Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ pembaca mukmin sekelian

.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Selamat datang ke Laman Emjay. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik, hidayah, rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Aku telah tinggalkan pada kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya, (iaitu) Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya.

Wednesday 29 July 2009

Malaysia ghairah ilmu rahsia Tarikh lahir (horoskop astrologi China numerologi).

1 Malaysia ghairah ilmu rahsia Tarikh lahir (horoskop astrologi China numerologi).

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum wbh

Sewaktu saya masih kecil di peringkat sekolah menengah rendah, horoskop adalah mainan biasa diri saya serta hampir keseluruhan rakan-rakan. Tidak membaca dan tidak memahami horoskop seperti ketinggalan zaman. Sebutan seperti “saya bintang cancer awak bintang apa?” memang menjadi lumrah di kalangan rakan sebaya saya malahan arang dewasa pun amat ghairah dengan horoskop ini.

Horoskop atau pun dikenali juga sebagai astrologi atau ramalan zodiak adalah carta atau diagram yang menunjukkan kedudukan relatif objek langit seperti matahari, bulan, dan planet. Perkataan horoskop berasal dari bahasa Yunani yang bermaksud "melihat jam". Untuk memperoleh horoskop seseorang, tempat, hari dan tarikh lahir orang itu mesti diketahui. Tarikh itu pula akan jatuh pada salah satu daripada 12 lambang zodiak yang sedia ada iaitu Aries, Taurus, Gemini, Cancer, Leo, Virgo, Libra, Scorpio, Sagitarius, Capri­corn, Aquarius, dan Pisces. Menurut ilmu astrologi setiap zodiak itu mempunyai keperibadiannya yang tersendiri dan nasib setiap orang adalah berdasarkan kepada zodiak serta kedudukan matahari, bulan dan planet pada hari itu.

Berikut adalah jadual tarikh lahir dengan nama zodiac masing-masing iaitu :

Aries (March 22 - April 20)
Taurus (April 21 - May 21)
Gemini (May 22 - June 21)
Cancer (June 22 - July 22)
Leo (July 23 - Aug 22)
Virgo (Aug 23 - Sep 22)
Libra (Sep 23 - Oct 23)
Scorpio (Oct 24 - Nov 21)
Sagittarius (Nov 22 - Dec 21)
Capricorn (Dec 22 - Jan 20)
Aquaries (Jan 21 - Feb 21)
Pisces (Feb 22 - Mar 21)

Berikut pula adalah antara ramalan personality lelaki mengikut horoskop: yang saya ambil dari http://www.esempoi.com/personaliti/personaliti-lelaki-mengikut-horoskop/ :
                                           ~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Aries (21 Mac - 20 April)
Orang Nya: Anak mak! Smart mamat. Intelligent (boleh la….)
Tips utk memikat: Bagus untuk minah-minah tudung (NO OFFENCE) but its true.. Jejaka Aries suka wanita yang sopan, tata-tertib.. sebab nak bawa tunjuk mak so kena lah bawa balik yang bagus punya.
WARNING: Jika anda betol anda rasa kes ini pilihan anda, pilih lah. Kalau tidak, jangan lah main-mainkan hatinya. Hati dah luka sukar nak dibaiki. Macam moto yang dah rosak, makan bulan diworkshop baru baik.
Leo (24 Julai - 23 Ogos)
Orang nya: Penyayang, warm hearted, tidak kedekut bila mahu berkongsi kesenangan dan kemewahan dengan orang yang disayangi nya. Jejaka Leo ini juga seorang yang ambitious, self-centered tapi tak ego.(kadang-kadang je ego). Pandai berkata-kata.
Tips utk memikat: Sebagai perempuan, harus lah menunjukkan kewanitaan yang selembut-lembutnya. Kena tahu bagaimana menilai dan menghargai setiap ciri dan kualiti ada pada jejaka leo.
WARNING: Jangan.. saya ulangi.. JANGAN bercakap atau memuji lelaki lain di hadapan LEO. Mereka tak suka dibanding-bandingkan dengan orang lain.. mereka tu sensitif! Sikit sikit tak boleh, nanti merajok, balik bilang mak.
                                          ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Dari laman memfokuskan horoskop seperti http://astrology.hotplugins.com/7824/ , dan laman-laman seangkatan dengannya pelbagai khidmat boleh diperolehi seperti:

  1. Ramalan zodiak mengikut
    1. Hari
    2. Minggu
    3. Bulan
    4. Tahun
  2. Keserasian pasangan kekasih (Compatibility romance)
  3. Ramalan kewangan
  4. Cinta orang bujang dan sudah berkahwin
  5. Penyakit setiap zodiak dsb
Disebabkan terlalu ramai meminati horoskop ini, media masa seperti surat khabar dan majalah masing-masing berlumba mengemukakan pelbagai ramalan zodiak mengikut hari. Setiap hari media massa ini menyajikan pelbagai ramalan zodiak mengikut hari.

Pada hari ini bilangan media massa yang menyajikan pelbagai ramalan horoskop masih tinggi walaupun media massa ini adalah disasarkan untuk umat Islam. Hari ini horoskop juga disediakan bagi mereka yang ingin melanggan khidmat pesanan ringkas SMS. Bayar sekian ringgit setiap bulan dan ramalan zodiak akan terus ke handphone anda setiap hari.

Disebalik begitu ramai umat Islam yang begitu ghairah dan meminati ramalan horoskop ini di Malaysia, apakah sebenarnya hukum membaca dan membenarkan ramalan horoskop ini?

Hukum Membaca dan Mempercayai Horoskop/Zodiak
Horoskop dan Astrologi ialah ilmu yang digunakan bagi mencari maklumat serta ramalan terhadap perkara ghaib dari bintang-bintang serta bulan-bulan kelahiran seseorang manusia. Seringkali kita lihat horoskop seperti ini banyak dipaparkan di dalam majalah dan media massa terutamanya yang disasarkan kepada golongan remaja.

Ramalan Horoskop (Horoscope) DIPERCAYAI KONONNYA yang dapat menentukan ramalan personaliti seseorang, sifat peribadi dan ramalan nasib bulan-bulan dalam kehidupannya. Misalnya bagi mereka yang lahir di dalam bulan Oktober pada hari 24 sehingga 22 November merupakan mereka yang dilabelkan dengan bintang SCORPIO dan mempunyai personaliti serta peribadi ramalan tertentu.

Ramalan sebegini membawa kepada syirik dan hukum mempercayainya ialah haram dan berdosa. Telah diriwayatkan oleh Abdullah ibn Abbas ra Rasulullah s.a.w. telah bersabda :

Sesiapa yang mengambil sebahagian dari ilmu bintang (nujum) maka sesungguhnya dia telah mengambil sebahagian dari ilmu sihir yang setiap kali bertambah ilmu bintangnya (berkaitan ramalan) maka bertambah pulalah ilmu sihirnya . (hadith sahih diriwayatkan oleh Abu Daud, Nasaie dan Ahmad).
SOLAT mereka yang membaca ramalan bintang sama ada di akhbar, majalah atau di internet tidak akan diterima Allah selama 40 hari, tidak kira mereka percaya atau sebaliknya kerana perbuatan itu sama seperti berjumpa dengan tukang ramal.

Pensyarah fakulti Syariah dan Undang-undang Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Nik Salida Suhaila Nik Saleh, menjelaskan perkara itu berdasarkan ulasan ulama terkenal Yusuf al-Qardawi mengenai hukum membaca ramalan bintang.

Katanya, walau seseorang itu tidak membenarkan apa yang dibaca, solatnya tetap tidak diterima selama 40 hari dan jika membaca serta membenarkan pula ramalan itu, maka orang itu dikatakan kufur kepada ajaran Muhammad.

Bagaimanapun katanya, jika membaca dengan tujuan untuk membantah, menjelaskan dan mengingkari amalan syirik, hukumnya dituntut malah menjadi wajib kerana tujuan memberi pengajaran kepada orang lain.

"Jelas amalan meramal, membaca dan menaruh sikit rasa yakin apa dikatakan ramalan bintang itu perlu dijauhi mulai hari ini. Ini bukan perkara main-main atau seronok-seronok kerana ia bercanggah dengan hukum Islam," katanya.

Telah jelas hukum sihir bahawa ianya haram menurut kesepakatan ulama dan membawa kepada kufur serta terbatal iman. Maka di dalam masalah ilmu horoskop ini hendaklah para pemuda-pemudi Islam berhati-hati dan tidak mempercayai apa-apa dari ramalan bintang-bintang ini yang jauh dari kebenaran dan dipenuhi kedustaan dan penipuan sekalipun terdapat kepadanya beberapa berita yang mendekati kebenaran.

Dan Dialah yang menjadikan bintang-bintang bagimu, agar kamu menjadikannya petunjuk dalam kegelapan di darat dan di laut. Sesungguhnya Kami telah menjelaskan tanda-tanda kebesaran (Kami) kepada orang-orang yang mengetahui . (Al-An am : 97).

Imam Bukhari ra telah meriwayatkan di dalam kitab sahihnya bahawa Qatadah, seorang ulama tabien yang terkenal telah berkata : Allah telah menciptakan bintang-bintang untuk tiga perkara iaitu perhiasan langit, pelempar syaitan dan sebagai tanda-tanda penunjuk arah maka barangsiapa yang mentafsirkan bintang-bintang selain dari tiga perkara ini maka ianya adalah salah dan sia-sia iaitu mensia-siakan nasibnya serta memaksa dirinya dengan sesuatu yang dia tidak mempunyai ilmu untuk mengetahuinya.

Mempelajari ilmu bintang seperti ilmu falaq, ilmu kaji bumi dan astrologi untuk tujuan kebaikan bagi mendapat maklumat yang berguna bagi keselamatan manusia dan faedah kepada manusia dari sudut ilmu pengetahuan yang membawa manfaat tidaklah salah. Tetapi mempelajari ilmu astrologi untuk tujuan horoskop dan meramal nasib maka hukumnya ialah haram dan berdosa.

                                            ~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kini adalah jelas bahawa membaca dan membenarkan ramalan horoskop membawa implikasi besar dalam bab hukum Islam. Apabila kita semua telah jelas dan mantap menghayati kesalahan beramal dengan amalan horoskop ini, kini saya mengemukakan soalan, “bolehkah kita pula membaca dan mempercayai Astrologi China??? ”. Bagi mereka yang benar-benar mantap ilmunya, mereka akan terus menolak astrologi China ini.

Astrologi China membahagikan tahun-tahun kepada:

  1. Tahun Tikus : 1948, 1960, 1972, 1984, 1996
  2. Tahun Lembu : 1949, 1961, 1973, 1985, 1997
  3. Tahun Harimau : 1950, 1962, 1974, 1986, 1998
  4. Tahun Arnab : 1951, 1963, 1975, 1987, 1999
  5. dsbnya

Astrologi China meramalkan setiap lelaki dan wanita yang lahir pada setiap tahun haiwan ini mempunyai personaliti dan ciri peribadi lainnya menyamai ramalan personaliti horoskop. Astrologi China ini juga meramalkan soal kehidupan, takdir, kekecewaan, nasib buruk serta nasihat untuk membaiki kualiti kehidupan. Banyak laman web di internet menyediakan khidmat ramalan astrologi China ini secara percuma.

Apa yang penting yang ingin saya tegaskan di sini ialah membaca dan membenarkan ramalan horoskop atau ramalan astrologi China hanyalah membawa kesengsaraan semata-mata kepada umat Islam.

                                               ~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kini adalah jelas bahawa  membaca dan membenarkan ramalan horoskop dan astrologi China membawa implikasi besar dalam bab hukum Islam. Apabila kita semua telah jelas dan mantap menghayati kesalahan beramal dengan amalan horoskop dan astrologi China ini, kini saya mengemukakan soalan, “bolehkah kita pula membaca dan mempercayai Ilmu Numerologi???

Ilmu Numerologi adalah satu ilmu berkenaan  cara-cara menghitung dan menggunakan angka-angka / nombor-nombor untuk mengetahui sifat manusia. Numerologi adalah bentuk tertua dari ilmu nujum / meramal. Asal usulnya tidak dapat dikenalpasti tetapi bangsa Mesir kuno, Babylonia, China dan bangsa lainnya mempunyai teori nujum dengan angka-angka. Konsepnya diambil berdasarkan fenomena alam seperti, pelangi warnanya 7 buah ada 12 beserta zodiaknya dan sebagainya.
Walau ada beberapa pengembangan variasi antara sistem-sistem numerologi, sebagian besar didasarkan pada teori matematika Yunani, dan ahli falsafah seperti Pytahgoras. Ia (Pytahgoras) percaya bahwa seluruh alam maya ini dapat dihitung secara matematik, dan bahkan dapat dipersembahkan dengan angka-angka yang merupakan kunci alam maya ini.
Numerologi dikenali juga dengan nama numeromancy atau arithomancy, pernah digunakan sebagai bentuk ramalan umum.  Pada masa kini, ilmu numerologi banyak digunakan berkaitan dengan analisa kepribadian dan potensi diri sahaja.
Dasar kepercayaan numerologi, bahawa angka-angka terutama angka primer iaitu 1 sampai 9, mempunyai pengaruh terhadap segala segi kehidupan dan kepribadian kita.
Untuk lebih memahami ilmu numerology (untuk kajian dan bukan untuk diamalkan), bolehlah pembaca melayari http://www.dewa.com/dagelan/nomor.htm dan banyak lagi laman lain di internet.

Di dalam satu laman web ada menyebutkan bahawa :

“Get Your Free Numerology Reading Here

This is the popular web site where you and your friends can all get numerology readings for free.
Scroll down for your free numerology readings.
Numerology can tell you secrets about yourself- how you see the world; how the world sees you, your soul's urge.
Know yourself better. Know your friends better.
Divine your future. ”
Melalui ilmu celaka Numerologi inilah maka timbul istilah nombor sial dan nombor bertuah. Mereka yang percaya kepada numerology ini menganggap bahawa nombor 13 adalah nombor sial. Inilah yang menyebabkan hotel tidak mempunyai tingkat 13 dan nombor bilik 13. Di kawasan perumahan pula agensi kerajaan bersama-sama  memeriahkan ilmu numerology ini dengan meniadakan rumah yang bernombor 13. Perbuatan ini seolah-olah mendidik masyarakat Islam agar percaya dengan ilmu numerology.
Melalui ilmu numerology ini mereka menghasilkan Carta Ciri-ciri Nombor berikut:
Chart of Characteristics
of Numbers
 1
unity, creation, independence
  2
 duality, emergence
 3
 power, generative force
 4
 solidity, dullness
 5
 sensuality, pleasure
 6
 perfection, harmony, balance
 7
 mysticism, psychic, magic
 8
 material, success, justice
 9
 spiritual, mental achievement
Melalui laman http://www.themystica.com/mystica/articles/n/numerology.html mereka mengajarkan bahawa nama  "John Smith" has a numerological value of 8. From the Chart of Characteristics of Numbers 8 has the characteristics of material, success, justice.
Masalah yang ingin saya ajukan di sini adalah “adakah ilmu numerologi ini dibenarkan dalam Islam?” Sebenarnya ilmu numerologi ini adalah ilmu nujum atau meramal yang duduk satu kapal dengan ilmu horoskop / astrologi dan astrologi China. Dan itulah juga sebabnya dalam banyak hal seperti di http://astrology.hotplugins.com/7824/ , ilmu sesat numerologi diletakkan satu kapal dengan ilmu meramal / nujum lainnya iaitu:
  1. Horoskop
  2. Chinese Astrology
  3. Palmistry (imu menilik melalui tapak tangan)

                                               ~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kini adalah jelas bahawa  membaca dan membenarkan ramalan horoskop, astrologi China dan numerologi membawa implikasi besar dalam bab hukum Islam. Apabila kita semua telah jelas dan mantap menghayati kesalahan beramal dengan amalan horoskop, astrologi China dan numerologi ini, kini saya mengemukakan soalan, “bolehkah kita pula membaca dan mempercayai Ilmu Rahsia Tarikh Lahir???

Ilmu analisis rahsia tarikh lahir adalah satu cabang applikasi dari ilmu sesat NUMEROLOGI. Melalui nombor-nombor ini kelak ramalan akan dikeluarkan bagi seseorang mirip ilmu horoskop dan astrologi China.

Antara pelopor ilmu rahsia tarikh lahir di Malaysia ialah D











140 comments:

  1. Assalamualaikum Saudara Emjayjb,

    Terima kasih atas info maklumat yang diberikan. Mudah-mudahan bermanfaat untuk semua. Saya sudah lama agak curiga, dengan rawatan-rawatan alternatif dan ilmu-ilmu yang tidak disandarkan dengan petujujuk daripada Rasullullah s.aw. apatah lagi bukan dari al-Quran. Masing-masing, melapikkan kalimah khidmat mereka dengan 'ikhtiar kerana Allah' sedangkan mereka memesongkannya.

    Ramai juga mudah terpedaya hanya dengan meletakkan beberapa 'standard' tertentu untuk mengesahkan kehebatan seseorang dan boleh dipercayai antaranya dengan ciri-ciri berikut:-

    1. Dia seorang ustaz, orang mengaji agama (tak kira ustaz muqaddam kah, ustaz bahasa arabkah, ustaz mesirkah)
    2. Dia sudah pergi haji (Kalau banyak kali, lagi kuatlah kepercayaannya)
    3. Dia sembahyang (Kelihatan di masjid, atau ternampak dia solat dirumah dsb)
    4. Pakaiannya cantik, berjubah, berserban, kemas
    5. Bahasanya lembut dan sopan
    6. Dia dikenali, tokoh terkenal atau popular
    7.Dia sudah berjaya, kaya, ada keluarga dan lain-lain lagi.


    Tujuan saya membangkitkan ini, bukanlah bermakna memberi gambaran yang salah kepada 7 watak yang saya tonjolkan ini. Ramai lagi yang baik-baik dan memang ada 7 watak ini, di kalangan orang baik-baik. Tetapi menjadikan 7 watak ini, sebagai salah satu 'standard' atau kayu ukur untuk membuat apa saja dan menerima apa saja yang dilontarkan, saya rasa ianya tidak wajar. Mungkin saudara boleh ulas sedikit....

    Apa pun dilakukan, semua mestilah berdasarkan ilmu. Beragama juga perlu berilmu. Dan pastikan ada dalil dan nasnya.

    Saya sudah lama mengikuti perbahasan, debat dan perbincangan di web ini dan ianya menyuntik ilmu yang baik. Cuma kurang suka dan tidak selesa, jika bahasanya agak kesat dan kasar.

    Teruskan perjuangan, salam hormat ikhlas dari saya...Wassalam.

    Azamin Amin, Penolong Pengarang Harakahdaily.

    p/s: jika boleh bertemu dan berurusan di kemudian hari, email saya di azaminamin@yahoo.com

    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam wbh sdr Azamin Amin

    Saya ucapkan selamat datang ke Laman Emjay kepada Azamin semoga kehadiran sdr membawa 1000 rahmat.

    Sebagaimana apa yang sdr bangkit di atas, memang perkara tersebut telah, sedang dan insya-Allah akan terus berlaku di bumi Malaysia ini apabila ulamak lambat bertindak dan ada kalanya tidak mahu bertindak. Perkara seperti ilmu rahsia tarikh lahir kalau ulamak bertindak segera, tidaklah sampai 10,000 orang mempelajari ilmu yang bercanggah dengan Islam ini daripada sdr Azizan Osman dalam tempuh tidak sampai setahun. Mungkin apabila melepasi tempuh 2 tahun, mungkin lebih daripada 30,000 orang akan mempelajari ilmu yang bercanggah dengan Islam ini.

    Orang seperti anda, saya dengan gembiranya menjemput sdr berkunjung ke JB ke rumah saya. Saya telah emailkan nama dan alamat saya kepada sdr.

    Semoga sdr Azamin sentiasa dibawah perlindungan Allah SWT.

    Emjay

    ReplyDelete
  3. Emjay

    Aku dah jangka engkau akan bawa lagi fatwa kafirkan orang .Tahniah,engkau memang syaitan kafir yang professional.Dah berapa orang yang kau kafirkan selepas Harun Din,Ismail Kamus [ Nik Aziz,Hadi Awang ] ,dr.Norhisham,.AKRINE ?
    Wah,semakin ramai la orang kafir kat Malaysia pada 2009 ni ?
    Untuk pengetahuan anda semua,emjay adalah NABI di laman ciptaannya sendiri.
    Dia adalah maksum . Tiada sebarang kesalahan dan dosa pada dirinya.
    Kalau anda semua masih ragu,sila rujuk semua artikelnya.Dia tidak akan tunduk pada mana-mana hujah dari anda sekalipun benar.Anda perhatikan lagi,kalau dia terperangkap dengan soalan anda atau tidak mampu menjawab secara ilmu, hujah anda akan dipatahkan dengan melabel anda yang tidak bersetuju dengannya sebagai jahil,sesat dan kafir ?
    Si lahabau ini telah memfatwakan perubatan akupuntur adalah sesat.[ BODOH LA EMJAY NI ]
    Bila nak cari pasal pulak dengan HPA ? perubatan mereka menggunakan kaedah melihat penyakit pada tapak tangan adalah sesat ? cepat!!!pergi cari pasal ..

    ReplyDelete
  4. Sdr Kawanrockshy,

    Kalau tak bersetuju dgn Emjay pun, takkan tak boleh bersetuju at least with the article. Ini just nak tambah walaupun sebahagian besar dah ada dlm that article:

    ________________

    "Pagi tadi aku menerima email ini dan aku agak terkejut dengan yang dimaksudkan oleh email tersebut. Email tersebut mengandungi isu yang telah dibincangkan melalui sebuah rancangan di TV9.

    Lebih mengejutkan aku lagi apabila salah sorang panel tersebut memaklumkan bahawa membaca horoskop walaupun suka-suka maka solatnya tidak diterima selama 40 hari.
    Ya Allah Ya Tuhanku.. Aku selalu jugak membaca ruangan tersebut terutama seawal pagi sebelum memulakan kerja. Berikut aku masukkan kandungan email tersebut untuk rujukan dan renungan kita bersama.

    SOLAT mereka yang membaca ramalan bintang sama ada di akhbar, majalah atau di internet tidak akan diterima Allah selama 40 hari, tidak kira mereka percaya atau sebaliknya kerana perbuatan itu sama seperti berjumpa dengan tukang ramal.

    Pensyarah fakulti Syariah dan Undan! g-undang Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Nik Salida Suhaila Nik Saleh, menjelaskan perkara itu berdasarkan ulasan ulama terkenal Yusuf al-Qardawi mengenai hukum membaca ramalan bintang.



    Katanya, walau seseorang itu tidak membenarkan apa yang dibaca, solatnya tetap tidak diterima selama 40 hari dan jika membaca serta membenarkan pula ramalan itu, maka orang itu dikatakan kufur kepada ajaran Muhammad.

    Bagaimanapun katanya, jika membaca dengan tujuan untuk membantah, menjelaskan dan mengingkari amalan syirik, hukumnya dituntut malah menjadi wajib kerana tujuan memberi pengajaran kepada orang lain.

    Jelas amalan meramal, membaca dan menaruh sikit rasa yakin apa dikatakan ramalan bintang itu perlu dijauhi mulai hari ini. Ini bukan perkara main-main atau seronok-seronok kerana ia bercanggah dengan hukum Islam,' katanya.

    Katanya, perkara itu juga jelas daripada hadis riwayat Muslim bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: 'Sesiapa yang datang kepada dukun kemudian dia membenarkan terhadap apa yang dikatakan olehnya, maka solat orang itu tidak diterima Allah selama 40 hari.'

    Perbahasan mengenai minat masyarakat hari ini terhadap ilmu ramalan termasuk membaca horoskop dibincangkan Nik Salida bersama Al-Fadhil Kadi Daerah Temerloh, Badli Shah Alauddin, dalam program Halaqah terbitan TV9 yang disiarkan malam Ahad lalu dengan tajuk Bintang 12.

    Program yang mengulas mengenai ayat 105, surah an-Nahl, mengajak penonton menghindari perbuatan berjumpa atau mempercayai tulang tilik dan tukang ramal kerana Allah memberi amaran mengenai golongan pembohong itu. Nik Salida berkata, tidak dinafikan ramai yang mengatakan tujuan mereka membaca ramalan bintang adalah suka-suka tetapi amalan bermula daripada suka-suka itu akhirnya menyebabkan mereka menjadi obses seterusnya terpengaruh dengan apa yang dibaca.

    Katanya, ada kalangan masyarakat hari ini yang melanggan ramalan bintang melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) untuk mengetahui apa yang diperkatakan mengenai nasib mereka atau perkara bakal dilalui mereka setiap hari, minggu atau bulan.

    Sedangkan, perbuatan itu bukan saja merosakkan akidah malah menyebabkan hidup mereka tidak keruan kerana pengaruh ramalan itu sedikit sebanyak memberi kesan kepada aktiviti atau perancangan mereka pada hari itu.

    'Jika tidak percaya atau untuk suka-suka kenapa hingga melanggan SMS horoskop.
    Maknanya bangun pagi kita mahu tengok apa yang diramalkan untuk kita hari itu.
    Begitu juga dengan membaca di akhbar dan majalah, kenapa kita hendak tahu ramalan.
    'Jika katanya dalam bab rezeki apa yang diperoleh tidak setanding kerja dilakukan, maka akan timbul pe rasaan malas buat kerja sebab rezeki yang dapat sikit saja.


    Kesan ramalan ini bukan saja pada akidah, juga aspek psikologi.

    'Daripada suka-suka itu juga apabila kebetulan perkara diramalkan itu benar berlaku ia mula menerbitkan kepe

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum wrt. wbt. Manusia hari ini terlalu ingin menjadi hebat, mendapat kelebihan, kebaikan dan segala nikmat yang lain dengan jalan yang mereka tidak ada ilmu tentangnya, mereka pula malas nak buat penyelidikan. Ini berdasarkan pengalaman saya sendiri.

    Pada awal 2003 saya tertarik pada satu iklan dalam Berita Harian tentang satu kursus untuk meningkatkan potensi diri yang dipanggil kuasa minda atau mind power. Pada masa itu saya merasakan yang diri saya banyak masalah - tiada keyakinan diri, prestasi kerja yang tidak baik, selalu hilang fokus dan lain-lain. Saya cuba mencari sesuatu untuk meningkatkan potensi diri saya. Lalu Allah SWT uji saya dengan iklan tersebut, dan saya gagal kerana saya masuk kursus tersebut.

    Dalam kursus peringkat asas, mereka mengajar berkenaan tenaga minda/dalam, bahawa kita sebenarnya mempunyai kekuatan yang luar biasa. Tetapi oleh kerana ingin nak tahu lebih lagi saya terus mengikuti kursus berkenaan di peringkat seterusnya sehingga ke peringkat Master. Ada berberapa orang yang terlibat dalam kursus berkenaan, sama ada sebagai pengajar bersama atau pelajar, mempunyai kelulusan sarjana (master) dalam bidang agama dan bekerja sebagai ahli akademik.

    Alhamdulillah, pada sekitar pertengahan 2006 saya bertemu dengan laman web 'emjay', dan dari situlah banyak keragu-raguan berkenaan apa yang telah saya pelajari selama ini terjawab. Banyak kejadian-kejadian pelik yang berlaku pada diri saya sekeluarga terungkai. Walaupun begitu saya tidak menerima pendapat emjay secara terus. Saya mencari lagi pandangan-pandangan dari pihak-pihak yang lain. Memang sukar untuk kita meninggalkan sesuatu yang kita telah pegang. Dalam sekitar awal 2007 barulah saya menolak sepenuhnya ilmu berkaitan Aura, Chakra dan Tenaga Dalam/Minda.

    Beberapa perkara saya 'bold'kan di atas.

    (1) Allah uji kita dengan pelbagai cara untuk melihat apa pilihan/tindakan kita. Selain itu, boleh jadi masalah yang sedang kita hadapi itu disebabkan kesalahan-kesalahan yang telah kita lakukan sebelumnya sebagai satu rahmat dari Allah SWT untuk mengembalikan kita ke jalan yang lurus.

    (2) Orang berkelulusan agama tidak semestinya terlepas dari kesilapan yang berkaitan Tauhid atau Akidah. Bahkan mereka mungkin golongan yang paling kuat diuji. Selain itu orang yang menggunakan Al-Quran untuk apa saja tujuan pun belum tentu lagi benar. Selidiki dahulu kaedah yang digunakan. Adakah ianya murni atau ada campur-aduk dengan sesuatu yang tidak benar atau yang samar-samar.

    Kepada saudara-saudari sekelian, jadilah seorang penyelidik, yang menyelidiki apa saja yang sampai (melalui pancaindera kita) kepada kita untuk mencari kebenaran terutamanya yang berkaitan akidah. Janganlah terlalu banyak berdebat dan berbantah-bantah sesama muslim, apalagi perdebatan tanpa hujah/dalil yang benar. Sehingga timbul pertanyaan – apakah tujuan/niat orang ini berdebat? Kekadang terkeluar kalimat yang tidak sepatutnya dari tulisan mereka. Bimbang kalimat yang kita ucapkan/tuliskan itu walaupun untuk main-main boleh menyebabkan jatuh hukum terkeluar dari agama islam. Sama seperti kalimat nikah dan kalimat cerai, tidak boleh dibuat main-main, yang kalau kita ucapkan walaupun untuk bergurau maka jatuhlah hukum. Paling malang apabila kita tidak sedar yang kita telah terkeluar dari agama islam. Sentiasalah memohon kepada Allah SWT supaya kita dilindungi dari melakukan perbuatan syirik yang kita ketahui, dan mohon ampun kepada Allah SWT dari dosa-dosa syirik yang tidak kita ketahui. Wassalam.

    ReplyDelete
  6. Waalaikumussalam wbh

    Membaca cerita arw73, saya teringatkan hatisuci dan antijumud / antijumudpencen. Mereka semua adalah pengamal ilmu kuasa minda yang sudah menghabiskan sekian ribu RM untuk mempelajarinya sampai ke peringkat Master dan seterusnya ada yang membuka perniagaan dipremis perniagaan. Namun alhamdulillah mereka telah bertaubat dan semoga Allah menerima taubat mereka.

    Semoga sdr arw73 serta hatisuci dan antijumud/pencen diberikan Allah hidayah taufik dan dimatikan mereka dan juga saya dalam iman.

    Emjay

    ReplyDelete
  7. Tentang ilmu numerologi, orang Cina juga mempunyai fahaman khurafat tentang nombor. Setengah orang Cina mempunyai persepsi tertentu tentang nombor dan kepercayaan karut ini sangat dipercayai oleh mereka seperti nombor 4 adalah nombor bertuah.. Untuk ini, sila layari http://khairulfarhan.blogspot.com/2009/07/nombor-mengikut-persepsi-orang-cina.html

    Emjay

    ReplyDelete
  8. Ia cuma motivasi sahaja dan sebenarnya harapan untuk menjadi lebih baik

    ReplyDelete
  9. Ilmu kuasa minda pun orang gunakan untuk motivasi diri. Namun Islam adalah agama yang mengamalkan konsep MATLAMAT TIDAK MENGHALALKAN CARA. Untuk memotivasikan diri kepada sesuatu yang lebih baik adalah satu hasrat yang murni namun kaedah yang digunakan hendaklah dibenarkan dalam Islam bukannya ilmu nujum / ramalan atau ilmu kuasa minda.

    Emjay

    ReplyDelete
  10. Anda sudah duduk dalam kursus anjuran Azizan itu ? At least berjumpa dengan dr.Fadzilah Kamsah ?Atau adakah anda seorang ajk fatwa kebangsaan yang diiktiraf?

    ReplyDelete
  11. qarinmj atau nama dahulunya rockshy. rockshy sudah saya block kerana bahasanya yang kasar serta hujah-hujah yang tidak menambah ilmu malahan sekadar buat orang marah

    Dahulu dalam kes AKRINE, rockshy jadi pembela atau hulubalang AKRINE. Sekarang dalam kes rahsia tarikh lahir rockshy ini menjadi pembela pula kepada ilmu rahsia tarikh lahir.

    Dalam artikel Penjelasan haram menggunakan aura, chakra, kuasa minda, CVT dsbnya!!!!, rockshy ini jugalah hulubalang menyokong amalan aura chakra kuasa minda.

    Mana-mana perkara yang saya menolak, rockshy membenarkannya. Mungkin rockshy sudah terkena ayat Al Quran Al-A'raaf, 146:

    Aku akan memalingkan (hati) orang-orang yang sombong takbur di muka bumi dengan tiada alasan yang benar dari (memahami) ayat-ayatKu (yang menunjukkan kekuasaanKu); dan mereka (yang bersifat demikian) jika mereka melihat sebarang keterangan (bukti), mereka tidak beriman kepadanya, dan jika mereka melihat jalan yang (membawa kepada) hidayah petunjuk, mereka tidak mengambilnya sebagai jalan yang dilalui. Dan sebaliknya jika mereka melihat jalan kesesatan, mereka terus mengambilnya sebagai jalan yang dilalui. Yang demikian itu, kerana mereka mendustakan ayat-ayat Kami dan mereka sentiasa lalai daripadanya.

    Janganlah kita menjadi orang yang sebagaimana Allah SWT jelas di dalam ayat Al Quran di atas.

    Emjay

    ReplyDelete
  12. Salam semua

    Terima kasih atas usaha MJ selami ini yang tidak jemu-jemu menentang perbuatan dan amalan syirik dan bidaah. Teruskanlah, jangan peduli dengan komen-komen yang cuba menegakkan kebatilan ini. Harap juga saudara MJ bersabar dengan karenah, alasan dan hujah-hujah manusia (jika benar mereka ini manusia) seperti rockshy atau qarimj dan seangkatannya. Syaitan tidak pernah lupa dengan permusuhan dan kebencian terhadap anak-anak adam dan terutamanya umat Nabi Muhammad, tidak pernah kendur dari azamnya untuk menarik seramai mungkin manusia bersama-samanya ke neraka jahanam, tidak pernah jemu dan lalai menjalankan peranannya selama ini. Cuma kita yang benar-benar manusia sahaja yang sering terlupa dan terpedaya dengan bisikan dan hasutan syaitan.

    Berdasarkan pengalaman sendiri dan penelitian terhadap gaya bahasa dan percaturan serangan yang digunakan besar kemungkinan rockshy ini bukan manusia malah ianya adalah jelmaan dari syaitan. Syaitan bila marah habis semua caci maki dan carut marut dikeluarkan, jika kita sabar dan tetap dengan pendirian yang kita pegang maka akan digunakan pula pujuk rayu dan puji-pujian. Laknatullah ini juga tidak putus-putus mengganggu sehingga kita kalah. Jangan MJ terkejut jika laman web ini wujud 15 atau 20 tahun lagi si laknatullah ini akan tetap menggangu dan menfitnah, memang begitu sifat syaitan. Pelbagai cara akan digunakannya, pelbagai nama dan pelbagai idea akan cuba diutarakan, tetapi akhirnya perbuatan syirik itu yang akan diagung-agungkan

    Nasihat saya, buangkan terus segala komen-komen yang mengandungi caci maki dan carut maruh kerana jelas ianya dari syaitan laknatullah. Tidak perlu disiarkan atas nama keadilan, perbahasan dan sebagainya.Biar orang yang tidak menyukai laman ini kerana terpengaruh dengan syaitan laknatullah tidak dapat meluahkan perasaan atau pendapat mereka. Biar pengaruh syirik mereka tidak dapat berkembang. Saya bertanggungjawab dengan apa yang saya katakan

    Wassalam

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum wbh sdr bencisyaitan dan muslimin muslimat sekelian

    Terlebih dahulu saya mengucapkan selamat datang ke Laman Emjay kepada sdr bencisyaitan. Terpandang saja nama baru yang memberikan reply di Laman Emjay iaitu bencisyaitan, saya alhamdulillah sudah gembira (sila baca artikel apa ada pada nama di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/168). Kegembiraan saya menjadi semakin terserlah setelah membaca reply sdr bencisyaitan di atas. Terima kasih di atas nasihat sdr tersebut.

    Saya merasakan amat wajar sekali saranan sdr tersebut saya laksanakan iaitu men delete terus reply sebagaimana diluahkan maryjane666, abuafiqah dan rockshy.

    Laman Emjay adalah laman pemurnian akidah dan saya tidak mengalu-alukan reply yang membawa pembaca kepada kerosakan akidah termasuklah fahaman tarekat.

    Selepas ini saya akan lebih keras dalam mendelete reply sebagaimana saranan sdr bencisyaitan.

    Alhamdulillah terima kasih sdr bencisyaitan.

    Emjay

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum wbh

    Alhamdulillah atas ketegasan saudara MJ. Laman ini hak mutlak MJ, MJ bebas menentukannya. Jika ada sesiapa yang ingin bertanya/berbincang/berbahas biarlah secara berhemah dan berbudi bahasa. Jika perlu gunakan email peribadi MJ supaya tidak mengelirukan orang lain. Gunakan ruangan ini juga untuk memberi maklumat-maklumat yang baru atau kisah-kisah yang boleh dijadikan.

    Banyak lagi maklumat dan ilmu yang MJ boleh sampaikan kepada kita semua. Menjawab dan melayan kerenah syaitan dan pengikutnya hanya membuang masa dan tenaga MJ sahaja. Tumpukan kepada apa yang MJ rasakan betul untuk kebaikan umat Islam seluruhnya. Dedahkan lagi perbuatan syirik, khurafat dan sesat kerana merosakkan akidah umat Islam adalah tujuan utama syaitan laknatullah dan pengikut-pengikutnya. Cuba kita lihat hadis yang berkaitan dengan dialog iblis dengan Rasulullah, apa tujuannya?, Pertama-tamanya rosakkan akidah, jika tidak berjaya rosakkan solatnya, jika tidak berjaya jauhkan umat Muhammad dari Al Quran.

    Sekali lagi, jangan MJ ragu-ragu dengan keputusan diatas, teruskan, saya akan terus mendoakan kejayaan dan keselamatan MJ dalam usaha murni ini

    Wassalam

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum wbt kpd Saudara Emjay n Bencisyaitan..

    Sy terasa ingin meluah apa yg terbeku di hati sy...
    Sy sbnrnya baru saja melayari internet brkenaan rahsia tarikh lahir.. personaliti tarikh lahir n semualah yg berkaitan dgnnya.. Hampir 3 jam sy duduk depan komputer ini..hanya ingin mengenali diri sendiri, mencari kebenaran mandi 7 jenis bunga (utk pengetahuan semua, baru semalam sy beli 7 jenis bunga dr kedai..) Sy dapat ilmu ni dari sebuah kursus yg mengajarkn ilmu aura dan chakra utk sebuah syarikat unit trust... Sy jgk sebenarnya hampir kecewa dgn kehidupan sy yg belum lagi punya pekerjaan tetap, belum dapat mdirikan rumah tangga..lum dapat mbalas jasa ibu bapa n keluarga yg menyara kehidupan n pengajian sy..yg penuh dgn kegagalan (sejak 7 tahun kebelakangan ini...)

    Jadi sy tercari2 sesuatu yg boleh membantu sy..hinggalah sy berjumpa dgn hamba Allah yg mengajarkan sy tentang ilmu aura dan chakra ini..

    Namun...setelah terjumpa dgn laman web Emjay serta membaca comment dari qarinmj tu, sy rasa amat2 bersyukur kepada Allah krn sy rupanya hampir2 tersesat jauh dari ilmu Allah yang sebenarnya... Rupanya jika kita tidak betul2 mengkaji kesahihan n kebenaran ilmu dunia yg diperolehi..sebenarnya ia telah membuka diri kita kepada ilmu yang sungguh tidak kelihatan langsung kesesatannya.. Kononnya utk meningkatkan motivasi diri..utk mendapat keuntungan n sebagainya.. Wlupun sblm ini, sy berpendapat..melihat rahsia tarikh lahir hanya utk mengetahui sikap n peribadi seseorg tmasuk sy...(x la smpai k tahap ingin meramal nasib n masa dpn)..kononnya utk mencari keserasian dgn bakal pasangan... Rupanya sy sudah menyimpang jauh dari pergantungan kpd Allah sepenuhnya..

    Oleh itu...sy mohon pendapat drpd saudara Emjay..spatutnya apa yg perlu dilakukan utk mengusahakan diri sendiri ini menjadi org yg berguna kpd agama, bangsa n negara? Sy sbnrnya org yg betul2 ingin tahu..krn sy rasa seperti sudah kehilangan usaha utk perbaiki diri sy... Sy ingatkan selama ini, sy telah menerima 'petunjukNya', atau telah dikabulkan doa krn bertemu dgn ilmu2 chakra n semua ini?

    Terima kasih di atas perhatian saudara/i semua... Respon anda semua amat sy harapkan..

    ReplyDelete
  16. AsSalamu'alaikum,

    Hanya Allah yang Maha Mengetahui

    ReplyDelete
  17. Waalaikumussalam wbh

    Sejengkal kita berjalan mencari Allah, sehasta Alah mendekati kita. Kita berjalan mencari Allah, Allah berlari mendekati kita, begitulah cantiknya bahasa yang diajarkan Nabi kita. Mencari pekerjaan dituntut bagi seorang lelaki adalah dituntut Islam tetapi apabila cara atau kaedah tidak betul, manalah Allah nak menolong kita.

    Ilmu aura chakra kuasa minda hanya menambah kesesatan. bacalah artikel saya berkenaan kesesatan aura chakra kuasa minda reiki qigong ini di :

    http://emjayjb.multiply.com/journal/item/235
    http://emjayjb.multiply.com/journal/item/152

    Kembalilah kepada Islam sebagaimana dituntut oleh Nabi kita dan untuk berbincang lebih lanjut, saya sarankan sdr datanglah bertamu ke rumah saya di JB. Saya telah PM sdr untuk alamat dan nombor telefon saya.

    Datanglah.

    Emjay

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum EMJAY,
    Syabas kerana masih terus berjuang. Saya berpendapat kerosakan aqidah umat Islam berpunca dari kejahilan didalam berugama. Dan kejahilan ini terjadi akibat kejauhan dari AlQuran dan AlHadith. Banyak yang kita tidak tahu dari tahu berkenaan Islam. Sekiranya umat Islam terus-menerus mengenal isi kandungan AQ & AH, insya Allah mereka boleh mengenal kesesatan dari kebenaran. Kita telah diperdaya oleh si kafir dan konco2 mereka agar meninggalkan pegangan Islam dan sebaliknya meyakini ajaran taghut. Iblis digelar Allah sbg Al-Gharur didalam AQ, yg bermaksud "Si Penipu". Dalam dunia masa kini, Al Gharur menjelma didalam banyak bentuk baru. Contohnya ilmu kuasa minda itu bertentangan dgn prinsip LA HAULA WALAA QUWWATA ILLA BILLAH." Nabi SAW suruh kita berdoa dan bersolat jika ada hajat, tapi Al-Gharur suruh kita guna kuasa minda. AQ pula suruh kita bersabar dan bersolat dalam memohon pertolongan Allah. Semua suruhan Al-Gharur adalah "opposite" dari suruhan Islam. Itu adalah satu cara mengenal kesesatan. Nabi SAW suruh kita makan dan minum dgn tangan kanan, Al-Gharur ajarkan "dining etiquette", yakni makan dgn tangan kiri.....kita pun ikut. Banyak sungguh aktiviti harian kita yang mengikuti suruhan Al-Gharur, bukan suruhan Nabi SAW. AQ suruh kita tutup aurat, tapi kita ikut pula suruhan Al-Gharur - jgn pakai tudung, pakai t-shirt ketat, skirt pendek, seluar pendek, etc. Jadi saya menyeru kpd semua supaya kembali lah kpd Islam - AQ & AH. Tinggalkan segala amalan taghut. Jika ada hajat, berdoa sajalah, kalau rajin buatlah solat 2 rakaat, kemudian istiqamah dan bersabar. Hidup ini medan ujian untuk Allah mengenal siapa diantara kita yg lebih baik amal perbuatannya. Tak payah lagi ikut ilmu orang kafir. Kenali lah ilmu AQ dan AH. Lagipun, bukankah Allah itu yg Zahir dan yg Batin? Kenapa perlu kita mengada-adakan Tuhan2 lain selain Allah? Allahu Ahad.

    Maaflah jika keluar topik atau terlalu panjang komen saya ini. Wassalamualaikum warahmatullah.

    Ismail, SgBuloh.

    ReplyDelete
  19. Waalaikumussalam wbh Ismail

    Apa khabar sdr sekeluarga sekarang? Semoga Allah SWT memberikan rahmat dan perlindungan kepada sdr sekeluarga.

    Bila balik Johor Bahru, singgahlah ke rumah saya.

    Semoga kita semua dimatikan Allah SWT dalam iman.

    Emjay

    ReplyDelete
  20. assalamualaikum wbt kpd saudara juga sekalian pembaca di sini

    terlebih dahulu untuk sekian kalinya saya menulis disini dan diharap apa yg bakal di baca tidak bisa menyakiti malah menimbulkan rasa tidak puashati kpd sesiapa pun.

    saya bersyukur kpd Allah pada hari ni dalam tidak sengaja telah bertemu dgn blog ini kerana dalam proses "mengoogle" berkenaan Numerology di internet. Pada dasarnya saya berasa amat tidak tenteram setelah membaca segala kupasan diatas berkenaan rahsia tarikh lahir, kepercayaan feng sui dan semua yang berkaitan dengannya yg bisa membuatkan kita taksub akan segala ramalan tersebut dan bakal menjadikan kita sesat,kufur sekaligus kafir secara sengaja atau tanpa disedari.

    saya begitu tertarik dgn ajakan seorang teman berkenaan reiki, proses pembersihan jiwa katanya. Kerana tahun ini saya rasakan saya byk menghadapi pelbagai masalah samada berkenaan kerja, perhubungan juga kewangan. Namun saya lebih memanjatkan doa kpd Allah s.w.t kerana hanya Dia yg bisa mendengar apa yg saya alami. Memang saya amat bersyukur kerana saya seorang yg tidak cepat menerima sesuatu sebelum membuat research terlebih dahulu. Kerana internet adalah teman rapat jadi usaha membuat research pada hikmah saya hanya dihujung jari saja. Natijahnya memang wajar dikupas lebih mendalam topic seperti ini untuk tatapan umum agar tiada lagi keterpesongan akidah.

    sebelum berakhir ini adelah laman blog yg diberi oleh seorang teman kpd saya http://mastershifoo.wordpress.com/

    sebelum berakhir, saya inginkan kepastian berkenaan hukum "Forex Trading"..maaf kerana berubah dari topic asal, mungkin selepas ini saudara MJ boleh letakkan topic berkaitan Forex di ruangan yg betul. Maaf kerana saya masih baru dan agak keliru dengan tatacara posting yg betul
    jika saudara MJ berkesempatan..sila lah berikan segala komen positif agar kami semua mendapat manfaatnya. Aminnn. Wassalam

    ReplyDelete
  21. Walaikumsalam wbt

    Confusegirl..kita berada dlm situasi yg sama.. Mgkn leh sy katakan, mostly exactly same.. Sedang2 surfing ttg numerologi lah..aura lah..kononnya ingin memperbaiki diri dgn cara berbeza.. Rupanya..kita hampir terpesong..kan? (Confusegirl leh baca comment sy d atas..) Namun..syukur Alhamdulillah..kita bertemu dlm laman web yg benar2 mberi kesedaran ttg kesesatan ini..

    Syukur Alhamdulillah.. Terima kasih ya Allah...
    Terima kasih jgk kpd sdr MJ n kpd semua pembaca yg memberi respon.. Hanya Allah yg bisa membalasnya...

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum wrh wbt

    Didoakan agar Sahabat saya Emjayjb dan pengunjung laman ini agar sentiasa dirahmati Allah swt.dan dapat terus beramal soleh. Kpd Confuse girl`,saya petik kata2 saudari......"saya bersyukur kpd Allah pada hari ni dalam tidak sengaja telah bertemu dgn blog ini". Hakikatnya, apa yang berlaku ke atas saudari adalah atas TADBIRAN Allah swt dan susunannya.Ia amat berkaitan dengan Sifat Rububiyah Allah swt .Sesungguhnya Allah maha mentadbir, menyusun,mengurus atas segala sesuatu.Banyakkan bersyukur pada Allah dan hindarilah dari mempelajari ilmu tarikh lahir sebagaimana artikel di atas kerana ia SESAT LAGI MENYESATKAN. Saya dimaklumkan oleh salah seorang bekas pekerja Azizan(Trainer Kursus Tarikh Lahir) bahawa apa yang beliau sampaikan hanyalah rekaan semata2. Beliau pernah bertugas dalam bidang pemasaran di salah sebuah syarikat telekomunikasi dan kemahiran itulah yang diguna pakai untuk mempengaruhi ramai orang untuk mempercayai ilmu tarikh lahir tersebut.Wallahua'alam

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum mystiquesage81,

    Ingin saya berkongsi sedikit pengalaman dengan saudara. Tindakan pertama kepada memperbaiki diri adalah memperbetul iktiqad dan aqidah kita. Kini, pada pemerhatian saya ramai orang yang SAKIT tapi berjumpa Doktor yang SALAH. Maka diberi ubat yang salah. Maka sakitnya bukan sahaja tidak pulih malah bertambah parah.Carilah Doktor yang betul untuk merawatnya dan berdoalah kepada Allah swt agar sentiasa diberi petunjuk ke jalan lurus. Insyaallah.Saya berdoa saudara dipermudahkan dalam usaha mencari redha Allah swt.

    ReplyDelete
  24. Bismillahirrahmanirrahim,...
    Kepada pembaca sekelian, untuk menambahkan kefahaman kita tentang artikel di atas, kita boleh merujuk ayat Al Quran-Surah Al Maidah:ayat 90: Terjemahannya;

    "Hai Orang orang yang beriman, sesungguhnya meminum khamar(arak),berjudi,menyembah berhala,bertenung nasib adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan.

    ReplyDelete
  25. Kebanyakan tulisan Emjay, hanya rujuk artikel di internet. Dan kemudian buat fatwa sendiri. Adakah sikap sebegini tergolong dalam golongan jahil murakkab? Entah artikel yang dirujuk tu siapa lah yg tulis. Pastu buat "fatwa" sendiri. Kan kelakar tu Emjay? Rujuk artikel yg entah betul atau tidak, kemudian hasilkan pendapat. Confirm pendapat tu akan jadi kurang tepat kalau artikel tu ada yg tak betul. Hmm..

    Saya tidak nafikan banyak juga artikel bermanfaat Emjay di sini. Saya pun sokong. Tapi, saya rasa kurang eloklah buat keputusan "syok sendiri" tanpa berdiskusi terlebih dahulu dengan pakar bidang tersebut. Berlapang dadalah dulu Emjay dan bkan terus tembak. Saya rasa ini bukan jalan Rasulullah.

    Saya pun ada belajar numerologi ni. Hanya yang belajar saja yang faham. Tak boleh buat kesimpulan syok sendiri. Akhirnya kita dipanggil jahil murakkab. Kami yg belajar ni, langsung tak meramal apa2. Hanya yg sombong jahil sj kata ilmu ni ilmu ramalan. Sekali lagi amat melucukan.

    Ingin saya nyatakan di sini, numerology tak sama dgn horoskop. Sama sekali tak sama. Malah kami tak guna pun hosroskop tu sebab takde kaitan pun. So sebab tu lah kena tanya kepada yg tahu. Bukan kaji kat internet tanpa kefahaman dan buat fatwa sendiri. Yang tak salah pun kena tibai sekali. Dan satu lagi, seperti mana dalam Agama banyak aliran "mazhab", dalam bidang numerology pun begitu juga. Ada yg tokok tambah sampai lupakan Allah. Itu jalan mereka dan adakah jalan yg lain salah? Tidak. Kami hanya cari apakah kekuatan dan kelemahan seseorang (SWOT) dan kemudian menyarankan STRATEGI termasuklah melalui jalan-jalan Agama. Dah tahu "punca sakit", barulah mudah nak cari penawar. Tak gitu? Begitulah cara kami wahai saudara Emjay.

    Numerology adalah SAINS dan KAJIAN. Ia adalah kajian POTENSI. Bila sebut potensi, ia adalah kemungkinan seperti subjek kebarangkalian dalam matematik. Tak tepat 100% dan kami tak kata pun ia betul dan tak boleh salah. Berbeza dgn horoskop berasaskan ramalan apa akan jadi nanti dan dikatakan pasti akan jadi tak boleh cakap apa2 dah. Tp kajian potensi adalah kajian kemungkinan apa sikap atau ciri2 seseorang berdasarkan kajian pola (group). Malas nak explain kat sini. Biarlah yg jahil murakkab buat kajian sendiri yg mn mereka ni lebih hebat dari orang lain. Kalau explain panjang lebar pun, kdg2 golongan sebegini amat keras hati. Jd buang masa sj lah.

    Apalah salahnya kita sama2 bekerjasama buang mana yang kurang, dan ambil yang baik. Bukannya buang semua. Tapi masalah sekarang, masing2 tunjuk power masing2 termasuklah saudara Emjay sendiri.

    Kita ingat kita dapat selamatkan umat Islam dgn mengharamkan itu dan ini. Tapi dalam tak sedar, kita telah menutup jalan2 penawar yg tidak salah pun di sisi Allah.

    Janganlah terlalu rasa diri kita amat betul dan menolak sepenuhnya pendapat orang lain. Sedarlah.. Bila kita anggap kita saja yg betul, bermakna kita telah riak dan takabbur dalam tak sedar. Na'uzubillahi min zalik.

    Ya Allah, berikanlah kesedaran kepada hamba-hambaMu yang jahil murakkab.

    Wallahu 'alam.

    ps. Saudara modalinsanii. Saudara tak praktikkan saranan Allah SWT. Kaji dulu sebelum percaya apa saja khabar berita. Pergi tengok dan dengar sendiri adakah benar spt peserta tu katakan. Tanya, kaji dan siasat. Bukan terus percaya.. Saya rasa peserta tu tak faham apa yg dia belajar. Saya bukan nak backup Dr. Azizan, malah saya pun tak ikut dia. Tp adakah betul apa yg peserta tu bagitahu? Kalau ia fitnah mcm mana? Saudara tahu apa hukumnya.

    ReplyDelete
  26. Sebelum terlupa, kepada yg dah taksub kepada EMJAY, cepat2lah sedarkan diri. Jangan taksub, tapi cukup dijadikan sebagai tempat merujuk sahaja. Tak semua pendapatnya salah, ada juga yg betul...

    Dalam Islam ni, ramai lagi ahli-ahli Agama yang boleh kita rujuk. Bukan Emjay saja. Bahayanya Emjay ni, dia banyak rujuk artikel di internet dan kemudian buat pendapat sendiri. Berbeza dgn ahli ilmu yang lain, mereka ada bukti dan fakta logik, ada kajian, tapi tidak dengan Emjay. Buat kajian kat internet dan buat "fatwa". Huh.. Mengalahkan ulamak.

    Apa pun, tak semua tulisan Emjay salah. Ada yang betul. Cuma Emjay, lapang2kanlah dada ya. Cuba duduk sekejap dan renungkan betapa kerasnya hati saudara dan betapa kerasnya kata2 saudara. Saya rasa, Rasulullah tak ajar pun kita amat keras dan cepat melatah. Kaji, siasat dan biar ada fakta. Baru orang boleh terima walau mereka tak setuju. Hikmahlah dalam berdakwah. Saya rasa, saudara dah jauh dah dari kaedah Rasulullah yang hikmah dan berperingkat. Tapi saudara tidak.. Terus main tibai je. :)

    Wassalam.

    ReplyDelete
  27. Syukur alhamdulillah... Rupanya mcm tu ye... Ish2..slama ni sy prcaya btl dgn rahsia tarikh lahir.. Na'uzubillah

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum wbh saudara sesama agama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    perantauasing adalah pengamal numerologi. Jarang sekali di dunia orang mudah mengaku kesilapan diri sendiri. Abu Jahal dahulu pun mengaku dirinya benar dan Nabi Muhamadlah yang gila yang mengamalkan ilmu sihir yang memecah belah persaudaraan orang Quraish. Adakah As Shaari boss Al Arqam sampai sekarang sudah menerima ketetapan bahawa amalan yang dibawanya sesat? Adakah Ayah Pin kini menerima dengan redha bahawa amalan yang dibawanya sesat? Kedua-dua Ayah Pin dan Boss Al Arqam tetap hingga sekarang menegakkan benang basahnya.

    Begitulah juga dengan perantauasing yang mengamalkan ilmu numerologi sampai sekarang pun ingin menegakkan benang basahnya.

    Begitulah juga dengan fanadarwisy yang terus terus menentang kenyataan yang dikeluarkan oleh JAKIM mengenai amalan-amalan yang sesat di sisi Islam; lihatlah di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/73/AJARAN-AJARAN_SESAT_YANG_TELAH_DIWARTAKAN_JAKIM_latihan_tauhid?replies_read=159

    perantauasing kini mengatakan saya pula yang merbahaya dan kononnya amalannya adalah BENAR. Begitulah manusia. Syaitan menjadikan mereka seperti ini memandang baik perbuatan buruk mereka!!

    perantau asing menghujah mengatakan bahawa ilmu numerologi ini adalah sains. Ini hujah lemah orang yang tak tahu hukum. Saintis yang menerima pakai teori sains bahawa manusia adalah berasal dari evolusi dan berasal dari haiwan menurut saya ADALAH KAFIR kerana menentang Al Quran. Saintis yang menerima pakai teori sains bahawa penyakit diabetes tidak boleh disembuhkan menurut saya ADALAH KAFIR kerana menentang Al Quran. Banyak lagi ilmu sains yang boleh membawa kerosakan akidah.

    Bagi orang seperti perantauasing, asalkan sains halallah tu. Kini ilmu palmistry (menilik melalui tapak tangan) sudah dijadikan ilmu sains. Lepas ini bolehlah perantauasing mengajarkan dan mengamalkan ilmu palmistry, maklumlah ia "ILMU SAINS"

    Bagi orang seperti perantauasing, asalkan sains halallah tu. Kini ilmu aura chakra kuasa minda reiki qigong sudah dijadikan ilmu sains metafizik. Lepas ini bolehlah perantauasing mengajarkan dan mengamalkan ilmu aura chakra kuasa minda reiki qigong, maklumlah ia "ILMU SAINS".

    Elakkan diri kita dari menjadi TONG SAMPAH. Apa sahaja benda baik dan benda buruk bolek masuk ke dalam tong sampah. Elakkan diri kita pula dari berkempen untuk perkara yang buruk kerana amalan buruk yang dilakukan oleh orang lain yang mempelajari ilmu ini dari kita, kita tetap menerima dosa dari setiap amalan orang-orang ini.

    Janganlah jadi pengikut iblis.

    Wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum wrt. wbt.
    Syaitan2 sekarang ni dah semakin canggih dalam menyamarkan ajaran-ajaran salah supaya manusia tersesat. Ada benda yang jelas syirik, ada benda yang jelas kebenarannya, tapi ada benda yang samar-samar. Garis2 samar ini tak sama bagi setiap orang bergantung dengan ilmu yang dimiliki. Ada orang Allah beri petunjuk, ada orang Allah kunci-mati hatinya. Kalau dulu-dulu syaitan ajar ilmu perbomohan, ilmu menurun, ilmu tilik/nujum, ilmu sihir dan lain-lain ilmu yang kalau kita nilai pada hari ini, mudah kita faham yang ilmu-ilmu tersebut adalah jelas syirik. Maknanya ilmu agama kita telah bertambah. Tapi, pada pendapat saya, syaitan telah berusaha mencari kaedah baru untuk sesatkan kita. Maka timbullah pelbagai ilmu-ilmu sesat baru yang kalau kita (orang awam) melihatnya sukar untuk menilai sama ada ilmu itu sesat atau tidak. Mudah-mudahan Allah SWT beri petunjuk kepada kita semua.

    ReplyDelete
  30. AsSalamu'alaikum,

    Daripada Athiyyah bin 'Urwah as-Sa'di as-Shababi r.a., katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda:

    "Seseorang hamba itu belum sampai kepada tingkat kalangan orang-orang yang bertaqwa, sehingga dia meninggalkan sesuatu yang tidak ada larangan kerana takut kalau-kalau dalam hal itu ada sesuatu larangan (iaitu hal-hal yang syubhat)."

    Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.

    Daripada al-Hasan bin Ali r.a., katanya, saya hafal sesuatu sabda dari Rasulullah s.a.w.:
    "Tinggalkanlah apa-apa yang meragu-ragukan padamu, beralih kepada apa-apa yang tidak meragu-ragukan padamu."

    Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.

    Semoga kita boleh ambil iktibar dari hadith ini.
    Sesungguhnya hanya Rasulullah saw dan Allah swt yang mengetahui.

    ReplyDelete
  31. Si mamat emjay lahabau ni dah ghairah nak jadi NABI alaf ini.. bencisyaitan lak akan jadi pengjilat pungkok dia.

    Woi emjay lahabau.. walaupun ini platfom kau, tapi kau jangan ingat kau boleh kutuk/sesatkan orang lain sesuka hati mak bapak kau je..

    Kau ni sebenarnya bacul.. hahaha.. yang sokong kau cuma mereka yang keliru je macam confusegirl a.k.a gadis keliru.

    Hahahaha.. kau memang lahabau!!!!

    ReplyDelete
  32. Walaikumussalam wbh myscasio dan arw73

    Reply sdr berdua di atas alhamdulillah masya-Allah sangat cantik bagai aur dengan tebing saling membantu antara satu sama lain.

    Semoga Allah menambah rahmatNya kepada sdr berdua.

    Emjay

    ReplyDelete
  33. Bismillahirrahmanirrahim

    Saya petik ps dari perantauasing." Saudara modalinsanii. Saudara tak praktikkan saranan Allah SWT. Kaji dulu sebelum percaya apa saja khabar berita. Pergi tengok dan dengar sendiri adakah benar spt peserta tu katakan. Tanya, kaji dan siasat. Bukan terus percaya.. Saya rasa peserta tu tak faham apa yg dia belajar. Saya bukan nak backup Dr. Azizan, malah saya pun tak ikut dia. Tp adakah betul apa yg peserta tu bagitahu? Kalau ia fitnah mcm mana? Saudara tahu apa hukumnya.

    Maaf saudara perantauasing, saya tidak akan membuang masa untuk menyiasat sebagaimana yang saudara cadangkan. Maklumat yang saya terima amatlah lengkap,ia bukan dari peserta kursus tapi bekas pekerja syarikat telekomunikasi tersebut.Ilmu2 spt ini kalau dipelajari tapi masih tidak faham itu bermakna SATU RAHMAT YG AMAT BESAR dari Allah swt.Saya bertugas di salah sebuah IPTA tempatan dan ditakdirkan Allah swt salah seorang staf saya amat cenderung kpd ilmu ilmu sebegini.....maka sejak itu beliau lebih dan amat percaya kpd kekuasaan Aura, Chakra, reiki, budi suci sejati,bersilat tanpa belajar silat,buang hantu dalam badan, dan bermacam kegilaan lagi.Kini hidupnya penuh dukacita dan seakan sakit jiwa. Moga Allah melindungi saya dan saudara sekelian dari kesesatan.

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikum wbh kepada saudaraku seagama dan laknat Allah SWT kepada iblis dan pengikutnya.

    Inilah bahasa yang dikeluarkan oleh ultramj = maryjane666 = seorang pengamal rawatan secara Islam.

    Kalau menurut hadis ini ""Hakim itu ada tiga, dua orang di neraka dan seorang lagi di syurga. Seorang yang tahu kebenaran dan ia memutuskan dengannya, maka ia di syurga; seorang yang tahu kebenaran, namun ia tidak memutuskan dengannya, maka ia di neraka; dan seorang yang tidak tahu kebenaran dan ia memutuskan untuk masyarakat dengan ketidaktahuan, maka ia di neraka." Riwayat Imam Empat. Hadits shahih menurut Hakim"

    Agaknya si ultramj = maryjane666 ini dari golongan yang mana dari hadis ini?? Tulisan si ultramj tidak menambahkan ilmu cuma sekadar menambah kemarahan dan kebencian orang terhadapnya.

    Emjay

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum wbh...

    Tahniah atas keberanian dalam mengendalikan laman ini. Penuh berilmu dan bermaklumat. Laman ini juga telah menjadi laman diskusi yang agak panas.

    Moga semua dapat merujuk kepada ALLAH tuhan yang satu dalam menentukan kebenaran atau tidak sesuatu perkara tersebut. Kita telah dianjurkan untk memohon kepada ALLAH, TIADA LAIN MELAINKAN DIA YANG MAHA AGUNG DENGAN SEGALA ILMU DAN PENGETAHUAN DAN APA YANG ADA DILANGIT DAN DI BUMI SERTA SELURUH ALAM SEMESTA.

    Mohonlah padaNYA dan mintalah petunjuk agar menjadi mukmin sejati.

    Rasanya daripada dok belajar tafsir horoskop, nombor tarikh lahir dan sebagainya, ada baiknya belajar sembahyang Hajat serta Istikhoroh dan cara berdoa dengan betul. Itulah cara terbaik untuk mengetahui dan memohon sesuatu daripadaNYA yang maha memberi dan memakbulkan segala permintaan.

    Tak perlu menghabiskan beribu ringgit untuk belajar ilmu yang bukan-bukan. Duduk kat masjid sambil mendengar pengajaran ilmu agama rasanya lebih baik daripada pi belajar yang bukan-bukan.

    Teguhkan iman, bersihkan diri sucikan hati. Nakkan ketenangan...bacalah AL-QURAN...kalau tak tak pandai...pergilah belajar... Labih baik keluarkan duit untuk belajar AL-QURAN yang InsyaALLAH dapat membantu hidup di dunia dan akhirat daripada belajar ilmu yang belum tentu dapat membantu kehidupan di dunia dan akhirat.


    Terima kasih.

    Firdaus

    ReplyDelete
  36. komen dari mnfirdaus dan modalinsanii saya rasa cukup baik untuk diambil iktibar. sebagaimana yang diutarakan oleh perantauasing dalam numerologi terdapat beberapa mazhab namun asasnya dari tunjang yang sama juga, untuk menghalalkannya penganjur boleh mengalihkan pandangan kepada analisa potensi dan sebagainya.

    ReplyDelete
  37. Hai...pekabo sume..diharap semua pengunjung laman saya sihat semua.Sebenarnya,sayalah pemilik sebenar laman ini.Saya ni ulama tau..jangan memainkan saya,jadi kepada anda yang mempunyai sebarang kemusykilan agama dan kemusykilan ilmu,silakanlah hubungi saya atau email di kangmasjb@hotmail.com atau no tel - 075534365.saudara semua boleh datang ke rumah saya di Taman Perling JB.Selain bertindak sebagai ulama,saya juga ada menjalankan rawatan secara islam berkaitan dengan sihir dan gangguan makhluk halus.Dijamin sembuh dalam masa 5 hari.Kalau tak sembuh juga,wang saudara semua akan dikembalikan,lebih dari 30 hari,tak layan.
    Kepada pengunjung yang tidak suka dengan saya,janganlah berkasar dengan saya,sedih la saya sebab saya ni ulama tau...
    terutama kepada seteru saya rockshy,maryjane666 dan abuafiqah.Mereka semua telah saya ban dari laman emjay ' tolong mengkafir sesama islam' kerana berkelakuan sumbang dengan ulama seperti saya... saya peduli apa,ini laman saya,kalau nak berkelakuan seperti abu jahal buat laman sendiri jadi kepada anda di luar sana,berhati-hati dengan orang yang mengaku ulama sebab ulama-ulama di luar sana telah menyesatkan ramai orang di negara ini.Harap maklum yea...

    seperkara lagi saya nak ingatkan kepada pengunjung laman saya ini,ingin saya tegaskan di sini bahawa sayalah sebenarnya pemilik laman ini...kalau ada yang mengaku emjay,itu adalah penipu.
    sebabnya semasa arwah guru saya mewariskan kitab untuk perbomohan,saya telah terlupa di mana saya letakkannya,saya mengesyaki seseorang telah mencuri buku arwah guru saya.Dan dengar kabarnya,orang itu kini telah menjadi bomoh islam yang handal sekitar jb.Saya sangat sedih dengan kejadian ini.namun saya sempat mencopy paste sedikit untuk bekalan di jb nanti.Sila laporkan kepada saya segera jika anda para pengunjung yang saya kasihi mengenali orang yang saya kehendaki itu.Nampaknya,saya terpaksa mengundur diri dahulu sebab dah masuk waktu solat...
    sampai ketemu lagi

    emjay
    wassalam

    ReplyDelete
  38. Seperti yang saya tegaskan sebelum ini. Bahawa mana-mana ajaran yang menyimpang dari ajaran Islam memang semesti kita tentang. Seperti ajaran Ayah Pin dan Wahabi dan lain-lain lagi... Tetapi apa yang yang saya pertahankan di sini ialah jangan sesatkan ajaran tarikat yang murni atau aliran Tasawuf.
    Sekali lagi ingin saya tegaskan di sini, jangan cuba memusingkan fakta.

    Wallahu a'lam.

    Fanadarwisy.

    ReplyDelete
  39. Nampak sangat saudara tak berani berdepan dengan kenyataan,
    Sauadara ingat dengan memadam reply saya saudara boleh memadam kebenaran. Siapa yang cuba menyembunyikan? saudara atau saya. Sekali lagi ingin saya tegaskan di sini bahawa saya menentang mana-mana ajaran sesat yang terbukti sesat seperti Ayah Pin, Wahhabi dan lain-lain, yang saya pertahankan adalah ajaran tarikat yang murni, yakni ajaran tasawuf (ihsan) yang di anjurkan Rasulullah SAW.
    Sekali lagi ingin saya jelaskan di sini, jangan memutar belitkan fakta.


    Fanadarwisy,

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  40. emjayjb said
    Begitulah juga dengan fanadarwisy yang terus terus menentang kenyataan yang dikeluarkan oleh JAKIM mengenai amalan-amalan yang sesat di sisi Islam; lihatlah di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/73/AJARAN-AJARAN_SESAT_YANG_TELAH_DIWARTAKAN_JAKIM_latihan_tauhid?replies_read=159
    Nampak sangat saudara tak berani berdepan dengan kenyataan,
    Sauadara ingat dengan memadam reply saya saudara boleh memadam kebenaran. Siapa yang cuba menyembunyikan? saudara atau saya. Sekali lagi ingin saya tegaskan di sini bahawa saya menentang mana-mana ajaran sesat yang terbukti sesat seperti Ayah Pin, Wahhabi dan lain-lain, yang saya pertahankan adalah ajaran tarikat yang murni, yakni ajaran tasawuf (ihsan) yang di anjurkan Rasulullah SAW.
    Sekali lagi ingin saya jelaskan di sini, jangan memutar belitkan fakta.


    Fanadarwisy,

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  41. Assalamualaikum w.b.t...kepada pembaca laman emjay yang saya kasihi sekalian.Rasanya dah lama saya tak menulis di laman saya ini.Agak kekok rasanya jari ini hendak menaip,maklumlah banyak kerja hakiki yang perlu di selesaikan di UTM.
    Ada beberapa persoalan dari pembaca di laman emjay ini tentang diri saya,adakah saya ini seorang ulama?
    untuk menjawab pertanyaan saudara-saudari semua,sekali lagi saya tegaskan bahawa saya memang seorang ulama.Selain bertindak sebagai ulama,saya juga ada menjalankan rawatan penyakit berkaitan makhluk halus dan yang berkaitan sihir.InsyaAllah,sembuh dalam masa yang singkat.Tempoh sembuhnya adalah dalam 5 hari sahaja.Kalau tak sembuh juga,saya tak bertanggungjawab lagi.Pandai-pandailah....
    Kepada anda yang bermasalah,tapi segan untuk bertanya saya secara online .silakanlah email saya di kangmasjb@hotmail.com atau tel 075534365.Saya sedia membantu saudara-saudari semua,kerana saya berpegang kepada falsafah ' ulama itu pewaris nabi'.Saya memang betul-betul ulama,jangan sesekali mempermainkan saya tau...
    Kepada mereka yang memusuhi saya,satu saja pesan saya ' menghina seorang ulama seperti saya adalah berdosa besar',wallahuaqlam.
    Saya sangat benci dengan pengunjung yang bersikap seperti abu jahal terutamanya saudara rockshy,maryjane666 dan abu afiqah.Ingat 'buat baik dibalas baik,buat jahat dibalas jahat juga'.
    Mereka ini telah saya ban dari laman emjay kerana bersikap kurang ajar dengan saya.Tak tau hormat langsung dengan ulama seperti saya ini...
    Saya sebagai pengendali laman emjay ini amat mengalu-alukan saudara-saudari mengutarakan sebarang masalah kepada saya,atau boleh juga datang kerumah saya di Taman Perling jb,berdakatan dengan shopping kompleks angsana.Saya tunggu...

    Wassalam,

    Emjay

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum w.b.t...kepada pembaca laman emjay yang saya kasihi sekalian.Rasanya dah lama saya tak menulis di laman saya ini.Agak kekok rasanya jari ini hendak menaip,maklumlah banyak kerja hakiki yang perlu di selesaikan di UTM.
    Ada beberapa persoalan dari pembaca di laman emjay ini tentang diri saya,adakah saya ini seorang ulama?
    untuk menjawab pertanyaan saudara-saudari semua,sekali lagi saya tegaskan bahawa saya memang seorang ulama.Selain bertindak sebagai ulama,saya juga ada menjalankan rawatan penyakit berkaitan makhluk halus dan yang berkaitan sihir.InsyaAllah,sembuh dalam masa yang singkat.Tempoh sembuhnya adalah dalam 5 hari sahaja.Kalau tak sembuh juga,saya tak bertanggungjawab lagi.Pandai-pandailah....
    Kepada anda yang bermasalah,tapi segan untuk bertanya saya secara online .silakanlah email saya di kangmasjb@hotmail.com atau tel 075534365.Saya sedia membantu saudara-saudari semua,kerana saya berpegang kepada falsafah ' ulama itu pewaris nabi'.Saya memang betul-betul ulama,jangan sesekali mempermainkan saya tau...
    Kepada mereka yang memusuhi saya,satu saja pesan saya ' menghina seorang ulama seperti saya adalah berdosa besar',wallahuaqlam.
    Saya sangat benci dengan pengunjung yang bersikap seperti abu jahal terutamanya saudara rockshy,maryjane666 dan abu afiqah.Ingat 'buat baik dibalas baik,buat jahat dibalas jahat juga'.
    Mereka ini telah saya ban dari laman emjay kerana bersikap kurang ajar dengan saya.Tak tau hormat langsung dengan ulama seperti saya ini...
    Saya sebagai pengendali laman emjay ini amat mengalu-alukan saudara-saudari mengutarakan sebarang masalah kepada saya,atau boleh juga datang kerumah saya di Taman Perling jb,berdakatan dengan shopping kompleks angsana.Saya tunggu...

    Wassalam,

    ReplyDelete
  43. Assalamualaikum w.b.t...kepada pembaca laman emjay yang saya kasihi sekalian.Rasanya dah lama saya tak menulis di laman saya ini.Agak kekok rasanya jari ini hendak menaip,maklumlah banyak kerja hakiki yang perlu di selesaikan di UTM.
    Ada beberapa persoalan dari pembaca di laman emjay ini tentang diri saya,adakah saya ini seorang ulama?
    untuk menjawab pertanyaan saudara-saudari semua,sekali lagi saya tegaskan bahawa saya memang seorang ulama.Selain bertindak sebagai ulama,saya juga ada menjalankan rawatan penyakit berkaitan makhluk halus dan yang berkaitan sihir.InsyaAllah,sembuh dalam masa yang singkat.Tempoh sembuhnya adalah dalam 5 hari sahaja.Kalau tak sembuh juga,saya tak bertanggungjawab lagi.Pandai-pandailah....
    Kepada anda yang bermasalah,tapi segan untuk bertanya saya secara online .silakanlah email saya di kangmasjb@hotmail.com atau tel 075534365.Saya sedia membantu saudara-saudari semua,kerana saya berpegang kepada falsafah ' ulama itu pewaris nabi'.Saya memang betul-betul ulama,jangan sesekali mempermainkan saya tau...
    Kepada mereka yang memusuhi saya,satu saja pesan saya ' menghina seorang ulama seperti saya adalah berdosa besar',wallahuaqlam.
    Saya sangat benci dengan pengunjung yang bersikap seperti abu jahal terutamanya saudara rockshy,maryjane666 dan abu afiqah.Ingat 'buat baik dibalas baik,buat jahat dibalas jahat juga'.
    Mereka ini telah saya ban dari laman emjay kerana bersikap kurang ajar dengan saya.Tak tau hormat langsung dengan ulama seperti saya ini...
    Saya sebagai pengendali laman emjay ini amat mengalu-alukan saudara-saudari mengutarakan sebarang masalah kepada saya,atau boleh juga datang kerumah saya di Taman Perling jb,berdakatan dengan shopping kompleks angsana.Saya tunggu...

    Wassalam,

    ReplyDelete
  44. Assalamualaikum w.b.t...kepada pembaca laman emjay yang saya kasihi sekalian.Rasanya dah lama saya tak menulis di laman saya ini.Agak kekok rasanya jari ini hendak menaip,maklumlah banyak kerja hakiki yang perlu di selesaikan di UTM.
    Ada beberapa persoalan dari pembaca di laman emjay ini tentang diri saya,adakah saya ini seorang ulama?
    untuk menjawab pertanyaan saudara-saudari semua,sekali lagi saya tegaskan bahawa saya memang seorang ulama.Selain bertindak sebagai ulama,saya juga ada menjalankan rawatan penyakit berkaitan makhluk halus dan yang berkaitan sihir.InsyaAllah,sembuh dalam masa yang singkat.Tempoh sembuhnya adalah dalam 5 hari sahaja.Kalau tak sembuh juga,saya tak bertanggungjawab lagi.Pandai-pandailah....
    Kepada anda yang bermasalah,tapi segan untuk bertanya saya secara online .silakanlah email saya di kangmasjb@hotmail.com atau tel 075534365.Saya sedia membantu saudara-saudari semua,kerana saya berpegang kepada falsafah ' ulama itu pewaris nabi'.Saya memang betul-betul ulama,jangan sesekali mempermainkan saya tau...
    Kepada mereka yang memusuhi saya,satu saja pesan saya ' menghina seorang ulama seperti saya adalah berdosa besar',wallahuaqlam.
    Saya sangat benci dengan pengunjung yang bersikap seperti abu jahal terutamanya saudara rockshy,maryjane666 dan abu afiqah.Ingat 'buat baik dibalas baik,buat jahat dibalas jahat juga'.
    Mereka ini telah saya ban dari laman emjay kerana bersikap kurang ajar dengan saya.Tak tau hormat langsung dengan ulama seperti saya ini...
    Saya sebagai pengendali laman emjay ini amat mengalu-alukan saudara-saudari mengutarakan sebarang masalah kepada saya,atau boleh juga datang kerumah saya di Taman Perling jb,berdakatan dengan shopping kompleks angsana.Saya tunggu...

    Wassalam,

    ReplyDelete
  45. Assalamualaikum w.b.t...kepada pembaca laman emjay yang saya kasihi sekalian.Rasanya dah lama saya tak menulis di laman saya ini.Agak kekok rasanya jari ini hendak menaip,maklumlah banyak kerja hakiki yang perlu di selesaikan di UTM.
    Ada beberapa persoalan dari pembaca di laman emjay ini tentang diri saya,adakah saya ini seorang ulama?
    untuk menjawab pertanyaan saudara-saudari semua,sekali lagi saya tegaskan bahawa saya memang seorang ulama.Selain bertindak sebagai ulama,saya juga ada menjalankan rawatan penyakit berkaitan makhluk halus dan yang berkaitan sihir.InsyaAllah,sembuh dalam masa yang singkat.Tempoh sembuhnya adalah dalam 5 hari sahaja.Kalau tak sembuh juga,saya tak bertanggungjawab lagi.Pandai-pandailah....
    Kepada anda yang bermasalah,tapi segan untuk bertanya saya secara online .silakanlah email saya di kangmasjb@hotmail.com atau tel 075534365.Saya sedia membantu saudara-saudari semua,kerana saya berpegang kepada falsafah ' ulama itu pewaris nabi'.Saya memang betul-betul ulama,jangan sesekali mempermainkan saya tau...
    Kepada mereka yang memusuhi saya,satu saja pesan saya ' menghina seorang ulama seperti saya adalah berdosa besar',wallahuaqlam.
    Saya sangat benci dengan pengunjung yang bersikap seperti abu jahal terutamanya saudara rockshy,maryjane666 dan abu afiqah.Ingat 'buat baik dibalas baik,buat jahat dibalas jahat juga'.
    Mereka ini telah saya ban dari laman emjay kerana bersikap kurang ajar dengan saya.Tak tau hormat langsung dengan ulama seperti saya ini...
    Saya sebagai pengendali laman emjay ini amat mengalu-alukan saudara-saudari mengutarakan sebarang masalah kepada saya,atau boleh juga datang kerumah saya di Taman Perling jb,berdakatan dengan shopping kompleks angsana.Saya tunggu...

    Wassalam,

    ReplyDelete
  46. Assalamualaikum w.b.t...kepada pembaca laman emjay yang saya kasihi sekalian.Rasanya dah lama saya tak menulis di laman saya ini.Agak kekok rasanya jari ini hendak menaip,maklumlah banyak kerja hakiki yang perlu di selesaikan di UTM.
    Ada beberapa persoalan dari pembaca di laman emjay ini tentang diri saya,adakah saya ini seorang ulama?
    untuk menjawab pertanyaan saudara-saudari semua,sekali lagi saya tegaskan bahawa saya memang seorang ulama.Selain bertindak sebagai ulama,saya juga ada menjalankan rawatan penyakit berkaitan makhluk halus dan yang berkaitan sihir.InsyaAllah,sembuh dalam masa yang singkat.Tempoh sembuhnya adalah dalam 5 hari sahaja.Kalau tak sembuh juga,saya tak bertanggungjawab lagi.Pandai-pandailah....
    Kepada anda yang bermasalah,tapi segan untuk bertanya saya secara online .silakanlah email saya di kangmasjb@hotmail.com atau tel 075534365.Saya sedia membantu saudara-saudari semua,kerana saya berpegang kepada falsafah ' ulama itu pewaris nabi'.Saya memang betul-betul ulama,jangan sesekali mempermainkan saya tau...
    Kepada mereka yang memusuhi saya,satu saja pesan saya ' menghina seorang ulama seperti saya adalah berdosa besar',wallahuaqlam.
    Saya sangat benci dengan pengunjung yang bersikap seperti abu jahal terutamanya saudara rockshy,maryjane666 dan abu afiqah.Ingat 'buat baik dibalas baik,buat jahat dibalas jahat juga'.
    Mereka ini telah saya ban dari laman emjay kerana bersikap kurang ajar dengan saya.Tak tau hormat langsung dengan ulama seperti saya ini...
    Saya sebagai pengendali laman emjay ini amat mengalu-alukan saudara-saudari mengutarakan sebarang masalah kepada saya,atau boleh juga datang kerumah saya di Taman Perling jb,berdakatan dengan shopping kompleks angsana.Saya tunggu...

    Wassalam,

    ReplyDelete
  47. Assalamualaikum w.b.t...kepada pembaca laman emjay yang saya kasihi sekalian.Rasanya dah lama saya tak menulis di laman saya ini.Agak kekok rasanya jari ini hendak menaip,maklumlah banyak kerja hakiki yang perlu di selesaikan di UTM.
    Ada beberapa persoalan dari pembaca di laman emjay ini tentang diri saya,adakah saya ini seorang ulama?
    untuk menjawab pertanyaan saudara-saudari semua,sekali lagi saya tegaskan bahawa saya memang seorang ulama.Selain bertindak sebagai ulama,saya juga ada menjalankan rawatan penyakit berkaitan makhluk halus dan yang berkaitan sihir.InsyaAllah,sembuh dalam masa yang singkat.Tempoh sembuhnya adalah dalam 5 hari sahaja.Kalau tak sembuh juga,saya tak bertanggungjawab lagi.Pandai-pandailah....
    Kepada anda yang bermasalah,tapi segan untuk bertanya saya secara online .silakanlah email saya di kangmasjb@hotmail.com atau tel 075534365.Saya sedia membantu saudara-saudari semua,kerana saya berpegang kepada falsafah ' ulama itu pewaris nabi'.Saya memang betul-betul ulama,jangan sesekali mempermainkan saya tau...
    Kepada mereka yang memusuhi saya,satu saja pesan saya ' menghina seorang ulama seperti saya adalah berdosa besar',wallahuaqlam.
    Saya sangat benci dengan pengunjung yang bersikap seperti abu jahal terutamanya saudara rockshy,maryjane666 dan abu afiqah.Ingat 'buat baik dibalas baik,buat jahat dibalas jahat juga'.
    Mereka ini telah saya ban dari laman emjay kerana bersikap kurang ajar dengan saya.Tak tau hormat langsung dengan ulama seperti saya ini...
    Saya sebagai pengendali laman emjay ini amat mengalu-alukan saudara-saudari mengutarakan sebarang masalah kepada saya,atau boleh juga datang kerumah saya di Taman Perling jb,berdakatan dengan shopping kompleks angsana.Saya tunggu...

    Wassalam,

    ReplyDelete
  48. Assalamualaikum w.b.t...kepada pembaca laman emjay yang saya kasihi sekalian.Rasanya dah lama saya tak menulis di laman saya ini.Agak kekok rasanya jari ini hendak menaip,maklumlah banyak kerja hakiki yang perlu di selesaikan di UTM.
    Ada beberapa persoalan dari pembaca di laman emjay ini tentang diri saya,adakah saya ini seorang ulama?
    untuk menjawab pertanyaan saudara-saudari semua,sekali lagi saya tegaskan bahawa saya memang seorang ulama.Selain bertindak sebagai ulama,saya juga ada menjalankan rawatan penyakit berkaitan makhluk halus dan yang berkaitan sihir.InsyaAllah,sembuh dalam masa yang singkat.Tempoh sembuhnya adalah dalam 5 hari sahaja.Kalau tak sembuh juga,saya tak bertanggungjawab lagi.Pandai-pandailah....
    Kepada anda yang bermasalah,tapi segan untuk bertanya saya secara online .silakanlah email saya di kangmasjb@hotmail.com atau tel 075534365.Saya sedia membantu saudara-saudari semua,kerana saya berpegang kepada falsafah ' ulama itu pewaris nabi'.Saya memang betul-betul ulama,jangan sesekali mempermainkan saya tau...
    Kepada mereka yang memusuhi saya,satu saja pesan saya ' menghina seorang ulama seperti saya adalah berdosa besar',wallahuaqlam.
    Saya sangat benci dengan pengunjung yang bersikap seperti abu jahal terutamanya saudara rockshy,maryjane666 dan abu afiqah.Ingat 'buat baik dibalas baik,buat jahat dibalas jahat juga'.
    Mereka ini telah saya ban dari laman emjay kerana bersikap kurang ajar dengan saya.Tak tau hormat langsung dengan ulama seperti saya ini...
    Saya sebagai pengendali laman emjay ini amat mengalu-alukan saudara-saudari mengutarakan sebarang masalah kepada saya,atau boleh juga datang kerumah saya di Taman Perling jb,berdakatan dengan shopping kompleks angsana.Saya tunggu...

    Wassalam,

    ReplyDelete
  49. Assalamualaikum w.b.t...kepada pembaca laman emjay yang saya kasihi sekalian.Rasanya dah lama saya tak menulis di laman saya ini.Agak kekok rasanya jari ini hendak menaip,maklumlah banyak kerja hakiki yang perlu di selesaikan di UTM.
    Ada beberapa persoalan dari pembaca di laman emjay ini tentang diri saya,adakah saya ini seorang ulama?
    untuk menjawab pertanyaan saudara-saudari semua,sekali lagi saya tegaskan bahawa saya memang seorang ulama.Selain bertindak sebagai ulama,saya juga ada menjalankan rawatan penyakit berkaitan makhluk halus dan yang berkaitan sihir.InsyaAllah,sembuh dalam masa yang singkat.Tempoh sembuhnya adalah dalam 5 hari sahaja.Kalau tak sembuh juga,saya tak bertanggungjawab lagi.Pandai-pandailah....
    Kepada anda yang bermasalah,tapi segan untuk bertanya saya secara online .silakanlah email saya di kangmasjb@hotmail.com atau tel 075534365.Saya sedia membantu saudara-saudari semua,kerana saya berpegang kepada falsafah ' ulama itu pewaris nabi'.Saya memang betul-betul ulama,jangan sesekali mempermainkan saya tau...
    Kepada mereka yang memusuhi saya,satu saja pesan saya ' menghina seorang ulama seperti saya adalah berdosa besar',wallahuaqlam.
    Saya sangat benci dengan pengunjung yang bersikap seperti abu jahal terutamanya saudara rockshy,maryjane666 dan abu afiqah.Ingat 'buat baik dibalas baik,buat jahat dibalas jahat juga'.
    Mereka ini telah saya ban dari laman emjay kerana bersikap kurang ajar dengan saya.Tak tau hormat langsung dengan ulama seperti saya ini...
    Saya sebagai pengendali laman emjay ini amat mengalu-alukan saudara-saudari mengutarakan sebarang masalah kepada saya,atau boleh juga datang kerumah saya di Taman Perling jb,berdakatan dengan shopping kompleks angsana.Saya tunggu...

    Wassalam,

    emjay

    ReplyDelete
  50. Assalamualaikum w.b.t...kepada pembaca laman emjay yang saya kasihi sekalian.Rasanya dah lama saya tak menulis di laman saya ini.Agak kekok rasanya jari ini hendak menaip,maklumlah banyak kerja hakiki yang perlu di selesaikan di UTM.
    Ada beberapa persoalan dari pembaca di laman emjay ini tentang diri saya,adakah saya ini seorang ulama?
    untuk menjawab pertanyaan saudara-saudari semua,sekali lagi saya tegaskan bahawa saya memang seorang ulama.Selain bertindak sebagai ulama,saya juga ada menjalankan rawatan penyakit berkaitan makhluk halus dan yang berkaitan sihir.InsyaAllah,sembuh dalam masa yang singkat.Tempoh sembuhnya adalah dalam 5 hari sahaja.Kalau tak sembuh juga,saya tak bertanggungjawab lagi.Pandai-pandailah....
    Kepada anda yang bermasalah,tapi segan untuk bertanya saya secara online .silakanlah email saya di kangmasjb@hotmail.com atau tel 075534365.Saya sedia membantu saudara-saudari semua,kerana saya berpegang kepada falsafah ' ulama itu pewaris nabi'.Saya memang betul-betul ulama,jangan sesekali mempermainkan saya tau...
    Kepada mereka yang memusuhi saya,satu saja pesan saya ' menghina seorang ulama seperti saya adalah berdosa besar',wallahuaqlam.
    Saya sangat benci dengan pengunjung yang bersikap seperti abu jahal terutamanya saudara rockshy,maryjane666 dan abu afiqah.Ingat 'buat baik dibalas baik,buat jahat dibalas jahat juga'.
    Mereka ini telah saya ban dari laman emjay kerana bersikap kurang ajar dengan saya.Tak tau hormat langsung dengan ulama seperti saya ini...
    Saya sebagai pengendali laman emjay ini amat mengalu-alukan saudara-saudari mengutarakan sebarang masalah kepada saya,atau boleh juga datang kerumah saya di Taman Perling jb,berdakatan dengan shopping kompleks angsana.Saya tunggu...

    Wassalam,

    ReplyDelete
  51. Assalamualaikum w.b.t...kepada pembaca laman emjay yang saya kasihi sekalian.Rasanya dah lama saya tak menulis di laman saya ini.Agak kekok rasanya jari ini hendak menaip,maklumlah banyak kerja hakiki yang perlu di selesaikan di UTM.
    Ada beberapa persoalan dari pembaca di laman emjay ini tentang diri saya,adakah saya ini seorang ulama?
    untuk menjawab pertanyaan saudara-saudari semua,sekali lagi saya tegaskan bahawa saya memang seorang ulama.Selain bertindak sebagai ulama,saya juga ada menjalankan rawatan penyakit berkaitan makhluk halus dan yang berkaitan sihir.InsyaAllah,sembuh dalam masa yang singkat.Tempoh sembuhnya adalah dalam 5 hari sahaja.Kalau tak sembuh juga,saya tak bertanggungjawab lagi.Pandai-pandailah....
    Kepada anda yang bermasalah,tapi segan untuk bertanya saya secara online .silakanlah email saya di kangmasjb@hotmail.com atau tel 075534365.Saya sedia membantu saudara-saudari semua,kerana saya berpegang kepada falsafah ' ulama itu pewaris nabi'.Saya memang betul-betul ulama,jangan sesekali mempermainkan saya tau...
    Kepada mereka yang memusuhi saya,satu saja pesan saya ' menghina seorang ulama seperti saya adalah berdosa besar',wallahuaqlam.
    Saya sangat benci dengan pengunjung yang bersikap seperti abu jahal terutamanya saudara rockshy,maryjane666 dan abu afiqah.Ingat 'buat baik dibalas baik,buat jahat dibalas jahat juga'.
    Mereka ini telah saya ban dari laman emjay kerana bersikap kurang ajar dengan saya.Tak tau hormat langsung dengan ulama seperti saya ini...
    Saya sebagai pengendali laman emjay ini amat mengalu-alukan saudara-saudari mengutarakan sebarang masalah kepada saya,atau boleh juga datang kerumah saya di Taman Perling jb,berdakatan dengan shopping kompleks angsana.Saya tunggu...

    Wassalam,

    ReplyDelete
  52. Assalamualaikum w.b.t...kepada pembaca laman emjay yang saya kasihi sekalian.Rasanya dah lama saya tak menulis di laman saya ini.Agak kekok rasanya jari ini hendak menaip,maklumlah banyak kerja hakiki yang perlu di selesaikan di UTM.
    Ada beberapa persoalan dari pembaca di laman emjay ini tentang diri saya,adakah saya ini seorang ulama?
    untuk menjawab pertanyaan saudara-saudari semua,sekali lagi saya tegaskan bahawa saya memang seorang ulama.Selain bertindak sebagai ulama,saya juga ada menjalankan rawatan penyakit berkaitan makhluk halus dan yang berkaitan sihir.InsyaAllah,sembuh dalam masa yang singkat.Tempoh sembuhnya adalah dalam 5 hari sahaja.Kalau tak sembuh juga,saya tak bertanggungjawab lagi.Pandai-pandailah....
    Kepada anda yang bermasalah,tapi segan untuk bertanya saya secara online .silakanlah email saya di kangmasjb@hotmail.com atau tel 075534365.Saya sedia membantu saudara-saudari semua,kerana saya berpegang kepada falsafah ' ulama itu pewaris nabi'.Saya memang betul-betul ulama,jangan sesekali mempermainkan saya tau...
    Kepada mereka yang memusuhi saya,satu saja pesan saya ' menghina seorang ulama seperti saya adalah berdosa besar',wallahuaqlam.
    Saya sangat benci dengan pengunjung yang bersikap seperti abu jahal terutamanya saudara rockshy,maryjane666 dan abu afiqah.Ingat 'buat baik dibalas baik,buat jahat dibalas jahat juga'.
    Mereka ini telah saya ban dari laman emjay kerana bersikap kurang ajar dengan saya.Tak tau hormat langsung dengan ulama seperti saya ini...
    Saya sebagai pengendali laman emjay ini amat mengalu-alukan saudara-saudari mengutarakan sebarang masalah kepada saya,atau boleh juga datang kerumah saya di Taman Perling jb,berdakatan dengan shopping kompleks angsana.Saya tunggu...

    Wassalam,

    ReplyDelete
  53. Assalamualaikum w.b.t...kepada pembaca laman emjay yang saya kasihi sekalian.Rasanya dah lama saya tak menulis di laman saya ini.Agak kekok rasanya jari ini hendak menaip,maklumlah banyak kerja hakiki yang perlu di selesaikan di UTM.
    Ada beberapa persoalan dari pembaca di laman emjay ini tentang diri saya,adakah saya ini seorang ulama?
    untuk menjawab pertanyaan saudara-saudari semua,sekali lagi saya tegaskan bahawa saya memang seorang ulama.Selain bertindak sebagai ulama,saya juga ada menjalankan rawatan penyakit berkaitan makhluk halus dan yang berkaitan sihir.InsyaAllah,sembuh dalam masa yang singkat.Tempoh sembuhnya adalah dalam 5 hari sahaja.Kalau tak sembuh juga,saya tak bertanggungjawab lagi.Pandai-pandailah....
    Kepada anda yang bermasalah,tapi segan untuk bertanya saya secara online .silakanlah email saya di kangmasjb@hotmail.com atau tel 075534365.Saya sedia membantu saudara-saudari semua,kerana saya berpegang kepada falsafah ' ulama itu pewaris nabi'.Saya memang betul-betul ulama,jangan sesekali mempermainkan saya tau...
    Kepada mereka yang memusuhi saya,satu saja pesan saya ' menghina seorang ulama seperti saya adalah berdosa besar',wallahuaqlam.
    Saya sangat benci dengan pengunjung yang bersikap seperti abu jahal terutamanya saudara rockshy,maryjane666 dan abu afiqah.Ingat 'buat baik dibalas baik,buat jahat dibalas jahat juga'.
    Mereka ini telah saya ban dari laman emjay kerana bersikap kurang ajar dengan saya.Tak tau hormat langsung dengan ulama seperti saya ini...
    Saya sebagai pengendali laman emjay ini amat mengalu-alukan saudara-saudari mengutarakan sebarang masalah kepada saya,atau boleh juga datang kerumah saya di Taman Perling jb,berdakatan dengan shopping kompleks angsana.Saya tunggu...

    Wassalam,

    ReplyDelete
  54. Assalamualaikum w.b.t...kepada pembaca laman emjay yang saya kasihi sekalian.Rasanya dah lama saya tak menulis di laman saya ini.Agak kekok rasanya jari ini hendak menaip,maklumlah banyak kerja hakiki yang perlu di selesaikan di UTM.
    Ada beberapa persoalan dari pembaca di laman emjay ini tentang diri saya,adakah saya ini seorang ulama?
    untuk menjawab pertanyaan saudara-saudari semua,sekali lagi saya tegaskan bahawa saya memang seorang ulama.Selain bertindak sebagai ulama,saya juga ada menjalankan rawatan penyakit berkaitan makhluk halus dan yang berkaitan sihir.InsyaAllah,sembuh dalam masa yang singkat.Tempoh sembuhnya adalah dalam 5 hari sahaja.Kalau tak sembuh juga,saya tak bertanggungjawab lagi.Pandai-pandailah....
    Kepada anda yang bermasalah,tapi segan untuk bertanya saya secara online .silakanlah email saya di kangmasjb@hotmail.com atau tel 075534365.Saya sedia membantu saudara-saudari semua,kerana saya berpegang kepada falsafah ' ulama itu pewaris nabi'.Saya memang betul-betul ulama,jangan sesekali mempermainkan saya tau...
    Kepada mereka yang memusuhi saya,satu saja pesan saya ' menghina seorang ulama seperti saya adalah berdosa besar',wallahuaqlam.
    Saya sangat benci dengan pengunjung yang bersikap seperti abu jahal terutamanya saudara rockshy,maryjane666 dan abu afiqah.Ingat 'buat baik dibalas baik,buat jahat dibalas jahat juga'.
    Mereka ini telah saya ban dari laman emjay kerana bersikap kurang ajar dengan saya.Tak tau hormat langsung dengan ulama seperti saya ini...
    Saya sebagai pengendali laman emjay ini amat mengalu-alukan saudara-saudari mengutarakan sebarang masalah kepada saya,atau boleh juga datang kerumah saya di Taman Perling jb,berdakatan dengan shopping kompleks angsana.Saya tunggu...

    Wassalam,

    ReplyDelete
  55. Assalamualaikum w.b.t...kepada pembaca laman emjay yang saya kasihi sekalian.Rasanya dah lama saya tak menulis di laman saya ini.Agak kekok rasanya jari ini hendak menaip,maklumlah banyak kerja hakiki yang perlu di selesaikan di UTM.
    Ada beberapa persoalan dari pembaca di laman emjay ini tentang diri saya,adakah saya ini seorang ulama?
    untuk menjawab pertanyaan saudara-saudari semua,sekali lagi saya tegaskan bahawa saya memang seorang ulama.Selain bertindak sebagai ulama,saya juga ada menjalankan rawatan penyakit berkaitan makhluk halus dan yang berkaitan sihir.InsyaAllah,sembuh dalam masa yang singkat.Tempoh sembuhnya adalah dalam 5 hari sahaja.Kalau tak sembuh juga,saya tak bertanggungjawab lagi.Pandai-pandailah....
    Kepada anda yang bermasalah,tapi segan untuk bertanya saya secara online .silakanlah email saya di kangmasjb@hotmail.com atau tel 075534365.Saya sedia membantu saudara-saudari semua,kerana saya berpegang kepada falsafah ' ulama itu pewaris nabi'.Saya memang betul-betul ulama,jangan sesekali mempermainkan saya tau...
    Kepada mereka yang memusuhi saya,satu saja pesan saya ' menghina seorang ulama seperti saya adalah berdosa besar',wallahuaqlam.
    Saya sangat benci dengan pengunjung yang bersikap seperti abu jahal terutamanya saudara rockshy,maryjane666 dan abu afiqah.Ingat 'buat baik dibalas baik,buat jahat dibalas jahat juga'.
    Mereka ini telah saya ban dari laman emjay kerana bersikap kurang ajar dengan saya.Tak tau hormat langsung dengan ulama seperti saya ini...
    Saya sebagai pengendali laman emjay ini amat mengalu-alukan saudara-saudari mengutarakan sebarang masalah kepada saya,atau boleh juga datang kerumah saya di Taman Perling jb,berdakatan dengan shopping kompleks angsana.Saya tunggu...

    Wassalam,

    ReplyDelete
  56. Saya sangat terharu dengan kehadiran saudara benci syaitan yang banyak menaikan semangat saya untuk terus berjuang di laman saya ini.Saudaralah sahabat saya dunia akhirat

    Wassalam

    emjay

    ReplyDelete
  57. Saudara benci syaitan boleh berkunjung ke rumah saya di taman perling jb untuk saya tauliahkan serba sedikit ilmu perubatan mengikut islam.Wallahuaqlam

    emjay

    ReplyDelete
  58. Sebalum saya diban pihak berkuasa agama negeri johor,anda semua berpegang teguhlah kepada tali agama supaya tidak sesat di dunia dan akhirat yang sesuai dangan sabda nabi 'barangsiapa yang berpegang kepada tali Allah,anda akan selamat di dunia dan akhirat' wallahuaqlam

    emjay

    ReplyDelete
  59. Assalamualaikum wbh kepada sdr sesama Islam dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Oklah fanadarwishy. Boleh saya tahu tarekat yang sdr fanadarwishy ikuti agar saya membuat semakan??

    Emjay

    ReplyDelete
  60. Assalamualaikum wbh kepada sdr sesama Islam dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Oklah fanadarwishy. Boleh saya tahu tarekat yang sdr fanadarwishy ikuti agar saya membuat semakan??

    Emjay

    ReplyDelete
  61. Assalamualaikum warahmatullahi wbh buat saudara Islam semua,

    Saya seperti yang telah saya jelaskan sebelum ini adalah seorang Islam yang menyintai ahlul bayt Rasulullah SAW berpegang dengan perjalanan Ahlus Sunnah wal Jama'ah yakni mengikut mazhab yang empat dan dalam cabang fiqah berpegang dgn mazhab Asy-Syafi'i, memegang dasar Tauhid Asya'irah serta bertasawuf. Sesungguhnya perkataan yang paling benar adalah PERKATAAN ALLAH SWT, pakaian yang paling teguh adalah kalimah TAQWA, sebaik-baik jalan hidup adalah JALAN IBRAHIM, sebaik-baik sunnah ialah SUNNAH NABI MUHAMMAD SAW, ucapan yang paling mulia ialah ZIKRULLAH. Saya berpegang dengan Tariqah Islam yang hakiki yakni jalan Nabi Ibrahim yakni berguru dengan guru mursyid (bijaksana) dari kalangan ahlul bayt Rasulullah SAW dari zuriat saidina Hassan R.A. tak putus sampai kepada Nabi Muhammad SAW hingga bersambung sampai kepada Nabi Ibrahim SAW.

    Jika saudara nakkan maklumat berkaitan ahlul bayt sila rujuk laman di bawah:

    http://www.asyraaf.net/v2/

    Ataupun jika saudara nak berhujah ataupun nak menimba ilmu sila masuk ke laman web al-Habib Ali al-Jifri:
    http://www.alhabibali.com/en/

    Ataupun yang terdekat sila langgan majalah Al-Kisah yakni majalah yang mengupas tentang peranan yang dimainkan oleh tokoh-tokoh ahlul bayt dalam menegakkan syiar Islam terutamanya di bumi Indonesia.

    http://ahlulbait.blogdrive.com/archive/789.html

    Berikut adalah sejarah Asyraaf:

    Sejarah Persatuan

    Pada Disember 2002, Tuan Syed Mohd Shaiful Jamalullail ditemani Tuan Syed Padzil Barakbah telah mengadap Tuanku Pemangku Raja Perlis DYMM Tuanku Syed Faizuddin Ibni Syed Sirajuddin Jamalullail di Pejabat BUMITA Kangar bagi berbincang menubuhkan Persatuan Syed-Syed Se-Malaysia.

    Perbincangan yang hampir satu jam itu mendapat kata putus yang positif. Tuanku Pemangku Raja Perlis banyak memberi nasihat dan pandangan yang membina bagi menjayakan persatuan ini. Dengan penuh rasa kasih dan sayangnya Baginda kepada Alawiyyin, Tuanku sanggup menjadi Penaung serta Penasihat kepada persatuan yang bakal ditubuhkan ini.

    Bermula dari titik pertemuan dengan Tuanku, Tuan Syed Mohd Shaiful Jamalullail dengan dibantu Tuan Syed Padzil Barakbah telah mengaturkan perjumpaan dengan pemuda-pemuda Ba-Alawi disekitar Perlis untuk berbincang. Antara yang terlibat pada perbincangan awal adalah Tuan Syed Muzammil Jamalullail, Tuan Syed Aidil Jamalullail, Tuan Syed Murtadza Barakbah serta Tuan Syed Azri Al-Haddad. Perbincangan secara tidak resmi ini berlanjutan beberapa hari.

    Setelah seminggu perkara ini menjadi perbualan Alawiyyin di Perlis, sampailah masanya untuk bermesyuarat secara resmi dan sekaligus melantik jawatankuasa Penaja. Pada Tanggal 2hb Januari 2003, hari Khamis malam Jumaat, mesyuarat kali pertama diadakan dikediaman Tuan Syed Mohammad Syed Sheikh As-Saggaf dengan dihadiri seramai tujuh orang. Pada malam itu telah disepakati oleh jamaah mesyuarat melantik jawatankuasa seperti berikut, Prof. Madya Syed Omar Saggaf (Presiden), Tuan Syed Padzil Barakbah (Naib Presiden), Tuan Syed Mohd Shaiful Jamalullail (Setiausaha), Tuan Syed Azri Al-Haddad (Penolong S/U), Tuan Syed Yusof Al-Aidid (Bendahari), Tuan Syed Mohammad Al-Saggaf (AJK). Tuan Syed Abu Bakar dari Pulau Pinang menjadi pemerhati pada malam tersebut. Selepas perlantikan jawatankuasa itu, majlis mesyuarat telah bersetuju sebulat suara untuk menamakan persatuan yang bakal ditubuhkan dengan nama PERSATUAN KEBAJIKAN BA-ALAWI MALAYSIA.

    Shaiful Jamalullail telah diamanahkan untuk merangka serta menyiapkan Perlembagaan (Undang-undang Tubuh) secepat mungkin untuk proses pendaftaran secara sah. Mesyuarat Khas Membentang Perlembagaan berlangsung dua kali bagi diluluskan oleh jawatankusa. Pada bulan Februari 2003, Shaiful Jamalullail telah menghantar borang serta Perlembagaan kepada pihak Pendaftar Pertubuhan Negeri Perlis.
    Pada tanggal 8hb.

    ReplyDelete
  62. Salam.
    kalau tidak ade amerika ni tidak best lah jalan cerita. Dulu ade Qabil, firaun, Namrud, abu lahab, ade hilter. Baru lah best jalan cerita. Tengok cerita box office orang suka tengok kat pawagam. Ending kejap aje. cerita macam ni. kita ni pelakon. Biasalah nabi dah kata, surga di bawah bilah pedang. Kena bom kira sahidlah. Pedang lebih kurang macam bom le. Allah dah sediakan jalan untuk masuk syurga.Bila lagi nak rebut peluang ni.Bisness akhirat.Perluang untuk masuk syurga tinggi. Namapak kesian, tapi tuhan aje yang tahu.Jangan kena bom masa pergi kat tempat tengok nasib, sudah heeeeeeee.krusus "motivasi". salam

    ReplyDelete
  63. Assalamualaikum w.b.t

    Bermula hari ini dan seterusnya saya adalah co-admin laman emjay.Anda semua boleh la ajukan sebarang masalah kepada saya juga.Ini disebabkan saya telah diamanahkan oleh arwah guru untuk membantu saudara seagama saya.Jangan risau saudara saudari semua,kalau ada masalah yang tak dapat selesai,insyaAllah saya dapat selesaikan dalam tempoh 5 hari sahaja.

    saya sekadar menyampaikan

    emjay

    ReplyDelete
  64. Assalamualaikum w.b.t

    berkenaan dengan pertanyaan saudara itu saya tidak mahu komen panjang.Saya memang menentang keras amalan tariqat.Mufti pun bertariqat maka tunggang langganglah malaysia ni.Saya pasti akan menyalahkan para ulama dan mufti di negara ini kerana merekalah penyebab kerosakan umat islam di negara ini.Datangkan dalil yang menunjukkan nabi ada atau pernah mengamalkan tariqat!
    Tak ada untungnya pun bertariqat.Apa saudara kalau tak bertariqat tak boleh hidupke?

    saya sekadar menyampaikan

    emjay

    ReplyDelete
  65. Berlagak ko ni emjay.. macam sial!!!

    ReplyDelete
  66. dah memang betul pun apa yang mj cakap tu ultramj

    ReplyDelete
  67. berkenaan dgn nombor ni..ada segelintir orang kita yang takut @ percaya dengan angka 13.
    dalam filem pn banyak di buat tajuk cerita contohnya "bilik 13", "tingkat 13".
    katanya 13 ni melambangkan roh jahat & sebagainya..

    ReplyDelete
  68. Itulah yang dinama thiarah atau tathayyur dalam Islam iaitu menjangkakan sial atau keburukan daripada sesuatu. Contohnya kalau biawak melintas jalan bakal mendatangkan celaka atau sial. Amalan seperti ini adalah merosakkan akidah.

    Emjay

    ReplyDelete
  69. Wah engkau ni banjuan,apa aje yang emjay cakap semua betul.Kalau emjay cakap taik tu sedap dan berkhasiat pun kau kata betul.Ceh...taik kucing betul la korang ni

    ReplyDelete
  70. mksud banjuan tu bukan semua yg Mj ckp betol.
    marijin999 kene faham betul2 tu.

    ReplyDelete
  71. sama saja kalau marijin999 cakap yang betul kita cakap betul kalau salah tetap salah bukan pasal nama emjay

    ReplyDelete
  72. sdr marijin999...
    Kalu buruk yg kita cari, maka buruk lah yg kita jumpa
    Kalu baik yg kita cari, maka baiklah yg kita jumpa

    ReplyDelete
  73. Bab apa yang disebutkan hambaabadi ini saya sangat setuju.

    Emjay

    ReplyDelete
  74. Rahsia solat (anggaplah tazkirah bagi yang sudah tahu)

    1. Niat sembahyang memelihara taubat kita dari dunia dan akhirat.
    2. Berdiri tegak fadilatnya ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.
    3. Takbiratul Ihram fadilatnya sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.
    4. Fatihah sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.
    5. Rukuk sebagai tikar kita di dalam kubur.
    6. Iktidal akan memberi minuman air dari telaga al-kauthar ketika di dalam kubur.
    7. Sujud memagar kita ketika menyeberangi Siratul Mustaqim.
    8. Duduk di antara 2 sujud akan menaung panji-panji nabi kita di dalam kubur.
    9. Duduk tahiyat awal menjadi kenderaan ketika kita di padang Mahsyar.
    10. Tahiyat akhir sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Mungkar & Nakir di dalam kubur.
    11. Selawat nabi sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.
    12. Salam memelihara kita di dalam kubur.
    13. Tertib fadilatnya pertemuan kita dengan Allah s.w.t.

    Senarai di atas dikatakan salah satu sebab mengapa orang Yahudi tidak sukakan angka 13 dan juga hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu “Friday the 13th” jika ada di kalangan anda yang perasan!”

    ReplyDelete
  75. salam..sedih btul tgk umat islam brgaduh sesama sndri..sorg kuar dalil ni..sorg lg kuar dalil yg lain..msg2 nk tunjuk diri 2 yg betul n hebat..erm,ni la slh stu punca kmunduran umat islam msa kini..perbalahan sesama ummah..xbleh ke discuss baik2??ni guna perkataan syaitan la..ape la..hmm,mrujuk kpd pndapt emjay berkenaan tntg keharaman mmpelajari sains metafizik,adakah awak sdh mrujuk dgn majlis fatwa..ok,awak berpegang pd knyataan yusuf al-qardawi..tp sy rsa lebih baik awak berbincg dlu dgn yg lebih pakar sblm megeluarkn ssuatu hukum atau fatwa..sy ckp mcm ni bkn nk sokong sape2 cuma pd pndgn sy,sblm mengeluarkn ssuatu hukum,kta kna mengmbil kira byk faktor..cnthnya spt..adakah sdr emjay bnr2 fhm apakh itu sains metafizik??kalu sdr memg memiliki kefahamn yg benar2 jelas tntg sains metafizik,it's ok kalu sdr nk bg knyataan tng hukum mmpelajari kaedah tersebut..tp apa yg sy lihat,sdr xmmpunyai fakta yg bnr2 kukuh bg menyokong knyataan sdr..sdr hanya merujuk kpd bberapa hadis n dalil shj..tp sy xkata sdr salah.. itu mgkn cuma pd pndgn sdr..tp bg sy papehal lebih baik rujuk pd ulama2,majlis fatwa ataupn pd yg lebih pakar n arif dlm soal ni...sekian..

    ReplyDelete
  76. one more thing,spe2 yg mmpelajari ilmu sains metafizik ke,tenaga dalam ke,ape ke,jgn la terlalu taksub sgt..nnt boleh terpesong dr ajarn islam..sbb pemilik segala ilmu n kuasa itu adalh Allah s.w.t n hanya pd Nya shj tmpt kta bergantung..

    ReplyDelete
  77. salam.Saya pun setuju dengan pandangan nina dan penerjah diatas.Orang kita terlalu mudah taksub n percaya pada ilmu, mentor n sistem yang karut!
    1. bila buat ape2 yg penting ikhlas, tapi bila tamak? perbodoh dan peralat kan orang melayu untuk cepat jadi kaya...maka niat dah tak betul dan sanggup buat apa jua walau melanggar syariat, tapi kerana tamak dan gila duit, semua hukum letak tepi. Quran jadi alat untuk menghalalkan segala-galanya.
    2. Konon pakar kira tarikh lahir lah, nasihat org lain, tapi isteri sendiri pun di peralat dan di kudakan hanya untuk diri sendiri. adik beradik di buat macam staff, girl fren diusung ke sana-sini satu dunia, tapi nasihat orang lain? berpura-pura dan bertopeng alim.
    3. Org kepercayaan azizan adalah teman setidur...minat lelaki dan minat perempuan.(Yg tukang cerita bekas girl fren kat jb & org kanan dia sendiri yg sangat azizan sayang n percaya tapi dah taubat!.)
    4. Azizan yg konon pakar kira tarikh lahir, kebocoran nya tersangat lah..., nak2 nya pada perempuan. sebab dia kaki betina?
    kalau nak tau lanjut cerita ni tanya lah isteri dia yg sedang ada kes mahkamah di melaka pd 26hb oktober 2009). Tunggu surat khabar keluar kot? (macam cerita akil je!).
    5. Tapi memang betul apa yg Nina tulis, potensi yang paling hebat azizan ni ialah memperalat n memperkudakan orang lain untuk jadi kaya raya dan mengkayakan keluarga girl friend dia(pemilik syarikat & kakak girl friend dia yang buat score-A).So...hati2lah...sedangkan ilmu yg dia belajar semua nya ceduk hak orang lain.Doktor pun di beli di internet!!!!!semua orang boleh beli, bayar duit je!
    6. Bagus juga ada yang mengingatkan orang ramai sebab azizan nak mula buat program ramai2 ni sebab nak bayar duit kereta porshe yang untuk dimegah2kan..dan menjadikan lambang keangkuhan dia. Berapa orang kah di sekeliling dan yang telah mengikuti program azizan dah jadi jutawan? cuba tanya para apprentice azizan? dan jgn lupa bila dia lantik agen pun duit deposit hangus, semua org tak untung, yang untung dia juga!Best kan?
    7. Yg paling penting, jgn lah taksub dan syirik pada azizan dan program nya lebih dari Allah dan Rasul. sebab ada peserta kursus yang cium tangan azizan dan kata dia ni setaraf nabi? kalau lah kita taksubkan ilmu dia lebih dari alquran, maka sia2lah hidup kita? CD alpha yg dijual kononnya RM450 tu dah lah cetak rompak.(kos RM2 je.dengar CD imam mekah lg bagus..)...Belajar pulak dengan Yahudi si T.Harv Eker yang konon nya azizan agung2kan hebat lebih dari Nabi Muhammad.Kalau Nabi Muhammad nak collect duit mcm azizan, dah lama dia kaya? Ambil kesempatan keterlaluan la tuh sampai program RM10,000 & mengajar segala yang terkeluar dari Islam...248...Alpha? Ni pergi menuntut pulak dengan yahudi kat Afrika(baca lah dalam website azizan@facebook dia).
    Jangan lah kita ikut mem**** buta hingga menggadaikan iman kita pada Allah dan berkiblatkan dengan org yg bermentor selain dari Alquran dan Hadis?
    Syukurlah ada yang masih bertanggungjawab untuk memberi peringatan agar kita tidak terpesong dan terbabas jauh dari aqidah.

    ReplyDelete
  78. Waalaikumussalam wbh

    Alhamdulillah terima kasih atas catatan sdr asnahfnd di atas

    Emjay

    ReplyDelete
  79. Askm semua...Tq buat asnahfnd kerana bongkar cerita ni..
    dan mari kita lihat bagaimana kawanrockshy, qarinmj, perantauasing, ultramj, anadarwisy, marijin999 hendah menegakkan benang yg basah tu... huhu..

    saya rasa mereka ni sebenarnya yg pengecut ntah sapa2 org ntah.. tiba2 jer masuk rumah org nak maki hamun tuan rumah.. kalau dh berani maki hamun org ni dh tentu moralnya rendah.. silap2 satu keluarga perangai macam tu.. (ya Allah elakkanlah aku dari berjiran dan berkawan dgn org2 mcm ni)

    Walaupun sy tak pernah berjumpa emjay tp sekurang2nya bila saya baca dan ikuti seluruh kisah2 dan artikel beliau jelas terserlah keikhlasan dn ketegasan beliau dlm beragama.. dari seorang yg cepat marah kepada org yg lebih cool skg.. malah dari penulisan beliau jgk kita dpt agak siapa beliau dan keluarga, dimana tinggal serta kerektor beliau

    Tak payahlah kita nak mengharapkan mufti2 negeri ni sebab mrk semua ni makan gaji.. Perjumpaan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan pun setahun skali jer.. nanti kalau salah bincang isu takut sena set plak..
    Saya bg contah la pasal pengharaman rokok.. Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan Hal-Ehwal Islam Malaysia Ke-37 (MFK 37) pada 23 Mac 1995. maknanya dh 14 thn majlis fatwa telah mengharamkan rokok.. tp sampai skg takder apa pun..?? kita tak rasa yg rokok tu haram bagaimana haramnya arak dan babi...

    ReplyDelete
  80. Waalaikumussalam wbh mazlanmd

    Tulisan sdr tentang mufti-mufti tu alhamdulillah telah lama saya fahami.

    Semoga sdr dan saya dimatikan Allah dalam iman.

    Emjay

    ReplyDelete
  81. salam sekali lg..
    spt yg sdr ketahui sblm ni,sy pnh mnegur tulisan sdr dgn myuruh sdr mrujuk terlebih dahulu pd majlis fatwa sblm mneluarkn ssuatu hukum..utk pengetahuan sdr,stelah sy membaca tulisan sdr,sy bnyk mrujuk pd tulisan ustaz2 n ahli2 dlm bidang ni...n memg kbnyaknnya mmberikn jawapn yg sma spt sdr..justeru,sy dgn ini memohon maaf skiranya tulisan sy sblm ini mnmpkkn kjahilan dlm diri..n terima kasih sklai lh atas tulisan sdr yg sgt berguna itu.. smoga Allah merahmati sdr hendaknya..n teruskn berdakwah serta menyebarkn syiar islam d muka bumi ini krn xramai umat islam yg sggp melakuknnya kini dek hanyut dgn godaan duniawai..

    ReplyDelete
  82. Semoga Allah merahmati sdr idahrithik

    Emjay

    ReplyDelete
  83. Salam ukhuwah kepada semua. Saya ingin memberi pandangan peribadi saya. Belajar akan ilmu apa sekalipun tidak menjadi satu kesalahan. Ianya akan menjadi salah hanya apabila kita mempraktikkannya (sekiranya ilmu itu salah). Dalam hal Ilmu rahsia Tarikh Lahir ini, bagi saya, tidak salah mempelajarinya. Mungkin orang akan berkata untuk kegunaan sendiri sahaja. Walaubagaimanapun, sekiranya ilmu itu telah ada dalam diri kita, sedikit sebanyak pasti kita akan menggunakannya apabila diperlukan, contohnya apabila kita ingin mengenali karakter seseorang ataupun kesesuaian pekerjaannya dan, masalah akan timbul bila kita mula mempercayainya, apakah itu sama dengan menilik nasib? Ianya umpanya apabila kita demam dan menelan 2 biji panadol, akhirnya kita sembuh dan seraya kita berkata, nasib baik aku telan panadol, kalau x, x baikla demam aku ni. Sama juga dengan kes melihat/menilik kepada tarikh lahir, contohnya apabila kita ingin mengetahui sesuatu yang mungkin akan berlaku pada masa hadapan, maka dikirakan tarikh lahir lantas kita mendapat panduannya. Seterusnya, kita mengikut apa yang telah kita tilik atau kita kirakan dan akhirnya perkara yang kita tilik atau kita tadi itu benar-benar terjadi. Akhirnya kita berkata,samada didalam hati atau duluahkan kpd org lain, nasib baik aku dh kira hari tu, kalau x, tak taula jadi macam mana. Apakah itu sudah bertentangan dengan qada' dan qadar Allah yang telah menentukan setiap sesuatu? Jadi, diruangan ini, telah pelbagai pendapat dan pandangan tentang ilmu tarikh lahir telah diperbincangkan, ada yang positif, ada yang negatif. Jelas disini, telah berlaku shubahah (kesamaran) dalam hal ini. Mengikut Islam, perkara yang haram itu jelas, yang halal juga jelas, tetapi, ditengah-tengahnya terdapat perkara yang tidak jelas, maka eloklah kita jauhkan apa yang tidak jelas itu. Jadi, mengikut pandangan saya, ilmu tarikh lahir ini sebenarnya tidak jelas hukumnya, takut-takut nanti terjatuh kita dalam bahagian yang haram. Eloklah saya kira kita jauhkan dahulu sehinggalah terdapat hukum yang benar-benar jelas keatasnya. Tak rugi kita menunggu, ilmu itu xkan hilang. Pakah kita sanggup memperjudikan iman kita semata-mata sesuatu yang tidak jelas? Fikir-fikirkanlah....

    ReplyDelete
  84. Assalamualaikum wrh. wbh.....Bismillah
    Merujuk pandangan saudara mafrina, "Belajar akan ilmu apa sekalipun tidak menjadi satu kesalahan".Pada saya ia kurang tepat kerana ilmu itu terbahagi kpd dua, pertama ilmu yang Allah redha yang akhirnya membawa kita ke syurga Allah dan kedua ilmu yang boleh mencampakkan diri kita ke neraka.Allah berfirman yg mafhumnya "peliharalah dirimu dan ahli keluargamu dari api neraka".Ilmu tarikh lahir diatas samalah juga jelas sama taraf dengan ilmu menilik nasib.Ia jelas mensyirikkan Allah swt.Hukumnya tetap HARAM.Berkaitan ilmu2 yg membawa kpd mensyirikkan Allah tak usahlah dipelajari. Masalah umat manusia sekarang khususnya masyarakat nusantara ialah mereka mahukan hukum yang terdapat dalam Al Quran dan Hadis itu diubahsuai mengikut zaman dan hawa nafsu mereka. Sepatutnya zaman lah yang kena ikut Al Quran dan hadis.Kedua-dua sumber ini diturunkan untuk semua zaman.Percayalah, kesamaran hanya timbul apabila manusia tetap mahu mengekalkan amalan sesat diatas dengan beralasankan WUJUD KESAMARAN HUKUM. DOSA yang tidak diampun oleh Allah swt adalah DOSA syirik.Ilmu inikah yang kita hendak pelajari???.Moga Allah lindungi kita semua dari gangguan syaitan.

    ReplyDelete
  85. Salam,
    benda yang meragu kan jangan kite turuti. Baca surah pendek,Qul a'u zubirabinas.....jangan kite was-was, jgn ikut y was-was tuan2. Sesungguhnya ia pintu2 iblis laknatulah dan konco2 nye utk menyesatkan. Sesunguhnye tempat y nyata untuk iblis adalah neraka jahannam. Jahannam apabile dihubungkan dgn dunia ini dgn lubang sebesar mata jarum, maka bumi ini akan rentung hangus. Takut la tuan2 semua. Nabi di utuskan untuk membetulkan kite semua. Jangan kite sengaja mencari kesesatan.

    Belajar boleh tp amalkan jgn kalau was-was. Dunia sekejap je tuan2, kita lahir dgn diiringi azan, dan mati dgn disembahyangkan. Masa hidup kite umpama menungu waktu antara azan dan solat saje tuan2. Apa faedah kita kafir mengkafir sesama Islam. Ingat, kenang camane nabi sampai wafat pun lidahnye menyebut umati...umati...umatku..kan lebih elok kite perbetulkan y salah. Sayangi nabi, menangislah kerana Tuhanmu. Tidak sempurna iman seseorang jika dia melebihkan ibu bapa dari nabi. Kite sekrang bergaduh lidah kerana harta dunia y kita sukar nak dapat. Nabi tolak semua tu tuan2.

    Makanan paling sedap dan disukai nabi gandum disapu minyk zaitun dan ditabur bijan. Insaflah tuan2.. Kite menuju jalan y sama, tempat perhimpunan y sama. Sape y berkuasa? Ape guna lidah pada masa tu. Maaf menggangu, jika salah tolong betulkan. Hamba y byk khilaf.
    edit delete
    reply

    ReplyDelete
  86. Assalamualaikum wbh saudara seagama dan laknat Allah kepada iblis dan pengikutnya.

    Alhamdulillah terima kasih sekali lagi kepada sdr asnahfnd di atas replynya pada 25 Sept 2009 lalu. Beliau mengatakan kes mahkamah yang bakal berlaku pada 26 Oktober 2009. Kini tulisan beliau ternyata benar. Semalam 27 Oktober 2009 kes perceraian Azizan diterbitkan dalam akhbar Sinar Harian sebagimana berikut:

    ~~~~~~~~~~

    ‘Dr tarikh lahir’ sah cerai isteri talak satu

    AYER KEROH - Dr Azizan Osman, 35, atau digelar ‘Dr tarikh lahir’ dan isterinya, Madiha Mohammad, 33, disahkan bercerai de-ngan talak satu oleh Mahkamah Rendah Syariah, di sini, semalam.

    Hakim Syarie Muhmmad Yusro Borhan Nordin memutuskan demikian selepas plaintif melafazkan cerai talak satu kali pertama di hadapan isterinya dan turut didengari hakim, kira-kira 11.58 pagi.

    Terdahulu, peguam syarie, Mohd Mohtar Karim yang mewakili Azizan, memaklumkan bahawa kedua-dua pihak telah mencapai penyelesaian untuk bercerai secara baik mengikut Seksyen 47 Enakmen Undang-Undang Ke- luarga Islam Negeri Melaka 2002.

    Plaintif memfailkan permohonan cerai pada 10 Ogos lalu dan prosiding semalam merupakan sebutan kali kedua.

    Azizan dan Madiha berkahwin pada 14 Julai 2000 dan mempunyai tiga orang anak.

    Menurut peguam syarie, Mohd Adlin Ithnin yang mewakili Madiha, pihak defendan akur dengan permohonan plaintif, walaupun sebenarnya pihak plaintif dan defendan tidak mempunyai masalah rumah tangga.

    Mahkamah sabitkan penceraian talak satu antara plaintif dan defendan, defendan dikehendaki beridah tiga kali suci dan hakim juga mengarahkan plaintif supaya mendaftarkan penceriaan tersebut di Jabatan Agama Islam Melaka.

    Pada prosiding yang berlangsung kira-kira 20 minit itu, Madiha yang berbaju jubah warna kelabu dan bertudung ungu kelihatan tenang ketika hakim membacakan keputusan.

    ~~~~~~~

    Cerita perceraian beliau juga keluar di akhbar Harian Metro pada 27 Oktober 2009.

    Apa yang ingin saya ulaskan di sini ialah rezeki yang diperolehi dari jalan menyesatkan orang ramai ialah wang panas yang bakal membakar Azizan dan setiap ahli keluarganya. Rezeki panas ini lebih layak mengalir ke tempat-tempat panas seperti perempuan dan lelaki sebagimana cerita sdr asnahfnd di atas.

    Inilah antara kesudahan usaha yang bertentangan dengan Islam. Kepada Azizan, bertaubatlah jika tidak insya-Allah masa hadapan sdr adalah lebih gelap dan panas. Ingatlah bahawa tahi mengundang lalat dan bacalah artikel bertajuk "tahi dan bunga" di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/243

    Semoga kisah cebisan kehidupan Azizan Osman ini menjadi iktibar kepada kita semua.

    Emjay

    ReplyDelete
  87. setau saya nabi pernah bersabda tuntutlah ilmu sehingga ke negeri china.tak logik la kalau nabi suruh belajar fekah,tajwid ataupun tafsirkan?apa bukti saudara nak kata azizan bercerai kerana mendapat rezeki dari jalan menyesatkan orang ramai?maybe dia ada masalah lain kot.jangan buruk sangka.kalau seorang muslim didapati bersalah kerana mencuri,adakah semua orang islam pencuri?saudara berhukum berdasarkan artikel saudara bertajuk tahi dan bunga.bunga mengundang rama-rama dan tahi mengundang lalat.kenapa tak sebut tahi memberi peluang kepada pekerja indah water.
    mohon maaf kepada pekerja indah water.tersilap memberi maaf lebih baik dari tersilap menghukum. dari artikel2 saudara,saudara hanya menghukum berasaskan kepada fakta-fakta laman2 web yang saudara dapat di internet.tu la orang tua2 cakap,belajar tanpa guru ibarat belajar dengan syaitan.pada pandangan saya saudara mengambil pendekatan populis dan bukannya ilmiah.sedikit sebanyak saudara dan asnahfnd berhujah dengan karakter azizan.kalau seorang ustaz di buktikan telah merogol seorang gadis,adakah semua orang islam perogol?kalau pendek akal dan fikiran,permata berlian pun di sangka kaca.

    ReplyDelete
  88. Sdr wankhairul

    Dari reply sdr yang lalu, sdr menyokong penggunaan kuasa minda aura chakra reiki qigong. Kini sdr nak menjadi hulubalang pula kepada amalan sesat numerologi pula. Sdr ini macam TAHI yang mengidamkan lalat dan langau.

    Apa kata selepas ini sdr berguru ilmu numerologi dari tok guru Azizan ini iaitu orang kafir Kanada bernama T Harve Eker di Singapura. Amalkanlah dan buat program sebagaimana si Azizan ini. Selepas itu belajarlah kalau boleh sampai peringkat MASTER ilmu reiki, qigong, kuasa Minda, aura, chakra dan kalau boleh mencapai tahap seperti Master Rizal Anugerah agung. Barulah boleh makan api dan kaca.

    Selepas 3 tahun kemudian berikanlah laporan sdr di Laman Emjay tentang "RAHMAT-RAHMAT" yang sdr perolehi dari amalan-amalan yang sdr pertahankan ini. Belajarlah jangan tak belajar ilmu-ilmu ini.

    Emjay

    ReplyDelete
  89. saudara emjay,

    boleh bagi penjelasan kenyataan saudara :

    'Dari reply sdr yang lalu, sdr menyokong penggunaan kuasa minda aura chakra reiki qigong. Kini sdr nak menjadi hulubalang pula kepada amalan sesat numerologi pula. Sdr ini macam TAHI yang mengidamkan lalat dan langau.'

    1)bile mase plak saya kata saya sokong penggunaan kuasa minda aura chakra reiki qigong.?
    2)kebenaran ditegakkan dengan hujah.apakah hujah saudara nak kata saya ni tahi yang mengidamkan lalat dan langau?sebusuk-busuk tahi dijadikan baja untuk bunga.

    3)tuntutlah ilmu sehingga ke negeri china.barangkali untuk belajar ilmu horoskop cina kot.

    nasihat saya untuk saudara,cukuplah memfitnah ye......

    ReplyDelete
  90. eh wankhairul, lupakah sdr pernah menulis menyokong penggunaan kuasa minda dan yang sewaktu dengannya sebagaimana berikut di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/152 :

    ~~~~~~~~~~~~~~~
    wankhairul
    delete reply
    wankhairul wrote on Oct 21, edited on Oct 21

    apa yang kita tak tahu jangan kata salah.belajar dulu baru faham.jangan terus menghukum.kalau nak jadi mujtahid pun,ada 30 syarat,salah satu nya menghafal sekurang-kurangnya 400,000 hadis.apa hak saudara emjay nak kata kuasa minda,aura dsbnyai salah?
    ~~~~~~~~~~~~~~~

    Di dalam thread ini pula melalui reply sdr pada 30 Okt lalu di atas anda menyokong Azizan. Ini bermaksud anda menyokong amalan ilmu sesat Numerologi sebagaimana diamalkan Azizan!!!

    Satu perkara lagi, boleh tak sdr jangan tulis hadis "tuntutlah ilmu sehingga ke negeri china" kerana kerana tiada kenyataan tersebut di dalam mana-mana hadis sahih Nabi Muhamad SAW. Janganlah memanjagkan perkara yang tidak betul. (Rujuklah http://rosyidi.com/tuntutlah-ilmu-ke-cina-bukan-sabda-rasulullah/ untuk keterangan lanjut)

    Nasihat saya untuk saudara, elakkan diri dari menjadi hulubalang bagi perkara mungkar!!!!!

    Emjay

    ReplyDelete
  91. terima kasih kerana sudi meluangkan masa untuk memberitahu saya mengenai hadis tersebut.
    saya tanya aper dalil saudara untuk mengatakan kuasa minda tu salah?saya tidak pernah mengikuti mana-mana kursus kuasa minda pun.tak silap saya,yang dimaksudkan dengan kuasa minda ialah kita membuat matlamat,buat perancangan, dan laksanakan.matlamat,perancangan, dan perlaksanaan biarlah realistik,boleh diukur,fokus pada proses bukan hasil, dan lebih kepada motivasi mencapai kejayaan.perkataan motivasi berasal drp perkataan 'motivation' iaitu motive to action atau dalam bahasa melayunya sebab untuk bertindak .adakah ni salah?untuk lebih fokus sentiasa berfikiran positif,maksudnya positif dengan pengetahuan.contohnya-saudara letih bekerja pada hari ini,jika saudara fokus pada keletihan saudara,saudara akan betul-betul letih sebaliknya jika saudara fokus pada proses kerja yang telah di buat saudara,saudara tak terfikir pasal letih pun.
    ini hujah saya.
    satu lagi,saya tanya mane tulisan saya yang menyokong penggunaan kuasa minda aura chakra reiki qigong?kuasa minda,aura,chakra,reiki dan qigong adalah perkara2 yang berbeza pada pengetahuan saya.mohon maaf jika tersilap.

    mane kenyataan saya yang menyokong azizan?apabila sampai satu berita pada kamu,check dulu bagi habis.jangan terus percaya.mane tau boleh jadi fitnah.bagi saya,apa yang kita x tahu jangan kata salah.numerology bagaikan guide atau pun panduan.x salah kalau x nak ikut pun.umpama sistem gps dalam kereta.

    yang jahil lagi hina,

    wkk

    ReplyDelete
  92. July 6, 1956 ialah hari lahir saudara.ikut chart characterictic by number oleh saudara,saudara ni no. 7 iaitu bersifat mysticism, psychic, magic.macam betul je......cuba refer balik diri saudara melalui tulisan2 saudara di laman web multiply ni.majoritinya mengenai perkara-perkara ghaib.perasan x?






    ReplyDelete
  93. Salam..mari kte gunakan ruang ini sambil2 mencari petunjuk dan mengeratkan ikatan persaudaraan.

    ReplyDelete
  94. insyallah lepas ni sy tidak mahu lg mlihat mane2 horoskop..biarlah Allah yg menentukan. Hidupku, matiku..semata2 mencari keredhaanNya.

    ReplyDelete
  95. Sy pnh dgr jga tntg ilmu cakra..warna..mcm2..tp sy rasa mengelirukan..pada saya kuasa yg besar hanya ada pada Allah semata.. Unsur2 warna pd apa2 dibentuk sedemikian rupa mbawa erti kebesaran Allah. Ia untuk dikaji, difahami..lalu meningkatkan keyakinan kita tntg kebesaran Allah yang tiada bandingnya..

    Yg dangkal ilmu

    ReplyDelete
  96. salam... di sini saya ingin memperbetulkan tarikh lahir yang dibuat oleh dr fadzillah khamsah bukan berdasarkan tilik nasib tetapi berdasarkan kajian dr fadzillah khamsah selama 25 tahun dan satu lagi perkara tarikh lahir yang dibuat hanya sebagai panduan bukan untuk meramal nasib.harap maklum

    ReplyDelete
  97. Assalamualaikum wbh

    Panduan yang dihasilkanya adalah sama sebiji dengan panduan pada horoskop atau numerology. Jadi hukumnya pun sama sebiji dengan horoskop dan numerology.

    Bomoh horoskop dan numerology pun boleh kata bahawa amalan mereka pun adalah berdasarkan pengalaman selama 500 tahun!!!

    Emjay

    ReplyDelete
  98. Assalamualaikum saudara Emjay

    Saya baru mengikuti web ini dan ia amat menarik. Teruskan perjuangan saudara.
    Numerology dan horoskop adalah kajian manusia. Adakah kajian manusia boleh dijadikan panduan?. Manusia hatinya lemah, kadang-kadang panduan ini dijadikan pegangan sehingga merosakan akidah.

    Nasihat saya yang kurang ilmu ni kepada saudara-saudara se-muslim, apa-apa ilmu yang dipelajari. analisa dulu jangan diterima bulat-bulat untuk di jadikan panduan. Rujuk ilmuan sebelum membuat kesimpulan sendiri.
    Islam adalah universe dan untuk semua.

    Saudara Emjay, u pernah dengar pasal kitab "Mujarrobat" pengarangnya Madinatul Asroor. Kitab ni banyak menggunakan tangkal-tangkat ayat quran dan juga menggunakan nombor sebagai tilikan. Apa pendapat Emjay pasal kitab ini?.

    Terima Kasih atas panduan saudara

    Khalifah

    ReplyDelete
  99. Waalaikumussalam wbh

    Alhamdulillah segala pujian hanya untuk Allah SWT.

    Tentang kitab mujarrobat sesat tu, saya telah menulis dua artikel mengenai kesesatannya di :

    http://emjayjb.multiply.com/journal/item/67 dan
    http://emjayjb.multiply.com/journal/item/81 .

    Emjay

    ReplyDelete
  100. salam...
    emm kesian saya lihat orang macam awk ni...sungguh rendahnya ilmu manusia, seperti setitik air dilaut, itu yang sememangnya tepat ALLAH S.W.T katakan...
    ape hukum mgunakan dalil Nya..tnpa pemahaman...menebarkan fahamanNya tanpa penerangan....mcuba mperluas agamaNya tnpa pegangan...bedosa besar tu...mengucaplah....saudara, sebiji mata yang Dia kurniakan pada kita...xde harganye...kalau kita xfhm dan xmendalami fungsi mata...adakah kita benar2...mgetahuinya...baik dan buruk mata itu..ape natijahnya...ape specialnya.......xkan...jadi kaji secara bdepan..seperti anak jantan..jagn ckp blakang...
    seperti seminar tarikh lahir 2...pnah saudara pergi...myaksikan sendiri...mdalaminya...em...xpnahkan...la...
    jadi knape tiba2 mahu pancung saudara kita yang sesama agama...tanpa myiasat dgn terperinci dulu....meraka disana memperjuangkan nasib bangsa kita...yang xkenal diri..xkenal agama...xkenal Tuhannya...ada yang gagal bisnes...gagal dalam hidup...dan menyalahkan takdir...bedosakn.tpi dorang ni..yang mperjuangkan...terpekik terlolong di seminar utk mgatakan..betapa istimewanya kita di cipta oleh ALLAH S.W.T...hanya dengan nombor..ALLAH dh tunjuk btapa hebatnya Dia...dan betapa kecilnya kita..betapa manusia jgn pnah putus asa..mereka beri ilmu..dan.pgetahuan...saudara. plak..hanya tahu mwujudkan kebencian dikalangan org kita terhadap mereka...bdosa tu....disaat bangsa dan ugama lain sedang bjuang...kita...bkn kita...saudara la....duduk dpan pc. dan menulis dalam blog tntg keburukan org lain tnpa myiasat..dayus...org kita...bkn kita la...saudara lah...
    saudara2...bkopiah...nme plak rock..knape pakai kopiah eh...xpakai dosa ke...ALLAh benci ke...ayah saya org korporat, pakai suit mse solat...salah ke...emm.. tin kosong saudara ni....ketuk sikit...bunyi satu jaybee leh dgr...
    tpi dasyat kopiah awk 2...sambil pakai kopiah..boleh bgosip plak...ape dr.azizan cerai...pergh doctor 2...awk ape ade....nk cerai...dia pye hal la...kan takdir ALLAH...kawin..cerai..hidup mati...ALLAH pye...leh tahan bzbody jgk sedara ni..msti ske tgk melodi.
    saudara kalau boleh pilih antara...bahgia di dunia dan akhirat..knape nak pilih derita di dunia dan bahgia di akhirat...xke bodoh mcm 2..tolol nmenye.kalau boleh pilih buat benda baik untuk blog...knape pilih benda buruk...same lh tolol...dalam blog ni dh brape name saudara aibkan...malukan...tanpa bsemuka dan berbincang dgn org tersebut...tpalit kehitaman di wajah saudara...Nabi pun (bselawat lh keatasnya) xkan jatuhkan hukuman tanpa myiasat ksalahan org tersebut dahulu...baginda yang mulia akan myelidik...saksi dan lokasi...saudara...plak emm...macam 2 je...xde nk majunya.
    saudara,
    adalah satu kesalahan dalam diri manusia...apabila dia mula berkata "AKU TAHU SEMUA".dari situ timbulnya riak..
    dia patut ckp 'AKU XTAHU SEMUA"..aku harus belajar lagi dan lagi dan iktifar serta iktibar.
    cbe saudara cari kesalahn saudara..saudara xkan jumpa...kerana saudara sje yang betul..org lain yang salah...dari kwn2 saudara..keluarga...masyarakat...saudara sje yang betul...saudara keras hati...org mcm saudara ni mmg xramai kawan..krana sikap anda yg terlalu berhati2...dan bangga diri..percayalah ckp sye..
    lain kali...jgn selalu myalah....tgk kesalahan sendiri dulu....
    saudara layak duduk digua...takala org lain sudah sampai kebulan...dan melihat kejaiban ALLAH S.W.T...
    saudara ttp mmandang dinding rumah.
    banyak lagi yang saya nk sampaikan...tapi takut telinga saudara panas pula...biasa lah org mcm saudara ni...xsuka dikritik dan xdpt trima kritikan dari orang lain...yang saudara tahu...dan suka...hanya mengkrtitik org lain secara emosi tanpa btunjangkan akal dan dasar sebenar...itu dah diri saudara yang sebenar.
    pergi la seminar tarikh lahir 2...smoga saudara dapat mgenal diri saudara...huh dh tkena muka sendiri kan.
    saya tahu tulisan saya ini bakal di delete oleh saudara...biasa lh org panas hati...

    BASUH DIRI...BASUH HATI...BASUH AKAL...BASUHLAH EMOSI...

    ALAM INI MELIMPAH RUAH TNPA KKURANGN, YANG ADA KEKU

    ReplyDelete
  101. Bagi sdr zekzaera,

    Bagi sdr, semua yang dalam Islam tu salah belaka!! Mungkin yang betul adalah sdr sahaja. Itulah sebabnya sdr tak tutup aurat pun, macam TOYOL. Mungkin tak menutup kepala macam sdr tu adalah yang wajar sekali???

    Saya bukan orang yang mengharapkan pujian melalui tulisan saya di Laman Emjay. Namun saya mengucap syukur alhamdulillah kira-kira 6 bulan selepas saya publish artikel di atas, seorang yang banyak ilmu agamanya iaitu sdr Zaharudin Abdul Rahman juga telah menulis artikel yang hampir sama bertajuk "Analisa Tarikh Lahir Tahu Masadepan" yang boleh diakses melalui http://www.zaharuddin.net/content/view/905/95/ .

    Biarlah sdr zekzaera berkepala macam toyol dan menjadi penyokong Azizan. Asalkan kita semua tidak terpedaya dengan si zekzaera dan azizan. Hanya lalat yang mengidamkan tahi.

    Emjay

    ReplyDelete
  102. ITU SESAT INI SESAT SANA SESAT SINI SESAT..PENING-PENING. YG MANA BOLEH TERIMA AKAL BERSANDARKAN AL QURAN DAN HADITH IKUTLA. YG MANA NABI BUAT TU IKUTLA..YG MANA NABI TAK BUAT TAPI MEMBERI BANYAK MANFAAT DAN TAK MELANGGAR AL QURAN DAN HADITH DAN IJMAK ULAMAK IKUTLA..
    INI BUKAN TEMPAT NAK CAKAP FAHAMAN AGAMA SAPER SALAH SAPER BETUL. NK KEFAHAMAN YG LEBIH DALAM PASAL ISLAM MAKA BERGURU LAH BACA KITAB LA BACA AL QURAN DAN HADITH LA..JGN AMBIL BULAT-BULAT. JGN TAKLID JGN JUMUD.
    ISLAM ITU AGAMA YG INDAH..ISLAM ITU AGAMA YG SUCI..

    ReplyDelete
  103. Alhamdulillah akhirnya Allah swt telah memberi jalan yg lurus kepada saya sekeluarga untuk diamalkan dan menjadi mukmin yang sebenar benarnya dengan menemukan di laman emjay yang bermanfaat.terima kasih atas dakwah yang diberikan dan semoga perjuangan sdr emjay terus mendapat rahmat dari yang Maha Pencipta.kalau boleh saya hendak berhubung dengan sdr emjay secara terus untuk mendalami ilmu Allah swt yg sebenar2nya.bagaimana caranya?dan harap sdr emjay boleh terus mendeletekan komen2 yang boleh memecah belahkan umat Islam.sakit hati nak membacanya kerana tidak berlandaskan ilmu dan hujah yang bernas.

    azie kl

    ReplyDelete
  104. Assalamualaikum wbh

    Sdr adie, hujung minggu yang lepas, satu pasangan suami isteri alhamdulillah telah datang belajar di rumah saya di Johor bahru. Dapatlah mereka belajar petang sabtu, malam hari sabtu dan pagi ahad.

    Jemputlah sdr datang. Saya sudah berikan alamat dan no tel saya melalui PM Multiply. Sila semak Pm Multiply sdr.

    Emjay

    ReplyDelete
  105. Sebenarnya org yg highly self-motivated tak akan gi motivasi2 camni...
    org2 lemah takde common sense je sanggup bayo rm50 .....
    setakat motivasi mcm ni...berlambak free...kat internet,tv, radio..siap boleh record lagi...aparaa!!!
    lebih baik RM50 tu wat sedekah anak yatim ke apa...bagi kat mak wat belanja dapur ke....
    dpt pahala berganda-ganda

    ReplyDelete
  106. Betul sangatlah tu kakiterjah

    Emjay

    ReplyDelete
  107. aku ada citer ni emjay..ada ahli keluarga aku yg pegi kursus ni sampai taksub pasal ilmu tarikh lahir ni...
    pelik aku...kata dah berubah sikap..bila aku tegur..maki aku balik...nampak sgt sikap dia tak berubah pun
    aku ada gak baca yg benda2 ni syirik pastu ada plak ustad ckp..'Allah memaafkan dosa2 org islam selain syirik'...haaaa..sapa2 yg baca ni...harap2 korang fikirlah sblm gi program2 yang meragukan ni...

    ReplyDelete
  108. Ahli keluarga kakiterjah yang pergi kursus tu perasan dirinya sudah semakin baik tetapi sebenarnya semakin hancus kerana berkawan dengan iblis..

    Semoga kita semua dijauhi Allah SWT dari perbuatan syirik dan dimatikan dalam iman.

    Emjay

    ReplyDelete
  109. haa aku dah dpt potongan ayat Quran tu..

    “Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik dan
    Dia mengampuni segala dosa yang selain dari (syirik) itu
    bagi siapa yang dikehendaki-Nya. Barangsiapa yang mempersekutukan Allah
    maka sungguh ia telah berbuat dosa yang besar.”

    (QS. An Nisa’: 48)

    terima kasih pd saudara Emjay yg buat website ni..semoga bertambah-tambah pahala

    ReplyDelete
  110. harap emjay dapat menjawab...

    saya buat bisness dengan tarikh lahir..
    ianya sebagai periuk nasi saya...
    saya tidak mempunyai sebarang kelulusan...
    bolehkah saya meneruskan bisness saya ni???

    ReplyDelete
  111. Di tempat saya kerja dahulu ada satu hamba Allah kerjanya menguruskan jantan dan betina dalam negeri atau luar negeri untuk habuan bossnya. Hamba Allah ini memang dibawa masuk ke tempat kerja hanya untuk kerja laknat itu. Arwah guru saya berkata kepada hamba Allah ini "bumi Allah ini luas, carilah rezeki ditempat lain"

    Kepada sdr kayupanas, insyaAllah sekiranya sdr lihat balasan Allah SWT kepada anak dan isteri sdr, sepatutnya sdr sudah lama berhenti dari pekerjaan ini. Bertaubatlah dan sesungguhnya bumi Allah ini luas, carilah rezeki yang halal hatta masuk hutan, memotong kayu lalu menjualkannya.

    Semoga Allah memberikan kekuatan kepada sdr untuk mengubah haluan hidup kepada jalan yang diredhai Allah SWT.

    Emjay

    ReplyDelete
  112. assalamualaikum

    facebook "Dr" azizan ni mengatakan bahawa die graduan Gordon University Florida (http://www.gordonu.org/English/home.htm), daripada degree sehingga PhD. sila periksa website tersebut. komen saya; website tu nampak macam website university yang normal, TETAPI...cube cari sejarah university tu, cube cari gambar2 kampus atau bangunan2 university tu, cube cari publications, cube cari publications, etc.. banyak sangat kekurangan, macam serba tak lengkap pulak university ni. cube bandingkan dengan website2 ni: http://www.cam.ac.uk/ (university of cambridge) dan http://www.yale.edu/ (yale university).

    sekian :)

    ReplyDelete
  113. assalamuailaikum..sy salah seorg peserta dr azizan,baru2 ini.first time sy dgr ceramah pada ahad lepas..kehadiran sy disini utk memberitahu pengalaman sy disana..pada mulanya ceramah, sy amt teruja dgn dr azizan..tp lambat laun..sy sedari dr azizan smakin riak dalam hujahnya..sy kurang pasti apa yg beliau ingin smpaikan..ttp beliau mgajar utk mnjadi kaya n potensi diri...mgkin sy negative bg kwn2 sy...tapi sbg seorg islam sy rasa sy tersalah jalan utk hadir ke ceramah itu...dlm ceramah beliau mgtakan jgn berdoa utk bersederhana ttp berdoa utk kaya.jgn mgtakan utk bersederhana tp katakan utk kaya....statement ini amat mgelirukan sy...sy amat confius..dlm ceramah itu sy dapat lihat betapa glernya org kita memikirkan wang..berlari lari tidak mengenal umur utk mendapatkan tmpat duduk.sy amat sedih dgn suasana sbegini..dr azizan juga begitu riak dgn kata2nya..tidak abis nk promosi kereta porshe dier..malah membuat statement jika kita kaya tapi tdk membeli kereta mahal maka jatuh la hukum haram bg pendapatnya...kaya2 kaya kaya..ayat kaya tidak lekang dr mulutnya..dgn pngjaran diberi dapat sy tafsirkan...beliau mgajar kita utk jd kaya..tetapi mgajar kita utk menjadi riak..malah beliau juga mgajar cr utk mdapatkan permintaaan dgn mudah dgn klik pada jari..mgkin sy xfaham metafizik yg diajar..atau mgkin sy terlampau negatif..tetapi percayala doa dlm smbyg adalah tunjang segala permintaan kita pada Allah..doa anda dan kepercayaan kita tiada kene mengena dgn petikan jari..kerana doa dan iman kita berkait rapat dgn smbyg kita..jika terslah tafsiarn pada manusia lain maka dgn mggunakan petikan jari shj mereka beranggapan matlamat mereka akn tercapai dgn mudah..malah smpai suatu masa nnt doa didlm ibadah kita akan berkurangan dan doa dan petikan jari diterajui..fikir fikirkan la..duit bkn sgalanya..kerana duit kita lupa asal usul kita, kerana duit kita sntiasa berkelahi, kerana duit tanah kita dijula sna sini...bkn org melayu mundur..ttp sifat kita yg tamak dan tidak bersyukur meyebabkan kita ,tanah, aqidah dan sgalanya di perjualkan..kita kaya dan berjaya? tapi kita lupa asal usul kita..nabi muhammad tidak pernah memikirkan kaya..mlah hidup bersederhana amalan yg terpuji..kerana itu membimbing kita menjaga aqidah kita...jgn kita menghambakan diri pda duit semata mata kelak hilang la sifat kemanusiaan kita..

    ReplyDelete
  114. Semoga Allah selamatkan sdrku islamku83 dari perbuatan salah di sisi Islam.

    Emjay

    ReplyDelete
  115. Salam, saya ada mengikuti perbincangan saudara emjay, dan saya ada beberapa perkara untuk komen.

    1. Seperti saudara juga, saya juga seorang yang selalu mengeluarkan teori-teori berasas kan akal saya, pengalaman hidup dan juga pemerhatian kepada alam. Dan saya akan cross reference kesemua teori saya itu berlandaskan ilmu agama dan juga ilmu sains untuk membuktikan kesahihannya. Walaubagaimanapun, teori-teori yang saya fikirkan sendiri itu hanya lah teori, saya masih memberi peluang untuk pembahasan untuk mengukuhkan lagi atau menolak terus teori saya itu. Kalau nak dibandingkan dengan saudara emjay, maaf saya terpaksa katakan yang saudara sudah terlebih yakin dengan pendapat saudara sendiri sampai saya dapat rasakan yang saudara menjadi taksub dengan pujian yang diberikan kepada komen saudara.

    2. Saya tidak kata yang teori-teori saudara itu salah, cuma bagi saya cara penyampaian teori-teori saudara itu sudah salah. Saudara banyak menggunakan perkataan yang negatif atau berbaur negatif (ie. laknat, jantan betina etc) dan bagi saya itu adalah cara yang bias untuk berdakwah. Kita semasa nak menyampaikan idea-idea kita sepatutnya menggunakan cara yang lebih lembut untuk memberi nasihat kepada orang lain. Saya terpaksa kata yang stail saudara inilah yang menyebabkan terlampau ramai orang yang komen memaki-hamun kepada saudara. Sekali lagi saya terpaksa meminta maaf, bagi saya cara yang saudara gunakan untuk membalas komen-komen yang negatif itu menampakkan yang saudara ini hipokrit. Sebab itulah, setiap kali saudara cuba membalas komen-komen negatif itu, pengkomen-pengkomen itu menjadi marah dan terasa untuk membalas komen saudara dengan maki hamun.

    3. Pada pendapat saya tidak salah langsung untuk belajar ilmu numerology, akupunktur, feng shui etc. BIla kita belajar itu tidak bermaksud untuk kita mengikut apa yang kita belajar itu. Contohnya seperti belajar Bible, apa fatwa yang saudara akan keluarkan untuk orang yang mahu belajar Bible? Bagi pendapat saya, tidak salah untuk sesiapa Islam untuk memahami Bible, kerana dari situlah kita dapat faham cara pemikiran Kristian, dan bila kita sudah paham apa yang penganut Kristian sedang berfikir, maka lebih senang lagi lah untuk membidas mereka sekiranya satu hari nanti terdapat perdebatan di antara orang Kristian dan Islam. Ini adalah pendapat saya, dan pendapat saudara sudah pastinya adalah berbeza. Tapi ini tak bermakna pendapat saudara itu sendiri adalah salah. Berbalik kepada isu numerology, astrology, saya sendiri merasakan syirik untuk mempercayai ramalan-ramalan itu. Tapi bagi saya, tidak salah untuk orang Islam mengkaji numerology etc kerana ilmu Allah adalah seluas-luas alam ciptaan-Nya. Tidak salah langsung untuk sesiapa mengkaji kebenaran numerology etc itu.

    4. Bagi pendapat saya juga, adalah amat salah untuk seseorang menyerang peribadi orang lain, lebih-lebih lagi jika serangan itu dibuat bukan dihadapan orang itu sendiri. Saya amat tidak bersetuju dengan cara saudara menyerang Dr Fadzillah Kamsah, Dr Azizan etc. Mungkin cara mereka itu memang salah, tapi bagi saya saudara hanya mengkritik cara orang lain tanpa memberikan jalan penyelesaian baru. Bagi saya, seburuk-buruk manusia adalah mereka yang berusaha keras untuk membuktikan orang lain itu salah, tanpa mengesyorkan jalan baru yang lebih bermanfaat. Memang saudara ada mengesyorkan untuk kembali ke jalan Allah, tapi adakah saudara ada memberi guidance atau tunjuk ajar step-by-step yang lebih Islamic untuk mengalahkan taktik-taktik motivasi yang disarankan oleh Dr Fadzillah Kamsah atau Dr Azizan?

    5. Kepada semua yang anti Dr Azizan yang mengatakan dia sudah menjadi riak, mungkin itu adalah satu perkara benar yang saya tidak akan cuba untuk pertikaikan. Tapi cuba ingat, zaman sekarang ekonomi dikawal oleh orang Yahudi. Sesiapa yang mengawal ekonomi dunia, dialah juga yang mengawal dunia ini. Konsep kesederhanaan sebenarnya adalah benda yang subjektif. Kalaulah semua orang Islam berfikir hidup sederhana, bukan sahaja Yahudi tapi bangsa-bangsa lain juga akan dapat

    ReplyDelete
  116. Assalamualaikum Tuan dan salam hormat kepada saudara/i Islamku sekalian,

    DEWASA ini umat Islam-Melayu Malaysia, nampaknya sudah semakin taksub dengan hal-hal 'ghaib' yang tidak jelas hukum-hakamnya. Jika difikirkan secara logik akal, bukankah perkara yang tidak jelas itu perlu ditolak?

    AGAMA Islam sudah memberi peraturan jelas tentang perkara halal dan haram. Misalnya, jika kita mahu makan dan minum di sebuah kedai tetapi dalam hati kita berasa was-was tentang halalnya dan kebersihannya, maka kita diperintahkan agar tidak menjamu selera di situ.

    BAGAIMANA pula dengan 'rahsia' tarikh lahir, bulan kelahiran, nama? APA kisahnya tentang 'sains' metafizik?

    Di sini, ingin saya kongsi beberapa pendapat, sekadar untuk mengajak umat Islam-Melayu kita berfikir...


    TENTANG 'SAINS' METAFIZIK

    “A metaphysical statement usually implies an idea about the world or about the universe, which may be reasonable but is ultimately not empirically testable.”

    [Terjemahan] Pendapat berdasarkan metafizik (misalnya ‘kenali diri dari tarikh lahir’) mungkin kelihatan seperti boleh diterima, TETAPI ia tidak pula dapat diuji dan disahkan.

    Dalam erti kata lain, ia TIDAK logik kerana ia BUKAN sains. Ia BOLEH memperdayakan orang lain. Ia MUNGKIN memperbodohkan mereka yang percaya kepada hal sebegini dan yang SANGGUP membuang duit dengan mendengar perkara sebegini dengan alasan untuk ‘memajukan diri’.

    Adalah menjadi kerugian yang amat besar kepada kaum dan agama kita kalau kita amat mudah disesatkan oleh mereka yang membuat dalil rekaan sendiri berdasarkan ‘bukti’, ‘fakta’ atau ‘kajian’ yang tidak jelas – yang kononnya berdasarkan ‘sains’!

    Sesungguhnya, agama melarang kita memikirkan perkara yang tidak perlu difikir. Agama mendidik kita supaya mencari ilmu berdasarkan akal, fikiran yang logik dan pengetahuan yang berguna. Adakah ‘rahsia’ tarikh/bulan lahir atau nama itu berdasarkan akal, fikiran yang logik dan pengetahuan yang berguna? TENTU SEKALI TIDAK!


    CIRI PERSONALITI MANUSIA BUKAN METAFIZIK!

    Ada di antara kita yang mungkin masih keliru dengan pembohongan ‘rahsia’ tarikh/bulan/nama dengan penilaian psikologi personaliti. Izinkan saya berkongsi sedikit yang saya tahu:

    PERTAMA: Penilaian personaliti (dipanggil ‘psikometri’), adalah ujian kecenderungan seseorang. Misalnya, seorang yang pemalu, yang yakin, yang mudah bergaul, dan lain-lain.

    KEDUA: Ujian sebegini diberi markah berdasarkan statistik, yakni membuat perbandingan diri seseorang dengan sekumpulan manusia lain yang besar bilangannya.

    KETIGA: Ujian-ujian psikologi personaliti juga hanya mampu menunjukkan beberapa ciri utama personaliti tetapi tidak kesemuanya!

    SOALAN saya:

    SATU: Adakah personaliti manusia merangkumi ‘rahsia’ tarikh/bulan/nama?

    DUA: Dapatkah ‘rahsia’ tarikh/bulan/nama diuji dan dibuktikan secara ilmiah?

    TIGA: Secara logik, adakah kita diperbodohkan oleh ‘rahsia’ tarikh/bulan/nama?


    RUMUSAN...

    NIAT saya tidaklah untuk menjatuhkan maruah sesiapa. Tidak dapat kita sangkal ada penceramah motivasi memberi ilmu yang bermanfaat. Akan tetapi dalam hal ‘rahsia’ tarikh lahir, bulan kelahiran atau nama serta perkara ‘metafizik’ lain – kesemuanya tidak jelas, tidak logik dan boleh membawa kepada kebatilan (perihal tidak benar, perkara yang berlawanan dengan kebenaran).


    APA KATA TOKOH AGAMA LAIN?

    Sedikit INFORMASI untuk mereka yang beragama Islam dan PERCAYA atau sekadar SUKA-SUKA berminat dengan ‘rahsia’ tarikh/bulan/nama dan khurafat metafizik yang lain. Kata tokoh akademik dan mantan Mufti Besar Perlis:

    “Dalam masyarakat yang menghadapi berbagai tekanan hidup [...]ramai yang akan cuba mencari ‘keajaiban’ untuk merentasi semua itu. Jika tidak dengan iman, maka sihir, merenung nasib dan berbagai khurafat akan timbul dan mengambil tempat. Akan ada sahaja pihak yang mengambil kesempatan daripada keadaan yang sepert

    ReplyDelete
  117. kepada kteori

    ko ni kata emjay terlebih yakin, taksub dgn pujian & hipokrit...
    ko sedar tak...ko dah berburuk sangka dgn org? ko suruh dia ckp dgn bahasa yg baik...
    tp ko sendiri ckp benda buruk pasal dia...ko ni lah golongan org ug ckp tak serup bikin...ko ni yg hipokrit
    aku tak rasa emjay hipokrit...dia tulis bg public baca...sesiapa boleh baca..
    kalau azizan osman nak baca...bila2 masa boleh baca ulang2..
    kalau emjay taksub dgn pujian...dah lama dia delete komen2 negatif org pd dia..
    semua ilmu boleh dipelajari..tp kalau dah tahu benda tu salah...kenapa nak tahu lebih lanjut?
    mcm ko dah tahu babi tu haram....ko nk mkn ke? jgn laaa buang masa pd benda tak berfaedah
    kalau seseorg tu salah..pastu kita maafkan je...tak payahlah ada polis, tentera, hakim dgn peguam...salah ttp salah...haram ttp haram
    Islam pun ada undang2 syariah..

    ko kata sederhana tu subjektif??? kita ni hidup ada acuan...sedikit, sederhana, byk etc
    kalau ko rasa 1 kilo gula tu sederhana...haa ko minumlah air sirap dgn 1 kilo gula besok

    akhir kata...dalami ilmu agama...and belajar laa ekonomi..manusia tu ada baik dan buruknya...
    dunia ni sementara

    ReplyDelete
  118. Waalaikumussalam wbh

    Alhamdulillah dan terima kasih.

    Emjay

    ReplyDelete
  119. Alhamdulillah terima kasih kakiterjah atas komen sdr terhadap kteori.

    Tulisan kteori telah saya delete kerana tidak menguntungkan sama sekali malahan merugikan semata-mata.

    Emjay

    ReplyDelete
  120. Al-hamdulillah, akhirnya bertemu juga dengan laman web berfaedah ini. Sekurang-kurangnya segala kekeliruan berhubung banyak hal dalam soal pokok akidah dapat dijawab dengan adanya laman web ini.

    Saudara emjay mempunyai matlamat yang sebenar dalam memperjuangkan ajaran Islam yang sebenar tanpa mencampur-adukkan adat, pendapat sendiri ataupun nafsu. Amat sedih sekali komen-komen yang diterima, terutama yang buruk jelas melambangkan peribadi pengirim komen tersebut.

    Dari zaman Nabi Adam lagi, iblis dah berjanji dengan Allah bahawasanya iblis akan menyesatkan keturunan Nabi Adam iaitu manusia, berdasarkan titik-tolak itu, terlalu banyak penyelewangan telah dilakukan oleh golongan yang telah dipesongkan oleh iblis yang dilaknat Allah ini.

    Berbalik di zaman sekarang, pengaruh iblis yang dilaknat Allah juga disalurkan oleh jin-jin telah banyak mempengaruhi kehidupan umat Islam di Malaysia ataupun di dunia amnya. Begitu juga ilmu yang telah dicipta oleh golongan yang terpesong ini terutama yang dimulai oleh kaum Yahudi banyak mempengaruhi kehidupan seharian kita masa kini. Sistem kewangan barat yang begitu diagungkan dimulai oleh Yahudi.

    Saya akui perjuangan emjay menghadapi banyak halangan, terutama bagi mereka yang telah diperdaya oleh iblis dan jin-jin. Ketahuilah perkara-perkara yang ghaib hanya diketahui oleh Allah jua kecuali para nabi yang diberitahu sendiri oleh malaikat Jibril sendiri atas keizinan Allah. Bagaimana, ustaz-ustaz yang berpendidikan tinggi mampu mengetahui hal-hal yang ghaib?

    Atas pengalaman saya sendiri, saya telah mengalami situasi mengalami penyakit misteri, saya telah puas berjumpa doktor ataupun ustaz-ustaz bagi mencari ubat penawar, ditakdirkan saya tidak sembuh juga.
    Alhamdulillah, atas kesedaran saya, pada tahun lepas, saya telah memulakan solat hajat pada setiap malam selama hampir 4 bulan dan akhirnya alhamdulillah, saya mulai sembuh.

    Pokok pangkalnya dalam kita mencari arah kehidupan, ialah banyakkan solat dan doa dalam kita mendekatkan diri kita dengan matlamat asal kita hidup di dunia ini, iaitu mencari keredhaan Allah dalam kita meneruskan perjalanan hidup yang panjang menempuh alam dunia, seterusnya alam barzah dan alam akhirat.

    waallahu'alam...

    kfirdaus

    ReplyDelete
  121. Assalamualaikum En Kamal,

    "Emjay mempunyai matlamat yang sebenar dalam memperjuangkan ajaran Islam yang sebenar tanpa mencampur-adukkan adat, pendapat sendiri ataupun nafsu. Amat sedih sekali komen-komen yang diterima, terutama yang buruk jelas melambangkan peribadi pengirim komen tersebut."


    Dari pengamatan saya sendiri, kumpulan yang percaya (terpedaya?) dengan hal-hal merapu ini AMAT taksub, saya berkongsi e-mel saya dengan seorang kenalan yang juga bertugas sebagai pemberita dan Editor besar sebuah majalah yang sedang menyelidik hal 'metafizik' ini:


    1. Ilmunya datang dari PhD miliknya?

    'PhD' dia tu rasanya itu tidak lebih dari bohong. Kata 'pakar' motivasi itu dia graduate somewhere. Dan banyak orang lain check (bukan saya), universiti 'beli' jugak khabarnya.

    Tapi kita orang Melayu ni kan ke cepat 'gah' dengan title segala tu, sampai kena kelentong pun kita okay lagi.


    2. KETAKSUBAN PENGIKUT YANG BERBAHAYA

    Dari apa yang saya dapat lihat di forum dan laman web, pengikut Azizan ni memang cukup taksub dengan dia. Sampaikan kalau boleh nak mengaku dia 'wali' atau 'nabi' pun mungkin, nau'zubillah!!!

    Sesiapa saja yang cuba kritik walaupun berdasarkan fakta, pengikut dia akan serang. Hebat kan?


    3. Topiknya sama = duit + harta + harta + duit = kaya!

    Pusing macam mana pun ke situ juga :-) Apa rumusan yang kita boleh buat agaknya dari pemerhatian ini?

    ReplyDelete
  122. waalaikumusalam...airilhaimi1,

    Saya amat setuju sekali. Nyata sekali yang mana dah tertagih dengan ilmu duniawi ini akan mempertahankan "mazhab" baru mereka. Harus diingati, hanya satu golongan daripada 72 golongan umat Rasulullah di zaman ini akan masuk syurga, maka baki 71 golongan pasti akan mempertahankan bahawa mereka adalah golongan yang terpilih itu.

    Sejak dari kelahiran, seorang anak akan digoda oleh iblis dan konco-konconya, dan setiap kali mereka gagal, akan datang, jin atau konco iblis yang lebih tinggi tahapnya, dan apabila jin yang itu gagal, maka akan datang yang lain yang lebih tinggi tahapnya untuk mengoda manusia. Ini bermakna semakin kita mencari ilmu ke arah jalan yang lurus ini, semakin kuat godaan iblis dan konconya terhadap kita.

    Mengambil contoh yang boleh timbul dari seorang yang mempunyai pendidikan yang tinggi dalam bidang agama boleh menyebut perkara "penyatuan dengan Allah", suatu perkara yang terang bertentangan dengan sifat 20 Allah. nau'zubillah!!!

    Berkenaan dengan ilmu "sains" itu, kita melihat perkembangan ilmu sains itu sendiri. Di zaman tamadun Islam, ilmu yang wujud berdasarkan kepada Al-Quran, setelah revolusi industri, ilmu sains yang baru muncul di dunia barat, yang berdasarkan kepada pemerhatian, pengumpulan data dan rumusan manusia tanpa merujuk kepada sumber yang betul, contoh teori darwin yang songsang itu. Mengikut perkembangan masa, ilmu-ilmu ini yang diasaskan oleh orang kafir ini menuju kepada konsep tanpa ketuhanan, contohnya metafizik itu sendiri.

    Umat Islam di zaman ini perlu berhati-hati dalam menerima maklumat atau berita, kita perlu merujuk kepada badan atau orang yang berpengetahuan sekiranya kita sendiri yang kurang arif, jangan telan bulat-bulat. Merujuk kepada peribahasa, malu bertanya sesat jalan, ada kebenaran peribahasa melayu kita ini.

    waallahu'alam...

    kfirdaus

    ReplyDelete
  123. Semoga Allah SWT terus memberikan rahmatNya kepada sdr kamalwap dan airilhaimi1 dan dimatikan kita semua dalam iman.

    Emjay

    ReplyDelete
  124. Memang saya kurang setuju dengan rahsia tarikh lahir kerana sesungguhnya manusia tidak dapat memberi taksiran berdasarkan tarikh lahir seseorang itu. Sekiranya betul semua orang akan mempunyai sifat yang sama sekiranya ianya dilahirkan pada hari yang sama.

    Lagi canggih lagi, sifat seseorang boleh dilihat berdasarkan gemuk atau kurusnnya seseorang itu.

    Kajian selama 25 tahun. Berapa ke orang yang dikajinya ? bangsa apa ? Manusia yang berada di dunia ini berbilion-bilion dan berapa peratus ke dalam tempoh 25 tahun. Agak menghairankan sifat seseorang itu boleh diketahui berdasarkan kepada tarikh lahir.

    Pada pandangan saya,tiada orang dapat mengetahui sifat seseorang berdasarkan tarikh lahir. Kalau adapun secara kebetulan sahaja,Walaupun saya bukan beragama Islam tetapi saya pun tidak mempercayai kebocoran rahsia tarikh lahir oleh seorang manusia. Itulah kekuasaan Tuhan kita.

    ReplyDelete
  125. Salam semua,
    Mohon penjelasan. Dimana ALLAH sekarang?
    Tk.

    ReplyDelete
  126. SESIAPA YANG MEMBACA AL QURAN DALAM ERTIKATA SEBENAR IAITU DENGAN MEMAHAMINYA, AKAN MENGETAHUI BAHAWA ALLAH SWT BERSEMAYAM DI ATAS ARASH.

    Sesiapa yang tiada usaha untuk memahami Al Quran itulah yang selalu kena tipu oleh Iblis. Apabila ada orang yang mengajarkan bahawa Allah SWT berada di mana-mana, maka orang seperti ini pun mengikuti kesesatan ini.

    Jangan lupa baca artikel saya tentang perkara ini di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/249

    Emjay

    ReplyDelete
  127. perantauasing kini mengatakan saya pula yang merbahaya dan kononnya amalannya adalah BENAR. Begitulah manusia. Syaitan menjadikan mereka seperti ini memandang baik perbuatan buruk mereka!!Wii modding

    ReplyDelete
  128. salam saudara sful,

    Allah itu sgt2 dekat.
    Al-Baqarah : 2:186.
    Harap membantu.

    ReplyDelete
  129. Tp kalau solatnye xkhusyuk,cmne nk dptkan pahala sebegini?bab pahala ini pun sbnrnya dh menjejaskan iman seseorg.Cth:sanggup berjalan kaki dr opis ke masjid utk solat jumaat sbb pahala selangkah kaki tu berdouble2 jika dibandingkan dgn naik kete yg kejap je sampai.Pastu time puasa,kalau solat tarawih mlm pertama ramadhan,pahalanya ibarat dosa2 lama dihapuskan..so cmne plak tu?beriman dgn meneka2 benda yg xsure kita akan dapat?solat & puasa pun org xpaham,mcm mana Islam itu boleh ditegakkan?Smoga kita jgn mengikut2 jejak langkah nenek moyang dan segeralah jadikan AQ itu panduan hidup 200%.Bukah skadar baca dan x paham.Allah dh ckp dlm AQ,berdosa kalau baca AQ xpaham.Hrp maklum.

    ReplyDelete
  130. Salam, khas utk generasi akan dtg yg ingin mencari ilmu.

    Sebelum itu mari tgk benda yg sesat dari komen yg sebelumnya:
    "YG MANA NABI TAK BUAT TAPI MEMBERI BANYAK MANFAAT DAN TAK MELANGGAR AL QURAN DAN HADITH DAN IJMAK ULAMAK IKUTLA."-Pancabaiduri

    Inilah dia kemuncak segala2nya. Ayat yg bahaya tanpa ilmu dan perincian. Org yg sokong ayat ini akan mengaitkan bidaah yg "terpuji" sprt pembukuan al-Quran, ilmu hadis, ilmu sains, kereta dan qunut. Sy mintak jgn lar diagung2kan ilmu sains. Saya ni belajar ilmu sains smpi degree, ustz MJ pensyarah di UTM, premier in engineering. Sains ni cuma ilmu cuba jaya atau nama canggih, "experimen". Tak definitive, tk muktamad. Ak tk pernah lg tgk experimen kat UTM tu yg bg jawapan yg sbijik mcm teori, yg 4 flat pun tk pernah berjaya buat experimen tanpa discrepancy. Apa maksudnya? Ilmu sains cuma ilmu dari pemerhatian dan kemudian dibukukan dan dibinding menggunakan TEORI. Teori maksudnya boleh jadi betul atau jadi xbetul. Jadi apa nak dibangga dgn ilmu yg mgkin betul mungkin xbetul. Tu belum lg korang blajar astroFizik.

    Kalo ak tk caya dgn fizik dan bidaah, nape ak masih blajar engineering dan masih naik kereta? Ak suka blajar sbb ak suka tgk mcm mana Allah jadikan dunia ni dgn berbagai rahsia yg boleh dipelajari dgn pemerhatian. Tak bermakna teori fizik itu benar cuma certain things boleh digunakan utk memajukn umat. Hadis nabi:

    Telah menceritakan kepada kami Abu Bakr bin Abu Syaibah dan ‘Amru An Naqid seluruhnya dari Al Aswad bin ‘Amir; Abu Bakr berkata; Telah menceritakan kepada kami Aswad bin ‘Amir; Telah menceritakan kepada kami Hammad bin Salamah dari Hisyam bin ‘Urwah dari Bapaknya dari ‘Aisyah dan dari Tsabit dari Anas bahwa

    Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam pernah melewati suatu kaum yang sedang mengawinkan pohon kurma lalu beliau bersabda:

    “Sekiranya mereka tidak melakukannya, kurma itu akan (tetap) baik.”

    Tapi setelah itu, ternyata kurma tersebut tumbuh dalam keadaan rusak. Hingga suatu saat Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam melewati mereka lagi dan melihat hal itu beliau bertanya:

    “Ada apa dengan pohon kurma kalian?”

    Mereka menjawab;

    “Bukankah anda telah mengatakan hal ini dan hal itu?”

    Beliau lalu bersabda:

    “Kalian lebih mengetahui urusan dunia kalian.”

    (HR Muslim No 4358)

    Selagi perkara sesuatu itu dipelajari tanpa ada unsur syirik dan yakin segala sesuatu terjadi dgn kuasa Allah, maka harus dipelajari. Kalo nk dikaitkan dgn numerologi atau ramalan tarikh lahir, nama pun ramalan mestilah berkaitan dgn nujuman. Syirik dan haram. Mcm mana ramalan cuaca? Kalo tk cukup ilmu jgn percaya tp kalo korang tahu yg ramalan cuaca hanya andaian mengikut arah angin, jd dengar utk berhati2.

    Kalo diikutkan mmg ilmu org putih ni sesat. Tp kita ambil mana yg tak bertentangan dgn al-Quran dan hadis. TAPI kalo "YG MANA NABI TAK BUAT TAPI MEMBERI BANYAK MANFAAT DAN TAK MELANGGAR AL QURAN DAN HADITH DAN IJMAK ULAMAK IKUTLA" bermaksud benda2 yg bersangkut paut dgn ibadat, hentikan lar. Nabi buat semuanya dh sempurna. Sahabat2 nabi yg ikut ckp nabi semuanya masuk syurga. Kalo berlebih buat, bukannya ada jaminan pahala pun. Ibadah jgn pki logik, nnt gile. Ikut apa yg nabi buat. Kalo nabi tk buat, tk payah buat. Sekian, as-salam

    ReplyDelete
  131. Semoga Allah memberkati merahmati sdr yugimudo

    Emjay

    ReplyDelete
  132. SaLam..Saudara emjayjb, leh sye tau pndgn islam tentang qigong b'dsrkn quran atau hdis skiranya ada..

    ReplyDelete
  133. Assalamualaikum...

    Salam. Saya ni penggemar Rahsia Tarikh Lahir. Sejak putus cinta dulu saya memang down gila. Orang kata time kita down ni la kita kenal diri (cewah, macam haram) so saya terjumpalah software Rahsia Tarikh Lahir ni dekat PC kawan saya masa saya study dulu di Shah Alam.

    Dipendekkan cerita, memang saya percaya habislah benda yang dia tulis tu. Saya dengan gilanya mencari laaaaaa segala info di tenet berkaitan personaliti ikut bulan ni. dan saya terus menjadi pakar menilai orang berdasarkan tarikh lahir ni.... powernya.

    Satu yang saya perasan, bila saya tahu dia lahir bulan berapa, saya boleh agak apa personaliti dia. So bila dia buat sesuatu yang saya tak suka, saya takkan marah. Sebab saya tahu perangai dia macam tu... gila power.

    Tapi bila fikir2 balik... takkanlah Allah SWT nak aniaya manusia dengan personaliti yang buruk sejak lahir.. dalam Quran pernah kata "Allah takkan menganiaya hambanya walau sekecil debu (zarah) sekalipun"... (sori kalau reference tak kena, saya tak pandai Quran)

    Tapi secara jujurnya, saya pernah test dekat orang lain benda ni.. dan saya agak terkejut juga dengan apa yang saya temui. Rata-rata saya tanya soalan, semuanya menjawab mengikut personaliti mereka masing2.. time tu memang saya power gila lah. Apa yang saya tanya semuanya betul. Wow. Terer nak mampus rasa diri ini.

    Until satu hari... sedang saya test korek personaliti sorang minah ni, saya dapat tahu la dia lahir bulan sekian-sekian, so dia tanya saya:

    Awek: Agak-agak kau aku sesuai dengan bulan apa ye?
    Saya: Errr....

    Lepas tu je saya terus terfikir...... baik macamana personaliti orang tu pun, kalau hati buruk = buruk jugak orangnya.... so saya pun

    Saya: Sebenarnya tak penting pun bulan apa... yang penting hati sebenarnya...
    Awek: Haa, tau pun.

    Saya pun terus terdiam....... dan jujur kata lepas tu je saya sedar yang apa yang saya buat ni salah.... tapi sikit je lah. Lepas tu je saya terus slow down...... sebab banyak tengok orang bantah Rahsia Tarikh Lahir ni dekat YouTube kan.. So saya pun slow down lah...



    Tapi dalam hati percaya lagi (tapi sikit la)...




    Sampailah baru2 ni, saya terbaca balik surah At-Taubah, ada satu ayat tu dia tulis "Allah takkan menganiaya hambanya walau sekecil debu (zarah) sekalipun". So saya pun terfikir balik.... betul jugak ye...

    Dan sampailah tadi. Saya baru lepas berjumpa dengan member sorang ni. Dia tanya macamana nak kaji diri dekat sorang ustaz ni, tapi ustaz tu kata "buang masa, awak sembahyang elok2 je lah"

    Saya pun apa lagi, terus bercerita pasal Rahsia Tarikh Lahir lah, tapi saya tak bagitau terus personaliti dia tu apa, saya hint melalui soalan.....

    Tapi tak tau kenapa, tiba2 saya rasa tak sedap hati.

    Macamana ya kalau apa yang saya percaya ni hanya kebetulan?

    Macamana ya kalau personaliti yang saya percaya tu hanyalah kebetulan dari Allah?

    Macamana ya kalau kebetulan tu ujian Allah untuk tengok saya ni percaya ramalan ke, atau takdir Allah?



    saya terdiam. dan saya terus menyesal cerita pasal Rahsia Tarikh Lahir dekat kawan saya ni. Dia percaya apa yang saya cakap. Habis. 40 hari solat tak diterima. I am dead.

    Adakah dengan serta merta solat kita tak diterima atau kena tunggu 6 jam dulu baru tak diterima? Sebab saya agak takut sekarang ni.. memang sia-sia lah kalau gitu..

    Saya pun ambil backup plan dan cerita dekat dia, benda ni ramalan... dan sebenarnya personaliti tak penting, hati yang penting sebenarnya.. baik macamanapun personaliti kalau hati buruk, buruk jugak orangnya.. dia pun diam.. dan bersetuju yang hatilah yang penting sebenarnya.. (tatau lah dia percaya ke tak bab hati tu)

    40 hari tuuu.... kalau menyesal on the spot kena jugak ke denda 40 hari tu? harap emjay dapat menjawab... sekian terima kasih

    ReplyDelete
  134. Waalaikumussalam wbh

    Bertaubatlah dari amalan meramal menggunakan tarikh lahir. Tanda bertaubat adalah menyesali amalan tersebut, bertekad untuk tidak mengulangi dan merasakan jijik perbuatan terbut.

    Dosa dengan Allah ini mudah saja iaitu bertaubat dan semoga taubat mu dierima Allah dan semoga jangan ulang lagi perbuatan. Dosa dengan manusia lebih rumit.

    Emjay

    ReplyDelete
  135. tima kaseh handsome man...... mmg betul la apa mat saleh cakap, ignorance is bliss. lebih tak tau benda2 mcm ni daripada tahu hahah

    ReplyDelete