Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ pembaca mukmin sekelian

.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Selamat datang ke Laman Emjay. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik, hidayah, rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Aku telah tinggalkan pada kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya, (iaitu) Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya.

Monday 12 March 2007

Hukum mengamalkan aura, chakra, kuasa minda & Color vibration theraphy (CVT) dsb.


Assalamualaikum wbh

Alhamdulillah dengan kurniaNya juga saya yang kerdil ini telah dapat menyiapkan artikel mengapa sesat mengamalkan amalan berkaitan tenaga dalaman, kuasa minda, inner energy, aura, chakra, Color vibration therapy dan sebagainya yang mirip amalan ini.

Penilaian ke atas amalan-amalan ini memerlukan seseorang memahami teras Islam iaitu asas ilmu tauhid. Apabila kita memahami asas teras Islam ini insya Allah kita dapat menghukum pelbagai amalan sesat di Malaysia sekarang.



Sesuatu yang anda perlu fahami berkenaan aura, chakra, kuasa minda & Color vibration theraphy (CVT) dsb. 
Sebagaimana dinyatakan dalam laman web http://www.innerexplorations.com/ewtext/kun.htm

Chakra adalah sebahagian ajaran agama hindu. Dalam laman web berikut http://www.souledout.org/healing/wheelsoflife/chakrasinfo/magneticchakras.html  ada dinyatakan mengenai chakra. 

“Our understanding of the chakra system is handed down from ancient Hindu teachings; this is where the Sanskrit word "chakra" originated. These ancient teachings have been validated over the ages in practices of meditation, yoga and healing techniques”.

Menurut ajaran hindu ini, bahagian atas kepala merupakan pintu masuk “tenaga” ke badan manusia sebagaimana dinyatakan oleh laman tersebut: 

“One of the major gateways through which energy enters the body is the top of the head. Where there is alignment and balance in the being, energy generally moves down the front of the central channel to the base of the spine, where it is collected, blended, amplified, and propelled up the back, through the spinal column, directly through the seven energy centers, and out the top of the head”. 

Bagi memahami lebih lanjut berkaitan chakra dan aura, silalah berkunjung ke laman berikut:
Ialah “Chakra is a Sanskrit word from Vedic or Hindu mysticism referring to centers of energy located along clusters of nerves. The seven major chakras occupy the spine, from the bottom, to the top of the head. The Western view of them is that they are the colors, in descending order from the top of the head down, violet, indigo, blue, green, yellow, orange, and red. The Eastern system more often has some variation such as the orange center is instead pink.”.

The most general set of characteristics facilities associated with the chakras (Western system) is as follows (also called as Primary Chakras)

CHAKRA, COLOR
FACULTY
Violet
Imagination
Indigo
Intuition
Blue
Conceptual; spiritual
Green
Love; emotional; acquistion
Yellow
Intellectual, rational
Orange
Social
Red
Physical, survival

Likewise, the material by Gurudas on Flower Essences which has proven to be a tremendous resource, refers to more major chakras than the standard seven (also called as  Secondary Chakras)
#
Chakra Name
Location
Color Response
Frequency Multiple
Factors of Freqency Multiples
Functional Significance
1
Root
Between the Feet
Magenta (Red)
1
1 x 1
Nurturing.
2
Feet
Between the Ankles
Dark Red
2
1 x 2
Balance and Movement.
3
Base
Base of Spine
Mid-Red
4
2 x 2
Foundation. Elimination.
4
Sacral
Lower Intestines and Sexual Organ Area
Orange
6
2 x 3
Motivation and Reproduction. Desire
5
Solar
Solar Plexus
Yellow
10
2 x 5
Growth and Balance. Will.
6
Heart
Heart
Green
12
2 x 2 x 3
Emotional Love, and Compassion. Fear.
7
Throat
Throat
Light Blue
16
2 x 2 x 2 x 2
Communication
8
Base of Brain
Base of Brain
Mid-Blue
36
2 x 2 x 3 x 3
Action
9
Brow
Forehead
Indigo
96
2 x 2x 2x 2x 2 x 3
Mind-Power. Thought. Vision.
10
Crown
Top of Head
Violet
972
2 x 2 x 3 x 3 x 3 x 3 x 3
Wisdom and Intuition
  
Melalui ajaran hindu ini, aura dijelaskan sebagai “The sixth chakra is referred to as the third eye chakra. It is located in the central cavity of the brain. Its basis is the intuition faculty and all that is governed with the imagination. The color of the aura radiated in the open and balanced sixth chakra is a deep rich purple, such as amethyst. It is the link from which we perceive the higher zones and higher planes” rujuk http://www.plf.net/robinsbiowriting/chakra.html 
Ajaran hindu ini telah berkembang meluas ke serata pelusuk dunia. Orang Amerika dan Eropah telah mula mempelajari amalan ini dan seterusnya mempraktikkannya. Memang ini bukan satu kesalahan bagi mereka kerana ajaran hindu dengan ajaran agama mereka adalah bergurukan guru yang sama iaitu syaitan dan iblis. Namun adalah satu perkara yang amat malang apabila ajaran ini sudah dipelajari dan diamalkan oleh anak bangsa kita serta diamalkan dengan amat berleluasa. Lihat sajalah laman web ini http://www.rakanhot.com/myforum/modules.php?name=Blogger&file=display&jid=4 
Lihat sajalah artikel tulisan mereka:
Bicara pasal aura buat sementara waktu....OK..kita boleh membentuk diri dgn tau apa aura kita sebenarnya....

APA ITU CHAKRA?
~ Chakra merupakan tempat yang menyimpan tenaga yang dicerap oleh sistem antena individu iaitu mata, telinga, hidung, mulut & kulit. ~ Terdpt 7 pusat chakra ~ root chakra (merah), sacral chakra (jingga), solar plexus (kuning), heart chakra (hijau), throat chakra (biru), third eye chakra (indigo) dan crown chakra (violet).

FAKTOR YG MEMPENGARUHI AURA
~ Pencemaran alam sekitar, jerebu, dadah, arak, penyakit hati, perubahan emosi, fizikal, mental, rohani, dan keadaan sekeliling. ~ Aura berputar mengelilingi badan kita mengikut putaran lawan jam yg berbentuk bujur telur. Medan tenaga ini berputar mengikut kelajuan tersendiri (paling perlahan dibahagian bawah dan paling laju dibahagian Crown Chakra). ~ 7 pusat chakra ini akan mencerap tenaga-tenaga positif disekeliling kita dan tenaga-tenaga inilah yg membantu kita membentuk keperibadian, kerohaniah & juga kesihatan kita. Sekiranya pintu-pintu chakra ini tersumbat, bocor & aura tidak seimbang, maka individu berkenaan akan cenderung terjebak di dalam konflik atau masalah yang akan menjejaskan perkembangan personaliti kita dan kesihatan diri.Kesemua ini ada kaitannya dengan AURA, CHAKRA & kehidupan kita. 
KUPASAN CHAKRA DAN PENGARUHNYA TERHADAP PERSONALITI DAN KESIHATAN.

Pintu Chakra 1

- Root atau akar (berada di bahagian seksual)
-Warna: Merah ~ Pintu ini berkait rapat dengan kelangsungan hidup (survival), kerahsiaan dan keselamatan. Tenaga dari chakra ini yang akan membantu untuk lebih berjaya dlm hidup terutamanya dr aspek material iaitu kekayaan, perniagaan dan alam pekerjaan. ~ Sekiranya pintu chakra ini tersumbat, individu akan cenderung membentuk personaliti yg penakut, bimbang, sering kecewa, merasa tidak selamat dan akan mudah mendapat masalah kesihatan berkaitan obesity, anorexia nervosa, artritis dan sakit sendi dibahagian kaki terutamanya lutut.

Pintu Chakra 2

- Belly (Sacral) atau bahagian peranakan wanita
- Warna: Oren ~ Pintu ini mewakili sexuality, creativity, intuition and harga diri. Individu yang berkeyakinan, kreatif, berfikiran terbuka , berkemampuan untuk berinteraksi dgn baik dgn persekitarannya adalah mereka yg tidak mempunyai masalah pada pusat chakra kedua ini.
~ Sekiranya pintu ini tersumbat, individu akan cenderung memiliki personaliti yang panas baran, suka memanipulasi utk kepentingan diri, seorang yag suka mengongkong orang lain, berfikiran negatif & tertutup malah lack of energy.
~ Manakala masalah kesihatan yg sering terlibat buat mereka yg auranya terganggu di CHAKRA 2 ini akan mendapat penyakit seperti kidney failure, stiff lower back, constipation & muscles spams.

Pintu Chakra 3

- Solar Plexus (Perut)
- Warna: Kuning ~ Pintu ini mewakili kuasa peribadi (personal power), ego, passion, kesabaran, endurance, kemarahan & kekuatan. Pintu chakra yg seimbang & terpelihara akan membentuk personaliti yg ceria, outgoing, punya self-respect ~ harga diri, expressive ~ enjoy hidup dan challenges in life and STRONG SENSE OF PERSONAL POWER. ~ Sekiranya pintu ini tersumbat, akan membina personaliti yang TIADA KEYAKINAN DIRI, keliru, runsing, TERLALU MEMIKIRKAN PANDANGAN ORANG LAIN TERHADAP DIRINYA dan merasakan org lain mengawal hidup kita dan lama-kelamaan boleh membawa kepada STRESS. KEMURUNGAN DAN TIDAK MUSTAHIL JIKA TIDAK DIKAWAL BOLEH MENYEBABKAN MASALAH KESIHATAN MENTAL.
~ Masalah kesihatan yg terlibat pula adalah penghadaman, liver problems, diabetes, nervous exhaustion & food allergies.

Pintu Chakra 4
- Heart (Jantung)
- Warna: Hijau ~ Pintu ini mewakili emosi, kasih syg, compassion dan kerohaniah (spiritual).Chakra ini menghubungankan kekuatan jasad , ruh & akal....Individu yg chakra keempatnya seimbang dan cantik mempunyai personaliti ekstrovert ~ peramah, compassionate, empathy, desire to nurture others and see the good in everyone ~ memandang insan lain dgn penuh rasa hormat, dignity dan punya potensi & kelebihan yg boleh dibangunkan....
~ Psikologi harmoni individu terlibat terdiri drpd mereka yang bijak berbicara,kreatif dlm penulisan, tenang, penyayang, setia, fokus dan pemimpiN yang bagus.
~ Sekiranya pintu ini tersumbat, kita mmepunyai membetuk personaliti yang paranoid, indecisive (x tetap pendirian), takut dikecewakan dan tidak tahu menghargai kasih syg.
~ Masalah kesihatan yg mungkin menyinggah sekiranya tiada keseimbangan aura di chakra ini adalah serangan jantung, tekanan darah tinngi, insomnia dan kesukaran bernafas.

Pintu Chakra 5

- Throat (Leher)
- Warna: Biru Pintu ini mewakili pusat komunikasi samada melalui suara atau tulisan. Pusat chakra yg terpelihara membentuk personaliti individu yg kreatif dlm pemikiran, penulisan & juga hubungan komunikasi.
~ Psikologi harmoni individu terlibat terdiri drpd mereka yang bijak berbicara,kreatif dlm penulisan, tenang, penyayang, setia, fokus dan pemimpim yang bagus.
~ Leher / throat is where anger is stored and finally let go. If it si out of balance you may hold back, feel timid, be quiet, feel weak or can't express your thought.
~ Sekiranya pintu ini tersumbat, kita adalah org yg lemah semangat, tidak percaya akan kebolehan sendiri, pendiam & takut pada bayang2 sendiri.
~ Masalah kesihatan terlibat pula adalah hyperthyroid, skin irritations, ear infection, sore throat, inflamations and back pain.

Pintu Chakra 6

- Third Eye (Mata ke3)
- Warna: Indigo ~ Pintu ini mewakili AURA SENSUAL & pusat utk kebolehan psikik, minda & spiritual yg tinggi.. Golongan yang chakra 6 nya terpelihara merupakan individu KENAL MATLAMAT YANG DIINGINKAN DALAM KEHIDUPAN, mempunyai kebolehan telepati dan berupaya "membaca" personaliti & kehidupan org lain.
~ Gelombang ini dapat menjana minda, menajamkan visi, merancang, mengawal kelenjar ptuitari, telinga, hidung dan sistem saraf.
~ Psikologi yg harmoni membentuk personaliti diri yang mempunyai gerak hati @ intuisi yang tajam, peka, perancang, bijak, jujur, bersemangat, imaginasi dan berkepemimpinan.
~ Ia juga berperanan sbg pusat yang akan menapis segala kecenderungan negatif dan penyingkiran sifat pentingkan diri sendiri & tamak.
~Sekiranya pintu ini tidak seimbang, akan membentuk personaliti individu yang takutkan kejayaan, tidak asertif dan ego tidak bertempat.
~ Kesan fizikal boleh mengakibatkan masalah mata, telinga, hidung, sinus, sakit tengkuk, resdung dan insomnia ~ Sekiranya pintu ini tersumbat, kita adalah akan terjerumus membentuk personaliti yang takut -tidak asertif, tiada ketegasan dlm diri...tidak ada prinsip mudah dipermainkan orang, takut pada kejayaan, mudah disubahatkan oleh unsur syaitan & negatif dan juga EGO.

Pintu Chakra 7
- Crown (Ubun2)
 - Warna: Violet & Putih ~ Pintu ini mewakili wisdom, pusat spiritual, fikiran2 yg dinamik dan tenaga2 yg alpha. INILAH anugerah Allah paling beharga....nikmat fakulti akal yang perlu kita pelihara dan manfaatkannya dlm usaha kita mencari kebaikan di dunia & akhirat..Individu yg menjaga pintu tenaga ini adalah individu yg memiliki kerohaniah & kognitif juga positif thinking yang tinggi.
~ Merupakan tingkat tertinggi ygmenghubungkaitkan sistem lain dgn sistem pusat manusia iaitu otak.
~ Berfungsi mengawal kestabilan tenaga minda.Ia juga dikenali sbg talian hayat yg menghubungkan manusia dgn dunia luar terutamanya MAHA PENCIPTA.
INILAH anugerah Allah paling beharga....nikmat fakulti akal yang perlu kita pelihara dan manfaatkannya dlm usaha kita mencari kebaikan di dunia & akhirat.
~ Individu yg menjg pintu tenaga ini adalah individu yg memiliki kerohaniah juga kognitif dan positif thinking yang tinggi. Memiliki personaliti diri yg berkarisma, unik, deria akal yg sempurna, bersemangat tinggi, rasional & holistik.
~ Kedudukannya yg terletak di ubun-ubun kepala berfungsi sbg pusat pengaliran tenaga roh. Dari segi Islam roh ditiup melalui ubun-ubun...maka pintu inilah yang seharusnya dipelihara sebaiknya.

Sbg cth : Jika diperhalusi individu yg mempunyai hubungan yang mantap & kemas dgn Al-Khaliq (CHAKRA 7) + memelihara QALBU (CHAKRA 4) jelas terpamer kejernihan & ketenangan di wajahnya...gabungan getaran dari CHAKRA 7 & CHAKRA 4 inilah yang memberi impak yg padu ke arah kesejahteraan dan keharmonian dlm kehidupannya...sungguhpun diuji namun tembok auranya sukar sekali diganggu mahupun dicerobohi. Disokong pula dengan CHAKRA 1 yang mengawal AURA STAMINA @ will power insyaAllah melancarkan lagi perjalanan kehidupan individu. 
~ Sekiranya tidak seimbang, individu cenderung mempunyai perasaan kecewa, putus asa dan hampa.
~ Aura violet @ putih ini menjaga kelenjar pineal dan sistem minda.
~ Kesan fizikalnya sekiranya tidak seimbang boleh menyebabkan penyakit nyanyuk , histeria, down syndrom, epilepsi, sakit kepala, migrane, darah tinggi
~ This is the center of SPRITUALITY, ENLIGHTENMENT, DYNAMIC THOUGHT & ENERGY

Wikipedia menjelaskan chakra sebagai :
In Hinduism and in some related Asian cultures, a chakra is thought to be a nexus of metaphysical and/or biophysical energy residing in the human body. The New Age movement, and to some degree the distinctly different New Thought movement, have also adopted and elaborated on this belief.
Location of the seven chakras in the human body.
Bagi pengamal ajaran kuasa minda, chakra dan aura dikalangan orang Melayu “Islam” di Malaysia, Ilmu yang diamalkan oleh mereka ini adalah sama 100% dengan ilmu asal orang hindu dan dengan apa yang telah diamalkan oleh orang Amerika dan eropah seperti yang terdapat di internet. Bezanya Cuma mereka memasukkan Allah, Insya-Allah, Khalliq dan sebagainya. Cara mereka mengamalkan ajaran hindu ini sama 100% dengan bomoh sesat di Malaysia yang mengamalkan pelbagai mantera namun dibungkus dengan bungkusan yang menarik iaitu bismillah, insya-Allah dan sebagainya. Nauzu billahi min zalik, Kami berlindung dengan Allah daripada perkara  tersebut.
Ajaran agama selain Islam akan memutuskan hubungan makhluk dengan penciptanya Allah, Peranan Allah sebagai Tuhan yang mempunyai rububiahnya dihapuskan sama sekali. Lihat sajalah petikan ini “~ Kesan fizikalnya sekiranya tidak seimbang boleh menyebabkan penyakit nyanyuk , histeria, down syndrom, epilepsi, sakit kepala, migrane, darah tinggi”. Ia berlawanan sekali yang diajarkan Islam bahawa segala musibah berlaku akibat dosa-dosa manusia Lihatlah Ass Syura:30.
dan apa jua Yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka ia adalah disebabkan apa Yang kamu lakukan (dari perbuatan-perbuatan Yang salah dan berdosa); dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian besar dari dosa-dosa kamu.

Banyak lagi ayat-ayat seperti ini di dalam Al Quran.

Menurut ajaran sesat aura chakra  kuasa minda ini, penyakit iaitu satu musibah dari Allah SWT bukan lagi kerana rububiah Allah (perancangan serta pentadbiran Allah) tetapi adalah kerana tenaga aura dan chakra. Pemulihan yang dicadangkan melalui ajaran sesat ini bukan lagi melalui muhasabah dan usaha yang disunnahkan Nabi SAW tetapi ialah melalui pengambilan tangkal alaf baru iaitu aura seri atau aura genius yang boleh menseimbangkan tenaga-tenaga ini. Kalau anda ingin membuat eksperimen tangkal aura seri ini, silakan dan harganya cuma RM68 tetapi tanggunglah azabnya serta dosanya.

Berikut adalah sedikit petikan berkaitan aura seri produk jualan Prof Dr Ibrahim:
Produk Aura Seri ”Aura Seri ialah adunan minyak aroma pati bunga-bungaan terpilih yang dipertenagakan dengan Tenaga Alam Semesta, Tenaga Kristal, Tenaga Garam Kristal dan Tenaga Bunga Emas mampu membangkitkan Aura anda dalam tempoh paling singkat dan mudah.
Begitulah juga dengan aura genius. Sila rujuk http://www.auraseri.com.my/dribrahim.php dan http://www.auraseri.com.my/produk.php.  Ia juga merosakkan tauhid rububiah.
“Aura genius pula diformulasikan khusus untuk anak-anak yang ingin cemerlang dalam bidang pembelajaran. Adunan minyak pati bunga-bungaan terpilih yang dipertenagakan dengan ‘Lotus Energy’ ini khusus bagi meransang ‘Crown Chakra’ di bahagian otak mampu membuka minda anak anda semekar teratai lagi harum, memperbaiki daya ingatan, menajamkan daya tumpuan, meningkatkan tahap keyakinan diri dan membina jati diri. Aura Genius yang dipertenagakan lagi dengan butiran tenaga kristal di dalam setiap botol mampu menggerakkan atom di bahagian otak supaya daya kuasa minda anak anda teransang lalu mencetuskan ilham.Menggunakan otak kiri dan kanan, pengaliran tenaga minda yang lancar serta membuka aliran tenaga chakra yang tersumbat di bahagian crown chakra (kepala) yang menyebabkan anak-anak anda lemah, tidak bersemangat, lembab, malas berfikir, negatif, degil, tidak berdaya saing serta tidak berkeyakinan.
Aura Genius adalah satu-satunya formula istimewa yang mampu membangunkan SQ (Spiritual Intelligence) iaitu kecerdasan kerohanian anak anda yang tinggi disamping membina personaliti unggul.”. 

Aura genius menggunakan ilmu chakra dan aura yang dikutip dari ajaran hindu seperti yang dinyatakan di atas. Rububiah Allah sudah dibuang ke longkang dan digantikan dengan dipertenagakan oleh “Lotus Energy” bagi merangsang crown energy.

Jikalau didalam agama Islam diajarkan bahawa kuasa penyembuhan adalah semata-mata milik Allah kini ajaran aura chakra kuasa minda mengajarkan ilmu yang bertentangan sama sekali iaitu tenaga, chakra, aura dan sebagainya mempunyai kuasa penyembuhan. Amalan ini atau manusia seperti dinyatakan dalam petikan berikut sudah naik tingkat menjadi Tuhan yang boleh menyembuh diri sendiri, orang lain atau melaui jarak jauh, Astagfirullah. Lihatlah
 
Setiap orang mempunyai kuasa untuk melakukan penyembuhan. Kuasa penyembuhan orang awam adalah kecil manakala kuasa pengamal penyembuhan professional adalah besar. Secara tidak langsung dan tidak sedar, kita selama ini telah pun menggunakan kuasa ini. Setelah kita jatuh atau cedera kita akan secara tidak sedar akan mengusap-usap tempat sakit dengan tangan. Walaupun tidak pulih sepenuhnya, sakit kita akan berkurangan. Seorang ibu akan mengusap-usap anaknya, apabila anaknya menangis atau sakit. Biasanya tangisan anaknya akan berkurangan. 
Pakar-pakar penyembuhan dalam kaedah reiki, taici, qi qong dan penyembuhan prana mempercayai bahawa kita mampu menyalurkan tenaga penyembuhan dari diri kita atau alam semesta. Tenaga itu dikenali sebagai ki, chi, qi, prana, orgone, ruach, tenaga dalam, dan universal life force. 
Anda juga mempunyai kebolehan ini dan kebolehan ini boleh di latih dan dipertingkatkan. 
Anda akan di ajar penyembuhan:
Penyembuhan Diri Sendiri
Penyembuhan Orang Lain

Penyembuhan Jarak Jauh

Islam mengajarkan bila sakit berusahalah mencari ubatnya dan setelah berubat, berdoa dan bertawakkallah kepada Allah kerana hanya Allah sahaja yang mempunyai kuasa untuk menyembuh. Ubat tidak mempunyai kuasa penyembuh. Dua orang pesakit yang mengalami penyakit yang sama apabila mengambil ubat yang sama, kedua-dua pesakit ini boleh pulih, atau seorang sahaja atau kedua-dua pesakit ini tidak pulih bergantung kepada rahmat penyembuhan dari Allah. Ajaran-ajaran sesat berkaitan tenaga dalaman, kuasa minda dan sebagainya dengan jelas menafikan hak Allah sebagai PENYEMBUH dan ini merosakkan sama sekali tauhid rububiah dan seterusnya merosak akidah.
Dari laman web lainya pula lihatlah: ( http://www.mind-tech.com.my/kristal.html )

Tenaga Kristal
Saya yakin Anda sudah pernah mendengar penggunaan Reiki, Prana Shakti atau Tenaga Chi (Tenaga Dalam) untuk terapi penyembuhan penyakit dan sebagainya. Jika di gandingkan dengan Tenaga Dalam, Prana Shakti atau Reiki ini, akan lebih menyempurnakan lagi dan menguatkan lagi Tenaga bagi tujuan penyembuhan dan selainnya.

Berdasarkan petikan di atas, kuasa mutlak milik Allah kini sudah dikatakan milik KRISTAL. Tambah kurang ajar dan biadap ke atas Allah apabila mereka dengan takbur mengatakan:
Bagi pengamal yang sudah pernah mempelajari Tenaga Dalam, Prana Shakti, Reiki Pelbagai Tradisi atau Biosinergi, saya cadangkan untuk mempelajari PENGGUNAAN TENAGA KRISTAL pula agar boleh membuktikan kebenaran peringkat energi tersebut DENGAN PASTI boleh membantu untuk PENGUBATAN / RAWATAN, PERLINDUNGAN, KEMEWAHAN dan POWER ( MAGIC / ajaib ), CRYSTAL HEALING dan PADA PEMINAT SUPERNATURAL ATAU PSYCHIC (Kebatinan).

Nabi Allah Sulaiman di azab Allah dengan diberikan hanya seorang anak lelaki yang cacat sedangkan beliau dengan pasti mengharapkan dapat 70 orang anak lelaki pada tahun tersebut. Nabi Sulaiman terlupa berkata Insya-Allah. 

Tenaga dalaman yang dipelajari melalui kaedah sesat yang dinyatakan di atas adalah sama sahaja dengan apa yang di amalkan oleh bomoh Feng Shui dan ajaran CHI dalam amalan ramai orang Cina. Bacalah lebih lanjut mengenai perkara Chakra Points & Balancing This article is excerpted from Bryan Gardiner's book, Crystals: The Journey Begins.  Rujuk di  http://www.dragon-gate.com/resources/articles/display.asp?id=148 

Amalan penggunaan aura dan chakra ini diamalkan juga oleh di laman web http://www.aura-chakra.com.my/ dan diterajui oleh satu lagi bomoh alaf moden bernama  

Prof. Dr. Abd. Rahman Mat Judin. Berikut adalah petikan kenyataan dalam laman web tersebut:
KARISMA ialah adunan minyak aroma pati bunga-bungaan terpilih yang dipertenagakan dengan Tenaga Alam ,tenaga jupiter,tenaga aura pesona, tenaga kristal dan tenaga garam kristal .Ia juga di campur dengan pati white musk, odipra, Eucalyptus dan Lavendar. Ia mampu membangkitkan chakra dan aura anda dalam tempoh paling singkat dan mudah. Hanya dua atau tiga titis untuk mandian kerohanian yang menakjubkan adalah menyamai kekuatan mandi bunga yang mampu membersihkan chakra dan aura anda yang kotor, busuk, bocor, panas, kusam serta tidak bermaya yang menyebabkan wajah anda suram, pucat, tiada seri, kurang keyakinan diri, malang asyik menimpa diri, murung, stress serta kurang diminati. Keajaiban KARISMA bertindak merangsang, membersihkan serta menjernihkan chakra dan aura yang bermasalah lalu menaikan seri diwajah anda.

Sekiranya amalan Feng Shui banyak menggunakan konsep tenaga, chakra dan aura, orang jepun juga mempraktikkan ilmu yang sama dan amalan yang diamalkan oleh mereka dinamakan REIKI. Kini amalan REIKI ini sudah berkembang dan mahir dipraktikan oleh orang Melayu Islam di Malaysia dan ini dapat dibuktikan melalui iklan REIKI di majalah Mastika keluaran Mac 2007.
 
Reiki Intro
Reiki is a Japanese word representing Universal Life Force, the energy around us and within us. Reiki is a way of activating, directing and applying natural energy for the promotion of health, healing, balance and wholeness. This form of healing is an holistic creative energy and tuseful for preventing imbalance, assisting the body's natural healing powers and maintaining the rebalance as a state of well being. It can be used most effectively as a self help technique as well as for the release of stress and relaxation and to restore the vital energy lost in daily life.Therefore creating good health! This ancient form of Healing is a vehicle to channel love, the most powerful healer. It opens the heart, crown and palm chakras and the spirit to the causes of disease and pain and reinforces the body's ability to heal itself. It supports and enhances all medical treatment, being used effectively by conventional doctors, complementary practitioners and especially by"everyday" people such as you and I. herefore

What is Reiki!
A reiki treatment combines the utilisation of the universal life energy with the warmth, reassurance, and the healing power of the human touch. 

Reiki is most popularly know as a hands-on healing technique. Howver, it can also become a integral part of life for person who have been initiatied. It helps with health problems, but this is only a samll part of tis wondrous attributes. It can help in just about any area of your life that you would like it to. 

The word Reiki, literally translated, means "Universal Life Force", and this exactly what it is. It is everywhere, limitless abundant, ecological, environmentally friendly, cruelty-free, cost-effective, suitable for vegan, vegetarians, carnivores and available to anyone who has been attuned to access it. The attunement process which is like a tuning radio set to pick up a particular stations. 

Sila rujuk laman Reiki di : http://www.reikilessons.com/

Kumpulan Menjaro yang mengamalkan perubatan mirip Prof Dr Ibrahim juga mengamalkan persilatan. Mereka juga mengamalkan amalan kuasa minda, chakra dan aura. Sila lihat http://www.menjaro.com/sudut_ilmu.htm . Berikut adalah sekapur sirih dari laman menjaro:

Pusat Rawatan Menjaro merupakan satu pusat rawatan yang menggunakan Doa, Tenaga dalam Aura, Iridologi, Kristal,Garam, Air, Bunga dan berbagai Herba sebagai media rawatan altenatif.
Di samping perubatan, kami juga ada menganjurkan beberapa kursus yang berkaitan dengan rawatan dan bela diri yang menggunakan pernafasan tenaga dalaman. Kami harap dengan kehadiran kami dapat membantu anda yang bermasalah.

Pusat Menjaro ini juga mengamalkan amalan hypnosis dan juga kini sudah menjadi bomoh sesat moden melalui perkhidmatan memindahkan penyakit kepada telur dan sebagainya :

PROGRAM KHUSUS ALIN TELUR (TEKNIK MENINDAHKAN PENYAKIT MELALUI TELUR)
Program khusus ini kami tawarkan secara on line kepada anda yang berminat. Khususnya bagi mereka yang pernah belajar seni kesembuhan antaranya Reiki, Prana, Aura Therapy, Kristal Therapy, Therapy Candle (Therapy Lilin) dan sebagainya . program ini merupakan program pelengkap dalam rawatan anda. Dapat membantu dalam pembentukan wawasan dalam seni kesembuhan. Lengkapkanlah ilmu perubatan anda dengan menyertai program ini. Dengan menguasai ilmu ini anda akan dapat memindahkan segala jenis penyakit kedalam telur, ayam, kambing dan sebagainya. Tidak menggunakan unsur-unsur jin, makluk halus dan sebagainya. Hanya lah menggunakan kekuatan Nafas, latoif dan wirit khusus.

Apabila melihat canggihnya kaedah memindahkan penyakit melalui program Menjaro ini, kelihatan seolah-olah Allah tuhan sekelian alam menjadi lemah dan kerdil sekali. Allah memberikan penyakit kepada manusia sebagai musibah untuk menguji umatnya disamping sebagai kafarah penebus dosa di atas dosa-dosa lalu. Allah kelihatan amat lemah di sini kerana apabila Allah memberikan penyakit kepada manusia, dengan mudah penyakit ini dapat dipindahkan kepada telur, ayam atau kambing tanpa sebarang proses muhasabah dan taubat serta doa. Dengan kaedah Menjaro itu manusia dapat melepaskan diri dari azab Allah melalui Menjaro dan akhirnya ayam dan kambinglah yang menerima azab sebenar dari Allah ini. Macam cerita kartun Doraemon. 

Dalam satu laman lain  http://anugerahagung.com/  yang mencampuradukkan ayat-ayat Al Quran untuk mengelirukan umat Islam, disenaraikan iklan berikut:
Mandi Nur Ilahi (Asma Ul Husna) Terapi Aura Bidadari(Khusus Untuk Kaum Hawa) Mahabbah Pengikat Kasih Sayang(Untuk Suami Isteri) Pelarisan Agung (Pelarisan Dagangan & Usaha) (penulis: tangkal pelarislah maksudnya) Ibu Duit Karomah Ageng Asma’ Puter Giling(Mengembalikan Orang Yang Hilang/Lari) Misteri Pelet & Pengasihan Pagar Ghaib Pelindung

Laman ini memasarkan produk-produk seperti:
Bedak aura Garam Kristal Aura Alat Sensor Supersonic Alat Detektor Zima(DZ) Air Psi-energy Air penerang hati Air penawar Hikmah

Laman ini juga mengajarkan:
Ilmu kebal terlengkap Anugerah Agung Inner Power Anugerah Agung Ilmu Kaca Benggala tingkat tinggi

Pelbagai ilmu pelik diajarkan di laman ini seperti :




 
Kalau melihat permainan sihir syaitan melalui pelbagai gambar diatas, sami hindu pada hari Thaipusam jauh lebih hebat lagi???. Jauh lebih besar dan pelbagai bentuk logam yang digunakan oleh mereka. Sila rujuk laman web ini:

Ajaran anugerah agung mengamalkan segala bentuk ajaran kuasa minda dan ini dapat dinilai dari kursus-kursus yang dijalankan seperti berikut:
Tenaga dalam Shaktivasi inti energi UEA Penyembuhan Universal Ilmu Kebal Mind Power Hipnotis Gendam Putih Aura Tech healing Adjustment Mata Bathin(indera keenam) Ilmu Hikmah Kebatinan Tafakkur Islam Advanced Right Brain Activator Dynamic Mental Active Advanced Kundalini Terawangan Inti & Meraga Sukma Meditasi Jutawan(Bisnes) Reiki Usui(1,2,3 &Master)

Ajaran kuasa minda secara mudahnya adalah seperti yang boleh difahami dari laman web ini http://www.equalprosperity.com/ilmu_perlindungan_22am11.htm 

Pengembaraan anda untuk mencari diri sendiri bermula di sini. Jauh di dalam jiwa anda terdapat kuasa hebat dan berpengaruh.

Ajaran kuasa minda tenaga dalaman chakra dan aura menafikan hak Allah yang hanya Allah sahaja pemberinya. Ajaran kuasa minda mengajarkan dalam jiwa manusia terdapat kuasa hebat lagi berpengaruh. Kuasa minda ini juga dikenali dengan minda bawah sedar atau subconscious mind.

Mengikut laman Dr DR. JAMALUDDIN A. JALAL. MD. MA Pengasas Akademi Aura Metafizik di http://www.aurametafizik.com/ 

Kuasa Minda atau disebut sebagai tenaga dalaman dan sekarang ini lebih dikenali sebagai AURA kian popular dalam masyarakat di negara ini. Adalah penting untuk mendedahkan fungsi Kuasa Minda atau Mind Power dan tahu bagaimana mengimplementasikan tenaga dalaman ini dalam kehidupan seharian, baik dalam rumah tangga, pejabat, mahupun institusi lain yang berkaitan. Di negara-negara maju, pendedahan seumpama ini telah lama mendapat perhatian dan dianggap sebagai salah satu ilmu yang amat berkesan bagi melahirkan individu yang mantap fizikal, mental, emosional dan spiritualnya. dari itu tidak hairanlah mengapa mereka sering dikatakan sebagai masyarakat yang ke hadapan dari aspek pembangunan minda, akademik dan sebagainya. Kenapa tidak kita?

Apabila kita lihat laman ini http://www.rainbow-essences.com/information.html , kita akan dapati AURA | CHAKRA | BODY COLOUR SPECTRUM |WATER ENERGY | | FLOWER ENERGY | CRYSTAL ENERGY | AFFIRMATIONS | NUMEROLOGY diletakkan antara kandungan utama laman web ini. Ini menunjukkan ia adalah saling berkaitan antara satu sama lain. Itulah sebabnya CVT di Malaysia yang diterajui Prof Dr Norhisham juga menjalankan hideroterapi. Sila rujuk http://www.harmonisers.net/  .

Perubatan menggunakan color vibration theraphy yang digunakan oleh Dr Norhisham bukan sesuatu yang diilhamkan oleh Norhisham malahan sebenarnya ialah penjajahan ilmu hindu ke masyarakat Melayu Islam Malaysia. Norhisham sekadar penyambung usaha syaitan laknatullah merosak akidah Islam.

Melalui url : http://www.harmonisers.net/vibration/rujukan/perisaidiri.html dapat dibaca mengenai produk Norhisham ini: 
Perisai Diri - Aura
Samada kita sedari atau tidak, terdapat jaluran tenaga elektromagnet yang melingkungi (menutupi) disekeliling tubuh manusia. Tenaga elektro magnetik ini berbeza-beza pada paras gelombang yang tertentu dalam ukuran nanometer (nm). Tenaga elektromagnetik ini juga dikenali sebagai perisai diri atau aura. Ia bertindak melindungi diri sesaorang sepertimana lapisan ozon memelihara bumi dari pancaran cahaya alpha, beta dan gamma.

Terdapat 4 warna perisai diri, iaitu Puteh, Pink, Hijau dan Biru. Setiap orang hanya mewarisi satu sahaja warna aura dan aura ini kekal dengan sesaorang itu sehingga akhir hayatnya. 

Daripada warna aura, kelemahan atau kelebihan sesaorang itu dapat dikenalpasti. Bagi sesaoarang yang tidak mengalami sebarang penyakit spiritual, mental, emosi dan fizikal maka gambar auranya hanya akan menunjukkan satu warna sahaja.

Melalui gambar aura penyakit atau kelemahan pada anggota sesaorang itu dapat dikesan. Frekuensi getaran yang melingkungi tubuh kita menggambarkan hal keadaan organ-organ dalaman kita. 

Bagi sesaorang yang mengalami kesakitan pada organ-organ tertentu dalam tubuhnya maka aura nya akan menunjukkan kesan-kesan ini dengan warna yang tidak seimbang pada aura nya seperti dalam gambar di sebelah ini.
Anda boleh mengambil gambar aura untuk diri anda di kedai kristal.

Bagi memahami konsep warna aura seperti yang di amalkan Norhisham ini, boleh mudah dilakukan dengan search pada GOOGLE “Colors of the Aura”. Terlalu banyak laman web yang cuba mengupas mengenai aura dan warna serta konsep getaran warna. Semua ilmu ini datang dari sumber yang sama iaitu ajaran dari Hindu!!!!.

Norhisham menyarankan bahawa sesiapa yang ingin melihat gambar aura untuk datang mengambil gambar aura ini dikedai kristal. Mungkin anda pembaca tidak memahami apa itu kedai kristal dan untuk itu saya berikan url kedai kristal di Malaysia  iaitu :  http://www.netlee.com.my/aura.htm






Gambar-gambar di kiri menunjukkan  kedai kristal 

Dari gambar kedai kristal di atas dan lebih banyak lagi dalam url yang diberi di atas, dapat disimpulkan bahawa ajaran kuasa minda, aura dan chakra yang dipelopori oleh agama hindu sudah sangat berkembang dan orang Cina Malaysia lebih awal mempeloporinya sebelum di bawa ke alam Melayu Islam oleh Prof Dr Ibrahim dan Prof Dr Norhisham dan ramai profesor dan doktor lain termasuk Prof.Dr.Abd.Rahman Mat Judin yang mempelajarinya di Open University dalam jurusan Alternative Medicine atau Metaphysics.

Sebagai kesimpulan, segala ilmu dan amalan yang berkaitan dengan kuasa minda, tenaga dalaman, chakra, aura, inner power, minda bawah sedar dan segala yang berkaitan dengannya adalah mengalihkan hubungan antara manusia sebagai makhluk dengan tuannya iaitu Allah swt. Allah lah yang memberikan segala macam rahmat seperti sihat, mendengar melihat dsb dan Allahlah yang memberikan azab untuk menguji manusia. Rahmat Allah berpilih-pilih diberikan kepada orang yang Allah kehendaki. Dalam Quran jelas disebutkan Allah bahawa apabila Allah memberikan rahmatnya tidak sesuatu yang dapat mengelakkannya dan apabila Allah memberikan azabnya, tidak ada sesuatu pun juga yang dapat mengelakkan. Kuasa minda, chakra dan aura sama sekali bercanggah dengan ajaran Islam dan dengan ini mereka yang mengamalkannya jelas rosak akidahnya.

Mengamalkan ajaran kuasa minda memangnya dapat menghasilkan perkara istimewa seperti boleh kebal, berjalan atas api dan bara, mandi minyak panas, mengubati orang dan sebagainya dan semuanya ini adalah sebenarnya pekerjaan sihir dari syaitan yang menolong orang yang telah rosak akidahnya ini. Sebarang ilmu sihir mudah sekali dipelajari oleh manusia hanya apabila manusia tersebut membuang agamanya dengan mengamalkan ajaran sesat tersebut. 

Sebagai contoh, mereka yang mengamalkan ajaran PATI GENI dengan puasa 40 hari kerana untuk mendapatkan sesuatu ilmu akan mendapat ilmu istimewa akibat pertolongan dari syaitan. Orang Islam yang sanggup mengikat Al Quran dibawah kaki mereka lalu berjalan berkasutkan Al Quran masuk ke tandas akan mendapat kuasa istimewa sebagai hadiah dari syaitan kerana menjadi sahabat syitan. Ilmu ini dan ilmu sesat lainya memanglah sangat mudah dipelajari. 

Namun apa yang jelas diberitahu kepada saya daripada mereka yang mendapatkan rawatan dari pengamal ajaran kuasa minda, akupuntur, color vibration therapy dan segala jenis rawatan mirip cara ini ialah; “apabila saya mendapatkan rawatan cara ini, kesan positifnya adalah amat pantas sekali hingga saya kagum sekali namun selepas satu tempuh waktu (beberapa hari hingga beberapa minggu), penyakit lamanya berulang semula”. Kesembuhan sementara dari rawatan ini sebenarnya adalah sekadar permainan sihir syaitan sebagaimana syaitan ini membantu para sami hindu pada hari Thaipusam mencucuk pelbagai besi ke tubuh tanpa luka, darah dan bekas tusukan. Syaitan jugalah yang melakukan sihir sehingga pengamal hindu ini mampu berjalan di atas bara api yang panas. Kini permainan sihir syaitan diamalkan secara berleluasa oleh orang melayu di Malaysia yang mengaku beragama Islam tanpa sebarang bantahan dan teguran dari pemimpin, ulamak, mufti, parti PAS dan para ustaz dan Ustazah. 

Dalam artikel yang yang lalu iaitu http://emjayjb.multiply.com/journal/item/65 kes-kes yang saya sebutkan bermula dari kes 6 hingga kes 19 adalah menggunakan kaedah yang sama iaitu menggunakan tenaga dalaman, kuasa minda, aura, chakra dsb. 

Nasihat saya ialah jauhilah dan elakkanlah dari menggunakan perkhidmatan dan produk yang diberikan dari senarai berikut kerana ia menyesatkan: 
1. Mempelajar ilmu Siri Belajar Tenaga Dalam - Cara Mudah dari laman web  ini http://www.lelong.com.my/Auc/List/2006-04DSale2780120.htm
 
2. Mempelajari ilmu dari Prof. Dr. Ibrahim Ahmad D. Sc (A.M), PhD (A.M), MD (A.M) seperti yang tertera dari laman web http://www.auraseri.com.my/dribrahim.php serta membeli pelbagai produk seprti aura seri dan aura genius yang dijual syarikat ini? 
3. Mendapatkan khidmat dan membeli produk Colour Vibration Therapy yang diterajui oleh Prof Emeritus Dr Sir Norhisham Wahab. Rujuk : http://www.cvtherapy.com.my/eng/profile.htm

4. Mendapatkan rawatan di Penawar.com Rawatan Teknologi Al-Quran Dan Asma Al-Husna di alamat: http://www.penawar.com/index.html

5. Mempelajari kursus Inner Power & Mind Power dari Akademi Aura Metafizik di alamat http://www.aurametafizik.com/ atau membeli pelbagai produk yang dijual oleh pusat ini.

6. Mempelajari SENIBELADIRI SEGERA dari alamat http://kuasaminda.tripod.com/
7. Mempelajari kaedah minda di http://simfoni-minda.tripod.com/index.html



8. Mempelajari rahsia kuasa ghaib dan mengamalkannya

9. Mendapatkan rawatan di Pusat rawatan dan latihan Menjaro (Seni bela diri tenaga dalaman) Pusat Rawatan Menjaro merupakan satu pusat rawatan yang  menggunakan Doa, Tenaga dalam Aura, Iridologi, Kristal,Garam,Air,Bunga dan berbagai Herba sebagai media rawatan altenatif. Rujuk http://www.menjaro.com/forum/ 


10. Mempelajari dan mengamalkan ilmu Hypnosis (the study of unconscious mind) dari http://www.hypnosis.com/ Dan  http://www.mind-tech.com.my/hypnosis.html

11. Kes 17: Mempelajari dan mengamalkan kaedah kawalan minda seperti  di  http://members.tripod.com/manmat/azamankkm4.html 

 

12. Mempelajari dan mengamalkan ‘Perkhidmatan Magic Prayers’ memberi anda wang, kejayaan, keyakinan, tuah, kesihatan dan cinta! (Perkhidmatan selesaikansemua masalah) dan ilmu bkaya sakti BATU KAYA AZIMAT KAYAdari http://www.e-tendaishopping.com/malay_selesaikan_masalah.htm dan


13 Kes 19: Mempelajari dan mengamalkan ilmu dari NUR QUDRAH PORTAL…. Iaitu sebuah portal unggul yang mengetengahkan integrasi ilmu secara holistik dan bersepadu dalam penerokaan kehidupan duniawi dan ukhrawi yang lebih sejahtera, harmoni dan diredhai Allah swt, InsyaAllah. Inilah ‘nadi’ dan dakwah kami untuk terus menabur budi dan bakti dalam usaha memakmur dan memertabatkan syiar Islam menerusi medium ilmu dan jihad ini. Semoga perkongsian ini akan menguat dan memperkemaskan lagi tali siratulrahim dan ukhwah insani yang terbina dalam era akhir zaman yang serba mencabar ini. Rujuk http://nurqudrah.com/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

14 Menmgamalkan mandian aura seperti diajarkan di http://blogs.cjb.net/aurapositif/

15 Kes 21: Mengamalkan ilmu kesaktian seperti yang diajarkan di http://naqsabandiah.blogspot.com/2006/10/ilmu-kesaktian-awas-ilmu-ampuh-ini.html . Ilmu
Kebatinan/ Kesaktian Telah Lama Diturunkan Oleh Moyang Kita. Cuma Ada Di Antaranya Telah Hilang Tanpa Diwarisi. Harap Koleksi Ini Dapat Berkongsi Dengan Anda Semua, Untuk Tujuan Yang Ikhlas Dan Jujur. Sebarang Akibat Yang Tidak Diduga Disebabkan Niat Jahat Adalah Atas Tanggungan Sendiri. Kita Bukan Ingin Mengajar Atau Menunjuk-nunjuk, Cuma Ingin Berkongsi Ilmu Warisan Nenek Moyang Yang Telah Lama Dilupai. 
Berikut adalah catatan tambahan berkaitan perkara-perkara yang berkaitan dengan tenaga dalaman, kuasa minda, aura, chakra dsb. 
From http://www.blessingsenterprises.com/glossary/ 

Acupuncture: An ancient Chinese medical system over 5000 years old, recently revived in China and becoming popular in the West. It deals with subtle energy flows (chi) in the body related to the cosmic principles of Yin and Yang. The balance of these energies in the human body affects health and disease. Acupuncture therapy alters these energy flows by inserting fine needles at key pressure points, for varying periods of time. Anesthesia for surgery can also be affected by acupuncture.

Alternative medicine: Any form of medicine or healing other than the type approved by medical doctors and hospitals. may also be called: alt-care, alternative care, alternative-complementary healthcare [ACH], alternative healing, alternative healing therapies, alternative health, alternative therapeutics, alternative therapies, alt-med, complementary and alternative medicine [CAM], complementary care, complementary health care, complementary medicine [CM], complementary practices, extended therapeutics, holistic healing, wholistic healing, holistic health, holistic medicine, Mind-Body-Spirit medicine, natural healing, natural health, natural medicine, nonstandard medicine, unconventional medicine, unconventional therapies, unconventional therapy. Related expressions include "innovative medicine," "integrated healthcare," "integrative medicine," or "mind-body medicine.”

Alexander Method: A means of integrating one's mental, physical, and spiritual aspects. According to its theory, maintaining alignment of the head, neck, and back leads to optimum overall physical functioning. Fredrick Matthias Alexander concluded that faulty posture was responsible for diverse symptoms.

Aromatherapy: Herbal medicine, use of essential oils from plants, flowers, trees and herbs to achieve health, vitality and rejuvenation of the body, mind and spirit.

Aura: The electromagnetic field surrounding the human body, as well as any living thing. Measurements of this field are often used in conventional medicine to diagnose illness and disease. Examples of these measurements include Electroencephalograms (EEGs), Electrocardiograms (EKGs) and magnetic resonance imaging (MRI). This electromagnetic field around the body can be detected by a healer or an intuitive, and sometimes can be learned through training or schooling. Research has shown some individuals are able to see beyond the normal visual spectrum and can see this field. The human aura is often seen with colors corresponding to each chakra. An imbalance in the auric field can eventually lead to physical disease, emotional stress, or spiritual imbalance. Because all of our systems are related, when one is out of balance, it will in turn cause an imbalance in the other systems. Restoring balance in the field aids in healing of the physical body, and often is accompanied by a sense of “feeling better.”

Aura balancing: (aura cleansing, aura clearing, aura healing, auric healing): Multiform method characterized by treatment of the aura around a person's head or body.

Ayurveda: (ancient Indian medicine, Vedic medicine): Ancient Hindu medical-metaphysical healing science based on the harmony of body, mind and universe through diet, exercise, herbs, and purification procedures. It emphasizes the capability of the individual for self-healing using natural remedies to restore balance.

Body-Mind Centering: A movement-reeducation approach that explores how the body’s systems contribute to movement and self-awareness. The approach also emphasizes movement patterns that develop during infancy and childhood. Incorporates guided movement, exercise, imagery and hands-on work.

Centering: Grounding your energy through meditation or other means often before rituals or healing treatments to help harness and direct the balanced energy.

Chakras: Energy centers within our bodies that are the openings for life energy to flow into and out of our aura. Too much or too little energy in one chakra can be the cause health problems or frustrations in everyday life. (2) the seven vital energy centers of the body. The chakras extend from the base of spine to the crown of head. Located in the rectal area, near the genitals, behind the navel, at the heart, at the neck, between the eyebrows, and on the crown of the head. Each chakra corresponds to certain colors, emotions, organs, nerve networks, and energies.

Chakra healing: (chakra balancing, chakra energy balancing, chakra therapy, chakra work): Any method akin to aura balancing and relating to chakras.

Chi: A Chinese term for the all-encompassing universal life force that flows in and around our body. Also called Ki, Prana, Mana and many other names in other belief systems.
Crystal Healing: Use of crystals or gemstones to facilitate balance and healing.

Energy Work, Energy Healing/Balancing: Healing technique that involves working in the body's energy field to promote mental, emotional, physical, or spiritual healing. (see biofield therapy)

Faith healing (spiritual healing): 1. Any method wherein one makes an appeal to God or a spirit to participate in healing others, typically a combination of prayer, meditation, and utilization of faith in God. 2. An ill-defined group of methods that encompasses absent healing, Christian Science, the laying on of hands, mesmerism, and shamanism.

Foot Reflexology: A cousin of acupuncture. It involves pressing reflex areas on the feet. These areas correspond to organs and systems of the body. Foot Reflexology cleanses the mind and body and revitalizes energy. A common theory of reflexology holds that massaging certain areas of the feet restores health by breaking up and dispersing "crystals".

Kundalini: (ahamkara, kundalini shakti): Elemental, feminine energy that is ordinarily asleep and coiled at the human coccyx and whose activation can purify the activator. The word "kundalini" stems from a Sanskrit term meaning "circular, coiled." The male and female forces are exactly balanced in the Ida and Pingala subtle channels. Everyone uses Kundalini power to think with and to maintain consciousness, but it very seldom rises up the central spinal channel of Sushumna beyond the first center. Various disciplines are used to arouse the "sleeping serpent" to ascend to the higher centers.

Kundalini yoga: (Shakti Yoga, tantra yoga): A means of activating kundalini. When kundalini is awake, it enriches human lives emotionally, intellectually, physically, and spiritually. Moreover, its arousal allegedly contributes to the cure of many intractable diseases.

Mantra: Ritual or sacred sound, word, or phrase used as a tool to focus and quiet the mind. Mantra is a sound or set of sounds that are believed to have the unique power to restore us to a state of pristine harmony.

Meditation: The practice of inverting the mind to pay attention to the inner silence instead of the outer chaos. Other forms of meditation focus on the outer chaos instead. The practice of meditation is accepted in almost all religions, but is encouraged most in Buddhism.

Metaphysics: A field of abstract thought and philosophy about topics not on the concrete or physical level of understanding. This includes subjects like existence, the soul, being, the supernatural, astral travel, psychicism, and so on.

Nirvana: Literally meaning "extinction". The ultimate goal of Buddhists, characterized as the extinction of both craving and the separate ego. The state of peace and quietude attained by extinguishing all illusions.

Prana: The life force or energy which animates material forms. It is also present in breath. Also Chi, Ki or Mana in other belief systems.

Psychic: A general term describing a person with one or more paranormal abilities such as extrasensory perception, clairvoyance or telepathy.

Psychic Abilities: Perceiving, receiving, or transferring information without the use of the 5 common senses (sight, touch, hearing, taste, smell).

Reflexology: 1. Variation of acupressure whose postulate is that all bodily organs have corresponding external "reflex points" (on the scalp, ears, face, nose, tongue, neck, back, arms, wrists, hands, abdomen, legs, and feet), and that manipulation of these points can enhance the flow of energy. 2. Foot Reflexology. 3. Zone therapy. 4. Macroreflexology and microreflexology. 5. A type of shiatsu that focuses on the hands and feet.

Reiki: (pronounced Ray-key) is a Japanese name consisting of 2 words Rei and Ki meaning spiritually guided life energy (commonly known as Universal Life Energy), an energy which animates us all and is found all around us. Reiki is a form of spiritual healing using "universal life energy" channelled through the practitioner to the recipient. Reiki helps to harmonize body, mind and spirit for yourself or anyone you want to help.

Reiki Attunement: When attending a Reiki course the participant gets attuned/initiated by a Reiki Master through a simple process, this opens him/her to receive and utilize more of the Universal Life Energy. The attunements have in themselves a very powerful balancing and healing effect.

Reiki Healing: A Japanese healing technique to tap the Universal Life Energy and use it to heal and balance living beings; a tool for personal transformation, growth and change.

Reiki Master: This initiation is given to attune persons who have Reiki 2 and wish to be able to teach and initiate others into Reiki. In this process the vibration level of energy is once again raised and the Master symbol is taught.

Self-healing: An approach to health, or process that typically involves using affirmations, prayer, and/or visualization techniques to tap one's innate healing potential or vital force. Its states that anyone who does not have congenital or hereditary defects, has not had exposure to damaging radiation, has not ingested alcohol or other drugs excessively, has a nourishing diet, and genuinely wants to enjoy good health, can do so because each of his or her basic systems is perfect.

Shaman: A medicine man/woman who communes with the Spirit world to facilitate healing, or to help the community in which she/he lives. The shaman traditionally is able to leave his or her body and go on “spirit journeys” in order to eliminate illness in the patient or to bring back needed information for the community. (2) Among tribal peoples, a healer who owes his powers to mystical communion with the spirit world. Characteristically, a shaman goes into auto-hypnotic trances, during which s/he contacts spirits. Shamans are found among the Siberians, Eskimos, Native American tribes, in S.E. Asia, and in indigenous cultures around the world. There is also now a realization of modern-day shamanic healers and practitioners in North America. (3) Practitioners who regard themselves as conductors of healing energy or sources from the spiritual realm. A shaman may call upon spiritual helpers such as power animals, angels, Spirit Guides, the client’s Higher Self, or other spiritual forces. This ancient form of healing can be used for a range of emotional and physical illnesses.

Shamanism: The religion of the ancient peoples of northern Europe and Asia, generally characterized by the ability of the Shaman to communicate with the spirit world. Major facets of Shamanism are healing of mysterious physical, emotional or mental illness, animism, prophecy/revelations, shape shifting, and spirit journeys.

Shanti: Calmness, serenity, peace.

Spirit: The true, non-physical part of an individual.

Spirit Guide: In healing work, a spiritual entity who teaches a healer and who guides them in their healing work. Also often called an angel.

Vibrational medicine: The expressions "energy healing," "energy work," and "energetic healing work" appear synonymous with "vibrational medicine." Healing philosophy whose main tenet is that humans are "dynamic energy systems" ("body/mind/spirit" complexes) and reflect evolutionary patterns of soul growth. Its postulates include the following. (1 ) Health and illness originate in subtle energy systems. (2) These systems coordinate the life-force and the physical body. (3) Emotions, spirituality, and nutritional and environmental factors affect the subtle energy systems. Vibrational medicine embraces acupuncture, aromatherapy, Bach flower therapy, chakra rebalancing, channeling, color therapy, crystal healing, absent or distance healing, healing touch, electroacupuncture, flower essence therapy, homeopathy, Kirlian photography, crystal healing, the laying on of hands, meridian therapy, moxibustion, Past-life Regression, Polarity Therapy, psychic healing, Reiki, Transcendental Meditation, and Therapeutic Touch. 

Yoga: From Sanskrit meaning "discipline," Yoga is an ancient philosophy of life as well as a system of exercises that encourages the union of mind, body, and spirit. The ultimate aim of yoga is to achieve a state of balance and harmony between mind and body. There is evidence that yoga was practiced as early as 5,000 years ago, although the first written description is found in the Yoga Sutras, a book from the second century B.C. The Yoga Sutras describe a multifold path to spiritual enlightenment that includes Hatha Yoga, the system of physical exercises that is most often followed by Western yoga practitioners today. The discipline of Hatha Yoga combines deep breathing, physical postures known as asanas, and meditation. Practiced widely by people of all ages, hatha yoga is often recommended for stress reduction and as a way to improve overall health and well being.

Sekian wassalam wallahualam

Emjay



74 comments:

  1. Tuan/Puan,

    Apa yg. diperkatakan bukannya AURA, CHAKRA, KUASA MINDA atau SURAT BERANTAI. Semua ini adalah pembohongan yang tidak masuk akal tapi apa yang saya berikan adalah kenyataan dan hidayat dari yang maha kuasa, kerana Akhir Zaman akan lahir satu golongan manusia yang berperangai macam ahli shurga tapi penghuni Neraka dan satu golongan manusia yang berperangai macam ahli Neraka tapi penghuni shurga. Hanya Hati kita yang tahu, kerana hati adalah Hakim dalam segala perbuatan kita. Sebab itulah ALLAH hanya menilai seseorang dengan memandang HATINYA. bukan pakaiannya.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum wbh hamzah777 dan sekelian muslim

    Terima kasih dan alhamdulillah kerana sudi berkunjung dan membaca artikel saya.

    Saya ingin meminta maaf kerana saya tidak dapat memberikan respons terhadap pandangan sdr di atas kerana maafkan saya sekali lagi kerana saya tidak dapat memahami tulisan saudara terutama sekali bahagian awalnya. Bahagian penghuni neraka dan syurga itu saya amat memahaminya.

    Minta sdr hamzah777 menjelaskan lagi maksud tulisan sdr untuk kita semua mendapat perkongsian ilmu yang sewajarnya.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum hamzah777dan saudara emjay,,

    sayapun tak faham apa yang ingin disampaikan oleh hamzah777....siapa yang berbohong dan apa pula yang saudara hamzah777 'berikan'...semoga kita sama2 dapat berkongsi ilmu...wassalam.

    ReplyDelete
  4. Ada satu site yang menjawab tentang membuka aura di url ini: http://www.syariahonline.com/new_index.php/id/11/cn/25871


    http://www.syariahonline.com/new_index.php/id/1/cn/24031



    Emjay

    ReplyDelete
  5. sy tak dapat buka pdf la. tak taula apa masalah pc ni. sygnya tak dpt baca artikel pasal aura, chakra, kuasa minda tu. ada sesiapa leh tolong?

    ReplyDelete
  6. Browser ahlussunnah perlu terlebih dahulu di install dengan Acrobat Reader. Perisian ini diperolehi percuma dan boleh didownload dari internet. Search saja "acrobat reader"

    Semoga sdr dapat membuka fail pdf ini.

    ReplyDelete
  7. syukran ustaz. sy dah buka fail pdf tersebut. menarik.

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum ustaz
    thanks dengan maklumat ustaz.. saya sebenarnya berminat juga nak beli aura seri tapi saya nak tahu lebih lanjut lagi tentang aura seri samaada betul atau tidak boleh guna atau tidak.. dengan adanya artikal tetang ini boleh la saya faham dengan lebih lanjut.. saya nak guna menda ni untuk dapatkan seri muka dan ramai yang cakap muka saya tak makan gambar... almaklumlah tak lama lagi saya nak kawin tapi kalau boleh saya nak la muka saya berseri2...
    saya selalu amalkan ayat kursi dan ayat2 lain serta jaga solat saya tapi tak jadi jugak..
    saya tak tahu aper masalah saya.. muka org lain kalau ambik gambar jadi jer tapi muka saya ader jer tak kene tak sama dengan yang nyata... boleh tak ustaz tolong macam mana nak buat... saya sengan la dengan org ramai... ada yang sangup cakap saya takder dara sebab tu muka tak berseri dan tak makan dek gambar... boleh tak ustaz tolong plzzz... thanks

    eny

    ReplyDelete
  9. waalaikumussalam wbh enyy

    Alhamdulillah kerana sdr tidak jadi membeli benda syaitan iaitu aura seri.

    Kalau betul-betul ingin naik seri muka bolehlah menggunakan eye shadow, blushing, lipstick dsbnya atau boleh juga menggunakan susuk berlian atau susuk emas. TETAPI apalah maknanya semua ini, kita kelak dipuji orang tetapi di sisi Allah?

    Kalau mengamalkan ayat kursi atau ayat-ayat lain untuk menaikkan seri wajah itu sudah tidak betul dan salah di sisi agama. Ayat Kursi di turunkan Allah bukan untuk menaikan seri wajah. Sila baca artikel saya di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/58.

    Bersyukurlah kepada Allah walaupun sdr bukan jenis fotogenik tetapi sudah bakal menjadi isteri. Ada orang tu berseri habis mukanya tetapi tak dapat pun jodoh sampai tua.

    Amalkan petua ini untuk menjaga muka dan BUKAN UNTUK NAIK SERI WAJAH iaitu air basuhan kedua beras digunakan untuk membasuh muka. Amalkan juga parutan bahagian luar mentimun untuk ditepekkan ke kulit muka barang sejam.

    Biarlah muka tidak berseri tetapi sentiasa dijaga dengan air sembahyang dan amalan solat mudah-mudahan di sisi Allah sentiasa berseri. Apalah untung berseri pada gambar. Nanti kalau orang pandang berseri (lelaki) bukankah susah sebab awak tu dah nak jadi isteri orang!!!

    Sekian wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  10. saya seorang master reiki...saya inginkan penjelasan kenape tuan menuduh reiki sbgai haram?apa hak tuan untuk menghukum?

    ReplyDelete
  11. Semoga sdr kama786 diberikan petunjuk sebagaimana antijumudpencen dan hatisuci.

    Antijumudpencen adalah lebih advance dari sdr. Hatisuci juga dah dapat master tetapi alhamdulillah mereka telah kembali ke pangkal jalan.

    Orang kalau hisap rokok, kita tolong ingatkan bahawa perbuatan mereka adalah haram!
    Orang kalau berzina, saya tolong mengingatkan bahawa perbuatan tersebut adalah haram.
    Orang kalau mengamalkan Reiki, saya tolong mengingatkan bahawa perbuatan tersebut adalah syirik.

    Nabi Muhamad SAW diberi tugas hanya untuk memberitahu dan mengingatkan manusia bagaimana untuk masuk syurga dan neraka.

    Berdasarkan ilmu, saya juga sekadar mengingatkan sdr karma786. Selebihnya terpulanglah kepada sdr.

    Sekian wassalam wallahuaqlam.

    Emjay

    ReplyDelete
  12. mj ni kan wahabi,biasalah .wahabi kan terkenal menghukum org lain tak betul macam menkafirkan pejuang hizbullah dan menharamkan daripada menolong mereka(rujuk fatwa al-baz) tapi kalau tolong amerika takpe sebab amerika baik.heheheeh

    ReplyDelete
  13. mj ni kan wahabi,biasalah .wahabi kan terkenal menghukum org lain tak betul macam menkafirkan pejuang hizbullah dan menharamkan daripada menolong mereka(rujuk fatwa al-baz) tapi kalau tolong amerika takpe sebab amerika baik.heheheeh

    ReplyDelete
  14. mj dan mufti perlis:-heroes hindraf oppss silap.............. p[lak wahabi hero

    ReplyDelete
  15. Ustaz,

    Setelah sekian lamanya saya mencari cari didalam Internet berkenaan dengan amalan amalan Aura, Tenaga Dalaman dsb. maka dengan izin Allah saya telah terjumpa halaman ini. Maka dapatlah saya mengetahui dengan lebih mendalam lagi tentang ketidak betulannya amalan yang seompamanya.

    TERIMA KASIH dan semuga segala usaha murni Ustaz akan diberkati Allah jua,

    ReplyDelete
  16. Selamat datang nastar4u ke laman emjay semoga kehadiran mu membawa seribu rahmat.

    Emjay

    ReplyDelete
  17. http://www.rawatankesihatan.com/2007/07/ibu-mengandung-dan-bayi.html

    - site rawatan untuk ibu mengandung dengan menggunakan rawatan Colour Vibration Therapy..

    ustaz mj bleh komen??

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum wbh

    Suku sakat ketua CVT kini telah mempelbagaikan lagi produk sesat mereka. Jauhilah golongan seperti ini untuk kesejahteraan hidup dunia dan akhirat.

    Emjay

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum ustaz,
    saya amat bersyukur hari ini saya terbuka laman ini dan dapat membaca pdf ustaz yang mana amat berguna dan pendedahan yang berani.
    Sebelum ini saya juga telah terdedah dengan amalan seperti colour vibration,kristal dan beberapa cara perawatan yang lain.semata-mata untuk merawat sakit migrain dan ingin mengandung.Saya beranggapan semuanya adalah cabang ilmu Allah dan dimulakan dengan bismillah...rupanya penghujungnya tidak.

    Saya berharap pihak ustaz dapat sama-sama menyedarkan mereka-mereka yang menjadi nadi amalan ini seperti dr norhisham dan dr ibrahim.Pada pandangan saya jika merea-mereka ini betul-betul mengamalkan ilmu dunia ini dengan nama Allah sudah pasti dapat dilihat pada diri,isteri dan ahi keluarganya.Ini tidak mereka seolah-olah seperti selebriti megah membuka aurat....untuk mempamerkan kesan aura seri yang diamalkan kononnya...wallahua'alam

    ReplyDelete
  20. Salam ustaz,
    Ada satu lagi ustaz,
    apa pandangan ustaz tentang seseorang yang menyimpan keris pusaka yang dililit dengan kain kuning dan merah.Katanya ia adalah keris dari pendekar hitam yang tak pernah dikenal sebelum ini.Saya sebenarnya tidak bersetuju dengan keris ini yang disimpan dalam rumah saya.Saya berpendapat ianya tidak membawa apa-apa manafaat apa pun.Apa pandangan ustaz?perkara-ini telah berlarutan selama perkahwinan saya iaitu 18 tahun..perlukah ianya disimpan atau dibuang?
    Jika perlu tolong ustaz carikan nas-nas atau pandangan agama tentang perkara ini..terima kasih.Syukran Jazilan.

    ReplyDelete
  21. Waalaikumussalam wbh

    Semoga Allah terus memberikan sdr rahmat hidayat dari berurusan dengan dua bomoh moden yang sesat ini.

    Memang benarlah kata-kata sdr seandainya mereka ini tawadhuk, ini dapat dilihat pada isteri dan anak-anak mereka. Biarkanlah si Luncai terjun dengan kabu-labunya. Buat sdr, bertaubatlah kerana berurusan dengan mereka. Disamping banyak habis duit, ia hanya mengundang dosa dn jauh dari rahmat.

    Emjay

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum wbh

    Alhamdulillah sdr sudah mula membuka mata atas kesilapan menyimpan keris pusaka yang saya panggil keris puaka ini.

    Sila baca artikel saya "Sayangnya “aku” dengan keris puaka" di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/153

    Menyimpan keris puaka ini hanya mengundang pelbagai musibah kesusahan kepada penghuni rumah yang mana terdapat keris puaka ini.

    Sekiranya sdr buang insya-Allah akan bakal ada yang mengutipnya dan menyimpan sebagaimana keris ini tersimpan sekarang. Bungkuslah dengan baik-baik dengan kertas kadbod tebal dan poskanlah kepada saya untuk dilupuskan. Untuk mendapatkan alamat saya, sila email kangmasjb@hotmail.com

    Sekian wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  23. banyak lah kau punya ustaz......ustaz ahli neraka tak pandai jaga mulut. lagak macam pandai,baru pakai ketayap dah padai menghukum orang.. sadar lah diri kau ustaz bodoh. yang boleh menghukum allah saja. kau siapa, iblis bertopingkan manusia (iblis yang nyata)

    ReplyDelete
  24. Orang yang marah sangat seperti sdr 5814598 di atas adalah contoh mereka yang merasa pedas kerana makan cili api. Selalunya orang seperti ini adalah orang yang mengamalkan ilmu sesat aura chakra reiki kuasa minda dan yang sewaktu dengannya.

    Semoga Allah memberikan rahmat hidayah taufik kepada sdr 5814598 agar dapat kembali ke jalan yang lurus.

    Emjay

    ReplyDelete
  25. siapa yg mngamalkn ilmu reiki atau tenaga dalam boleh rujuk website ni..smoga Allah menimbulkn ksedaran dlm diri kalian..wallahua'lam..http://www.rawatansihir.com/forum/forum_posts.asp?TID=2007

    ReplyDelete
  26. assalammualaikum utz sy telah belajar reflexology dan memperaktikkannya adakah ia salah disisi islam?

    ReplyDelete
  27. Waalaikumussalam wbh

    Tentang perkara ini saya "No Comment"

    Emjay

    ReplyDelete
  28. assalammualaikum ustaz,

    saya nak tanya dan nak kepastian, skarang ni setau saya ada beberapa pengeluar yang menjual produk aura seri. adakah semua produk aura seri tidak elok di gunakan atau hanya produk yang di keluarkan oleh prof dr ibrahim sahaja.

    ReplyDelete
  29. tambahan pada soalan saya spt di atas, apakah hukumnya memakai produk aura (maaf kalau ustaz ada jelaskan seblum ni bleh jelaskan kembali sebab saya tak dapat nak bc kesemuanya) dan apakah dalil2lnya dan kitab apa yang ustaz rujuk. salam.

    ReplyDelete
  30. Mengamalkan konsep aura chakra kuasa minda dan yang seangkatan dengannya adalah merosak tauhid. beratlah tu. Produk yang berkaitan dengan perkara ini adalah sebenarnya tangkal sebagaimana jam terbalik dari CVT Hisham tu. Kononnya jam ini boleh membetulkan aura chakra. Begitu juga dengan produk seperti aura seri dan yang seangkatan dengannya yang kononnya membetulkan aura chakra.

    Produk-produk dari aura chakra kuasa minda adalah tangkal kerana sudah merosak Rububiah Allah SWT. Kononnya mengikut fahaman sesat orang aura chakra, produk mereka dapat mengubah aura chakra yang seterusnya boleh mengubah kehidupan seseorang. Jadi mengikut fahaman mereka, apabila Allah memberikan penyakit kepada seseorang, produk mereka dapat mengubah penyakit dan maka dengan ini kuasa mroduk mereka lebih hebat dari rububiah Allah SWT.

    Emjay

    ReplyDelete
  31. bagi emjayjb yg kalau nk paham apa tuu chakra kuasa minda reiki dan lain-lain yg masuk dulu baru boleh cerita jangan becerita kalau x tahu kalau bukan ahlinya jangan pakai sebut saja sebenarnya hukum belajar reiki tuu adalah harus

    ReplyDelete
  32. jangan asal dengar saja tapi x memahami isipati nya islm tuu suruh kita belajar x tahu bertanya pada yg tahu x nk bertanya nnt sesat jangan sok sendiri laa

    ReplyDelete
  33. emjay memang x memahami konsep ilmu yg di atas tuu sekadar membaca dan mengumpul informasi tentang apa yg di bicarakan tidak akan dapat memahami sepenuhnya. belajar laa dulu kalau baru boleh dan jangan pandai2 kata semua ilmu sesat nnt yg sesat adalah anda kerana x paham @ X mahu di pahamkn ok laa suadara emjay

    ReplyDelete
  34. kenapa jakim atau jabatan mufti tidak mengeluarkan pandangan mereka sendiri kalau benda2 ini bertentangan dengan ajaran islam?kenapa tidak diharamkan sahaja organisasi tersebut?

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum..
    Alhamdulillah saya diketemukan dengan laman blog ini...
    syukur sgt2 kepada Allah kerana masih sayangkan saya..

    Untuk pengetahuan saya telah di "ijazahkan" Master Reiki (Usui Reiki) oleh seorang "bomoh moden" baru2 ini. usui reiki adalh ciptaan seorang jepun suatu masa dahulu (mengikut sejarah reiki)
    Yuran untuk mempelajari reiki adalh 5k utk seorang.

    Untuk diceritakan pengalaman semasa sesi "attunement" mmg sukar utk diterjemahkan, tapi saya akan cuba. sesi bermula dengan sesi meditasi dan selepas lebih kurang 15 mnt bermeditasi, master reiki akan membaca jampi serapah yg saya tidak pasti ianya ayat Al-Quran atau tidak. tapi yg pasti ianya bermula dgn bismillah. kemudian master eriki akan membuat penulisan jari diatas angin membentuk huruf2 reiki jepun dubuat diatas permukaan kedua tgn.

    mmg tidak dinafikan perasaan saya pd masa itu yg btul2 inigin tahu membuat jantung bergerak laju. tapi bagi saya tidak pula terasa apa2 seperti bergetar badan, sesuatu masuk badan atau sebagainya.. cumanya slps itu seolah2 semua masalah hlg. kepala jadi ringan seperti baru bgn tidor yg cukup. fikiran syaya yg dulunya selalu berfikiran negatif sahaja, tiba2 saya seolah seorang insan yg baru dgn mind thinking yg sentiasa positif.

    pada masa itu saya berfikiran bahawa semua ini kerana tenaga chakra saya telah berfungsi dengan sempurna. merasakn bhw Allah telah menemukan saya untuk membetulakan diri dgn mempelajari ilmu org jepun ini reiki.

    tapi setelah membuat research dengan teliti barulah saya paham perkara sbnr. sblm ini pon semasa dlm kursus, mmg terlintas dihati akan kemushkilan ilmu yg diterangkan oleh "master reiki ini. tapi sesalan yg amat sgt tidak pula saya melakukan research pd peringkat awal.. isitigfar saya pjg bla baca semua artikel ttg hukum reiki ini... astaghfirllah halazim..

    syukur sgt kepada Allah kerana menyelamatkan saya dari syirik kepadaNya. Alhamdulillah saya tidak pernah berniat untuk melakukan perkara yg boleh menduakanNya...

    ReplyDelete
  36. Ya Allah, segala pujian hanya untuk Engkau Ya Allah. Permudahkan, berikanlah rahmat, taufik, hidayah, tunjukkilah jalan lurus yang Engkau redha, berikanlah pertolongan Mu kepada saudara ku jetcruzz. Permudahkanlah ujian-ujian yang bakal dilalui oleh jetcruzz. Matilah belaiu dan aku dalam iman.

    Bacalah juga artikel "Syirik Moden Aura, Chakra,Kuasa Minda Dan Sewaktu Dengannya" di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/235 .

    Semoga Alah SWT sentiasa melindungi sdr jetcruzz

    Emjay

    ReplyDelete
  37. salam.ust,knpe xblh mandi limau nipis.kn itu drpd ikhtiar utk brubat mghlagkn g'guan makhluk halus.perubatan Islam mmg ad mandi limau.klu salah,bermakna ust Sharhan..Dr. Harun Din dn lain pngamal perubatan Islam adlah salah?rwatan pggan putih pn xblh..bkankh jus tok guru mggunakan kaedah tersebut.mntk pndangn,time kasih.

    ReplyDelete
  38. Waalaikumussalam wbh

    Bomoh sesat pun gunakan limau nipis. Bomoh sesat juga gunakan kemenyan. Kalau mandi limau nipis boleh, adakah boleh seseorang mandi air kemenyan pemberian bomoh sesat???

    Kalau rawatan air pinggan putih boleh, adakah boleh minum air rebusan Al Quran?? Bukankah kalau pakai logik akal, air rebusan Al Quran jauh lebih baik dari air pinggan putih??? Kalau berhujah pakai logik akal sahaja, kita akan sesat. Peganglah Al Quran dan sunnah, insyaAllah selamat.

    Sharhan dan Harun Din ini mereka lebih hebat dari Nabi Muhamad SAW. Tengok sahajalah, nabi Muhamad ajarkan selawat lain tetapi selawat yang mereka amalkan bukan dari yang nabi Muhamad ajarkan. Bacalah artikel saya di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/126 dan http://emjayjb.multiply.com/journal/item/131.

    Kalau ikut mereka berdua ini, boleh gunakan garam lada hitam dan kacang hijau untuk mengelakkan gangguan setan. Maklumlah mereka tu lebih hebat dari Muhamad SAW. Nabi pun tak mampu menggunakan garam lada hitam dan kacang hijau untuk mengelakkan gangguan setan. Kalau ikut ajaran Sharhan dan Harun Din, kalau dikelilingi garam terlepas dari gangguan setan tetapi kalau kita lihat pulau Singapura tu dikelilingi garam dalam air laut, mengapa pula rakyat Singapura tidak terlepas dari gangguan setan???

    Pengunaan garam mengelakkan setan juga diamalkan oleh bomoh sesat dan bomoh dari orang Kristian dan bomoh agama kafir lain di Jepun. Hanya Nabi Muhamadd SAW dan para sahabat serta tabiin dan mereka yang tidak memandai-mandai dalam hal agama Islam sahaja yang tidak menggunakan garam, lada hitam, kacang hijau dan air pinggan putih.

    Kalau sdr nak ikut ajaran nabi harun din dan nabi sharhan, ikutilah ajaran mereka.

    Emjay

    ReplyDelete
  39. assalamualaikum semua..,,

    saya ada mengkaji sedikit ilmu "Reiki",maka kesimpulannya lebih kearah NEGATIF walaupun luaran nampak POSITIF!ianya adalah ilmu yg berkaitan dengan Jin yg berbangsa "Jin Ifrit"..Reiki terbahagi kepada pelbagai jenis dan nama seperti Reki Usui,Reiki Kundalini dan lain2 lagi.Reiki ni bermaksud ilmu energi kehidupan alam semesta,tpi ilmu itu bukannya datang dari AGAMA ISLAM!! dan ianye adalah nama yg direka sendiri oleh Mikao Usui dri jepun,dipercayai ilmu ini berasal dari Tibet didalam naskah-naskah kuno yg diketahui berusia lebih 5000 tahun dahulu.

    Dipercayai Reiki yg tersebar di malaysia adalah jenis "Reiki Kundalini",kerana ianya jenis yg mudah dipelajari tanpa melalui proses pembelajaran yang panjang, tanpa penggunaan teknik simbol dan posisi tangan seperti yang terdapat dalam Reiki Usui ianya diasaskan oleh org yg bernama
    Ole Gabrielsen yang berasal daripada Denmark.(bermakna reiki ni sangat saintifik)

    Reiki boleh dipelajari oleh semua jenis golongan,bangsa dan agama.Setiap sesuatu mesti ada sumbernya. Maka apakah sumber bagi reiki?Dikatakan sumbernya daripada alam ini. Soalan lain, jenis yang macam manakah tenaga universal yang disedut oleh pengamal reiki? Inilah yang tidka terungkap dalam buku atau pengajian ilmu reiki..Kononnya tenaga alam yang disedut oleh pengamal reiki melalui cakra mahkota langsung ke cakra lain di tubuh manusia adalah daripada Tuhan.

    Bagi pengamal Reiki yg beragama islam akan menjawap ianyan dtg dari Allah s.w.t!!jadi bangamana pula jika ditanya pada pengamal Reiki yg bukan islam?maka meraka akan berkata ia bersumberkan kepada Tuhan dalam agama yang anutinya pula!!Bagi pengamal reiki beragama Islam, dikatakan antara kelebihan belajar reiki ialah semakin khusyuk ibadah dan rasa semakin dekat dengan Allah.

    Adakah perasaan itu boleh diambil kira ataupun sah disisi Allah ta'ala?
    "sembahyang lah anda dalam keadaan yang sedar",bermakna dalam keadaan diri yg bersih dari segala2nya..
    jika mengunakan Reiki yg tidak termaktub didalam ajaran agama islam ketika menyembah Nya,bermakna kita menyembah Allah s.w.t dgn keadaan "BERSENJATA" dan didalam keadaan diri yg didampingi oleh ilmu Reiki ini.dan ini lah maksud ayat "sembahyang lah anda dalam keadaan sedar".

    Jika benar ilmu Reiki ini adalah sumber Allah s.w.t,mengapa pengamal ilmu Reiki yang bukan islam tidak merasa dekat dangan Allah dan memeluk islam selepas menpelajari ilmu Reiki?

    Bagi peramal ilmu Reiki yg islam,mereka lebih mudah terpesong dari agama jika mendalami ilmu Reiki hingga ke tahap2 tinggi kerana dia akan didampinggi oleh lebih 40,000 makhluk sebangsa jin dan syaitan (wallaahu a’lam)..

    Bagi penganut ilmu Reiki,anda mungkin didalam bahaya..kerana ianya mempunyai kesan2 sampingan!banyak kisah yg berlaku seperti di negara Indonesia yg telah mengamalkan ilmu Reiki dri dahulu lgi telah mendapat musibah yg amat dasyat..

    p/s:masih banyak lagi kisah2 tentang ilmu Reiki ini yg sy tidak huraikan disini..semoga pengamal ilmu Reiki dapat menemui kebenaran..aminnn....
    -yang haram tetap haram dan tidak dapat "dihalalkan" dgn apa cara yg halal sekali pun-

    semoga semo

    ReplyDelete
  40. Waalaikumussalam wbh

    Semoga sdr zamrihamid sentiasa dibawah perlindungan Allah SWT dan dimatikan sdr zamrihamid dan saya dalam iman.

    Emjay

    ReplyDelete
  41. Salam,

    Emjay, semakin saya sedar akan kesesatan yang dibawa oleh Ilmu laknat bernama REIKI, semakin seram saya dibuatnya. Baru-baru ini saya melihat banyak sekali laman-laman web yang membuat iklan betapa senangnya untuk belajar ilmu-ilmu yang dipanggil 'Ilmu Hikmat'. Adalah dimaklumkan kononnya ilmu-ilmu hikmat ini berasal daripada orang-orang alim dahulukala (termasuklah Shekh dan nama-nama terkenal seperti Tok Kenali dan ramai juga yang mengaku sanad dan nasab keturunan mereka konon ada kena mengena dengan nabi ). Berikut disenaraikan contoh-contoh ilmu hikmat yang ditawarkan laman-laman web berikut :

    Tajuk yang biasa diapakai (selalunya melibatkan Wali dan ulamak silam) : Khazanah Ilmuan Para Wali dan Panduan Hidup

    Berikut ini contoh ilmu yang ditawarkan (kononnya hanya dengan membayar yuran tertentu yang dipanggil 'mahar' ; boleh dapat 'pengisian jarak jauh' daripada guru atau Master ilmu ini. Yang paling kelakar sekali adalah terdapat banyak pakej harga yang berklainan untuk peringkat pengisian yang berlainan:

    1. Ilmu Sakti Mandraguna
    2. Ilmu membangkitkan Indera Keenam
    3. Ilmu Kekuatan Tangan
    4. Ilmu Angkat Junjung
    5. Ilmu Tepat Sasaran
    6. Ilmu Sapu Angin
    7. Ilmu Meramas Batu Dengan Tangan
    8. Ilmu Pemadam Api
    9. Ilmu Gunting Sakti
    10.Ilmu Pembuka
    11.Ilmu Menghilangkan Diri ( Halimunan )
    12.Ilmu Tembus Mata
    13.Ilmu Cuca ( Pembungkam )
    14.Ilmu Penjinak Api
    15.Ilmu Gagah Baginda Ali
    16.Ilmu Tubuh Tidak Tenggelam Dalam Air
    17.Ilmu Pasak Bumi
    18.Ilmu Melihat Pencuri
    19.Ilmu Mengembalikan Barang Yang Hilang
    20.Ilmu Penimbul
    21.Ilmu Mengeluarkan Batu Berkhasiat Dari Mulut
    22.Ilmu Lembu Sekilan
    23.Ilmu Mengisi Kekuatan Pada Orang Lain
    24.Ilmu Penyembuhan
    25.Ilmu Pagar Rumah
    26.Ilmu Perenggan Air
    27.llmu Mengisi Kekuatan Pada Benda
    28.Ilmu Melembutkan Besi
    29.Ilmu Mengambil Barang Pusaka
    30.Ilmu Untuk Mendatangkan Bantuan Ghaib
    31.Ilmu Doa Karomah Nabi Khidir
    32.Ilmu Empat Malaikat Dan Empat Wali
    33.Ilmu Meraga Sukma
    34.Ilmu Tawar Racun
    35.Ilmu Mendatangkan Pergerakan Silat
    36.Ilmu Pagar Kebun Secara Ghaib
    37.Ilmu Melihat Dan Berkomunikasi Dengan Roh Halus
    38.Ilmu Menghalau Makhluk Halus
    39.Ilmu Kebal Dari Sengatan Binatang Berbisa
    40.Ilmu Mengisi Hikmat Pada Senjata

    Nota : (Cuba baca lagi iklan ini...)
    Pengisian Ilmu Pengasih Tahap Guru
    FIDYAH : RM300

    Ilmu Pengasih Tahap Guru merupakan himpunan ilmu-ilmu pengasihan yang merangkumi ilmu pengasihan dari tanah Arab, Jawa dan ilmu pengasihan Melayu. Pengisian 'kekuatan' pengasih TAHAP GURU akan diisikan ke dalam diri anda tetapi untuk memperkuatkannya lagi anda perlu beramal dan konsep ini dinamakan 'mengecas' kekuatan 'bateri' yang diisikan kedalam diri anda.

    Yang menyedarkan saya betapa ilmu-ilmu ini sesat adalah dengan adanya konsep PENGISIAN. Betapa lah lagi proses PENGISIAN ini semudah membayar fidya (online pula tu) tak perlu bersemuka dengan guru (atau Master-Ji) dan boleh dilakukan jarak jauh. Semakin menakutkan, selepas membayar fidyah, kita akan diberitahu syarat-syarat dalam perbualan telefon. Antara syarat tersebut adalah memberitahu nama Ibu kita. Ini lazim dalam amalan bomoh sesat dan seumpamanya.

    Dalam kajian saya kebanyakan Master/ guru yang menawarkan ilmu-ilmu ini diinternet juga mengiklankan hikmat-hikmat ilmu REIKI. Hanya selepas merujuk link Emjay berkenaan pengakuan seorang rakyat Indonesia yang telah insaf dari kesesatan Jin Ifrit REIKI barulah saya sedar betapa bahayanya ilmu ini. Saya menjadi sangat khuatir, betapa ramai sekali golongan jahil lebih-lebih lagi orang-orang muda Melayu beragama Islam akan sesat dengan cara ini. Betapa seramnya bila mereka nanti akan dimasukkan segolongan pendamping dan khadam yang merupakan jin dan iblis dari jarak jauh.Bayangkanlah berapa banyaknya laporan kes amok dan antara lain menyembelih keluarga sendiri akibat 'Mendengar Suar

    ReplyDelete
  42. Waalaikumussalam wbh

    Alhamdulillah segala puji hanya untuk Allah SWT yang telah memberikan taufik dan hidayahNya kepada sdr edriza1.

    Tentang menasihati pihak berwajib tu kenalah tunggu kucing bertanduk agaknya. Kalau dah pucuk pimpinan di pejabat agama pun orang-orang macam master Reiki, apa yang nak diharapkan sangat. Itulah sebabnya juga Al Arqam masih berleluasa di Malaysia ini kerana suku sakat mereka ramai di pejabat-pejabat agama.

    Ini semua berlaku kerana kalau pucuk di Pejabat Agama Negeri macam MAZA atau Ishak Baharom Mufti Selangor dahulu, susahlah maksiat nak berlaku dan susahlah kerajaan. Silap-silap kelak ada pak menteri lagi kena tangkap dengan penyanyi macam di Port Dickson satu masa dahulu. Untuk mengelakkan perkara seperti ini berulang, kenalah letak pucuk yang macam dia orang juga, selamat.

    Edriza1 bila nak turun ke JB?. Datanglah.

    Emjay

    ReplyDelete
  43. Syukurlah MJ masih sihat dan selamat. Mudah-mudahan semua para pejuang dan penjihad aqidah akan diindungi Allah daripada lemah semangat dan sikap berputus asa.

    Membaca komen-komen pendukung ilmu Reiki lakhnat dan bomoh sesat serta para pengikut Tareqat Ahli Neraka (Jabariah, Naqsbandiyah, Qaddianni, Ayah Pin, Rasul Melayu..saya percaya mesti ramai kat sini)..menampakkan betapa tegarnya mereka. Maklumlah, sekali mendaftar belajar ilmu Reiki dah terkena yuran RM3 - 4 ribu..Bila tahu pula yang ilmu tu sesat, hah mengamok sakanlah setan dan jin iblis yang dah di 'isikan' sebagai 'cahaya tenaga ilahi hindu' dalam tubuh badan mereka. Entahnya generasi sekarang yang suka membuang bayi ni adalah lanjutan kesinambungan laporan jabatan agama Terengganu yang melaporkan kadar peningkatan anak tak sah taraf (anak haram luar nikah) berjumlah 200,000 orang setiap bulan. Cuba kita buat perkiraan (calculation) ..kalaulah benar di Malaysia ni ada 200,000 anak haram lahir sebulan darab (X) 12 bulan kemudian tambah + Syaitan/Jin Ifrit/Bajang/Toyol/Saka Jentayu (yang diperturunkan ke dalam badan seorang Master Reiki) apakah hasilnya selepas 10 tahun? Ini belum dikira para pengikut Tarekat Neraka Jahannam (Na'uzubillah huminzaliq) yang senang terpengaruh sampai sanggup minum air kaki Ayah Pin..Tak terperanjatlah kita betapa cerita nabi Muhd SAW yang tak habes minum susu (separuh gelas) menggambarkan hanya separuh atau kurang ummatnya akan masok syurga seumpamanya air susu sisa yang tak habis itu adalah benar..

    Jadi bagi kita semua yang kerdil, lemah dan tak berdaya ini, dengan ilmu ugama yang tak seberapa, macam manakah caranya nak menyelamatkan nasab keturunan kita dari sesat dan menyesatkan sesama sendiri? Apalah daya kita nak menongkah arus dengan cabaran-cabaran yang semakin meningkat ini? Pada siapalah nak kita bersatu sedangkan aqidah kat Malaysia ni dah mula nak menjadi pelik-pelik dan aneh?

    Wassalam.
    Insya Allah MJ, saya akan ke JB tahun ni...

    ReplyDelete
  44. Dalam ulangan sejarah jahiliah hari ini, Malaysia macam tak tumpah Makkah waktu nabi Muhamad SAW 1485 tahun dahulu.

    Dalam situasi ini, jagalah diri sendiri dari neraka kemudian isteri, anak-anak, keluarga, saudara mara dan shabat jiran.

    Emjay

    ReplyDelete
  45. assalamualaikum semua,..cume nk kongsi pengalaman,sy bekas pengamal reiki(kundalini),alhamdulillah syukur sgt Allah beri petunjuk utk sy kembali ke pangkal jln, mm,ilmu ni mmg ilmu berkait dgn jin dan syaitan, di sbbkn terlalu ingin sgt belaja ilmu2 mcm ni ilmu yg mane dikatekn utk tolong org dlm susa, tp kite lupe, Allah yg Maha Berkuasa ,sbb terlalu rakus nk ade ilmu ghaib, kite lupe siape kite ni, yg cume hamba Allah, yg lemah lagi hina .Sy mule belaja ilmu syirik ni 2 thn yg lps dgn niat nk tlg org, pd mulanya mmg berasa gembire sbb dpt tlg org, tp bile difikirkn balik, bile solat bdn rase panas, bile buat amalan bdn sakit2, solatnye jd x sgt kusyuk sbb bende tu bermain dlm fikiran kite.Tak lame lps tu sy terjumpe sebuah buku berkenaan solat tahajjut dan solat dhuha dan sy beli buku tu dan habis kn bacaan. Kemudian sy berfikir balik, "drpd aq dok bertapa 25 minit baik aq bertahajjut atau sunat dhuha yg dianjurkn islam", mula dr situ sy mula berfikir2 dan mengkaji mengenai reiki dan sy survey siape yg mengamal ilmu syaitan ni di malaysia, dan kebanyakan nye adelah org melayu islam. Habis mengkaji sy mendaapati reiki ni SYIRIK , sy terus solat sunat taubat dan terus bertaubat. sedih sgt2 bile difikirkn ape yg sy pernah buat, selang seminggu lps sy bertaubat sy kemalangan jalan raya, sakit sgt, mungkin ini lah balasan Allah, kemudian selang lagi seminggu sy kemalangan jln raya sekali lagi, sakit sgt2,bagai pedang menusuk bdn, dlm sakit sy bersyukur sgt Allah tunjukkan pd sy ape yg sy sala,salah yg sgt besar , syukur sgt Allah x tarik nyawa mase sy mengamal bende syirik tu, syukur sgt2.Dan pengajaran yg sy nk kongsi dgn org yg mengamal Reiki, Betaubat la wahai saudara se islam ku, sementara boleh bertaubat, ingatlah, kite ni cume hambe yg lemah lagi hina, kalau nk sesuatu minta la pd Allah, buat lah solat hajat, berdoa dan berusaha, ikut lah cara Nabi Muhammad S.A.W. sesungguhnye hanya pd Allah kite sembah dan memohon pertolongan.

    Wassalam.
    zharif

    ReplyDelete
  46. Waalaikumussalam wbh

    Arwah guru saya ajarkan, bila kita berdosa lalu bertaubat, Allah berikan kafarah iaitu azab yang ringan. Dosa syirik yang telah dilakukan adalah amat besar dan dengan kafarah kemalangan itu sudah dikira azab kecil.

    Semoga Allah mempermudahkan laluan taubat dan kembali ke pangkal jalan, jalan yang Allah redha dan semoga zharif dan saya dimatikan Allah dalam iman.

    Emjay

    ReplyDelete
  47. Aku juga ingin bertaubat kerana telah menjadi ahli pengamal reiki ni..Aku skg dh sedar yg ilmu ni syirik..tQ EMjay kerana telah menyedarkan aku dgn web ni..Alhamdulillah aku dapt jugak petunjuk akhirnya..telah lama aku cari n buat kajian ttg aura n cakra ni..

    ReplyDelete
  48. Semoga Allah mengampuni dosa-dosa cyber8407. Semoga Allah memberikan petunjuk hidayah dan pertolongan kepada cyber8407 dalam kembali ke jalan yang lurus jalan yang Allah redha dan semoga akhirnya Allah mematikan cyber8407 dan saya dalam iman.

    Emjay

    ReplyDelete
  49. salam ustaz knp reiki haram dalam islam......sya minta penjelasan yg sgt jelas

    ReplyDelete
  50. salam ustaz knp aura seri pun dianggap haram menggunaknnya sbb cm mndi bunga........adakh jodoh tk perlu di cari.......minta penjelasan umpama lgu klau jodoh tk kemna...............adakh seri wajah dari jin.......sya juga menolak pendapat ustaz tentang reiki........biarpun reiki dari jepun.....tpi sya percaya bkn unsur dari jin dan syaitan...kerana bgi sya yg bnyk menggunakn sihir atau ilmu berkaitan syaitan adalh org melayu...contohnya saka......tidak penah org bkn melayu menggunakn saka......klaulh semua ilmu ghaib yg manusia ingin miliki haram....knp parawali ada ilmu trsebut dan knp ahli sufi menggunakn khalwat dgn Allah.....maksudnya cm meditasi.....itu semua bkn salah benda tpi manusia itu sendiri....klau ilmu ghaib dari syaitan semata mata ertinya Allah itu bkn maha kuasa....sesungguhnya Allah maha pemurah.......Allah akn bgi sesiapa yg berusaha....klau tentang ghaib.... tkkn melibatkn syaitan ja..... sedangkn gelombang radio kta tidak nmpak adakh itu syaitan.......sya ini tidak ada reiki tpi sya faham yg Allah lebih berkuasa dari segala makhluk.........ramai juga org berpendapat david coperfield guna syaitan utk menghilangkan benda....padahal itu muslihat semata2 kerana memang pemikiran org melayu skrg cetek..........sya juga seorang ahli silap mata....adakh silap mata tu membuat kta berdosa.....tpi tujuannya baik......jdi bila satu benda bnyk manfaatnya kpda ramai org bkn pda diri sja itu adlh baik.....tpi ikut hati masing2.......mau yg negatif atau positif..........Allah maha berkuasa.........tidak mustahil reiki itu dari Allah.........bgi pengamal reiki........kita tidak blh meditasi ja tpi solat juga........bnyk yg sya mau huraikn lgi ustaz...tpi nnti ustaz tk paham heeee...........tpi ustaz klau menasihat jgn bgi contoh nma org tidak baik...sya cuma beri nasihat utk sesama muslim.......

    ReplyDelete
  51. Assalammualaikum....Dari apa yang saya baca...Tuan emjayjb tidak mengemukakan hadis dan dalil bahawa tenaga dalam adalah sesat...Dan kalau saudara emjayjb ini ingin membawa mereka2 yang dh lari dari akidah kembali ke pangkal jalan...Kenapa tidak ditunjukkan muka...Adakah tuan takut org akan menyihir dan mengganggu tuan...Jika tuan ini kuat agama...Tuan tidak akan takut untuk menunjukkan muka tuan kpd pembaca di dlm artikel tuan...Jika tuan sorg mukmin yg sejati tidak akan takut dan tidak akan gerun dengan ugutan-ugutan dari sesiapapn...Contohnya Dato Harun Din, Ustaz Ismail Kamus, Ustaz Amran Kasimin, dan ramai lagi....Ingat ilmu Allah itu luas..Luas seluas-luasnya...Siapakah kita untuk menilai sesuatu itu sesat...Jika kita tidak mengetahui sesuatu perkara jgn menilai ikut suka hati kita...Takut apa yang kita nilai itu akan termasuk dalam fitnah...

    ReplyDelete
  52. Lagipun tiada fatwa yang dikeluarkan oleh Jabatan Agama Islam diseluruh negeri....Mengatakan bahawa tenaga dalam adalah sesat...

    ReplyDelete
  53. sy pernah blaja sume bende2 d ats... last2 syok sendiri... solat tggl, quran x bace.. dok meditasi je.. power2.. ape yg powernye??!! asyik2 hati msti baik. nk gune hati, kene ade ilmu. baru la x sesat. dh la.. tgglkn la bende2 karut tu.. org bkn islam sibuk peluk islam. org kite plak, dok sibuk ngn bende2 ngarut ni..

    ReplyDelete
  54. assalamulaikum ustaz, dlm kehidupan ni ada byk benda yg kita tidak mngetahui hal..pengetahuan itu hak allah...jadi sy terima penjelasan ustaz yg bernas tetapi Allah ada menyebut setiap seorg anak Adam itu ada kelebihan masing2...apakah kelebihan tersebut? penjelasan ustaz akan mengelirukan maksud allah tentang 'kelebihan'...ustaz bagaimanakah sekira 'setiap yg allah jadikan d muka bumi ini adalah bersebab dan tiada yg tidak bersebab' jd adakah limau itu allah jadikan ianya sedemikian dn ustaz menurunkan fitnah kepada ciptaannya yg bersebab itu sebagai syirik..jika benar allah jadikan limau tersebut utk tujuan tersebut bagaimana? tidakkah ianya mendatangkan fitnah? ustaz hal seumpama ini terlalu rumit...sebab itu lah dlm hadith rasulallah ada menyebut pd pandangan umum nampak tidak elok tetapi nawaitu itu kearah kebaikkan maka Allah mengetahuinya kebenarannya dn kedudukkannya...bagi saya cukup sekadar memberi pandangan tp bukannya Allah jadikan lidah dn akal utk lantang menfitnah yg masih samar2...bg saya yg cakra tu ada benarnya jika tidak rasulallah dah minta kita mengamalkan....tetapi bg setiap ciptaan allah d muka bumi ini bkn hak kita utk melontarkan sesuatu kutukkan....ingatlah sesuatu kelebihan kurnian allah adalah rahsia allah dgn sipulan tersebut...Kadang saya terfikir kenapa ada wujudnya hadith soheh dgn hadith tidak soheh? mengapa benda ini terjadi tetapi amat terang hadith rasulallah ada mengingatkan kita 'barang siapa menolak hadithku maka ianya menolak agama Allah' adakah hadith tidak soheh ini keluar dr mulut dn lidah rasulallah? jika benar keluar dari mulut dn lidah baginda mengapa harus kita menolaknya..jika menolak adalah secara halusnya kita telah beranggapan rasulallah telah membuat satu pembohongan yg besar.....sampai kita menolaknya dimanakah letaknya akidah kita sedangkan ianya dosa besar bagaimana kedudukkan rukun iman 'beriman rasul dan nabi'?. bagi saya hadith tidak soheh ini adalah RAHSIA ALLAH swt seringkali rasulallah menyentuh tentang Rahsia Besar Allah Akhirzaman, saya tidak menolak hadith tidak soheh ini...sebab ianya rahsia Allah buat umatnya di akhirzaman, maka jadikan renungan..ustaz saya terima benda yg samar2 ini kita jauhkan diri...sebab kita bukan ahli sepertimana nama2 yg terawal yg allah ajar kdp nabi adam...allahualam, ingatlah allah tidak membiarkan kita sendirian sebb adanya hidayah dan seringkali kedengaran wali2 allah..kalu tanpa hal sedemikian maka pincanglah agama peninggalan rasulallah, jika tiada wali allah maka tiadalah d maksud berguru....siapakah guru itu rahsia allah dgn sipulan tersebut allahualam sekali lagi, sebab itu saya teringatkan kata arwah datuk saya...aku tidak mampu mengajar kamu sedangkan aku khuatir dan merasai ilmu di dada belum penuh..sedangkan guru agama yg mengajarku berkata 'mengapa kamu tidak berlajar dengan datuk kamu..sedangkan dia adalah anak murid terbaik dan kesayangan tok guru di sekolah pondok'..jadikan renungan permergian datuk ku kesisi allah penuh dengan kebesaran dan kebenaran sptmana hadith rasulallah menyebut tentang kematian..subhanallah,tidak perlulah kau menceritakan rahsia permergiannya ke sisi Allah sebb ianya rahsia Allah dn perlihatkan kepadaku...subhanallah....

    ReplyDelete
  55. Semoga Allah memberikan kekuatan kepada sdr gogol7551 untuk terus meninggalkan amalan sesat tu.

    Kepada sdr gogol7551, saya mohon kerjasama semoga dapat kiranya menyambung kisah sdr diruangan yang saya khususkan untuk sdr dan amilia3 di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/266

    Emjay

    ReplyDelete
  56. salam emjay, saya try mesej di FB tapi tak balas. anyway, saya seorang web designer. bos saya ingin saya buat satu website untuk client dia yang menjalankan servis reiki (yang diajar di Malaysia daripada Dr. Ibrahim Multimillionaire Mind Power).

    Soalannya, adakah haram jika saya buat website untuk orang yang ingin menjalankan servis reiki dan menjual produk2 Aura Seri? Harap dapat reply sebab saya tanya eFatwa pun tak berbalas email ni, sekian terima kasih dan salam

    ReplyDelete
  57. Waalaikumussalam wbt

    Reiki mengamalkannya syirik. Sesiapa yang terlibat dengannya samalah seperti mengamalkan dan mengajarkan Reiki.

    Samalah analoginya dengan arak haram. Sesiapa yang menjadi pemandu lori untuk membawa arak tetap haram. Sesiapa yang menanam anggur untuk dijadikan arak samalah haram.

    Inilah ujian bagi sdr. Carilah redha Allah bukan redha boss sdr.

    Jauhi Reiki kerana syirik mengamalkannya.

    Emjay

    ReplyDelete
  58. salam dan terima kasih kerna sudi reply.

    alhamdulillah terima kasih!!! itu yang saya cari. tapi tu lah, saya dah bincang dengan orang yang rapat dengan boss saya, dia kata bukan syirik sebab tu la, ni la (sebab dia pun join seminar Dr Ibrahim). tapi deep down in my heart I know yang this is syirik. jadi saya buat web tu separuh jalan je, tak siap 100%. dia pun tak carik saya dan suruh siapkan, so saya biar macam tu je lah. kalau dia suruh pun saya akan fire balik. no problem.

    anyway, tuhan dah tunjuk jalan. walaupun saya tak sedar tapi saya amat bersyukur kerana terlepas akhirnya dari benda2 yang boss saya buat. one day saya akan tinggalkan kompeni tu 100%. tunggu semua kerja yang tertinggal settle, lepas tu I'm out. terima kaseh dan salam.

    ReplyDelete
  59. Salam hari saya hadir workshop Dr Ibrahim Multimillionaire Mind Power and beliau ada offer Reiki Workshop. Offer full board package with trip RM 15k

    ReplyDelete
  60. jangan pergi.. bazir duit, dapat dosa kalau belajar hantar tenaga dari jauh =(

    ReplyDelete
  61. 15K tu sebenarnya harga tiket untuk ke neraka

    Suka hati kaulah.

    Emjay

    ReplyDelete
  62. tahla..mula2 baca ok dah..tp bila baca komen2 dh jd mkin lari plak dr konsep berusaha yg nabi ajar. macam kaler vibration, kita bkn bergantung pd kaedah tu utk sembuh. tp kaedah itu adalah perantara kuasa Allah utk sembuhkan kita. dan adalah cara kita berusaha utk sembuh. kemudian baru tawakal pd Allah. Islam itu mudah. Yg penting kita tidak meletakkan keyakinan bahawa kaedah itu yg menyembuhkan kita. itu baru syirik. Kalau kita pening kepala, kita boleh makan panadol dgn percaya bahawa, makan panadol adalah antara usaha utk menyembuhkan pening kepala. namun yg akan menyembuhkan adalah Allah bkn panadol. kalau panadol x berkesan bermakna Allah x izinkan. Jd kita berusaha dgn cara lain pula. xkan kita pening kepala pastu hanya biar dan bertawakal utk Allah sembuhkan tanpa ada usaha. Nabi sgt marah dgn golongan macam ni. kuasa minda atau apa sj medium penyembuhan hanyalah sekadar medium atau usaha kita, ianya akan jd syirik hanya jika kita percaya medium ini yg menyembuhkan dan bukan Allah. dalam hal ni, makan panadol pun boleh jd syirik. Terima kasih

    ReplyDelete
  63. tp saudara emjay, sekadar berpesan, dlm kita sibuk berdakwah jgn sampai melebihi batasan. contohnya menyatakan org ni masuk neraka, org ni berdosa. dosa,neraka, pahala dan syurga sume bidang kuasa Allah. even nabi pun yg confirm kekasih Allah pun xde nak suke2 tunding jari kat sesiapa menyatakan dia ni ahli neraka. nak berdakwah, buatla dgn elok. jgn menimbulkan fitanah dan permusuhan. malaikat yg dok tulis amalan kita pun xtau sapa msuk syurga atau neraka. xtaula kalau sedara emjay ni lbh hebat dr nabi kan.beristigfarlah,jgn terlalu keras menghukum org. Syurga adalah rahmat Allah, mmg itu yg kita nak tp carilah kerehaan Allah, itu lbh penting, jgn sekadar mengharap balasan kerana itu tidak ikhlasa, wassalam

    ReplyDelete
  64. Engkau ni aini151, tak reti maksud AL Quran ke? Atau engkau tidak pernah baca Al Quran?? Al Quran adalah satu dakwah secara terus dari Allah kepada kita semua hambaNya apabila kita membacanya dan mengerti maksudnya.

    Dalam Al Quran tu cukup banyak diceritakan dosa, neraka, pahala, syurga. Saya hanya memanjangkan pesanan sebagaimana dalam Al Quran. Berikut saya sertakan sedikit pesanan berkaitan dosa dalam Al Quran:


    Al Baqarah
    [188]
    Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya).
    [206]
    Dan apabila dikatakan kepadanya: "Bertaqwalah engkau kepada Allah" timbulah kesombongannya dengan (meneruskan) dosa (yang dilakukannya itu). Oleh itu padanlah ia (menerima balasan azab) neraka jahannam dan demi sesungguhnya, (neraka jahannam itu) adalah seburuk-buruk tempat tinggal.

    [219]
    Mereka bertanya kepadamu (Wahai Muhammad) mengenai arak dan judi. Katakanlah: "Pada keduanya ada dosa besar dan ada pula beberapa manfaat bagi manusia tetapi dosa keduanya lebih besar daripada manfaatnya dan mereka bertanya pula kepadamu: Apakah yang mereka akan belanjakan (dermakan)? Katakanlah: "Dermakanlah - apa-apa) yang berlebih dari keperluan (kamu). Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayatNya (keterangan-keterangan hukumNya) supaya kamu berfikir:

    Ali Imran
    [11]
    (Keadaan orang-orang kafir itu) sama seperti keadaan kaum Firaun, dan orang-orang yang terdahulu dari mereka; mereka mendustakan ayat-ayat keterangan Kami, lalu Allah menyeksa mereka disebabkan dosa-dosa mereka. Dan (ingatlah), Allah Maha berat azab seksaNya.
    [77]
    Sesungguhnya orang-orang yang mengutamakan keuntungan dunia yang sedikit dengan menolak janji Allah dan mencabuli sumpah mereka, mereka tidak akan mendapat bahagian yang baik pada hari akhirat, dan Allah tidak akan berkata-kata dengan mereka dan tidak akan memandang kepada mereka pada hari Kiamat, dan tidak akan membersihkan mereka (dari dosa), dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya.

    [178]
    Dan jangan sekali-kali orang-orang kafir menyangka bahawa Kami membiarkan (mereka hidup lama) itu baik bagi diri mereka; kerana sesungguhnya Kami biarkan mereka hanyalah supaya mereka bertambah dosa (di dunia), dan mereka pula beroleh azab seksa yang menghina (di akhirat kelak).

    Berikut pula saya tuliskan sedikit maksud hadis tentang syurga dan neraka:

    1. syurga dikelilingi oleh hal hal yang tidak disukai dan neraka di kelilingi oleh syahwat (Bukhari)

    2.Aku menjenguk kesyurga, aku dapati kebanyakan penghuninya fakir miskin dan aku menjenguk ke neraka, aku dapati kebanyakannya penghuninya adalah kaum wanita (Ahmad)

    3. Aku beritahukan dari yang terbesar dari dosa-dosa besar . Pertama mempersekutukan Allah, Kedua derhaka kepada ibu bapa dan ketiga bersaksi palsu atau berucap palsu.

    4. Ada 3 jenis orang yang diharamkan Allah masuk syurga iaitu pemabuk berat, perdurhaka terhadap orang tua, dan orang yang merelakan kejahatan berlaku terhadap ahli keluarganya. ( An Nasai dan Ahmad)

    Saya bukan keras menghukum orang tetapi itulah yang dituntut oleh Al Quran dan Hadis agar saya sampaikan.

    Saya bukan untuk mencari sanjungan tetapi saya sekadar menyampaikan, Awak suka atau awak tidak suka itu bukan urusan saya. Saya sekadar menyampaikan.

    Emjay

    ReplyDelete
  65. Assalamualaikum
    Pertamanya sy nak komen tentang aura dan cakra
    Bagi pandangan sy kita tidak boleh jatuh hukum kerana kita bukan hakim dan hakim yang sebenar adalah Allah swt
    Pandangan dan kajian saya kita boleh mencuba produk tesebut cuma kita anggap sebagai perantaraan untuk sembuh dan yang menyembuhkan kita sebenarnya adalah Allah swt seperti panadol kita tak boleh percaya bahawa panadol yang beri kita baik tp kita kena percaya Allah yang menyembuhkan..
    Dan bab yang kedua berkenaan ilmu hikmat
    Pada pandangan saya benda tu salah tp sy x kan jatuhkan hukum sesat dan seumpamanya..
    Sbb salah adalah kerana sesuatu ilmu tidak boleh di jual beli dan secara terangan ilmu yang saudara kata di atas di letakkan mahar atau fidyah yang di tetapkan itu yang menjadikan salah ilmu datangnya dari Allah swt bukan sebagai dagangan..
    Cuma satu sy pesan sebelum berkata sesuatu ingatlah siapa yang menggerakkan mereka untuk membuat demikian oleh itu jangan terus menuduh atau mencaci atau menjatuhkan hukum sesuka hati
    Maaf andai tulisan sy menyinggung hati mana2 pihak

    ReplyDelete
  66. ustaz kalau cakra ini perbuatan yang salah meskipun dalam operasinya ada zikir2 asma allah.. apa bedanya dengan ustaz2 yang boleh mengubat pesakit histeria dan sebagainya tu.. kalau cakra ini dikatakan syirik.. ustaz yang tu pun xleh kata syirik jugak ke? baaimana buku2 lama seperti tok janggut.. boleh jadi kebal.. halimunan, bengkokkan besi.. bacaaannya juga doa2 agama Islam.. apa bedanya? tok janggut tu pun syirik jugak la?

    pandangan saya la.. pada dasarnya setiap ilmu dpt di pelajari oleh agama apapun tanpa memandang suku dan agama apa pun... sebab ilmu bkn agama.. tapi agama dpt mencapai ilmu. sama juga cakra ini.. ada unsur2 budha bukan.. tapi islam juga boleh sebab ini ilmu.. yang namanaya sesat itu dan bantuan jin tu ilmu hitam.. kita pakai ilmu putih.. kubah masjid pun ada aura.. piramid ada aura.. adakah piramid tu masjid? bukan.. tempat2 sembahyang org kafir ada jugak kubah sama seperti masjid.. ini kerana ada aura.. kita tak meniru mereka tapi ini ilmu.. mereka juga tahu

    ReplyDelete
  67. emjay.. emjay.. kjap aku rasa nasihat ko ni baik.. kejap lg aku rasa mcm nk lada ja mulut ko. mn la org nk dgr nasihat ko klu org tegur ko baik2, ko nk melenting la plak. ko klu nk bg nasihat ka nak berdakwah ka.. guna la akal fikiran. jgn la smpi ckp org ni baca al-quran ka x. ckp la dgn beradab. ko bckp mcm kondem org ja terus. bckp mcm org riak perasan bagus. ni klu cara ko berdakwah mcm ni.. org kafir pn meluat nk dgr. aaaa... jap lg.. ko kondem plak aku. eeiiii... ko agak2 dlm al-quran 2 ada tulis x psl cara2 berdakwah dlm islam? klu ada, ko semak2 la blk.

    ReplyDelete
  68. Bro mj Ni gerti tak..apa itu langit atas langit..cahaya atas cahaya.yg pintar ada lg yg pintar..bijak ada lagi yg bijak....tau tak ilmu allah tu ada berapa lapis...cukup la 1 lautan ilmu allah belum tentu kau boleh kuasainya...apalgi 7 lautan ilmu allah tu...bukak songkok tu g betapa atas gunung paling tinggi kt dunia insyallah cepat dapat hikmah dan petunjuk allah...aptblah ustaz nie...

    ReplyDelete
  69. Ustaz syariat kena blajar apa itu, tariqat, hakikat dan makrifat. Allah menjadikan dunia sebagai perhiasan, serta ladang utk bercucuk tanam, dimana hasilnya jelas dituai diakhirat kelak. LA haw lawala kuwwata illa billa hil aliy'yil adzimmm. Airy.

    ReplyDelete
  70. Apa dalil Allah hanya menilai seseorang dgn memandang hatinya?adakah seseorang muslim yg tidak menutup aurat itu dianggap tidak berdosa dan terlepas dari Azab Allah?minta pencerahan..

    ReplyDelete
  71. em jay7 November 2010 at 16:44
    Waalaikumussalam wbh

    Bomoh sesat pun gunakan limau nipis. Bomoh sesat juga gunakan kemenyan. Kalau mandi limau nipis boleh, adakah boleh seseorang mandi air kemenyan pemberian bomoh sesat???

    Kalau rawatan air pinggan putih boleh, adakah boleh minum air rebusan Al Quran?? Bukankah kalau pakai logik akal, air rebusan Al Quran jauh lebih baik dari air pinggan putih??? Kalau berhujah pakai logik akal sahaja, kita akan sesat. Peganglah Al Quran dan sunnah, insyaAllah selamat.

    Sharhan dan Harun Din ini mereka lebih hebat dari Nabi Muhamad SAW. Tengok sahajalah, nabi Muhamad ajarkan selawat lain tetapi selawat yang mereka amalkan bukan dari yang nabi Muhamad ajarkan. Bacalah artikel saya di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/126 dan http://emjayjb.multiply.com/journal/item/131.

    Kalau ikut mereka berdua ini, boleh gunakan garam lada hitam dan kacang hijau untuk mengelakkan gangguan setan. Maklumlah mereka tu lebih hebat dari Muhamad SAW. Nabi pun tak mampu menggunakan garam lada hitam dan kacang hijau untuk mengelakkan gangguan setan. Kalau ikut ajaran Sharhan dan Harun Din, kalau dikelilingi garam terlepas dari gangguan setan tetapi kalau kita lihat pulau Singapura tu dikelilingi garam dalam air laut, mengapa pula rakyat Singapura tidak terlepas dari gangguan setan???

    Pengunaan garam mengelakkan setan juga diamalkan oleh bomoh sesat dan bomoh dari orang Kristian dan bomoh agama kafir lain di Jepun. Hanya Nabi Muhamadd SAW dan para sahabat serta tabiin dan mereka yang tidak memandai-mandai dalam hal agama Islam sahaja yang tidak menggunakan garam, lada hitam, kacang hijau dan air pinggan putih.

    Kalau sdr nak ikut ajaran nabi harun din dan nabi sharhan, ikutilah ajaran mereka.

    Emjay


    Wow...sampai tahap panggil "nabi Harun" dan "Nabi Sharhan" ya? Hebat ustaz....tinggi betul nilai akhlak ustaz.

    ReplyDelete
  72. Yg diberi kelebihan semulajadi itu izin Allah.. Jgn diikut dgn fitrah hindu buddha chakra Dan kepercayaan mereka ketika mereka bermeditasi lebih baik kita berzikir igt kita ni ummat Nabi Muhammad kekasih Allah kita dibekalkan Al-Quran Dan hadis.. Ya sejarah nabi2 Allah harus kita ketahui Dan harus kita faham apa maksud NABI AKHIRZAMAN..

    ReplyDelete