Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ pembaca mukmin sekelian

.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Selamat datang ke Laman Emjay. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik, hidayah, rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Aku telah tinggalkan pada kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya, (iaitu) Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya.

Thursday 7 August 2008

Histeria di SMK Tanjung Lumpur - satu kupasan


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Ya Allah, berkati rahmati dan berikanlah pertolongan Mu semoga aku dapat menyempurnakan hajat penulisan ini.

Pada akhbar Utusan Malaysia bertarikh 25 Julai 2008 telah dipaparkan berita berikut:

Pelajar histeria setiap tengah hari sejak Mei

Oleh ZULKIFLI MANZOR


KUANTAN 24 Julai – Sebuah sekolah menengah di sini diselubungi kejadian misteri apabila sebilangan pelajar perempuannya diserang histeria hampir setiap hari terutama menjelang waktu tengah hari sejak Mei lalu.


Lebih memburukkan keadaan, pada waktu rehat segelintir pelajar perempuan dikatakan mengalami sakit sendi hingga terpaksa berjalan terbongkok-bongkok seperti orang tua yang uzur dan kejadian itu dipercayai turut dialami segelintir guru wanita sekolah berkenaan.


Khuatir proses pengajaran dan pembelajaran semakin terganggu, pelbagai usaha dilakukan oleh pengurusan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tanjung Lumpur termasuk memanggil pengamal perubatan tradisional selain mengadakan sesi perjumpaan bersama ibu bapa pelajar terbabit di sekolah itu hari ini. 


Ibu bapa yang ditemui selepas sesi perjumpaan itu bimbang dengan kejadian misteri tersebut dan meminta pihak bertanggungjawab segera mencari jalan mengatasi masalah berkenaan demi masa depan anak-anak mereka.


Aziz Basri, 56, bapa kepada salah seorang pelajar yang kerap terkena histeria berkata, kejadian misteri itu dikhuatiri mendatangkan risiko terhadap kesihatan pelajar selain mengganggu pembelajaran kerana ada di kalangan pelajar kerap mengambil cuti akibat kejadian itu.


Pegawai syarikat swasta itu berkata, kejadian tersebut dipercayai mula berlaku pada hujung Mei lalu dan kali terakhir kejadian berkenaan menimpa anak perempuannya semalam.
‘‘Kejadian itu berlaku berulang-kali dan setiap kali ia menimpa anak saya berusia 14 tahun, dia akan kelihatan murung dan kami risau ia menjejaskan pelajarannya,” katanya ditemui di sekolah tersebut.


Idrus Sulong, 39, pula berkata, anak perempuannya yang juga berusia 14 tahun mengalami kejadian yang sama baru-baru ini menyebabkan dia dan ibu bapa lain diminta hadir ke sekolah bagi mengadakan perbincangan bersama hari ini. 


‘‘Saya dapat tahu hari ini sahaja kira-kira tiga murid perempuan mengalami kejadian misteri itu,” katanya. 


Sementara itu, Setiausaha Persatuan Ibu Bapa Dan Guru (PIBG) sekolah berkenaan, Huzair Awang Bidin ketika dihubungi hari ini mengesahkan kejadian tersebut sambil mendakwa peristiwa misteri itu telah lama berlarutan. 


Menurutnya, setiap hari antara empat atau lima murid akan diserang kejadian misteri itu walaupun pelbagai usaha seperti membaca surah Yasin dan sembahyang hajat diadakan di sekolah berkenaan.

Pengetua sekolah berkenaan bagaimanapun enggan memberi sebarang ulasan kepada pemberita selain mengarahkan pengawal keselamatan menghalang pemberita dan jurugambar memasuki pekarangan sekolah bagi membuat liputan.


Kisah pelajar di sekolah kerasukan atau histeria bukanlah satu kisah baru di Malaysia ini. Saban tahun akan ada beberapa sekolah tidak kira sekolah menengah atau sekolah rendah akan mengalami gangguan ini di kalangan pelajarnya atau pun gurunya. Entah bila kisah seperti ini akan selesai atau tamat, bosan menunggunya. Namun dengan senario semasa yang sekiranya tidak berubah, rasanya tunggulah kucing bertanduk barulah kisah seperti ini akan tamat. 


Yang paling menarik sekali pula ialah terdapat sekolah beraliran agama sama ada milik kerajaan mahu pun swasta juga tidak ketinggalan diganggu dengan masalah histeria ini.


Bagi sekolah Cina atau Tamil, kes histeria ini tidak berapa kedengaran. Bagi mengupas kejadian ini, pembaca boleh merujuk artikel saya bertajuk Mengapa kerasukan dan histeria hanya menyerang orang Islam??????? yang diterbitkan pada 6 April 2008 .


Boleh dikatakan di dalam setiap kes kerasukan / histeria, akan ada pelbagai usaha termasuk memanggil khidmat bomoh tidak kira bomoh Melayu, Sakai atau sami budha/Hindu.  Tidak ketinggalan juga upacara membaca surah Yaasin dan solat hajat sebagaimana dalam petikan di atas. Dalam kes ini apa yang saya ingin persoalkan ialah bolehkah kita mencampuradukkan yang hak dan yang bathil???? Adalah jelas bahawa menggunakan khidmat bomoh seperti ini adalah satu usaha yang sesat dan menyesatkan? Bomoh-bomoh kini tanpa rasa bersalah dan rasa malu mempromosikan diri mereka atau pertubuhan bomoh mereka sebagaimana di dalam artikel saya bertajuk Mufti tidak tahu menembak atau tiada peluru untuk menembak?? di mana bomoh bergambar megah dalam kes adik Sharlinie.


Sebagai satu analogi mudah bagi menjelaskan fenomena ini, sebagai misalan seorang lelaki Islam  rajin mengerjakan sembahyang tetapi dalam masa yang sama kerap mengadakan majlis memuja kubur untuk mendapatkan nombor ekor?? Begitulah perbandingannya apabila banyak pihak dalam mereka berusaha untuk menyelesaikan masalah, mereka sudah tidak mengira lagi soal halal haram asalkan hajatnya tercapai.

Terdapat juga setengah sekolah dalam menghadapi masalah histeria / kerasukan ini tidak menjemput bomoh sesat tetapi semata-mata mengerjakan majlis membaca Yaasin dan ayatul Kursi serta solat hajat namun masalah histeria ini tidak selesai juga. Sudah tentu ada sesuatu yang Allah SWT tidak redha dengan usaha ini. 

Apabila Allah tidak redha, kenalah muhasabah mengkaji tentang apa yang tidak betul berkenaan amalan yang dilakukan. Bila kita kaji sunah Nabi Muhamad, tidak ada sama sekali sembahyang solat hajat secara berjemaah. Solat sunat aidilfitri, aidil adha dan solat minta hujan memang ada dilakukan secara berjemaah tetapi saya memang belum bertemu hadis dimana Nabi mengerjakan solat hajat secara berjemaah. Adakah kita lebih bijak dari Nabi Muhamad untuk menciptakan syariat Islam yang baru??


Berkenaan membaca surah Yaasin pula, adakah terdapat sebarang hadis dimana Nabi SAW atau para sahabat mengkhususkan kepada bacaan Yaasin bagi kes seperti ini?? Dan persoalan yang paling berat berkenaan membaca surah Yaasin pula ialah terdapat orang yang begitu taksub sehingga mungkin ke peringkat menjadikannya sebagai TAGHUT? Bagi makluman pembaca sekelian, taghut ialah sesuatu yang dipuja, dimulia, dipertahankan dan ditaati setaraf dengan darjat ketuhanan Allah swt. Sama ada ia berhala, tangkal, azimat, syaitan, keramat-keramat, sistem, ideologi, kebudayaan, manusia, pemimpin atau apa sahaja yang dipuja, ditaati dan dipatuhi setaraf dengan pengabdian diri terhadap Allah SWT. 


Memanglah Nabi melalui hadisnya ada melakukan ruqyah, namun seorang yang melakukan ruqyah hendaklah menguasai asas tauhid dengan mantap. Silalah baca artikel saya berkenaan perkara ini di:

Jampi boleh bawa syirik
INGAT ALLAH DAPAT RAHMAT, INGAT AYAT KURSI AZAB BERTAMBAH
SAMBUNGAN CERITA 6 KALI BERANAK ..... KENA TINDIH WAKTU TIDUR

Kini sangat banyak umat Islam yang mengamalkan membaca Ayatul Kursi dan Surah Yaasin apabila terdapat gangguan syaitan / histeria / kerasukan namun hasil dari usaha mereka ini Allah SWT tidak memberikan pun kesembuhan kepada masalah yang dihadapi. Apakah membaca Ayat Al Quran sudah tidak lagi relevan pada zaman Islam Hadhari ini untuk menangani kes gangguan syaitan / histeria / kerasukan?? Bagi saya peraturan dan segala hukum hakam dalam Islam adalah amat wajar sepanjang zaman sama ada di Zaman 1400 tahun dahulu, sekarang dan akan datang. Jikalau Nabi pernah meruqyah, maknanya usaha ini adalah amat relevan di zaman sekarang dan akan datang juga. Namun apabila sesuatu ibadah dilakukan dengan tidak mengikut peraturan, bagaimanalah Allah SWT akan redha. Sebagai misalan, adakah Allah SWT redha apabila kita solat di dalam tandas atau di atas tanah perkuburan??? Begitulah sekiranya ruqyah yang sememangnya suatu sunnah dilakukan dengan tidak mengikut ketetapan dan peraturanNya.  

Pada keesokan harinya 26 Julai 2008, susulan berita yang sama diterbitkan di Utusan Malaysia :

Pertemuan Jabatan Pelajaran-PIBG cari penyelesaian kes histeria

Salah seorang pelajar lelaki yang keletihan akibat diserang histeria dipapah ke surau Sekolah Menengah Kebangsaan Tanjung Lumpur, Kuantan, semalam. – Gambar MAHATHIR ALI


KUANTAN 25 Julai – Jabatan Pelajaran Negeri Pahang akan mengadakan pertemuan dengan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Menengah Kebangsaan

Tanjung Lumpur di sini Isnin ini dalam usaha mencari penyelesaian berhubung kejadian misteri yang berlaku di sekolah itu sejak Mei lalu.

Pada masa sama, Pengarahnya, Datuk Abdul Aziz Abdul Latiff turut mengalu-alukan mana-mana pihak terutama pengamal perubatan tradisional yang mampu menyelesaikan masalah tersebut agar segera menghubungi sekolah terbabit untuk menghulurkan bantuan.

Beliau berkata, pertemuan itu bertujuan mendapatkan pandangan pihak ibu bapa dan sekolah memandangkan pelajar tingkatan tiga akan mula menghadapi Peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) tidak lama lagi.

“Kita akan bekerjasama dengan PIBG dan penduduk setempat untuk mencari kaedah yang dapat membantu menyelesaikan kejadian yang kita anggap misteri ini.

“Tidak lama lagi PMR, kita juga akan memikirkan sama ada perlu menempatkan sementara pelajar yang akan mengambil peperiksaan di sekolah ini atau di tempat lain supaya mereka tidak terganggu sepanjang tempoh itu,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Utusan Malaysia dalam laporan muka depannya hari ini menyiarkan kisah sebuah sekolah menengah di sini yang diselubungi kejadian misteri apabila sebilangan pelajar perempuannya diserang histeria hampir setiap hari terutama menjelang waktu tengah hari sejak Mei lalu.

Lebih memburukkan keadaan, pada waktu rehat, segelintir pelajar perempuan dikatakan mengalami sakit sendi hingga terpaksa berjalan terbongkok-bongkok seperti orang tua yang uzur. Kejadian itu dipercayai turut dialami segelintir guru wanita sekolah berkenaan.

Abdul Aziz berkata, pihaknya telah mengambil beberapa tindakan bagi menangani masalah yang berlaku sebaik sahaja menerima laporan daripada pihak sekolah.

Malah, katanya, pihak sekolah sebelum ini telah melakukan pelbagai ikhtiar untuk memulihkan keadaan termasuk mengadakan solat hajat yang turut dihadiri oleh beliau sendiri.

Bagaimanapun, jelas Abdul Aziz, usaha-usaha yang dilakukan termasuk menggunakan khidmat pengamal perubatan tradisional gagal meninggalkan kesan yang diharapkan.

“Masalah yang dikatakan sebagai histeria ini hanya membabitkan pelajar dan guru perempuan. Ia berlaku tidak kira masa, kadang-kadang pagi dan kadang-kadang tengah hari.

“Setakat ini, dua guru perempuan dilaporkan mengalami gangguan yang sama dan kita telah mengambil beberapa tindakan untuk memulihkan keadaan,” ujarnya.

Guru-guru terbabit, katanya, berjaya dipulihkan dan telah kembali bertugas seperti biasa.
Ditanya apa yang menyebabkan keadaan tersebut berlaku, Abdul Aziz memberitahu, ia mungkin ada kaitan dengan projek pembinaan bangunan tambahan sekolah berkenaan.


Kes gangguan / histeria / kerasukan sebenarnya adalah rahmat besar dari Allah SWT di dalam mendidik umatnya agar kembali ke jalan Islam yang diredhai. Di dalam Al Quran jelas dinyatakan bahawa syaitan ini tidak ada daya kekuatan ke atas mereka-mereka yang beriman. Sila rujuk Al Quran surah Al Hijr ayat 39 - 42 dan surah An Nahl ayat 99 - 100. Maknanya ialah orang beriman tidak kena gangguan / histeria / kerasukan dan hanya orang tidak beriman akan menerima gangguan / histeria / kerasukan.


Sebagai iktibar, bacalah tulisan saya kisah seorang guru perempuan bernama Ina yang mengalami kerasukan di Pengalaman bersama orang yang kerasukan () . Allah memberikan azab yang  berat kepada Ina sebagai satu pengajaran agar jangan mengulangi kesilapan besar ini. Inilah yang dikatakan di dalam azab terdapat rahmat.


Orang yang kerasukan sebenarnya adalah orang yang rosak imannya. Punca masalah ini adalah kerana mereka ini banyak sekali melakukan kesilapan “fatal” (besar) seperti mensyirikkan Allah SWT dan punca kesilapan fatal ini pula  ialah kerana mereka tidak berilmu.


Tidak berilmu => Melakukan Syirik => rosak Iman => Histeria


Melalui huraian ini, dijelaskan bahawa punca sebenar histeria adalah kerana kekurangan ilmu yang berkaitan. Dengan ini bagi menyelesaikan permasalahan histeria ini ialah mereka yang terbabit hendaklah diberikan ilmu tauhid yang mantap sebagaimana kes cikgu Ina dalam artikel saya di atas.


Jikalau benarlah bahawa ada manusia yang boleh menghalau syaitan yang menyebabkan histeria, sebenarnya kejayaan mereka ini adalah kejayaan yang bersifat sementara kerana histeria ini insya-Allah akan berulang lagi. Bagi memudahkan menjelaskan perkara ini, saya ibaratkan orang kerasukan sebagai orang yang lapar. 

Dengan memberikan makanan kepada orang yang lapar (kerasukan) memang dapat menyelesaikan masalah ini tetapi ia adalah bersifat sementara. Kelak mereka ini akan lapar semula dan perlulah ada manusia yang perlu memberikan makanan kepada orang ini. Sampai bila perkara ini akan selesai?? Penyelesaian bagi kes orang yang lapar (kerasukan) adalah sebenarnya dengan mengajarkan orang yang lapar ini ilmu bagaimana untuk mendapatkan makanan. Apabila orang yang lapar (kerasukan) ini sudah berilmu dan sudah pandai mendapatkan makanannya sendiri, maka masalah orang lapar ini sebenarnya telah diselesaikan.


Itulah sebabnya saya sentiasa menegaskan bahawa dalam menangani masalah histeria, perkara yang perlu dilakukan adalah menyampaikan ilmu dan membimbing agar ilmu ini dapat di hayati dan diamalkan. Hanya dengan ilmu orang jahiliah di Mekah berubah menjadi orang Islam beriman dan hanya dengan ilmu, orang Islam boleh memasuki syurga Allah. Tanpa ilmu pastinya bakal ke neraka disamping memasuki “neraka” di dunia. 


Kisah histeria di SMK Tanjung Lumpur semakin menarik perhatian saya apabila terbit lagi cerita berkenaannya di Utusan Malaysia pada 28 Julai 2008 :


Bomoh diguna 'bersih' sekolah

Oleh YUSRI SAHAT 


KUANTAN 27 Julai - Pentadbiran Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tanjung Lumpur di sini akan menggunakan khidmat seorang pengamal perubatan tradisional terkenal di Pahang bagi memulihkan semula semangat pelajar sekolah itu yang diserang histeria sejak Mei lalu.


Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tanjung Lumpur, Datuk Wan Adnan Wan Mamat (gambar) berkata, pengamal perubatan tradisional yang berasal dari Kuala Lipis itu akan menjalankan upacara 'pembersihan' di sekolah itu esok.


Menurut beliau, pengamal perubatan tersebut telah menyatakan persetujuannya untuk menjalankan upacara tersebut selepas laporan mengenai kes histeria di sekolah terbabit disiarkan di akhbar kelmarin.


''Ini merupakan salah satu ikhtiar kita untuk memulihkan semula SMK Tanjung Lumpur daripada terus diganggu makhluk halus," katanya kepada Utusan Malaysia ketika dihubungi hari ini.
Kelmarin Utusan Malaysia melaporkan SMK Tanjung Lumpur diselubungi kejadian misteri apabila sebilangan pelajar perempuannya diserang histeria hampir setiap hari terutama menjelang waktu tengah hari sejak Mei lalu.


Dilaporkan juga pada waktu rehat, sebahagian pelajar perempuan akan mengalami sakit-sakit sendi hingga terpaksa berjalan terbongkok- bongkok seperti orang tua uzur dan keadaan itu dipercayai turut dialami segelintir guru wanita sekolah berkenaan.


Berikutan itu, Jabatan Pelajaran Negeri Pahang akan memindahkan kesemua 820 pelajar sekolah itu ke sekolah lain jika keadaan terus meruncing.


Pengarahnya, Datuk Abdul Aziz Abdul Latiff berkata, keputusan memindahkan pelajar terbabit akan ditentukan pada mesyuarat dengan pihak sekolah, Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), Jabatan Kesihatan, polis dan penduduk setempat esok.


Wan Adnan yang juga Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri berkata, pengamal perubatan tradisional tersebut dikatakan berjaya menangani masalah yang sama di sebuah sekolah di Kuala Lipis tahun lalu.


Setakat ini, tambah beliau, pentadbiran SMK Tanjung Lumpur telah menggunakan khidmat enam pengamal perubatan tradisional tetapi semuanya tidak berhasil.


''Kita berharap dengan kepakaran pengamal perubatan tradisional dari Kuala Lipis ini, masalah yang membelenggu pelajar dan guru sekolah itu dapat diselesaikan," katanya.


Dalam pada itu, tambah beliau, pihak sekolah terbabit juga meminta bantuan tokoh agama terkenal, Datuk Dr. Haron Din untuk menghalau makhluk halus yang dikatakan mengganggu sebilangan pelajar dan gurunya.


Bagaimanapun, jelasnya, tokoh agama itu kini masih berada di Mekah dan dijangka pulang ke tanah air dalam tempoh sebulan lagi.


''Jika masalah di sekolah itu masih belum dapat diatasi dalam tempoh tersebut, beliau berjanji akan berusaha untuk memulihkan semula keadaan," tambahnya.


Dalam perkembangan lain, Wan Adnan memberitahu, beliau difahamkan kejadian histeria itu berlaku sejak projek bangunan tambahan di belakang sekolah tersebut dilaksanakan.


Ditanya sama ada projek itu akan dihenti dan dipindahkan ke lokasi lain, jelas beliau: ''Perkara itu sukar untuk dilaksanakan dan kita akan menggunakan pendekatan lain dulu untuk mengatasi masalah ini."


Dari berita di atas, jelas bahawa orang kini tidak lagi malu melakukan perkara yang ditegah Islam iaitu berurusan dengan BOMOH. Tidak kah mereka takut Allah serta azabNya????
Pada hari yang sama juga Utusan Malaysia ada mencerita kisah lain berkaitannya iaitu :


Pelajar histeria dipindah ke sekolah lain

28/07/2008 7:06pm

KUANTAN 28 Julai — Seramai 35 pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tanjung Lumpur yang mengalami histeria baru-baru ini akan dipindahkan ke sekolah berdekatan iaitu SMK Sungai Soi dalam masa terdekat bagi membolehkan mereka meneruskan pembelajaran dengan selesa.


Pengarah Jabatan Pelajaran Pahang, Datuk Abdul Aziz Abdul Latiff berkata, kesemua pelajar terbabit akan dipindahkan dalam minggu ini atau selewat-lewatnya minggu depan.


“Tujuan kita (pindahkan pelajar) adalah supaya mereka dapat memberi tumpuan sepenuhnya kepada pelajaran masing-masing, “ katanya kepada Bernama di sini, hari ini.


Sejak beberapa hari lepas, beberapa pelajar di sekolah berkenaan dikatakan mengalami histeria dengan mangsa mendakwa mereka diganggu makhluk halus dan diganggu “Nenek Kebayan”.
“Sama ada pemindahan tersebut dibuat untuk tempoh sementara waktu atau seterusnya akan diputuskan kemudian kerana yang paling mustahak adalah soal pelajaran yang perlu mereka ikuti,” kata Abdul Aziz.


Selain langkah pemindahan pelajar itu, katanya, Jabatan Pelajaran Pahang juga akan meminta pihak Jabatan Kerja Raya (JKR) untuk menghentikan sementara projek pembinaan blok baru di sekolah terbabit sehingga keadaan kembali normal.


Menurut laporan sebelum ini, pembinaan blok baru sejak beberapa bulan lepas itu dikatakan antara punca mulanya berlakunya kejadian histeria yang membabitkan pelajar perempuan di sekolah terbabit.


“Semua keputusan yang dibuat ini adalah hasil daripada Mesyuarat Pemuafakatan yang diadakan di sekolah itu yang melibatkan pihak sekolah dengan JKR, Jabatan Kesihatan, polis, Ketua Kampung dan penduduk setempat pada hari ini,” katanya.


Abdul Aziz berkata, program kerohanian seperti solat hajat dan bacaan surah Yasin yang diadakan selama tiga hari bermula malam tadi di sekolah berkenaan juga akan dilakukan secara berterusan. - Bernama


Bab memindahkan pelajar yang kerap kena histeria ke sekolah lain secara besar-besaran ini  sebenarnya tidak menyelesaikan masalah. Ia sekadar memindahkan dan menambahkan masalah ke sekolah lain.


Pada hari berikutnya 29 Julai 2008, Utusan Malaysia menyiarkan lagi kisah SMK tanjung Lumpur ini yang boleh dibaca di http://www.utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2008&dt=0729&pub=utusan_malaysia&sec=dalam%5Fnegeri&pg=dn_08.htm&arc=hive
 
Pada 1 Ogos 2008, kisah perkembangan terbaru di SMK Tanjung Lumpur di paparkan lagi di Utusan Malaysia :


Histeria: SMK Tanjung Lumpur kembali ‘aman’

Oleh ZULKIFLI MANZOR


KUANTAN 31 Julai – Sekolah Menengah Kebangsaan (SKM) Tanjung Lumpur di sini yang dilanda kejadian misteri sejak Mei lalu, hari ini dilaporkan tenang tanpa seorang pelajar pun diserang histeria sejak semalam.


Dengan perkembangan terbaru itu, para pelajar, sekolah yang telah berusia 25 tahun tersebut dapat meneruskan pembelajaran seperti biasa tanpa gangguan.


Tinjauan Utusan Malaysia di SMK Tanjung Lumpur hari ini mendapati, kesemua pelajar dan guru sekolah tersebut kembali ceria manakala suasana proses pembelajaran serta aktiviti kokurikulum berjalan seperti sediakala berbanding tempoh empat bulan sebelum ini. 


Bagaimanapun, projek pembinaan bangunan tambahan di belakang sekolah itu yang dikaitkan dengan ‘gangguan’ tersebut masih ditangguhkan. 


Pengetua sekolah berkenaan, Abdul Khalil Sham berkata, pihaknya yakin keadaan di sekolah tersebut kembali normal berikutan pelbagai usaha dilakukan untuk memulihkan semangat pelajarnya.


Menurut beliau, pihaknya mengucapkan terima kasih atas kerjasama dan perhatian yang diberikan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan itu, Datuk Wan Adnan Wan Mamat, Pejabat Pelajaran Daerah (PPD), Jabatan Kesihatan, polis, ketua kampung dan ibu bapa yang sangat mengambil berat terhadap apa yang berlaku di sekolah tersebut.


“Kami bersyukur kerana sejak pukul 7.45 pagi hingga waktu persekolahan berakhir pada pukul 2 petang ini, sesi persekolahan di SMK Tanjung Lumpur berjalan lancar sejak semalam.
“Selepas beberapa bulan berlaku, hari ini dan semalam merupakan hari yang paling aman buat pelajar dan guru di sekolah ini,” katanya ketika ditemui di sekolah itu di sini hari ini. 


Pada 25 Mei lalu, Utusan Malaysia melaporkan SMK Tanjung Lumpur diselubungi kejadian misteri apabila sebilangan pelajar perempuannya diserang histeria hampir setiap hari terutama menjelang waktu tengah hari sejak Mei lalu.


Dilaporkan juga pada waktu rehat, sebahagian pelajar perempuan akan mengalami sakit-sakit sendi hingga terpaksa berjalan terbongkok-bongkok seperti orang tua uzur dan keadaan itu dipercayai turut dialami segelintir guru wanita sekolah berkenaan.


Sehubungan itu, satu mesyuarat bersama Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), ibu bapa pelajar, PPD, Jabatan Kesihatan, ketua kampung dan polis diadakan di sekolah itu Isnin lalu bagi mencari jalan penyelesaian. 


Sementara itu, pelajar sekolah berkenaan, Nurul Syafiqah Che Mansor, 17, berkata, dia amat berterima kasih kepada semua pihak yang membantu sekolah tersebut mengatasi gangguan yang berlaku sejak empat bulan lalu.


Dia yang akan menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) November ini berkata, kini dia dapat belajar dengan aman dan memberi tumpuan semula terhadap pelajaran. 


Rakannya, Rodiah Mamat, 17, pula mengaku merasa takut dengan keadaan yang berlaku di sekolah itu kerana mendakwa pernah mengalami beberapa peristiwa aneh sebelum ini. 


“Setelah pelbagai usaha dilakukan termasuk majlis membaca Yasin, sembahyang hajat, menggunakan khidmat pengamal-pengamal perubatan tradisional, sekolah kami pulih dan keadaan kembali normal,” jelasnya. 


Dalam pada itu, malam tadi, satu majlis solat hajat diadakan di SMK Tanjung Lumpur yang disertai 250 jemaah termasuk 40 penuntut tahfiz Yayasan Pahang.


Kononnya sekolah ini sudah aman tetapi jauh di sudut hati saya menjangkakan bahawa masalah ini belum selesai. Adakah 40 penuntut tahfiz Yayasan Pahang dapat memujuk Allah SWT apabila yang hak dan yang bathil bercampur aduk???


Pada hari berikutnya 2 Ogos 2008, kisah yang sama masih disiarkan di Utusan Malaysia:


Histeria: Upacara 'pembersihan' di SMK Tanjung Lumpur

Sahabudin Sham Sudin menunjukkan van yang digunakan untuk membawa keluar 'anasir' dari SMK Tanjung Lumpur, Kuantan, Pahang, semalam.



KUANTAN 1 Ogos - Upacara 'pembersihan' bagi mengakhiri serangan histeria yang mengganggu pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tanjung Lumpur di sini dipercayai berjaya dilakukan oleh seorang pengamal perubatan tradisional di sekolah itu hari ini.


Upacara bermula kira-kira pukul 10 pagi itu turut melibatkan penggunaan sebuah van jenis Kia Pregio berwarna putih bertujuan memindahkan 'anasir-anasir' yang dikatakan mengganggu sekolah berkenaan ke kawasan lain.


Bagaimanapun, harapan para wartawan serta jurugambar yang berada di hadapan SMK Tanjung Lumpur seawal pukul 9 pagi untuk membuat liputan tidak kesampaian apabila upacara 'pemindahan' itu dilakukan secara bersembunyi atas arahan pihak-pihak tertentu.


Orang ramai yang berada di situ turut kecewa apabila upacara yang dijangka berlangsung di hadapan sekolah berkenaan dengan menggunakan sebuah bas ditukar pada saat akhir setelah pihak terbabit dikatakan menyedari kehadiran mereka.


Pengamal perubatan tradisional yang terlibat dalam upacara itu, Sahabudin Sham Sudin, 50, ketika ditemui mendakwa, upacara 'pembersihan; itu terpaksa dilakukan dengan menggunakan sebuah van selepas pemandu bas yang sebelum ini dijadualkan terlibat dalam upacara itu, takut berbuat demikian. 


''Anasir itu terdiri daripada 14 'dewasa' dan tujuh 'kanak-kanak' yang kesemuanya beragama Islam malah al-Quran serta zikir juga merupakan amalan mereka. 


''Ada di kalangan 'mereka' sudah tua, ada yang masih muda, terdapat lelaki dan perempuan serta kanak-kanak," katanya ketika ditemui di rumahnya di Taman Perumahan Indera Mahkota 2 di sini hari ini.


Kejadian misteri di SMK Tanjung Lumpur menarik perhatian media dan orang ramai apabila Utusan Malaysia pada 25 Mei lalu melaporkan sebilangan pelajar sekolah berkenaan diserang histeria dan sakit sendi hampir setiap hari terutama menjelang waktu tengah hari sejak Mei lalu.


Dilaporkan juga pada waktu rehat, sebahagian pelajar perempuan akan berjalan terbongkok-bongkok seperti orang tua uzur dan keadaan itu dipercayai turut dialami segelintir guru wanita sekolah berkenaan.


Sahabudin berkata, kesemua 'anasir' itu dipindahkan ke satu lokasi yang terpaksa dirahsiakan kira-kira 20 kilometer dari bandar Kuantan. 


''Makhluk Allah itu sebenarnya marah kerana kawasan mereka yang terletak tidak jauh daripada sekolah itu menjadi tempat maksiat," tegasnya. 


Beliau mendakwa, anasir itu terpaksa menggunakan pelajar-pelajar sekolah berkenaan sebagai saluran untuk menyampaikan hasrat bagi mendapatkan penempatan di tempat lain. 


Menceritakan detik 'pemindahan', beliau yang sudah beberapa kali mengendalikan kejadian sama di beberapa negeri memberitahu, van yang membawa anasir itu menjadi berat dan terpaksa dipandu perlahan-lahan.


Sementara itu, Pengetua SMK Tanjung Lumpur, Abdul Khalil Sham ketika ditemui enggan mengulas berhubung upacara tersebut.


Terbakar sungguh hati saya membaca cerita di akhbar ini apabila wajah bomoh diberikan publisiti mengalahkan publisiti kepada seorang ulamak?? Hebat sungguh bomoh Sahabudin Sham Sudin mengalahkan kehebatan Nabi Muhamad SAW 1400 tahun lalu. Bomoh ini kononnya mampu memindahkan jin-jin tersebut ke kawasan lain menggunakan Van pula tu???? Nabi Muhamad SAW melalui sunahnya tidak mengajarkan pindah jin syaitan dan apabila memasuki kawasan mereka seperti tandas, kita cuma diajar Nabi Muhamad untuk berdoa semoga Allah SWT mengelakkan gangguan “mereka” ini dan bukan minta Allah pindahkan “mereka”.


Apalah nak jadi dengan umat Islam di Malaysia ini. Mufti mungkin sekadar berkata “OIC”. Bagaimanalah Allah nak redha dengan tingkah laku manusia seperti ini.


Mungkin ramai yang menarik nafas lega dengan khidmat bomoh ini memindahkan jin syaitan dengan menggunakan van. Memang 5 hari mereka semua dapat menarik nafas lega kerana seolah-olah kes ini telah selesai. Sebenarnya mereka semua diperangkap oleh permainan syaitan yang licik sekali. Mereka sangka panas hingga ke petang rupanya hujan ditengah hari. Kejadian lama telah berulang sebagaimana diceritakan Utusan Malaysia 5 Ogos 2008:


Histeria di SMK Tanjung Lumpur berulang

Oleh ZULKIFLI MANZOR


KUANTAN 4 Ogos - Kejadian histeria di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tanjung Lumpur yang disangka telah berakhir sejak lima hari lalu, kembali menghantui guru serta pelajar sekolah tersebut apabila beberapa pelajarnya dilaporkan mengalami semula histeria hari ini.


Difahamkan, dalam kejadian yang bermula kira-kira pukul 10.15 pagi hingga 12.10 tengah hari itu, sekurang-kurangnya tiga pelajar perempuan sekolah berkenaan menjerit-jerit serta meracau secara tiba-tiba.


Tinjauan pemberita di SMK Tanjung Lumpur mendapati, beberapa pelajar perempuan termasuk seorang pelajar tingkatan dua dipercayai menjadi mangsa terbaru kejadian misteri itu dengan menunjukkan kelakuan aneh.


Para wartawan dan jurugambar bagaimanapun tidak dibenarkan membuat liputan di dalam kawasan sekolah kerana dikhuatiri kedatangan mereka akan menganggu tumpuan pelajar lain yang sedang belajar.


Menurut satu sumber, salah seorang mangsa yang terpaksa dipapah oleh guru meronta-ronta dan berjalan terhoyong-hayang ke belakang bangunan sekolah sebelum rebah di atas lantai simen.


"Lebih membimbangkan, mangsa menjerit-jerit seperti kena rasuk dan apabila sedar pelajar itu mengadu sakit di bahu kanan dan kembali mengamuk beberapa minit kemudian.
"Pemeriksaan mendapati memang ada kesan lebam seperti kesan gigitan pada bahu mangsa," katanya sumber itu ketika ditemui di sini hari ini.


Kejadian misteri di SMK Tanjung Lumpur menarik perhatian media dan orang ramai apabila Utusan Malaysia pada 25 Mei lalu melaporkan sebilangan pelajar sekolah berkenaan diserang histeria dan sakit sendi hampir setiap hari terutama menjelang waktu tengah hari sejak Mei lalu.


Dilaporkan juga pada waktu rehat, sebahagian pelajar perempuan akan berjalan terbongkok-bongkok seperti orang tua uzur dan keadaan itu dipercayai turut dialami segelintir guru wanita sekolah berkenaan.


Bagaimanapun, Jumaat lalu, sekolah itu dilaporkan kembali tenang tanpa seorang pelajar pun diserang histeria sejak semalam berikutan pelbagai usaha telah dilakukan untuk memulihkan semangat pelajar sekolah berkenaan.


Dalam pada itu, sumber itu memberitahu, ketiga-tiga mangsa baru serangan histeria itu berkelakuan lebih agresif berbanding pelajar yang mengalaminya sebelum ini dengan cuba memanjat pagar sekolah serta bertutur dengan nada keras.


Sementara itu, pengamal perubatan tradisional, Shahabudin Sham Sudin, 50, yang sebelum ini mendakwa telah melakukan upacara "pembersihan" di sekolah berkenaan pada Jumaat lalu bagaimanapun mendakwa, kejadian itu berulang kerana terdapat anasir jahat lain yang cuba menganggu pelajar sekolah berkenaan.


"Saya sudah memindahkan anasir yang menganggu pelajar SMK Tanjung Lumpur pada Jumaat lalu, bagaimanapun kejadian hari ini ekoran perbuatan anasir jahat yang lain," katanya ketika ditemui di sekolah berkenaan.


Pengarah Pelajaran Pahang, Abdul Aziz Abdul Latiff bagaimanapun gagal dihubungi untuk mengesahkan kejadian misteri yang berulang itu manakala pengetua sekolah berkenaan, Abdul Khalil Sham enggan mengulas ketika ditemui pemberita.


Sudah buntu usaha mereka untuk menangani masalah histeria ini. Begitulah usaha yang kuat dan bersungguh-sungguh tetapi sekiranya tidak diredhai Allah SWT, jadilah usaha tersebut bagai mencurah garam ke laut, sia-sia belaka.


Pada hari berikutnya 6 Ogos 2008, kisah selanjutnya dipaparkan di Utusan Malaysia.:


Perpindahan 35 pelajar histeria disegerakan

KUANTAN 5 Ogos - Jabatan Pelajaran Pahang akan menyegerakan proses memindahkan 35 pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tanjung Lumpur yang mengalami histeria, ke sekolah lain sebagai usaha menamatkan kejadian misteri yang berlaku di sekolah berkenaan sejak empat bulan lalu.


Pengarahnya, Datuk Abdul Aziz Abdul Latiff berkata, keputusan itu dibuat selepas satu mesyuarat khas diadakan bersama ibu bapa para pelajar, pihak sekolah dan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kuantan di sekolah berkenaan pagi ini.


''Keputusan untuk menukar pelajar ke sekolah lain bukan keputusan jabatan semata-mata, tetapi ia meliputi budi bicara ibu bapa pelajar terlibat.


''Jabatan tidak memaksa sekiranya ibu bapa tidak mahu anak mereka dipindahkan.
''Bagaimanapun, kami akan cuba memujuk ibu bapa pelajar terbabit supaya bersetuju anak mereka ditukar ke mana-mana sekolah yang mereka inginkan, malah pihak PPD Kuantan sedia membantu untuk tujuan tersebut,'' katanya di sini hari ini. 


Utusan Malaysia hari ini melaporkan, kejadian histeria di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tanjung Lumpur yang disangka telah berakhir sejak lima hari lalu, kembali menghantui guru serta pelajar sekolah tersebut apabila beberapa pelajarnya dilaporkan mengalami semula histeria semalam.


Jumaat lalu, sekolah itu dilaporkan kembali tenang tanpa seorang pelajar pun diserang histeria sejak semalam.


Ini berikutan pelbagai usaha dilakukan untuk memulihkan semangat para pelajar sekolah berkenaan termasuk menggunakan khidmat pengamal perubatan tradisional. 


Terdahulu, dalam satu mesyuarat yang diadakan di sekolah berkenaan pada 28 Julai lalu, ramai pihak bersetuju untuk memindahkan 35 pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tanjung Lumpur yang mengalami histeria ke sekolah lain sekiranya keadaan masih tidak berubah. 


Kejadian misteri di SMK Tanjung Lumpur menarik perhatian media dan orang ramai apabila Utusan Malaysia pada 25 Mei lalu melaporkan sebilangan pelajar sekolah berkenaan diserang histeria dan sakit sendi hampir setiap hari terutama menjelang waktu tengah hari sejak Mei lalu.


Dilaporkan juga pada waktu rehat, sebahagian pelajar perempuan akan berjalan terbongkok-bongkok seperti orang tua uzur dan keadaan itu dipercayai turut dialami segelintir guru wanita sekolah berkenaan.


Dalam pada itu, Abdul Aziz berkata, sebanyak 12 pelajar dilaporkan mengalami histeria antara pukul 10 pagi hingga 12 tengah hari semalam, bagaimanapun tiada pelajar mengalami kejadian itu hari ini.


Menurutnya, jabatan dan pihak sekolah akan terus mengadakan majlis kerohanian seperti solat hajat, tahlil serta bacaan surah Yasin dalam usaha menamatkan kejadian misteri yang menimpa pelajar serta guru SMK Tanjung Lumpur. 


Tambahnya, keadaan 12 pelajar yang menerima rawatan di Jabatan Psikiatri Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) sebelum ini beransur pulih dan pemantauan berterusan akan dilakukan oleh pihak hospital


 Jikalau ada orang dari kaum Cina atau Hindu yang menganalisa isu ini, mungkin mereka akan mentertawakan umat Islam kerana seolah-olah terbukti umat Melayu Islam kini tidak lagi mampu menangani isu ini secara efektif dan tepat. Begitulah jadinya apabila mufti semakin lesu.


Dalam isu sebagaimana di SMK Tanjung Lumpur ini, lumrahnya ia berlaku adalah berpunca dari


1.      Terdapat di kalangan pentadbir yang minat dengan amalan perbomohan termasuk menyimpan tangkal, azimat dan yang sewaktu dengannya
2.      Terdapat di kalangan  guru yang minat dengan amalan perbomohan termasuk menyimpan tangkal, azimat dan yang sewaktu dengannya
3.      Terdapat di kalangan ibu bapa pelajar yang minat dengan amalan perbomohan termasuk menyimpan tangkal, azimat dan yang sewaktu dengannya
4.      Terdapat pentadbir, guru, pelajar dan ibu bapa pelajar gemar mengamalkan amalan pendinding di mana amalan ini adalah tidak diajarkan sama sekali oleh Nabi Muhamad SAW. Cukuplah Allah sebagai pelindungku dan dengan itu mengapa perlu mencari pendinding? Tidak cukup lagikah dengan kehebatan Allah SWT???
5.  Terdapat dikalangan ustaz atau ustazah mempelajari dan mengamalkan kaedah merawat seperti D**** S***** atau yang mirip dengannya.

Apa yang perlu dilakukan untuk menyelesaikan kemelut masalah ini ialah:


1.      Membersihkan  persekitaran sekolah ini daripada sebarang tangkal azimat dan pendinding
2.      Membersihkan persekitaran sekolah ini dari segala patung haiwan/manusia serta gambar haiwan/manusia. (gambar haiwan/manusia di dalam buku dibenarkan)
3.      Membersihkan diri pentadbir, guru, pelajar dan ibu bapa pelajar dari segala macam tangkal azimat pendinding termasuk tangkal berbentuk garam bercampur lada hitam  yang gemar digunakan oleh perawat dari Pusat Rawatan Islam D**** S****
4.      Mendidik asas tauhid dengan mantap kepada pentadbir, guru, pelajar dan ibu bapa pelajar.
5.      Mengelakkan sebarang amalan sesat seperti pelbagai petua yang bercanggah dengan Islam
6.      Membersihkan dan mengelakkan usaha yang berkaitan dengan “memagar” kawasan sekolah dari sebarang gangguan
7.      Taubat di atas kesilapan BESAR kerana mensyirikkan Allah SWT dan berurusan dengan BOMOH.

Sekian wassalam walahuaqlam Alhamdulillah segala pujian untuk Mu Ya Allah

Emjay

52 comments:

  1. ilmu dunia ni luas, jangan la sampai tahap mensyirikkan Allah dalam menyelesaikan masalah. Sama2 lah kita doakan pelajar2 sekolah tersebut selamat dari unsur khurafat dan yang bukan2.

    Manalah tau ada antara kita yang mudah doanya diperkenankan Allah.
    betul x em jay?

    ReplyDelete
  2. Saudara Emjay, sy amat bersetuju dgn saudara. Tetapi lebih molek juga saudara melawat ke sekolah tersebut serta memberi nasihat secara terus kepada mangsa2 terlibat.

    Sy tidak keberatan utk membayar kos petrol serta TOLL utk perjalanan saudara.

    Amin

    ReplyDelete
  3. Salam..Saya setuju dgn hampir semua hujah saudara Mjay. Namun janganlah kita stereotype semua pengamal perubatan Islam. Contohnya D**** S*****. Sebelum kita menuding seseorang 'bomoh' syirik, perlulah kita lihat dengan mata kepala kita sendiri teknik perubatan tersebut samada melibatkan perbuatan mensyirikkan Allah. Sebagaimana yang kita ketahui makanan jin adalah antaranya tulang haiwan. Garam & lada hitam pula mungkin itu bahan yang tidak disukai oleh jin. Penggunaannya tidaklah dianggap syirik, kecuali kita yang taksub dengan sesuatu bahan tersebut. bidang ilmu terlalu luas, ada banyak ilmu yang kita belum dan takkan ketahui. Saya takut kita taksub dengan ilmu kita dan memandang rendah orang lain. Nau'zubillah..

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum wbh mesoul00 , alin81 dan pembaca sekelian.

    Alhamdulillah dalam usia yang semakin tua ini alhamdulillah berbagai ilmu yang Allah berikan.

    Berkenaan D**** S***** ini memang banyak sekali pengalaman sewaktu arwah masih hidup dahulu dan selepasnya. Arwah guru saya tinggal di Kuala Lumpur dan memang banyak kenalan dan percampurannya termasuk yang kenalan rapat iaitu orang kanan dan orang kuat D**** S***** di pusatnya di *****. Disinilah saya tumpang menangguk ilmu menilai manusia. Pengalaman saya berurusan sendiri dengan orang kuat D**** S***** di UTM dahulu termasuk pakar rujuk bagi cawangan tersebut mengesahkan perumpamaan "jikalau di hulu airnya keruh, dimuara lagilah keruh". Pengalaman dengan cawangan Johor Bahru mengesahkan lagi kesahihan perumpamaan ini. Memang cara merawat mereka adalah lebih kurang sama kerana semua ilmu ini datang dari sumber seorang yang sama iaitu ****.

    Bacalah artikel saya bertajuk Rumah engkau kosong, tu sebab syaitan masuk, gantungkan semula ayat Al-Quran di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/204 untuk memehami lebih lanjut tindak tanduk mereka di cawangan Johor Bahru ini.

    Selagi kumpulan ini masih mengamalkan penggunaan selawat Syifak dan selawat tafrijiyah, saya tidak mahu mengulas lebih lanjut tetapi bacalah sendiri artikel bertajuk Penjelasan berkenaan Selawat Syifak dan Selawat Tafrijiah di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/126 dan #2 Penjelasan berkenaan Selawat Syifak dan Selawat Tafrijiah BAHG. 2 di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/131.

    Selagi mereka menggunakan garam, lada hitam dan kacang hijau maka saya akan tetap menjelaskan sesuatu di Laman Emjay ini. Penjelasan saya ini bukan untuk mencari glamour, popular, mencari peminat dan segala sewaktu dengannya. Namun usaha saya adalah sekadar mencari redha Allah SWT untuk menyebarkan sesuatu kepada pembaca sekelian agar jangan tersilap berurusan dengan mereka. Saya juga berdoa semoga pengamal di pusat ini sedar akan kesilapan mereka dan balik ke pangkal jalan.

    Sebenarnya dengan usaha saya menyebarkan maklumat ini, saya sedar bahawa saya sedang menongkah arus. Namun kerana Allah SWT saya harungi juga arus ini kerana semata-mata sayangkan pembaca agar tidak tersilap berurusan dengan kumpulan ini. Saya amat takut sekali apabila diakhirat saya dipersalahkan Allah kerana tidak menyebarkan maklumat ini. Saya sewaktu jahil dahulu pun nyaris-nyaris mendaftar diri untuk mempelajari dari tok guru kumpulan ini tetapi alhamdulillah saya tidak jadi menceburinya kerana beberapa masalah.

    Sebagai tanda kesyukuran dan ucapan terima kasih tidak terhingga kepada Allah SWT maka di Laman Emjay saya membongkarkan ilmu yang saya perolehi untuk menjadi panduan kepada umat Islam semua agar jangan TERSILAP BERURUSAN DENGAN MEREKA INI. Semoga tanggung jawab saya dapat terlaksana.

    Sekian wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum wbh

    Saya amat terharu dengan pelawaan sdr. Syukur alhamdulillah. Berkenaan kos kewangan JB ke Kuantan, saya rasa saya masih mampu membiayainya sendiri.

    Dalam kes ini, saya cuba menjelaskan duduk perkara ini melalui penjelasan berikut. Katakanlah saya nampak seorang anak dara sangat menarik tetapi sayangnya tidak bertudung dan tidak solat namun mengaku Islam. Sekiranya saya atas semangat sayang sesama Islam lalu mengunjungi keluarga anak dara ini untuk menasihati mereka, saya berpendapat kunjungan saya ke rumah mereka ini amat tidak sesuai. Namun sekiranya saya dijemput sendiri oleh keluarga anak dara ini ke rumah mereka diatas dasar keinsafan bagi menasihati dan membimbing, bagi saya kecil tapak tangan nyiru saya tadahkan.

    Samalah juga perbandingannya jikalau saya memberikan kos RM3,000 untuk sdr menasihati Ketua wanita Umno agar memakai tudung, adakah sdr sanggup? Namun pastinya sdr sanggup sekiranya wanita ini sendiri menjemput sdr untuk menasihatinya.

    Semoga Allah memberikan rahmatnya kepada kita semua dan mereka yang terbabit dengan kes histeria ini di SMK Tanjung lumpur ini.

    Sekian wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum wbh

    Hari ini apabila saya membaca akhbar Utusan Malaysia serta Berita Harian, berita tentang histeria di SMK Tanjung Lumpur terpapar lagi. Berbagai perasaan bermain di kepala antara geram, sedih, sayang dan kecewa.

    Untuk merujuk berita ini di Utusan Malaysia, sila ke http://www.utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2008&dt=0808&pub=utusan_malaysia&sec=dalam%5Fnegeri&pg=dn_08.htm&arc=hive


    Perkara histeria ini bukanlah perkara remeh. Semakin hari semakin banyak sekolah-sekolah yang menghadapi masalah ini. Hari ini di Harian metro juga di Berita harian juga dipaparkan kisah beberapa pelajar histeria di Subang Jaya http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Friday/Setempat/20080808094222/Article/index_html

    Wahai para ulamak, mufti bangunlah dan tanganilah masalah ini dan kalau boleh keluarkanlah blue print lengkap berkenaan masalah histeria ini yang cukup memalukan saya sebagai umat Islam. Semoga dengan usaha ini SOP (standard operating procedure) dapat dibekalkan ke seluruh sekolah apabila kes ini timbul.

    Sekian wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  7. ASSALAMUALAIKUM wahai tuan emjay....Alhamdulillah...saya bersyukur dengan kehadiran tuan menangani / menyuluhi kesamaran dan harubirunya masalah orang kita....bomoh /..bomoh...bomoh
    sihir...histeria...buatan orang.. fitnah orang....dan macam macam hal....

    Astagfirullah hal aziiim....seolah olahnya bukan iblis dan jin lagi yang jahat tapi orang orang yang bergelumang dengan makhluk makhluk tersebutlah sebenar nya punca segala perkara tersebut.
    Dah elok Allah sembunyikan makhluk tersebut dari pandangan dan pergaulan dengan manusia..ade pula yang pandai pandai nak bersahabat dengan mereka yang memanng dilarang Allah kepada manusia dari berbuat demikian....Apakah matlamat manusia manusia ini nak berkawan dengan mereka?Apakah mereka bertujuan mencari glamour konon bijak- handal -mursyid -ariffi kerana boleh melakukan penyembohan mistik misteri dan pelbagai gelaran ?
    Rengkasnya ...gara gara inilah kekacauan dan kekalutan menimpa jiran tetangga'anak isteri-rakan taulan....entah entah macam tukang tannmpal tayar motor...dia yang buang paku kat jalan ...dia juga yang pergi tanpal....maccam macam hal......INsyallah...kita
    harap ada mufti mufti ...kiyai kayai...yang berani seperti sahabat saya ini(en.emjay)melontarkan peringatan dan penerangan dan pengha[pusan terhadap hal hal yang menghampiri kesyirakan dan dosa besar ini...INsyAllah.

    ReplyDelete
  8. Waalaikumussalam wbh lamanubatladuni dan pembaca Islam sekelian

    Saya memang sangat tertarik dengan kisah perumpamaan yang sdr berikan iaitu "mereka adalah tukang tabur paku di jalan raya dan merekalah juga yang beria-ia ingin mengambil upah untuk menampal kebocoran tayar". Bagi makluman para pembaca sekelian, UTM dahulu di bawah pimpinan Tan Sri Ainuddin Wahid memang saya tidak nampak ada kes kerasukan di kalangan pelajar tetapi setelah Pusat Rawatan D*** S**** ditubuhkan yang berpusat di bawah Masjid UTM, kejadian kerasukan / histeria telah menjadi fenomena biasa di UTM. Kadang kala waktu orang sembahayang berjemaah, pelajar menjerit-menjerit. Alhamdulillah apabila Pusat Rawatan ini tidak lagi beroperasi di dalam kampus UTM, alhamdulillah fenomena kerasukan / histeria sebagaimana dahulu tidak kelihatan.

    Sebenarnya saya sangat ingin menuliskan sesuatu di dalam hipotesis saya diatas sebagai maklumat penting namun saya telah umumkan sahaja menjadi hipotesis kedua. Oleh kerana mungkin ada pembaca yang tidak dapat membaca maksud saya yang sebenar, dengan itu saya ingin menambah hipotesis kelima:

    5. Mungkin terdapat antara guru yang mengamalkan rawatan mirip amalan rawatan D**** S**** di sekolah ini atau pihak sekolah ini banyak mendapatkan bantuan dari pengamal dari D**** S****

    Sekian wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum....
    ana tidah berapa sedap mendenagar tuduhan-tuduhan yang dilemparkan oleh penulis walaupun ana bukan lah bomoh, bukan lah usta, bukanlah ahli hadis cuma seorang yang fakir lagi hina dalam ilmu pengetahuan.

    namun begitu ana terpanggil untuk membuat komen. sesuatu kejadian ada disebaliknya pengajaran dan pembelajaran tetapi bukan lah untuk menyalahkan sesiapa, kita pandang lah diri kita atas setiap apa yang kita lihat, jangan hanya melihat kesalahan orang lain. bila kita sentiasa memandang diri kita yang hina ni, maka mudahlah kita ingat kepada Allah yang maha berkuasa.

    Allah menyebut tidak aku ciptakan sesuatu iti sia-sia. jadi segala sesuatu yang diciptakan Allah itu walaupun macam mana pun rupanya, yang pasti ianya bukan lah sia-sia.

    tuan penulis yang mulia, berapa banyak hadis yang tuan hafal, 10 000, dan boleh memberi syarahnya, quran banyak mana Hafal serta makna dan tafsirnya.15 juzuk.
    kalau tak yang demikian tuan kena belajar dahulu lebih yang di sebutkan.jangan cepat melatah dan menuduh orang lain. cek diri kita dulu.kenal diri dulu.

    ana ada jumpa hadis yang jin boleh di tangkap. ana tak nak terangkan. nak tahu carilah sendiri.

    ampun dan maafkan ana.

    allahualam

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum....
    ana tidah berapa sedap mendenagar tuduhan-tuduhan yang dilemparkan oleh penulis walaupun ana bukan lah bomoh, bukan lah usta, bukanlah ahli hadis cuma seorang yang fakir lagi hina dalam ilmu pengetahuan.

    namun begitu ana terpanggil untuk membuat komen. sesuatu kejadian ada disebaliknya pengajaran dan pembelajaran tetapi bukan lah untuk menyalahkan sesiapa, kita pandang lah diri kita atas setiap apa yang kita lihat, jangan hanya melihat kesalahan orang lain. bila kita sentiasa memandang diri kita yang hina ni, maka mudahlah kita ingat kepada Allah yang maha berkuasa.

    Allah menyebut tidak aku ciptakan sesuatu iti sia-sia. jadi segala sesuatu yang diciptakan Allah itu walaupun macam mana pun rupanya, yang pasti ianya bukan lah sia-sia.

    tuan penulis yang mulia, berapa banyak hadis yang tuan hafal, 10 000, dan boleh memberi syarahnya, quran banyak mana Hafal serta makna dan tafsirnya.15 juzuk.
    kalau tak yang demikian tuan kena belajar dahulu lebih yang di sebutkan.jangan cepat melatah dan menuduh orang lain. cek diri kita dulu.kenal diri dulu.

    ana ada jumpa hadis yang jin boleh di tangkap. ana tak nak terangkan. nak tahu carilah sendiri.

    ampun dan maafkan ana.

    allahualam

    ReplyDelete
  11. Waalaikumussalam wbh

    Saya Emjay juga adalah seorang hamba Allah yang sangat Lemah. Namun dengan ilmu yang diberikan Allah SWT, kalau saya tidak kongsikannya kelak saya ditempelak Allah!!

    Ada orang ilmu banyak tetapi pengalaman kurang dan ada orang yang sebaliknya. Alhamdulillah saya banyak belajar dari kesilapan dan pengalaman saya.

    Selama ini ini juga sebenarnya saya tidaklah lone ranger dalam menyebarkan ilmu seperti yang saya tulis dalam artikel di atas. Alhamdulilah awal tahun lepas saya ditemukan Allah dengan orang yang berfahaman seperti saya. Kedua-duanya alhamdulillah al hafidz dan salah seorang adalah ahli hadith yang berketrampilan. Dalam banyak hal saya merujuk kedua-dua orang ini untuk membuat semakan sama ada tulisan saya benar atau silap.

    Pendekatan yang banyak digunakan oleh kebanyakan ulamak adalah menyebarkan ilmu secara umum seperti nasihat "jauhilah dari berurusan dengan bomoh!" walaupun sebenarnya dihadapan rumah ulamak ini terdapat beberapa bomoh sesat dan ramai orang awam berkunjung ke rumah bomoh tersebut. Pendekatan seperti ini lebih "menguntungkan" para ulamak seperti ini kerana mereka tidak perlu menanggung akibat dari nasihat mereka ini.

    Saya mengambil pendekatan yang amat tidak popular dikalangan ulamak dengan memberikan papan tanda amaran kepada setiap perkara yang saya dapati tidak sealiran dengan agama Islam seperti berurusan dengan bomoh artis, bomoh ****, pengamal aura chakra CVT reiki, Pusat Rawatan D**** S***** dan segala yang sewaktu dengannya. Saya dan pakar rujuk saya amat amat bersetuju dengan pendekatan ini kerana lebih memudahkan orang awam.

    Saya sekadar melaksanakan fardhu ain dan fardhu kifayah, jikalau ada yang menerima nasihat dan amaran dari papan tanda alhamdulillah kalau tidak menerima pun alhamdulillah.

    Bab tangkap jin ini memang dah jelas, memang ada Nabi Muhamad SAW pernah menangkap jin sewaktu baginda solat namun dilepaskan semula kerana Nabi Muhamad tidak mahu perkara ini menjadi syariat beliau serta Nabi Muhamad tidak mahu perkara ini bercanggah dengan doa Nabi Sulaiman. Berkenaan perkara ini, silalah membaca tulisan saya di dalam artikel bertajuk "Kisah tangkap jin masukkan ke dalam telur & hafiz pangkat besar menyesatkan!" di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/129

    Sekian wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  12. agak-agak ada tak cikgu sekolah sana yg tahu laman web ini ?

    ReplyDelete
  13. wa'alaikummussalam buat kimimalaya dan lagenda1:
    Kepada kimimalaya terima kasih kerana memberi peringatan kepada saya...ya disebalik sesuatu kejadian ada pengajaran dan pembelajaran...
    kejadian:1-bomoh tipu duit mangsa
    1-bomoh rogol gadis sekolah
    3-bomoh rogol isteri orang..malah ada juga yang bergelar ustaz melakukan perkara begini..
    4-bomoh tilik budak hilang sampai sekarang tak jumpa....inilah sebahagian dari kejadian yang perlu kita pelajari dan sadari.Ya... Allah tidak jadikan sesuatu itu sia sia....lalu pengajaran apakah yang kita ambil dari kejadian seperti ini...adakah cukup dengan mengucapkan Allah jadikan sesuatu itu tidak sia sia?Atau kita akan berkata..ah..bukan semua bomoh begitu....
    Saya tidak nafikan bahawa masing masing ada keistimewaan dan kepandaian diberikan Allah...dan diantara sesama makhluk saling perlu memerlukan...Ilmu diatas dunia ni luuas jika.. kita merasa diri kita tahu ..jangan lupa masih ada orang lain yang lebeh tahu......namun
    yang saya ingin suluhi dan locengkan disini agar semua pembaca termasuk diri saya sendiri hendaklah sentiasa mengambil ingatan dan pengajaran dari kejadian kejadian seperti saya paparkan diatas....Marilah kita halusi dan renungkan mengapakah Allah jadikan musibah sedemikian dan berterusan dan berulang..?Tidak kah pelik rasanya apabila seorang ibu pergi kepada bomoh membawa anak gadis minta diberikan jampi jampi agar cepat dipinang atau lulus dalam pelajaran...sedang Allah telah memberi tahu bahawa doa ibu lebeh dekat kepada Allah......Tidakkah pelik bila seseorang yang kehilangan barang atau anak pergi berjumpa sang bomoh minta ditengokkan siapakah

    ReplyDelete
  14. wa'alaikummussalam buat kimimalaya dan lagenda1:
    Kepada kimimalaya terima kasih kerana memberi peringatan kepada saya...ya disebalik sesuatu kejadian ada pengajaran dan pembelajaran...
    kejadian:1-bomoh tipu duit mangsa
    1-bomoh rogol gadis sekolah
    3-bomoh rogol isteri orang..malah ada juga yang bergelar ustaz melakukan perkara begini..
    4-bomoh tilik budak hilang sampai sekarang tak jumpa....inilah sebahagian dari kejadian yang perlu kita pelajari dan sadari.Ya... Allah tidak jadikan sesuatu itu sia sia....lalu pengajaran apakah yang kita ambil dari kejadian seperti ini...adakah cukup dengan mengucapkan Allah jadikan sesuatu itu tidak sia sia?Atau kita akan berkata..ah..bukan semua bomoh begitu....
    Saya tidak nafikan bahawa masing masing ada keistimewaan dan kepandaian diberikan Allah...dan diantara sesama makhluk saling perlu memerlukan...Ilmu diatas dunia ni luuas jika.. kita merasa diri kita tahu ..jangan lupa masih ada orang lain yang lebeh tahu......namun
    yang saya ingin suluhi dan locengkan disini agar semua pembaca termasuk diri saya sendiri hendaklah sentiasa mengambil ingatan dan pengajaran dari kejadian kejadian seperti saya paparkan diatas....Marilah kita halusi dan renungkan mengapakah Allah jadikan musibah sedemikian dan berterusan dan berulang..?Tidak kah pelik rasanya apabila seorang ibu pergi kepada bomoh membawa anak gadis minta diberikan jampi jampi agar cepat dipinang atau lulus dalam pelajaran...sedang Allah telah memberi tahu bahawa doa ibu lebeh dekat kepada Allah......Tidakkah pelik bila seseorang yang kehilangan barang atau anak pergi berjumpa sang bomoh minta ditengokkan siapakah

    ReplyDelete
  15. wa'alaikummussalam buat kimimalaya dan lagenda1:
    Kepada kimimalaya terima kasih kerana memberi peringatan kepada saya...ya disebalik sesuatu kejadian ada pengajaran dan pembelajaran...
    kejadian:1-bomoh tipu duit mangsa
    1-bomoh rogol gadis sekolah
    3-bomoh rogol isteri orang..malah ada juga yang bergelar ustaz melakukan perkara begini..
    4-bomoh tilik budak hilang sampai sekarang tak jumpa....inilah sebahagian dari kejadian yang perlu kita pelajari dan sadari.Ya... Allah tidak jadikan sesuatu itu sia sia....lalu pengajaran apakah yang kita ambil dari kejadian seperti ini...adakah cukup dengan mengucapkan Allah jadikan sesuatu itu tidak sia sia?Atau kita akan berkata..ah..bukan semua bomoh begitu....
    Saya tidak nafikan bahawa masing masing ada keistimewaan dan kepandaian diberikan Allah...dan diantara sesama makhluk saling perlu memerlukan...Ilmu diatas dunia ni luuas jika.. kita merasa diri kita tahu ..jangan lupa masih ada orang lain yang lebeh tahu......namun
    yang saya ingin suluhi dan locengkan disini agar semua pembaca termasuk diri saya sendiri hendaklah sentiasa mengambil ingatan dan pengajaran dari kejadian kejadian seperti saya paparkan diatas....Marilah kita halusi dan renungkan mengapakah Allah jadikan musibah sedemikian dan berterusan dan berulang..?Tidak kah pelik rasanya apabila seorang ibu pergi kepada bomoh membawa anak gadis minta diberikan jampi jampi agar cepat dipinang atau lulus dalam pelajaran...sedang Allah telah memberi tahu bahawa doa ibu lebeh dekat kepada Allah......Tidakkah pelik bila seseorang yang kehilangan barang atau anak pergi berjumpa sang bomoh minta ditengokkan siapakah

    ReplyDelete
  16. wa'alaikummussalam buat kimimalaya dan lagenda1:
    Kepada kimimalaya terima kasih kerana memberi peringatan kepada saya...ya disebalik sesuatu kejadian ada pengajaran dan pembelajaran...
    kejadian:1-bomoh tipu duit mangsa
    1-bomoh rogol gadis sekolah
    3-bomoh rogol isteri orang..malah ada juga yang bergelar ustaz melakukan perkara begini..
    4-bomoh tilik budak hilang sampai sekarang tak jumpa....inilah sebahagian dari kejadian yang perlu kita pelajari dan sadari.Ya... Allah tidak jadikan sesuatu itu sia sia....lalu pengajaran apakah yang kita ambil dari kejadian seperti ini...adakah cukup dengan mengucapkan Allah jadikan sesuatu itu tidak sia sia?Atau kita akan berkata..ah..bukan semua bomoh begitu....
    Saya tidak nafikan bahawa masing masing ada keistimewaan dan kepandaian diberikan Allah...dan diantara sesama makhluk saling perlu memerlukan...Ilmu diatas dunia ni luuas jika.. kita merasa diri kita tahu ..jangan lupa masih ada orang lain yang lebeh tahu......namun
    yang saya ingin suluhi dan locengkan disini agar semua pembaca termasuk diri saya sendiri hendaklah sentiasa mengambil ingatan dan pengajaran dari kejadian kejadian seperti saya paparkan diatas....Marilah kita halusi dan renungkan mengapakah Allah jadikan musibah sedemikian dan berterusan dan berulang..?Tidak kah pelik rasanya apabila seorang ibu pergi kepada bomoh membawa anak gadis minta diberikan jampi jampi agar cepat dipinang atau lulus dalam pelajaran...sedang Allah telah memberi tahu bahawa doa ibu lebeh dekat kepada Allah......Tidakkah pelik bila seseorang yang kehilangan barang atau anak pergi berjumpa sang bomoh minta ditengokkan siapakah

    ReplyDelete
  17. sambongan diatas:orang yang telah melakukan kezaliman terhadap mereka.lalu berlakulah huruhara dan fitnah sang bomoh main taram je..silap silap dah tersalah nujum...implikasinya akan terjadilah pulau memulau tidak bertegursapa antara sesama keluarga...sesama rakan...jirantetangga..malah antara suami isteri dan iparmentua...sedarkah kita bahawa Allah telah memberitahu bahawa doa orang orang yang dizalimi itu lebeh dekat dengan Allah...mengapa jalan disebaliknya kita pilih?...Justeru itulah iblis dan syaitan mengambil peluang mengharubirukan lagi masalah....berlakulah kerugian dan keaiban apabila sang bomoh meminta syarat syarat yang yang wajib keatasnya bila kepandaiannya?kehebatan dikehendaki untuk menyelesaikan masalah...meminta bayaran yang tidak masuk akal...meminta habuan melakukan perzinaan pun dirasakan menasabah ke disudut hukum?Namun ini lahyang berterusan berlaku dan dialami masyarakat kita kalau tak disini-disana-kalau tak dikampong ini dikampong sana.Lantaran apakah musibah begini berlaku dan ada sahaja berlaku?Sesungguhnya lantaran manusia tidak sabar dan berkeluhkesah dengan ujian Allah...Manusia menjadi kehilangan punca lalu ingin menangani dan menyelesaikan ujian itu dengan cara yang hebat hebat dan majis..
    Ada rupanya manusia yang hebat dan magik yang mengetahui hal hal yang ghaib selain Allah Taala?
    Sedarkah kita bahawa iblis dan syaitan sentiasa ingin memalingkan hati manusia dari hanya MENG ESAKAN ALLAH...MENGAGONGKAN ALLAH..TIADA YANG MAHA MENGETAHUI MELAINKAN ALLAH...sungguh halusnya jarum kesesatan .......................
    Wahai saudara kimimalaya dan saudara saudara yang merasakan tidak berkaitan dengan paparan saya ini dan juga sahabat saya tuan emjay..anda tidak perlu merasa terkilan selagi anda semua melakukan pertolongan yang tidak terkeluar dari jati akidah..Wallahuaklam..

    ReplyDelete
  18. Semoga Allah SWT sentiasa memberikan rahmat berkatNya kepada sdr lamanubatladuni dan pembaca Laman Emjay sekelian.

    Emjay

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum...
    Saya cukup terpanggil untuk berkongsi berita tentang Histeria di SMK Tg. Lumpur ni dengan sdr semua termasuk MJ,

    Saya dah cuba untuk bercerita pada Emjay melalui email Julai tempohari..namun saya sangkakan Emjay tak berminat..lantaran kesibukan dan kealpaan berita2 yg diperolehi hanya lalu saja ditelinga saya.

    Sebenarnya sekolah ni adalah sekolah tempat saya belajar sebingga 1994, dan ia hanya 5 minit perjalanan shj dari rumah saya. Ustaz saya dulu pun masih ada lagi disekolah tu..dan mungkin cikgu2 lain pun masih lagi ada. Cuma dah lama saya tak singgah disitu..
    Jika benar MJ ingin membantu sekolah tersebut..maka jika dengan keizinan Allah, saya akan usahakan.

    Hipotesis yang MJ buat tu sama la juga dgn hipotesis yg dibuat oleh saya. Dan saya ada bgtau juga mak saya ttg tu. Mula2 mak saya ada juga canggah pendapat sy, tapi lama2 dia boleh terima..cuma dia bgtau, penyebabnya adalah:
    1. perangai, tingkah laku dan sikap pelajar2 disekolah tersebut amat membimbangkan skit...yelah budak2 skrg, adab sopan kurang..menjerit, gelak ketawa..bercampur lelaki wanita, ibubapa mungkin tak pantau...

    2. keliling kawasan sekolah tersebut adalah 'perkampungan besar' makhluk yg kita tak nampak ni. Ada yang Islam dan ada yg tak Islam..sejak tahun 2000 lg, 'kwsn2' mrk sudah diceroboh untuk pembangunan; mendirikan penempatan dan penambahan bangunan sekolah. Baru2 ni, salah seorang 'penduduknya' mati dgn tragis; kena hentam dengan alat piling bangunan. Mak saya kata, cina yg kendalikan alat tu terus lari tak datang2 lagi buat kerja disitu ( tambahan bangunan sekolah ). Bercakap pun dah tak betul ( jadi keras lidah/ telor )...

    3. Dibelakang sekolah tersebut, lebih kurang 4-5 tahun lepas, ada dibina kandang kuda untuk Pusat Equestrian Sekolah. Ini mendatangkan bau yang tidak menyenangkan datang dari bau najis dan kencing binatang tersebut. Ini juga mengundang kemarahan 'mereka'...

    Komen mak saya pun ada logiknya juga. Ibu saudara saya bekerja dikantin sekolah tersebut..dan dia pun turut terkena biasnya apabila setiap hari mendengar jeritan2 yg mengerikan dari pelajar2 ni.Anak pengasuh saya pun juga terkena..terbongkok2 macam orang tua. Sekarang dia dah ok. Sekarang pun masalah masih belum reda, cuma kurang sedikit sbb budak yang sakit tu tak dtg sekolah dan ada yg dah pindah sekolah pun...dan sekarang dah cuti jd tak dengarlah cerita ttg tu..

    ReplyDelete
  20. tambahan:

    Pada suatu pagi tu, sekolah tersebut ada buat bacaan Yasin beramai2 ( masa budak2 tahfiz tu datang la ). Mak saya kebetulan lalu la kat sekolah tu..memang boleh nampak dari luar pagar...perasan atau tidak/ disengajakan atau tidak, disatu ruang kosong ditengah2 majlis tersebut, menumpanglah 'tok sami/ ahli agama mrk' sekali membaca Yasin dan biji tasbihnya besar bukan main... mak saya tegur gak nape nyebok kat situ?..tak pasal2 plak mak saya yg tgh bawak moto diserangnya...bergegar moto mak saya..nasib baik tak accident...

    Ada pihak hospital datang buat ceramah kat situ...diorang cakap budak2 tu stress sangat sbb mak bapak dok paksa/tekankan sgt ttg peksa/pelajaran...jadi diorang suruh masukkan ke hospital suruh rehat bagi ubat penenang....itu yang ada campur tangan hospital tu..
    Ntah dah berapa ramai dah bomoh yang datang, MJ...tak tahu lah benda nak jadi klu kesedaran ttg agama pun kurang...aqidah kurang mantap...ada satu kali tu bomoh datang, tinggal plak hantu raya dia kat situ..tambah kalut lagi...

    Guru besar pun...InsyaAllah pun dah' kena duk kat tengkuk'...'terhalang' dari buat apa yang sepatutnya...guru besar baru gak tu...Wallahu 'Alam...

    Saya cuma sampaikan berita yang saya tau saja...apa jua komen dan nasihat serta pandangan saya akan terima, InsyaAllah..

    Namun semua yang berlaku ada hikmahnya...hanya Dia yg Maha mengetahui...

    ReplyDelete
  21. petikan lirik XPDC — Ntahapahapantah
    ..... Orang naik ke bulan
    Pakai kereta lembu
    Pergi bukit belacan
    Mandi air susu
    Oh mak oh bapak
    Dunia nak terbalik ....

    Assalamualaikum WBT.. dan maaf sekiranya komen saya ini seperti spam, saya bukan seorang yang pandai dalam berkarya/menulis tetapi topik ini agak menarik dan saya juga ingin menyuarakan komen saya. Terima kasih kepada saudara emjayjb atas karya-karya artikel yang amat menarik. Inilah dilemma masyarakat kita yang terus berlaku malah realiti kehidupan semakin konon-konon moden…. dunia sudah terbalik seperti lirik XPDC. Pergi ke Mekah beli toyol. Pergi ke makam wali minta nombor ekor. Pergi ke bomoh minta berkat dan pertolongan Allah S.W.T.

    Saya teramat-amat setuju dengan pendapat/pandangan sdr tentang tindakan mengambil perkhidmatan bomoh ialah semata2 mencampur-adukkan hak / batil dan perbuatan yg syirik dan dilaknat Allah. Dan sekadar analisa saya, sememangnya bangsa beragama lain selain Islam sudah pun menganalisa isu ini, dan sudahpun ketawa terbahak-bahak. Inilah modal gereja atau kuil. Orang Islam kata diorang kafir tapi orang Islam pulak syirik... terang-terangan pulak kat TV.. tanpa rasa bersalah pulak tu. Hadha** betul. Yang kesian generasi saya.. generasi muda apatah lagi generasi remaja dan kebawah... mestilah lagi konfius. Maka bertambah banyaklah box office filem susuk dan makin bertambah banyak la orang pakai susuk. Heheh..

    Ini saya kongsi info saya.. bulan lepas terdapat kes kerasukan yg lebih parah berlaku di Institusi Agama Islam yang terkemuka di muka bumi ( konon-konon ) iaitu Universiti Islam Antarabangsa atau dengan nama glamornya International Islamic University Malaysia (IIUM). Beberapa kes kerasukan yang melibatkan siswasah perempuan yang kerasukan sehingga ada yang dihospitalkan.. yg hampir mati pun ada ( Traumatic effects of Hysteria / Polar hysteria related to suicidal cases ). Yang kelakarnya eh silap.. yang lucunya tak boleh juga selesai. Ni Peringkat Islam International ni. Mangsa disuruh pulang dan rujuk kepada bomoh peribadi/keluarga masing2. Hahaha.. Astargfirullah tergelak pulak. Maaf saya ter-emosi kerana terlalu banyak kes2 berkaitan ini berlaku dan terlalu fed-up dah. Dah muak dah. Yang buat saya heran tu kalau setakat sekolah SMK / SMK Agama kene gangguan tu acceptable tapi ini Islamic Universiti.. International pulak tu dan banyaaak sekali melahirkan ulamak / bakal ulamak / alamak... Kata ramai PhD, para-para2 international imams and Al-jeehad yang super power tentang ilmu Quran & Hadith, syariah, ilmu itu ilmu ini takkan masalah jin tolol pun tak boleh settle. Pastu divert the case kat bomoh. Kalau Tun Mahathir dengan statementnya ‘… Umno is completely paralyzed’, Saya dengan statement .. ‘Our government.. oops our country’s Islamic ordinances and the Islamic constitution is completely paralyzed’. ( This is non-political.. Jgn salah faham  ). Senario Islam di tanah air ini tercemar sekiranya kita terus-menerus mempopularkan/mendewa-dewakan/menagung-agungkan community service bomoh ni kerana satu sebab. Syirik!!!

    Persoalannya habis kalau bukan bomoh.. siapa pulak? Kita tunding laa jari kat Mufti.. ape lagi… asyik dok sibuk ngan angkat sumpah Al-Quran laa.. cerai sms laa... ni masalah realiti ni. Mana Dr Mohd Asri Zainul Abidin..? Hello Dr. Masyitah..? Mana mufti2 yang lain? Fatwa debat fatwa debat fatwa debat fatwa debat fatwa debat. Sekali-sekali nak jugak tengok THE PRACTICAL OF AL-QURAN, AL- HADITHS AND AS-SUNNAH, karomah-karomah dan kesan berkat doa mufti@perwaris nabi. Takkan perihal jin tolol ni pun tak bleh settle kut.. tak malu ke dengan Tok Moh2 yang sedang mendapat news coverage. Tok Bomoh lagi hebat dari cert. PhD? Atau biar jer bomoh2 gantikan tempat mufti2 ni. Turun padang laa sekali kasi showdown and lockdown kat bomoh2 seMelaysia bahawa Mufti/jabatan agama/ulamak dsb masih berkaliber, dan punya amal ibadah yg berbekas serta karomah-karomah ( macam ulamak Tanah Melayu zaman dulu.. takde PhD pun tapi settle kerja ). Ke korang pun pakai bomoh kat Bacaria/Mastika/Wawancara/ Majalah Seni Beladiri/Pedang Se

    ReplyDelete
  22. Waalaikumussalam wbh starfz

    Selamat datang starfz ke Laman Emjay semoga kehadiran mu membawa 1000 rahmat.

    Syukur alhamdulillah tepat sekali dikau bermadah. Saya sangat menyokong tulisan sdr sebanyak 1000%.

    Saya ingin menambah di sini, mungkin jikalau diadakan usaha menambahbiak amalan sufi dan tarekat di Malaysia ini, ramai antara para mufti (bukan semua) yang boleh diharapkan kerana itu adalah antara kehebatan mereka sebagaimana mufti ******.

    Berkenaan kes histeria ini para mufti memang sudah ada senapang tetapi mungkin mereka tidak tahu menembak atau tiada peluru.

    Sekian wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  23. Waalaikumussalam wbh

    Saya cuba menjawab persoalan yang diajukan sedaya upaya saya.

    Bagi perkara 1. di atas, komen saya ialah hampir semua sekolah di Malaysia memang begitu kerana ada pelajar lelaki dan perempuan tetapi mengapa sekolah lain tidak kena??

    Bagi perkara 2. di atas, komen saya ialah Tanah Melayu dan Malaysia Barat asalnya adalah hutan belantara. Setiap tahun ada sahaja hutan yang dibersihkan untuk dibuat ladang/kebun dan kawasan perumahan, mengapa kebanyakan mereka tidak diganggu??

    Bagi perkara 3. di atas, komen saya ialah bukankah tempat kotor dan tandas adalah kegemaran dan tempat tinggal jin sebagaimana hadis Rasullullah s.a.w. telah bersabda: "Sesungguhnya pada tiap-tiap tempat pembuangan kotoran ada didatangi jin, kerana itu bila salah seorang kamu datang ke tandas maka hendaklah ia mengucapkan doa: " Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadamu dari jin lelaki dan perempuan" (HR. Abu Dawud)

    Maka dengan penjelasan ini saya kurang bersetuju dengan penjelasan emak lynna1976

    Emjay

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum wbh

    Sdr lynna1976 ada menulis begini
    "Pada suatu pagi tu, sekolah tersebut ada buat bacaan Yasin beramai2 ( masa budak2 tahfiz tu datang la ). Mak saya kebetulan lalu la kat sekolah tu..memang boleh nampak dari luar pagar...perasan atau tidak/ disengajakan atau tidak, disatu ruang kosong ditengah2 majlis tersebut, menumpanglah 'tok sami/ ahli agama mrk' sekali membaca Yasin dan biji tasbihnya besar bukan main... mak saya tegur gak nape nyebok kat situ?..tak pasal2 plak mak saya yg tgh bawak moto diserangnya...bergegar moto mak saya..nasib baik tak accident..."

    Berdasarkan perbincangan saya dengan lynna1976, ibunya memang ada mengamalkan pelbagai ilmu yang berlawanan dengan Islam. Apabila seseorang mengamalkan ilmu yang berlawanan dengan Islam, pada satu tahap syaitan akan membantu pengamalnya dengan pelbagai perkara misteri seperti boleh nampak syaitan sebagaimana kisah saya bertajuk Pengalaman bersama orang kerasukan di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/18. Itulah juga sebabnya satu ketika dahulu, pengikut Al Arqam boleh nampak Abuya pada bulan yang mengambang sedangkan orang lain tidak boleh nampak.

    Apabila ibu lynna1976 mengamalkan ilmu yang berlawanan dengan Islam, maka beliau sudah terdedah kepada permainan syaitan dan situasi motor emak lynna1976 di serang syaitan adalah salah satu permainan syaitan. Apabila Allah SWT menarik rahmatNya maka manusia didedahkan Allah SWT kepada permainan syaitan ini. Ingatlah bahawa sihir, histeria seperti di SMK Tanjung Lumpur dan serangan ke atas motor emak lynna1976 adalah antara pelbagai permainan syaitan yang bertujuan untuk semakin menyesatkan manusia agar masuk ke neraka bersama-sama syaitan ini.

    Sekian wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum...

    terima kasih dengan pandangan MJ tu...
    saya ni suara tak laku...nak berkeras mak sendiri....saya sedih sebenarnya...

    saya pun sangat setuju dgn pandangan starfz tu...dan saya pun tak paham kenapa campurtangan mufti atau orang jabatan agama takda...takda dengar cerita plak guru besar dia tepon ke sana minta bantuan...tak dpt nak pk sy kenapa..mati akal ker? panik ker?..entoh..jadi belek punya belek...berbalik pada hipotesis kita tu lah...

    Nantilah saya usulkan pada ustaz saya...InsyaAllah...supaya Allah bagi saya masa dan peluang untuk saya berbuat sesuatu....

    Saya minta izin untuk print out page article ni...untuk difahami dan sbg buktinya...sbb sy tak pandai berhujah..itu kelemahan saya...walaupun idea atau fakta ada dlm kepala saya..tp tak dpt nak keluarkan....

    ReplyDelete
  26. Waalaikumussalam wbh

    Semoga lynna1976 serta keluarga sentiasa dilimpahi Allah rahmat dan berkatNya.

    Untuk copy paste dan print tu, kecil tapak tangan nyiru saya tadahkan.

    Emjay

    ReplyDelete
  27. tambahan:

    berita terbaru ..ada pengamal perubatan dari perak sukarela datang 'membersihkan' persekitaran..baru2 ni sebelum cuti sekolah..air limau disimbah didalam surau tempat pelajar yg kena histeria ditempatkan....sy geleng kepala dengar cerita ni..dan makin sedih...tak lama lagi dia akan datang lagi pantau keadaan...dan sambung apa yang patut la gamaknya...Wallhu 'Alam...

    ReplyDelete
  28. Dalam ilmu perbomohan Melayu (sesat) memang terdapat pelbagai ilmu yang boleh digunakan untuk "membersihkan" atau mengelak dari gangguan syaitan ini seperti penggunaan kemenyan, buluh tumpat, kayu tas, tahi besi, pelbagai tangkal lain, garam, lada hitam, kacang hijau dsbnya selain yang dinyatakan oleh lynna1976 di atas.

    Namun ketahuilah bahawa kaedah ini tidak dibenarkan di dalam Islam!!!!

    Emjay

    ReplyDelete
  29. BERANI KERANA BENAR
    TAKUT KERANA SALAH
    Orang yg menyampaikan kebenaran tak perlu takut2 untuk mendedahkan identitinya yg sebenar
    Hanya orang yg bersalah sahaja takut untuk mendedahkan identitinya yg sebenar
    Saya pasti tentu ramai peminat setia emjay ingin mengetahui identitinya yg sebenar
    SAYA CABAR AWAK EMJAY

    ReplyDelete
  30. apasal nak tau sangat identiti orang siapa, sebelum menilai orang baik anda menilai diri anda dulu...ingat anda tu sapa...dan apa guna kamu cabar2 orang tak menentu...saja nak bermusuh ngan orang macam tu?...macam ni sikap awak...maaf sebab menegur...awak...Huzaimi..

    ReplyDelete
  31. Saudara ku habrashid dan pembaca sekelian

    huzaimi9 tu marah sangat pasal saya menyentuh CVT. Maklumlah dia ni terlibat dengan CVT. Nak berhujah dah tiada hujah. Mengata orang tak tunjuk identiti tetapi dia pun tak tunjuk identiti. Biarkanlah dia.

    Emjay

    ReplyDelete
  32. Kenapa saya nak tahu identiti emjay yg sebenar?

    Salam buat para sahabatku sekalian.

    Baru-baru ini saya ada menulis dua artikel khas ditujukan buat Emjayjb ini.

    Pertama, artikel tentang siapakah Emjayjb ini sebenarnya.Sila klik:

    http://tablighster.multiply.com/photos/album/3/Siapakah_Emja yjb_

    Kedua, artikel tentang misteri kehilangan blognya itu selepas saya mendedahkan identitinya itu. Sila klik:

    http://tablighster.multiply.com/photos/album/5/Emjayjb_Does_ Not_Exist

    Jika saudara sekalian mempunyai masa lapang jemputlah berkunjung ke sana.

    Ikhlas,

    Tablighster

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum kepada semua pembaca.
    Saya sekadar berkonsi pendapat.Saya pernah mengajar di beberapa buah sekolah dan sedang mengajar di sekolah aliran biasa dan pelajarnya pun ada yang pandai dan ada yang tidak.Kejadian hiisteria yg semakin berleluasa ini sebenarnya ada hikmahnya yg tersendiri.Antaranya ialah

    a) Masyarakat membuka mata mengenai kepentingan Islam dan mengamakannya dalam hidup.

    b) Pihak pentadbir dan guru-guru tidak terlalu ghairah mendidik pelajar mengikut cara yg dilarang dalam Islam seperti

    i) Menganjurkan pertandingan karoeke ,menari dan sebagainya.Banyak sekolah lagi sebenarnya yg masih anjur benda benda mcm ini.

    ii) Pihak sekolah menyedari mengenai kepentingan mengadakan majlis-majlis agama.Sesetengah pentadbir menganggap membaca yasin yg terlalu kerap merugikan masa.Sedangkan kalau kita lihat di sesetengah sekolah agama dan sekolah berasrama penuh dan sebagainya byk baca yasin sedangkan pelajar tidak mundur pun malah lebih cemerlang resultnya.

    Sebenarnya byk lg saya nak tulis tp tak cukup masa.


    Saya teruskan dengan perkara yang saya hendak cadangkan ialah(sebagai penambahan kepada yg ustaz sebut)

    1. Pihak pentadbir perlu memperkukuhkan perlaksanaan ajaran Islam di sekolah seperti:

    a Banyakkan buat majlis bacaan yasin.Kerah semua guru-guru islam dan pelajarnya turun.Biasanya melalui pemerhatian saya.ada pentadbir dan guru yg tidak berminat untuk turun padang ke majlis ini.Semoga guru-guru ini terdidik sama dan menambah keberkatan kepada sekolah tersebut.Janganlah hanya menyerahkan bulat-bulat kepada Panitia Pendidikan Islam yg sesetengahnya hanya ada 2 atau 4 orang guru agama seperti di sekolah saya.Tugas mendidik tanggungjawab bersama.Semoga syaitan pun takut untuk mendekati warga sekolah.

    2.Pihak pentdbir perlu tegas dan ambil berat mengenai pemakaikan yang sopan kepada pelajar wanita.Ramai pelajar yg masih bersetokin pendek ,berkain pendek nampak betis ckit.Ambil tindakan kepada pelajar yg pakai lengan pendek dan baju "adik" .Nasihatkan kepada guru-guru sama.Persekitaran yg tidak Islamik mengundang syaitan menjadi pendamping.

    Kadang-kadang pentadbir jga menghadapi masalah kerana setahu saya tidak ada satu undang-undang di Malaysia yg mengatakan pelajar wanita Islam wajib bertudung ke sekolah.Tp masih ada pentadbir sekolah yg berani membuat dasar tersebut yg mana semua Islam wajib bertudung.saya tabik pentadbir jenis ini.

    3. Adakah program solat berjemaah di sekolah .Dengan cara ini pelajar akan solat.Sesetengah pelajar tidak mempunyai daya ketahanan yg kuat kerana sesetengahnya tak solat dan jarang-jarang solat.Bila badan lemah maka kawannya syaitan.

    4.Jangan terlalu takut dengan kerugian masa kerana buat benda elok.Insyaallah Allah balas dengan yg lain.Kalau pelajar pandai tetapi tak amal Islam ,belum dikira berjaya.

    5. Melalui pemerhatian saya, buatlah program akademik banyak mana pun kalau Allah tak izin tak jadi.Jangan terlalu fikir ganjaran ikut teori barat
    Contohnya study hard+ usaha = good result.
    Kita

    6. Guru-guru hendaklah menjadi contoh yg baik kepada pelajar.Kadang kadang kesian kepada pelajar yg masih mencari-cari ilmu agama kerana disogokkan dengan benda yg bertentangan dengan agama.Biasanya pelajar akan ikut arahan guru.

    7 Hormatlah kepada agama Islam sebagai agama yg benar.Ni kadang saya tengok, bulan puasa pun cikgu dok pasang lagu-lagu yg melalaikan dalam bilik guru.

    8. Sesetengahnya siap buat request lagu-lagu pada masa rehatdan sebagainya.Pentadbir dan guru ada kuasa menghalang benda tak elok.didiklah pelajar karah kebaikan.

    Ini hanya pendapat peribadi saya sebagai seorang guru yg sudah berkhidmat di beberapa buah sekolah selama lebih kurang 8 tahun.

    Saya memohon maaf andainya pendapat ini mengguris mana-mana pihak.niat saya cuma satu iaitu marilah sama-sama mendidik pelajar kearah menghayati ISLAM.

    ReplyDelete
  34. Sambungan.

    Syabas saya ucapkan kepada Emjay yg kendalikan blog ini.jangan diambil kira kata kata yg menyakitkan hati. kerana sesetengah they do nothing.Kalau nak tunggu baik baru nak berdakwah alamatnya hancur masyarakat Islam. Kepda pengunjung blog ini kalau nak kritik biarlah berhemah.Kalau nak berparti pun biarlah berhemah.

    Kita masuk blog orang mcm masuk rumah oranglah.Kalau buka pintu rumah orang maki hamun menggambarkan sikap anda yg tidak elok.Walaupun kita tak kenal pemberi komen tp dari ayatnya kita kenal bagaimana peribadinya.

    Kita sepatutnya berbincang cara untuk menangani bukanlah membuat hipotesis rambang.Contohnya yg komen pasal starfz (mohon maaf)
    Syaitan ni kat uia pun ader.Kita jgn ingat uia mesti tak der syaitan.Siapa yg tak kuat dia kena.Sesetengahnya yg kuat agama pun kena sbb badan lemah.Saya pernah duduk UIA saya tahu keadaanya.Ada yg baru pakai tudung sbb dipaksa.At least ada benda UIA buat.Ada benda yg baik dan ada benda yg buruk di UIA..Jgn sebab di UIA kita kutuk dia.

    Berilah peluang untuk Islam berkembang.Jangan bila institusi agama buat benda tak elok kita hentam habis habisan seolah olah mereka ini malaikat atau nabi yg maksum.Kadangkala saya melihat orang kritianjarang mengutuk paderi mereka malah memberi sokongan.

    Orang kita suka mengutuk alim ulamak terutamanya yg berlainan politik.Sesetengahnya yg mengutuk pun tidak menggambarkan akhlak yg mulia.ingatlah bila anda memberi komen ia dibaca oleh ribuan orang adn tidak tahu selama berapa lama.

    Biarlah beradab dan jgn sampai org memaca komen anda orang mengatakan yg sebaliknya.

    Sekali mohon maaf jika tersilap bicara kerana saya juga insan biasa dan byk kekurangan.


    Kalau anda sendiri atau saudara anda yg baik dan alim dan terkena bagaimana?Adakah anda boleh berlapang dada diperlekehkan oleh org lain seperti mana statement anda

    P/SSekadar periiingatan untuk diri sendiri juga

    ReplyDelete
  35. Amnannazeera...hab rashid bersuju sangat apa yang anda sampaikan ...moga-moga usaha-usaha baik ini akan terus berkembang...dan penting kita dapat keampunan dan magfirah-Nya (Allah Swt)...

    ReplyDelete
  36. ..eh..saya nak tanye tu REIKI to macam amalan bomoh ke?

    ReplyDelete
  37. Assalamualaikum wbh

    Begitulah amalan perbomohan sesat dengan REIKI tu sama. Begitu juga dengan yang seangkatan dengan REIKI tu.

    Emjay

    ReplyDelete
  38. ASSALAMUALAIKUM - pandangan penulis blog ini, adalah pandangan peribadinya dan kajiannya. Oleh itu wajar dihormati dan dinilai.

    TETAPI - tidak boleh juga menghukum bomoh yang kadang2 disalah tafsir oleh media. Kadang2 ianya ustaz yang mengetahui selok belok perkara ghaib, tapi dicam media sebagai bomoh. Ilmu berkaitan dengan jin, sihir, ilmu hitam, mistik dan kebatinan memang Allah beri kepada manusia. Sila baca kisah malaikat Harut & Marut, dan ia memang wujud.

    - sebagai org islam, wajib beriman dengan perkara ghaib dengan syarat tidak mensyirikkan Allah, (seperti takutkan jin lebih dari takutkan Allah dll.)

    KENAPA ORANG ISLAM AJA KENA SERANG (HISTERIA)???

    - ini mungkin tafsiran aku sendiri, barangkali kita boleh nilai. Yang pertama, kerana Islam tu, penganutnya menyembah Allah, kerana itu mereka ini sentiasa diserang oleh syaitan dan iblis yang NYATA musuh manusia seperti disebut di dalam al-Qur'an. Syaitan tak suka manusia menyembah Allah.

    -KACAU TEMPAT TINGGAL SYAITAN??

    -syaitan ada di mana2. Tak semestinya ade buat kampung. Tapi memang wujud perkampungan2 makhluk halus selain syaitan. boleh jadi jin (kafir atau muslim). Sebaik2 jin (islam), adalah sejahat2 manusia. Umumnya jin2 ini suka tinggal di hutan2, rumah2 kosong yang lama ditinggalkan. (sila rujuk hadith & athar sahabat mengenai jin).

    ABIH ORANG KAFIRRR???

    - satu, mereka dah memang mensyirikkan Allah. jadi tidak perlu syaitan bersusah payah hendak menyuruh mereka syirik kepada Allah. ini hanya satu pandangan dan harus dinilai. Ini kerana memang sudah janji iblis itu sendiri hendak menyesatkan umat nabi Adam hingga ke akhirat nanti.

    - dua, orang kafir ini (selain islam), pembantu mereka adalah jin2 kafir dan syaitan. Ada disebutkan didalam alQur'an, bahawa wali-wali bagi orang mu'min itu Allah dan wali2 bagi orang kafir itu adalah syitan (sila rujuk al-Qur'an). jadi, bila mereka kacau 'perkampungan' jin atau makhluk yang seerti dengannya, maka tidak menjadi masalah kerana ' wali2 ' mereka itu (syaitan), dah bantu mereka untuk bersekongkol dengan jin2 dan syaitan2 di perkampungan tersebut.Ini cuma pandangan dan berhak dikaji dan dinilai.

    AKHIR KATA, wajib beriman dengan perkara ghaib dan tidak mensyirikkan Allah. Hormati pandangan setiap orang, kerana SETIAP ILMU itu ada AHLINYA. justeru, kalau ada perselisihan, kita bantu untuk memurnikannya dan jangan memburukkannya. Mungkin setiap kita lemah dari satu2 sudut, maka kita ingatkan sesama kita. Sesungguhnya semua orang islam itu bersaudara. Sayang dan takut diri kita jatuh ke lembah syirik, maka kita pun ingatkanlah saudara2 kita dan jangan kita menyisihkannya.
    Sedih juga dengan segelintir DOKTOR2 MODEN yang menafikan tentang adanya perkara2 ghaib (seperti dalam surat khabar terkemuka yang menyentuh isu hiteria ini). Sehingga ada DOKTOR mengatakan jin dan hantu ini sebagai "karut marut". Kan ke syirik tu, tak percaya kepada perkara ghaib, walhal ALlah sendiri telah sebut tentang jin di dalam kalamNya al-Qur'an. Inilah bila pengaruh barat dah meresapi fikiran. Andai jin2 ini merupakan penyebab histeria, maka DOKTOR2 juga kenalah kaji bab jin pula, belajar. tak salah pun. Malah semakin bertambah pula ilmu perubatannya. Itulah saranan al-Qur'an. Jangan tinggalkan sebahagian perkara semata2 menyanjung sebahagian perkara. Laksanakan semuanya.

    ..seperkara akhir yang perlu dimaklumkan, kita ini dah di AKHIR ZAMAN..jadi perkara pelik2 memang banyak berlaku sebab ALLah nak ingatkan manusia kepadaNYA..kiamat dah dekat. (kaji bab akhir zaman. www.ikhwan-global-locus.info/)

    WALLAHU A'LAM. WASSALAMUALAIKUM.

    ReplyDelete
  39. Assalammualaikum...mungkin saya ingin menambah sedikit2!....Ini pandangan saya sendiri...mengenai Makhluk halus....Jin & Syaitan, tukang sihir, perbomohan dan sewaktu dengannya...pada pandangan saya jin& syaitan kita kena percaya tetang kewujudannya dan banyak sekali ayat2 Al-Quran menceritakan kedudukan jin & syaitan...tapi ingat janganlah sekali2 kamu jadikan kalangan mereka wali bagi kamu kerana mereka musuh kamu yang nyata....mereka langsung tiada kuasa untuk memudaratkan manusia.....jadi jangan takut dengan mereka...takutlah dengan Allah...(laahaulawalla ku ata ila billahi aliyul Azim)...sama juga Ahli2 sihir, pengamal perubatan paranomal..yang mendakwa mereka tahu Alam mistik...
    disini saya ingin menerangkan sebab apa orang kita terutamanya masyarakat melayu...terlalu percaya benda2 tersebut mempunyai kuasa2 tertentu..... sebab mereka dididik lagi kecil lagi dengan orang tua mereka....jangan keluar sekian2 waktu ada hantu....(nak tanya hantu ni wujud ker)???
    pada hal dalam Al-Quran tidak di sebut langsung cerita hantu....yang ada jin, Syaitan, iblis, tukang2 sihir..dan sekutunya...cuba anda sebut hantu...laju2 apa jadi perkataan2...sudah semestinya Tuhan...betul tak...? kita di suruh takut kat tuhan bukan hantu....mereka tiada kuasa langsung...(*bertepatan dengan ayat Al-quran surah Az-Zummar ayat (38)....ertinya: Dan sesungguhnya jika kamu bertanya kepada mereka: ' Siapakah yang menciptakan langit dan bumi?"". nescaya mereka menjawab: "Allah". Katakanlah: "Maka terangkanlah kepadaku tentang apa yang kamu seru selain daripada Allah, Jika Allah hendak datangkan kemudaratan kepadaku, Apakah berhala-berhalamu (Tangkal, azimat, bomoh,Reiki,Ahli sihir & sewaktu dengannya) itu dapat menghilangkan kemudaratan itu, atau jika Allah hendak memberi rahmat kepadaku, Apakah mereka dapat mencegah/menahan rahmatNya?. Katakanlah: "Cukuplah Allah bagiku.." Kepada-Nyalah bertawakkal orang-orang yang berserah diri....)

    sebenar makhluk halus(Jin, syaitan & iblis) ini makhluk yang tidak berjisim tetapi berjirim...tetapi mereka berubah apa yang kita percaya...kalu kita percaya Syaitan (pontianak/contoh)...makhluk yang pakai baju labuh warna putih/kuning/merah/hitam...pastu boleh cabut kepala letak tepi...kepala boleh bergolek2, sifatnya menangis pastu gelak(mengilai)...mereka akan muncul apa yang kita percayakan...sebab kita di latih oleh datuk-moyang kita dengan rupa2 demikian...jadi benda yang tiada kuasa pada asalnya...bila di puja dan diagong akan menjadi kuat...apabila diri kita ni lemah daripada mereka.....ada orang tanya yang kena sampuktu macammana pula????....jawapannya ...ialah makhluk tersebut dapat masuk dalam badan kita melalui peredaran darah dalam badan kita...kadang saja duduk menompang...tu yang macam kena stroktu ( angin ahmar)...ada tu bila dah masuk dalam badan mata merah...mula perubahan muka...suara..yang selalu kita tengok dalam wayang gambar...pastu datanglah macam2 pengamal paranomal padahal mereka sama jer!..TAKDE BEZANYER!...macam2lah nah ambil tahi besini, kayu tas, kayu koka ni,tangkalni, ambik kemenyan ni ambik kulit babi ini....gantungkan kat leher, pakai kat tangan, tanam kat depan rumah, letak kat atas pintu masuk,keluar,tingkap, rendam minum airnya, rebus secukup rasa,& macam pelik2 kita dengar..

    ingatlah bila kita cari mereka....rahmat Allah akan jauh...apatah nak tolong kita, lagi datang bermacam2 musibah yang melanda kat kita, sakittu, sakit ni yang tak pernah kebiasaan kita dengar...bukan saja syirik kita lakukan,,, impaknya iman kita gugur, gugur Islam, gugurnya akidah...senang sesat yang sangat jauh.....

    jadi minta Ampunlah dengan Allah...jauhkanlah diri dari pengamal paranomal....walaupun siapapun dia....Ingat Allah sangat hampir kepada orang2 yang selalu bergantung harapan dengan-Nya.... sekian daripada habrashid...minta ampun...minta maaf...minta halalkan percakapan...moga2 kita bersihkan diri,,,dari sifat bangga,riak dan cakap besar...jadi senyum2lah selalu, minta maaf mak,pak,pak cik, makcik, yang sudi membaca tulisan sa

    ReplyDelete
  40. Salam

    Saya terpanggil untuk komen. Saya bersetuju dgn saudara emjay dan pandangan beliau dalam page ni secara keseluruhan. Ingin saya berkongsi pengalaman. 7 tahun dulu sebelum nikah, selepas bertunang, suami saya mula sakit, penyakitnya berlarutan setelah bernikah selama 1 setengah tahun. Lebih daripada 4 hospital di luar negara yg kami lawati dan beberapa di dalam negara. Tetapi, doktor mengatakan tiada ada apa pun masalah dgn suami saya secara klinikal. Apabila suami saya berkeras memang dia rasa sakit amat sangat dan terlalu letih (fatigue) yg luar biasa, doktor menyatakan yg kemungkinan dia mempunyai masalah psykologi. Mengenali suami, saya pastu dia bukan mengalami masalah psikologi tetapi hanya alasan daripada doktor yg sudah hilang akal apa punca penyakitnya. Saya juga pernah nampak kulit badannya bertukar merah seperti terbakar setiap kali terkena air di badannya. Untuk dipendekkan cerita, macam2 usaha dilakukan termasuk berjumpa bomoh islam. Tetapi, ayah saya sentiasa menasihati saya agar bersolat hajat dan tahajjud secara berseorangan. Semasa itu, saya mengandung anak sulung. Selain dari itu, ayah menasihati agar saya membaca ayat2 Manzil dan juga doa abu darda setelah selesai. Tidak pernah saya lupa utk membacanya setiap kali selepas maghrib dan subuh. ALhamdullilah, setelah setahun, suami beransur sembuh. Alhamdulliah sekarang kami menjalani kehidupan seperti biasa. Rasullah S.A.W pernah menasihati rakannya di mana anaknya yg sakit hampir mati utk diberikan air yg telah dibacakan ayat manzil, atau yg dilarutkan dgn ayat2 manzil yg ditulis dia tas kertas. Juga dinasihati dibacakan kepada org yg dikatakan "gila".

    Saya hanya ingin berkongsi pengalaman dan juga menasihati saudara saudari tentang kelebihan ayat2 manzil yg dipetik dari Al Quran.

    Bomoh, pawang dan sebagainya tiada kuasa. Ubat, pill dan sbgnya hanyalah asbab.

    Wallahu'alam.

    ReplyDelete
  41. Assalamualaikum wbh
    anakmamee dan pembaca sekelian

    Puas saya mencari dalam buku hadis-hadis Rasulullah SAW tentang membacakan ayat Al Quran atau ayat Manzil ke atas air tetapi tidak berjumpa. Saya rujukkan kepada muhaddisin juga mereka menafikan Rasulullah pernah membacakan ayat Al Quran atau ayat manzil kepada air. Apatah lagi menulis ayat-ayat manzil ke atas kertas memang tidak pernah dilakukan oleh rasulullah SAW.

    Janganlah kita berbuat fitnah ke atas rasulullah kerana besar dan berat sekali hukumnya.

    Sila ambil perhatian kepada semua pembaca Laman Emjay sekelian.


    Emjay

    ReplyDelete
  42. tanye skit ye.......

    awak nie sealiran "Rasul" Dahri ker.....?

    banyak sgt dah awak kondem cara2 ruqyah dan pengubatan Islam......
    ustaz Harun Din pun awk kate sesat...........ape sebenarnye nih.......
    awk nie panas ke, gile isim....

    macam mane lak ngan kisah rasulullah penah usir syaitan?
    ulama' zaman dahulu?
    awk siape? Tuhan ke?

    ReplyDelete
  43. Jawab sikit ye.

    Orang kalau dah begitu, susah nak nampak kebenaran.

    Apa atau bahagian mana dari artikel saya di atas yang tidak betul??

    Emjay

    ReplyDelete
  44. Aper la tulis macam ni.."rawatan D**** S**** "cuba tulis nama penuh...jangan sampai menimbul kan syak atau fitnah....kan senang tulis nama nya yang sebenar...kenapa..?takut ka....kalau benar jangan la takut.

    ReplyDelete
  45. Aku rasa,Utm skudai aman bukan sebab Darussyifa pindah,tapi ada big brother kat situ.Big brother tu la yang support jin kat utm sekarang ni.Darussyifa mungkin ancaman kepada jin-jin kat utm skudai tu,tapi bila dah tak ada barulah jin-jin senang berpesta kat situ.

    ReplyDelete
  46. pelik dan hairan kenapa tuan punya blog ni tak tunjuk muka???

    saya nak kenal sangat dengan anda wahai ustaz..

    bukan ape, tiada ape ape niat yg jahat pon...

    dan saya yakin klu ustaz tunjuk muka pon, ustaz xkan rase riak, takbur. etc, sbb anda seorg ustaz, mesti tahu mengatasi perasaan seperti itu..

    http://www.zaharuddin.net/

    sbg contoh je...tiada ape2 niat..

    peace

    ReplyDelete
  47. Assalamu'alaikum..ni sekolah lama saya...hehehe

    ReplyDelete
  48. Waalaikumussalam wbh

    Tiada sebarang cerita lanjut ke?

    Emjay

    ReplyDelete
  49. Aku tahu engkau tu dengki kerana orang tak panggil engkau pegi berubat (tak dapat nak tunjuk skill). Jadi engkau pun comment macam-macam. Aku bukan tak kenal engkau tu hati busuk, macam mana engkau boleh belajar agama pastu tuduh orang bukan-bukan. Engkau duduklah dalam UTM tu diam-diam. Kalau engkau yang pegi berubat pun, bukannya engkau yang jadi penyembuh. BODOO.

    ReplyDelete
  50. KO NAK SANGAT TENGOK MUKA AKU YANG HANDSOME NI. KO INGAT AKU DAYUS KE? KAU CABAR AKU YE. NAK SANGAT TENGOK........... HA...HA...HA. ADA BERANI..........

    ReplyDelete
  51. kenapa ko padam aku punya comment........ klu ko takut, ko sorok je muka ko tu dalam seluar.

    ReplyDelete