Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ pembaca mukmin sekelian

.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Selamat datang ke Laman Emjay. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik, hidayah, rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Aku telah tinggalkan pada kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya, (iaitu) Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya.

Monday 15 June 2009

Kupasan tentang pusat rawatan AKRINE.


Kupasan tentang pusat rawatan AKRINE.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lahi Maha Penyayang

Assalamualaikum wbh

Maaflah lama sangat tidak menulis, hajat memang ingin menulis tetapi banyak sangat kerja hakiki yang perlu didahulukan.

Saya mulakan tulisan kali ini dengan meng”copy paste” satu artikel yang saya petik dari laman http://www.apisbp.com/v3/USRAH/Amar-Maruf-Nahi-Mungkar.html :
*****************
Amar Ma’ruf Nahi Mungkar

Muqaddimah

adalah suatu usaha yang paling mulia, tinggi kedudukannya, sangat dititikberatkan di dalam Islam. Ianya mesti dilaksanakan agar manusia sentiasa berada di atas landasan yang betul dan tidak menyimpang dari jalan yang sebenarnya. Lantaran itulah jemaah Islam ditubuhkan supaya dapat membimbing hati manusia.

Islam adalah agama samawi yang datangnya dari Allah swt. Islam mementingkan aspek kemasyarakatan dari sudut kekeluargaan, rumahtangga, masyarakat, pergaulan, dan kenegaraan. Islam adalah agama yang bukan hanya mementingkan individualistik (individu tetapi ia mementingkan ummah. Lantaran hidup manusia yang dikenali sebagai golongan yang mudah lupa, lemah dan serba kekurangan, didatangkan para Nabi as sebagai pencetus kebangkitan dan penegur atas segala kesilapan dan kesalahan yang dilakukan. Oleh kerana itulah disyaratkan bahawa hukum Amar ma’ruf nahi Mungkar adalah wajib yang tidak boleh dinafikan lagi. Berikut adalah dalil-dalil kewajipan menjalankan amar ma’ruf nahi mungkar.

Dalil kewajipan Amar Ma’ruf Nahi Mungkar

Abul -Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Umar bin Abdul-Aziz berkata: “Sesungguhnya Allah s.w.t. tidak menyiksa orang-orang umum kerana dosa-dosanya orang-orang yang tertentu tetapi apabila perbuatan dosa itu merahajalela dan terang-terangan kemudian tidak ada yang menegur, maka bererti semuanya sudah layak menerima hukuman.”

Dan diriwayatkan bahawa Allah s.w.t. telah mewahyukan kepada Yusya bin Nun.:
“Aku akan membinasakan kaummu empat puluh ribu orang yang baik-baik dan enam puluh ribu orang yang derhaka.”
Nabi Yusya bertanya: “Ya Tuhan, itu orang derhaka sudah layak, maka mengapakah orang yang baik-baik itu?”
Jawab Allah s.w.t.: “Kerana mereka tidak murka terhadap apa yang Aku murka, bahkan mereka makan minum bersama mereka yang derhaka itu.”

Abu Hurairah r.a. berkata:
“Nabi Muhammad s.a.w. bersabda (yang bermaksud): “Anjurkan lah kebaikan itu meskipun kamu belum dapat mengerjakannya dan cegahlah segala yang mungkar meskipun kamu belum menghentikannya.”

Anas r.a. berkata:
“Nabi Muhammad s.a.w. bersabda (yang bermaksud): “Sesungguhnya diantara manusia itu ada yang menjadi pembuka untuk kebaikan dan penutupan dari kejahatan, dan ada juga manusia yang menjadi pembuka kejahatan dan penutupan kebaikan, maka sesungguhnya untung bagi orang yang dijadikan Allah s.w.t. sebagai pembuka kebaikan dan binasa bagi yang dijadikan Allah s.w.t. pembuka kejahatan itu ditangannya.”

BEBERAPA KEPERLUAN KESEDIAAN AMAR MA’RUF NAHI MUNGKAR

1. Keimanan yang mendalam.
Ia bermaksud menganggap Islam itu adalah petunjuk yang benar dan selain dari itu adalah kebatilan. Keyakinan terhadap kebenaran itulah yang menjadi prinsip yang tidak boleh ditawar-tawarkan lagi. Setiap penyelewengan dari prinsip itu adalah kesesatan yang lahir dari nafsu keinginan yang merupakantanda kurang sempurnanya iman.

2. Ilmu yang hak
Ilmu yang dimaksudkan adalah ilmu yang bersandarkan kepada AlQur’an dan AsSunnah yang mulia. Seseorang daie perlu mengetahui segala nas-nas yang berakitan serta hukum supaya ia dapat mengetahui kedudukan sebenar orang yang ingin ditegahnya.

3. Matlamat untuk keredhaan Allah
Tiada yang lebih tinggi dari mendapat keredhaan dan kecintaan Allah. Inilah matlamat setiap para nabi dan Rasul dan juga para sahabat di dalam menempuh amar ma’ruf nahi mungkar ini.


MATLAMAT YANG INGIN DICAPAI MELALUI DAKWAH:

Ada beberapa matlamat umum yang digariskan adalah:-
1. membawa kepada Islam bagi orang yang belum menganut Islam.
2. mempertingkatkan mutu kefahaman dan penghayatan Islam.
3. mendirikan sebuah negara yang diredhai Allah.
4. menuju kepada keselamatan dan kebahagiaan.
5. mendapat Keredhaan Allah.


KAEDAH AMAR MA’RUF NAHI MUNGKAR

Sebagaimana yang disabdakan oleh baginda Nabi saw, iaitu:-
“Barangsiapa di antara kamu yang melihat akan kemungkaran, maka hendaklah ia mengubahnya dengan tangannya(kuasanya). Jika sekiranya ia tidak berkuasa, maka hendaklah ia mengubahnya dengan lidahnya. Dan jika ia tiada juga berkuasa, maka hendaklah ia mengubahnya dengan hatinya. Dan yang demikian itu (iaitu mengubah dengan hatinya) adalah selemah-lemahnya iman”. (HR Muslim)

1. Dengan tangan ( Kuasa / pemerintahan)
Pemerintahan mempunyai kuasa mutlak untuk menegah dan melarang suatu perbuatan mungkar itu. Ia boleh mengubah atau meletakkan hukuman serta pencegahan bagi rakyat atau orang yang di bawah pimpinannya. Oleh itu, pemimpin akan ditanya lebih dari rakyat atau orang biasa di hari akhirat kelak. Justeru itulah jemaah islam wajib mendapatkan kuasa / pemerintahan sebagai batu asas untuk mengajak kepada yang ma’ruf dan mencegah dari perbuatan mungkar kepada masyarakat di bawahnya.

Dalam konteks kemsyarakatan pula, dengan kuasa bermaksud dengan organisasi yang ditadbir. Sebagai contoh, jika seseoang itu menjadi pengarah syarikat atau organisasi pentadbiran, dia boleh melaksanakan sesuatu arahan contohnya mewajibkan kakitangan atau pekerjanya menutup aurat, berkelakuan sopan, mengasingkan antara lelaki dan perempuan, menepati masa dan sebagainya. Mana-mana perlanggaran kepada syariat Islam bolehlah diambil tindakan.

2. Dengan lidah / ucapan / lisan

Kaedah ini hanya boleh dilaksanakan sekiranya seseorang atau kumpulan tidak mampu mengubah dengan kuasa- yang beerti ia mesti dilaksanakan melalui kaedah lidah lisan. Banyak cara atau kaedah yang boleh dilakukan dengan cara ini termasuk;

a.) Nasihat / peringatan – sewaktu Nabi-nabi dan Rasul-rasul menjalankan misi dakwah mereka, mereka menggunakan kaedah nasihat atau peringatan tentang ganjaran dan siksa yang bakal manusia itu tempuh di akhirat kelak. Para diae diingatkan supaya menggunakan kaedah nasihat yang baik terlebih dahulu sebelum menggunakan kaedah ancaman. Cara ini boleh dilakukan melalui ceramah, majlis ilmu, penerangan, dan juga secara peribadi (fardiyah)

b.) Penerangan – Ia meliputi aspek yang meluas seperti ceramah, risalah dan majalah, poster, kempen dan sebagainya

c.) Penulisan – ia juga adalah suatu aspek dakwah yang berkesan. Para daie perlu menguasai ilmu penulisan dan sebarkan kepada masyarakat tentang kebaikan Islam, keburukan kemungkaran yang dilakukan. Penulisan adalah berbentuk komentar, risalah, poster, majalah, surat khabar, memorandum dan sebagainya.

3. Dengan Hati (membenci dan tidak meredhai)

Nabi saw menyatakan bahawa ini adalah kaedah yang paling nipis iman bagi umat Islam. Kaedah ini hanya boleh dilakukan setelah berikhtiar melalui kaedah kuasa dan lidah yang tidak memberikan kesan bahkan memudharatkan seseorang daie atau jemaah Islam itu sendiri. Ini beerti seseorang daie tidak dibenarkan sama sekali meredhai maksiat dan kemungkaran tersebut dan berusaha menjauhinya sedapat mungkin dengan membawa bersama pengikut-pengikut ke tempat lain. Ini kerana untuk mengelakkan kemurkaan dan bala Allah swt di tempat tersebut. Namun jika tidak terdaya membencilah sedapat mungkin sambil berdoa supaya masyarakat yang jahil supaya mereka sedar. 

*********************************

Artikel ini sudah amat jelas kepada kita semua tentang pentingnya melakukan amar makruf nahi mungkar. Redha dengan kemungkaran adalah satu musibah amat besar kerana ini menggambarkan orang yang redha ini tidak beriman. Berdasarkan hadis dari Nabi SAW di atas, selemah-lemah iman adalah dengan menolak dengan hati. Redha dengan kemungkaran adalah bermakna tidak menolak dengan hati menjadikan orang tersebut redha dengan kemungkaran tersebut. Ingatlah bahawa selemah-lemah iman adalah dengan menolak dengan hati maka tidak beriman sekiranya tidak menolak dengan hati (redha dengan perbuatan jahat tersebut).

Di Malaysia ini terrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrsangat banyak kemungkaran yang dilakukan sama ada oleh orang Islam mahu pun orang bukan Islam. Melihat kemungkaran yang semakin bermaharajalela, saya alhamdulillah mengorak langkah untuk menyahut hadis Nabi SAW ini (Barangsiapa di antara kamu yang melihat akan kemungkaran, maka hendaklah ia mengubahnya dengan tangannya(kuasanya).) dengan menubuhkan Laman Emjay. Bidang yang saya titik beratkan di sini adalah bidang kerosakan akidah memandangkan tidak banyak orang yang melakukan usaha ini. Dengan tangan ini, saya alhamdulillah telah, sedang dan insya-Allah akan terus menentang kemungkaran kerosakan akidah dengan tulisan di Laman Emjay!.

Sudah lama saya di tanya oleh para pembaca Laman Emjay mengenai satu pusat rawatan yang kononnya mengamalkan secara Islam iaitu AKADEMI RAWATAN ISLAM NUR EHSAN (AKRINE) ATAU PUN PUSAT RAWATAN ISLAM NUR EHSAN. Laman web pusat ini dapat diakses melalui http://akrine.blogspot.com 

Pada sebelah kanan laman blog tersebut tertera iklan buku Akrine seperti tersebut:

“Tempahan secara on-line

Buku ini juga menggariskan panduan-panduan mengesan tanda-tanda gangguan serta perkara-perkara yang membantu pembaca mengesan dan merawat secara individu gangguan pada peringkat asas.

Bahagian kedua buku ini mengandungi panduan merawat yang lengkap termasuklah teknik penyediaan air penawar, mengikat, menikam serta menyembelih jin, menarik jin menggunakan serban, menyedut jin masuk botol, memindah jin, mengikat secara ayat, memukul, memancung, ayat-ayat rukyah dll teknik yang digunakan oleh AKRINE.”
 
Buku ini menurut laman ini, boleh ditempah secara on-line dan harga buku termasuk pos adalah RM35.00 (Semenanjung) RM40.00 (Sabah & Sarawak).

Daripada sedikit sinopsis tentang buku Akrine ini, buku ini akan mengajarkan secara lengkap ilmu untuk  mengikat, menikam serta menyembelih jin, menarik jin menggunakan serban, menyedut jin masuk botol, memindah jin, mengikat secara ayat, memukul dan memancung. Marilah kita sebagai umat Islam membuka minda dan berdoa-doa bersungguh-sungguh kepada Allah SWT minta ditunjukkan “adakah buku Akrine ini dibenarkan menurut Islam yang sebenar???”.

Kebelakangan ini bab memindah jin makin kerap saya dengar. Di dalam tulisan saya bertajuk Histeria di SMK Tanjung Lumpur  - satu kupasan  di http://laman-emjay.blogspot.com/2008/08/histeria-di-smk-tanjung-lumpur-satu.html  saya ada menceritakan tentang Sahabudin Sham Sudin yang menunjukkan van yang digunakan untuk membawa keluar 'anasir' (Jin) dari SMK Tanjung Lumpur, Kuantan, Pahang. Di U** satu ketika dahulu pun sebuah rumah besar yang kerap ada gangguan telah menggunakan kaedah yang sama dimana jin-jin atau anasir jahat ini telah dipindahkan dengan menggunakan bas. Untung juga jin-jin ini kerana merasa naik bas!!

Adakah kerja memindahkan jin sebagaimana dilakukan oleh Akrine ini memang satu ajaran Islam? Kalau ia adalah satu ajaran Islam, adakah dalilnya? Sepengetahuan saya belum pernah saya terdengar Nabi SAW atau para sahabatnya menggunakan unta atau kuda untuk memindahkan para jin?? Janganlah kita mudah sangat percaya cerita karut khurafat seperti ini. Para pengamal Akrine ini macam lebih hebat berbanding Nabi SAW dan para sahabat. Hanya Nabi Sulaiman sahaja yang diberikan Allah kelebihan untuk mengawal jin namun ini adalah kelebihan Allah yang hanya diberikan kepada Nabi Allah Sulaiman. Tentang kisah Nabi Sulaiman ini, silalah para pembaca Laman Emjay membaca semula artikel saya bertajuk  Kisah tangkap jin dan masukkan ke dalam telur & hafiz pangkat besar menyesatkan!” di http://laman-emjay.blogspot.com/2007/06/kisah-tangkap-jin-masukkan-ke-dalam.html yang telah saya tulis pada 7 June 2007. Di dalam artikel ini menceritakan bagaimana nabi Muhamad SAW mencekik jin yang melintasinya sewaktu solat dan kemudian melepaskannya kerana teringatkan doa Nabi Sulaiman agar kelebihan mengawal jin biarlah menjadi kelebihan Nabi Sulaiman sahaja sesuai dengan doa Nabi Sulaiman dan keizinan yang telah diberikan Allah SWT.

Adalah benar dan sahih bahawa kerja pindah-pindah jin ini sama sekali tidak pernah termasuk di dalam syariaat Nabi Muhamad SAW. Segala bentuk meruqyah telah jelas disyariaatkan dalam Islam jadi dengan itu kerja memindah jin tu datang dari syariaat mana?? Menambah syariaat Islam jikalau menurut Imam Syafiee adalah merosak akidah. Atau adakah kita dibenarkan untuk menurut syariaat nabi Sulaiman?? Seandainya bab mengawal jin ini dibolehkan, kelak bagaimana pula sekiranya ada orang lelaki berkahwin 20 isteri dengan hujah mengikut syariat Nabi Sulaiman????

Secara mudahnya saya melihat amalan memindahkan jin-jin ini seolah-olah pengamal Akrine dan bomoh sesat lainnya lebih hebat daripada nabi Muhamad SAW serta para sahabat!!! Mungkin kalau beginilah hebatnya pengamal-pengamal ini, saya mencadangkan selepas ini pengamal di Akrine boleh mengusahakan perusahaan pelancongan khusus untuk membawa para jin melancung ke Hawaii atau Gold Coast Australia.

Satu persoalan yang boleh ditimbulkan sekiranya jin boleh dipindahkan ialah  sekiranya selepas dipindahkan jin ini adakah jin-jin tersebut tidak boleh balik semula ketempat asalnya tadi?? Jadi sekiranya jin-jin tadi boleh kembali semula, bukankah elok jika diwujudkan pula penjara untuk jin-jin??? Itulah sekiranya seseorang memulakan sesuatu yang bukan-bukan seperti memindahkan jin ini, fantasi seseorang boleh menerobos kepada perkara yang pelik-pelik tidak habis-habis dan tiada kesudahan!!!

Marilah kita ambil iktibar dari saranan Nabi Muhamad sepertimana riwayat daripada Anas Radhiallahu ‘anhu bahawa Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam ketika hendak masuk TANDAS, Baginda Shallallahu ‘alaihi wasallam berdoa:

Maksudnya: “Dengan nama Allah, Ya Allah sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari syaitan khubtsi (lelaki) dan syaitan khaba’its (perempuan)” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).
 
Marilah kita memahami hadis sahih ini bahawa kita hanya meminta perlindungan kepada Allah SWT dari jin yang mendiami tandas ini dan sama sekali kita tidak disarankan untuk berdoa agar Allah SWT memindahkan jin-jin ini dari tandas. Maknanya sekiranya orang berdoa sebelum masuk tandas dan Allah memakbulkan doa tersebut maka mungkin banyak jin berkeliaran dalam tandas namun jin-jin ini tidak dapat memberikan mudharat akibat perlindungan dari Allah. Manakala orang yang tidak berdoa, banyaklah jin-jin yang memudharatkan manusia di dalam tandas tersebut.

Seterusnya di dalam iklan buku Akrine sebagai dijelaskan di atas, pengamal Akrine seolah-olah diberikan ilmu Nabi Sulaiman sehingga mereka boleh pula  mengikat, menikam serta menyembelih jin, menarik jin menggunakan serban, menyedut jin masuk botol,  mengikat secara ayat, memukul dan memancung. Saya apabila membaca kenyataan ini kadang-kadang hendak marah tetapi kadang-kadang macam hendak ketawa!! Sekali lagi saya minta para pembaca bacalah dan fahamilah artikel yang saya tulis  bertajuk  Kisah tangkap jin dan masukkan ke dalam telur & hafiz pangkat besar menyesatkan!” di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/129 .

Sekiranya orang Islam menurut syariat Nabi Muhamad SAW dibolehkan untuk  mengikat, menikam serta menyembelih jin, menarik jin menggunakan serban, menyedut jin masuk botol,  mengikat secara ayat, memukul dan memancung, adalah wajar sekali Nabi Muhamad SAW dahulu beserta Abu Bakar dan para sahabat juga mengistiharkan perang kepada sekalian jin dan iblis. Pastinya jikalau sudah banyak iblis dan jin syaitan yang dibunuh oleh Nabi Muhamad SAW dan para sahabat, kuranglah gangguan kepada umat Islam dan kepada orang kafir. Jikalau seandainya Nabi Muhamad SAW mempunyai keistimewaan ini, pastinya nabi telah mencekik dan mencincang syaitan jin yang mengganggu bapa saudara baginda Abu Talib sewaktu Abu Talib dalam keadaan nyawa-nyawa ikan dan sekiranya syaitan jin ini semuanya telah berjaya dibunuh, tidaklah Nabi Muhamad SAW amat bersedih hati kerana pastinya Abu Talib ini akan memeluk Islam diakhir hayatnya. Namun hakikatnya ialah Nabi Muhamad amat bersedih hati kerana bapa saudara kesayangan Nabi ini mati dalam keadaan kafir. Jadi jikalau ada orang bercerita si polan dan si polan mampu membunuh jin, janganlah percaya cerita karut ini kerana sesungguhnya Nabi Muhamad tidak pernah membunuh walau pun seekor jin!

Sesiapa yang ingin lebih memahami konsep Iblis, jin dan syaitan, silalah ke http://laman-emjay.blogspot.com/2007/04/iblis-syaitan-dan-jin.html .

Sekiranya iblis iaitu satu makhluk dari golongan jin boleh menurut Akrine boleh dibunuh, disembelih dan dicincang, maka adakah ayat Al Quran berikut MENIPU manusia?? Lihat terjemahan ayat Al Quran berikut iaitu Al A’raaf:14 – 18:
14. Iblis berkata: berilah tempoh kepadaKu hingga hari mereka dibangkitkan (hari kiamat)".
15. Allah berfirman: "Sesungguhnya Engkau (iblis) dari golongan Yang diberi tempoh
16. Iblis berkata: "Oleh kerana Engkau (Wahai Tuhan) menyebabkan daku tersesat (maka) Demi Sesungguhnya Aku akan mengambil tempat menghalangi mereka (dari menjalani) jalanMu Yang lurus;
17. "Kemudian Aku datangi mereka, dari hadapan mereka serta dari belakang mereka, dan dari kanan mereka serta dari kiri mereka; dan Engkau tidak akan dapati kebanyakan mereka bersyukur".
18. Allah berfirman: "Keluarlah Engkau dari syurga sebagai makhluk Yang terhina serta terusir. Sesungguhnya sesiapa di antara mereka Yang menurutmu, tetaplah Aku akan memenuhi neraka jahanam Dengan (golongan) kamu (yang derhaka) semuanya;

Dari keterangan Al Quran Al A’raaf:14-18 di atas, dapat ditafsirkan bahawa Allah telah memberi izin kepada iblis untuk panjang umurnya (hingga beribu tahun?) untuk memainkan peranannya iaitu tidak lain dan tidak bukan untuk menyesatkan manusia dan jin lainnya.

Tambah gelihati saya apabila mendengar  ada orang yang mampu ikat jin guna ayat atau masukkan jin ke dalam botol. Agaknya botol yang digunakan untuk menangkap jin ini berapa tebalnya dan ditutup dengan gabus atau logam? Agaknya tidak adakah jin lain yang akan menolong membuka penutup botol tersebut apatah lagi jin pada waktu zaman Nabi Sulaiman mampu membina bangunan besar tersergam indah? Kalau bangunan besar boleh dibina, apakah menjadi masalah untuk rakan-rakan jin lainnya membuka penutup botol tersebut? Jin yang bodoh atau manusia yang dungu?

Dalam bab kisah jin dalam botol ini, ingin saya bawakan satu hadis dari Jabir bin Abdullah RA katanya, Rasulullah SAW bersabda, "Bila hari telah senja, laranglah anak-anak keluar rumah kerana pada ketika itu setan berkeliaran. Seketika (~1 jam) sesudah itu bila telah malam maka biarkanlah mereka. Kuncilah pintu dan sebutlah nama Allah, kerana setan tidak dapat membuka pintu yang bertutup/berkunci. Tutup tempayanmu dengan menyebut nama Allah. Tutup semua bekas makanan mu dengan menyebut nama Allah, sekalipun dengan meletakkan sesuatu di atasnya dan padamkan lampu (ketika hendak tidur). Hadis riwayat Muslim.

Dalam kes menutup tingkap dan pintu ini, itulah sebabnya ramai orang tua menyuruh kita semua mengamalkannya sebelum masuk waktu maghrib. Setelah pintu dan tingkap ini ditutup, bagaimana dengan lubang “ventilation” dan perbagai lubang lain seperti di bawah pintu? Adakah segala lubang ini perlu ditutup dengan kedap udara?? Kalau sudah kedap udara bagaimana pula nak bernafas? Kalau rumah dibuat dari kayu dengan banyak sekali lubang angin di sana sini, adakah syaitan akan masuk ke rumah??

Bagi pandangan saya, pintu dan tingkap dapat mengelakkan syaitan masuk waktu maghrib adalah bukan dengan sebab fizikal pintu dan tingkap tersebut namun ALLAHlah yang memberikan rahmat dengan menghalang masuknya syaitan ke dalam rumah akibat kepatuhan manusia dan bukan akibat fizikal tingkap dan pintu. Jikalau hanya dengan menutup pintu dan tingkap akibat patuh dengan perintah dapat mengelakkan syaitan masuk rumah, apalah ada dengan usaha menggunakan botol untuk menangkap jin?

Seterusnya mari kita lihat pula kaedah perawat Akrine merawat berdasarkan petikan yang saya ambil dari web mereka di sini seperti berikut:
“Saya: (Membaca Selawat Tarfijiyah sambil gaya hembus membayangkan kepala isterinya).”
Rupa-rupanya para perawat Akrine macam sealiran dengan Darus Syifak atau mungkin mereka ini adalah bekas murid guru dari Darus Syifak. Berkenaan merawat menggunakan Selawat Tafrijiah ini, silalah baca artikel saya bertajuk Penjelasan berkenaan Selawat Syifak dan Selawat Tafrijiah  dan #2 Penjelasan berkenaan Selawat Syifak dan Selawat Tafrijiah BAHG. 2 . Berkenaan perawat yang menggunakan selawat ini, nasihat saya ialah jauhilah mereka kalau boleh sejauh antara timur dengan barat. Berikhtiar melalui mereka ini seolah-olah menghabiskan beras sahaja.

Hujah saya seterusnya berkenaan perawat  Akrine adalah berkenaan tulisan yang juga terdapat di  http://akrine.blogspot.com/2009/06/pengalaman-merawat-21-merawat-migraine.html seperti berikut: 
“Saya: "Ok sekarang baca ayatul kursi untuk melindungi diri kamu. Pastu baca Yaasin ayat 9 pada tapak tangan kamu dan hembus. Terus tadah tangan kamu untuk saya baca ayat untuk dihembus dari jarak jauh."”

Sekiranya mengikut perawat Akrine ini, Ayatul Kursi sungguh hebat sekali sehingga boleh melindung diri. Kalau beginilah, Allah boleh berehat dari memberikan rahmatNya maklumlah ayatul Kursi sudah boleh melindungi manusia!!!!?? Untuk memahami perkara ini dengan lebih lanjut, pembaca boleh membaca artikel saya bertajuk INGAT ALLAH DAPAT RAHMAT, INGAT AYAT KURSI AZAB BERTAMBAH dan SAMBUNGAN CERITA 6 KALI BERANAK ..... KENA TINDIH WAKTU TIDUR serta Jampi boleh bawa syirik  tulisan dari Amran Kasimin.

Saya ingin mengulang semula kata-kata Amran Kasimin dalam artikel “Jampi boleh bawa syirik” sebagai berikut:
“Menurut keterangan hadis ini, jampi mantera ada kalanya boleh menyebabkan seseorang itu syirik. Di antara sebutan yang boleh menyebabkan syirik ialah ungkapan meminta perlindungan kepada makhluk seperti jin, menyamakan qudrah Allah dengan keupayaan makhluk-makhluk, beriktikad keberkatan jampi mantera yang boleh menyembuhkan penyakit, memberi kuasa, kekuatan atau hikmat terhadap objek-objek tertentu.”

Itulah sebabnya saya katakan bahawa meminta perlindungan dari ayat Kursi menurut Amran Kasimin membawa Syirik! Bacalah artikel dari Amran Kasimin ini sambil berdoa semoga diberikan Allah kefahaman darinya.

Tulisan saya bukanlah berniat untuk memfitnah atau kerana hasad dengki namun adalah atas dasar amar makruf nahi mungkar. Sekiranya saya tersilap dengan mana-mana bahagian yang telah saya utarakan, jawablah dengan baik secara ihsan. Mudah-mudahan wadah ini dapat kita semua manfaatkan untuk mencari redha Allah SWT.
Sekian wassalam wallahuaqlam

Emjay


642 comments:

  1. ustaz boleh tolong komen:

    Patung berdiri di bachok di bina pada tahun 2002 dengan sumbangan org ramai sebanyak 2 juta. Ketingian 36 meter dan 30 meter garis pusat. Patung standing budha ini di sebut sebagai pasti akan menjadi tarikan terbaru pelancong ke kelantan pada tahun 2009 ini. Dalam patung ini ada lif untuk kemudahan pelancong. Terdapat juga 100 patung kecil pelbagai jenis dan 2 ekor naga raksaksa untuk menyambut pelawat.

    http://pmbk.gov.my/Download/QiadahMajalah/QiadahMajalah.pdf

    ReplyDelete
  2. Assalamu'alaikum wbh,

    Di sini saya "copy paste" "CATATAN KE3 PERAWAT JP : MERAWAT PUAN SS" di http://akrine.blogspot.com. Inilah cerita komidi seram yang bakal meletup dikaca TV.

    CATATAN KE3 PERAWAT JP : MERAWAT PUAN SS

    Pada 10hb Jun 09 saya sekali lagi pulang ke kampung untuk menziarahi ibu sekembalinya saya dari rehlah ke pantai timur. Kepulangan saya telah dimaklumkan kepada Puan D yang sememangnya nak kerumah untuk rawatan ulangan. Saya kena serang lagi katanya. Puan D juga menghubungi rakannya Puan SS.

    Saya diminta Puan D merawatnya dahulu kerana dah tak tahan lagi katanya. Setelah merawatnya, saya berihat sekejap sebelum merawat Puan SS pula. Saya mulakan rawatan atas Puan SS seperti biasa. Belum pun habis tiga kali membaca Kaf Ha Ya ‘Ain Sood, kedua hujung kakinya mula bergerak-gerak. Bila saya mula denga Afahasibtum..... dia mulai kerasukan.

    [Rawataan ini adalah yang kedua keatas Puan SS. Oleh kerana proses rawatan pertama itu biasa sahaja maka saya tiada membuat catatan. Dalam rawatan pertama ini beliau telah diganggu oleh 5 jin. Dengan izin Allah saya berjaya mengIslamkan dua daripadanya setelah Allah memperlihatkan Masjidil Haram dan Kaabah kepada mereka. Yang tiga lagi tetap mahu kekal di dalam kekafiran. Rawatan yang kedua ini saya catat kerana ianya adalah pengalaman baru saya. Sebahagian teknik yang saya lakukan diilhamkan oleh Allah semasa rawatan tersebut. Saya tidak belajar,melihat atau membaca mana-mana buku mengenai teknik rawatan ini.]

    Saya memulakan dialog dengan bertanyakan beberapa soalan, tetapi responnya hanya mengelengkan kepalanya sahaja.

    Saya : adakah kamu bisu?
    Jin : mengelengkan kepalanya (rupanya dia bukan jin bisu).
    Saya : adakah mulut kamu dikunci oleh tukang sihir (TS).
    Jin : mengangguk

    Pada masa itu saya diilhamkam memutuskan kawalan tukang TS atasnya dengaan membaca Yasin :9 dan menghembuskan ke kepala. Selepas itu saya diilhamkan pula membaca Laatudrikuhul absar..... untuk menutup cctv tukang sihir. Kemudian untuk membuka kunci mulutnya pula saya baca Al Fathi 1-3 . kemudian buka mulutnya dengan membaca Waqalu li juludihim ...... hingga kullasya’ (Fussilat 21) untuk membuat dia bercakap. Semua itu berlaku dengan izin Allah. Beberapa saat kemudian dia mulai bercakap.

    Jin : haa.. aku nak bagi tau hang, Mash...(OKS) duk (sedang) puja patung. Aku nampak dia duk puja nak bagi kawan ni (Puan SS) sakit. Dia cucuk tangan ,kaki dan kepala patung tu dengan jarum.
    Saya : bolehkah hang ambik(ambil) patung tu bawa mai kat aku.
    Jin: patung tu berpisah-pisah. Tangan dan badan berasingan.
    Saya : takpa (tak mengapa), bawa tangan dulu.
    Jin: nati aku cuba ,sambil membuat aksi mencapai sesuatu dihadapan.
    Saya: pegang kuat-kuat jangan terlepas. Dibawanya “benda” itu dan diletakkan dihadapan saya. Saya membaca Waqadmina.....dan menghembuskan dengan kencang ketangannya.
    Jin: haa... berkecai.
    Saya: macamana dengan jarum-jarum tadi
    Jin: berkecai juga
    Saya: sekarang hang ambik pula badan dan kaki patung tadi bawa mai.
    Jin: baik, dibuatnya aksi seperti tadi juga.

    Saya mengulangi bacaan dan menghembuskan dengan kencang kearah tangannya.

    Jin: Berkecai juga. Kemudian dengan tiba-tiba beliau kelihatan cemas dan berkata, “ cepat OKS talipon tuan aku dan tuan aku pula duk puja ni”. Cemas sekali dia ketika ini sambil mengarahkan tangannya kearah saya membuat aksi menyembah cara penganut Budha sambil tangannya menggigil. Cepat! Cepat!, katanya lagi mendesak saya.

    Saya: beralih posisi ke belakang pesakit sambil membaca Wama romaitsizromaita wala kinnallaha roma (Al Anfal 17) dan menghembuskan dengan kencang keatas kepala pesakit sambil membayangkan hembusan itu pada TS dan barang yang dipujanya.

    Jin: haa.. berkecai lagi.
    Saya: apa yang hang nampak?
    Jin: patung berkecai dan TS terlentang.

    Kemudian saya mengarahkan jin itu pergi

    ReplyDelete
  3. Assalamu'alaikum,

    Segala puji-pujian hanya kepada Allah Rabbul alamin

    Semenjak saya mengikuti laman tuan ni begitu banyak ilmu yang saya perolehi. Memberikan kesedaran dan keinsafan kepada diri saya. Syukur saya kepada Allah kerana memberikan rahmatNya kepada tuan sehingga terbitnya laman ini. Semoga Allah memberkati usaha tuan dan memberikan tuan kelapangan untuk mengongsikan ilmu Allah ini.

    Saya dah melawat ke http://akrine.blogspot.com dan membaca beberapa post yang ada, saya merasa sedih dengan kejahilan orang-orang kita tambahan pula ada yang MENANGGUK DI AIR KERUH. Begitu tega mengaut keuntungan di atas kejahilan dan kesusahan orang lain.

    Semoga Allah menjauhkan diri saya dan diri tuan-tuan pembaca daripada terjebak dengan syirik.

    wassalam.

    ReplyDelete
  4. Yang penting akidah itu diperbetulkan segalanya adalah kekuasaan Allah tidak perlu meminta kepada yang lain. Minta terus kepada Allah. Sudah jelas di dalam al-Quran perkara ini tetapi manusia mudah sangat melencong dengan mempercayai tukang-tukang ubat, Ilmu di dada harus ditambah dan diamal agar diberi Allah taufik dan hidayahnya insyaallah

    ReplyDelete
  5. Assalamu'alaikum,

    Surah Al-Baqarah, ayat 8 & 9:

    ﴾وَمِنَ النَّاسِ مَنۡ يَّقُوۡلُ اٰمَنَّا بِاللّٰهِ وَبِالۡيَوۡمِ الۡاٰخِرِ وَمَا هُمۡ بِمُؤۡمِنِيۡنَ‌ۘ‏﴿۸﴾ يُخٰدِعُوۡنَ اللّٰهَ وَالَّذِيۡنَ اٰمَنُوۡا ‌ۚ وَمَا يَخۡدَعُوۡنَ اِلَّاۤ اَنۡفُسَهُمۡ وَمَا يَشۡعُرُوۡنَؕ‏﴿۹

    Bermaksud:
    Dan di antara manusia ada yang berkata: Kami telah beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat; padahal mereka sebenarnya tidak beriman. (8) Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya. (9)

    Renung-renungkanlah.... Sesungguhnya memang ada manusia seperti ini.

    wassalam wallahuaqlam

    ReplyDelete
  6. mm.. setuju dgn emjay.
    btol jg tu.. kalau ikut logik, kan jin tu blh pergi blk tmpt jauh dlm sekelip mata je.. knapa susah2 nk sewa bas pulak. dh mbazir duit sewa, myk bas sume.. suruh je dia pindah sendiri ke, lg senang, xpayah mbazir duit keluar bajet plak... bajet utk jin. hehe..

    ReplyDelete
  7. minta pertolongan, perlindungan Allah la senang.. free, xpayah kluar bajet.. ;)

    ReplyDelete
  8. salam semua

    jika ada kelapangan jenguk2lah rumah saya nak minta komen satu artikel.

    ReplyDelete
  9. Maksud apa dugaan yang menimpa harus diterima sebagai ujian untuk mendekatkan diri dengan Allah dan bukannya menurut tukang telek ke sana kemari mencari jalan yang kadang-kadangnya ke arah kesyirikan. Lebih kuatlah berpegang kepada tali Allah dalam masa ujian menimpa agar diampunkan dosa dan diberi taufik dan hidayahnya

    ReplyDelete
  10. Kepada maryjane666, rockshy dan abuafiqah, bacalah artikel ini dengan berdoa memanjatkan harapan semoga bacaan ini dapat memberi manfaat kepada kita semua. Sekiranya ingin menegur, tegurlah dengan ihsan yang melambangkan bahawa kita adalah insan mulia.

    Semoga maryjane666, rockshy dan abuafiqah dimatikan Allah dalam iman.

    Emjay

    ReplyDelete
  11. Kakakakakaka..
    korang ni semua berlakon je..
    salah guna hadis untuk kepentingan pendapat korang..

    ReplyDelete
  12. Jadi sahlah maryjane666 mengamalkan rawatan mirip rawatan Akrine ini??

    Emjay

    ReplyDelete
  13. Kau kan hebat???
    Apa yg kau dapat tahu?
    Mintalah bantuan Malaikat Kuli kau tu..
    Hahaha..
    Islam Hadhari ape cerita?

    ReplyDelete
  14. Laaaa maryjane666!

    Sedih saya mendengar engkau berkata "Mintalah bantuan Malaikat Kuli kau tu..".

    Sebagai orang Islam mana boleh minta tolong dengan malaikat?? Mungkin sdr ada buat tetapi saya tidak boleh melakukannya kerana takut SYIRIKKKKKKKKKKKKK!

    Saya ini tidak pernah hebat kerana hanya ALLAH SWT yang maha hebat!

    Tulisan-tulisan sdr banyak melihatkan ciri NEGATIF pada diri sdr termasuk memanggil saya sebagai "TUHAN EMJAY".

    Itulah lain kali kalau guna nama, jangan guna nama orang kafir (maryjane) dan nama nombor setan seperti "666" sebagaimana dalam nama sdr tu. Gantilah dengan nama yang lebih baik.

    Emjay

    ReplyDelete
  15. mana kau belajar ilmu nombor ni pulak?
    copy paste lagi ke?
    keluarkan hadis yg berkaitan dengan 666 ni kalau ko ahli hadis..

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum......
    Buat Ust emjay....Memang manusia tak lari dari membuat kesilapan. Yang salah nak lah di tegur dan di betulkan, tetapi ada cara dan adabnya. Belum tentu awak benar dan belum tentu pihak lain yg benar...

    Adakah lebih elok dan baik lagi sekiranya awak ajak berbincang dengan AKRINE sebelum awak terus menulis mengenai AKRINE. Tak de salahnyakan...? Memang awak ada dalil dan fikiran awak sendiri... tapi adakah awak teringat dan terfikir dan pendapat dan hujah orang lain?
    "Tulisan saya bukanlah berniat untuk memfitnah atau kerana hasad dengki namun adalah atas dasar amar makruf nahi mungkar. Sekiranya saya tersilap dengan mana-mana bahagian yang telah saya utarakan, jawablah dengan baik secara ihsan. Mudah-mudahan wadah ini dapat kita semua manfaatkan untuk mencari redha Allah SWT."

    Dan tolong jgn kaitkan saya dgn AKRINE... dan saya tidak menyebelahi mana2 pihak. Cuma saya rasa kurang eloklah dan ada baiknya, awak bertemu dengan pengasasnya AKRINE... jadi boleh lah masing masing pelajari sesuatu. Dan saya yakin inilah cara yang paling terbaik. Terima kasih.

    ReplyDelete
  17. MJ ni memang penuh dengan hasad dengaki..
    syaitan dah kuasai hati dia..
    apa yang dia lihat hanya SESAT semata-mata.
    Allah dah kaburkan penglihatannya untuk melihat perkara2 hikmah..
    Emjay ni akan senantiasa melihat kesesatan dan hanya kesesatan semata-mata..
    sehingga pada waktu makannya pun melihat kesesatan bila makan menggunakan sudu dan garfu..
    Apabila sedang naik kereta juga dia akan melihat kesesatan kerana Rasullulah tidak menggunakan kereta..
    Dia akan lihat dunia ini dah SESAT semuanya..

    ReplyDelete
  18. nombor 666 itu nombor syaitan?
    mana kau tau?
    syaitan yg bisik kat kau ke?
    hahaha..
    hamba syaitan rupenye kau ni..
    cis !!! bedebah !!

    ReplyDelete
  19. Dan mungkin awak boleh email tulisan awak mengenai AKRINE kepada pihak seperti DARUSSYIFA atau JAKIM dan lain2 pertubuhan.... Tanyakan pada mereka akan pendapat mereka mengenai penulisan awak ....... Ini saya rasa lebih baik dari awak buat penulisan awak sendiri dan awak mesti beringat ... banyak mereka2 yang akan membaca tulisan awak .... yang mungkin ada kebenaran dan mungkin ada cacatnya. Jadi dengar pandangan dari berbagai pihak yang tertentu ... beringatlah kita manusia tak lari dari membuat kesilapan. Dan saya tak cakap awak bersalah ... hanya sebagai teguran untuk awak berfikir sendiri. Terima Kasih.

    ReplyDelete
  20. Buat UST emjay, ....... rugikah dan salahkah ke sekiranya awak berajak berbincang mengenai tulisan awak? Sekiranya kurang selesa dengan DARUSSYIFA ...... Ajaklah berbincang dengan mana2 ulamak atau Mufti atau sedikit sebanyak dengar pandangan mereka dahulu.

    Sekadar berbincang di forum ini saya yakin tak akan kemana jawabnya. Malah mengelirukan pihak-pihak tertentu.

    ReplyDelete
  21. lihatlah..
    inilah rupanya orang yang suka menceritakan perkara yang boleh mengaibkan..
    ini sifat syaitan..
    sifat syaitan adalah penipu - emjay penipu sebab dia tak pernah dedahkan wajahnya yang sebenar.

    ReplyDelete
  22. lebih malang lagi ramai yang PERCAYA dia ni USTAZ yang ALIM..
    apa buktinya?
    Rasullullah pun berdakwah secara TERBUKA, orang quraisy siap TENGOK MUKA dia lagi..
    tapi emjay ni masih sembunyikan wajahnya..
    atas dasar apa?
    BERANI kerana BENAR
    TAKUT jika TIPU..
    saya yakin pembaca laman ini bijak menilai ISI yang ingin dikupaskan oleh emjay ini..
    tidak lain tidak bukan hanya untuk menghalang ISLAM itu berkembang...
    emjay tidak nampak perkara itu kerana dia melihat ISLAM seeloknya menguncup dan mengecut...

    ReplyDelete
  23. Mula2 aku baca pandangan Emjay ni sakit hati gak.. tp lama2 tu agak cool sikit sbb fikir2 nk berdiskusi dgn dia ni mcm sia2 je. Emjay, saya minta tambahlah ilmu tu lagi... jgn sampai jd ekstremis agama.. Igt, bukan semua perkara dlm dunia ni perlu ditunjukkan secara direct oleh Allah melalui al-Quran dan Rasul2nya. Kalau mcm tu, apa guna Allah beri kita Akal?? Mmglah kita semua xnak sampai mensyirikkan Allah. Tp, fikirlah dalam2 dgn akal yang sihat sebelum menghukum orang lain syirik, sesat dan sebagainya... Aku takut ramai plak yang sesat dan jadi puak pelampau hasil dari mempercayai bulat2 pandangan Emjay kat sini... Emjay, cuba solat hajat dan istikharah minta diberi petunjuk. Aku ikhlas ni...

    ReplyDelete
  24. Layakkah emjay komen hanya berdasarkan sinopsis.... bacalah buku dulu. Kalau nak saya poskan, beri alamat

    ReplyDelete
  25. KEPADA PARA PEMBACA, MENGENAI HAL AGAMA KADANGKALA KITA HARUS RUJUK KEPADA PIHAK2 YANG TERTENTU YANG LAGI ARIF. TERUTAMA SEKALI SEKIRANYA ADA YANG BERCANGGAH DAN KURANG ELOK DI PAPARKAN DI HALAMAN INTERNET ... KONONNYA NAK AJAK BERBINCANG DAN MEMBERI PENDAPAT..... ILMU ALLAH ITU LUAS DAN MANUSIA ADA AKAL FIKIRAN UNTUK BERFIKIR.
    TIDAK MENJADI SALAH UNTUK BERFORUM ... TAPI KALAU TENTANG PERKARA AGAMA, HARUS BERHATI2 TERUTAMA SEKALI MENGENAI HAL HAL GHAIB....

    Yang telah saya katakan dari mula ... ajak berbincang... dari situ semua pihak dapat pelajari kesilapan masing2. FIkir dan renung baik baik pembaca yang budiman.

    ReplyDelete
  26. Kalau difikir-fikirkan mengapa dugaan yang dihadapi seseorang seringkali digunakan untuk mencemuh manusia dan faktor-faktor lain. Sepatutnya digunakan untuk memeriksa diri sendiri sekiranya orang yang beriman maka tunjukkanlah di dalam amalan dan perbuatan. Sematkan di dalam dada keimanan yang mantap dan berserah diri kepada Allah. Tidak guna kesana kemari kadang-kadang lagi banyak menambah dosa tetapi gunakan dugaan itu untuk membersih diri dari segala dosa.

    ReplyDelete
  27. Untuk mendapatkan ilmu, seseorang itu terpaksa menjelajah walaupun jauh ke negeri Cina. Ilmu takkan datang sendiri tergolek di depan mata. Kita hanya manusia biasa. Kalau sakit jumpa doktor. Dari kecil kita ke sekolah untuk menimba ilmu sampai keperingkat dewasa. Dalam hal ugama begitu juga, tapi kena belajar dengan Ust yang mengajak ke jalan yang benar. Gunakan akal dan menilai sendiri. Pokoknya kita usaha dan YAKIN lah dengan bantuan Allah Taala dan senantiasa BERDOA'. Manusia senantiasa akan di uji TAK KIRA DI MANA DAN BILA WAKTUNYA selagi hayat di kandung badan.

    ReplyDelete
  28. Kata2 ini tepat untuk emjay..

    ReplyDelete
  29. Bertaubatlah emjay..
    Kau komen lak pasal Islam Hadhari..

    ReplyDelete
  30. Ada sesiapa dari kalangan penyokong emjay yang ada hadis fasal - nombor 666 = nombor syaitan?

    ReplyDelete
  31. Waalaikumussalam wbh sahabat11

    Saya menyeru para pembaca sekelian, manfaatkanlah wadah Laman Emjay ini untuk kita mencari jalan yang Allah redha. Berbincanglah secara akademik dan berakhlak. Saya rela mundur sekiranya pihak mana sekali pun yang dapat mendatangkan hujah yang wajar diterima.

    Tentang maryjane666, wajar sangat janganlah berbincang di sini maklumlah beliau pernah menyatakan berikut di laman Emjay di ruangan Guestbook:

    1. maryjane666 wrote on Apr 25

    Emjay..

    ku sembah tuhan emjay..

    2. maryjane666 wrote on May 5

    tuhan emjay..

    kau hantarlah bala tentera kau kat aku..

    kau kan hebat...

    woitttt....

    ape yg kau tunggu lagi wahai tuhan emjay..

    mari.. keluarkan fatwa kau tu..

    ape fatwa kau pasal kerajaan malaysia yang buat tak tau je pasal remaja mat rempit?

    woii... lupa lak aku, tuhan tak main fatwa ni.. tuhan terus hukum je..

    3. maryjane666 wrote on May 12

    emjay ni tuhan la..
    aku sembah emjay..
    cara sembah tuhan emjay ni adalah MAKI..
    MAKI dia dapat barakah..
    MAKI, KUTUK, CERCA, CELA adalah amalan mulia ajaran tuhan emjay..
    dapat barakah kalau kutuk dia..
    wwowiitt..
    celaka kau tuhan emjay..
    kau memang lahanat.. kami dambakan kutukan kau..
    celaka lah kau tuhan emjay !!!!!
    emjay MAHASIAL....

    4. maryjane666 wrote on May 12

    aku ingatkan kelulusan sintok..
    emjay..
    kenapa kau tidak jahanamkan sahaja amerika tu?
    kau ni tuhan yang MAHALEMBAB la..
    woiii...
    tuhan sembab...
    mana penyembah kau yang lain ni?
    artikel KUTUKAN kau yg terbaru xde ke?
    Islam Hadhari tu mcm mana lak?
    sesat atau tak?
    yang lain jgn jwb ha.. biar TUHAN EMJAY ni yang jawab..
    aku nak tengok jawapan dia..
    woooiii..
    jangan copy paste artikel yea...

    5. maryjane666 wrote on May 12

    tuhan emjay ni mana ada akal..
    akal tu hanya alat untuk manusia..
    emjay ni TUHAN beb..

    6. maryjane666 wrote on May 12

    nampaknya kau lah kekasih dia..
    tuhan emjay memang sayang kat kau..
    celaka emjay..
    hahaha..
    woiiii emjay..
    kami nak tau lagi siapa yang kau KUTUK !!!
    lahabau tuhan emjay..

    7. maryjane666 wrote on May 12

    woit.. perdanaakhmad..
    tergamak kau samakan tuhan emjay dengan HIZBULLAH?
    BEDEBAH KAU !!!
    tuhan emjay akan murka sama kau..
    berani kau cuba memuliakan tuhan emjay yang MAHAHINA ni?
    jahanam !!!!!

    Beginilah akhlak si maryjane666 yang agaknya salah seorang pengamal mirip akrine agaknya!

    Sekian wassalam

    Emjay

    ReplyDelete
  32. sabar lah ustaz...

    "Allah tidak menyukai ucapan buruk, (yang diucapkan) dengan terus terang kecuali oleh orang yang dianiaya. Allah adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.“ [An Nisaa’:148]

    "Sifat-sifat yang baik itu tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang sabar dan tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang mempunyai keuntungan yang besar.“ [Fushilat:34-35]

    ReplyDelete
  33. Yang agaknya...
    Emjay.. kau memang handal bab 'copy n paste'
    Soalan aku - Mana hadis yang mengatakan nombor 666 itu nombor syaitan?

    ReplyDelete
  34. Perlukah 'beradab' sangat dengan orang macam kau ni?
    Sedangkan engkau lagi kurang ajar..
    Perlu ingat.. Siapa ANDA untuk MENGHUKUM?
    copy cepat teks aku ni..

    ReplyDelete
  35. Emjay, saya harap enta melihat tulisan2, video2, rakaman PJJ dalam blog berkenaan. Then baru buat kesimpulan... kalau akrine sesat, saya nak lapur kat JAIS. Kalau mereka tak sesat, enta jangan tuduh mereka sesat... bahaya.

    Mengikut akrine tuduh sesat bermakna tuduh kafir... kalau mereka tak kafir maka kekafiran kembali kepada enta.

    ReplyDelete
  36. Haaa.. jawab emjay..
    Mana BUKTI KUKUH kau?
    Cara penyampaian kau sangat halus.. kau mengaburi mata ramai pembaca..
    Sebenarnya kau tiada BUKTI KUKUH..
    Mana hadis pasal nombor 666?

    ReplyDelete
  37. Kata orang.. jika kita mengikuti sesuatu tanpa faham bermakna kita taksub..
    Mana hujah yg mengatakan nombor 666 tu nombor syaitan?
    Syaitan ada nombor?
    Nombor 786 nombor ape pulak?
    nombor 66 ada maksud ape2?

    ReplyDelete
  38. Paling kurangpun emjay, mereka tunjuk muka2 mereka.... ana nak juga berkenalan dgn enta... senang nak atur dgn akrine perjumpaan.

    ReplyDelete
  39. Ya.. ramai yang nak lihat bagaimana wajah emjay ni..
    Tapi percayalah..
    Dia tidak akan BERANI tunjuk muka..
    Dia akan lari topik atau akan post artikel sesatkan orang lain lak..
    Mana dia hadis yang kata 666 tu nombor syaitan??

    ReplyDelete
  40. Gambar emjay amat2 tidak beradab.... macam nak lari aje...

    ReplyDelete
  41. Adakah gambar sdr aaaab2 dan maryjane666 lagi beradap??????????

    Sdr macam tak tahu malu!

    Emjay

    ReplyDelete
  42. Emjay..
    Anda selaku pemilik laman ini sepatutnya bertindak PROFESIONAL.
    Tunjukkan wajah anda.
    Bukan gambar org pakai ketayap dalam keadaan kabur..
    Ini menunjukkan kau memiliki sifat tidak ikhlas dalam membuat sesuatu.
    Kau takut tapi mahu..
    Bukan kami berdua je yg minta kau letak gambar sebenar.. SEMUA pembaca laman kau ni nak tengok muka kau..
    Apa nak takut kalau kau seorang PEJUANG ISLAM?
    Pejuang Islam mesti BERANI... bukan aaahhh eehhh ooohhh dan bagi macam3 alasan..
    Buktikan dulu dengan wajah kau..

    Oh ya.. mana dia hadis yang kata nombor 666 tu nombor syaitan?
    Kau x jumpa?
    Atau kau copy je dari kata2 org kafir yg nombor 666 tu nombor syaitan?
    Kau percaya kata orang kafir?

    ReplyDelete
  43. Saya tidak akan menjawab segala reply dari maryjane666. Minta maaf kerana mengabiskan beras sahaja.

    Emjay

    ReplyDelete
  44. Aku dah agak dah..
    Dalam kepala kau tu KOSONG tiada ISI..
    Apa yang kau copy paste kat laman kau ni semata-mata nak lepaskan rasa kebencian kau kepada saudara islam yang lain.. Sudah tentu orang macam kau ni akan kata syiah juga sesat (contoh)
    Kau hanya hebat dalam alam kecil ciptaan kau ni sahaja..
    Tahap serius kau masih belum cukup..
    Apa hasilnya tindakan kau ini?
    Kebanyakkan mereka yang kau hentam masih berdiri dengan kukuh diluar sana..
    Mereka tidak pula melancarkan perang ke atas kau..
    Apakah kempen perang kau ini disahut oleh mereka? Jawabnya tidak.. Suara kau seperti suara kuman yang tidak kedengaran kerana kau hanya duduk dan kutuk-mengutuk dikalangan pengampu kau sahaja..
    Kalau nak berdakwah, kena keluar dan pecahkan berhala.. bukan duduk dalam gua (ngadap pc & post artikel copy paste)
    Tuhan dah jadikan alam luar sebagai pentas dakwah tapi kenapa kau berpaling dan mencipta laman maya ini untuk berdakwah? Suara kau x sampai.. orang tak dengar.. pengampu kau tak kuat lagi..

    ReplyDelete
  45. Assalamualaikum wbt....bismillahirrahmanirrahim

    Kepada sahabat11.....saya petik kata2 saudara"MENGENAI HAL AGAMA KADANGKALA KITA HARUS RUJUK KEPADA PIHAK2 YANG TERTENTU YANG LAGI ARIF"......adakah jikalau anak kita buat maksiat, isteri kita buat maksiat,ahli keluarga kita bermaksiat kita perlu tunggu dan rujuk pada PIHAK2 TERTENTU LAGI ARIF.?

    Kepada maryjane666.....saudara perlu belajar ilmu menghindari dan melindungi diri dari sifat riak dengan bantuan Allah....barulah saudara akan faham mengapa EMJAY tidak meletakkan gambar di laman ini.

    ReplyDelete
  46. Sdr aaaab2

    Marilah saya mengajak sdr ke http://www.anugerahagung.com/ . Bagaimana penilaian sdr tentang Master Rizal dari anugerah agung ini? Dibenarkan atau tidak? Kalau menurut sdr dibenarkan, bawalah anak-anak dan isteri-isteri sdr menuntut dari Master Rizal ini! Sdr sekali pun boleh menuntut dengan Master Rizal!

    Jika menurut saya yang lemah ini, ajaran yang diutarakan oleh master Rizal ini adalah karut khurafat dan sesat namun apa JAIS boleh buat. Mungkin mereka akan berkata OIC (Oh I See). Sudah lama saya menyentuh laman sesat ini namun adakah JAIS atau JAKIM telah bertindak???? Kalau sudah bertindak mengapakah laman sesat ini masih beroperasi??

    Bomoh sesat melepaskan burung sebagaimana dalam gambar dalam artikel saya bertajuk Mufti tidak tahu menembak atau tiada peluru untuk menembak?? di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/179 dan berlaku di Shah Alam di Negeri Selangor, apa yang mereka buat??

    Jikalau dengan kumpulan anugerah agung ini pun mereka tiada peluru atau tidak tahu menembak, inikan pula kumpulan Akrine.

    Kepada yang mendapat rahmat dari artikel saya ini, sesungguhnya itu adalah anugerah Allah namun yang semakin "jauh ke selatan", mungkin hatinya Allah sudah seal / pateri sebagaimana dalam surah Baqarah tu.

    Al Baqarah:
    [4] Dan juga orang-orang yang beriman kepada Kitab "Al-Quran" yang diturunkan kepadamu (Wahai Muhammad), dan Kitab-kitab yang diturunkan dahulu daripadamu, serta mereka yakin akan (adanya) hari akhirat (dengan sepenuhnya).
    [5] Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka, dan merekalah orang-orang yang berjaya.
    [6] Sesungguhnya orang-orang kafir (yang tidak akan beriman), sama sahaja kepada mereka: sama ada engkau beri amaran kepadanya atau engkau tidak beri amaran, mereka tidak akan beriman.
    [7] (Dengan sebab keingkaran mereka), Allah mematerikan atas hati mereka serta pendengaran mereka, dan pada penglihatan mereka ada penutupnya; dan bagi mereka pula disediakan azab seksa yang amat besar.
    [8] Dan di antara manusia ada yang berkata: "Kami telah beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat"; padahal mereka sebenarnya tidak beriman.
    [9] Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya.
    [10] Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran).
    [11] Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi", mereka menjawab: " Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan".
    [12] Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya.


    Sekian

    Emjay

    ReplyDelete
  47. Ramai ustaz yang berubat tapi kadangkala kalau diteliti macam ada unsur-unsur meminta pertolongan jin dan mengaku jalannya benar kadangkala guna gambar dan lain-lain. Masyarakat keliru malang lagi pejabat agama tidak pula membuat survey atau cek pakar-pakar yang dikatakan ustaz samada perubatan mengikut piawaian Islam atau tudak kalau sekiranya jatuh ke tahap melakukan sihir sudah menjadi dosa besar. Pelik di Malaysia ni bomoh menurun dan tarik duit pun boleh berleluasa maka menunjukkan tahap pemantauan pihak jabatan agama tidak berfungsi.

    ReplyDelete
  48. Assalamuakaikum ...

    Kepada :
    modalinsanii wrote today at 6:32 AM

    Kepada sahabat11.....saya petik kata2 saudara"MENGENAI HAL AGAMA KADANGKALA KITA HARUS RUJUK KEPADA PIHAK2 YANG TERTENTU YANG LAGI ARIF"......adakah jikalau anak kita buat maksiat, isteri kita buat maksiat,ahli keluarga kita bermaksiat kita perlu tunggu dan rujuk pada PIHAK2 TERTENTU LAGI ARIF.?

    Kalau kes seperti ini terang2 lah dah salah kerana ianya berupa maksiat ... saya rasa ianya sudah jelas... dan tak payah nak bincang bincang lagi .......yang saya sebutkan "kadang kala" maksudnya yang kurang jelas dan tak faham sangat .... Berlapang dada lah. Allah .... banyakkan istighfar ...tepuklah dada sendiri.

    ReplyDelete
  49. Ini adalah sedikit contoh bahayanya berforum kalau tidak berhati2 ......, di mana penerimaan dan fahaman pembaca amat berbeza dan begitu ketara sekali. Lebih-lebih lagi mereka2 yang cetek ilmunya akan mudah terpengaruh dengan gejala2 dan fahaman yang kurang sihat. Rambut sama hitam, tapi hati .......

    Kerana itu, kadangkala kita terpaksa berbincang secara lisan supaya mudah dan bertukar pendapat tanpa adanya tersilap mengerti dan mudah faham.... lebih2 lagi tentang soal agama. Tetapi berbincang dan menanyakan soalan kepada 'USTAZ' atau Ulama yg benar perjalanannya.

    ReplyDelete
  50. Assalamuaaikum semua....didalam konflik kefahaman antara tuan emjay dan tuan/puan maryjane666 serta yang seumpamanya hanya saya merasa teramat tersentuh hati bila membaca lontaran kata kata kesat terhadap tuan emjay hanya disebabkan tuan emjay telah mendedahkan perbuatan perbuatan sesetengah engamal perubatan yang didapati sangat jauh tersasar dari sudut hukum islam dan jati akidah .Yang saya fahami...tuan emjay hanyalah mahu sudara saudara islam semua mempunyai dan memperbetulkan kembali keyakinan kita terhadap KUASA ALLAH.....RAHMAT ALLAH...dan keindahan ISLAM yang disampaikan oleh nabi MUHAMMAD S.A.W.
    Kalau di lihat dan dihayati Islam sentiasa uptodate risalah yang terkandung didalam nya.Tetapi mengapa perlu kita mengheret dan terperangkap dengan ilmu jin naik bas dan jin naik kapal terbang ?Saya sendiri rasa macam kantoi untuk merasa kebenaran dengan kata atau ajaran begini....Kan sudah diberitahu dalam ajaran Islam bahawa jin dan yang sebangsa dengan mereka itu adalah makhluk halus yang boleh dan diberikan dengan izin Allah berbuat hal hal yang pelik seperti terbang ataupun berada dimana mana tempat sekehendak mahunya saja...dan mereka juga ada power yang hebat hebat dengan izin Allah seperti menerbangkan istana putri balkis dari jarak yang jauh hanya dengan sekelip mata je.NAMUN ITU SEMUA ADALAH DENGAN IZIN ALLAH...
    Kalau nak diambil tahu sangat hal hal jin dan keluarga mereka ni pasti sangat payah dan bermacam cerita.
    Tipu helahnya sangat licik sehinggakan keakhir zaman.Maka kalau jin minta nak naik kapal terbang atau van
    untuk perjanjian kerna disurah tidak menganggu sesuatu tempat atau seseorang manusia... rasa saya itu adalah suatu bentuk tipu helah jin tersebut dengan orang yang berurusan dengan jin tersebut.Sepatutnya kita orang islam tidak sampai kena tipu macam itu sekali.Sedangkan nabi Muhammad sudah memberitahu bahawa kita disuruh tidak bertolak ansur dengan puak puak tersebut (jin kafir)Kita disuruh meminta perlindungan dengan Allah bukan berbincang atau bermain tarik tali dengan mereka.....
    Rengkasnya saya harap tuan emjay banyak banyak bersabar melalui cabaran dan kata kata halangan yang bertindak melemahkan usaha dakwah tuan itu.....seprti kisah nabi Ibrahim A.S. walaupun beliau berani hingga ketahap merobohkan berhala ...bagi menunjukan bahawa berhala dan kepercayaan mereka itu tidak bsa mendatangkan mudharat...namun mereka terus dengan kesesatan...kita doakanlah semoga Allah sentiasa menurunkan petunjuk,serta taufik dan hidayahnya kepada orang orang yang inginkan kepada kebenaran....INSYAALAH

    ReplyDelete
  51. lamanubatladuni,

    Saya baca beberapa artikle mengenai laduni dalam blog Akrine, saya berpendapat Akrine anti laduni... apa sikap anda.

    Kepada emjay,

    anda hanyalah pengulas tanpa kepakaran... berapa ramai pesakit yang anda rawat, berapa banyak jin yang anda dakwah masuk Islam? sudahkah anda mengalami situasi sptmana yang dialami oleh perawat2 Akrine? jika jawapannya tidak... layakkah anda meremehkam usaha orang lain yang tidak pernah minta upah sesen pun...

    Enta komen usaha pindahkan jin pakai bas, Ust. Harun Din nafikan pernah buat perkara berkenaan, akrine tak pernah pindah pakai bas... itu individu lain, saya banya teknik rawatnnya dan saya fahami apabila disebut ini adalah teknik dan ikhtiar dgn meletakan bantuan dari Allah semata.... itulah saya harap emjay jgn baca sinopsis terus belasah.... lebih2 lagi menghukum sesat... kena teliti sungguh2

    ReplyDelete
  52. saya banya teknik pembetulan... saya baca teknik

    ReplyDelete
  53. Waalaikumussalam wbh sdr lamanubatladuni.

    Alhamdulillah segala pujian bagi Allah di atas ilmu dan kefahaman yang diberikan oleh Allah SWT kepada sdr lamanubatladuni.

    Artikel saya alhamdulillah ditulis dengan bahasa mudah agar mudah difahami oleh orang awam.

    Mereka yang marah teramat sangat dengan artikel ini adalah kerana mereka adalah orang yang makan cili maka terasalah amat pedasnya apatah lagi kalau kena cili api! Kepada pengamal / perawat Akrine atau yang sewaktu dengannya yang melontarkan pelbagai reply di Laman Emjay ini dengan pelbagai nickname termasuk yang menggunakan bahasa kesat terutama sekali maryjane666, saya mendoakan mereka semua diberikan taufik hidayah dari Allah semoga mereka insya-Allah dapat memilih jalan lurus yang diredhai Allah.

    Kalau menentang pandangan saya, saya amat mengalu-alukan tetapi biarlah menentang dengan hujah yang bersandar Quran dan Hadis kerana hanya inilah sandaran kita semua yang pastinya diredhai Allah SWT.

    Sekian

    Emjay

    ReplyDelete
  54. Assalamu'alaikum Tuan,

    Terlebih dahulu saya mengucapkan terima kasih.

    Apa yang saya nampak di Laman Emjay ni, tuan ni cuba mengajak kita menjauhkan syirik dan mengajak kita membetulkan aqidah kita kalau dah terpesong. Sesiapa yang rasa diri dia betul, tidak mensyirikkan Allah. Baguslah.

    Apa yang harus kita lakukan apabila ditimpa musibbah dari Allah adalah memuhasabah diri kita tentang dosa-dosa yang telah kita lakukan.

    Wallahua'lam

    ReplyDelete
  55. sdra myscasio,

    apa yang jelas emjay menyesatkan semua perawat Malaysia dari Darussyifa, Darussalam, dan terbaru akrine, salah guna garam dlm rawatan.... menghukum tanpa penelitian. Ini bukan mengajak supaya kita jgn syirik tetapi mensyirikkan orang lain.

    Mungkin benar MAIS, Jakim dll tidak bertindak bila dilapur sebab mereka juga ada kaedah bertindak. Mungkin mereka dah hantar pengintip dan kaji benar atau salah tuduhan2 berkenaan. Tetapi mereka ada "Kuasa" dan hanya yang berkuasa sahaja layak menghukum setelah menjalankan kajian teliti.

    Kisah anti hadis Kassim Ahmad contohnya, kita tak boleh menghukum dia kafir. Sesiapa yang menghukum dia kafir maka dia mesti memisahkan diia dengan isterinya kerana isterinya Islam. Di sinilah peranan penguasa untuk menghukum.

    WaLlahu'alam

    ReplyDelete
  56. Assalamu'alaikum sdr aaaab2,

    Sesungguhnya kita memandang dari sudut yang berbeza.

    ReplyDelete
  57. Saya menolak penggunaan garam dalam mengelakkan gangguan, saya menolak penggunaan selawat syifak, saya menolak penggunaan selawat Tafrijiah, saya menolak pemindahan jin sebagaimana dilakukan Akrine, saya menolak amalan membunuh/mencincang/mengikat dan memasukkan jin ke dalam botol. Saya menolak kesemuanya berdasarkan ilmu dan hujah yang diberikan. Marilahlah kita sama-sama mencari kebenaran hakiki di sisi Islam. Sekiranya saya salah, berikan hujah sdr dengan memberikan sandaran.

    Tentang penguasa Islam di setengah negeri, usahlah diharapkan kerana antara mereka masih ada yang menerima Ayah Pin. Samalah juga dengan sdr aaaab2 masih menerima keislaman Kassim Ahmad. Kalau mengikut saya, Kassim tu dah KAFIRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR dan layak dibunuh sahaja. Adakah saya ekstrem? Sila rujuk hadis berkenaan perkara ini. Menurut hadis, orang Islam kalau keluar dari Islam memang hukumannya bunuh.

    Berikut adalah copy paste saya berkaitan amalan menghalau jin syaitan yang dilakukan oleh orang kafir termasuk menggunakan garam. Saya memaparkan untuk iktibar dan bukan untuk menyuruh orang Islam melakukannya kerana amalan ini adalah SYIRIKKKK:
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    http://www.angelfire.com/on/wicca/Spells10.html
    Keeping Evil Spirits Out of Your Home

    This spell will keep evil and unhappy spirits out of and from following the person into their homes.

    Materials:
    Red candle
    Table salt

    After nightfall when the sky is dark, light the red candle. Clear your mind of dark, unhappy thoughts or distractions and invoke your personal protection spirits.

    Hold the lit candle at chest level and face East. Say the following: Spirits of the East of the Rising Sun I ask your help. Hear me as I ask for your protection.

    Turn to the North Say the following: Spirits of the North of the Ice and Snow, I ask your help. Hear me as I ask for your protection.

    Turn to the West, say the following: Spirits of the West, of the Setting Sun, I ask your help. Hear me ask as I ask for your protection.

    Turn to the South, say the following: Spirits of the South of the warmth I ask your help. Hear me as I ask for your protection.

    Face the doorway Say the following while sprinkling salt onto the flame of the candle:
    As I gather the protection of the Wind, Earth, Fire, and Water, I ask that no Evil shall be allowed accross the boundries of this home. All who reside in it are begged to receive your protection. Goddess of the Moon here my plea for protection. Sprinkle more salt on the door frames, on the window sills. When you are done, hold the candle again at chest level, face the East: Thank you, Spirits of the East. Return to your homes with my gratitude for your help and protection. Face North Thank you Spirits of the North. Return to your homes with my gratitude for your help and protection. Face West Thank you Spirits of the West. Return to your homes with my gratuitude for your help and proctection. Face South Thank you Spirits of the South. Return to your homes with my gratitude for your help and protecion. Face the first door again : Thank you Goddess of the Moon. With your protection this house and all who live in it are safe from harm. No evil shall cross, no evil shall enter. Return to your home with my gratitude for your protection. Hold the candle up over your head, then down to the floor. Be sure to thank the Spirits and let them know you are finished. Spirits must know that they are done and are released to go back to their homes. Un-thanked Spirits may not want to go home right away, and can cause problems. ;)

    Submitted by: ~*Karen*~

    Comments from Karen on her Spell:

    Use this Spell after you make sure you are not going to 'confine' anything/anyone *in* the buliding/apartment/room/house to start with. The idea for it is to keep the entity from Crossing the SALT lines, so it can go both ways if you think about

    ReplyDelete
  58. apalah korang..tak baik tau kondem sepupu kiter..hik..hik.hikk...

    ReplyDelete
  59. Ha ha ha ha....

    Maryjane666.... MJ ni dapat dia nyer dalil 666 no setan tu dari Bible , bukan dari Quran....

    Kalo beriktikad " Allah duduk atas Kursi " macam kita duduk, adakah syirik ? Wajib bunuh tak kalo jatuh syirik ???

    Ka ka ka ka ka

    ReplyDelete
  60. Abuafiqah ni sama-sama perawat dengan maryjane666. Saya tidak ingin mengabihkan beras berhujah dengan abuafiqah juga - tidak menambahkan ilmu. Membiarkannya melalut di sini adalah lebih menguntungkan.

    Emjay

    ReplyDelete
  61. Assalamu'alaikum.. Izinkan saya memberi sedikit pandangan terhadap isu di atas. Saya bukanlah ingin menyebelahi mana-mana pihak (yang kedua anda baik emjay atau akrine). Cuma saya kurang bersetuju dengan pandangan dan tafsiran Tuan Emjay berkenaan beberapa perkara (tentang akrine, saya tak tahu mengenai mereka).

    Beberapa andaian yang Tuan Emjay nyatakan dalam laman ini agak kabur:

    1) Apakah jika seseorang itu ditimpa musibah (contohnya sakit, masalah rumahtangga, dsb) maka itu menunjukkan dia dimurkai ALLAH atas amalannya yang sesat? Bukankah ALLAH menyatakan di dalam ALQURAN bahawa adakah manusia menyangka mereka akan masuk syurga padahal mereka belum diuji sebagaimana umat-umat dahulu sebelum mereka telah diuji? Adakah apabila Nabi Ayub A.S. ditimpa bencana kebun-kebunnya musnah, harta-hartanya lesap dan semua anak-anaknya mati MAKA itu kerana ALLAH murka atas amalannya? Adakah kerana anak dan isteri Nabi Luth A.S.menolak Islam, MAKA kita membuat kesimpulan Nabi Luth A.S. dimurkai kerana amalannya? (Andaian anda dalam posting ini bahawa Polis yang baik, dirumahnnya tidak akan ada pencuri adalah tidak tepat, kerana qada' dan qadar ditentukan ALLAH. Ada juga orang yang baik menderita sakit HIV bukan kerana kesalahannya, tapi kerana terpijak jarum yang tercemar atau darah yang tercemar). Adakah apabila Nabi Muhammad S.A.W. menderita dalam menjalankan dakwah (kematian isteri, kematian anak dan hidup dhaif) MAKA itu tanda ALLAH murka atas amalannya juga? Yang pasti, para nabi adalah maksum dari sebarang dosa dan menjadi khudwah hasanah (ikutan yang baik) untuk sekalian umat. Bencana adalah ujian ALLAH untuk menguji keimanan seseorang. Sepanjang jalan dakwah ini, sudah pasti cubaan dan dugaan datang. Orang yang nampak sentiasa bahagia, sentiasa sihat dan gembira di mata kita, belum tentu kerana hidupnya dalam redho ALLAH. Lihat saj firaun yang tidak pernah sakit di zaman Nabi Musa A.S. , adakah itu tanda ia di landasan yang benar dan redhoi?

    2) Iblis dan tentera-tenteranya (syaitan) akan berusaha menyesatkan manusia dari jalan ALLAH. Syaitan akan berusaha menyesatkan manusia sama ada secara terang mahupun secara tersembunyi. Ia akan memperlihatkan dan menghiasi apa yang baik nampak buruk dan jahat. Manakala yang sesat nampak baik dan menyenangkan.

    3) Jika pendapat anda bahawa cukup dengan berdoa dan bertawakkal kepada ALLAH tanpa melibatkan usaha menggunakan ubatan (herba ataupun alat), MAKA telah sesatkah kebanyakan manusia kini kerana pergi ke hospital berjumpa doktor, lalu doktor menggunakan alat-alat yang tidak wujud di zaman nabi dan memberi ubat untuk ikhtiar perubatan? Ubat dan alatan hospital adalah sebahagian dari urusan ikhtiar dan sama tarafnya dengan penggunaan bahan-bahan herba (garam, lada hitam, limau, dsb) dalam rawatan alternatif yang lain. Yang menjadi kesesatan ialah apabila beriktikad bahawa bahan-bahan atau alatan tersebut (sama ada di hospital atau pusat rawatan lain) yang menjadi penyembuh atau mempunyai kuasa menyembuhkan. Kerana kuasa penyembuhan adalah milik mutlak ALLAH. Kerana itu kita lihat ubatan yang sama bila dimakan, kadang-kadang mujarab dan kadang-kadang tidak. Ini memperlihatkan bahawa sememangnya ianya milik mutlak ALLAH. Makhluk hanya mampu berdoa dan berusaha, hasilnya milik ALLAH untuk menentukan.

    4) Kita hanyalah manusia biasa yang dikurniai terlalu sedikit dari ilmu ALLAH. Selalulah bersangka baik sesama makhluk. Nilaian kita berdasarkan apa yang kita lihat, bukan apa yang dalam hati orang lain yang kita tidak mungkin tahu. Jika sesuatu amalan itu jelas menyimpang dari ajaran Islam secara sah berdasarkan dalil-dalil yang nyata (contohnya amalan yang melanggar syariat Islam seperti berzina, khalwat, judi, tenung nasib, sihir dan seumpamanya) zahirkan dengan mengikut etika Islam dalam menegakkan amar makruf dan nahi mungkar. Jangan menimbulkan suasana fitnah yang akan merosakkan institusi seluruh umat Islam.

    Mohon maaf andai ada kata-kata yang kurang sopan. Harap semua pengikut forum ini menjaga adab dan elakkan berdisku

    ReplyDelete
  62. Waalaikumussalam wbh pemudaislam2

    Saya sudah membaca 2 kali reply sdr di atas dan saya masih tercari-cari komen sdr yang berkaitan dengan persoalan yang saya ketengahkan di atas iaitu "Kupasan tentang pusat rawatan AKRINE.". Kalau komen tentang artikel polis dan ustaz hadi, biarlah reply tersebut diletakkan di dalam artikel berkenaan dan bukannya di sini.

    Berkenaan bersangka baik sesama makhluk, bolehkah sdr bersangka baik dengan Master Rizal dari anugerah agung di http://anugerahagung.com/???. Bolehkah bersangka baik dengan bomoh artis sebagaimana di http://www.angelfire.com/pop2/bomohartis/ ??

    Menurut pandangan saya, amalan sebagaimana diamalkan oleh akrine seperti yang saya jelaskan dalam artikel diatas adalah tidak pernah dilakukan oleh Nabi Muhamad dan para sahabat. Sekiranya para perawat dari Akrine membenarkannya, silalah berikan dalil sandaran dan sekiranya hujah sdr adalah benar, wajar sekali saya menarik balik tulisan saya seperti di atas dan memohon maaf.

    Saya membuat kupasan berdasarkan ilmu yang saya pelajari. Berdasarkan ilmu saya mengatakan bahawa "Bagi siapa yang membenci sebahagian ajaran Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam, walaupun ia mengerjakannya, ia telah kafir.". Berdasarkan ilmu juga saya mengatakan bahawa "Bagi siapa yang percaya bahawa selain ajaran Nabi Muhammad Shallallahu Alaihi wa Sallam lebih sempurna, atau hukum lain lebih baik dari hukum Allah; seperti orang yang mengutamakan hukum thaghut daripada hukum Nabi Muhammad orang tersebut telah kafir."

    Berdasarkan ilmu juga saya mengatakan bahawa "Adakah kerja memindahkan jin sebagaimana dilakukan oleh Akrine ini memang satu ajaran Islam? Kalau ia adalah satu ajaran Islam, adakah dalilnya? Sepengetahuan saya belum pernah saya terdengar Nabi SAW atau para sahabatnya menggunakan unta atau kuda untuk memindahkan para jin?? "

    Berdasarkan ilmu juga saya mengatakan bahawa "Nabi Muhamad SAW tidak pernah mengikat, menikam serta menyembelih jin, menarik jin menggunakan serban, menyedut jin masuk botol, mengikat secara ayat, memukul dan memancung".

    Sekiranya amalan Akrine ini boleh diterima, apa kata sekiranya ada hamba Allah yang mengaku Al Ustaz selepas ini menghalau hantu syaitan mengikut kaedah serupa yang diamalkan oleh sami buddha atau sami Hindu??? Atau bolehkah saya menghalau atau membunuh hantu syaitan menggunakan "holy water" dan "Cross" sebagaimana digunapakai oleh paderi Kristian??

    Dengan ilmu jugalah maka saya berkata bahawa segala amalan meruqyah di dalam Islam telah sempurna sebagaimana terdapat di dalam hadis rasulullah SAW dan janganlah di tokok tambah dengan perkara karut marut sebagaimana amalan Akrine ini. ISLAM TELAH SEMPURNA. JANGANLAH MENOKOK TAMBAH SYARIAAT ISLAM.

    Wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  63. Bismillahirrahmanirrahim...

    Sepengetahuan saya Nabi saw mengajar kita berDOA untuk MENGHINDARI gangguan syaitan.Tak pernah Nabi ajar kita sembelih, tikam menikam syaitan, tarik lehernya, dera syaitan, tangkap masuk dalam botol, angkut dan pindahkan guna unta dll.Contoh mudah...doa masuk tandas(mohon pada Allah agar DIHINDARI gangguan syaitan jantan dan betina),sebelum baca fatihah...kita doa agar dilindungi oleh Allah dari gangguan syaitan yang direjam.tak susah nak faham maksud tulisan Emjayjb di atas.

    ReplyDelete
  64. Kepada pemudaislam2....perhatikan dengan cermat tulisan dalam laman emjay,saudara emjay tidak pernah mengatakan " cukup dengan berdoa dan bertawakkal kepada ALLAH tanpa melibatkan usaha menggunakan ubatan". Usaha mencari ubat adalah satu perintah Allah,tetapi KUASA untuk menyihatkan adalah milikNYA.Apa yang ditolak adalah penggunaan garam, lada hitam, limau, dsb bagi tujuan perbomohan yang menyebabkan umat islam percaya dan beriktikad bahan2 tersebut mempunyai KUASA.adakalanya mereka lebih percaya kepada kekuasaan bomoh dan bahan2 yang saya nyatakan tadi berbanding KUASA ALLAH swt.

    ReplyDelete
  65. Assalamualikum wbh sdr modalinsanii

    Alhamdulillah betullah reply sdr tu. Agaknya bagi perawat Akrine sebelum mereka masuk tandas, mereka pancung dahulu 10 ekor iblis jantan dan betina. Bagi kita biarlah kita sekadar memohon doa semoga Allah melindungi kita dari Iblis jantan dan betina.

    Mungkin bagi perawat Akrine ini sebelum mereka baca Al Quran mereka tambat dahulu 50 ekor jin syaitan ditepi pokok kelapa sebelum mereka cincang lumat. Bagi kita eloklah sekadar membaca taawudz (a'uzubillahiminasyaitonirrojim - aku berlindung dengan Allah dari syaitan yang direjam) dan bismillah sebelum membaca Al Quran. Membaca Taawudz sekiranya menurut hadis adalah wajib sebelum membaca Al Quran.

    Emjay

    ReplyDelete
  66. Sekiranya mereka ini membaca artikel ini dengan sikap berlapang dada dan berdoa bersungguh-sungguh, insya-Allah Allah akan berikan pelbagai rahmat termasuk tidaklah mereka salah faham. Apabila salah faham itu yang saya tulis lain tetapi komen reply mereka tersasar jauh.

    Sekian wassalam

    Emjay

    ReplyDelete
  67. saya petik kata2 abuafiqah "Kalo beriktikad " Allah duduk atas Kursi " macam kita duduk, adakah syirik ? Wajib bunuh tak kalo jatuh syirik ???".......saya sedih yang amat sangat sebab tuhan abuafiqah sama taraf dengan makhluk yang lemah ini.Allah swt tuhan yang saya sembah maha hebat sifatnya,maha hebat kuasanya,tiada terbatas kehendaknya,maha menyusun segala-galanya.

    Allahuakbar

    ReplyDelete
  68. tak ade sesiapa yg sudi komenkah?

    ReplyDelete
  69. ko ni dh lari tajuk la kacippinang... islam kan x menyekat kebebasan beragama.. 'laa ikroha fiddiiiin'..
    sekian..

    ReplyDelete
  70. MJ ni pegang injil.. dia PERCAYA no 666 ni no syaitan..

    ReplyDelete
  71. Semua yang sokong artikel ini memang bodoh jika membanding teknik rawatan dengan AGAMA ISLAM.. Kedua-duanya adalah perkara yg berbeza. Memanglah Nabi x ajar cara rawatan atau teknik pancung sebab dia bukan perawat. Nabi juga tak ajar baiki motor.. jadi? Janganlah berlagak pandai dalam hal berkaitan dengan rawatan kalau tak FAHAM berkenaan rawatan..

    ReplyDelete
  72. Untuk makluman pembaca sekelian, sdr maryjane666 ini adalah salah seorang perawat yang kononnya mengamalkan rawatan secara Islam???

    Emjay

    ReplyDelete
  73. hahahah..
    aku memang suka merawat..
    tujuan aku adalah membantu seluruh manusia dengan usaha aku..
    apa tujuan kau?
    aku tak nampak kesannya pada dunia luar..
    kau hanya syok dalam dunia kecik kau ni..
    kau suka dianggap sebagai NABI oleh pengikut kau dalam alam maya ni..
    hehehe kasihan..

    ReplyDelete
  74. kau suka berdakwah?
    atas landasan ape kau berdakwah?
    sampai ke cara dakwah ni?
    dakwah dengan cara menyerang sesama umat islam adalah cara syaitan...
    ingat tu..

    ReplyDelete
  75. Apa ko merapu ni??? Aku tak kata tu " Iktikad Aku ". Faham????

    Tu Iktikad "Salafi Wahabi" macam MJ ni... Soklan tu aku tuju utk MJ dan sekutu2nya....
    Aku tak pernah dan InsyaAllah tak akan beriktikad sedemikian.
    Allah tak tertakluk dgn masa atau tempat...

    Sekarang faham???

    ReplyDelete
  76. Assalamualaikum,

    Kepada maryjane666, kita orang Islam dan salah satu tanda orang Islam itu adalah akhlaknya. Kalau mahu menegur pun, berhikmahlah. Kepada emjay, ini rumah anda. Tetapi dalam sesat menyesat dan syirik mensyirik ini, pertimbangan yang nyata sebab ini bergantung kepada niat dan iktikad. Allah sahaja yang tahu iktikad manusia, jin pun tak tahu. Lainlah kalau Emjay ada ilmu mengetahui iktikad manusia.

    Kita sesama Islam jadi bantulah sesama lain. Memang yang paling penting adalah aqidah dan saya rasa orang yang beriman tahu segala sesuatu adalah milik dan kuasa Allah. Tetapi Allah jadikan alam kita ini bersebab. Jangan cepat membuta tuli labelkan guna garam sebagai mensyirikkan Allah, Darussyifa' syirik, Darussalam syirik. Nak syirik ni dalam hal makan boleh syirik.

    Yang lebih baik, sekiranya Emjay ada ilmu yang lebih banyak sebarkan. Yang lain kalau tak puas hati, khabarkan dengan baik. Kalau orang bukan Islam boleh memiliki akhlak yang tinggi, inikan umat Nabi Muhammad.

    ReplyDelete
  77. Emjay ni pemutar hadis..
    Dia gunakan hadis untuk kepentingan hujahnya, ataupun ayat dari bible.. emjay.. kau tau ape yang aku maksudkan..

    ReplyDelete
  78. MASING MASING PERASAN HEBAT....HAHAHAHA..

    ReplyDelete
  79. MASING MASING RASA BERILMU...
    MASING MASING DIKUASAI NAFSU ....

    BISMILLAHIROHMANNIROOHIM...
    YA ALLAH...TUNJUKI KAMI JALAN YANG LURUS DAN YANG ENGKAU REDHAI...AMIN..

    ReplyDelete
  80. MAHA SUCI ALLAH...
    SALAWAT DAN SALAM BUAT JUNJUNGAN RASUL S.A.W.




    ReplyDelete
  81. KASIHANI KAMI INI YA ALLAH..
    KAMI INI INSAN BERDOSA...
    KASIHANI KAMI..
    DENGAN LIMPAH RAHMAT MU YA ALLAH..
    KAMI INI BUKAN SESIAPA TANPA BELAS KASIHAN DAN RAHMAT MU..\
    YA ALLAH..ROBB KU YG MAHA MENGASIHANI....

    ReplyDelete
  82. TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH..
    DAN NABI MUHAMMAD S.A.W ITU ADALAH PESURUH ALLAH..

    ReplyDelete
  83. Rasa mcam maryjane terlampau kasar bahasa dan terlalu marah. kalau berforum tak elok macam nie. Kita berforum mencari pendapat dan ilmu dan bukan mencari musuh. Memang benar perubatan zaman Rasulullah hanya air untuk di baca diminum atau dimandi. Kalau tujuan menjaga kesihatan bolehlah amalkan pemakanan yang terdapat di sekeliling seperti buah-buahan dsbgnya Tidak pula diterangkan untuk mencari jin agar dicincang atau dibunuh. Cuma diminta mengamalkan ayat-ayat Quran dan Yakin kepada pertolongan ALLAH. Tidak pulak diperintah kita mencari Jin ada menyorok di mana-mana untuk dikeluarkan dan dibelasah. Kalau boleh perawat AKRINE menjelaskan keadaan ini lebih baik.

    ReplyDelete
  84. assalamualaikum kepada saudara pemilik blog yg sudi menyediakan ruang dan para sahabat pembaca..semoga kita semua beroleh manfaat di atas ilmu yg boleh dimanfaatkan dan dihindari dr kesesatan...saya tidak menyebelahi mana2 pihak..tetapi saya amat bersetuju dgn sahabat11...ada baiknya saudara emjay berbincang dengan pihak akrine atau mana2 perawat darul syifak berkenaan cara rawatan..kalau x puas hati..kan elok berbincang,kalau saling menuduh begini yg salah mungkin belum sedar mereka salah..kalau ya pun mereka sedar..tolonglah tunjuk ajar dengan jalan yg mudah difahami..selagi kita mengucap kalimah syahadah, kita adalah bersaudara,,kalau asyik saling tuduh menuduh begini mmg jelas menghancurkan imej islam..saudara sering mengatakan berkenaan tuan guru saudara, mana tahu bagi org lain yg juga mengenali tuan guru saudara,,,mereka juga berpendapat tuan guru saudara juga ada amalkan ilmu yg bercanggah..ttp ada baiknya lebih kepada berbincang,musyawwarah..jgn terus menuding kesalahan org lain..semoga kita semua dpt petunjuk yg benar..insya allah

    ReplyDelete
  85. Ya Allah, Ya Tuhanku.... sesungguhnya perkara yang berlaku di sini adalah bersangkut paut dengan agamamu, aku bimbang ianya akan tercemar oleh kebodohan dan kecetekan ilmu dan akal manusia.... sekiranya ada antara mereka di pihak yang benar iaitu di jalanmu, maka aku mohon engkau rahmatilah dirinya, dan sekiranya ada diantara mereka ini merupakan pendusta agama, yang menggunakan ayat-ayat alquran dan hadis nabi dengan tidak sepatutnya dan untuk kepentingan diri, maka aku mohon engkau menimpakan kepada mereka laknat yang yang selaknat-laknatnya sehingga tidak mampu lagi untuk mereka berdiri dengan teguh.... semoga agamamu ini dan perkataan rasulmu Muhammad SAW akan terpelihara....

    ReplyDelete
  86. Assalamualaikum wbh abasawatawalla

    Saya amat bersetuju dengan kata-kata sdr bahawa perkara yang sedang berlaku di sini adalah bersangkut paut dengan agama Islam. Menurut Al Quran dan hadis, sekiranya bersangkut dengan akidah dan syariaat, segalanya telah sempurna dan telah disampaikan oleh Nabi Muhamad SAW. Sekiranya bab yang tidak bersangkut dengan agama, manusia lebih mengetahuinya berbanding Nabi Muhamad sebagaimana hadis baginda berkaitan sahabat yang mengkacukkan bunga pokok khurma.

    Jadi gunakan wadah Laman Emjay untuk menjelaskan perkara yang kurang jelas. Bagi pihak saya, saya sudah pun menjelaskan hujah-hujah saya dan saya ulangi sekali lagi bahawa sekiranya hujah saya silap dan pihak mereka boleh mendatangkan hujah sandaran untuk menghalalkan amalan mereka, nyatakanlah di sini dan insya-Allah sekiranya hujah mereka wajar diterima, saya akan menarik balik hujah saya ini serta memohon maaf.

    Sebagaimana kata-kata afs7 di atas "kalau berforum tak elok macam nie. Kita berforum mencari pendapat dan ilmu dan bukan mencari musuh."

    Ya Allah ENGKAU sahaja yang Maha Mengetahui, tunjukilah kami semua jalan yang lurus jalan yang ENGKAU redhai.

    Emjay

    ReplyDelete
  87. Assalamualaikum wbh,,,apa kabar sdr Emjay..lama saya tak masuk forum ni..bagi saya ada perkara yang Emjay kata kan itu benar seperi selawat sifaq.dan sebagai nye yg tiada dalam sunnah ..Apa yang nak kita pertahankan benda yang tiada dalam sunnah sedangkan kita ni mngaku yang kita ni pengikut Nabi Muhammad saw.Berlapang dada lah semua dalam ilmu agama,jangan dipertahankan sangat apa yang kita belajar dari guru kita walaupun tak menepati dengan sunnah.Saya rasa perawat Akrine telah dipermainkan oleh cara perubatan jin.Kita mesti ingat tipu daya Syaitan ini memang halus.Jadi berhati hati lah.
    WallahuA'lam.

    ReplyDelete
  88. masing2 nampak macam dah penat

    ReplyDelete
  89. Lihat dan baca sahajalah artikel2 emjay yang lain..
    Anda semua akan lihat dia MENGHUKUM dengan SEWENANG-WENANGNYA..
    Ingat.. Fitnah lebih BAHAYA dari mata pisau.

    ReplyDelete
  90. Carilah jalan yamg lurus dan mendekatkan diri kepada Allah bukannya ilmu yang tak pasti betul atau tidak. Carilah pertunjuk daripada Allah dengan jalan ytang diredaiNYA bukan mengikut pandangan atau pendapat mereka yang sendiri pun rosak akidah.

    ReplyDelete
  91. Memang benar kata-kata afs7. Orang kalau dah jalannya bengkok, akhlaknya pun buruk. Lihat sajalah komen-komen mereka yang kononnya perawat secara Islam di sini, buruk sangat akhlaknya.

    Islam membina akhlak!

    Emjay

    ReplyDelete
  92. Wah,makin angkuh nampaknya siemjay ni .Melihat gaya penulisan engko pun aku dah tau yang ko ni makin lama makin terserlah tahap kebangangannya..Enko cemburukan AKRINE ya..masyaAllah..bersihkanlah hati ko yang hitam,pekat,melekat lagi zulmat itu.Engkau tak layak bercakap hal perubatan islam apa lagi bab kerohanian islam.Engkau cuma layak cakap bab haid,nifas dan nikah kahwin aje.Ni ko memandai - mandai apehal?Perawat AKRINE mampu pindah jin,tangkap jin,islamkan jin itu kemampuan dan kelebihan dia.Ko apa ada?bab copy paste ko memang cekap.Aku berfirasat kuat engko ni ada jin dalam badan...nanti AKRINE akan buangkan dari jauh...biiznillah...

    ReplyDelete
  93. Assalamualaikum....

    Saudara rockshy,......kalau kita umat Islam tak boleh berbicara fasal perkara-perkara berkaitan Islam, Apa nak jadi??....

    Saya petik kata2 saudara...
    "Melihat gaya penulisan engko pun aku dah tau yang ko ni makin lama makin terserlah tahap kebangangannya. Engkau cuma layak cakap bab haid,nifas dan nikah kahwin aje"

    Saudara berguru dengan siapa ya?

    ReplyDelete
  94. Sekiranya mengikut perawat Akrine ini, Ayatul Kursi sungguh hebat sekali sehingga boleh melindung diri. Kalau beginilah, Allah boleh berehat dari memberikan rahmatNya maklumlah ayatul Kursi sudah boleh melindungi manusia!!!!?? Untuk memahami perkara ini dengan lebih lanjut, pembaca boleh membaca artikel saya bertajuk INGAT ALLAH DAPAT RAHMAT, INGAT AYAT KURSI AZAB BERTAMBAH dan SAMBUNGAN CERITA 6 KALI BERANAK ..... KENA TINDIH WAKTU TIDUR serta Jampi boleh bawa syirik tulisan dari Amran Kasimin.

    memahami fadhilat ayat kursy secara copy paste tidak akan menjadi faham bagi yang tak tau,tapi kalau berguru secara benar dan berijazah,ada kelebihannya zahir batin , dunia dan akhirat

    ReplyDelete
  95. saudara abuafiqah ni ..sikit2 wahabi...sikit2 salafi. Kita disuruh ikut Al Quran dan hadis.Bukan aliran.

    ReplyDelete
  96. Boleh berbicara bab berkaitan islam tapi yang mampu dicapai dan difahami juga merujuk kepada orang yang arif.Apakah adil jika seorang nelayan mencampuri urusan seorang doktor pakar bedah?

    ReplyDelete
  97. membicarakan sesuatu hal yang tidak difahami dan tak mampu dicapai oleh akal cetek seperti emjay ini hanyalah mengundang fitnah.Di harap tidak ada orang yang terpesona dengan temberang si emjay ini..

    ReplyDelete
  98. saudara rockshy......ramai juga org buat ijazah dalam pengajian Islam....tapi akhlaknya tunggang langgang.Ramai juga orang yang berkelulusan Usuluddin tp PERCAYA dan MEYAKINI garam, lada hitam, limau, telur ayam dll lebih berkuasa dari Allah swt.

    ReplyDelete
  99. modalinsanii.. anda tidak faham apa yang dimaksudkan dengan pengijazahan oleh saudara rockshy.. anda memang pengikut setia emjay.. tak faham tapi berlagak faham dan menghukum...

    ReplyDelete
  100. Emjay..
    Nampaknya platform kau ni memang PANAS..
    Platform yang panas ni memang sangat disukai oleh jin kot..
    Hahaha..
    Ini yang kau mahu sebenarnya?
    Dengan mengutarakan isu dengan memperlekehkan orang lain.. Kau ajak kami saudara seislam bergaduh?
    Huh.. Jin cukup suka dengan sifat kau..
    Kalau tak percaya sila rujuk bible dan tengok nombor 666.. hahaha

    ReplyDelete
  101. saudara maryjane666...

    saya AMAT FAHAM dan MENGERTI maksud PENGIJAZAHAN sebagaimana yang dimaksudkan oleh saudara Rockshy. Saya pun berpengalaman dan pernah melalui proses ijazah2 ni.....dalam tareqat lagi hebat bab ijazah2 ni. Tp Allah swt. telah melindungi diri saya dari meneruskannya.

    ReplyDelete
  102. Anda tidak fahamlah sebab itu awak tidak meneruskannya..

    ReplyDelete
  103. Kalau tak percaya sila rujuk bible dan tengok nombor 666.. hahaha

    Apa nak jadi dgn saudara maryjane ni???bible dijadikan rujukan. bukan Al Quran dan Hadis.patutlah saudara BERJALAN dalam laman ini membuta tuli.habis semua dilanggar.ingat saudara!...jgn kerana perkataan dan tulisan, aqidah kita rosak binasa.Walau bagaimanapun jauh disudut hati saya berdoa agar saudara diberi hidayah oleh Allah swt dan kasih sayangNya.

    ReplyDelete
  104. Hahaha.. modalinsini.. anda tidak ikut perkembangan emjay dalam ruangan forum ini.. sila baca komen emjay sebelum ini dahulu yea !!!!

    Tak tau cerita terus hendak menyampuk !!!

    Emjay !!!
    Anak murid kau ni sebijik macam kau.. jenis tak tau hujung pangkal..
    Hahahaha.. Syabas !!!

    ReplyDelete
  105. Itulah lain kali kalau guna nama, jangan guna nama orang kafir (maryjane) dan nama nombor setan seperti "666" sebagaimana dalam nama sdr tu. Gantilah dengan nama yang lebih baik.

    Emjay

    Di atas adalah kata-kata emjay - pengikut bible !!!

    ReplyDelete
  106. apa saudara fikir dengan menulis seperti itu tidak boleh jatuh kafir??sindiran spt itu tidak rosak aqidah??

    ReplyDelete
  107. Hahaha..
    Sila rujuk pada tulisan komen emjay itu..
    Jangan nak menegakkan benang yang basah dan lari topik lak yea..

    ReplyDelete
  108. maryjane ..saya fikir awak kena belajar ilmu hadis dulu,baru boleh komen berserta dengan nas Alqur'an dan hadis.

    ReplyDelete
  109. harap jangan padam komen ni yer... terima kasih.

    ReplyDelete
  110. ada je aku dgr kalau org tu blk haji je dh mula nk belagak alim.. blk2 haji je dh mula nk nyalah2kn org dan ngajar2 org. padahal dia pergi mekah tu buat ibadat, bkn nya menuntut ilmu..

    aku xde ckp sape2 eh... mm....

    ReplyDelete
  111. harap jangan padam juga yerr... terima kasih.

    assalamualaikum....

    ReplyDelete
  112. Tuduhan-tuduhan seperti ini sudah banyak dikeluarkan terutama sekali oleh 3 perawat kononnya secara Islam iaitu maryjane666, rockshy dan abuafiqah. Kini bilangan mereka bertambah satu lagi dengan kehadiran amanarrasul. Biarlah dia menghina dan mencela saya. Nabi Muhamad sewaktu lebih 10 tahun berdakwah di Makkah, orang sampai nak bunuh beginda dan mengatakan Nabi Muhamad gila. Bab ini saya biarkan sahaja si Luncai terjun dengan labu-labunya.

    Bab mencari ilmu Islam sebagaimana yang diredhai Allah ini saya suka memberikan ibarat "jangan terlebih garam, biarlah terkurang garam". Apabila terlebih garam seperti mengamalkan mengguna garam untuk mendinding syaitan, adakah ini dibenarkan dalam Islam?? agaknya perawat yang menggunakan garam ini, gurunya dahulu belajar dari Karen di http://www.angelfire.com/on/wicca/Spells10.html . Mungkin selepas ini penggunaan garam boleh digabungkan dengan lilin berwarna merah sebagaimana disarankan oleh Karen.

    Tentang hadis tahi unta yang sdr utarakan, bagi saya yang kurang ilmu ini berpendapat "hanya Nabi Muhamad dan khulafa yang mendapat petunjuk sahaja yang berhak untuk menghasilkan sunnah". Apa sahaja yang sahih dilakukan oleh baginda rasullah SAW saya tetap membenarkannya seperti minum air kencing unta sebagai rawatan sebagaimana dalam hadis baginda. Sekiranya rawatan sdr menggunakan air kencing unta, saya juga membenarkan kaedah rawatan sdr kerana bersumberkan baginda. Namun saya masih belum boleh menerima amalan rawatan sebagaimana diwar-warkan oleh Akrine dan saya telah pun memberikan hujahnya sebagaimana saya tulis dalam artikel saya di atas. Namun sehingga kini hujah-hujah saya di atas masih belum terjawab dan yang menjawab sekadar mencela dan meremehkan saya sahaja. Sekiranya rawatan sdr menggunakan air liur walau pun saya agak geli, saya tetap membenarkannya kerana Nabi muhamad saw pernah menggunakannya.

    Tentang amalan tarekat ini memangnya saya tolakkkkkkkkkkkkkkkkk kerana saya belum jumpa Nabi Muhamad SAW menjalankan amalan sebagaimana orang tarekat. Kalau saya berjumpa atau sdr boleh menghadirkan dalil sahih bahawa Nabi Muhamad SAW pernah mengamalkan amalan sebagaimana orang tarekat, insya-Allah saya adalah orang pertama selepas ini yang bakal mengamalkan tarekat. Bagi saya, pegangan saya adalah mudah. Saya amat memegang sabda baginda yang lebih kurang mafhumnya " berdikit-dikit mengerjakan sunnah adalah lebih baik dari berlumba-lumba mengerjakan bidaah" sebagaimana orang tarekat ini.

    Ajaran Islam sebagaimana dibawa dan disampaikan oleh Nabi Muhamad SAW telah sempurna dan lengkap, tidak ada yang perlu ditokok tambah. Jadi mengapa umat Islam mesti bertarekat? Sebagaimana kata-kata arwah Sheikh Muhamad Abdul Kadir Al Mandili "siapa yang masuk tarekat bakal kena ikat dengan syaitan". Para pembaca yang ingin mengetahui lebih banyak kesesatan amalan tarekat, silalah melawat laman Dr Mohd Asri Zainal Abidin dan terdapat artikel dan MP3 berkenaannya termasuk artikel bertajuk "Antara Kehendak Kerohanian Dan Tarekat" di http://drmaza.com/home/?p=588 .

    Teringat saya seorang guru tarekat yang amat dikenali dan disanjungi pengamal tarekat tetapi mengajar orang yang berpoligami untuk menggunting rambut isteri-isteri (sewaktu tidur) termasuk rambut suami lalu di ikat bersama dan disimpan. Dia kata dengan usaha ini insya-Allah mereka yang mengamalkan poligami ini bakal hidup bahagia. Inilah antara minda BODOH sesat lagi menyesatkan GURU MURSYID tarekat ini.

    Kepada sdr amanarrasul, hentikanlah dari lari dari tajuk. Sekiranya sdr merasakan amalan kaedah rawatan sdr adalah benar disisi Islam, datangkanlah dalil dari Al Quran dan sunnah.

    Wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  113. Yang kau sibuk2 nak tengok sangat muka Ustaz MJ tu kenapa maryjane666. Dia tu bukannya perempuan. Pada aku tak jadik masalahlah. Kalau kau dan pembaca yang lain diluar sana yang tak setuju dengan MJ ni. Jangan kau layarilah laman web MJ ni. Kan banyak lagi laman web yang sehati dan sejiwa dengan manusia seperti kau ni. Apa, kau ingat kami ni semua ni buta ugama sangat ker. Kalau ada yang tak betul dengan MJ ni, apa, kau ingat kami nak percaya ker dengan tulisannya. Nasihat aku. Pergi layari laman web yang lain. Jangan nak menyibuk. Laman ni tempat orang2 yang mahu memperbetulkan akidah masing2.

    ReplyDelete
  114. oh ya satu lagi.

    maryjane666

    nama samaran pun sudah menunjukkan yang kau ni seorang keristian.

    tak ada laman web keristian ker yang kau boleh layari bro.....

    jangan marah bro.

    ReplyDelete
  115. Assalamualaikum wbt...

    saudara nastar2u,...betul kata saudara tu. yang penting bukan gambar tapi ilmu aqidah yang disampaikan.sepanjang saya melayari laman ini tak pernah dan tak terbuka hati nak tengok wajah emjayjb dalam laman ini.maryjane666 ini sebenarnya rindu dgn emjayjb kot!...sbb tu nak tgk muka sgt.hakikatnya dia MENCARI sesuatu TAPI Allah belum BERI padanya.

    ReplyDelete
  116. Assalamualaikum wbh sdr nastar2u dan modalinsanii

    Nabi Muhamad SAW menyeru kita umat Islam agar membezakan diri kita berbanding ahli kitab baik bermisai, berjanggut hinggakan apabila ahli kitab gemar memakai seluar, Nabi menyeru melalui hadisnya agar umat Islam memakai seluar dan kain sarung.

    Tentang bab nama ini, nama itu hendaklah melambangkan nama yang biasa digunakan orang Islam. Nama yang biasa digunakan orang kafir sebagai melambangkan agama mereka hendaklah dielakkan. Sesetengah ulama mengharamkan penggunaan nama yang jelas melambangkan penganut agama lain.

    Nama maryjane666 ini adalah nama yang amat buruk apabila digunakan kepada orang yang mengaku beragama Islam. Saya membayangkan sekiranya nama saya adalah Mary Jane William tetapi mengaku beragama Islam, bukankah pelik jadinya.

    Sekian wassalam

    Emjay

    ReplyDelete
  117. Wah.. nastar2u.. aku nak tengok muka emjay sebab jika dia BERANI KERANA BENAR dia tidak perlulah menyembunyikan MUKA. Itulah, dia dah jadi macam ULAMA TERSOHOR kat dalam ruangan dia ni.. orang2 BODOH mcm kau je yg secara BUTA TULI menyokong setiap kata2 dia...

    modalinsanii.. nama maryjane tu aku dapat ilham dari nama emjay juga.. EM JAY = M J = Mary Jane ( Ada tengok cerita Spiderman? ) 666 tu hanya kristian je yg percaya, Islam lain.. Anda telah dibutakan oleh sifat jumud.

    Emjay... nama kau ni ISLAM ke?
    Macam kristian + yahudi je bunyinya..

    ReplyDelete
  118. Apa saja alasannya, maryjane adalah nama kafir

    Emjay

    ReplyDelete
  119. Assalamualaikum wbh...Wah wah nampak nya.maryjane dah menampak kan rupa dia yang sebenar ,kalau lah macam ini cara awak nak berhujjah maka saya fikir baik tak payah lah .tidak apa yang menarik pun.yang ada cuma kemarahan awak yang amat sangat kepada sdr emjay.Terima lah sdr maryjane walau pun ia nya amat pahit.Saya pun dulu seperti awak juga mempertahankan apa yang tidak ada dalam sunnah atau perbuatan sahabat tapi setelah saya belajar hadis Bhukari dan Muslim baru saya tahu dimana kedudukan saya.Berfikir lah sejenak ,adakah guru aku lebih alim dari Nabi saw dan para sahabat beliau.Bukan nya saya nak mempertahan kan sdr Emjay tetapi yang benar tetap benar .
    Wallahu'alam.

    ReplyDelete
  120. assalamualaikum..
    x setuju dgn kata2 emjay yg ni, "hanya Nabi Muhamad dan sahabat yang 4 sahaja yang berhak untuk menghasilkan sunnah"(emjay). kenapa pulak 4 sahabat je??? bukankah semua sahabat diiktiraf Allah dlm surah al-Bayyinah tu, "rodhiallahu 'anhum wa rodhu a'nhu" kn ada jg hadis yg disandarkan pada sahabat, tidak pd Rasul yg mulia.. kan nabi dh mengiktiraf semua sahabat baginda dgn bersabda yg sahabat tu ibarat bintang di langit, maka ikutilah mereka. bkn 4 org je..

    mm... camne tu???

    sekian...

    ReplyDelete
  121. Waalaikumussalam wbh.

    Semoga banirroad hari ini lebih baik dari semalam dan banirroad hari esok lebih baik dari banirroad hari ini dan semoga banirroad dimatikan dalam iman.

    Dan semoga Allah memberikan taufik hidayahNya kepada maryjane666, abuafiqah dan rockshy.

    Emjay

    ReplyDelete
  122. Waalaikumussalam wbh

    Saya boleh menerima pandangan seperti yang kisae82 utarakan tu. Mafhum sebahagian hadisnya adalah “ ...... maka hendaklah kamu mengikut sunnah aku dan sunnah khulafa yang mendapat petunjuk.”

    Pandangan kisaie82 adalah yang lebih tepat.

    Sekian wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  123. Saya tak faham apa yg ingin disampaikan oleh banirroad.. kisah silam anda tidak ada kena mengena dengan saya.. Jangan samakan saya dengan anda.. ini ruangan kutuk mengutuk dan sesat menyesatkan tajaan emjay.. sila gunakan platform ini dengan sebaik mungkin.. Dah banyak orang yg emjay ni tuduh sesat sesedap hati.. sebagai contoh akupuntur pun dia kata sesat... Layakkah langau memberikan komentar tentang cara helang terbang?

    Semoga Allah memberi cahaya petunjuk agar emjay mampu melihat cahaya ilmu didalam setiap perkara..

    ReplyDelete
  124. asssalamualaikum..
    terdapat hadis yg menunjukkan Rasullah pernah berdakwah kepada jin.. kalau kita lihat pada sesetengah perawat, ada yg berjaya mengislamkan jin dan berdakwah kepada jin sebagaimana Rasulullah.. apa pendapat emjay??? byk jg kisah para ulamak berdakwah kepada jin sebenarnya.. adakah emjay jg pernah berbuat seperti mana yang dilakukan Rasulullah atau pun bagaimana??

    ReplyDelete
  125. Bagaimana pula dgn kisah nabi Ismail yg mulia membaling syaitan dgn batu?? sehinggakan kita masih lagi mengikut perlakuan baginda dalam mengerjakan haji.. adakah nabi Ismail itu jg sama dgn akrine ataupn mcm mana??

    ReplyDelete
  126. bagaimana pula dgn kisah nabi Idris yg mencucuk mata iblis dgn jarum?? siap guna jarum tu (mungkin sbb masa tu xde keris lg).. adakah nabi Idris jg tergolong sepertimana akrine ataupun bagaimana??

    ReplyDelete
  127. tlg komen sikit semua kes2 di atas emjay, abuafiqah, rockshy, casio, maryjane, nastar2u ke... sape2 la..jgn merapu sudah...
    siapa yg xtau, jgn gatal2 nk menaip...

    sekian..

    ReplyDelete
  128. assalamualikum...ksaie..yang saya tahu kesah nabi ismail dan nabi idris,semua nya syaitan tu mnjelma dalam alam yang nyata yang dapat dilihat ,dan yang dimuskilkan bagaimana kita boleh sembelih jin yang masuk dalam badan pesakit,sedangkan kita tak nampak pun jin tersebut.adakah memang jin tu yang mati atau pun hanya perasaan pesakit itu tersebut,ini hanya pandangan saya....
    wallahua'alam

    ReplyDelete
  129. kita tunggu komen emjay utk 3PERSOALAN di atas.....

    ReplyDelete
  130. Waalaikumussalam wbh

    Nabi memang pernah berdakwah ke atas jin menurut hadisnya. Saya kalau secara formalnya pergi berjumpa dengan jin untuk mendakwah mereka, memang saya tidak pernah melakukannya.

    Saya seandainya diberikan peluang untuk berdakwah antara manusia dengan jin, saya tetap memilih berdakwah kepaa manusia.

    Oleh kerana bab berdakwah kepada jin bukan bidang saya, eloklah saya tidak memandai.

    Emjay

    ReplyDelete
  131. Haa.. emjay..
    Sila jawab soalan tu..

    ReplyDelete
  132. Yang saya faham ialah Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail yang melontar batu ke arah syaitan pada 3 lokasi tersebut. Syaitan (jin) juga menurut sirahnya pernah menyerupai manusia untuk sama-sama turut memberikan pandangan sewaktu mesyuarat pemimpin Quraish untuk membunuh Nabi Muhamad sewaktu Nabi hampir melakukan hijrah ke Madinah. Jin (syaitan) juga pernah menyerupai manusia untuk memberikan sokongan moral kepada tentera kafir sewaktu berperang dengan tentera Islam namun syaitan ini melarikan diri akhirnya berlepas tangan daripada tentera kafir tersebut.

    Bagi kes syaitan yang dilontar oleh Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail, mungkin syaitan jin ini menyerupai manusia sewaktu memujuk Nabi Ibrahim dan Ismail dari menyembelih Nabi Ismail.

    Namun adakah balingan batu kecil oleh Nabi Ibrahim dan Ismail dapat membunuh syaitan yang memujuk mereka tersebut??

    Bab seterusnya sama ada sama amalan ini sama dengan pihak Akrine, biarlah mereka yang menjawab kerana merekalah yang lebih mengetahui.

    Bagi saya melontar batu di tiga jamrah yang terletak di Mina, adalah satu ibadah untuk mengingatkan kepada Allah Taala serta mengikuti sunnah Rasullullah SAW ketika haji.

    Ia adalah satu bentuk zikir kepada Allah. Sebagaimana sembahyang adalah satu zikir kepada Allah, begitu juga melontar jamrah adalah satu zikir kepada Allah. Ini disokong oleh kenyataan Rasulullah Sallallahu Alahi Wasallam sendiri, di dalam sabdanya,

    "Sesungguhnya dijadikan tawaf di Kaabah, saie antara Safa dan Marwah, dan lontaran jamrah-jamrah adalah untuk menegakkan zikir kepada Allah". Hadis ini dicatat oleh Abu Daud dan Tirmizi.

    Lagi pun saya adalah umat Nabi Muhamad yang mengikut syariaatnya. Syariaat setiap nabi berbeza-beza.

    Wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  133. Tentang cerita Nabi idris dan mata iblis tersebut ialah seperti berikut:

    "Dalam sebuah kitab diterangkan bahawa pada suatu hari sedang Nabi Idris a.s. duduk menjahit bajunya, maka dengan tiba-tiba berdiri di hadapan pintu rumah Nabi Idris seorang lelaki yang tidak dikenali dan ditangannya terdapat sebiji telur. Lalu ia berkata: "Wahai Nabi Idris! Bolehkah Tuhan kamu memasukkan dunia ini ke dalam telur yang sedang aku pegang?" Apabila Nabi Idris mendengar kata-kata lelaki itu, tahulah ia bahawa yang berbicara dengannya itu adalah iblis.

    Lalu Nabi Idris berkata kepadanya: "Datanglah dekat aku dan tanyalah apa yang hendak kamu ketahui." Setelah iblis menghampirinya maka Nabi Idris pun berkata: "Tuhanku boleh memasukkan dunia ini ke dalam apa saja, jangankan dalam telur yang kamu pengang itu, bahkan ia dapat memasukkan dunia ini ke dalam lubang jarum yang aku pegang."

    Setelah menjawab soalan yang dikemukakan oleh iblis itu, Nabi Idris dengan pantas mencucuk mata iblis dengan jarum yang ada di tangannya. Alangkah terperanjatnya iblis dengan tindakan yang tidak diduga sama sekali. Lalu iblis pun lari meninggalkan Nabi Idris yang telah membutakan sebelah matanya. Iblis itu buta sebelah matanya sehingga tiba saat kebangkitan junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w."


    Iblis / Jin syaitan yang menyerupai manusia seolah-olah mempunyai kelemahan sebagaimana cerita Nabi Idris tersebut di atas. Kisah ini juga terdapat dalam hadis baginda Nabi Muhamad SAW seperti yang terdapat di link berikut: http://www.invalider.net/index.php/2006/09/04/jin-tidak-dapat-dilihat . Jin boleh (dengan izin Allah) menyerupai termasuk menyerupai ular dan dalam sebuah hadis, jin yang menyerupai ular ini telah berjaya dibunuh namun yang membunuhnya juga telah terbunuh.

    Dalam dalil hadis-hadis berkenaan jelmaan jin kepada binatang dan ular, makhluk jin ini boleh dicederakan atau pun dibunuh. Namun saya belum bertemu hadis dimana makhluk jin ini dapat dicederakan atau dibunuh dalam keadaan sebenar mereka iaitu bukan jelmaan melainkan Nabi Allah Sulaman.

    Sekian wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  134. salam ustaz...AMAL MAA'RUFF NAHI MUNKARR!!!!!

    ReplyDelete
  135. Saya merasa sungguh kesal kerana posting saya yang mengandungi link untuk maklumat tentang siapa emjayjb telah dipadamkan.... sedangkan link tersebut menyokong pandangan saya... mengapa dipadamkan? Adakah semata-mata untuk merendah diri atau sengaja menyembunyikan diri.... kerana bimbang diketahui umum bahawa anda tidak mempunyai pendidikan agama secara formal? Saudara tidak mungkin bersikap merendah diri kerana orang begitu tentu tidak sanggup menjatuhkan hukum kufur dan syirik kepada orang lain dengan hanya berijtihad seorang diri. Tambahan pula merendah diri dan tawadhuk itu sikap orang tasauf/thoriqoh.... bukankah anda anti tasauf/thoriqoh?


    emjayjb berkata "Tuduhan-tuduhan seperti ini sudah banyak dikeluarkan terutama sekali oleh 3 perawat kononnya secara Islam iaitu maryjane666, rockshy dan abuafiqah. Kini bilangan mereka bertambah satu lagi dengan kehadiran amanarrasul. Biarlah dia menghina dan mencela saya. Nabi Muhamad sewaktu lebih 10 tahun berdakwah di Makkah, orang sampai nak bunuh beginda dan mengatakan Nabi Muhamad gila. Bab ini saya biarkan sahaja si Luncai terjun dengan labu-labunya."

    Komen saya : Jangan salah faham kerana saya tidak mencela dan menghina sesiapa. Bukankah tulisan saya itu rumusan/kesimpulan dari hasil penulisan saudara emjayjb sendiri... Mereka seperti nama diatas mungkin melampau tetapi mereka jujur dan menunjukkan sikap mereka secara terbuka, tetapi bagaimana dengan anda yang melampau dan menuduh orang kufur dan syirik sesuka hati tetapi berselindung disebalik bahasa yang sopan?? Nabi Muhammad dihina dan dicerca kerana nabi berdakwah kepada kafir quraisy, sedangkan Tuan emjayjb berdakwah kepada sesama islam yang mungkin antara mereka mempunyai ilmu yang lebih tinggi dari tuan emjayjb sendiri...


    Sabda Rasulullah s.a.w:”Sesungguhnya Allah SWT telah menyerahkan agama itu pada diri seseorang, maka tidak baik agama itu melainkan dengan ketinggian dan keelokkan akhlak. Adakah kamu mengelokkan agama kamu dengan kedua-dua sifat mulia ini? ”

    Riwayat at-Tabrani

    ReplyDelete
  136. emjayjb berkata "Bab mencari ilmu Islam sebagaimana yang diredhai Allah ini saya suka memberikan ibarat "jangan terlebih garam, biarlah terkurang garam". Apabila terlebih garam seperti mengamalkan mengguna garam untuk mendinding syaitan, adakah ini dibenarkan dalam Islam?? agaknya perawat yang menggunakan garam ini, gurunya dahulu belajar dari Karen di http://www.angelfire.com/on/wicca/Spells10.html . Mungkin selepas ini penggunaan garam boleh digabungkan dengan lilin berwarna merah sebagaimana disarankan oleh Karen."

    Komen saya: Saya tidak faham maksud "belajar ilmu biar kurang garam dan jangan lebih garam" seperti di atas. Adakah maksud tuan biar belajar sikit dan jangan belajar banyak? Ataupun jangan menambah-nambah apa yang kita belajar? Penggunaan garam atau apa benda sekalipun sama ada untuk pendinding syaitan atau untuk memasak makanan adalah terdiri dari PERBUATAN HARUS. Adakah saudara emjayjb menganggap perbuatan tersebut sebagai ibadat kepada ALLAH? Dan saudara emjayjb mengatakan mereka kufur dan syirik semata-mata kerana tidak mengikut sunnah nabi? Untuk pengetahuan saudara emjayjb, sunnah nabi hukumnya hanyalah SUNAT dan bukannya wajib. Hairan saya saudara emjayjb yang begini hebat tidak faham syarak wadhoie...

    Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: “Aku pernah berkata kepada Rasulullah SAW:” Saya mendengar banyak hadis dari tuan, Ya Rasulullah ! Tetapi saya lupa. “ Rasulullah SAW bersabda:” Hamparkan Rida’ mu. “ Aku melakukan (apa yang diperintahkan nabi SAW) dan kemudian nabi SAW menggerakkan kedua tangannya seakan-akan mengisi sesuatu lalu bersabda :” Ambil dan selendangkan ini (pada tubuh mu)”. Aku lakukan perintahnya dan setelah itu aku tidak pernah lupa lagi.”

    (al-Bukhari)

    ReplyDelete
  137. emjayjb berkata "Tentang hadis tahi unta yang sdr utarakan, bagi saya yang kurang ilmu ini berpendapat "hanya Nabi Muhamad dan khulafa yang mendapat petunjuk sahaja yang berhak untuk menghasilkan sunnah". Apa sahaja yang sahih dilakukan oleh baginda rasullah SAW saya tetap membenarkannya seperti minum air kencing unta sebagai rawatan sebagaimana dalam hadis baginda. Sekiranya rawatan sdr menggunakan air kencing unta, saya juga membenarkan kaedah rawatan sdr kerana bersumberkan baginda. Namun saya masih belum boleh menerima amalan rawatan sebagaimana diwar-warkan oleh Akrine dan saya telah pun memberikan hujahnya sebagaimana saya tulis dalam artikel saya di atas. Namun sehingga kini hujah-hujah saya di atas masih belum terjawab dan yang menjawab sekadar mencela dan meremehkan saya sahaja. Sekiranya rawatan sdr menggunakan air liur walau pun saya agak geli, saya tetap membenarkannya kerana Nabi muhamad saw pernah menggunakannya."

    Komen saya: Sama seperti di atas... saudara emjayjb menganggap menjalankan aktiviti perubatan berkedudukan sama dengan melaksanakan ibadat khusus kepada ALLAH. Perkara yang saudara nyatakan diatas bukan terdiri dari ibadat khusus kepada ALLAH tetapi hanyalah amalan perubatan. Sekali lagi, mengikut sunnah nabi hukumnya SUNAT dan bukannya WAJIB.

    Dari ‘Auf bin Malik al-Asyja’i r.a katanya:”Kami biasa melakukan mantera pada masa jahiliyah. Lalu kami bertanya kepada Rasulullah s.a.w:”Ya Rasulullah! Bagaimana pendapat anda tentang mentera ?” Jawab baginda:”Peragakanlah (bacalah) menteramu itu di hadapanku. Mentera tidak ada salahnya selama tidak mengandungi syirik.”

    (Muslim)

    ReplyDelete
  138. emjayjb berkata "Tentang amalan tarekat ini memangnya saya tolakkkkkkkkkkkkkkkkk kerana saya belum jumpa Nabi Muhamad SAW menjalankan amalan sebagaimana orang tarekat. Kalau saya berjumpa atau sdr boleh menghadirkan dalil sahih bahawa Nabi Muhamad SAW pernah mengamalkan amalan sebagaimana orang tarekat, insya-Allah saya adalah orang pertama selepas ini yang bakal mengamalkan tarekat. Bagi saya, pegangan saya adalah mudah. Saya amat memegang sabda baginda yang lebih kurang mafhumnya " berdikit-dikit mengerjakan sunnah adalah lebih baik dari berlumba-lumba mengerjakan bidaah" sebagaimana orang tarekat ini."

    Komen saya: Saya tidak dapat berkata apa-apa memandangkan saudara emjayjb telah menolak semua ulamak muktabar yang saya utarakan dan saudara emjayjb juga menolak sebahagian besar ulamak muktabar dunia yang terdiri wali-wali ALLAH kerana mereka juga mempunyai thoriqoh mereka sendiri seperti pengasas Thariqoh Ahmadiah Idrisiah iaitu Syeikh Ahmad Idris. Dan tidak hairanlah jika saudara dan wahabiah lainnya juga menolak Imam Ghazali.

    Untuk pengetahuan saudara emjayjb, memang NABI SAW tidak mempunyai thoriqoh khusus yang bernama kerana thoriqoh nabi ada pada keperibadian dan akhlak beliau. Keperibadian dan akhlak beliaulah yang menjadi ikutan dan panduan thriqoh-thoriqoh muktabar lainnya (bukan thoriqoh sesat yer). Maksud thoriqoh itu ialah kaedah ataupun cara untuk berakhlak sepertimana akhlak yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad SAW. Tidak seperti wahabisme yang berakhlak tidak seperti yang tersirat/ditunjukkan oleh nabi. Thoriqoh bukan mengada-adakan atau mengubahsuai syariat nabi tetapi menganjurkan kepada manusia supaya mengikut syariat dan akhlak nabi semampu mungkin. Kerana itu, kebanyakan thoriqoh berakhlak seperti nabi dan tidak seperti saudara emjayjb dan wahabisme lainnya yang kurang berakhlak seperti nabi, cthnya boleh dilihat dengan mengkaji penulisan saudara emjayjb sendiri.

    Tetapi, itu bukan salah saudara atau wahabisme lainnya pada masa ini. Sejarah telah membuktikan bahawa pengasas thoriqoh Ahmadiah iaitu Syeikh Ahmad Idris pernah berkata "Semoga kita dipelihara Allah Taala, Itu bukannya jalan yang telah ditempuh oleh Syeikh Muhammad Abdul Wahab, engkau adalah seorang yang masih muda, sedangkan aku telah berkenalan dengan Saud Ibn Abdul Aziz di Mekah, dan apara ulama yang ikut serta dengannya. Juga dengan anak-anak lelaki Syeikh Muhammad Ibn Abdul Wahab, yakni Abdullah, Husain dan Sulaiman. Mereka semua adalah orang-orang yang berilmu. Mereka semua tahu bagaimana caranya untuk berbahas secara rasional, dan jika hasil perbahasan itu nyata, mereka akan menerimanya. Apa yang telah diyakini oleh mereka, tidaklah sama seperti apa yang telah engkau katakan. Mereka semua bebas dari segala dakwaanmu....dll".

    Dari petikan dialog perdebatan antara Pengasas Thoriqoh Ahmadiah iaitu Syeikh Ahmad Idris dan ulamak wahabisme bi bawah kerajaan Saud di atas, menunjukkan ekstremnya ulamak wahabisme tersebut berbanding dengan Muhammad Abdul Wahab sendiri. Saya merasa yakin bahawa apa yang dibawa oleh Wahabisme seperti emjayjb sekarang ini bukan sebenarnya dari Muhammad Abdul Wahab sendiri tetapi merupakan ajaran ulamak-ulamak fanatik dan ekstrem yang berada di bawah pengaruh Wahabisme/kerajaan Saud di Mekah pada waktu tersebut.


    Nabi s.a.w bersabda: "Sesiapa yang melakukan dua atau lebih dari jenis-jenis amal kebajikan untuk mencapai keredhaan Allah, ia akan diseru oleh Malaikat dari pintu-pintu Syurga, katanya: "Wahai Hamba Allah! Pintu ini lebih baik bagimu memasukinya! Maka sesiapa yang membanyakkan jenis sembahyang: ia tetap diseru dari pintu sembahyang, dan sesiapa yang membanyakkan jenis perjuangan: ia tetap diseru dari pintu perjuangan, dan sesiapa yang membanyakkan jenis puasa: ia tetap diseru dari pintu puasa yang bernama: Rayyan, dan sesiapa yang membanyakkan jenis sedekah: ia tetap diseru dari pintu sedekah." Mendengarkan yang demikian, Abu Bakar r.a berkata: "Ayah dan ibuku menjadi galang gantimu Ya Rasulullah (dalam saat kecemasan)! Tiadaklah menjadi sebara

    ReplyDelete
  139. emjayjb berkata "Ajaran Islam sebagaimana dibawa dan disampaikan oleh Nabi Muhamad SAW telah sempurna dan lengkap, tidak ada yang perlu ditokok tambah. Jadi mengapa umat Islam mesti bertarekat? Sebagaimana kata-kata arwah Sheikh Muhamad Abdul Kadir Al Mandili "siapa yang masuk tarekat bakal kena ikat dengan syaitan". Para pembaca yang ingin mengetahui lebih banyak kesesatan amalan tarekat, silalah melawat laman Dr Mohd Asri Zainal Abidin dan terdapat artikel dan MP3 berkenaannya termasuk artikel bertajuk "Antara Kehendak Kerohanian Dan Tarekat" di http://drmaza.com/home/?p=588 ."

    Komen saya: Seperti keterangan diatas juga. Dan diakui syariat yang dibawa nabi telah lengkap dan sempurna. Cuma saya ingin bertanya Tarekat manakah yang dimaksudkan oleh Sheikh Muhamad Abdul Kadir Al Mandili dan Dr Mohd Asri tersebut? Ada beratus malah beribu Tareqat diseluruh dunia. Ada yang muktabar dan ada yang sesat. Wallahuaklam....[mengapa sentiasa merujuk kepada ulamak yang memang terkenal dengan wahabisme? Mereka senasib dengan saudara emjayjb. Hasil kerakusan Keluarga Saud dan Penguasa Wahabisme yang fanatik dan ekstrem (rujuk dialog/ucapan Syeikh Ahmad Idris diatas). Banyak ulamak lain yang membicarakan tentang Tasauf dan Tareqat.]

    Sabda Rasulullah s.a.w:”Apabila kamu melintasi taman syurga hendaklah kamu berhenti singgah” Para sahabat bertanya:”Apakah itu taman syurga?” Jawab baginda: ”Majlis Zikir.”

    Riwayat at-Tirmidzi

    ReplyDelete
  140. emjayjb berkata "Teringat saya seorang guru tarekat yang amat dikenali dan disanjungi pengamal tarekat tetapi mengajar orang yang berpoligami untuk menggunting rambut isteri-isteri (sewaktu tidur) termasuk rambut suami lalu di ikat bersama dan disimpan. Dia kata dengan usaha ini insya-Allah mereka yang mengamalkan poligami ini bakal hidup bahagia. Inilah antara minda BODOH sesat lagi menyesatkan GURU MURSYID tarekat ini."

    Komen saya: Saya tidak tahu tareqat mana atau guru mana yang dimaksudkan tetapi saya ingin bertanya "Adakah berpoligami dan menggunting rambut isteri seperti dinyatakan adalah ajaran atau amalan tareqat tersebut?" Jika tidak mengapa disalahkan pada tareqat tersebut yang bukan diasaskan oleh guru tersebut? Jika Ya, memanglah tareqat tersebut sesat.... Guru mahupun Khalifah tareqat bukanlah maksum... seperti saudara emjayjb sendiri menyanjungi Syeikh Muhd Abd Wahab, Ibnu Qoyim, Ibn Taimiyah, Ben Baz, Abd Kadir Al Mandili, Mohd Asri dll.

    Dari Ibnu Abbas r.a katanya:”Sesungguhnya zikir dengan suara nyaring setelah selesai solat wajib adalah biasa pada masa Rasulullah s.a.w. Berkata Ibnu Abbas:”Aku segera tahu bahawa mereka telah selesai solat jika suara mereka membaca zikir telah kedengaran.”

    ReplyDelete
  141. emjayjb berkata "Kepada sdr amanarrasul, hentikanlah dari lari dari tajuk. Sekiranya sdr merasakan amalan kaedah rawatan sdr adalah benar disisi Islam, datangkanlah dalil dari Al Quran dan sunnah."

    Komen saya: Sangat nyata bahawa saya tidak lari dari tajuk perbincangan. Ingin juga saya nyatakan bahawa saya bukanlah pengamal akrine dan saya tidak tahupun apa dia akrine itu. Saya juga bukan mana-mana pengamal perubatan..... Sekiranya anda saudara emjayjb Ahlisunnahwaljamaah, ingin saya nyatakan bahawa sumber hukum bukan hanya Al Quran dan Hadis sahaja, dalam perkara yang tidak disebut dalam keduanya maka boleh digunapakai Ijmak dan Qias.... saudara emjayjb menolak Ijmak dan Qias menyebabkan saudara terkapai-kapai apabila menghadapi persoalan yang tidak tersebut dengan nyata dalam Quran dan Hadis Nabi SAW. Kerana itu juga saudara emjayjb berijtihad pada diri sendiri....


    Hadis menunjukkan Nabi SAW menghilangkan penyakit lupa dari diri sahabat:

    Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: “Aku pernah berkata kepada Rasulullah SAW:” Saya mendengar banyak hadis dari tuan, Ya Rasulullah ! Tetapi saya lupa. “ Rasulullah SAW bersabda:” Hamparkan Rida’ mu. “ Aku melakukan (apa yang diperintahkan nabi SAW) dan kemudian nabi SAW menggerakkan kedua tangannya seakan-akan mengisi sesuatu lalu bersabda :” Ambil dan selendangkan ini (pada tubuh mu)”. Aku lakukan perintahnya dan setelah itu aku tidak pernah lupa lagi.”


    Hadis menunjukkan boleh menggunakan mantera/ucapan sendiri asalkan iktikad tidak lari atau menduakan tuhan:

    Dari ‘Auf bin Malik al-Asyja’i r.a katanya:”Kami biasa melakukan mantera pada masa jahiliyah. Lalu kami bertanya kepada Rasulullah s.a.w:”Ya Rasulullah! Bagaimana pendapat anda tentang mentera ?” Jawab baginda:”Peragakanlah (bacalah) menteramu itu di hadapanku. Mentera tidak ada salahnya selama tidak mengandungi syirik.”

    (Muslim)

    Dari Abu Said al-Khudri r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda: ”Sesungguhnya di Madinah terdapat sekelompok jin yang telah Islam. Maka sesiapa yang telah melihat jin-jin ini, beri izinlah dia tinggal selama tiga hari. Jika sesudah tiga hari telah diperingatkan supaya pergi, tetapi dia masih kelihatan, bunuhlah. Kerana itu adalah syaitan.”

    (Muslim)

    Hadis yang menyebutkan perkataan GARAM tidak saya jumpai... tetapi cukuplah hadis-hadis di atas yang menunjukkan maksudnya.

    ReplyDelete
  142. Dengan ini juga saya hentikan perbincangan ini memandangkan tidak ada apa lagi yang ingin diperkatakan dan saya merasakan perbincangan ini tidak akan sampai ke mana kerana jumud dan ujub.... kesimpulan yang saya capai adalah kita berbeza terlalu jauh.

    Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:”Sesiapa yang tidak mematuhi Imam dan memencilkan diri dari jamaah lalu dia mati, maka matinya seperti mati jahiliyah. Sesiapa yang mati terbunuh di bawah bendera kefanatikan, bermusuhan dan berperang kerana fanatik kesukuan (kebangsaan), dia bukanlah umatku. Dan sesiapa yang keluar dari umatku lalu menyerang umatku, membunuh orang-orang baik dan orang-orang jahat tanpa mempedulikan apakah dia orang mukmin atau tidak dan tanpa mengendahkan janji yang telah dibuatnya, orang itu juga bukan umatku.”

    Assalamualaikum!

    ReplyDelete
  143. Kepada Modalinsanii... yg kurang modal kikikiki

    Kesian aku tengok ko, akhirnya terjumpa jalan yg membawa kepada kesesatan utk ko... ish ish ish
    Dah elok-elok berguru , tinggalkan... cari guru yg ko tak kenal muka ni.... Layak ke dia ni bergelar guru??? Kalo ko tak kenal guru ko, mungkin dia tu boleh sesiapa saja.... Yahudi, nasrani,majusi, syaitan??? Ko,aku pun tak tau....

    Ko macam mana lak boleh sedih ngan iktikad "Allah duduk atas kursyi" .Tu kan iktikad WAHABI yg ko anuti sekarang ni... takkan tak tau???

    ReplyDelete

  144. Pada pandangan saya, dia ni cuma seorang tua yang baru menunjukkan minat pada agama, maklumlah masa mudanya sibuk dan banyak dihabiskan untuk tujuan lain, bila usia dah masuk 40an barulah terasa kekosongan dalam diri dan kekurangan disisi kerohanian, terutama apabila dia tengok ramai orang buat ibadat... Oleh kerana merasai kekurangan diri, dia mula membaca buku-buku dan kitab keagamaan dan berbincang dengan ramai ustaz-ustaz di kalangan pensyarah UTM.... tetapi malangnya buku-buku, kitab-kitab dan ustaz-ustaz yang ditemuinya adalah dari kalangan berfahaman yang dibawa oleh Muhammad Abdul Wahab....


    Ini sangat tepat untuk menggambarkan siapa emjay ini sebenarnya

    ReplyDelete
  145. enko agama apa?kalau ada orang seagama engko yang tunggang langgang,bermaksiat[ko tanya emjay,dia tau/keliru bab ni] adakah itu ajaran Nabi Muhammad?ajaran islam?cuba tanya guru ko si emjay ni..nanti dia copy paste utk ko beramal

    ReplyDelete

  146. Inilah bahayanya apabila kita mempelajari ilmu dengan tidak berguru.... dengan mudah sahaja iblis menjadi guru kita... dan kita tersesat dalam terang.

    18000% tepat untuk emjay

    ReplyDelete
  147. Sebab enko tak layak pikul amanah atau pun Allah dah hijab hati enko dengan emjay dari mendapat nikmat Allah

    ReplyDelete

  148. Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: “Aku pernah berkata kepada Rasulullah SAW:” Saya mendengar banyak hadis dari tuan, Ya Rasulullah ! Tetapi saya lupa. “ Rasulullah SAW bersabda:” Hamparkan Rida’ mu. “ Aku melakukan (apa yang diperintahkan nabi SAW) dan kemudian nabi SAW menggerakkan kedua tangannya seakan-akan mengisi sesuatu lalu bersabda :” Ambil dan selendangkan ini (pada tubuh mu)”. Aku lakukan perintahnya dan setelah itu aku tidak pernah lupa lagi.”

    Emjay tak mampu mentafsir,bantulah dia ya amanarrasul...he..he..

    ReplyDelete
  149. Assalamualaikum wbt,....bismillahirrahmanirrahim

    Terima kasih saya ucapkan kepada saudara amanarrasu1 yang memberi 'reply' dan menunjukkan akhlak yang mulia dalam penulisan. Saya tertarik kepada hadis Nabi saw. Sabda Rasulullah s.a.w:”Apabila kamu melintasi taman syurga hendaklah kamu berhenti singgah” Para sahabat bertanya:”Apakah itu taman syurga?” Jawab baginda: ”Majlis Zikir.”

    Riwayat at-Tirmidzi

    Zikir membawa maksud "segala perbuatan atau perlakuan" untuk mengingati Allah swt.Di dalam hadis tersebut Nabi saw tidak merujuk kepada tareqat.

    ReplyDelete
  150. Abih tu apa org tarekat buat??? Bukan ke silibus utama Zikir,zikir,zikir utk cuci hati ko yg karat tu...

    sebab tu ko tinggal kan tarekat, ko takleh cucikan hati ko tu... minyak ngan air takkan bercampur.
    Kotor ngan bersih mana boleh ngam.

    Ngan Mj boleh ngam , sebab sama kotor.... HITAM , BERKERAK....


    hahahahahahahaha

    Kesian ko.... kurang modal

    ReplyDelete
  151. Wah.. wadah ini sudah semakin panas..
    abuafiqah, rockshy, amanarassu1, saya tidak kenal anda semua... tapi kita diCOP "sama" oleh emjay ni (ini merupakan kepakarannya - tuduh orang lain sesat)

    Salam Kesejahteraan kepada anda bertiga..

    Kepada pembaca laman emjay ini.. ketahuilah bahawa telah ADA CUBAAN dari emjay ini untuk TIDAK MENDEDAHKAN dirinya kepada anda semua. KENAPA? Sila ajukan soalan itu kepada emjay..

    ReplyDelete
  152. "Abih tu apa org tarekat buat??? Bukan ke silibus utama Zikir,zikir,zikir utk cuci hati ko yg karat tu...

    sebab tu ko tinggal kan tarekat, ko takleh cucikan hati ko tu... minyak ngan air takkan bercampur.
    Kotor ngan bersih mana boleh ngam.

    Ngan Mj boleh ngam , sebab sama kotor.... HITAM , BERKERAK....


    hahahahahahahaha

    Kesian ko.... kurang modal"

    Kepada pembaca sekelian, petikan tulisan abuafiqah diatas ini adalah contoh terbaik PRODUK KELUARAN tareqat.Akibat dari banyak zikir maka bahasa dan akhlaknya jd begitu.Semakin hari semakin tinggi tahap KESUFIANNYA!!

    ReplyDelete
  153. "Ko macam mana lak boleh sedih ngan iktikad "Allah duduk atas kursyi" .Tu kan iktikad WAHABI yg ko anuti sekarang ni... takkan tak tau???"

    Jawapan saya "Allah swt bersemayam di Arasynya SESUAI dgn KEBESARANNYA"

    ReplyDelete
  154. Dari ‘Auf bin Malik al-Asyja’i r.a katanya:”Kami biasa melakukan mantera pada masa jahiliyah. Lalu kami bertanya kepada Rasulullah s.a.w:”Ya Rasulullah! Bagaimana pendapat anda tentang mentera ?” Jawab baginda:”Peragakanlah (bacalah) menteramu itu di hadapanku. Mentera tidak ada salahnya selama tidak mengandungi syirik.”

    Muslim

    Semasa zaman Nabi saw, segala perbuatan akan dirujuk kepada Nabi terlebih dahulu termasuklah mentera sebagaimana hadis di atas. Kerana Rasulullah saw merupakan sumber rujukan secara terus.Pada zaman ini, mentera yang kandungannya SESAT LAGI MENDATANGKAN SYIRIK itu hendak diperagakan kpd Nabi??

    ReplyDelete
  155. Ooooo..... kiranya Allah ni tertakluk ngan ruang macam kita la ni.

    Kalo aku, bersemayam di rumah setinggan...
    Ko, bersemayam di rumah flat
    MJ, bersemayam di rumah banglo

    Allah bersemayam di arasy???? Besar tu... sesuai ngan Kebesarannya. maknanya, Allah ni perlu tempat macam kita la MJ666 , rockshy, amanarassu1.... korang paham sekarang

    Tu belum lagi ada tangan, kaki, mata... pendek kata apa kita ada, Allah ada cuma sesuai ngan Kebesarannya. Kalo tangan kita kecik, tangan Allah BESAR... tul ke modalinsanii ???

    Kalo betul paham cam ni, Habis la ko kalo Allah murka...

    huarghhh huarghhh huarghhh

    Ada soklan lagi dari aku. Arasy tu makhluk yg baharu, langit pun baharu... dunia pun baharu, aku , ko , MJ semua baharu. Betul kan??

    Soklannya : Sebelum ada semuanya ni Allah bersemayam kat mana???

    Soklan lagi : Kalo dah kiamat , semua makhluk musnah, Allah bersemayam kat mana lak???

    ReplyDelete
  156. Tolong sikit. Apa kau ingat aku tak gi sekolah agama ker mr. maryjane666. Aku anak Johor sejati bro. Semua anak2 Johor diwajibkan bersekolah Agama sejak dari darjah satu lagi.

    Ada ker aku cakap yang aku sokong semua tulisan Pak MJ tu. Tapi rasa2 akulah, banyak juga dari tulisan beliau yang telah membuka mata dan pintu hati aku dari tersesat jauh bro.

    Aku ada otak bro. aku rasa aku boleh membezakan mana kaca dan mana intan bro. itu hak aku bro. Asalkan ianya tidak menyesatkan.

    Tentang nama tu. Kalau pun ia adalah dari nama singkatan. Biarlah ianya bercirikan Islam sikit.

    Macam nama samaran aku tu, ia tak membawa makna apa2 pun. Carilah dalam kamus. Tak ada. Ia adalah nama singkatan dari nama aku + nama bapa aku sendiri.

    Aku dapat bayangkan macaman raut muka Pak MJ tu walau pun dilihat dari tepi sahaja. Okeylah tu. Kalau dia bubuh gambar selain dari gambar muka, aku pun naik marah bro. Gambar macam tu kan trend masakini. Takkan tak faham.

    Aku rasa kalau aku pergi cari dia di UTM johor tu, pasti boleh jumpa. Insyaalah. Pasti jumpa.

    Wallahualam.

    ReplyDelete
  157. "Allah bersemayam di arasy???? Besar tu... sesuai ngan Kebesarannya. maknanya, Allah ni perlu tempat macam kita la MJ666 , rockshy, amanarassu1.... korang paham sekarang

    Tu belum lagi ada tangan, kaki, mata... pendek kata apa kita ada, Allah ada cuma sesuai ngan Kebesarannya. Kalo tangan kita kecik, tangan Allah BESAR... tul ke modalinsanii ???"

    Saya kasihan dgn saudara abuafiqah....perkataan KEBESARANNya pun dia tak faham.Arasy dgn langit pun tak tahu nak beza.Ada satu ayat al quran"wamakaru wamakarallah wallahukhairulmakirin".....habis tu saudara nak kata Allah swt kuat MENIPU la macam saudara!

    ReplyDelete
  158. Anak Johor memang Wajib sekolah agama... tapi seingat aku takde aku diajor macam yg MJ sebarkan sekarang ni... Aku rasa dia belajor dari rasul palsu dari Singapore tu.

    Banyak yg menyimpang dari apa yg aku belajor dulu...

    Ko tau... kalo gambor macam ni banyak kat mana? Semak kat Balai Polis, atau penjara simpang renggam, kajang dan Sg. Buloh. Kat keliling gambor tu patut ada macam ukuran ngan Nombor pesalah. Baru ngam.... Dia ni kan penjahanam agama!!! kakakakakakaka

    Wahabi2 ni elok dicantas je... macam ulama silam buat. sekarang ni sibuk naik balik..

    ReplyDelete
  159. Bagi fahaman ko, Allah tu bertempat (Di Arasy).... Makanya Allah bersifat lemah kerana memerlukan tempat bersemayamnya... sekiranya Arasy tiada Allah nak bersemayam dimana????

    ReplyDelete
  160. Salam sejahtera buat semua yang masuk kelaman tuan emjay.Semoga kita semua diberikan cahaya kebenaran dalam meniti kefahaman disudut akidah islam yang jati dan tulin....
    Oh alangkah ruginya jika kita kemari dilaman ini kerana merasa sakit hati dan tersinggung dengan koreksi yang di berikan oleh tuan emjay...Bukan kah lebeh baik jika kita halusi dan renungkan dengan penuh lapang dada maksud tuan emjay yang sebenarnya....
    Pada pandangan sayalah tidak ada salah nya dengan setiap pembentangan oleh beliau itu....tidak lain tujuan beliau hanyalah ingin mrenyelamatkan kita semua dari terperangkap dan tersasar oleh hal hal yang dipandangnya boleh membawa kepada menghampiri amalan syirik kepada Allah...dan supaya kita tidak terjebak / tertipu oleh kelompok kelompak yang ingin mencari keuntungan nama ...kebendaan....penghormatan....dengan mengwarwarkan kehebatan...keanjaipan amalan mereka.....
    Tuan emjay mengupas kefahaman jati akidah....didalam islam bahawa sesungguhnya tiada yang hebat ,yang anjaib..yang super power...melainkan Allah....Sekiranya ada yang anih...yang macam majik...yang boleh buat dan mentafsirkan hal hal yang ghaib maka ditakuti tidak lain itulah tipu helah perbuatan sihir ....tipudaya syaitan yang berdampingan dengan manusia manusia yang bersekongkol dengan makhluk tersebut.Dengan memiliki kehebatan melalui amalan sesat dan akan menyesatkan ini manusia atau jin memang diberikan keupayaan melakukan keanihan dan keanjaipan...Hakikatnya perbuatan ini sangat dilarang oleh Allah dan Rasul....kerana ianya akan mebawa kepada kosombongan dan salah guna serta akan menjadikan terpaling hormat dan ubuddiah manusia kepada Khaliq.Walhal tidakkah kita memerhatikan sejarah bahawa kepandaian yang begini akan sirna dan musnah jua.....NAUZUBILLAH...JANGANLAH KITA SEMUA TERPERANGKAP DAN TERPEDAYA DENGAN KEADAAN BEGINI......MARLAH KITA BERAMAL DENGAN YANG HAQ...YAKIN KEPADA YANG MAHAKUASA...TIDAK BINASA...TIDAK MUDHARAT MELAINKAN DENGAN IZINNYA SEBAGAI UJIAN KEIMANA DAN KEYAKINAN KITA TERHADAP NYA. ALLAH HU AKBAR...
    Memang sakit dan terasa tercabar bila kita ditegur dan ditunjuki kelemahan dan kebodohan....tetapi sekiranya tegurun itu hanya semata mata atas kesepakatan ilmu yang benar..demi ke Esaan Allah yang tiada sekutu bagiNYA....maka wajiblah kita mundur sekiranya sudah terlanjur....kita bermuhasabah kembali merenung setiap amalan zahir dan batin...dan kita carilah guru yang pakar alim dan abid ,yang ikhlas dan waraq supaya semakin terang dan jelas.....Tiada yang Maha bijak,elainkan Allah jua......WAllahuaklam.

    ReplyDelete
  161. MasyaAllah semoga Allah sentiasa merahmati sdr lamanubatladuni

    Emjay

    ReplyDelete
  162. Eh.. kau guna nama Hadi Awang..
    Komen sikit pasal ISLAM HADHARI..

    ReplyDelete
  163. Ko ni bangang ke apa???? Faham kan soalan dulu baru jawab....jangan la berbelit-belit.

    Sebelum Allah jadikan apa-apa, kat mana tempat bersemayamnya???? Allah kan azali, makhluk dicipta kemudian...

    Fahamkan dulu, baru jawab. Ke ko ni buat2 bangang???

    ReplyDelete
  164. abuafiqah..
    dia ni tak habis ngaji muqadam.. mana dia faham.. hahaha

    apa fatwa kau tentang kaedah kenal diri melalui tarikh lahir?

    ReplyDelete
  165. Kepada para pembaca Laman Emjay sekelian.

    Inilah rupanya orang-orang yang mengamalkan ilmu rawatan Islam sewaktu dengan Akrine iaitu abuafiqah dan maryjane666.

    Sekiranya mereka adalah dari golongan perawat mengikut kaedah Islam yang TULEN, akhlaknya tidaklah seperti ini. Janganlah kita semua menjadi bagai kata-kata arwah ibu saya "pandai tak boleh di ikut, bodoh tak boleh diajar".

    Emjay

    ReplyDelete
  166. Eh.. macam tu pulak jawapannya..
    Bukan main syok kau kutuk perawat ISLAM yea..
    Kau ni kafirun ya?

    apa fatwa kau tentang kaedah kenal diri melalui tarikh lahir?
    sekarang ni tengah HOT pasal tu..
    kau tak nak cari point untuk sesatkan mereka kah?

    ESQ 165 pun kau kata sesat !!
    apa lagi yg tak sesat kat dalam dunia ni?
    nabi tak pernah makan ubi.. makan ubi sesat?

    ReplyDelete
  167. Haram bagi emjay untuk memetik kata-kata tuan guru Abdul Hadi Awang sebab beliau seorang ulama yang juga mendoakan pada air.Tak tau malu punya orang...
    Ulama besar ,Tuan Guru Nik Abdul Aziz juga mendoakan pada air,adalah warisan terdahulu daripada wali-wali Allah..tidak bagi orang yang Allah sesatkan seperti emjay dan anak-anak muridnya

    ReplyDelete
  168. Dalam ESQ 165,tak ada pun unsur sesat,syirik.Ustz Zaharuddin duduk.datang,monitor semua kursus.Tak ada masalah ..dia tak kata sesat pun..

    ENGKAU INI MEMANG PENABUR FITNAH PALING JAHAT ABAD INI !!!!

    ReplyDelete
  169. Begitu lah pandangan dan amarah nya mereka2 yang mengaku ingin menegakkan AlQuran dan Sunnah tetapi masih tidak percaya kepada golongan yang bercakap tentang AlQuran dan Sunnah,,,kan pelik tu?????.Malahan ingin menghapuskan golongan yang betul2 ingin menegakkan sunnah.
    Lagi pelik.
    Dan ada seorang yang mengaku ingin menegakkan hukum hakam Allah swt di bumi ini tapi masih mengamalkan amalan yang bukan dari ajaran Nabi saw..
    Lagi tambah pelikkan.............

    ReplyDelete
  170. Memang benarlah sebagaimana kata banirroad tu tetapi kalau dah jadi Abu Jahal dan Abu Lahap memang begitulah jadinya. Mereka pun merasakan diri mereka dari golongan yang benar

    Emjay

    ReplyDelete
  171. Ko terer eh?? Ko tolong jawab utk tok guru ko ni... dia asyik nak alih perhatian je aku tengok.

    " Allah bersemayam dimana sebelum arasy diciptakan??? "

    Ko sama iktikadkan???

    ReplyDelete
  172. Soalan yang dikemukakan oleh sdr abuafiqah ini adalah soalan orang kafir.


    HANYA ORANG KAFIR DAN ORANG KAFIRRRRRR SAHAJA AKAN BERTANYA SOALAN SEPERTI INI.

    Emjay

    ReplyDelete
  173. Berkenaan ESQ ini, saya ada menulis satu reply pada artikel Syirik Moden Aura, Chakra,Kuasa Minda Dan Sewaktu Dengannya di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/235 :
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    emjayjb wrote on May 5
    Beberapa kali pembaca Laman Emjay mengirim email bertanyakan saya tentang amalan ESQ dari Indonesia yang kini bertapak di Malaysia. Saya katakan bahawa ilmu ESQ ini adalah adek beradek kembar Prof Dr Ibrahim dan Prof Norhisyam.

    Kini alhamdulillah kesesatan ilmu ESQ kini terserlah. Sila lawati bolg berikut untuk mengetahui kesesatan ESQ ini: http://esqsesat.blogspot.com/

    Emjay
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    Tentang ilmu ESQ, biarlah ustaz rockshy iaitu seorang perawat yang kononnya merawat mengikut Islam sahaja yang mengamalkannya.

    Emjay

    ReplyDelete
  174. Berkenaan ESQ telah saya komen di atas. Tentang ilmu ESQ, biarlah ustaz maryjane666 dan ustaz rockshy iaitu perawat yang kononnya merawat mengikut Islam sahaja yang mengamalkannya.

    Tentang ilmu kenal diri melalui tarikh lahir yang diambil dari kitab sesat Tajuk Muluk, biarlah ustaz maryjane666 dan ustaz rockshy iaitu perawat yang kononnya merawat mengikut Islam sahaja yang mengamalkannya.

    Ilmu kenal diri melalui tarikh lahir adalah adek beradek ilmu bintang sesat virgo cancer capricorn dsbnya.

    Berkenaan ilmu ESQ dan ilmu tarikh lahir dari Tajul Muluk ini, nasihat saya ialah HANYA LALAT YANG AKAN MENCINTAI/MEREDHOI NAJIS/TAHI

    Emjay

    ReplyDelete
  175. KAHAKAHKAHAKAHAK..

    Emjay, emjay..
    Kata orang kau memang pandai.. terbuka sudah sifat kau yang konon2 alim ulama..
    Ustaz Fadilah Kamsah pun boleh kenal orang dari bulan kelahiran..
    Ko ni dah jadi firaun pada diri..
    kau dah anggap diri kau tuhan..
    tahap kau sama macam KHINZIR..
    Dengan kau ni tak perlu cakap dengan sopan..
    PENGECUT, PEMUTAR HADIS & AL QURAN merupakan hobi kau..
    Kau ni mcm ABU SUFIAN.. masuk islam setelah Mekah ditawan..
    Siapa yang kau jilat ni haa??

    ReplyDelete
  176. PENDUSTA !!!!
    Kau ni sama macam PENGLIPUR LARA ZAMAN JAHILLIAH !!!
    KAFIR !!!!

    ReplyDelete
  177. Kau ni PELAMPAU AGAMA !!!
    Kau ni PEMANIPULASI HADIS & NAMA ALLAH swt..
    Kau ni DAJJAL !!!
    Syaitan adalah KAWAN kau !!!
    YAAAAA... TUDUH lagi orang yang tidak sokong kau sesat...
    PERBANYAKKAN lagi orang yang sesat...SYAITAN amat suka dengan CARA kau tu..
    Syaitan tidak perlu buat kerja banyak.. mereka cuma cari kau dan berikan 'list weblog' yang kau perlu baca sikit dan COPkan ia sebagai SESAT !!! MEMANG KERJA SYAITAN yg tak dapat sikitpun CAHAYA KEILMUAN...

    ReplyDelete
  178. Ni kes Buta mata atau BUTA HATIII .....terus malap.

    ReplyDelete
  179. Dan ada seorang yang mengaku ingin menegakkan hukum hakam Allah swt di bumi ini tapi masih mengamalkan amalan yang bukan dari ajaran Nabi saw.. - banirroad

    Banirroad.. jangan jadi BODOH macam emjay.. nabi guna komputer.. adakah kau tergolong dalam golongan yang tidak mengikut ajaran nabi?

    Kelakar aku bila baca komentar kau.. sebiji macam ayat emjay bila dia nak elak/lari topik..
    Aku gelak - KAHAKAHAKAHAKAHAKAHAKAHAK

    ReplyDelete
  180. Dan ada seorang yang mengaku ingin menegakkan hukum hakam Allah swt di bumi ini tapi masih mengamalkan amalan yang bukan dari ajaran Nabi saw.. - banirroad

    Banirroad.. jangan jadi BODOH macam emjay.. nabi guna komputer.. adakah kau tergolong dalam golongan yang tidak mengikut ajaran nabi?

    Kelakar aku bila baca komentar kau.. sebiji macam ayat emjay bila dia nak elak/lari topik..
    Aku gelak - KAHAKAHAKAHAKAHAKAHAKAHAK

    ReplyDelete
  181. Maaf - nabi tak guna komputer - salah taip - masalah teknikal.. hahaha

    ReplyDelete
  182. aman33... saudara maksudkan emjay?

    ReplyDelete
  183. Dah terang, hati buusukk punya olang

    ReplyDelete
  184. aman33... saudara maksudkan emjay?

    ReplyDelete
  185. EMJAY HATI BUSUK???
    YAAAAAAA

    ReplyDelete
  186. maryjane... ko samakan mj dgn abu sufyan.. apa pun abu sufyan tu sahabat nabi yang mulia.. kn.. mj dgn abu sufyan tu mcm langit dgn bumi..

    ReplyDelete
  187. Abu sufyan tu pakcik muawiyah.. kedua-duanya peluk islam sebab terpaksa..

    ReplyDelete
  188. emjay..
    bila kau nak post artikel lagi?

    ReplyDelete