Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ pembaca mukmin sekelian

.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Selamat datang ke Laman Emjay. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik, hidayah, rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Aku telah tinggalkan pada kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya, (iaitu) Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya.

Friday 28 November 2008

Penipuan kepada umat manusia – kes susu rendah lemak



 Gambar 1: Disebelah kanan sekali adalah susu rendah lemak


Bismillahirrohmanirrohim – Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi maha penyayang.

Apabila kita membelikan makanan bagi keluarga kita, sejauh mana kita semua berfikir “adakah makanan ini selamat”. Kita semua perlu berfikir sedemikian kerana ada segolongan manusia yang memang inginkan kita semua tidak sihat. Apabila kita semua tidak sihat, mudahlah mereka mengawal Goyem (orang bukan Yahudi) dan mudahlah mereka mendapatkan keuntungan dengan menjualkan ubat mereka pula . Perlu diingat bahawa industri perubatan adalah sangat menguntungkan dan hampir kesemuanya dikuasai oleh puak Yahudi ini.

Nestle di Malaysia memasarkan pelbagai barangan termasuk Maggi mee, Nescafe dan Coffe-mate. Ketiga-tiga produk ini sangat merbahaya dan rakyat Malaysia terus menerus membelinya.

Kali ini saya ingin bercerita tentang penipuan segolongan manusia dengan tujuan untuk menjadikan umat manusia kurang sihat disamping mereka mendapat keuntungan kewangan yang lumayan. Penipuan ini dilakukan melalui penghasilan SUSU RENDAH LEMAK / LOW FAT MILK.

Susu seperti susu lembu adalah catu contoh terbaik berkenaan emulsi. Emulsi adalah proses di mana butir-butir lemak terampai di dalam air. Santan kelapa juga adalah satu contoh baik berkenaan emulsi. Lemak memang tidak boleh larut di dalam air dan lemak susu hanya terampai di dalam air.

Bagi sesiapa yang ingin membuat eksperimen mudah pembentukan emulsi, bolehlah mencuba eksperimen berikut. Ambil sedikit ethanol atau sebarang spirit. Masukkan sedikit minyak masak ke dalamnya dan kacau sehingga larut. Seterusnya masukkan campuran ethanol dengan minyak ini ke dalam air dan akan terbentuklah emulsi minyak yang berwarna putih macam susu atau macam santan kelapa.

Susu memang mengandungi banyak lemak dan itulah sebabnya ia berwarna putih kerana kehadiran butir lemak yang halus di dalamnya, sama seperti santan kelapa.  Apabila susu lembu segar yang baru diperah dibiarkan di dalam gelas yang lutsinar untuk beberapa jam,  butiran lemak di dalam susu ini akan naik ke atas kerana ketumpatannya yang lebih rendah berbanding air. Ini menyebabkan bahagian atas susu ini semakin berminyak dan berwarna putih manakala bahagian bawah semakin kurang berwarna putih. Hasil yang sama seperti ini juga dapat diperhatikan apabila membiarkan santan kelapa di dalam gelas lutsinar.

Dengan mencedok bahagian atas susu yang berlemak dan berwarna putih ini keluar dari gelas tersebut, apa yang terhasil ialah susu rendah lemak atau susu tanpa lemak. Susu lembu atau susu ibu mengandungi kesempurnaan zat makanan. Seorang bayi yang semata-mata menghisap susu ibu selama 2 tahun tanpa sebarang makanan lain insya-Allah akan menjadi kanak-kanak sihat. Begitulah juga anak lembu akan terus membesar menjadi sihat hanya dengan minum susu lembu ibunya. Namun sekiranya anak lembu yang baru lahir diberikan hanya dengan susu rendah lemak, insya-Allah anak lembu ini akan mati menjelang usianya 1 bulan.

Susu adalah satu ciptaan Allah SWT yang sangat sempurna dan ajaib sungguh. Berbagai khasiat perubatan sebagaimana yang telah saya sebutkan seperti mengubati gastrik, ulcer, paru-paru dan pelbagai penyakit lainnya. Adakah dengan membuang komponen lemak yang terdapat di dalam susu lembu ini masih menjadikan susu lembu ini sempurna dan ajaib???

Terdapat keseluruhan kelas makanan dari karbohidrat, protin, lemak, vitamin dan mineral di dalam susu lembu ini. Membuang lemak dari susu telah menyingkirkan komponen lemak daripada susu namun adakah semata-mata lemak sahaja yang disingkirkan daripada susu rendah lemak ini???????

Terdapat dua jenis Vitamin iaitu vitamin yang larut di dalam air dan vitamin yang larut di dalam di dalam lemak. Sila rujuk http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin untuk maklumat berkenaan vitamin secara lengkap.

Kumpulan pertama vitamin terdiri dari vitamin B1, B2, B3, B5, B6, Biotin, Asid Folik, B12 dan vitamin C adalah larut di dalam air manakala vitamin A, D, E dan K adalah terdiri daripada kumpulan kedua vitamin yang larut di dalam lemak.

Dengan menyingkirkan lemak dari susu, kita bukan sekadar kehilangan lemak namun segala vitamin yang larut di dalam lemak sebenarnya juga telah disingkirkan!.

Kehilangan vitamin-vitamin yang larut di dalam lemak melalui susu rendah lemak adalah satu tragedi. Kekurangan vitamin D sahaja sudah boleh menyebabkan berbagai kesan negatif. Sila baca artikel menarik kesan kekurangan vitamin D ini melalui http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2008/11/01/Vitamin-D-is-a-Key-Player-in-Your-Overall-Health.aspx dan artikel ini ada saya copy paste di bawah ini.

Susu mengandungi segala macam mineral yang diperlukan tubuh badan termasuk kandungan mineral terbanyak di dalam susu iaitu Kalsium dan Phosphorus. Kedua-dua mineral ini sangat diperlukan untuk pembentukan tulang yang sihat. Persoalan seterusnya ialah adakah dengan pengambilan susu rendah lemak ini akan menyebabkan kehilangan lemak dan vitamin yang larut dalam lemak sahaja??? Untuk memahami soalan cepumas ini, marilah kita memahami fungsi vitamin D berikut.

Vitamin D adalah larut dalam lemak. Penyingkiran lemak dari susu samalah juga sebagai penyingkiran vitamin D dan juga vitamin A, E dan K. Fungsi penting vitamin D adalah sebagaimana dijelaskan di dalam wikipedia iaitu membantu penyerapan kalsium dan Phosphorus dari makanan dalam usus kecil.

“•  Vitamin D regulates the calcium and phosphorus levels in the blood by promoting their absorption from food in the intestines, and by promoting re-absorption of calcium in the kidneys, which enables normal mineralization of bone and prevents hypocalcemic tetany. It is also needed for bone growth and bone remodeling by osteoblasts and osteoclasts  ..

•  Absent vitamin K or with drugs (particularly blood thinners) which interfere with Vitamin K metabolism, Vitamin D can promote soft tissue calcification.”

Ini membawa maksud bahawa sekiranya makanan di dalam usus kecil banyak mengandungi kalsium dan phosphorus yang amat berguna bagi tubuh tetapi dengan kekurangan vitamin D, penyerapan ke dalam tubuh boleh tidak berlaku atau sedikit sahaja yang berlaku. Ini membawa maksud, dengan kurangnya vitamin D, makanan yang kaya dengan kalsium dan phosphorus hanya menjadi sia-sia kerana tubuh tidak dapat menyerap secara keseluruhannya. Inilah yang berlaku dalam kes susu rendah lemak.

Susu lembu memang mengandungi banyak mineral termasuk kalsium dan phosphorus tetapi dengan mengambil susu rendah lemak, segala lemak berserta vitamin A. D, E dan K telah turut hilang. Kehilangan vitamin D dan K sebagaimana dijelaskan di atas menyebabkan kandungan kalsium dan phosphorus yang kaya di dalam susu tidak dapat dimanfaatkan oleh tubuh badan. Ini membawa maksud bahawa pengambilan susu rendah lemak menyebabkan:

1. Kehilangan lemak baik dari susu
2. Kehilangan Vitamin A, D, E dan K
3. Kehilangan mineral Kalsium dan Phosphorus kerana tubuh tidak dapat menyerap kesemuanya.
4. Kesan-kesan negatif sebagaimana dinyatakan di http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2008/11/01/Vitamin-D-is-a-Key-Player-in-Your-Overall-Health.aspx termasuk merosotnya tahap kesihatan.

Selain daripada isu kehilangan zat makanan yang penting dari susu rendah lemak, mari kita lihat pula isu harga susu rendah lemak. Sebagai perbandingan, kek berkrim sepatutnya berharga lebih mahal berbanding kek tanpa krim, begitulah susu penuh krim atau fullcream juga sewajarnyalah berharga lebih mahal berbanding susu rendah lemak. Ini dapat diterjemahkan melalui harga susu berikut:

Perkara                                                                         Harga
Fernleaf Instant 600gm (Susu rendah lemak)              13.80
Fernleaf Fullcream 600gm                                            15.20
Fernleaf Kuat Family Milk 2 Kg (Susu rendah lemak)   34.90
Fernleaf Fullcream Milk 2 Kg                                         45.50

Apa yang menjadi kemusykilan besar kepada saya ialah mengapakah susu Anlene dan Anlene  Gold menjadi sangat mahal mengalahkan harga susu fullcream sedangkan susu Anlene ini adalah diperbuat daripada susu rendah lemak? Cuba perhatikan harga berikut:

       Anlene 700gm  berharga             RM20.90
       Anlene Gold 700gm berharga      RM21.70

Keistimewaan susu Anlene menurut apa yang dijelaskan oleh pihak penjualnya adalah kandungan kalsiumnya yang tinggi. Harga sumber kalsium adalah sangat murah. Ambil sahaja kulit kupang yang dibuang oleh penternak kupang di Johor Bahru, dibersihkan dan dikisar sudah menjadi sumber kalsium. Namun dengan kandungan kalsium yang tinggi ini, adakah badan dapat memanfaatkannya dengan menyerap ke dalam tubuh sedangkan melalui penjelasan saya di atas, penyerapan kalsium ke dalam tubuh memerlukan vitamin D? Vitamin D yang terkandung di dalam susu telah dibuang apabila lemak susu telah diasingkan!

Bagi pandangan saya, hasrat pembeli susu Anlene untuk menambahkan kesihatan tulang hanya sekadar harapan semata-mata. Membelanjakan wang yang mahal untuk membeli kononnya “susu premium” susu Anlene hanya seperti mengejar fatamorgana. Duit habis tetapi hasilnya tiada atau sangat rendah.

Kes Anlene ini sebenarnya mirip peniaga Malaysia yang ingin memasarkan baju berkualiti dengan harga murah ke Brunei. Pakaian berharga RM150 berkualiti tinggi di Malaysia dapat dipasarkan di Brunei selepas kos penghantaran, cukai dsbnya (1 $ Brunei = RM2.40) dengan harga Brunei $100. Namun hakikatnya sekiranya pakaian ini dijual di Brunei dengan harga Brunei $100, insya-Allah tidak ramai yang membelinya tetapi sekiranya pakaian ini dijual dengan harga Brunei$200 atau lebih, insya-Allah laris jualannya.

Inilah yang berlaku ke atas susu Anlene Gold. Berbagai iklan menipu yang diusahakannya disamping diletakkan harga yang mahal konon kerana kualitinya sangat tinggi tetapi hakikatnya pembeli tertipu. Kembalilah gunakan susu fullcream, khasiatnya sudah sangat bagus pemberian ajaib dari Allah SWT.

Anlene Gold yang menggunakan istilah “Formula unggul kekuatan tulang” hanya sekadar iklan untuk meramaikan pembelinya. Jangan tertipu!

Namun saya ingin memberikan kepujian kepada pengedar Fernleaf Kuat Family Milk 2Kg kerana mencatatkan catatan berikut di pembungkus susu tersebut:


“SUSU TEPUNG KURANG LEMAK TIDAK SESUAI SEBAGAI MAKANAN LENGKAP UNTUK KANAK-KANAK DI BAWAH 12 BULAN”

Susu rendah lemak adalah sebenarnya susu cacat yang sudah dibuang komponen penting lemak yang menyumbang peranan yang amat penting dalam kesihatan manusia. Itulah sebabnya ia tidak boleh digunakan bagi kanak-kanak dibawah 12 bulan. Persoalannya ialah jikalau tidak sesuai untuk kanak-kanak di bawah 12 bulan, mengapakah ia sesuai digunakan untuk orang dewasa??

Seterusnya berbagai iklan tipu sebagaimana iklan ubat gigi Colgate dapat melindungi gigi dipaparkan dimedia massa menyatakan pelbagai faedah dari penggunaan susu rendah lemak. Saya ulangi sekali lagi bahawa susu rendah lemak adalah susu cacat dimana kandungan lemak daripada susu ini telah dikeluarkan. Lemak susu yang dikeluarkan ini tidak dibuang tetapi dijual untuk pelbagai kegunaan lain. Kehilangan lemak dari susu seterusnya menghilangkan segala vitamin (A,D,E,K) yang larut didalamnya dan dengan ketiadaan vitamin D daripada sumber susu ini mengakibatkan penyerapan mineral Kalsium dan phosphorus ke dalam tubuh badan terjejas. Kehilangan Vitamin terutama sekali vitamin D menjejaskan kesihatan manusia.

Ramai orang menyangka bahawa lemak di dalam susu menggemukkan dan memberikan kesan negatif lain. Bagi saya ini adalah pandangan yang kurang wajar. Keluarga saya termasuk isteri dan 6 orang anak, alhamdulillah tidak gemuk pun walau pun mereka kuat minum susu fullcream. Yang belajar di UIA dan UTM siap minta dibelikan susu fullcream setiap bulan.

Gambar 2: Susu fullcream jenama Fernleaf

Satu lagi fakta yang pengguna perlu tahu tentang lemak susu ialah lemak susu adalah lemak yang baik kepada manusia sebagaimana baiknya minyak zaitun kepada manusia. Minyak zaitun terlalu banyak khasiatnya dan tidak boleh diganti oleh minyak kelapa sawit. Minyak zaitun membawa khasiat manakala minyak kelapa sawit membawa mudharat. Begitulah juga dengan lemak dalam susu banyak khasiatnya.


Minyak zaitun penuh khasiat



Gambar 3: Susu fullcream jenama Dutch Lady


Sekian sahaja untuk kali ini

Wassalam wallahuaqlam

Emjay

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Vitamin D is a Key Player in Your Overall Health

Vitamin D, once linked to only bone diseases such as rickets and osteoporosis, is now recognized as a major player in overall human health.

In a paper published in the August issue of the American Journal of Clinical Nutrition, Anthony Norman, an international expert on vitamin D, identifies vitamin D's potential for contributions to good health in the adaptive and innate immune systems, the secretion and regulation of insulin by the pancreas, the heart and blood pressure regulation, muscle strength and brain activity.

Access to adequate amounts of vitamin D is also believed to be beneficial towards reducing the risk of cancer.

Norman also lists 36 organ tissues in the body whose cells respond biologically to vitamin D, including bone marrow, breast, colon, intestine, kidney, lung, prostate, retina, skin, stomach and uterine tissues.

According to Norman, deficiency of vitamin D can impact all 36 organs. Already, vitamin D deficiency is associated with muscle strength decrease, high risk for falls, and increased risk for colorectal, prostate and breast and other major cancers.

An unrelated study also suggests that low vitamin D is associated with Parkinson’s disease. The majority (55 percent) of Parkinson's disease patients in the study had insufficient levels of vitamin D.

Meanwhile, the American Academy of Pediatrics has doubled its recommendation for a daily dose of vitamin D in children, in the hopes of preventing rickets and promoting other health benefits.

The new guidelines now call for children to receive 400 international units (IU) of vitamin D per day, beginning in the first few days of life.
“ … Evidence has shown this could have life-long health benefits," said Dr. Frank Greer of the American Academy of Pediatrics.
Sources:
Finally, a Natural Solution to Common Vision Problems

   Discover the simple, safe and proven approach for eliminating your vision problems once and for all. Reclaim your vision without the risks and expense of laser eye surgery by following this science-based program. It has worked for tens of thousands of people, including Dr. Mercola. And, it can work for you, too.

• Eurekalert October 9, 2008
• American Journal of Clinical Nutrition August 2008, Vol. 88, No. 2, 491S-499S
• Archives of Neurology October 2008, Vol. 65, No. 10
• Reuters October 13, 2008

~~~~~~~~~~~~~~~
Question: Fat Soluble Vitamins vs Water Soluble Vitamins
What’s the difference between fat soluble and water soluble vitamins, and what is its significance for people with cystic fibrosis?
Answer: Vitamins are classified as either water soluble or fat soluble based on how they are absorbed and used by the body.

Water soluble (Vitamin C and all of the B vitamins): Water soluble vitamins are vitamins that our bodies do not store. These vitamins dissolve in water when they are ingested, then go in to the blood stream. The body keeps what it needs at that time, and excess amounts are excreted in the urine. Since they can’t be stored, everybody needs a continuous supply of water soluble vitamins in order to stay healthy.

Fat Soluble (Vitamins A, D, E and K): Fat soluble vitamins are those that are normally stored in the body. When these vitamins are ingested, they dissolve in fat. In a person with a healthy digestive system, the body uses what it needs at that time and stores the rest for future use. Since people with cystic fibrosis often have pancreatic insufficiency and do not digest or store fats properly, the excess is not stored but excreted in the stool. Due to this, people with cystic fibrosis need a continuous supply of fat soluble vitamins just as they do with water soluble vitamins.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Milk Composition Minerals
Calcium and phosphorous are the major minerals found in milk. These minerals are required in large quantities by the rapidly growing neonate for bone growth and development of soft tissues. Calcium and phosphorous mostly are associated with the casein micelle structure. Milk also contains most other minerals found in the body.
Some minerals, such as Zn, Mg, Fe, Cu, Mn, and Mo, are required by enzymes as cofactors.

Fe is low in milk of many species relative to the needs of the neonate. Fe is essential for the neonate as part of hemoglobin. In many species the neonate is born with some liver stores of Fe; however, the piglet does not and needs an Fe supplement (injection) soon after birth. Fe in milk is bound to lactoferrin, transferrin, xanthine oxidase, and some to caseins.

Zn in cow's milk is mostly bound to casein, but some is bound to lactoferrin.
Cu is bound to the caseins, to ß-lactoglobulin, to lactoferrin, and some to the milk fat membranes.

Mo is bound to xanthine oxidase, an enzyme associated with the cell membrane and on the inner surface of the milk fat globule membranes.

Mn         is associated with the milk fat membranes.
Co          is an essential part of vitamin B12.
Minerals contribute to the buffering capacity of milk, the maintenance of milk pH, the ionic strength of milk, and milk's osmotic pressure.

Trace elements may enter the milk during milk synthesis or by contamination after the milk is removed from the cow; for example from metal containers, etc. Cows raised near industrial plants can have higher milk Cd and Pb. Cows raised near highways can have higher milk Pb.

Mineral Secretion in Milk
Mineral       % Total         % in Soluble Form
Ca                0.12                25 (rest of Ca is in the casein micelle form)
P                  0.10                44 (rest of P is in the casein micelle form)
Mg               0.01                20
K                  0.15               100
Na                0.05                100
Cl                 0.11                100

The Ca and P are either in the casein micelles and in citrate and phosphate complexes.
Average values for milk salt constituents in whole milk

Constituent      mg/100ml milk Calcium (Ca)         123
Phosphorous (P)    95
Magnesium (Mg)   12
Potassium (K)       141
Sodium (Na)         58
Chlorine (Cl)         119
Sulfur (S)               30
Citric acid             160

Trace Elements in Cow MilkThe milk concentration of some elements can be increased by increasing the amount in the diet. These particularly include I, B, Br, Co, Mn, Mo, Se, and Zn. The table below shows examples of the concentrations of various elements in milk when fed a normal diet vs. a diet where that particular element was supplemented.
Trace elements in cow milk (micrograms per liter)

Cow Receiving Element        Normal Ration     Supplement of Element

Aluminum                                       460                        810
Arsenic                                            50                        450
Boron                                            270                        660
Bromine                                        600                         Increases
Bromine (costal areas)                  2800                         -
Cadmium                                       26                          No increase
Chromium                                      15                           -
Cobalt                                           0.6                         2.4
Copper                                         130                        No increase
Fluorine                                         150                        Increases
Iodine                                             43                        Up to 2700
Iron                                               450                       No increase
Lead                                               40                        Increases
Manganese                                      22                         64
Molybdenum                                   73                         371
Nickel                                             27                         No increase
Selenium (low Se area)                    40                         Increases
Selenium (high Se area)              Up to 1270                  -
Silicon                                          1430                        No increase
Silver                                              47                           -
Strontium                                      171                           -
Vanadium                                    0.092                          -
Zinc                                             3900                          5100


Study QuestionHow much of the calcium and phosphorous found in milk would you expect to find in the serum phase of milk?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D

Vitamin DFrom Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search

Cholecalciferol (D3)

Ergpcalciferol (D2). Note double bond at top center.

Vitamin D is a group of fat-soluble prohormones, the two major forms of which are vitamin D2 (or ergocalciferol) and vitamin D3 (or cholecalciferol). The term vitamin D also refers to metabolites and other analogues of these substances. Vitamin D3 is produced in skin exposed to sunlight, specifically ultraviolet B radiation.

Vitamin D plays an important role in the maintenance of organ systems.

• Vitamin D regulates the calcium and phosphorus levels in the blood by promoting their absorption from food in the intestines, and by promoting re-absorption of calcium in the kidneys, which enables normal mineralization of bone and prevents hypocalcemic tetany. It is also needed for bone growth and bone remodeling by  osteoblasts and osteoclasts.

• Absent vitamin K or with drugs (particularly blood thinners) which interfere with Vitamin K metabolism, Vitamin D can promote soft tissue calcification.

• It inhibits parathyroid hormone secretion from the parathyroid gland.

• Vitamin D affects the immune system by promoting phagocytosis, anti-tumor activity, and immunomodulatory functions.

Vitamin D deficiency can result from inadequate intake coupled with inadequate sunlight exposure, disorders that limit its absorption, conditions that impair conversion of vitamin D into active metabolites, such as liver or kidney disorders, or, rarely, by a number of hereditary disorders. Deficiency results in impaired bone mineralization, and leads to bone softening diseases, rickets in children and osteomalacia in adults, and possibly contributes to osteoporosis. However sunlight exposure, to avoid deficiency, carries other risks, including skin cancer; this risk is avoided with dietary absorption, either through diet or as a dietary supplement.

94 comments:

  1. pak emjay boleh ulas tentang susu Alpha Lipid ? nampak macam bagus tapi harganya terlampau mahal.

    ReplyDelete
  2. wah......nampak begitu realistik sekali penipuan mereka sehinggakan kita semua tidak dapat menjejak pembohongan mereka. Kemanakah menghilangnya anak anak kita yang telah bergelar Ahli Kimia sehinggakan pembohongan seperti ini telah dapat dilepaskan. Apakah peranan yang dimainkan oleh Pihak Berkuasa dalam menanggani masalah ini atau mereka pun sama seperti puak puak yang telah Prof. nyatakan . Satu lagi koleksi rencana yang akan saya jadikan sebagai panduan dalam memilih makanan yang berkhasiat sahaja untuk zuriat saya. Terima Kasih.

    ReplyDelete
  3. Ala apa nak dihairankan. Maggi mee yang membawa mudharat tu pun berapa kerat doktor dan ilmuan yang berani menceritakan kemudharatan Maggi mee ini.

    Emjay

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum Ustaz Emjay ...I never think of that before since i read your article look like is true .Most people like to cheat on us it depends on us to believe it or not....Thanks again appreciate it so much

    ReplyDelete
  5. Waalaikumussalam wbh nakal71

    Kita kalau tidak berilmu memang kerap kena tipu oleh syaitan dari golongan jin dan manusia.


    Emjay

    ReplyDelete
  6. emjayjb....sumer org tau u brpegagangan Wahhabi...... mcm Ust Asri tu...

    ReplyDelete
  7. Susu Anlen 4 x lebih tinggi kalsium tu boleh caya ka? nano lagi tu

    ReplyDelete
  8. Itulah cara mereka menipu umat manusia.

    ReplyDelete
  9. ijmak...apa kena mengena artikal di atas saudara kita Emjay tu dengan Wahabi....rasa lari giler dengan tajuk besar tu!!!!!.....ust saya nak tergelak giler niH.....Aduh(3x)...sakit perut nak gelak....

    ReplyDelete
  10. Itulah habrashid satu tanda dimana jauhnya tersesat si ijmak dari perbahasan ini.

    Tang lain pun .......

    ReplyDelete
  11. salam..macam mana kita nak mengelak dari kena tipu?
    sedangkan topik perbahasan macam ni kita tak boleh paham..?
    tajuk lain pegi soal lain?
    ni lah sempit pemeikiran kebanyakakan orang kita.
    tidak suka menghayati sesuatu pemgetahuan (ilmu)

    ReplyDelete
  12. Kat Malaysia ni memang ramai orang macam ni ayohchik!!

    ReplyDelete
  13. terima kasih ustaz. satu lagi artikel yang bermanfaat.

    ReplyDelete
  14. terima kasih ustaz. satu lagi artikel yang bermanfaat.

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum wbh

    Saya gunakan susu Nestle fullcream

    ReplyDelete
  16. susu ibu la best...hehe...lg berkhasiat.tp 2 mse kecik2 je..skrg dh mencakupi dh...

    ReplyDelete
  17. salam.pada pendapat saya,antara ciri2 manusia yang sombong di muka bumi ini adalah sombong apabila ditegur.kekuatan egonya akan menidakkan segala yang benar dan akan sentiasa mencari kesalahan manusia lain untuk menutup kecacatan akalnya yang cetek.Inilah dia kategori manusia yang layak digelar "Bodoh lagilah sombong". Jika kita renungkan kembali pada zaman Rasulullah,apabila dikeluarkan ayat pengharaman minum arak kerana membawa lebih keburukan daripada manfaatnya, tanpa berlengah mereka mebuang semua arak2 itu dan menjauhinya.Segala yang diperintahkan Allah mempunyai kebaikannya.Ini kerana arak bukan sahaja memabukkan,tetapi mebawa mudarat yang besar kepada anggota tubuh badan kelak. Allah juga menyuruh umat Islam mendalami ilmu merangkumi segala aspek dan menyebarkannya untuk berkongsi kebaikan bersama dan tidak mudah dikotak-katikkan oleh musuh azali umat Islam (Yahudi).Sejarah memaparkan, dengan kejatuhannya empayar Uthmaniah,golongan cerdik pandai dan sentiasa dahagakan ilmu berkurangan.Dengan mudahnya Yahudi menakluk kembali Islam kemudian. Bagaimana cara penyampaian seseorang itu berkongsi dan menyebarkan ilmu itu menjadi soal kedua, apa yang paling utama ialah apakah isi yang ingin disampaikan oleh seseorang itu. Sekiranya umat Islam tidak dahagakan ilmu dan tidak mahu menerimanya, maka kita ini bukanlah golongan yang akan menjelmakan kembali zaman kemasyuran tamadun Islam. Salam..

    ReplyDelete
  18. salam...betul..jika suatu dh haram maka ianya tetap haram..jgn mengatakan halal untuk membenarkan si pelaku membuatnya dgn memberi sebab yg tidak berasas.carilah ilmu ianya wajib supaya dapat membezakan yg benar dan salah.cabang jihad juga.

    ReplyDelete
  19. PEMAHAMAN YANG BAIK..YA ALLAH,BERILAH KAMI PEMAHAMAN YG BAIK SERTA DTETAP IMAN
    ASSALAMUALAIKUM.....alhamdulillah...di kesempatan ini dapatlah saya menulis sekali lagi dengan apa yg dikurniakan ALLAH kepada setiap hambanya...Alhamdulillah...Bersyukur ke hadrat ilahi dengan limpah izinnya dapatlah kita dan masih lagi mengecapi nikmat Iman wa Islam...Alhamdulillah....

    Pemahaman yang baik untuk kejayaan diri dan ummah.Penghayatan secara menyeluruh dalam Islam menjadi mangkin kepada kesedaran dalam diri bukan sahaja kepada diri sendiri malah juga kepada orang lain.

    Ilmu dan Iman.Ada hubungkait antara keduanya.Jika seseorang tak tahu solat,bagaimana dia mahu mendirikan solat?Jika tak tahu membaca ,adakah dia tahu maklumat yang hendak disampaikan secara bacaan kemudian memahaminya dengan baik seterusnya diamalkan?Hanya nabi muhammad sahaja yang ummi yakni buta huruf yang mendapat keistimewaan sebegitu rupa juga kepada hamba allah yang dikehendakinya.Ini menunjukkan bahawa kita mesti memandang ilmu berbanding rupa orang yang menyampaikannya.

    Dalam Islam menuntut Ilmu adalah cabang jihad juga.Dengan Ilmu manusia mampu membezakan yang mana benar dan salah.Ilmu boleh didapati dengan pelbagai cara.Tidak semestinya dengan menghadiri kelas.Menyebut soal Ilham,Ilham mestilah bersumber yakni berlandaskan Al-Quran,Hadith2 wa SunnatuAllah melalui pemerhatian,pendengaran kita terhadap segala ciptaan Allah di alam ini termasuk diri kita sendiri.Makanya kita dapat berfikir secara fitrah.Berfikir mengikut landasan Islam.Islam amat luas..Takkan habis ilmu yang ada bila dicari-cari @ digali2 oleh siapa sahaja yang hendak.

    Menyentuh Khairu ummah...yaitu ummat terbaik.Segala ilmu sudah ada dan bertebaran di mana-mana tinggal kita berusaha mencari,pelajari,fahamkan,amalkan serta Istiqomah...Dalam pepatah Arab ada menyebut "ILMU TANPA AMAL IBARAT POHON TANPA BUAH".Dalam hal ini kata2 dalam pepatah Arab tersebut menjadi motivasi dalam diri seseorang yang dianugerahkan Ilmu supaya menghargai,memanfaatkan Ilmu yang ada supaya dikembangkan untuk kesejahteraan Ummah.Jangan bersikap kedekut ilmu.Sebaliknya terangkan dan memberi galakan kepada yang lain tanpa mengira siapa di kalangan kamu tanpa bersikap kroni supaya dapat membangun bersama untuk memacu kearah yang lebih baik dan berlandaskan Islam.

    Menyedari kita manusia yakni hamba Allah dan kita takkan kekal di dunia serta di akhirat selamanya makanya hidup ini perjalanannya amat singkat.Apa bole buat dengan umur yang ada yang dipinjamkan dari Allah kepada kita?Banyak jawapan.Pilih yang sesuai dengan kesanggupan diri serta sentiasalah mencari keredaan Allah serta mengharap syafaat Nabi Muhammad S.A.W...InsyaAllah...

    Moga ummat islam di seluruh dunia sedar akan tanggungjawab mereka bukan sahaja terhadap diri,keluarga malah kepada semua ummat islam..Kita terdiri daripada pelbagai latar belakang dan pemikiran yang ada sama juga ada yang berbeza.Namun hakikatnya semua sama iaitu kita mengucap dengan kalimah syahadah,akan mati juga tapi tak tahu bila,isi al-quran kandungan yang sama dan dijanjikan Allah ianya terpelihara,merujuk kepada hadith2,tempat mengerjakan haji sama juga iaitu di mekah sahaja,dan fizikal kita sama sahaja tanpa mengira bangsa.Islam untuk semua tanpa mengira bangsa juga menolak assabiyah yakni berpuak2.

    Setakat ini dahulu dari saya...apa yang baik datangnya dari ALLAH,yang buruk datangnya dari diri kita sendiri walaupun keduanya daripada Allah...Allah tak berkehendak manusia selaku hambanya melakukan perkara yang keji dan mungkar.Jika kita ada melakukannya itu dorongan dari hawa nafsu dan kesilapan diri kita sendiri.Maka muhasabahlah diri dan cuba melakukan yang terbaik dan berusaha menjadi Khairu ummah..InsyaALLAH...

    Wasalam.... : )

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum wbh

    Semoga Allah sentiasa melimpahkan rahmatNya kepada sdr intan85payung dan ikhwanmtmk

    Emjay

    ReplyDelete
  21. Saya ambil yg baik dan Allah reda sahaja dari tuan2 sekelian...

    ReplyDelete
  22. Assalamaualaikum Tn Emjay,
    Berkenaan dengan susu Nestle yang Tn. Emjay minum, boleh tak bagi nama yang specifik, cthnya Nespray Fortified ke atau lain-lain. Terima kasih. Wassalam.

    ReplyDelete
  23. lagenda1
    reply
    lagenda1 wrote on Nov 29, '08
    pak emjay boleh ulas tentang susu Alpha Lipid ? nampak macam bagus tapi harganya terlampau mahal.

    Salams, pak emjay, ermm sila bagi komen tentang susu Alpha Lipid ni. Terima kasih.

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum wbh

    Terus terang saya belum ada ilmu tentang susu alpha lipid ini. Bagi saya susu lembu segar atau susu tepung fullcream sudah cukup baik. Gunakanlah susu-susu ini. Tidak payahlah guna susu alpha lipid dan berbagai susu lain. Bagi saya kebanyakan susu baru ini adalah sekadar orang nak untung banyak.

    Belilah susu lembu segar atau susu tepung fullcream kerana ia murah dan sudah cukup baik.

    Emjay

    ReplyDelete
  25. Salams, ermm terima kasih atas respon tuan.

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum.

    saya pernah di maklumkan susu alpha lipid adalah susu awal lembu baru beranak kurang 72 jam.

    ReplyDelete
  27. susu terbaik di dunia adalah susu ibu...
    yang kedua terbaik selepas susu ibu adalah susu kambing.....
    tgik sejarah zaman nabi2 dahulu,boleh dikatakan semua bela kambing..
    salah satu sebab nya susu la...
    MINUMAN PALING BERKHASIAT SELEPAS SUSU IBU.....

    ReplyDelete
  28. siapa pernah minum susu unta

    ReplyDelete
  29. Salam.
    Kalau baby tu, susu ibu lah yang baik. Kalau dah besar sihat nak maintain, ini susu lembu segar, susu kambing segar ke,susu unta ke, full cream, ikut kemampuan. Dah besar, mana boleh dapat susu ibu. Siapa yang ade kanser atau diabetes tu kalau nak minum susu pastikan yang segar dari ladang yang belum distril. jangan berlebihan. Sama susu IgA ke, IgG ke, badan kita akan meningkat apabila kita kena infaksi benda ni.. Kita kena kawal benda ni jangan berlebihan. Macam mana nak kawal dia. Susu segar aje yang ade, baik ibu, susu lembu, kambing, unta.Allah dah jadikan macam itu. Allah dah sedia bahan yang mengurangkan inflamasi dalam susu segar.Kalau kita kenakan heat treatment kemungkinan besar benda itu musnah. Kita lihat susu, ade ape protin, kecilkan lagi hastadine (amino asid), kecilkan lagi histamine.......ape.. ni, pengalak atau mengalakan inflamasi/pembengkakan. kena kawal benda ni. Ni belum chek amino asid yang lain, seperti arginine.......Kawan baik histadine. Sebab tu Saudara MJ kata elakan makan ikan sadin.limau and the gang, ayam,daging,.... kenapa. fikir, Buat lah experiment. Kita perlukan bahan tersebut untuk sistem imun kita, tetapi jangan berlebihan. Kalau berlebihan lihat la sendiri...........Nak tahu lebih atau kurang kena chek darah.........fikir. Sebab diabetes, virus, kanser, talasemia, HIV, jaundice, badan kita bertindakbalas lebih kurang sama. Sebab Allah dah jadikan sistem sel darah putih untuk menentang sel yang dianggap bukan sel badan. Tak perluhlah banyak vaksin-vaksin. mengkayakan orang.........Kita aje yang spoilkan atau lemahkan nya. macam mana nak aktifkannya........Fikir. Kalau zaman nabi, apa nabi buat, sahabat ikut aje, kalau nabi buat pasti ade kebaikan. Selidik balik cara hidup nabi.........fikir. Kalau tak mahu fikir, ikut aje lee..Salam

    ReplyDelete
  30. Jawapan tak jelas, Nestle fullcream memang tak de jenama tu. yang ada nespray fortified fullcream. Nestle ni jugak yang buat maggie mee dan nescafe.
    Maknanya ada yang boleh dimakan, ada yang mudarat dimakan

    saya musykil jugak dengan perkataan 'fortified' kat nespray tu.. boleh jelaskan? (sekiranya dah cukup ilmu, kalau ilmu belum cukup,,,,, saya faham)

    ReplyDelete
  31. Bila saya kata belilah kereta MPV, mana ada jenama kereta MPV di pasaran?? Bila saya kata belilah kereta continental, mana ada jenama kereta "continental". Nissan Grand Livina serta Toyota Wish adalah contoh jenama kereta MPV di pasaran Malaysia. Manakala BMW dan Mercedes serta Renault adalah contoh kereta continental. ADA FAHAM wari666 ?????

    "Nespray fortified fullcream" adalah satu contoh susu Nestle fullcream. Namun susu Nestle fullcream ini telah diperkayakan atau ditambah dengan pelbagai bahan tambahan seperti vitamin dan garam mineral tambahan lainnya. Ada faham wari666???

    Tulisan sdr wari666 sekali lalu macam tulisan orang pandai tetapi dibaca dua kali macam tulisan orang tak pandai yang suka provok orang lain. Gaya penulisan sdr macam gaya maryjane666 yang sudah dibanned dari Laman Emjay. Kalau nak bertanya apa soalan sekali pun, gunakanlah bahasa yang manis kerana sesungguhnya hanya lalat menghurung tahi. Bacalah artikel terbaru saya "tahi dan bunga" di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/243 .

    Emjay

    ReplyDelete
  32. MJ ni pemarah orangnya kot? saya cuma tanya.

    ReplyDelete
  33. Nabi Muhamad pun ada marah baik kepada sahabat atau isteri baginda. Lain kali kalau tanya, tanyalah dengan ikhlas dan bersopan, jangan provok orang!!!!! Kalau kita tahi dapat lalat/ langau, kalau kita bunga dapat rama-rama atau lebah. Ramai orang bertanya dan alhamdulillah saya jawab. Ada yang bertanya sampai ke email kangmasjb@hotmail.com dan ramai juga berhubung dengan saya melalui telefon. Ada yang sampai belajar datang ke rumah. Mengapa perlu saya marah mereka kalau mereka adalah melakukannya dengan ikhlas dan bersopan. Bahasa yang sdr gunakan terutama sekali dalam reply di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/235/Syirik_Moden_Aura_ChakraKuasa_Minda_Dan_Sewaktu_Dengannya?replies_read=113 membuatkan saya senak perut.

    Apakah saya tidak boleh marah sedangkan Nabi Muhamad SAW pun marah?

    Emjay

    ReplyDelete
  34. salam... boleh bertanya, ada tak kesan susu fullcream ini ke atas orang yang berpenyakit darah tinggi?

    ReplyDelete
  35. salam...tumpang tanya, ada tak ape2 kesan negatif susu fullcream ni ke atas orang yang berpenyakit darah tinggi?

    ReplyDelete
  36. Waalaikumussalam wbh

    InsyaAllah tiada kesan negatif

    Emjay

    ReplyDelete
  37. Salam...soalan lagi 1.. saya baru 3 hari amalkan susu fullcream ni... & selepas sarapan pagi, sy tidak berasa lapar sepanjang hari... tak makan tengahari & malam... klu makan pun skadar makan ringan2 jer... adakah ini tanda baik?

    ReplyDelete
  38. Waalaikumussalam wbh

    Walau pun tidak terasa lapar, waktu tengahari kena makan tengahari bukan dengan makanan snack tetapi proper food seperti nasi dalam kuantiti yang sedikit. Begitu juga pada waktu malam. Sekiranya tidak dilakukan kelak sdr bakal kena gastrik setelah beberapa tempuh.

    EMjay

    ReplyDelete
  39. assalamualaikum ustaz..mcm mana susu yg ade lactose?sbb klu sy minum mesti saya sesak nafas dan jantung berdegup laju..dan sy ade gastrik

    ReplyDelete
  40. Waalaikumussalam wbh

    Saya kurang faham dengan susu ada lactose. Kalau susu ini menyebabkan sesak nafas, elakkanlah. Saya hanya menggalakkan susu biasa iaitu susu fullcream dalam bentuk tepung atau air atu pun susu lembu segar.

    Emjay

    ReplyDelete
  41. assalamualaikum.Ustaz, maksud chaismith berkenaan mereka yg yg tidak toleran dengan susu lembu iaitu lactose intolerance. sebab dalam susu lembu mengandungi gula laktosa. jadi mungkin sukar pesakit gastrik yg tidak toleran laktosa sukar nak amalkan susu lembu full cream. ada cadangan alternatif? terima kasih

    ReplyDelete
  42. tahniah ustaz..
    satu perkongsian yg baik..

    ReplyDelete
  43. susu ni rendah lemak, bukannya takda lemak. Jadi vitamin D masih ada.

    ReplyDelete
  44. Betul masih ada tetapi amat sedikit. Kalau sdr suka yang sedikit, silakanlah.

    Emjay

    ReplyDelete
  45. kurang sikit boroi, he he he

    ReplyDelete
  46. semua susu saya suka minum.....
    tp full cream sbb plg sedap.....

    ReplyDelete
  47. boleh sy tahu...pandangan enck.. perlukan saya meneruskan pengambilan susu anlene?... saya baru berusia 23tahun..adakah susu anlene ini betul2 berkhasiat atau merugikan sahaja?...memandangan saya masih lagi belajar...terima kasih enck..

    ReplyDelete
  48. Gantikanlah sahaja susu anlene tersebut kepada susu fullcream. Susu anlene inilah antara susu yang saya maksudkan susu menipu umat manusia.

    Emjay

    ReplyDelete
  49. assalamualaikum..terima kasih saudara kerana menyedarkan saya keburukan susu low fat..selama 2thn berkahwin sy terus mengamalkan susu dutch lady low fat..sebab ada baca artikel ttg minum susu mudah mengandung.tp..xtahu susu mcm mn..patutlah sy sukar utk mengandung sungguhpun sudah 2thn lebih berkahwin..syukur alhmdulillah tuhan gerakan sy utk buka blog ini..moga tuhan memberkati saudara bersama ilmu yg dikongsikan ini..amin..

    ReplyDelete
  50. Waalaikumussalam wbh

    Semoga Allah SWT mengurniakan sdr zuriat

    Emjay

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Ustaz, nak tanya tentang pengambilan full cream dutch lady? saya ni pengidap gastrik.. adakah susu berkenaan akan memudaratkan saya?

      Delete
  51. salam....usz dulu saya adalah amalkan susu anlene tp skg ni sy minum susu soya pulak...
    sy nak mntk pendapat usz mane lg baik khasiatnye susu soya ke...??? susu fullcream...???

    ReplyDelete
  52. Waalaikumussalam wbh

    Susu anlene adalah susu kurang khasiat.

    Susu soya adalah tidak setanding susu lembu fullcream. Bertukarlah kepada susu fullcream. Saya yakin gigi sdr mudah berlubang. Mereka yang mengamalkan minum susu fullcream sukar untuk berlubang giginya.

    Emjay

    ReplyDelete
  53. ohhh...ok2 da faham....jadi susu fullcream mane yg sesuai untuk saya..skg saya 21tahun..

    ReplyDelete
  54. mana-mana asal fullcream kira ok aja

    emjay

    ReplyDelete
  55. susu soya lglah bahaya berganda. mudarat kesihatan tu.

    btw hasil lemak yg dipisahkan dari susu itu dijadikan produk baru iaitu whey protein. terkenal sebagai produk kesihatan. popular di kalangan atlit & org yg ingin membina otot2 yg hensem. bertambah kaya lah yahudi zionist. kat malaysia belum terkenal lg.

    ReplyDelete
  56. Salam ustaz..sya bru tbaca artikel mgenai susu ni..sbb sya sdng myusukn ank sy yg kini busia 3buln..sy bru mula minum susu anlen..konon yer tinggi kalsium susu anlen..tpi slps sy minum..najis ank sy bertukar warna hijau..xmcm biasa kekuningan..sy risau kot ada kesn sampingn dri susu yg sya minum..??

    ReplyDelete
  57. Ubah saja kepada susu fullcream dan elakkan anlene

    Emjay

    ReplyDelete
  58. thanks ustaz untuk info2 yg berguna..

    ReplyDelete
  59. salam, saya ingin menurunkan kadar alanine transamine (74).adakah susu full cream sesuai,

    ReplyDelete
  60. assalamualaikum... jangan terlalu cepat membuat penilaian, tahukah anda, susu rendah lemah itu bukan bermaksud sepenuhnya tiada lemak.... cuba lihat word RENDAH.. bukan bermaksud TIADA... maksudnya disini adalah, susu itu masih lagi mempunyai lemak cuma dalam kuantiti yg sedikit, dan lagi satu, kenapa terlalu risau dgn Vitamin D???... bnyk lagi mknn yg kita ambil mengandungi vitamin D, masih tak cukup lagikah?... dan sebenarnya, vitamin D ni kita boleh jugak dapat directly from the sun.... rasanya sbb kenapa budak kecil tak dibenarkan minum susu rendah lemak, sbbnyer, mereka dalam proses tumbesaran, memerlukan nutrisi lengkap, kalau org tua ni, mcm2 dah dia makan, entah2 salur darah pun dah berkerak dgn lemak... that's whylah ada susu rendah lemak, hanya untuk membekalkan ca+, kalau nk vitamin D, carilah mknn lain yg ad vitamin D. WALLAHU'ALAM

    ReplyDelete
  61. sebab tu sebagai pengguna, kita perlu tengok, kandungan nutrisi di bungkusan makanan... jadilah pengguna yang bijak

    ReplyDelete
  62. lama post ni dah stengah tahun x berbalas..Saya sangat bersetuju dengan pendedahan ini..dapat dibuktikan dengan kajian2 terbaru tentang kepentingan lemak dalam nutrisi..bahkan banyak piramid makanan telah diterbalikkan menjadikan macronutrien paling penting ialah dari lemak yang baik daripada minyak polyunsaturated omega-3 o, minyak santan, kelapa sawit, lemak keju, lemak susu dan lemak haiwan di samping mengurangkan makanan di puncak piramid seperti gandum/whole meal..

    btw minum full cream kenyang lama sebab lemak lambat dihadamkan jadi tenaga terjana secara perlahan tapi berterusan lebih lama berbanding gula ringkas( glucose)

    kandungan susu kebanyakannya glucose, dan galactose, lactose, maltose yang mana glucose dan galactose merupakan gula ringkas..

    ramai berpendapat termasuk doktor2 sendiri bahawa makanan berkolesterol menyumbang kepada kolesterol tinggi dalam darah..kajian menunjukkan ianya hanyalah mitos semata..dan dengan mitoslah puak2 yahudi syarikat gergasi farmasi dan supplement buat duit..sila tanya lebai google untuk penjelasan lanjut

    ReplyDelete
  63. salam....terima kasih .selama ni memang saya rasa saya pelik..........rasa je la.........dari dulu saya x percaya anlene ke ubat kesihatan yang ntah apa2 ni......tapi rasa ustaz la kan okey ke........keluarga kami dari dulu minum susu tepung fullcrm dari dulu lagi...tapi buat teh pekat..............sekarang saya kurang..............saya minum susu bersama coklat.......tapi sekarang saya merasakan coklat pun tak bagus.......buat pengetahuan....dulu saya suka milo kosong campur kopi kampung.......jadi kopilo......sebab dulu saya minat nestlo..........saya buat sebab saya x caya nestcafe.......saya guna coklat masakan dan serbuk koko vanhautan........walaupun pahit...........tapi pyor......tapi sekarang ............saya sangsi coklat tu bagus..........macam saya sangsi soya.................buat pengetahuan ustaz saya sedang cuba obseskan diri mengikut pemakanan sunnah.............saya tengok orang yahudi hampir mengikuti..............saya sokong ustaz............

    ReplyDelete
  64. bagi saya ustaz.....kesihatan kurnia Allah swt.tapi kita usaha.satu lagi kesihatan x mahal................macam org duk perabeh duit...pas satu satu muncul..............beli atas nama usaha dan tawakal.................saya nak kate lebih.........saudare sendiri.....dan ayah sendiri...emak sendiri.....yelah kate depa saya x sakit....boleh la...produk yang ade kat pasaran saya x percaya lansung............nak2 yang testimoni gile2 tu..........barang kesihatan x mahal......kalu ye pun produk yang depa jual ade bahan yang bagus,........soal nye banyak mane?............dalam pengilangan macam 2 depa campur.............Nabi Muhammad kate makan tika lapar henti sebelum kenyang,jgn jadikan perut kuburan haiwan ternak................makan kurma...........makan madu............labu...........kambing....habatus sauwda,,,,halba,,,,,,,,,,,delima..........tembikai..........dan ade la lagi.....tapi berpada la.......................tu yang saya kate............kesihatan x mahal..........ini zaman org makan orang..........janji perut kenyang..............kadang2 tu pengilang buat produk kesihatnm untuk awet muda.............depa yang jual ni,........claim macam2 penyakit boleh sembuh .kalu pakcik tu ade gout........gout la...........sedar la semua.....

    ReplyDelete
  65. 000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
    to bunga9...betul la........tapi perkataan tu pada saya menipu.............banyak kat malaysia ni...........tanpa gula ade gula..........tanpa garam ade garam......walupun sedikit............itu memanipulasi pengguna..............suruh jadi pengguna bijak............sepatutnya barang yang x jelas takyah bawak masuk..............macam isu halal la.....................macam2 halal ade.............suruh pengguna pilih................tapi berlambak kat pasaran............ape nak jadi masia ni

    ReplyDelete
  66. Waalaikumusssalam wbh

    Teruskan elakkan dari milo dan nescafe. Nak campur susu fullcream dengan kopi ke, dengan teh ke atau horlick tak ada masalah.

    Semoga Allah memberikan sdr kesihatan yang baik.

    EMjay

    ReplyDelete
  67. satu lagi susu tepung bayi............macam2 depa tulis............dha la apa...........la...............bukan murah...........org beli juge...............yelah untuk anak kan...................kebanyakkan...........adunan susu..........soya..dan diperkaya.........soal saye adekan berbaloi dengan nilai duit dengan ape yang kita sangkakan.........itu hak masing2 .pada saya saya nak jimat tak nak membazir.......dan sudah tentu saya nak yang terbaik...............susu ibu la..........kalu tak de...usahakan supaya ade..........niat kene bagus............jage pemakanan ...makan halba... ke ape ke...banyak cara.........lepas anak besar....beli susu tepung fullkrim biasa...........kenapa.......salah ke........dan disusuli dengan makanan...........yang baik...........tak semestinya beli makanan dalam tin...........boleh buat sendiri........dalam internet banyak resipi........boleh bagi campuran santan.............santan bagus sebenarnya..........kaya dengan lemak...laurik seperti susu ibu............kite je...............salah sangaka dan disalah sangka........dulu propaganda..minyak sawit dan luar negara..........mat saleh minum santan dalam tin.........kite ade kelape abaikan.......

    ReplyDelete
  68. salam p.cik emjay..sy hfizul dr kelate.awal tahun dulu sy pnh email p.cik ttg rawatn gastrik.masa tu keadaan sy truk .hga sesak nfas.kna htr spital.xtahu mcm mna boleh jd truk mcm tu.tp seingt sy lps 3 bulan berenti rokok berat badan sy naik mdadak hmpir 20kg..mkn xtentu masa.dn msa tu mcm2 ikhtiar sy cuba..bomoh kmpong..ubat klinik.smua tu xbsrkesan.seingt sy dh lbih 20tempat sy berubt...kdg2 rasa ptus hrpn.bila jumpa blog pkcik ni sy pon email p.cik .pkcik bls skit je amalkan spti dlm article pkcik..mmg susah nk mula apalagi nk disiplinkn diri .tp sy cuba..berkat susu fullcream berat sy dh kmbali pd asal..gejala pnas perut tiap2 ptg dh hilang seratus peratus..angin dlm badan.masih ada cuma byk berkurang.dh dpt jalani khidupn sperti biasa cuma kna slalu tepati masa mkn dn 4gelas sehari susu pnuh krim wajib di minum...skrg rasanya dkt 4-5 bulan dah.pbezaan dpt dirasa sbulan hga 2 bulan ptama..ada juga sy cuba berenti kjp mnum susu sbb ada org suggest ubat lain@herba tp sy ttp akan kmbali pd amaln mnum susu..mgkin smpai bila2 sy akan trua minum..syukran pkcik emjay krn bkongsi ilmu yg amat berguna..smg Allah rahmati hidup pakcik skeluarga.buat pmbca disini..cubalah amalkan.. SYUKRAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam wbh

      Alhamdulillah segala puji untuk Allah SWT. Saya sekadar menyampaikan.

      Emjay

      Delete
    2. Amalan minum susu mmg elok untuk orang yang mengalami pedih ulu hati dan gastrik. Kerana sifat susu yang alkali manakala jus perut yang acidic sifatnya. Konsum susu dapat meneutralkan pH didalam perut kembali ke asal tidak kira full cream atau ap sahaja kerana sifat semua susu adalah alkali. Dan jika lewat mengambil makanan boleh ambil segelas susu dahulu untuk meredakan keadaan di dalam perut. Saya sendri mengalami gastrik yang terok sehingga dirujuk ke pihak endoskopik. Setelah saya jaga waktu pemakanan selama sebulan dan ikut pantang larang yang doktor berikan. Alhamdulillah kembali normal sepertu biasa. Yang penting jangan skip breakfast dan jangan ambil daging/ayam sewaktu pagi kerana lebih asif akan dihasilkn untuk mencerna bahan tersebut. Itu sahaja yang sya dapat kongsikan melalui pengalaman dan ilmu yang saya pelajari atau terima.

      Delete
  69. tak lupa dgn izin Allah juga sy kmbali sihat sperti hri ini....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebagai rasa bersyukur kepadaNya, hulurkan sedikit duit kepada anak yatim (anak belum baligh kematian bapa).

      Semoga Allah SWT menambah nikamatNya kepada sdr.

      Emjay

      Delete
    2. WAHABI ~ KAFIR kepada MAHDI AS dan ISLAM~ sebaliknya BERIMAN kepada DAJJAL~ mereka mengingkari ~ TIMBULNYA FITNAH DUA TANDUK SETAN NAJAD(RIYADH)

      Delete
    3. SEBAB APA??? Sebab apa TUAN2???? SEBABnya 2 TANDUK SETAN tu lah PUAK WAHABI......!!!! RIYADH itu LUBUK SETAN WAHABI yang BONGKAK dan ANGKUH~ KORANG jangan terpedaya dengan SAKAI2 WAHABI RIYADH ni~ mereka ni MENYEMBAH HARTA dan DUNIA serta PERHIASANnya tapi di luaran cuba tunjuk MEREKA PALING ALIM...

      Delete
  70. ARAB NAJAD berBEZA semacam langit dan BUMI dengan perwatakan ORANG HIJJAZ(MEKAH) yang jauh lagi LEMBUT dan BERHATI MULIA......aku tau napa ramai ORANG MELAYU MALAYSIA gagal beza mereka ingat ARAB SAUDI negara paling alim pun WAHABI maka ISLAM kat sini pun wajib MEWAHABI kan diri~ ini salah! ~ sebenarnya WAHABI ini banyak di NAJAD(RIYADH) ~ sedang kan MEKAH(HIJAZ) orang2 nya ASWJ, bukan WAHABI@WABABI~ ! Label jahannam ni la yang akan bawk mereka ke kesesatan...!!!

    ReplyDelete
  71. Saudara Emjay... antara susu tepung penuh krim jenama Nespray dan Jenama Fernleaf, yang mana lebih terbaik?... boleh info.. tq..

    ReplyDelete
  72. thanks for info!after i read this article..i dont want drink low fat milk!.i think i start full cream milk from now!.

    ReplyDelete
  73. thanks for info..after i read this article,i dont want drink low fat milk again.from now i start full cream milk!.

    ReplyDelete
  74. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  75. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  76. Ada part saya setuju. Ada part saudara Emjay juga nampak terpengaruh dengan iklan. Part mengatakan Minyak Kelapa Sawit membawa mudhorat tu. Minyak Zaitun tu ketepikan dulu. Yg tu tak perlu pertikai KEBAIKANNYA. Cuma Minyak kelapa Sawit dikatakan membawa mudhorat sangat tidak berasas.

    ReplyDelete
  77. Pada sya entry ni dibuat dengan kajian melulu. Bagi nilai calcium dan Vitamin D yang dinyatakan. Tuan entry tak baca Nutrition Fact ke sebelum membeli. Dan menyatakan satu produk itu adalah penipu? Anda da uji secara klinikal ke kesahihan penipuan itu? Bukan kah itu fitnah? Fortified adalah nutrisi yang ditambah ke dalam sesuatu produk selepas kehilangannya semasa pemprosesan . Dan menyatakan minyak sawit tidak elok adalah salah sama sekali. Setiap benda ada kegunaan dan kebaikan ada setengah masakan tidak elok menggunakan virgin oil sbb boleh lead kepada cancer dan msalah yg lain. Dan nasihat saya jika ingin membuat entry dan kenyataan sila buat research yg mendalam dan share ke semua info bukan mbil separuh2 untuk mengelirukan orang ramai. Ini adalah ilmu pemakanan (Nutrition) yang saya belajar. Susu elok diminum sama ada full cream atau low fat mengikut keadaan kesihatan masing2. Jika paras gula dlm darah sudah tinggi hmpir ke diabetes takkan msih consume susu full cream kan? So, segala jnis susu dipasaran dibuat mengikut keadaan individu2 tertentu.

    ReplyDelete
  78. Pada sya entry ni dibuat dengan kajian melulu. Bagi nilai calcium dan Vitamin D yang dinyatakan. Tuan entry tak baca Nutrition Fact ke sebelum membeli. Dan menyatakan satu produk itu adalah penipu? Anda da uji secara klinikal ke kesahihan penipuan itu? Bukan kah itu fitnah? Fortified adalah nutrisi yang ditambah ke dalam sesuatu produk selepas kehilangannya semasa pemprosesan . Dan menyatakan minyak sawit tidak elok adalah salah sama sekali. Setiap benda ada kegunaan dan kebaikan ada setengah masakan tidak elok menggunakan virgin oil sbb boleh lead kepada cancer dan msalah yg lain. Dan nasihat saya jika ingin membuat entry dan kenyataan sila buat research yg mendalam dan share ke semua info bukan mbil separuh2 untuk mengelirukan orang ramai. Ini adalah ilmu pemakanan (Nutrition) yang saya belajar. Susu elok diminum sama ada full cream atau low fat mengikut keadaan kesihatan masing2. Jika paras gula dlm darah sudah tinggi hmpir ke diabetes takkan msih consume susu full cream kan? So, segala jnis susu dipasaran dibuat mengikut keadaan individu2 tertentu.

    ReplyDelete
  79. kepala hotak kau bodoh kau tak tau yang sebenarnya ,rendah lemak untuk orang diet, taknak lemak.kau profeser ke?? steament pla hotak kau nak fitnah pon agak2 la. jangan percaya blog penipu ni buat buat bagus buat pandai kaji sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, susu rendah lmak lah utk org diet pa smua bkn susu fullcream.. Mk saya mkn anlene 15 thn tlg alhamdulilah trmasuk jntung umur 79 thn. Gila ka kn mnum fullcream dri yg rendah lmak, blog ni memndai mndai ja.

      Delete
  80. "Seorang bayi yang semata-mata menghisap susu ibu selama 2 tahun tanpa sebarang makanan lain insya-Allah akan menjadi kanak-kanak sihat"

    tak betul ayat ne, bayi yang dah berusia 6 bulan ke atas dah boleh diberikan makanan dan susu ibu masih perlu diteruskan sehingga bayi berumur sekurang-kurangnya 2 tahun

    ReplyDelete
  81. memang ade pun golongan agamawan yang memberi susu kepada anaknya 2 tahun tanpa makanan, susu ibu sahaja 100% tapi kurang di amalkan oleh orang kita, yang selalu kita amalkan aper yang disarankan oleh orang barat.

    ReplyDelete