Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ pembaca mukmin sekelian

.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Selamat datang ke Laman Emjay. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik, hidayah, rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Aku telah tinggalkan pada kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya, (iaitu) Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya.

Wednesday 30 May 2007

Penjelasan berkenaan Selawat Syifak dan Selawat Tafrijiah.





Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Assalamualaikum wbh sekalian pembaca Laman Emjay.

Pada 22 Mei 2007 saya telah upload artikel bertajuk Bomoh semakin berani atau ulamak semakin lesu!!!!!!!!!!!. Artikel ini alhamdulillah telah mendapat respons yang memberangsangkan dan reply untuk artikel tersebut sehingga hari ini berjumlah lebih dari 70 kesemuanya. Antara reply tersebut adalah reply berhubung dengan selawat syifa. Reply berhubung selawat syifa ini benar-benar mencabar pegangan saya.

Apabila Selawat Syifak sudah masuk thread ini, saya benar-benar menjadi serba salah, dibiarkan tidak boleh seolah-olah saya meredhainya. Saya dengan ini telah berusaha mencari seseorang untuk membantu menyelesaikan isu selawat syifak dan Alhamdulillah saya telah dipertemukan dengan seorang yang memang berpengetahuan luas tentang ilmu hadis dan ilmu bahasa Arab. Berikut adalah ulasan hamba Allah ini berkenaan selawat syifak dan selawat tafrijiah.
                                            ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Komen berhubung Selawat Syifak


 Maksudnya: "Ya Allah! Selawatkanlah ke atas penghulu kami (Nabi) Muhammad, penawar hati dan pengubatnya (hati), penyihat badan dan penyembuhnya (badan), pemberi cahaya penglihatan dan pemancarnya, juga ke atas ahli keluarga dan sahabat Baginda serta berkati sejahterakanlah."

Menurut ilmu tatabahasa arab, gantinama akan kembali kepada nama yang disebut pada bahagian akhir ayat. Dalam kes selawat syifak, nama Nabi Muhamad saw telah disebut pada hujung ayat ……..sayyidina muhammadin.

Lafaz ……Muhammadin berbaris dua bawah pada akhirnya dan lafaz ….tibbilqulub hingga ….wadhia iha berbaris bawah kesemuanya. Ini menjelaskan bahawa ….tibbi… sehingga ….wadhia iha… adalah sifat kepada Nabi Muhamad saw yang boleh mengelirukan pembacanya sehingga dia beriktikad bahawa nama Nabi Muhamad SAW mempunyai kuasa yang boleh menjadi penawar kepada hati-hati (kalbu-kalbu) dan juga penawar / penyembuh dan juga menjadikan badan sihat dan juga menyembuhkan penyakit-penyakit serta menjadi cahaya kepada penglihatan mata hati.

Sedangkan kami ahlisunnahwaljamaah beriktikad bahawa Nabi SAW sudah wafat dan adalah mustahil baginda boleh kembali ke dunia dan memberi manfaat kepada mereka yang menggunakan doa ini tanpa mengamalkan sunnahnya.

Komen mengenai  Selawat tafrijiah.



Maksudnya Ya Allah, anugerahkan rahmat dan kesejahteraan yang sempurna ke atas penghulu kami Nabi Muhammad, yang dengannya terhurai apa yang tersimpul, terlepas daripada segala kesusahan, juga ditunaikan segala hajat, dan tercapai segala keinginan, dan akhir hayat yang baik, dan dicurahkan rahmat, hasil keberkatan wajahnya, yang mulia, kerahmatan dan kesejahteraan yang sempurna Engkau anugerahkan juga ya Allah, ke atas keluarga dan sahabatnya dengan kiraan setiap kerdipan mata, juga hembusan nafas dan setiap bilangan ilmu yang ada bagiMu.

Tafrijiah dari sudut bahasa arab membawa maksud menyelesaikan kesusahan.
Ijmak dari semua ahlisunnah waljamaah bahawa sesiapa yang meninggal dunia maka sudah terputus hubungannya dengan dunia. Termasuklah semua rasul-rasul dan para nabi. Hanya mereka yang berpegang kepada ajaran yang sesat bernama BRILWI (banyak diamalkan di India dan Pakistan) yang beriktikad bahawa Nabi Muhamad SAW boleh kembali ke dunia ini pada bila-bila masa khususnya ketika diseru oleh manusia.

Adalah sudah jelas bahawa Nabi Muhamad SAW seumur hidup baginda memperjuangkan kesucian akidah Islam yang mentauhidkan hanya Allah SWT.

Berikut adalah pesanan Nabi yang terakhir sebelum baginda wafat mafhumnya: “Laknat Allah kepada orang Yahudi dan Nasrani yang menjadikan kubur-kubur Nabi-Nabi mereka sebagai tempat untuk beribadah.” Riwayat dari Imam Muslim.

Nabi SAW melarang kita semua mengikuti jejak orang Yahudi dan Nasrani.

Sebelum kita pergi lebih lanjut tentang selawat tafrijiah, marilah kita semua belajar tatabahasa arab iaitu lafaz allazi tanhal…. Lafaz allazi ini adalah perkataan penghubung yang berfungsi bagi menghubungkan nama yang sebelumnya dengan perbuatan yang seterusnya. Nama yang sebelum allazi adalah nama Nabi Muhammad manakala perbuatan selepas pembuatnya atau pelakunya adalah merujuk kepada perbuatan Nabi Muhammad.

Mengikut selawat tafrijiah ini, ada 6 perkara yang sangat penting di dalam selawat tersebut yang ingin saya tonjolkan di mana 6 perkara ini seolah-olah telah menjadi tugas Nabi Muhammad selepas beliau wafat iaitu:

tanhalubihilukad  terjemahannya terbuka dengannya ikatan-ikatan. Gantinama  dalam bihi kembali kepada nama Muhammad yang disebut sebelum perkataan penghubung allazi. Ikatan-ikatan sekiranya merujuk kepada surah al falak …. ‘ukad… membawa makna ikatan yang dibuat oleh syaitan. Apabila Nabi saw terkena sihir yang diusahakan oleh bomoh perempuan yahudi, Nabi sendiri tidak mampu mengatasi perbuatan sihir ini sehinggalah turun malaikat Jibril atas perintah Allah untuk mengajarkan kepada Nabi Muhamad saw cara merawat sihir iaitu dengan membaca surah Al Falak dan surah An Naas dan berdoa kepada Allah swt. Sekiranya sewaktu Nabi masih hidup dan terkena sihir ini, Nabi sendiri tidak mampu untuk menangani kesan sihir  tersebut sehinggalah beginda membaca surah Al Falak dan surah AN Naas lalu berdoa kepada Allah, mana mungkin selepas wafatnya, beginda tiba-tiba mampu pula untuk menyembuhkan sihir (membuka ikatan) orang lain. Dengan ini adalah jelas bahawa tugas menyembuhkan dan merawat sihir atau ikatan adalah hanya tugas Allah SWT dan bukanya tugas nabi SAW. Apa yang paling penting di sini ialah, barangsiapa yang beriktikad bahawa Nabi Muhamad saw boleh selepas wafatnya dipohon untuk merawati atau membuka ikatan sihir, maka mereka telah mempersekutukan Allah SWT

Benarlah kata Nabi saw dalam hadis baginda yang sahih dari riwayat Muslim: mafhumnya:
Bersumber dari Abu Sai’id Al Khudri, dia berkata: “Rasulullah saw bersabda: “Sungguh kalian telah mengikuti sunnah orang-orang sebelum kamu sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta. Sampai mereka masuk lubang biawak pun  kalian akan mengikuti mereka”. Kami berkata: “Wahai rasulullah, orang-orang Yahudi dan orang-orang Nasrani?”. Beliau bersabda: “Siapa lagi”.”.

Maka sudah jelas bahawa umat Islam telah mengikuti ajaran Yahudi yang menyembah Nabi Uzair dan Nasrani yang menyembah Nabi Isa dan kini umat Islam pula mengikut jejak langkah mereka dengan menyembah Nabi Muhammad saw.

                  ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sekian semoga dengan penjelasan ini diharapkan pembaca Laman Emjay dapat mengutip ilmu yang berguna.

 Sekian wassalam wallahua'lam

Emjay 

134 comments:

  1. Salam, dengar pula penjelasan Dr. Haron Din


    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    Akhir-akhir ini terdapat golongan tertentu yang mempertikaikan bacaan Selawat Syifa’ dan Selawat Tafrijiyyah. Mereka mengatakan bahawa mengamalkan selawat-selawat ini boleh membawa kepada syirik kerana membesarkan nabi Muhammad s.a.w. lebih daripada Allah SWT.

    Untuk memperjelaskan tentang kekeliruan ini, Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din telah menerangkan dengan panjang lebar. Anda patut mendengar penjelasan ini dan untuk mendengarnya anda boleh muat turun di bawah ini


    Sumber 1 :http://www.darussyifa.org/audio/PenjelasanTentangSelawatSyifa&Tafrijiyah.rm

    Sumber 2: http://www.darussyifa.org/audio/PenjelasanTentangSelawatSyifa&Tafrijiyah.zip

    Sumber 3:http://www.darussyifa.net/Audio/PenjelasanTentangSelawatSyifa&Tafrijiyah.rm


    Sedikit Ulasan:

    Dalam buku Doa & Rawatan Penyakit yang di karang bersama oleh Y.Bhg Dato’ Dr. Haron Din & YB. Dr. Amran Kasimin menterjemahkan makna Selawat Syifa’ seperti berikut;


    Terjemahan:
    “Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami, Muhammad s.a.w. yang menyembuhkan hati-hati, penawarnya dan kesejahteraan badan, kesembuhan juga cahaya penglihatan dan berilah rahmat keberkatan dan kesejahteraan atas keluarga dan sahabatnya”

    Dalam terjemahan makna ini ada sedikit timbul kekeliruan kerana menyebut “Muhammad s.a.w. yang menyembuhkan hati-hati”. Persoalannya siapa yang memberi kesembuhan. Dalam terjemahan ini jika dibaca secara langsung memang ada sedikit kekeliruan kerana seolah-olah nabi Muhammad yang menyembuhkan hati-hati.

    Dalam persoalan Selawat Syifa ini Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din menjelaskan seperti berikut; di dalam kamus Bahasa Arab yang masyhur iaitu Kamus al-Munjid, perkataan “Tib” adalah bermaksud “’ilaj” iaitu di dalam bahasa Melayu bermakna “Ubat” atau “Penawar”. Ia bukan bermaksud “Syafi’ iaitu menyembuhkan.

    Dengan itu kalau diterjemahkan ِiaitu “Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami nabi Muhammad s.a.w. yang menjadi penawar kepada hati-hati”

    ‘Iktikad kita perlu diperbetulkan supaya tidak syirik kepada Allah SWT. Allah SWT. sahaja yang boleh memberi kesembuhan. Kesembuhan hanya milik Allah SWT.

    Semoga Allah SWT. sentiasa menjauhkan kita daripada syirik kepada-Nya.

    Wallahhu ‘alam

    Webmaster Darussyifa’

    ReplyDelete
  2. Mengucapkan salam, diharap dapat kiranya Ust. Emjay membuat artikel/tajuk khusus tentang KARIN yang saya rasa rata-rata orang masih keliru ... terima kasih moga Allah membalas segal ilmu yang Ust curahkan/berkongsi bersama di blog/website ust ini.... tyerima kasih

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Wr. Wb.

    Rasulullah SAW mengajarkan kepada umatnya apa yang paling ringan dan mudah untuk diamalkan oleh para umatnya, ini disebabkan sifat kasih sayang beliau yang begitu dalam kepada sekalian umatnya.

    Begitu juga halnya dengan cara bersalawat kepada beliau, beliau telah mengajarkan bentuk salawat yang paling ringan dan mudah untuk dilaksanakan,"Allaahumma salli 'alaa Muhammad wa 'alaa aali Muhammad...." ini lah bentuk salawat yang paling asas dan paling menepati sunnah beliau sebab sesuai dengan apa yang beliau telah ajarkan.

    Adapun salawat2 yang lain yang telah diciptakan oleh para ulamak atau siapa saja sebagai pecinta beliau, pada hemat saya bukan tak boleh kita menggunakan untuk bersalawat dengannya, hanya saja kita harus waspada dan berhati2, sebab kadang kala dalam salawat2 tersebut terdapat perkara2 yang agak atau memang berbau unsur yang mensyirikkan Allah Ta'aalaa, seumpama salawat yang mengandungi bentuk TAWASSUL kepada orang atau perkara yang tidak menepati syariat Islam dan cenderung diharamkan oleh syariat Islam itu sendiri.

    Oleh itu dalam bersalawat kepada junjungan kita MUHAMMAD SAW pun kita harus berhati2 dan pandai2 meilih mana di antara salawat yang menepati syariat dan mana pula yang kurang menepati atau malah bercanggah dengan syariat Islam.

    Wallaahu aklam bissawaab.
    Albangkawy66.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum wbh padeiyapak

    Mengenai soalan sdr, bagaimana dengan artikel bertajuk KHADAM AYAT DAN SECEBIS KISAH SEORANG PERAWAT TRADISIONAL di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/88.

    Untuk membantu kefahaman berkaitan soalan sdr, mungkin elok baca juga artikel saya bertajuk Iblis, syaitan dan jin di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/93

    Kalau masih belum jelas, sila email saya di kangmasjb@hotmail.com

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  5. Confident betul dalam menegakkan hujah
    Qardawi pun relax jer...

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum Ustaz;

    Setelah mengikuti laman ustaz, saya jadi agak takut, sebab tak tahu apa yang saya buat dulu itu apakah dikira sebagai terkeluar dari landasan.

    Ceritanya begini. Nenek saya telah mengalami saya keadaan yang ganjil sebelum kematian beliau lebih kurang tiga tahun lepas. Dia asyik menceritakan dia nampak "anak-anak" kecilnya yang duduk kat tangga, yang tengah lapar. Sedangkan dia dah tak ada anak kecil. Yang Bongsu pun dah berusia 60 tahun. Tenaganya sangat kuat. Dia berlari telanjang di belakang rumah dikampung, dan kesian makcik saya yang bujang ter[paksa kejar dia nak tutup dia dengan baju. Dia juga baring tengah jalan dan banyak lah perangai ganjil.

    Makcik saya menelefon saya minta bantuan. Setelah bertanya-tanya dengan kawan-kawan, saya jumpa seorang ustaz, namanya Ust Z. Ust Z nie seorang hafiz dan mempunyai gelaran besar di menara gading. Setelah berbincang dengan dia, dia recommend saya mengambil seorang kenalannya dari kampung dia yang dikatakan sebagai boleh buang "benda" yg ada kat nenek saya. Atas nasihat Ust Z, saya pun setuju lah sebab kesian makcik saya bulan puasa letih jaga nenek yang bertenaga dan asyik buat hal.

    Tiba hari yg dijanjikan, datanglah bomoh nie khusus dari kelantan. Sesampai dirumah nenek di kampung, bomoh nie minta telur dan daun sirih. Dia tanya ada simpan duit tembaga ke atau atau simpan keris melayu lama ke? Nenek kata tak ada? Dia tanya nenek ada buat amalan baca apa-apa ke? Makcik kata ada, saya pun tak ingat bunyi bacaannya. Bomoh nie kata itu amalan pendinding diri. Bomoh nie pun mulalah baca ayat-ayat Al-Quran dan tiup-tiup kat nenek. Lepas itu dia tekan-tekan ibu jari kaki dan juga ibu jari tangan nenek. Dia tengok-tengok hidung nenek, katanya nak tengok ada tanda-tanda nak mati tak.

    Lepas itu bomoh itu, buat sesuatu dan dia kata dah berjaya masukkan jin pendinding dalam telur yg ditebuk atasnya. Dalam perjalanan balik dia lepaskan daun sereh dengan telur-telur tadi dalam sungai. Sebaik kita balik, nenek terus menjadi makin lemah. Sebelum ini, nenek adalah segar bugar. Selepas itu, makcik bagitahu yang nenek kian hari kian lemah. Akhirnya, nenek meninggal, iaitu seminggu selepas rawatan bomoh tadi.

    Saya ingin tanya Ust Emjay, adakah cara yg digunakan oleh bomoh ini okay? Adakah ia mempunyai amalan syirik? Jawapan dari Ustaz Emjay amatlah dihargai. Terima kasih. Wassalam.

    EBKC

    ReplyDelete
  7. waalaikussalam wbh sdr ebkc

    Berikan saya sedikit tempuh. insya-Allah saya akan memberikan jawapan dalam masa terdekat.

    Emjay

    ReplyDelete
  8. Terima kasih kerana sudi luangkan masa untuk memberi jawapan. Insya-Allah, saya akan menunggu jawapan tuan.

    ReplyDelete
  9. Akhir-akhir ini terdapat golongan tertentu yang mempertikaikan bacaan Selawat Syifa’ dan Selawat Tafrijiyyah. Mereka mengatakan bahawa mengamalkan selawat-selawat ini boleh membawa kepada syirik kerana membesarkan nabi Muhammad s.a.w. lebih daripada Allah SWT.

    Untuk memperjelaskan tentang kekeliruan ini, Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din telah menerangkan dengan panjang lebar. Anda patut mendengar penjelasan ini dan untuk mendengarnya anda boleh muat turun di bawah ini


    Sumber 1 :http://www.darussyifa.org/audio/PenjelasanTentangSelawatSyifa&Tafrijiyah.rm

    Sumber 2: http://www.darussyifa.org/audio/PenjelasanTentangSelawatSyifa&Tafrijiyah.zip

    Sumber 3:http://www.darussyifa.net/Audio/PenjelasanTentangSelawatSyifa&Tafrijiyah.rm


    Sedikit Ulasan:

    Dalam buku Doa & Rawatan Penyakit yang di karang bersama oleh Y.Bhg Dato’ Dr. Haron Din & YB. Dr. Amran Kasimin menterjemahkan makna Selawat Syifa’ seperti berikut;


    Terjemahan:
    “Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami, Muhammad s.a.w. yang menyembuhkan hati-hati, penawarnya dan kesejahteraan badan, kesembuhan juga cahaya penglihatan dan berilah rahmat keberkatan dan kesejahteraan atas keluarga dan sahabatnya”

    Dalam terjemahan makna ini ada sedikit timbul kekeliruan kerana menyebut “Muhammad s.a.w. yang menyembuhkan hati-hati”. Persoalannya siapa yang memberi kesembuhan. Dalam terjemahan ini jika dibaca secara langsung memang ada sedikit kekeliruan kerana seolah-olah nabi Muhammad yang menyembuhkan hati-hati.

    Dalam persoalan Selawat Syifa ini Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din menjelaskan seperti berikut; di dalam kamus Bahasa Arab yang masyhur iaitu Kamus al-Munjid, perkataan “Tib” adalah bermaksud “’ilaj” iaitu di dalam bahasa Melayu bermakna “Ubat” atau “Penawar”. Ia bukan bermaksud “Syafi’ iaitu menyembuhkan.

    Dengan itu kalau diterjemahkan ِiaitu “Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami nabi Muhammad s.a.w. yang menjadi penawar kepada hati-hati”

    ‘Iktikad kita perlu diperbetulkan supaya tidak syirik kepada Allah SWT. Allah SWT. sahaja yang boleh memberi kesembuhan. Kesembuhan hanya milik Allah SWT.

    Semoga Allah SWT. sentiasa menjauhkan kita daripada syirik kepada-Nya.

    Wallahhu ‘alam

    Webmaster Darussyifa’

    ReplyDelete
  10. nape ustaz x jumpe sendri dgn tuan guru dr haron din?mnanti sebuah jawaban...

    ReplyDelete
  11. Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi Maha Penyayang

    Berkatilah dan rahmatilah Ya Allah dengan penulisan ini dan berkatilah dan rahmatilah kepada mereka yang membaca tulisan ini.

    Assalamualaikum wbh ebkc dan sekelian muslimin

    Saya sebenarnya merasa amat bersyukur kepada Allah SWT di atas limpah rahmatNya kepada sdr ebkc dapat menilai perbuatan ebkc yang lalu. Semoga hari esok ebkc sentiasa lebih baik dari hari sebelumnya dan akhirnya dimatikan Allah dalam Iman.

    Soalan ebkc sangat baik sekali, alhamdulillah dan saya kategorikan dalam kategori heavyweight. Dalam soalan seperti ini, membiarkan sahaja persoalan ini membawa implikasi buruk dan kalau menjatuhkan hukum juga mungkin ada manusia yang tidak gemar dengannya. Dalam situasi ini saya sekadar mencari redho Allah SWT.

    Soalan seperti ini tidak boleh dijawab sekadar boleh atau tidak boleh, atau sekadar diharuskan dan mensyirikkan. Berikut adalah antara hujah saya dalam memutuskan situasi ini setelah berbincang dengan beberapa hamba Allah termasuk pakar rujuk saya seorang ustaz ahli Quran dan hadis. Semoga Allah terus merahmati hamba-hamba Allah ini.

    Nas 1:
    As Saad
    [34]
    Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji Nabi Sulaiman (dengan satu kejadian), dan Kami letakkan di atas takhta kebesarannya satu jasad (yang tidak cukup sifatnya) kemudian ia kembali (merayu kepada Kami): -
    [35]
    Katanya: " Wahai Tuhanku! Ampunkanlah kesilapanku, dan kurniakanlah kepadaku sebuah kerajaan (yang tidak ada taranya dan) yang tidak akan ada pada sesiapapun kemudian daripadaku; sesungguhnya Engkaulah yang sentiasa Melimpah kurniaNya ".
    [36]
    Maka (Kami kabulkan permohonannya lalu) Kami mudahkan baginya menggunakan angin yang bertiup perlahan-lahan menurut kemahuannya, ke arah mana sahaja yang hendak ditujunya;
    [37]
    Dan (Kami mudahkan baginya memerintah) Jin Syaitan; (ia memerintah) golongan-golongan yang pandai mendirikan bangunan, dan yang menjadi penyelam (bagi menjalankan kerja masing-masing).
    [38]
    Dan Jin-jin Syaitan yang lain dipasung dalam rantai-rantai belenggu.
    [39]
    (Serta Kami katakan kepadanya): " Inilah pemberian Kami (kepadamu), maka berikanlah (kepada sesiapa yang engkau suka), atau tahankanlah pemberian itu; (terserahlah kepadamu) dengan tidak ada sebarang hitungan (untuk menyalahkanmu) ".

    Nas 2:
    Nabi saw melakukan solat wajib, lalu tiba-tiba menggenggamkan tangannya. Ketika selesai solat para sahabat bertanya: "Wahai Rasulullah, apakah ada sesuatu yang baru dalam solat?". Sabdanya:

    "Tidak, tetapi sesungguhnya setan hendak lewat dihadapanku, lalu aku cekik sampai tangan ku merasakan dinginnya mulut setan itu. Demi Allah, seandainya saudara ku Nabi Sulaiman, tidak mendahului ku, niscaya akan aku ikat setan itu di salah satu tiang masjid ini supaya boleh dilihat oleh anak-anak penduduk Madinah.
    Hadis sahih riwayat Ahmad, Daraqutni dan Thabarani

    Berdasarkan kupasan dari nas 1 di atas serta di dalam Al Quran lainnya, Allah telah memberikan kelebihan ke atas Nabi Allah Sulaiman seperti boleh memerintah haiwan dan jin termasuk jin setan. Nabi Allah Sulaiman juga berdasarkan hadis mempunyai 70 orang isteri. Kelebihan ini Allah hanya berikan kepada Nabi Sulaiman. Dalam ayat 35 di atas, Nabi Allah Sulaiman berdoa "..dan kurniakanlah kepadaku sebuah kerajaan (yang tidak ada taranya dan) yang tidak akan ada pada sesiapapun kemudian daripadaku; .." dan dalam ayat 36 dan 37 pula Allah memakbulkan permohonan Nabi Sulaiman ini dengan mengizinkan pelbagai kelebihan sehingga mampu mengawal angin dan jin setan. Apa yang sangat penting sekali difahami di sini ialah bahawa Nabi Sulaiman berdoa agar kelebihan ini tidak diberikan kepada semua umat selepasnya termasuk Nabi Muhamad dan Nabi-nabi lain (yang tidak akan ada pada sesiapapun kemudian daripadaku).

    Berdasarkan kupasan nas 2 di atas, Nabi Muhammad saw walaupun mempunyai kelebihan sehingga mampu mencekik jin setan sehingga setan ini tidak dapat lari, namun kerana

    ReplyDelete
  12. Suara al-Sunnah
    Buletin Jabatan Mufti Negeri Perlis
    Bil. 1 April 2007


    Perkataan Selawat Syifa' sering kita dengar dan lihat dalam masyarakat kita. Selawat ini pada mulanya telah terbudaya di kalangan masyarakat Islam di Malaysia sebagai bacaan eksklusif dan peribadi, tetapi kelihatan menjadi semangkin popular sehingga ada yang menjadikannya zikir dan doa selepas solat fardhu atau sebagai pembuka ucapan secara kekal. Lafaz selawat yang dimaksudkan itu adalah seperti berikut:
    اللهمّ صَلِّ على سَيِّدِنَا مُحَمَّد طِبِّ القُلُوْبِ وَدَوَائِهَا وَعَافِيَةِ الأبْدَان وَشِفَائِهَا وَنُوْرِ الأبصَارِ وَضِيَائِهَا وَعَلى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَبَارِكْ وَسَلِّمْ
    Maksudnya: "Ya Allah! Selawatkanlah ke atas penghulu kami (Nabi) Muhammad, penawar hati dan pengubatnya (hati), penyihat badan dan penyembuhnya (badan), pemberi cahaya penglihatan dan pemancarnya, juga ke atas ahli keluarga dan sahabat Baginda serta berkati sejahterakanlah." (Prof. Dr. Harun Din & Amran Kasimin, Rawatan Pesakit Menurut al-Quran dan al-Sunnah, hal. 32)
    Terjemahan yang didasarkan kepada kedudukan i'rab ini seolah-olah telah menyifatkan Nabi Muhammad saw dengan sifat maha perawat, maha pengubat, maha penyihat maha penyembuh, maha peberi cahaya, dan maha pemancarnya. Persoalannya, apakah harus menyifatkan Nabi Muhammad saw dengan sifat demikian, sedangkan ia adalah sifat-sifat khusus bagi Allah swt yang tidak boleh dikongsi oleh sebarang makhluk ? Apakah alasan yang mewajarkan penyifatan Nabi Muhammad saw dengan sifat-sifat tersebut?
    Prinsip ilmu tauhid telah menetapkan bahawa Alah swt itu maha esa dan wajib diesakan pada sifat-sifatnya sebagaimana dia juga wajib diesakan pada rububiyyahnya dan uluhiyyahnya. (al-Uthaimin, Muhammad bin Soleh, Aqidah Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah, Ter. Muhamad Yusuf Harun)
    Nama-nama dan sifat-sifat yang khusus bagi Allah swt tidak boleh dikongsi dengan sebarang makhluk kerana perkongsian itu berakna mensyirikkan(menyekutukan) sifat makhluk dengan sifat al-Khaliq. (al-Qahtani: Sa'id Ibn 'Ali, Syarh Asma' al-Husna fi Dau' al-Kitab wa al-Sunnah, hal. 51)
    Allah swt berfirman:
    Maksudnya: "Tiada sesuatu yang sebanding dengan (Zat, Sifat-sifat dan pentadbiran)Nya, dan Dialah yang maha mendengar lagi maha melihat." (al-Syura: 11)
    Allah swt juga berfirman:
    Maksudnya: "Dan apabila aku sakit, Maka dialah (Allah swt) yang menyembuhkan penyakitku." (al-Syu'ara:80)

    Dalam sebuah hadith baginda saw mengajar umatnya agar membaca doa berikut:

    Maksudnya: "Ya ALlah tuhan sekelian manusia, maha penghilang segala penyakit, sembuhkanlah ! Engkaulah maha penyembuh, tidak ada penyembuh melainkan engkau dan tidak ada penyembuhan melainkan penyembuhan engkau. (sembuhkanlah) dengan suatu sembuhan yang tidak meninggalkan penyakit sedikitpun." (Riwayat al-Bukhari)

    Ungkapan: "Engkaulah yang maha penyembuh, tidak ada penyembuh melainkan engkau." jelas menunjukkan bahawa sifat penyembuh itu adalah sifat khusus bagi Allah swt yang tidak boleh dikongsi oleh makhluk. Struktur ayat yang mengandungi nafy (penafian) dan huruf nafy (La) dan diikuti ithbat (penetapan) dengan huruf istithna' (illa) memberi konsekuensi penafian dan penetapan yang kuat, sama seperti ungkapan kalimah Tauhid La Ilaha Illallah yang menfikan segala tuhan selain Allah dan menetapkan ketuhanan itu padanya semata-mata.

    Dengan perkataan lain, doa yang diajarkan oleh Nabi saw ini menafikan sifat penyembuh bagi selain Allah swt dan menetapkan sifat itu padaNya semata-mata, sedangkan lafaz Selawat Syifa' itu pula menetapkan sifat penyembuh itu pada baginda saw jesteru, lafaz Selawat Syifa' itu dilihat mengandungi unsur-unsur syirik yang jelas bercanggah dengan prinsip Tauhid al-Asma wa al-Sifat.

    ~~~~~~~~~~

    Telah dicopy paste dari Laman Maben sahabat ku http://maben.multiply.com/

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum Wr. Wb.

    Alhamdulillah wassalaatu wassalaamu 'alaa rasulillaah wa 'alaa aalihii wan waalah.

    Mungkin ini doa yang dimaksudkan dalam Suara Al-Sunnah tersebut;

    اللّـهم يا ربّ الناس أذهب البأس اشف أنت الشافى لا شفاء إلاّ شفاؤك شفاء لايغادر شقما ولا ألما

    Maknanya: Ya Allah Rabb bagi manusia, hilangkanlah penyakit ini, sembuhkanlah, Engkaulah Ash-shaafie (maha penyembuh), tidak ada kesembuhan melainkan kesembuhanMu, kesembuhan yang tidak diikuti oleh apa-apa penyakit, penderitaan dan keluhan.

    Doa ini juga yang biasa dibaca ketika seseorang menziarahi atau melawat saudaranya yang sedang sakit atau ketika seseorang merasa dan sedang sakit.

    Secara ilmu bahasa, khususnya dari segi kedudukan ayat dan I'rab ayat, kata Ash-Shaafie adalah sebagai subject (ismul-faa'il) bermaksud maha penyembuh, ianya salah satu nama dan sifat yang hanya ditujukan ntuk Allah SWT sahaja.

    Kata shifaak pula adalah kata terbitan (ismul-masdar) bermakna kesembuhan bukan penyembuh.

    Laa shifaa-a, huruf Lam dalam ayat ini adalah Laam an-naafiyah, ianya huruf Laam untuk menafikan segala bentuk shifaa' (kesembuhan), apa saja bentuknya.

    Shifaa-a adalah al-manfiyyu, iaitu sesuatu yang dinafikan atau ditolak atau ditiadakan.

    Illaa adalah harful-istithsnaa' berfungsi untuk mengithbatkan atau mengukuhkan atau memantapkan kewujudan shifaa' (kesembuhan), bermaksud kesembuhan itu pada haqnya hanya kesembuhanNYA, dengan izinNYA dan daripadaNYA sahaja,

    Shifaa-uka adalah al-muthbat atau yang dikukuhkan kewujudannya.

    Wallaahu aklam wa ahkam bilhaqq.
    Wassalamualaikum Wr. Wb.

    ReplyDelete
  14. Waalaikumussalam wbh albangkawy

    Terima kasih daun keladi

    ReplyDelete
  15. Salam semua

    saya dah dengar penjelasan datok harun din di Sumber 3:http://www.darussyifa.net/Audio/PenjelasanTentangSelawatSyifa&Tafrijiyah.rm.

    Berikut adalah apa yang sempat saya tuliskan untuk tatapan semua dari audio di atas

    Kata kata Datok Harun Din,

    Selawat itu telah ada dalam kitab-kitab Melayu berkurun-kurun lama dah, ....... kebanyakan perawat menggunakan yang itu dan kita pun pakai yang itu juga sebab kita belajar daripada orang lama yang tua-tua dan buku kita pun daripada tahun 70an awal 80an dan telah sampai kepada semua ulamak, sampai kepada semua mufti di malaysia, pensyarah-pensyarah, guru sampai ke brunei, sampai ke singapore sampai ke nusantara yang tidak pernah sapa pun sebut bahawa itu tidak boleh pakai. .......

    Demikian sebahagian yang mampu saya tuliskan dari kata-kata seperti dalam penjelasan datok haron din.

    menengok cara datok haron berhujah, sangat tidak islamik. hujahnya tidak merujuk quran dan hadis hanya merujuk kitab lama kot sekadar kitab kuning?

    Kalau beginilah cara seorang pemegang phd 4.0 berhujah tentang islam, saya rasa dah sampai masanya pengikut datok harun din untuk muhasabah dan kembali ke jalan islam yang lurus.

    ReplyDelete
  16. Kalau begitu syurga itu hanya untuk anda dan rakan2 sahaja.

    ReplyDelete
  17. Berhujah je la.... praktiknya mana? Cakap tu cakap juga..bikin tu kena ada.

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum wbh antijumud

    Kedua-dua soalan di atas tu ditujukan kepada saya atau kepada siapa?

    Kalau ditujukan kepada saya, saya memang tidak hendak jawab kerana kalau jawab rugi. Sebagai contoh seorang kanak-kanak bertanya kepada saya "apakah jasa saya selama berumur 50 tahun ini kepada masyarakat". Kalau saya jawab soalan ini memang rugi besarlah saya. Eloknya saya diam sahaja.

    Sekian wassalam

    Emjay

    ReplyDelete
  19. Ustaz Harun Din pun direndah2kan oleh Ustaz dan forumers yg taksub pada Ustaz, nauzubillah, pergilah duduk berbincang dgn Ustaz Harun Din, jgn main hukum je orang tanpa usul periksa.

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum wbh danialmuslim

    Saya pernah silap waktu dahulu dan saya bersyukur apabila arwah guru saya menasihati dan menegur saya. Jikalau saya tidak ditegur, entah apa yang akan berlaku kepada saya.

    Saya menegur amalan selawat syifak dan selawat tafrijiah adalah atas dasar kasih sayang semoga yang sedar dapat kembali semula ke atas landasan yang lurus yang diredhai Allah. Salahkah saya menegur sekiranya teguran tersebut sebenarnya adalah berasas berdasarkan hujah yang sahih dan akademik?

    Jikalau sdr ingin menegur saya berhubung isu ini memang sangat dialukan tetapi biarlah teguran yang dihujah secara menggunakan panduan yang disarankan Islam iaitu Al Quran dan Hadis.

    Wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  21. Ustaz, maaflah, hendak berhujah secara akademik, jauh sekali dari keupayaan saya, ini bukan bidang saya, ini bidang Ustaz dan ahli-ahlinya. Saya sekadar mengetahui serba serbi sahaja.

    Apapun, cara perubatan darussyifa itu, telah diakui oleh semua, termasuklah Jabatan2 agama, dan alhamdulillah cara perubatan yang dikembangkan oleh Ustaz Haron Din ini telah terbukti berkesan dalam mengubati pelbagai penyakit.

    Seperti saya juga, Ustaz pun rasanya bukanlah mahir dalam semua bidang agama bukan? Ada pelbagai cabang ilmu dalam agama kita ini, masing2 ada Pakar dalam bidang masing2, contohnya Doktor, adakah semua doktor tahu cara untuk mengubat semua penyakit? Tidak bukan? sebab itulah adanya pakar bedah, pakar sakit puan, pakar, jantung, pakar tulang dan sebagainya. Malah dalam setiap pakar pun, ada lagi cabangnya, contohnya Jantung, ada yang pakar tentang Arteri darah, ada yang pakar dalam Vena darah, pakar dalam injap Jantung, saluran darah di luar jantung. Banyak cabangnya, tiada seorang pun doktor yang mampu belajar semua sekali cabang ilmu kedoktoran ini. Begitu juga agama Islam ini, cabangnya banyak, hendak huraikan Ustaz sendiri pun lebih arif dari saya yang bukan bidang saya ini.

    Ustaz Haron Din pakar dalam bidang beliau, begitu juga ulama'2 lain, termasuklah Ustaz sendiri, oleh itu, ada baiknya Ustaz tidak terlalu bergantung pada seorang guru (iaitu arwah guru Ustaz, maafkan saya jika tersilap), dan duduk berjumpa, berbincang dengan Ustaz Haron Din sendiri, jika beliau salah, sudah tentu, majlis fatwa atau musabaqah ulama2 di negara kita dan di luar negara akan tolak.

    Apapun, selamat maju jaya Ustaz!!! :)

    ReplyDelete
  22. Jikalau benar sdr berkata bahawa pihak Darus Syifak adalah pakar-pakar belaka, biarlah mereka sahaja yang menegur semula teguran saya di atas!!

    Saya memang akui bahawa saya adalah seorang hamba Allah yang lemah.
    Namun, cubalah sdr bawa bertenang, berdoa bersungguh-sungguh semoga diberikan petunjuk dan seterusnya bertanya kepada diri sendiri; "bahagian mana dari teguran saya sebagaimana di dalam artikel di atas yang salah dan bercanggah dengan ajaran Islam dan tidak betul atau pun berupa fitnah?". Kalau teguran saya salah, tegurlah saya tetapi sekiranya ianya benar, mengapa ragu-ragu untuk mengakui kebenaran??

    Kalau inilah mentaliti kita bahawa semua yang ada gelaran ulamak atau ustaz dan gelaran lain sentiasa betul, itulah sebabnya pengikut Al Arqam sampai kini pun masih mengakui bahawa guru mereka Ashaari tetap betul walaupun sudah difatwakan sesat.

    Itulah sdr kena belajar konsep bertaqlid buta dan konsep ittibaq. Orang yang suka bertaklid buta memang mudah sangat kena tipu syaitan.

    Wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  23. So kena ajak lah pakar2 dari darussyifa join forum ini, diorang tidak tahu ada forum yang mempersoalkan cara perubatan mereka.

    Apapun, moga Ustaz betul, bagi saya, setiap manusia diberikan kelebihan masing2, ada juga yang diberikan kelebihan ilmu yang tiada pada orang lain.

    Cuma jgn cepat mengatakan orang lain sesat, tanpa berjumpa sendiri dengan mereka.

    Wallahualam.

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum Ustaz Emjay,

    Boleh Ustaz lanjutkan lagi penjelasan tentang selawat tafrijiah no.2 sampai habis? Semoga ianya memberi manfaat kepada saya atau kepada sesiapa yang sudi, Insyaallah.

    Saya dahulu pernah diajar selawat ini dan menghafalnya, tapi saya tidak mengamalkannya kerana ragu2 dengan terjemahannya; saya faham bahasa Malaysia tetapi saya jahil bahasa Arab. Terima kasih.

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum Ustaz Emjay,

    Minta maaf sekadar nak mencelah.

    Dalam kehidupan seharian kita , kita banyak membuat percakapan berdasarkan adat , bukannya hakikat . misalnya :

    1) kenyang sungguh makan nasi hari ini .
    2) Penyakitnya sudah sembuh selepas mendapatkan rawatan di hospital .
    3) Dah hilang pening tadi lepas makan panadol .
    4) Dia meninggal dunia sebab terminum racun .

    Semua percakapan di atas adalah percakapan berdasarkan adat sahaja , bukannya hakikat atau iktikad kita . Kita semua yakin , hanya Allah yang berkuasa menyembuhkan penyakit kita , atau memberi kekenyangan kepada kita . Bila kita mengatakan kenyang selepas makan nasi , tidaklah kita beriktikad nasi yang mengenyangkan . Bila kita mengatakan telah sembuh setelah berubat di hospital , tidaklah kita beriktikad bahawa hospital atau doktor yang menyembuhkan .

    Begitu juga seperti maksud Firman Allah di dalam Surah An-NAhl: 69 seperti di bawah :

    "Kemudian makanlah daripada setiap macam buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan. Daripada perut lebah itu keluar minuman madu yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda kebesaran Tuhan bagi orang yang memikirkan."

    Di dalam ayat di atas Allah menyatakan di dalam madu lebah terdapat ubat yang dapat menyembuhkan manusia bukan lah bermaksud madu itu yang mempunyai kuasa penyembuhan , tetapi mempunyai khasiat yang banyak , yang menyembuhkan tetaplah Allah S.W.T .

    wallahua'lam .

    ReplyDelete



  26. Kabayan



    Special Thank's for
    kikiler'z
    CCPB@kaskus.us
    Kurt Cobain


    Dedicated All Crew
    Jambihacker & BatamHacker






    Indonesian Defacement Community

    ReplyDelete
  27. wabhbi betul mj ni,nasib baik tak jadi babi

    ReplyDelete
  28. belajar bahasa arab dulu,hang beljar tak abis nk tegakkan wahaabi hang tu..

    ReplyDelete
  29. tunjuk dulu muka hang tu,penakut. Berani kerna benar,takut kerana penakut

    ReplyDelete
  30. mj ni kan wahabi,biasalah .wahabi kan terkenal menghukum org lain tak betul macam menkafirkan pejuang hizbullah dan menharamkan daripada menolong mereka(rujuk fatwa al-baz) tapi kalau tolong amerika takpe sebab amerika baik.heheheeh

    ReplyDelete
  31. Reply dari sdr malingsial di atas terpaksa di delete kerana malingsial menggunakan gambar lucah sebagai pengenalan diri.

    Ruginya orang seperti ini. Saja-saja buat dosa kering.

    Untuk memahami lanjut, lawatlah laman malingsial.multiply.com

    Emjay

    ReplyDelete
  32. Salam buat saudara seislam semua.. Janganlah kita menggunakan bahasa-bahasa yang kesat atau yang tak elok di sini. Memandangkan tempat ini membincangkan tentang agama Islam kita .berbincanglah secara sihat. Tutur bahasa kita melambangkan diri kita sendiri. Malulah jika kita memburukkan sesama Islam. Mana adab kita dalam pertuturan?

    ReplyDelete
  33. Memang betullah begitu usrati.

    ReplyDelete
  34. Apabila dijemput membincangkan isu ini dalam Majlis Fatwa Perlis, Dato' Harun Din tak datang pun walaupun dijemput secara rasmi. Tiba-tiba buat bising di belakang.

    ReplyDelete
  35. Begitulah hdth07. Harun Din tu nak bincang apa lagi. Apa hadis sahih lagi yang dia nak pakai?

    Dia tu dah jadi macam orang perempuan yang mengaku Islam tetapi tak pakai tudung. Tahu salah tak pakai tudung tetapi sudah seronok sekian lama tak pakai tudung. Nampak gayanya teruskan jugak tidak pakai tudung.

    Dia bukan malu kat Allah SWT tetapi lebih malu kalau ditempelak oleh sekian ramai murid-muridnya sekiranya dia bertaubat dari mengamalkan perubatan Daruss Syifak.

    Selamat datang ke Laman Emjay kepada hdth07, semoga kehadiran mu membawa seribu rahmat.

    Emjay

    ReplyDelete
  36. salam emjay..
    boleh sy bertanya? saudara nih berpegangkan kepada pegangan Mazhab Wahabi ke? Thanks....

    ReplyDelete
  37. Assalamualaikum wbh

    Nabi melarang kita berpecah-pecah. Umat Nabi Isa telah terpecah kepada 72 golongan dan hanya satu golongan yang masuk syurga. Umat Nabi Muhamad SAW pula terpecah kepada 73 golongan dan yang masuk syurga hanya satu golongan sahaja.

    Nabi, para sahabat dan tabien tidak pula bermazhab. Pesanan yang paling hebat dalam Islam pula ialah "Tidak akan sesat umat manusia selagi kita berpegang teguh kepada Al Quran dan Al Sunnah". Jadi mengapa saya perlu bermazhab??

    Saya bukan mazhab Shafiee atau hambali atau wahabi atau Syiah!!!. Saya adalah Emjay seorang umat Islam yang berusaha untuk hidup menurut Al Quran dan As Sunnah!!. Siapa sahaja yang benar dan berlandaskan Al Quran dan As Sunnah walaupun Shafiee, maliki, hambali, hanafi hatta Cina kafir atau mat saleh kafir akan saya ikuti (Mat saleh di Amerika sangat pembersih dan wajar sekali saya mengikuti mereka sebagai panduan dan Cina kafir di Malaysia pula sangat berusaha keras dan wajar juga saya jadikan panduan).

    Bid'ah paling besar waktu kini ialah apabila umat Islam perlu bermazhab. Antara 4 mazhab utama ini, mazhab mana yang masuk syurga kerana Nabi berpesan hanya 1 golongan sahaja yang masuk syurga??? Mana yang lebih afdhal, ikut imam mazhab atau ikut sunnah Nabi SAW? Tidak dinafikan bahawa terdapat amalan saya yang berlandaskan imam shafiee atau hambali namun saya mengamalkan amalan tersebut setelah melakukan semakan dengan kitab hadis dan mendapatinya tidak bercanggah.

    Kepada sdr jemszie, sdr bermazhab shafiee ke? Kalau ikut mazhab shafiee, dah baca ke kitab induk Al Umm? Kalau ikut Al Umm, tidak ada lafaz usholli......... pun waktu nak sembahyang??? Imam Shafiei pun melarang bertahlil untuk si mati.

    Sekian wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete

  38. jemszie boleh huraikan sikit apa maksud mazhab Wahabi tak ?

    ReplyDelete
  39. Assalammualaikum,
    terima kasih keran memberi ilmu kepada saya.
    semoga rezeki ustaz di murahkan oleh NYA.
    Amin.

    ReplyDelete
  40. Waalaikumussalam wbh helplineenterprise

    Semoga Allah memberikan petunjuk kepada mu semoga dapat berjalan lurus di bumi Allah ini.

    Emjay

    ReplyDelete
  41. Salam Saudara,
    Saudara, pertanyaan saya sekadar bertanya. Tidak lebih dr itu. tp nmpaknya saudara menjawab pertanyaan tersebut diikuti dengan emosi nampaknya. Dengan itu sy dpt mengagak personaliti saudara bagaimana.

    Saudara,
    jikalau dibandingkan ilmu saya dengan ilmu saudara mmg terlalu jauh. Ibarat saya ini spt sebuti garam yang dicampakkan kedalam selori pasir. Masakan garam itu boleh dijumpai. Akan tetapi, apa yang saya pelajari, perbezaan mazhab hanya pada hukum fiqh tetapi hukum tauhidnya masih sama kesemuanya. Sy hanya rujuk kpd 4 mazhab besar shj, mereka ini hanya berselisih faham diatas unsur figh shj. Mereka berhujah diatas dasar kefahaman mereka yang berilmu tiggi. Adakah suadara emjayjb nih rasa ilmu saudara sebanding dgn ilmu mereka?
    Imam Al-Ghazali pon bermazhabkan kpd mazhab safiee begitu juga dengan imam Nawawi. Imam Al-Ghazali menghafal 100ribu hadith atau lebih. Saudara emjayjb berapa byk hadith yang saudara hafal? Jikalau 2 imam ini yang namanya cukup besar dlm sejarah islam pon bermazhah, Siapakah kita yang tidak mengikut mazhab?
    Akan tetapi, sekiranya ilmu suadara mmg cukup tinggi dan saudara mmg alim sungguh, maka tdk salah kalau tidak bermazhab.

    Saudara,
    Cuba saudara bayangkan sejenak jika tidak wujud 4 mazhab di dunia ini. Saya percaya dan yakin, setiap orang islam didunia ini akan beribadat dgn cara mereka tersendiri.
    Saudara,
    Mmg benar Nabi SAW bersabda "berpeganggalah kamu kpd 2 perkara ini, maka tdk akan sesat kamu utk selamanya, itulah dia Al-quran dan As sunnah". Tetapi Nabi juga berpesan bahawa Ulamak dari waris kepada baginda.
    Jadi, tidak salah jikalau saya berpandukan kepada ulamak sebab ilmu saya untuk mengaji Al-quran dan as sunnah tidak seperti mereka.

    Saudara,
    ini hanya pendapat saya yang saya fahami dengan cebisan ilmu yang saya pelajari. Saya percaya, saudara seorang yang ilmunya tinggi.
    Akan tetapi, sy harap suadara jgn mudah utk menyesatkan org lain. Dr penulisan saudara, sy dpati seperti sudara telah mengatakan bahawa Imam Safiee ini seorang yang sesat. Sekiranya benar, maka silalah kembali sebelum suadara sendiri yang tersesat.

    Sekian.

    ReplyDelete

  42. jemszie boleh huraikan sikit apa maksud mazhab Wahabi tak ?

    ReplyDelete
  43. Saudara hdth07,
    Pertanyaan dari saudara berbunyi bukan seperti hendak berdiskusi, tetapi lebih kepada kepentingan tertentu. Jadi, lebih baik saya berdiam drpd menjawab pertanyaan seorang yang diragui keikhlasannya dalam berdiskusi. Tq...

    p/s : semestinya saudara hdth07 faham maksud sy.

    ReplyDelete
  44. jemszie boleh jawab soalan itu.

    kalau tak nak jawab jangan guna istilah itu lain kali. Ramai orang yang jahil tapi hendak cakap tentang isu yang mereka tak fahami.




    ReplyDelete
  45. Saya kurang setuju pandangan emjay tentang bermazhab. Saya cadangkan agar baca Fatwa LAjnah Daa'imah tentang isu ini. Lebih sederhana dan praktikal. Jangan ambil pendapat Khujandiyy dalam hal ini.

    ReplyDelete
  46. Saudara,
    Apakah jika seseorang itu diam/tak menjawab berkenaan persoalan yang diajukan bermakna mereka itu jahil?...
    Apakah perlu untuk saya menjawab persoalan suadara itu? Apakah fahaman wahabi?..
    Sekiranya saya begitu jahil maka saya tidak akan sesekali bertanya kepada saudara emjayjb seperti soalan pertama saya diatas.

    Sekian

    ReplyDelete
  47. salam..
    aisey..ape nie??mcm nak perang je..sabo..rilekk..tak kira lah kite ni bangsa apa, kaum ape, mazhab ape..pokoknye kite ni orang islam..yang paling penting Tuhan kite ttp satu..Allah SWT.. forum ni bagus..tapi lagi bagus kalau kena gaya, kena cara dan kena tempat yang lebih sesuai..sbbnya, kalau lah yang baca forum ini org yang kurang ilmunya macam saya, apa akan jadi??konfius tau..
    Di tanah arab kenapa masih ada penindasan??besar tu tanah arab..majoriti orang islam..tapi bila palestin, afganistan, iraq diserang ape jadi??mana perginya negara-negara arab yang lain?mana perginya umat islam yang satu empayar dengan mereka?

    so harap itu jadi panduan buat kita disini..memang tidak dapat dielakkan ada perbezaan pendapat antara mazhab2..seperti mana tarikat dan bermacam2 lagi lah..tapi bukan kan kah kita diberi akal dan panduan untuk berfikir..kita selesaikan..cari jawapannya bukan cari salahnya..bantulah kami yang masih jahil..jgn biarkan kami jauh sesat dan bertambah keliru..

    ReplyDelete
  48. As'kum , semua setelah berbincang2 maka keputusannya mulakan selawat atas rasul s.a.w setiap hari : mula2 100 sehari, tambah cinta 500 sehari pula , tambah cinta 1000 sehari pula, tambah cinta 3000 sehari, tambah cinta 5000 sehari , tambah cinta 12000 sehari , tambah cinta 22000 sehari , paling mudah selawat lebih kurang ruminya "sollallahu ala muhammad" nnt dah serasi kita bincang2 lagi

    ReplyDelete
  49. Message From Water-
    Prof. Masuru Emoto. Jepun
    Buku yg menunjukkan gambar kajian Sainstis Jepun yg membongkar rahisa molekul yg terdapat dalam air.Terdapat wajah wajah molekul cantik berdasarkan sebutan baik seperti sebutan bismillah dan membaca Al Quran terhadap air, manakala sebutan kata kata kesat akan menghasilkan wajah hodoh seperti apa yang disebutkan tadi. Juga terdapat molekul air zam zam yang berbentuk cantik. molekul WAJAH CANTIK BILA DI BACA AL QURAN DAN DOA

    edit delete replyzafaran wrote today at 11:11 PM
    Dari Abi Basrah Al Ghifari R.H,
    Rasulullah SAW telah bersabda

    “ Aku Telah Memohon Kepada Allah Swt Supaya Umatku Tidak Sepakat Pada Kesesatan, Maka Permohonanku Itu Diperkenankan “

    Riwayat Ahmad di dalam Kitab Musnadnya .


    Rasulullah SAW bersabda

    “ Sesungguhnya Umatku Tidak Sepakat Pada Kesesatan.Sekiranya Kamu Melihat Pertikaian, Hendaklah Kamu Bersama-Sama Golongan Terbesar”

    Riwayat Ibnu Majah Dari Anas







    KAEDAH-KAEDAH SEBELUM PEMPROSESAN AIR MUSOFFA

    Firman Allah SWT yang bermaksud :
    Dan kami turunkan dari al-Quran sebagai penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman dan al-Quran tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian.. ( Surah Al-Isra’ 82 ).

    Bertitik tolak daripada firman Allah SWT diatas, rahmat penurunan al-Quran kepada hambanya adalah bersifat kompleks.Ia mencakupi segala aspek kehidupan yang mengatur setiap perincian hidup hambanya di atas muka bumi ini. Keagungan mukjizat al-Quran yahng sarat dengan 1001 rahmat bukan sahaja sebagai petunjuk malah ianya juga adalah penawar kepada pelbagai penyakit.Persoalannya,sejauhmana mukjizat dan kelebihan al-Quran itu dimanfaatkan oleh manusia dengan penuh keyakinan sebagai penyembuh.

    Dalam Kaedah Rawatan Penulisan Ayat-Ayat Al-Quran menggunakan pinggan putih ini yang telah terbukti sandaran asalnya adalah jelas dan tidak boleh dipertikaikan lagi kerana sebahagian besar ulama’-ulama’ muktabar telah muafakat tentang keharusannya dan kami cuba untuk mengenengahkan kaedah rawatan ini. Adapun proses pengendalian dan penulisan air musoffa ini amatlah teliti dan cermat dengan mementingkan kualiti berbanding kuantiti. Dalam proses menghasilkan kaedah rawatan ini,beberapa adab dan tatatertib amat dijaga .

    Diantara Adab-Adab Yang Ditetapkan Dalam Proses Penghasilan Dan Penulisan Air Musoffa Ini Ialah :

    1.Mengikhlaskan Niat.
    Menjadikan kerja-kerja ini adalah ibadah kepada Allah SWT dengan meletakkan niat yang ikhlas dan memohon keberkatanNYA.

    2.Melakukan Solat Hajat,Doa dan Zikir :
    Proses persediaan sebelum menulis ayat-ayat suci al-Quran,setiap penulis hendaklah melakukan solat hajat dengan memohon rahmat dan keberkatan dari Allah SWT dan meletakkan bahawa usaha ini adalah langkah Ikhtiar semata-mata dari hambanya yang Kerdil,adapun penyembuhannya adalah dari Allah SWT.



    3. Membaca al-Quran Dan Menghayatinya ( Tadabbur ) :
    Membaca al-Quran sekaligus menghayati makna-maknanya sebenarnya adalah memberikan kekuatan kepada roh dan jiwa manusia. Penulis diwajibkan membaca al- Quran dan melakukan sedikit ulangkaji tafsir pada ayat-ayat yang hendak ditulis,agar setiap makna ayat-ayat yang ditulis itu dapat difahami.



    4. Khusu’ :
    Adab semasa menulis hendaklah memberikan perhatian dan tumpuan yang serius dan menggangap ianya juga adalah ibadah disamping menjauhkan unsur-unsur lalai dan sebagainya.

    5. Mewujudkan Ruang Persekitaran Penulisan Yang Islamik :
    Tempat atau persekitan penulisan amatlah dijaga dan dijauhi dari segala unsur yang negatif seperti hiburan dan sebagainya .Ini kerana proses untuk meraih keberkatan ianya amat sensitif dan amat menitikberatkan persoalan tentang kejiwaan ( roh ).

    6. Berwudhuk :
    Semasa melakukan penulisan,penulis adalah diwajibkan sentiasa berwudhuk.

    Diantara etika Kebersihan yang telah digariskan oleh pihak

    ReplyDelete
  50. assalamualaikum..semua...

    kepada emjayjb,
    terima kasih byk2 bg pendapat yg bernas...

    tp pada pandangan sy yang sempit nie, pandangan saudara hanya berdasarkan pengetahuan saudara sahaja, dimana saudara hanya mungkin sedikit ilmu yang telah di pinjamkan oleh ALLAH swt.

    bagi sy, untuk perbincangan ilmu agama, perlu lah bermuzakarah, atau berkumpulan, jgn hanya menggunakan akal semata2,
    kerana akal kita mudah di putar belitkan oleh syaitan, lagi2 hanya berguru dengan beberapa org sahaja.

    saudara tahu ke tidak? bahawanya imam syafie pun berguru dengan imam2 besar yang lain.

    saya berharap saudara perlu lebih ramai berguru dari semua sudut. tetapi jgn lah hanya berguru dengan buku sahaja.

    tidah salah klu berguru lebih dr seorang, dan itu lebih penting, lagi2 di dunia akhir zaman ini.

    wallahualam...

    assalamualaikum...semua...

    ReplyDelete
  51. Memanglah ramai juga guru-guru saya. Guru yang paling banyak membentuk saya telah pun meninggal dunia. Arwah guru ini sangat mengenali orang-orang kuat Daruss Syifak dan dialah yang banyak membentuk saya.

    Guru terbaru saya lebih muda dari saya dan ahli hadis dan beliaulah lah yang membantu menulis artikel ini.

    Emjay

    ReplyDelete
  52. MEMO PENTING ! - JAGA TINGKAH LAKU KITA TERHADAP ULAMA'

    assalamualaikum YBG TUAN PUAN
    ( ini adalah sedikit teguran untuk membela dan menjaga nama baik Ulama'
    Ybhg Tuan Guru Dato' Dr Harun Din dari segala fitnah dan cerca )

    Amatlah malang PERBUATAN KITA kita sebagai hamba ALLAH yang hina ini SANGGUP MENGHINA ULAMA' yang muktabar dalam web ini..?

    MENGAPA ANDA SANGGUP MENGHINA ULAMA' yang telah terbukti kealiman terhadap ilmunya dan pengalamannya?

    APAKAH ANDA TERLALU MULIA DAN PANDAI ILMU AGAMA SEHINGGA TIADA ADAB AKHLAK TERHADAP ULAMA?

    SANGGUP ANDA MEMPERSENDAKAN, MELABELKAN,MEM UMPAMAKAN dengan gelaran2 yang begitu hina terhadap ULAMA' ini ?

    tahukah mencerca/menghina/senda ulama' itu dosanya 2 x berbanding mencerca org biasa ?

    MENGAPA anda mencari publisiti murahan cara begini ? mengapa ULAMA' ini jugak menjadi sasaran anda ? mengapa anda tidak mempersoalkan ILMU PAWANG2, MAHAGURU,BOMOH2 VIP YANG JELAS MENDATANGKAN SYIRIK..siap iklan dalam SURATKHABAR serta majalah bahkan GERENTI jika tidak sembuh, wang dikembalikan..? ILMU APA YANG MEREKA GUNA ?

    APALAH salah ulama' ini pada anda?.....adakah beliau pernah menyakiti hati anda ? keluarga anda? anak sedara anda ? sehingga anda sanggup mengeluarkan kata kata hina terhadap ULAMA' ini YANG SERING MIMPI BERJUMPA RASULULLAH SAW ?

    JIKA BETUL DATUK DR HARUN DIN beri'tiqad SELAWAT SYIFA' ini boleh menyembuhkan penyakit pasti RASULULLAH SAW AKAN MENEGURNYA MELALUI MIMPInya.. TETAPI SEHINGGA KINI DATUK DR HARUN DIN TIDAK PERNAH MELETAKKAN KEYAKINAN PADA MASYARAKAT BAHAWA SELAWAT SYIFA INI MENYEMBUHKAN TETAPI HANYA ALLAH YANG MENYEMBUHKAN..SELAWAT INI DIAMBIL UNTUK TABARUK KPD RASULULLAH SAW sahaja

    perdalamilah ilmu agama anda dengan ulama' yang benar2 mengikut jalanNYA YANG BENAR2 MENJADI CONTOH pada masyarakat.

    marilah kita bersama sama memohon maaf kpd ulama' ini agar jangan bersalah sangka terhadapnya. kerana beliau sendiri mengetahui akibat membawa ilmu yang salah terhahap masyarakat.

    semoga Allah menberi taufiq ,hidayah dan inayah pada kita dalam mencari kebenaran

    AL HAQIR WAL FAQIR

    ReplyDelete
  53. Saudara Zafaran,
    Terima Kasih diatas komen anda.
    Apa yang boleh saya katakan disini adalah mereka ini adalah golongan yang terlalu taksub dengan guru yang mereka pelajari dan ilmu yang dimiliki.

    Bila seseorang ini dah terlalu taksub dengan apa yang dimiliki, maka mereka ini tidak kira siapa di depan mereka. Bila mereka rasa seseorang itu salah, maka seperti inilah yang berlaku tanpa mereka mengira yang lain-lain.
    Sedangkan pemahaman mereka tidak sama dgn apa yang dimaksudkan oleh sesuatu itu. Seperti selawat syifa' inilah, mereka yang taksub ini mentafsir dari sudut zahir yang mereka fahami, tetapi ulama'2 mentafsir dr sudut yang berbeza. Kerana apa? kerana mereka yang taksub ini, kurang mempelajari nahu bahasa arab itu sendiri.

    Jadi, sukar bg kita untuk menutup tempayan yang sudah pecah...
    Mereka telah mencanang bahawa Ulama' spt Dr Harun Din ini adalah sesat...
    Hanya Allah sahaja yang dapat membalas perbuatan baik atau jahat seseorang..
    Tetapi, bg org seperti saudara Zafaran dan lainnya, sy amat berbangga dgn anda kerana membela Ulama' yang telah dihina dgn jasa-jasanya.
    Wassalam.

    ReplyDelete
  54. Bid'ah paling besar waktu kini ialah apabila umat Islam perlu bermazhab. Antara 4 mazhab utama ini, mazhab mana yang masuk syurga kerana Nabi berpesan hanya 1 golongan sahaja yang masuk syurga??? Mana yang lebih afdhal, ikut imam mazhab atau ikut sunnah Nabi SAW? Tidak dinafikan bahawa terdapat amalan saya yang berlandaskan imam shafiee atau hambali namun saya mengamalkan amalan tersebut setelah melakukan semakan dengan kitab hadis dan mendapatinya tidak bercanggah.

    -------------------------------------------

    wahh.. saya tidak menyangka ada seorang mujtahid mutlaq kat malaysia ni, setaraf dengan para imam mujtahid. anda memang hebat kerana mampu bermuamalah direct dengan al-quran dan as-sunnah tanpa perlu merujuk kepada mana2 mazdhab, saya amat kagum dengan kehebatan sedara.

    hahahaha..

    ReplyDelete
  55. Sallamullahialaikum....
    Dengan nama AllahYang MAha Pemurah Lagi Maha Penyayang..
    YA, Allah berkatilah daku yang Dhoif ini.....
    ya...sebenarnya apa yang diwarwarkam oleh Ust Mj ini memang benar2 belaka...dalam kitab mana-manapun dah disebut dah.."hatta dalam kitab mazhab syafie pun dah tertulis dah...mana-mana yang bercanggah dengan pendapatku..jika ada pendapat lagi shahih dariku maka ikutilah mereka..nabi berpesan kepada umatnya supaya berpegang teguh pada Al-Quran & as-Sunnah dengan sebenar2 pegangan dan nabi...tidak pula berkata berpeganglah pada
    mazhab SYafie... sahaja...

    ReplyDelete
  56. of kos la perlu berpegang dengan al-quran dan as-sunnah.

    ehh... pendapat2 dalam madzhab syafei tuh semua bukan cedok dari al-quran dan as-sunnah gak ke? ke imam syafei cedok dari bible dan veda?

    cuma kadang2 terdapat pendapat dia yg salah dan perlu di-review semula, standard la tu. selagi mana dia adalah manusia yg tak maksum.

    yg herannye, ade golongan manusia yg baru belaja sehelai kitab usul fiqh, baru hapal sekerat ayat quran, baru ingat sepotong hadith, kemain lagi berlagak "kitorang tak pakai madzhab, sume tuh bid'ah"

    ReplyDelete
  57. Assalamualaikum wbth..

    Buat MJ dan penyokong2 nya... Selawat Tafrijiah tuh baca biarla habis.. baru la nak komen.. jangan main tibai jer.. (Darul Syifak pun satu hal.. beramal tak abis). Nie tulis ikut sedap pas tuh ckp "ahli" al quran.. terror sgt ker guru muda u tuh.. sampai berani declare diri "ahli" al-quran.. confirm ker dia "ahli" al-quran.. dah tengok betul2 siapa yang di maksudkan "ahli" al-quran tuh di dalam Al-Quran.. dan cek ker siapa "yg layak dan berhak" di panggil "ahli" tuh? Siapa yg anugerahkan dia jadi "ahli" tuh, u ker ? Kenapa tak nak sebutkan namanya? boleh sebutkan nama yg dituduh (Prof Harun Din - saya bukan nak bela dia nia sgt).. tapi tak plak disebut nama yang "si tukang kondem"..

    Camner ceta.. declare diri "ahli" al-quran.. tapi bila tulis pakai "wallahhualam".???. amboi cantik "bahasa". tibai org tak betul.. tapi akhir kalam "wallahualam"..???. apa bangsa nie.... tak berani amik tanggung jawab.. dah habis tibai org.. pastuh declare balik kdp Tuhan.. "putar alam" betul la.. cuba kaji sirah nabi.. mana datang ceta "wallahualam"..? kalau masih nak pakai "wallahualam" bermaksud tak berani bertangungjawab dgn ilmu yang disampaikan.. dan tak layak menuduh orang tak betul.. dan tak layak kata diri "ahli" al-quran.. ..? ada paham... lain kali tulis tak yah letak "wallahualam", baru gentleman..

    ReplyDelete
  58. Waalaikumussalam wbh sdr hairii

    Kalau sekadar mengata orang tidak betul dan orang ini betul, semua orang boleh buat termasuk anak saya yang 10 tahun tu. Saya menghujah duduk perkara ini dengan ilmu. Kalau hujah saya sebagaimana didalam artikel di atas tidak betul atau kurang tepat, silalah betulkan juga dengan ilmu.

    Kalau sekadar berhujah kita kena percaya seseorang kerana dia adalah ulamak tidak sesuailah di Laman Emjay ini kerana di Malaysia ini ramai yang bergelar ulamak tetapi sebenarnya ular dalam semak.

    Silakanlah sdr hairii berhujah dengan ilmu. Gelanggang sudah disediakan.

    Jangan lupa baca sambungan perkara ini di dalam artikel saya bertajuk #2 Penjelasan berkenaan Selawat Syifak dan Selawat Tafrijiah BAHG. 2 di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/131/2_Penjelasan_berkenaan_Selawat_Syifak_dan_Selawat_Tafrijiah_BAHG._2

    Sekian wassalam walahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  59. untuk bacaan UMUM......

    salam,
    pertama sekali xelok kita menuduh2 sesama islam

    baca ayat nak berubat?
    memang dalam Quran ada cakap al-Quran adalah penawar segala penyakit.
    tapi kita tidak boleh baca ayat suci bernawaitu untuk mengubat..
    atau lebih mudah lagi kita baca ayat suci bersebabkan dunia/kepentingan diri....(kt cni ramai yang tidak faham)
    kita baca kerana Allah...Allah tu maha mengetahui dan dia tau apa yang kita kehendaki.....

    ingat yang baik n buruk tu semuanya datang dari Allah..hanya Allah yang berkuasa atas segala yg ada di langit dan bumi..


    ReplyDelete
  60. Saya bukan menuduh sembarangan. Saya sebenarnya lebih berperanan sebagai seperti tanda isyarat di jalan raya agar pengguna jalan raya tidak kemalangan.

    Apabila saya melihat kemungkaran dilakukan satu golongan, maka saya ambil keputusan untuk menasihati orang ramai agar berwaspada terhadap golongan ini.

    Saya tidak akan memfitnah satu-satu golongan kerana itu hanya merugikan saya semata-mata. Saya membuat banyak rujukan serta pandangan balas dari beberapa pakar rujuk saya termasuk pakar hadis dan setelah berpuas hati barulah saya membuat keputusan berkenaan sesuatu golongan.

    Terpulanglah kepada orang awam untuk menerima atau menolak pedoman saya ini.

    Wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  61. hahahahahaha....
    kenapa org macam saya ketawa bila mendengar omelan MJ ni? Sebabnya, ulama' yg sudah terbukti ilmu, ajaran dan amalnnya (boleh baca dia punya cv...) pun MJ kutuk cela.... apalagi yg mengamalkan ilmu perkerisan.....

    ReplyDelete
  62. Untuk makluman sdr harizant

    Saya tidak mengamalkan ilmu perkerisan malahan saya mengutip keris untuk saya lupuskan. Saya tidak menyimpan keris di dalam rumah saya kerana ia adalah perbuatan syirik.

    Berkenaan komen sdr di atas, secara akademiknya, sila jelaskan bahagian mana dari tulisan saya di atas yang menyalahi hukum Islam??

    Semoga Allah memberikan taufik hidayah kepada sdr harizant

    Emjay

    ReplyDelete
  63. Setelah saya menyelusuri laman harizant, saya lebih faham mengapa harizant ini marah sangat kepada saya. Perbezaan saya dengan harizant ialah saya pungut dan melupuskan keris, badik, parang dsbnya manakala harizant ini memungut senjata keris dan sebagainya sebagai koleksinya agaknya agar dirinya semakin kebal dan hebat??

    Orang yang mempercayai tuah pada keris dan senjata memanglah orang yang syirik!

    Sila kunjungi laman harizant di http://harizant.multiply.com/ untuk mengesahkannya


    Emjay

    ReplyDelete
  64. memang la ko lupuskan keris, sebab ko kata nabi tak guna keris , nabi guna pedang ,panah,lembing. Bidaah la kalau guna keris. Aku takde kumpol keris. Tapi kalo aku nak kumpol keris buat hiasan apa ke de halnya?

    Kurang2nya aku ingat jugak la aku ni Melayu.Ko baca sejarah Apa tu Melayu....

    ReplyDelete
  65. Sdr abuafiqah yang kononya mengaku banyak ilmu maklumlah belajar di UIA dan anak murid ****. Nasihat saya ialah kalau engkau redha dengan orang kafir menyembah berhala atau redha dengan orang mengaku Islam yang menyembah berhala, berat sekali hukumnya.

    Jadi jika engko redha dengan perbuatan syirik orang memuja keris, berat hukumnya orang UIA oiii. Selalunya orang pandai tidak akan redha dengan perbuatan syirik orang lain!!!!!

    Jika ingin tahu lebih lanjut tentag cerita keris berpenunggu atau keris/senjata puaka lainnya, silalah berkunjung ke http://emjayjb.multiply.com/photos/album/37/Album_senjata_syirik_orang_Melayu

    Macam mana engko ni ngaku belajar di UIA dan anak murid si**** pula. Buat malu kompeni.

    Semoga abuafiqah diberikan Allah ilmu dan kefahaman yang boleh membawanya ke syurga.

    Emjay

    ReplyDelete
  66. Bila masa lak aku kata aku banyak ilmu??? Bila masa lak aku redha org kafir sembah berhala? Bila masa lak aku redha dgn pemuja keris? Bila masa????? Aku menentang segala yg ko sebut kat atas(berhala& puja keris) tu.Sekurang2nya usaha aku adalah ke atas keluarga aku dulu.

    Bila masa aku belajo kat UIA ni???? Anak murid sapa **** ni ? Ko tulis je la sapa **** ni .

    Contoh la :

    Muslim ada sebilah keris puaka di perbuat dari emas, kemudian puaka keris ditawarkan. Apakah Muslim akan buang keris itukah? Beri pada akukah? supaya aku boleh jual dan duitnya digunakan pada jalan Allah. Mana satu pilihan Muslim?

    Kalo keris tu aku punya, aku jual je dapat duit. Puaka pun dah takde dah. Tak salah kan?

    ReplyDelete
  67. Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,salam sayang buat saudara-saudaraku seislam baik dari bangsa apa sekalipun,asalkan islam.saya telah melihat,membaca dan memutalaah segala isi kandungan didalam blog ini.saya lihat saudara-saudaraku kini mula berdebat dan bergaduh sehingga ada yang menghampiri musyrik.Rasulullah s.a.w melarang keras umatnya berdebat hingga bergaduh dan menelanjangi sesama islam.sememangnya apa yang tertulis dan tersirat dari anda sekalian ada benar dan ada yang salah tetapi apa kata kita ambil pendekatan lain dari terus berdebat musyrik.Saiyyidina Umar Al-Khattab amirul mukminin sendiri pun mahu dia dibetulkan jika dia salah dan saling mengaku salah jika ada bukti dari Al-Quran dan Al-Sunnah.malah ada juga satu pendapat - ada tiga keyakinan dalam diri manusia yakni pertama yakin ianya halal,kedua,yakin ianya haram dan ketiga,ragu-ragu akan hukum sesuatu perkara. jika rasa saudara-saudaraku ada keyakinan salah satu dari yang diatas,setelah memutalaah Al-Quran dan Al-Hadis tidak lupa pada pendapat dari Ulama-ulama yg benar,maka peganglah keyakinan itu sehingga terbukti pegangan saudara itu salah.kerana Allah akan memberi petunjuk kpd sesiapa sahaja yg Allah kehendaki.Jgnlah kita berkelahi hingga ada yg nak menggunakan mahkamah dunia utk membetulkan apa yg hak.Allah sentiasa ada,tidak lupa,tidak cuai malah Maha mengetahui maka mengapa kita bertelagah hanya kerana mazhab.BERPEGANG PADA TALI ALLAH NESCAYA TIDAK SESAT SELAMANYA.saya pohon pada saudara-saudaraku,yang sudah itu,sudahlah.Islam itu mudah,jgnlah di susahkan.jgn kita menjadi kaum Nabi Saleh hingga terpaksa menanya soalan itu dan ini,sedangkan terpampang sudah di hadapan mata-AL-QURAN.sila semak hadis Nabi berkenaan ulama akhir zaman.....akhir kata salam sayang dan rindu buat saudara-saudaraku seislam.semoga kita semua dapat pengampunan dari Allah dan moga dijauhkan dari azab kubur,Amin Ya Rabbil alamien

    ReplyDelete
  68. Tiada guna berhujah jika penguasaan bahasa arab tidak mantap.Sila rujuk website Darussyifa' untuk mendapatkan penjelasan mengenai selawat syifa': http://www.darussyifa.org/modules.php?name=News&file=article&sid=18

    ReplyDelete
  69. Mengenai persoalan ini, artikel di atas sudah pun menjawabnya. Saya copy paste sekali lagi:

    "Menurut ilmu tatabahasa arab, gantinama akan kembali kepada nama yang disebut pada bahagian akhir ayat. Dalam kes selawat syifak, nama Nabi Muhamad saw telah disebut pada hujung ayat ……..sayyidina muhammadin.

    Lafaz ……Muhammadin berbaris dua bawah pada akhirnya dan lafaz ….tibbilqulub hingga ….wadhia iha berbaris bawah kesemuanya. Ini menjelaskan bahawa ….tibbi… sehingga ….wadhia iha… adalah sifat kepada Nabi Muhamad saw yang boleh mengelirukan pembacanya sehingga dia beriktikad bahawa nama Nabi Muhamad SAW mempunyai kuasa yang boleh menjadi penawar kepada hati-hati (kalbu-kalbu) dan juga penawar / penyembuh dan juga menjadikan badan sihat dan juga menyembuhkan penyakit-penyakit serta menjadi cahaya kepada penglihatan mata hati.

    Sedangkan kami ahlisunnahwaljamaah beriktikad bahawa Nabi SAW sudah wafat dan adalah mustahil baginda boleh kembali ke dunia dan memberi manfaat kepada mereka yang menggunakan doa ini tanpa mengamalkan sunnahnya."

    Tentang selawat Tafrijiah tu, tak ingin cuba menjawab ke?

    Adakah selawat Syifa dan selawat Tafrijiah ini telah di ajarkan oleh Nabi Muhamad SAW? Bacalah artikel saya bertajuk "#2 Penjelasan berkenaan Selawat Syifak dan Selawat Tafrijiah BAHG. 2" di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/131 . Berikut saya copy paste semula sebahagian artikel yang terdapat di "#2 Penjelasan berkenaan Selawat Syifak dan Selawat Tafrijiah BAHG. 2" ::

    5. Lafaz selawat telah diajarkan jelas oleh Nabi SAW dan dengan itu janganlah menciptakan selawat yang baru kerana perbuatan ini adalah seperti tidak menghargai ajaran Rasulullah SAW atau pun seolah-olah menyatakan bahawa Nabi SAW telah tidak menyampaikan ajaran Islam dengan sempurna sebagaimana telah dijawab oleh imam Maliki ketika manusia hendak menambah amalan berzikir yang tidak diajar Rasulullah SAW. Dalam bahasa kasar berhubung beramal dengan selawat-selawat ciptaan baru ini ialah seolah-olah orang yang menambah dan menciptakan selawat baru ini serta mereka yang beramal dengannya lebih hebat dan pandai berbanding Nabi Muhamad SAW dan Allah SWT. Nauzubillahiminzalik!

    Sehingga kini telah terdapat begitu banyak selawat-selawat yang bertentangan dengan apa yang diajarkan Nabi SAW seperti selawat Syifa’, selawat Tafrijiah, Selawat Fateh dll.

    Emjay

    ReplyDelete
  70. Persoalan mengenai tahlil,wirid lepas solat,baca Al-Quran atas kubur dan lain lain lagi daripada perkara ibadah yang tidak dilakukan oleh
    nabi S.A.W,dan para sahabat menjadi perbincangan hangat sejak akhir-akhir ini.

    Sebahagian daripada mereka mengatakan perkara tersebut adalah bid'ah yang sesat,ini kerana perkara tersebut tidak dilakukan oleh nabi
    S.A.W dan para sahabat. Antara dalil yang mereka gunakan adalah hadis Nabi S.A.W bermaksud;

    "Tiap tiap MUHDASAT(Perkara baru) adalah bid'ah dan tiap tiap bid'ah itu sesat dan tiap tiap kesesatan itu tempatnya adalah neraka".

    Sabda nabi S.A.W lagi yang bermaksud;

    "Sesiapa yang melakukan pembaharuan dalam urusan kami ini(Islam) sesuatu yang tidak terdapat daripadanya maka pembaharuan itu tertolak.

    Mereka juga berdalil dengan kaedah yang ditetapkan oleh ulama'

    Hukum asal pada ibadah adalah dilarang melainkan apa yang telah ditetapkan.

    Manakala sebahagian yang lain pula mengatakan perkara tersebut tidak bid'ah,sekalipun tidak pernah dilakukan oleh nabi,mereka mendakwa
    tidak semua perkara ibadah yang tidak dilakukan oleh nabi adalah bid'ah, sebagai contoh membaca al-Quran menggunakan mashaf adalah satu perkara yang tidak pernah dilakukan oleh nabi,ini kerana nabi tidak membaca al-Quran menggunakan mashaf bahkan nabi hafaz al-Quran,adakah perkara ini bid'ah? sedangkan membaca al-quran adalah ibadah.Tidak ada ulama yang mengatakan bid'ah termasuklah
    mereka yang mengatakan setiap ibadah yang nabi tak buat kalau kita lakukan perkara tersebut adalah bid'ah.

    Jadi adakah tepat dakwaan golongan yang pertama mengatakan setiap perkara ibadah yang tidak dilakukan oleh nabi,apabila kita lakukan maka ia merupakah bid'ah? Dan adakah tepat dakwaan golongan kedua yang mengatakan tidak semua dari perkara ibadah yang tidak dilakukan oleh nabi apabila kita lakukan merupakan perkara BID'AH?

    Untuk membincangkan persoalan tersebut mari kita cuba fahami apakah yang dimaksudkan dengan BID'AH berdasarkan kefahaman nas hadis Nabi s.a.w., ini kerana mengikut kaedah FIQHIAH "penghukuman terhadap sesuatu perkara berkait rapat dengan kefahaman terhadap perkara tersebut"

    Maknanya tepat atau tidak tepat hukuman kita terhadap perkara tersebut berkait rapat dengan kefahaman kita terhadap perkara tersebut.

    Sebagai contoh: Kita nak menghukum sesuatu perkara itu BID'AH bergantung kepada kefahaman kita terhadap BID'AH,kalau kita tak faham atau kurang faham maka akan menyebabkan hukuman kita itu akan menyeleweng dari hakikat sebenar.

    Lagipun supaya perbincangan kita tidak mengikut hawa nafsu yang dipandu oleh syaitan tetapi berdasarkan kepada panduan al-Quran dan hadis serta disiplin ilmu yang mantap.

    Mudah-mudahan selepas ini tidak ada di kalangan orang Islam membid'ahkan orang Islam yang lain hanya berdasarkan kepada agakan sahaja tanpa
    ada sandaran yang kukuh dan tidak ada lagi orang Islam yang melakukan perkara BID'AH samada disedari atau tidak.

    Memang terdapat banyak hadis nabi S.A.W yang menceritakan kepada kita mengenai bahaya BID'AH, antaranya;

    Hadis yang diriwayatkan oleh Al-‘Ibadh bin Sariah: “Pada suatu hari, Rasulullah SAW bersolat bersama-sama kami. Kemudian, baginda berpaling kepada kami lalu memberi satu nasihat yang sangat keras isinya hingga mengalir air mata baginda dan mengecutkan hati2 kami yang mendengarnya. Maka, salah seorang dari kami pun berkata: Ya Rasulullah, nasihat ini seakan-akan satu nasihat selamat tinggal kepada kami. Apakah yang tuan hendak perintahkan kepada kami? Lalu baginda bersabda: Aku berwasiat kepada kamu sekalian supaya bertaqwalah kepada Allah, dan taatlah kamu kepada penguasa (yang adil) walaupun ia adalah seorang Habsyi, kerana sesungguhnya orang yang hidup sesudahku akan melihat banyak perselisihan. Oleh itu (jika kamu ingin selamat), hendaklah kamu sekalian berpegang kepada sunnahku dan sunnah para Khulafa Ur-Rasyidin yang mendapat pentunjuk. Berpegang teguhlah kamu kepadanya dan gigitl

    ReplyDelete
  71. Secara ringkas: Penawar = Medicine.Sila terjemah kedua perkataan dlm bahasa arab.Tamatkan pengajian dlm bahasa arab dahulu baru boleh berhujah.

    ReplyDelete
  72. kekeliruan wujud disebabkan anda tidak memahami bahasa arab.Bahaya jika berhujah jika penguasaan bahasa arab tidak mantap.

    ReplyDelete
  73. Cuba beritahu bahagian mana tafsiran selawat syifa dan tafrijiah yang saya tafsirkan adalah bersalahan agar dapat saya betulkan??

    Emjay

    ReplyDelete
  74. Yang ini sdr sudah reply pun di atas. Saya dah lihat pun. Maksud saya, bahagian mana dari penjelasan artikel saya berkenaan selawat syifa dan tafrijiah adalah salah. Tolong betulkan atau tolong beritahu tang mana yang silap terjemah atau tafsiran.

    Emjay

    ReplyDelete
  75. Jika berkehendakkan jawapan yang lebih terperinci, sila berjumpa sendiri dengan Tuan Guru Dato' Dr. Haron Din dan berhujahlah dengan beliau secara bersemuka mengenai selawat syifa.Selepas itu khabarkan kepada semua didalam website ini jawapan yang anda terima daripada beliau.

    ReplyDelete
  76. MJ yang salah kerana menuding jari pada orang tetapi sendiri yang bengkok itu tak nampak. Nak mengamalkan selawat tak salah. Sesungguhnya malaikat2 pun berselawat dan salam pada Rasulullah.Jangan jadi Iblis berzikir tetapi tak selawat. Kita berzikir,tak selawat jadilah macam Iblis.Nabi adam a.s pun berselawat ke atas nabi Muhammad s.a.w. Nak jadi hamba tapi buat pengakuan rasa kasih sayang pada nabi Muhammad. Jangan cetekkan pemikiran, walhal ada bermacam-macam jenis selawat.

    ReplyDelete
  77. Sdr penentang

    Memang Allah menyuruh kita berselawat tetapi kaedah berselawat hendaklah dilakukan sebagaimana yang diajarkan oleh Muhaamad SAW sebagaimana tulisan saya di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/131 iaitu #2 Penjelasan berkenaan Selawat Syifak dan Selawat Tafrijiah BAHG. 2.

    Selamat membaca wahai penentang

    Emjay

    ReplyDelete
  78. Selawat juga adalah tawasul sebelum memulakan sesuatu hajat. Iaitu dimulakan puji-pujian pada Allah s.w.t dan selawat ke atas nabi junjungan kita Muhammad s.a.w. Nak memulakan bacaan doa pun berselawat. Didalam solat pun berselawat. Di dalam ibadah pun berselawat. Soal ini saudara MJ perlu banyak merujuk.

    ReplyDelete
  79. Memang kita di suruh berselawat ke atas Nabi Muhamad sebagaimana kita juga di suruh solat!! Namun untuk bersolat kenalah mengikut cara Nabi bersolat dan untuk berselawat kenalah sebagaimana selawat yang nabi ajarkan. PERSOALANNYA ADAKAH NABI PERNAH MENYURUH BERSELAWAT SYIFA' DAN TAFRIJIAH??

    Bacalah artikel saya bertajuk #2 Penjelasan berkenaan Selawat Syifak dan Selawat Tafrijiah BAHG. 2 di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/131

    Emjay

    ReplyDelete
  80. Selawat ada macam2 jenis la.....MJ. Tak tertumpu satu atau dua jenis selawat jer. Tak kisah nak selawat apa pun tetapi mestilah selawat pada junjungan nabi s.a.w. jangan pertikaikan selawt itu,ini,begitu,begini sedangkan kita pun tak tahu.

    ReplyDelete
  81. Macam mana boleh tak tahu? Kalau tak tahu belajarlah. Selawat adalah ibadah dan cara berselawat telah pun diajarkan. Mengapa perlu mencipta selawat-selawat baru yang karut???

    Emjay

    ReplyDelete
  82. Allah s.w.t yang maha mengetahui. Kalau kata kita semua tahu, itu satu pembohongan. Setiap ilmu ada ahlinya. Setiap ahli diperuntukkan ilmu baginya. Allah s.w.t boleh bagi pertunjuk dan dorongan jalan2 kepadanya. Lebih2 lagi dalam keilmuan. Apa lagi selawat. Mungkin MJ lebih dari para sahabat sebab boleh menentukan selawat itu,ini tak boleh pakai walau tidak ada dalam hadis. Pernahkah MJ mendengar bacaan selawat daripada sahabat nabi? Kalau main kira bidaah, buat kereta pun bidaah sebab nabi s.a.w tak buat. Guna komputer pun tak boleh dan banyak lagi. Jangan tuduh sebarangan selawat itu karut la.....Mj yang mengarut.

    ReplyDelete
  83. Hei penentang (dalam bahasa arab = kafir)

    Barang siapa yang berbuat bid’ah dalam urusan agama, walau dengan tujuan baik, maka selain merupakan kesesatan, itu tindakan merosak agama dan mendustakan firman Allah: “Pada hari ini telah Ku-sempurnakan untuk kamu agamamu”. Karena dengan perbuatan itu, ia seakan-akan mengatakan Islam belum sempurna dan Nabi Muhammad ketinggalan atau lupa dalam menyampaikan risalah. Dan Allah juga ada sifat terlupa menyampaikan kepada Nabi Muhamad SAW. Sebab amalan yang diperbuatnya dianggap dapat mendekatkan diri kepada Allah Subhanahuwata’ala belum terdapat di dalamnya.

    Allah Subhanahu wa ta’ala menurunkan agama Islam dalam keadaan telah sempurna. Ia tidak memerlukan penambahan ataupun pengurangan. Namun, banyak manusia menciptakan amalan-amalan baru yang disandarkan pada agama hanya kerana kebanyakan dari mereka menganggap baik perbuatan tersebut.

    Perjalanan agama Islam yang telah mencapai usia 14 abad, sedikit banyak memberikan pengaruh bagi para penganutnya. Sebahagian besar di antara mereka menjalankan agama ini hanya sekadar seperti apa yang dilakukan para orang tuanya. Yang lebih parah, tidak sedikit pula yang menjalankan agama ini dalam lingkungan kelompok-kelompok sesat seperti Khawarij, Syi’ah, Mu’tazilah, Sufi (tarekat), dan sebagainya. Sementara yang menjalankan agama ini di atas pemahaman yang sahih jumlahnya amatlah sedikit.

    Seperti inilah keadaan umat Islam. As Sunnah (ajaran Nabi) sudah semakin asing sementara bid’ah kian berkembang. Banyak orang menganggap As Sunnah sebagai bid’ah dan menganggap bid’ah sebagai As Sunnah. Syi’ar-syi’ar bid’ah dengan mudahnya dijumpai di sekeliling kita, sebaliknya syi’ar-syi’ar As Sunnah bagaikan barang pelik.

    Hanya orang sesat sahaja yang berani mengatakan bahawa Nabi Muhamad SAW belum menyempurnakan kaedah untuk berselawat ke atas baginda!!

    Wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  84. Berselawatlah selagi diberi pertunjuk oleh Allah s.w.t. Mana aku kata Islam itu belum sempurna. Cuma MJ sahaja yang mentakwilkan macam2 dengan tafsiran yang tak kena pada tempatnya. Aku masih ingat bahawa musuh yang menjatuhkan Islam adalah orang Islam itu sendiri. Sejarah telah membuktikan bermacam-macam.Lu pikir sendiri!!

    ReplyDelete
  85. Wahai penentang,

    Tentang selawat ini saya telah menulis artikel berkenaannya di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/131. Bacalah dan fahamilah. Segala panduan berkenaan selawat telah dijelaskan. Jangan jadi bak kata orang "bodoh tak boleh di ajar pandai tak boleh diikut". Allah telah memberikan petunjuk amat jelas berkenaan selawat ini melalui NabiNya Muhamad SAW. Jangan tambah dan jangan kurangkan.

    Bab selawat ini, janganlah penentang nak menegakkan benang basah.

    Emjay

    ReplyDelete
  86. Tidakkah Rasulullah pernah bersabda mimpi orang mukmin itu satu firman dari Allah s.w.t. Allah itu mempunyai sifat pemurah. Tidak kira orang kafir atau tidak, tetap akan diberi atas apa yang mereka usahakan. Jadi, kalau Allah s.w.t nak beri pertunjuk pada orang kafir pun, kau MJ tak boleh nak buat apa pun. Kalau dia beri ilmu yang diluar kemampuan manusia untuk berfikir pun kau MJ tak akan dapat faham pun melainkan macam2 tuduhan akan kau bagi pada mereka yang kau fikir logik akal tak betul.Kau jangan lupa MJ, Allah itu mempunya sifat harus. Sama ada Dia beri atau tidak bukan urusan kita. Kalau dia nak menyesatkan kau MJ pun, aku pun tak boleh nak buat apa2 sebab kau yang pilih jalan itu.

    ReplyDelete
  87. Salam salawat syifa ni apa sanadnya, bila munculnya siapa memulakannya? Minta penjelasan.

    ReplyDelete
  88. Waalaikumussalam wbh

    Selawat Syifa dan selawat Tafrijiah tiada sandaran amalan ini dari Nabi Muhamad SAW atau para sahabat. Mudah kata dalam bahasa yang mudah ialah selawat-selawat ini diajarkan oleh IBLIS.

    Emjay

    ReplyDelete
  89. salam, jangan cepat menghukum..... ada sesetengahnya adalah adaptasi atau ijtihad ulamak muktabar.... kalau salawat2 ini diamalkan oleh darus syifak, apakah patut nama mereka dipanggil pulak darul iblis?

    ReplyDelete
  90. Sdr harizant, syariat mana di dalam agama Islam yang masih belum lengkap?? Elakkanlah memfitnah Nabi Muhamad SAW dan Allah SWT. Bolehkah saya menambah solat dalam Islam? Sebagai contoh, bolehkah saya mengajarkan solat baru iaitu solat mengenang budi atau solat menghalau syaitan?? Sebagai seorang yang mengaku Islam, adalah tidak boleh sama sekali mengajarkan solat-solat baru.

    Berselawat ke atas nabi adalah salah satu ibadah yang dituntut dalam Islam dan kaedah untuk berselawat telah saya perjelaskan dalam artikel saya di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/131.

    Islam telah sempurna dan elakkanlah menambah syariat dalam Islam. Kalau saya mengajarkan solat baru atau menambah rakaat dalam solat 5 waktu, maka iblislah yang mengajarkan ilmu ini kepada saya. Seandainya ada sesiapa sahaja yang mengajarkan selawat-selawat baru yang tidak diajarkan sama sekali oleh Nabi Muhamad dan para sahabat, maka IBLISlah yang menhajarkannya.

    Sesungguhnya Nabi Muhamad dan para sahabat tidak pernah mengajarkan selawat Syifak dan Selawat Tafrijiah. Janganlah kita menjadi tentera Iblis. Elakkan dari memfitnah Muhamad SAW dan Allah SWT.

    Wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  91. salam ya ustaz....saya membenarkan katakata ustaz...menentang perkara baru yang diada adakan....hendaklah apa yg kta sebut itu berlandaskan 2 dalil yang utama al-quran dan hadith yg sahih.dan apa yg ustaz lakukan adalah benar...ajar kan lagi perkara yg benar ustaz.mmg akn mndpt tntgn..sdngkn nabi sentiasa mndpt tntgn walaupon yg dismpikn itu bnr....sya bersamamu...

    ReplyDelete
  92. Waalaikumussalam wbh sdr amiruliman

    Semoga sdr dan saya dimatikan Allah dalam iman.

    Emjay

    ReplyDelete
  93. rasanya perkara "selawat syifa'" ini bukanlah masalah akidah yg jelas hukumnya..... masing2 ada nas/dalil utk membenar atau menidakkannya...... terpulanglah kepada pendirian masing2 berdasarkan ILMU masing2.....

    bagaimanapun tahniah untuk tuan emjay kerana BERANI menyampaikan..... walau dlm bbrp perkara saya kurang setuju, namun usaha tuan emjay harus dipuji

    ReplyDelete
  94. Assalamualaikum wbh kepada sdr seagamaku dan laknat Allah kepada iblis dan pengikutnya.

    Bagi setengah orang bertawassul kepada orang yang telah mati adalah tidak jelas hukumnya namun bagi ulamak, ia adalah satu perbuatan yang jelas merosak akidah.

    Bagi setengah orang menambah syariaat masih belum jelas hukumnya namun bagi ulamak, ia adalah satu perbuatan yang jelas merosak akidah.

    Bagi setengah orang menambah ilmu Nur Muhamad dalam ajaran Islam belum jelas hukumnya namun bagi para ulamak ia adalah jelas merosak akidah.

    Bagi setengah orang, menambah kaedah selawat-selawat terhadap Naqbi Muhamad SAW tidak jelas hukumnya namun bagi ulamak ia adalah jelas satu perbuatan yang merosakkan akidah.

    Selain dari hujah yang saya baru berikan di atas, Islam ada mengajarkan satu pedoman yang amat berguna iaitu : Yang haram dan yang halal dalam Islam adalah jelas dan diantaranya ada garisan samar. Orang yang beriman meninggalkan garisan samar ini.

    Tinggalkan mana-mana yang samar dan mana-mana telah ditolak oleh ulamak, tinggalkanlah. Tinggalkanlah selawat syifa dan tafrijiah dan amalkanlah selawat yang telah nabi ajarkan

    Emjay

    ReplyDelete
  95. http://pondokhabib.wordpress.com/2009/09/09/selawat-syifa-bercanggah-dengan-aqidah-islam/

    Selawat Syifa’ bercanggah dengan Aqidah Islam?
    Selawat Syifa’ bercanggah dengan Aqidah Islam? Maka sesatlah ulamak dan umat Islam yang mengamalkannya. Kafirlah hukumnya kerana sudah bertentangan dengan AQIDAH ISLAM. Perkara yang disentuh oleh puak-puak tertentu ini bukan lagi menyentuh mengenai perkara furuk (cabang) Tetapi menyentuh AQIDAH.
    Tuduhan tanpa hak ini telah dijawab oleh Darussyifa’ Online iaitu :
    Akhir-akhir ini terdapat golongan tertentu yang mempertikaikan bacaan Selawat Syifa’ dan Selawat Tafrijiyyah. Mereka mengatakan bahawa mengamalkan selawat-selawat ini boleh membawa kepada syirik kerana membesarkan nabi Muhammad s.a.w. lebih daripada Allah SWT.
    Untuk memperjelaskan tentang kekeliruan ini, Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din telah menerangkan dengan panjang lebar. Anda patut mendengar penjelasan ini dan untuk mendengarnya anda boleh muat turun di bawah ini
    Sumber 1 :http://www.darussyifa.org/audio/PenjelasanTentangSelawatSyifa&Tafrijiyah.rm
    Sumber 2: http://www.darussyifa.org/audio/PenjelasanTentangSelawatSyifa&Tafrijiyah.zip
    Sumber 3:http://www.darussyifa.net/Audio/PenjelasanTentangSelawatSyifa&Tafrijiyah.rm
    Sedikit Ulasan:
    Dalam buku Doa & Rawatan Penyakit yang di karang bersama oleh Y.Bhg Dato’ Dr. Haron Din & YB. Dr. Amran Kasimin menterjemahkan makna Selawat Syifa’ seperti berikut;
    Terjemahan:
    “Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami, Muhammad s.a.w. yang menyembuhkan hati-hati, penawarnya dan kesejahteraan badan, kesembuhan juga cahaya penglihatan dan berilah rahmat keberkatan dan kesejahteraan atas keluarga dan sahabatnya”
    Dalam terjemahan makna ini ada sedikit timbul kekeliruan kerana menyebut “Muhammad s.a.w. yang menyembuhkan hati-hati”. Persoalannya siapa yang memberi kesembuhan. Dalam terjemahan ini jika dibaca secara langsung memang ada sedikit kekeliruan kerana seolah-olah nabi Muhammad yang menyembuhkan hati-hati.
    Dalam persoalan Selawat Syifa ini Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din menjelaskan seperti berikut;
    di dalam kamus Bahasa Arab yang masyhur iaitu Kamus al-Munjid, perkataan “Tib” adalah bermaksud “’ilaj” iaitu di dalam bahasa Melayu bermakna “Ubat” atau “Penawar”. Ia bukan bermaksud “Syafi’ iaitu menyembuhkan.
    Dengan itu kalau diterjemahkan ِiaitu
    “Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami nabi Muhammad s.a.w. yang menjadi penawar kepada hati-hati”
    ‘Iktikad kita perlu diperbetulkan supaya tidak syirik kepada Allah SWT. Allah SWT. sahaja yang boleh memberi kesembuhan. Kesembuhan hanya milik Allah SWT.
    Semoga Allah SWT. sentiasa menjauhkan kita daripada syirik kepada-Nya.
    Wallahhu ‘alam
    Sumber : Webmaster Darussyifa’
    Jawapan dari Ustaz Azhar Idrus : (ulama pondok yang masyhur di pantai timur,mahir dalam fekah dan usul hadith)
    Dalam lafaz selawat tersebuti perkataan solat itu berada pada kedudukan maf’ul mutlak (kata kena buat mutlak) yang berfungsi sebagai penguat atau penentu bagi jenis kata kerja salli (selawatkanlah), disamping ia juga berada pada kedudukan mudhaf i (yang disandarkan) kepada perkataan tibb. Berdasarkan kedudukan ini, maka lafaz selawat yang diandaikan itu difahami dengan maksud:
    “Ya Allah! selawatkanlah ke atas penghulu kami (Nabi) Muhammad, dengan suatu selawat yang boleh menjadi rawatan bagi hati dan apa yang boleh menjadi ubat baginya (hati)… sehingga akhir.”
    Berdasarkan maksud ini, maka tidak berlaku lagi apa yang dikatakan seba

    ReplyDelete
  96. Alisraa' 82. Dan Kami turunkan dari Al Quran suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman dan Al Quran itu tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian.

    alquran sebagai 'penawar' , selawat sebagai penawar, sedekah dan amal baik sebagai penawar, , bekam sebagai penawar, panadol sebagai penawar, antibiotik sebagai penawar, semua bukan penyembuh. Allah swt penyembuh setelah diberi ikhtiar penawar. maksud perkataan shifa' dan tibb' untuk konotasi berbeza.

    isu ini sgt diperjuangkan sbg 'bidaah melampau' oleh Emjay utk apa? meskipun ulama masyhur ada ijtihad mempertahankannya. Jika ragu jangan guna, jika yakin ambil.

    Penggunaaan selawat yg membawa konotasi penawar, bukan Nabi SAW.

    Ramai ulamak yang disebut adalah golongan 'pembangkang.' Tetapi mereka telah spesialized dalam bidang ijtihad selawat ini.

    asyik perbesarkan isu selawat ini kenapa? sampai menyesatkan dan menghina ulamak?

    ada udang balik mi ke?

    ADA UDANG BALIK MEE KE?

    ReplyDelete
  97. Wahai gopohitudevil

    Dalam selawat syifa' lafaz ……Muhammadin berbaris dua bawah pada akhirnya dan lafaz ….tibbilqulub hingga ….wadhia iha berbaris bawah kesemuanya. Ini menjelaskan bahawa ….tibbi… sehingga ….wadhia iha… adalah sifat kepada Nabi Muhamad saw yang boleh mengelirukan pembacanya sehingga dia beriktikad bahawa nama Nabi Muhamad SAW mempunyai kuasa yang boleh menjadi penawar kepada hati-hati (kalbu-kalbu) dan juga penawar / penyembuh dan juga menjadikan badan sihat dan juga menyembuhkan penyakit-penyakit serta menjadi cahaya kepada penglihatan mata hati.

    Berkenaan hal selawat syifa' ini, janganlah tanya hukumnya kepada orang yang mengamalkan selawat syifa' ini tetapi tanyalah kepada pihak yang neutral. Kalau nak bagus tanyakan kepada Dr Yusuf Al Qardhawi atau kalau dekatnya tanyakan kepada MAZA.

    Kepada orang awam, tidak usahlah mengamalkan selawat BUKAN-BUKAN seperti selawat syifak dan tafrijiah ini kerana Nabi Muhamad SAW tidak pernah sama sekali mengajarkan selawat-selawat bukan-bukan ini. Lafaz selawat telah diajarkan jelas oleh Nabi SAW dan dengan itu janganlah menciptakan selawat yang baru kerana perbuatan ini adalah seperti tidak menghargai ajaran Rasulullah SAW atau pun seolah-olah menyatakan bahawa Nabi SAW telah tidak menyampaikan ajaran Islam dengan sempurna sebagaimana telah dijawab oleh imam Maliki ketika manusia hendak menambah amalan berzikir yang tidak diajar Rasulullah SAW. Dalam bahasa kasar berhubung beramal dengan selawat-selawat ciptaan baru ini (selawat syifak dan tafrijiah dll) ialah seolah-olah orang yang menambah dan menciptakan selawat baru ini serta mereka yang beramal dengannya lebih hebat dan pandai berbanding Nabi Muhamad SAW dan Allah SWT. Nauzubillahiminzalik!

    Adakah pengamal-pengamal selawat syifak dan tafrijiah seperti Harun Din serta nama-nama lain termasuk gopohitudevil lebih bijak berbanding Nabi Muhamad SAW?

    Kembalilah kepada sunnah.

    Memang saya menulis ini mengharapkan ADA UDANG BALIK MEE iaitu mengharapkan keredaan Allah semata-mata

    Bacalah artikel sambungan ini di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/131

    Emjay

    ReplyDelete
  98. Assalamualaikum,
    ISU SELAWAT SYIFA DAN TAFRIJIAH

    Berikut adalah artikel tambahan yang menjelaskan kesesatan selawat Syifa:

    Suara al-Sunnah
    Buletin Jabatan Mufti Negeri Perlis
    Bil. 1 April 2007

    manakala BERIKUT ADALAH JAWAPAN TERBARU JAKIM ISU SELAWAT SYIFA DAN TAFRIJIYAH
    RUANGAN SOAL JAWAB AGAMA JAKIM :
    NO PANEL SJAI 180608
    TARIKH: 18/06/2008 11:55 AM
    http://baheis.islam.gov.my/web/musykil_new.nsf

    selawat syifa dan selawat tafrijiah adakah boleh dijadikan amalan dan tidak mengelirukan.?
    JAWAPAN: Kedua-dua selawat ini boleh diamalkan..

    Untuk penjelasan kenapa boleh, sila lihat juga:

    http://pondokhabib.wordpress.com/2009/09/09/selawat-syifa-bercanggah-dengan-aqidah-islam/

    http://www.brunet.bn/gov/mufti/arkib/2009/090727.htm

    http://www.pelitabrunei.gov.bn/news/pelita/08Mac/khutbah.htm

    http://www.pelitabrunei.gov.bn/news/pelita/31julai/khutbah.htm

    Sumber 1
    http://www.darussyifa.org/audio/PenjelasanTentangSelawatSyifa&Tafrijiyah.rm
    Sumber 2:
    http://www.darussyifa.org/audio/PenjelasanTentangSelawatSyifa&Tafrijiyah.zip

    Sumber
    3:http://www.darussyifa.net/Audio/PenjelasanTentangSelawatSyifa&Tafrijiyah.rm
    http://jom-islah.blogspot.com/

    http://baheis.islam.gov.my/web/musykil_new.nsf

    ReplyDelete
  99. Assalammualaikum..
    Best juga ruangan ni, selawat itukan doa dan rahmat, bilamana kita berselawat rahmat kebaikan melimpah ruah. Adakala kita tersilap dan tersalah didalam menakul dan menilai sebab kita manusia yang lemah dan teramat cetek ilmu(Saya sendiri) dan kerana itu diberikan kan pelbagai cara yang di ringankan dan dimudahkan untuk kita seperti mengucapkan istifhfar dan juga berselawat itu sendiri. Apapun kesepakatan ulama itu tetap tidak boleh dipertikaikan dek kerana ketinggian ilmu mereka..Dan sesungguhnya Allah Maha pemurah lagi Maha Pengasih dan dia amat bijaksana didalam mengatur kejadian alam dan kehidupan manusia. Dinaikkan setiap para ulamak menjadi tempat rujukan didalam setiap permasalahan/perselisihan yang berlaku kerana bertujuan untuk mendamaikan dan menyatupadukan sesama manusia lebih lagi kalangan islam. Islam untuk semua bukan seorang. Ilmu ada banyak dan pelbagai dan telah diperuntukkan ahli-ahlinya yang fasih dengan ilmu itu. Para ulamak menjadi tempat terbaik untuk membuat rujukan kerana mereka telah ahli didalam AlQuran dan Hadis. Sehingga kini rasanya para alim tidak melarang pembacaan selawat(Diatas), malah digalakkkan lagi. Jadi tidak timbul persoalan sehingga menyentuh isu akidah. Sekian

    ReplyDelete
  100. tetuan sekelian nahu arab kalau di terjemah kasar maka kita akan kata itu dan ini.... maka selawat itu jadi bahan hentaman padahalnya pemahaman ayat terlalu janggal, maka habis semua di bantai. Kalau ianya datang dari orang yahudi ayatnya ditukar.... dan mereka berbohong sedikit hadis tentang ayat selawat mungkin tuan2 terus percaya. Lettakkan tanda ayat itu betul2 dan kaji pada kamus....InsyAllah kita takkan sesat.

    ReplyDelete
  101. farid iskandar 9mac2010
    assalamualaikum
    Mereka-mereka yang taksub, mereka-mereka yang tidak berfikiran terbuka menerima dan memberi bermusabahlah, kerana terlalu taksub payah untuk akalnya berfikir akan adanya kebenaran yang manusia itu ada tersilap,tersilap,tersilap memang mereka pendokong agama, memang mereka dihormati, memang mereka ada nama,tetapi ingat mereka tidak maasum, berpada-padalah......kita saling ingat-meningati tidak rugi ,kerana agama Allah itu benar cuma penganutnya saja yang mempelbagaikannya mudah-mudahan kita digolongkan antara umat Nabi Muhamad yang Beruntung..Wassalam

    ReplyDelete
  102. Waalaikumussalam wbh farid iskandar

    Emjay

    ReplyDelete
  103. memang masalah ni...lakum di nukum waliyadin...

    ReplyDelete
  104. Assalamualaikum...
    Berbincanglah elok2...biar berhemah dan lemah lembut....
    bagi saya, semua pihak ada pdapat masing....
    yg penting bbincang sama2...
    gunakan perkataan yg baik2...
    semua manusia ada emosi...
    jgn smpai memakan diri...
    Wassalam..

    ReplyDelete
  105. PERHATIAN.............

    AKU DAPAT BERITA DAJAL DAH KELUAR KAT JB..................he he he he he he.

    ReplyDelete
  106. PERHATIAN.............

    AKU DAPAT BERITA DAJAL DAH KELUAR KAT JB............he he he he he he....
    SESAT LAGI MENYESATKAN................ADA PULAK YG BELAJAR AGAMA X BERGURU PUN JADI PENGIKUT SETIA (BACA KAT BUKU JE). AKU ADA JUGA DENGAR KULIAH YANG DI SAMPAIKAN OLEH PROF.HARUN DIN, USTAZ ISMAIL KAMUS , USTAZ KAZIM DAN SEBAGAINYA TAPI AKU TAK PERNAH DENGAR USTAZ EMJAY ( mEMang JAYbon ) MENYAMPAIKAN KULIAHNYA YANG PALING TERISLAM. he he he he he he he he. AKU TAHU SEBAB APA KAU MARAH SANGAT KAT PROF.HARUN DIN KERANA DIA PERNAH "MENGORAT MAK ENGKAU."

    KITA JUMPA KAT GELAS BESAR TAMAN U NANTI............he he he he he he he.......

    SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI..........................MAAF DIPINTA PENGHAPUS DOSA..........

    USTAZ EMJAY ( mEMang JAYbon ) USTAZ EMJAY ( mEMang JAYbon ) USTAZ EMJAY ( mEMang JAYbon ) USTAZ EMJAY ( mEMang JAYbon ) USTAZ EMJAY ( mEMang JAYbon ) USTAZ EMJAY ( mEMang JAYbon ) USTAZ EMJAY ( mEMang JAYbon ) USTAZ EMJAY ( mEMang JAYbon )

    ReplyDelete
  107. EMJAY (mEMang JAYbon)
    EMJAY (mEMang JAYbon)
    EMJAY (mEMang JAYbon)
    EMJAY (mEMang JAYbon)
    EMJAY (mEMang JAYbon)
    EMJAY (mEMang JAYbon)
    EMJAY (mEMang JAYbon)
    EMJAY (mEMang JAYbon)
    EMJAY (mEMang JAYbon)
    EMJAY (mEMang JAYbon)
    EMJAY (mEMang JAYbon)
    EMJAY (mEMang JAYbon)

    * lupa nak GELAK......he he he he he he he he he he he he he..........

    ReplyDelete
  108. SIAPAKAH LELAKI DAYUS YANG BERNAMA EMJAY (mEMang JAYbon) DAN JIKA INGIN MENGENALI DIRI BELIAU SILALAH MASUK KE DALAM WEB UTM PADA STAF FAKULTI PENDIDIKAN, KEMUDIAN BUAT PENGECAMAN SETIAP STAF YANG ADA, ANDA AKAN KETAHUI NAMANYA DAN ADA KAITAN DENGAN NAMA SAMARANNYA. SEMOGA BERJAYA.......he he he he....MAMPUSLAH KAU EMJAY............ORANG NAK TENGOK SANGAT MUKA KAU........LUPA PLAK NAK GELAK..........he he he he he he he..........

    ReplyDelete
  109. Dengan Nama Allah Yang maha Pemurah Lagi maha Penyayang

    Assalamualaikum

    Saudara Emjay. saya ingin bertanya satu soalan iaitu semasa saudara solat, adakah saudara atau guru yang mengajar saudara khusuk semasa mengerjakan rukun islam yang kedua ini. Atau saudara buat-buat khusuk atau solat ikut-ikut orang solat atau nak tunjuk kat orang yang kita solat.
    Jawapan dari saudara saya nantikan.......

    ReplyDelete
  110. Waalaikumussalam wbh

    Syair Imam Syafie: "Berkatalah sesuka hatimu untuk menghina kehormatanku. Maka diamku dari orang yang menghina adalah suatu jawapan . Bukanlah ertinya aku tidak memiliki jawapan, tetapi tidak pantas bagi seekor singa melayani kerenah anjing-anjing. (Lihat Diwan al-Syafi'e).

    Sekadar memanjangkan syair imam Shafie

    Emjay

    ReplyDelete
  111. Mana ilmu yang ada kat dada kamu tu dah keluar habis ke, soalan aku tu taklah susah sangat, tak bleh jawab ke? Tanyalah kat guru kau. Dalam 73 golongan, hanya 1 golongan yang pasti masuk ke syurga, ko rasa-rasa muka ko tu ada ciri-ciri tak untuk masuk ke syurga Allah SAW. Cuba tengok muka ko kat cermin. Dah elok jadi orang, nak jadi singa plak, memang padan dengan jambang yang ada, tapi silapnya cuma ekor je kat depan (itu pun pendek).

    ReplyDelete
  112. Wah wah wah, para penasihat Air Musofa menjadi hulubalang Harun Din.

    Memang layak sekali para penasihat Air Musofa ini menjadi hulubalang Harun Din.

    Mungkin bagi pandangan para penasihat Air Musofa ini, Harun Din adalah setaraf Nabi dan rasul yang layak membuat sunnah dan syariaat yang baru. Dengan itu apabila Harun Din mengamalkan amalan selawat baru yang tidak pernah diajarkan Muhamad Bin Abdulah SAW, perbuatan ini perlu disokong oleh mereka.

    Emjay

    ReplyDelete
  113. A'slmkum..
    Begitulah umat2 Nabi Muhammad diakhir zaman. Terang lagi bersuluh. Kisah2 Harun Din dan siapa2 yg tergolong dan dikenali sebagai ulama kian menjadi perbalahan. Tidak dinafikan, para ulama dan tok2 guru dulu ini mmg famous. Apatah lg mereka ini terkenal akibat dari kemunculan mereka dimedia masa. Kepetahan mereka menjadi aset mereka blh dikenali. Cuma 1 yg saya agak pelik dikalangan pemberi2 komen disini, bagaimana anda mengenali ulama2 ini? Maksud saya secara peribadi. Atau anda mengenali mereka dari kaca2 TV? Berapa kali anda mengikuti ceramah2 mereka dimesjid2 atau surau2. Bkn ceramah semasa kempen pilihanraya. Sepanjang hidup saya belum pernah saya melihat mereka2 ini tampil kemesjid2 yg pernah saya berjemaah. Nah...yg paling senang utk melihat mereka diwaktu ini adalah apabila adanya pilihanraya. Semcm 1 trend pulak. Saya x nak kata siapa betul atau salah, cuma bagaimana kt menilai sesatu itu? Cuba saudra2ku baca kembali sejarah para sahabat dan sejarah para wali yg ditarik balik kewalian mereka oleh Allah SWT. Tidak mustahil jika kt manusia akan membuat kesilapan takkala waktu kt dipuncak dan dgn ilmu yg tinggi. Berani saya katakan bahawa, mgkn 1 org pun yg membuat komen disini kenal secara tepat atau peribadi dgn org2 yg mereka sanjungi ini. Kalo inilah caranya, alangkah baiknya kt terus sahaja percaya dan ikuti Nabi Muhammad saw. Cuma yg menjadi masalah skrg ulama2 kt mula berpecah belah akibat politik dan asas perniagaan. Bermulalah 1 episod ulama A salah dan ulama B betul. Kalau dulu ulama2 terkenal dimesjid2..tetapi ulama2 kini terkenal diatas pentas dgn tepuk dan sorak. Dulu tok2 guru akan kemesjid2 utk membaca kitab serta menghurai apa yg dibaca, tp skrg tok2 guru serta ulama dah sibuk dgn meeting. X perlulah kt mencaci cela sesama kt. Hakikatnya, anda yg ingin tahu sesuatu yg menjadi kemuskilan anda, bertanya dan fahami jwbannya. X puas dgn 1 jwbaan, cari lg. Saudara emjy, saya rasa anda x perlu menjwb lbh dari 2 kali utk soalan mereka2 itu. Kerana yg ke 3 akan menjadi perbalahan. Jika benar sesorg itu ingin mencari kebenaran, biasanya mereka tidak akn bertanya sesuatu bersifat double meaning atau 'berangin'. Ibarat mengatakan kepada penjudi atau peminum arak akan keharamanya perbuatan itu, pasti akan menjadi ketegangan. Insyaallah, kalau niat betul serta berniat kerana Allah, doa saya buat saudara dikurniakan kententeraman dariNya. w'salam...

    ReplyDelete
  114. Waalaikumussalam wbh

    Semoga Allah SWT mematikan sdr roywnc69 dan saya dalam iman.

    Emjay

    ReplyDelete
  115. Assalamualaikum ikhwan muslimin dan muslimat,saya ingin berkongsi sedikit maklumat mengenai selawat Tafrijiah.Sejauh mana kesahihan riwayat ini masih dalam kajian.Dikatakan selawat Tafrijiah ini bukanlah bersumber daripada ajaran nabi tetapi ianya disusun oleh Syeikh Nariyah iaitu seorang yang hidup di zaman nabi dan termasuk dalam salah seorang daripada sahabat nabi.Beliau lebih menekuni bidang ketauhidan dan selalu melihat kerja keras nabi dalam menyampaikan wahyu mengajar tentang Islam.Dalam diam-diam beliau rutin mendoakan kesejahteraan nabi secara rahsia tanpa diketahui oleh sesiapa pun.Doa-doa yang menyertakan nabi biasanya disebut sebagai selawat dan orang yang mendoakan nabi pada 'hakikatnya' adalah mendoa untuk diri sendiri kerana Allah SWT sudah menjamin nabi-nabiNya sehingga doa itu berbalik kepada dirinya sendiri.
    Pada suatu malam Syeikh Nariyah membacanya sebanyak 4444 kali kerana terlalu kasih dan sayangnya kepada nabi dan dalam satu majlis beliau mendekati nabi dan minta dimasukkan ke Syurga pada golongan pertama bersama-sama nabi dan nabi mengiyakannya.Seorang sahabat lain meminta yang sama namun nabi mengatakan tidak boleh kerana Syeikh Nariyah telah mendahuluinya.Kesemua sahabat kehairanan mengapa Syeikh Nariyah dimuliakan sebegitu rupa tanpa mengetahui amalan yang diamalkan pada setiap malam oleh Syeikh Nariyah.
    Begitu riwayat singkat selawat Tafrijiah hingga ramai orang yang mengamalkannya tidak lain kerana itba' Syeikh Nariyah.Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  116. Waalaikumussalam wbh

    Bahayanya beramal dengan benda-benda tiada sandaran seperti ini. Baru nak di kaji??? ha ha ha.
    Inilah dia kerja setann menyesatkan umat Islam.

    Buang saja selawat tiada sandaran yang baru nak dikaji ini iaitu selawat setan tafrijiah dan amalkan saja selawat yang nabi ajarkan tu.

    Emjay

    ReplyDelete
  117. Salah satu cara Syaitan bersama manusia ialah ia menyertai manusia yang suka bercekak pinggang dan ketawa hahahaha sehingga nampak anak tekaknya...maaf,itu adalah kata-kata daripada pengarang buku agama yang bertajuk 'Syaitan'.Katanya lagi dua kelakuan tersebut adalah manifestasi daripada sifat sombong dan berasa diri lebih utama dpd org lain yang tersembunyi didalam hati sanubari.Dalam hal selawat rasanya apa yang penting ialah kita tahu di mana kita hendak menempatkan diri kita sewaktu kita membacanya...'dalam kajian' pula ianya bermaksud peribadi iaitu saya cuba utk memahami salah betulnya kedudukan selawat ini dalam Islam setelah wujud dua fahaman berbeza dan bukanlah mewakili mana-mana individu atau tokoh agama untuk mempertahan fahaman.Bila terjadi pertikaian dalam satu-satu masalah ugama seharusnya kita tidak perlu terburu-buru menghukum salah benar melainkan setelah kita menyelidiki hingga ke akar umbinya persoalan tersebut.

    ReplyDelete
  118. Orang kalau ikhlas beragama Islam, mudah baginya menolak selawat setann syifak dan tafrijiah kerana apa yang nabi Muhamad SAW ajarkan itulah yang penamat dan terbaik untuk diikuti. Tetapi kalau Islamnya bernabikan Harun Din, susahlah. Mereka merasakan ajaran Harun Din lebih baik dari ajaran Nabi Muhamad SAW.

    Sedih saya hu hu hu.

    Emjay

    ReplyDelete
  119. Dalam menghujah sesuatu ilmu pula saya berpendapat adalah dangkal bila kita berkata 'arwah guru saya berkata .....Tok guru saya ada menyebut...pada saya bicara yang sempurna ialah bicara yang lengkap dengan Alquran,Hadis,Ijmak dan Qias...Menyebut nama-nama Tok Guru tu,Tok guru ni sebagai sandaran dalam menegakkan pendapat secara halusnya menunjukkan kita masih belum terlepas daripada unsur-unsur pendewaan.Kesian aruah-aruah Tok guru yang masih dijadikan alat dan batu loncatan untuk untuk mempamirkan wibawa diri dalam berhujah.Banyakkanlah berdoa untuk diri sendiri,keluarga,saudara seugama dan guru-guru...

    ReplyDelete
  120. Dalam menghujah selawat setan syifak dan tafrijiah, saya tidak menggunakan hujah arwah pun. Saya dan pakar hadis menggunakan ilmu bahasa arab serta Al Quran dan Hadis untuk menghujah. Segala hujah yang diberikan adalah sahih dan sdr pun boleh semak kebenarannya.

    Hanya orang yang Allah sebut Khatamallahu'alaqulubihim.............(Allah mematerikan atas hati mereka serta pendengaran mereka, dan pada penglihatan mereka ada penutupnya;) akan terus menolak hujah sahih yang diberikan.

    Kalau tak cukup penjelasan dari artikel ini, boleh rujuk artikel satu lagi iaitu bertajuk #2 Penjelasan berkenaan Selawat Syifak dan Selawat Tafrijiah BAHG. 2 di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/131 .

    Jangan lupa baca artikel terbaru saya yang menceritakan ustaz garam di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/262

    Emjay

    ReplyDelete
  121. hanyaseoranginsan,
    Saya begitu tertarik dengan hujah saudara, kemas dan padat serta tidak emosi. Saya mengikuti perkembangan hujahan yang tak berkesudahan. Rasanya saya dapat penjelasan yang padat. Seingat saya, pernah Saiyyidina Ali R.H berkata , manusia yang jahil itu akan menjadi musuh kepada apa yang dia tidak tahu.... Pernah guru pondok saya bercerita kisah ulama dahulu, apabila hendak menulis sesuatu kitab, walau senipis naskah Musalli, mereka menulis dalam keadaan takut dan berwaspada di atas kemurkaan Allah, berpuasa di siang hari dan memusatkan hati dengan zikir kepada Allah, diperbanyakkan beristigfar siang dan malam, bersolat taubat dan bersolat hajat, qiamulai dan sentiasa bermohon hidayah untuk mengarangnya.
    Saya berhajat sangat nak tahu sejarah asal selawat tafrijiah, siapakah orang pertama yang di ilhamkan untuk yang melafazkannya, bagaimana selawat ini tercetus, apakah peristiwa yang berlaku sehingga lahirnya selawat ini...... mungkin saudara boleh bantu.

    LangBuana.


    ReplyDelete
  122. Assalamualaikum wbh

    Semoga Allah mematikan saya dan sdr pandikarbuana dalam iman.

    Emjay

    ReplyDelete
  123. Sebenarnya tak ada mazhab dlm Islam. Just ikut sunnah dan Quran. Itu saja. Mazhab dicipta dan digalakkan oleh raja2 dulu utk tujuan memecahkan umat islam dan dgn itu mudah utk memerintah mereka. Di Iran, jika semua org ikut mazhab Syah, kerajaan mudah memerintah mereka sebab sama aliran. Begitu juga di Arab Saudi. Imam Shafii kata jangan ikut beliau jika tak yakin. Dia tak cipta mazhab tapi org yg cipta mazhab bubuh nama dia. Masa kegemilang Islam dulu, dari Mekkah hingga ke Spanyol, tak ada langsung mazhab. Mereka lebih arif tentang Islam daripada kita. Mereka hanya ikut sunah dan Quran. Saya ringkaskan ini drpada buku "Do we need Mazhab?". Saya beli buku ini semasa di Mekkah.

    ReplyDelete
  124. Semoga sdr bilmer dan saya dimatikan Allah SWT dalam iman

    Emjay

    ReplyDelete
  125. ada ramai orang yg skit ilmu tapi rasa banyak ilmu berkata atas pendapat dan bukti yg tidak btul atau bukti itu telah dipesongkan sejak zaman dahulu lagi.Banyak kitab yang telah dipesongkan dan ada hadis nabi yang direka ...
    Dalam surat Al-Maidah [5], ayat 77 , Allah SWT telah berfirman:

    "Katakanlah: “Hai Ahli Kitab, janganlah kamu berlebih-lebihan (melampaui batas) dengan cara tidak benar dalam agamamu. Dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu orang-orang yang telah sesat dahulunya (sebelum kedatangan Muhammad) dan mereka telah menyesatkan kebanyakan (manusia), dan mereka tersesat dari jalan yang lurus”.

    Dalam surat At-Taubah, ayat 9 , Allah SWT telah berfirman:

    "Mereka menukarkan ayat-ayat Allah dengan harga yang sedikit, lalu mereka menghalangi (manusia) dari jalan Allah. Sesung-guhnya amat buruklah apa yang mereka kerjakan”.


    Wallahualam ..

    ReplyDelete
  126. Keraguan Salawat Syifa’

    Antara lafaz salawat yang meragukan ialah yang dikenali sebagai Salawat Syifa’. Salawat ini pada mulanya telah terbudaya di kalangan masyarakat Islam di Malaysia sebagai bacaan eksklusif dan peribadi, tetapi kelihatan menjadi semakin popular sehingga ada yang menjadikannya zikir dan doa selepas solat fardu atau sebagai pembuka ucapan secara tekal. Lafaz salawat yang dimaksudkan itu adalah seperti berikut:

    اللهمَّ صلِّ على سيدنا محمدٍ طبِّ القلوبِ ودوائِها وعافيةِ الأبدان وشفائها ونورِ الأبصار وضيائها وعلى آله وصحبه وبارك وسلم

    Maksudnya: “Ya Allah! salawatkanlah ke atas penghulu kami (Nabi) Muhammad, penawar hati dan pengubatnya (hati), penyihat badan dan penyembuhnya (badan), pemberi cahaya penglihatan dan pemancarnya, juga ke atas ahli keluarga dan Sahabat Baginda serta berkati dan sejahterakanlah” .
    .
    Mengikut kaedah icrab (parsing) bahasa Arab, perkataan tibb yang bermaksud ‘perawat’ itu berada pada kedudukan sifat (adjective noun) atau badal (gantinama/noun in apposition) bagi perkataan Muhammad (ism calam/proper name). Disebabkan kedudukan itu, maka berlaku persamaan antara kedua-dua perkataan tibb dan Muhammad dari segi kasrah (berbaris bawah). Pada kebiasaannya penyifatan atau pembadalan ism calam dilakukan dengan menggunakan ism facil (kata pembuat/present participle) atau ism maf cul (kata kena buat/past participle), tetapi kaedah bahasa Arab membenarkan juga penggunaan ism masdar (katanama terbitan/root noun) sebagai sifat atau badal bagi menunjukkan makna mubalaghah atau bersangatan .

    Justeru, meskipun perkataan tibb itu pada asalnya adalah ism masdar yang bermaksud ‘rawatan’, namun dalam konteks kedudukannya sebagai sifat atau badal, maka ia dilihat sebagai Sighah Mubalaghah (kata melampau) yang membawa konsekuensi maksud ‘penawar yang sangat mujarab’.

    Manakala perkataan-perkataan dawa’, cafiah, syifa’, nur, dan diya’, semuanya berada pada kedudukan cataf (penyambung/join) bagi perkataan tibb yang berada pada kedudukan mactuf (yang disambung). Kaedah bahasa Arab juga telah menetapkan bahawa sesuatu cataf itu mesti mengikut mactufnya dalam setiap keadaan, jika mactufnya berada pada kedudukan sifat, maka cataf itu juga berada pada kedudukan sifat dan jika mactufnya berada pada kedudukan badal, maka cataf itu juga berada pada kedudukan badal. Ini bermakna kesemua perkataan tersebut membawa pengertian sifat atau badal bagi Muhammad sebagaimana perkataan tibb itu juga.

    Maka perkataan dawa’ itu membawa maksud ‘pengubat yang sangat berkesan’, perkataan cafiah bermaksud ‘penyihat yang sangat menyihat’, perkataan syifa’ difahami dengan maksud ‘penyembuh yang sangat menyembuh’, perkataan nur difahami dengan maksud ‘pemberi cahaya’ dan perkataan diya’ difahami dengan maksud ‘pemancar cahaya’. Berdasarkan kedudukan dan kaedah bahasa ini, maka terjemahan bagi keseluruhan lafaz salawat itu adalah seperti berikut:

    “Ya Allah! salawatkanlah ke atas penghulu kami (Nabi) Muhammad, penawar hati yang sangat mujarab, pengubatnya yang sangat berkesan, penyihat badan yang sangat menyihat, penyembuhnya yang sangat menyembuh, pemberi cahaya penglihatan dan pemancarnya juga ke atas ahli keluarga dan Sahabat Baginda serta berkati dan sejahterakanlah”.

    Terjemahan yang didasarkan kepada kedudukan icrab ini seolah-olah telah menyifatkan Nabi Muhammad s.a.w. dengan sifat Maha Perawat, Maha Pengubat, Maha Penyihat, Maha Penyembuh, Maha Pemberi cahaya dan Maha Pemancarnya. Persoalannya, apakah harus menyifatkan Nabi Muhammad s.a.w. dengan sifat sedemikian, sedangkan ia adalah sifat-sifat khusus bagi Allah S.W.T. yang tidak boleh dikongsi oleh sebarang makhluk? Apakah alasan yang mewajarkan penyifatan Nabi Muhammad s.a.w. dengan sifat-sifat tersebut?

    Prinsip ilmu Tauhid telah menetapkan bahawa Allah SWT itu Maha Esa dan wajib diEsakan pada Sifat-SifatNya sebagaimana Dia juga wajib diEsakan pada Rububiyyah dan UluhiyyahNya . Nama-Nama dan Sifat-Sifat yang khusus bagi Allah SWT tidak boleh dikongsi dengan sebarang makhluk kerana perkongsian itu bermakna mensyirikkan (menyengutukan) sifat makhluk dengan sifat Al-K

    ReplyDelete
  127. assalamualaikum... sy walaupun baru umur 24 tahun dan tak berapa pandai sangat agama tapi sy tahu islam... saya sangat setuju dengan tuan emjay... selawat syifak ni memang tidak boleh... tiada tokok tambah dalam islam walaupun ianya bermaksud kebaikan... apabila kita tokok tambah2 seolah2 kita ni dah bosan dengan ajaran yang diturunkan oleh nabi muhammad.. cuba bayangkan kalau seorang dah tambah dan akan datang lagi seorang lagi tambah dan akan datang ada lagi... cuba bayangkan 1 abad berikutnya apa akan terjadi pada islam... adakah selawat yang nabi yang betul2 diajarkan akan diamalkan...? daripada kita baca selawat yang tidak diajarkan oleh nabi lebih baik kita baca yang diajarkan kenapa tak baca yang selawat yang diajarkan saja?.. adakah semua sudah bosan dengan selawat yang sepatutnya di buat? maafkan saya kalau terkasar bahasa.. lagi satu.. ramai yang suka tokok tambah ayat2 al quran... bagi saya hanya kitab2 orang kafir sahaja yang boleh ditambah2... maafkan sy..

    ReplyDelete
  128. Waalaikumussalam wbt

    Semoga Allah SWT mematikan sdr danieldany dan saya dalam iman.

    Emjay

    ReplyDelete
  129. anda ngaku tak pandai, dan terbukti daniel dari kalangan jahil.tapi sekurang2 dia tahu dia tak tahu(cuma lagak macam orang pandai). Sory, tuntutlahh ilmu dari tok2 guru."telah disediakan jahannam bagi banyak jin dan manusia yang punya akal..."

    ReplyDelete
  130. Engkau ni mambangdiawan1 lagi berlagak pandai. TETAPI selalunya orang pandai tidak akan menamakan diri mereka dengan nama-nama buruk seperti hantu, setan, celaka atau mambang. Mambang menurut orang yang mempercayainya adalah hantu atau makhluk halus yang kerjanya merosakkan manusia.

    Agaknya engkau ni mambangdiawan1 memang kelihatan berilmu tetapi agaknya memang perangai macam mambang yang berkeliaran di awan untuk mengacau dan merosak manusia macam perosak manusia dari golongan Darul S****.

    Jangan marah.

    Emjay

    ReplyDelete
  131. salam,,emjay tolong beri penjelasan mengenai selawat badriyyah..

    ReplyDelete