Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ pembaca mukmin sekelian

.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Selamat datang ke Laman Emjay. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik, hidayah, rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Aku telah tinggalkan pada kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya, (iaitu) Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya.

Thursday 16 April 2009

Polis tinggal bersama pencuri? Kes Ustaz Hadi Darussalam

Assalamualaikum wbth
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
Pada hari Rabu 8 April 2009 lalu, sebagaimana biasa setiap minggu, seorang hamba Allah datang belajar di rumah saya. Sebagaimana biasa juga, sesi perkongsian ilmu ini dimulakan dengan soal jawab. Kali ini hamba Allah ini telah bersedia dengan satu soalan menarik berkaitan cerita seorang isteri yang mendakwa diganggu makhluk halus. Isteri ini sedang memfailkan kesnya di mahkamah untuk mendapatkan fasakh (cerai) daripada suaminya iaitu seorang pengamal Pusat Rawatan Islam Darussalam. Hamba Allah ini siap menyediakan salinan fotokopi artikel tersebut bagi memudahkan saya menjawab dan membincangkan kes berkenaan.
Berikut adalah salinan artikel tersebut:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dianiaya suami, punca minta cerai - Isteri juga dakwa diganggu makhluk halus
Kosmo 7 April 2009

Oleh WAZIHA WAHID
waziha@kosmo.com.my

KUALA LUMPUR - Isteri penceramah dan pengamal perubatan Islam, Mohamad Hadi Ahmad Talhah mendakwa hidupnya menderita kerana dianiaya dan disakiti suami selain turut terkena tempias gangguan makhluk halus.
Noriza Ali @ Awang, 37, yang juga seorang guru berkata demikian semasa memberi keterangan dalam perbicaraan berhubung permohonan tuntutan fasakh yang difailkan di Mahkamah Rendah Gombak Barat, Kuang dekat sini semalam.
Noriza selaku plaintif disoal oleh peguam syarie, Amli Embong yang mewakili dirinya manakala Hadi, 41, yang juga Pengerusi Persatuan Perubatan Islam Darussalam Malaysia merupakan defendan kes.
Guru di sebuah Sekolah Menengah Kebangsaan di Gombak itu telah memfailkan permohonan menuntut cerai fasakh pada 2 September 2008.
"Hadi kerap kali menjalankan aktiviti mengubat di rumah di Taman Gombak, Batu Caves tanpa mengira waktu hingga ke lewat malam," kata Noriza.
Oleh kerana tiada pembantu, Noriza memberitahu, anak-anak mereka terpaksa membantu defendan malah beliau sendiri diminta menyediakan minuman bagi pesakit yang datang.
Cerita ibu kepada lima orang anak tersebut, sejak tinggal bersama defendan, beliau mendakwa seolah-olah dirinya diganggu apabila tidur di ruang tamu iaitu tempat suami sering merawat pesakit.
“Saya sering kali terasa kaki dipegang oleh sesuatu (benda) yang sejuk. Malah, anak pun takut berada berseorangan di rumah. Saya juga pernah ternampak kelibat hitam berlari pantas di dalam rumah”, dakwanya.
Kata Noriza, beliau pernah mengadu kepada defendan namun defendan tidak mengendahkannya.
Justeru, Noriza berkata, beliau sudah hilang perasaan sayang dan tidak lagi menghormati suaminya itu yang disifatkan sebagai tidak bertanggungjawab terhadap dirinya dan anak-anak.
Noriza dan Hadi yang berkelulusan syariah Universiti Yarmouk, Jordan bernikah pada 20 Ogos 1994 dan dikurniakan lima orang anak, dua daripadanya lelaki berusia antara 14 dan 9 tahun.
Hadi merupakan penceramah bebas aktif mengajar di jabatan-jabatan kerajaan mahupun swasta, surau dan masjid selain aktif menjadi pengamal perubatan Islam.

Sementara itu, dia yang kemudiannya ditemui di luar mahkamah juga mendakwa, Hadi telah mengahwini salah seorang daripada pesakit yang baru dikenali selama dua bulan di selatan Thailand.

Dia mendakwa tidak menyangka wanita yang berkunjung ke rumah dan dianggap sebagai salah seorang pesakit suaminya itu adalah madu sendiri.

Noriza berkata, kini penceramah terbabit tidak lagi kerap pulang ke rumah untuk menjenguk anak-anak.

Selain disakiti secara kerohanian hingga menderita mental, dia turut mendakwa didera secara fizikal oleh penceramah terbabit dan mempunyai bukti.

Defendan yang menjawat jawatan Timbalan Pengerusi Persatuan Ulama Malaysia (PUM) Cawangan Wilayah Persekutuan tidak hadir di mahkamah dan peguam syarie, Zulkarnain Lukman memaklumkan anak guamnya kini bercuti sakit.
Perbicaraan hadapan hakim syarie, Salehan Yatim bersambung pada 22 Jun depan.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Apa yang lebih menarik berhubung kes petikan akhbar ini ialah pada hari yang sama juga saya mendapat email dari seorang hamba Allah bertajuk “Subject: apakah ini satu Balasan & hukuman?
Berikut adalah email dari hamba Allah tersebut:
~~~~~~~~~~~~~~~~~
SALAM,

Ustaz, saya dpt artikel ini dari akhbar Sinar Harian 7/4/09. Saya forwardkan just utk pengetahuan saja.


Isteri tuntut cerai tidak tahan gangguan makhluk halus

SUNGAI BULOH: - Ekoran tidak tahan gangguan makhluk halus, isteri pertama penceramah bebas dan pengamal perubatan Islam terkenal, Mohamad Hadi Ahmad Talhah menuntut cerai secara fasakh di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Barat di sini, semalam.

Noriza Ali @ Awang, 37, berkata, penceramah terbabit yang juga anak murid Ustaz Ismail Kamus aktif mengubat pesakit menghadapi gangguan makhluk halus selain penyakit-penyakit tertentu di rumah mereka kadang-kadang sehingga lewat malam.

Menurutnya, disebabkan keadaan itulah kehidupannya anak-beranak menderita ketakutan kerana sering diganggu makhluk halus.

Noriza yang bertugas sebagai guru mendakwa, adakalanya beliau berasa seolah-olah seperti dipegang sesuatu ‘benda’ sejuk ketika sedang tidur selain cerita anak-anak yang pernah melihat ada orang naik tangga di rumah.

“Anak-anak takut dan saya juga pernah melihat kelibat hitam berlari pantas dalam rumah,” katanya.

Noriza berkata, ketika merawat pesakit, Hadi, 41, menggunakan lada hitam dan tiada penolong sebaliknya dia serta anak-anak sering membantu.

“Kadang-kadang dia (suami) minta saya ambil dan buatkan air kepada tetamu. Anak-anak kadang-kadang pergi tengok,” beritahu Noriza yang memberi keterangan kali pertama perbicaraan selepas memfailkan fasakh tahun lepas.

Noriza selaku plaintif memfailkan fasakh mengikut Seksyen 53 Enakmen Keluarga Islam Selangor 2003 setelah tidak tahan dengan tekanan mental akibat gangguan makhluk halus kesan aktiviti rawatan tersebut.

Noriza mendakwa, keadaan itu menjadi suatu bentuk penganiayaan berikutan kegagalan Hadi bertanggungjawab menjaga kebajikan serta membiarkan dirinya dan anak-anak mengalami tekanan.

Menurutnya, dia juga pernah cuba berbincang bagaimanapun tiada respons positif dan sebarang perubahan daripada suaminya itu.

Wanita berkenaan hadir ditemani keluarganya bagaimanapun Hadi selaku defendan tidak hadir kerana cuti sakit dan hanya diwakili peguamnya, Zulkarnain Lukman.

Noriza melalui peguamnya Amli Embong, menyatakan empat alasan menuntut fasakh terhadap Hadi di hadapan Hakim Syarie Salehan Yatim.

Alasan itu menyatakan, defendan telah lazim menyakiti atau menjadikan kehidupannya menderita selain tiada lagi kasih sayang serta rasa hormat terhadap defendan.

Dia turut mendakwa tiada persefahaman dengan penceramah terbabit serta menyatakan apa-apa alasan lain yang diiktiraf sebagai sah oleh syarak bagi membubarkan pernikahan mereka pada 20 Ogos 1994.

Hasil perkahwinan dikurniakan lima anak berusia dalam lingkungan sembilan hingga 14 tahun dan Hadi merupakan penceramah bebas aktif mengajar di jabatan-jabatan kerajaan mahupun swasta, surau dan masjid selain aktif menjadi pengamal perubatan Islam.

Sementara itu, dia yang kemudiannya ditemui di luar mahkamah juga mendakwa, Hadi telah mengahwini salah seorang daripada pesakit yang baru dikenali selama dua bulan di selatan Thailand.

Dia mendakwa tidak menyangka wanita yang berkunjung ke rumah dan dianggap sebagai salah seorang pesakit suaminya itu adalah madu sendiri.

Noriza berkata, kini penceramah terbabit tidak lagi kerap pulang ke rumah untuk menjenguk anak-anak.

Selain disakiti secara kerohanian hingga menderita mental, dia turut mendakwa didera secara fizikal oleh penceramah terbabit dan mempunyai bukti.

Tentang ketidakhadiran Hadi pada perbicaraan itu pula Amli menjelaskan, pihaknya tidak menerima sebarang bukti sijil sakit tetapi tidak membantah berikutan mahkamah telah bersetuju meneruskan kes di mana plaintif memberi keterangan secara lisan hari ini (semalam).

Noriza akan menyambung keterangan dengan alasan-alasan lebih jelas pada perbicaraan 22 Jun depan.

~~~~~~~~~~~~~~~~~
Apabila kes Hadi dan Noriza ini telah keluar di dua akhbar iaitu KOSMO dan SINAR HARIAN, kini kes mereka telah menjadi kes nasional. Ini adalah kerana pertamanya kes mereka sudah tersebar ke seluruh negara, keduanya adalah kerana Hadi adalah perawat serta pengerusi Pusat Rawatan Islam Darussalam dan ketiganya adalah kerana Hadi adalah seorang orang penting yang memegang jawatan Timbalan Pengerusi Persatuan Ulama Malaysia (PUM) Cawangan Wilayah Persekutuan. Selama seminggu saya menanti sebarang ulasan berkaitan kes ini tetapi tidak saya temui. Umat Islam ternanti-nanti apakah sebenarnya masalah disebalik kes mereka ini sehingga Allah SWT memberikan musibah sebesar ini.
Di dalam kesempatan ini saya ingin mengupas isu yang berkaitan dengan kes Hadi Noriza ini. Kepada mereka yang terbabit, terimalah pandangan saya ini sebagai satu perkara yang perlu di ambil iktibar untuk membaiki diri ke arah jalan yang diredhai Allah.
Daripada kisah yang terpapar di dua akhbar seperti petikan di atas, jelas bahawa isteri Hadi iaitu Noriza mengalami gangguan makhluk halus di dalam rumahnya. Anak-anak mereka juga mengalami gangguan makhluk halus. Berdasarkan kenyataan ini dan berdasarkan ilmu yang dipelajari dari arwah guru serta dari pengalaman saya serta pengalaman mereka yang berurusan dengan saya, apa yang dapat saya simpulkan di sini ialah Hadi ada mengamalkan amalan yang tidak diredhai Allah.
Apabila seseorang mula mengumpul tangkal azimat sebagaimana di http://laman-emjay.blogspot.com/2006/11/tangkal-masyarakat-melayu.html dan di http://laman-emjay.blogspot.com/2006/11/azimat.html insya-Allah mereka akan diberikan balasan berat dari Allah dan lazimnya adalah dalam bentuk pelbagai gangguan di dalam rumah mereka. Di antara pelbagai bentuk gangguan tersebut antaranya ialah :-
1.      Pelbagai bunyi seperti bunyi orang berjalan, bunyi peralatan elektrik seperti mesin basuh sedang berfungsi, bunyi di atas syiling dan pelbagai bunyi pelik lainnya.
2.      Ahli keluarga kerap ditindih lembaga sewaktu tidur
3.      Tubuh seperti dipegang oleh makhluk halus
4.      Bunyi orang memasak di dapur
5.      Ternampak lembaga di dalam rumah dan di dalam bilik air
6.      Anak kecil bermain dengan makhluk asing
7.      Anak kecil terutamanya yang masih belum berumur 1 tahun kerap menangis tidak henti-henti terutama sekali di waktu maghrib dan tengah malam.
8.      Objek di dalam rumah boleh berpindah randah secara sendiri dan boleh bergerak seperti buaian anak bergerak sendiri
Selain gangguan seperti di atas, rumah yang terdapat barang-barang tidak diredhai Allah ini juga kerap menyebabkan penghuninya mengalami ketakutan kerana bulu roma kerap menegak. Kesemua gangguan yang berlaku ini sebenarnya adalah ALLAH-lah yang mentadbirkan kejadian ini melalui  gangguan jin syaitan sebagai musibah kepada manusia kerana melakukan perkara yang ditegah Islam. Musibah ini juga adalah satu ujian di mana sekiranya mereka insaf dan kembali ke pangkal jalan dan bertaubat serta menyingkirkan kesemua tangkal azimat ini, bermakna mereka luluslah ujian ini dan Allah insya-Allah akan membalas lulus ujian ini dengan rahmat besar iaitu Allah akan mentadbir dengan memberikan rahmat perlindungan kepada penghuni rumah ini daripada segala macam gangguan dari jin syaitan.
Secara umumnya, bila simpan tangkal, Allah berikan bermacam gangguan. Bila tidak melakukan perkara ini, Allah berikan rahmat dengan melindungi dari gangguan jin syaitan. Secara umumnya, gangguan seperti ini diberikan Allah kerana kesilapan penghuni yang berkaitan dengan dosa mensyirikkan Allah kerana sesungguhnya menyimpan tangkal azimat adalah sejenis perbuatan syirik.
Marilah kita tinjau agaknya apakah kesilapan Hadi sehingga Allah memberikan gangguan besar di dalam rumahnya yang mengganggu isteri dan anaknya. Saya tidak pernah kenal dengan Hadi sebelum ini dan bagaimanakah caranya saya boleh mengkaji kesilapannya? Saya tidak kenal Hadi tetapi kita semua tahu bahawa Hadi ini telah belajar ilmu rawatan daripada Tok Gurunya Dato’ Ismail Kamus.  Dato’ Ismail Kamus bukanlah kawan saya jadi bagaimana saya nak menilai Dato’ Ismail Kamus?. Namun saya tahu bahawa Dato’ Ismail Kamus berkawan dengan seorang ustaz Hamid (bukan nama sebenar) di *****. Arwah guru saya mengajar, untuk menilai seseorang, lihatlah anak, isteri atau kawan-kawan rapat mereka. Ustaz Hamid agak popular di Johor Bahru ini dan kerap berceramah di beberapa masjid dan orang kuat sebuah parti. Ustaz Hamid ini pun sudah bercerai dengan isterinya. Apa yang sangat menarik dengan ustaz Hamid ini adalah beliau juga ada mengamalkan rawatan yang kononnya secara Islam tetapi peliknya bila beliau sakit, ustaz Hamid berurusan dengan beberapa BOMOH yang sangat SESAT. Saya suka menggelarkan ustaz Hamid ini sebagai orang yang Sesat dan Menyesatkan tambahan pula ustaz Hamid ini amat percaya dengan keris puaka dan beliau pun memang ada menyimpan keris puaka.
Oleh kerana Hamid ini belajar ilmu rawatan dari Dato’ Ismail Kamus dan kedua-dua mereka berkawan rapat, maka dapatlah dinilaikan siapa Dato’ Ismail Kamus. Tambahan pula berdasarkan satu peristiwa beberapa tahun lepas di Masjid Bandar Baru Uda Tampoi Johor Bahru, Dato’ Ismail Kamus telah memberikan ajaran sesatnya. Ismail Kamus menasihati jemaah masjid ini untuk melakukan amalan berikut untuk mengelakkan pencuri dari masuk rumah:

“Ambil kertas kosong dan tuliskanlah ayat Al Quran dari surah Kahfi sehingga habis dan gantungkan di dinding rumah. Insya-Allah usaha ini akan menghalang pencuri dari masuk rumah”.
Berdasarkan nasihat SESAT dari Ismail Kamus inilah saya pada ketika itu telah membuat keputusan bahawa Dato’ Ismail Kamus ini ada mengamalkan ilmu sesat. Hanya orang seperti Ismail Kamus ini sahaja yang akan mengajarkan serta mengamalkan perkara bidaah dengan menjual kismis doa, habbatusauda berdoa serta barangan berdoa lainnya.
Kata-kata arwah guru saya seterusnya, nak menilai Nabi Muhamad, nilailah anak-anak muridnya seperti Abu Bakar dan Umar. Begitulah juga kalau ingin menilai Abu Bakar dan Umar, nilailah tok gurunya iaitu Nabi Muhamad SAW. Menggunakan analogi ini, secara kasarnya kita boleh menilai Hadi dengan melihat Dato’ Ismail Kamus dan kawan-kawan baiknya dan begitulah sebaliknya. Jikalau bab mudah menggunakan tulisan ayat dari surah Al Kahfi sebagai pendinding pun tak faham, mungkin Dato’ Ismail Kamus ini hanya mahir bab syariat sahaja manakala bab tauhid / akidah ini mungkin beliau tidak faham. Bila tidak faham bab akidah ini maka mudahlah disesatkan oleh syaitan.
Apabila Hadi merawat pesakit menggunakan barangan seperti garam, lada hitam, kacang hijau, daun kacang botor dsbnya maka menurut ilmu tauhid beliau telah mensyirikkan Allah. Apabila seseorang melakukan perbuatan syirik, Allah sesuai dengan ayat dari surah Az Zukhruf: 36 
Dan sesiapa yang tidak mengindahkan pengajaran (Al-Quran yang diturunkan oleh Allah) Yang Maha Pemurah, Kami akan adakan baginya Syaitan (Qarin yang menghasut dan menyesatkannya), lalu menjadilah Syaitan itu temannya yang tidak renggang daripadanya.
Apabila seseorang tidak lagi mengikuti hukum-hukum Islam lalu melanggarnya maka Allah akan memberikan kepada orang  tersebut syaitan (Qarin) dan dalam kes ini Qarin inilah yang akan sama-sama menghuni rumah beliau dan mereka akan mengganggu mereka yang turut tinggal di dalam rumah ini. Inilah yang menyebabkan isteri Hadi serta anak-anak beliau sering diganggu oleh makhluk halus (Qarin) ini.
Mereka yang telah sekian lama mensyirikkan Allah dengan mengamalkan pelbagai perkara serta menyimpan tangkal azimat, apabila mereka bertaubat serta melupuskan tangkal azimat ini, insya-Allah Allah akan menjauhkan Qarin ini serta memberikan rahmat perlindungan dan dengannya amanlah rumah dari gangguan sebarang jin syaitan / makhluk halus dan sebagainya.
Seorang pensyarah U**** yang pernah mendapat ijazah sebagai perawat dari Dato’ Harun Din  satu ketika dahulu, isterinya telah diazab Allah dengan mengalami kerasukan teruk. Perkara seperti ini adalah perkara lumrah apabila ada amalan sesat di dalam rumah pensyarah tersebut. Bukan setakat gangguan malahan Allah SWT memberikan pula musibah yang lebih berat iaitu kerasukan. Apa yang  menarik dalam isu ini ialah semua pengamal-pengamal perawat Darus Syifak dari U**** tidak dapat merawat isteri perawat Darus Syifak ini dan saya dengar kesudahannya, isterinya pulih setelah berurusan dengan bomoh sesat di Batu Pahat. Gelihati pun ada dengan berita ini tetapi itulah kenyataan. Belajar menjadi perawat yang kononnya merawat secara Islam tetapi apabila isteri sendiri kerasukan, kesemua mereka tidak mampu mengatasinya dan perlu panggil pula bomoh sesat untuk menyelesaikan masaalah.
Ketua pertubuhan Al Mansur satu ketika dahulu juga mengalami masalah yang sama seperti ustaz Hadi dan isterinya iaitu  mendapatkan perceraian melalui mahkamah juga. Saya amat kenal selok belok kesesatan ketua Al Mansur ini. Memang beliau SESAT dan menyesatkan. Sebagai salah satu balasan dari Allah, diberikan perceraian dengan isterinya. Mungkin isterinya juga mengalami pelbagai gangguan di rumahnya. Al Mansur kelihatan begitu Islamik termasuk mempunyai pelajar tahfiz.
Polis yang amat baik, mustahil ada pencuri atau perompak yang tinggal bersama di dalam rumahnya. Hanya polis  jahat sahaja yang membenarkan pencuri dan perompak tinggal bersama dengannya. Begitulah juga perawat gangguan syaitan yang diredhai Allah mustahil mengalami gangguan syaitan di dalam rumahnya. 
Kes Hadi ini sebenarnya amat memalukan umat Islam di Malaysia. Tambahan pula beliau adalah Timbalan Pengerusi Persatuan Ulama Malaysia (PUM) Cawangan Wilayah Persekutuan. Umat Islam di Malaysia sudah cukup dimalukan apabila sekolah beraliran agama menghadapi masalah gangguan makhluk halus di kawasan sekolah. Kini orang kuat Persatuan Ulama Malaysia mengalami masalah gangguan makhluk di dalam rumah beliau sendiri dan kisahnya tersebar di dalam dua akhbar. Adakah ini satu imej yang baik untuk ditonjolkan kepada umat Islam dan umat bukan Islam di Malaysia?
Kepada mereka-mereka yang mengaku merawat menggunakan kaedah secara Islam, berdoalah secara bersungguh-sungguh semoga Allah sentiasa menunjuki jalan lurus yang diredhai Allah SWT. Janganlah menjadi lilin yang menerangi tetapi memusnahkan diri sendiri. Lebih parah lagi jikalau menjadi orang yang sesat lagi menyesatkan dengan membekalkan pesakit dengan pelbagai tangkal seperti garam dsbnya.
Sekian wassalam wallahuaqlam

Emjay

158 comments:

  1. Guna jin untuk lawan jin. Ramai pengamal perubatan alternatif yang kononnya Islamik menggunakan kaedah ini. Emmm... Nanti ada pula yang fire/flame saya, cakap saya menuduh (fitnah)... Haii... kalau iye pun minta lah penjelasan dulu. Kalau tiada angin masakan pokok bergoyang (kecuali jika ada beruk kat atas tu).

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum wbh

    Terima kasih di atas pandangan muhdfaridmcguire di atas pandangan sdr.

    Saya menjangkakan Hadi tidak menggunakan perkhidmatan jin untuk melawan jin. Tetapi jin yang datang tinggal di rumahnya adalah balasan Allah kerana terdapatnya amalan yang tidak diredhai Allah.

    Emjay

    ReplyDelete
  3. SALAM ustaz,

    Utk pembaca2 semua,, ini satu lagi article mengenai kesesatan akibat amalan perbomohan. Kenapa masih ramai lagi yg tidak sedar utk menjauhi amalan2 syirik ini? Nauzubillah min zalik. Mohon kita dilindungi ALLAH dari perkara2 seumpama ini AMIN


    Pakej sengsara
    Oleh Mary Victoria Dass
    maryvictoria@hmetro.com.my
    JOHOR BAHRU: RM50 untuk demam-demam, RM100 jika muntah-muntah. Begitu harga tawaran ‘pakej sengsara’ ilmu hitam yang ditawarkan segelintir bomoh tidak bertanggungjawab bagi menjerat pelanggan taksub kepada perkara tahyul untuk menganiaya individu dimusuhi mereka.

    Harian Metro difahamkan, kewibawaan golongan bomoh sesat itu diukur melalui kesan ilmu sihir terhadap seseorang hingga namanya menjadikan sebutan pelanggan.

    Lebih menakutkan, jenis penyakit yang konon mampu dikirimkan kepada mangsa dan tempoh penderitaan disihir bomoh mata duitan itu turut bergantung kepada nilai wang pengeras dibayar pelanggan.

    Ini bermakna jika mahu musuh lebih menderita, lebih mahal upah dikenakan bomoh terbabit.
    beberapa bomoh yang ditemubual wartawan Harian Metro di sini mengakui terpaksa menawarkan khidmat jahat seperti itu berikutan persaingan sengit di kalangan mereka untuk mendapatkan wang mudah.
    Seorang bomoh yang hanya mahu dikenali sebagai Koromoh, berusia lewat 30-an, berkata dia tiada pilihan selain menawarkan khidmat itu disebabkan bilangan bomoh kini tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan.

    “Di sekitar bandar raya ini dianggarkan terdapat tidak kurang 20 bomoh dan tidak hairan jika masing-masing mahu mempromosikan khidmat mereka dengan memperkenalkan pakej itu bagi memancing pelanggan.

    “Kebanyakan pelanggan bomoh berkenaan termasuk pekerja kilang dan suri rumah dari beberapa kawasan sekitar.

    “Sihir berkenaan biasanya ditujukan kepada pihak yang dimusuhi akibat perasaan tidak puas hati, dengki dan dendam,” katanya yang didatangi lima pelanggan, baru-baru ini.

    Menurutnya, khidmat murah dan mudah untuk membalas dendam terhadap seseorang menjadikan pelanggan semakin taksub dan percaya terhadap bomoh tanpa berfikir panjang kesannya kepada mangsa.

    “Pelanggan tidak perlu membawa sebarang barangan kecuali wang pengeras kerana ia akan menentukan jenis dan tempoh masa penderitaan yang bakal dialami mangsa sihir.

    “Menerusi perkhidmatan itu, seseorang pelanggan hanya perlu menyatakan nama mangsa dan membayar wang pengeras manakala urusan lain diuruskan bomoh terbabit,” katanya ketika ditemui di Pasir Gudang di sini, semalam.

    Katanya, kebiasaannya, seseorang mangsa mengalami kesengsaraan antara seminggu hingga berlarutan bertahun-tahun.

    Seorang lagi bomoh yang dikenali sebagai Abon berkata, ada antara pelanggannya sanggup membayar wang pengeras hingga mencecah ratusan dan ribuan ringgit semata-mata mahu melihat musuh mereka ditimpa pelbagai kesengsaraan termasuk kesakitan bagi tempoh lama.

    “Jika membayar lebih, seseorang itu dikatakan boleh pengsan, mengalami penyakit ganjil, muntah darah, menghadapi masalah keluarga selain membawa maut.

    “Pakej RM50 dianggap sebagai percubaan bagi mengenakan mangsa secara ringan-ringan, sekali gus melihat kekuatan ilmu sihir dimiliki seseorang bomoh,” katanya.

    Sementara itu, Ketua Penolong Pengarah Penguatkuasaan Jabatan Agama Johor (JAJ), Mohd Nooh Kadri, berkata amalan ilmu hitam mahupun perbuatan sihir adalah perbuatan syirik kerana menyekutukan Allah.

    Menurutnya, ia bertujuan jahat dan tidak akan membawa sebarang faedah kepada mana-mana pihak.

    “Bukan saja akidah terpesong kerana mempercayai ilmu sihir, malah mendapat dosa besar kerana pengamal berkenaan melakukan perbuatan menganiaya,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

    ReplyDelete
  4. nak minta penjelasan kenapa rumah kamu dihiasi hantu?

    ReplyDelete
  5. Apa benda la kau ni emjay.Suka hati mak bapak kau aje kata orang sesat.Syaitan kalau nak ganggu dia tak kira siapa even bapak tok guru kau pun dia boleh kacau.Kau pun munafiq,tunjuk muka bdpan pun tak berani.Lagi apa guna nickname,mana nama kau,mak bapak kau/tok guru sesat kau tu...ada hati nak berlagak alim

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum. alhamdulillah, syukur sdr emjay mendedahkan perkara sebegini. ianya dapat dijadikan iktibar, khususnya dalam kita mendekatkan diri kepada Allah. hanya orang yg memilih utk menjauhkan diri daripadaNya sahaja yg akan marah2 serta membenci pengajaran yg disampaikan di atas. wa na'udzubillahi min dzalik. saya sekadar nk berkongsi pengalaman, alhamdulillah, berbekalkan pengalaman berkongsi pelajaran dgn sdr emjay, sy ada kisah yg similar dgn perkara di atas. awal April baru2 ini, adik perempuan saya selamat melahirkan seorang anak, alhamdulillah. namun, satu peristiwa yg sering diperbincangkan antara saya dgn sdr emjay telah berlaku. adik saya mengadu kpd saya bahawa anaknya utk beberapa hari pertama memang tak tidur dan menangis sepanjang malam sehingga ke pagi. nak kata lapar, susu diberi sentiasa, namun tetap menangis. beberapa hari yg lalu, sy menerima kiriman video drpd adik saya, videoklip anaknya lah. saya terlihat satu perkara yg begitu 'familiar', iaitu surah yasin di tepi bantal. jadi saya bertanya kpd adik sy tentangnya, dan dia menjawab yg ibu mertuanya suruh letak yasin di tepi bantal anaknya supaya tidak diganggu syaitan. sy bertanya, "adakah effectnya positive?". jawabnya "sama aje". jadi saya menerangkan tentang konsep tangkal kpd adik saya dan memintanya supaya meltakkan pengharapan dan memohon perlindungan hanya kepada Allah, bukan kpd yasin. alhamdulillah, malam berikutnya anak itu boleh tidur nyenyak dan adik saya pun dapat berehat secukupnya. syukur kepada Allah. jadi moral of the story, fahami konsep tauhid kepada Allah, insyaallah amalan kita akan lebih selari dgn kehendakNya. wallahua'lam...

    ReplyDelete
  7. oh ya, seperkara lagi, sdr rockshy jgnla marah2 dan menghamburkan kata2 kesat mcm tu secara melulu. istighfar, perkara begini perlu dibincangkan secara ilmiah, memaki bukanlah sunnah Nabi s.a.w. setiap manusia ada kekurangannya, maka sekiranya melihat sesuatu yg bathil, maka kembalikan kepada alQuran dan as-Sunnah. tapi kalo perkara tu haq dan betul, ikut ajelah. ok wallahua'lam

    ReplyDelete
  8. Waalaikumussalam wbh

    Alhamdulillah sudah bertambah ilmu kau johnjulipan. Semoga Allah sentiasa merahmati engkau dengan ilmu yang berguna yang diredhai.

    Apabila menjadi orang macam aku ni, satu perkara yang aku kena sentiasa amalkan ialah "belajar menebalkan telinga macam telinga kuali" maklumlah orang macam Abu Jahal memang ada di mana-mana. Kita nak bagi mereka ilmu tetapi mereka marah-marah. Biarkanlah tetapi saya berdoa semoga si rockshy dilapangkan dadanya oleh Allah untuk menerima ilmu yang berguna untuknya di dunia dan akhirat melalui Laman Emjay ini.

    Semoga Allah jua sentiasa memberikan pertolongan kepada johnjulipan dalam mencari ilmu diperantauan. Satu perkara nanti kalau dah dapat apa yang dikejar tu, elakkanlah riak sebagaimana banyak dilakukan oleh orang lain.

    Sekian wassalam

    Emjay

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum wbh

    Kepada mereka yang marah-marah dengan artikel saya kali ini, fahamilah mesej yang ingin saya sampaikan di atas iaitu mudah, sekiranya ada sesuatu amalan sesat didalam rumah, sesuatu buruk akan berlaku hasil dari anugerah Allah SWT sebagai musibah dan ujian.

    Sdr johnjulipan menceritakan pengalaman yang baru berlaku kepada adiknya yang baru melahirkan anak awal April lalu. Apabila emak mertua adik perempuan johnjulipan memberikan surah Yaasin untuk diletakkan di tepi bantal bayi yang baru lahir, iktikad manusia apabila melakukan perbuatan ini adalah memohon rahmat kepada surah Yaasin agar memberikan perlindungan kepada bayi kecil ini. Inilah namanya mempersekutukan Allah atau dalam bahasa lain mensyirikkan Allah. Dalam bahasa mudah pula ialah perbuatan meletakkan surah Yaasin berhampiran bayi yang baru lahir adalah satu perbuatan sesat. Seandainya mereka ini memohon rahmat kepada Allah melalui surah Yaasin pun tetap syirik.

    Sekian semoga Allah memberikan kemudahan untuk memahami artikel ini kepada setiap pembaca Laman Emjay.

    Emjay

    ReplyDelete
  10. as..kum ..emjay...cara bagaimana utk menghilang gangguan m.halus..

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum wbh

    Makhluk halus jin syaitan ini adalah makhluk yang sangat lemah. Namun mereka insya-Allah akan dapat mengganggu kita apabila kita menjadi sangat lemah iaitu lebih lemah daripada syaitan.

    Apabila ada gangguan, ini bermakna kita ada melakukan sesuatu kesalahan serius kepada Allah. Jadi kita semua terlebih dahulu hendaklah mencari apakah kesalahan tersebut (perlunya muhasabah diri). Di sinilah perlunya berguru.

    Jikalau kesilapan kita adalah kerana mengutip tangkal azimat, maka tangkal azimat ini perlulah dilupuskan dan kemudian bertaubatlah. Insya-Allah Allah menjadikan kita manusia lebih kuat dari jin syaitan dan dengan ini Allah SWT melindungi kita semua daripada gangguan jin syaitan.

    Secara umumnya perkara ini memang sangat mudah namun secara praktiknya amat sukar dan perlunya berguru untuk membimbing dan memantau progres.

    Sekian wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  12. tak payah marah emjay! syaitan mana yang boleh ganggu orang yang ikhlas? kerana orang yang ikhlas tidak dibenarkan allah untuk diganggu.Jangan sedap mulut je ini adalah janji allah.

    ReplyDelete
  13. tak payah marah emjay! syaitan mana yang boleh ganggu orang yang ikhlas? kerana orang yang ikhlas tidak dibenarkan allah untuk diganggu.Jangan sedap mulut je ini adalah janji allah.

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum Tuan Emjay

    Tuan ada menulis
    "Seandainya mereka ini memohon rahmat kepada Allah melalui surah Yaasin pun tetap syirik.".

    Saya ingin faham lagi pasal tak faham dan tak tahu.
    Bagaimana cara memohon kepada yang maha esa?
    Jadi macamana pengguna ayat Al Quran?
    Kebanyakan yang saya lihat dan dengar menggunakan ayat Al Quran baik dalam perubatan, doa, tahlil dan selalu membaca al fatihah.
    Apa gunanya alfatihah itu untuk dibaca? Rahmat Allah hanya dari Tuhan.
    Jika diniat kan alfatihah itu salah, untuk apa dibaca contohnya disedekahkan alfatihah atau yasin kepada orang tua dan sesiapa?
    Ingin faham lagi. maksud tuan penggunaan ayat2 alquran untuk dibaca atau apa2 pun tujuan adalah salahke?

    Ingin bertanya untuk difahamkan. Terima kasih

    ReplyDelete
  15. Ko ni Muslim joned...

    Ada yg tak setuju je.. delete. Aku dah kembali.... si "Telinga Kuali".Itu ko yg kata, bukan aku...Patut le tunjuk telinga besor ko tu. hehehe

    ReplyDelete
  16. Waalaikumussalam wbh

    Alhamdulillah syukur kerana sdr bertanya.

    Lihat senario berikut:
    1. Saya masuk hutan dan sebagai perlindungan saya bawa Quran kecil untuk penaik semangat.
    2. Saya mengajar kepada pelajar apabila dikejar haiwan bacalah "sum mum buk mum um yum fahun la yar ji 'ngun ...."
    3. Bila tetamu ramai datang ke rumah agar masakan yang dimasak cukup, bacalah ayat AL quran surah ****** kelak makanan cukup.
    4. Bila ada gangguan syaitan, bacalah Ayat Kursi kelak ayat ini menghalau syaitan tersebut.

    Kesemua senario di atas adalah senario biasa di Malaysia namun kesemua senario di atas adalah perlakuan yang membawa syirik!

    Islam adalah satu-satunya agama yang benar. Islam mengajarkan "BERDOA" terus kepada Allah. Pengamal agama lain, apabila mereka berhajat sesuatu dari Tuhan, mereka akan mencari perantaraan dan dari sinilah timbulnya berhala serta pelbagai amalan sesat lainnya yang menjadi penghubung antara mereka dengan Tuhan. Inilah syirik!

    Berkaitan senario 1 di atas, sekiranya saya membawa Quran masuk hutan kerana di sana saya ada banyak masa dan ingin memenuhkan masa untuk membaca AL Quran, ini adalah satu perbuatan terpuji. Sekiranya seorang lain pula berniat membawa Quran masuk hutan untuk lebih mendekatkan diri melalui membaca Al Quran serta memahami maksudnya, ini juga adalah perkara terpuji.

    Didalam senario 1 di atas kita namakan Quran menjadi tangkal azimat. Ramai orang kini menjadikan Quran sebagai tangkal azimat. Sama situasinya apabila orang masuk hutan membawa pelbagai tangka azimat sebagai perlindungan.

    Senario 2 pula ialah bacaan Quran menjadi tangkal yang kononnya mampu menyelamatkan situasi dikejar binatang buas. Apa bezanya dengan orang yang banyak bertangkal untuk mengelakkan gangguan binatang buas? Bacaan Quran tidak boleh memberikan rahmat kerana hanya Allah yang mampu memberikan rahmat. Berdoalah terus kepada Allah bila mengalami situasi tersebut.

    Senario 3 adalah sama dengan senario 2. Bacaan surah tertentu tidak boleh memberikan rahmat mencukupkan makanan yang disediakan. Berdoalah sewaktu memasak. Lebih elok lagi jikalau sepanjang memasak tadi sentiasa dilakukan zikir di dalam hati dan diselang selikan dengan doa, alangkah cantiknya masyaallah

    Senario 4 telah saya ulas di dalam artikel saya bertajuk "Ayat Kursi kehilangan power?? di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/207

    Apabila kita membaca ayat Al Quran seperti Ayat Kursi dengan harapan ayat ini menghalau syaitan, kita sebenarnya sudah rosak akidah dan ALlah biasanya membalas dengan menambah lagi azabNya seperti gangguan dari syaitan ini bertambah parah. Sekiranya kita apabila diganggu syaitan langsung membaca Ayat Kursi semata-mata kerana disuruh Nabi untuk melakukan bacaan tersebut dan seterusnya berdoa agar Allah memberikan kita perlindungan dari gangguan syaitan tersebut, insya-Allah kita akan terselamat dari gangguan syaitan tersebut.

    Perbezaan disini ialah amat kecil iaitu niat sewaktu membaca ayat kursi tersebut. Ini yang bakal menentukan rahmat Allah atau rosak akidah (sesat). Saya sekiranya menderma RM10,000 kerana pada tahun ini kerana saya ingin mendapatkan gelaran dato' dari sultan, ini bukanlah satu perbuatan yang ikhlas dan insya-Allah amalan ini tidak diterima Allah. Namun sekiranya saya menderma RM10,000 kepada usaha hamba Allah yang menyediakan pusat jagaan anak-anak yatim semata-mata kerana perintah Allah, insya-Allah amalan ini akan diterima Allah dan bakal diberikan ganjaran yang besar di dunia dan akhirat. Perbezaan menderma RM10,000 ini terletak pada niatnya. Dalam Al Bayan Hadis Nombor 1128 Nabi bersabda mafhumnya: "Diriwayatkan daripada Saidina Umar bin al-Khattab r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat. Sesungguhnya setiap orang itu akan mendapat sesuatu mengikut niatnya." Sesungguhnya berjimak dan berzina adalah perbuatan yang sama tetapi berj

    ReplyDelete
  17. Aduh Wak kang.... dah kena delete kih kih kih

    ReplyDelete
  18. Ko ni kawan lama nak sembang, takkan tak sudi kot....

    ReplyDelete
  19. jom kita sembang.. ini kawan baru

    ReplyDelete
  20. Kepada sdr abuafiqah,

    Saya baru delete reply dari sdr.

    Laman Emjay adalah seolah-olah rumah saya. Apabila bertandang ke rumah saya, jagalah adap sopan. Jikalau datang ke rumah saya dengan pakai seluar pendek, memang saya halau dan tidak akan saya izinkan masuk rumah saya.

    Kepada abuafiqah, bahasa melambangkan akhlak. Gunakan bahasa yang sopan dan jangan provok orang lain.

    Emjay

    ReplyDelete
  21. Emjay benci aku sesangat.... sebab aku tak suka dia "sesatkan org sesuka hati"

    ReplyDelete
  22. Tapi kali ni aku setuju pasal Asas Usuluddin.... Tapi Usuluddin saja belum cukup.Itu baru Zahir. Batinnya apa?

    ReplyDelete
  23. Cara aku macam ni

    1) Kalo org tu kasar bahasanya - aku layan ikut rentak dialah - kasar
    2) Kalo bahasa dia lembut - aku pun ikut rentak dia - lembut

    Kalo ko, setakat ni aku guna option 1, sebabnya ko suka "sesatkan orang" sesuka hati
    Boleh???

    ReplyDelete
  24. "Jikalau datang ke rumah saya dengan pakai seluar pendek, memang saya halau dan tidak akan saya izinkan masuk rumah saya."

    Adakah ini akhlak saudara? Dihalaunya tetamu...

    ReplyDelete
  25. Muslim,

    Jangan mengumpat orang, Apa yg dia buat... urusan dia dgn Allah. Tidak kena mengena dgn ko.Ni ko cerita pasal Us. HAdi, Us Ismai kamus dan lain2, kan mengumpat namanya tu... tu kalo betul apa ko dakwa. Kalotak betul???? Dosanya lebih besar dari membunuh...

    Nak ke makan daging saudara sendiri??? diaorang kan Islam jugak...

    ReplyDelete
  26. abuafiqah berkata

    "Muslim,

    Jangan mengumpat orang, Apa yg dia buat... urusan dia dgn Allah. Tidak kena mengena dgn ko.Ni ko cerita pasal Us. HAdi, Us Ismai kamus dan lain2, kan mengumpat namanya tu... tu kalo betul apa ko dakwa. Kalotak betul???? Dosanya lebih besar dari membunuh...

    Nak ke makan daging saudara sendiri??? diaorang kan Islam jugak..."

    ~~~~~~~~~~~
    Jawapan saya

    Adakah Allah dan Nabi Muhamad mengumpat Abu Jahal dan Abu Lahab sebagaimana terdapat didalam Al Quran??

    Apabila Ayah Pin sesat, apakah yang perlu dilakukan oleh umat Islam lain? Adakah dengan menyorokkan kesesatan yang dilakukannya dari diketahui orang lain?

    Sekiranya Ustaz hadi tidak berurusan dengan orang lain, hanya kesalahan terus antara beliau dengan Allah, haramlah saya mendedahkan kesilapan beliau. Tetapi sekiranya ustaz Hadi ada berurusan dengan orang ramai, saya merasakan adalah wajar saya melindungi orang awam dari berurusan dengan beliau.

    Adakah apabila Bomoh artis yang mengiklankan khidmatnya di internet untuk menyesatkan orang awam, sdr akan biarkan sahaja? Sekiranya Nabi Muhamad SAW masih hidup, insya-Allah saya akan minta izin Nabi untuk memenggal kepala bomoh artis ini.

    Emjay

    ReplyDelete
  27. Sebenarnya dengan usaha menyebut terus nama Dato' Ismail Kamus tentang kes yang diajarkan di dalam Masjid Bandar Baru Uda johor Bahru, saya sebenarnya sedang berusaha untuk membetulkan keadaan ini terutama sekali kepada orang awam yang terlibat.

    Apakah yang sdr mampu lakukan apabila Dato' Ismail Kamus mengajarkan ilmu pendinding dengan menuliskan surah Kahfi pada sekeping kertas untuk digantung pada dinding rumah? Apakah sdr akan terus menyorokkan kes ini dari diketahui oleh lebih ramai orang? Apakah sdr akan terus membiarkan pendengar kuliah Ismail Kamus di masjid Bandar Baru Uda ini terus menggantung pendinding dari surah Kahfi ini?

    Apabila Dato' Ismail Kamus mengajarkan ilmu bab Fiqah, saya tidak mempersoalkannya sebagaimana saya telah tulis di dalam artikel di atas iaitu "mungkin Dato’ Ismail Kamus ini hanya mahir bab syariat sahaja".

    Saya ada menyebut tentang Boss Al Mansur adalah semata-mata untuk mengingatkan orang awam dari berurusan urusan sesat dengan beliau seperti minta "pagarkan" premis kedai dan sebagainya. Kalau dahulu bayaran untuk "memagar" oleh beliau adalah sekitar RM350.

    Saya tidak berniat untuk bermusuh dengan sesiapa tetapi niat saya adalah untuk membetulkan keadaan yang amat tidak betul di sisi ISLAM. Ustaz Hadi sendiri boleh memberikan pandangannya di sini dan sekiranya inginkan privacy, boleh benar email saya.

    Alhamdulillah amat beruntung saya waktu dahulu ada yang sudi menegur kesilapan saya (arwah guru). Adakah saya bersalah untuk menegur kesilapan yang dilakukan oleh Hadi ini?

    Sekian


    Emjay

    ReplyDelete
  28. Kepada sdr abuafiqah, bolehkah sdr gantikan bahasa "ko" dalam reply sdr dengan bahasa yang lebih manis? Saya amat getik dengan istilah ini.

    Bahasa melambangkan akhlak.

    Emjay

    ReplyDelete
  29. kpd "" KO KO "" yg xpuas ati tu istigfar bebyk keh...lau xsala watpe nk mara2...ilmu yg org sampkn ni xmtk byrn pown....utk kita kongsikn b'sama juga...semoga allah berikan hidayah kpd meka2 ni dan di tunjukkn jln yg lurus.aamin....

    ReplyDelete
  30. Sama-samalah kita semua berdoa semoga Ustaz Muhamad Hadi, Noriza Ali, Dato' Ismail Kamus dan yang lain-lain diberikan Allah taufik Hidayah semoga beramal dengan amalan yang diredhai Allah SWT.

    Emjay

    ReplyDelete
  31. Salam, ustaz MJ yang dikasihi semoga ustaz sentiasa berada dalam rahmat Allah swt. Saya sering melawat kawan2 yg ada anak baru lahir. Memang saya perhatikan wujud amalan meletakkan surah yassin, gunting dan macam2 lagi benda di bawah bantal bayi kononnya untuk melindungi bayi tersebut dari gangguan makhluk halus. Saya amat bersetuju dengan tulisan ustaz ini supaya meletakkan pengharapan dan memohon perlindungan hanya kepada Allah, bukan kepada yassin atau benda2 tangkal ini. Mohon pada Allah swt, bukan pada surah yassin, gunting dll..

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum wbh

    Sdr integraillumina, sesungguhnya usaha meletakkan surah yassin, gunting dan macam2 lagi benda di bawah bantal bayi kononnya untuk melindungi bayi tersebut dari gangguan makhluk halus memang sangat banyak berlaku di kalangan umat "Islam" di Malaysia. Sesungguhnya perbuatan ini nampak kecil sahaja tetapi amat besar ertinya kerana mereka yang melakukan perkara ini dan mereka yang meredhainya telah melakukan SYIRIK. Syirik menyebabkan pelakunya terkeluar dari Islam. Syirik adalah perbuatan yang SESAT.

    Alhamdulillah syukur sdr integraillumina mengerti dan memahami ilmu ini dan sama-samalah kita membanteras gejala kesesatan ini.

    Saya menggunakan bahasa keras sebegini menyebabkan ada yang memusuhi saya kerana saya gemar menyesatkan orang. Namun apakah pilihan yang ada pada saya apa melihat gejala kesesatan ini?

    Sesungguhnya perbuatan menggunakan surah Yaasin, gunting, tangkal, garam / air garam dan segala yang sewaktu dengannya adalah sama dengan menyembah berhala, tiada lebih dan tiada kurang.

    Sekian semoga integraillumina dan kita semua dimatikan Allah dalam iman.

    Emjay

    ReplyDelete
  33. Emjay ini dia seorang yang berdampingan dengan Qarin yang boleh tahan jahatnya.Dan disebabkan itulah beliau amat fobia dengan lada hitam dan garam yang dibacakan doa padanya.Logika anda diperlukan disini....golongan apakah siemjay ini

    ReplyDelete
  34. Sdr rockshy ini membantah sahaja yang dia tahu. Saya tulis artikel "Pelaris haram dan syirik" di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/162 pun dia marah.

    Biasanya orang yang marah dengan artikel seperti artikel pelaris ini adalah orang yang terasa pedas kerana makan cili. Ini bermakna jikalau saya menentang pelaras maka sdr rockshy ini adalah pengamal pelaris??

    Kalau ingin membincangkan kesesatan menggunakan garam dalam rawatan, tajuk ini ada saya bincangkan dalam artikel saya bertajuk "Asal usul menggunakan garam dalam rawatan orang Melayu" di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/145. Bomoh-bomoh sesat serta bomoh dari orang kafir dan bomoh Kristian sudah lama menggunakan garam ini sebagai usaha perlindungan mereka. Kini penggunaan garam / air garam berleluasa pula diamalkan oleh perawat yang mengaku merawat secara Islam.

    Semoga Allah memberikan petunjuk taufik dan hidayah kerada sdr rockshy

    Emjay

    ReplyDelete
  35. Salam En MJ. Terima kasih di atas artikel yg berguna ini. Saya ada diberitahu oleh kawan bhw jika kita berpindah ke rumah baru, kita digalakkan utk membaca surah Al-Baqarah di rumah baru utk menghalau makhluk halus. Adakah amalan ini sesat atau ada tercatat di dalam mana2 hadith sahih? Saya semakin confused sekarang ni sebab setelah membaca artikel2 di sini saya dapati banyak amalan2 saya yg menyimpang seperti meletakkan surah yasin bawah bantal, menyangkutkan surah 4 Qul/ayat seribu dinar/surah yaasin dll di dinding, percaya dgn membaca (at least sekali seumur hidup) kisah nabi bercukur boleh membawa manfaat, percaya bahawa buku doa haikal dll dpt menghalang pencuri masuk rumah dan macam2 lagi. Saya harap saya dpt mengamalkan apa yg saya baca di sini selepas ini.

    ReplyDelete
  36. Waalaikumussalam wbh

    Alhamdulillah syukur kepada Allah sdr mula berfikir.

    Tentang bab masuk rumah baru tu, silalah baca artikel saya bertajuk "Panduan masuk rumah baru" di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/25.

    Di kedai buku kini sangatlah banyak buku yang mengajar kita untuk masuk ke neraka. Sekiranya kita tidak mempunyai ilmu, pastilah ke neraka akhirnya. Bab ilmu tauhid adalah wajib untuk kita semua mempelajarinya. Bab ini memang sangat tidak ditekankan di Malaysia.

    Sekiranya berkesempatan, datanglah ke JB rumah saya.


    Emjay

    ReplyDelete
  37. Terima kasih atas link yg diberi...di dalamnya ada menyatakan tentang perlunya membaca surah al-baqarah di rumah baru melalui hadith riwatat Muslim yg berbunyi "Sesungguhnya setan itu lari dari rumah yang di dalamnya dibaca surat Al Baqarah." Kemusykilan saya, boleh ke kalau surah al-Baqarah 'ditolong-bacakan' oleh mp3 player atau handphone yg dibuka dgn volume yg tinggi (bukan kita sendiri yg baca (kalau baca sendiri pun tak sepenuhnya) )?

    ReplyDelete
  38. Bacalah Al Quran bukan dengan niat bacaan ini menghalau syaitan. Bacalah kerana perintah Allah dan rasulNya disamping usaha untuk memahami maksudnya. Selepas habis membaca berdoalah agar Allah menghalau syaitan. Perkara ini adalah asas tauhid.

    Samalah juga Allah memerintah kita makan dan minum tanpa berlebih-lebih. Makanan yang dimakan tidak boleh memberikan rahmat. Selepas makan berdoalah semoga Allah memberikan rahmat kesihatan dsbnya dari usaha makan tersebut.

    Bacaan melalui mp3 player adalah sesuatu yang karut kerana Allah tidak memerintahkan mp3 player untuk membaca. Perintah membaca dan seterusnya memahaminya adalah perintah untuk manusia.

    Sekian wassalam walahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  39. Salam,

    EMJAY NI TUHAN YEA?

    EMJAY ADA BERAPA MALAIKAT YG SEMBAH EMJAY NI?

    EMJAY NI TUHAN YG MCM MANA?

    MARI KITA SEMBAH TUHAN EMJAY !!!!!!

    ReplyDelete
  40. wOIITT..

    JANGAN LA GUNA NAMA ALLAH UNTUK BERLAGAK..

    KO KAN TUHAN??? NAPE NAK GUNA NAMA ALLAH GAK?

    eh.. lupa lak, BAPAK KO IBLIS, KAN?

    ReplyDelete
  41. hmm.. saudara emjay saya penah terdengar ade di alkuliyah org mengatakan menggunakan ayat alquran pada benda seperti lada hitam garam dibolehklan bgitu juga pada iar kerana menggunakan nya sebagai mengambil keberkatan dengan ayat2suci tersebut... dan penggunaan lada dan garam itu sebagai medium shaja. minta penjeleasan

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum wbh

    Sekiranya saya membacakan ayat-ayat rukyah kepada objek kemenyan, besi kuning, tahi besi, pelbagai jenis bungkusan kain merah dan hitam dan objek-objek lain seperti di http://emjayjb.multiply.com/photos/album/27/Tangkal_masyarakat_melayu sebagaimana ramai pengamal rawatan "Islam" melakukan kepada garam dan lada hitam, adakah usaha ini dibolehkan.

    Jikalau sukar untuk memahami hujah saya di atas, bagaimana pula kalau sekiranya saya membacakan ayat-ayat rukyah pada berhala kecil sebelum berhala ini saya berikan kepada seorang pesakit?

    Itulah sebabnya dalam bab agama ini kita amat perlu merujuk Al Quran dan Al Hadis. Kalau merujuk segala kitab hadis, Nabi Muhamad SAW tidak pernah sama sekali membacakan rukyah kepada air. Namun ada ulama membenarkan dengan qias penggunaan rukyah pada air. Kalau nak membenarkan bacaan rukyah pada air, berhentilah di sini dan jangan pula tambah rukyah pada garam, lada hitam, kacang hijau kerana jikalau kita menambah perkara ini, ia tidak ada kesudahannya.

    Jikalau tidak berqias dan mencontohi semata-mata amalan Nabi Muhamad SAW, rukyahlah kepada air liur kerana ini memang dilakukan oleh Nabi SAW.

    Sekian wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  43. Kalau begitu masakan ada garam ataupun lada hitam pun berasal dari orang kafir ? Aku ingat la si emjay ni dia perut isi dengan nasi aje,tak ada khasiat,itu pasal la dia tak ambik pelajaran dari cikgu sains ataupun sejarah.Inilah jadinya kalau ilmu dan title tu hanyalah copy & paste

    ReplyDelete
  44. Salam Sdr MJ. Terima kasih kerana menjawab soalan saya sebelum ni. Banyak saya pelajari darinya. Saya nak tanya satu lagi soalan...Setiap kali sebelum tidur, saya sentiasa amalkan bacaan Al-Fatihah beserta 4 Qul dan ayat kursi utk melindungi diri dari syaitan dll. Adakah terdapat sebarang hadis nabi yg menggalakkan kita berbuat demikian? Atau adakah doa saja sudah mencukupi utk memohon lindungan dari Allah dari sebarang gangguan termasuk manusia dan syaitan? Jutaan terima kasih diduhulukan atas jawapan yg diberi.

    ReplyDelete
  45. Waalaikumussalam wbh

    Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Penyayang

    Memang terdapat hadis untuk beramal dengan dengan 3 @ 4 Kul serta ayat Kursi sebelum tidur. Nasihat dari Nabi Muhamad SAW ini sepatutnya tidak mengakibatkan sebarang masalah sekiranya kita semua mantap dengan asas tauhid. Nasihat Nabi ini akan merosakan diri pengamal sekiranya kita tidak begitu memahami asas tauhid.

    Apabila kita membaca 3 @ 4 kul serta ayat Kursi, jangan di iktikadkan bahawa bacaan ayat-ayat inilah yang memberikan perlindungan. Inilah yang merosak tauhid. Paling mudah untuk beramal dengan ayat-ayat ini ialah Iktikadkan setiap bacaan ini kerana di suruh Nabi SAW dan selepas tamat bacaan berdoalah semoga Allah melindungi kita sepanjang tidur.

    Sebagai perbandingan, sekiranya seseorang pesilat solat dengan iktikad menjaga persilatannya, rosaklah tauhid. Sekiranya solat sebagai perlindungan dari gangguan syaitan juga silap. Paling mudah, iktikadkan solat sebagai suruhan Allah dan rasulNya. Selepas (atau semasa) solat, berdoalah dengan Allah minta perlindungan atau mintalah apa sahaja yang selari dengan Islam.

    Untuk lebih memahami duduk perkara ini, sila baca artikel "Ayat Kursi kehilangan power" di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/207 serta segala artikel pautannya.

    Sekian wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  46. Terima kasih atas jawapan yg diberi...sekarang saya semakin faham.

    ReplyDelete
  47. Bersabar sahajalah sdr emjay. Disekeliling kita memang ramai orang seperti itu, Suka mengutuk tak tentu pasal. Mereka akan sentiasa mencari cari helah yang boleh menghalalkan segala perlakuan sesat mereka. Teruskanlah dengan artikel yang lebih umph..... lagi sebagai panduan kami yang sangat dahagakan ilmu yang sahih ini. Saya akan sentiasa bersama emjay. Selama ini banyak yang telah saya pelajari dari laman emjay. Biar kita tidak tinggi pelajaran agama, tetapi dapat membezakan mana yang baik dan buruk dengan penduan dari Allah jua.

    Sekarang pun saya sedang berdepan dengan masalah mereka yang mengamalkan perubatan secara kebatinan ini. Sebabnya saya amat memerlukan bimbingan dari sdr, emjay ialah kerana beliau ini adalah sahabat baik merangkap bos jabatan saya juga,

    Sebab itu segala pandangan dari sdr. emjay ini sedang saya jadikan panduan ketika berdepan dengan bos saya ini ketika beliau mengubat orang melalui talipon sahaja.

    Susahnya saya ini, saya tidak mudah terpengaruh dengan segala kebolehan bos saya ini. Entah mengapa saya tidak tahu. Pelajaran agama saya tidaklah tinggi sangat. Tapi sebelum menerima sesuatu, saya akan berfikir terlebih dahulu. Mungkin ini adalah satu anugerah yang Allah telah berikan kepada saya.

    Wallahhualam.

    ReplyDelete
  48. Semoga Allah SWT menambahkan rahmatNua kepada sdr nastar2u.

    Memang apabila kita menegakkan perkara yang Allah SWT redha, puak-puak mereka ini memangnya tidak redha.

    Semoga Allah mempermudahkan segala urusan sdr dengan bos.

    Emjay

    ReplyDelete
  49. Inilah yang dinamakan akhir zaman...diakhir zaman islam menjadi asing/pelik, pengikut islam sebenar adalah sedikit seperti zaman awal islam dulu. Mereka ini dan islam yang mereka bawa akan dibenci dan tidak disukai oleh orang islam sendiri dari golongan yang ramai. Mudah-mudahan kita termasuk golongan yang sedikit itu...

    ReplyDelete
  50. saya tak faham kenapa di zaman sekarang ni terlalu banyak amalan sesat.apatah lagi yg mengamalkannya adalah guru yg disanjungi..saya sangat bimbang satu hari nanti perkara ini akan terus menjadi kekeliruan di kalangan anak-anak muda kita..Emjay,tolonglah bimbing insan-insan di luar sana yg masih lagi percaya kepada kaedah bomoh yg mengamalkan perkara taghut ini.

    ReplyDelete
  51. Memang itulah peranan Laman Emjay untuk membimbing orang awam disamping menegur pelaku semoga mereka patah balik ke pangkal jalan, iaitu jalan yang Allah redhai.

    Semoga Allah SWT memberikan taufik hidayah petunjuk kepada ustaz Muhamad Hadi serta ahli keluarganya.

    Emjay

    ReplyDelete
  52. Seperti yg saya sebut di atas, nabi menyatakan akhir zaman islam kembali asing/pelik, penganut yang sebenar adalah sedikit. Nabi juga menyatakan akhir zaman ilmu agama akan diangkat oleh Allah SWT dengan mematikan para ulamak, dan dengan itu ilmu kejahilan akan berleluasa. Orang awam seperti kita susah nak bezakan antara ilmu yang benar dan ilmu kejahilan itu kerana mereka yang menyampaikannya menggelarkan diri mereka/digelar orang sebagai ulamak. Tiada yang pelik sebenarnya kerana lebih 1400 dahulu nabi SAW telah memberitahu kita melalui hadis-hadis yang sahih yang ianya akan berlaku pada akhir zaman. Inilah salah satu fitnah/ujian akhir zaman. Beruntunglah orang yang Allah beri petujuk/hidayah kepadanya., yang selalu ingin membersihkan dirinya. Tak perlulah marah-marah, yang penting kita ambil yang benar, dan kalau kita rasa ianya salah, datangkanlah hujah dengan berhemah, atau kita diamkan sahaja. Sebaiknya dirikanlah solat istikharah mohon petunjuk.

    ReplyDelete
  53. Betul sangat lah tu arw73. Tepat 100%.

    Emjay

    ReplyDelete
  54. Ilmu Allah ni luas Muslim...

    Setakat ilmu copy paste ko ni , aku rasa setitik tempias je kot...
    Yg guna besi kuning, tahi besi,pelbagai jenis bungkusan kain merah dan hitam tu bukan rawatan Islam ... Tu rawatan Selam... aku pon takkan dapatkan rawatan kat diaorg ni.

    Kalau guna lada hitam, garam.mungkin ada sejarah yg aku dan ko tak tau.... jangan ingat ilmu ko sorang je ada... cuma tempias je . Org lain lagi banyak.... dari AKU dan KO

    Takkan bodoh sangat seorang ISLAM terima berhala buat Ubat ??? Kalau camni sah la TAUHID kurang.

    Habis tu guna komputer ni apa Qiasnya ???? Aku tak tau ni .... kot Bedo'oh (Bidaah) banyak jugak fitnah komputer sekarang ni. Kenapa tak haramkan???

    ReplyDelete
  55. Cara ko nak membetulkan apa yg salah tak kena... sepatutnya ko kena...

    1) Bertanya pada yg mengamalkan sesuatu amalan - secara berdepan kalo berani ! secara email dan sebagainya. Bermuzakarah... bukan terus menghukum (Allah saja berhak menghukum secara mutlak)

    2) Bertanya pada yg ahli - Takkan nak tahu pasal komputer , tapi tanya kat nelayan...

    3) Tidak menghebahkan aib org lain utk mendapat pengikut kat sini... kalo salah jadi fitnah, kalo betul jadi umpat - mana ko nak? Bunuh org ke makan daging org?

    ReplyDelete
  56. Ko dah tanya guru ko tentang apa yg dia buat??? Dari segi adab pun ko dah salah, memburukkan guru di belakangnya. Macam mana ilmu nak berkat?

    Ko tanya guru ko tu, apa dalil tentang apa yg dia buat. Kalau terkeluar dari Landasan AQ dan Sunnah, ko nasihatkan dia. Kalo dia tak terima , jangan berguru lagi ngan dia.

    ReplyDelete
  57. Berikut adalah beberapa reply dari abuafiqah

    ~~~~
    Ilmu Allah ni luas Muslim...

    Setakat ilmu copy paste ko ni , aku rasa setitik tempias je kot...
    Yg guna besi kuning, tahi besi,pelbagai jenis bungkusan kain merah dan hitam tu bukan rawatan Islam ... Tu rawatan Selam... aku pon takkan dapatkan rawatan kat diaorg ni.

    Kalau guna lada hitam, garam.mungkin ada sejarah yg aku dan ko tak tau.... jangan ingat ilmu ko sorang je ada... cuma tempias je . Org lain lagi banyak.... dari AKU dan KO

    Takkan bodoh sangat seorang ISLAM terima berhala buat Ubat ??? Kalau camni sah la TAUHID kurang.

    Habis tu guna komputer ni apa Qiasnya ???? Aku tak tau ni .... kot Bedo'oh (Bidaah) banyak jugak fitnah komputer sekarang ni. Kenapa tak haramkan???
    ~~~~
    Cara ko nak membetulkan apa yg salah tak kena... sepatutnya ko kena...

    1) Bertanya pada yg mengamalkan sesuatu amalan - secara berdepan kalo berani ! secara email dan sebagainya. Bermuzakarah... bukan terus menghukum (Allah saja berhak menghukum secara mutlak)

    2) Bertanya pada yg ahli - Takkan nak tahu pasal komputer , tapi tanya kat nelayan...

    3) Tidak menghebahkan aib org lain utk mendapat pengikut kat sini... kalo salah jadi fitnah, kalo betul jadi umpat - mana ko nak? Bunuh org ke makan daging org?
    ~~~~~~~~

    Berikut adalah jawapan saya


    Sesiapa yang tidak tahu bahawa riak adalah syirik dan perlu muzakarah dahulu untuk memutuskannya, ucapan saya ialah lakukanlah syirik ini sepuas-puasnya!!

    Sesiapa yang masih tidak tahu besi kuning sebagai tangkal dsbnya adalah syirik dan perlu muzakarah dahulu untuk memutuskannya, ucapan saya ialah lakukanlah syirik ini sepuas-puasnya!!

    Sesiapa yang masih tidak tahu bahawa rawatan menggunakan garam adalah syirikdan perlu muzakarah dahulu untuk memutuskannya, ucapan saya ialah lakukanlah syirik ini sepuas-puasnya!!

    Saya sekadar menyampaikan, terima atau tidak bukan urusan saya.

    Emjay

    ReplyDelete
  58. cara dan adat tak menghalalkan hukum...walaupun cara nampak baik dan berkesan tapi hukum dah kata salah tetap akan salah juga...jauhilah syirik dan bidaah

    ReplyDelete
  59. MUSLIM,

    Ko Tak berani berdepan kerana :

    1) Ilmu ko hanya sekadar kulit sahaja tiada isi - tentang apa yg ko tentang.
    2) Ko menjatuhkan hukum berdasarkan andaian sahaja - ikut kepala otk ko je.

    Ko kata nak hujah secara ilmiahkan??? Bermuzakarahlah... aku tunggu keputusan dari ko.
    Apa hasil dari muzakarah, bentang kat sini... Amacam ? Ada Berani???

    Ka ka ka ka ka ka

    ReplyDelete
  60. Sapa kata Aku menentang hukum ? Aku cuma kata kat MUSLIM , muzakarah dulu ngan pengamal kalau dia berani. Hasil dari muzakarah , baru jatuh hukum...

    Halo, mahkamah pun bicara dulu bro, baru jatuhkan hukum ??? Takkan benda cam ni pun nak kena ajor?

    Jangan la ko taksub ngan MUSLIM ni... dia ahli fatwa ke???
    Majlis fatwa nak jatuhkan hukum pun lama kena muzakarah bro... ramai lak tu ahlinya
    Hebat pendeta ko ni dari ahli majlis fatwa , jatuh fatwa sorang2 pastu sebarkan....

    Mua ha ha ha ha ha

    ReplyDelete
  61. Berikut adalah beberapa reply dari abuafiqah
    ~~~~~~~~~~
    MUSLIM,

    Ko Tak berani berdepan kerana :

    1) Ilmu ko hanya sekadar kulit sahaja tiada isi - tentang apa yg ko tentang.
    2) Ko menjatuhkan hukum berdasarkan andaian sahaja - ikut kepala otk ko je.

    Ko kata nak hujah secara ilmiahkan??? Bermuzakarahlah... aku tunggu keputusan dari ko.
    Apa hasil dari muzakarah, bentang kat sini... Amacam ? Ada Berani???

    Ka ka ka ka ka ka
    ~~~~~~~~~~
    Sapa kata Aku menentang hukum ? Aku cuma kata kat MUSLIM , muzakarah dulu ngan pengamal kalau dia berani. Hasil dari muzakarah , baru jatuh hukum...

    Halo, mahkamah pun bicara dulu bro, baru jatuhkan hukum ??? Takkan benda cam ni pun nak kena ajor?

    Jangan la ko taksub ngan MUSLIM ni... dia ahli fatwa ke???
    Majlis fatwa nak jatuhkan hukum pun lama kena muzakarah bro... ramai lak tu ahlinya
    Hebat pendeta ko ni dari ahli majlis fatwa , jatuh fatwa sorang2 pastu sebarkan....

    Mua ha ha ha ha ha
    ~~~~~~~~~~~~~~

    Berikut adalah jawapan saya:


    Kalau ikut abuafiqah ini, makan babi pun kena tunggu muzakarah!

    Emjay

    ReplyDelete
  62. Tu alasan org takde TELORRRRR !!!! Mua kakakakakaka
    Bila nak buat BABI golek??? Mua kakakakakakaka

    Takkan Ko jadi sebengap ini ???? Jangan la membodohkan diri sangat Muslim Joned.
    Malu kat pengikut TEGAR ko kat sini... ish ish ish

    ReplyDelete
  63. Kesimpulannya begini ajelah,si emjay ini dia pun nak popular juga ,Dato Harun Din & Dato Ismail kamus dah lama popular, emjay pun nak diangkat sebagai agamawan.Kesian dia.Cuma malang bagi orang yang masuk laman dia ni ,terus angkat dia sebagai rujukan yang muktabar.Kepada anda semua berhati - hatilah..gerakan wahabi telah lama menjalar di IPT /UTM didalangi orang yang menyamar dalam agama.abuafiqah,kau memang bagus dalam menentang pendusta agama ini...teruskan

    ReplyDelete
  64. Ka ka ka ka ......... yerla rockshy, memang gila Glamer. Publisiti murahan...

    aku memang tak suka puak yg suka sewenang2nya melabelkan org sesat di BELAKANG. Faham kan? BELAKANG!!!!! Kalau nak tegakkan benang yg basah , secara berdepan la.... GENTEL MAN...
    Ni takat dalam blog , tak payah... muka pun tak nampak BLURRRRR takat nampak gambor kopiah , telinga dan bauk (jambang). Kalo tanya pakar psikologi, mesti dia kata PENAKUT ni...

    Mua kakakakakakakaka

    ReplyDelete
  65. Assalamualaikum..
    pada pendapat aku, apa yg emjay ckp byk betolnya, walaupun ada sikit2 hal (dlm seluruh blog ni) yang aku x setuju.. maryjane666, rockshy dgn abuafiqah, jaga la sikit bahasa korang tu..ish3.. agak2ny la kalau Nabi kita yg mulia baca tulisan korang ni, dia setuju ke x dgn cara korang ni?? korang fikir la sendiri.. Nabi x pernah maki hamun kaum kafir sepanjang tempoh berdakwah.. dulu pn aku mcm korang jg, cuba jadi matang sikit..

    kalau korang btol2 x setuju, cuba ckp elok2, pastu bg dalil, bg rujukan, bg hujjah utk menyangkal kata2 emjay, bagus gak, blh kongsi kat sini..

    sekian..

    ReplyDelete
  66. Saidina Abu Bakar pernah mencerca dan menggunakan bahasa kesat terhadap Abu Jahal di hadapan rasulullah.Sepatutnya,sebagai sahabat,Abu Bakar tidak boleh begitu,dan dalam hal ini,rasulullah tidak melarang perbuatan Abu Bakar.Qiasnya,apakah siemjay ini aku tak boleh mencercanya [meletakkan sesuatu pada hukumnya ]/emjay inipun aktif mencerca orang lain

    ReplyDelete
  67. Assalamualaikum..

    kepada tuan emjay..

    dari dulu lg saya tertanya2 mengapakah tuan tidak mendedahkan identiti sebenar tuan?? saya rasa ramai yg tertanya, dgn siapakah dia berguru? dgn siapakah dia mengambil ilmu? kalau tuan ikhlas berdakwah, mengapa tidak dedahkan saja identiti??? tu persoalan yg bermain di fikiran ramai org saya rasa.. harap tuan x keberatan bg sbbnya..

    harap kita dpt berjumpa satu hari nanti utk berkongsi ilmu..

    wassalam..

    ReplyDelete
  68. maksud aku camni....

    kpd korang yg suka marah2 dan bangkang ckp emjay ni, nk bangkang tu blh, tp cuba bwk kn dalil, hujah dan sumber muktabar sebagai hujah korang.. blh la dibincang di sini..

    ni aku dok perati, asik emosi, maki hamun x tentu hala jek...

    mm..

    ReplyDelete
  69. Kau tau tak kenapa emjay ni nyorokkan identiti dia ? Dia tak berani bertanggungjawab terhadap semua tuduhan dia itu.Mana ada orang berdakwah guna nickname,profile dia pun tak ada.Berani ke dia ni turun naik court kalau kena saman dengan Darussyifa atau individu lain ? Kalau takat article dia yang di copy pastekan tu memang ada yang betul la.Nak jadi pendakwah sejati kena berani dan bertanggungjawab.Cuba la attach photo sebenar,aku nak tengok.Kisaie82,nak belajar atau berguru kena la hati - hati,cari lah guru yang sebenar benar guru,carilah guru yang diakui keilmuannya agar tidak terjerumus kedalam kesesatan...tidak berani dedah diri yang sebenar menandakan bacul.Apakah orang yang bacul hendak dijadikan ikutan oleh orang seperti kisaie82...wallahua'lam

    ReplyDelete
  70. ye.. aku tau rockshy.. mksud aku, kongsi ilmu bkn mksud berguru.. mungkin ada satu2 manfaat yg kita blh ambil dari seseorg tu.. jgn la trus kondem emjay.. lg pn dia org berumur, byk pengalaman yg blh diambil manfaat..rilek la bro..

    jd org tu kena la tau byk perkara. pastu buat penilaian berdasarkan alQuran&hadis.. ilmu salah pn kena tau, kena kaji, pastu baru la blh buat penilaian, buat hukum..jgn dok belajar dok tau 2,3 kitab je, bila dtg perkara baru, habis sume org dituduh sesat...

    wassalam..

    ReplyDelete
  71. Kalo Nabi baca komen kat sini, aku rasa nabi paling kecewa ngan Muslim Joned... bukan aku, rockshy atau Maryjane666.

    Sebabnya dia ni :

    1) Suka label org sesat sesuka hati.
    2) Suka lempar batu sembunyi tangan - tak bertanggungjawab.
    3) Biadap ngan ulama terdahulu
    4) Takde kelayakan sebagai agamawan , tapi berlagak sepertinya
    5) Memfitnahkan org lain tanpa bersemuka terlebuh dahulu - Penakut

    Ayat akhir tu ko tuju kat sapa kisaie82 ???

    Ko ingat MJ je dah berumur dan aku muda lagi macam ko ke ???

    ReplyDelete
  72. "Hakim itu ada tiga, dua orang di neraka dan seorang lagi di surga. Seorang yang tahu kebenaran dan ia memutuskan dengannya, maka ia di surga; seorang yang tahu kebenaran, namun ia tidak memutuskan dengannya, maka ia di neraka; dan seorang yang tidak tahu kebenaran dan ia memutuskan untuk masyarakat dengan ketidaktahuan, maka ia di neraka." Riwayat Imam Empat. Hadits shahih menurut Hakim.

    ReplyDelete
  73. Patutla siemjay ini semua perkara dia jawab pakai borong aje.Tanya itu tau ,tanya ini tau siap dgn hukuman mandatory lak tu.Kenapa tidak diserah pada yang ahlinya ? Ilmu/jawatan jika diserahkan kepada yang bukan ahlinya,tunggulah saat kehancuran sesuatu kaum itu.

    ReplyDelete
  74. salaam alayk...

    Saudara, please be transparent about yourself...belajar kat mana etc etc. Cuma satu persoalan saya, mohon saudara Emjay jelaskan...

    Junjungan kita Nabi Muhammed s.a.w. adalah nabi & rasul Allah, yg tidak pernah berdosa tetapi Baginda Rasulullah s.a.w. pernah disihir & baginda merawat diri baginda dgn ayat2 suci Al-Quran & antara bahan2 yg pernah baginda gunakan adalah air & tanah (maaf, saya tak dapat nak terangkan hadith yg berkaitan di sini, mungkin saudara Emjay yg berilmu ini boleh tolong huraikan hadith2 yg berkaitan). Kewafatan baginda Rasulullah s.a.w. juga adalah dari punca diracuni puak Yahudi (yakni, asbab wafatnya Rasullullah s.a.w.). SOALAN SAYA: Adakah musibah yg pernah menimpa Rasulullah s.a.w. ini juga adalah kerana berlakunya dosa? Dan cara rawatan yg Rasulullah s.a.w. gunakan itu termasuk dalam golongan dosa2 besar, yakni syirik?

    ReplyDelete
  75. Dari mana sdr melalut ini? Mari tunjukkan saya nas menunjukkan nabi merawat dengan air dan tanah?? Kalau tak pasti elok belajar tetapi kalau tak pasti pun mengajar maka beratlah.

    Adakah sdr pun mengubat pesakit gunakan tanah? Mungkin sdr sudah lama mengubat menggunakan garam. Itu sebabnya marah betul sdr bila saya katakan merawat menggunakan garam sebagaimana di lakukan oleh Da*** S****. Kalau rawatan doktor dengan memasukkan air garam tu saya boleh terima. Dalam bab ini (rawatan menggunakan garam sebagai penangkal) saya sekadar menyatakan bahawa sdr macam bomoh sesat dan macam bomoh kristian. Orang jepun nak bersumo pun gunakan garam untuk menjauhkan spirit!!

    Boleh sdr berikan nas bahawa Nabi Muhamad wafat kerana diracuni oleh oleh orang Yahudi?

    Sebesar-besar dosa adalah membuat fitnah atas nama Nabi Muhamad SAW.

    Emjay

    ReplyDelete
  76. Setakat hari ini belum ada pengamal di Darusyifa atau Darussalam yang terpesong akidahnya,hidupnya porak peranda,murtad atau gila kerana mengamalkan ilmu mereka.Mereka adalah orang yang benar beramal dan berikhtiar untuk kesejahteraan masyarakat.Itu sumbangan besar mereka.Apa sumbangan ko ? Bab garam ni,tak ada masalah.katalah mereka gagal dlm usaha berubat,apa upaya mereka ?Dato Harun Din sebagai contoh,menghabiskan separuh hayatnya mentauhidkan ilmu - ilmu agama Allah dan menyeru kepada kebaikan juga tlh difitnah dengan jahatnya oleh syaitan - syaitan yang tidak brputus asa termasuk nko ni.Kat akhirat nti mcm mana ko nak settle dgn beliau..?

    ReplyDelete
  77. salaam alayk


    reply
    emjayjb wrote today at 6:46 AM, edited today at 6:50 AM
    ummuharith said
    salaam alayk...

    Saudara, please be transparent about yourself...belajar kat mana etc etc. Cuma satu persoalan saya, mohon saudara Emjay jelaskan...

    Junjungan kita Nabi Muhammed s.a.w. adalah nabi & rasul Allah, yg tidak pernah berdosa tetapi Baginda Rasulullah s.a.w. pernah disihir & baginda merawat diri baginda dgn ayat2 suci Al-Quran & antara bahan2 yg pernah baginda gunakan adalah air & tanah (maaf, saya tak dapat nak terangkan hadith yg berkaitan di sini, mungkin saudara Emjay yg berilmu ini boleh tolong huraikan hadith2 yg berkaitan). Kewafatan baginda Rasulullah s.a.w. juga adalah dari punca diracuni puak Yahudi (yakni, asbab wafatnya Rasullullah s.a.w.). SOALAN SAYA: Adakah musibah yg pernah menimpa Rasulullah s.a.w. ini juga adalah kerana berlakunya dosa? Dan cara rawatan yg Rasulullah s.a.w. gunakan itu termasuk dalam golongan dosa2 besar, yakni syirik?
    Dari mana sdr melalut ini? Mari tunjukkan saya nas menunjukkan nabi merawat dengan air dan tanah?? Kalau tak pasti elok belajar tetapi kalau tak pasti pun mengajar maka beratlah.


    MENGAPA DIBALAS DENGAN SOALAN JUGA? DIMANA SIKAP POSITIVE ANDA SEBAGAI SEORANG ISLAM? SAHIH ANDA TIDAK MEMPUNYAI CUKUP ILMU, NOT EVEN THE BASIC ONES. SAYA INGIN CADANGKAN, EMJAY BACALAH DULU BUKU² (TRANSLATED IN BAHASA MELAYU) TENTANG KISAH NABI, BELAJAR TAFSIRAN AL-QURAN, KENALI SIFAT 20 (TAK PAYAH PENING²KAN KEPALA ANDA DENGAN PERKARA YG ANDA SENDIRI TIDAK BOLEH FAHAM), KEMUDIAN BARULAH BERALIH KEPADA HADITH² (YG MEMPUNYAI PENERANGAN SERTA HURAIAN HADITH² TERSEBUT) DAN DIIKUTI DENGAN KITAB 'IHYA ULUMUDIN'.

    Adakah sdr pun mengubat pesakit gunakan tanah? Mungkin sdr sudah lama mengubat menggunakan garam. Itu sebabnya marah betul sdr bila saya katakan merawat menggunakan garam sebagaimana di lakukan oleh Da*** S****. Kalau rawatan doktor dengan memasukkan air garam tu saya boleh terima. Dalam bab ini (rawatan menggunakan garam sebagai penangkal) saya sekadar menyatakan bahawa sdr macam bomoh sesat dan macam bomoh kristian. Orang jepun nak bersumo pun gunakan garam untuk menjauhkan spirit!!

    Boleh sdr berikan nas bahawa Nabi Muhamad wafat kerana diracuni oleh oleh orang Yahudi?

    Sebesar-besar dosa adalah membuat fitnah atas nama Nabi Muhamad SAW.

    Emjay

    Saudara MJ, bila orang bertanya...tugas anda adalah menjawab & menghuraikan mengikut syarak. Bukan payah nak cari hadith yg berkaitan dengan persoalan yg telah saya kemukakan jika anda memang sebenarnya seorang yg berilmu lah! Bukankah saudara ni orang yg so called berilmu atau sekadar menulis mengikut perasaan? Saya tak banyak ilmu, masih banyak yg perlu dipelajari. Cara saudara Emjay membalas comment² tidak professional langsung. Jika tak tahu, katakan tak tahu atau setidak²nya memberi alasan untuk menyiasat terlebih dahulu. Terdapat beribu² hadith yg perlu kita semua kaji. Kaji lah sedalam²nya terlebih dahulu. Blog ni, sudah tentu tidak tranparent akan 'pemiliknya'. Mengapa perlu begitu? Sedangkan blog² para al-fadhil ustaz yg lain (sudah tentulah anda belum lagi sesuai digelar sedemikian), terang-terangan ada menyatakan biodata mereka.

    ReplyDelete
  78. Apa lah sdr ummuharith. Sdr boleh soal saya tetapi saya tidak boleh soal sdr.

    ReplyDelete
  79. Rockshy, rockshy

    Apalah sdr ni, buta mata atau buta hati?

    Ada seorang di U** dulu pernah ditauliahkan oleh Harun Din sebagai pengamal perawat Darus Syifa'. Saya geli hati bagaimanalah Harun Din boleh tauliahkan orang ini kerana orang ini adalah berlatarbelakangkan bomoh sesat. Saya kenal benar dengan hamba Allah ini yang mengamalkan ilmu perbomohan sesat ini. Dengan siapa hamba Allah ini berguru ilmu bomoh sesat pun saya tahu. Apabila Harun Din mentaulaihkan kepada hamba Allah ini seolah-olah Harun Din pun 2 X 5 dengan hamba Allah ini.

    Apabila dia menjadi perawat di Darus Syifa', ilmu rawatan hamba Allah ini macam rojak Singapura, habis semua dicampuradukkan. Alhamdulillah hamba Allah ini sudah disingkirkan daru Darus Syifa' dan U**. Sekarang hamba Allah ini mungkin jadi bomoh fulltime. Macam manalah rockshy boleh mengatakan orang seperti ini pun tidak terpesong akidahnya??

    Ada satu ustaz kawan baik dengan Harun Din dan Ismail Kamus. Dia siap ada simpan keris puaka. Kononnya merawat orang secara "Islam". Yang geli hati teramat sangat ialah apabila ustaz ini sakit, dia pergi berubat dengan bomoh sesat. Bomoh sesat ini kata dia terkena perbuatan orang dari kalangan saudara mara sebelah isterinya. Bukan satu bomoh yang dicari tetapi macam-macam bomoh sesat yang dirujuknya. Kalau hebat sangat merawat orang, mengapa apabila sakit jumpa bomoh SESAT pulak tu? Sekarang ustaz ini sedang diazab AMAT BERAT sekali oleh Allah dan malu pula saya nak cerita di sini. Kot-kot sdr rockshy pun merawat guna ilmu yang sama dengan ustaz ini kot! Carilah garam banyak-banyak mungkin boleh dijadikan tembok sebesar tembok Cina disekitar rumah sdr agar semua syaitan tidak masuk rumah sdr.

    Emjay

    ReplyDelete
  80. Apa Harun Din atau Ismail Kamus tak boleh ke berkawan dengan orang yang ada simpan keris?Apakah Harun Din perlu siasat peribadi orang yang nak belajar?Hati seorang itu hanya Allah yang tahu.Macamne ko ni boleh berburuk sangka dengan orang lain,orang datang rumah pun ko ingat dia nak menyamun.Agaknya nko ni pun penyamun jugak kot.Jangan sesekali kau hukum orang itu kafir,sesat dll...kalau tuduhan ko tu tak betul,nanti ko yang kafir..jangan memain bab ni..Apakah nkau yang memberi rezeki makhluk,menentukan untung nasib seseorang,bab azab penyakit ni dalam pengetahuan Allah sahaja.Apabila Allah mencintai hambanya,maka diujinya dengan sakit dan mcm-mcm lagi...{takkan ini pun aku nak ajar} Si Bedul sebelah umah aku pesan,orang kalau kerjanya mensesatkan orang lain,kuat buruk sangka,suka membid'ahkan orang,confirm wahabi...agak - agakla,macamne kesudahan akhir hidup ko nanti?bab orang yang terpesong,adalah diri dia sendiri,apakah pelajaran yang diterimanya di Darusyifa mengajarnya jadi jahat?Lagi satu aku bagi ko satu contoh bangang.Enko berkawan rapat dengan Ah Seng dan Kumar.Kedua-duanya adalah kaki botol dan kaki betina.Satu hari ko keluar dengan diorang.Lepas tu ada orang nampak ko bukan main mesra ketawa terbahak-bahak.Orang dah cas ko mesti kaki botol jugak.Tengok emjay tu,patut la merapu tak tentu pasal,kaki minum rupanya dia ni.Tengok la siapa kawan dia tu...dah jauh sesatnya siemjay ni.....boleh ke kalau ikut logik ni ,nko pun jadi sesat?bertaubat nasuhalah emjay...

    ReplyDelete
  81. Soalan dijawab dgn soalan! So typical! Tak reti nak jawablah tu!

    p/s*Bila terlalu berdiam, orang kata tak cerdik...bila dia bukak jer mulut/menaip...confirm tak berilmu, kalau stakat copy & paste...budak darjah 2 pun boleh buat blog.

    ReplyDelete
  82. Berhubung perkara ini iaitu persoalan yang dibangkitkan tentang pengamal Darus Syifa', sebenarnya saya telah alhamdulillah dengan bantuan seorang muhaddisin menyediakan dua artikel:

    1. Artikel bertajuk "Penjelasan berkenaan Selawat Syifak dan Selawat Tafrijiah" di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/126

    2. Artikel bertajuk "#2 Penjelasan berkenaan Selawat Syifak dan Selawat Tafrijiah BAHG. 2" di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/131

    Kedua-dua artikel ini alhamdulillah telah ditulis secara akademik. Kalau ingin membantah, silakan bantah secara akademik!!

    Tentang persoalan sebagaimana dibangkitkan sdr rockshy di atas, jawapannya telah lama pun saya sediakan. Selamat membaca.

    Emjay

    ReplyDelete
  83. Beruk ni aku suruh taubat lain pulak dijawabnya.

    ReplyDelete
  84. Wahai al ustaz rockshy, modal sdr sekadar memberukkan orang ke??? hu hu hu sedih saya.

    hee eh he

    Emjay

    ReplyDelete
  85. Apakah mereka mepunyai sekutu-sekutu selain Allah yang mensyariatkan untuk mereka agama yang tidak diizinkan Allah? Sekiranya tidak ada ketetapan yang menentukan (dari Alllah) tentulah mereka telah dibinasakan. Dan sesungguhnya orang yang zalim itu akan memperoleh azab yang amat pedih. (al-Syura: 21)

    ReplyDelete
  86. ha ha ha

    Muslim, muslim.... tak kering-kering lagi benang ko ni...
    Mana pengikut setia ko HABRASHID tu??? tak backup ko ker???

    hahahahahahaha

    ReplyDelete
  87. MasyaAllah,telah berlaku penghinaan Allah keatas munafiqun...

    ReplyDelete
  88. berapa banyak ko nak delete daa...

    ReplyDelete
  89. Ya baginda emjay yang di kasihi dan dimuliakan selalu.Berani kerana benar,takut kerana salah.
    Buangkanlah sifat munafiq dalam diri baginda yang mulia itu
    Kita sama-sama hamba Allah yang mencari sesuap nasi utk hari esok.
    Maafkan ana ya baginda,emjay.Bukan niat hendak mengaibkan sesama islam,tapi hanya sekadar berkongsi maklumat.
    Saat ini,mungkin baginda sedang bersama anak cucu menghabiskan masa di hari minggu.
    Begitu juga dengan individu di Darussyifa,Darussalam,AKRINE,Dr.Norhisham Wahab dan individu lain yang pernah baginda emjay yang mulia murkai.
    Ana faham perasaan anta bila melihat posting ini.
    Begitulah juga anta kena faham perasaan individu dan kumpulan di atas.
    Bukankah menjaga maruah tetangganya itu pekerjaan yang mulia?

    rockshy

    ReplyDelete
  90. Hai...pekabo sume..diharap semua pengunjung laman saya sihat semua.Sebenarnya,sayalah pemilik sebenar laman ini.Saya ni ulama tau..jangan memainkan saya,jadi kepada anda yang mempunyai sebarang kemusykilan agama dan kemusykilan ilmu,silakanlah hubungi saya atau email di kangmasjb@hotmail.com atau no tel - 075534365.saudara semua boleh datang ke rumah saya di Taman Perling JB.Selain bertindak sebagai ulama,saya juga ada menjalankan rawatan secara islam berkaitan dengan sihir dan gangguan makhluk halus.Dijamin sembuh dalam masa 5 hari.Kalau tak sembuh juga,wang saudara semua akan dikembalikan,lebih dari 30 hari,tak layan.
    Kepada pengunjung yang tidak suka dengan saya,janganlah berkasar dengan saya,sedih la saya sebab saya ni ulama tau...
    terutama kepada seteru saya rockshy,maryjane666 dan abuafiqah.Mereka semua telah saya ban dari laman emjay ' tolong mengkafir sesama islam' kerana berkelakuan sumbang dengan ulama seperti saya... saya peduli apa,ini laman saya,kalau nak berkelakuan seperti abu jahal buat laman sendiri jadi kepada anda di luar sana,berhati-hati dengan orang yang mengaku ulama sebab ulama-ulama di luar sana telah menyesatkan ramai orang di negara ini.Harap maklum yea...

    seperkara lagi saya nak ingatkan kepada pengunjung laman saya ini,ingin saya tegaskan di sini bahawa sayalah sebenarnya pemilik laman ini...kalau ada yang mengaku emjay,itu adalah penipu.
    sebabnya semasa arwah guru saya mewariskan kitab untuk perbomohan,saya telah terlupa di mana saya letakkannya,saya mengesyaki seseorang telah mencuri buku arwah guru saya.Dan dengar kabarnya,orang itu kini telah menjadi bomoh islam yang handal sekitar jb.Saya sangat sedih dengan kejadian ini.namun saya sempat mencopy paste sedikit untuk bekalan di jb nanti.Sila laporkan kepada saya segera jika anda para pengunjung yang saya kasihi mengenali orang yang saya kehendaki itu.Nampaknya,saya terpaksa mengundur diri dahulu sebab dah masuk waktu solat...
    sampai ketemu lagi

    emjay
    wassalam

    ReplyDelete
  91. Kepada anda diluar sana ,silalah emailkan sebarang kemusykilan agama kepada saya supaya dapat kita membanteras perawatan yang kononnya mengikut islam.Ini disebabkan arwah guru saya telah berpesan hanya saya seorang sahaja di Malaysia ketika ini yang mampu melakukan perubatan secara islam.Tak ada orang lain boleh challenge...wallahuaqlam

    emjay

    ReplyDelete
  92. Assalamualiakum w.b.t kepada para pengunjung laman emjay,selamat datang kelaman saya yang bermanhajkan 'tolong mengkafir sesama islam'.Semoaga saudara semua mendapat banyak manfaatnay di sini.

    emjay
    Wassalam

    ReplyDelete
  93. Sebalum saya diban pihak berkuasa agama negeri johor,anda semua berpegang teguhlah kepada tali agama supaya tidak sesat di dunia dan akhirat yang sesuai dangan sabda nabi 'barangsiapa yang berpegang kepada tali Allah,anda akan selamat di dunia dan akhirat' wallahuaqlam

    emjay

    ReplyDelete
  94. Assalamualaikum w.b.t

    Bermula hari ini dan seterusnya saya adalah co-admin laman emjay.Anda semua boleh la ajukan sebarang masalah kepada saya juga.Ini disebabkan saya telah diamanahkan oleh arwah guru untuk membantu saudara seagama saya.Jangan risau saudara saudari semua,kalau ada masalah yang tak dapat selesai,insyaAllah saya dapat selesaikan dalam tempoh 5 hari sahaja.

    saya sekadar menyampaikan

    emjay

    ReplyDelete
  95. Tuan Emjay,

    Tulisan tuan memang hebat.

    ReplyDelete
  96. Salam,

    Saya baru sahaja hendak mula berasa gembira dengan tulisan Tn. Emjay yang menerangkan di dalam sebuah artikel, apabila menjampi haruslah betul iktikadnya. Ayat tidak memberikan kesan, bahkan segalanya adalah kuasa Allah semata-mata. Makan tidak memberi kenyang, tetapi hanyalah usaha kita semata-mata. Saya cukup suka dengan artikel yang ini.

    Tapi, apabila saya membaca artikel yang ini, saya merasa amat kecewa sekali. Seorang saudara kita sedang berada diambang penceraian. Sebagai muslim, apakah tindakan kita? Adakah dengan membuat andaian dari fakta-fakta yang tidak dapat dibuktikan? Dan merosakkan pula maruahnya.

    Apabila kita hendak memberi pengajaran, apakah perlu disebut nama orang-orangnya secara spesifik?

    Ingatlah hadis Nabi s.a.w:
    Daripada Abu Hurairah (r.a), daripada Nabi (s.a.w), baginda bersabda:
    "Orang muslim itu bersaudara dengan muslim yang lain, tidak mengkhianatinya, tidak membohonginya dan TIDAK MENGHINAKANNYA. Setiap muslim ke atas muslim yang lain adalah haram; KEHORMATANNYA, hartanya dan darahnya. Takwa itu disini. CUKUPLAH SESEORANG ITU JAHAT, APABILA DIA MENGHINA SAUDARANYA YANG MUSLIM."
    Diriwayatkan oleh al-Tirmizi.

    Saya tidak menafikan pengajaran yang mungkin tuan mahu sampaikan. Tapi adakah perlu untuk merobek kehormatan seorang muslim yang lain? Maka bergembiralah para-para syaitan. Bukan sahaja kerana dapat meruntuhkan sebuah keluarga, bahkan dapat melihat musuh mereka dihinakan pula oleh saudara-saudara seagamanya.

    Astagfirullah. Ya Allah lindungilah kami semua. Amin.

    ReplyDelete
  97. Ada syaitan yang mengapikan kita semua. Blog nie banyak pengajaran dari nya. Kepada yang menyoal dan yang menjawap, yang menulis, kita semua bersaudara. Semua berusaha mencari Ilmu. Kepada pemilik blog, sila kawal emosi agar tidak terlalu taksub kepada kebenaran sehingga mengaibkan orang lain.

    ReplyDelete
  98. Cinta dan kasih saya kepada umat Islam awam di Malaysia melebihi cinta kasih saya kepada Ustaz Hadi Darussalam.

    Emjay

    ReplyDelete
  99. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  100. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  101. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  102. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  103. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  104. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  105. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  106. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  107. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  108. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  109. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  110. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  111. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  112. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  113. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  114. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  115. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  116. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  117. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  118. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  119. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  120. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  121. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  122. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  123. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  124. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Saya dengan ini menarik kembali semua artikel saya yang diatas.Harap maaf kepada semua para pembaca laman emjay,perkara ini terpaksa saya lakukan kerana sepanjang bulan ramadan yang lalu saya
    telah di ganngu dengan bayangan arwah guru yang menyuruh saya bertaubat.

    wassalam

    saya yang bertaubat

    emjayjb

    ReplyDelete
  125. Tuduhan-tuduhan seperti ini sudah banyak dikeluarkan terutama sekali oleh 3 perawat kononnya secara Islam iaitu maryjane666, rockshy dan abuafiqah. Kini bilangan mereka bertambah satu lagi dengan kehadiran amanarrasul. Biarlah dia menghina dan mencela saya. Nabi Muhamad sewaktu lebih 10 tahun berdakwah di Makkah, orang sampai nak bunuh beginda dan mengatakan Nabi Muhamad gila. Bab ini saya biarkan sahaja si Luncai terjun dengan labu-labunya.

    saya yang bertaubat

    emjay

    ReplyDelete
  126. Assalmualaikum w.b.t laknat Allah keatas iblis dan pengikutnya

    Tuduhan-tuduhan seperti ini sudah banyak dikeluarkan terutama sekali oleh 3 perawat kononnya secara Islam iaitu maryjane666, rockshy dan abuafiqah. Kini bilangan mereka bertambah satu lagi dengan kehadiran amanarrasul. Biarlah dia menghina dan mencela saya. Nabi Muhamad sewaktu lebih 10 tahun berdakwah di Makkah, orang sampai nak bunuh beginda dan mengatakan Nabi Muhamad gila. Bab ini saya biarkan sahaja si Luncai terjun dengan labu-labunya.

    ReplyDelete
  127. Assalmualaikum w.b.t laknat Allah keatas iblis dan pengikutnya

    Tuduhan-tuduhan seperti ini sudah banyak dikeluarkan terutama sekali oleh 3 perawat kononnya secara Islam iaitu maryjane666, rockshy dan abuafiqah. Kini bilangan mereka bertambah satu lagi dengan kehadiran amanarrasul. Biarlah dia menghina dan mencela saya. Nabi Muhamad sewaktu lebih 10 tahun berdakwah di Makkah, orang sampai nak bunuh beginda dan mengatakan Nabi Muhamad gila. Bab ini saya biarkan sahaja si Luncai terjun dengan labu-labunya.
    janganlah kita menambah-nambah syariat dengan mengatakan nabi ada guna garam,limau,dan janganlah kita memfitnah nabi ada bergusti dengan jin,mencekik atau bergumpal dengan jin apalagi masukkan jin dalam botol.Bodoh...

    wassalam
    emjay

    ReplyDelete
  128. ASSALAMUALAIKUM
    bro MJ...
    adoyai..hebat to eh..
    mane ko duk blaja bole syirikkan org eh?trase mcm nk blaja gak la..
    Nabi dl pn, nk jatuh hukum zina atas org, ditanye byk kali..(ko g carik kisah pasal hamba Allah yg datang mengaku berzina kat Nabi)

    ni bab syirik beso ni bro..
    blom lagi citer bab nerake..
    ko memandai je cakap org masuk nerake..
    tu keje Allah la..

    lupe lak aku..
    ayat mmg x memberi bekas..
    tapi atas rahmat Allah dan fadhilat atas ayat tu insyaallah dpt membantu..
    Rasullulah pn bace maa ayat Quran mase kene kepung nk g hijrah..
    sural ,al-baqarah "summum bukmun........layarjiun."(yg ni tercatat eh bro)

    pasal amalan berzikir..
    Rasullulah pn berzikir gak maa..

    last skali,
    aku nk kenal la guru ko dan care mane ko mentafsir al-quran..


    akhirul kalam,
    selamatkan diri dl baru selamatkan yg lain..
    diri x terselamat, ade hati nk ajar yg lain..
    moh le karam bersame-same..

    ReplyDelete
  129. bro...
    nk tanye sikit la..
    perawi2 yg muktabar dan digune pakai seluruh dunia dan diiktiraf,
    caner lak ko bole cakap die ade silap sikit??
    bro, dieorg ni nk jd perawi bukan calang2 care bro..
    ko brape byk hadis soheh yg ko hapal siap ngan sanad yg bersambung dan terbukti kesohihhannye??

    nk bercakap 2 biar berilmu..jangan cakap sekadar tau je..
    ko bagi tau mane datang ilmu ko ni??

    ReplyDelete
  130. salam bro..
    awatnye g delete ye komen sy 2?
    datang dh bagi salam..
    kan bole kongsi same2 ilmu..

    adoyai..goyang sudah?

    ReplyDelete
  131. jangan berbicara perkara yg kita bukan ahlinya(mahir dan benar2 paham)

    ReplyDelete
  132. ingat cara menginstibat hukum,
    tertaklu pada masalihul mursalah(salah satu cara istinbat hukum)

    ReplyDelete
  133. jangan duk pukul rata satu macam

    ReplyDelete
  134. kalau rasa betol dedahkan pada umum

    ReplyDelete
  135. ni bab akhirat bro
    jgn memain...buruk padahnye..

    ReplyDelete
  136. bro ade rujuk pada mane2 pakar sebelom mensyirikkan org dan menetapkan neraka bg org tu?

    ReplyDelete
  137. sedangkan tuduh zina pn dapat 80% hukuman jika salah tuduh
    inikan pula tuduh syirik..

    ReplyDelete
  138. EMJAY NI SESAT DOLALAH MUBIN. tAUBAT LA

    ReplyDelete
  139. Tolong la jgn layan pendapat Agama Dalam Blog. Ancaman Wahabi melanda burok melalui internet.
    Kepada saudara and saudari yg sayangkan Islam sila berguru dgn guru, bukan berguru dgn internet ni.Pegi Masjid ke, pondok ke dengar ceramah alim Ulamak, bukan mamat Emjay ni. Memang internet ni mudah nak dapat ilmu, tapi yg sesat lagi banyak dr yg benar. Jgn gaduh2 dlm blog ni, Islam tak ajar betengkar n gaduh pasal hilap agama ni. Rujuk yg pakar. Tok Guru ke, tuan Syeikh ke,
    tuan guru ke, ternyata jangan Rujuk ngn EMJAY. SESIAPA YANG TERPEDAYA DENGAN FAHAMAN WAHABI, SYIRIK WOOO. ELOK WASPADAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. WALLAHU AKLAM

    ReplyDelete
  140. kalau apa yang ko pamerkan disini adalah fitnah (claim individu tertentu sebagai sesat),,,,aku mohon Allah balas perbuatan ko dengan secara lembut atau keras.

    ReplyDelete
  141. Salam semua,

    Baru hari ni sy jumpa blog nie, diakui pada mulanya suka mambacanya dgn harapan mdapat ilmu, tp makin lama berada dlm nya, dgn ulasan dan bahasa kasar mcaci penulisnya, mula jadi mual.

    Saudara Emjay, pelihara bahasa anda. Ramai yg menghormati anda, tp akan mhindari jika terus berlarutan begini.

    ReplyDelete
  142. saya nak tanya en emjay,macam mana baca ayat quran boleh jadi syirik?tidak kah ALLAH menyebut maksudnya 'dan kami menurunkan alquran itu sebagai penyembuh dan rahmat bagi orang yg beriman"ini bererti ayat alquran itu memanglah petunjuk tetapi selain itu ia juga boleh jadi syifa' dan rahmat dengan membacanya.contohnya air yang dibaca padanya ayat alquran dengan yg tidak dibaca berlainan dari segi molekul2nya.umar alkhattab apabila mendengar bacaan alquran hatinya jadi lembut.sebagai orang yg bertauhid beriman ini semua dengan izin ALLAH kecuali kita tidak bertauhid.selain berdoa kita juga perlu berusaha.spt kita dikejar singa kita berdoa supaya diselamatkan dan panjat pokok kalau ada pokok.membaca ayat alquran sebagai salah satu usaha selain berdoa kpd ALLAH bahkan ayat alquran itu adalah kalam ALLAH dan menunjUkkan sifat ALLAH juga.kita boleh bertawassul dengan nama2 ALLAH dan sifat2NYA kecuali kita rasa alquran tu macam kalam manusia,lain lah ceritanya.

    ReplyDelete
  143. astaghfirullahala'zim.. blog apa ni.. menghukum ustaz hadi, ustaz ismail kamus hanya menggunakan andaian..
    saudara emjay.. berhentilah menyesatkan orang lain tanpa bukti yang kukuh. kes ustaz hadi dan isterinya adalah kes rumahtangga dan peribadi. diumumkan dikhalayak ramai bermakna mengaibkan beliau. muhasabah kembali penulisan saudara..

    alfaqir ilallah
    abu al-amin al-almaniy
    ar-raniry banda aceh

    ReplyDelete
  144. Imam Ghazali mengharuskan untuk kita menceritakan keburukan orang lain sebagai pengajaran kepada orang awam TANPA MENYEBUT NAMA ORANG TERSEBUT.. tetapi bila saudara menyatakan nama mereka, maka HARAM hukumnya kerana ia adalah serangan secara peribadi bahkan mengaibkan mereka... bertaubatlah emjay.

    ReplyDelete
  145. sila jelaskan DARI MANA NAS SAUDARA AMBIL boleh diaibkan individu atau menceritakan keburukan seseorang secara terang sehingga menjatuhkan maruah mereka. harus diingat bahawa perbezaan dinyatakan keburukan FIRAUN, HAMAN, QORUN, NAMRUD, ABU JAHAL, ABU LAHAB ialah mereka orang yang menentang agama Allah secara jelas. tapi ustaz2 yang disebut dalam blog ini adalah muslim.

    ReplyDelete
  146. bru rasa nk komen...pelik sgt2 hujah emjay ni...mcm mn la dikatakan baca quran utk elak dpd gangguan etc dikatakan syirik...itu kalam Allah...seafdhal kalam..adalah Quran...kalau baca Quran nk elak bnda tak elok,tak boleh.. xkn la Allah turunkan 3 Qul tu sbg perlindungan dpd sihir spt yg Rasulullah SAW alami, lagi satu, cuba hayati dlm satu hadith kisah seorang sahabt bertawsul dgn ayat kursi bila gudang simpanan kurma di curi jin/syaitan...berat kamu ni emjay...nak tau gak..guru mana yg awak menuntut ni, sila bagi namanya? tggl di mana?, lulusan mana?....itu pon kalau awak jujur nk bg tau...

    ReplyDelete
  147. kalau dh sah jd pemfitnah agama, penyebar syirik dan bidah mcm Haron din ust hadi ni mmg la kena ckp nama dia abualamin.. supaya org lain xterkena fitnah dia.. ape tu pun xtau ke.. ape daaa..

    ReplyDelete
  148. Kalau nak dibandingkan Harun Din dengan Firaun, kedua-dua mereka menyesatkan. Harun Din dengan ilmu bukan-bukan seperti garam, lada hitam dan bawa jin naik bas. Perkara ini sudah saya bincangkan dengan pakar rujuk saya yang pakar hadis. Mereka membenarkan.

    Itulah sebabnya dalam hadis dan dalam Al Quran banyak disebutkan nama-nama individu termasuk nama orang munafik untuk menjadi iktibar kepada orang awam. Kalau Harun Din tidak disebutkan, kelak orang awam akan terus mengunjunginya untuk disesatkan. Itulah sebabnya saya perlu sebutkan namun masih ramai orang yang mahu mengunjungi beliau.

    Islam menganjurkan setiap hukuman seperti rejam dan rotan dilakukan dihadapan khalayak ramai agar menjadi iktibar. Kalau ikut islam yang sebenar, sudah ramai para ustaz di Malaysia sudah layak dipancung lehernya dihadapan orang ramai kerana mengamalkan ilmu perbomohan sesat.

    Isteri auaalamin besok kalau berzina nak hukum sorok-sorok atau rejam sampai mati dihadapan orang ramai?? Ramai orang yang berzina dan dosa yang dilakukan adalah besar namun dalam hadis orang yang berzina termasuk pelacur layak untuk masuk syurga sekiranya mempunyai akidah. Orang seperti ini iaitu penzina perlu sekali dimalukan dikhalayak ramai inikan pula orang seperti Harun Din yang ramai menyesatkan orang ramai. Mana besar dosanya si Harun Din berbanding penzina??

    Emjay

    ReplyDelete
  149. Aku kesian betul kat saudara emjay ni, bertaubatlah. Engkau ni penakut ke apa? kalau ismail kamus dan harun din tu sesat, pergilah jumpa mereka. Adakan muzakarah, moga sama2 dapat manfaat. Orang gila tak mengaku yang dirinya gila bahkan akan mengatakan orang lain gila. Samalah jugak dengan orang yang sesat, bukan dia dia tahu dirinya sesat, yang dia tahu sibuk menyesatkan orang lain, bukankah itu sama dengan sesat lagi menyesatkan.

    ReplyDelete