Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ pembaca mukmin sekelian

.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Selamat datang ke Laman Emjay. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik, hidayah, rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Aku telah tinggalkan pada kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya, (iaitu) Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya.

Sunday 22 July 2007

Asal usul menggunakan garam dalam rawatan orang Melayu


Asal usul menggunakan garam dalam rawatan orang Melayu

Assalamualaikum wbh 

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha Penyayang

Sebaik-baik contoh adalah kehidupan pada zaman Nabi Muhamad SAW. Seburuk-buruk contoh pula adalah amalan orang jahil. Saya merasa amat sedih sekali apabila dalam beberapa kes, contoh kehidupan terbaik zaman Nabi SAW dipersendakan sedangkan contoh amalan yang buruk diagungkan. Lihatlah saja di TV, seolah-olah menutup aurat adalah amalan buruk sedangkan mendedah aurat seakan-akan satu perbuatan mulia. Satu ketika dahulu di sekolah-sekolah guru-guru wanita dibenarkan memakai jubah yang lebih sopan tetapi kini tidak lagi dibenarkan. Dikeluarkan peraturan agar semua guru wanita tidak lagi dibenarkan memakai jubah namun yang peliknya guru wanita Islam yang tidak memakai tudung tidak pula ditegur.

Apabila Amerika mula menjajah Afghanistan, antara perkara pertama yang diajarkan kepada wanita Islam Afghanistan ialah untuk ber “make up”. Malaysia tanpa penjajahan Amerika pun wanita Islamnya diajar dan dididik untuk ber makeup. TV mengajarkannya, radio mengajarkannya, suratkhabar mengajarkannya, pelbagai iklan mengajarkannya dan tidak ketinggalan pelbagai artis turut mengajarkannya. Di dalam satu sesi induksi bagi guru-guru baru, seorang fasilitator lelaki yang sudah berumur menasihatkan  guru-guru baru ini agar menghias diri dengan memakai lipstick agar dipandang mulia oleh pelajar dan masyarakat. Kepada orang-orang seperti ini, memakai lipstick adalah kemestian. Orang lelaki tua nak mati ini langsung tidak takut kepada azab Allah SWT  dan seolah-olah lebih bijak pula dari Allah SWT. Berapa banyak dosa yang bakal dipikul oleh lelaki tua ini dengan mengajarkan ilmu songsang!

Begitulah kita, sunnah serta perintah Allah dihina dan disuruh orang jangan melakukannya sedangkan yang diamalkan orang kafir dan ditegah pula dalam Islam dipandang mulia dan digalakkan orang ramai untuk melakukannya. Betul sekali kata-kata Nabi SAW mafhumnya lebih kurang

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Sungguh, kalian benar-benar akan mengikuti kebiasaan orang-orang sebelum kalian sejengkal demi sejengkal dan sehasta demi sehasta, sehingga sekiranya mereka masuk ke dalam lubang biawak sekalipun kalian pasti akan mengikuti mereka.” Kami bertanya; “Wahai Rasulullah, apakah mereka itu kaum Yahudi dan Nasrani?” Beliau menjawab: “Siapa lagi kalau bukan mereka?” (HR Muslim – Sahih)

Orang kafir memang tidak pernah redha dengan agama Islam dan seboleh-bolehnya umat Islam akan dibawa bersama mereka untuk masuk ke neraka. Allah juga telah menyebutkannya dalam Al Baqarah:[120] maknanya;

Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (ugama Islam itulah petunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu.

Dalam bab mengikut cara hidup yahudi dan nasrani  (serta orang kafir lainnya) ini, mari kita lihat beberapa contoh berikut:
  1. Mereka tabur bunga atas kuburan, orang Islam kini mengikutinya.
  2. Orang kafir membuat bangunan di atas kuburan, kini ramai umat Islam membuat bangunan di atas kuburan.
  3. Orang Cina kafir mengadakan majlis memperingati orang yang telah meninggal dunia, orang Islam juga melakukannya seperti menyambut hari hol.
  4. Orang Cina kafir meletak pelbagai objek termasuk cermin di atas pintu semoga menghalang hantu syaitan dari masuk ke rumah, orang Islam mengikutinya dengan meletakkan ayat kursi serta ayat Al Quran lainnya di atas pintu dengan tujuan yang sama. Kini timbul budaya memagar rumah baru dan budaya ini pula dikembang biakkan oleh perawat-perawat yang menggunakan title Rawatan Secara Islam. Elakkanlah semua perbuatan syirik ini. Islam menyuruh memohon perlindungan HANYA KEPADA ALLAH SWT sebagaimana Surah Al Isra' ayat 2, Janganlah kamu mengambil penolong/pelindung selain Aku
  5. Orang Cina kafir meletakkan pelbagai patung di dalam kenderaan mereka, orang Islam mengikut dengan meletakkan pelbagai patung anjing dsbnya di dalam kereta.
  6. Orang kafir mengamalkan sekularisme,  Turki dan banyak negara Islam lainya turut sama mengamalkan sekularisme.
  7. Orang Kristian gemar menyanyi sama ada di dalam gereja pada hari Ahad atau di luar gereja, orang Islam kini sudah turut sama didalam masjid pun sudah mula ada nyanyian nasyid dan qasidah.
  8. Orang kafir gemar menurut suruhan syaitan dengan mendedah aurat, kini mendedah aurat seolah-olah suruhan Allah dan rasulNya. Ramai orang menjadi peneraju untuk mendedah aurat termasuk orang besar dan pemimpin. Mereka tidak lagi merasa malu dan bersalah. TV turut menjadi peneraju untuk mengajar dan menggalakkan kaedah terbaik untuk mendedah aurat.
  9. Orang Yahudi mengadakan majlis ucapan sewaktu selepas menguburkan jenazah orang mereka, kini kita membuat majlis yang sama selepas selesai menanam jenazah dan dinamakan majlis talqin sedangkan islam mengajarkan talqin hanya kepada orang Islam yang sedang nazak. (Sila rujuk hadis-hadis)
  10. Orang kristian membuat majlis hari jadi, Islam kini juga mengikutinya sehingga hari jadi Nabi Muhamad juga diraikan.
  11. Orang kafir menggunakan garam laut untuk mengelakkan gangguan hantu syaitan, kini kumpulan-kumpulan tertentu “pengamal perubatan Islam” tanpa segan silu malahan berbangga pula menggunakan kaedah yang sama untuk mengelakkan gangguan hantu dan syaitan.
Menggunakan garam dan lada hitam untuk mengelakkan gangguan dari hantu dan syaitan tidak pernah diajarkan oleh Nabi Muhammad. Ia malahan adalah suatu pekerjaan syirik kerana telah berharap kepada selain Allah dan pekerjaan ini adalah sama hukumnya sebagaimana seseorang berharap kepada tangkal dari kemenyan dan limau nipis.

Persoalannya ialah, dari manakah orang-orang ini sama ada ustaz, doktor (PhD) atau profesor mendapat ilmu untuk menggunakan garam dan lada hitam untuk menghalau hantu dan syaitan? Jawapannya ialah mereka mendapat ilmu ini dari pengamal bomoh sesat yang terdahulu. Dengan latar belakang pendidikan agama mereka tambahan pula setengahnya pula adalah alhafiz, mereka telah mengeluarkan pula fatwa sesat bahawa perubatan Islam boleh menggunakan garam dan lada hitam serta beberapa objek lain untuk mengelakkan gangguan hantu syaitan.

Sebenarnya penggunaan garam dalam perubatan sesat bomoh-bomoh Melayu untuk menghalau hantu syaitan sudah lama bertapak di Nusantara. Ilmu ini diajarkan oleh syaitan dari golongan jin dan ilmu ini juga sudah sangat lama bertapak di kalangan orang kafir Kristian. Mari kita semua melihat bukti-bukti berikut untuk menunjukkan bahawa penggunaan garam laut ini sudah sedia bertapak di kalangan orang kafir Kristian:


i usally carry these items:

* camera's film and digital
* recorders digital and tape, two mic's
* sea salt / sweet grass (protection, clearing), medicine rock.
* lantern/candles
* bottle of water.
* and a pendulum (if needed)

2.      http://www.yourghoststories.com/real-ghost-story.php?story=1070. You may try forms of blessings and smudging as suggested here on this site. You may want to take some long baths in sea salt or throw some sea salt about or put them in glass bowls about your bed, bedroom and apartment. I say try all things, and keep trying each one until you find a remedy that works.

Bomoh-bomoh di Malaysia masih menggunakan garam secara menabur keliling rumah tetapi mungkin tidak lama lagi kaedah mandi dengan air garam yang sudah berjampi bakal diamalkan sama seperti saranan orang putih ini. 

Salt

Any kind of salt will do, but I have a liking for sea salt. This is for the tougher areas, the parts of the house where the energies were the most frightening or the most resistant, or you just felt that the attachment of the ghost or spirit was stronger.

Take some kind of small dish or even a paper bowl. Put some salt in it, and then place it in that area. Do not cover it. You want the salt to be exposed to the air. You can put little bowls of salt under furniture, in closets, in the cupboard under the sink, under the bed...anywhere that you feel residual haunting energy. You can sprinkle it on the floor if you have a very scary basement, but don't do this for an ordinary house floor, unless you are going to clean it up right away. Salt cleanses, but prolonged contact will corrode wood, tile, etc. Cement shouldn't be harmed by it at all.

Now let me tell you why you should use salt for the tougher areas: negative energy can't exist in the same place as salt. For thousands of years, salt has been used to ceremonially cleanse things, especially food (Orthodox Jews use it to help make meat kosher). Epsom salt is used for cleansing the body and healing aches and pains. Salt water is also used to cleanse objects for consecration in Wiccan rituals, and can also be used to set up a protective circle and establish sacred space. It is a very powerful substance!

Just added her with sea salt and a cross. She is one of several very gifted spirit healers in Team H.O.P.E.


Orang Kristian menggunakan salih dan garam untuk menghalau hantu syaitan



Clear the energy of the spirit by cleansing the rooms in the haunted dwelling. sea salt or kosher salt should be placed in the four outside corners of the inside of the house. Just a pinch of the salt in the corners is necessary. If there is a room in the house that has more activity than the other room, then put a pinch of salt in all the corners of that particular room. If there is any negative energy, the sea salt will help to neutralize and disperse the energy. ....

A salt of the earth, Midwestern housewife, Mary Ann Winkowski would seem an unlikely communicator with the dead. But she is. Mary Ann is a real-life ghost buster. She helps earthbound spirits with unresolved issues cross over into the light. She’s had this gift from a very young age and as she’s matured so has her gift. Mary Ann serves as a consultant on the show GHOST WHISPERER…….

He seems to like to follow your daughter. Put several spoons of sea salt in a spray bottle and mix with water, and mist her lightly. Earthbound ghosts will usually stay away from sea salt. This will work about 60 percent of the time.

She may feel like she has more control over him if you let her spray him with the
sea salt mixture when she sees him.

Kaedah menyembur air garam ini juga mungkin akan diamalkan oleh Pusat Rawatan Islam D**** **** . Mereka sudah lama menggunakan garam laut untuk mengelakkan gangguan syaitan dan hantu.

h) Greyghosts favourite is sea salt for protection (a dash above window sills and in doorways) using saltwater soaks or bundling items in sage for "cleansing" vibrations from objects. A native American tradition is to smudge places and things with sage for purification.

8.      http://www.wikihow.com/Get-a-Ghost-out-of-Your-House

How to Get a Ghost out of Your House

Read scriptures aloud in the affected room(s). This has often been reported to eliminate lingering spirits. Muslims will sometimes leave a tape of Qu'ranic readings running on a continuous loop for several days or until the spirit departs. Christians may read from the Christian Bible. Jews can utilize readings from the Psalms or special sections of the Kabbalah and Zohar to dispel hauntings. Followers of Indian traditions read Bhagavad gita, Bhagavata Purana, chant Nrsimha Kavaca and names of God in general. They arrange for a puja (worship) on behalf of spirits. Much related information is given in Garuda Purana. Other religions have specific sacred readings they may choose to use.

(Itulah sebabnya membaca ayat dari AlQuran dengan keyakinan ayat ini memberikan perlindungan atau menghalau hantu adalah satu pekerjaan syirik dan sila rujuk artikel saya INGAT ALLAH DAPAT RAHMAT, INGAT AYAT KURSI AZAB BERTAMBAH )

Line the sill of each window and door with a thin line of sea salt (available in most supermarkets now.)

She teaches her students the four ways to cleanse a house: with water, fire, earth, or salt. She teaches them the surprisingly sedate cleansing rituals: declaring divine order, insisting on only positive energy, sprinkling sea salt, sweeping it up, sprinkling it again. They learn to carry a symbolic candle and say the Lord's Prayer in every room of the house.

Before each investigation, we also like to do a cleansing and protection ritual with sage and sea salt, using the white light to protect us.

Benefits of sea salt
Category: Dreams and the Supernatural
I recently found out the spiritual therapeutic benefits from sea salt. I started taking daily sea salt baths and it has definitely help renewed my energy and rid me of lower energy that I might have absorbed during the day . From what I have been told  i have a tendency to taking other peoples emotions and it makes me feel fatigue and very sleepy.

12.  http://www.unexplained-mysteries.com/forum/lofiversion/index.php/t80673.html If you really are afraid....try putting a ring of sea salt around your bed before you go to sleep. Also try burning sage and wisping it around the room (called smudging) to 'cleanse' the room of negativity and while doing that tell the spirits that your room is off limits.

You're good with this ghost stuff, isn't there a cleansing you could do?" Well of course there was, I never go anywhere without a spell book and the basic herbs, including sea salt, sage and rosemary, all excellent for banishing and cleansing.

Have you tried the small bowls of sea salt in one corner of each active room.
Burning lavender oil in an oil burner can also help to calm things. And repeating, just the prayer from the cleansing every day will help.

But since the ghost knew the sea as his prison wall, he can't cross lines of salt (unless he's posessing a body) -- or sea water. One of the sailors found that out, he locked himself in a room, protected himself with salt and, without hope but with enough vodka, drank himself to death.


Witches Bottle for Protection (Kaedah membuat air pendinding)
Gather rosemary, needles, pins and red wine. Fill a small jar with the first three, saying while you work:
Pins, needles, rosemary, wine;
In this witches bottle of mine.
Guard against harm and enmity;
This is my will, so mote it be!
Visualize these doing just that. When the jar is full, pour in the red wine. Then cap or cork the jar and drip wax from a red or black candle to seal. Bury it at the farthest corner of your property or put it in an inconspicuous spot in your house. Draw the banishing pentagram in the dirt above it. The witches bottle destroys negativity and evil ; the pins and needles impale evil, the wine drowns it, and the rosemary sends it away from your property.
Optional ingredients
Glass jar with metal lid
sea salt
3 bent rusty nails
pins
needles
razor blades
cactus spines
rose thorns
broken glass
1 egg
Frankincense
Sage
Basil
Mint
Mistletoe
Yarrow
Rowanwood berries
Rue
Sandalwood
Myrrh
Garlic
Rosemary
Sealing Wax
3 drops of your blood
Urine instead of wine

Marilah umat Islam sekelian sedar bahawa menggunakan garam dalam rawatan yang kononnya “secara Islam” sebenarnya adalah sesat dan syirik. Kaedah sesat menggunakan garam ini telah lama digunakan oleh orang kafir tetapi sedihnya kini ia banyak di amalkan di Malaysia dan “difatwakan” pula sebagai halal! Kini begitu ramai ustaz tanpa rasa segan dan bersalah memberikan garam berjampi kepada mereka yang sedang mencari-cari untuk mengelakkan gangguan syaitan dan hantu tanpa mengetahui bahawa perbuatan ini hanya akan menyesatkan mereka dan menambah azab Allah di dunia ini.

Untuk memahami lebih lanjut mengapa jatuh hukum syirik apabila menggunakan garam sebagai perlindungan atau untuk menghalau hantu syaitan, bacalah artikel Tangkal dari Pusat Rawatan Islam Darul Syi***

Selain penggunaan garam ini, saya juga alhamdulillah telah menerbitkan artikel penggunaan selawat syifak dan selawat tafrijiah dan sila rujuk artikel saya  tersebut iaitu Penjelasan Penjelasan berkenaan Selawat Syifak dan Selawat Tafrijiah. Dan artikel #2 Penjelasan berkenaan Selawat Syifak dan Selawat Tafrijiah BAHG. 2.

Sekian untuk kali ini.

Wassalam wallahua'lam

Emjay


157 comments:

  1. MJAYJB memang dah melampau sesatnya...bertopengkan agama... awak ni dari mazhab mana? jelaskan.... Biar orang tahu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau ikutkan dia tulis ni, makan ubat hospital pun x boleh sbb setiap kali demam dan sakit kena gi hospital dan kena makan ubat.

      Bodoh. X reti bezakan antara al sebab dan yg sebenarnya menyembuhkan.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. Kalau mngikut mjay ni... semua orang dah sesat.. sebab orang barat pakai dadah mengubat.. maka orang Islam semua tiru... Sesiapa yang terikut kata-kata mjayjb ni bertaubat nasuha lah.Kerana Jin menghasutnya cukup besar.

    ReplyDelete
  3. Habis tu kalau perayaan Thaipusam hujung tahun nanti, antijumud bolehkah ikut orang hindu bercucuk badan dengan besi?

    Ada benda yang boleh kita ikuti dari orang kafir namun ada sebahagian yang tidak boleh diikuti.

    Orang Cina letak cermin atas pintu, bolehkah orang Islam juga letak cermin atas pintu?

    Kita sebagai umat Islam janganlah jadi bakul sampah, semua benda boleh masuk. Kita kena jadi umat Islam yang berilmu agar mampu menerima sesuatu yang baik dan menolak sesuatu yang buruk.

    Antijumud mungkin belum baca penjelasan tentang selawat syifak dan selawat tafrijiah. Silalah baca artikel tersebut dengan banyak berdoa semoga Allah memberikan sdr ilmu yang lurus dan menjauhkan ilmu yang sesat.

    Sekian wassalam

    Emjay

    ReplyDelete
  4. Terima kasih kerana tunjuk ajar...kalau nyata yang kufur itu mmg la tidak boleh ikut....ada ke saya kata cucuk macam orang hindu dan letak cermin atas pintu tu betul? Saya tau gak yang mana jelas kufur dan yang mana tidak...Jangan cepat mentafsir pandangan orang dengan bukan-bukan... menabur garam dengan meniru gaya orang kafir adalah salah...tetapi menggunakan garam sebagai obat tidaklah salah... kerana garam mempunyai sifat semulajadinya yang boleh memerangkap dan menyingkirkan perkara-perkara negatif....seumpamanya menyiram sesuatu tempat dengan air garam untuk membersihkannya....dan mandi air garam.

    ReplyDelete
  5. Kata-kata antijumud iaitu : .. kerana garam mempunyai sifat semulajadinya yang boleh memerangkap dan menyingkirkan perkara-perkara negatif.... dah sama tulisannya dengan tulisan orang putih diatas iaitu: if there is any negative energy, the sea salt will help to neutralize and disperse the energy. ....

    Berhujah tentang perkara garam ini dengan saya hanya merugikan antijumud sahaja. Ubat adalah berbeza dengan tangkal. Orang putih memang menggunakan garam untuk menangkal dari pelbagai perkara-perkara negatif. Orang Cina meletak cermin atas pintu juga untuk menangkal dari perkara-perkara negatif. Adakah kemenyan juga ubat? Perbincangan ini hanya akan melewatkan proses taubat antijumud keatas kesilapan menggunakan garam sebagai tangkal. Silalah lihat gambar-gambar tangkal yang saya pamerkan dalam bahagian foto. Adakah gambar-gambar ini juga ubat.

    Kepada antijumud, bila melayari Laman Emjay, bawalah berzikir dan sentiasa berdoa semoga antijumud diberikan Allah jalan yang lurus dalam mengamalkan sebarang amalan di dunia ini. Rugi besar kalau mensyirikkan Allah.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  6. Saya tidak pernah menggunakan garam atau apa2 sebagai sebagai penangkal.... tapi saya percaya dengan sifat semulajadi garam yang Allah jadikan itu boleh digunakan sebagai ubat dengan izin Allah......setiap penyakit dan sesuatu unsur yang tidak baik itu ada tenaga yang negatif. Berdasarkan kajian sains sememangnya air dan garam seperti pita magnetik yang boleh menyimpan dan merakam sesuatu tenaga... maka segala energi yang tidak baik boleh dirakam dan disimpan kemudian disingkirkan. ilmu-ilmu sihir juga dihantar dalam bentuk energi dan gelombang maka ia boleh diperangkap dengan sifat semulajadi garam tersebut.. Saya bukan bermaksud penggunaan garam tersebut untuk dijadikan penangkal agar syaitan takut dan dijadikan sandaran..tetapi maksud saya garam digunakan sebagai bahan pembersih energi negatif... Apabila sesuatu tempat itu dicurahkan air garam maka energi-energi di tempat tersebut dirakam dan diperangkap oleh air garam tersebut. Energi negatif tersebut juga dapat dineutralkan oleh air garam... bukannya tabur garam bagi halau hantu dengan beranggapan garam tersebut punya kuasa... Apakah syirik kerana menggunakan fitrah semulajadi garam tersebut untuk menyingkirkan perkara-perkara negatif dengan menjadikan ia sebagai alat? Apakah yang tuan ustaz paham tentang energi negatif ini?

    Apa yang salahnya ayat orang putih tersebut? Ia adalah berdasarkan kajian sifat garam tersebut..
    "if there is any negative energy, the sea salt will help to neutralize and disperse the energy. ...."
    Bagi saya penggunaan garam tersebut salah kerana kaedah penggunaan mereka, dengan menabur dan mengharap hantu lari dan takut. Di sini garam dijadikan penangkal.Ia sesat.

    Garam ada cas-casnya tersendiri....makhluk2 halus ada cas-cas dan energinya tersendiri.... manusia juga ada energi dan casnya tersendiri...Apa sesatkah mengatakan manusia itu punya tenaga dalaman?? Kalau takda tenaga dalaman macamna organ-organ manusia berfungsi? Itu sememangnya Allah dah jadikan dengan fitrah setiap benda ada tenaga dan getarannya.Kalau konsep ini tidak betul maka ... matapelajaran sains jangan diajar lagi di sekolah dan tutup semua kolej2 sains..dan sebagainya.
    Saya akui mana-mana ilmu yang berasaskan teori-teori agama hindu atau budha adalah salah.

    Tetapi bukankah warna, gelombang, energi itu adalah ciptaan Allah yang punya sifatnya yang perlu dikaji??? Apakah salahnya membincangkan dan mengkaji berkenaan energi, tenaga, getaran warna dan gelombang ini???

    Yang tidak betulnya kalau mengikuti fahaman dan falsafah-falsafah hindu, budha atau lain-lainnya selain Islam.. Ilmu-ilmu yang menyatakan mereka mampu memiliki energi melebihi para anbia, wali-wali ... itu jelas sesatnya....

    Menggunakan kaedah yang sama bukan bermakna kita berpegang pada pegangan agama yang sama. Setiap benda yang Allah jadikan itu ada sifat keistimewaannya untuk kegunaan manusia ... agar lebih merenung akan kebesaranNya.

    Mandi dengan air garam juga tidak menjadi masalah... apa salah kalau mandi dengan mandi air garam yang dibaca dengan bismillah.... sebagai usaha untuk membuang penyakit?

    Sebagai contoh ... apa salah menggunakan sabun basuh yang memang sifatnya untuk menyingkirkan kotoran?

    Dalam hal penggunaan kemenyan dan cermin dia atas pintu ia tiada rasionalnya dari segi sains dan perubatan melainkan ia berkatian dengan perkara yang ghaib dan mistik... maka ia tidak perlu kita ikuti. Ini nyata sesatnya..

    Jangan cepat menuduh saya sesat, tuan juga menuduh saya menggunakan garam sebagai tangkal itu sudah terlalu berat, sedangkan saya bukan berpendirian sebegitu... mudah-mudahan Alah mengampunkan dosa tuan dan membuka hati tuan agar menjadi orang yang selalu berfikiran terbuka dan bersangka baik sesama muslim serta tidak cepat memfitnah dan menuduh sebarangan. Ilmu akhlak jangan lupa diambilkira..... Tapi orang seperti tuan ini Allah selalunya uji dengan ilmu yang ada...Maka akan selalu merasakan diri betul, asalkan orang bercanggahan pendapat maka semua sesat.... Tak payah t

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum..

    setelah meneliti hasil perbahasan di atas, sy amat bersetuju dgn antijumud. Terus terang sy terkdg terasa pelik dan ragu dgn tuan emjay kerana ramai benar yg sesat menurut pandangannya. Saya rasa ia terlalu umum, walaupn saya akui byk kebenaran dlm kata2nya.

    Berkenaan dgn garam ini, bkn kah telah terbukti garam juga mempunyai ion yg dpt mneutralkn racun? Sebagai contoh garam buluh korea, mmg telah diuji oleh rakan saya dgn mencampurkn ia dlm salah 1 dpd 2 bancuhan racun rumpai. Dan di siram di 2 kawsn berasingan.Yg tidak dicampur garam mati setelah beberapa hari, manakala yg dicampur dgn garam, kekal subur. ia bknlah kerana garam itu dijampi, ttp kerana ia telah diproses mengikut kaedah tertentu. Bkn kh ini bukti yg jelas lg nyata..saya tidak mahu mengulas panjang ttg ini, kerana ini adalah dr sudut perubatan. Ia juga adalah merupakan kajian moden yg dianggap sesat oleh tuan emjay itu.

    Adakah dgn mengikut sebilangan tindak tanduk org kafir dianggap sesat? Menggunakan kereta mereka? Mengakaji ilmu mereka? Menggunakn kemudahan hasil kajian mereka? Sesat ke??

    Utk mencapai sesuatu matlamat perlulah ada wasilah utk mencapainya.Soalan saya ialah adakah salah menggunakan garam atau air atau apa sahaja utk tujuan perubatan atau wasilah dlm menyembuhkn penyakit?? Adakah ia 1 kesesatan yg nyata?? Bagaimana dgn kisah Imam Ahmad Hanbal yg menghantar terompahnya utk memulihkn org yg kerasukan? Bagaimana pula dgn nabi Ayyub yg menggunakan air utk mandi dan bersuci sehingga hilang penyakitnya yg disebabkn oleh syaitan? Semua ada wasilahnya..Adakah cukup dgn keyakinan berzikir dan berdoa sahaja, esok pagi, bangun tido, dh sihat, dh kaya..??

    Saya juga tidak bersetuju dgn kata2 emjay :
    “Mereka tabur bunga atas kuburan, orang Islam kini mengikutinya”.
    Bkn kah terdpt hadis bahawa Nabi Muhammad ada meletakkn daun2 di atas kubur setelah mendengar siksaan penghuninya? Kerana daun2 itu sentiasa berzikir kpd Allah ayat44(al-isra’). Ataupn adakah mungkin ini adalah hadis palsu? kalu hadis ini diragui, maka saya lah yg silap.
    Akhir sekali, walaupn sy akui luas sungguh ilmu tuan, masih terdapat beberapa keraguan dlm tulisan tuan yg tidak sempat saya utarakan, ada yg sy komen tp tiada respon dan jawapan.. mungkin sbb masa tuan yg suntuk agaknya..
    Wassalam..



    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum wbh

    Kisaie, kisaie. Janganlah engkau menjadi kembar antijumud, Sayang benor saya kalau engkau menjadi kembar antijumud. Menegakkan kebenaran, engkau mendapat pahala tetapi kalau menegakkan kemungkaran sambil berkempen untuknya, kan parah jadinya.

    Garam kalau dijadikan rencah masakan sudah mendapat manfaat. Garam laut dijadikan ubat ceret beret, itu namanya manfaat dari Allah. Kalau dijadikan tangkal dah dapat saham neraka!!

    Limau nipis dijadikan air minuman, rahmat dan manfaat. Limau nipis dijadikan tangkal seperti gambar di http://emjayjb.multiply.com/photos/photo/27/20 dah dapat saham neraka.

    Beras dimasak dan dimakan dapat rahmat dan manfaat. Beras dijadikan tangkal seperti gambar http://emjayjb.multiply.com/photos/photo/27/1 dah dapat saham neraka.

    Bunga disusun rapi dirumah dapat rahmat keindahan. Bunga dijadikan tangkal seperti http://emjayjb.multiply.com/photos/photo/27/8 dah dapat saham neraka.

    Kain digunakan untuk buat pakain dapat rahmat dan manfaat tetapi jika dibuat tangkal seperti gambar http://emjayjb.multiply.com/photos/photo/27/9 merugikan dan dapat saham neraka.

    Cili kering kalau dibuat sambal sedap nikmat dan itulah rahmat dan manfaat tetapi kalau digunakan untuk tangkal seperti gambar http://emjayjb.multiply.com/photos/photo/27/19, dah kira dapat saham neraka.

    Kayu seperti gambar http://emjayjb.multiply.com/photos/photo/27/33 kalau digunakan untuk membakar ikan banyak manfaat dan rahmatnya tetapi kalau dijadikan tangkal penghalau hantu syaitan dah kira dapat saham neraka.

    Duit syiling seperti dalam gambar http://emjayjb.multiply.com/photos/photo/27/35 kalau dimanfaatkan, macam-macam kegunaannya tetapi kalau dijadikan tangkal ibu duit, hanya sekadar menempah tempat di neraka.

    Garam seperti gambar http://emjayjb.multiply.com/photos/photo/27/37 kalau dijadikan bumbu masakan, kan manfaat namanya. Kalau tidak pun boleh dijadikan baja pokok kelapa, lebat kelak buahnya. Yang disimpan dalam plastik untuk menghalau hantu syaitan, tu dah jelas tangkal namanya KISAIE oooii. Nabi tak ajar benda macam ini. Hanya syaitan yang mengajarkannya agar manusia berbondong-bondong masuk neraka dengan mereka.

    Berkaitan kereta dan mengkaji ilmu orang kafir, AGAKNYA ENGKAU NI KISAIEE NI TAK RETI BAHASA AGAKNYA. Memanglah Nabi suruh dan banyak sekali hadis berkaitannya. Disini saya ulang lagi penjelasan saya berkenaan kereta ini. Persoalan ini amat tidak wajar keluar dari seorang orang Islam dewasa.

    Dalam Islam ada mengandungi ilmu akidah dan syariat. Syariat bermaksud hukum-hukum yang terkandung dalam agama Islam. Syariat di dalam agama Islam adalah berdasarkan Al-Quran dan hadis. Syariat Islam terdiri daripada:

    1. Ibadah ; seperti solat, puasa, zakat dan haji.
    2. Adab dan akhlak ; seperti jujur, menepati janji dan amanah.
    3. Muamalah ; seperti jual beli.
    4. Hubungan kekeluargaan ; seperti nikah, talak, dan faraid.
    5. Hukuman jenayah ; seperti qisas dan hadd.
    6. Hubungan antarabangsa.

    Selain dari ilmu agama Islam ini (akidah dan syariat) seperti:
    1. Menternak kambing dan unta (zaman Nabi saw atau zaman sekarang)
    2. Ilmu membuat baju perang dan membuat senjata (zaman Nabi saw atau zaman sekarang)
    3. Ilmu masakan
    4. Ilmu pelayaran dan pengembaraan
    5. Ilmu membuat pakaian
    6. Ilmu membuat kenderaan
    7. Ilmu Memanah
    8. Ilmu peperangan
    9. Ilmu

    ReplyDelete
  9. "ALLAH S.W.T. TELAH MENURUNKAN EMPAT KEBERKATAN DARI LANGIT KE BUMI : BESI, API, AIR DAN GARAM"
    AL-HADITH

    ReplyDelete
  10. Selari dengan suruhan Allah dalam beberapa surah seperti surah al-Dhariyat Ayat 20 manusia telah mengkaji segala petanda dan maklumat pembentukan bumi dan hari ini lebih kurang 105 unsur telah dapat dihasil dan dipisahkan daripada batuan asalnya dengan pelbagai teknik dan teknologi. Seterusnya pelbagai unsur yang diperolehi dikaji secara teori dan amali hingga ke peringkat atomnya agar segala fenomenon dan penemuan baru dapat diterangkan dan dijadikan satu ilmu atau pakej pendidikan untuk hari ini di samping potensi kegunaannya dalam aspek keperluan kehidupan manusia seharian. Kimia organik telah lama menumpukan sintesis bahan khusus kepada karbon dan hidrogen yang telah menghasilkan pelbagai bahan daripada ubatan, racun serangga, agrokimia, bahan polimer hinggalah ke bahan teknologi. Penerokaan bahan organik dalam tumbuhan semula jadi kini mendapat perhatian walaupun bahan sintesis telah lama diterokai. Kimia organologam masih muda dibandingkan dengan organik. Namun demikian, ia memberi peluang yang lebih luas kerana ia merangkumi bukan sahaja karbon dan hidrogen tetapi semua unsur yang terdapat. Banyak penmuan bahan baru takorganik yang strukturnya begitu rumit dan masih belum terjawab. Namun, pengetahuan reka bina molekul hari ini berjaya menjemput penyelidik mengsintesis dan mengkaji bahan mengikut kehendak kegunaan tertentu. Paduan unsur besi dengan bahan organik siklopentadiena telah menghasilkan satu bahan baru diluar dugaan oleh Kealy, Pauson dan Miller pada tahun 1951 yang kemudiannya diberi nama ferosena. Idea dan usaha mempelbagaikan sebatian ini masih diteruskan tanpa henti. Dalam program penyelidikan ini beberapa terbitan ferosena seperti arilferosena, ferosena berkumpulan fungsi ester, ferosena bergantian logam telah disentesis dan diciri. Struktur molekul beberapa sebatian tersebut juga telah diperolehi. Penukaran sebatian ferosena neutral kepada ferosenium yang bersifat ion telah dikaji dan beberapa struktur molekul juga telah diperolehi. Penemuan struktur molekul merupakan syarat penting kepada bukan sahaja kajian kimia tetapi aplikasinya sebagai bahan teknologi dan aktif biologi. Kajian sitotoksik terhadap sel barah dan interaksi dengan DNA plasmid menunjukkan potensi yang tinggi bagi beberapa garam ferosenium yang diperolehi. Terdapat garam yang mempunyai LC50 kurang daripada 3 x 10-8 terhadap sel leukaemia manusia CEMC 7. Beberapa garam ferosenium juga mempunyai kekonduksian ion yang menarik. Secebis pengalaman dalam usaha membina perkembangan bidang ini di Universiti Kebangsaan malaysia khasnya dan negara amnya dibentangkan. Meneliti semula pendekatan sintesis dalam mencari bahan baru kita sesungguhnya menghayati seruan tuhan dalam surah al-Kahf Ayat 94-98 di mana disebut kuprum lebur dicurah kepada besi merah berapi menghasilkan aloi yang keras sekali, sesuai untuk kegunaan tertentu.

    ReplyDelete
  11. Kebaikan serta kelebihan menggunakan Garam Bukit sebagai bahan mandian dan rendaman kaki:

    -Melegakan kesakitan otot, sakit-sakit sendi, sengal-sengal dan kekejangan
    -Membantu proses penyembuhan seperti luka terbakar, gigitan serangga, cakaran dan parut-parut luka
    -Melancarkan peredaran darah ke seluruh badan
    -Merawat masalah kulit seperti jerawat, kegatalan, kulit kasar dan kutil
    -Membantu membuang toksin dari badan dan dapat mengelakkan virus
    -Membantu mengurangkan sakit tulang belakang yang kurang kronik dan mengurangkan sakit kepala dan migrain

    ReplyDelete
  12. GARAM SUNNAH : RAWATAN ALAMIAH ANUGERAH ILAHI.

    By: SOBRI (NOV 2006)

    Garam adalah sumber penambah perisa makanan yang dianugerahkan oleh Tuhan kepada manusia sebagai penyedap kepada masakan seharian. Dan juga sesetengahnya menjadikan garam sebagai bahan utama dalam pertukaran matawang dan juga pembayaran gaji.

    Didalam garam sunnah ini elemen-elemen yang didapati adalah dalam bentuk serbuk yang mana ianya senang dan mudah dilarut oleh tubuh manusia dan mudah diproses. Garam kristal suatu ketika dahulu pernah digelar Raja Garam kerana ianya hanya dihidangkan untuk raja sahaja.

    Garam Sunnah mengandungi elemen yang tertinggi di dunia dengan 84 elemen nutrient yang kita perlukan setiap hari. Ia juga tidak mengandungi pencemaran daripada kesan pencemaran di persekitarannya.

    Menurut En Bakri Hassan, Eksekutif Pemasaran Halagel (M) Sdn Bhd , Garam Sunnah berasal dari aktiviti perlombongan garam yang tertua di dunia dan terhasil 250 juta tahun dahulu. Ianya sangat bersih dan mengandungi 83 daripada 93 elemen yang terkandung dalam jadual kandungan elemen ( periodic table of elements ).

    Kalau kita mengasingkan garam dari diet pemakanan harian kita, badan akan menjadi lembab, daya pemikiran juga akan terjejas dan badan juga akan cepat kehilangan kandungn air. Ini diketahui oleh penjajah yang pernah menjajah Negara-negara kecil , mereka selalu mengenakan hukuman penjara yang hanya diberi makan roti dan air. Roti yang diberi untuk makan tidak ditambah dengan garam dan walau dimakan sebanyak manapun badan tetap lemah.

    Garam biasa melalui proses yang meluntur bahan mineral yang terkandung dalam garam secara semulajadi. Ini berlaku apabila garam yang diambil dari laut dijadikan garam putih yang kita kenali. Garam laut sebenarnya berwarna kelabu dan diputihkan menggunakan kaedah ‘ bleaching ‘. Bagi memastikan garam biasa sentiasa mempunyai sifat ‘ free flow ‘ dan tidak berketul apabila disimpan , ianya ditambah dengan bahan yang dipanggil “anti-caking agent” . Bahan ini selalunya menggunakan potassium sianida ( potassium cynide ) yang diketahui sebagai bahan beracun.

    Garam Sunnah mempunyai struktur kristal yang semulajadi dan mempunyai tenaga resonance yang penuh dan ia berbeza dengan garam biasa yang biasanya terlalu banyak diproses dan tidak mempunyai tenaga resonance. Garam Bukit juga bersifat alkali dan sangat baik untuk detoksifikasi badan . Badan kita banyak mengandungi makanan yang diproses menggunakan bahan pengawet menyebabkan badan berasid serta menyebabkan kelembapan berfikir , kurang tidur , tidur tak nyenyak dan badan lemah daya lawan penyakit.

    “ Oleh yang demikian apabila kita mengambil Garam Sunnah sebagai amalan pemakanan seharian dapat membantu mempertingkatkan kesihatan dan daya lawan penyakit dalam badan kita. Garam Sunnah mengandungi 84 elemen galian yang terpenting ,diantaranya klorida dimana klorida dalam garam yang satu-satunya dapat bertindak membuat asid hidroklorik iaitu bahan penting untuk proses penghadaman “ kata En. Bakri lagi.

    ReplyDelete
  13. GARAM SUNNAH : RAWATAN ALAMIAH ANUGERAH ILAHI.

    By: SOBRI (NOV 2006)

    Garam adalah sumber penambah perisa makanan yang dianugerahkan oleh Tuhan kepada manusia sebagai penyedap kepada masakan seharian. Dan juga sesetengahnya menjadikan garam sebagai bahan utama dalam pertukaran matawang dan juga pembayaran gaji.

    Didalam garam sunnah ini elemen-elemen yang didapati adalah dalam bentuk serbuk yang mana ianya senang dan mudah dilarut oleh tubuh manusia dan mudah diproses. Garam kristal suatu ketika dahulu pernah digelar Raja Garam kerana ianya hanya dihidangkan untuk raja sahaja.

    Garam Sunnah mengandungi elemen yang tertinggi di dunia dengan 84 elemen nutrient yang kita perlukan setiap hari. Ia juga tidak mengandungi pencemaran daripada kesan pencemaran di persekitarannya.

    Menurut En Bakri Hassan, Eksekutif Pemasaran Halagel (M) Sdn Bhd , Garam Sunnah berasal dari aktiviti perlombongan garam yang tertua di dunia dan terhasil 250 juta tahun dahulu. Ianya sangat bersih dan mengandungi 83 daripada 93 elemen yang terkandung dalam jadual kandungan elemen ( periodic table of elements ).

    Kalau kita mengasingkan garam dari diet pemakanan harian kita, badan akan menjadi lembab, daya pemikiran juga akan terjejas dan badan juga akan cepat kehilangan kandungn air. Ini diketahui oleh penjajah yang pernah menjajah Negara-negara kecil , mereka selalu mengenakan hukuman penjara yang hanya diberi makan roti dan air. Roti yang diberi untuk makan tidak ditambah dengan garam dan walau dimakan sebanyak manapun badan tetap lemah.

    Garam biasa melalui proses yang meluntur bahan mineral yang terkandung dalam garam secara semulajadi. Ini berlaku apabila garam yang diambil dari laut dijadikan garam putih yang kita kenali. Garam laut sebenarnya berwarna kelabu dan diputihkan menggunakan kaedah ‘ bleaching ‘. Bagi memastikan garam biasa sentiasa mempunyai sifat ‘ free flow ‘ dan tidak berketul apabila disimpan , ianya ditambah dengan bahan yang dipanggil “anti-caking agent” . Bahan ini selalunya menggunakan potassium sianida ( potassium cynide ) yang diketahui sebagai bahan beracun.

    Garam Sunnah mempunyai struktur kristal yang semulajadi dan mempunyai tenaga resonance yang penuh dan ia berbeza dengan garam biasa yang biasanya terlalu banyak diproses dan tidak mempunyai tenaga resonance. Garam Bukit juga bersifat alkali dan sangat baik untuk detoksifikasi badan . Badan kita banyak mengandungi makanan yang diproses menggunakan bahan pengawet menyebabkan badan berasid serta menyebabkan kelembapan berfikir , kurang tidur , tidur tak nyenyak dan badan lemah daya lawan penyakit.

    “ Oleh yang demikian apabila kita mengambil Garam Sunnah sebagai amalan pemakanan seharian dapat membantu mempertingkatkan kesihatan dan daya lawan penyakit dalam badan kita. Garam Sunnah mengandungi 84 elemen galian yang terpenting ,diantaranya klorida dimana klorida dalam garam yang satu-satunya dapat bertindak membuat asid hidroklorik iaitu bahan penting untuk proses penghadaman “ kata En. Bakri lagi.

    ReplyDelete
  14. Terima kasih kepada antijumudpencen di atas penulisan ini.

    Tidak ada suatu pun yang perlu disanggah dari penulisan ini melainkan saya menyokongnya.

    ReplyDelete
  15. Saya juga sejujurnya tidak membantah dengan penulisan tentang garam sunnah sebagaimana tulisan:

    ~~~~~~~
    GARAM SUNNAH : RAWATAN ALAMIAH ANUGERAH ILAHI.

    By: SOBRI (NOV 2006)
    ~~~~~~~

    Yang saya tentang ialah apabila garam laut atau garam bukit digunakan untuk mendinding rumah atau diri dari gangguan hantu dan syaitan kerana itu sudah menjadi tangkal.

    Saya terima segala yang baik tak kira dari antijumud atau antijumudpencen atau dari sesiapa pun. Namun sukalah saya mengingatkan diri kita semua kalau bertandang ke rumah orang, jagalah adab sopan sikit. Kan elok kalau kita semua berbincang secara harmoni.

    Emjay

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum wbh

    Saya sangat bersetuju dengan copy paste berikut yang saya ambil dari tulisan Sobri di atas yang dikirim oleh antijumudpencen iaitu:

    ~~~~~~~~~
    Garam biasa melalui proses yang meluntur bahan mineral yang terkandung dalam garam secara semulajadi. Ini berlaku apabila garam yang diambil dari laut dijadikan garam putih yang kita kenali. Garam laut sebenarnya berwarna kelabu dan diputihkan menggunakan kaedah ‘ bleaching ‘. Bagi memastikan garam biasa sentiasa mempunyai sifat ‘ free flow ‘ dan tidak berketul apabila disimpan , ianya ditambah dengan bahan yang dipanggil “anti-caking agent” . Bahan ini selalunya menggunakan potassium sianida ( potassium cynide ) yang diketahui sebagai bahan beracun.
    ~~~~~~~~~

    Inilah sebabnya ramai orang di Malaysia dan negara lain mudah kena pelbagai penyakit kerana menggunakan GARAM HALUS BERWARNA PUTIH yang sentiasa kering. Waktu saya kecil dulu, garam laut adalah yang berbentuk kasar dan apabila disimpan ia akan semakin berair. Inilah garam yang baik dan original. Apabila orang mula membenci garam ini kerana berair bila di simpan, industri ambil kesempatan untuk memproses semula garam laut asli ini menjadi garam halus warna putih seperti yang diceritakan di atas. Garam ini akan sentiasa kering walau di simpan lama. Majoriti orang sekarang menggunakan garam ini kerana mudah tetapi kesan sampingannya adalah penyakit.

    Itulah sebabnya dalam rawatan penyakit gout yang saya tulis dalam artikel GOUT, punca dan insya-Allah anda boleh puleh, TIPs pada url http://emjayjb.multiply.com/journal/item/75 saya ada mencadangkan penggunaan garam kasar menggantikan garam halus.

    Mulai hari, marilah semua pembaca Laman Emjay menggantikan garam halus dengan garam kasar.

    Sekian wassalam

    Emjay

    ReplyDelete
  17. Ustaz ialah bermakna guru atau orang yang mengajar. Saya memang guru yang mengajar di UTM Skudai.

    Emjay

    ReplyDelete
  18. baru seminggu saya membaca artikel2 di sini, juga baca reply dari pembaca. banyak ilmu yang selama ini hanya samar2, saya dapat tahu lebih dalam sikit di sini. tidak dinafikan tuan emjay mempunyai banyak ilmu, pandai berhujah, siap dgn dalil dan hadis. banyak perkara saya tak tahu, kini dapat tahu di laman ini. terima kasih tuan emjay. cuma, sesekali tersentak juga kerana bahasa tuan agak kasar dan pada hemat saya memang kasar ketika berhujjah dan banyak juga antara hujah yg tuan utarakan kelihatan seperti kata2 remaja sekarang "macam bagus je". kalau tuan dapat lowerkan tone dan tidak sarcastic, adalah lebih bagus lagi. namun memang saya hormati ilmu yang tuan miliki. sekian, maaf andai terkasar bahasa.

    ReplyDelete
  19. Hanya Allah yang Maha Mengetahui

    ReplyDelete
  20. Dalam kes ini memangnya sama ada saya emjay atau tristripes yang sesat.

    Antijumud dahulu pun begitu gila sekali menyesatkan saya tetapi akhirnya beliau kembali ke pangkal jalan. Mudah-mudahan Allah SWT matikan antijumudpencen di dalam iman.


    Emjay

    ReplyDelete
  21. saya terkilan bahasa yg digunakan saudara kepada bloggers yang lain...bahasa mengambarkan diri kita sendiri...wassalam semoga Allah sentiasa memberi petunjuk kepada kita semua...amin...

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum wbh

    Dalam perbincangan berkaitan ilmu tauhid, kesimpulan dari perbincangan memanglah mengerikan iaitu sama ada rosak tauhid (rosak akidah) atau tidak.

    Kerosakan tauhid (rosak akidah) menyebabkan pelakunya tersesat atau terkeluar dari keimanan dan bahasa kasarnya terkeluar Islam.

    Sekian wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  23. Aku dah agak dah emjay ni dia punya putar belit mengalahkan ifrit.Kau orang tengok la dia dia punya appearance,aku tengok macam penyamun aje

    ReplyDelete
  24. Kejap kata garam jadi tangkal, kejap kata boleh lak..

    Woit!!

    Kau ni tuhan ke?

    ReplyDelete
  25. Si emjay lahabau ni memang ini la kerja dia, merosakkan akidah umat.Kita tidak akan jadi syirik atau sesat kerana berubat menggunakan garam ,lada hitam,kacang hijau selagi ia barangan bukan yg diharamkan syarak.Sebenarnya,orang-orang kafir itulah yang meniru kaedah ini,mereka xploit dengan fakta dan akal mereka sendiri tentang kelebihan alam ciptaan Allah.Adakah nas Alquran ataupun Assunah yang melarang meruqyah pada air,garam,lain-lain media yang bersih/halal (termasuk air zam-zam) ? Kalau ada ,aku sokong nkau.Dato Harun Din,ismail kamus,Tuan Guru Jahid Sidek (guna ranting kayu,air doa,limau nipis),tidak pernah mengajar syirik pada orang ramai.Yang menentang kaedah ini cuma nkau dengan siMail tu aje.Kau talibarut Yahudi...?

    ReplyDelete
  26. ass..kum!sya seorang yg jahil ttg ni,tapi sya nak tanya ustaz adakah ustaz sudah sampai peringkat seorang mujtahid?

    ReplyDelete
  27. ustaz mcmana dgan pendapat ni org kafir guna panadol,kita pun guna panadol(mcmana pendapat ustaz?

    ReplyDelete
  28. cuba ustaz huraikan ttg kita percaya dgn hukum alam ,hukum adat dan hukum fitratullah?

    ReplyDelete
  29. x salah ke kita yakin bhawa garam yg memasinkan sedangkan allah yg memberi rasa kat kita,bagaimana 2?

    ReplyDelete
  30. ustaz seorang pendakwah boleh mengeluarkan kata2 yg sesat,ustaz sudah menyalahi hukum thiqah,bleh pakai ko ustaz ni?

    ReplyDelete
  31. jgan ustaz manipulasikan ilmu mantik yg ustaz pelajari

    ReplyDelete
  32. ass..kum,knapa lama menghilangkan diri ustaz?

    ReplyDelete
  33. Wahai rockshy dan nikaziznikmat.

    Saya di sini tetap menyesatkan orang yang melakukan syirik seperti menggunakan tangkal termasuk tangkal dari garam.

    Saya sekadar menyampaikan dan bukan minta persetujuan sdr berdua.

    Bagi mereka yang menerima nasihat tidak menggunakan garam untuk kegunaan halau syaitan ini alhamdulillah. Bagi mereka yang ingkar pun saya alhamdulillah.

    Mungkin satu tahun dari sekarang kari ayam pun boleh digunakan untuk menghalau syaitan. Maklumlah bagi mereka ini garam sudah boleh digunakan.

    Emjay

    ReplyDelete
  34. Ya emjay ,apa lebihnya engkau ni dan apa pulak kurangnya ahli pengubatan islam kat malaysia ini ?
    kata - kata enkau hanya layak keluar dari mulut cabul seorang pendukung fahaman Wahabi...

    ReplyDelete
  35. aslmkm emjay.sy ni jahil sikit lh ttg agama islam ni...mengikut hujah2 emjay ttg pkara2 syirik ni,nmpknya hujah2 emjay tu mmg betul,msuk akal..saya amat brsetuju dgn pndpt emjay..jd sy syorkan agar emjay dapat brjumpa dgn pngmal2 prubatan islam,sprti dato' haron din alhafiz dan lain2 tu..duduk brbincanglah dgn mereka ttg prkara ni..sy nk kata dato haron din alhafiz ni slh dri segi mngamalkn prubtn scra islam,ssh jugak..sbb dia tu seorang ustaz dan seorang al hafiz..sy brdoa agar emjay dan pngml2 prubtn scra islam dpt duduk brbincang dgn tenang..sapa2 punya aqidah yg tdk betul agar dapat di betulkan nanti..akhir skli,jgn kecoh2 lah..emjay ni mcm budak yg tak cukup akal lh...

    ReplyDelete
  36. aslmkm emjay.sy ni jahil sikit lh ttg agama islam ni...mengikut hujah2 emjay ttg pkara2 syirik ni,nmpknya hujah2 emjay tu mmg betul,msuk akal..saya amat brsetuju dgn pndpt emjay..jd sy syorkan agar emjay dapat brjumpa dgn pngmal2 prubatan islam,sprti dato' haron din alhafiz dan lain2 tu..duduk brbincanglah dgn mereka ttg prkara ni..sy nk kata dato haron din alhafiz ni slh dri segi mngamalkn prubtn scra islam,ssh jugak..sbb dia tu seorang ustaz dan seorang al hafiz..sy brdoa agar emjay dan pngml2 prubtn scra islam dpt duduk brbincang dgn tenang..sapa2 punya aqidah yg tdk betul agar dapat di betulkan nanti..akhir skli,jgn kecoh2 lah..emjay ni mcm budak yg tak cukup akal lh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu din..sy sokong...apapun yg penting ikhtiar...dan setiap sesuatu itu adalah merupakan sebagai asbab sahaja...jatuh syirik jika kita benar2 percaya kepada sesuatu yg boleh membuatkn akidah kita terpesong,tp x salah jika kita percaya kepada khasiatnya yg tersendiri,sesuatu yg terjadi pasti ada sebab dan musababnya tersendiri...jgn cepat membuat andaian sendiri tanpa ada kata putus dr perbincangan ulama...Dialah yg lebih dan MAHA mengetahui...

      Delete
  37. aslmkm emjay.sy ni jahil sikit lh ttg agama islam ni...mengikut hujah2 emjay ttg pkara2 syirik ni,nmpknya hujah2 emjay tu mmg betul,msuk akal..saya amat brsetuju dgn pndpt emjay..jd sy syorkan agar emjay dapat brjumpa dgn pngmal2 prubatan islam,sprti dato' haron din alhafiz dan lain2 tu..duduk brbincanglah dgn mereka ttg prkara ni..sy nk kata dato haron din alhafiz ni slh dri segi mngamalkn prubtn scra islam,ssh jugak..sbb dia tu seorang ustaz dan seorang al hafiz..sy brdoa agar emjay dan pngml2 prubtn scra islam dpt duduk brbincang dgn tenang..sapa2 punya aqidah yg tdk betul agar dapat di betulkan nanti..akhir skli,jgn kecoh2 lah..emjay ni mcm budak yg tak cukup akal lh...

    ReplyDelete
  38. masyaAllah....bagi pendpat ana semua bergantung pada niat,kita berserah hanya pada Allah namun kita sbgai hambanya perlu juga berusaha,takkan la kita minta saja tetapi tiada usaha. di sini ana lihat bahasa yang kamu semua gunakan agak kasar ,ingatlah bahawasanya kita semua bersaudara ,nabi mengajar umatnya agar menjaga adab dan sopan hatta dengan orang kafir. sila tunjukkan Islam itu indah.

    ReplyDelete
  39. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  40. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  41. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  43. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  44. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  45. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  46. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  47. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  48. jauhnya kita berhujah...garam..garam bertambah masinkah engkau!

    ReplyDelete
  49. Semua benda ciptaan Allah itu baik dan punya fitrah tersendiri. Yang sudah dihukumNya halal tetap halal kecuali bila bercampur dengan yang haram atau dibuat menjadi haram.Contohnya garam tu halal, tapi jikalau kamu menyembah garam itu sudah jadi haram perbuatan kamu. Menggunakan garam untuk menghalau syaitan dengan niat yang sama menyiksa luka dengan menabur garam , atas sifat garam itu pedih bila ditabur atas daging yang tersiat luka, saya tak nampak mana haramnya.Sama macam menggunakan anti biotik untuk mengobat penyakit, sedangkan yang berkuasa mengobat itu Allah SWT juga, adakah juga jadi haram? Fahaman yang terlalu sempit ala ala Wahabi UTM Skudai ini akan menjadi kan kamu Mat Top yang suka meletopkan orang dengan C4 kerana bagi kamu semua dalam dunia ni haram dan berbondong-bondong masuk neraka.Sedangkan ulamak pon Allah campak dalam neraka, kamu boleh bagi hukum merosakkan perkara yang jelas halal.

    ReplyDelete
  50. Bahkan jika benar cara yang mana Emjay hukumkan, membaca ayat-ayat Al-Qur'an pon juga boleh jadi haram kerana ada juga dalil-dalil bukti dari website yang menunjukkan mereka yang kafir berubat menggunakan mantera dan ayat-ayat suci kitab masing-masing. Begitukah?

    ReplyDelete
  51. salam..nape tk wt debat terbuka je..ajak le Dato harun din ke ismail kamus ke debat ngan USTAZ leh kiter dengar pendapat masing2...baru leh jelaskan aper yg kabur..sekadar cadangan jer dr sy yg jahil nie..

    ReplyDelete
  52. Assalamualaikum....

    Belajar perubatan islam adalah fardhu kifayah..... "Seandainya semua kulit pokok dijadikan kertas dan semua air laut dijadikan dakwat, masih belum cukup menulis ilmu Allah".

    Saudara saudari sekalian, tuntutlah ilmu selagi mampu kerana ilmu adalah pengetahuan, yang baik dijadikan amalan, yang buruk dijadikan iktibar...... Allah Maha Mengetahui....

    Bercerita perihal Garam dalam perubatan :
    kenapa Allah jadikan garam?
    Apa kelebihan garam sehingga 70% garam dibumi?
    Kalau manusia dijadikan dari tanah, iblis dari api, garam dijadikan dari apa?

    Dalam kehidupan kita seharian tanpa sedar kita mempunyai 4unsur.
    tanah, air, api, angin.
    Nasi yang kita makan dari beras, beras dari padi.... benih padi ditanam ditanah......... angin memberikan nafas atas kehendah Allah, air sebagai sumber tenaga bagi benih padi, matahari lebih panas dari api menyuburkan tanaman.

    Semua berlaku dengan izin Yang Esa..... tanah, air, api, angin hanya sebagai satu asbab shj secara zahir, yang asal dari Allah.

    Bukan shj nmempercayai tangkal adalah syirik tetapi mempercayai panadol boleh hilangkan deman juga syirik, mempercayai ayat quran boleh menyembuhkan juga syirik.... YANG MENYEMBUHKAN HANYA ALLAH.... panadol dan ayat quran hanya sebagai penyebab sj.

    Nabi kita juga pernah terkena sihir, lalu Allah turunkan satu ayat maka dibaca nabi lalu sembuh. Sakit akibat perbuatan jin dengan izin Allah, ayat quran adalah penyembuh dengan izin Allah.

    persoalannya kenapa Allah izinkan jin memberikan mudarat pada Nabi, kemudian Allah turunkan pula ayat agar nabi baca lalu sembuh.....

    Jangan kita salahkan barang atau ayat sebagai sebab berlakunya syirik.......

    Syirik yang sebenar adalah datang dari perbuatan....
    Niat perlu beserta perbuatan barulah dinamakan AMALAN.....
    niat baik jika disusuli perbuatan maka ada hadiahnya dari Allah, begitu juga dengan niat buruk. Tetapi jika niat buruk tidak disusuli dengan perbuatan maka tidak ada apa2....

    Nabi pernah mengajar menggunakan air dan ayat quran untuk menyembuhkan penyakit.....
    Adakah menggunakan air tadi jadikan kita syirik? jawapannya TIDAK. Kita hanya gunakan air sebagai alat shj untuk berusaha merawat penyakit kerana air diminum mengalir dalam tubuh tetapi yang menyembuhkan adalah Allah. Syirik jika percaya pada air, tetapi tidak syirik percaya pada Allah shj walaupn menggunakan air.

    ReplyDelete
  53. Waalaikumussalam wbh sdr haqqulshifa

    Tulisan sdr di atas saya tidak ingin menambah kerana betullah tu. Cuma saya ingin membetulkan sedikit tulisan sdr yang mengatakan "Nabi pernah mengajar menggunakan air dan ayat quran untuk menyembuhkan penyakit.....". Sebenarnya Nabi Muhamad SAW tidak pernah mengajarkan ilmu meruqyah menggunakan air. Nabi pernah menggunakan air liur sahaja bersama bacaan ayat Al Quran.

    Emjay

    ReplyDelete
  54. ITU SESAT INI SESAT SANA SESAT SINI SESAT..PENING-PENING. YG MANA BOLEH TERIMA AKAL BERSANDARKAN AL QURAN DAN HADITH IKUTLA. YG MANA NABI BUAT TU IKUTLA..YG MANA NABI TAK BUAT TAPI MEMBERI BANYAK MANFAAT DAN TAK MELANGGAR AL QURAN DAN HADITH DAN IJMAK ULAMAK IKUTLA..
    INI BUKAN TEMPAT NAK CAKAP FAHAMAN AGAMA SAPER SALAH SAPER BETUL. NK KEFAHAMAN YG LEBIH DALAM PASAL ISLAM MAKA BERGURU LAH BACA KITAB LA BACA AL QURAN DAN HADITH LA..JGN AMBIL BULAT-BULAT. JGN TAKLID JGN JUMUD.
    ISLAM ITU AGAMA YG INDAH..ISLAM ITU AGAMA YG SUCI..

    ReplyDelete
  55. saya amat berminat dengan cara emjay menggunakan asas agama ajaran Nabi Muhammad SAW untuk mendebat topik ini. terdapat pelbagai school of thoughts mengenai topik ini, tapi saya berstuju dgn emjay. bagaimana saya hubungi emjay melalui email?

    ReplyDelete
  56. Assalamualaikum wbh

    Hubungilah saya melalui kangmasjb@hotmail.com

    Emjay

    ReplyDelete
  57. Salam, dari apa yang saya perhatikan ramai yang mempertikaikan Emjay sebenarnya tak faham apa yang Emjay mahu sampaikan...

    ReplyDelete
  58. Semoga Allah SWT menambahkan ilmu yang diredhai Allah SWT serta kefahaman kepada sdr clearroot

    dua hari lepas saya tertengok sebahagian movie di ASTRO berjodol "The spiderwick chronicle". Dalam cerita tersebut, mereka juga menggunakan garam untuk mengelakkan gangguan benda-benda tak elok termasuklah goblin (sejenis hidupan macam orang bunian).

    Dalam satu scene, seorang wanita tua menabur garam sekeliling katil tenpat tidurnya bagi mengelakkan gangguan unsur-unsur negatif termasuk hantu syaitan dan juga goblin.

    Dalam satu scene lain pula, hero cerita ini mencampurkan bancuhan mengandungi garam dan bahan-bahan lain untuk dijadikan bom bagi mencederakan goblin.

    Bila menonton cerita ini, saya gelihati melihat kepercayaan karut berkenaan garam yang dipercayai mampu mengusir hantu syaitan termasuk goblin dalam cerita ini. Namun yang saya amat sedih adalah melihat umat Islam di Malaysia diperbodohkan oleh "ustaz" perawat Islam lainnya (kononnya) termasuklah Dar** SY*** dengan menggunakan garam untuk mengusir hantu syaitan.

    Agaknya, director filem ini belajar ilmu guna garam untuk mengusir syaitan dari Dar** Syi** ataupun Dar** Syi ** belajar ilmu garam ini dari director filem "The spiderwick chronicle"?


    Emjay

    ReplyDelete
  59. Salam.
    Saya pernah bertemu dgn seorang kiyai (kini arwah). Dari beberapa siri pertemuan dgn beliau saya mendapat sedikit sebanyak pengetahuan berkenaan dunia rawatan tradisional/Islam. Beliau memang menegah saya dari menggunakan produk2 seperti air rawatan yg boleh diperolehi di kedai2 skrg ni. Begitu juga beliau tidak menggalakkan dari menggunakan kebanyakan pusat2 rawatan Islam yg byk terdapat di negara ni, begitu juga kaedah2 perubatan yg menggunakan bahan2 spt garam, lada hitam dan seumpamanya lebih2 lagi jika penggunaannya sebagai alat yg disebut sbg pendinding, penghalau, pagar dan sebagainya. Memang penjelasan ttg perkara ini tidak mudah, malah boleh mengundang fitnah. Mudah2an Allah sentiasa memelihara kita semua dari melakukan perkara2 yg kita sendiri tidak faham dan perkara2 yg tidak diredhai Allah.

    ReplyDelete
  60. Semoga Allah SWT mematikan kita dalam iman.

    Emjay

    ReplyDelete
  61. salam.. di kolej saya, baru baru ni berlaku kes macam2 gangguan.. katanya ada perempuan kena histeria.. pak guard kena kacau malam2.. dan kisah paling baru saya dengar, perjanjian 10 tahun dengan jin sudah tamat.. iaitu perjanjian dimana jin2 tersebut tak boleh berada didalam kawasan kolej selama 10 tahun.. adakah perjanjian sebegini boleh dibuat?

    ahli jawatan kuasa surau kolej juga memanggil orang2 tertentu untuk memasang pagar di kolej, mereka menggunakan kaedah garam + lada hitam dan ayat2 tertentu.. saya lihat seluruh lantai kolej dipenuhi dengan garam dan lada hitam.. dan dengar cerita dari seorang sahabat yang mereka memasang pagar selama 3 hari berturut2.. dan apabila ramai mendapat tahu tentang perkara ini, berlaku lah kejadian dimana student2 balik ke rumah masing2 kerana takut..

    apakah semua ini? apa pendapat ustaz..

    sekian, drp hamba allah yang keliru tentang perbuatan mereka..

    ReplyDelete
  62. Hmm kolej tu kat kajang ke? hmmmm

    ReplyDelete
  63. Waalaikumussalam wbh

    Menggunakan garam sebagai pendinding adalah pekerjaan sesat. Perkara mengenai histeria telah saya kupas antaranya dalam artikel saya bertajuk Histeria di SMK Tanjung Lumpur - satu kupasan di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/206. Bacalah artikel ini.

    Kerja memasang pagar dikawasan kerasukan adalah juga kerja sesat lagi bodoh. Macamlah setan jin ini macam babi atau lembu boleh dikurung.

    Menggunakan garam dan memagar adalah pekerjaan sesat seolah-olah Allah SWT tidak lagi mengekang iblis.

    Emjay

    ReplyDelete
  64. salam...

    emjayjb, saya nak tanya,... kalau nak guna garam syirik nak guna air ..syirik... habis tu nak pagar rumah pakai aper...pakai pagar concrete ker..itu nak pagar takut masuk kambing lembu...pagar makhluk halus macamana.. u jangan ingat manusia n haiwan saja atas muka bumi ini..ada makhluk lain yang lebih dulu dari u di ciptakan di dunia ini...yang tak dapat di lilat oleh mata kasar... u pernah lihat/ jumpa jin?

    ReplyDelete
  65. Jauhnya sdr azmanand terSASAR. Ada pernah ke Muhamad bin Abdullah mengajar umat Islam sekelian untuk pagar memagar rumah dari makhluk halus??? Ada pernah ke Abu Bkar As Siddiq atau Umar al Khatab mengajarkan umat Islam semua untuk menggunakan kaedah tersebut untuk mengelakkan makhluk halus??? Sdr ni mengamalkan amalan agama Islam ikut tok nenek ke atau dari panduan yang disampaikan Muhamad Bin Abdullah???

    Cakap boleh sebarang cakap tetapi menulis seperti tulisan sdr diatas hanya mengundang DOSA kerana setiap tulisan yang dibaca dan diamalkan oleh pembaca lain, sdr tetap berkongsi DOSAnya.

    Senangnya buat dosa!!!!

    Emjay

    ReplyDelete
  66. Assalamualaikum, Ustaz

    bole huraikan x? Sy pn konfius ckit.
    1.Ade org ckp lau mkn obat dgn niat obat tue mnyembuhkn pyakit adlh salah. tp kalo mkn ubat adlh sbgai usaha dan pcye allah yg mnymbhkn pyakit adlh betul.bole huraikan?

    2.Kalo kite tabur garam sbgai usaha atau lgkh berjage2 dpd gangguan atau rasukan syaitan tp kite yakin itu semue dgn izin tuhan, mcm mner plk ye?

    Sy bknnyer ap, cume sy nkkn hujah yg bernas saje, sbb org skrg ad ckp kite wat sesuatu dgn niat, cnthnyer psg pelite mlm tujuh lekor adlh mgikut hindu, tp klau niat kite bkn nk ikut bole jer.sy dgr org kate la.Tpsy x psg pelite pn. Bahaye.huraikan?

    ReplyDelete
  67. Waalaikumussalam wbh

    1. Berniat atau beriktikad bahawa ubat menyembuhkan, rosaklah akidah kerana hanya Allah sahaja yang berhak menyembuhkan. Allah SWT melalui Muhamad SAW ada menyuruh mencari ubat tetapi ubat yang betul tanpa izin Allah SWT tidak akan sembuh. Islam menyuruh mencari ubat dan Islam juga membenarkan apabila sakit redha sahaja dengan sakit tanpa mencari ubat. Ada hadis menerangkan perkara ini dimana seorang wanita sakit gila babi minta Nabi SAW doa untuk sembuhkan. Nabi kata boleh beliau berdoa untuk sembuh tetapi Nabi kata penyakit tersebut adalah baik kepada wanita tersebut dan dan akhirnya wanita tersebut redha dengan penyakit tersebut dan minta Nabi SAW sekadar berdoa agar auratnya terpelihara sewaktu kena gila babi. Mencari ubat adalah sekadar usaha yang diperintah Islam namun kesembuhan adalah milik Allah SWT.

    2. . Perkara ini melibatkan usul fikh, iaitu matlamat tidak menghalalkan cara. Seandainya seseorang kena rasuk lalu jumpa bomoh dan bomoh berikan tangkal kemenyan dan kata bomoh tersebut "ini adalah sekadar usaha kita dan semuanya terpulang kepada izin Allah SWT", perbuatan ini tetap merosak akidah. Matlamat yang baik tidak boleh menghalalkan cara. Tabur garam merosak akidah dan begitu juga bertangkal kemenyan.

    Kalau sdr atau rakan sdr masih sukar menerima penjelasan ini, saya berikan pula usul fikh satu lagi iaitu berhati-hati dengan perkara-perkara syubhat kerana bimbang jatuh kepada yang haram. Fahamilah maksud hadis; "yang halal itu jelas, yang haram itu jelas. Antara yang halal dan yang haram ini terdapat perkara yang samar-samar. Maka mereka yang berhati-hati tentang perkara yang samar-samar ini, selamatlah mereka.

    Bagi setengah orang perkara guna garam ini samar-samar tetapi bagi saya ia sangat jelas menyesatkan.

    Penggunaan tabur garam mengelakkan gangguan setan juga termasuk dalam satu lagi usul fikh iaitu "Apa yang membawa kepada yang haram maka ia adalah haram". Memohon kepada garam untuk perlindungan dari gangguan setan adalah sebenarnya melantik tuhan lain selain Allah SWT sebagai tuhan . Di sini, garam dilantik sebagai tuhan baru. Al Quran menjelaskan bahawa hanya Allah sebagai pelindung, mohonlah terus kepadanya.


    Tentang pasang pelita, ingatlah maksud hadis, "Mengamalkan amalan keagamaan sesuatu kaum, maka termasuklah orang tersebut kepada agama kaum tersebut". Meditasi adalah amalan keagamaan orang kafir, kalau kita juga melaksanakan meditasi, rosaklah akidah dan bertuykarlah agama dari Islam kepada agama orang kafir yang melakukan meditasi tersebut.

    Sekian wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  68. terime kasih ustaz. Oh brau sy tahu ada hadis yg mengatakan antara yg halal dan yg haram ad samar2.

    1.Jd bagaimane pule dgn hukum merokok dan hukum mnyanyi lagu nasyid mnggunekan gitar.kalu x silap la sy dgr mrokok dan menyanyi nasyid mnggunekan gitar ulama berbeze pendapat. Jd bagaimane tu? OK kalu rokok itu haram krane mmdratkan, bagaimana pule mknn lain yg byk bhyekan kesihatan?

    2. klau kite pggil bomoh pastu bomoh bg tgkal kire rosak akidah. bagaimane pule klau pggil org alim cnthnyer ustaz ke untk berubat x slhke? mner taw org yg berubat tu nnt taksub dan beranggapan ustaz tu yg smbuhkn pyakit.
    Sdgkn semue itu dengan izin tuhan saje.

    3.Td ustaz ad cakap klau pasang pelite salah krane mngamalkan amalan keagamaan org lain. Jd bagaimaner pule
    (a) dgn adat perkahwinan melayu kite? yg sy dgr ad ikut amalan hindu.

    (b)siram air, tabur bunge, bine bngunan di kubur.

    Sori sy bukan nk membangkang, cume nk penjelasan je. Sbb org kite byk campur adukknkan adat dgn agame.


    ReplyDelete
  69. Assalamualaikum wbh

    1. Setiap yang memudaratkan tubuh badan adalah haram. Menghiris-hiris tubuh badan sendiri adalah haram kerana memudaratkan tubuh dan samalah dengan merokok ia adalah haram kerana memudaratkan tubuh badan selain dari membazirkan duit untuk perkara sia-sia malahan memudaratkan. Buah tembikai dan madu adalah harus untuk dimkan tetapi kalau dimakan serentak sudah haram kerana bukan setakat memudaratkan malahan boleh membawa maut. Bagi saya yang sudah faham benar mudharat Nescafe (dan segala yang sewaktu dengannya) dan minuman Sunquick, saya sudah menjatuhkan hukum haram kepada saya (bukan kepada orang lain). Tentang hukum menyanyi tu sila rujuk artikel bertajuk Hukum Muzik dan Lagu di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/24 .

    2. Bomoh menggunakan tangkal seperti di http://emjayjb.multiply.com/photos/album/27/Tangkal_masyarakat_melayu. Islam membenarkan ruqyah yang dilakukan dengan kaedah yang betul. Zaman nabi pun perkara ini berlaku. Nabi membenarkan mereka yang boleh memberikan manafaat kepada orang lain agar melaksanakannya tetapi dengan syarat "jangan merosak akidah" dan pastinya orang yang memberikan manfaat ini mantap akidahnya. Kalau ustaz yang berikan garam (bukan untuk memasak) tu dah kira rosak akidah lah. Kalau seorang ustaz yang Allah redha meruqyah seseorang lalu sembuh dan pesakit ini menganggap ustaz tersebut yang menyembuhkannya, itu bukan silap ustaz yang meruqyah tetapi salah pesakit tersebut.

    3. Perkahwinan ini disuruh oleh Islam dan majlis perkahwinannya diperintah juga walaupun dengan seekor kambing. Tentang perkara ini sila rujuk artikel bertajuk Perkara-perkara bertentangan Islam dalam majlis Kenduri Kahwin di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/155 .Itulah sebabnya terdapat umat Islam yang tidak melakukan adat bersanding dan menepung tawar kerana jelas sesatnya perbuatan ini.

    Tentang siram air, tabur bunga dan bina bangunan di kubur memang jelas bidaah perbuatan ini dan rujuklah artikel bertajuk Perkara-perkara Bidaah Berkaitan Dengan Jenazah di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/246 .

    Sekian wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  70. Emjay,

    Bagaimane kalau kite bole bace firasat dan bole meramal sesuatu yg buruk akan berlaku?

    ReplyDelete
  71. Dalam Sunan Abu Dawud, Nabi pernah menggunakan dan menghembus ke atas air sebagai medium rawatan. Amalan ini juga diteruskan menerusi Ulama salaf termasuklah Ibnu Taymiyyah dan Ibnu Qayyim. Sila rujuk kitab الفتاوی الذھبیۃ في الرقی الشرعیۃ (terkandung Fatwa Ibn Baaz)

    Wallahu a'lam

    ReplyDelete
  72. Terima kasih atas reply sdr.

    Boleh tuliskan hadis tersebut yang diriwayatkan oleh Abu Dawud. Terima kasih. Semoga kita semua dapat berkongsi hadis tersebut.

    Emjay

    ReplyDelete
  73. Hadith dari Sunan Abi Dawud, Kitab At-Tibb
    Nabi SAW mengambil batu-batu kecil dari Bat-han dan diletakkan dalam bekas, dan dicampur dengan air dan baginda meniupkan ke dalam bekas tersebut, dan dicurahkan ke atas Thabit ibn Qaith

    حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ صَالِحٍ وابْنُ السَّرْحِ قَالَ أَحْمَدُ حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ و قَالَ ابْنُ السَّرْحِ أَخْبَرَنَا ابْنُ وَهْبٍ حَدَّثَنَا دَاوُدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ عَمْروِ بْنِ يَحْيَى عَنْ يُوسُفَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَقَالَ ابْنُ صَالِحٍ مُحَمَّدُ بْنُ يُوسُفَ بْنِ ثَابِتِ بْنِ قَيْسِ بْنِ شَمَّاسٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ دَخَلَ عَلَى ثَابِتِ بْنِ قَيْسٍ قَالَ أَحْمَدُ وَهُوَ مَرِيضٌ فَقَالَ اكْشِفْ الْبَأْسَ رَبَّ النَّاسِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ قَيْسِ بْنِ شَمَّاسٍ ثُمَّ أَخَذَ تُرَابًا مِنْ بَطْحَانَ فَجَعَلَهُ فِي قَدَحٍ ثُمَّ نَفَثَ عَلَيْهِ بِمَاءٍ وَصَبَّهُ عَلَيْهِ قَالَ أَبُو دَاوُد قَالَ ابْنُ السَّرْحِ يُوسُفُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَهُوَ الصَّوَابُ

    WAllahu a'lam

    ReplyDelete
  74. Hadith menerangkan Nabi Muhammad SAW pernah meniup ke dalam air untuk mengubati Thabit ibn Qays ibn Shammas

    WAllahu a'lam

    ReplyDelete
  75. fatwat emjayjb seorang sahaja ..yang mengatakan khurafat ... yang peliknya kenapa emjayjb tidak menbenteras dengan menghantar isu garam nie ke FATWA KEBANGSAAN ...

    Mencegah adalah lebih baik dari menuduh sesorang professor ... di segi agama pun ..menuduh nie .. akhlak rendah...

    ReplyDelete
  76. Hadis ini memang terdapat dapat Kitab At-Tibb dan boleh di rujuk di http://www.guidedways.com/book_display-book-28-translator-3-start-20-number-3871.htm .

    Mafhum hadis dalam bahasa Inggeris "Narrated Thabit ibn Qays ibn Shammas: The Apostle of Allah (peace_be_upon_him) entered upon Thabit ibn Qays. The version of Ahmad (ibn Salih) has: When he was ill He (the Prophet) said: Remove the harm, O Lord of men, from Thabit ibn Qays ibn Shammas. He then took some dust of Bathan, and put it in a bowel, and then mixed it with water and blew in it, and poured it on him."

    Adalah jelas dari hadis ini bahawa nabi sekadar memulakan ritual ini dengan berdoa "Remove the harm, O Lord of men, from Thabit ibn Qays ibn Shammas (Wahai tuhan bagi manusia, keluarkanlah penyakit dari Thabit ibn Qays ibn Shammas)". Nabi tidak pernah membacakan Ayat dari Al Quran kepada air. Kalau kepada air ludah tu baginda tu memang ada!!

    Saya pun dahulu waktu anak-anak kecil selalu juga amalkan amalan mirip amalan baginda iaitu saya berdoa dan selepas tu ambil daun bunga raya campurkan air, ramas sampai keluar lendir dan sapukan ke kepala anak-anak saya waktu mereka demam.

    Berhati-hatilah dengan sunnah dan elakkan menambah benda yang bukan-bukan. Kalau mendinding dengan garam sebagaimana amalan Darul Syifak sebagaimana digambarkan dalam program TV3 "ilmu alam ghaib" itu dibenarkan dalam Islam, jadi kelak bagaiman pula hukum mendinding dengan limau purut yang dipakukan ke empat penjuru sebagaimana digambarkan dalam satu episode ilmu alam ghaib TV3 tu? Kelak bagaimana hukum pula mereka yang mendinding menggunakan tahi besi, serbuk belerang dan lada hitam. Apa pula hukumnya mereka yang setiap kali keluar rumah menyimpan sebiji lada hitam sebagai pendinding???

    Mudahnya, apa yang nabi tak buat usahlah dibuat. Garam dan air jampi tidak pernah dibuat oleh baginda Nabi Muhamad SAW.

    Sekian wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  77. Kalau sdr saripdolbatu3 sudah taksub sangat dengan Harun Din Darul Syifak serta dengan garam serta lada hitamnya, bagaimana kalau saya suruh sdr buat talipinggang dari kain berlubang di dalamnya, isikan dengan campuran garam dan lada hitam, ikatkan ke pinggang sdr sepanjang masa agar syaitan tidak boleh mengganggu sdr? Adakah ini dibenarkan dalam Islam?? Kepada pembaca sekalian elakkan dari mengerjakan amalan sesat ini???

    Saya ini cuma berfikir menggunakan kaedah berfikir orang Darul Syifak sahaja. Maklumlah kalau sekadar pagar rumah dengan garam dan lada hitam, kelak apabila keluar rumah bagaimana pula nak mengelakkan gangguan setan?? Jadi saranan saya menggunakan talipinggang yang diisi garam dan lada hitam cuma sebagai terjemahan cara berfikir mereka sahaja. Jangan pula ada orang yang mengikut saranan penggunaan talipinggang pendinding berisi garam dan lada hitam ini.

    Elakkan apa jua pendinding seperti dari garam, lada hitam, kacang hijau, limau purut, limau nipis dan sesungguhnya hanya Allah SWT sahaja sebagaimana dijelaskan dalam Al Quran layak menjadi pelindung/pendinding bagi manusia. Mohonlah kepadaNya.

    Tujuan Laman Emjay memang sebagaiannya untuk mencegah orang ramai dari melakukan syirik dengan menggunakan garam, lada hitam, kacang hijau dan sebagainya. Saya sekadar mampu menasihati / mencegah melalui Laman Emjay kerana saya bukan ahli majlis fatwa kebangsaan.

    Emjay

    ReplyDelete
  78. Saudara Emjay,

    Hadith tu jelas menunjukkan Nabi berdoa dan menghembus (nafath نَفَثَ) ke atas air. Ini dijadikan dalil meruqyah ke atas air, samada doa ataupun yang lebih afdhal ayat Al-Quran oleh Para Salafussoleh.

    Ulama seperti Ibn Uthaimeen melarang perawat guna air liur, walaupun Nabi pernah berbuat demikian kerana air liur Nabi mempunyai keberkatan yg tersendiri (khusus) sedangkan air liur orang lain tiada kekhususan tersebut.

    WAllahu a'lam

    ReplyDelete
  79. Memanglah jelas dalam hadis tersebut nabi menghembus. Dalam banyak hadis lain jelas nabi menghembus pada tapak tangannya setelah baginda membaca ayat-ayat Alquran lalu menyapukan ke badan baginda. Saya apabila makan ubat pun saya dahului dengan berdoa.

    Berdoa sebelum makan ubat dengan meruqyah adalah berbeza. Nabi SAW meruqyah melalui menghembus pada tapak tangan atau menggunakan air ludah. Kalau sdr tidak boleh menerima pandangan saya ini, kelak sdr menjadi penyokong air Musoffa dan segala air yang sewaktu dengannya.

    Pandangan Ibn Uthaimeen melarang perawat guna air liur itu bukan satu fatwa dan itu sekadar pandangan beliau. Sekiranya sdr bersetuju dengan pandangan Ibn Uthaimeen ini, apa kata kalau ada hamba Allah yang tidak mahu menjilat jari sesudah makan dengan alasan amalan ini hanya sesuai untuk Nabi Muhamad SAW sahaja???

    Nabi beristeri melebihi 4 pada satu masa ada dalilnya dan larangan orang Islam lainnya untuk berkahwin serentak melebihi 4 orang ada dalilnya. Adakah sebarang dalil untuk melarang meruqyah menggunakan air liur??

    Mana yang lebih baik amalan bersandarkan Nabi Muhamad SAW atau amalan orang selepasnya yang melakukan sesuatu tanpa sandaran jelas?? Kalau membacakan ayat Al Quran ke atas air itu memang adalah ajaran Islam, para sahabat yang empat tu pastinya sudah mendahului Ibn Uthaimeen mengamalkannya sebab ini adalah perkara BESAR dalam Islam. Bukankah Islam telah sempurna??

    Emjay

    ReplyDelete
  80. Seorang pelajar saya yang sudah graduate dari UTM dahulu mampu membaca hasrat dan perasaan seseorang (katanyalah) danapa yang paling penting ialah dia mengaku sudah lebih 10 tahun beliau tidak solat!!

    Maksudnya yang ingin saya sampaikan ialah apabila sesuatu perkara yang pelik-pelik, jangan mudah menerimanya.

    Emjay

    ReplyDelete
  81. Saudara Emjay,

    Saudara mempertahankan hujjah dengan perbandingan yang TAK TEPAT. Isu jilat jari itu jari sendiri, bukan jilat jari orang lain. Guna air liur pula untuk merawat orang lain.

    Saudara menanyakan dalil: adakah sebarang dalil untuk melarang meruqyah dengan air liur? Soalan yang sama juga saya boleh tanya: adakah sebarang dalil melarang meruqyah dengan air?

    Dah jelas dari hadith yang Nabi berdoa dan menghembus ke dalam air. Kefahaman dari hadith tersebut diamalkan dari Ulama salaf sampai harini. Terpulanglah kalau saudara nak TOLAK hadith tersebut berdasarkan kefahaman anda sendiri. Maka sesatkanlah juga Ulama salaf mahupun Ulama harini berdasarkan kefahaman anda tu. Saya berlepas diri.

    Saya akhiri dengan Kalam Allah yang berikut:
    Serulah kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk. (An-Nahl, 125)

    WAllahu a'lam

    ReplyDelete
  82. Saya pernah mendengar kajian oleh seorang hamba Allah, apabila dilontarkan lada hitam yang telah dibacakan ayat2 al quran ke arah Jinn, maka jinn itu bertukar menjadi asap terus keluar dari rumah melalui tetingkap yang berada di syiling ...

    Saya pernah juga dengar peristiwa di mana, garam di tabur di keliling rumah pada setiap petang selama 3 hari sambil di baca ayat-kursi, kerana tuan rumah melihat lembaga yang selalu berada di belakang rumah, selepas tiga hari di dapati seekor anjing mati di tempat yang didakwa oleh tuan rumah lembaga itu muncul

    Saya juga pernah mendengar seorang hamba Allah merinjis air sambil di baca ayat-kursi ke dalam rumah beliau dan dia melihat jin bertempiaran lari lintang pukang lari dari dalam rumah beliau.

    Kalau sekiranya garam, air dan lada hitam ini di anggap khurafat ! Adakah khurafat atau tidak sekiranya kita lontarkan selipar kita, botol air mineral atau penyapu supaya jinn ini lari keluar dari rumah kita ...?

    Seperti kucing, kucing takutkan lidi .. apabila lidi diletakkan di pintu rumah maka kucing tidak akan lalu ..? Adakah khurafaat kalau kita halau kucing sebegini ....

    Setahu saya Jinn akan kalah secara semulajadi dengan air,garam, lada hitam yang baca al-Quran ... boleh tak kita ganti dengan benda lain contoh botol air, selipar, kasut untuk dilontarkan ... atau hanya baca quran di dalam rumah ..boleh ke jinn tu keluar secara sukerela ..."ooh, kau org baca quran aku keluar lah "..


    mintak komen emjay

    ReplyDelete
  83. Merawat dengan air liur adalah satu sunnah. Apabila Ibn Uthaimen menentang penggunaan air liur, mana nak dibuang hadis bukhari berikut:

    Bukhari
    Narrated Abu Said Al-Khudri: Some of the companions of the Prophet came across a tribe amongst the tribes of the Arabs, and that tribe did not entertain them. While they were in that state, the chief of that tribe was bitten by a snake (or stung by a scorpion). They said, (to the companions of the Prophet ), "Have you got any medicine with you or anybody who can treat with Ruqya?" The Prophet's companions said, "You refuse to entertain us, so we will not treat (your chief) unless you pay us for it." So they agreed to pay them a flock of sheep. One of them (the Prophet's companions) started reciting Surat-al-Fatiha and gathering his saliva and spitting it (at the snake-bite). The patient got cured and his people presented the sheep to them, but they said, "We will not take it unless we ask the Prophet (whether it is lawful)." When they asked him, he smiled and said, "How do you know that Surat-al-Fatiha is a Ruqya? Take it (flock of sheep) and assign a share for me."

    Bukhari
    Narrated 'Aisha: Allah's Apostle used to read in his Ruqya, "In the Name of Allah" The earth of our land and the saliva of some of us cure our patient with the permission of our Lord." with a slight shower of saliva) while treating with a Ruqya.

    Dalam hadis pertama di atas, sahabat Nabi tersebut meruqyah dengan bacaan Al Fatihah dan diikuti oleh meludah pada luka tersebut. Adakah sebarang hadis lain yang memansukhkan hadis ini???? Tidak ada sebarang hadis yang memansukhkan hadis ini dan dengan itu kaedah meruqyah dengan bacaan Al Quran dan penggunaan air liur adalah dibenarkan kerana sahabat telah menggunakan dan Nabi Muhamad SAW pun telah menggunakan antaranya sebagaimana mafhum hadis kedua di atas.

    Seorang tidak mestinya salah dan ramai tidak semestinya betul. Adakah sebarang sandaran langsung (bukan kias) yang menyokong kepada penggunaan bacaan ayat Al Quran kepada air?? Bukankah sebaik-baik teladan adalah dari sunnah baginda?? Jadi salahkah saya menolak pengunaan ruqyah kepada air kerana tiada sandaran sama ada kepada Nabi Muhamad SAW atau para sahabat??

    Sekian wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  84. Nak ruqyah guna air liur pun boleh. Guna air biasa pun boleh. Tapi kalau guna air dengan keberkatan air liur perawat, itu yang tak boleh (Fatwa Ibn Baaz & Ibn Uthaimeen).

    Tak perlu nak tolak hadith Bukhari tu. Sekarang nak letak mana Hadith Abu Dawud tu?

    Ruqyah dan Hembusan (Nafth) [English Translation]

    Question: What is the validity of doing Nafth unto water?

    Answer: There are two types of Nafth. One type is intended to seek the blessing of the one who does Nafth. This is definitely forbidden as a type of Shirk, for one‘s saliva is not a source of blessing. In fact, blessing is not to be sought in anybody‘s traces except in Prophet Muhammad‘s. It was true in his lifetime, and is still true on condition that his traces are there. Um-Salama kept some hair of the Prophet‘s in a silver container, and when a patient asked her for treatment, she washed the hair with water which was given to the patient to drink. Except for the Prophet‘s case, no blessing is to be sought through anybody‘s saliva, sweat, garment, etc. Therefore, Nafth on water is considered a type of Shirk if the aim is to get the blessing of the Raqi‘s saliva, for if one attributes causes to other than Allah, it is considered a type of Shirk.

    In the other type of Nafth, the Raqi does Nafth on a container of water on which Qur‘anic recitations were done. For example, Al-Fatiha — what a great cure Al-Fattha is - can be recited, and then Nafth can be done. This type of Ruqya was done by some Salaf, and it has proved effective by Allah‘s permission. When the Prophet went to bed, he used to recite Al-Ikhlaas, AlFalaq and Aimas Suras, and to do Nafth into his own palms, which he passed over his face and over whatever parts of his body his palms would reach.

    Ifta‘ Permanent Committee, Fatwas on Treatment Using the Qur‘an and the Sunnah, Ruqyas and Related Issues, by Ibn-Baz and Ibn-Uthaimeen, pp.9-10.

    ReplyDelete
  85. Jelasnya dari kiriman sdr ini, dari perenggan di atas tu jelas boleh menyebabkan syirik (This is definitely forbidden as a type of Shirk, for one‘s saliva is not a source of blessing).

    Perenggan selanjutnya adalah merupakan pandangan jawatankuasa tersebut.(In the other type of Nafth, the Raqi does Nafth on a container of water on which Qur‘anic recitations were done. For example, Al-Fatiha — what a great cure Al-Fattha is - can be recited, and then Nafth can be done. This type of Ruqya was done by some Salaf,) Dalam tulisan ini dijelaskan bahawa perkara ini dilakukan oleh sebahagian salaf!!! Bermakna sebahagian salaf tidak mengerjakannya!!! Dan apa yang paling penting di sini ialah Nabi Muhamad SAW tidak pernah melakukannya!!!

    Dalam perenggan ini juga dijelaskan bahawa Nabi Muhamad SAW sememangnya ada membaca ayat dari Al Quran lalu menghembuskan ke tapak tangan baginda lalu disapukan ke muka dan bahagian badan lain (When the Prophet went to bed, he used to recite Al-Ikhlaas, AlFalaq and Aimas Suras, and to do Nafth into his own palms, which he passed over his face and over whatever parts of his body his palms would reach). Kenyataan ini tidak menyebut tentang membaca ayat Al Quran kepada air!!!!!!!!

    Apa yang jelas dari artikel yang dibawa sdr mnm77 di atas ialah APABILA KAMU BERBANTAH-BANTAH, KEMBALILAH KEPADA ALQURAN DAN SUNNAH. Didalam sunnah tiada menjampi/meruqyah kepada air, maka tinggalkanlah!!

    Tentang soalan sdr, "Sekarang nak letak mana Hadith Abu Dawud tu?", bukankah saya sudah menjawab dijawapan saya di atas tu?? Tak nampak ke tak reti bahasa? Silalah rujuk semula jawapan saya diatas dan kalau masih tak jelas, berikut ni saya copy paste sekali lagi jawapan saya di atas::

    Hadis ini memang terdapat dapat Kitab At-Tibb dan boleh di rujuk di http://www.guidedways.com/book_display-book-28-translator-3-start-20-number-3871.htm .

    Mafhum hadis dalam bahasa Inggeris "Narrated Thabit ibn Qays ibn Shammas: The Apostle of Allah (peace_be_upon_him) entered upon Thabit ibn Qays. The version of Ahmad (ibn Salih) has: When he was ill He (the Prophet) said: Remove the harm, O Lord of men, from Thabit ibn Qays ibn Shammas. He then took some dust of Bathan, and put it in a bowel, and then mixed it with water and blew in it, and poured it on him."

    Adalah jelas dari hadis ini bahawa nabi sekadar memulakan ritual ini dengan berdoa "Remove the harm, O Lord of men, from Thabit ibn Qays ibn Shammas (Wahai tuhan bagi manusia, keluarkanlah penyakit dari Thabit ibn Qays ibn Shammas)". Nabi tidak pernah membacakan Ayat dari Al Quran kepada air. Kalau kepada air ludah tu baginda tu memang ada!!

    Saya pun dahulu waktu anak-anak kecil selalu juga amalkan amalan mirip amalan baginda iaitu saya berdoa dan selepas tu ambil daun bunga raya campurkan air, ramas sampai keluar lendir dan sapukan ke kepala anak-anak saya waktu mereka demam.

    Berhati-hatilah dengan sunnah dan elakkan menambah benda yang bukan-bukan. Kalau mendinding dengan garam sebagaimana amalan Darul Syifak sebagaimana digambarkan dalam program TV3 "ilmu alam ghaib" itu dibenarkan dalam Islam, jadi kelak bagaiman pula hukum mendinding dengan limau purut yang dipakukan ke empat penjuru sebagaimana digambarkan dalam satu episode ilmu alam ghaib TV3 tu? Kelak bagaimana hukum pula mereka yang mendinding menggunakan tahi besi, serbuk belerang dan lada hitam. Apa pula hukumnya mereka yang setiap kali keluar rumah menyimpan sebiji lada hitam sebagai pendinding???

    Mudahnya, apa yang nabi tak buat usahlah dibuat. Garam dan air jampi tidak pernah dibuat oleh baginda Nabi Muhamad SAW.

    Sekian wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  86. Saudara Emjay,

    Gangguan di dalam rumah adalah merupakan bayangan org berjubah putih berjalan2 ..iaitu jinn bukan setan yang hasut manusia itu ... setakat baca doa tandas itu hanya sesuai untuk masuk tandas .. macam mana pula kalau di dalam rumah apa harus di lakukan ... sekiranya quran apa yang perlu dibaca ..???

    Soalan tadi anda tidak menjawab , apakah khurafatt kalau dilontarkan selipar kepada jinn org yang berjubah putih ini yang berjalan merayau rayau di dalam rumah ???

    ReplyDelete
  87. Sekiranya sdr diganggu oleh bayangan orang berjubah putih berjalan-jalan dalam rumah, ini adalah merupakan satu musibah dari Allah SWT kerana melakukan dosa. (Sila rujuk As Syura:30). Melalui azab ini Allah SWT mengizinkan jin setan mengganggu sdr.

    Allah mengirimkan/mentadbirkan azab musibah ini adalah atas tanda kasih sayang Allah SWT semoga kembali ke pangkal jalan yang lurus yang diredhai Allah SWT. Sekadar berdoa semata-mata untuk dijauhkan gangguan ini lumrahnya tidak memberikan faedah kerana antara tujuan Allah SWT mendatangkan azab adalah agar manusia muhasabah lalu berhenti melakukan kemungkaran lalu bertaubat.

    Sekiranya dengan azab ini manusia muhasabah lalu mengenali kesilapan lalu bertaubat dan berdoa, insya-Allah akan ditarik semula azab ini oleh Allah SWT. Namun apa yang berlaku melalui pengalaman saya, manusia TERLALU sukar untuk mengenalpasti kesilapan mereka maka dengan itu kemungkaran tidak dapat dihentikan dan dengan itu Allah SWT meneruskan azab gangguan dari orang berjubah putih ini. Disinilah pentingnya proses berguru dimana insyaAllah guru akan membantu mengenalpasti punca kemungkaran. Inilah yang berlaku atas diri saya dahulu dibimbing arwah guru dan itulah juga yang saya lakukan sekarang ini.

    Tentang soalan sdr "Soalan tadi anda tidak menjawab , apakah khurafatt kalau dilontarkan selipar kepada jinn org yang berjubah putih ini yang berjalan merayau rayau di dalam rumah ???", jawapan saya adalah satu khurafat dan mungkin saya boleh katakan bahawa setan akan tergelak BESAR melihat sdr melontar selipar kerana dapat memperdayakan memperbodohkan sdr. Kalau sdr bawa pistol atau M16 tembak bayangan orang berjubah putih ini, lagi tergelak besar mereka kerana dapat memperdayakan dan meperbodohkan sdr.

    Sekian wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  88. terima kasih di atas jawapan anda. sekarang saya sudah ketahui di mana pehamana anda dan di mana ilmu anda berada .. sekian ..

    ReplyDelete
  89. Bukankah dalam Hadith Abu Dawud tu Nabi berdoa dan menghembus ke atas air? Bukankah ini yang dinamakan Ruqyah bersama Nafath?

    Dalam Al-Quran disarankan kita berdoa dengan merendah diri. Al-Quran juga adalah syifa kepada orang yg beriman. Adakah tak boleh berdoa dengan ayat Al-Quran?

    Dalam Hadith tu disebut Nabi berdoa sebelum meniup (nafath) ke atas air, walaupun tidak disebut ayat Al-Quran, tetapi dalam hadith yang lain pula disebutkan Nabi membacakan ayat Al-Quran dan meniup (nafath). Itu sudah cukup jelas membuktikan doa dan ayat Al-Quran itu adalah Sunnah dalam Ruqyah Syar'iyyah dan boleh dilakukan bersama nafath.

    Dah terbukti ada dalam Sunnah, kenapa nak BERBANTAH?

    Jawapan anda berkaitan zaman kanak-kanak tu tidak ada kaitan dengan nafath.

    WAllahu a'lam

    ReplyDelete
  90. Salam

    Ruqyah Syari'yyah adalah doa atau bacaan ayat Al-Quran pada bahagian/tempat tertentu untuk tujuan merawat. Jampi yang tiada unsur syirik juga dibenarkan oleh Nabi (HR Muslim)

    Dalam Hadith Abu Dawud itu, Nabi berdoa dan menghembus ke atas air. Ini adalah sebahagian dari Ruqyah. Batu-batu kecil dicampurkan ke dalam air itu adalah bahan yang mempunyai khasiat tertentu, seperti juga saudara kata garam bukit.

    Pointnya, bacaan doa dan hembusan tu adalah sebahagian dari Ruqyah. Ini sudah jelas. Jika saudara anggap batu-batu kecil Bat-han dan air itu sudah memadai untuk merawat, persoalannya kenapa Nabi BERDOA dan HEMBUS? Tentu ada sebabnya. Inilah Ruqyah dengan memohon bantuan dari Allah.

    Tidak timbul extrapolation yang jauh dari Sunnah dalam isu Ruqyah dan hembusan ke atas air. Sebahagian dari Salaf mengamalkannya, termasuklah Ibn Qayyim (Rah). Jika sebahagian dari salaf tidak mengamalkannya, itu tidak bermakna ia bukan Sunnah secara qat'i. Ada Sunnah yang WAJIB, ada yang SUNNAT, ada yang HARUS malah ada yang HARAM. Contoh Sunnah yang haram adalah berpuasa 3 hari tanpa berbuka.

    Saya sebenarnya sokong saudara tentang bahaya kesan negatif boleh timbul oleh kerana mungkin akan ada orang yang bergantung kepada air yang diruqyah. Sebab itu saya juga tidak berapa setuju jika air ruqyah/jampi dikomersilkan kerana niat asal ingin tolong dalam perubatan boleh berubah kepada niat nak untung menerusi penjualan.

    Saya boleh terima pandangan saudara untuk tidak mengamalkan ruqyah dan nafath atas air, atas dasar waspada dan hati-hati. Namun, untuk menyesatkan, saya tidak setuju sama sekali kerana ia ada asas dan juga diamalkan oleh sebahagian salaf yang cukup arif dengan Sunnah. Jika ingin menuduh extrapolation yang jauh, tuduhan seperti itu sepatutnya ditujukan kepada Salaf yang mengamalkannya juga.

    WAllahu a'lam

    ReplyDelete
  91. Waalaikumussalam wbh

    Alhamdulillah perenggan pertama sdr seperti di atas saya boleh terima.

    Kita bersama bersetuju bahawa dalam hadis Nabi Muhamad SAW ada menggunakan doa dan hembusan kepada campuran air dengan serbuk/serpihan batu Bat-han.

    Apa yang saya masih tidak boleh menerima adalah doa/ayat Al Quran yang dihembuskan kepada air sebab tiada nasnya. Saya sebenarnya dahulu pernah meruqyah pada air juga. Setelah banyak kekeliruan dalam umat Islam akibat Air musoffa, menulis ayat Al Quran pada kertas untuk direndam dalam air dsbnya, maka saya telah kembali ketat (kurang bertolak ansur) terhadap sunnah. Jadi oleh kerana baginda tidak pernah meruqyah kepada air sahaja, maka saya tolak amalan tersebut.

    Bab menyesat ruqyah ke atas air saya masih belum lakukan. Seandainya saya ada menyatakan sedemikian, mintalah beritahu saya untuk saya perbetulkan. Saya masih menganggap perkara ini sebagai khilaf antara ulamak (walau pun saya sudah tidak mengamalkannya lagi). Tetapi kalau menulis Al Quran dengan dakwat tertentu dibuat atas pinggan putih lalu dileburkan dengan air mawar, saya katakan ianya sesat!! Jauh sangat extrapolationnya. Sekiranya ini dibenarkan dalam Islam, esok nya akan ada orang mengajarkan air rebusan Al Quran untuk merawat sihir. Saya sekadar mengatakan bahawa terdapat extrapolation telah dilakukan untuk menghalalkan hukum meruqyah pada air (sahaja).

    Saya dengan ini berdoa semoga Allah SWT memberikan rahmat, hidayah, berkat, taufik serta pertolonganNya kepada kita dalam menangani permasalahan ini dan ditunjukiNya jalan yang lurus yang diredhaiNya.

    Sekian wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  92. saya dah baca semua di atas ini...nampaknya semuanya tidak faham apa yg mahu diluahkan oleh emjay...mungkin ilmu cetek tak mampu untuk menilai dan memahami tapi ada niat nak komen...mungkin org yg komen ni org muda kurang ilmu & pengalaman. Cuba amati dulu apa yg ingin diperkatakan bermuhasabah...memang banyak pendapat tapi cuba la pakai otak dulu sebelum kita komen pendapat org...kalau kita pandai tak apa ini tidak sekolah pun tak berapa!!!!!!!

    ReplyDelete
  93. Semoga Allah swt mematikan zami000 dan saya dalam iman.

    Emjay

    ReplyDelete
  94. Salam Emjay, saya tinggal di Skudai JB. Sangat risau dengan kerosakan akidah tanpa kita sedari di kalangan umat Islam. Saya menghormati Ilmu tuan. Selari dengan pemikiran sunnah. Semoga kita dapat berjumpa dan berguru dengan tuan berkaitan kefahaman Sunnah.

    ReplyDelete
  95. Waalaikumussalam wbh

    Saya tinggal di Taman Perling.
    Saya telah PM sdr di Multiply tentang alamat saya

    Datanglah ke rumah

    Emjay

    ReplyDelete
  96. Salam...

    Owh patut la cara bahasa yg saudara emjayjb gunakan agak pelik...Rupanya wahabi...

    ReplyDelete
  97. ustaz dah ajukan persoalan ni dg ustaz haron din? ajaklah berbincang dengan beliau secara bersemuka.
    sy rase beliau x menolak dan sedia mengaku die silap selama ni sekiranya hujah ustaz jelas.

    darussyifa pn sedia mengeluarkan apa2 bercanggah dgn agama. sbb darusyifa tu non profit NGO. semoga masing2 berlapang dada untuk kesejahteraan

    ReplyDelete
  98. Assalamualaikum Wbh,

    1. Adakah saudara Emjay mempunyai ilmu pengajian dalam usul fiqh?
    2. Adakah saudara Emjay boleh membaca dan memahami kitab-kitab yang ditulis dalam bahasa arab?

    Kamal

    ReplyDelete
  99. Assalamualaikum wbt

    sy pon nak tahu, sebagaimana cikgumx....ust emjay ni dulu study mana? bidang apa?...sbb sy tgk, cara ust emjay ni mudah sgt nk menyesatkan orang satu perkara yg wajar diperhalusi...

    sy melihat sdr mnn77 sudah membuat kupasan yg mudah difahami dan beserta dalilnya...cumanya, sy melihat ust emjay ni menghurai sesuatu hujahan yg didatangkan adalah mengikut kefahamannya semata2....sbb itu hadith riwayat Abu Dawud yg diketengahkan....kefahaman sdr mnn77 tak sama dgn ust emjay....

    sbb itu syor sy, ust emjay tak bolehlah menuduh sesuatu kumpulan itu sesat dan sbgnya, sbb mrk juga mempunyai dalil dan hujahan tersendiri berdasarkan kefahaman dan keilmulan mereka....nak kata Dr Haron Din sesat, Ust Ismail Kamus sesat...satu tuduhan berat....melainkan ianya perlu pemurniaan dgn cara ust emjay bersua muka dgn mrk...nyatakan hujah2 ust emjay menolak amalan mereka yg ust kata menyeleweng tu...sekadar tulis kat sini jer..xkan selesai....itu pon kalau ust nak buat la...

    ReplyDelete
  100. Assalam,

    Sekadar panduan dan renungan.. berikut diringkaskan.. andai berlaku kesilapan, mohon maaf dan diperbaiki..

    Suatu hari, ketika Nabi Musa a.s. sedang berada di dalam rumahnya, beliau telah mengalami sakit perut yang teramat pedih lalu beliau terus memohon doa kpd Allah azza wajalla supaya dapat dipulihkan. Sebagaimana umum ketahui, kelebihan nabi Musa yg boleh berinteraksi secara terus dgn Allah. Lantas, Allah mengarahkan beliau memetik daun pada sebatang pohon diluar rumahnya dan memakannya. Dengan izin dan redha Allah, maka penyakitnya sembuh serta-merta.
    Tidak berapa lama selepas kejadian tersebut, berlaku sekali lagi hal yang sama menimpa beliau, dan tanpa berlengah beliau terus mengambil daun yg berada di pohon yg sama lalu mengunyahnya. Sewaktu menunggu, sakit perutnya masih tidak menunjukkan tanda-tanda untuk sembuh, beliau menjadi hairan lalu bertanya kepada Allah..mengapa perkara yg sama berlaku tetapi tidak dapat menghilangkan sakitnya? Seraya Allah menjawab, Diwaktu pertama kau ditimpa sakit, kau terus berdoa dan tawakkal kepada ku, lalu aku tunjuki penawarnya. Akan tetapi hari ini, kau lebih yakin pada daun itu?!!!!

    Subhanallah..
    Semoga kita sekalian mendapat iktibar dalam menghayatinya..ameeen

    Jazakallah

    ReplyDelete
  101. emjay you memang bodoh dan gila dan dah sesat...emjay belajar lagi.....rasulullah menggunakan air dan garam untuk di rukyahkan sebagai tujuan perubatan dan bukan tangkal...emjay you mau tau kah orang kafir mengikut apa yang orang islam buat kerana islam itu benar.dan dorang tau yang islam itu adalah suci.so dorang ikut cara isalam dan kenapa emjay katakan bahawa org islam mengikut org kafir.emjay doa sebagai permohonan dan kita menggunakan setiap ciptaan tuhan,apa yang allah jadikan tu semuanya add makna emjay gila...kalau ada ilmu pun tapi tersesat tiada guna juga,,emjay belajar ni tentu bukan dari bawah kan terus naik...atas..emjay you belajar dulu dari bawah dan fahamkan dulu ...emjay you blum layak digelar ustaz...ustaz itu darjatnya tinggi,dan ilmunya tinggi,ilmu ituadalah untuk kita mengetahui siapa diri kita dan mengenal tuhan,dan ilmu itu juga mengajar kita yang mana baik dan batil...penggunaaan garam dalm hal ni bukan syirik dan bukan tangkal tetapi penggunaaan garam itu tujuannya sebagai pengobatan dan disertai dengan doa,...rasanya tak salah dan berdasarkan dengan niat kita yang betul bukan mensyiriki allah..emjay you mazhab mana hah,emjay dalam dunia ada banyak hadis dan mazhab...rasulullah pernah bersabda sebelum wafatnya baginda,wahai umatku ikutilah sunnahku dan alquran semoga dapat membimbingmu ke jalan yang benar,,,,dan rasulullah menggunakan garam sebagai tujuan perubatan berserta air dan disapukan pada tempat yang terkene sengatan kala...jadi emjay kalau penggunaaan garam itu adalah tangkal ,bagaimana pula dengan rasulullah adakah dia pakai tangkal,,,,emjay banyakkan mengucap dan kembalilah pada jalan allah...sebelum emjay katakan sesuatu yang tidak massuk akal ada lebih baiknya emjay berjumpa dengan para ilmuwan islam dalam malaysia ni kan banyak dan berbincanglah semoga emjay tau dimana yang benar dan salah..emjay you fuckkkkkkkkkk

    ReplyDelete
  102. Wahai fuckerremjay

    Engkau sebenarnya bomoh garam SESAT!!! Oleh kerana engkau setiap kali mengobat menggunakan garam maka engkau amat marah dengan artikel ini.

    Maka semakin sesat dan sesatlah engkau dengan garam kau tu.

    Kalau nak ikut teori sesat garam kau tu, warga singapura adalah antara warga yang paling baik dan paling mukmin kerana maklumlah mereka dikelilingi air garam sekitar pulau mereka.

    Lain kali kalau engkau keluar rumah, bawalah garam barang sepikul agar semua bapak setan dan datuk setan takut dengan engkau. Dasar dah mabuk garam dah tak boleh ditegur lagi.

    Emjay

    ReplyDelete
  103. fuckerremjay... kalau garam tu blh halau jin, blh x kalau sebelum masuk tandas, tabur dulu garam dlm tandas/ lumur badan dengan garam?

    ReplyDelete
  104. nurunnha, si fuckerremjay tu bomoh garam. Bagi golongan macam ni guna garam halau hantu boleh. Guna paku halau hantu boleh. Guna lada hitam buat halau hantu boleh. Guna kacang hijau halau hantu boleh. Guna tahi besi buat halau hantu boleh. Guna beras kunyit buat halau hantu boleh. Boleh kata semua benda yang sudah mereka bacakan Ayat Al Quran boleh saja. Mereka ni macam tong sampah. Apa saja boleh masuk. Tak ada yang tidak boleh masuk.

    Emjay

    ReplyDelete
  105. saya teringat satu rangkap lagu m nasir..: 73 pintu, 73 jalan..yang sampai hanya satu jalan...

    ReplyDelete
  106. Memang umat Islam terpisah kepada 73 golongan dan hanya satu golongan yang masuk syurga.

    Setiap golongan umat Islam mengaku merekalah golongan yang masuk syurga tersebut. Yang syiahnya mengaku merekalah. Yang tareqat pun mengaku merekalah golongan tersebut. Yang Ayah Pin pun mengaku merekalah golongan tersebut. Yang pengikut Al Arqam pun macam itu juga.

    Semoga Allah mematikan aku dalam iman.

    Emjay

    ReplyDelete
  107. emjayjb.. ko tak tau apa pasal garam.. bukan semua yang org kristian buat tu salah. ko kena tahu kadang2 mereka pun ambil n buat kajian daripada perubatan islam.. main sedap mulut ja kamu cakap. berapa buku ko rujuk sebelum ko kata itu salah.. ko tak der pengetahuan jagan cakap lebih. apa ko buat kat org islam kalau dia sakit.. haram tak buat apa kan... berapa banyak ko menderma untuk kemajuan islam... pegi mengaji dulu. sekat keluar pondok dan hukum org halal n haram baik tak yah... ukur baju pada badan sendiri... allah maha mengetahui.. kepada kawan2 jangan terpengaruh kepada orang yg tak berkelayakan untuk keluar kenyataan halal atau haram.. semoga allah mengampuni dosa orang2 yang sombong.

    ReplyDelete
  108. Inilah dia tulisan yang mampu dinukilkan oleh ustaz-ustaz garam. Tak habis-habis garam, lada hitam dan kacang hijau.

    Semoga Allah memberikan taufiq hidayah kepada deanomeara dan balik kepangkal jalan.

    Emjay

    ReplyDelete
  109. pebenda ko merepek deanomeara.. aku tgk xde pape point/hujjah pn dlm kata2 ko.. main tuduh2 org je lebih..

    ReplyDelete
  110. Hmm.. entahlah.. yang aku tau cuma, syirik iaitu menyekutukan Allah s.w.t. tu dosa besar.. bab aqidah ni aku tengah belajar lagi.. banyak perkara kena perhalusi.. Ya Allah selamatkan lah kami, jauhkanlah kami dari jalan-jalan yang sesat, tunjukilah kami jalan yang Engkau redhai.. rahmatilah kami.. berikanlah kami jawapan yang benar, sesungguhnya kami ini ialah umat yang kekeliruan di akhir zaman! amin.. terima kasih emjay

    ReplyDelete
  111. Tiada yang lebih indah dari mengenali diri sendiri. Mengetahui asal kejadian. Meneruskan kehidupan nirmal sederhana. Menyerahkan hidup dan mati pada ALLAH.
    Keterlaluan mendalami ilmu boleh menjadikan kita binggung namun kekuatan dzikir selain 5 rukun islam dan 6 rukun iman harus selari dengan ibadah dunia.....
    Tiada yg bisa menandingi kekuatan ALLAH dan petunjuknya pasti datang tatkala kita meminta padanya dan bukan pada manusia atau makhluk lainnya..
    Justeru sentiasa redha dengan apa yang kita alami dan lalu hari demi hari karna kita hanya sedang meniti sati jalan untuk mencari satu titik pasti....

    Apakah kita menemui titik kebaikan atau titik keburukan sepanjang kita hidup di muka bumi... Itulah pengakhiran manusia yang jelas pada huruf YAA

    AMINNNN

    ReplyDelete
  112. Maafkan sy kerana mencelah...cuma sy nak tanya adakah salah klau kita garam batu itu sbgai usaha/ikhtiar kt utk menghindar dari makluk halus or digunakan utk perubatan..yang penting bg sy adalah kepercayaan kepada Allah yang mencipta semua yg ada samada nampak ataupun tidak...gunakan sebaik2 nya...jika perkara itu telah dikaji dan sahih...bg sy tiada salah klau kita ikhtiar...yg penting dr kita percaya yg smuanya dtg dari Allah...masing2 dlm dunia ini ada dicipta dgn pasang2an nya...sy dan juga sedara2 seislam dan smua pencipta yg wujud dgn kekuasaan Allah swt merupakan hanya ciptaan yg kecil..kita manusia masih bnyk perkara yg kita tidak tahu jika nak dibandingkan dgn ilmu yg ada pada pencipt kt iaitu Allah swt...walau dibandingkan dgn air di lautan utk menulis ilmu yang Allah ada tidak dpt menandinginya/ mencukupi utk dijadikan dakwat bg menulis smua ilmu Allah...sama2 kt mensyukuri nikmat Allah swt berikan..wallahualam..
    rabbani5939@gmail.com

    ReplyDelete
  113. Maknanya kamu redhalah dengan geng-geng garam? Redha dengan sesuatu kemungkaran bermakna kamu seolah-olah melakukan kemungkaran tersebut!!

    Macam ini rabbani, kalau anak perempuan atau isteri awak tak boleh mengandung, macam mana kalau usahakan pinjamkan saya sebulan untuk saya kerjakan semoga kelak anak atau isteri kamu mengandung, Boleh tak??

    Macam mana kalau saya mengajarkan pula ilmu bagi sesiapa yang mengalami gangguan datang jumpa saya dan saya berikan sekilo kemenyan untuk ditabur sekeliling rumah sambil saya berkata "ini semua sekadar usaha kita selebihnya kuasa Allah". Boleh Tak??

    Macam mana kalau saya mengajarkan ilmu bagi sesiapa yang mengalami gangguan datang jumpa saya dan saya berikan minyak dagu untuk disimpan di rumah sambil saya berkata "ini semua sekadar usaha kita mengelakkan gangguan selebihnya kuasa Allah". Boleh Tak??

    Kalau ikut cara kamu berfikir, cara-cara ini bolehlah kannnn! Namun bagi pembaca sekelian, ketiga-tiga kaedah yang saya tuliskan di atas adalah haram untuk diguna pakai.

    Oh rabbani rabbani, sedarkah kamu bahawa tulisan yang kamu tulis ini berat hukumnya?? Redha dengan kemungkaran sudah satu bab, Kalau ada yang terpengaruh dengan tulisan kamu ini satu bab lagi. Janganlah turut sama menyesatkan orang ramai.

    Emjay

    ReplyDelete
  114. Emjay awak ni orang yang bagus2..tp kalo nak bagi contoh pn biarlah yang elok2..bukannya yg macam ni..

    quotes:

    Macam ini rabbani, kalau anak perempuan atau isteri awak tak boleh mengandung, macam mana kalau usahakan pinjamkan saya sebulan untuk saya kerjakan semoga kelak anak atau isteri kamu mengandung, Boleh tak??

    Saya boleh memahami maksud emjay..apa2 pn yg kita buat,,kita mestilah bergantung hati sepenuhnya kepada ALLAH...cthnya mcm nilah,,kalo kita berperang dan ada senjata canggih,,pastu kita mula bergantung kepada senjata ini dan tidak lagi bergantung hati pada ALLAH maka ini juga boleh kita tergelincir..pada pendapat saya Emjay terlalu keras..ada yang boleh diterima dan ada yang tak boleh diterima..

    ReplyDelete
  115. Saya juga berpendapat emjay seorang yang tinggi ilmu tauhidnya,,dan berpegang kepada perkara2 POKOK dan bukannya RANTING.Apa pun,saya harap agar emjay berhati2 dalam menjatuhkan hukum syirik/tahyul/khurafat kepada seseorang.Semoga emjay meneruskan usaha dalam menyedarkan masyrakat dalam jalan dakwah ini..BERGANTUNGLAH HATIMU KEPADA ALLAH SWT..

    ReplyDelete
  116. setan takut garam sebab di alam mereka garam ini berbahang dan menyakitkan. Lebih kurang macam api di alam kita

    ReplyDelete
  117. salam,pening pulak kepala sy, dari gune garam untuk buat pendinding dibaca ayat2 al-quran,bebalah mengenai fungsi garam dalam masakn pulak,sy rase dengan mengunakan garam atau benda tertentu untuk menghalau syaitan dan iblis,dan dlm masa yg sama takut kita terlupa yg Allah lebh berkuasa, rase ade skit terpesong kat situ,sy rase boleh je pagar rumah dengan membaca ayat2 tertentu dn meniup sahaja,mcm sesetengah orang memakai cincin,dn percaya cicin itu dpat mnghalang diri dia dari benda2 x elok2,disini la terpesongnye akidah kita rasanya,

    Kita percaya bnda2 ni la yg melindungi kita bukannya Allah,sy rasa cukup membaca ayat qursi untuk mendinding diri,dn bukan memakai cincin yg ada khasiat tertentu,jin dan syaitan akan menyesatkan kita denngan sehalus2 cara,

    begitu juga bila kita ingin memperoleh sesuatu ilmu,kita di nasihatkan supaya solat,dan puasa dngan kadar yg tertentu,jika dituruti takut niat kita solat dan puasa hanya untuk mendapatkan sesuatu ilmu dan bukan kerana Allah S.W.T semata2,

    sy rasa mcm ni kot maksud tuan,kalau salah tolong beri tunjuk ajar,sy bukan seorang yg cerdik ttng hukum hakam ni,

    ReplyDelete
  118. Siapa yang kata setan takut garam? Tok batin ke yang cakap atau tok bomoh ke yang cakap??

    Bodoh betul pemikiran orang yang sudah kena pengaruh ustaz garam ini? Kalau beginilah setan tu takut garam, di laut tu tak adalah setan ke?? Kalau begitu mari kita ramai ramai buat rumah atas laut, pastinya setan tak kacau kita semua kerana di situ banyak garam???

    Eh kalau begitu, kan dalam badan kita semua memang ada garam, macam mana pulak setan tak takut dengan kita yang sedia ada garam dalam tubuh badan??

    Sdr amier7769 macam bak kata orang "bodoh tak boleh diajar". Percaya jugak dengan sanad dari tok batin dan tok bomoh bahawa setan takut dengan garam kerana berbahang dan menyakitkan.

    Kalau benarlah setan tu takut garam, mari kita ramai ramai pakat hantar 10 kontena garam tabur keliling rumah Tok Najib PM kita agar dia laki bini jadi orang yang soleh dan keesokan harinya isteri Tok Najib pun terus pakai tudung dan tak bermakeup??

    Emjay

    ReplyDelete
  119. betul gak tu,kalau betul la segi tiga bermuda tu tempat dajal,elok je dia duk dalam laut,dah faham,dah faham..betul la syaitan dan jin ni nk menyesatkn dengan sehalus2 cara,

    ReplyDelete
  120. Alhamdulilah kerana sdr cronixen diberikan Allah SWT kefahaman.

    Darul Syifak dan berbagai-bagai USTAZ GARAM sekadar menjadi agen iblis untuk menyesatkan umat Islam dengan mempercayai bahawa garam tu boleh menghalau iblis setan.

    Jauhilah khurafat dan syirik. Mempercayai garam boleh mengahalau iblis setan adalah khurafat yang syirik.

    Bomoh sesat juga mengajarkan berbagai tangkal seperti kacip pinang, jaring ikan, kemenyan dan pelbagai barang lain boleh menghalau iblis setan.

    Emjay

    ReplyDelete
  121. tp kalau digunakan gram,atau tumbuh2an len yg dibacakn ayat2 al-quran,untuk menyembuhkan penyakit,sperti darah tggi atau ape saja bolehkan? benda2 ni terlalu meluas kegunaannye,contoh seperti lada hitam,penah jugak tgk org mengubat seseorg yg kerasukan,dgn meletakkn biji lada hitam di ibu jari kaki,benda2 macam ni dah sebati dlm masyarakat kita,lagi2 bila ada ustaz2 yg mengunakn bagi tujuan2 sebegini,lagi la benda2 ni diangap tak salah,tp tuan bagaimana pula dengan air yg dibacakan doa2 tertentu,untuk diberi minum pesakit yg mengalami ganguan,adakah itu di bolehkan,kerana ada ujian yg dilakukan air yg dibacakan ayat2 suci alquran,berubah molekul2 airnya,

    ReplyDelete
  122. jikalau ada seseorang yg meminta pertolongan menghillangkan ganguan jin dari emjay apekah cara yg sewajarnya dilakukan oleh tuan?

    ReplyDelete
  123. Assalamualaikum Wbh

    Gangguan jin setan akan sunnatullahnya mengakibatkan pelbagai masalah seperti:
    1. Anak menangis waktu maghrib atau tengah malam dan susah berhenti
    2. Kerasukan
    3. Histeria
    4. Gila
    5. Gangguan waktu tidur
    6. Rumah ada gangguan
    7. dsbnya

    Saya tidak mampu memberikan perlindungan dari jin setan kerana sesungguhnya hanya Allah SWT sahaja pelindung bagi kita semua. Saya juga tidak mampu memberikan sebarang rahmat kepada mereka yang diganggu jin setan kerana hanya sesungguhnya hanya Allah SWT sahaja yang mampu memberikan rahmat.

    Jadi bagaimana saya boleh membantu meraka yang menghadapi masalah sebagaimana saya sebutkan di atas?

    Mereka yang mengalami masalah sebagaimana saya sebutkan tadi adalah sebagai satu azab musibah dari Allah SWT kerana melakukan dosa. Kalau bayi yang mengangis tak henti, masalahnaadalah pada ibu bapa bayi ini.

    Bagaimanalah Allah SWT akan membantu / memberi rahmat kepada mereka ini sekiranya mereka terus melakukan dosa maksiat terhadap Allah SWT? Kalau ibu bapa bayi yang menangis terus melakukan syirik kepada Allah SWT, bagaimanalah Allah akan memberikan rahmat??

    Sistem rawatan saya melibatkan:
    1. Sesi soal jawab untuk mengkaji sejarah
    2. Membersihkan tubuh badan mangsa serta rumah dan persekitaran dari sebarang perkara syirik seperti tangkal, azimat, tangkal, ikan puyu, gambar binatang / manusia, loceng dsbnya.
    3. Mengajarkan ilmu tauhid sehingga mereka mampu menilai segala amalan sesat yang telah mereka lakukan serta amalan-amalan sesat lain.
    4. Taubat
    5. Membaca Al Quran dengan cara membaca tulisan Arabnya, memahami terjemahannya dan mengamalkannya.
    6. Mengajarkan ilmu agama asas lainnya.
    7. Mengamalkan zikir dan doa tertentu yang sahih diamalkan Nabi SAW.

    Secara lumrahnya , seseorang yang kerasukan mengalami perubahan jelas rahmat Allah insyaallah dalam tempuh 2 - 3 minggu dengan setiap minggu datang belajar sekali.

    Sesungguhnya saya amat lemah dalam usaha membantu mereka yang bermasalah kerana sesungguhnya hanya Allah SWT sahajalah yang Allahuakbar.

    Segala rahmat yang diterima mereka yang bermasalah adalah dari Allah SWT jua dan segala yang buruk adalah dari kelemahan saya jua.

    Emjay

    ReplyDelete
  124. bodoh sial si emjay ni. ni wahabi lahanat, besok besok dah ramai pengikut mula la jadi "hantu harun" atau ayah pin. komputer, handset aircond agaknya haram jugak kot emjay

    ReplyDelete
  125. Semuo kejadian adalah dengan izin allag swt.

    ReplyDelete
  126. cara halus ni. semua tak boleh, itu tak boleh, ini tak boleh. tapi niatnya cuma satu, supaya org islam bencikan islam sebab konon2nya byk benda mengarut dan larangan yg melampau2 dalam islam, pakai spender pun tiru orang kafir. syirik org yg pakai spender ni meletakkan kain benang BERSIH yg telah diulam menjadi spender ke arah kemaluan yg kotor adalah haram. phuii. nak suruh orang benci islam cakap jelah.

    ReplyDelete
  127. spender tu asalnya daripada kain. kain pula berasal daripada tumbuh2an atau kulit haiwan. haram bagi manusia untuk membunuh hidupan ciptaan Allah yg lain sesuka hati untuk dijadikan kain dan meletakkan darjat seekor haiwan dan tumbuh2an dgn sgt rendah sekali kerana spender itu kemudian akan disarungkan ke kemaluan yg kotor, sedangkan kita semua makhluk tiada hak untuk merendahkan darjat makhluk2 lain. haaa, nampak tak ayat sesat yg aku tulis ni? ayat orang gila macam ko la tuan blogger. agaknya yg mati kena tembak dgn polis sbb tuntut ilmu sesat tu mungkin ko. skrg ko dah mati, mana boleh tulis blog. kesian. elok org macam saudara ni mati.

    ReplyDelete
  128. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  129. pesan nabi saw; "tuntutlah ilmu sehingga ke negeri tionghua"... maknanya ilmu itu luas, tuntutlah ilmu kerana Allah, bukan mencari kesalahan org lain, klu semua sesat, siapa pula yg berada dlm jln yg benar? perlu perbaiki cara pemahaman yg luas, Islam itu mudah dan bukannya sempit

    ReplyDelete
  130. Firman Allah:

    “Orang yang mengingati Allah ketika berdiri dan duduk ketika berbaring dan mereka memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (mereka mengatakan): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, peliharalah kami daripada seksa neraka.

    Baca dan paham elok2 trjemahan ayat quran kt atas tu! Bagi la nas yg larang klau btol pakai garam atau bnda2 tu smua hukumnya haram..stkt ckp je mn la org nk yakin..kl xde nas sahih jgn pandai2 nk sesatkan org. Allah cipta smua bnda tu bukan sia2 tp Allah srh kita pikirkan kekuasaanNya dan ambil manfaat dlm pelbagai tujuan positif sbb smua yg Allah cipta ada byk manfaat dan kegunaannya. Selain utk mkn blh jgk dimanfaatkan dlm hal2 lain. Islam ajarkan penganutnya brlapang dada dlm sgl hal. Kl smua bnda kita asyik nmpk sesat je mcm susah nk nmpk kebaikan maknanya may be hati kita buta sbb susah nk nmpk rahmat Allah melalui apa yg diciptakanNya. Kita guna garam utk prubatan pun sbg salah satu cara kita lahirkan rasa syukur kpd Allah jgk dan lahirkan rasa kagum dgn setiap ciptaanNya yg semestinya ada hikmah dan manfaat sebaliknya. Pandai2 la aturkan hati sndiri agar sentiasa mengagungkan Allah setiap kali melihat ciptaanNya serta melihat hal yg tak dpt nk dijangkau oleh akal. Tak blh la cepat sgt nk letak smua bnda sesat la haram la. Selagi takde nas sahih melarang melakukan sesuatu perkara kita skali kali takde hak nk tetapkan hukumnya. NOKTAH.

    ReplyDelete
  131. Sedangkan Rasullullah menggunakan garam sebelum dn selepas makan sebagai asbab penyekat dan penyembuhan dari racun, santau dan sihir....maksudnya sebagai asbab saja....dan setiap yang Allah jadikan itu ada sebab musababnya dan Allah tak jadikan setiap sesuatu itu sia2....
    Asalkan jangan jadi istidraj sudah lah ya.....bila ada kelebihan akal untuk berfikir kita jadi lupa diri dan mendongak ke langit....
    sebab ahli syurga itu adalah yang terdiri dari akhlak yang baik2, berbaik sangka dan lidah terjaga. Jangan disebabkan kita tahu ilmu yang sedikit kita sangka boleh mengangkat dunia dan menganggap orang lain tak tahu apa2 dan tak berguna. Nabi dan para sahabat berdakwah guna pendekatan lembut dan berpsikologi. Bukan keras seperti ini. Saya kenal dengan orang seperti anda. Bila kita anggap diri itu hebat orang lain semuanya salah. Ini namanya riak. Orang riak Allah tak pandang....tapi Allah biarkan lagi dan tambah lagi apa yang dia mahu....itulah istidraj...

    ReplyDelete
  132. السلام عليكم

    Sy mohon maaf jika ada terkasar dlm komen sy sblm ni...hal ni disebabkan sy trkejut dgn kenyataan sdr emjay brkenaan mnggunakan garam dsbnya utk halau mkhluk halus adalah bkn cara yg betul..sy cuma trkejut disebabkan pegangan yg berbeza dgn sdr emjay..itu shj..oleh sbb pengaruh rasa trkejut itulah maka terbitlah cara komen sy yg mungkin pd org yg jiwanya halus atau sensitif dianggap keras sdikit..sbnrnya sy xde apa2 pn..pastu sy trkejut jgk la brkenaan isu sesat mnyesat smua tu..disbbkn isu sesat mnyesat bkn prkara yg ringan dan amat bahaya dlm aqidah Islam yg kita cinta, sy lihat keadaan ini jika brterusan blh mncetuskan kekeliruan aqidah..maka dari sinilah sy dgn niat utk mnjernihkan keadaan, brpandu sdikit ilmu yg sy pelajari sy pn kluarkn sdikit pandangan pd ruangan komen lalu bhw kaedah mnggunakan garam ini tak salah digunakan...sebetulnya jika diamati komen sy yg lalu trsebut, ianya bknlah kasar tetapi hanya dgn nada yg tegas shj krn melibatkan aqidah dan hukum agama..sesat mnyesat ni prkara yg besar dlm agama Islam bkn blh dibuat main2..tp sy takde la plak nk tuduh sape2 sesat ke istidraj ke riya' ke, sbb mmg sy xbrani pn nk tuduh2 org camtu..lgpn kl sy tuduh2 org camtu dh kira trmsuk dlm sangka jahat (الظن) sy pd org lain.. sy ni mnsia biasa je bkn kasyaf smpai blh tahu isi hati dan keadaan seseorg hnya dgn membaca tulisannya..pd sy amat salah kita nk labelkan org2 sekitar kita dgn prkara2 negatif apa lg org yg stkt kita kenal mlalui tulisan dia shj..wlpn komen sy yg lalu brunsur tegas namun sy xmemburukkan sesiapa..sy cuma fokuskan utk diprbetulkan mana yg slh shj krn Islam anjurkan agar kita ingt mmpringati (الدين النصيحة) dan agar kita lbh brlapang dada krn Islam satu2nya agama yg luas lagi fleksibel..sy rasa mcm ni la..bg org yg yakin guna garam dsbnya tu satu cara yg betul, truskanlah cara anda..bagi org yg xyakin plak anda tak prlu guna cara tu..kita sama2 cuba utk hormati cara masing2, abis cerita..baru tak timbul kekecohan dan kekeliruan dlm beragama..lbh2 lg stiap pndpt anda adalah kukuh dan digagahi pula dgn nas..jd kl nk kata salah pn xblh jgk..semoga Allah sentiasa membimbing kita ke arah kebenaran dlm sgl hal..AMIN

    ReplyDelete
  133. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  134. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  135. السلام عليكم

    Saudara2 dan sahabat2 pembaca yg dihormati dan dikasihi sekelian.

    Dlm kita mengamalkan Islam yg suci ini mmg trlalu byk prbezaan pegangan dan pendapat. Ini perkara biasa. Namun matlamat kita tetap sama iaitu meraih Mardatillah (مرضات الله) yakni keredhaan dari Allah yg Maha Agung...hanya cara shj yg brlainan. Tapi kita masih tetap trjalin dlm ikatan prsaudaraan sesama Muslim walau sehebat mana prbezaan hujjah kita krn stiap Mukmin adalah brsaudara. Walau apa pun fahaman kita hatta brbeza fahaman politik skalipun jalinan ukhwah Islamiah kita kekal tak akan putus. Biarlah kita brbeza pndapat asalkan kita brsatu dlm Islam yg satu. Marilah kita sama2 brsatu hati atas nama agama Islam yg murni krn dgn bersatu padulah umat Islam iaitu kita smua akan jd kuat. Kdg2 kita brbantahan sesama kita hanya krn kita blum mngenali satu sama lain. Bila dh kenal kita akan lbh serasi Insya Allah.

    Oleh itu pd kesempatan ini sy ingin dgn rendah hati ingin mngucapkan SELAMAT MENYAMBUT AIDIL FITRI dan marilah saling brmaafan sesama kita mudah2an Rahmat dan Keberkatan Allah sentiasa brsama kita..AMIN. Sy sndiri pn amat2 memohon ampun maaf dari saudara2/sahabat2 smua khususnya sdr Emjay..sy hrp sdr Emjay tak brkecil hati dgn komen2 sy..sy xde trniat di hati nk anggap sdr Emjay sesat atau apa2 dakwaan negatif..sy tetap hrmt sdr Emjay wlpn pegangan sdr Emjay brbeza dgn sy.

    Sekiranya ada sebarang kekhilafan atau teguran nk disampaikan pd sy, bolehlah smpaikan dlm apa cara pun, atau emel shj pd sy atau ke fb sy..sy pakai nama fb Ahmad Marzuki Abdul Rahman...sy akan trima apa2 pn komen, nasihat atau teguran dgn hati trbuka Insya Allah. Semoga kita smua stiap masa dlm Keredhaan Allah SWT...AMIN.

    والله أعلم بالصواب

    ReplyDelete
  136. perkara yg baik dan buruk segala atas kekuasaan allah, tapi allah menyuruh berusaha utk berubat. kalau ikut sesuatu kaum org islam akan jadi sama sesuatu kaum, maksud dia luas, tapi pikir ape yg sebenar dimaksudkannya itu, bukannya ttg perubatan rohani dan jasmani tapi keagaamannya.

    ReplyDelete
  137. Ana setuju dgn apa yg emjay katakan..Ana mengajak antum perhatikan hadith dr nabi s.a.w. tentang ruqyah

    Beliau s.a.w. bersabda, “Beberapa umat ditampakkan kepadaku, lalu kulihat seorang nabi bersama beberapa orang, ada seorang nabi bersama satu atau dua orang, dan ada seorang nabi yang tidak disertai siapapun. Tiba-tiba ditampakkan kepadaku satu golongan dalam jumlah yang amat banyak, sehingga aku mengira mereka adalah umatku. Maka ada yang memberitahukan kepadaku, ‘Ini adalah Musa dan kaumnya.’ Aku melihat lagi, ternyata di sana ada jumlah yang lebih banyak lagi. Ada yang memberitahukan kepadaku, ‘Itulah umatmu, tujuh puluh ribu orang di antara mereka masuk surga tanpa hisab dan tanpa adzab.’ Kemudian beliau bangkit dan masuk rumah. Maka orang-orang berkumpul bersama orang-orang yang sudah berkumpul. Sebagian mereka mengatakan, ‘Barangkali mereka adalah para sahabat Rosululloh shalAllohu ‘alaihi wa sallam.’ Sebagian yang lain mengatakan, ‘Boleh jadi mereka adalah orang-orang yang dilahirkan dalam Islam dan tidak menyekutukan sesuatu pun beserta Alloh.’ Mereka pun mengatakan banyak hal. Lalu Rosululloh shalAllohu ‘alaihi wa sallam keluar menemui mereka dan mereka memberitahukan kepada beliau. Maka beliau bersabda, ‘Mereka adalah orang-orang yang tidak meminta ruqyah, tidak meminta untuk (berobat dengan cara) disundut dengan api, dan tidak melakukan tathayyur, serta mereka bertawakal kepada Alloh.’ Lalu ‘Ukkasyah bin Mihshon berdiri dan berkata, ‘Berdo’alah kepada Alloh agar Dia menjadikan aku termasuk golongan mereka.’ Beliau bersabda, ‘Engkau termasuk golongan mereka.’ Kemudian ada orang lain berdiri dan berkata, ‘Berdo’alah kepada Alloh agar Dia menjadikan aku termasuk golongan mereka.’ Beliau bersabda, ‘Engkau sudah didahului ‘Ukasyah.'” (HR. Al Bukhari dan Muslim)

    ReplyDelete
  138. Klau blh elok disertakan matan hadis trsebut utk lbh jelas..wlbgmnpn hadis ni xmelarang amalan ruqyah

    ReplyDelete
  139. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  140. Utk makluman, pd sesiapa yg perlukan khidmat urutan tradisional blh lah hubungi sy di talian 011-11036311..sy menetap di kota bharu

    ReplyDelete
  141. assalamualaikum..

    tertarik pada topik ni. just my 2cents lah. penggunaan garam sebagai penawar sihir, jampi dan sebagainya bukanlah syirik atau sebagainya. yang menjadi syirik apabila garam tu dijadikan tangkal dan KEPERCAYAAN INDIVIVIDU ITU SENDIRI yang menganggap garam mempunyai kuasa untuk menyembuh tanpa izin Allah swt. properties garam tu sendiri terbukti secara saintifik mengikut kajian moden sbg penyembuh dan penawar kepada sesetengah penyakit. cuma kajian manusia terbatas, hanya merangkumi kajian saintifik. MUNGKIN satu hari nanti kajian spiritualistik mendapat tempat dalam dunia perubatan secara umum dan hasil kajian dijadikan fakta sahih. bunyinya pelik dan tak masuk akal, tapi cuba bayangkan kalau kita balik 50 tahun kebelakang, explain kat moyang2 kita bahawa 50 tahun akan datang kalau kita nk cakap dengan sesiapa, tengok wayang, atau tgk cuaca esok, lusa, tulat dan seterusnya kita cuma perlu keluarkan satu papan sebesar tapak tangan yang bercahaya dgn gambar2 dan tulisan yang berubah2 hanya dengan menyentuh dengan jari.. apa reaksi mereka? mungkin kita akan dicop gila. tapi itulah hakikatnya. komen ni pun ditulis dgn menyentuh papan bercahaya tu.

    kalau badan kita dimasuki kuman fizikal, kita amik panadol. kalau badan kita dimasuki kuman rohani, kita nak amik apa? memanglah kita kena berdoa padaNya. tak kira lah panadol ke, garam ke, kuah kacang satay ke, kalau dia izinkan, kita sembuh. kalau tak, teknologi NASA pun tak dapat menyembuhkan kita. apa2 pun back to basic. setiap penyakit ada ubatnya dan setiap ubatnya telah Allah ciptakan sejak zaman Adam dan Hawa. mana2 ubat yang tak tersenarai dalam buku dan kitab moden manusia tak bermakna ubat tu syirik dan boleh menjejaskan akidah.

    wallahualam.

    ReplyDelete
  142. Emjay, bukan ke zaman nabi dulu2 gunakan garam sebagai pengelak kepada segala penyakit dan sihir?? :)

    ReplyDelete
  143. Hi.. 2018.. somehow i rasa bila baca pasal garam pasal emjay pasal yg lain lain rasa nk tergelak lak.. ini semua salah garam hehehe.. hi guys anyways i dok buat research gak pasal garam ni.. so terjumpa blog ni yg agak menarik berperang pasal garam. Hebat gak perisa pelengkap masakan ni. Smpi jadi satu peperangan yg tiada kesudahan. Tapi rasanya kena buat research lagi ni.. sya ni xpandai sgt pasal agama sgt.. inshAllah sikit sikit. kadang guna otak gak.. selalunya la hehehe.. suka guna logic. Tp kebelakangan ni byk hal yg semakin x megikut landasan misi dan visi sya.. kadang ada org kata kena tulah dgn org tua.. kadang org kata kena sihir.. kadang kata ada jin kt umah la badan la.. ok la dulu masa remaja ada ikut golongan golongan org org suka ke mesjid. Diorg kata Allah me ciptakan segalanya dan megetahui segalanya. Dan manusia cuma perlu iktihar. Setiap ubat adalah nikmat ciptaan yg maha esa.. tp sebagai ASBAB je.. Allah yg maha penyembuh.. dpt baca dari blogger lain gak pasal garam sunnah nabi mencuik garam sebelum makan dan menjadi sunnah.. atas alasan untuk kesihatan Dan byk lagi. Ok satu lagi pasal org kaffir.. bagi sya kaffir ni yg tidak menyembah Allah.. betul ke?.. persolannya sekarang.. sebelum kedatangan nabi Muhammad s.a.w.. nabi nabi lain datang dulu kan.. kitab kitab lain datang dulu kan.. taurat zabur injil.. dan kitab suci Al Quran.. hurmm so nabi nabi dulu pun menyembah Allah kan.. so ada x saudara saudari buat research atau kajian.. kot kot garam dah ada dlm kitab terawal untuk rawatan. Apa pun i tetep kata dan juga setuju.. hanya kitab AlQuran dan Sunnah Nabi kita mmg teragung. So jgn kata i terpesong yew yew nauzubillahminzalik. Tapi kita pun kena belajar sampai ke negara cina.. xgitew.. bukan apa sya suka tengok ustaz Ahmad deedat dan Utz Zakir berdebat.. saya dapati org jews atau kristian hampir semua sembah Allah cuma mereka menidakkan nabi kita Muhammad s.a.w.. membuatkan diorg menyimpang. So nasihat i sebelum menjatuhkan shirik or whatsoever buat research dan kajian lagi plsss takut nenyimpang.. as for me right now.. its only salt.. secara scientific dapat membunuh kuman dan bakteria haha. Dalam ghaib ikut logic syaitan iblis suka benda kotor so yup maybe they hate salt sebab garam sebagai agents pembunuh kumannnn haha. Heypp hanya Allah sahaja yang bisa melakukannya sesunguhnya Allah maha penyembuh. Nk try sebenarnya garam power ni.. tp kadang rasa pelik.. bayangkan kt setiap penjuru ada garam hishh pelik.. tapi bila kita positive balik.. ala garam je kot.. yg penting jadikan sebagai asbab minta dgn Allah.. murah je kot garam tu.. but still.. was was skit.. pls someone make some research.. real one....

    ReplyDelete