Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ pembaca mukmin sekelian

.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Selamat datang ke Laman Emjay. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik, hidayah, rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Aku telah tinggalkan pada kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya, (iaitu) Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya.

Thursday 15 March 2007

GOUT, punca dan insya-Allah anda boleh pulih, TIPs



                               Gambar menunjukkan kesan dari GOUT

Assalamualaikum wbth
(Updated 26 Disember 2019)



Gout kini merupakan satu penyakit yang semakin banyak menyerang rakyat Malaysia. Di kalangan rakan sekerja penyakit ini sudah menular dengan rancak dan paling ramai yang menghidapinya ialah kalangan lelaki berusia lebih 40an. Namun ada antara kes gout juga menyerang lelaki berusia awal 30an.


Menurut NIH (National Institutes of Health in America), gout telah menyerang kira-kira 2.1 juta penduduk di Amerika dan kerap di hadapi oleh lelaki berusia antara 40 – 50. Ia jarang berlaku pada kanak-kanak-kanak dan remaja.


Apa sebenarnya penyakit gout? Gout ialah satu penyakit yang diakibatkan oleh peningkatan asid urik di dalam darah. Apabila tahap asid urik dalam darah ini terus meningkat, sebahagian asid urik ini akan membentuk “kristal asid urik” pada bahagian sendi-sendi dan ini akan menyebabkan sendi ini mengalami sakit, sukar di bergerak, pembengkakan dan inflamasi. Gout selalunya menyerang sendi pada ibu jari kaki seperti gambar di atas. 

Asid urik adalah satu bahan hasil pemecahan sel-sel tua yang mati (DNA dan RNA) yang berlaku di dalam hati. Asid urik juga dihasilkan apabila manusia mengambil makanan yang tinggi kandungan protinnya seperti daging. Protin akan diuraikan kepada asid amino dan sebahagian asid amino yang berlebihan akan diuraikan kepada asid urik. Dalam bahasa mudah, asid urik adalah hasil penguraian sel yang mati serta dari makanan yang diambil. 

Kadar normal asid urik dalam darah meningkat apabila kanak-kanak meningkat remaja dan dewasa. Kadar kandungan asid urik pada lelaki dewasa ialah 3 – 7 mg/dl dan 2 – 6 bagi perempuan dewasa. Ujikaji di dalam makmal mendapati apabila kandungan asid urik di dalam larutan melebihi tahap 6.5 – 7.0 mg/dl, kristal asid urik mulai terbentuk. Bagi manusia, apabila tahap asid urik dalam darah melebihi 10 mg/dl, selalunya akan mengakibatkan serangan gout yang teruk. Sekiranya gout tidak dirawat, kristal asid urik akhirnya akan menghasilkan satu bahan yang keras disekitar sendi dipanggil tophi. Aras asid urik yang tinggi dalam darah ini juga seterusnya selain dari gout boleh mengakibatkan kidney stones (batu dalam buah pinggang) atau pelbagai masalah buah pinggang (kidney failure).

Dalam keadaan normal, asid urik dalam darah ini akan dikeluarkan daripada tubuh sebahagian besarnya melalui air kencing dan bakinya melalui ketulan najis. Masalah hanya akan timbul apabila asid urik dalam darah ini tidak dapat dikeluarkan dari tubuh. Apabila ini berlaku maka paras asid urik akan meningkat dan seterusnya mengakibatkan gout.
Apabila pesakit gout menemui doktor, apa yang akan dibuat oleh doktor ialah dengan antaranya memberikan ubat untuk menghilangkan kesan sakit (pain killer), mengurangkan pembengkakan dan mengurangkan paras asid urik dalam darah.

Bagi mengurangkan paras asid urik, selalunya doktor memberikan ubat Allopurinol (Lopurin, Zurinol, Zyloprim). Ubat ini berfungsi untuk mengurangkan kandungan asid urik dalam darah melalui kaedah “memperlahankan pengeluaran asid urik. Kemungkinan kesan sampingan ubat ini ialah gatal kulit, perut meragam dan kadang-kadang boleh juga menyebabkan kesan alergi pening dan sakit otot. Sebenarnya ubat allopurinol tidak menyembuhkan gout, ia hanya sekadar memperlahankan pengeluaran asid urik dari tubuh. Bagi saya penggunaan ubat jenis ini langsung tidak munasabah kerana lain yang sakit lain yang diubati.

Selain allopurinol, ubat pain killer dan mengurangkan pembengkakan yang diberikan doktor sebenarnya memanglah kelihatan seperti sesuatu yang amat hebat keana ia memberikan kesan positif dalam jangka masa singkat selepas pengambilanya iaitu selepas beberapa jam namun sebenarnya pada pandangan saya ia adalah “racun” yang sebenarnya menambahkan masalah bagi pesakit gout. Ini kerana kebanyakan pain killer yang diberikan doktor, selain dari menghilangkan kesan sakit pesakit gout, ia sebenarnya merosakkan buah pinggang dan ini bukan lagi rahsia di kalangan doktor. Kadang-kadang terdapat kes perbalahan antara doktor kerana antara mereka ada yang tidak bersetuju kerana doktor tersebut memberikan pain killer dari jenama tertentu kepada pesakit gout. Begitulah, sesama mereka pun berbalah, mana yang betul? Sebenarnya dua-dua yang berbalah pada pandangan saya pun tidak betul kerana jikalau mengikut saya, pesakit gout tidak boleh sama sekali mengambil ubat pain killer dan ubat bengkak. 

Ubat pain killer merosakkan buah pinggang dan apabila buah pinggang semakin rosak, semakin sukar untuk buah pinggang ini menyingkirkan asid urik dari tubuh. Inilah sebabnya saya menghalang sebarang penggunaan ubat pain killer dan ubat bengkak dalam menangani gout. 

Secara mudahnya, sakit gout adalah akibat kegagalan fungsi buah pinggang untuk menyingkirkan asid urik berlebihan dari darah. Rawatan sepatutnya adalah menumpukan kepada rawatan buah pinggang agar ia kembali pulih dan dapat berfungsi seperti sediakala iaitu menyingkirkan asid urik dari darah. 

Sekarang marilah kita berbincang bagaimana untuk merawat penyakit gout ini menurut kaedah tradisional dan sebahagian besarnya diwariskan oleh arwah guru saya. Mudah-mudahan Allah sentiasa merahmatinya. Dalam proses kita ingin merawat masalah gout ini, terlebih dahulu kita perlu mengetahui punca masalah gout ini. Sebagaimana disebutkan di atas, gout adalah disebabkan kegagalan fungsi buah pinggang menyingkirkan asid urik dan pengambilan makan yang banyak menghasilkan asid urik.

Apakah sebabnya buah pinggang bermasalah sehingga tidak lagi mampu menyingkirkan asid urik dari tubuh? Itulah yang beberapa kali diberitahu oleh mantan Menteri kesihatan Dr Chua Soi Lek bahawa mee kuning yang mengandungi asid borik dan makanan segera serta makanan rapu merosakkan buah pinggang.


Punca gout antaranya ialah:
1. Tidak cukup minum air sehari iaitu kurang dari 2L sehari
2. Gemar sangat makan kacang tanah, kacang putih dan kacang bergaram
3. Gemar makan buah-buahan jeruk
4. Gemar makan mee segera
5. Gemar dan kerap mengambil Nescafe, air sunquick, oren squash dan segala minuman berperisa
6. Gemar dan kerap makan mi kuning dan roti canai.
7. Gemar dan kerap minum teh kedai



8. Gemar dan kerap makan cokelat dan Milo dan segala sejenisnya. Ingatlah bahawa saya alhamdulillah sembuh dari gout setelah akhirnya meninggalkan tabiaat minum air MILO.
9. Gemar dan kerap ambil durian, rambutan, ciku, mangga siam, mata kucing siam dan longan dengan kuantiti yang banyak.
10. Gemar dan kerap makan jambu dan tembikai termasuk tembikai susu
11. Kerap dan banyak mengambil kerang, ketam, udang dan sotong serta telur masin dan telur itik.
12. Kerap dan banyak makan buah oren seperti oren sunkist, air limau seperti air teh O limau.
13. Kerap dan banyak mengambil kordial SUNQUICK serta kordial lainnya
14. Terlalu kerap makan masakan kari
15. Tidak suka makan sayur terutama sayuran pahit.
16. Kerap makan cendawan dan produk cendawan termasuk ubat ganoderma
17. Menonton bahan pornografi
18 Kerap mengambil ubat pain killer
19. Gemar makan dan kerap fastfood seperti burger dsbnya
20. Mengambil supplement
21. Kerap makan roti gandum putih dan juga makanan yang diperbuat dari tepung gandum putih.


Bagi menjaga kesihatan buah pinggang kita sila laksanakan amalan berikut semoga dijauhi Allah dari gout:



  1.  Minuman yang diambil hendaklah melebihi 2L sehari. Orang banyak bekerja kuat dan berpeluh perlu mengambil air yang lebih lagi. Masaalah kurang minum ini lebih parah di kalangan orang Melayu.
  2. Elakkan kacang tanah, kacang putih dan segala kacang bergaram
  3. Elakkan segala macam buah-buahan jeruk kering seperti asam boi, buah kana, dll
  4. Elakkan segala macam buah-buahan jeruk basah seperti mangga jeruk, ceremai dan anggur jeruk.
  5. Elakkan memakan mi segera seperti mi maggi dsb 
  6. Elakkan memakan makanan rapu seperti twisties, chikadess, o ring dsb
  7. Elakkan memakan mi kuning dan roti canai. (Gantikan mi kuning dengan spageti dan roti canai dengan capati dan tosei). Segala produk yang menggunakan tepung putih juga perlu dielakkan seperti roti dan pizza. Bacalah artikel saya berkenaan tepung putih di sini.
  8. Elakkan Nescafe, air sunquick, oren squash dan segala minuman berperisa kerana kandungan utama minuman ini ialah bahan kimia, pewarna dan perisa.
  9. Elakkan minum teh kedai kerana teh kedai adalah teh recycle yang semata-mata dibuat dari bahan kimia pewarna dan perisa. 
  10. Elakkan cokelat dan air milo. Gantikan Milo dengan horlick.
  11. Elakkan mengambil sebarang air minuman bergas.
  12. Elakkan mengambil jambu batu atau jus jambu batu
  13. Kurangkan atau lebih baik elakkan pengambilan durian, rambutan, ciku, mangga siam, mata kucing siam dan longan. 
  14. Elakkan tembikai dan tembikai susu
  15. Kurangkan pengambilan kerang, ketam, udang dan sotong. Makan sedikit sahaja dan jangan kerap mengambilnya. Elakkan dari memakannya adalah lebih baik.
  16. Kurangkan mengambil ayam daging kerana mengandungi beta agonist dan pelbagai hormon penggemuk. Ayam ini dibesarkan diladang cuma 31 hari sahaja akibat diberikan ubat-ubatan ini. Gantikan dengan ayam kampung atau ayam yang dijual dipasar yang kulitnya berwarna kuning. Ayam ini tidak mengandungi ubat-ubatan terlarang.
  17. Bila makan daging, pilih daging tanpa lemak (tendon) Tidak makan daging adalah lebih baik. Bila makan ayam (kampung) pilih makan bahagian dada dan elakkan bahagian banyak tendon seperti wing (kepak) dan peha.
  18. Elakkan makan buah oren seperti oren sunkist, air limau seperti air teh O limau.
  19. Elakkan makan cendawan dan produk cendawan termasuk ubat ganoderma
  20. Elakkan makan ikan berbisa seperti ikan semilang dan ikan pari.
  21. Elakkan makan organ dalaman seperti hempedal, hati, jantung dan tidak ketinggalan telur ikan.
  22. Kurangkan makan makanan kari seperti kari ikan dan daging.
  23. Elakkan sayur kacang buncis, bayam, petola dan bunga kubis
  24. Elakkan berlari dan melompat (gantikan dengan berjalan) bagi yang sudah mengalami gout
  25. Elakkan berurut terutamanya di bahagian pinggang
  26. Kurangkan atau elakkan pulut, keladi, keledek, kentang dan ubi.
  27. Elakkan jering, petai dan kerdas
  28. Kurangkan pengambilan minyak kelapa sawit.
  29. Elakkan menonton bahan pornografi
  30. Elakkan menaiki motorsikal dengan kedudukan kaki ke hadapan seperti menaiki motorsikal Jaguh.
  31. Elakkan sebarang uabat-ubatan seperti pain killer dsb
  32. Elakkan mengambil sebarang supplement seperti multivitamin dsb
  33. Kurangkan atau elakkan tepung putih (tepung gandum) serta makanan yang dibuat daripadanya termasuk roti putih. Tepung ata yang digunakan membuat capati adalah baik. Kandungan bahan kimia Benzoyl Peroxide didalam tepung putih yang digunakan untuk memutihkan tepung iniadalah bahan kimia merbahaya. Sila baca artikel saya  Hidup lebih sihat tanpa tepung gandum putih (bleached).
  34. Elakkan Ikan masin jeruk seperti ikan tenggiri
  35. Elakkan sayuran jeruk
  36. Elakkan makanan dalam tin seperti sardin dan buah-buahan bertin
  37. Elakkan telur masin dan telur itik
  38. Elakkan cuka makanan tiruan (usahakan cuka makan asli dari apel hijau)
  39. Elakkan makanan segera (Fast food) seperti KFC, Mc Donald, burger, sosej, naget dsb- Amerika adalah negara terhebat di dunia dengan fast food diikuti dengan Hong Kong, Australia dan England. Amerika juga adalah negara terhebat dengan penyakit berkaitan buah pinggang diikuti oleh Hong Kong, Australia dan England (www.shenbing.org/shenbingzhishi/zixun04.asp)
  40. Elakkan terjatuh dan berurut di bahagian pinggang.
  41. Elakkan menahan terlalu lama daripada membuang air kecil (tahan kencing)
  42. Kurangkan makanan bersantan
  43. Kurangkan makanan yang mengandungi bahan pewarna, perasa dan pengawet tiruan dan termasuk ajinomoto


Makanan atau amalan yang perlu diamalkan selalu pula ialah:
Kacang botor ini amat baik merawat GOUT


  1. Minum air masak / suam dengan banyak terutama sekali bila masuk tidur. Lebih elok lagi sampai perlu bangun tidur pukul 3 pagi kerana perlu kencing
  2. Amalkan minum teh misai kucing 2 uncang sehari. Didihkan teh misai kucing sekurang-kurangnya 10 minit.
  3. Makan peria dan peria katak
  4. Sawi pahit, kacang botor, kacang panjang, kailan
  5. Susu tepung fullcream (bukan anelene, HL atau low fat). Sekiranya mampu susu segar lebih baik. Di pasaraya banyak dijual. 
  6. Minyak zaitun. Satu sudu besar sehari adalah amalan yang disarankan
  7. Ulam seperti ulam raja, pucuk gajus, pegaga dsb
  8. Buah Delima
  9. Epal hijau 2 biji seminggu
  10. Burung seperti burung puyuh dan merpati
  11. Daging itik, rusa, pelanduk, napuh, landak, arnab dan sebagainya
  12. Garam kasar menggantikan garam halus
  13. Berendam dalam air panas pada paras pinggang selama 20 minit selepas minum segelas air suam (dalam besen atau pun tab mandi) atau SPA.
  14. Makan lebih banyak sayur-sayuran
  15. Makan kapsul HABBATUSSAUDA
  16. Minum air kelapa dara 1 sudu besar sehari atau 2 kali sehari. Sekiranya sudah mengambil minyak zaitun, tidak perlulah lagi mengambil minyak kelapa dara ini. Sekiranya sudah mengambil minyak kelapa dara, tidak perlulah lagi mengambil minyak zaitun.
  17. Amalan memakan biji buah tunjuk langit 3 biji sehari juga disarankan.
  18. Sekiranya dapat makan 5 biji melada pahit sehari juga disarankan.

Sekiranya anda mengamalkan segala nasihat ini namun gout anda masih belum berkurang, sila hubungi saya melaui email saya.

Sebenarnya penyakit gout ini adalah rahmat dari Ilahi. Orang yang sihat memanjang sampai tua selalunya susah untuk mengingati Allah. Penyakit ini mudah-mudahan menjadi kafarah untuk menebus segala dosa-dosa lalu seperti dijanjikan Allah. Gout macam rambut yang bertukar menjadi putih sebagai amaran dari Allah bahawasanya kita makhluk Allah akan dipanggil mengadapNya dan masanya sudah semakin hampir.

Sekian wassalam wallahualam

Emjay

305 comments:

  1. banyaknya makanan yg tak boleh diambil....kalau nak diikutkan semua mana larat saudara emjay...!

    ReplyDelete
  2. Bagi yang belum kena gout, makanlah, Allah belum tarik nikmat makan. Bagi yang dah kena gout, redhalah dengan pantang larang ini kalau nak pulih.

    Emjay

    ReplyDelete
  3. mana lagi baik, full cream dutch lady [pek kotak 1 liter] atau fresh milk goodday [pek kotak 1 liter]???

    ReplyDelete
  4. Kalau ikut lebih, sahihnya fresh milk goodday adalah lebih baik tetapikalau tak silap saya, goodday lebih mahal sikit. Namun bagi rawatan gout ini, asalkan jangan susu anelene, HL atau low fat sudah mencukupi, dua kali minum sehari dah kira ok. Tapi kalau bagi rawatan paru-paru, perlu minum 4 kali sehari.

    Emjay

    ReplyDelete
  5. Mengapakah susu anelene dan low fat patut dielakkan bagi rawatan gout , tapi susu full cream pula harus diamalkan?

    ReplyDelete
  6. Susu fullcream adalah susu tepung asli yang dibuat dari susu lembu. Kandungan air dari susu lembu ini disejatkan.Untuk mempelajari tentang susu sila lawati::http://www.answers.com/topic/milk. Maknanya siapa yang minum susu segar berbanding susu fullcream tak banyak bezanya.

    Susu rendah lemak adalah susu yang dibuang lemaknya melalui proses emparan (centrifuge) untuk mengasingkan kandungan lemaknya. Susu HL ialah susu yang sudah direndahkan kandungan lemaknya dan ditinggikan pula protinnya. Susu anelene adalah susu adunan yang dibuat dari susu rendah lemak.

    Kalau mengikut sains dan ilmu kedoktoran, asalkan lemak dia macam adik beradik sedangkan kalau mengikut arwah guru saya, lemak yang terbaik ialah lemak dalam susu dan minyak dari pokok zaitun. Lemak dari jagung masih baik tetapi minyak kelapa sawit adalah antara yang tidak sihatuntuk diambil.

    Lemak dalam susu diciptakan Allah amat sempurna kerana hanya dengan meminum susu tanpa mengambil makanan sampingan lain, anak lembu boleh membesar dan anak manusia boleh membesar. Kalau anak lembu diberikan susu lembu ibunya tetapi sudah diubahsuai dengan membuang semua lemaknya, anak lembu ini pastinya tidak dapat membesar dengan sempurna.

    Apa yang perlu difikirkan dan difahami adalah vitamin ada dua jenis iaitu vitamin larut dalam air dan vitamin larut dalam lemak. Dengan membuang lemak susu, kita bukan sekadar mencacatkan susu tetapi apa yang lebih parah lagi ialah membuang segala vitamin yang larut dalam susu seperti vitamin A, D, E dan K. Itulah sebabnya saya tidak menyarankan penggunaan susu rendah lemak atau susu HL kerana khasiat yang Allah berikan melalui susu sudah dihilangkan dan dicacatkan.

    Bagi apa tujuan sekali pun sama ada untuk kesihatan atau sebagai rawatan penyakit berkaitan paru-paru atau gout, gunakanlah susu segar atau susu fullcream atau panggilan lainya "whole milk".

    Bagi gout, pengambilan susu dapat menampung bekalan kalsium yang amat disarankan oleh doktor untuk menangani / merawati masalah gout.

    Sekian wallahualam wassalam

    Emjay

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    Full cream, or whole milk, has the full milk fat content (about 3-4% if Freisian- or Holstein-breed are the source). For skimmed or semi-skimmed milk, all of the fat content is removed and then some (in the case of semi-skimmed milk) is returned. The best-selling variety of milk is semi-skimmed; in some countries full-cream (whole) milk is generally seen as less healthy and skimmed milk is often thought to lack taste. Whole milk is recommended to provide sufficient fat for developing toddlers who have graduated from breast milk or infant formula.

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum wbt..
    nak kongsi pengalaman, pak mertua saya dah kena gout ni bertahun lamamya, even suami saya pun dah mula kena gout peringkat awal. Mereka ni bila duduk bersila tak tahan lama, kejang kepala lutut, sakit dan terdengkot-dengkot bila bangkit dari duduk atau tidur...lebih lagi kalau makan makanan terlarang spt yg Emjay senaraikan. Satu hari terjumpalah kawan, dia mencadangkan minum jus 23 herba Intra, tak sampai sebulan suami saya dah tak sakit lutut lagi bila duduk lama walaupun tak jaga makan. dia pun tak sedar bila last kakinya sakit. Pak mertua saya pun dah mula ke kebun semula, bukan goutnya aje yg baik, darah tinggi dan kencing manisnya dah normal balik. alhamdulillah. sekarang ni beberapa rakan suami sedang mencubanya...
    kalau rasa berminat nak mencuba e-mail saya.

    ReplyDelete
  8. Saya tidak boleh email zatajul kerana tiada email address.

    Saya berminat dan minta tolong email saya di kangmasjb@hotmail.com

    ReplyDelete
  9. astaghfirullah...saya lupa nak bagi email rupanya...maaf
    zatajul@gmail.com atau email taj_anuar@yahoo.com

    ReplyDelete
  10. Alhamdulillah,
    Saya nak berkongsi pengalaman gout. Saya cuma amalkan yang nombor satu ni. Dengan izin Allah, alhamdulilLah, dah dekat setahun tak kena serangan gout.

    1. Minuman yang diambil hendaklah melebihi 2L sehari.

    ReplyDelete
  11. Alhamdulillah semoga Allah memberikan rahmat dan berkat kepada sdr dan pembaca Laman Emjay

    Memang itulah hakikatnya bahawa ramai orang Melayu sedang LAYU kerana tidak minum air yang mencukupi.

    Wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  12. Andainya saya diserang gaut, pil penahan sakit tidak bolih diambil, apakah kaedah lain yang perlu yang saya ambil dalam keadaan gaut yang tidak terhingga sakitnya ketika itu? Apabila gaut menyerang, saya tidak dapat sembahyang jemaah disurau, hanya mampu sembahyang dirumah. Itu pun dalam keadaan duduk diatas kerusi.

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum wbh sdr insanbbd55

    Memang begitulah pengalaman yang dilalui oleh mereka yang pernah kena gout. Alhamdulillah begitulah pengalaman yang saya pernah lalui beberapa kali dahulu. Sakitnya Allah saja yang mengetahuinya. Sembahyang atas kerusi dah biasa bagi saya dahulu. Pernah saya pergi sembahyang jumaat di masjid dengan membawa kerusi. Begitulah pengalaman mahal yang diberikan Allah kepada saya semoga dengan pengalaman tersebut, Allah mengampunkan segala dosa-dosa saya yang lalu.

    Bila saya sakit dahulu, saya cari peria katak, ulam raja dan kacang botor dan insya-Allah dalam 3 hari bengkak tersebut akan surut kembali pulih. Saya minum air dengan banyak sekali terutamanya sewaktu nak tidur biar terbangun pada pukul 3 - 4 pagi untuk ke bilik air. Waktu pemulihan ini saya hanya makan nasi tanpa memekan segala pantang larang seperti yang saya sebutkan di atas.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  14. wa'alaikumusalam,
    Terima kasih diatas penerangan dan tip yang tuan berikan itu.

    ReplyDelete
  15. Percaya pada tu semua syirik...Allah punya kuasa... makanan dan sebagainya tidak mendatangkan mudarat. Sebelum ni komen saya telah didelete oleh si penakut.... orang lain dikatanya syirik... tapi dia dok percaya makanan dan sebagainya memberi kesan dan mudarat... mana tauhid Rububiyahnya?

    ReplyDelete
  16. Sabar saya ada batasnya sdr antijumud.

    Jangan menulis ikut sedap tangan dan jangan suka menuduh tak tentu pasal. Bila pula saya mendelete komen you. Saya masih bersabar dan belum lagi mendelete sebarang komen you. Kalau saya delete, akan ada kenyataan pada bahagian yang didelete tersebut.

    Bila saya bercakap dengan orang berilmu, bila saya menceritakan tentang ubat, saya tidak perlu menerangkan pada setiap baris ubat tersebut bahawa ubat ini hanya memberikan kesan positif apabila Allah dengan rububiahnya memberikan kesembuhan.

    Kalau seseorang yang berilmu, apabila saya mengatakan ubat, maka saya tidak perlu lagi menerangkan bahawa ubat ini hanya akan berkesan dengan rububiah Allah kerana sepatutnya orang yang dah sebesar anijumud ini sudah mahir dengan rububiah, uluhiah dan asma wa sifat Allah SWT.

    Adakah apabila saya menceritakan tentang segala jenis makanan, saya perlu mengulang bahawa rasa nikmat dan kesan setiap makanan ini akan dirasakan hanya dengan kuasa rububiah Allah? Macam orang bodoh bagi saya kalau saya menulis seperti itu.

    Sebenarnya orang sakit boleh dilihat dari gaya dan rupa fizikalnya. Tulisan antijumud ini menjelaskan bahawa antijumud ini macam banyak penyakit rohani, macam orang yang takut hantu. Saya tidak delete komennya pun dituduh saya mendelete.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  17. assalamualaikum...
    jari tgn sy sering menjadi bengkak2 yang tiba2...
    biasanyer.. wat masa nie.. bengkak berlaku.. di jari yang berlainan.
    bengkak akan terjadi, selang 2 bulan sekali. atau sebulan sekali.

    bengkaknyer.. merah..merening. berdenyut2..
    dan sy tak tahu aper puncanye..
    adakah itu juga di namakan gaut..?

    ReplyDelete
  18. Waalaikumussalam wbh

    Kalau bengkak ini membawa warna yang kemerah-merahan, berdenyut sakit, macam goutlah tu.

    Bengkak ini memang sangat sakit.

    Untuk rawatan segera, cari bayam pasir dan blender dengan batang serai, rebus dan minumlah airnya. Insya Allah kalau jaga pantang larangnya serta dengan makan makanan yang disarankan, selepas 3 hari kelak ia akan susut.

    Tambahkan rawatan dengan ambil kapsul serbuk habbatussauda dan ambil juga 1 sudu sehari minyak kelapa dara.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum bro Emjay,
    saya baru je disahkan kena gout . dan rasanya sakit yg amat.
    dr pembacaan sy td. betul ke ubat intra tersebut dr menghilangkan penyakit tersebut?
    saya baru berusia 25 tahun (which i tink im too young to have this kind of penyakit.(maha suci Allah menurunkan penyakit ni-mungkin ada hikmah-Nya) ini keranaberat bdn sy sudah mencecah 100kg-(kena kurus ni) dan tinggi dlm 160cm.
    1. kat mana na cari ubat intra tuh?
    2. berat bdn sy dah mmg kirenya obersiti. perlu ke meminum susu full milk atau susu segar? na kurangkan berat bdn bukan ke kena minum low fat milk?

    harap bro sila beri panduan. mintak sgt bls email sy beserta dgn jawapan utk soalan diatas.
    mielah_dd@yahoo.com

    ReplyDelete
  20. ops
    lupe.
    kaki sy sakit bukan kat sebelah ibu jari.
    tapi dr jari kaki yg kedua smpy ke betis.
    tu kire gout ek?
    bile bejalan sy menampung kaki kiri dgn guna tumit kaki n ibu jari kaki.
    bile check darah td. tinggi kandungan nya ialah 552 out of 339. erm..
    bole ke sy mkn shushi.. heheh..

    ReplyDelete
  21. ASALAMUALAIKOM,SAYA MENGALAMI ASID URIK YANG TINGGI 8.0 mg/dl dan satu lagi masalah ialah air kencing saya berbuih banyak ,microalbumin yg amat tinggi 154 mg/l,apa yang harus saya lakukan Tuan,saya takut buah pinggang saya akan rosak ,bantulah saya,TERIMA KASIH . ng7612@streamyx.com

    ReplyDelete
  22. Waalaikumussalam wbh hakza

    Sila isi borang pada attachment word file di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/82

    Emailkan segera untuk memudahkan saya membantu sdr.

    Wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  23. er..
    x reply pun soklan sy? er

    ReplyDelete
  24. Waalaikumussalam wbh

    Bila byk reply panas, saya terlupa reply soalan sdr yang berbentuk reply sejuk. Sekarang ni memang banyak reply panas macam reply sdr sdr akubodo tu. Maaf.

    INTRA adalah sebenarnya sejenis ubat berbentuk food supplement. Ia ni baik tetapi mahal. Ia di jual secara direct selling. Cuba cari gang direct selling, mungkin dia tahu. Kena budget at least rm600 - rm700 untuk beli INTRA ni.

    Untuk saya menilai tahap kesihatan sdr dengan lebih lanjut, sila isi attachment fail word di dalam artikel bertajuk Ingin mengetahui tahap kesihatan kidney, lung and heart anda?? di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/82 dan segera emailkan kepada saya. Keadaan sdr agak serius memandangkan usia yang masih muda dah kena gout.

    Segera isi borang tersebut dan email saya di kangmasjb@hotmail.com

    Maaf wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  25. Asalamulaikum, Tuan, Saya mengalami bengkak di tumit dan pergelangan kaki hingga susah nak duduk tahiyat akhir ketika bersolat. Kaki kanan saya ada titinum kerana masalah kemalangan motorsikal 10 tahun lalu. Bila bengkak rasanya sakit terutamanya bila berjalan. tetapi tidaklah berdenyut sangat. Bila saya periksa di klinik darah saya mempunyai kandungan asid urik yang tinggi 8.3mg/ dl. Saya sangsi apakah ini masalah besi dalam kaki saya atau sakit gout (saya berat mengatakan gout). Pertama kali serangan 1 ogos 2007 lalu, sembuh seminggu dan berulang semula hingga hari ini. sukar untuk saya menjalani kehidupan harian. Saya juga mengidap darah tinggi tapi terkawal dan berumur 45 tahun pekerja kerajaan. Apakah nasihat tuan ?
    Salam

    Tafsir Serin
    Putrajaya.

    ReplyDelete
  26. Waalaikumussalam wbh sdr tafsirkajang

    Selamat datang ke laman emjay

    Bila dah masuk besi ke dalam badan, kurangkan makan ayam kerana ia akan mendatangkan rasa sakit terutama waktu sejuk.

    Asid urik sdr yang 8.3mg/ dl memang dah tinggi dah sama macam orang yang kena gout. Kemungkina besar sdr dah kena gout berdasarkan simptom dan umur sdr.

    Gout ini memang begitu sekejap kena, lepas tu sembuh dan selepas satu tempuh waktu berulang semula.

    Untuk saya lebih memahami dan membantu masalah sdr, sila isi borang pada attachment file artikel bertajuk Ingin mengetahui tahap kesihatan kidney, lung and heart anda?? di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/82

    Sekian wassalam

    Emjay

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum wbth, lama dah tak menyampuk di sini... kes Tafsirkajang ni mirip kes suami saya, dan beberapa rakannya yg lain. Lepas guna intra nampaknya masalah mereka bertambah baik... tapi tak semua kes akan mengalami proses penyembuhan yg sama ada yg 3 hari dah ok.. paling lewat pun 90 hari...kalau nak cuba mail saya di zatajul@gmail.com. kami dok BBBangi... area2 UKM...

    ReplyDelete
  28. perindu@hotmail.com.
    salamualaikom geng gout semua
    hari hari saya kena gout.
    satu hari doctor beritahu saya urik asid di keluarkan melalui air kencing maka saya ambil keputusan nak basuh dia dengan minum air banyak- banyak apatah lagi terkencing kencinglah saya oleh kerana saya sakit tak lalu nak ketandas saya guna calong botol plastik minyak kelapa. saya habiskan air +- 4 liter dalam masa 2 jam ....
    pastu saya ambil colcichine (sebiji) besuk pagi dah tak sakit hari ni dah sembilan hari tak sakit... kalau tidak .....makan ubat ke tak makan ubat ke sakit semendang aje ...terima kasih Allah kau makbulkan doa aku padabulan puasa ini ...niiilah kupanjangkan petunjuk engkau itu kepada orang yang senasib dengan aku kau berkatilah ya allah kau tolonglah kami semua ni yang sakit goutni tak tahan betul rasanya.wallahualam.

    ReplyDelete
  29. Waalaikumussalam wbh runarona

    Alhamdulillah dan terima kasih kerana mengongsikan ilmu di Laman Emjay ini.

    Saya menyokong usaha sdr tersebut.

    Namun saya nasihatkan pembaca semua agar jadilah seperti orang Cina yang memang minum air banyak. Jangan tunggu sakit baru nak minum air banyak. Minumlah sekurang-kurang 2Liter sehari.

    Semoga semua pembaca Laman Emjay diberikan Allah kesihatan

    Wassalam

    emjay

    ReplyDelete
  30. Salam sejahtera komuniti gout sekelian

    Saya adalah tafsirkajang yang pernah mengemukakan soalan kepada emjay beberapa bulan lalu. Kini gout saya telah sembuh seperti sediakala bahkan sakit-sakit kerana besi dalam kaki pun dah tak terasa lagi. Saya ikut kebanyakan nasihat emjay seperti berpantang makan ( saya makan nasi sayur dan ikan(sedikit) sahaja) manakala banyak minum air. Tapi saya minum banyak air. Saya minum teh misai kucing 2 uncang sehari, minum intra dan ambil secawan youghart setiap hari. Mula dulu ada ambil pil allopronoul 100 mg sebiji sehari dalam sebulan tapi sekarang dah berhenti. Doktor nasihat minum kopi o kurang gula 4 cawan sehari. Hasilnya bila saya periksa darah minggu lepas asid urik telah kembali keparas normal. Badan saya pun makin langsing turun daripada 73 kh kepada sekitar 66-67 kg sahaja. Tapi saya sentiasa jaga makan. kalu silap sikit ambil makanan laut, sardin atau beberapa makanan sensitif lain seperti emjay jelaskan maka gout akan menyerang. saya dah dapat rasakan kalau silap makan sikit memang gout akan menyerang yanpa belas kasihan.T. Kasih emjay kerana khidmat nasihat tuan dan kepada pesakit gout ingatlah, makan kena jaga.... Salam

    ReplyDelete
  31. Alhamdulillah di atas rahmat yang dikurniakan ke atas tafsirkajang.

    Satu perkara lagi ialah, kopi tu sebagaimana nasihat doktor kena elakkan.

    Sekian

    Emjay

    ReplyDelete
  32. aslmkm.saya nk tau pasal unat gaut awak tu.time kasy

    ReplyDelete
  33. Waalaikumussalam wbh

    Segalanya tentang gout dan ubat yang telah saya gunakan telah pun saya nyatakan di artikel dan reply saya di bawahnya.

    Sekian wassalam

    Emjay

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikum,

    Saya berumur 27 nak masuk 28,disyaki kena gout. Ibu jari kaki kiri saya bengkak+berdenyut.

    Gout ni setahu saya tidak boleh sembuh,cuma boleh dikawal saja kan?
    Arwah ayah saya pernah kena gout.

    ReplyDelete
  35. Waalaikumussalam wbh

    Gout ini adalah kerana aras asid urik yang tinggi di dalam darah. Bila aras asid urik ini dapat di kawal melalui permakanan maka gout telah sembuh. Namun kemudiannya sekiranya makanan tidak di kawal maka para asid urik akan meningkat dan dengan itu gout menyerang semula.

    Emjay

    ReplyDelete
  36. saya khuatir untuk menyambung pengajian di luar negara.. i.e takut rawatan di sana semestinya saya kena bergantung dengan "pharmaceutical drugs"... tapi wajib kena sambung belajar di sana... bagaimana agaknya kalau makanan yang dibeli tu kita tak tau ingredient dia apa i.e ada seafood etc.?

    ReplyDelete
  37. Pergilah berhijrah dengan belajar di luar negara.

    Apabila di luar negara tu, selalu berdoa semoga Allah SWT sentiasa memudahkan agar dapat makan makanan halalan toyyiba iaitu yang halal dan baik. Kalau baik lagi, amalkan solat malam selalu 11 rakaat. Berdoalah berbagai-bagai termasuk dimudahkan belajar sdr dan dielakkan dari makanan yang tidak elok apatah lagi yang haram.

    Emjay

    ReplyDelete
  38. akum....saya fazlley dr johor.
    saya berminat untuk serta dalam perbincangan ini.
    jus intra memang bagus...

    ReplyDelete
  39. saya selalu mengalami sakit (sengal) di bahagian buku lali. Apakah itu tandanya saya sudah terkena penyakit gaut. Adakah penyakit ini boleh semboh.
    Mahathir bin khalib. Selangor

    ReplyDelete
  40. Itu memang antara simptom gout. Bila sdr makan makanan terlarang, sdr akan mengalami masalah pada buku lali ini. Bila makan makanan yang ok, buku lali pun ok.

    Berjaga-jagalah dengan pantang larang dan langkah mengelakkan gout yang saya jelaskan di atas.

    Emjay

    ReplyDelete
  41. Assalamualaikum.. saya skrg cukup susah hati tgk suami yg masih muda 28 tahun dah ada gout. mula2 kena di sendiri kaki kaki bawah dan skrg dah naik ke lutut. nak drive, sholat dan macam2 dah tak sesempurna.apatah lagi kerja dia cikgu kena gerak sana sini. bila sakit saya lah tempat dia melepaskan geram.. mmg saya sedih tapi saya faham penderitaan dan kesakitan org sakit gout ni.. teringin saya nak order jus intra tu..macamana yea? atau emailkan info just tu pada saya sitiazura@uum.edu.my. terima kasih.

    ReplyDelete
  42. Waalaikumussalam wbh

    Makan jus intra tetapi kalau terus dengan permakanan yang buruk, kira buang duit sahaja.

    Saya kini sangat menggalakkan pesakit gout mengambil kapsul habbatussauda kepada pesakit gout kerana ia murah iaitu RM20 sahaja untuk 60 biji kapsul yang boleh digunakan selama 30 hari. Kalau tambah dengan pengambilan teh misai kucing lagi baik. Kedua-dua ini masih jauh lebih murah berbanding intra.

    Kepada sitiazura dinasihatkan banyak bersabar kerana orang yang sakit gout ini memang kurang minat dengan seks. Sekiranya ingin berhubung terus melalui telefon, sila dapatkannya dengan cara email saya di kangmasjb@hotmail.com

    Sekian wassalam wallhuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  43. asalamualaikum ustaz, kapsul habatussauda ni keluaran mana yang ustaz cadangkan dan biasa dijual dimana? sekian terima kasih wasalam

    ReplyDelete
  44. Waalaikumussalam wbh

    Saya mencadangkan kapsul habbatussauda kerana ia mudah dimakan namun harganya agak mahal sekitar RM20 bagi botol mengandungi 60 kapsul. Apa-apa jenama tidak menjadi masaalah kerana ia dibuat dari jintan hitam. Kalau nak murah beli yang perlu dikunyahdalam bentuk asal dan berharga sekitar RM10. Kalau nak murah lagi, belilah jintan hitam di mana-mana kedai, dibasuh, digoreng tanpa minyak hiingga masak dan bukan hingga hangus dan makanlah 2 kali sehari dan makanlah kira-kira 50 biji sekali makan. Kalau nak dikisar halus pun boleh.

    Berkenaan kapsul habbatussauda, belilah jenama dimana setiap kapsulnya agak besar dan ini lebih menjimatkan. Bagi kapsul yang saiz besar, sekali makan hanya perlu 1 biji sedangkan yang saiz kecil perlu makan 2 biji sekali makan.

    Sekian wassalam


    Emjay

    ReplyDelete
  45. saudara emjay adakah elok mengamalkn minum air masak waktu pagi setelah bagun dari tidur?

    ReplyDelete
  46. Memang betul sangat tu, sebelum gosok gigi dan sebelum ambil air sembahyang.

    Emjay

    ReplyDelete
  47. Assalamualikum warahmatullah...

    Mungkin saya agak terkeluar dari topik GOUT ini, tapi saya mengalami masalah buah pinggang yang kronik dan sedang menjalani dialisis 3 x seminggu.
    Sekarang ini saya mengambil Alpha Lipid, ianya adalah supplement yang mengandungi perlbagai vitamin dan badan saya segar tidak seperti pesakit buah pinggang yang lain...ALHAMDULILLAH.
    Mohon dari Emjayjb utk berkongsi pengalaman & testimoni pesakit yg telah sembuh walaupun tidak sepenuhnya. dari Masyim

    ReplyDelete
  48. Waalaikumussalam wbh

    Kepada sdr masyim, jemputlah datang ke rumah saya di JB. Boleh mendapatkan alamat saya dengan email kangmasjb@hotmail.com

    Sekian

    Emjay

    ReplyDelete
  49. ass..kum..tangan sebelah kanan pada siku sengal dan sakit bila mengangkat gayung dll..ada cara ubatkah...

    ReplyDelete
  50. Assalamualaikum wbh

    Simptom ini macam simptom kemerosotan buah pinggang dimana antara kesannya ialah berbagai-bagai sengal seperti di bahagian jari, siku, kaki, pinggang dan lengoh-lengoh badan.

    Cubalah amalkan nasihat saya di atas. Mulakan dengan minum air banyak setiap hari dan makanlah kapsul habbatussaudah.

    Emjay

    ReplyDelete
  51. salam emjayjb, saya baru menemui laman kesihatan ini, saya nak bertanya kalau d kota kinabalu di mana sy boleh dapatkan kapsul habbatussauda . Tq

    ReplyDelete
  52. Hampir kesemua kedai yang menjual ubat tradisional melayu memang ada menjual kapsul habbatussauda ini dengan pelbagai jenama. Berdoalah dan carilah insya-Allah berjumpa.


    EMjay

    ReplyDelete
  53. assalamualaikum... saya jaida dari johor.. alhamdulillah ALLAH gerakkan hati saya untuk search ubat Allopurinol... saya pernah terseliuh teruk semasa camping di utm skudai tahun 1996...masa tu saya tingkatan 4.. masa tu saya kira berlebihan berat badan....apa yg pasti kaki saya akan sakit tiap kali memakai kasut yang tidak sesuai....namun akhir-akhir ini, di usai hujung 20-an, sakit kaki semakin kerap...apa lagi sejak bekerja dalam bidang perguruan yang menuntut banyak gerakan.... namun kebanyakan klinik swasta dan kerajaan yang saya pergi membuat rumusan saya obesiti dan pemakaian kasut tidak sesuai... mmg semuanya terjadi selepas saya pakai high hill... hinggalah seorang doktor di klinik swasta ni mengatakan yang ianya gout.... beliau bersungguh2 dgn rumusannya lalu mengambil sampe darah..bacaan agak tinggi 450... beliau memberikan kolkisin (ejaan tak sure) dan papasin... namun setelah seminggu tidak kurang juga lalu saya berjumpa lagi dgn beliau dan ujian darah diambil lagi...bacaan kali ini melebihi 700...
    beliau terus menambahkan bekalan ubat allopurinol dan perlu dimakan sewaktu tidak sakit kaki... untuk pengetahuan anda, saya mmg gemar makin daging, makanan laut sejak dahulu..cuma akhir-akhir ini saya gemar makan rempeyek, tumpi dan minum susu anelene....makan dalam kuantiti yang memang banyak....

    jadi adakah bacaan dari sampel darah ini boleh disahihkan gout?

    ReplyDelete
  54. Waalaikumussalam wbh

    Ikutilah nasihat saya sebagaimana di dalam artikel di atas. Daging tu memang kena kurangkan dan rempeyek memang kena hentikan. Udang kerang ketam sotong hentikan dahulu. bila dah baik kalau nak makan makanlah sikit sahaja. Ayam kena kurangkan memakannya.

    Jangan lupa makan habbatussauda, misai kucing dan juga minyak kelapa dara di samping minum air mati yang banyak.

    Emjay

    Sekian

    ReplyDelete
  55. Jazakallahu khairan kathira... Saya mencari-cari info sebegini mengenai gout sudah lama. InsyaAllah saya akan cuba amalkan semua... sebelum ini tak tahu, jadi dok minum susu low fat... baru2 ni kena attack dekat sebulan bengkak, tapi tak makan luar (saya dah lama pantang daging dan sea food)... rupa2nya susu pun boleh sebabkan attack...

    Satu lagi... saya juga nak ingatkan saudara2 kat luar kadang2 kita ni yang sakit, ada2 je org yang nak ambik kesempatan terutama org2 yang jual produk MLM... saya hampir jadi mangsa... dah lah jumpa org ni kat program seminar (program islamik), tersebut pula saya ni sakit gout terus dia ni yang buat muka 10 sen masa mula2 saya tegur, tiba2 jadi berminat nak bersilaturrahim dengan saya minta no. fon lagi... rupa2nya nak jual produk... sabar je lah...

    ReplyDelete
  56. Salam saudara2/i gout semua.

    Saya sekadar nak kongsi pengalaman di samping ingin mendapatkan bantuan sebenarnya.

    Saya first kena gout lebih kurang 4 atau 5 tahun yang lalu (tak pasti bila sebenarnya). Itu fasa pertama dan memang amat teruk. Lepas fasa 1 tu, memang pantang betul dan sehari selalu minum air suam, paling teruk pun 1 botol (1 liter). Tapi pantang macam mana pun, rupa2nya ilmu saya tentang gout ni sikit. Awal tahun ini kena gout yg teruk sekali lagi, yg di panggil fasa 2. Gout Fasa 2 ni, kalau search kat google, akan ambil masa utk sembuh. Kadang2 berminggu, kadang berbulan kadang bertahun.

    Tapi baru2 ni saya dpt tahu, sebab gout saya kena semula kerana saya suka makan mee goreng, di samping kerap mengambil bijirin oat dgn kuantiti yg banyak.

    Saya dpt tahu juga dari byk artikel berkaitan kesihatan, bahawa oat mengandungi asid urik yg "mild". Malah saya dah uji sendiri, walaupun tak makan sebarang bentuk mee, pantang habis, di samping byk minum air suam atau air mineral, ubat makan, tapi makan oat, bengkak gout tetap tak turun. Oleh itu, sape yg kena gout tu, kurangkan atau tak payah ambil oat. Memang oat ni alergik kpd pesakit goat.

    Berkenaan roti canai tu, saya kurang pasti, sebab ada beza apabila makan roti Restoran mamak dan kedai mamak (atau melayu) biasa. Mungkin tepung yg digunakan berbeza. Malah, a/bila makan roti canai di Restoran mamak tanpa sebarang kuah takde rasa apa2 (takde gatal2 atau alergik).

    Tapi sampai sekarang, gout saya masih naik/turun. Mungkin sebab saya kerap makan roti canai di kedai Melayu ? Mungkin juga saya kerap makan roti. Saya juga stop makan habbatus Sauda sebab saya dapati, ia meningkatkan nafsu seks saya, which is actually tak perlu bagi saya.

    Di samping itu, akhir tahun lalu saya ada kencing manis. Tapi saya ada minum Kacip Emas. Alhamdullillah sekrg dah stabil. kalau tak makan pil Glucophage dan Januvia tapi byk minum air mineral/masak pun ok. Malah ada satu kali tu, rasa pening, bila check rupanya kandungan gula terlalu rendah, walhal tak minum pun Kacip Emas, cuma byk minum air masak je. Sekrg ni saya dah beberapa bulan tak minum Kacip Emas. Kacip Emas tu sebenarnya utk kencing manis bagi mereka yg benar2 teruk sahaja. Utk pengetahuan, kencing manis tu saya dapat sebab selama setahun-dua ini saya minum satu minuman kesihatan yg di jual secara pakej oleh MLM ni. Tak ingat minuman apa, tapi org yg jual tu kata boleh minum terus tanpa bancuh dgn air. Sebab minuman kesihatan tu daripada madu, jadi saya percaya dan amalkan. Bila kena kencing manis tempoh hari, atas nasihat doktor, saya check kandungan minuman kesihatan tu, di dapati ada madu di campur dgn GULA.

    Jadi nasihat saya, tak payahlah beli produk2 kesihatan mereka. Kebanyakan produk2 kesihatan ini, w/pun mendapat kelulusan Kem Kesihatan, tetapi yg jual tu bukannya doktor bertauliah/terlatih. Kuantiti yg perlu di minum, cara minuman yg sesuai utk sesetengah pesakit tidak sama, jadi mana ada penjual yg tau kuantiti yg sesuai utk kita ? Kalau nak try juga, tak payah minum/makan byk2, dan hanya apabila sakit je baru try, tak sakit tak payahlah beli, nanti sakit plak. Bukan saya sorang yg dah terkena, adik-beradik angkat sebelah PakSu saya pun sampai koma, masuk wad sebab minum minuman kesihatan yg tak tentu hala. Saya tak ingat apa sakit dia sebab tu cerita lama. Cth lain, isteri saya dan anak kawan sepejabat isteri saya, minum Alpha Lipid, keluar gatal2 di kulit. Mula2 skit2 je, bila minum lagi, lagi byk. Bila isteri saya stop minum, gatal2 tu tak bertambah lah. Tapi sekrg susah nak hilang. Saya minum gak, tapi tak kena. Sebab itu saya kata, produk kesihatan alternatif ni kena berhati2, tgk dulu kesesuaian dgn alergi2 yg kita ada. Ada lagi satu produk kesihatan lain yg isteri saya cuba, baru minum 2 kali, dia dah semput. Sebab dia ada asma.

    Lagi satu ialah ubat2 utk gout ni ada yg boleh menyebabkan darah tinggi. Baru2 ni lepas masuk wad (akibat gout) saya di sahkan kena darah tinggi, akibat sejenis ubat yg klinik bagi utk gou

    ReplyDelete
  57. Assalamualaikum wbh

    Saya ingin mengulas reply dari kudincendol di atas.

    1. Tentang oat, nasihat saya ialah jauhkan kerana penjelasan kudincendol di atas dan seorang sahabat baik saya yang minum pagi dengan oat mendapat buah pinggang yang parah.

    2. Tentang roti canai dan roti, bacalah artikel saya bertajuk "Hidup lebih sihat tanpa tepung gandum putih (bleached)." di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/217. Bagi pesakit gout, diabetes dan buah pinggang, jauhilah produk tepung putih seperti roti dan roti canai.

    3. Habatussauda meningkatkan nafsu seks. Bagi memahami masalah ini, sebenarnya pesakit gout, kencing manis dan buah pinggang sememangnya menghadapi masalah seks. Setengah isteri sangat marah kerana suaminya sudah tidak bernafsu lagi. Orang yang normal memang memerlukan seks tidak kira muda atau tua. Selagi tiada disbetes, gout dan masalah buah pinggang, seseorang lelaki sentiasa memerlukan seks kerana mereka normal dan sihat. Apabila sdr kudincendol mengidap gout, prestasi seksnya akan banyak merosot, Apabila kudincendol mengambil habbatussauda, goutnya akan semakin pulih dan buah pinggangnya juga semakin pulih dan ini akan menjadikan kudincendol kembali normal dan memerlukan seks yang normal. Ini sebenarnya adalah tanda pemulihan masalah gout pada kudincendol. Jadi persoalannya ialah mengapaperlu kudincendol hentikan pengambilan habbatussauda??

    Sekian wassalam

    Emjay

    ReplyDelete
  58. sebenarnya, bengkak gout saya masih ada. Pengambilan habbatussauda tidak menunjukkan sebarang penurunan kpd bengkak saya di samping pengambilannya dgn madu menyebabkan nafsu saya bertambah. Sebab itu saya stop habbatussauda dan mencuba Madu sahaja.

    Sebenarnya, saya dapati dengan kuasa Allah, Alpha Lipid berjaya mengawal gout saya.Tapi sebab harganya yg mahal, maka saya bercadang mencari alternatif lain.

    Baru2 ini saya terbaca mengenai khasiat kulit manggis utk pesakit gout & kencing manis. Mungkin saya patut mencubanya. Di kg saya ayah saya menanam 2 pokok manggis. Kalau ada peluang balik kg, mungkin saya akan mencuba.

    ReplyDelete
  59. salam..

    Saya mengalami sakit pinggang & tapak kaki kanan yang teruk terutama selepas bangkit pagi. Air kencing sentiasa berbuih. Bila cek darah, asid urik tinggi. Pada waktu ini, saya amalkan allupurinol & kapsul asamurat (cengkih,halia dll) untuk asid urik & madu lebah sebelum tidur.

    Selepas 6 bulan, simtom masih ada walaupun angin di badan kerap keluar.

    1. Apakah perlu saya mengambil habatussauda menggantikan ubat amalan saya?

    2. Adakah kencing berbuih ini membahayakan?

    ReplyDelete
  60. Assalamualaikum wbh

    Amalan sdr masih belum mencukupi untuk merawat gout. Habbatussauda perlu di amalkan. Namun ini pun masih belum mencukupi. Sekiranya sdr masih mengambil mee kuning dan nescafe, gout sdr tidak akan ke mana. Bacalah dan fahamilah nasihat saya secara menyeluruh di dalam artikel ini termasuk meminum air yang mencukupi.

    Air kencing berbuih ini bukan merbahaya tetapi ia sekadar petanda bahawa mungkin sdr sudah mengalami kencing manis. Maknanya kes sdr sudah bertambah rumit.

    Sekian. Sekiranya sdr mampu, datanglah ke rumah saya di JB. Tiada sebarang bayaran dikenakan.

    Emjay

    ReplyDelete
  61. salam...

    Selepas sehari mengambil habatussauda & misai kucing, mata rasa panas & sakit, badan bagai nak demam, pening - pening kepala, sakit pinggang & mengantuk, terutama waktu pagi.

    Buang air kecil & besar lebih lawas dari biasa.

    Saya juga banyak berpeluh ketika berjogging.

    Apa nasihat emjay untuk kurangkan simtom di atas?

    ReplyDelete
  62. Alhamdulillah teruskan dengan pengambilan habatussauda & misai kucing, insyaAllah simptom ini akan hilang beberapa hari lagi. Jangan lupa untuk minum air banyak.

    Jangan lupa pula ambil minyak kelapa dara satu sudu besar sehari. Ini pun akan menambah kesan tindak balas tetapi selepas beberapa hari insyaAllah OK.

    Emjay

    ReplyDelete
  63. Salam...

    Terimakasih atas nasihat di atas. Semoga Allah memberkati Emjay sekeluarga..

    Simptom lain yang saya alami termasuk jantung berdegup kencang disusuli dengan sedikit peluh,
    senang buang angin, air kencing lebih jernih & kurang buih (kecuali pagi selepas bangun tidur)..

    Kadangkala jantung berdegup kencang adakah disebabkan oleh angin?

    ReplyDelete
  64. Assalamualaikum wbh

    Jantung berdegup kencang tu mungkin kerana sdr makan krimer, produk 3 in 1 yang mengandungi krimer, krimer pekat manis, ais krim (mengandungi krimer) atau mungkin sdr gemar makan produk yang mengandungi margarine atau sdr gemar makan lemak daging. Sila baca artikel Salah Doktor @ salah bomoh @ salah siapa????? Ia mungkin berlaku kepada anda! di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/221 untuk memahami lanjt masalah berkaitan jantung dan rawatannya. Hentikan sama sekali produk-produk ini. Ia merosak jantung.

    Emjay

    ReplyDelete
  65. saya kena gout semasa umur saya seawal 23 tahun. Sekarang dah hampir 44 tahun umur saya...paling teruk saya kena gout apabila kedua dua kaki saya bengkak teruk..tak boleh jalan..kena merangkak ke tandas & sebagainya. Itu dlm 10 tahun yg lepas & adakalanya hampir 2 tahun saya tak sakit(tak berpantang & tak makan ubat pun).Gout saya pun berpindah randah..ada masa sakit di tapak kaki...di buku lali dilutut & ada juga biasa terkena di jari tangan yg bengkok jari saya sampai skrg..

    Jadi yang peliknya disini ..masalah penyakit ini saya rasa tak hanya pada pemakanan shj..ianya ada juga bersangkutan dgn emosi kita..jika kita selalu stres...gout senang menyerang..Wallahualam...

    Minum air kosong banyak2...amalkan hidup yg sihat...sentiasa bersikap positif & bersangka baik dgn semua makhluk Allah & mknlah ubat seperti yg disarankan oleh pakar2 perubatan....Insyaallah...

    Setiap penyakit itu ada penawarnya...jika belum sihat itu adalah dugaan Allah kpd makhluknya...saya pun masih belum sembuh...masih juga sakit2 & bertambah lagi penyakit...batu karang...darah tinggi & kencing manis...namun Alhamdulillah saya masih seperti org sihat seperti athelit dari segi luaran...

    Akhir kata jangan kita berputus asa dalam apa jua dugaan..

    Dari saya..Abu Yamin

    ReplyDelete
  66. last2 mati kelaparan.....makan dibulehkan asalkan ianya halal,tapi kurangkan untuk kesihatan. makan ikut sunnah rasul yg mulia mesti selamat insyaallah.

    ReplyDelete
  67. Salam...tuan... saya baru kena gout ni...memang benar sakitnya buat airmata saya mengalir... insyaallah saya cuba nasihat tuan ni..terima kasih banyak di atas ilmu yang tuan berikan..mudah-mudahan mendapat keberkatan dari allah. amin
    http://jeng3x.blogspot.com/

    ReplyDelete
  68. Dimana saya boleh dapatkan jus 23 herba intra ini?

    ReplyDelete
  69. slm, ingin bertanya.. apa kaitan bahan porno dgn sakit ini? tlg penjelasan

    ReplyDelete
  70. Waalaikumussalam wbh

    Ilmu sewaktu saya belajar dahulu tidak diajarkan pula penjelasan kaitan porno dengan masalah buah pinggang. Begitu juga tidak diajarkan kaitan penjelasan antara menaiki motorsikal Jaguh dan yang sewaktu dengannya dengan masalah buah pinggang. Pembelajaran saya lebih secara praktikal dimana dibuktikan bahawa inilah yang berlaku apabila gemar porno atau gemar menaiki motorsikal Jaguh.

    Kalau sdr ingin memantapkan ilmu ini, buatlah praktikal kepada diri sdr sendiri. Lihatlah pornografi selama sejam setiap hari dan lihatlah apa kesannya selepas 6 bulan dan kemudian beritahu saya.

    Emjay

    ReplyDelete
  71. Umur saya semasa kena gout adalah 25thn. mula2 susah nak percaya sebab cara saya kena pelik sikit. kaki saya kena gigitan serangga tapi xtau ape serangga yang gigit. lepas seminggu dia bernanah dan sakit di bahagian sendi ibu jari kaki. lepas pergi hospital dan luka gigtan hilang sakit yang dulu datang semula selepas 3bulan. bila cek doktor sahkan gout kerana asid urik dalam darah tinggi 0.73, normal 0.2-0.4. sekarang dah 2 tahun kadang2 datang dan paling sedih masa raya pertama sampai sekarang kena di sendi jari hujung kaki.nak jalan pun sakit jadi tunggu orang datang raya je. skang saya amalkan minuman habbatussawda(serbuk). ada juga beli intra dan juga alpha lipid masalahnya terlalu banyak nak minum. keliru juga saya tapi dah beli kena minum juga rasa rugi plak. lagi satu saya minum intra memang berkesan pada mulanya. bila saya stop selama sebulan xcukup bajet nak beli n bila saya amalkan semula macam dah xberkesan pula.

    ReplyDelete
  72. Salam.. saya macam dah ada tanda2 nak kena gout ni. Selain dari tips2 yang diatas, boleh ke dibuat bekam (mengeluarkan darah) pada tempat yang sakit gout?

    ReplyDelete
  73. saya ada jumpa website ni di internet dia gunakan kapsul diperbuat dari mutiara untuk dicampur dengan air dan minum supaya dapat meneutralkan asid dalam badan. apa pendapat ustaz dengan website ni http://www.sayonaragout.com/

    ReplyDelete
  74. Waalaikumussalam wbh

    Bekam ini memang satu sunnah. Bekam ini bukan sekadar bagus bagi gout namun ia juga baik bagi masalah-masalah lain.

    Emjay

    ReplyDelete
  75. Bagi sdr blm7, amalkan segala nasihat yang saya berikan di atas.

    Yang penting selepas itu, ambillah habbatussauda, teh misai kucing dan minyak kelapa dara. Intra tu mahal sangat.

    Emjay

    ReplyDelete
  76. Saya sudah tengok laman tersebut. Kalau nak cuba boleh. Kalau ada kesannya kelak beritahulah saya di Laman Emjay


    Selamat mencuba.

    Emjay

    ReplyDelete
  77. Assalamualaikum....nk berkongsi maklumat ngan kawan2 smue....alhamdulillah, sy kini adalah salah seorg drpd ahli bioasli yg mana syarikat yg mengeluarkan produk berasaskan minyak klapa dara.....yg mana produknya mengandungi bahan2 utamanya iaitu mnyk klapa dara pure, mnyk klapa dara+habatussauda serta produk minuman (jus&teh) yg mengandungi bahan2 alami misai kucing, mas cotek,.....harganya pun murah, smue org boleh cube&mampu....sekiranya sudi, kawan2 boleh melayari www.jutawan.bioasli.com
    www.bio-asli.com/?id=dibjutawan786. kat situ smue maklumat ade atau hubungi @msg saya, hadibah 012-7360367(maxis)/014-8015148(celcom)atau melalui email jijah_ibam@yahoo.com. sama2 berkongsi apa yg baik utk dimanfaatkan bersama....

    ReplyDelete
  78. produk dlm bentuk kapsul & cecair....amalkan slalu, i.Allah berkat kesabaran&rezki Allah bagi.....penyakit kite akan beransur pulih & dapat mengefisyenkan ketahanan badan kite...

    ReplyDelete
  79. saya di sahkan kena gout pada minggu terakhir ramadhan,mulanya saya ingat lutut dan lengan saya terseliuh saya pergi mengurut.bangun dari tidur tangan dan kaki saya semua bengkak dan saya ke klinik ,doctor kata saya kena gout...saya diberi ubat allapurinol 300mg untuk dimakan selama 3 bulan
    tuhan saja yg tahu samapi skg saya sembahyang atas kerusi....sekarang saya amalkan minum teh misai kucing,kapsul habbatusauda,madu asli dah masuk 3 minggu...alhamdulillah gout saya dah kurang sikit..namun saya masih lagi sakit bahagian lutut dan lengan,saya juga minum air beralkali.
    apa yang harus saya lakukan lagi untuk hilangkan rasa sakit lengan dan lutut ini

    ReplyDelete
  80. Sdr joikedaun.

    Dalam nasihat saya tu terdapat saranan untuk makan minyak kelapa dara. Dah makan ke belum? Kalau belum, makanlah 1 sudu besar sehari.

    Selain dari itu sdr perlu sekali kenalpasti senarai makanan yang sdr perlu elakkan sebagaimana saranan saya di atas.

    Semoga sdr pulih dari gout.

    Emjay

    ReplyDelete
  81. saya baru kene gout ,
    bolehkah saya menggunakan rawatan bekam ?

    ReplyDelete
  82. Rawatan bekam boleh dilakukan. Nabi Muhamad SAW pun dahulu ada berbekam.

    Emjay

    ReplyDelete
  83. assalamualaikum ,
    saya nk tnya ?
    habbatussauda yg minyak pnya mcm mana mahu gune ?

    ReplyDelete
  84. Waalaikumussalam wbh

    Minumlah minyak tersebut ikut aturannya.

    Emjay

    ReplyDelete
  85. salam tuan, saya berumur 28 tahun....kelmarin saya telah diramalkan 90% mengalami simpton gout...cuma belum disahkan lg kerana saya perlu membuat ujian darah untuk mengesahkannya...pada awalnya saya fikir mungkin kaki saya terseliuh kerana teasa sakit terutama di bahagian buku lali..sebelum itu pinggang kanan saya teramat sakit terutama apabila mahu membogkok..mengiring ataupun berdiri...sakit tersebut melarat ke bahagian tepi tapak kanan....pernah terfikir juga mungkin simpton gout....tapi tidak mungkin kerana saya fikir gout tidak menyerang seorang perempuan dan pada usia saya sekarang...apa pandangan tuan? perlukah saya menjalani ujian darah tersebut atau tidak?untuk makluman tuan juga saya seorang yang agak aktif...itulah yang amat merisaukan saya sekarang..terima kasih.

    ReplyDelete
  86. Waalaikumussalam wbh

    Mengikut keterangan yang diberikan, sdr sudah kena gout atau segala penyakit yang berkaitan buah pinggang. Itulah sebabnya sdr sakit pinggang (kanan) bila membongkok.

    Bacalah, fahamilah dan amalkanlah nasihat saya di atas semoga insya-Allah masaalah sdr disembuhkan Allah.

    Emjay

    ReplyDelete
  87. assalamualaikum...En. Emjay, saya ada sedikit kemusykilan mengenai kesihatan mak saya yang kini berusia 79 tahun. Kini dia disahkan mengidap penyakit gout dan selalu mengadu letih ...apa yang perlu saya buat bagi mengatasi keadaan tersebut..apakah boleh saya memberinya minum air intra ataupun pil habatussauda memandangkan usianya yang telah lanjut. terima kasih..

    ReplyDelete
  88. Waalaikumussalam wbh

    Bacalah artikel saya di atas. Cari punca mengapa dia kena gout mengikut panduan dalam artikel saya di atas, lalu hentikanlah punca tersebut.

    Selepas itu, berilah teh misai kucing 2 paket sehari, habbatussauda dalam kapsul makan ikut aturan, minum minyak kelapa dara 1/2 sudu besar 2 kali sehari.

    Emjay

    ReplyDelete
  89. habbatus sauda tu boleh makan 200 biji sekali makan atau tidak perlu di goreng boleh terus makan

    ReplyDelete
  90. salam kenapa tak boleh urut belakang pinggang atau tulang belakang

    ReplyDelete
  91. Sdr arman0, kalau mudahnya, belilah sahaja kapsul habbatusauda yang mengandungi serbuk habbatussauda yang telah dihancurkan. Makan ikut saranan pada botol tu. Di Kedai Maidin, Habbatussauda berbentuk kapsul dapat dibeli dengan harga paling murah iaitu RM9 sahaja mengandungi 60 biji kapsul habbatussauda. Aturan makan pada botolnya ialah ambil satu kapsul pagi dan satu kapsul malam. Belilah di Maidin.

    Urut dibelakang dibahagian pinggang dikhuatiri akan mencederakan buah pinggang. Buah pinggang orang Melayu banyak bermasalah dan apabila mengurut, buah pinggang bermasalah ini akan cedera dan inilah yang perlu dielakkan.

    Emjay

    ReplyDelete
  92. salam, saya mengidap gout sejak 2006 dan dah mencuba mutiara zam-zam (www.sayonaragout.com) sejak 2 bulan lepas. alhamdulillah dapat rasa bahagian kaki yang sering diserang terasa lebih ringan dan tidak terasa sengal2. Tapi yang paling penting ialah meminum air putih dgn kuantiti yg banyak setiap hari berbanding air2 yg lain. Jika ingin berkongsi pengalaman, boleh lah email saya di zainulazhari@yahoo.co.uk

    ReplyDelete
  93. Salam Saudara Emjay, Saya bengkak di jari kaki yg kedua selepas ibu jari kaki. Saya diberi doktor antibiotik dan paracetamol..Alhamdulillah keesokan harinya baik sedikit tp saya demam dan keluar bintik2 merah di badan. Pinggang sebelah kanan pulak lenguh2, apakah petanda itu saudara? Terima kasih :)

    ReplyDelete
  94. salam saudara..sy ingin bertanya..adakah sapuan2 seperti minyak angin dapat melegakan sakit yg dialami?

    ReplyDelete
  95. Bagi sakit gout dan sakit berkaitan buah pinggang, ubat-ubat sapun mungkin bertindak secara melegakan secara sementara sahaja macam pain killer.

    Emjay

    ReplyDelete
  96. As salam, saya mengalami sakit tumit yang berpanjangan terutama sewaktu bangun pagi. Adakah ianya tanda-tanda gout atau masalah lain?

    ReplyDelete
  97. Assalamualaikum wbh

    Ya begitulah sdr sudah ada tanda-tanda gout

    Emjay

    ReplyDelete
  98. salam...saya berumur 24thn..sy telah mengalami kencing berbuih....kadang2 sy mengalami sakit pinggang...
    saya pernah amalkan habatusaudah...tp sy still kencing berbuih...apakah simpton yang sy alami???

    ReplyDelete
  99. Telefonlah saya. Sdr boleh dapatkan no tel saya melalui email kangmasjb@hotmail.com

    Emjay

    ReplyDelete
  100. Terima kasih ciklie2001

    Emjay

    ReplyDelete
  101. Assalamualaikum...
    Alhamdulillah sy mbca laman ustaz, byk manfaat yg sy dpt, baru2 ni sy ada mengambil ujian darah dan menunjukkn kandungan kolestrol LDL dari 2.9 mmol/L kpd 3.8 mmol/L dan acid urid dr .35 mmol/L kpd .38 mmol/L sy tlh meningkat berbanding setahun yg lalu, dr pemakanan yg d lrg utk pesakit gout sprtmana yg ustaz beritahu byk benda yg kerap kali sy mkn, insyaallah sy akan cuba mengurangkannya demi menjaga kesihatan memandagkan dlm famili sy kandungan darah mrk sama sprt sy. Skrg ni sy suka minum blended soy + whey protein + susu low fat adakah ini akan meningkatkn kndugan acid uric sy dan mane stukah yg lebih baik antara minyak ikan atau habatusaudah. TQ

    ReplyDelete
  102. Waalaikumussalam wbh

    Kacang soya masih boleh dimakan oleh pesakit gout namun janganlah terlalu banyak dan kerap. Whey protein saya tiada ilmu. Susu low fat hendaklah digantikan dengan susu fullcream atau susu segar.

    Minyak ikan adalah baik juga untuk diambil oleh pesakit gout namun minyak zaitun dan minya kelapa dara adalah baik juga untuk diambil.

    Habatussauda adalah baik sekali maklumlah Nbi Muhamad SAW menyuruh kita semua memakannya.

    Emjay

    ReplyDelete
  103. Assalamualaikum wbh...
    Ustaz, saya telah disahkan oleh doktor bahawa buah pinggang saya mengalami kerosakan sebanyak 20%.Dia memberikan saya ubat suppliment (ketosteril) 2 biji malam dan 2 biji pagi disamping ubat darah tinggi dan kolesterol. Tetapi saya masih berharap dapat mencari ubat alternatif yang lebih berkesan dan dapat memulihkan buah pinggang saya. Adakah dengan mengamalkan pantang larang yang ustaz berikan utk penyakit gout dan mengamalkan minum minyak kelapa dara, habatussauda dan minum teh misai kucing dapat menyembuhkan dan memulihkan buah pinggang saya. Walau bagaimanapun saya akan cuba mengikut pantang larang yang ustaz gariskan di atas. Boleh ustaz membantu saya.

    ReplyDelete
  104. Waalaikumussalam wbh

    Ubat-ubat dan rawatan yang saya jelaskan di atas tidak boleh menyembuhkan dan hanya Allah SWT sahaja yang berhak menyembuhkannya. InsyaAllah dengan kaedah rawatan yang saya nyatakan di atas, bila di amalkan dan Allah SWT redha, maka sembuhlah.

    Istiqomahlah dengan kaedah rawatan yang saya sebutkan di dalam artikel ini, mudah-mudahan Allah menyembuhkan sdr.

    Emjay

    ReplyDelete
  105. adakah penyakit gaut ni boleh sembuh???....

    ReplyDelete
  106. assalamualaikum..

    macammana nak merawat kencing manis...........

    ReplyDelete
  107. A'kum..saya pun nk berkogsi juga tentang sakit gout..suami saya mengalami sakit gout lebih kurang 4 tahun..
    bile buet keje berat sikit mula la kaki nye bengkak..makne nya gout dah dtg la..bile tesalah makan pun mula la kaki bengkak..skrg ni ni saya bg suami saya mkn cm vitamin..alhamdulillah gout kurang..

    ReplyDelete
  108. emjay, apa kaitan "Elakkan menonton bahan pornografi" dengan gaout?? hairan!

    ReplyDelete
  109. salam..saya dan keluarga mengamalkan meminum air yg di tapis menggunakan penapis"BIO-AURA" dari produk HI-O..adakah air ini baik utk kesihatan selain air yang telah di masak?utk pengetahuan saudara,saya juga salah seorang yg menghidap penyakit gaut..

    ReplyDelete
  110. Apa nak di hairankan?Berjimak suami isteri berbanding berzina perbuatan sama namun akibat dari perbuatan ini adalah berbeza. Sebagai analoginya, anda beli ayam goreng dan makanlah ayam goreng tersebut, pastinya cara makan pun berbeza berbanding anda mencuri ayam goreng Pak Mat dan memakan ayam goreng curi ini. Itulah sebabnya akibat dari berzina, seorang lelaki bujang dapat dikenali berdasarkan kesan yang Allah berikan akibat berzina.

    Seorang lelaki apabila menonton bahan pornografi, mereka akan terangsang. Secara normal apabila seorang lelaki terangsang, saluran normalnya adalah berjimak dengan isteri. Namun bagi mereka terutama sekali orang bujang, apabila terangsang tiada jalan keluar. Apabila seorang lelaki bersuami menonton pornografi dipejabat, mereka juga terangsang namun tiada jalan keluar sehingga beberapa jam lamanya dan ini memberikan tekanan kepada buah pinggang dan menyebabkan kecederaan kepada buah pinggang. Kecederaan buah pinggang mengakibatkan sebahagian bahan toksik tidak dapat dikeluarkan dan inilah menyebabkan bahan toksik ini berkumpur di sendi dan mengakibatkan gout.

    Emjay

    ReplyDelete
  111. Saya tiada maklumat mengenai produk bio aura ini. Namun meminum air bertapis biasa yang tidak dididihkan adalah baik. Walau pun air bertapis baik namun sekiranya anda minum sedikit sahaja air ini setiap hari, gout sdr tidak akan beransur puleh. Untuk memulihkan buah pinggang, banyak perkara perlu diambil kira sebagaimana artikel saya di atas.

    Emjay

    ReplyDelete
  112. saya nak tanya adakah pesakit gout boleh makan makanan seperti tauhu,tempe,taugeh

    ReplyDelete
  113. tp bukankah tempe,tauhu berasal dari keluarga kacang

    ReplyDelete
  114. Kacang hijau pun keluarga kekacang juga tetapi ia boleh di makan oleh pesakit gout. malahan ia ubat bagi jantung.

    Emjay

    ReplyDelete
  115. kacang hijau yang digunakan utk bubur atau kacang pis?

    ReplyDelete
  116. Kacang hijau yang buat bubur kacang tu.

    ReplyDelete
  117. bagaimana pula dengan air kacang soya?

    ReplyDelete
  118. dino
    Saya mengalami gout sejak berumur 34 thn dan pada umur 46 thn saya disahkan diabetes dan hypertension dan saya skrg ini saya telah menjangkau 51 thn. Saya difahamkan penyakit yang saya alami adalah sepanjang hayat dan perlu dikawal. Sekiranya saya mengamalkan nasihat yang di atas bolehkah saya berhenti makan ubat yang dibekalkan pihak hospital.

    ReplyDelete
  119. Salam emjay,

    Sila beri penerangan tentang penyakit saya ni..saya mengalami sakit kaki dibahagian tumit sahaja.bila bangun pagi teramatlah sakitnya.bila duduk lama dan terus berjalan pun sakit di tumit.tapi bila dah berjalan lama,tak sakit pula..apa sebabnya agaknya?..saya pening lah..doktor pun dah dua tiga org yg periksa..tapi mereka tak dapat simpulkan apa penyakit saya..bila saya kata adakah gout..doktor kata tak..padahal tumit saya tu tak bengkak pun..bila tekan dgn jari pun tak sakit...tapi bila nak pijak ke bumi tu sakit sangat2...tolong lah saudara kalau leh tolong...

    Salam.

    ReplyDelete
  120. email saya di syahblack@yahoo.com

    Thanks...

    ReplyDelete
  121. selamat sejahtera semua...
    saya baru saja mengikuti post-post kat sini.. saya bukannya nak mempromosi atau sebagainya tetapi terus terang saya adalah pengedar produk 4life. Sepanjang pengetahuan saya yang baru 3 bulan menjadi ahli syarikat ini. Dah beberapa orang yang sembuh dari penyakit GOUT setelah memakan Transfer Factor Advance sahaja. Yang terdekat adalah emak saya sendiri. Dia mengalami gout dah 4 tahun dibahagian pergelangan kaki kanan. Kalau sakit goutnya menyerang..sengsara bukan main lagi. Jawabnya.. terpaksa minta suntikan untuk meredahkan rasa sakit. itupun bertahan dalam 2-3 hari ja..lepas tu sakit balik. Satu kali suntikan pula rm60. Setelah memakan TF advance.. dalam 10 hari je sembuh dan sehingga kini guot emak saya tidak pernah menyerang lagi.... mungkin saudara saudari kat sini boleh mencubanya....Terima kasih..

    ReplyDelete
  122. Insya-Allah anda boleh pulih dengan nasihat saya di atas tu. Sekiranya sdr boleh datang ke rumah saya lagi baik dan saya boleh membantu sdr.

    Emjay

    ReplyDelete
  123. sdr lelaki ke wanita?

    Emjay

    ReplyDelete
  124. assalamualaikum ..boleh tak ustaz beri alamat ustaz pada alamat email ini pisangku781@yahoo.com

    ReplyDelete
  125. Waalaikumussalam wbh

    Sudah saya emailkan

    Emjay

    ReplyDelete
  126. Nak tanya? abah kanmasa tu makan kalau tak silap nurung puyuh~ kaki dia sakit lagi ? memang ada masa lah buah pinggang? can i knw apa jer rawatan yg ada utk penyembuhan. @ astaga85@hotmail.com

    ReplyDelete
  127. seandainya seorang makan burung sebagai ikhtiar untuk pulih tetapi paad masa yang sama makan mee kuning dan pulut, maka tiadalah gunanya makan burung puyuh.

    Tidak makan mee kuning dan pulut tetapi minum air sunquick dan limau sunkist insyaAllah tetap sakit malahan amat berbisa.

    Menjaga segala pantang larang tetapi makan pula ikan keli dan cendawan maka insyaAllah goutnya amat sakit sekali.

    Bagi pesakit gout, jagalah segala pantang larang disamping memakan segala yang saya sarankan.

    Emjay

    ReplyDelete
  128. baru-baru ni,saya mengalami bengkak dikaki, sehingga nak berjalan pun sakit...selepas jumpa doktor,dia bagi ubat tahan sakit dan ubat gout..apakah makan yang perlu saya pantang?bolehkah saya makan laksa?dan satu lagi, ikan kembung boleh tak?

    ReplyDelete
  129. org cakap makan laksa sakit urat..laksa ini ada kaitan tak dgn pantang larang

    ReplyDelete
  130. Kiranya sdr ni dah confirm kena gout.Laksa boleh makan kerana laksa dibuat dari tepung beras.Ikan kembung pun insyaAllah boleh.

    Tentang pantang larangnya, bacalah nasihat saya dengan teliti dalam artikel ini. Banyak pantang larangnya namun makanan yang masih boleh dimakan pun banyak juga. Roti canai tak boleh makan tetapi toseh dan capati boleh dimakan. Mee kuning tidak boleh dimakan tetapi spagetti dan makaroni boleh dimakan begitu juga bee hoon.

    Bacalah dan fahamilah. Selain tu bertaubatlah.

    Emjay

    ReplyDelete
  131. Assalamuaalikum saudara emjayjb, saya berusia 42 thn,serangan gout telah 2 kali saya terima...sakitnya YA ALLAH tak terkata....sekarang ni saya sedang sakit.malam td serangan kedua jan 12.45 mlm..doktor cucuk..pg ni sakitnya masih ada...saya surf internet tentang gout..terjumpa laman ni..terima kasih atas semua maklumat yg ustaz berikan/..saya nak tanya minuman soya ptotin keluaran Cosway boleh minm tak? Serangan pertama bulan 5 lalu kena kat ibu jari kaki kanan,,sekarang kena tapak kaki kanan juga...sehari sebelum kena saya makan semua benda2 yg ustaz senaraikan spt kacasng gajus, minumn soya yeos,ikan sardin,rempeyek..bunga kobis . Saya terima sakit ini sbg khifarah dr aLLAH...Semoga saya diberi kekuatan dan ketabahan melalui UjianNYA ini.

    ReplyDelete
  132. saya seorang wanita berusia 45thn saya pada mulanya ingat saya mendapat sakit lutut tapi lama kelamaan sakit lulut saya berasa terlalu sengal hinggakan untuk sembahyang dan buang air pun terlalu sakit dan sekarang sakit seperti sengal dan panas terasa disiku kiri dan kanan serta kedua-dua belah buku lali kaki dan ibu jari kaki kanan saya ...Ada kah ini juga pertanda sakit gaut yang saya hidapi....

    ReplyDelete
  133. Assalamualaikum wbh arfatimah

    Begitulah saya kira sdr sudah menghidapi gout

    Emjay

    ReplyDelete
  134. Bolehkah dihilangkan lingkaran putih disekeliling mata hitam, umur 45 tahun

    ReplyDelete
  135. Untuk ma'luman tuan saya adalah pengidap penyakit gout,Alhamdulillah setelah mengamalkan meminum segelas perahan air lemon (sebiji) dan madu (satu sudu makan) (setiap pagi sebelum makan apa-apa),penyakit gout saya telah pulih.Harapan agar mereka yang mengalami penyakit gout dapat mencuba cara ini,mudah-mudahan ianya dapat membantu.

    ReplyDelete
  136. En,

    Saya ingin tahu kenapa tidak baik memakan multivitamin dan kaitannya dengan gout. Saya berumur 31 tahun dan telah makan multivamin sejak awal 20 an seperti Executive B Complex dan Surbex Zinc sehingga sekarang.

    Terima Kasih

    Hafiz

    ReplyDelete
  137. Multivitamin adalah bahan kimia bukan semulajadi. Tok nenek kita dahulu tak makan pun multivitamin dan alhamdulillah sihat walafiat mereka. Bagi saya pengambilan makan semulajadi yang mengandungi pelbagai vitamin adalah lebih baik bagi kesihatan manusia. Saya cinta yang asli dan bukan yang tiruan.

    Emjay

    ReplyDelete
  138. Setelah meneliti artikel tuan dan beberapa lagi di Internet, walaupun sy tidak ada sebarang penyakit hingga sekarang,takut masa hadapan kimia2 ini merosakkan hati saya pulak.. Saya bersetuju juga dengan pendapat ini . Setelah menghabiskan botol terakhir, saya bercadang untuk menggantikan pemakanan multivitamin ini dengan herba semulajadi seperti Tongkat Ali, Habbatus Sauda dan Juga Madu lebah. Harga pun smuanya murah-murah berbanding Vitamin yang saya makan tu berharga RM70 sebotol / sebulan.

    Tongkat Ali dan Habbatus sauda sy lihat di Mydin hanya beberapa belas ringgit. Madu di pasar pun RM15 sebotol.

    Terima Kasih kerana artikel ini.

    Hafiz.

    ReplyDelete
  139. Hafiz, tongkat ali tu eloknya jangan diamalkan. Yanag lainnya tu oklah.

    Emjay

    ReplyDelete
  140. Artikel Tentang Bahaya Beberapa Vitamin...

    Dangerous Supplements

    We Americans do love our dietary supplements. More than half of the adult population have taken them to stay healthy, lose weight, gain an edge in sports or in the bedroom, and avoid using prescription drugs. In 2009, we spent $26.7 billion on them, according to the Nutrition Business Journal, a trade publication.

    What consumers might not realize, though, is that supplement manufacturers routinely, and legally, sell their products without first having to demonstrate that they are safe and effective. The Food and Drug Administration has not made full use of even the meager authority granted it by the industry--friendly 1994 Dietary Supplement Health and Education Act (DSHEA).

    Baca seterusnya disini:

    http://health.yahoo.net/articles/nutrition/dangerous-supplements

    ReplyDelete

  141. ASSALAMUALIKUM..

    Ustaz, bole tak saye nak tanye minyak kelapa dara tu ada di jual di kedai ubat tradisional ke.. apakah jenama yg baik sebab takut terbeli yg tak ori..

    ReplyDelete
  142. slm ustaz
    terima kasih ats artikel ni. ayh saya b'umur 49thn hidap penyakit gaut baru2 ni..sy sngt risau..tiap2 ari fikir pasal ayh saya sampai x leh focus study.. kalau saya bg ayh mkn madu brand Giant Bee boleh hilangkan gaut x? produk habbatussauda x jumpe kt area sy ni.

    ReplyDelete
  143. Asid Usrik 427..apakah masudnya ustaz...

    ReplyDelete
  144. Asid Urik 427..Apakah masudnya ustaz...

    ReplyDelete
  145. salam
    saya nak tanya pasal
    ubat gastrik
    sbb gastrik saya teruk
    dan cara untuk menghilang kan gastrik
    saya berada dekat area cheras
    saya harap tuan dapat membantu saya
    email saya..amylea.azlan@yahoo.com

    ReplyDelete
  146. Kira masih OK but on the higher side

    Emjay

    ReplyDelete
  147. askm ustaz...
    saya salah seorg yg ade gout..
    umur saya baru 25 tahun...
    saye mengalami sakit gout sejak waktu belajar lg..
    abah saye pun ade gout ..
    adakah gout satu penyakit keturunan?
    saya juga sorg yg aktif bersukan sejak dulu lg...
    sekarg pun saya aktf main futsal...
    adakah itu jg mengakibatkan gout semula bile ia sudah pulih?
    sekarang saya mengalami sakit di sendi ibu jari kaki kanan...
    sudah 2 minggu sakit ye..baik kemudian sakit lg..
    Allah menguji sy di bulan puasa yg mulia ni...
    bile berbuka kena pantg makan,kesian kat mak,makanan yg dimasak xdapat di jamah..
    bile baca artikel ni mula risau dgn akibat jgka pjg penyakit gaout ni..
    saya ingn mulakan makn habbatusauda n misai kucg..
    boleh ke baik gaout saye ustaz?

    ReplyDelete
  148. assalam tuan.
    saya ada menjual biji buah tunjuk langit (skyfruite),berfungsi sebagai nyahtoksik serta pemantap sistem imunisasi tubuh.ianya sangat terkenal di timur dan barat.
    insya'lh kepada mereka yang berminat sila hubungi saya: adliadli77@yahoo.com.
    wasalam.

    ReplyDelete
  149. salam EMJAY .. saya anggap penemuan LAMAN EMJAY ni bagaikan satu HIDAYAH ! Banyak betul maklumat bermanfaat dapat di perolehi.. Saya temu laman ini kerana mencari maklumat tentang makanan yang perlu dielakkan oleh pesakit GOUT. Saya dah di serang buat pertama kali semalam .. kiranya serangan awal lah tu. Terpaksa ponteng sunat terawih sebab terpaksa ke klinik. Semua jenis ubat ( tapi berlainan nama ) yang EMJAY sebut diberikan oleh doktor. Hari ini alhamdulillah ... dah berupaya berjalan betul dan dah boleh solat tanpa perlu menahan sakit. Saya tahu urik asid dah tinggi bila saya buat ujian darah tahun lepas. Tapi saya tidak berpantang 100% sebaliknya beringat-ingat ketika makan. Organ dalaman haiwan, daging, ketam, kerang memang saya saya tak gemar. Tapi saya suka makanan berasaskan soya, tomato , bendi, pulut dan ikan. Pada malam kejadian, saya minum air kacang soya ( itupun dah berbulan juga tak minum ) hati ayam ( sebesar duit 20 sen ) dan sejak puasa ni .. hampir setiap hari makan udang. Bangun sahur esoknya ... terasa sakit di bhg sendi jari kaki yang kedua dan ia makin kuat sakitnya sepanjang hari tersebut. Saya dah syak .. inilah sakitnya GOUT.

    Insya Allah saya akan ikut pantang larang yang EMJAY senaraikan. Buat masa ini saya minum herba FADHILAT HERBS. Ikut testimonial yang diberikan .. ia amat berkesan untuk GOUT. Cuma saya nak pastikan ... TOMATO dan BENDI boleh di makan ke ? Tak ada pula kedua sayuran tu dalam senarai EMJAY. Keduanya, pulut tu memang HARAM langsung ke ? Nak raya ni . nampaknya kena elak dari makan ketupat lah yer ... ( orang Utara masak ketupat. ) Terima kasih EMJAY atas nasihat dan panduan yang diberikan.
    Kak Zue

    ReplyDelete
  150. salam .. saya dah gi check urik asid di farmasi tadi. Bacaanya 9.4. Dah tahap kronik ke ???

    ReplyDelete
  151. Assalamualaikum wbh

    Selamat menyertai kelab pesakit gout. Penyakit ini adalah satu rahmat dari Allah SWT. Bersyukurlah kepadaNya.

    Tentang tomato dan bendi memang boleh makan. Kacang soya termasuk air soya boleh tetapi jangan terlebih banyak.

    Dalam situasi kritikal dimana mudah kena gout, elakkan langsung pulut keladi keledek ubi dan ubi kentang. Kalau dah agak ok, kalau nak makan pun sikit saja tetapi pulut ni memang amat bahaya,

    Emjay

    ReplyDelete
  152. Assalamualaikum wbh

    Dah kena jaga-jaga tu. Rasanya belum kronik. Tahap kronik adalah apabila sudah melebihi 10 DAN gout anda bengkak sana dan bengkak sini sehingga menyulitkan pergerakan serta sakit yang amat sangat pada sendi.

    Emjay

    ReplyDelete
  153. Waalaikumussalam wbh

    Gout bukan penyakit keturunan. Namun sekiranya sdr mengamalkan permakanan yang sama dengan bapa sdr, insyaAllah sdr akan ikut kena gout macam bapa sdr.

    Aktif bersukan bukan satu usaha mengelakkan gout. Gout akan menyerang apabila sdr melakukan punca-punca gout yang saya tuliskan dalam artikel saya di atas.

    Dengan mengamalkan pantang larang serta memakan habbatusauda dan misai kucing, insyaAllah gout akan pulih. Minum minyak kelapa dara insyaAllah lagi cepat kesan pemulihannya bersama habbatusauda n misai kucg. Kalau pulih sekali pun, jagalah pantang larangnya kerana ia akan berulang sekiranya puncanya diambil semula.

    Emjay

    ReplyDelete
  154. salam..saya menderita sakit gout berbulan bulan, selalu mc..kini saya sembuh setelah meminum air kemunting cina .harganya cuma rm 25 ..ada di pasaraya ,saya minum sebotol aje dan kini saya boleh makan semua yg saya pantang dulu....bob 012 6758722..saya sebarkan kpd semua setelah saya mendapati sangat sakit bila kena gout ni..wasallam

    ReplyDelete
  155. Saya Sopi, umur 25 dah disahkan gout sejak 4 tahun lalu..
    skang sy kene serang gout beberapa kali, dan yg paling teruk masuk wad 2 mggu lepas..asid urik 750 mol (x silap sy) erm..sampai skang sendi pergelangan kaki kanan sy masih keras..jalan pun tempang..ape petuanya..nk bagi ok blik..huhu..time kasih..

    ReplyDelete
  156. Sila beritahu apa makanan yang sopi gemar makan yang menjadi pantang larang senarai di atas?

    Emjay

    ReplyDelete
  157. saya suka makan sea food..tp saya da sebulan pantang dah, cuma mugkin termakan makanan yg ade campuran udang atau ikan bilis kot,(cth: bubur lambuk dlm bulan pose ni ;) )selain tu, saya suka makan sambal2 pencicah seperti tempoyak, belacan,air asam dlln.terima kasih Emjay..

    ReplyDelete
  158. SALAM UTK SEMUA PESAKIT2 GOUT..SAYA SUDAH 7 TAHUN MENGIDAP PENYAKIT GOUT.BERMACAM2 DAH UBAT DAN PENAWAR YG SAYA CUBA. INTRA,HABBATUSSAUDA,MADU,MISAI KUCING DAN MACAM2 LAGI YANG MELIBATKAN PENGGUNAAN WANG HAMPIR MENCECAH BERIBU2 RINGGIT.SEMUA UBAT ATAU PENAWAR YG DIPERKENALKAN KPD SAYA, SEMUANYA SAYA BELI KERANA TAK TAHAN DENGAN SAKITNYA YG MEMANG MENCABAR KESABARAN KITA.YG PALING MAHAL IALAH PENAPIS AIR BIO AURA HAI-O. BUAT HABIS DUIT JER...SAKIT TAK HILANG2 PENAPIS PULAK DAH ROSAK SBB AIR TAK KLUAR.PENAPIS DALAM DAH GANTI NAMUN MAKIN TERUK PULAK AIR YG TAK KLUAR.MEMANG MEMBAZIR JER BELI BIO AURA YG TAK ADA KUALITI. UP-LINE DAH TAK TELEFON2 BILA KITA MEMBELI PENAPIS TU. HAMPEHHH ! MULA2 DULU MEMANG TENSION GILA,TAPI BILA DAH BERTAHUN2 NI DAH MACAM KEBALLAH PULAK DGN GOUT NI. CUMA SATU JE NASIHAT SAYA DI SINI, INGATLAH BAHAWA SAKIT YG DITURUNKAN OLEH ALLAH KPD KITA SEBENARNYA ADALAH UJIAN DARI NYA. SEKURANG2NYA ALLAH SAYANG LAGI KEPADA KITA. BANYAK2LAH BUAT AMAL IBADAT DAN SENTIASA BERDOA KEPADANYA. MAKANLAH SECARA BERPANTANG,INSYAALLAH KITA AKAN SELAMAT DAN SIHAT SEJAHTERA.

    ReplyDelete
  159. itu dah kira ekna goutlah.

    Emjay

    ReplyDelete
  160. Terima kasih sdr atas perkongsian ilmu sdr tu.

    Emjay

    ReplyDelete
  161. Apabila sdr makan terlebih makan sea food (ketam udang kerang sotong) untuk sekian lama, redhalah dengan gout tu. Sdr baru berhenti sebulan sedangkan memakannya bertahun-tahun. Kerosakan telah berlaku.

    Ikan bilis boleh makan. Sambal air asam kalau makan jangan makan banyak kerana limau kasturi didalamnya adalah pantang orang pesakit gout. Durian juga pantang bagi pesakit gout.

    Emjay

    ReplyDelete
  162. Minyak kelapa dara dah makan ke belum? kalau belum makanlah satu hari satu sudu sahaja.

    Emjay

    ReplyDelete
  163. assalamualaikum. saya mengalami gout ini sejak berusia 25 thn lg. penyakit ini telah menyebabkan kedua - dua sendi buku lali saya bengkak. adakah sendi buku lali akan kembali kepada bentuk asal sekiranya saya mengamal segala petua di atas

    ReplyDelete
  164. Waalaikumussalam wbh

    InsyaAllah dia akan kembali kepada bentuk asal.

    Emjay

    ReplyDelete
  165. Waalaikumsalam zatajul, saya berminat untuk mendapatkannya mohon hantarkan mail kepada saya canttik07manis@gmail.com semoga ALLAH membalas jasa bakti Zatajul.

    ReplyDelete
  166. Salam,

    Saya dah dkt 1 bln terkena penyakit gout.Urid Asid saya ialah 520 banyak dah pantang larang yang saya jaga dari segi makan dan minum.Cuma saya nak tahu kenapa selepas saya makan ubat sakit saya kembali datang?Untuk pengetahuan ustaz adakah minum susu anlene, susu kambing seperti hi goat dan roti gardenig tidak boleh?Jadi mcm mana cara nya saya nak kaki saya ni kembali normal selain menjaga makan dan minum.Apakah makanan dan ubat yang paling berkesan?Harap ustaz boleh reply dan bagi tips di emel saya hady2902@yahoo.com.

    ReplyDelete
  167. assalamualaikum....
    saya nak tanya...mak saya telah menghidap penyakit gout,saya nak tau buah-buahan apa yn tidak boleh dimakn?anggur,pear,lai boleh?jenis kekacang semua xleh makan termasuk kacng parang?jagung?
    susu kambing hi goat boleh ke?harap ustz dpt bls di email sy fifieyzarie_luv86@yahoo.com
    syukran....
    -fiza-

    ReplyDelete
  168. salam....

    apakah penyakit gout ni banyak menyerang kaum lelaki.. ??

    apakah simtom gout berbeza antara lelaki&perempuan.....???

    apakah mengamalkan habbatussauda untuk pesakit paru2 selamat...???

    saya tak tau ada atau tak sakit gout sebab tak pernah lagi kena simtom2 bengkak... tapi sakit pinggang bila membongkok ade kena beberapa kali.. yg sakitnye hanya allah yg tahu... itu pun ketika kedatangan haid atau sebelum..... bila diserang sakit memang payah untuk melakukan keje... kadang2 sampai tak boleh lansung memongkok...

    suami saya pun ada sakit2 sendi betis sendi lutut, tapak kaki. tumit, sakit pinggang pun kerap.... tapi takde la sampai bengkak2.... adakah suami saya juga ade simtom gout......

    -syahida-

    ReplyDelete
  169. Orang perempuan pun ada kena gout juga tetapi nampaknya gout ini lebih banyak serang lelaki.

    Simptom gout adalah sama bagi lelaki atau perempuan.

    InsyaAllah habbatussauda selamat bagi pesakit paru-paru. Cuma bila mula minum susu lembu sebagai rawatan, jaga-jaga jangan terlebih banyak kelak sampai susah bernafas.

    Suami tu macam dah hampir nak kena gout tu. jaga-jaga permakanan.

    Kalau sakit waktu haid tu macam sakit senggugut.

    Emjay

    ReplyDelete
  170. assalamualaikum semua yg membaca laman ini
    terulung kallinya saya ucapkan ribuan terima kasih kepada emjayjb dan pada semua yang berkongsi pengalaman di sini
    untuk pengetahuan semua saya telah mengalami gaout sejak 2001 terjadi dalam kereta ketika dalam perjalanan ke muar johor...dari utara.... masyaalah alhamdulillah nikmat pertama kali saya merasinya ....
    peringkat awal saya mengambil pinkiller dari klinek sahaja.....ianya on of..so saya berjumpa dr hospital...melalui daignosis darah, urinacid saya ...5.. dr x mahu bagi saya ubat .... masa yg sama saya juga telah ambil ubat darah tinggi sehari sebutir....
    apa yg merunsingkan saya ...akhir akhir ini dr telah mengesahkan yang buah pingganng saya telah rosak sebanyak 20%.....saya stress....... setiap hari saya menanggung kesakitan pada bahagian kaki hingga ke pinggang. jalan saya tidak stabil lagi ....in penagan gout...
    minggu lepas ada seorang hamba allah telah memberi petua supaya saya melumur cair kulit buah jering yg digosok pada dasar pasu.... saya berusaha dapatkan bahan tersebut dan hasilnya nya bila dibuat sebelum tido.. esok pagi ..saya rasa ringan dan bengkak bahagian dikedua dua lutut, ankle kaki, bahagian ibu jari kaki dan jari jari kaki hilang alhamdulillah .... itu lah pengalaman yang nak saya kongsikan dengan tuan - tuan ...wssalam

    ReplyDelete
  171. Waalaikumussalam wbh

    Alhamdulillah atas ilmu yang telah diberikan Allah SWT kepada sdr mobim

    Jangan lupa amalkan nasihat saya sebagaimana artikel di atas.

    Emjay

    ReplyDelete
  172. Assalamualaikum, Sy dah berumur 48 thn. Baru2 ni sy merasa sakit di bahagian tapak kaki terutama apabila baru bangun dr tidur. Begitu juga apabila duduk terlalu lama dan mula berdiri terasa sakit di bahagian tapak kaki. Apakah ini petanda penyakit gout?

    ReplyDelete
  173. Waalaikumussalam wbh

    Lebih kurang begitulah.

    Emjay

    ReplyDelete
  174. Assalamualaikum........sy berumur 22 thn.....sy mengidap gout pd umur 19 thn........berat & ketinggian sy ialah 178cm,94kg....adakah gout berpunca dari lebihan berat badan..? sy dah cuba berpantang, tp gout menyerang juga....sy tidak boleh duduk bersila lama,lenguh,lutut tak boleh nak unjur,sakit prgelangan kaki,...sy telah ke klinik swasta & doktor memberikan ubat Apo-napro utk tahan sakit.......sy masih mengambil ubat itu sehingga sekarang....adakah ubat itu akan memberi kesan kepada buah pinggang sy...?

    ReplyDelete
  175. Waalaikumussalam wbh

    Fahamlah punca gout yang saya tulis di artikel di atas. Ubat tahan sakit hanya akan menambah parah penyakit sahaja. Doktor tidak memulihkan penyakit gout. Sekali lagi, fahami artikel saya di atas.

    Emjay

    ReplyDelete
  176. assalamualaikum,
    saya menghadapi gout sejak 5 tahu dahulu... serangan awal.. 6 bulan sekali lebih kurang... apa bila kena dlama masa 3 hari elok dan seterusnya begitu... sehingga 2010 tahun lepas saya diserang gout lain macam sikit...kena bulan 3 .. tapi menngambil masa 2 minggu untuk elok sepenuhnya...dan terakhir pada disember 2010... saya kena begitu kerap... lkena sekejap semlang 2 minggu kena balik.. dan sekarang ini saya baru hhendak pulih setelah cuti beberapa hari ini.. saya ingin bertanya pada emajay
    1. saya ada mengamalkan produk biogreen..yang mana saya ambil setiap pagi .. ini adalah produk bio yang mengganti pemakanan ... tetapi saya teliti balik ingredientnya ada 0.41gram protein untuk setiap 10g skop... saya mengambil satu skop setiap pagi... adakah ini menyumbang kepada gout saya
    2. saya kena gout pada lutut.. lutut saya bengkak.. dan tidak boleh di lipatkan..sehingga ari ini.. lutut saya apa bila saya berjalan tak sakit tapi hanya tak leh lipat.. boleh sedikit je... rasa ketat lutut bila cuba nak lipat.. dan bahagian bawah akan rasa sakit...mengapa jadi begitu.. dan tolong lah jika ada petua untuk meyelesaikan masalah saya ini...
    untuk pengetahuan emjay saya dah berpantang sebagaimana dalam artikel... dan sedang mengaamalkan habbatus sauda, ,misai kucing,.dan saya tidak memakan ubat doktor.....sekian

    ReplyDelete
  177. sy rasa antijumud ni mmg benar2 jumud la..x faham apa org tulis dan tak tau apa dia patut tulis..

    ReplyDelete
  178. Waalaikumussalam wbh

    Mungkin sdr sudah lama mengambil produk biogreen. Sekiranya setelah sekian lama sdr menggunakan produk ini dan gout sdr semakin kerap, ini bermakna produk yang sdr beli ini adalah PENYEBAB UTAMA gout sdr. Buang saja dan gantikan dengan makan beras Taj Mahal. Selain itu makan kurma satu hari 9 biji selain amalan yang saya sebutkan dalam artikel ini.

    Emjay

    ReplyDelete
  179. Salam ustaz,saya seorang ibu berumur sekitar 40an.Baru2 ini saya dapati setiap kali buang air kecil,air kencing saya mempunyai buih yang sangat banyak.Saya juga kerap kencing dan selalu dahaga.Apakah ini simtom diabetes.Apakah cara saya merawat Diabetes yang saya alami,adakah cara2 atau tips ustaz seperti Tips Gout yg ustaz berikan diatas?

    ReplyDelete
  180. As salam sdr emjay, ayah saya telah mengidap gout sejak 10 tahun dahulu,selama ini dia hanya mengamalkan ubat daripada farmasi sahaja semasa sakit..dia juga ada mengambil pil habattussauda dan misai kucing tetapi tidak secara berterusan.2 minggu yang lepas,ayah saya telah pg berbekam di kedai ubat cina,masalahnya sekarang bengkak dah berkurangan tetapi kedua2 kaki ayah saya sering mengalami krem sehingga tidak dapat meluruskan kakinya dalam masa yang lama..utk pengetahuan sdr Emjay,kaki yang terkena gout cuma sebelah kanan tetapi setelah berbekam,kaki sblah kiri yang sering berdenyut dan krem...ayah saya gemar makan ikan,bolehkah sdr senaraikan jenis2 ikan yang boleh dimakan dalam masa berpantang ini?? tolonglah sdr Emjay,saya sangat sayangkan ayah saya,saya tak sanggup melihat dia sakit begini, kami bukan keluarga berada, tak mampu rasanya nak cuba Jus 23 herba Intra tu...
    harap dapat bantu meringankan beban ayah saya...Email saya : krolnieza@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  181. Salam Tuan Emjay. Terima kasih atas maklumat yang diberikan. Insya-Allah saya akan cuba berpantang dengan makanan yang dapat menyebabkan gout itu.

    ReplyDelete
  182. Assalamualaikum kpd ustaz Emjay dan pembaca2 laman ini..
    Alhamdulillah, sy bertemu dgn laman ini semasa sdg mencari info mengenai gout ini..sy berumur 29thn..sudah terkena gout ini sejak berumur 20 tahun lagi..selain itu, sy telah disahkan menghidapi penyakit kencing manis dan darah tinggi..
    Mengikut arikel ustaz, kebanyakn punca penyakit adalah dtg dari pemakanan..sy akui kebenaranny..sbb kebanyakn makanan yg disenaraikan sebagai 'pantang' adalah makanan yg selalu sy ambil..sy sedari hakikat itu..tetapi..disebabkan umur saya yg masih muda ketika itu, adalah amat sukar sekali nak mengawal tabiat makan..tambahan pula nafsu makan yang tinggi..ditambah lagi dengan sikap 'penyakit on-off, masa penyakit 'off' makan,xberingat, masa 'on' barula nak kawal makan..sekarang ni sy dah runsing dgn keadaan kesihatan sy, tambahan lg sy sudah berkahwin dan bakal menimang cahaya mata..jadi,sy fikir,mgkin mangawal tabiat pemakanan adalah cara yg paling mujarab dlm mengawal penyakit..tetapi,adalah yg paling sukar dilakukan bagi sy..susah benar nak hilangkan tabiat sambil lewa sy dlm menjaga kesihatan..
    Sy berharap,selepas ini,sy akan cuba megamalkan apa yg telah ustaz sebutkan dlm artikel diatas..insyaallah..
    Bagi pesakit gout, berdasarkan pengalaman sy, kalau tidur malam, elakan dari tidur dlm keadaan yg terlalu sejuk, ataupn kalau pakai kipas, elakan angin kipas terkena direct ke arah kawasan kaki.Guna selimut ataupn stokin masa tidur..
    Sy sering mengalami perkara2 ini : Sakit kepala bila hari terlalu panas, ataupun bila bekerja kuat; tak mampu bersila atau duduk dlm 1 posisi terlalu lama,akn jd kebas; selalu sakit tengkuk, bahu; bila mengengam sesuatu,terasa kebas tapak tangan; tapak kaki sengal2, terutama bila bangun pagi; rasa sakit dikawasn bawah rusuk kanan (kadang2); bila bangun dari posisi duduk, kdg2 terasa macam nak pitam (pandangan gelap seketika)..kerap kencing..dan beberapa tanda lagi..sekiranya ada tanda2 tersebut,mungkin anda ada potensi mendapat penyakit 3 serangkai macam sy..MashaAllah..
    Doktor cakap penyakit2 tu semua dipanggil 'silent killer'..kena hari ini..bertahun kemudian baru dapat kesannya..

    Nizam.

    ReplyDelete
  183. Salam Ustaz Emjay dan warga gout sekelian, untuk makluman ust saya mulai disahkan mengidap gout pada 2007 dan pada peringkat awal saya hanya amat bergantung pada ubat doktor sahaja. Keadaannya hanya on and off, w/bagaimanapun mutakhir ini serangannya mulai menggila berulang-ulang dalam sebulan 3 kali dan kena buku lali cuma silapnya saya pergi jogging dan lepas tu kena gaout tak tau pulak jogging tu tak boleh maka langsung tersadai kat rumah jenuh la tengok siling rumah, malah baru-baru saya kena sakit batu karang dalam ginjal kesan dari asid urid, alhamdulillah berkat doa orang alim dan ubatan hospital ianya pecah dan keluar dengan sendiri tanpa sempat dilaser. Sudah lebih 4 bulan saya berpantang secara kuat kesemua yang ust list kat atas tu. Berikut adalah amalan pemakanan herba yang amalkan secara try & error mohon rahmat Allah agarnya usaha ini satu ikhtiar sang hamba untuk kesejahteraan yang berdasarkan maklumat yang diperolehi samada daripada laman internet atau lisan mereka yang pernah sembuh dari sakit gout, antara ialah:
    i) minum air alkali jinlian (dulunya mutiara zam-zam) yang diperbuat dari mutiara, rumpai laut, kerangan laut dan batu staklitik dari negeri China dan diperbuat dgn teknologi nano dengan minima 3 liter sehari. Kapsul serbuk dicampur dalam air mineral yang beralkali dikatakan mampu menutralkan asid dalam tubuh.
    2) Tampal pelekat detox patch pada tapak kaki setiap malam untuk keluarkan toksik dari dalam badan
    3) ambil kapsul minyak celery & juniper keluaran safwa ( kata orang batang celery boleh menurunkan asid dalam badan)
    4) Serbuk Ural urinary alkalinizer juga bahan beralkali tinggi untuk nutral asid dalam buah pinggang dan saluran kencing
    ALHAMDULILLAH saya seakan ditinggalkan oleh oleh gout dan harap-harap tak mai balik dah, cuma satu lagi belum sempat nak buat makan buah cheeri atau remdam kaki dalam air rebusan pucuk daun cheeri kata setengah pemangsa gout yang dah sembuh amat mujarab. Kesan saya pantang makan cukup ketara hingga berat badan saya turun dari 98 kg ke 88 kg. Saya dah cuba minum susu Highgoat katanya susu kambing adalah alkali tapi makin banyak minum makin nala bengkak dan sakit dan saya stop dan katanya susu highgoat telah dicampur bahan dalamnya yang menyebabkan asid urid meningkat dengan cepat. Satu ketika saya hanya makan bijirin out tapi ternyata ianya turut mencambah asid urid dan saya dahpun hentikannya. Itulah pengalaman saya untuk dikongsi dan saya tak tahu yang mana satu berkesan sebab mengamal serentak kelima-lima pemakanan herba tersebut mungkin ustaz boleh komen kut. Selepas ni saya nak cuba ninyak habatus saudak dan kelapa dara untuk kesihatan yang berterusan. Terima kasih atas perkongsian ustaz moga Allah sahaja membalas budi baik tuan.

    Salam dari Rosdi Putrajaya

    ReplyDelete
  184. salam, saya nak kongsi pengalaman saya mengidap gout ni. saya umur 49 tahun, pengidap gout sejak lebih 15 tahun. buku lali kaki dan lutut dah bengkak (keras)... lutut tak boleh lipat, sakit kaki masih ada.sikit2.. maknanya gout masih ada. pernah mengalami gout di kaki, lutut, pinggang, jari2 tangan dan bahu...pendek kata sangat2 senior dlm dunia gout. makanan seafood, daging, organ dalaman, bilis, kacang2, cendawan, tapai, asam2...semua dah stop tetapi masih ada gout. dulu makan cochicine+pain killer+tahan bengkak kalau sakit, allupurinol bila tak sakit. bila kena gout, ambil masa 1-2 minggu baru reda...(gout tetap ada). kehidupan saya pun bertukar daripda seorg yang aktif menjadi pasif dan tak bersemangat!. bila browse kat internet ...rupa2nya semua ubat2 klinik yg saya makan tu sebanrnya bukan menyembuhkan pun dan tidak menghilangkan gout!..(sebenarnya racun)... so saya stop ambil ubat2 klinik....(kecuali bila teruk dah tak de pilihan lain)...memang dah bosan berpantang dan makan mcm2 ubat klinik dan mcm2 pil viamin (C, sacery seed, vit b complex, omega 3, dll)....dah byk cuba. Misai kucing usah cerita ... siap tanam keliling rumah ...drp tehnya ... kapsulnya...rebus daunnya... semua dah cuba ..masih tak menjadi. madu dah cuba...habbatussauda dah cuba ... tak berkesan juga. macam2 produk saya dah cuba termasuk mutiara zam zam, ATM cellfood, Hadis dll ....semua tak jadi juga. minum air banyak2 sampai nak muntah pun tak menjadi. Akhirnya, seorg kawan saya, yg juga hard core gout introduce jamu asam urat. nampknya ada kesan, kurang bengkak, pulihkan tenaga...cuma yg saya bimbang pasal kita tak pasti kandungan jamu tersebut...walaupun ada ditulis diluar paket tapi kita tak tau sejauh mana kesan kepada kita jangka panjang?... selepas dh puas (masih mencari sebenarnya)...mencuba berbagai2 saranan yg diperolehi dlm internet dan kawan2...saya cuba celery (saderi).... nampaknya sesuai untuk saya (buat masa ini)... saya amalkan minum air celery setiap kali sebelum tidur. celery pun murah harganya dan rasanya pun tak teruk mcm minum jamu!. sakit berkurang dan tidak payah berbelanja mahal2 utk ubat2. sekarang saya (mungkin) dah bertemu formula menghilangkan gout untuk saya. sesiapa yg nak cuba boleh cuba tetapi belum tentu apa yg sesuai untuk saya sesuai pula untuk org lain. Formulanya begini:-
    1. Berpantang makan. (rujuk senarai makanan yg terlarang utk gout)
    2. Amalakn minum air saderi setiap malam sebelum tidur. Ambil 2 btg dan blend dgn air (kalau saya campur gula utk rasa sedap)...lepas tu minum.
    3. Minum madu setiap pagi. yg ini bagi saya tak payah pun tak pe..tapi saya amalkan sebab madu mmg baik utk kesihatan.
    4. KALAU GOUT MENYERANG JUGA.... MINUM 1 PEKET ASAM URAT!. yang ini memang saya buat dan berkesan..tapi untuk tuan2 ... saya tak suruh dan saya tak larang ...apa-apa hal terjadi ... sendiri tanggung!
    banyak lagi cerita saya pasal gout sebenarnya ... belum kesah buat urut... SPA... cuci darah....ishh byk la. Akhir kalam, buat masa ini saya OK ...maknanya saya boleh berjalan naik tangga turun tangga tak payah bertongkat!... boleh berkerja seperti biasa dan tak sakit ... cuma bengkak pada tumit dan lutut yg dah keras tu tak tau mcmana nak hilangkan?...operate? ermmm ... masih mencari.... jadi siapa2 boleh tlg suggest?

    ReplyDelete
  185. assalamualaikum emjay,
    saya ingin bertanya
    1.bolehkah ganti minyak zaitun dengan minyak kelapa dara?mana lagi elok?kalo minyak zaitun apa2 jenama bolehkan,dan kelapa dara tu dalam bentuk minyak ke atau jus?
    2.bolehkah sekiranya saudara emjay listkan jenis ikan yang boleh dimakan?saya tau ikan aya tu memang sangat2 la berbisanye,tapi tak tau keli tu pun berbisa...macam ikan kembung,selar,tenggiri,lolong,jaket tu boleh dimakan x?lagi satu,ade orang cakap ikan bersisik tak boleh makan,cth:ikan merah;
    3.kacang jenis sayur macam kacang botol,kacang panjang tu boleh dimakan ke?

    sekian,terima kasih

    ReplyDelete
  186. Assalamualikum
    Bagus lah artikel dan segala saranan. Saya cadangkan sahabat2 yg mempunyai Facebook agar menjadi member group di makanan & minuman yang di cemari umat Islam. Daripada group itu didedahkan bahaya tepung putih selepas daripada itu saya search dan menjumpai laman saudara Emjay.Cuma saudara Emjay lebih advance didalam menjaga pemakanan daripada saya.Apabila terdedah shj maklumat saya telah melakukan perubahan mendadak walaupun penyakit tidak tiba lagi. Saya juga cadangkan dapatkan buku Thibbun Nabawi krn pemakan dan perubatan Rasululullah memang hebat.Saya harap saudara Emjay juga mendedahkan keajaiban bekam krn ianya salah satu perubatan Islam.

    ReplyDelete
  187. Waalaikumussalam wbh

    1. Boleh ganti minyak zaitun dengan minyak kelapa dara. Tentang mana yang lebih baik, saya tak tahu nak menjawab namun kedua-duanya adalah baik. Minyak kelapa dara adalah sejenis minyak macam minak kelapa. Apa-apa jenama minyak zaitun di pasaraya GIANT tu boleh saja digunakan.

    2. Antara ikan yang boleh dimakan oleh pesakit gout adalah tengiri, kembung, selar, gelama, ungah, merah dan banyak lagi yang saya lupa namanya. Ikan bersisik seperti ikan talapia, merah, ungak, tebal pipi dan sebagainya boleh di makan termasuk ikan kerisi yang bersisik tu.

    3. Kacang panjang, kacang botor sangat baik dimakan terutama sekali pesakit gout. Tetapi kacang buncis tidakj boleh.

    Emjay

    ReplyDelete
  188. assalamualaikum emjay,
    terima kasih atas penerangan ente,cepat betul ente reply,banyak juga persoalan dikepala ana,sekarang dah terjawab,semoga Allah s.w.t merahmati ente dan sekeluarga..
    semoga islam dapat terus berkmbang,ALLAHUAKHBAR!

    ReplyDelete
  189. assalamuaikum emjay,
    satu lagi lupa nak tnya,sayur-sayuran jenis buah-buahan macam lobak merah,tomato,timun tu suma boleh makan ke tidak?

    ReplyDelete
  190. Waalaikumussalam wbh

    Semua tertulis tu boleh di makan.

    EMjay

    ReplyDelete
  191. tq,saudara emjayjb. sy sungguh terharu,ilham dari Allah menemukan sy dgn artikel, dan fakta yg bertepatan sekali. sy juga merasakan, sy hampir terkena gout,kerana di kaki sudah ada tanda2nyer. terima kasih byk2 atas ilmu Allah yg saudara kongsikan bersama2..

    ReplyDelete
  192. Terima kasih sdr emjay atas info mengenai gout, saya sekarang sedang mengalami serangan gout. Saya ingin memgesahkan komen sdr mobim tentang penggunaan kulit jering sangat membantu mengurangkan sakit dan bengkak.

    ReplyDelete
  193. salam saudara emjayjb..baru2ni sering di serang gout,mcm biasala sy jumpa dr ambil ubat tahan sakit ada juga dr bg injection tp rasanya sy nak cuba ubat2 herba mcm hpa ardisia,malac & sbgnya respon drp pengguna nampaknya bagus jd sy rasa terus ingin menggunakanya.teman kita bernama asharialias ada bgtau kita herba asam urat sy baru beli di kg baru kl,ada yg made malaysia& indonesia,jd sy beli yg malaysia(dikeluarkan oleh ust hafiz gambar tapak kaki,jitra kedah) punya dia kata ramai otai2 yg kena gout ramai ambil kapsul gout(asam urat ) cuma sy x tau keberkesananya lg.Minta tlg ustaz bagitau tentang kesan selain ada ubat2 herba yg biasa di gunakan tq.

    ReplyDelete
  194. Salam,,saudara..saya berusia 26tahun..kaki sebelah kanan sakit hampir setiap hari apabila banyak berjalan..apabila bgn pagi saya akan terasa seolah2 urat di pergelangan kaki hingga ke pinggul terasa tegang yang teramat sgt..namun apabila saya berjalan dan membuat kerja seperti biasa, kaki akan terasa kebas dan akhirnya urat yg tegang dan kebas kaki tersebut akan hilang dgn sndirinya..selepas waktu itu d waktu pagi kaki saya tidak akan terasa sakit hinggalah tibanya waktu tgh hari,,bermula lbih kurang jam 1 kaki saya akan terasa sakit dan apabila saya dddk kaki saya akan terasa berdenyut2 dan akhirnya hilang sndiri..ini menyusahkan saya untuk mlakukan aktiviti seharian krna sakit tersebut..adakah apa yg sya alami ini ghout?saya amatmngharap saudara dapat menjawab soalan saya..

    ReplyDelete
  195. Waalaikumussalam wbh

    Buah pinggang sdr sudah bermasalah dan boleh mengakibatkan gout, athritis atau diabetes. Langkah mengatasi alah amalkan nasihat saya sebagaimana di atas. Jangan makan lagi nescafe, Milo, Sunquick dan segala tersenarai di atas.

    Emjay

    ReplyDelete