Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ pembaca mukmin sekelian

.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Selamat datang ke Laman Emjay. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik, hidayah, rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Aku telah tinggalkan pada kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya, (iaitu) Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya.

Wednesday 2 May 2007

Hukum mengamalkan doa KANZUL ARASY dari Majmu' Sharif



Kitab Majmu' Syarif
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Pada 31 Mac 2007 lalu saya telah mula mengenali melalui email hamba Allah ini yang saya namakan Omar. Omar mula berminat dengan penulisan saya dan kerap mengunjungi Laman Emjay. Dalam salah satu email Omar, beliau menceritakan tentang kisah beliau merawat pesakit dengan menggunakan doa Kanzul Arasy. Beliau ada meminta pandangan seorang ustaz tentang menggunakan doa tersebut dan ustaz tersebut telah memberikan lampu hijau kerana menurut ustaz ini, doa ini tidak menyalahi syarak. Namun Omar berterus terang dengan saya bahawa laman Al Ahkam telah mengharamkannya dan setelah melakukan semakan, ternyata benar Al Ahkam telah mengharamkannya.

Saya telah menasihati Omar agar jangan menggunakan doa ini namun saya tidak dapat menghujah secara ilmiah kerana buku Majmu’ Syarif yang mengandungi doa Kanzul Arasy tidak dapat saya perolehi.

Pada minggu lepas anak nombor 4 saya mengajak saya ke kedai buku di Angsana JB untuk membeli beberapa buku yang diperlukan di sekolahnya. Saya mengambil kesempatan ini untuk mencari buku Majmu’ Syarif. Alhamdulillah saya dapat membelinya dengan harga RM7.50. Saya terus mencari doa Kanzul Arasy dan memang di dalam buku tersebut jelas ada satu doa dinamakan kanzul arasy.

Saya mula mengulang membaca doa tersebut dan memahaminya beberapa kali untuk mencari di mana silapnya doa tersebut sehingga Al Ahkam mengharamkannya. Doa ini memang sangat cantik di permulaannya. LAA ILAAHA ILLALLAAHU  SUBHAANAL MALIKIL QUDDUUS.  Perkataan LAA ILAAHA ILLALLAAHU   banyak kali diulang dengan pelbagai nama lain bagi Allah seperti Jabbaar dan Ghaffar.

Akhirnya di bahagian penghujung doa ini saya terbaca LAA ILAAHA ILLALLAAHU  ‘IISARUUHULLAAH.  Sekiranya diterjemahkan ke bahasa Melayu membawa maksud “Tiada Tuhan melainkan Allah , Isa adalah ruh Allah”. Di dalam hati saya berkata-kata, mungkin inilah sebabnya Al Ahkam mengharamkannya.

Saya masih takut untuk menjatuhkan hukum ke atas doa ini kerana menjatuhkan hukum adalah berat implikasinya. Sekiranya sesuatu yang harus saya jatuhkan hukum sebagai haram, ia sememangnya membawa satu implikasi yang berat dari Allah. Pada hari berikutnya saya merujukkan kes ini kepada seorang pakar hadis dan pakar rujuk saya. Memang dia ini mempunyai ilmu agama yang luas dan semoga Allah sentiasa merahmati dan memberkati sahabat pakar rujuk saya ini.

Setelah merujukkan kes ini kepada sahabat ini, shahih, memang jatuh hukum haram dan menyesatkan bagi sesiapa yang mengamalkan doa Kanzul Arasy ini. Dari sesi muzakarah saya dengan sahabat ini telah memutuskan bahawa:

  1. Doa kanzul Arasy seperti di dalam buku Majmu’ Shariff ini bukan dari sebarang hadis nabi Muhammad. Sesiapa yang berani mengatakan doa ini adalah berlandaskan hadis sebenar dari Nabi Muhamad saw, amat besarlah kesesatannya.

Berkenaan doa Kanzul arasy yang sebenarnya, ini memang ada hadisnya iaitu:
Daripada Abi Musa Al Ashari, Nabi menyampaikan kepada beliau “sukakah engkau wahai Abi Musa jika saya sampaikan kepada mu tentang Kanzul Jannah”. Maka kata beliau “Ya rasulullah”. Nabi saw menjawab, bacalah LAHAWLAWALAQUWATAILLABILLA.....”. Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim.

Diriwayatkan lain oleh imam Ahmad Hambali dan imam Hakim daripada Abu Hurairah Nabi saw bersabda “Sukakah engkau saya sampaikan tentang satu kalimah di bawah arasy dari Kanzul jannah. Maka bacalah LAHAWLAWALAQUWATAILLABILLA....”.

Maka dengan ini, doa kanzul arasy yang bersandarkan hadis sebenar yang shahihnya adalah bukan seperti yang terdapat di dalam buku Majmu’ Shariff tetapi adalah LAHAWLAWALAQUWATAILLABILLA.....

  1. Doa Kanzul Arasy seperti di dalam buku majmu’ Sharif ini mempunyai tatabahasa arab yang salah.
  2. Terdapat nama-nama Allah yang digunakan di dalam doa kanzul arasy ini adalah bukan nama Allah seperti Al Burhan, Al Sultan dan Al Halith. Cukuplah dengan 99 nama Allah dan janganlah kita menambah-nambah lagi nama Allah ini.
  3. Makna yang bercanggah dengan akidah iaitu Isa ruh Allah. Implikasi percanggahan dengan akidah ini membawa kesan besar di mana ia mengeluarkan pengamalnya dari keimanan, nauzubillah.

Saranan saya kepada sdr Omar, taubatlah. Merawat mereka yang bermasalah bukanlah sesuatu yang wajib kepada diri sdr. Apa yang jelas wajib ialah menjaga akidah sdr semoga ia tidak tergelincir kerana apabila ia tergelincir, pastinya ia membawa implikasi yang amat besar dan buruk.

Update 7 December 2019

Majlis Fatwa Negeri Perlis telah pun menfatwakan bahawa Buku Majmu' Sharif ini adalah sesat, jadi elakkanlah mengambil sebarang ilmu dari buku sesat ini.


Sekian wallahualam wassalam

Emjay



Nota: Mulai 28 Mei 2007,  nama seorang hamba Allah  dikeluarkan dari thread ini atas permintaan  hamba Allah tersebut. Kesulitan  amat dikesali. Reply berkaitan hamba Allah ini juga telah di delete atas alasan yang sama. BUANG YANG KERUH AMBIL YANG JERNIH. SAYA TIDAK MENYIMPAN DENDAM KE ATAS MU WAHAI ...Semoga Allah memberikan hidayah kepada mu ....

194 comments:

  1. Artikel di atas telah saya emailkan kepada sdr Omar. Pada 10:13:26 PM, sdr Omar telah menjawab email saya dengan email berikut:

    ~~~~~~
    Assalamua'laikum..

    Susah saya nak cakap. Semua ini saya dah check dan confirm takde masalah.
    Terpulanglah kpd Tuan Haji...
    ~~~~~~

    Marilah pembaca sekelian berikan kata-kata motivasi untuk sdr Omar dan berdoa semoga sdr Omar ini kembali ke pangkal jalan dan bertaubat serta dipermudahkan oleh Allah.

    Emjay

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Saudara salah paham. Maksud ayat tu
      Isa ruh ciptaan Allah.
      ManyaAllah...

      Delete
  2. Assalamualaikum Wr. Wb.
    Bismillahirrahmanirrahim.
    Alhamdulillahirabbil'alamin.

    Amalan saling tolong menolong antara sesaman manusia adalah satu ibadah, selama mana sifat dan pelaksanaan amalan tersebut tidak bercanggah dengan ketetapan Allah SWT dan Rasul SAW.

    Dalam kaitan apa yang berlaku pada saudara kita Omarpun demikian pula adanya.
    Usaha beliau untuk menolong sesama umat manusia adalah terpuji dan mudah2an bernilai ibadah juga. Namun ada baiknya juga saudara kita Omar untuk merujuk kembali kepada ayat Al-Qur'an suarh An-Nisaak 171 dan 172 seperti yang berikut, supaya tidak menyalahi ketetapan Allah SWT dan Rasul SAW;

    An-Nisaak ayat 171- Wahai Ahli kitab (Yahudi dan Nasrani)! Janganlah kamu melampaui batas dalam perkara agama kamu dan janganlah kamu mengatakan sesuatu terhadap Allah melainkan yang benar; sesungguhnya Al Masih Isa Ibni Mariam itu hanya seorang pesuruh Allah dan Kalimah Allah yang telah disampaikanNya kepada Mariam dan (dia juga tiupan) roh daripadaNya. Maka berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-rasulNya dan janganlah kamu mengatakan: (Tuhan itu) tiga. Berhentilah (daripada mengatakan yang demikian), supaya menjadi kebaikan bagi kamu. Hanyasanya Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa, Maha Suci Allah daripada mempunyai anak. Bagi Allah jualah segala yang ada di langit dan yang ada di bumi dan cukuplah Allah menjadi Pengawal (Yang Mentadbirkan sekalian makhlukNya).

    An-Nisaak ayat 172 - (Nabi Isa) Al-Masih tidak sekali-kali enggan dan angkuh daripada menjadi hamba bagi Allah, demikian juga (sikap) malaikat yang sentiasa berdamping (dengan Allah) dan sesiapa yang enggan dan angkuh daripada beribadat (menyembah dan memperhambakan diri) kepada Allah, serta dia berlaku sombong takbur, maka Allah akan menghimpunkan mereka semua kepadaNya.

    Pada hemat saya yang awam ilmu agama ini, bahawa ayat di atas jelas melarang kita untuk mengatakan sesuatu yang tidak benar kepada ALLAH, dan ayat di atas juga tidak pernah menyatakan yang Isa AS adalah RUH ALLAH. Mari kita berusaha untuk tidak mengatakan sesuatu kepada Allah melainkan dengan benar, berdasarkan Al-Qur'an dan Al-Hadith.

    Pernyataan Isa AS sebagai RUH Allah dalam kitab Majmuk Sharif, khususnya pada doa KHANZUL ARSY adalah menyalahi ayat Al-Qur'an surah An-Nisaak di atas. Nabi Isa AS hanyalah rasul ALLAH dan KALIMAT ALLAH, sebagai mana Nabi Allah Ibrahim AS beroleh gelaran KHALIILULLAH, nabi Musa AS KALAAMULLaAH dan nabi Isa AS tidak pernah menerima gelaran RUUHULLAAH atau RUH ALLAH.

    Kita akui dengan sejujur-jujurnya bahawa ulamak yang menyusun doa dalam KHANZUL ARSY tersebut berniat baik, dan tidak semua isi kitab atau doa beliau itu menyalahi ketetapan ALLAH SWT dan RASUL SAW, semoga ALLAH swt mengampuni kesalahan penyusun dan tetap menerima amal ibadah beliau yang tidak bercanggah dengan kitab ALLAH dan sunnah RASUL SAW sebagai satu amalan yang dirida-iNYA.

    Kalau saya tidak silap dalam KHANZUL ARSY itu dinyatakan ...........LAA ILAA ILLAAH yang di ikutkan dengan 'IISAA RUUHULLAAH, padahal ISA AS sekali bukan ruh ALLAH, mungkin inilah yang menjadi pokok permasalahan perbincangan di atas.

    So, kalau perkara ini sudah kita terima dan sepakati sebagai satu yang salah, adalah langkah selamat untuk kita tidak melakukannya lagi. Mari kita ambil yang baik dan benar dan kita tinggalkan yang buruk dan salah daripada apa yang termaktub dalam kitab Majmuk Sharif.

    Behati-hati dan berwaspada secara tidak melampau dan berlebih2an dalam beramal ibadah adalah jalan yang paling selamat bijak untuk kita. Bukankah demikian?

    Semoga tulisan ini bermanfaat tuk saya dan kita semua insya Allah.
    Allaahu aklam bissawaab. Wassalamualaikum WR> WB>.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuam jgn mengarut jgn jatuh hukum dgn ilmu yg sedikit HANYA guna akal,,Minta lah Kematian itu jika Tuan adalah BENAR

      Delete
    2. Tuan ini,... Style-nya sudah seperti Ulama hebat saja rupanya,.... Berani sekali membuat perumpamaan/PENGHAKIMAN sendiri Atas Doa Kanzul Arsyi. Sejak kapan Tuan ini jadi NABI ???!!!

      Delete
    3. لااله الا الله سبحن عيسى روح الله
      Laa ilaaha illallaahu subhaana `Iisaa ruuhullaah
      Tiada Tuhan yang berhak disembah selain allah, ‘isa adalah ruh ciptaan allah...jadi ini lah yg sebenarnya maksud ayt diatas yg telah diterjemahkan oleh saudara yg salah...

      Delete
    4. Astaghfirullah saudara,silalah rujuk dgn alim ulama sebelum berbicara.Al Quran dan hadis sahih terang terang gelaran Nabi Isa adalah "Ruhullah" aebagaimana gelaran urk nabi Ibrahim adalah khalilullah.Siapa yg menafikan Isa adalah Ruhullah berarti dia telah melawan pernyataan Al Quran dan hadis sahih dan perbuatan itu boleh membawa kekufuran.Wal iya zubillah.

      Delete
    5. Astaghfirullah saudara,silalah rujuk dgn alim ulama sebelum berbicara.Al Quran dan hadis sahih terang terang gelaran Nabi Isa adalah "Ruhullah" aebagaimana gelaran urk nabi Ibrahim adalah khalilullah.Siapa yg menafikan Isa adalah Ruhullah berarti dia telah melawan pernyataan Al Quran dan hadis sahih dan perbuatan itu boleh membawa kekufuran.Wal iya zubillah.

      Delete
    6. Jawabn anda.. BGus akhi

      Delete
    7. Jawabn anda.. BGus akhi

      Delete
  3. Terima kasih albangkawy. Jangan lupa doakan "Omar" supaya mudah dia kembali ke pangkal jalan.

    ReplyDelete
  4. Satu pengetahuan yang sgt berguna. Saya juga pernah membaca doa-doa ini selepas sembahyang dan rupanya ia tiada di dalam hadis. Inilah sebenarnya masyarakat melayu yang terlalu sangat hendak beramal tanpa menyemak dahulu amalan ini adakah terdapat di dalam hadis-hadis. Kalau masyarakat berbalik kepada al-quran dan sunnah, insyaAllah semua akidah dan amal ibadah yang diamalkan itulah yang paling baik dan diterima di sisi Allah s.w.t. Masyarakat melayu ni mentaliti memang macam tu, selalu nak buat yang lebih2, mereka rasa tidak cukup atau tidak lengkap jika tidak buat seperti amal yang dilakukan oleh Nabi kita. Siap ada tokok tambah dalam ibadah.. Marilah semua pembaca2 agar berhati-hati dalam melakukan ibadat, kembalilah kepada Al-Quran dan Sunnah, selidiki dahulu adakah ia berasal dari sunnah atau hanya ditokok tambah. Juga pelajari lah juga ilmu-ilmu hadis samaada ia sahih, mutawatir, da'if, maudhu dan lain2 lagi dalam meneliti amal ibadah yang kita lakukan kerana ia penting supaya amalan kita diterima oleh Allah s.w.t

    ReplyDelete
  5. Tidak ramai orang macam axstudio. Mudah mengaku kesalahan sendiri.

    Semoga axstudio dan kita semua sentiasa dilindungi Allah dari mengerjakan perbuatan yang merosak akidah.

    ReplyDelete
  6. Saya rasa tuan belum berjumpa dgn orang yang betul2 boleh menghuraikan maksud dalam tatabahasa arab...

    Cuba cari lagi...insyaAllah saya doakan tuan berjumpa...

    Jadi, dakwaan tuan mengatakan org itu sesat org ini sesat akan reda sedikit.. tidaklah terlalu terburu2 mengatakan perkataan SESAT itu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iya.. Benar tu. Nahu bahasa Arab klasik ayat Quran dan dlm doa itu bukanlah mudah difahami dgn tafsiran sendiri. Perlu ada pehak yg bnr² mahir utk terangkan. Agar tidak brlaku silap faham. Dan mudah menuduh sesat pd yg amalkan. Saya sendiri dah lama amalkan doa kanzul Arasy ini. Alhamdulillah, baca doa ini juga d depan ka'abah ketika umrah bulan lepas. Rasa brtambah rasa rindu dan kecintaan pd Allah swt dan Rasulullah saw. Buku ini dihadiahkan oleh mak saudara saya (suaminya tabligh) ketika saya mula2 nak buat solat tahajud pertana kali. Mmg bergetar sekujur tubuh bila baca doa kanzul Arasy. Subhanallah terasa begitu HEBATNYA ALLAH. Buat pengetahuan, Isa Ruhullah itu maksudnya Nabi Isa ruhnya milik Allah.

      Delete
    2. Betul tu

      Delete
  7. Assalamualaikum wbh

    Bab LAA ILAAHA ILLALLAAHU ‘IISARUUHULLAAH. Sekiranya diterjemahkan ke bahasa Melayu membawa maksud “ Tiada Tuhan melainkan Allah , Isa adalah ruh Allah”.


    ****** deleted

    ******

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang mulia tuan Emjay,... Hebat sekali anda membuat keruh suasana keimanan kaum Muslimin,..
      Saya mau tanya ? Tuan Emjay yang mulia ini, dari Bangsa Malaikat atau Manusia ? Tuan Emjay yang mulia ini Rosul baru ya ??! Atau,... apakah Tuan Emjay yang mulia ini yang sudah membuat Al Quran ??!

      Masya Alloh,....
      ...Kenapa tiba-tiba berani sekali menghujat Doa Kanzul Arsyi adalah sesat dan haram,.... Sedangkan dari dulu para Sahabat, lalu para Ulama, yang nyata ke-ilmuan / ke-fahaman tentang Syariat Agama Islam,.. sangat-sangat jauh di-atas saudara Emjay yang mulia ini,... Tidak memperdebatkannya ?????!
      ...Tapi, ya sudahlah. kita lihat dan buktikan saja, siapa yang akan mendapat Azab pedihnya. Tidak perlu menunggu nanti di ekherat Wahai tuan Emjay,.... Di dunia saja akan terbukti pedihnya,... karena, ketika ada yang memintanya, pasti Alloh akan menurunkanya.

      Delete
    2. Tuan Emjay yang Mulia,...
      Tolong, ajari adik-adik/anak-anak kita semua, yang sedang belajar/mempelajari Islam, dengan benar-sebenar-benarnya pemahaman. Pemahaman, dengan rasa kasihsayang, dan kedamaian.
      Bukan peta konflik perdebatan yang tidak ada faedahnya ini Wahai Tuan,...
      Doa dalam Islam itu banyak Tuan,... sangat banyak !
      Silahkan, tuan pahami, untuk Tuan sendiri, sampai di akherat nanti. Jangan lagi bawa orang lain Tuan,....

      Ingat Tuan,... PENGHUNI NERAKA TERBANYAK, ADALAH DARI GOLONGAN AHLI KITAB !
      PARA AHLI KITAB !!!

      Karena sudah benar pada makna yang sebaik-baiknya makna semua apa yang ada di dalam Kitab itu, Ayat itu, Hadist itu,... Mau se-enaknya dirubah, se-enaknya diganti, se-enaknya dicari pemahaman untuk kepentingan/kepuasan nafsu/ego sendiri.

      Delete
    3. Tuan Emjay,...
      Banyak sekarang ini para Misionaris Yahudi, yang ingin memecah ke-utuhan umat Islam. Termasuk dengan membuat Blog ini misalnya,.... SEDIKIT DEMI SEDIKIT, KAIMANAN KITA, AKAN DI GELINCIRKAN. Contohnya, melalui perdebatan macam begini,.... Ayat sudah sedari dahulu seperti itu, tiba-tiba diper-sengketakan,... ada-ada saja yang di-persengketakan,... ada-ada saja. SELESAI INI, ADALAGI LAINYA, ADALAGI LAINYA, TERUS DAN TERUS,......

      Namanya kalimat, kalau mau dimaknai salah,. akan salah. Dan kalau mau dimaknai benar, ya akan benar. Tergantung manusia yang menaknainya, mau meluruskan atau menyesatkan dibalik kelurusanya.

      Sama seperti Ilmu Alloh yang ada di muka bumi ini Wahai Tuan Emjay,.... KALAU DIGUNAKAN BAIK, MAKA AKAN MEMBAWA KEBAIKAN UNTUK YANG MENGAMALKANYA. TAPI, KALAU DIBAWA/DIPAKAI UNTUK KEJAHATAN, MAKA AKAN ME-LAKNAT DIRINYA SENDIRI !

      Maka,... Hati-hatilah Tuan Emjay !

      Delete
  8. Assalamua'laikum..

    Cuba korang perhatikan betul2...siapa yg mendedahkan identiti saya...

    Saya peduli apa orang tahu benda benar.

    Dalam email saya kpd tuan haji saya dah jelaskan...harap tuan haji dapat copy & paste kat sini 100% agar orang lain tak keliru...

    Jgn cepat melatah wahai tuan haji... saya org biasa, bukan pengikut wahabi, bukan salafi.. yg suka menghukum org lain sbagai sesat & bidaah..

    Minta maaf kerana mengganggu tuan haji, harap dapat siarkan email saya ke sini. Dan saya tidak berkecil hati jika org lain tahu siapa saya..

    ReplyDelete
  9. Sebenarnya apabila sdr mienyak membuat reply di atas, semua pembaca laman emjay sudah mengenali sdr mienyak kerana di sebelah reply tersebut dipaparkan gambar kura-kura dan nama mienyak.

    Saya siarkan email sdr mienyak dahulu adalah tanpa menyiarkan nama samaran pengirimnya sebab saya menghormati setiap nama samaran pengunjung laman saya. Yang tahu hanya saya dan mienyak sahaja. Saya gunakan nama Azam Osman bukan Mienyak.

    Kalau itu permintaan, saya akan siarkan email tersebut.

    ReplyDelete
  10. KHADAM AYAT DAN SECEBIS KISAH SEORANG PERAWAT TRADISIONAL

    Berikut adalah email yang ditulis oleh seorang pengunjung Laman Emjay yang saya namakan Azam Osman (bukan nama sebenar). Tujuan saya mendedahkan email sdr Azam dan balasannya dari saya adalah semata-mata untuk menjadi iktibar kepada pembaca dan pengunjung setia Laman Emjay. Bagi makluman pembaca sekelian, sebagaimana yang diberitahu oleh sdr Azam Osman kepada saya, beliau ini ada merawat dan membantu mereka yang bermasalah secara tradisional.

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    From: "Azam Osman"
    To: kangmasjb@hotmail.com
    Subject: Nak Tanya: Khadam Ayat
    Date: Tue, 3 Apr 2007 16:27:39 +0800

    Assalamua'laikum tuan emjay,

    Minta maaf mengganggu sikit. Saya ingin mendapatkan pandangan sdr MJ ttg istilah yg biasa org sebut "khadam ayat"..

    Boleh tak cerita serba ringkas..baik & buruknya (jika ada).

    Kalau search kat website mcm2 versi cerita mereka, saya nak tahu dr sumber dr org yg kita kenal, yakin sikit..

    Saya dahului dgn ucapan terima kasih..wassalam

    --
    Azam Osman

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    On 4/3/07, Emjay wrote:
    (12.30 malam)

    Waalaikumussalam wbh

    Kalau sanggup kita buat dosa terhadap Allah, akan melayakkan diri kita mendapat karin. Sila rujuk Az zzukruf:36. Karin ini sebenarnya adalah sejenis jin yang Allah hadiahkan kepada manusia yang berbuat dosa. Buat dosa kecil dapat karin kecil dan buat dosa besar dapat karin mertabat tinggi. Karin ini sentiasa berusaha untuk terus menyesatkan manusia.

    Kalau sanggup buat dosa yang lebih besar, karinnya lebih hebat dan istimewa
    dan setengah karin ini pandai ilmu sihir. Kalau sanggup mengamalkan ilmu prof Dr Ibrahim, sudah melayakkan mendapat karin yang agak hebat. Kelak mampu membengkokkan besi dengan leher dsbnya.

    Kalau sanggup ikat Quran (2) dibawah kaki lalu berjalannya dengan quran bawah kaki ini ke tandas, dosanya lagi besar dan syirik habis dan layaklah mendapat karin istimewa. Karin ini menjadi kadam yang sanggup membawa pelakunya ke mana-mana. Hebat bukan khadamnya, sebagai balasan dari syaitan kerana menyertai mereka mensyirikkan Allah.

    Meyakini ayat-ayat tertentu mempunyai kuasa seperti menghalau syaitan dan jin boleh merosak akidah. Sila rujuk artikel saya http://emjayjb.multiply.com/journal/item/76 untuk memahami asas akidah. Apabila kita rosak akidah, Allah memberikan karin yang setimpal dengan dosa tersebut dan kalau kesesatan tersebut sudah cukup hebat melalui
    Pelbagai proses meditasi dsbnya, karinnya lagi hebat dan mempunyai pelbagai ilmu canggih untuk membantu manusia tersebut. Inilah dia sebenarnya khadam ayat.

    Segala macam hantu polong pelesit dan toyol hanya akan menjadi khadam manusia apabila kita mensyirikkan Allah dengan satu peringkat yang hebat sekali. Karin/syaitan/jin ini akan membantu seberapa daya sebagai habuan perbuatan syirik pelaku tersebut. Memijak Quran dan berjalan di atasnya ke tandas seperti saya nyatakan di atas melayakkan orang tersebut mendapat khadam bukan ayat tetapi khadam Al Quran.

    Puasa pati geni iaitu sejenis ibadat 40 hari berpuasa bukan kerana Allah tetapi
    kerana Syaitan akan melayakkan pelakunya mendapat pelbagai karin dan seterusnya karin ini menjadi khadam yang bakal banyak membantu dalam pelbagai urusan.

    Membela khadam memang untung kerana ia dapat membantu tuannya, namun pelaku
    ini telah kafir habis dan kekal abadi di dalam neraka.

    Kalau khadam ayat ini dibenarkan dalam Islam, Nabi Muhamad SAW telah lama
    mengamalkannya dan mengajarkan dalam sunnahnya agar semua umatnya
    juga mengamalkan khadam ayat.

    Khadam ayat adalah jin/syaitan/iblis yang menawarkan diri untuk membantu manusia yang sanggup membuat dosa besar kepada Allah iaitu syirik.
    Tiada dosa lebih besar dari dosa mensy

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alloh adalah raja diatas segala raja yg tidak bisa disamakan dgn raja apapun. Saat Alloh menciptakan langit dan bumi selama 7 masa, dia berada Pada singgasananya dgn cukup mengucapkan kalimat "Jadi" maka trjadilah alam semesta ini. Bgitupun berbagai proses yg trjadi dialam semesta sebelum trbentuk sampai dgn jadinya alam ini, Hal itu ada dan berlaku saat itu dgn sendirinya sehingga trbentuknya Alam semesta ( bumi, planet, bintang2 dan gugusan2 bintang2, serta ciptaan2 yg kita ketahui dan tidak kita ketahui) megikuti sesuai dgn proses hukum2 Alloh sebagai cabang dan kekuatan yg berasal Dari kalimat "Kun" Nya. Sama seperti Alloh menciptakan manusia didlam rahim, itu melalui proses yang juga ada, yg mengikuti hukum2 Allah SWT sebagai suatu proses yang ada dan mrupakan cabang dan kekuatan dari kalimat "Kun" NYA. Al Qur'an adalah Firman Allah sebagai Pedoman dan Petunjuk. Dan Allah SWT juga yang akan menjaganya itu pun cukup dengan kalimat "KUN" Terjaga maka jadilah Qur'an Terjaga. Dan itu pun ada proses dan hukum2 Alloh yang berlaku sampai dengan trjaganya. Orang2 Awam menyebutnya khaddam ayat yang sebenarnya khaddam = pembantu. Kondisi yang ada, itulah penjaga-penjaga Qur'an yang hanya disisi Allah ilmu trkait penjagaan Qur'an tersebut Mahlukkah dia atau Malaikatkah penjaga2 trsebut, hanya Allah SWT yg mengetahui saudaraku. Yang jelas, Ayat ayat qur'an trsebut memiliki ruh dan kekuatan yang besar, serta tunduk pada Allah SWT dan Pada orang2 yang Alloh Izinkan untuk tunduk ( alim ulama, orang2 soleh, orang2 yg memahami agama dan orang2 yg Alloh SWT meridhoinya). Jadi jangan trlalu saudaraku perdebatkan trhadap "khaddam ayat" ( sebagai pemilihan kata orang2 awam).

      Delete
  11. Email saya yang terakhir tu mana Tuan Haji..??

    Yang tu yang penting tu...

    ReplyDelete
  12. Atas permintaan mienyak, Ini pula email yang dikirim kepada saya pada 9 April 07:

    Assalamualaikum Tuan,

    Alhamdulillah..terima kasih kpd tuan haji krn tlg delete posting ttg kisah saya.

    Alhamdulillah.. juga kerana bapa mertua saya telah selamat kembali ke Rahmatullah pada malam Ahad yg lepas. Beliau dah 5 tahun terbaring disebabkan lumpuh separuh badan, kerana stroke. Kali kedua kena pada malam Jumaat yg lepas, dimasukkan ke wad dan doktor mengatakan paru2 beliau dah dijangkiti kuman. Kami adik beradik semua dapat balik dan bergilir2 menjaga arwah di wad. Beliau mmg dah tak sedar diri. Walaupun mata masih terbuka tapi tiada respon, cuma nafas turun naik..sesekali tersangkut.

    Selain membacakan surah Yasiin saya turut bacakan doa arash..mohon kpd Allah supaya diringankan azab kpd hambanya ini. Pada hari pertama saya melihat beliau, keadaannya agak susah hendak bernafas..mgkn paru2 dah gagal berfungsi dgn baik. Air yg dibacakan Yasiin & Arash tadi saya basahkan pada kepala, muka dan bahagian badan yg lain.

    Pada pagi hari kedua saya lihat beliau agak tenang.. nafas tersangkut mula reda. Seperti semalam saya bacakan lagi, dan basahkan lagi. Pada malam tersebut dua org abang ipar saya menunggu wad sb nurse ckp denyutannya semakin kurang. Lebih kurang pkl 11.40malam (mengikut laporan doktor) arwah menghembuskan nafasnya yg terakhir. Tenang sahaja... semoga Allah mencucuri rahmat kpd roh beliau.

    Pagi Ahad jenazah selamat dikebumikan...semuanya berjalan lancar... Alhamdulillah...AL-FATIHAH..


    PENGALAMAN KE-2

    Ini pengalaman kedua saya membacakan doa Arash utk org nazak.
    Pengalaman pertama ialah dgn jiran saya (nenek) di Kelantan. Saya akan cerita disini..

    Melalui telefon mak saya beritahu yg jiran sebelah rumah kami tu sakit. Lama juga sebelum saya kebetulan bercuti ke Kelantan. Masa kat kg tu mak saya beritahu dah macam2 ikhtiar dibuat tapi nenek tersebut masih koma. Termasuklah memanggil bomoh..dan bomoh melihat ada 2 ekor sedang mengganggu arwah. Dipercayai SAKA keturunan beliau.

    Pada pandangan saya, nenek ini adalah seorang yg baik, tiada masalah dgn org ramai, juga seorang guru mengajar quran utk kanak sekitar. Pada hemat saya..tak mgkn nenek ni ada bela apa2. Mgkn juga apa yg dikatakan oleh bomoh tersebut, cuma mrk tak mampu menghalau makhluk ini. Mak saya minta saya usahakan.

    Saya meminta izin keluarga mrk utk cuba bacakan doa arasy. Memandangkan perhubungan kami memang baik, jadi tiada masalah.
    Dalam kes ini sifu saya minta saya bacakan doa arasy 7x, lebih sikit drpd biasa. Ini pglmn pertama kena baca arasy lebih dari sekali. Mcm biasa..saya mohon kpd Allah agar dilepaskan hamba Allah ini drpd masalah beliau. Air bacaan disapu keseluruh tubuh. Harapan saya agar nenek ini sembuh. Hari pertama adalah hari Rabu, hari kedua hari Khamis....belum sempat hari ketiga, tgh malam Jumaat tersebut nenek tesebut telah kembali ke rahmatullah dgn tenang. Saya juga sempat ziarah sebaik shj beliau tiada. Air muka beliau agak jernih dan tenang... saya terharu krn inilah kali pertama saya melihat jenazah baru, yg mana saya bacakan arasy, dgn keadaan yg sungguh mendamaikan.
    Slps kejadian saya hubungi sifu. Dia ckp mmg kebiasaan jika dibaca pd org yg sedang nazak, penghujungnya adalah kematian. Masa dah sampai cuma ada gangguan. Arwah bapa mertua saya merupakan kes kedua...dan saya telah bersedia menerima jawapan.

    Begitulah serba ringkas cerita saya. Terpulang kpd penilaian Tuan Haji...

    Wassalam..

    Azam Osman

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah.....bab ruh allaah..mungkin yg dimaksudkan ruhul quddus iaitu jibril....bukan maksud ruh allah secara hakikat...Wallahualam

      Delete
  13. Mungkin yang diminta oleh mienyak ialah email yang ini yang diterima pada 7 mei 2007:
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Dari Azam Osman kepada Emjay:

    Saranan saya kepada sdr Omar, taubatlah. Merawat mereka yang bermasalah bukanlah sesuatu yang wajib kepada diri sdr. Apa yang jelas wajib ialah menjaga akidah sdr semoga ia tidak tergelincir kerana apabila ia tergelincir, pastinya ia membawa implikasi yang amat besar dan buruk.


    Assalamua'laikum..

    Oleh kerana ayat2 di atas terlalu berat utk saya terima, maka saya usahakan mencari jawapannya. Seperti mana tuan haji, saya juga ada pakar rujuk. Pakar rujuk saya buat masa ni saya taknak dedahkan siapa, sb dia bukan org terkenal pun...

    Ustaz saya ni mmg dia belajar agama kat Mesir. Beliau juga mempunyai pakar rujuk, seorang bangsa arab dari keturunan Rasulullah, yg sekarang ini memegang jawatan Mufti di Australia.

    Pagi tadi saya sempat sarapan bersama beliau. Saya telah menceritakan asal-usul amalan arasy yg saya bawa ini. Bukan saya baca buku dan amal, saya ada pertalian guru yg akidahnya tidak menyimpang.

    Saya juga menyebut kpd ustaz ttg isi email tuan haji kpd saya.. (sb beliau belum sempat baca email yg saya fwd). Confirm amalan arasy tidak SESAT seperti mana dakwaan tuan haji. Bila betul2 faham tatabahasa arab, kita tidak akan mudah buat hukum sendiri...

    Beliau terangkan...mcm juga BAITULLAH dan lain2 lagi (saya lupa) yg dikaitkan makhluk dgn Allah, ia perlu diterjemahkan secara pemahaman yg betul. Baitullah bukan bermakna "Rumah Allah" dan bukan bermakna Allah tinggal di situ..

    Begitu juga "Ruhullah" tidak bermaksud "Roh Allah"... jika tuan haji beranggapan bahawa ALLAH ADA ROH...you better be carefull dgn akidah tuan. Ia sepatutnya difahami Roh Nabi Isa ialah Roh yg dimuliakan Allah.

    Pun begitu, beliau prihatin dgn pemahaman tuan haji, dan meminta saya mengubah kpd sebutan yg lebih jelas iaitu "RUHUN MINALLAH"

    Kesimpulannya doa kanzul arasy tidak menyesatkan... cuma buat correction sikit tu shj.



    Kedua...soal ttg "WAJIB" merawat... saya berpandangan merawat menggunakan doa arasy ini lebih mulia drpd redha dgn pesakit pergi jumpa bomoh guna kemenyan...

    Statement tuan haji tu tak tepat... patutnya tuan haji ajar saya cara merawat yg betul. Bukan matikan kerja2 dan niat baik saya.

    Pengalaman saya dgn doa kanzul arasy ini nyata...bukan ilusi atau fantasi... jika org yg belum pernah dpt nikmat dia, mcm2 dia akan kata...SESAT la dan sebagainya...

    p/s:
    Saya mohon tuan haji siarkan jawpan saya 100% dalam blog tuan haji agar rakan2 yg lain tidak terkeliru sama.. Ingatlah HAQ tetap HAQ.... Amin

    Wassalam..

    Azam Osman

    ReplyDelete
  14. Sdr Mienyak, Assalamualaikum wbh.

    Saya memang sayang kepada semua pembaca Laman Emjay termasuk kepada sdr mienyak. Saya suka kepada manusia yang ingin membantu sesama umat islam. Itulah sebabnya dalam email saya kepada sdr mienyak pada

    On 3/19/07, Emjay wrote:

    Assalamualaikum wbh

    Alhamdulillah dan terima kasih kerana sudi email saya.

    Daripada tulisan email sdr, sedikit sebanyak alhamdulillah saya dapat
    menilaikan sesuatu. Saya berdoa agar semoga Allah dapat pertemukan kita
    dalam masa yang terdekat. No Telefon saya XXXXXXXXXXX.

    Saya menjemput sudilah kiranya sdr dan isteri datang menginap dan bertamu ke rumah saya di JB kalau dapat 2 hari 1 malam pada hujung minggu. InsyaAllah banyak perkara dapat dibincangkan.

    Buat sementara ini hentikan dahulu doa arasy yang anda amalkan. Suatu ketika kelak anda insya Allah boleh amalkan semula doa ini (SETELAH DIPERBETULKAN) atau mana-mana doa lain setelah mantap akidah sdr.

    buat masa ini, pelajarilah dahulu artikel saya
    http://emjayjb.multiply.com/journal/item/48
    http://emjayjb.multiply.com/journal/item/58
    http://emjayjb.multiply.com/journal/item/74
    http://emjayjb.multiply.com/journal/item/76

    Seandainya kita semua tidak menghalusi asas akidah, apabila kita membaca mana-mana doa amalan rasulullah, ditakuti kita akan melakukan sebagaimana bomoh menggunakan buku mujarrobat untuk menjampi secara sesat. Sila rujuk artikel saya mengenai mujarrobat di:

    http://emjayjb.multiply.com/journal/item/67

    Umur sdr azam dalam 35 tahun dan sebenarnya Azamcuma ada masa tidak sampai 5 tahun untuk merubah masa depan. Sudah banyak Azam berusaha untuk dunia, marilah kita berusaha pula untuk akhirat. Lapangkanlah masa weekend untuk bertamu di JB dengan niat untuk berkongsi ilmu semoga Allah redha dengannya.

    Sekian, wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  15. Terima kasih Tuan Haji...

    Ada satu hal lagi yg saya lupa nak tulis dalam email tersebut...

    Nama2 Allah bukan hanya terbatas kpd 99...

    Ada lagi nama2 Allah yg ada dalam Al-Quran (termasuk Al-Sultan) yang tiada dalam senarai Asma Ul Husna yg 99 itu...

    Nasihat saya kpd semua termasuk saya, kawan2 dan Tuan Haji sendiri... JANGAN CEPAT MENGHUKUM sebelum kita betul2 arif sesuatu ilmu...
    Byk rahsia Allah terhadap hamba2nya... anugerah Allah tidak sama diantara makhluk dgn makhluk yg lain...

    Wassalam...

    ReplyDelete
  16. ALLAHUAKBAR..!!!

    ALLAHUAKBAR..!!!

    ALLAHUAKBAR..!!!

    ALLAHUMASOLLIA'ALA SAYYIDINA MUHAMMAD WA A'LA ALIHI WASOHBIHI WASALLIM

    ReplyDelete

  17. Apa yang saya belajar dari nas iaitu hadis yang sahih, nama Allah itu hanyalah 99 nama. DELETED

    Saya hamba Allah yang lemah ini berpandangan bahawa kalau semua orang dibenarkan menambah nama Allah, kelak satu masa ada orang memberikan gelaran Allah sebagai Tan Sri Allah atau Tun Sri Allah atau pun Yang Maha Mulia Seri Paduka Beginda Allah dan sebagainya.

    Saya yang lemah ini berpandangan cukuplah bagi saya menerima pakai nama Allah yang 99 itu dan saya tidak mahu mengurang atau menambah nama tersebut.

    Sekian wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  18. Sudah panjang lebar commenting kat sini antara mienyak dengan emjay.. Harap tidak berlaku selisih faham. Kalau ada yang tak kena bawaklah berbincang dan bersua muka supaya lebih erat silaturrahim.

    Masing2 ada pegangan dan hak masing2 utk menyuarakan pendapat dan fakta.. pada pandangan saya ada satu sahaja yang ingin diutarakan dengan pengetahuan saya yang cetek ini. Doa kanzul arasy ni tiada dalam hadith2 sahih dan ada dalm hadith palsu yang digunakan untuk kepentingan lain seperti melariskan doa, menaikkan nama si pereka dan sebagainya. Pun begitu, jika penyembuhan menggunakan doa ini berhasil, ia bukanlah satu bukti menggunakan doa tersebut adalah benar dan mujarab. Mungkin ianya hanya ujian sejauh mana orang awam terus menggunakan doa-doa dari sumber yang palsu yang direka-reka. Semua hikmahNya adalah Dia sahaja yang tahu.

    wassalam

    ReplyDelete
  19. Saya tak berniat nak komen lebih2...

    Bukan semua perkara boleh dibincang secara tulisan....

    Tuan axstudio, semua doa adalah usaha. Yg menyembuh adalah Allah. Kalau baca doa yg sahih sekalipun.. tanpa tajwid yg betul silap2 boleh mengubah makna. Jika tuan merujuk kpd doa kanzul arasy yg tuan2 kata direka2... sebenarnya doa boleh direka sendiri mengikut keperluan. Yg tak boleh reka adalah al-quran & hadith..

    Yg jadi masalah sb org melayu jarang yg mahir bahasa arab, sb tu takut nak reka doa sendiri. Reka doa utk diri sendiri tak salah, bahkan ianya bukan sebab kita taknak guna doa yg nabi ajar.. kita lebih tahu urusan kita dgn Allah. Berlebihan dalam melakukan kebaikan dgn niat yg ikhlas bukan bidaah.

    Mgkn korang akan kata saya sesat pula bila tulis mcm ni. Yg nak kata tu akan kata juga... saya tak boleh nak halang.

    Kalau JB tu 5 minit je dari Shah Alam, insyaAllah tiap2 hari saya boleh jumpa Tuan Haji. Lagipun skrg ni byk fahaman dah masuk Malaysia, diikut oleh pelbagai golongan termasuk profesional. Oleh itu, masing2 perlu hati2 memilih guru agar tidak tersesat.

    Ilmu yg sedikit tapi diamalkan adalah lebih baik dari ilmu yg byk tapi tidak diamalkan. Amalan pula perlu ada keikhlasan krn Allah, bukan krn nama, pangkat dan dunia...

    Alhamdulillah saya dah ada guru di sini yg boleh membimbing saya. Yg paling utama saya nak betulkan semua bacaan al-quran saya, yg ternyata tidak sempurna. Al-Quran diturunkan dalam bahasa Arab, maka hendaklah kita berusaha utk membacanya dalam bahasa/slang arab. Bukan slang jawa, slang melayu, slang kedah, slang perak, slang kelantan dsbgainya...

    Izinkan saya berterus terang kpd umum. Cara Tuan Emjay menulis adalah baik apabila menulis utk diri sendiri. Tetapi...ia nampak tidak manis apabila menulis kpd org lain (dlm kes ini saya lah)... Tulisannya penuh dgn sindiran dan prasangka buruk. Suka menghukum termasuk menyesatkan org lain yg tidak sepandangan dgn beliau. Seolah2 ilmu beliau sudah cukup, lengkap dan semua org lain perlu mengikut kata2 beliau.

    Kalau tak caya lihat email2 dari kami berdua, beliau sudah menghukum saya sesat dan perlu berhenti amal kanzul arasy, padahal pada masa itu beliau pun tak tahu mana satu doa kanzul arasy. Beliau baru saja beli dan baca, oleh kerana satu baris yg beliau belum faham...lagi sekali dihukumkan sesat.. Saya sebenarnya agak terkejut dgn jawapan2 Tuan Emjay..

    Kpd Tuan Haji Emjay, saya minta maaf jika teguran saya ini nampak keras (tapi niat saya baik & ikhlas), sesuai dgn teguran tuan juga nampak keras (tapi niat tuan baik & ikhlas).. Wassalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersabarlah wahai sahabat. Allah nak bagi pahala sabar pd hati insan yg sdg diuji. Alhamdulillah, saya juga dah 10 tahun amalkan doa kanzul Arasy ini. MasyaAllah Wa Subhanallah, indah perasaan dan tenang hadirnya bantuan Allah. Smoga Allah redha kita semua. Aamiin Yaa Allah Yaa Mujib.

      Delete
  20. Assalamualaikum w.b.t,

    Semoga saudara Emjay, sidang pembaca dan khususnya saudara Omar, saudara Mienyak , dirahmati Allah s.w.t.

    *Muqaddimah *

    Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada saudara Emjay yang telah membawa isu Doa Kanzul Arash ini untuk dibincangkan bersama. Apa yang saya perhatikan, saudara Emjay adalah seorang yang begitu berhati-hati dalam memilih sesuatu amalan supaya tidak ada amalan yang bersumberkan dalil-dalil yang meragukan diamalkan. Ini jelas mencerminkan ketaqwaan saudara kepada Allah s.w.t. Semoga Allah s.w.t akan meningkatkan lagi iman saudara Emjay ke martabat yang lebih tinggi lagi.

    Memandangkan saya hanya seorang tetamu yang singgah sebentar untuk menumpang teduh di laman ini, izinkan saya membuat penjelasan yang berlainan sekali terhadap kenyataan saudara Emjay yang berpendapat bahawa mengamalkan Doa Kanzul Arash itu adalah salah, haram dan syirik. Anggaplah perbincangan yang akan saya utarakan sebentar lagi hanya sekadar ‘ole-ole’ yang dibawa oleh seorang tetamu yang bermusafir kepada tuan rumah. Pemberian ‘ole-ole’ ini adalah ikhlas dan tidak membawa sebarang maksud yang terselindung. Saya berharap saudara Emjay dan saudara sidang pembaca yang berkampung di laman Emjay ini sudi menerimanya dengan hati yang terbuka.

    Disamping itu, khas buat saudara Omar dan saudara Mienyak, saya akan sentiasa mendoakan saudara Omar dan saudara Mienyak supaya sentiasa dibimbing dan dirahmati oleh Allah s.w.t. ‘Ole-ole’ yang saya bawakan ini juga khusus untuk saudara berdua. Saya berharap saudara sidang pembaca sekalian dapat mengikuti penerangan saya ini dengan fikiran yang lapang dan hati yang terbuka dari awal hingga ke akhir.

    Saya juga ingin mengambil kesempatan ini untuk menerangkan secara jujur bahawa saya ini bukanlah seorang ustaz, apatah lagi seorang ahli hadis dan ahli fiqh. Oleh itu, penerangan saya ini ada kebenarannya dan mungkin banyak kesilapannya. Ambillah penerangan saya ini hanya sekadar bahan bacaan sampingan.

    *Permasalahan Pertama*

    1. Adakah mengamalkan Doa Kanzul Arash itu SALAH jika ia bukannya bersumberkan dari hadis Nabi s.a.w sebaliknya bersumberkan sumber lain? Adakah di dalam Doa Kanzul Arash terdapat unsur syirik seperti pemujaan kepada Iblis laknatullah dan pemujaan kepada yang lain sehingga membawa kesyirikan?

    Sesetengah ulama ada membincangkan bahawa doa-doa istighasah (seperti Doa Kanzul Arash ini) kebanyakannya berasal daripada sumber-sumber lain yang bukan daripada Rasullullah s.a.w. Ada para ulama yang mengatakan bahawa doa-doa seperti ini dikarang oleh orang-orang soleh yang terdiri daripada para sahabat r.a dan juga para ulama.

    Pada pendapat saya yang kerdil ini, bagi sesuatu doa itu, tidaklah menjadi satu kesalahan dan jatuh hukum haram hanya semata-mata JIKA doa itu bukan berasal daripada Rasullullallah s.a.w selagi ia tidak mengandungi perkara yang JELAS syirik seperti menyeru dan meminta nama-nama berhala, semangat hutan dan dewa-dewa. Justeru, tidak ada salahnya mengamalkan pembacaan Doa Kanzul Arash ini.


    1.1 Adakah Doa Kanzul Arash Itu Dikategorikan Sebagai Satu Jampi Atau Doa? Sudikah Saudara Mengamalkannya Jika Ia Adalah Satu ‘Bentuk’ Jampi? Jika Ia Satu ‘Bentuk’ Jampi, Syirikkah Kita Mengamalkannya?

    Pada zaman Rasullullah s.a.w, baginda sendiri turut membenarkan kaum muslimin bukan sekadar membaca doa yang diajarkan baginda, malah baginda turut membenarkan mereka mengamalkan jampi-jampi dari zaman jahiliah. Lihat hadis di bawah ini:

    Dalam satu hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Muslim yang berbunyi:
    ‘Sabda Rasulullah s.a.w ketika Baginda ditanya tentang jampi yang di amalkan pada zaman jahiliah yang diriwayatkan daripada 'Auf bin Malik Al-Asja'ie maksudnya :

    "Perlihatkan kepadaku jampi-jampi kamu itu, tidak menjadi apa-apa mengamalkan jampi selama mana tidak mengandungi di dalamnya syirik".(Riwayat Al-Imam Muslim)

    Dalam hadis di atas jelas menunjukkan baha

    ReplyDelete
  21. Syukran...

    Semoga Allah merahmati kerja2 baik Tuan Tablighster.. dan kita semua

    Saya mohon mengundur diri.. Wassalam

    ReplyDelete
  22. Alamak. Semalam penerangan panjang lebar sudah kena delete. Macam mana ni? Berlapang dada ler.

    ReplyDelete
  23. Segala kesulitan amat dikesali berhubung reply yang saya telah delete. Saya tidak mahu menyulitkan pembaca tersayang Laman Emjay dengan menyiarkan tulisan dan pandangan yang saya rasakan mengelirukan.

    Sekian

    ReplyDelete
  24. Tuan Haji ni tak tunjuk contoh yg baik... sila delete tajuk ini terus.. kerana taraf ulama mcm tuan haji belum layak utk beri hukum..

    Wassalam

    ReplyDelete
  25. Minta Tuan Haji jangan delete Video Ustazah yang celupar tu.

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum Tuan Haji...

    Saya juga berpendirian komen2 tuan haji berkenaan email saya juga mengelirukan.

    Oleh itu saya mohon segala penulisan tuan haji ttg kes ini di DELETE. Lebih baik jika org tak tahu langsung berbanding ada org tahu tapi kemudian keliru dan dikelirukan.

    Walaupun Tuan Haji menuduh saya SESAT dan perlu TAUBAT, dan dalam blog ini tuan sudah anti-saya...saya tetap akan menuntut hak saya...

    Sila DELETE sebab saya rasa tak redha apabila ada pihak yg tidak sudi berbincang secara ilmiah. Harap jgn emosional dalam menilai tulisan saya. Saya harap pensyarah mcm tuan lebih PROFESIONAL dalam berbincang. Jika tuan kata hujjah pihak satu lagi tu silap.. sila beri hujjah ilmiah lain utk membahas. Ingat...kita insan biasa, jgn berlawan emosi, tapi berlawan hujjah.

    Tetapi utk mengelakkan sesuatu yg negatif, sila DELETE terus tajuk ini supaya org tak nampak sangat kelemahan tuan haji..

    Maaf kerana jadi pengacau dalam blog tuan..

    Wassalam.

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum..

    Saya minta maaf krn mengganggu.

    Pada awal lagi saya rasa mcm tak serasi dgn Tuan Haji. Pun begitu saya cuba serasikan juga. Namun ternyata kita bukan akan serasi dgn semua org. Saya dah keluar dari "online buddy" tuan agar tiada fitnah akan berlaku.

    Cerita mengenai doa Kanzul Arasy telah meletupkan tali perhubungan kita.Tuan Haji sudah tidak lagi mahu melayan komen saya dan menTIADAkan saya dalam perbincangan.

    Permintaan saya.. sila delete... http://emjayjb.multiply.com/journal/item/88 dan juga http://emjayjb.multiply.com/journal/item/107

    Saya tidak akan REDHA cerita saya dijadikan cth utk membuat HUKUM dan mengelirukan org lain. Kalau tuan nak juga sila buat cerita sendiri atau dari cerita org lain yg redha. Saya TIDAK REDHA...

    Saya berlapang dada dgn pandangan ustaz, tapi biarlah ia bersifat 1 to 1, bukan public.. Wassalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sepandangan dgn saudara ku.. lihat lah pandangan armarhum Habib Munzir dlm blod majelis rasulillah ttg doa ini.. adapun istilah "isa ruhullah" yg ditafsirln disini selari dgn hadith rasulullah SAW yg menceritakan perihal hari kiamat kelak.. sy bkn muhadisin.. terlalu ramai yg mengambil pandangan drpd ulama yg mereka x kenal.. terlalu ramai yg ngaku ulama sdg ilmu cuma secebis kuku.. berhati hati la saudaraku sekeliam

      Delete
    2. Isa ruhullah bermaksud nabi isa ruh Allah? Direct translation? Apa yang dimaksudkan dalam doa tu ialah ruh itu milik Allah, sebagaimana yang kita selalu cakap kita duduk di Bumi Allah, jadi maksud nya kita duduk di Bumi milik Allah. Paham ke?

      Delete
  28. Tuan Haji ni mmg sombong nak toot dah agaknya...

    Berlagak alim konon, masuk kubur esok lu tau la lu sapa...

    Lu kalau tak mengaji bab agama ni jgn sibuk betulkan org lain, betulkan diri sendiri tu dulu.

    Lu nak org ikut lu tp lu sendiri tak tunjuk contoh yg baik.. suka sangat mengata org tu SESAT, org tu KAFIR... lu tu confirm tak masuk neraka ke?

    Apa HUKUM jika jika jamu tetamu dgn barang curi? Dah lu suka sangat nak kuar hukum...lu hukum diri lu dulu. Lu tu mencuri namanya, gunapakai hak org lain tanpa keizinan tuan punya tu HALAL ker ustaz?

    Takkan aku nak tepon lu bgtau benda mcm gini. Lu tu dah tua, pensyarah lagi, ustaz lagi, haji lagi, org alim lagi...tak malu ker org2 duk tgk perangai lu mcm ni..

    Aku bagi last warning...tolong padam semua email aku yg lu siar kat sini. Takkan lu nak aku buat sbyg hajat...ingat...doa org teraniaya tu direct dgn allah. Atau mgkn lu rasa lu dah dekat sgt dgn Allah, nanti lu boleh bisik2 dgn Allah kasi kautim kes aku ni...NO WAY....

    Lu jgn nak malukan kaum jawa la bro...

    Aku tak tuduh lu sesat. tapi lu tuduh aku sesat... Apa lu ulama mujtahid ker? Ntah2 makna mujtahid pun tak tahu....

    Dah....aku malas nak layan org macam lu ni..WAHABI tak habis2

    Lu ada nombor tepon gua, kalo tak puas hati lu boleh call. Atau... lu delete saja citer2 aku tu, habis citer... Adios...beramboosss

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum...

    Jangan malukan diri anda wahai ****** dengan perkataan/ pernyataan anda yang menyerlahkan siapa diri anda sebenarnya..

    ReplyDelete
  30. BUAT APA AKU NAK MALU... USTAZ KORANG YANG PATUT MALU...
    KAMU TU KALAU BERGURU DGN DIA PATUT HATI2, CHECK DULU SIAPA DIA. PERGI KAT JABATAN AGAMA ISLAM DULU...

    KO CKP MENYERLAHKAN DIRI AKU YG SEBENAR...APA KO KENAL SIAPA AKU YG SEBENAR. KALAU NAK KENAL KO DATANG SHAH ALAM, KITA MINUM TEH DAN BERMUZAKARAH. AKU ORG BIASA, BUKAN ALIM ULAMA, BUKAN MAJISTRET, BUKAN LOWYER..BUKAN AHLI MUZIK...

    TAPI AKU BUKAN BERPERIBADI SEPERTI MANA USTAZ KORANG NIH..

    AKU NAK MENAIP AKU TAK BERAPA RAJIN, TAPI KALAU KO JUMPA AKU, KITA BOLEH SEMBANG PANJANG...APA ITU DOA KANZUL ARASY YG USTAZ KORANG KATA SESAT NIH...

    USTAZ MAHMOOD ISKANDAR YG TUAN PUNYA BLOG NI MMG TAK HORMATKAN TETAMU DIA. SUKA2 JE DIA SIAR EMAIL WALAUPUN TAK MINTA IZIN. DULU DAH SEKALI...NI LAGI SEKALI AKU KENA...KO INGAT USTAZ NI BETUL KER BUAT AKU MCM NI???? INI NAMANYA MENCURI... NAK POTONG TANGAN TAK? AKU TAK NAK JAWAB...USTAZ NI PANDAI BUAT HUKUM, BIAR DIA YG JAWAB..

    DARIPADA AWAL, AKU MINTA DGN CARA BAIK AGAR DIA DELETE CERITA2 PASAL EMAIL AKU KAT SINI, DIA BUAT PEKAQ JER... MEMANG BONGKAK BETUL USTAZ NI BULA AKU HTR SMS DIA BUAT TAK TAHU JUGA. SEHINGGALAH AKU TULIH APA YG KORANG RASA TAK PATUT TU...

    AKU BUKAN MENCARUT...AKU TULIS YG BETUL...

    MJ NI DAH SAMPAI TAHAP KURENG AJAR, DAH TAK RETI NAK RESPEK ORG LAIN...CEMANA AKU NAK RESPEK DIA...

    SEMOGA ALLAH AKAN MEMBALAS SETIAP TINDAKAN DAN NIAT BURUK DIA TERHADAP AKU SELAMA NIH...MMG TAKLEH BUAT KAWAN...

    LAKUM DII NUKUM WALIADIN...

    ReplyDelete
  31. AKAN KU PERJUANGKAN HAK AKU WALAU TERPAKSA MELAWAN ARUS

    ReplyDelete
  32. Izinkan saya berterus terang kpd umum. Cara Tuan Emjay menulis adalah baik apabila menulis utk diri sendiri. Tetapi...ia nampak tidak manis apabila menulis kpd org lain (dlm kes ini saya lah)... Tulisannya penuh dgn sindiran dan prasangka buruk. Suka menghukum termasuk menyesatkan org lain yg tidak sepandangan dgn beliau. Seolah2 ilmu beliau sudah cukup, lengkap dan semua org lain perlu mengikut kata2 beliau --> SAYA SOKONG DGN MIENYAK...U HAVE TO RESPECT OTHERS PROPERTY LAAA USTAZ...AKU PUN RASE MACAM HANG JUGAK LAA MIENYAK, DIA NI TAK BOLEH DIJADIKAN GURU...ISLAM TU MURNI..DAN DIA NI WAHABI SUNGGUH ( PANDAI2 JE JATUH HUKUM KAT ORG)...AKU PUN TAK PAHAM!!! SATU LAGI PERMINTAAN, SAYA ADA TERBACA DARI TABLIGHSTER PUNYE COMMENT...HOPEFULLY DAPAT BALIK KELUARKAN CERITA DARI SAUDARA KITE TABLIGHSTER....AKU AGAK DIA NI BELAJO SALAH GURU KOT...ILMU MERENDAHKAN DIRI DIA PUN TAK MENJADI (MACAM BUAT2 JE)....BUAT MALU JE ORG TUA NI...PANDAI2 JATUH HUKUM KAT ORG LAK TUH.!!! BUAT BERTAUBAT LAA, BELAJO BANYAK LAGI KALAU NAK HUKUM ORG.....HEHE..ILMU TU LUAS...

    FIKIR DAN FIKIRKAN LA YANG BERBAHAGIA TAN SRI DATO DR USTAZ EMJAY AL-HAJ...

    FADHLI SULAIMAN.....

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum w.b.t,

    Semoga sidang para pembaca dirahmati Allah s.w.t. Izinkan saya membuat teguran kepada saudara Emjay.

    Sebelum ini saya telah membuat kupasan secara terperinci terhadap masalah Doa Kanzul Arash diruangan ini. Tetapi malangnya saudara Emjay bersikap emosi dan terus memadamkan posting saya. Kemudian beliau telah menghantar beberapa emel kepada saya yang mengatakan bahawa beliau tidak suka membuang masa berdebat dengan saya kerana Rasullullah s.a.w pernah bersabda bahawa orang yang meninggalkan perdebatan itu lebih baik walaupun dia benar.

    Sebagai menghormati pendirian saudara Emjay dan hadis Rasullullah s.a.w, saya tidak lagi mahu berdebat dengannya. Jika benar saudara Emjay meneladani hadis Rasullullah s.a.w yang tidak menggalakkan perdebatan, saya juga memohon saudara Emjay supaya jangan berdebat dengan pelayar-pelayar lain. Tetapi amat menyedihkan, rupa-rupanya saudara Emjay tidak mengotakan apa yang didakwahkannya. Malah beliau sendiri tidak menghormati hadis Rasullullah s.a.w. Beliau masih lagi mahu berdebat dan menghentam pelayar-pelayar lain. Jelaslah bagi saya akan pendirian dan nafsu ghairah saudara Emjay yang suka berdebat itu.

    Oleh itu, saya mengambil keputusan untuk kembali ke sini lagi bagi membela nasib pelayar-pelayar Emjay yang telah dikafirkannya itu.

    Bagi saya, jika saudara Emjay benar-benar ikhlas berdakwah, beliau tidak akan takut dengan artikel-artikel saya. Beliau akan cuba menjawabnya dengan penuh berhemah. Tetapi sebaliknya, beliau begitu takut sekali dengan artikel saya dan terus memadamkannya. Adakah beliau takut ‘tembelangnya’ akan terbongkar? Adakah beliau takut ‘kejumudannya’ juga akan tersebar? Adakah beliau takut ‘kejantanannya’ akan tercalar? Adakah beliau takut sifat ‘kebetinaannya’ yang selama ini disorok-sorok akan tersiar? Adakah sikap 'kep*nd*nannya' akan terserlah?

    Jika benar saudara Emjay bukan seperti yang saya maksudkan, saya pohon jangan dipadam artikel-artikel saya, biarlah pelayar-pelayar lain yang menilainya. Bagi saya, pertarungan seperti ini lebih adil. Untuk pengetahuan saudara Emjay, saya adalah jenis orang yang tidak suka berdebat di belakang tabir, saya bukanlah jenis orang yang suka memukul curi dan menghentam dari belakang (iaitu mengajak berdebat secara belakang tabir) seperti yang ingin saudara lakukan kepada saya. Jika benar saudara Emjay seorang pendakwah yang benar dan bukannya seorang pengecut, jangan padam artikel saya. Sahutlah cabaran dari seorang awam yang jahil dalam agama seperti saya ini.

    Memandangkan saudara adalah seorang yang berilmu luas, maka sudah tentulah saudara tidak gentar dengan cabaran daripada seorang awam yang jahil seperti saya ini. Saya cabar saudara Emjay untuk berbahas secara terbuka memandangkan saudara tidak lagi meghormati hadis Rasullullah s.a.w, dan bukan secara berselindung seperti seorang pengecut.

    Adakah saudara Emjay pengecut? Pengecut? Pengecut? Pengecut?

    Adakah saudara Emjay pengecut seperti tikus? Tikus? Tikus? Tikus?

    Benarkah saudara Emjay ini P*nd*n? P*nd*n? P*nd*n? P*nd*n?

    Jika benar saudara Emjay bukan seorang yang pengecut, BENARKAN saya untuk menyertai semula perbahasan di laman saudara ini dengan menggunakan nama pena Tablighster (ataupun 'M'at 'J'oned) jika saudara berani.

    Bagi sidang pembaca sekalian inilah artikel (dengan sedikit suntingan terbaru) yang dipadam oleh saudara Emjay atas sebab artikel ini mengelirukan. Saya mengalu-alukan kritikan yang membina daripada saudara sidang pembaca sekalian. Silalah membacanya..Marilah kita bersama-sama menilai 'kejantanan' atau 'kep*nd*nan' tuan guru ini.


    *** *** *** *** *** *** *** ***
    Assalamualaikum w.b.t,

    Semoga saudara Emjay, sidang pembaca dan khususnya saudara Omar, saudara BellowLower dan saudara Kendali dirahmati Allah s.w.t.

    *Muqaddimah *

    Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada saudara Emjay yang telah membawa isu Doa Kanzul Arash

    ReplyDelete
  34. terima kasih kepada tablighster@mat joned kerana telah kembali ke laman emjay dan memberi penerangan yang baik dan saya betul2 terharu dgn penulisan yang diberikan oleh tablighster..semoga allah swt merahmati kite semua. di harap agar tablsigster tetap bersama kite dalam memberi hujah2 dalam persoalan yg keliru sekarang ni..pada pendapat saya ini adalah salah satu hujah yang baik dan menarik dan menambahkan ilmu saya yang sememangnye jahil dalam bidang agama...terima kasih kerana memberi tunjuk ajar dan penerangan yang jelas dan tidak menghukum dengan membuta tuli shj...alhamdulillah syukur kepada tuhan yang maha esa.....alhamdulillah....

    terima kasih tuan guru tablighster...hujah yang menarik dan baik...

    fadhli sulaiman aka cicakman....

    ReplyDelete
  35. kepada en.emjay diharap tidak mendelete kan hujah yang diberikan oleh matjoned..saya akan simpan this hujah dan akan simpan hujah ni dlm folder saya...jika anda delete...saya pasti akan mencari anda satu hari nanti...diharap jika en.emjay tidak berpuas hati sila berikan hujah2 diatas supaya dpt kite pelajari bersama....dan jgnlah delete this hujah...kepada en.omar, anda sudah mendapat hujah2 yang menarik dari matjoned @ tablighster....

    terima kasih...dan kepada axstudio,ape pendapat anda????

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum….

    Berbantah-bantah dan bertengkaran.

    Perbuatan dan perlakuan serupa itu adalah dilarang juga dalam agama. Sabda Rasulullah S.A.W : Jangan banyak membantah saudaramu, jangan bergurau senda dengannya dan jangan membuat janji kepadanya lalu anda memungkirinya.
    Sabdanya lagi:
    Tidak akan sesat suatu golongan manusia sesudah diberi Allah petunjuk kepadanya melainkan bila mereka selalu saja berbantah- bantah.
    Lagi Sabdanya:.
    “ Tiada akan sempurna akan hakikat keimanan seseorang sehingga dia meninggalkan berbantah-bantah sekalipun apa yang di perbantahkan itu kebenran.”

    Apa yang perlu, jika berlaku sesuatu perbahasan dalam masalah ilmiah lebih baik kita mendiamkan diri sahaja , ataupun jika mahu menyoal , soallah sekadar mahu mengambil tahu sahaja , bukan kerana hendak mengingkar atau menyanggah. Ataupun bertanya dengan lemah lembut kerana ingin mengetahui duduknya perkara itu bukan dengan tujuan untuk menyangkal atau membantah.
    Adapun bertanya dengan bertujuan untuk mengalahkan hujjah orang lain, menunjukkan kelemahannya sehingga ia tidak sanggup menjawab atau mangurangi kedudukannya dengan mendedahkan kecacatan dalam perbicaraan dan menisbahkannya kepada kecuaian dan kejahilan dalam percakapan maka itu dinamakan pertentangan yang dilarang dalam agama dan tidak akan terlepas dari dosa kecuali dengan jalan berdiam diri sahaja.
    Sebab antara yang menjadikan seseorang yang bersikap seperti itu ialah kerana hendak meninggikan diri dengan menunjukkan banyak ilmu atau hanya keutamaan, manakala ia menyerang orang lain itu kerana hendak menunjukkan akan kekurangan dan kecetekan pengetahuan orang yang diserang. Kedua-dua itu adalah sifat yang membinasakan.
    Berbantah-bantah itu tentu sekali akan menyakiti hati orang lain dan menimbulkan kemarahannya dan memaksa orang yang ditentang itu supaya kembali menyokong percakapannya sekadar yang boleh samada percakapan itu benar atau yang batil. Dia akan mengurangi kedudukan orang yang berbicara itu dengan apa sahaja maka terjadilah satu persengketaan antara dua orang yang berbantah-bantah itu.
    Adapun ubat atau penawarnya ialah mematahkan perasaan membesar diri yang muncul dan sikap suka menunjukkan keutamaan diri sendiri kerana suka merendahkan perasaan orang lain dan mengurangkan kedudukannya.
    Firman Allah:
    Al- Baqarah : 83. antaranya.
    “Berkatalah kepada manusia dengan kata-kata yang baik”.


    Berkata Ibnu Abbas R.A :, Andaikata yang berkata baik kepadaku itu Firaun sekalipun maka aku akan membalaskannya.

    Dalam sebuah hadis berbunyi:. Kata-kata yang baik itu adalah sedekah".

    Semua ucapan yang tidak menyebabkan kemurkaan tuhan , malah boleh menjadikan temanmu redho kepada mu , maka janganlah lokek mengucapkannya. Moga Allah akan membalas dengan pahala orang-orang yang berbuat kebajikan.

    Wallahualam..

    ReplyDelete
  37. agaknya betullah apa yang sedara bhmn cakapkan tu menyerlahkan siapa sebenarnya diri mienyak dan pengikutnya belower ( orang S...t ) . Kalau ditengok gaya cara percakapan seorang yang dikatakan sebagai perawat menggunakan doa tuh kununya.
    Baik sungguh cara percakapannya itu... sungguh tinggi budibahasanya

    ReplyDelete
  38. SAYA MOHON KPD ORG LAIN TIDAK CAMPUR TANGAN DALAM THREAD INI.

    INI PERHITUNGAN EMJAY DGN SAYA....

    KALIBAU...BHMN... ANDA BELUM KENAL SIAPA EMJAY, OLEH ITU JANGAN TERLALU MENARUH HARAPAN... PADA KULITNYA BELIAU NAMPAK MANIS MENULIS...YE LA...TULISAN BOLEH DI SUSUN...

    TAPI PADA HAKIKATNYA... BELIAU SENDIRI DAH TUNJUKKAN DI SINI...

    EMJAY ADALAH SEORANG YG TIDAK BER ETIKA... DAH BERAPA KALI SAYA MOHON DGN BAIK AGAR CERITA2 SAYA TIDAK DISIAR, TAPI BELIAU DGN BONGKAK BUAT PEKAQ AJER....HEBAT SANGAT LAH TU...

    BILA ORG BAGI HUJJAH, DIA DELETE....ADAKAH ATAS ALASAN TIDAK MAHU BERBALAH????? JIKA TAK MAHU BERBALAH KENAPA MEMULAKAN PERBALAHAN???????

    WALAUPUN NAMPAK MCM SAYA MARAH...TAPI SETAKAT INI SAYA MASIH BELUM BEREMOSI.... WALAUPUN TULISAN SAYA AGAK KERAS, TAPI SAYA BUKAN MARAH...

    SAYA SAYAAAAAAAAANG KAN EMJAY, SEPERTI MANA DIA SAYANGKAN PENGUNJUNG2 YG LAIN....

    LOVE U...MUAH..MUAH...MUAH...

    TAPI, EMJAY KENA INGAT...SETIAP PERBUATAN PERLU ADA BATASAN.
    DAN BATASAN EMJAY DGN SAYA DAH LEPAS... DAH TU BILA LAGI NAK DELETE THREAD INI????????? PEKAK KER??? ATAU SYAITAN DAN TUTUP PINTU HATI EMJAY????? FIKIR2 KAN LAH.....

    APA FAEDAH EMJAY MENERUSKAN PERMUSUHAN INI........

    EMJAY FIKIR LAH.....

    EMJAY SOLAT HAJAT......MINTA SENTUHAN ALLAH....

    EMJAY ISTIGHIFAR BANYAK2.....RENUNGKAN DALAM2....

    APA PERLUNYA EMJAY BERSIKAP SEBEGINI.....

    SIAPA YANG UNTUNG....SYAITAN BUKAN ??????

    LAIN LAH KALAU EMJAY SUKA SYAITAN INI BERTEPUK TANGAN.....

    INGAT EMJAY....SAYA TIDAK BERNIAT UTK BERMUSUH DGN SESIAPA,
    TAPI SAYA AKAN TETAP MENUNTUT HAK SAYA WALAUPUN TERPAKSA

    INGAT EMJAY...INGAT....INGAT.....INGAT....ALLAH....

    ADAKAH PERMAINAN INI DITERUSKAN KERANA ALLAH ?????

    WASSALAM HINGGA KETEMU LAIN MASA

    ReplyDelete
  39. Assalamualaikum wbh mienyak semoga sentiasa dalam perlindungan Allah SWT.

    Pada 5 April 2007 saya telah menulis artikel bertajuk KHADAM AYAT DAN SECEBIS KISAH SEORANG PERAWAT TRADISIONAL. Saya tidak memalukan sesiapa pun dalam kisah tersebut kerana tidak ada umat di dunia ini yang mengetahui siapa sebenar yang saya maksudkan dalam artikel tersebut melainkan saya dan satu hamba Allah kerana segala yang berhubung kait dengan hamba Allah ini telah saya ubahkan. Tulisan ini sekadar untuk iktibar kepada pembaca Laman Emjay.

    Namun apabila sdr mienyak menghantar email minta delete artikel tersebut saya akur dengan permintaan sdr dan saya telah mendeletenya.

    Pada 7 Mei sdr mienyak telah reply berbunyi

    ~~~~~~~~~~
    Assalamua'laikum..

    Cuba korang perhatikan betul2...siapa yg mendedahkan identiti saya...

    Saya peduli apa orang tahu benda benar.

    Dalam email saya kpd tuan haji saya dah jelaskan...harap tuan haji dapat copy & paste kat sini 100% agar orang lain tak keliru...

    Jgn cepat melatah wahai tuan haji... saya org biasa, bukan pengikut wahabi, bukan salafi.. yg suka menghukum org lain sbagai sesat & bidaah..

    Minta maaf kerana mengganggu tuan haji, harap dapat siarkan email saya ke sini. Dan saya tidak berkecil hati jika org lain tahu siapa saya..
    ~~~~~~~~

    Atas dasar akur dengan permintaan mienyak, saya pun siarkan email-email kita seperti diatas.

    Saudara begitu gembira apabila saya siarkan email antara kita sebagaimana reply sdr :

    ~~~~~~~~
    Terima kasih Tuan Haji...

    Ada satu hal lagi yg saya lupa nak tulis dalam email tersebut...

    Nama2 Allah bukan hanya terbatas kpd 99...

    Ada lagi nama2 Allah yg ada dalam Al-Quran (termasuk Al-Sultan) yang tiada dalam senarai Asma Ul Husna yg 99 itu...

    Nasihat saya kpd semua termasuk saya, kawan2 dan Tuan Haji sendiri... JANGAN CEPAT MENGHUKUM sebelum kita betul2 arif sesuatu ilmu...
    Byk rahsia Allah terhadap hamba2nya... anugerah Allah tidak sama diantara makhluk dgn makhluk yg lain...

    Wassalam...
    ~~~~~~~~~~

    Kemuncak kegembiraan sdr ialah reply berikut:

    ~~~~~~~~
    ALLAHUAKBAR..!!!

    ALLAHUAKBAR..!!!

    ALLAHUAKBAR..!!!

    ALLAHUMASOLLIA'ALA SAYYIDINA MUHAMMAD WA A'LA ALIHI WASOHBIHI WASALLIM
    ~~~~~~~~~~

    Saya lakukan perkara-perkara yang saya tidak suka sama sekali semata-mata atas desakan dan arahan sdr mienyak.

    Saya harapkan pertikaian selepas ini sudah selesai namun pada 10 Mei sdr mienyak reply pula:

    ~~~~~~~~~~
    Tuan Haji ni tak tunjuk contoh yg baik... sila delete tajuk ini terus.. kerana taraf ulama mcm tuan haji belum layak utk beri hukum..

    Wassalam
    ~~~~~~~~~~
    Saya tidak pernah mengaku saya ulamak. Namun apa yang saya lakukan adalah atas dasar tolong menolong sesama islam. Mana yang saya tahu saya kongsikan.

    Saya sebenarnya sudah rasa bosan melayan sdr mienyak seperti seorang kanak-kanak. Sekejap suruh delete, sekejap suruh masuk dan sekejap lagi suruh delete. Saya menulis di Laman Emjay ini bukan untuk disuruh suruh. Bertanggungjawablah atas apa yang kita sudah persetujui. Kalau lembu kita pegang pada talinya kalau manusia kita pegang pada persetujuannya. Apa yang kita sudah persetujui pada awalnya, janganlah ungkit mengungkit lagi.

    Itulah sebabnya semenjak dari 7 Mei saya sudah tidak selesa dengan sdr. Saya tidak mahu berbalah dengan sdr dan saya biarkan sahaja reply-reply dari sdr.

    Saya menulis disini bukan untuk diperintah dan menurut arahan sesiapa. Lagi diperintah lagi saya tidak bersetuju.

    Tanda-tanda orang beriman ialah apabila berjanji ia akan menepatinya.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  40. TIDAK PERLU LAGI EMJAY MEMUTARBELIT EMAIL SAYA...

    PADA PERINGKAT AWAL SAYA SURUH DEDAH EMAIL SEBAB TULISAN EMJAY MENGELIRUKAN. TAPI APABILA HUKUMAN SESAT YG TUAN JATUHKAN KE ATAS SAYA TELAH DIBANTU HUJJAH OLEH SDR.TABLIGHSTER, MAKA TUAN PULAK DELETE JAWAPAN ITU..

    SAMA ADA EMJAY PERASAN ATAU TIDAK...TUAN HANYA KELIRU DGN SEBARIS AYAT DALAM DOA ITU...IAITU ISA RUH ALLAH..

    ALLAH ADA RUH KER??? JADI KENAPA TUAN KATA ISA RUH ALLAH...
    KAMI TAK KATA ISA TU RUH ALLAH...ITU YG EMJAY FAHAM...
    EMJAY YG SEPATUTNYA TAUBAT...

    APABILA EMAIL SAYA DIJADIKAN HUJJAH UTK MENYESATKAN SAYA PADAHAL TUAN SENDIRI TIDAK ARIFF DAN BUKAN GOLONGAN YG BOLEH MENGHUKUM ORG LAIN, SEBAB ITU LAH SAYA MINTA TAJUK INI DI DELETE SUPAYA ORG LAIN TAK KELIRU...

    INGAT...BUKAN SEMUA BOLEH DIPELAJARI DGN INTERNET...

    SAYA JUGA TIDAK SUKA MEMAKSA ORG IKUT CAKAP SAYA

    OLEH ITU, DEMI ALLAH.....SAYA PAKSA TUAN DELETE TAJUK INI.

    LPS INI TAK PERLU LAYAN SAYA LAGI....SAYA DAH TAK PEDULI DGN TUAN DAN TIDAK INGIN BERKUNJUNG KE SINI LAGI, BIMBANG AKIDAH SAYA TERPESONG PULA....

    SAYA DAH ADA GURU YANG MAHIR LAGI ALIM DI SINI...

    MENYESAL SAYA JOIN EMJAY....

    TOLOOOOOOOOONG DELETE...DEMI ALLAH...

    ReplyDelete
  41. wahai kalibau, aku bukan pengikut mienyek....kalau hang perhatikan betul2, manusia bernama emjay ni seorng yg bukan betul2 memahami perkara dalam islam...dan caranye macam seorng tok guru yg sudah pandai sgt dalam agama...cara pemikiran yang cetek dan tidak boleh terima pandangan org dan wahai mr.emjay, ape pendapat anda tentang penerangan dari mr.tablighster....?? adakah anda berpuas hati???

    ReplyDelete
  42. MANA ARTIKEL DARI MATJONED DAN TABLIGHSTER HAAAAAAA????????????
    TAKUT KAA HANG SALAH?? TAKNAK MENUNJUKKAN KEBENARAN KA???? HAHAHA ....TAK LAYAK LAA HANG NI...PENGECUT MACAM LIPAS!!! HAHAHA...........HANG BUKANNYE MEMBANTU ORG ISLAM, HANG NAK ORG ISLAM MENYELEWENG LAGI DGN PENYEMBUNYIAN ILMU2 DAN NAS2 YANG DIKELUARKAN OLEH SEORANG HAMBA ALLAH SWT...HANYE ALLAH SWT SAHAJA DAPAT MEMBALASNYE....PENGECUT!!! TAK LAYAK LAA ORG TUA NI...WAHAI ORG ISLAM BERJAGA2 LAA ENGKAU DGN ORG TUA NI.. DIA MENYEMBUNYIKAN SESUATU DAN MENDELETE ARTIKEL DARI SEORANG HAMBA ALLAH TENTANG DOA KANZUL ARASY, DAN HAMBA ALLAH INI TELAH MEMBERIKAN NAS2 YANG CUKUP TENTANG ARTIKEL INI...

    ReplyDelete
  43. Macam lipas mungkin lebih baik dari macam cicak. Wanita diajarkan membunuh cicak agar mereka mempunyai jiwa keberanian.

    Beginilah cicak man, kan engkau dah ada copy reply tersebut, engkau buatlah satu laman seperti laman CICAK-CICAK atau laman lain, engkau copy pastelah artikel tersebut. Saya ada pandangan dan pendirian yang mungkin tidak selari dengan cicak man. Antara tanda-tanda kebesaran Allah ialah dijadikan manusia berbagai bangsa dan pelbagai pendirian,

    Wassalam wbh wallahualam jangan marah "cicak man" kalau marah kena jual, ha ha ha hahhhh. Sekadar bergurau senda!

    fikir jangan tak fikir

    ReplyDelete
  44. ala..wa punye style lu mau ikut ka??? tak ada pendirian betul laa...hehe...tapi nape sampai nak delete artikel tuh...takkan takut kot...so ape yang emjay balas pada tablighster??? adui, pengecut macam tak ada *****....hehehe

    jgn laa mare pokcik...nanti kene jual murah, ada discount lagi!! hahaha

    fikir dan fikirkan....

    cicakman...<--nape tak balas guna bellowlower (tak tau maksud kot,KOLOT kot!!)

    ReplyDelete
  45. EMJAY...

    ANDA TAK SEPATUTNYA MENGHUKUM MENGIKUT APA YG EMJAY BACA DALAM AL-AHKAM.NET TU...

    MEREKA TU GOLONGAN PELAMPAU DLM AGAMA....(SAMA MCM U KE?)

    USTAZ SAYA TELAH DI BAN DLM FORUM MEREKA KERANA MENYATAKAN KEBENARAN. ITULAH PERANGAI GOLONGON INI... SUKA TUDUH ORG ITU SESAT, ORG INI SESAT. ITU BIDAAH, INI BIDAAH... WALHAL MEREKA TAK MENGAJI TINGGI MANA PUN, TAKAT DENGAR CERAMAH JER... PASTU BACA BUKU... ITU BUKAN MENGAJI NAMANYA..

    USTAZ SAYA NI BELAJAR BERGURU...DI UNIVERSITI AL-AZHAR, MESIR... DIA JUGA AL-HAFIZ... PAKAR RUJUK BELIAU SEORANG SHEIKH (ORG ARAB YG ALIM) KETURUNAN RASULULLAH, YG SEKARANG MENJAWAT JAWATAN MUFTI DI AUSTRALIA...USTAZ SAYA MMG FASIH BERBAHASA ARAB, DAN FAHAM LENGGOK NAHU BAHASA ARAB. BANYAK BERCERAMAH DI SANA SINI. BERKHUTBAH JUMAAT DI MASJID.

    ADAKAH SAYA PERLU DAHULUKAN EMJAY BERBANDING USTAZ SAYA NI? YANG JELAS BELIAU IKHLAS DALAM MENYAMPAI ILMU, TIDAK BERPIHAK KPD MANA PARTI POLITIK, TIDAK BERPIHAK KPD MANA GOLONGAN/FAHAMAN...

    USTAZ SAYA TIDAK MENGHALANG SAYA DRPD MENGAMALKAN DOA INI DAN TIDAK MENGHALANG SAYA DRPD MENGUBAT ORG.
    APAKAH GURU SAYA INI SESAT??????

    ATAU SIAPAKAH YG TERSESAT???? BALIKLAH KE PANGKAL JALAN...

    ReplyDelete
  46. Al Azhar tidak semestinya betul. Kanak-kanak hingusan tidak semestinya salah.

    Sila baca artikel terbaru saya berkenaan kisah pasangan ustaz dan ustazah lulusan Al Azhar yang sesat lagi menyesatkan. Ustazah yang menonton sahaja rakan sekerja seorang guru wanita yang cantik di urut oleh seorang bomoh berumur 40 an. Seorang ustaz profesional juga lulusan Al Azhar yang mengamalkan perubatan secara Islam yang bermasalah sangat besar juga melanggani beberapa bomoh sesat.

    Saudara Azam Osman (bukan sdr) juga mengubat dengan doa kanzul Arash dan juga menggunakan tahi besi, asid dan kulit hyena. Kalau kes ini tidak dirujukkan kepada mana-mana ustaz sekali pun sekadar merujukkannya kepada Allah SWT dan berdoa minta petunjuk dariNya, insya-Allah kita semua akan diberikan petunjuk.

    Saya tidak minta saya didahulukan berbanding pakar rujuk sdr tu, tetapi saya minta dalam apa jua perbuatan kita dahulukan Allah SWT berbanding perkara lain. Dialah yang Mahasuci dan dialah yang berhak membalas ke atas setiap perbuatan kita serta memasukkan kita sama ada ke neraka atau syurga.

    Teruskanlah beremail dengan saya. Kalau kita dapat bermuzakarah dalam tenang dan tenteram, mudah-mudah Allah akan memberikan rahmat berkat taufik dan hidayahNya kepada kita semua. Anda ada niat yang suci dan semoga niat ini diiringi pula dengan amalan yang diredhai Allah.

    Kita berbuat baik Allah balas dengan baik. Kita melakukan kekasaran di bumi Allah ini, Allah balas dengan kekasaran.

    Saya tetap menyayangi mienyak dengan sepenuh hati saya dan berdoa semoga sdr satu ketika nanti menjadi lebih baik daripada saya. Saya banyak merotan anak-anak saya bukan atas dasar membenci.

    Segala kesilapan dan kesalahan saya dalam menangani kes mienyak ini saya dahulukan dengan berbanyak pohonan kemaafan kepada sdr mienyak dan kepada Allah SWT

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  47. Wahai saudara seislamku, inilah ‘posting’ saya kali ketiga (setelah dipadam dua kali) buat tatapan kalian semua.

    *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

    Semoga sidang para pembaca dirahmati Allah s.w.t. Izinkan saya membuat teguran kepada saudara Emjay.

    Sebelum ini saya telah membuat kupasan secara terperinci terhadap masalah Doa Kanzul Arash diruangan ini. Tetapi malangnya saudara Emjay bersikap emosi dan terus memadamkan posting saya. Kemudian beliau telah menghantar beberapa emel kepada saya yang mengatakan bahawa beliau tidak suka membuang masa berdebat dengan saya kerana Rasullullah s.a.w pernah bersabda bahawa orang yang meninggalkan perdebatan itu lebih baik walaupun dia benar.

    Sebagai menghormati pendirian saudara Emjay dan hadis Rasullullah s.a.w, saya tidak lagi mahu berdebat dengannya. Jika benar saudara Emjay meneladani hadis Rasullullah s.a.w yang tidak menggalakkan perdebatan, saya juga memohon saudara Emjay supaya jangan berdebat dengan pelayar-pelayar lain. Tetapi amat menyedihkan, rupa-rupanya saudara Emjay tidak mengotakan apa yang didakwahkannya. Malah beliau sendiri tidak mengormati hadis Rasullullah s.a.w. Beliau masih lagi mahu berdebat dan menghentam pelayar-pelayar lain. Jelaslah bagi saya akan pendirian dan nafsu ghairah saudara Emjay yang suka berdebat itu. Oleh itu, saya mengambil keputusan untuk kembali ke sini lagi bagi membela nasib pelayar-pelayar Emjay yang telah dikafirkannya itu.

    Bagi saya, jika saudara Emjay benar-benar ikhlas berdakwah, beliau tidak akan takut dengan artikel-artikel saya. Beliau akan cuba menjawabnya dengan penuh berhemah. Tetapi sebaliknya, beliau begitu takut sekali dengan artikel saya dan terus memadamkannya. Adakah beliau takut ‘tembelangnya’ akan terbongkar? Adakah beliau takut ‘kejumudannya’ juga akan tersebar? Adakah beliau takut ‘kejantanannya’ akan tercalar? Adakah beliau takut sifat ‘kebetinaannya’ yang selama ini disorok-sorok akan tersiar? Adakah sifat ‘kepondanannya’ akan tercabar?


    Jika benar saudara Emjay bukan seperti yang saya maksudkan, saya pohon jangan dipadam artikel-artikel saya, biarlah pelayar-pelayar lain yang menilainya. Bagi saya, pertarungan seperti ini lebih adil. Untuk pengetahuan saudara Emjay, saya adalah jenis orang yang tidak suka berdebat di belakang tabir, saya bukanlah jenis orang yang suka memukul curi dan menghentam dari belakang (iaitu mengajak berdebat secara belakang tabir) seperti yang ingin saudara lakukan kepada saya. Jika benar saudara Emjay seorang pendakwah yang benar dan bukannya seorang pengecut, jangan padam artikel saya. Sahutlah cabaran dari seorang awam yang jahil dalam agama seperti saya ini.

    Memandangkan saudara adalah seorang yang berilmu luas, maka sudah tentulah saudara tidak gentar dengan cabaran daripada seorang awam yang jahil seperti saya ini. Saya cabar saudara Emjay untuk berbahas secara terbuka memandangkan saudara tidak lagi meghormati hadis Rasullullah s.a.w, dan bukan secara berselindung seperti seorang pengecut.

    Adakah saudara Emjay pengecut? Pengecut? Pengecut? Pengecut? Pengecut?

    Adakah saudara Emjay pengecut seperti tikus? Tikus? Tikus? Tikus? Tikus? Tikus?

    Benarkah apa yang saya dengar bahawa saudara itu Pondan? Pondan? Pondan? Pondan?

    Jika benar saudara Emjay bukan seorang yang pengecut, benarkan saya untuk menyertai semula perbahasan di laman saudara ini dengan menggunakan nama pena Tablighster atau yang lain jika saudara berani.

    Bagi sidang pembaca sekalian inilah artikel (dengan sedikit suntingan terbaru) yang dipadam oleh saudara Emjay atas sebab artikel ini mengelirukan. Suntingan terbaru ini ‘Lebih Padat dan Lebih Kelat’. Saya mengalu-alukan kritikan yang membina daripada saudara sidang pembaca sekalian. Silalah membacanya..

    *** *** *** *** *** *** *** ***

    Assalamualaikum w.b.t,

    Semoga saudara Emjay, sidang pembaca dan khususnya saudara Mienyak dan saudara BelowLo

    ReplyDelete
  48. Sajakku Buat mu….

    Wahai Temanku Emjay,
    Inilah kali ketiga postingku tersiar,
    Apa yang ku jangkakan tetap benar,
    kulihat Kejantananmu itu tercabar,
    apa yang kukasyafkan juga tetap benar,
    kau padam artikelku dari tersiar


    Wahai Jiranku Emjay,
    Jiwamu itu dalam genggaman-KU
    Nafsumu itu banjinganku
    Walaupun kau tetap memadamkan artikelku.
    Lobang hidungkau tetap menjadi pujaan hatiku,


    Wahai Ustazku Emjay,
    Adakah ini membuktikan ‘Kepengecutanmu’?
    Adakah ini menyerlahkan ‘Kepondananmu’?
    Adakah ini mempamerkan ketumpulan ‘jantanmu’?
    Adakah ini memantapkan ‘kejumudanmu’?
    Adakah ini menggilapkan ‘kebaculanmu’?
    Adakah ini tanda ‘kebongkakanmu’?
    Adakah dikau mahu seluruh umat Islam memanggilmu ‘Tuan Guru Pengecut itulah guruku’?
    Adakah dikau sembunyikan ‘Kepondananmu’ di bawah ketiakmu yang berbau itu?
    Adakah dikau mahu pengikutmu mengatakan ‘Guruku tak malu?’


    Wahai Pahlawanku Emjay,
    Mengapakah kain pelekatmu itu kebasahan?
    Mengapakah basahnya itu kekuningan?
    Mengapakah di tengah kain pelekatmu itu setompok kekerasan?
    Mengapakah setompok kekerasan itu warnanya keputihan?
    Mengapakah kakimu itu kegigilan?
    Mengapakah ketiakmu itu kebauan?
    Mengapakah fikiranmu itu kecelaruan?
    Mengapakah nafsumu itu kehaiwanan?
    Mengapakah wajahmu itu ketakutan?


    Wahai Pendakwahku Emjay,
    Adakah nafsu dakwahmu itu kesyaitanan?
    Adakah imanmu itu satu pertaruhan?
    Adakah iman saudara seislammu itu satu ejekan?
    Adakah cacianmu atas saudara seagamamu itu satu kegembiraan?
    Adakah mengkafirkan teman seagamamu itu satu kebahagiaan?
    Adakah memalukan ayah bondamu itu satu kepuasan?


    Wahai Mentorku Emjay,
    Kelmarin niatmu itu ‘Tolong Menolong Sesama Islam’
    Semalam tindakanmu itu ‘Hina Menghina Sesama Islam’
    Hari ini kerjamu itu ‘Sesat Menyesatkan Sesama Islam’
    Esok rancanganmu itu ‘Kafir Mengkafirkan Sesama Islam’
    Tulat azammu itu ‘Wahabi MeWahabikan Sesama Islam’
    Berulat citamu itu ‘Khawarij MengKhawarijkan Sesama Islam’
    Berkulat impianmu itu ‘Kristian MengKristiankan Sesama Islam’


    Wahai Anakku Emjay,
    Kelmarin kau sendiri kafirkan ayahmu
    Semalam kau sendiri kafirkan ibumu
    Hari ini kau sendiri kafirkan saudaramu
    Esok kau sendiri kafirkan anak isterimu
    Lusa kau sendiri kafirkan pengikutmu
    Tulat kau sendiri kafirkan Rasulmu
    Berulat kau sendiri kafirkan Tuhanmu
    Berkulat kau sendiri kafirkan imanmu


    Wahai Muridku Emjay,
    Pulanglah dikau ke pangkal jalan,
    Insaflah dikau di hadapan Al-Burhan
    Janganlah dikau dibuai impian syaitan
    Jadikanlah nasihatku ini satu pengajaran
    Sebelum panggilan maut menjadi sesalan

    Salam Ikhlas Daripadaku,

    Mim Jim (Tablighster)

    ReplyDelete
  49. ..Al-Azhar tidak semestinya betul, kanak-kanak hingusan tidak semestinya salah?..

    Gaya pemikiran kritikal saudara begitu mengagumkan. Bolehkah kita gunakan frasa logik di atas dengan gaya begini...?

    Wahabi tidak semestinya betul, kanak-kanak hingusan tidak semestinya salah..

    Emjay tidak semestinya betul, mienyak tidak semestinya salah....

    Kangmasjb tidak semestinya betul, belowlower tidak semestinya salah...

    Mungkin ada antara pengikut Emjay akan menulis kembali..

    Mimjim tidak semestinya betul, Emjay tidak semestinya salah?

    Saudara Emjay telahpun membawa hujah-hujah bahawa ada antara lulusan Azhar yang sesat, mahukah saudara sekalian saya bawakan hujah dan bukti-bukti bahawa sesetengah ulama Wahabi telah berkomplot dengan Zionis Amerika Syarikat? dan mengeluarkan fatwa bahawa umat Islam HALAL dibunuh?

    Tidak menjadi masalah kepada saya, tetapi akan menjadi masalah buat Tuan Guru Emjay kerana beliau akan men'delete' artikel yang membuka tembelangnya.

    Sedangkan saya yang jahil ini sudah terkucil jadinya, bagaimanakah tuan guru ini akan berdepan dengan Dr. Harun Din? Mufti Perak?

    Sedangkan dengan saya yang jahil lagi kerdil ini sudah terkucil jadinya, bagaimanakah tuan guru ini akan berdepan dengan paderi Kristian? Adakah tuan guru ini akan menyorok?

    Mengapakah sehingga sekarang belum lagi di 'delete' artikel Mienyak?

    Mengapakah artikel saya yang di 'delete'kan dahulu?

    Adakah tuan guru Emjay mengamalkan sikap 'double standard'?

    Kepada pengikut tuan guru Emjay, bukan niat saya mahu berbantah-bantahan, bukan niat saya juga mencari permusuhan, tetapi lihatlah apa yang dilakukan oleh tuan guru kalian, kafir mengkafir yang menjadi amalan.

    Ingatlah Rasulullah s.a.w tidak berdakwah dengan cara mengkafirkan orang lain..

    Mungkin ada yang bertanya mengapakah saya tidak membuka blog saya sendiri bagi mengenengahkan pendapat saya? Buat masa ini, saya singgah sebentar di perkampungan ini untuk melawat tuan guru Emjay, insyaallah dalam tempoh terdekat akan saya bangunkan blog saya sendiri. Sudi-sudilah datang menjenguk, sudi-sudilah 'mengkafirkan' saya..

    Pesanan saya buat kalian semua, Islam bukanlah sebesar ilmu tuan guru Emjay.



    Sekian.

    Salam Ikhlas Daripada Saya,

    Mim Jim (Tablighster)

    ReplyDelete
  50. "Al Azhar tidak semestinya betul. Kanak-kanak hingusan tidak semestinya salah."

    EMJAY...SUATU SIKAP YANG TIDAK BAIK APABILA PUKUL SAMA RATA.

    EMJAY INGAT EMJAY SORANG JE YANG ADA AKAL...

    INI KALI KEDUA FITNAH YANG EMJAY LEMPAR TERHADAP USTAZ SAYA. KALI PERTAMA DULU EMJAY SAMAKAN USTAZ SAYA DGN USTAZ ZUL...

    KALI KEDUA INI DGN USTAZAH MASHITAH PULA..

    TIDAKKAH ADA SUATU PRASANGKA BAIK DALAM HATI EMJAY???

    NAH...DI SINI LAH EMJAY BOLEH NILAI SENDIRI HATI MURNI EMJAY....

    BELUM KENAL HUJUNG PANGKAL DAH DI SESATKAN USTAZ SAYA ITU...

    SUNGGUH MURNI HATI EMJAY INI...KAHKAHKAH

    EMJAY SILA BAWA BERISTIGHFAR BYK2......

    JGN RASA DIRI KITA TERLALU SEMPURNA, DAN PADA PANDANGAN KITA ORG LAIN SEMUA TAK BETUL....

    CUKUPKAH ILMU YG ARWAH TUAN GURU EMJAY AJAR DULU? FIKIR-FIKIRKAN LAH BERSAMA...

    SEBENARNYA, SEBELUM SAYA MENGENALI BLOG EMJAY... SAYA SELALU GAK POSTING DALAM AL-AHKAM .NET TU. BUKAN APA, MENGGUNAKAN TEKNOLOGI UTK MENAMBAH ILMU...

    TAPI HAMPEH....BILA SAYA TANYA APAKAH AYAT2 QURAN YG BOLEH DIGUNAKAN UTK BERUBAT....JAWAPANNYA...HAMPAS BELAKA. JADI, BOLEHKAH SAYA BERGURU DGN ORG2 DI AL-AHKAM TERSEBUT???

    TENTU SEKALI TIDAK MEMADAI... KENAL PULA BLOG EMJAY, INGATKAN BELIAU CUKUP PAKAR DALAM MENGUBAT...TAPI LAIN PULA CERITA. BERCANGGAH BETUL DGN DIRI SAYA...

    SEBENARNYA..TERLALU BANYAK CERITA PENGALAMAN SAYA BERUBAT MENGGUNAKAN DOA KANZUL ARASY INI. KALAU BERDEPAN RAJINLAH SAYA BERSEMBANG, SB SAYA TAK MAHIR MENAIP AYAT CANGGIH..

    ADA SATU CERITA....2 TAHUN LEPAS...SEORANG ISTERI KPD SEORANG DOKTOR, YG BERTUGAS DI NEW ZEALAND. WANITA INI MERUPAKAN ADIK KPD RAKAN SEKERJA ISTERI SAYA. DARI NEW ZEALAND BELIAU BALIK KE MALAYSIA UTK BERUBAT GANGGUAN MISTERI. SELAMA 2 MINGGU PERTAMA DIA BERUBAT DGN IMAM MASJID BERDEKATAN. TAK LUT....

    TAH MCM MANA ALLAH GERAKKAN HATI SAYA UTK ZIARAH KE RUMAH KAWAN INI, KERANA SUAMI TUAN RUMAH PUN MMG KENAL SAYA, DAN TAHU KEBOLEHAN SAYA, CUMA NAK CUBA DGN IMAM TU DULU.

    APABILA DI RUMAH SAYA SEMBANG DGN PESAKIT. OLEH KERANA SAYA TAK DAPAT MENAFSIR APA2 (BELUM EXPERT) MAKA SAYA TELEFON SIFU SAYA, DAN BIARKAN MEREKA BERDUA BERCAKAP. TAK SAMPAI SEMINIT BADAN WANITA ITU MENGGIGIL DAN SUARANYA TERSEKAT.. RUPA2NYA BENDA YG KAT DLM BADAN TERSEBUT TAKUT APABILA MENDENGAR SUARA SIFU SAYA....

    CERITA INI PANJANG...TAPI SAYA PENDEKKAN....SETELAH 1 MINGGU BERUBAT DGN DOA KANZUL ARASY DAN DOA2 DRPD KITAB MUJAROBAT, ALHAMDULILLAH WANITA TERSEBUT TELAH KEMBALI PULIH DRPD GANGGUAN ROH ANJING HITAM YANG DIPUJA DALAM BENTUK HANTU RAYA. HASIL DARI SIFAT DENGKI ORG MELAYU JUGA, YG DUDUK DI KWSN BELIAU DI NEW ZEALAND SANA... DI BAGI MAKAN DALAM BUBUR DAN ROH ITU MERESAP DALAM JASAD WANITA INI. 2 ROH DALAM 1 JASAD. TENTU KORANG TAK CAYA, TAPI ITU PGLM AKU...

    ADA JUGA CERITA BAGAIMANA MAK KPD KAWAN BAIK SAYA YANG TELAH BERPULUH TAHUN MENDERITA AKIBAT TERKENA BOMOH SIAM. SKRG DAH BAIK SETELAH BERUBAT DGN DOA INI...

    TAPI AWAS!!!!!!! BUKAN KORANG BOLEH JADI BOMOH DGN HANYA BELI BUKU DAN BACA LPS TU NAK JADI BOMOH....NO WAY.... KORANG KENA ADA GURU. SEBAB MENGUBAT ORG BUKAN MUDAH, BERLAWAN DGN JIN BUKAN MUDAH...AKU SENDIRI DI UJI ALLAH PADA KALI PERTAMA MENGUBAT ORG...BERTUJUAN MENZAHIRKAN KPD AKU YG PERKARA INI BUKAN MAIN2. HARI DEMI HARI AKU RASA PERGANTUNGAN AKU KPD ALLAH LEBIH KUAT DAN MANTAP....

    HARAMKAH DOA INI??????

    BOLEHKAH EMJAY UBATKAN ORANG YANG DAH GILA KENA BUATAN ORANG???? YANG KENA BOMOH SIAM, YANG KENA BOMOH HINDU, YANG KENA SANTAU???

    ATAU EMJAY HANYA TAHU TEORI UTK MENYESATKAN ORG LAIN???

    P/S: BILA NAK DELETE THREAD NI HAH?????

    ReplyDelete
  51. Assalamualaikum wbh sdr mienyak

    Bila saya kata orang perempuan tidak semestinya pandai memasak dan orang lelaki tidak semestinya tidak pandai memasak.

    Saya ajarkan kupasan ayat saya di atas. Maknanya bukan semua orang perempuan yang pandai memasak. Ada juga orang perempuan yang tidak pandai memasak. Terdapat juga orang lelaki yang pandai memasak. Itu maksud ayat di atas.

    Bila pula saya berkata semua ustaz dari Al Azhar itu sesat? Bila pula saya pukul rata semua ustaz Al Azhar itu sesat?? Bila pula saya lemparkan fitnah bahawa ustaz sdr mienyak itu sesat?

    Susah juga berhujah dengan orang tidak reti bahasa. Kita cakap lain dia jawab lain.

    Itu sebabnya saya dah lama tidak mahu berbicara dengan sdr mienyak.

    Cubalah print reply saya tu dan rujukkan dengan orang lain.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  52. saya juga mmg dah lama tak mahu berbicara dg emjay

    lakum di nukum waliadin...

    pls delete this thread and i will get losssssstttttt

    ReplyDelete
  53. Jauh benar lajak ni. Cuba lihat senarai yang telah Ust beri dalam artikel tersebut. Pada pandangan saya kesilapan2 tersebut adalah fatal, terutamanya point yang pertama dan ke-4.

    Tentang yang pertama, persoalan yang memerlukan jawapan adalah;
    - siapa yang meriwayatkan doa Kanzul Arasy tersebut? (Tsabit dari Rasulullah atau tidak)

    Tentang yang ke-4. Adakah benar Isa itu ruh Allah? Apa buktinya jika betul?

    ReplyDelete
  54. perswis...

    sebelum menyampuk...enko faham ke tak faham

    cuba emjay lihat contoh ada manusia yg akan keliru dgn pandangan emjay..
    cuba emjay jawab kpd perswis ni..
    1) Salah tak amal doa yg bukan dr Rasululullah?
    2) Allah ada Ruh tak? Mcm mana Isa boleh dapat Ruh Allah? Ruh tu apa?

    perswis...ko tunggu la ustaz ko nak ulas...ilmu tafsir dia tinggi

    ReplyDelete
  55. Doa itu adalah ibadah. Doa dalam bahasa apa sahaja tidak menjadi masalah*. Salah satu sebab yang menjadi masalah adalah apabila ada doa yang direka kemudian mendakwa doa tersebut berasal dari Rasulullah. Masalah di sini bukan doanya, namun pendakwaan bahawa Rasulullah mengamalkan doa tersebut.

    * Secara umumnya doa adalah ibadah, namun ada batasnya. Apabila doa umum yang asalnya dibenarkan termasuk di dalamnya unsur syirik, maka apa jadi dengan doa tersebut?

    Perkara ghaib termasuk yang berkaitan dengan Allah, hanya Allah sahaja yang mengetahui. Apa bukti (dari Sumber Al-Quran atau As-Sunnah) yang memberitahu;
    1. Allah Rab-al-Alamin ada atau tiada Ruh
    2. Bahawa Isa itu Ruh Allah?**
    ... kongsikan bersama.

    ReplyDelete
  56. 1. Sebagai org Islam yg beriman, hendaklah memahami bahawa sifat Allah TIDAK bersamaan dgn mana2 sifat makhluk...

    2. Isa Ruhullah, seperti yg diterangkan sebelum ini hendaklah difahami "ROH NABI ISA ADALAH ROH YANG DIMULIAKAN ALLAH". Ini krn kita telah faham bahawa kita tak boleh kata istilah "roh Allah" tersebut.... Utk elakkan kekeliruan, ustaz saya telah minta supaya diubah kpd "ISA RUHUNMINALLAH" iaitu terjemahan terus...roh yg dimuliakan Allah.

    Org2 Kristian mempercayai bahawa Isa adalah ROH ALLAH....yg sama sekali berchanggah dgn fahaman Islam.

    Oleh itu...jgnlah kita berfahaman sama seperti org Kristian. Sb itu saya minta emjay atau sesiapa yg lain cuba double check fahaman aqidah mereka, takut2 lari tanpa disedari... kalau silap, sila mengucap semula sb istighfar sahaja tidak memadai....tak caya tanya para alim ulama yg muktabar...

    Utk pengentahuan, saya mengamalkan doa arasy ini bukan atas dasar membaca dalil2 dalam buku majmu' syarif tersebut. Cuma doa tersebut ada dlm kitab tersebut, sb itu sifu saya suruh beli buku tu. Dan tiada doa2 lain yg saya amal drpd kitab tersebut krn tiada arahan drpd sifu... Ingatlah, beramal dgn buku tanpa guru, syaitan akan menyelit menjadi guru dan menyesatkan..

    Kalau emjay nak tambah apa2 silakan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba lihat penerangan habib munzir almusawa berkenaan masalah ini...tekan www. majlisrasulullah.

      bagi saya, baik amalkan doa ini sebagai zikir, bukan sebagai doa...i.allah ada barakah.

      Delete
  57. Jadi setuju tak kalau dikatakan bahawa, doa yang mengandungi ayat "Isa ruhullah" itu menyesatkan?

    ReplyDelete
  58. perswis...aku bukan ustaz. Ko ni ustaz ker?

    Saya tak setuju dgn cadangan anda. Anda masih keliru...pergilah cari guru. Kat internet ni bukan anda boleh faham 100%. Sb cara belajar kat internet ni bukan sunnah. Anda tak kenal siapa guru anda, takat mana tahap ilmu dia, mcm mana akidah dia..

    Jika anda masih memahami Isa tu Ruh Allah...anda sesat...pi tobat...

    ReplyDelete
  59. yang tersurat tak sama dgn yg tersirat...sb tu kena ada guru bagi faham, jgn belajar dgn buku. dah faham ke belum???

    ReplyDelete
  60. assalamualikum....perswis...

    sebenarnye aku dari awal lagi tgk semua ni...ada satu artikel dari tabligster@matjoned tentang doa kanzul arasy yang tersgt panjang dan mempunyai nas2 dari mr tablighster...tetapi telah didelete oleh emjay....hang tanye laa dia,pasal dia takut kot..!! sampai skrg aku nak tuntut because taknak tgk si emjay menyesatkan org ramai disini...cuba laa tnye emjay...pada mu ya allah, aku memohon supaya membalas pada sape yang delete artikel yang menjadi panduan pada org ramai untuk menilai sendiri!!! dan emjay..hang memang seorng penakut...

    ReplyDelete
  61. Saya tidak beriktikad bahawa Isa itu ruh Allah - lebih-lebih lagi saya tidak mengamalkan doa yang "didakwa" kanz-al-arasy itu. Saudara Mienyak sendiri berkata bahawa Ustaz saudara meminta supaya diubah menjadi "Isa Ruhunminallah" supaya tidak mengelirukan.

    Apa akan terjadi bagi orang yang membaca terjemahan "Isa ruhullah", seterusnya mempercayai terjemahannya - Isa ruh Allah? kemudian tiada yang memandu mereka? Bukankah ia menyesatkan? Sefaham saya sebab itulah saudara ____ berkata;
    "Jika anda masih memahami Isa tu Ruh Allah...anda sesat...pi tobat..."

    ReplyDelete
  62. Org yg dikategorikan sebagai SESAT ialah org yg telah disampaikan kpd ilmu tetapi masih engkar...

    Jika org itu tidak tahu atau tidak faham, maka ia tidak menjadi kesalahan..

    Contoh:-
    Ada org mengajar anda doa dalam bahasa arab, dan dia kata maksud nya bagus. Maka anda pun amal...sehingga suatu hari ada org yg betul2 faham bahasa arab bagtau makna dia tak bagus...mgkn org pertama tadi nak permainkan anda. Pada masa ini anda mesti berubah...jika degil barulah dikira sesat dan berdosa. Sebelum itu anda tidak dikira bersalah...

    Kronologi:...
    Setelah saya baca dalam al-ahkam.net yg ngatakan doa kanzul arasy ini HARAM maka saya double check dgn ustaz saya. Dia semak semua doa tu dan dia ckp takde masalah.

    Kemudian dipertikaikan oleh emjay...saya bgtau dia point mana yg emjay kata silap..iaitu Isa Ruhullah.

    Sebagai ulangan..saya jelaskan apa yg diterangkan oleh ustaz saya... BAITULLAH adalah bermakna Rumah Allah jika diterjemah secara terus drpd bahasa arab. Adakah ALLAH ada rumah????? TIDAK... Sebutan itu bermakna (yg tersirat) tempat yg dimuliakan Allah. Mcm juga masjid2, surau...

    Begitu juga kesnya dgn ISA RUHULLAH ini...TIDAK bermakna Allah ada roh seperti mana dakwaan org2 Kristian yg ngatakan Isa itu Roh Allah...sb itu mrk kata JESUS IS MY LORD...

    Berikutan kekeliruan oleh emjay...maka ustaz saya minta supaya ia ditukarkan kpd ISA RUHUNMINALLAH yg jelas maknanya "isa roh yg dimuliakan allah" supaya org2 yg tak mengaji dalam2 mcm emjay dan juga ygt lain2 terkeliru dan membuat andaian yg salah, seterusnya memesongkan aqidah mereka krn memahami seperti mana fahaman org2 kristian..

    Ingat.... yg tersurat tak seperti yg tersirat...sb itu anda kena berguru. Mcm org mengaji agama kat pondok2 tu...walaupun belajar kitab, tapi masih ada guru yg perlu menjelaskan apa yg tetulis dalam kitab tersebut..

    Ada apa lagi yg kurang jelas...

    ReplyDelete
  63. "supaya org2 yg tak mengaji dalam2 mcm emjay dan juga ygt lain2 terkeliru dan membuat andaian yg salah, seterusnya memesongkan aqidah mereka krn memahami seperti mana fahaman org2 kristian.."

    Ini adalah salah satu sebab mengapa saya bersetuju jika pengamalan doa kanz-al-arasy itu diharamkan kepada "orang awam".

    ReplyDelete
  64. takpo... kuak-kuak pelahan-lahan, semakin dikuak... semakin jelas... cam org bersih perigi gak kan... bersih perlahan.. yang baik tetap akan menjadi baik... kebenaran akan muncul... teruskan berkuak...

    ReplyDelete
  65. TIADA PAKSAAN KPD SESIAPA, BUKAN PENGHARAMAN

    HENDAKLAH KAMU JGN JADI PELAMPAU DALAM BERAGAMA

    YANG HARAM ITU JELAS... KENAPA PERLU DIHARAMKAM PERKARA YANG TIDAK HARAM SEMATA-MATA KRN ANDA TIDAK MAHU MEMAHAMI.

    SEKIRANYA ANDA MEMAHAMI DAN ANDA PULA MEMAHAMKAN ORG LAIN ADALAH LEBIH BAIK DRPD ANDA MEMESONGKAN ORG LAIN...

    MENGHARAMKAN SESUATU YG BAIK ADALAH BUKAN SUATU TINDAKAN YANG BIJAK. SEPERTI MANA DI MESIR, POLIS2 SENTIASA MENANGKAP ORG2 YG MENYATAKAN KEBENARAN.

    YG PASTI KEBENARAN ITU DRPD ALLAH, KITA MERANCANG, ALLAH MERANCANG...PERANCANGAN ALLAH ADALAH LEBIH TEPAT.

    KESIMPULAN...SESIAPA SHJ BOLEH AMAL DOA2 YG BAIK... JIKA ANDA NAK HARAMKAN, ELOK LAH MERUJUK KPD PIHAK YG LEBIHI ARIF. DIBIMBANGI TINDAKAN ANDA ITU MENAMPAKKAN KEBODOHAN ANDA..

    SAYA SENDIRI SUDAH BERTAHUN MENGAMALKAN DOA INI, WALAUPUN IANYA DIHUKUMKAN SESAT OLEH EMJAY, NAMUN PADA HAKIKATNYA KEBERKATAN YG ALLAH DAH BERI KPD SAYA AMAT TIDAK TERNILAI...

    HANYA ALLAH DAN SAYA SERTA KELUARGA SAYA SAJA YG DALAM MERASAI BETAPA BERGUNANYA DOA INI...

    TINDAKAN YANG LEBIH BAIK ADALAH ANDA DATANG KPD SAYA UNTUK MENDAPATKAN KEPASTIAN SETERUSNYA MENGAMBIL IJAZAH UTK MENGAMALKAN DOA INI.

    SESIAPA YG BERMINAT UTK BERJUMPA SAYA DI SHAH ALAM SILALAH PM SAYA... INSYAALLAH SAYA AKAN BERKONGSI APA YG TERDAYA.

    KPD YG TIDAK MAHU AMAL, ITU TIADA PAKSAAN, TAPI JANGANLAH ANDA MELETAKKAN HUKUM YG TIDAK PADA TEMPATNYA KRN SUATU HARI MGKN AKAN DATANG UJIAN KPD ANDA DRPD ALLAH....MGKN KETIKA ITU DOA KANZUL ARASY KEBETULAN DAPAT MEMBANTU...JGN PULA MENYOMBONG DIRI..

    WASSALAM..

    ReplyDelete
  66. Saya memproses maklumat. Dalam hal ayat "Isa ruhullah" ada titik pertemuan, iaitu orang yg tak mengaji dgn mendalam boleh terkeliru. Penyelesaian yang dicadangkan adalah ia ditukar kepada ayat "Ruhunminallah".

    Namun itu masih dari satu segi. Saya masih mempunyai persoalan kepada Mienyak tentang doa "kanz-al-arasy" tersebut.

    ---------------------------
    MJ mengharamkan doa yg didakwa kanz-al-arasy atas hujjah beliau. Beliau bukan majlis fatwa kebangsaan yang boleh membuatkan apa yang beliau simpulkan itu binding kepada rakyat Malaysia (even fatwa majlis fatwa pun ada orang tak ikut!).

    Oleh kerana MJ atau Mienyak bukan majlis Fatwa kebangsaan, maka saya perlukan hujah tentang mengapa? Apa yang hendak dilihat adalah jika diharamkan, mengapa dan jika tidak haram mengapa? Pada saya Ini adalah proses untuk mencapai kefahaman.

    ReplyDelete
  67. Bagi tuan rumah jawab lah...

    Saya dah jawab dalam penerangan saya jika anda perasan..

    Tuan rumah kata HARAM dan SESAT...dia pun dah bagi hujjah..

    Pendek kata...ARAK itu haram, tapi ramai lagi org islam minum arak. Tikam ekor itu haram, tapi penuh gak kedai nombor dgn org islam... Makan Babi haram, ramai pula tak sanggup makan babi...

    Kenapa ek? Tahap imam seseorang tu berbeza2. Mari kita pakat2 mohon kpd Allah agar kita dimasukkan kedalam golongan yg diredhai...

    Kpd perswis...jawapan saya dah ada utk soalan anda, perhatikan betul penerangan saya sebelum ini. Usahlah anda ingin jadi mcm wartawan metro pula yg suka membuat isu..padahal ia takde besar mana pun.. Kalau anda kebetulan datang shah alam, sila pm saya...kita boleh ngeteh

    ReplyDelete
  68. Ini adalah pendapat dan fahaman saya terhadap doa yang di dakwa kanz-al-arasy dan isu2nya.

    1. Nama kanz-al-arasy. Dari mana nama ini diperolehi?

    2. Dakwaan bahawa doa ini disampaikan oleh Jibrail kepada Rasulullah SAW yang mana di dalamnya termasuk kaifiyat mengamalkan doa tersebut (untuk mengubat penyakit dll.) Persoalannya, siapakah yang meriwayatkan hadith ini?

    3. Perkataan “Isa ruhullah”. Ada atau tidak di dalam al-quran atau as-sunnah istilah tersebut?

    Apa yang menyebabkan saya penyokong pengharaman?
    1. Arasy adalah termasuk dalam hal-hal ghaib yang hanya Allah yang mengetahui. Hal yang ghaib hanya boleh diketahui melalui Al-Quran dan Al-Hadith – jika tiada dalam kedua-duanya nama tersebut tidak valid dan misleading.

    2. Setakat yang diketahui, tiada hadith berkenaan doa tersebut diriwayatkan oleh ahli hadith. Jika tiada yang meriwayatkan, besar kemungkinan bahawa ini adalah doa yang disangka hadith kemudian didakwa disampaikan oleh Rasulullah SAW, samada sengaja ataupun tidak. Berbohong atas nama Rasulullah tidak sama dengan berbohong atas nama orang lain. Ini juga mengelirukan orang yang tidak arif berkaitan sunnah Rasulullah SAW.

    Natijah dari ini adalah orang akan menyangka bahawa setiap perkataan di dalam doa tersebut tidak boleh diubah kerana ia hadith Rasulullah SAW, dan menyangka bahawa ianya benar. Seterusnya meyakini bahawa doa ini mempunyai kaifiat2 tertentu jika diamalkan.

    3. Istilah “Isa ruhullah” adakah terdapat di dalam AQ dan AS? Jika ada, maka boleh penggunaannya dengan penerangan tentang apakah takwil sebenar istilah itu. Jika tiada, maka terjemahan terus istilah itu “Isa ruh Allah” yang menampakkan ciri2 syirik yang jelas imho.

    Ketiga-tiga isu di atas amat besar dan cukup untuk menjadi peringatan bagi orang2 awam seperti saya supaya tidak mengamalkannya. Ada buku2 doa alternative seperti Al-Adzkar oleh Imam al-Nawawi rhm.

    Adapun point ke2 dan ke3 oleh Ust MJ, saya tidak arif tentang perkara itu, so no komen so far.

    Jika perkara-perkara diatas dapat diungkaikan, seterusnya doa tersebut direvise dan diletakkan pada cetakan edisi revise, mungkin boleh dikaji semula sokongan saya terhadap pengharaman tersebut. Namun adakah realiti semasa seperti itu? Doa tersebut yang tersebar di masyarakat bagaimana bentuknya?

    p/s:
    - InsyaAllah ada alternative kepada doa tersebut untuk mengubati penyakit2 jiwa. Seperti apa yang diusahakan oleh Ust MJ.
    - Seruan terhadap nama-nama Allah dalam doa tsbt yang tsabit adalah betul pada fahaman saya setakat ini. Berdasarkan AQ (lebih kurang) – Allah mempunyai banyak nama yang baik (Asma-al Husna), serulah Dia dengan apa nama sekalipun (yang Dia sebutkan dalam AQ).

    Allahu’alam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TERLAU HEBAT KAU JADI MANUSIA RUPANYA,.... KENAPA KAU TIDAK SEGERA JADI NABI SAJA DAN MEMBUAT AGAMA BARU, LALU KITAB BARU. .....SELESAI, KAN,.. MASALAH MU ??????

      Delete
    2. KAMU ITU,... BARU JADI MANUSIA KALENG SAJA, SUDAH SOMBONG MENGHUJAH ! Saya curiga,.... jangan-jangan kamu ini salah satu Misionaris Yahudi yang memang ditugaskan untuk memecah ke-imanan umat Islam ya,.....

      DEBAT KAU ITU TIDAK ADA BOBOTNYA BROOOW,.... Kalau ada kitabmu selain Quran, bawakan kemari,.... sangat mudah kalau mau SENGAJA kita cari kelemahanya, lalu kita jadikan bahan perdebatan. Begitupun cara-mu ini,.... Cara murahan untuk buat perdebatan,
      Sebaliknya,... Apakah kamu sendiri tau, dan menyaksikan, kejadian atas apa yang kamu perdebatkan ??! Kalau tidak, maka berhati-hatilah kamu, azab Alloh itu pedih !!!

      Delete
    3. Perkara yg was-was dan tiada dalil terlebih baik ku elakkan..Ada baaanyak lagi amalan yg berdalil ikut sunnah tanpa perlu perbahasan ..dan pertengkaran yg berpanjangan itu juga adalah haram.

      Delete
  69. Mengubati penyakit ada pelbagai ayat2 yg boleh di ambil drpd al-quran...

    Amalkan sesuatu yg sudah jelas...

    Pendekatan anda adalah terbaik buat anda, tapi jgn MENGHARAMKAN perkara yg dibolehkan atas dasar kekurangan ilmu diri sendiri...

    Saya doakan anda berjumpa alim-ulama yg dpt menghurai kpd anda, dgn syarat jgn berhenti mencari. Jgn anggap apa yg ada di laman emjay ini sudah mencukupi....

    Ini kerana ilmu Allah adalah luas dan tidak terbatas... Ttg perkara2 ghaib...hanya dapat dilihat apabila Allah buka hijab...kpd org2 yg dipilihNya, bukan kpd semua org

    Seperti komen saya sebelum ini....tiada paksaan kpd sesiapa utk amal atau terima doa ini

    ReplyDelete
  70. ADA SIAPA2 LAGI NAK TOLONG BACKUP EMJAY NI...?

    ReplyDelete
  71. hehe...saya sepenuh hati tak menyokong langsung pandang emjay..saya rasekan emjay ni adalah seorng yang takbur dan berlagak sahaja...ingat laa emjay bahawasanye anda tidak mencapai lagi ilmu yg diperlukan untuk menjatuhkan hukum...terdapat artikel yang banyak telah dideletekan...dan saya mendapati anda tidak tulus dan mendeletekan artikel sebelum ini...igtlah anda menang sekarang tapi diakhirat kelak...hanye allah swt shj yang mengetahui....anda perwisis baru shj login dan jika anda ambil tahu dari awal lagi anda mendapati terdapat byk artikel yg telah dideletekan oleh emjay...ingt la emjay...allah swt maha berkuasa...diharap bertaubat sebelum ajal menjelma..

    ReplyDelete
  72. Ngko nih mienyak memang cakap berbelit-belit
    ari tuh ngko cakap"SAYA MOHON KPD ORG LAIN TIDAK CAMPUR TANGAN DALAM THREAD INI.

    INI PERHITUNGAN EMJAY DGN SAYA....

    Lepas tuh tanya lagi "ADA SIAPA2 LAGI NAK TOLONG BACKUP EMJAY NI...?"
    Cakap ari tu juga dah nak berambus dari laman Emjay nih, bila lagi ???..
    Kalau betul ngko ikhlas bawak berbincanglah dalam email saja , nak bertumbuk ke, nak mengata , mencarut, memaki ke , itu antara ngko dgn Emjay , bukan kat public nih..

    Aku betul betul tak suka cara ngko berbicara tuh ingat sikit ngko tuh seorang (I***m 2 ) seperti yang ngko katakan tuh, tolong jaga adab tuturkata sikit...
    lagi satu engko cakap " AKAN KU PERJUANGKAN HAK AKU WALAU TERPAKSA MELAWAN ARUS"..
    Kat situ melawan arus yang mana agaknya kira arus tu nak kan ngko jadi kapir laknat, adakah ngko nak lawan arus juga???..
    Aku akur permintaan ngko mulanya tak nak campur tapi cakap dah berbelit macam budak tadika tak tahan juga beb, diharap Bhmn, Bellowlower jangan keluar dulu sebagai menghormati permintaan mienyak tempohari, lepas nih aku cuba tak keluar
    mudah-mudahan mienyak tak naik minyak lagi , buruk sangat aku lihat...
    Maaf Emjay kerrana mencemarkan majlis ilmu ini kalau nak deleted benda-benda yang tak berpaedah nih hamba RedHooo..
    beecebusss...

    ReplyDelete
  73. KALIBAU... AKU RASA KO BELUM CUKUP NGAJI HADIS... MACAM MANA CARA SAHABAT RASULULLAH BERTINDAK... SIKIT2 NAK PENGGAL KEPALA JER KERJANYA...ADAKAH BELIAU BERSALAH????

    KENAPA KO TAK BERTERUS TERANG SAJA DALAM TULISAN KO TU?

    INGAT TAK DULU KO KATA AKU SESAT (s***t), SEKARANG KO TAK TULIS PENUH PUN JAWATAN AKU...IMAM 2... APA PASAL????

    AKU DUK PERATI SIAPA2 YG BACKUP AKU PASTI KENA DELETE... SIAPA2 YG KOMEN HANTAM AKU PASTI DISIARKAN... APA TUAN RUMAH TAK DE TELUR KAH? ATAU DOUBLE STANDARD...???

    HARI TU AKU SURUH DELETE THREAD NI SUPAYA LEBIH RAMAI ORG TAK BUAT DOSA DGN MENGATAKAN ORG ITU KAFIR, ORG INI KAFIR...ORG ITU SESAT ORG INI SESAT...MENGHARAMKAN YG HALAL... TAPI EMJAY MASIH BERDEGIL...LIHATLAH KESAN PERBUATAN MU WAHAI EMJAY..

    WALAUPUN AKU DAH PESAN AGAR ORG LAIN TAK CAMPUR TANGAN TAPI RAMAI LAGI BERMINAT...APA AKU BOLEH BUAT? TERPAKSALAH AKU BUKA GELANGGANG...LEBIH2 LAGI HUJJAH MENYOKONG AKU AKAN KENA DELETE, HUJJAH MENGHANTAM AKU AKAN DIBIAR..

    TAKPE LAH..ALLAH ITU MAHA ADIL DALAM MEMBERI PEMBALASAN...

    KPD YANG NAK MENYAMPUK TU SILAKAN...TERLANJUR MASIH RAMAI YG MINAT. TAPI BIARLAH ANDA MENYAMPUK TANPA EMOSI...NYATAKAN FAKTA DAN HUJJAH...TAPI AWAS...JIKA HUJJAH ANDA MENYOKONG AKU PASTI EMJAY AKAN DELETE SEBAB DIA TU TAKUT UTK BERDEPAN DGN KENYATAAN...

    KALIBAU...AWAS...JGN MENGKAFIRKAN ORG LAIN... LU JGN BUAT KERJA YG BELUM DAPAT PENGIKTIRAFAN. LU TAHU ALAMAT TEMPAT AKU, MARILAH SINI JIKA DATANG SHAH ALAM, BOLEH KITA NGETEH SECAWAN DUA

    ReplyDelete
  74. TUAN EMJAY...

    AKU HORMATI TUJUAN EMJAY BUAT BLOG INI. TAPI PERLU PANDAI JADI MODERATOR...JIKA NAMPAK SESUATU PERKARA ITU MENUJU KE ARAH NEGATIF, ELOK JGN DITERUSKAN...DELETE SAJA.

    AKU DAH NAMPAK PERKARA NI DRPD AWAL, SB ITU AKU MINTA EMJAY DELETE THREAD INI...

    INGAT TAK SUATU KETIKA DULU, APABILA ORG2 SIBUK MENGKAFIRKAN ORG LAIN, TAK PERGI KENDURI JIKA ORG UMNO SEMBELIH LEMBU... ADAKAH PERKARA ITU BAIK? SEKARANG APA JADI...APABILA UMNO DAH PECAH KPD SEMANGAT 46, SKRG ADA PULA KEADILAN...TAKDE LAGI ISU HARAM MAKAN DAGING SEMBELIH WALHAL ORG ITULAH YG DIMUSUHI DULU... SUATU MASA DULU CUKUP KELAM KABUT APABILA SEMBAHYANG DIMASJID 2 ROUND, 2 IMAM BERBEZA...

    INI SEMUA GARA2 ORG ISLAM SENDIRI YG KURANG ILMU, HAFAL SATU BARIS AYAT JER...PASTU BUAT MODAL CERAMAH...YG MENDENGAR PULA TERLALU TAKSUB...SANGGUP BUTA2 JER KAFIRKAN JIRAN DIA, KELUARGA DIA... KATA ORG ITU SESAT ORG INI SESAT... WALHAL DIA TAK MENGAJI KITAB PUN...TAKAT DENGAR CERAMAH YG BAWA MODAL SEBARIS AYAT TU...

    AKU BUKAN ORANG POLITIK, AKU MENCARI KEREDHAAN ALLAH DALAM ISLAM SECARA IKHLAS... BERBEZA PENDAPAT TIDAK BERERTI BERBEZA AGAMA... ITU TANDANYA TARAF ILMU TAK SAMA...TAPI BUKAN BERMAKNA AKU ILMU TINGGI...TAPI AKU TUMPANG ORG YG BERILMU TINGGI. BAK PESAN ORG TUA2...KALAU NAK LIHAT SIAPA ANAK KITA, LIHATLAH DGN SIAPA DIA BERKAWAN...

    EMJAY, DGN SEPENUH IKHLAS AKU MERAYU AGAR KO DELETE THREAD INI AGAR PUBLIC TIDAK TERKELIRU.... TAK TAHU LANGSUNG LEBIH BAIK DARIPADA TERSILAP MEMBUAT KEPUTUSAN... EMJAY TENTU FAHAM YG PENGUNJUNG BLOG EMJAY INI TAK TENTU LEVEL ILMUNYA... ADA JUGA YG TAK BERILMU TAPI OLEH KERANA TAKSUB...MAKA AKAN MEMBUAT TAFSIRAN YG SILAP....

    JIKA EMJAY TAK NAK TERIMA DOA INI....ITU HAK PERIBADI EMJAY... TAPI APABILA EMJAY MENJATUHKAN HUKUM SESAT DAN HARAM, AKU RISAU SEBAB EMJAY TELAH MELAKUKAN PENGHARAMAN TERHADAP PERKARA YANG DIBOLEHKAN...

    KALAU NAK HARAMKAN KPD DIRI SENDIRI ITU AKU TAK KISAH, TAPI JGNLAH MEMBUAT ORG LAIN KELIRU DGN SEBAB KEKURANGAN ILMU EMJAY... AKU TAK KATA EMJAY TAK BERILMU, TAPI BELUM CUKUP KAT BAB INI... AKU DOAKAN ALLAH MEMBERI HIDAYAH DAN PETUNJUK KPD EMJAY AGAR SUATU HARI DIJUMPAKAN DGN ORG YG BOLEH MENGHURAI LEBIH LANJUT TTG HUKUM DOA INI..

    BUAT MASA INI AKU HARAP EMJAY TOLONG DELETE THREAD INI....

    DEMI KEBAIKAN ISLAM DAN UMATNYA.....BIARLAH EMJAY DGN AKU JE YG TIDAK SEBULU. JGN MENGHERET ORG LAIN UTK TURUT MEMBENCI..

    BUKTI DAH ADA...TINDAKAN EMJAY DINANTI

    ReplyDelete
  75. Assalamualaikum wbh pembaca laman emjay sekelian.

    Nota: Mulai 28 Mei 2007, nama seorang hamba Allah dikeluarkan dari thread ini atas permintaan hamba Allah tersebut. Kesulitan amat dikesali. Reply berkaitan hamba Allah ini juga telah di delete atas alasan yang sama. BUANG YANG KERUH AMBIL YANG JERNIH. SAYA TIDAK MENYIMPAN DENDAM KE ATAS MU WAHAI ...Semoga Allah memberikan hidayah kepada mu ....

    Kepada penulis reply dalam thread ini, mohon kerjasama untuk edit reply sdr semua untuk delete nama hamba Allah yang saya maksudkan ini serta ayat-ayat tertentu bagi menjaga keharmonian thread ini.

    Wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  76. so ustaz, bagaimana pula dengan bacaan2/ayat2 lain yang terdapat dalam majmuk syarif? Bolehkah kita beramal dengan ayat2/setengah2 drpd. ayat2 dalam majmuk syarif?
    senang cakap mcm nilah ustaz, boleh ke atau tak, guna kitab majmuk syarif nie?

    ReplyDelete
  77. Kalau tanya saya, eloklah jangan. Kalau rujuk Laman Al Ahkam pun mereka dah mengatakan perkara yang sama dan menyarankan pula kitab gantiannya yang jauh lebih baik. Silalah rujuk Laman Al Ahkam.

    ReplyDelete
  78. boleh bagi link yg citer pasal nih dekat laman Al Ahkam tu? and ape pula kitab gantiannye? thanks

    ReplyDelete
  79. Sila search forum Al Ahkam "kanzul arash" atau "majmuk syarif"

    ReplyDelete
  80. mj ni kan wahabi,biasalah .wahabi kan terkenal menghukum org lain tak betul macam menkafirkan pejuang hizbullah dan menharamkan daripada menolong mereka(rujuk fatwa al-baz) tapi kalau tolong amerika takpe sebab amerika baik.heheheeh

    ReplyDelete
  81. isa adalah ruh allah,semua manusia berasal dari allah.doa kanzul arasy adalah sebaik2 doa.
    dalam suhuf ibrahim hgga ke nabi muhammad saw, terdapat lebih 3000 nama2 agung allah.bukankah allah yg lbih mgetahui? bukan kita!! allah bgi ilmu nya pada sesiapa yg dikehendakinya!sucikanlah hati mu,kamu akan tahu bhwa ilmu mnusia hnya setitis drpada 7 lautan yng mana dalamnya berbeza2.tidakkah kamu berfikir?? dalam quran bukan nya hukum hakam yg dibincangkan tetapi ianya lebih kpda mengenali allah.kamu membaca al quran tetapi bukan memahami isinya.dlm surah al fatihah ada ayat jka dterjemahkan berbunyi bgini,,"tunjukkanlah kami ini ya allah jalan yang lurus dan yg engkau redai"ruh kita berasal dari allah kerana allah lah maha pencipta....for more info www.myspace.com/nur_muhammad

    ReplyDelete
  82. Waalaikumussalam wbh waskee

    ReplyDelete
  83. sorry ye emjay,ana sekadar copy paste pendapat blog org yg berlawanan dgn fikrah emjay

    ReplyDelete
  84. Hi, katansiam · settings · logout

    Inbox My Site Contacts Groups
    Post Invite Search


    Tablighster's SiteHomeBlogPhotosVideoMusicLinks

    Doa Kanzul Arash Syirik dan Menyesatkan? Jawapan Kepada Emjay May 23, '07 4:04 AM
    for everyone

    Assalamualaikum w.b.t,

    Saudara Sidang Pembaca yang dirahmati Allah s.w.t

    Terima kasih kerana mengunjungi blog ini. Tujuan tajuk ini diketengahkan adalah untuk menjawab tuduhan liar daripada seorang ustaz yang mungkin berfahaman Wahabi iaitu Ustaz Emjay di laman Emjay “Tolong Menolong Sesama Islam”. Ustaz yang pernah mengatakan Dr. Haron Din itu sesat dan juga mengatakan Dato’ Harussani Zakaria bakal menjadi ahli neraka , telah mengeluarkan ‘fatwa’ SYIRIK dan HARAM mengamalkan Doa Kanzul Arash ini . Atas beberapa sebab seperti berikut:

    Doa Kanzul Arash ini SYIRIK kerana:

    1. Berasal daripada Hadis Palsu

    2. Mempunyai tatabahasa Arab yang salah

    3. Terdapat Nama-Nama Allah yang lain daripada 99

    Asma Al- Husna: seperti Al-Burhan dan lain-lain lagi.

    4. Terdapat frasa ‘Tiada Tuhan Yang Disembah

    Melainkan Allah, Nabi Isa Ruh Allah’





    Sidang Pembaca Sekalian,

    Saya telahpun memberikan hujah balas atas semua pokok persoalan yang ditimbulkan oleh Ustaz Emjay (pensyarah di UTM, bahagian Pendidikan, status ke’ustaz’annya masih dalam siasatan saya). Bagi saya Doa Kanzul Arash itu harus diamalkan oleh umat Islam atas hujah-hujah yang saya kemukakan di bawah.

    Untuk makluman sidang pembaca, saya pernah ke laman Ustaz Emjay beberapa kali dan pernah juga menulis beberapa artikel bagi menjawab permasalahan yang diutarakan di laman tersebut. Tetapi semua artikel saya LANGSUNG TIDAK DIJAWAB dan telah DIPADAMKAN oleh Ustaz Emjay. Bukan sekadar dipadamkan sahaja, Ustaz Emjay telahpun menjatuhkan hukum KAFIR (secara simbolik: Bagiku agamaku, bagimu agamamu) kepada saya . Bagi membersihkan nama saya, di bawah ini saya lampirkan salinan artikel saya yang telahpun dipadamkan oleh Ustaz Emjay untuk rujukan saudara sekalian. Artikel ini telah dipadam sebanyak 3 kali oleh Ustaz Emjay. Harap para sidang pembaca budiman sudi membaca artikel ini dari mula hingga akhir .



    *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *

    Assalamualaikum w.b.t,

    Semoga saudara Emjay, sidang pembaca dan khususnya saudara Omar dirahmati Allah s.w.t.



    *Muqaddimah *

    Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada saudara Emjay yang telah membawa isu Doa Kanzul Arash ini untuk dibincangkan bersama. Apa yang saya perhatikan, saudara Emjay adalah seorang yang begitu berhati-hati dalam memilih sesuatu amalan supaya tidak ada amalan yang bersumberkan dalil-dalil yang meragukan diamalkan. Ini jelas mencerminkan ketaqwaan saudara kepada Allah s.w.t. Semoga Allah s.w.t akan meningkatkan lagi iman saudara Emjay ke martabat yang lebih tinggi lagi.

    Memandangkan saya hanya seorang tetamu yang singgah sebentar untuk menumpang teduh di laman ini, izinkan saya membuat penjelasan yang berlainan sekali terhadap kenyataan saudara Emjay yang berpendapat bahawa mengamalkan Doa Kanzul Arash itu adalah salah, haram dan syirik. Anggaplah perbincangan yang akan saya utarakan sebentar lagi hanya sekadar ‘ole-ole’ yang dibawa oleh seorang tetamu yang bermusafir kepada tuan rumah. Pemberian ‘ole-ole’ ini adalah ikhlas dan tidak membawa sebarang maksud yang terselindung. Saya berharap saudara Emjay dan saudara sidang pembaca yang berkampung di laman Emjay ini sudi menerimanya dengan hati yang terbuka.

    Disamping itu, khas buat saudara Omar, saya akan sentiasa mendoakan saudara Omar supaya sentiasa dibimbing dan dirahmati oleh Allah s.w.t. ‘Ole-ole’ yang saya bawakan ini juga khusus untuk saudara. Saya berharap saudara sidang pembaca sekalian dapat mengikuti penerangan s

    ReplyDelete
  85. Doa Kanzul Arash Syirik dan Menyesatkan? Jawapan Kepada Emjay May 23, '07 4:04 AM
    for everyone

    Assalamualaikum w.b.t,

    Saudara Sidang Pembaca yang dirahmati Allah s.w.t

    Terima kasih kerana mengunjungi blog ini. Tujuan tajuk ini diketengahkan adalah untuk menjawab tuduhan liar daripada seorang lelaki ‘anonymous’ yang berfahaman Wahabi iaitu Emjayjb di laman Emjay “Tolong Menolong Sesama Islam”. Ustaz yang pernah mengatakan Dr. Haron Din itu sesat dan juga mengatakan Dato’ Harussani Zakaria mencari saham neraka , telah mengeluarkan ‘fatwa’ SYIRIK dan HARAM mengamalkan Doa Kanzul Arash ini . Atas beberapa sebab seperti berikut:

    Doa Kanzul Arash ini SYIRIK kerana:

    1. Berasal daripada Hadis Palsu

    2. Mempunyai tatabahasa Arab yang salah

    3. Terdapat Nama-Nama Allah yang lain daripada 99

    Asma Al- Husna: seperti Al-Burhan dan lain-lain lagi.

    4. Terdapat frasa ‘Tiada Tuhan Yang Disembah

    Melainkan Allah, Nabi Isa Ruh Allah’



    Sidang Pembaca Sekalian,

    Saya telahpun memberikan hujah balas atas semua pokok persoalan yang ditimbulkan oleh Ustaz Emjay (pensyarah di UTM, bahagian Pendidikan, status ke’ustaz’annya diragui dan masih siasatan saya). Bagi saya Doa Kanzul Arash itu harus diamalkan oleh umat Islam atas hujah-hujah yang saya kemukakan di bawah.

    Untuk makluman sidang pembaca, saya pernah ke laman Emjayjb beberapa kali dan pernah juga menulis beberapa artikel bagi menjawab permasalahan yang diutarakan di laman tersebut. Tetapi semua artikel saya LANGSUNG TIDAK DIJAWAB dan telah DIPADAMKAN oleh Emjay ini. Bukan sekadar dipadamkan sahaja, lelaki ‘anonymous’ bernama Emjay telahpun menjatuhkan hukum KAFIR (secara simbolik: Bagiku agamaku, bagimu agamamu) kepada saya. Bagi membersihkan nama saya, di bawah ini saya lampirkan salinan artikel saya yang telahpun dipadamkan oleh Emjayjb untuk rujukan saudara sekalian. Harap para sidang pembaca budiman sudi membaca artikel ini dari mula hingga akhir.


    *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *

    Assalamualaikum w.b.t,

    Semoga saudara Emjay, sidang pembaca dan khususnya saudara Omar dirahmati Allah s.w.t.


    *Muqaddimah *

    Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada saudara Emjay yang telah membawa isu Doa Kanzul Arash ini untuk dibincangkan bersama. Apa yang saya perhatikan, saudara Emjay adalah seorang yang begitu berhati-hati dalam memilih sesuatu amalan supaya tidak ada amalan yang bersumberkan dalil-dalil yang meragukan diamalkan. Ini jelas mencerminkan ketaqwaan saudara kepada Allah s.w.t. Semoga Allah s.w.t akan meningkatkan lagi iman saudara Emjay ke martabat yang lebih tinggi lagi.

    Memandangkan saya hanya seorang tetamu yang singgah sebentar untuk menumpang teduh di laman ini, izinkan saya membuat penjelasan yang berlainan sekali terhadap kenyataan saudara Emjay yang berpendapat bahawa mengamalkan Doa Kanzul Arash itu adalah salah, haram dan syirik. Anggaplah perbincangan yang akan saya utarakan sebentar lagi hanya sekadar ‘ole-ole’ yang dibawa oleh seorang tetamu yang bermusafir kepada tuan rumah. Pemberian ‘ole-ole’ ini adalah ikhlas dan tidak membawa sebarang maksud yang terselindung. Saya berharap saudara Emjay dan saudara sidang pembaca yang berkampung di laman Emjay ini sudi menerimanya dengan hati yang terbuka.

    Disamping itu, khas buat saudara Omar, saya akan sentiasa mendoakan saudara Omar supaya sentiasa dibimbing dan dirahmati oleh Allah s.w.t. ‘Ole-ole’ yang saya bawakan ini juga khusus untuk saudara. Saya berharap saudara sidang pembaca sekalian dapat mengikuti penerangan saya ini dengan fikiran yang lapang dan hati yang terbuka dari awal hingga ke akhir.

    Saya juga ingin mengambil kesempatan ini untuk menerangkan secara jujur bahawa saya ini bukanlah seorang ustaz, apatah lagi seorang ahli hadis dan ahli fiqh. Oleh itu,

    ReplyDelete
  86. saya sekali lagi membuat salinan altikel tablighster kerana emjayjb suka sangat mendeletekan kebenaran

    ReplyDelete
  87. Assalamualaikum wbh

    Kepada mereka yang masih minat dan mengamalkan ajaran dari kitab majmu' sharif ini, sila baca artikel ini di http://ruqyah-online.blogspot.com/2007/12/mewaspadai-penyimpangan-kitab-ilmu.html.

    Blog ini juga menjelaskan mengapa mengamalkan Mujarrobat adalah sesat. Silalah berkunjung kesana.

    Emjay

    ReplyDelete
  88. Assalamualaikum Wr.Wb,
    Subhanallah Yaa Rabb, sesuai sabda Nabi Allah Muhammad S.A.W "Al-Ilmu Qobla Amal" Berilmu dahulu sebelum beramal. Maka dapat kita petik dan Mengkaji bahwasanya sebelum kita melakukan sesuatu pekerjaan itu haruslah mempunyai ilmunya seperti apa yang diutarakan oleh Bpk H Emjay yang sebenarnya sudah banyak yg diutarakan oleh beliau & Doa Kanzul Arasy ataupun yang hakekatnya yg tidak ada patokan dengan Al-Quran & Al-hadist adalah hukumnya "Batal". Padahal terakhir ketika pada akan akhir Hayatnya Nabi Muhammad Bin Abdullah sudah memberikan petunjuk bahwa setelah sepeninggalnya beliau ada 2 guru yaitu, ke-1. Guru Hidup (Al-Quran Nur Karim) & ke-2 Guru Mati (Sabdanya Nabi Muhammad/Al-Hadist). Bahkan, Abi Hasan Assyadzili (Cucunda Nabi Allah) sebagai ulama yang telah mengenalkan Tarekat Syadziliyah sendiri tidak meninggalkan Kitab apapun juga, karena beliau sebagai Ulama yang Zuhud pengabdiannya kepada Allah S.W.T (Yang artinya, berpatokan & memgang teguh terhadap Al-Quran & Al-Hadist). Maka, dengan begitu telah jelaslah bahwa ada 2 pegangan kita sebagai Khalifah dimuka bumi ini yang untuk terus selalu & selalu belajar s.d ajal mati menjemput kita masing-masing. Wahai saudara-saudara ku yang se-iman kepada Allah S.W.T bejalanlah terus dalam terangnya Nurrullah, Amin Yaa Rabb.

    Salam
    I.Salbiyanto

    ReplyDelete
  89. Assalamualaikum, saya adalah hamba Allah yang pernah mengamalkan Kanzalarasy....masyaAllah rupanya selama ini kanzal arasy ada juga silapnya.... Akan tetapi saya telah meninggalkan lama dahulu. makcik saya yang mengenalkanya. Ya Allah ampunilah kesalahan ku.... Tuan tuan semua...mujur saya terbaca hari ini 14/11/2009. Tetapi saya ingin beri panduan jika mahu terima atau tidak.... Pada tahun 2005 Saya telah mula mengamalkan Ratib Al haddad & Al Attas. Ianya amat baik sekali bagi orang2 yang hendak memulakan atau yang baru mula hendak mengubat, dan ianya sesuai kepada orang awam. Saya mengubati anak kecil saya yang kerasukan dari al Haddad sampai Alattas. Akhirnya selesai jin itu pun lari. Jika sesiapa jua hendak mengubati seseorang berlatihlah dulu dengan sebutan. zikir al Hadda& Al Attas adalah asas untuk membetulkan lidah. Taubat, Mengharap, Maka sekarang ini barulah saya berani masuk kepada zikir Syifa' itu pun saya kena solat istiharah jika dizinkan Allah swt.Tentang penggunaan benda tahi besi dll yang d tunjuk Rsullullah tak suruh pakai pun... dulu saya ada belajar... tapi skg ini hanya guna air, madu, jus tuk guru dan lain...yang seangkatan dgnnya.... Yakin di hati Allah, sebutan cantik.... zikir hebat.... Allah akan bantu.....Assalamuaikum... umar hulu langat....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahai,....
      Kau menghinakan Doa, sama saja kau menghinakan ibumu yang melahirkanmu dengan segala kebaikan Doa, sehingga kau keluar dari tempat yang benar. Tidak dari tempat yang menjijikan !

      Delete
  90. saya dah baca artikel penulis.sebelum ini saya memang mengamalkan kanzul arasy.selepas sembahyang dhuha, saya tergerak nak tau apa kelebihan sembahyang ini dengan lebih lanjut dan search pula kanzul akasy.terkejut juga saya tentang buku2 yang dijual ini tidak ditapis...saya ingin bertanya tentang hizib nawawi yan gs aya amalkan.ibu saya beri.harap boleh beri penjelasan.terima kasih

    ReplyDelete
  91. Sdr lazierajim

    Saya ingin tanya dulu, hizib nawawi itu apa? Adakah hizib nawawi tu ada dalam majmu shariff? Kalau ada nanti saya beli buku ini untuk saya semak.

    Emjay

    ReplyDelete
  92. Assalamualaikum....sedara abg emjay, sy mohd solihin ade kirimkan email pd abg emjay bertarikh 12/4/2010, mengenai Kanzul Arasy ni, sy berdoa kpd Allah agar di beri petunjuk, Alhamdulillah mlm nya, sy di gerakkan hati untuk membaca buku himpunan hadis oleh imam Muslim jilid i, ii, iii, iv & v, muka surat 107, hadis bertajuk syafaat, bil 153. mungkin lain buku lain muka syurat...di situ ada menyatakan bahawa gelaran bagi nabi Isa adalah IISARUUHULLAAH, jd terbatal lah kenyataan encik yang menyatakan doa Kansul Arasy ni menyalahi syara, dana pada firman Allah S.W.T surah al-Hijr ayat ke 29 ber maksud "maka apabila Aku telah menyempurnakan kejadiannya dan telah meniupkan ke dalamnya ruh (ciptaan)-Ku, maka tunduklah kamu kpdnya dgn bersujud" ayat ini ada menyatakan ruh ciptaan-Ku tetapi perkataan ciptaan tu adalah tafsiran dan bukan makna asal..... rujuk pula kitab karangan As-Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani, halaman 10 hingga 16. menjelaskan lagi asal kejadian ma'nusia dan ruh manusia, ni linknya http://4rss.wordpress.com/2009/03/04/awal-ciptaan-makhluk-manusia-dan-nur-muhammad-saw/ di harap ade teguran mengenai tulisan saya ni....sekadar berkongsi ilmu.... buat abg emjay, sy kagum dgn kupasan abag sbb sedikit sebanyak dpt menambah ilmu sy....jd tak salah rasanya sy kongsikan ape ilmu yang sy ada, cuma sy harap kalau ade yang salah dpt diperbetulkan....

    ReplyDelete
  93. berkaitan hizib nawawi pula, hizib itu adalah salah satu hizib yang terkenal peninggalan dari imam 3 kutub....contoh lain hizib yang lain adalh hizib bahar..

    ReplyDelete
  94. tentang yang ke empat, rujuk kembali hadis riwayat Imam muslim...berkaitan syafaat, di situ ada menyatakan gelaran nabi Isa adalah Isaruhullah.... mohon yang salah diperbetulkan..

    ReplyDelete
  95. assalaamu'alaikum..alhamdulillah ya akhi..sy x amalkan do'a ni tetapi bila sy lihat kembali majmu sharif terdetik hati untuk mngetahui ttg do'a kanzul arasy ni. dan alhamdulillah juga sy diprtemukan dgn beberapa maklumat yg amat2 berguna trmasuk dijodohkan dgn blog akhi ni..sesudah baca dn perhati serta kemaskini dan hayati,memang ada sesuatu yg mencurigakan tentang ayat tersebut. bagi mereka yang tidak tahu akan ayat tersebut amat merbahaya...syukran ya akhi.

    ReplyDelete
  96. Waalaikumussalam wbh

    Alhamdulillah segala puji hanya untuk Allah SWT

    Emjay

    ReplyDelete
  97. "Isa Ruhullah" tidak boleh terus direct translate ke Melayu. Ia adalah kiasan/puisi/anjuran untuk Nabi Isa a.s. kerana dilahirkan tanpa bapa. Nabi Isa Ruhullah dilahirkan melalui tiupan roh daripada Allah kepada Maryam.

    ReplyDelete
  98. Al Ahkam telah mengharamkan doa ini.
    Pakar hadis yang saya rujuk yang boleh berbahasa Arab, Merayu, Inggeris dan Peranchis mengatakan doa ini juga sebagai haram dan sesat.

    Dalam Islam ini yang haram jelas dan yang halal pun jelas (yang putih jelas dan yang hitam adalah jelas). Ditengah-tengah antara kedua-duanya ini terdapat yang samar-samar. Orang beriman akan meninggalkan yang haram (hitam) dan yang samar-samar. Penting sangatkah doa Kanzul Arash ini sehingga ia tidak boleh tidak mesti diamalkan????

    Tinggalkanlah yang jelas haram dan yang samar-samar, insyaAllah selamat dunia akhirat.

    Emjay

    ReplyDelete
  99. asmkm , buku majmu' syarif itu bukan shj tidak berdasar hadits malah buku itu nama penulisnya pun tiada!

    ReplyDelete
  100. Waalaikumussalam wbh

    Semoga Allah mematikan sdr anbyak dan saya dalam iman.

    Memang buku ini adek beradek artikel-artikel dari panel penulis Yayasan Sofa. Adek Beradek lah kiranya mereka tu.

    Emjay

    ReplyDelete
  101. Assalamualaikum wrt

    Saya ingin mendapat pengesahan berkaitan khafiah mengamal Doa Khanzul Arash. Apabila saya terbaca artikel daripada Emjay, saya sememang bimbang kalau dengan mengamalnya saya terpesong akidah terutamanya dengan LAA ILAAHA ILLALLAAHU ‘IISARUUHULLAAH.
    Boleh tak kalau dibaca semua ayat kecuali ayat tersebut di atas atau tidak dibaca sama sekali? Harap mendapat bimbingan dan bantuan Emjay. Terima kasih

    ReplyDelete
  102. dfa888888.. tinggalkan terus doa yg sesat tu.. doa dlm hadis yg byk pun x habis nk amal, xpayah la nk sibuk buat benda lain yg merepek mcm tu..

    ReplyDelete
  103. assalamualaikum..
    sya menggunakan doa kanzul araasy..hanya setelah saya membuat solat istikharah utk rawatan, dan saya perlu menggunakannya utk rawatan itu. contohnya utk rawatan terakhir mengembalikan mak sepupu saya dari kesesatan(syirik..mak sepupu saya mengamalkan perbomohan dan sering merujuk kpd bomoh utk mendptkan sesuatu) kpd cahaya ALLAH. Jg utk menyelamatkan anak sedara saya dari pengaruh tunangnya yg menyesatkan. kalu sdra rasa org yg menggunakannya sesat, itu pendapat sdra emjay.

    Cuma berhati2 jgn menggunakan buku yasin berkulit plastik yg mengandungi doa kanzil arasy, harga dalam RM3, ada kesilapan ejaan dan kesilapan cetakan yg boleh menukarkan ma'nanya. wallahu'alam.

    ReplyDelete
  104. belajarlah dari al-quran dan al sunnah dulu baru kamu gayakan hidup dengan panduan tersebut. selain itu jangan rujuk mana-man kitab kerana yang membuat mana-mana kitab juga merujuk kepada al-quran dan as-sunnah. yakinkan diri kamu dengan nya pasti kamu tidak akan sesat dunia dan akhirat. nabi MUHAMMAD S.A.W berkata: "UMATKU TIDAK AKAN SESAT DUNIA DAN AKHIRAT JIKA IA MENJADIKAN AL-QURAN DAN AS-SUNNAH SEBAGAI PANDUAN"

    ReplyDelete
  105. assalamualaikum.... mhn maaf sblmnya sy bknlah siapa2,bkn jg seorang ustadz tp sy hanya ingin memberi sedikit mskan yg mungkin bermanfaat, klo orng diluar agama kita membaca smua ini dia akan tertawa dan mentertawakan kita buat sy perbedaan itu ada tp jngn kita membeda_beda kan diri kita dg yg lain walaupun berbeda mazhab ataupun pengetahuan kita soal agama kasih titik terangnya yg bnr bkn dengan bahasa sendiri tp dengan bahasa keimanan kepada allah dan pengartian sy dg kalimat ISA RUUHULLAH itu adalah isa ruh ciptaaan allah bkn ruh allah sebab isa lahir karena kekuasaan allah,trima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bens Surya,

      1.Ayat "isa ruhullah" amat samar. secara direct translation memang confirm haram....Kalau nak tersirat pula...individu individu yang membaca masing masing punya fahaman...ada yang baca tak faham pun maknanya!...jadi tinggalkanlah seeloknya.

      -mdsabu

      Delete
    2. Lain orang punya lain interpretasi,bergantung atas suasana hati. Macam cermin, terbias kembali apa prasangka kita.

      Anda suasana hati kita bersih, terbiaslah prasangka yang bersih. Pandai kurang bersih, terbiaslah prasangka yang kurang bersih.

      Kesimpulannya, lain orang lain tingkat pemahaman. Kalau level knowledge takut tu je, bagi ilmu high class pun terapi tak nampak. Kerana kdudukan telah Allah letakkan setakat itu sahaja.

      Semoga kita semua tergolong dalam kalangan orang yang celik dan bersih hati. Amin...

      Delete
    3. Lain orang punya lain interpretasi,bergantung atas suasana hati. Macam cermin, terbias kembali apa prasangka kita.

      Andai suasana hati kita bersih, terbiaslah prasangka yang bersih. Andai kurang bersih, terbiaslah prasangka yang kurang bersih.

      Kesimpulannya, lain orang lain tingkat pemahaman. Kalau level knowledge takat tu je, bagi ilmu high class pun tetap tak nampak. Kerana kedudukan telah Allah letakkan setakat itu sahaja.

      Semoga kita semua tergolong dalam kalangan orang yang celik dan bersih hati. Amin...

      Delete
  106. isa ruh Allah, banyak terlampir dalam Alquran,
    sedangkan yang membuat doa Kanzul Arsy menukil dari ayat Alquran.
    tentu yg menyusun doa kanzul Arsy mengikuti "makna" Isa ruh Allah seperti dalam Alquran juga.
    - lebih baik kita jangan mudah menghukum haram doa tersebut.
    - semua tergantung niat & syariatnya...
    - sebuah riwayat : sesorang berdoa dg diikuti beberapa kata dari surah Al-Ihklas, Rasulullah berpendapat bahwa orang tersebut berdoa dg nama nama Allah yang Allah malu jika tidak memberinya. (mohon maaf saya tidak hapat tepat katanya &(tentu riwayat ini sudah banyak di ketahui orang mengetahuinya)

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Isa ruh Allah" banyak terlampir dalam AlQuran? Betul ke ni? Cuba bagi satu contoh please...Surah mana ? ayat mana?

      -mdsabu

      Delete
  107. MashaAllah... Dashatnya debat dlm blog ni.. kepada yg berminat sila cri kitab2 karangan sheikh Abdul Qadir jailani slah satunya sirrul asrar.. byk penceritaan tntg ilmu laduni yg tidak dpt difahami dgn hukum akal.. org2 yg telah mencapai martabat kewalian Allah akan kurniakan mereka dgn ilmu hikmah yg tdk dpt difahami secara zahir..

    ReplyDelete
  108. Hurmm dangkal sugguh pemikiran emjay ni.. ckup bergaya mengistiharkan doa khanzul arash ni mnyesatkan, walhal dirinya sendiri yg cetek ilmu... Pndai pulak meltakkan nma Allah hanya ada 99... Klau kail panjang sejengkal lautan dlm jgn diduga krn lautan itu ibarat ilmu Allah... Ilmu yg ada dlm dada emjay cma setitik.. jgn lah dgn ilmu yg cetek tu dirasakan ckup utk menghukum kerana hanya sa yg layak menghukum itu Allah taala shj.. pelajari dulu rukun syahadat dan cra nk mengamalkanya semoga diberi ilmu laduni yg lgsg dr Allah... Barulah tahu sndri sejauh mana kebesaran zat Allah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan MJ yang kata, Rasul SAW yang kata nama Allah ada 99....

      Adakah anda nak kata pemikiran Rasul SAW dangkal dan cetek berbanding ilmu anda dan tok tok guru anda yang sedalam lautan tu?

      tambahan tambahan Nama Allah selain daripada 99 tu..hanya kita boleh ketahui dari ALQuran dan juga hadis hadis sahih yang lain....kalau reka reka sendiri tak tau mana asal usul tu janganlah amalkan...

      Ilmu laduni mana pulak ni? yang macam Nabi Khidir dapat tu? Anda ni Nabi ke boleh dapat ilmu Laduni?

      Ilmu yang lagi bagus tu ilmu ilmu yang ada dalam ALQuran dan hadis hadis sahih....

      -mdsabu

      Delete
  109. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  110. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  111. sampai bertahun2 yer berdebat.. buat sy sgat kliru & letih mmbaca... mule2 just nk tau ap itu doa khanzul arash n msok ke bog ni.. then, ap yg sy dpt... keliru tmbh kliru... astaghfirullah al azim... mohon sesiapa yg mghuraikan hujah dlm entri ini mnjelaskn sringkas2ny ap itu khanzul arash & amlnnya ke emel sy??tq

    #mencari_cahaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum wbh

      Dalam Islam yang hitam (dilarang) itu jelas dan yang putih (dibenarkan) itu jelas. Diantara keduanya terdapat kawasan yang samar. Orang yang beriman akan meninggalkan yang hitam dan juga yang samar.

      Jadi tinggalkanlah nuhan annissa. Tak rugi meninggalkan amalan kanzul arash yang anda ragu ragukan tu. Bagi saya kanzul arash tu jelas Sesat!!

      Emjay

      Delete
    2. Silahkan Emjay,...
      Benar memang ucapanmu,... karena kau memang di arahkan untuk menutupi dengan kebenaran (yang sebenarnya juga semu), untuk menyesatkan orang yang sedang mencari pamahaman.
      Tapi..,
      "Hati-hati, apa yang kamu anggap sesat, nantinya malah akan semakin menyesatkan kamu."
      Kita akan Buktikan Hai Emjay,.... Siapa yang akan mendapat kepedihan Azab tidak lama lagi atas Hujah-mu,...?!
      Saya akan tanggung Dosa atas permintaan kebenaran ini, agar di Azab segera diatas dunia ini,... Yang mengamalkan Doa Kanzul Arsyi, atau KAMU, yang menghujat Sesat dan Haram Doa itu,... KITA BUKTIKAN !!!
      Yaa Alloh,.... BUKTIKAN Yaa Alloh !

      Delete
  112. Nuhan Annissa : apa email nya?

    ReplyDelete
  113. Yaa Alloh Yaa Robb,.... Syahadat kalian saja belum pada benar, apalagi yg buat Blog ini,... Sudah melampaui para Nabi kah ilmu kalian itu hai para manusia yg sombong ??! Beraninya menyesatkan Doa yg nyata diturunkan oleh Malaikat Jibril kepada Rasululloh ! Yang dimaksud RUUHULLOH,.... adalah TIUPAN ALLOH, maknanya, RUH-nya Nabi Isa, adalah milik Alloh. Seperti Ruh Para Nabi dan Rosul, juga Ruh kamu semuanya, ADALAH MILIK ALLOH ! Kalian itu sentimen sekali sama Nabi Isa ??! Kenapa Nabi Isa selalu kalian identikan dengan Kristen ??! Nabi Isa adalah juga Nabiyulloh,... NabiNya Alloh, DAN RUH-nya Nabi Isa, adalah milik Alloh ! Mau WAHABI ATAU WABABI sekalipun, itu tidak penting ! Iman dan Islamnya manusia, bukan dilihat/dinilai dari golongan yg di ikutinya. ISLAM, ADALAH ISLAM ! Kita lihat dan buktikan saja dengan AZAD yang akan orang-orang Munafik terima,..... Sok Suci, Sok paling benar, paling hebat,... Kenapa tidak jadi MALAIKAT saja kalau memang berani menyesatkan apa yg dibawa oleh Jibril ??! Tidak usah di akherat, BUKTIKAN SAJA DI DUNIA JUGA ORANG MUNAFIK AKAN DAPAT AZAD YG SANGAT TERLAKNAT !!! Karena alangkah tidak adilnya Alloh, kalau yg menyesatkan tidak akan mendapat Azab ! Sudah dikatakan oleh Rasululloh kita, bahwa Umat Islam akan terpecah menjadi 72 golongan. Ini buktinya,... banyak golongan yg merasa benar, MELAMPAUI BATAS !!!

    ReplyDelete
  114. Kepada EMJAY yang Terhormat.
    Sekarang ini, sudah banyak upaya dari golongan yang memusuhi Islam, melakukan penyesatan, dengan maksud, agar keimanan kaum Muslimin yang sedang belajar, jadi terganggu, dan miring pandangan,... Skeptis pandangan,... Nah, Sudikah kiranya EMJAY ini, harusnya menjadikan Blog ini, menjadi Blog yang mencerahkan adik/anak kita yang sementara belajar/mempelajari Islam. BUKAN MENDEBATKAN AYAT, DOA, YANG SUDAH MENJADI RISALLAH,.... Apakah wahai para pebuat Blog EMJAY ini, APAKAH UMUR KALIAN SUDAH RIBUAN TAHUN ??! Seolah kalian hidup dapa Zaman para Nabi, dan Anda tau persis apa yang terjadi ??! ........MASYA AALOH, Sungguh laknak kalian akan lebih keji daripada orang kafir itu sendiri ! Sehingga BERANI SEKALI MEMPERDEBATKAN, APA YG SUDAH MENJADI AMALAN SEJAK ZAMAN KERASULLAN DULU ??! Para Ulama saja tidak ada yg pernah memperdebatkan,... KENAPA KALIAN BERANI MEMPERDEBATKAN, TANPA ADANYA KESAHIHAN SESUAI PADA RUNUT KEJADIAN NYATANYA ??! Doa Kanzul Arsyiitu, diturunkan oleh Malaikat Jibril, kepada Rasululloh SAW, Untuk diamalkan bagi Umat yg memerlukan. Semua adalah Pujian,.... Pujian yang dimulai dengan kalimat LAA ILAHAA ILALLOH, Tiada Tuhan Selain ALLOH. Bukti bahwa, TUHAN ITU SATU !!!

    ReplyDelete
  115. JANGAN-JANGAN,... DIBALIK PARA PEMBUAT BLOG-BLOG INI, ADALAH APARA MISIONARIS KAFIR-KAFIR YAHUDI YA,........ YANG SENGAJA MEMBUAT PERMASALAHAN/PERDEBATAN/PERMUSUHAN DIANTARA UMAT ISLAM YG DAMAI ??! KOK ADA-ADA SAJA YANG KALIAN PERDEBATKAN ??! PADAHAL HAL HAL SEPERTI ITU, TIDAK UNTUK DIPERDEBATKAN ! DOA DALAM ISLAM ITU BANYAK BROOOOW, PILIH SAJA, .........BAGI YANG SUKA,... YANG MANA,... YA SILAHKAN DI BACA,... DI AMALKAN,... YANG TIDAK SUKA,... YA JANGAN DIBACA,... SELESAI !!! ADA - ADA SAJA BAHAN UNTUK DIPERDEBATKANYA ??! A D A - A D A S A J A ??!

    ReplyDelete
  116. LEBIH HARAM LAGI,.... KALAU UMAT ISLAM MENGAMALKAN DOA SIHIR, MANTRA SIHIR, (BACK MAGIC).
    DAN LEBIH DIHARAMKAN LAGI MASUK SYURGA, KALAU ADA UMAT ISLAM YANG MUNAFIK,... MENGAKU ISLAM, TAPI MEMBUAT BANYAK PENYESATAN ! DENGAN MERASA PALING BENAR, PALING HEBAT, PALING SUCI, PALING LURUS,.... INILAH SYETAN YANG SEBENARNYA, SYETAN DENGAN SEGALA SIFAT KESOMBONGANYA ! ........Kenapa tiba-tiba, Doa Kanzul arsyi di Haramkan,...... MASYA ALLOH,..... Laknat pedih kau akan dapat, tidak perlu menunggu di akherat, tapi Dunia saja, dibuktikan penderitaan pedih akan kau dapat !

    ReplyDelete
  117. ORANG ISLAM ITU,... KALAU MAU DIBILANG MUKMIN, SEDERHANA SAJA,... LAKSANAKAN APA YANG DIPERINTAH ALLOH, DAN JAUHI APA YANG DILARANG OLEH ALLOH !!!

    ini ada-ada saja, pakai memperdebatkan doa KANZUL ARSYI segala,..... urus saja amalan kalian yang pada rusak itu dan harus diperbaiki ! Doa Kanzul Arsyi ini, diturunkan pada Zaman Rasululloh,... bukan pada Zaman kalian ???!!! Kalaupun mau, para Ulama para Sahabat pada masa itu, sudah mmperdebatkanya, dan menurunkan Fatwa. ......INI SEKARANG,... BARU PADA JADI MANUSIA KALENG SAJA,... SUDAH PADA SOK TAU SOK HEBAT DAN SOMBONG BICARANYA SEPERTINYA KALIAN SAYA YANG SUDAH MEMBUAT AL QURAN ITU,.... PAKAI BILANG DOA INI HARAM, DOA ITU HARAM. MAKAN BABI, MAKAN ANJING, DAN MENZINAHI DIRIMU SENDIRI DENGAN PERBUATAN KEJI YANG TERSELUBUNG KEMUNAFIKAN, ITU YANG SANGAT DIHARAMKAN !!!

    ReplyDelete
  118. INGAT WAHAI SAUDARA-SAUDARIKU KAUM MUSLIMIN SEKALIAN,...
    PENGHUNI NERAKA YANG PALING BANYAK,...
    ADALAH DARI GOLONGAN PARA AHLI KITAB !!!

    Jadi, tidaklah mengherankan memang, kalau Zaman sekarang ini, banyak sekali bermunculan para pembuat Fatwa,.... yang seolah ingin membuat kitab baru, Nabi baru, dan Tuhan baru.

    ....Hai para ahli kitab KESIANGAN,... Kalau kalian ingin membuat pembenaran sendiri, silahkan buatlah lagi Agama baru, dan Kitab yang baru juga sekalian. Jangan kalian rusak Agama Islam, yang sudah sejak diturunkanya, sudah seperti ini adanya !

    ReplyDelete
  119. Assalamualaikum.
    Hebat sekali perbincangan di laman ini. Sy tidak mengenali tn Haji atau sdr Omar.Ilmu agama pun sangat sedikit, tp sy berdandar kepada kata-kata seorang ustaz ini,kalau sesuatu itu bukan dari sunnah Rasulullah, usahlah kita menyusahkan diri untuk mengamalkannya sedangkan banyak lagi amalan Rasulullah tidak kita ikuti. Memang takut sesuatu yang bukan amalan Baginda memesongkan akidah kita.

    ReplyDelete
  120. Terima kasih, sangat membantu

    ReplyDelete
  121. Pengunjung laman emjay ini ternyata orang pandai2 semua tapi sayang tdk menggunakan ilmu pada tempatnya dan ilmunya cuma untuk berdebat saja,kata2 ISA RUHULLAH itu jgn di artikan isa ruh ALLAH,salahkah memuji orang yg di spesial/di cintai oleh ALLAH

    ReplyDelete
  122. Pengunjung laman emjay ini ternyata orang pandai2 semua tapi sayang tdk menggunakan ilmu pada tempatnya dan ilmunya cuma untuk berdebat saja,kata2 ISA RUHULLAH itu jgn di artikan isa ruh ALLAH,salahkah memuji orang yg di spesial/di cintai oleh ALLAH

    ReplyDelete
  123. mata kitab majmussyarifnya biar saya bacakan .... saya lbh baik dianggap sesat dalm berdoa dari pada dianggap benar tapi mati baca qoran yang gak anda sesatkan

    ReplyDelete
  124. tidak ada masalah....
    syahadat nabi isa " la ilaha ilallah isa ruhullah"
    syahadat nabi ibrahim " la ilaha ilallah ibrahim kholilullah"
    syahadat nabi adam " la ilaha ilallah adam sofiyullah"

    ReplyDelete
  125. tidak ada masalah....
    syahadat nabi isa " la ilaha ilallah isa ruhullah"
    syahadat nabi ibrahim " la ilaha ilallah ibrahim kholilullah"
    syahadat nabi adam " la ilaha ilallah adam sofiyullah"

    ReplyDelete
  126. begitu aja kok repot..... hablumminAllah itu urusan masing-masing hamba dengan Allah Subhanahuwata'ala. Sudahkah Allah Subhanahuwata'ala bersamamu??...

    ReplyDelete
  127. assalam.... aku mau komen disini buat debat sehat apa debat ga sehat ya, aku jd pusing... nau gimana aku belajar doa kanzul arasy.. tolong dong yg mana yg benar baca jangan lailahaillaloh isa rulloh apa lewat aja... tolong bantu jawab, jangan pake urat.. kan pada ustad ajengan untuk apa ada google tp ko pd emosi semua... skg lillah aja, aku mau baca itu jd kikuk... baca jangan isa rulloh nya.. atau lewat aja... makasih.

    ReplyDelete
  128. tau ga aku jd pusing... bimbinglag orang" yg ga ngerti dan belajar, ko pada emosi ah... lieur, tolong gimana ini tuh... di baca jangan isa rulloh nya, atau lewat aja...?? udah dua kali aku baca doa itu kenapa mimpinya dilihatin ghoib,jin, mahluk aneh tidur pun aku gak lelap... jd gmN tolong bantu aku yg pasti nya dibaca jangan isa rulloh nya. makasih

    ReplyDelete
  129. hati hati sodara , saya anjurkan anda untuk mondok atu pesantren lagi

    ReplyDelete
  130. Postingan ga jelas dan berdasarkan Akal sendiri.
    Hati-hati mas, jgn asal mengartikan Ayat.

    Do'a KANZUL ARSY adalah doa yg sangat bagus, seperti halnya Do'a AKASAH, MUBAROK dll.

    Se-enaknya anda mempatwa sesat.

    ReplyDelete
  131. Di kerajaan kami menggunakan Isa Ruhullah, apakah kami semua sesat?, bagaimana ini?, dan banyak Pengamal Isa Ruhullah yang telah mendahului kami dan masih hidup di sinipun masih banyak yang amalkan Isa Ruhullah dengan bangganya, dan kami maknai Isa Ruhullah sebagai Nabi Isa Alaihissalam diberikan Ruh Oleh Allah kepada Siti Maryam tanpa seorang Ayah, La Ilaaha Illallah, Apabila Allah menghendaki maka tanpa seorang Ayah Ibunda Siti Maryam Bisa Melahirkan Nabi Isa Alaihissalaam. Allahummashalli 'ala siyidina Muhammad.

    ReplyDelete
  132. ISA RUHULLAH : MAKNA DALAM ARTIAN " RUH YANG DI ¤MULIAKAN¤ ALLAH SWT , DAN DITIPKAN KEDALAM RAHIM SITI MARYAM... ! SAYA JELAS DAN PAHAM #------------------------------» SEKARANG JANGAN BERDEBAT YANG TIDAK KARUAN/ANARKIS !!! SAYA RASA JALANKAN SAJA DULU SHOLAT 5 WAKTU_PUASA_BERZAKAT DAN MENJAUHI SEGALA LARANGANnya !

    ReplyDelete
  133. kalau bukan dari ruh.....Allah ,,,,,,terus dari ruh siapa isa itu daijadsikan....?

    ReplyDelete
  134. kalau blm paham benar......jangan mudah....menyalakan......karena yg tidak paham itu....berarti ilmunya masaih dangkal.......sekalaian manusia itu ruhnya dari mana....?........apakah ada makluk lain.....baca surat Al Araf ayat 172..........biar tau asal ruh manusia itu........cam kan itu.....

    ReplyDelete
  135. Assalamu'alaikum.. Begitu lama perbahasan ni dari tahun 2007 lg sekarang dh masuk tahun 2017..

    Perbahasan mengenai doa kanzul arasy..pada pendapat saya apa2 doa pun selagi tidak bercanggah dengan syariat boleh kita berdoa termasuklah doa kanzul arasy..doa itu xsemestinya dikhususkan dengan hanya berdoa dengan bahasa arab shj..apa2 bahasa pun kita boleh berdoa selagi ia tidak bercanggah dengan syariat..kalau tgk post2 kt sini membahaskan ayat yg terkandung dlm doa kanzul arasy iaitu Isa Ruhullah..itu adalah salah satu gelaran2 kepada nabi2
    ..bahasa arab ini bukan hanya sekadar faham sekadar lalu shj..bahasa arab ni kaya dengan bahasa2nya..ada nahu,sorof,balaghah dll..

    ReplyDelete
  136. Assalamualaikum Mas emjay...
    Cobalah jgn merusak islam dr dlm,
    Jgn jumud dlm beragama.sy tidak akan banyak berkata"...tp sy berdoa semoga mas emjay tabayyun dl sblm men tahzir.
    Wassalam

    ReplyDelete
  137. Assalamualaikum. tandai saja, kalau ada sosok yg suka itu amalan harom bi'dah dan lain2 itu jebolan unv alsaud arab saudi yg sering disebut wahabi.

    untuk referensi kebenaran dari amalan diatas. silahkan rujuk ust faisal di sini

    http://majelisalambashiroh.blogspot.co.id/2017/09/doa-kanzul-arasy-raja-dari-segala-doa.html

    ReplyDelete
  138. Ingat.. Setan Sedang Duduk Di dada Tuan Tuan Sekalian..
    Berpikirlah Bagi Yang Mempunyai Akal..
    Kembalilah pada Alquran Dan Hadis..Jika perselisihat tidak ada Penyelesaian nya Mintalah pada ALLAH Petunjuk..Insaallah Di Berikan Jalan yang Terang.. Astagfirullah... Astagfirullah.. Astagfirullah..

    ReplyDelete
  139. Bismillahirrahmaanirrahim
    Sungguh aku menyukai doa kunzul 'arsyi. Pendapatku!kalau kalimat 'ISA RUHULLAH yg di permasalahkan yaa tinggalkan saja kalimat tsb,Ambil yg baik saja tinggalkan yg salah jika itu salah, jangan hanya karena satu kalimat yg salah semua yg baik ikut terbawa bawa salah!

    ReplyDelete
  140. Jangan tudoh orang sesat kalau tak ber ilmu bahasa arab masut saya bukan bahasa arab kuching kurap masut saya bahasa arab yang boleh terjemah alquran dan hadis seperti balagra kalau sekirang nya kalau tudohan tak betol deraka hahanam kita masok saya sudah bichang anglamak yang fasik dalam bahasa arab dan biasa terjema buku hadia dan quran saemua nya tak berani chakap doa kunjol sesat

    ReplyDelete
  141. Ini mungkin bisa dijadikan gambaran.

    "Dialah yang menurunkan Al-Kitab (Al-Quran) kepada kamu. Di antara (isi)nya ada ayat-ayat yang muhkamat, itulah pokok-pokok isi al Qur´an dan yang lain (ayat-ayat) mutasyabihat. Adapun orang-orang yang dalam hatinya condong kepada kesesatan, maka mereka mengikuti sebahagian ayat-ayat yang mutasyabihat daripadanya untuk menimbulkan fitnah untuk mencari-cari ta´wilnya, padahal tidak ada yang mengetahui ta´wilnya melainkan Allah, dan orang-orang yang mendalam ilmunya berkata: "Kami beriman kepada ayat-ayat yang mutasyabihat, semuanya itu dari sisi Tuhan kami", dan tidak dapat mengambil pelajaran (daripadanya) melainkan orang-orang yang berakal."
    — Al-Imran Ayat: 7

    Contoh ayat mutasyabihat seperti ayat, “Tuhan yang Maha Pemurah, ber-istiwa’ di atas ‘Arsy”. (Thaha[20]: 5). Dalam ayat lain Allah berfirman,” Dan kepunyaan Allah-lah timur dan barat, maka ke manapun kamu menghadap di situlah wajah Allah. Sesungguhnya Allah Maha luas (rahmat-Nya) lagi Maha Mengetahui. (al-Baqarah[2]: 115).
    Demikian pula dengan ayat, Dan Ibrahim berkata: “Sesungguhnya aku pergi menuju kepada Tuhanku, dan dia akan memberi petunjuk kepadaku”. (al-Shaffat [37]: 99). Nabi Ibrahim dalam ayat tersebut mengatakan akan pergi ke Palestina.

    Dari ketiga ayat di atas terkesan keberadaan Allah ada di tiga tempat. Ayat pertama menyimpulkan, Allah ada di Arsy. Ayat kedua Allah ada di berbagai arah di muka bumi. Dan ayat terakhir menyimpulkan Allah ada di Palestina.

    Ayat-ayat tersebut menurut para ulama bersifat mutasyabihat sehingga maknanya tidak boleh diartikan secara literal. Sebab jika diartikan secara literal akan menimbulkan pengertian yang paradoks. Padahal terjadinya pertentangan dalam al-Qur’an itu tidak mungkin. Karenanya, harus meninggalkan maksud literal ayat-ayat mutasyabihat tersebut, dan mengembalikan pemahamannya kepada ayat yang muhkamat. Dalam hal ini ayat yang muhkamat yaitu firman Allah yang artinya:”Tidak ada sesuatupun yang serupa dengan Dia.” (al-Syura[42]: 11).

    Kesimpulan

    Apabila ditemukan nash-nash yang terkesan bertentangan, tidak boleh menyalahkan nash. Salahkan diri sendiri akibat kurangnya ilmu dan pemahaman, atau dangkalnya penelitian dan pembahasan. Kita harus ber-husnudhdhan (berbaik sangka) pada nash, dan ber-su’udhdhan (berburuk sangka) pada diri sendiri.

    ReplyDelete
  142. Saya membaca doa kanzul arasy selepas setiap solat asar.. about 10 minutes jer.. My rasa? I feel good and calm. My honest personal opinion.. please proceed with the doa if you feel it brings you closer to Allah, nabi nabi dan rasul, para sahabat dan juga para aulia.

    ReplyDelete
  143. Salamun a'laikum semua pembaca2 yg budiman..
    sy baru terbaca dlm blog tuan emjay..ada artikel yg sy setuju..dan ada yg sy kurang setuju dan ada jugak yg langsung tak bersetuju...
    Sy cerita sedikit ttg perihal sy,sedari kecil sy mempelajari amalan2 sunni@aswaja hingga lps sek.menengah.. slps abis sek. sy mempelajari ad-Dean ul-Islam berteraskan 2 sumber hukum..iaitu Al-Quran dan Hadis... pegangan salafus soleh...
    Kemudian meningkatnya umur dlm sekitar 28thn mula mencari ttg hakikat diri yg kemudian membawa sy ke dlm jurusan rohaniah...jgn tanya sy..siapa guru sy...dan dr pencarian dan pengalaman hidup mgkn berbeza2 antara kita...pelbagai jenis aliran yg sy berjumpa..secara berdepan samada guru..guru tua atau pengikut kanan..baik dari golongan salaf..,golongan habib,golongan bathiniyah, gerak BBM,Hasan anak Rimau,KBSuci,ayah pin,tariqat naqsyabandiah guru besar dr Syria,syiah,golongan "anti Hadis" arwah Pak Kassim, Quranis,...pun sy dapat berjumpa... "PERSOALANNYA KENAPA BANYAK CABANG PEMAHAMAN YG BERSIMPANG SIUR..MASING2 MENGATAKAN DIA SHJ YG BERADA DILANDASAN YG BENAR???,DAN KENAPA PERKARA INI BOLEH BERLAKU???bukan bercakap besar..maaf..sy insan kerdil yg tidak punya apa2...Dulu..krn minat kpd ilmu,byk buku atau kitab sy pernah baca..dr bible al-Quran,hadis....bersuluk.. kitab ulama...Syeikh Mahmod Syaltut,Syah waliyullah, Muhammad bin Abdul Wahab,kitab Hindu...BBM stop...jangan nnti ada yg cop sy ni berfahaman mujassimah,hinduisme,dan pluralisme...APA YG INGIN SY SAMPAIKAN DISINI.. ARTIKEL TUAN BOLEH DITULIS..KRN INI BLOG TUAN,TETAPI TUAN PERLU INGATKAN PENGUNJUNG BLOK INI DILARANG KERAS UTK BERTAQLIQ & MENGAMALKAN APA JUA TULISAN INI,SILA RUJUK KEPADA GURU YG ARIF..JUGAK ELAKKAN PERBINCANGAN DALAM ALAM MAYA..KRN BANYAK YG BURUK DARI YG BAIK..JIKA INGIN BERBINCANG SILALAH BERSEMUKA ATAUPUN PM PERSONAL..INI UTK MENGELAKKAN SALAH FAHAM TERJADI...
    Lama juga sy berenang dlm bidang rohaniah..dan nasib baik tidak isim,krn seorg guru itu anak murid tok ayah.. seperguruan dgn ayah pin yg telah menyeleweng tu...faham spt ibnu Arabi,Mansur al-Hallaj,Syeikh Siti Jenar,Ibnu Taimiyyah, Muhammad bin Abdul Wahab,Al-Maturidiy,Abu Hasan al-Asy'ari,ibnu Sina,Buya HamkaBapak Bagindo Muchtar, Syeikh Mahmud Shaltut,..faham Muhammadiyah Qadiani,...TIDAK SEMUA kefahamannya..sesat dan menyeleweng...MEREKA BERIJHTIHAD DIJALAN ALLAH..saya dapat dudukkan dan susunkan kefahaman mrk pd tempatnya dlm diri sy dan dlm pengamalan hidup sy seharian baik dr segi pergaulan masyarakat,sanak saudara,rakan2 dlm hal perubatan fizik dan metafizik al-hamdulillah...sy dpt kefahaman yg jitu dlm hal ini..Jadi dlm hal doa khanzul A'rasy yg dibawa oleh Imam2 dulu2 tidak ada salahnya.. walaupun ada kalimah Isa Ruhullah...Nak tahu kenapa?Mengkaji lah..ilmu yg tuan Emjay tu bukan sy kata 100% salah...sebab setakat itu je kefahaman tuan..klu nak kata utk diri sendiri bid'ah dholallah..setelah tuan sediakan hujah dan dalil,teruskan dgn pegangan tuan,sy tak salahkan tuan,krn kefahaman tuan setakat itu shj..sy tidak merendahkan martabat tuan emjay sebab tuan seorg pensyarah dan Haji,cuma klu nak berbincang bukan utk berdebat...boleh je kita bersua...sy pun biasa dgr kuliah dan ceramah dr.Maza, Dr Rozaimi,ustaz Hasan,ustaz Salman dll..pada sy ada yg benar,ada yg lebih benar..dan ada yg *Maha Benar* iaitu Allah subhanahu wata'ala..

    ReplyDelete
  144. Doa Kanzul 'arsy sangat baik di amalkan...Mujarab..masalah perdebatan ada ayat isa ruhullah itu berasal dari kosa kata, tata bahasa yang sangat tinggi yang tidak sembarang orang bisa mengartikan dalamnya arti kata tersebut..yang pastinya tidak menyalahi aturan.karena memang Atas kehendak ALLAH SWT, Nabi Isa di tiupkan langsung Ruhnya kepada Maryam tanpa hubungan biologis dari manusia..
    Silahkan konsultasi ke Al Ustadz ABDUL SHOMAD...

    ReplyDelete
  145. Allah kata maka kami tiupkan roh kami.Roh sapa tu? hawau tul la lu org benda kecik sampai bertahun bahas tak abis.

    ReplyDelete
  146. Allah kata maka kami tiupkan roh kami.Roh sapa tu? hawau tul la lu org benda kecik sampai bertahun bahas tak abis.

    ReplyDelete
  147. Allah kata maka kami tiupkan roh kami.Roh sapa tu? hawau tul la lu org benda kecik sampai bertahun bahas tak abis.

    ReplyDelete
  148. Mufti perlis memang wahabj semua bende nk kata haram

    ReplyDelete
  149. Saya hanya mencoba meluruskan apalah kita umat terahir yang mengikuti sunnah Rasul Rahmatan Lill Alamiin Muhamad SAW, sekiranya kalaupun bisa doa kanzul Arsy haruslah Muhammad Ruh Allah bukannya Isa Ruhullah karena kita ummatnya Nabi Muhammad, tetapi tidak demikian adanya . Dan lagi tidak ada dalil yg kuat untuk doa kanzul Arsy tersebut dari perawih perawih hadist sebelumnnya, Wallahu A'lam Bishawab , Sekiranya kita tetap Istiqomah dengan berpegangan dg Quran dan Assunah.

    ReplyDelete
  150. doa khunzul arazy itu doa kebenaran ruh ini milik siapa milik Allah kan masa ruh ini milik manusia . Salahnya di mana gak ada. kalangan sufi ahli makrifat yg mengenal Allah Aulia kekasih Allah ahli kitab hafal Alquran hafal ribuan hadis.

    ReplyDelete
  151. WALLAH HU ALAM ... SALAM TAHUN BARU FRIDAY 05 JANUARY 2024 . SEMOGA YANG BIAR TAHU JANGAN KELIRU TU FAHAM. AMERIKA DAH KE BULAN KITA MASIH BERHUJAH TENTANG DOA KANZUL ARASY . YA MEMANG AMERIKA KEBULAN ... BELUM CUKUP HEBATTTT. RASULULLAH S.A.W. PERGI LAGI JAUH .. LEBIH JAUH DARI BULANNNNNN .... FROM ACEH WITH LOVE ٱللَّٰهُ أَكْبَرُ

    ReplyDelete
  152. AKU TETAP AKU ... BUKAN SENANG HENDAK SENANG, TAMBAH TAMBAHHHH MENJELANG TAHUN 2024 INI , SABOR AJELE KOMER OI . ALLAH TETAP ADA ... Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan hutang jin mati meninggalkan dendam pada keturunan ADAM A.S. 🙄

    ReplyDelete
  153. ALLAH HU AKBAR
    ALLAH HU AKBAR IF WE DO NOT WORSHIP GOD. ALLAH S.W.T. IS STILL REAL GOD @ REMAIN FOREVER ALL. BUT PEOPLE NOT SAME WE ARE SERVANT . REALISE . IF NOT FREE stamp of disobedient SERVANT ... DO YOU KNOW 😭😭😭🔥🔥🔥🕌🕌🔥😭

    ReplyDelete
  154. ٱللَّٰهُ أَكْبَرُ
    ٱللَّٰهُ أَكْبَرُ
    ٱللَّٰهُ أَكْبَرُ

    ReplyDelete