

3. Mengambil tomato dan limau madu

4. Buah delima dan apel hijau

5. Memakan buah almond panggang

6. Minum air kelapa hijau

7. Sekiranya ingin rawatan yang agak segera, perlu ambil ubat rebusan herba dari isteri arwah guru saya dengan harga RM80 untuk saiz 4 Liter untuk diminum selama sebulan di Kuala Lumpur. Namun pengambilan ubat ini memerlukan tempuh kira-kira 3 bulan.

8. Latih anak ini untuk makan nasi berlauk ikan dan pastikan makan sayur termasuk sayur pahit dan tidak pahit.

9. Perlu diingat bahawa rawatan ini adalah bukan rawatan segera namun insya-Allah pulih secara perlahan-lahan. Penyakit ini juga menyerang kanak-kanak ini dalam kadar yang perlahan selepas beberapa tahun.

Kepada sesiapa yang ingin memantapkan ilmu ini saya sarankan untuk membuat eksperimen kepada seorang anak sdr/sdri seperti begini:

Pilih anak  yang berusia 2 tahun. Berilahmakan maggi mee (atau mee segera lain) dengan kadar satu atau dua kali sehari. Tambahkan diet anak ini dengan memberikan pelbagai naget atau frozen food lainnya seperti perasa ikan, perasa ketam dsb. Berikan burger daging atau ayam 2 kali seminggu. Latih anak ini minum minuman bergas seperti FN orange atau strawberry atau jenama lain. Bawalah anak ini ke supermarket dan belilah sebarang makanan rapu lain mengikut apa yang dituding oleh jari anak ini.

Jangan lupa belikan Pringles, potato chips dan french fries sama ada yang dibeli di Mc Donald atau yang dibeli frozen di supermarket. Jangan galakkan anak ini makan nasi dan sayur (kanak-kanak memang tidak suka makan nasi dan sayur). Sebanyak 4 kali dalam seminggu, berikan anak ini makan aiskrim yang dibeli dalam kotak bersaiz 2 Liter. Murah harganya sekadar sekitar RM7 bagi kotak 2 liter. Sekali seminggu bawa anak ini makan di KFC atau Mc Donald untuk makan sebarang makanan di sana.


Perlu diingat bahawa eksperimen ini jangan melebihi tempuh 4 tahun. Menjelang tahun kedua atau ketiga sila perhatikan bahagian abdomen kanan atas sama ada masih lembut atau sudah semakin keras dan membengkak. Perhatikan muka dan kaki anak ini terutama sekali sewaktu bangun tidur sama ada sembab (membengkak) atau tidak. Sekiranya tanda ini sudah diperolehi, jangan teruskan sehingga kulit berwarna kuning. Berhentikan dan anda sudah berjaya melaksanakan eksperimen ini. Kesimpulan dari eksperimen ini ialah makanan rapu dan makanan yang disebutkan di atas membawa mudharat kepada kesihatan manusia.

Eksperimen ke atas kanak-kanak insya-Allah dapat dilihat dengan pantas. Sekiranya eksperimen ini dilakukan ke atas orang dewasa, kesannya agak lambat.

Sebenarnya, eksperimen yang saya sebutkan di atas ke atas kanak-kanak merosakkan hati melalui pembengkakan hati (abdomen kanan atas) serta merosakkan jantung yang dapat dikesan dari masalah pengeluaran darah dari hidung sewaktu cuaca panas dan sakit dada terutama di bahagian toraks sebelah kiri iaitu kedudukan sebenar jantung.

Bersama ini saya lampirkan petikan akhbar hasil usaha keberanian menteri kesihatan kita mendedahkan kesan memakan makanan rapu.

Terima kasih pak menteri kesihatan.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Muka Hadapan

Bahaya makanan segera -- 200 jenis produk digemari jadi punca pelbagai penyakit


Oleh: S. ANAND KUMAR dan NURUL ANUAR KARI


KUALA LUMPUR 20Feb.– Percayakah anda bahawa terdapat sekurangkurangnya 200 jenis makanan segera yang amat digemari rakyat negara ini menjadi punca pelbagai penyakit kritikal penduduk
Malaysia.


Mereka terdedah kepada makanan itu yang mengandungi kandungan lemak trans-fats, gula, garam dan bahan kimia yang tinggi. Ia juga dikategorikan sebagai ‘sampah’ dan mengancam kesihatan terutama kanak-kanak.

Penyakit-penyakit yang dicetuskan oleh makanan ini adalah kegemukan, diabetes, jantung dan kanser.

Apa itu makanan segera? Laman web Wikipedia merujuk makanan segera sebagai makanan yang dimasak terlebih dahulu dalam jumlah yang besar dan cuma perlu dipanaskan semula mengikut kehendak pembeli.

Ia biasanya tidak berkhasiat dan pendedahan mengenai keburukannya mengatasi kebaikan.

Dalam konteks Malaysia, ia bukan lagi datangnya dari restoran-restoran makanan segera yang lazim dikenali, tapi merangkumi makanan sejuk beku yang dipercayai mengandungi bahan pengawet yang berbahaya.

Menurut Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), antara makanan dan minuman segera yang dikategorikan sebagai tidak berkhasiat ialah mi segera, minuman bergas, gula-gula, burger dan coklat.

Makanan terbabit merupakan penyumbang kepada penyakit seperti sakit jantung, kencing manis, darah tinggi dan buah pinggang yang dihidapi kira-kira tiga juta penduduk negara ini.

Malah, dua juta rakyat negara ini iaitu 8.5 peratus daripada 26 juta penduduk, didapati menghidap penyakit
diabetes, yang kebanyakannya berpunca daripada makanan.

CAP dalam kajiannya turut mendapati hampir keseluruhan murid-murid sekolah menjadi sasaran kepada makanansegera dan terdedah kepada gejala penyakit kritikal itu sejak di usia muda.

Presiden CAP, S. M. Mohamed Idris berkata, kandungan gula berlebihan dan pewarna tiruan merupakan antara ‘racun’ yang tersembunyi dalam makan segera.

Sementara itu, Pakar Perunding Perubatan Hospital Pakar Shah Alam, Dr. Zulkarnain Ahmad Hamidy berkata, pengambilan makanan segera yang berlebihan dan malas bersenam akan menyumbang kepada obesiti yang menjadi punca segala penyakit termasuk darah tinggi, masalah jantung, kencing manis dan kegagalan buah pinggang.

Katanya, kebanyakan menu makanan segera mengandungi kadar karbohidrat yang tinggi tanpa vitamin atau zat berfaedah terutama untuk kanak-kanak yang sedang membesar.

Beliau menjelaskan, kalori yang memasuki badan sukar untuk dibuang dan ini akan membawa kepada masalah kesihatan seperti kegemukan dan masalah jantung.

Menurutnya, sejumlah besar kalori dalam makanan segera tidak diperlukan dan akan mengganggu sistem metabolisme badan, seterusnya dikumpul menjadi lemak.

‘‘Oleh itu, amalan untuk mengekang pengambilan makanan segera perlu dimulakan dengan pendidikan golongan muda tentang pemakanan seimbang dari bangku sekolah lagi,’’ katanya.

Ibu bapa katanya, perlu menghentikan segera amalan ‘membesarkan’ anak-anak dengan makanan segera yang sememangnya diketahui mengandungi jumlah kalori yang tinggi.

Zulkarnain berkata, anak-anak tidak memahami baik buruk makanan segera tetapi tetap memilihnya disebabkan mentaliti yang diterap oleh ibu bapa masing-masing.

 Pada masa yang sama, kajian CAP juga mendapati kanak-kanak yang gemar memakan makanan segera kurang aktif berbanding rakan sebaya mereka yang mengamalkan pemakanan sihat.

‘‘CAP mendefinisikan makanan segera sebagai ‘sampah’ kerana ia tidak berkhasiat dan boleh mendatangkan mudarat jika diambil dalam kuantiti yang banyak.

‘‘Pada kebiasaannya kanak-kanak yang mengambil makanan segera akan cepat kenyang dan tidak berselera terhadapmakanan lain seperti nasi, sayur dan buah-buahan,’’ kata Mohamed Idris.



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ancaman makanan segera

21 Feb 2007

Oleh: AHMAD KAMIL MOHAMED

PAKAR-pakar pemakanan sependapat bahawa makanan segera mengandungi lemak, garam dan gula yang tinggi sehingga boleh memudaratkan pengguna. – Gambar Hiasan.

“SUDAH rasa produk terbaru Mc Donald’s ke belum, yang sedang hebat ditayangkan iklannya kat televisyen tu.
Boleh tahan gak, cubalah.” Begitulah kata-kata yang terhambur dari mulut seorang kawan yang memang pencinta makanan segera.

Sayangnya, saya bukan kalangan peminat makanan segera. Begitulah kuatnya pengaruh iklan kepada orang ramai.

Memang tidak dapat dinafikan akan kehebatan iklan dalam mempengaruhi pengguna membuat keputusan untuk membeli produk atau perkhidmatan.

Antara yang menarik perhatian pengguna ialah iklan makanan segera di media cetak dan elektronik. Berbanding dengan kesan di media cetak yang mungkin tidak begitu hebat, pemaparan iklan makanan segera di media elektronik dilihat begitu kuat mempengaruhi pengguna.

Justeru itulah, syarikat-syarikat yang menerajui empayar makanan segera tidak teragak-agak membelanjakan jutaan ringgit ke atas iklan, penajaan dan promosi untuk menawan hati orang ramai akan kehebatan produk mereka.

McDonald’s, gergasi makanan segera umpamanya membelanjakan AS$ 1.8 bilion setahun untuk promosi dan iklan di Amerika Syarikat sehingga hampir semua kanak-kanak seawal dua tahun sudah mula mengenali watak Ronald Mc Donald’s arka emas.

Menariknya arka emas ini dipaparkan sebagai syurga yang menjamin hidup yang selamat, ceria dan penuh
dengan keseronokan khususnya kepada kanak- kanak.

Restoran makanan segera dipaparkan sebagai tempat yang menarik bukan sahaja untuk menjamu selera malah sekali gus medan santai untuk seluruh keluarga terutamanya kanak-kanak yang turut disediakan kemudahan untuk bermain gelongsor dan sebagainya.

Dengan pengenalan produk-produk baru ditambah pula dengan ungkapan kata-kata yang cukup menarik, para pengguna yang taksub akan mudah terjerat dalam kemelut makanan segera. Untuk menambat hati golongan kanak- kanak pula, pemberian hadiah berupa permainan dijadikan umpan yang cukup berkesan.

Justeru, bagi ibu bapa yang sememangnya tidak berminat untuk ke restoran makanan segera mudah sahaja tewas dengan pujuk rayu si anak yang mengidamkan hadiah permainan yang ditawarkan itu.

Justeru cadangan Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek untuk menghentikan iklan makanan segera yang disifatkan sebagai pembunuh senyap itu dan kesediaan Menteri Penerangan Datuk Seri Zainuddin Maidin menghentikan penyiarannya adalah satu langkah yang amat bijak dan perlu dilaksanakan segera bagi membantu masyarakat negara ini mengamalkan gaya hidup sihat.

Umum mengetahui bahawa makanan segera ini tidak mengandungi zat pun kecuali kandungan lemaknya yang tinggi di samping MSG yang menjadikannya begitu enak dan menerbitkan rasa ketagih di kalangan penggemarnya.

Namun pengetahuan terhadap mudarat makanan segera tidak berupaya membendung kegilaan orang ramai terhadap makanan segera yang kian bermaharajalela kini walaupun pelbagai masalah kesihatan yang berkaitan dengan pemakanan ini seperti obesiti, darah tinggi dan sebagainya.

Peranan yang dimainkan oleh persatuan pengguna seperti CAP dan FOMCA misalnya melalui penerbitan buletin pengguna, risalah-risalah yang acap kali mengutarakan bahaya yang terkandung dalam makanan segera seolah-olah dipandang sepi oleh sebahagian besar daripada kita.

Ini mungkin kerana tidak ada endorsement daripada pihak yang berkuasa seperti Kementerian Kesihatan
berhubung kesahihan dakwaan tersebut selain daripada tiadanya kesan serta-merta yang dialami ekoran pengambilan makanan tersebut.

Ini ditambah pula dengan iklan melampau tentang makanan segera yang berupaya dengan mudahnya mengheret orangramai terjebak dalam kegilaan makanan segera.

Rasanya, seketul ayam goreng KFC misalnya yang dikatakan sarat dengan lemak (hampir 60 peratus kalori diperoleh dari lemak) dan mengandungi begitu banyak garam.

Selain daripada kandungan MSG dan pewarna kimia tidak berupaya menyekat kegilaan orang ramai untuk menolak hidangan yang dipromosikan sebagai satu “kesedapan sehingga menjilat jari” . Begitu juga pelbagai resipi menarik untuk memancing orang ramai yang dipaparkan secara berlebih-lebihan melalui iklan dilihat berjaya membuat penggila makanan segera untuk tidak mempercayai bahawa segelas kola misalnya amat kaya dengan gula sehingga mencecah 14 sudu teh gula selain daripada pewarna kimia dan kafein yang nilai makanan sebenarnya kosong!

Malah pakar-pakar pemakanan seluruh dunia berpendapat bahawa makanan segera memang memudaratkan. Misalnya Big Mac produk Mc Donald’s mengandungi 28 gram lemak tepu selain daripada
pelbagai bahan yang memudaratkan kesihatan.


Apabila soalan ini diajukan kepada Mc Donald’s, mereka berkata, mereka tidak menjual zat makanan dan orang ramai datang ke Mc Donald’s bukan untuk zat makanan.

Lebih mengejutkan lagi apabila pakar kanser Mc Donald’s sendiri Dr. Sydney Arnott mengakui bahawa dia tidak keberatan untuk menghebahkan kepada umum bahawa makanan yang mengandungi lemak, garam dan gula yang tinggi tetapi kurang serat, galian dan vitamin dalam makanan segera Mc Donald’s memang ada kaitan dengan kanser sekiranya diarahkan berbuat demikian.

Makanan segera sebenarnya sudah lama ditolak oleh masyarakat antarabangsa yang prihatin dengan kesihatan. Pada tahun 1990 misalnya, London Greenpeace telah mengedarkan risalah enam muka surat yang bertajuk “Apa yang tidak baik tentang Mc Donald’s - sesuatu yang Mc Donald’s tidak ingin anda mengetahuinya”.

Antara lain menjadikan isu bahaya makanan segera kepada kesihatan manusia sejagat selain daripada kesan terhadap ekosistem bukan manusia melalui penebangan hutan untuk mewujudkan ladang-ladang ternakan lembu seperti di Brazil justeru permintaan yang semakin meningkat untuk pasaran hamburger di Asia. Untuk itu United Kingdom dilaporkan mengorbankan 12,000 ekor lembu setahun dan bilangan ini pasti meningkat seiring kegilaan orang ramai terhadap makanan segera ini.

Justeru itu, amat malang sekiranya ketika kebanyakan negara lain di dunia sudah menolak makanan segera,
kita di Malaysia masih lagi dibuai kenikmatan makanan segera yang sudah jelas lebih banyak mengundang mudarat daripada kebaikan!

Pun begitu kita masih belum terlambat untuk menyelamatkan generasi kita daripada bahana penjajahan melalui jenama yang didagangkan atas nama globalisasi ini. Menghentikan penyiaran iklan yang dilihat terlalu berlebihan terhadap mempromosikan budaya makanan segera sehingga melunturkan rasa cinta terhadap makanan Timur merupakan langkah amat bijak dan perlu disusuli dengan langkah seterusnya.

Untuk meyakinkan orang ramai terhadap bahaya makanan segera, persatuan pengguna perlu bekerjasama dengan Kementerian Kesihatan, Pelajaran dan juga Kementerian Penerangan melalui gerakan bersepadu
supaya kegilaan terhadap makanan segera ini dapat ditangani dengan lebih berkesan. Lebih banyak klip video yang memaparkan mudarat makanan segera perlu disiarkan melalui televisyen.

Di sekolah pula, kanak-kanak perlu dididik agar tidak terlalu cenderung kepada makanan segera sehingga
mereka lebih mengenali french fries dari kerepek ubi dan menggemari smashed potatoes daripada ubi ketuk!


- PENULIS ialah pensyarah Jabatan Bahasa Universiti Teknologi Mara (UiTM) kampus Segamat, Johor.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


muka hadapan 20 Feb 2007

RTM sedia henti iklan makanan segera


SRI AMAN 19 Feb. – Radio dan Televisyen Malaysia (RTM) sedia menghentikan penyiaran iklan makanan segera serta-merta jika ia boleh membantu masyarakat negara ini mengamalkan gaya hidup sihat.

Menteri Penerangan, Datuk Seri Zainuddin Maidin berkata, soal rugi atau untung tidak timbul kerana RTM sebagai badan kerajaan yang berkhidmat untuk rakyat, lebih mengutamakan tanggungjawab sosial.

‘‘Saya menyokong penuh pengharaman iklan makanan segera dan memang elok tidak dipromosikan,’’ katanya kepada pemberita selepas melawat Komuniti Bestari Pakit di sini, hari ini.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek kelmarin mengemukakan cadangan untuk menghentikan iklan makanan segera yang disifatkan pembunuh senyap.

Cadangan itu disokong Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) dan pengamal perubatan di negara ini.

Ditanya sama ada larangan itu akan menjejaskan pendapatan stesen televisyen di negara ini, Zainuddin berkata, kerajaan tidak bergantung kepada pendapatan berkenaan.

Tambahnya, televisyen, radio dan media cetak seharusnya tidak mengajar orang ramai membudayakan cara hidup itu.

Pendapatan

‘‘Tidak dinafikan bahawa iklan sememangnya mendatangkan pendapatan tetapi perkara yang menjejaskan kepentingan umum tidak harus diketepikan demi keuntungan pihak lain,” ujarnya.

Zainuddin berkata, tindakan menyokong cadangan tersebut bukan bermakna pihaknya menentang usaha syarikat makanan segera mempromosi produk mereka.

Beliau berkata, langkah itu bertujuan mengelakkan tabiat makan makanan segera daripada menjadi satu budaya yang semakin sukar dibendung pada masa depan.

Menurut beliau, ada banyak lagi makanan lain yang boleh menjadikan masyarakat negara ini lebih sihat.

Beliau menjelaskan, pengiklanan produk makanan milik syarikat Barat itu merupakan pengaruh softculture yang mempengaruhi masyarakat sehingga meninggalkan cara mereka sendiri.

Katanya, selain menggunakan kuasa militan, pihak Barat menggunakan penguasaan jenama seperti McDonald’s, Kentucky Fried Chicken, Pizza Hut, Coffee Bean, Pepsi dan Nike untuk menguasai orang
lain.

‘‘Jangan biarkan fikiran kita dijajah pengaruh dan mesej iklan tersebut malah tanpa makanan segera pun banyak lagi makanan kita yang lebih berkhasiat,” katanya.

Katanya, penguasaan produk asing itu sebenarnya salah satu daripada cara mereka menguasai dan mempengaruhi dunia dengan cara hidup mereka.

Katanya, tekanan semasa yang berterusan melalui iklan akan terus menyebabkan masyarakat membudayakan makanan yang diperkenalkan oleh Barat itu.

‘‘Yang memperoleh keuntungan daripada industri ini ialah pemilik syarikat dan bukannya masyarakat kita,’’
katanya.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


muka hadapan 19 Feb 2007

Makanan segera punca sakit jantung, diabetis – Pensyarah


KUALA LUMPUR 18 Feb. – Makanan segera sememangnya enak dan mudah didapati tetapi ia berisiko kerana menjadi penyumbang tertinggi untuk ‘peminatnya’ mendapat pelbagai masalah kesihatan seperti sakit jantung dan kencing manis atau diabetis.


Pensyarah Program Dietetik Pusat Pengajian Sains Kesihatan, Universiti Sains Malaysia (USM), Profesor Wan Abdul Manan Wan Muda berkata, makanan segera yang dimakan biasanya akan berakhir dengan pakej air karbonat dan kandungan gula yang sangat tinggi dalam darah.


Beliau berkata, justeru risiko untuk menghadapi pelbagai penyakit sangat tinggi jika mereka yang mengambil
makanan berkenaan langsung tidak bersenam.



‘‘Ia sememangnya jenis makanan yang mempunyai kandungan lemak, garam dan gula melampau,’’ katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.


Beliau diminta mengulas kenyataan Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) yang menyambut baik cadangan Kementerian Kesihatan untuk menghentikan iklan makanan segera yang
dilihat sebagai penyumbang kepada masalah kesihatan masyarakat negara ini.



Jelas Abdul Manan, saranan itu bertepatan dengan masanya kerana jumlah pengidap penyakit akibat pengambilan makanan segera yang turut bertambah.


‘‘Jika iklan tidak dapat dihentikan terus, sekurang-kurangnya pihak berkuasa dapat mengawal penyiarannya
yang terlalu kerap sekarang.



‘‘Ganti iklan ini dengan pendidikan kesihatan agar masyarakat sedar tentang bahaya pengambilan makanan
segera,’’ ujarnya.



Jelasnya, mentaliti masyarakat juga perlu diubah agar kemudahan penghantaran makanan segera ke rumah tidak dijadikan satu sebab untuk tidak bersenam dan beriadah.


Sementara itu, pensyarah Fakulti Teknologi Makanan Universiti Teknologi Mara (UiTM), Profesor Madya Dr. Zainal Samicho pula berkata, kebanyakan penyakit kini berpunca daripada pengambilan makanan segera yang tidak terkawal.


‘‘Kita tidak nafikan ‘kelazatan’ makanan ini tetapi kesedaran daripada masyarakat tentang isi kandungannya perlu ditekankan.


‘‘Pembeli perlu sentiasa berwaspada tentang jumlah kolesterol, lemak dalam makanan segera agar dapat
mengawal jumlah yang hendak diambil,’’ katanya.



Oleh itu katanya, masyarakat tidak seharusnya terlalu cepat terpengaruh dengan iklan makanan segera yang
cuba menarik pelanggan dengan promosi yang menarik.



‘‘Apa yang penting, pengeluar makanan segera ini perlu memastikan setiap produk yang dihasilkan emaparkan label maklumat pemakanan dengan jelas di pembungkusan mereka.

‘‘Kementerian terlibat juga sentiasa memantau iklan serta makanan ini dan seeloknya menggantikan dengan
promosi kesihatan dan pemakanan berzat,’’ ujarnya.


~~~




Sekian wassalam




Emjay





14 comments:

  1. Salam,
    Baru-baru ini anak saya berumur 1 thn dikesan bengkak hati & limpa. Doktor masih melakukan ujian atas darahnya dan memerlukan 3 bulan utk mengetahuinya. mmg anak perut anak sy agak besar..orgnya pun kecil jer. Sy teringin nak cuba ubat yang disebutkan di atas (RM80 - 4ltr).macamana caranya?

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum wbh

    Sila email saya kangmasjb@hotmail.com untuk mendapatkan no tel saya.

    Emjay

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum ust mj,
    anak saya yg berumur 7 tahun (perempuan)selalu keluar darah melalui hidung.tak kira waktu panas ke,tengah malam ke jika darah itu mengalir keluar,terpaksa anak saya mendongak kepalanya,supaya darah tidak terus keluar.adakah berpunca dari makanan rapu juga?apakah penawarnya?

    ReplyDelete
  4. Waalaikumussalam wbh

    Simptom yang dialami anak perempuan sdr berumur 7 tahun adalah kerana jantungnya sudah bermasalah akibat makan makanan merapu seperti kentang goreng dan aiskrim. Selalunya tapak tangan anak ini lembab atau basah. Saya sudah menceritakan kes ini dalam artikel-artikel saya yang lalu tak pasti dalam tajuk mana. Carilah artikel saya mungkin dalam kisah tapak tangan atau kes kesihatan jantung lainya.

    Emjay

    ReplyDelete
  5. salam...
    anak saudara saya di lahirkan dengan ususnya buruk,reput dan putus. doktor telah operate masa dia berumur 3 hari. punca daripada pemakanan ibu semasa hamil. sekarang dia dh berusia 5 bulan. tapi perut dia membesar, mata dan kulit jd kuning. dh cuba pelbagai ubat tradisional dan moden, tapi tetap sama. tolong lah saya.....

    ReplyDelete
  6. Salam tuan...
    anak saya dilahirkan tidak cukup bulan,skrg berumur 8bln..baru2 nie dia demam dan bila ambil darah kat hospital didapati kadar darah merah dlm bdn kurang(7.9)...mengikut keterangan doktor,ia mesti dirawat segera supaya hati anak saya tidak kering/bengkak..pilihan terakhir adalah pemindahan darah..boleh tlg bg pandangan tuan tentang penyakit ini..jzklh

    ReplyDelete
  7. Salam tuan...
    ade tak kes2 yg sama mcm kes anak saya td?..jzklh

    ReplyDelete
  8. Salam tuan..
    ade tak ape2 ubat utk penyakit ni bg anak yang umur mcm anak saya...

    ReplyDelete
  9. bayi saya berusia 8bulan.mengalami bengkak hati. ada tak cara yang bersesuaian

    ReplyDelete
  10. anak saya 8 bulan..mengalami bengkak hati akibat masalah pada hempedu

    ReplyDelete
  11. banyak masalah kesihatan yang tidak dapat diselesaikan oleh para doktor kerana penawar yang ada sangat terhad. hanya ada ubatan ubatan 'painkiller' dan steroid sahaja sehingga kini. boleh mesej kepada saya sekiranya ingin mendapat pandangan tentang alternatif untuk masalah kesihatan tuan/puan.

    ReplyDelete
  12. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉
    Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼


    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ....................................................................................................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    ▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

    En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570



    ReplyDelete
  13. Pesakit radang paru-paru Copd

    En. Abd Kadir bin Sumardi berusia 42 tahun ialah pengguna produk jus Jutawan herbs. Beliau telah disahkan mengidap kanser radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit yang dihidapinya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakalanya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta ,batuk beliau tetap tak sembuh selain itu juga sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
    Banyak rawatan alternatif dari produk luar yang beliau ambil tapi tak berkesan. Kemudian rawatan hospital diteruskan termasuk prosedur X-ray dan sebagainya. Doktor pun mengesahkan beliau mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia.

    Untuk makluman, En. Ab Kadir bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Dengan bantuan sahabatnya yg telah berkongsi testimoni pengguna-pengguna produk Jutawan Herbs yang lain di facebook Jutawan Herbs, beliau pun menghubungi saya untuk mencuba jus tersebut. Beliau mendapatkan nasihat dan pandangan daripada saya lalu saya mengesyorkan beliau jus-jus yang sesuai dengan radang paru². Alhamdulillah dalam masa 2 minggu minum jus tersebut ,katanya sekejap saja kesan sudah terasa. Batuk samakin berkurang, nafas semakin lancar dan lega, beliau terus mengamalkan 2 jenis jus yang disyorkan selama beberapa bulan sehingga masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Dari pengalaman yang saya berjumpa pesakit-pesakit sebelum ini, penyakit radang paru-paru copd adalah penyakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini beliau makin sihat dan terus mengamalkan jus ini. Syukur pada tuhan atas kesumbuhan yang diberikan. Semoga maklumat yang sedikit ini dapat membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh.
    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap saya sendiri okay👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


    Call order wasap@call saya- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap saya blas lambat (biasa nya sebab ramai yg wasap saya.)
    Tak pa nanti sy balas wasap pelan2 taw
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring
    En. Mohd Zuhairi ,Pengasas Jutawan Herbs- 017468 7570

    ReplyDelete