Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting
Assalamualaikum wbh pembaca mukmin sekelian.
Mulai 1 Dec 2012, Laman Emjay di emjayjb.multiply.com telah tidak lagi beroperasi disebabkan Multiply tidak mampu lagi mengendalikannya. Laman Emjay di Multiply yang telah beroperasi semenjak 2006 telah berpindah ke blogspot ini. Maaf di atas segala kesulitan. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik hidayah rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Sempena Aidilfitri ini, saya mengucapkan; Taqabalallhu minnna wa minkum
(Semoga Allah SWT menerima amal saya dan amal Anda)

Wednesday, 17 July 2013

Tak payahlah minum Milo, Nescafe dan Sunquick

Bismillahirrahmannirrahim

ALHAMDULILLAHIRABBIL ALAMIN WASSALATU WASSALAMU ALA ASYRAFILANBIYA IWAL MURSALIN WAALA ALIHI WAASHABIHI AJMAIN

Limpahkanlah selawat dan salam ke atas junjungan kami Muhammad SAW dan juga keluarganya sebagaimana engkau limpahkan kepada Ibrahim.

Dengan nama Allah yang tidak ada satu pun yang memudaratkan dengan namanya di bumi mahupun di langit dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

Assalamualaikum wbh

Alhamdulillah dengan situasi Laman Emjay di Blogspot sudah semakin teratur, seronok sikit untuk menulis. Kali ini saya ingin menulis artikel berkenaan pengambilan MILO, Nescafe dan Sunquick serta kesan pengambilannya.  Semoga Allah SWT memudahkan penulisan ini.
Alhamdulillah pada 15 Mach 2007 saya telah menulis artikel bertajuk

GOUT, punca dan insya-Allah anda boleh puleh, TIPs

Di dalam artikel tersebut saya menjelaskan 
  1. Punca-punca seseorang menghidap penyakit gout
  2. Pantang larang bagi pesakit gout
  3. Kaedah untuk merawat penyakit gout
Di dalam artikel tersebut saya ada menulis bahawa minuman Milo adalah antara punca penyakit gout. Selain Milo, Nescafe dan minuman Sunquick juga adalah antara punca penyakit gout dan juga mengakibatkan penyakit arthritis dan diabetes serta kegagalan fungsi buah pinggang.

Pada kira-kira dua bulan lepas, seorang ibu berusia sekitar 40 tahun mengadu pinggangnya kerap sakit. Saya kata "buah pinggang engkau dah mula meragam".

Wanita ini seakan-akan tidak puas hati dengan jawapan saya lalu berkata "tetapi sakitnya tu kat bawah lagi, Rasanya bukan buah pinggang"

Saya menjawab "cuba engkau bangun berdiri membelakangkan saya dan tunjukkan bahagian yang engkau kerap sakit tu"

Wanita ini berdiri membelakangi saya dan menunjukkan bahagian pinggangnya yang kerap sakit tu. Saya lalu berkata "ha tu bahagian buah pinggang kau lah tu"

Wanita ini macam tak gembira diberitahu buah pinggangnya sudah mula meragam. Saya pun menyoal ibu ini tabiaat pengambilan makanan dan minumannya. Alhamdulillah amalan permakanannya baik melainkan satu iaitu ibu ini gemar minum air Sunquick. Lihat gambar botol air sunquick di bawah:

Pendek kata bekalan air minuman Sunquick ini sentiasa ada di rumah wanita ini bukan untuk tempuh setahun dua tetapi sudah amat lama bertahun tahun. Wanita ini berserta anak anak dan suaminya memang kerap minum air Sunquick ini.

Saya memberi arahan kepada anak sulung wanita ini "balik rumah nanti tugas engkau ialah ambil botol minuman sunquick di rumah dan terus buang ke dalam tong sampah"

Anak sulung wanita ini menjawab dengan wajah tidak gembira "tetapi botol sunquick ini masih penuh, baru beli"

Lalu saya segera membalas "lagi penuh botol sunquick tu lagi perlu kau buang kerana kalau masuk perut lagi mudarat'

Pada minggu berikutnya wanita ini datang lagi bersama keluarganya untuk menyambung pelajaran ilmu agama. Saya memulakan kelas dengan soalan kepada wanita tersebut "macam mana dengan masalah pinggang sakit kau tu?"

Wanita ini dengan muka gembira berkata "lepas nasihat dulu saya sudah tidak minum lagi Sunquick dan alhamdulillah saya terus tidak lagi mengalami sakit pinggang".

Begitulah kesan pengambilan air Sunquick. Apabila sampai satu tahap ia akan menyebabkan sakit pinggang dan bila diteruskan pengambilan Sunquick ini ia akan menyebabkan tahap kerosakan buah pinggang yang lebih serius dan tahap seterusnya, penyakit GOUT sedia menanti.

Bagi mereka yang sudah kena penyakit gout atau arthritis, mereka boleh mencuba minum air Sunquick untuk tempuh beberapa hari dan lihatlah sendiri kesan pengambilan air Sunquick ini. Bagi mereka yang cukup sihat, pengambilan sekali sekala air Sunquick mungkin tidak memberikan kesan tetapi bagi mereka yang sudah mula bermasalah dengan buah pinggang, pengambilan Sunquick meninggalkan kesan yang jelas.

Apabila air sunquick ini memudaratkan buah pinggang, jadi apakah pilihan lain yang boleh diambil? Setakat ini, pengambilan air Ribena saya dapati tidak meninggalkan mudarat begitu juga air sirap. Air jus perisa buah-buahan di pasaran, elakkanlah kerana semata-mata perasa dan pewarna.

Jus Ribena
Begitulah juga air Nescafe. Tak usahlah minum Nescafe. Nescafe ni mahal begitu juga dengan Milo. Mahal kalau mendatangkan khasiat tidak mengapa. Saya telah diazab perit oleh Allah dahulu antaranya akibat minum air Sunquick, Nescafe dan Milo.
Kalau kita bertanya kepada beberapa orang sama ada mereka minum Nescafe atau tidak, mungkin kita akan temui jawapan "aku tidak boleh minum Nescafe, kalau minum aku pening". Ada orang yang bila minum Nescafe akan pening kepala, ada yang sakit tengkuk dan ada macam macam jawapan lain.

Begitulah lumrahnya minuman perosak kesihatan Nescafe. Kalau air susu lembu diminum, insyaallah tidak akan menyebabkan sebarang kesan sampingan negatif malahan peminumnya bakal mendapat kesan positif seperti mudah buang air besar dan sebagainya.

Tidak perlulah pembaca semua mengikuti laluan kehidupan saya dengan mengambil Nescafe dan Milo. Alhamdulillah hidup lebih sihat tanpa Nescafe dan Milo. 

Air kopi dan teh saya memang minum. Campur susu tepung fullcream sedap sekali.

Tentang Milo, aduh mengucap panjang saya apabila terkenang azab Allah pada diri saya akibat MILO!! Sekian lama saya menghidap gout dahulu, walau pun saya sudah berjaga-jaga dengan segala pantang larang namun situasi gout saya tetap sensitif. Apabila saya dalam keadaan sihat,  cuba makan sepotong piza, keesokan harinya saya kaki sudah bengkak kena gout. Pendek kata tidak boleh salah makan, memang bakal kena gout bila terambil makanan yang menjadi pantang larangnya.

Alhamdulillah setelah berhenti mengambil MILO, terima kasih ya Allah semoga gout saya tidak berulang lagi. Saya juga dapat rahmat kedua iaitu belanja dapur berkurang kerana harga Milo ni agak mahal juga.

Tentang kesan pengambilan Milo kepada kanak-kanak pula, marilah pembaca sekelian melihat kesan apabila anak kecil mengambil Milo berterusan untuk satu tempuh dan selepas itu hentikan pengambilan Milo. Lihatlah kesan bentuk tahi anak-anak kecil anda. Insyaallah anda akan perasan bahawa anak-anak kecil sukar buang air besar dan tahinya juga keras setelah mengambil Milo. Apabila anak-anak tidak mengambil Milo, mereka lebih budah buang air besar dan tahinya juga tidak keras. Itu adalah antara kesan buruk mengambil Milo.

Jika pengambilan Milo pada kanak-kanak ini diteruskan sejak kecil hingga dewasa, inilah yang menjadi antara punca kerosakan buah pinggang mengakibatkan gout, diabetes atau arthritis.

Milo sudah cukup jahat namun apa yang lebih jahat lagi ialah ialah gambar di bawah:
  

Milo 3 in 1 ini lebih merbahaya berbanding Milo sahaja. Milo 3 in 1 mengandungi gula dan non dairy creamer. Non dairy creamer inilah yang menjadikan minuman 3 in 1 ini semakin merbahaya. Milo merbahaya kepada buah pinggang manakala non dairy creamer ini sangat merbahaya kepada jantung.

Berkenaan krimer bukan tenusu (non dairy creamer), saya ada menulis artikel berkenaannya di http://laman-emjay.blogspot.com/2008/04/kalau-nak-sihat-elakkan-makan-krimer.html

Sebagai penutup, elakkanlah mengambil Milo, Nescafe dan Sunquick. Ia hanya menjadikan hidup kita lebih sengsara. Sebenarnya nasihat saya melalui artikel ini amat mudah diamalkan sekiranya Allah SWT ingin memberikan rahmatNya kepada anda. Namun kalau sebaliknya ia akan menjadi sukar sekiranya Allah tidak ingin memberikan rahmatNya. Saya waktu saya jahil dahulu, Allah SWT mentadbir saya seisi keluarga mengambil Milo, Nescafe dan Sunquick. Alhamdulillah kini semuanya sekadar bahan sejarah saya. Wanita yang saya ceritakan di atas yang mengambil Sunquick, Allah mudahkannya bercerita masalahnya lalu diberikan penyelesaian oleh Allah SWT selepas beliau memperbaiki agamanya.

Dengan itu marilah sama-sama kita semua memperelokkan agama kita semoga Allah SWT redha dengan kita lalu ditadbirkan kita semua mengambil makanan minuman yang halal lagi baik dan seterusnya Allah memberikan kita semua rahmat kesihatan dan dijauhi segela jenis penyakit, Kesihatan bukan suatu yang percuma, Ia perlu dibeli dengan takwa.

Sekian untuk kali ini 

Wassalam wallahua'lam

Emjay


294 comments:

  1. mmg betul.nak try minum mineral kopi?
    :)
    nnt singgahla blog noly ye
    www.nolyanna.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Baru saya tau..tak sangka pulak...sebelum ni saya tak pernah baca..terima kasih ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa-apa yang manis, yang segera memang tidak bagus untuk diamalkan. Pendek kata pengambilan makanan yang diproses termasuk pengambilan supplement kesihatan dan kecantikan, apa-apa brand sekalipun, jika diambil berlebihan memang boleh memudaratkan.

      Yang terbaik adalah makanan fresh, contohnya buah dan sayur. Itupun tercemar dengan racun serangga. Yang pentingnya ialah cara kita control pemakanan kita. Kurangkan makan makanan yang tak perlu.

      Actually ni peringatan untuk sendiri juga, sebab banyak kali tergoda dengan makanan segera ni ;)

      Delete
  3. kebetulan ketiga2 air ni merupakan minuman wajib kluargaku tiap2 bln. tak tau pulak kesan sampingannya smpai mcm tu skali

    ReplyDelete
    Replies
    1. usah percaya selagi tiada kesahihan daripada jabatan kementerian kesihatan....saya dah lama minum milo dan sunquick alhamdulillah sihat jer....sunquick vitamin c milo vitamin b2 dalam minuman semuanya ada vitamin untuk kesihatan... lainlah kalu makan laut yang tinggi protien.. renung-renungkanlah saudaraku usah percaya... mak bapa kita dulu-dulu lagi mmg minum milo... sampai umur 64 alhamdulillah sihat lagi sebab minum milo....

      Delete
    2. Tak takut ke kena saman oleh syarikat pengeluar makanan ini. Sedap sangat kita bercerita tentang keburukan minuman ini. Tanpa ada bukti yg sah.

      Delete
    3. Sama mcm nenek saya...cukup kuat minum Nescafe tp msh sihat hingga skrg umurnya mencecah 85 tahun. Xde plk kesan sampingan. Pelik laa...

      Delete
    4. Saya minum milo nescafe siap sakit perut nk berak..lepas selesai lega~...

      Adekah ini kesan sampingan minuman i juga?

      Yg saya tau bila minum minuman ni buang air besar jadi lawas so kira ok ler kan?

      Delete
    5. Org duk kampong takyah beli tu semua.x duit ckp.. org duk bandar beli jer sakit nti bedah kt luar negara setel..

      Delete
    6. aku dulu duk minum milo daripada umur 2 tahun sampai skrg dah 25 tahun..tak pernah pun rasa alahan ke pe. yg penting cara bancuhan milo tu. kalu sekali bancuh hang hentam 3 sudu milo untuk satu cawan memang hidup tak lama la. kurangkan manis dalam minuman. barulah kita dapat kesan vitamin2 dan mineral dalam sesuatu minuman tu. tak baik tukang blog kata mcm tu kat milo. fakta anda tak dak dan tak tepat.

      Delete
    7. Aku minum milo, sunquick n nescafe dh 26 thn..alhamdulillah xde sakit ape pon...ke mmg penulis ni yg berpenyakit n x pandai jaga mkn..pastu slh kn milo, sunquick n nescafe..pelik btol manusia sekarang ni..

      Delete
  4. Tp knp x nyatakn sbb x leh minum milo, nescafe atau milo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul2.. saya setuju.. tak boleh minun tu knp.. x jelas.. n xde alasan konkrit berdasarkan sains ke ape ke..

      Delete
    2. setuju..takde penjelasan..cuma ckp tak boleh minum saje.,,ada chemical ke dlm air tu..kalo boleh dijelaskan..

      Delete
    3. Aku suke mnum nescafe...bertahun dok mnum ok je...mungkin kes ni kebetulan je..so,perlu kajian lagi sblom apa2 article dikeluarkan..

      Delete
    4. Kalau Nescafe sebab overdose caffein je. Sbb Nescafe extract kopi, so concentration kaffein sgt tinggi. Kalau MILO yg biasa ok je, cuma ada oil je. Milo yg 3in 1 mmg sgt bahaya, sebab hydrogenated palm oil. Bukan tu je, Krimer manis pun tinggi kandungan Hyrogenated palm oil. Susu pekat manis dgn Krimer manis adalah sgt berbeza, Krimer manis lebih tinggi kandungan Hydrogenated Palm Oil sbb nak kurangkan susu. Mau untung lebih. Dkt European dah kena ban produk makanan yg ada hydrogenated Oil............

      Delete
  5. Klu tukar milo kepada vico or minuman coklat yg lain cmne? Kesan sama macam milo ke?

    ReplyDelete
  6. Lebih setahun saya meninggalkan milo, nescafe dan neslo. Ini kerana saya terasa ketagihan yg agak kritikal pd minuman ini. Pd awalnya terasa badan letih n lemah jika tidak minum. Saya kuatkan hati, hasilnya mmg terbukti. Saya terasa segar n senang tidur malam. Saya gntikan kopi serbuk mesin dan teh yg direndam daun pudina atau lemon. Sunquick pula mmg tak berapa suka. Saya suka air lemon dan limau nipis, kdg2 tanpa gula...

    ReplyDelete
  7. Salam..boleh dikatakan SEMUA minuman segera kurang elok sbb ada mcm2 dlm tue.. semua sama jer, sekarang mmg bg tenaga nnt kemudian hari macam mana? Kembali kepada ASAS kehidupan..Sekadar berkongsi, maaf kalau ada yg terasa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya sangat setuju.. terutama yang 3 in 1 tue..

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Semua benda yg diambil berlebihan akn memudaratkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sokong Ruziha. Kalau ambil berlebihan mmg memudaratkan. Apa mknan & minuman pun... bkn Milo, Nescafe & Sunquick saja

      Delete
    2. Betul tu. Bila dah suke mmg kita akan ambil dlm kuantiti yg melampau. Itu yg menyebabkan kemudaratan...

      Delete
    3. TAH MINUM TUK RASA UDAH LE,,TAKYAH MINUM NAK KENYANG
      NK KENG MAKN LA NASI.

      Delete
  10. Semua benda yg diambil berlebihan akn memudaratkan..

    ReplyDelete
  11. everything well processed is never good for your health especially kalau excess. also, publicly claim saying that particular products cause particular diseases should come with credential, nutritional information, studies and prove. you can't just assume.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Well said Nurul. The best drink has always been plain water...

      Delete
    2. overdose plain water can make you sick

      Delete
  12. Replies
    1. Konfius jg...sunquick jgn minum...suh minum ribena plak

      Delete
    2. Tah..siap ckp air sirap elok lg..padahal sirap tu pon pki pewarna kan.,x elok untuk buah pinggang jgk..penulis ni konfius ke cane??

      Delete
  13. Saya minum koko tamar dr al hadad marketing... ganti milo

    ReplyDelete
  14. Knape tak nyatakan punca tak nolrh minum nijust inform x blh mnim ntah ape2

    ReplyDelete
  15. Alhamdulilah.sya rasa penulis hanya ingin share apa yg dia tau dr pengalaman beliau.kalau dia x bg detail or punca kitalah cari sendiri.bak kata penulis semuanya rahmat Allah mcm sya dah lama nak benti n gantikan ngan minuman lain tp belum diberi kemudahan oleh Allah walaupun dah ramai share dgn saya keburukan minuman2 ciptaan Yahudi ni..sy akan cuba cari pengganti nescafe utk hubby saya n cuba koko tamar tu insyaallah.tq alls..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lagi 1 kalu buang air kecik.. baunya mak aiiiiiiiiiiii.........

      Delete
    2. Masing2 ada pndapatnya sndiri. Saya sndiri mnm milo tapi skali shari sbb tak puas..teh lg puas. Nescafe cafein bnyk...sunquick vit c tp saya jrh mnm sbb prefer fresh juice. So...apa yg dkgsikn tu bkn semua betul dan pokok pngkalnya pemakanan kita. Wallahuallam. ..

      Delete
  16. Assalamualaikum..pada saya, ape2 pun bergantung pada ketahanan badan seseorangtu..ade sesetengah org boleh tahan, ade sesetengahnye tidak..tapi kalau dah melampau tu mmg kene la..lgpun dlm Islam kite disuruh bersederhana dlm ape juge keadaan pun..

    ReplyDelete
  17. pandangan peribadi tidak boleh menjadi hujah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sepatutnya tulis untuk bagitau jer..bukn suruh jangan beli,,apadaa ni riak kecil ni..

      Delete
  18. apa2 yg diambil secara brlebihan pun akan memudaratkan..minum air masak 2-3L sehari utk cuci buah pinggang..bile dah start ade penyakit buah pinggang air pun kene catu xboleh minum banyak..

    sihatcarawanick.blogspot.com

    ReplyDelete
  19. Alhamdulillah. Walaupun umo dh hampir 50 segala penyakit belum ada lagi. Semoga dlm.lindungan Allah sentiasa. Dari 8 org adik beradik saya je yg x ada ssmua penyakit tu. Mungkin sebab saya ni mmg dari kecil x suka segala jns minuman tersebut. Sesekali sunquick dulu ada lah. Sekarang sebotol kecil pun x habis. Dah berbulan2. Mkn pun dh lama pantang mkn.sedap. Cuma mkn mknn yg biasa je. Lebihkan sayur. Roti pun roti wholemeal. Sesekali teringin mkn yg lain2 tu ada juga.

    ReplyDelete
  20. Assalam, skrng saya dah mula minum kopi cap anugerah.. walaupun agak mahal tp berbaloi.. siap ada penerangan cara nak guna.. insyallah di beri keberakatan Allah.

    ReplyDelete
  21. Ermm memang memanjang blog tu menulis....tapi masih tidak memberi fakta/data apa yang menyebabkan gout...misalnya jenis komposisi kimia yg ada dlm milo atau sunquick...kalau setakat kenyataan 'MILO = Gout' masih tidak menyakinkan...

    ReplyDelete
  22. Betol tu..at least bg la fakta komposisi kimia n its relevant tk the disease..ni semua ikut pengalaman sndr

    ReplyDelete
  23. Salam, minta maaf. Boleh tak perjelaskan dari segi ingredients dan medical reaction facts tentang product consuming ni? Mungkian effect tak sama untuk semua orang.. Cuma mahu tahu lebih mendalam dn kepastian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba google maltodexterin. Maltodexterin ada sebagai isi kandungan milo.

      Delete
  24. Setuju..pandangan peribadi xleh dijadikan hujan..lawakla encik penulis ni..rasany xde masalah pngambilan mnuman ni selagi pengambilanny seimbang dgn gaya hidup..nape x cakap jangan makan seafood instead of milo?

    ReplyDelete
  25. Saya setuju dengan Mira. Memang senang utk kita kata jangan minum itu jangan minum ini. Tapi kalau dapat dibuktikan dengan fakta saintifik lebih baik. Sebelum ni ada yg kata jangan minum ribena sbb ribena tu tak ada vit c pun... mungkin sesetengah produk sesuai dengan kita dan x sesuai dengan orang lain. Begitu sebaliknya. jadi bila ada fakta Sains ia akan membantu kita membuat penilaian

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dl pena tbaca dlm suratkabo n mmg ada satu institut bt kajian tbukti ribena mmg xde vit c lgsg..cuma da xigt je ble taon nye kajian tu di jalan kn.

      Delete
  26. A'ah, btul sgt anak saya 5tahun tabiatnya suka minum milo + susu formula.. tiap kali buang air besar mmg susah kdg2 amik masa 1 jam nk buang air besar sbb najis keras. terpaksa saya pkaikn dia diaper sbb lama sgt meneran.

    ReplyDelete
  27. Tapi moyang saya dari muda minum nescafe pekat sahari 3 kali.. alhamdulillah panjang umurnya sampai 95 tahun.. xde penyakit ape pun..meninggal pun xde sakit yg menyebabkan buang pinggang atau organ dalaman.. cuma sebab sakit tua

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju tu. Nenek saya pun peminat Nescafe sjk dulu sampai la ni. Sarapan..minum petang..minum malam..mesti ada Nescafe susu. Sampai skrg umurnya 85thn masih suke minum Nescafe. Xde plk kena sakit buah pinggang...

      Delete
  28. Pengalaman kak ipar saya, jumpq doktor sbb anaknya ada mslh pencernaan..then dok tu nasihatkn jgn minum milo..dia ckp bila kita minum milo, cuba lihat di dasar gelas tu..ada sisa2 milo berwarna coklat pekat rite?..then sisa tu cuba colek sedikit dengan hujung jari..kita akan rasa something seakan-akan pasir..so dok tu ckp benda tu buah pinggang kita langsung x bole proses..bila kita minum milo benda tu, mcm mana dia msuk mcm tu jgk dia akan keluar..yg tinggal dlm buah pinggang tu lg la teruk..akan merosakkan buah pinggang..wallahualam

    ReplyDelete
  29. Salam.. saya rase adalah tidak adil untuk menyalahkan produk-produk ini kerana lain orang lain alahannya... punca penyakit gout bukan semata2 makan produk yg tadi tapi pengambilan makanan laut yang berlebihan pun faktor penyumbang.. saya percaya pemakanan yg seimbang spt makan sayuran buahan dan banyakkan minum air suam boleh membendung segala penyakit.. apa2 pun kalau makan secara berlebihan mmg akan jadi mudarat. Perbanyakkan senaman pun boleh mencegah penyakit sbb dari situ ler toksin badan akan dibuang melalui peluh.. pucuk pangkal semua terletak pada diri sendiri dan bukan produk2 tadi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. A'ah...setahu saya gout ni mmg berpunca daree alahan makanan laut. Maklumlah...laut skrg kan dah banyak tercemar. Dulu pun poernah kena gout. Tp bila stop mkn seafood...Alhamdulillah dah pun sihat.tp masa sakit gout dulu pun kerap minum milo.

      Delete
  30. Peliknyeee. Awk just cakap jangan minum milo nescafe. Lepastu cakap pasal gout. Ape kene mengenenya? Takde fakta.

    ReplyDelete
  31. kalau xslp dlm milo ad clay additive bg mnmbh berat milo tu...

    ReplyDelete
  32. Apa yang saya faham dari artikel ni di dalm produk2 ni ada bahan2 lain yg jadi penyebabnya.. contoh krimer non dairy tu ...memang x elok... cuba elakkan dan juga kena check juga produk lain yg ada krimer jenis ni pun mesti bermasalah...di dalam milo ada benda ni, dalam nescafe ada cafein ...memang meramgsang untuk ketagihan... dalam sunquick pula ada pengawet utk tahan lama..mtbe byk coz sunquick minuman yg pekat( concentrated).. klu dh minum sampai bebotol2 seumur hidup dan setiap hari pulak memang memudaratkan...
    Saya rasa penulis perlu keluarkan fakta betul dan kenapa tak boleh di dalam penulisan anda... jangan kelirukan pengguna ...Gout akibat asid urik yamg tinggi dalam badan... kena ada fakta produk ini adakah meningkatkan asid urik dalam badan kita... Maaf.. tak elok menyalahkan produk orang lain..cari fakta yang sahih dahulu coz dalam blog ramai yang baca...

    ReplyDelete
  33. Kopi biodelima dgn pemanis stevia+ pemakanan sunnah
    www.delimabiz.com/kassimr2u
    www.facebook.com/jusbiodelima

    ReplyDelete
  34. penulis hanya berkongsi pengalaman bukan berdasarkn kajian saintifik, mmg patut la x de cerita komposisi kimia ke asid ke. kl nk tahu lbh lanjut kita sendiri la yg kna cari prof ke doc ke. kl sapa2 ada fakta, kongsikn. jgn la perlekehkn seseorang sebab tidak puas hati/ tidak bersetuju. sbb tu la bangsa kita susah nak maju asyik salahkn org tapi kita sendiri malas nk cari kebenaran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak setuju. kalau takde fakta, tak payah kongsi. ni mudah sangat buat fitnah. nak maju kenalah dengan cara yang betul

      Delete
  35. Boikot brg yahudi/israel..milo n nescafe antara produk yahudi.nestle pn sama.kami skluarga dh lama boikot.alhamdulillh kesihtn makin brtambh baik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bkn brg yahudi..tp syarikat dorang yg mnyokong yahudi n yahudi lak mnyokong produk dorang.wallahualam..

      Delete
    2. Boikot sana boikot sini. Nak boikot. Boikot la habis2san. Jgn ada fb sbb mark tu yahudi. Jgn tgk cite Holywood. Sbb most of them tu yahudi. Jgn makan eskem baskin robins. Sbb tu pon penyokong yahudi. So... kalau rase xboikot sepenuhnya. Xpayah la poyo sgt.

      Delete
  36. Apa dahh.. kalau makan tidur mkn tidor... minum apa pun dtg sakit.. .. yg penting senaman setiap pagi itu penting. Contoh kita boleh lihat bangsa cina. Biar pun dh tua setiap pagi berjalan 1-2 km setiap hari. Peratusan yg tinggi kena kencing manis,gout,darah tinggi dan strok. Adalah bangsa melayu. Sebab apa pagi2 kena nasik lemak+ teh pastu baring berdengkur sampai zohor. Pastu cari makan lagi dan sambung tidur. Sy cita sebab sy pernah kerja dihospital gomen dan swasta. Boleh nampak bangsa maner yg byk dpt penyakit yg sy terangkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu kat malaysia je macam tu. Pemalas. Melayu negara lain cemerlang je pun.

      Delete
  37. Lawak...Kalau ada orang yg sakit gout tu mengatakan dia minum vico, produk sun-up dan indocafe setiap hari, produk tu pula yang tak bagus ya? Apa-apa pun kita mesti bersederhana...tak perlulah mengatakan produk yang bagus. Wallahualam..

    ReplyDelete
  38. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  39. sy pun ketagih nescafe.kdg2 ada dtg jgk skt tengkuk berdenyut2.ramai yg kata akibat nescafe.lbh2 lg kalau slps bersukan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sukan buat peluh keluar dengan banyak, maka selepas bersukan minum air yang ade limau untuk menggantikan bendalir badan.

      Delete
  40. Kalau macam tu, minum air je... semua ada chemical. semua tak halal langsung. bacalah ingredients kat packaging tu..

    ReplyDelete
  41. Tukar dgn mineral coffee ada garam buluh banyak khasiat.
    Pm 0133436566

    ReplyDelete
  42. Sebagai seorang yg berada dlm bidang kesihatan dan bidang penyelidikan, sy dapati penulisan ini sgt berat sebelah, penyakit boleh diperoleh dr mana2 makanan mengandungi bahan kimia yg diambil berlebihan, termasuk teh dan kopi kegemaran penulis. Penulis tidak sepatutnya menghentam minuman milo, sunquick, dan nescafe sahaja. Minuman yg terbaik adalah air kosong, makan gizi seimbang, dan bersenam setiap hari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau minum teh berlebihan pun tak elok untuk kesihatan... Angin jadinya nanti...

      Delete
  43. assalamualaikum,,pada pandangan saya..sejarah telah mengajar n memg telah terbukti segala mkann dan minuman yg jnis segera bergorengg n etc semua tu xbgus utk kesihatan..tengok pakcik2 makcik2 kita n sekarang pun muda2 dah kena kencing manis darah tinggi gastrik migrain.semua sbb pmkann kita yg xsihat..huhuu..jwpan kpda pnyakit2 ni semua adalah jaga pemakann anda ... saya adalah PERSONAL WELLNESS COACH HERBALIFE.. mkann nutrisi bdan..utk loss/gain weight utk sihat,,saya tahu caranya.. contact saya shazwani 019-9750203 fb Shaz Wani(independent distributor herbalife)..thanks..salam

    ReplyDelete
  44. Hek elehh... kalau nk sakit tu sakit la. Itu x boleh minum ini x boleh minum. Ckp lebih drp lebai... kalau nk kondem pun berpada lah. Ada org x minum semua tu tp kena gout kena sakit buah pinggang jugak! Suplement ntah apa2 ntah lg la bahaya kalau main makan saja. Beli beratus2 pun x semestinya brg tu ada kualiti esp yg jual mcm direct selling tu. Tgk brapa byk untung yg penjual tu dpt... x kira bos2 dia org lg!! Ntah2 kos RM10 jual sampai 20-30 kali ganda.

    ReplyDelete
  45. Huraian dan fakta perlu jelas dan boleh dimanafaatkan bersama jika ia terbukti benar...Pemakanaan dan pemilihan bahan makanan sesaorang juga berbeza antara satu dengan lain...Apa yang penting bahan yang dimakan berupa yang Halal,diambil mengikut keperluan,tidak berlebihan dan sentiasa mengamalkan hidup sehat...Pil sampingan dan vitamin tambahan pun kena ambil juga...Cuba hitung berapa peratus duit kita belanja untuk kesihatan sebelum terkena sakit?

    ReplyDelete
  46. Saudara minum milobsaja ka spi kena gout? Gout puncanya banyak

    ReplyDelete
  47. bahan2 dr milo tu ada campuran dr cacing tanah yang di kisar halus memang la tak bagus, try la melawat kilang nyer, tak pn tanya pd orang yg kerja bahagian analisis air ni, so minum lah susu kambing minuman sunnah,

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh tak berikan sumber dari mana dapat info pasal campuran dr cacing tanah yang dikisar halus tu.
      kalau boleh beri bukti yang kukuh. jangan kedekut ilmu ye :-)

      Delete
    2. bole berikan saya sumber yang mengatakan fakta ni tak?
      at least lebih jelas.
      terimakasih

      Delete
    3. agk2 manusia ke binatang ye yg keje buat milo ni ye? gile kejam! suruh lh PM ke Anuar ke Datuk Khalid pi kilang milo ni. gile byk cacing yg dorg ternak!

      Delete
  48. Assalam... Yang bagus sekali minum adalah air putih suam yang boleh membersihkan enapancemaran dlm badan... Sblm minum baca ayat2 suci quran sekurang2nya fatihah kerana air ini menyerap perkataan yg baik 2... Masuk dlm darah daging kita... Insyaallah... Amiiin

    ReplyDelete
  49. 1. Saya mohon penulis menulis berlandaskan fakta, bukan sekadar pengalaman sendiri semata2 yg mungkin tidak bersesuaian dgn org lain...pengalaman unik seseorang bukanlah sama dgn org lain, melainkan ada fakta saintifik menyokong sebaliknya..

    2. Produk2 yg dinyatakan dihasilkan berlandaskan kajian makmal dan lapangan dan membabitkan piawaian yg tinggi di serata dunia...justeru, molek jika kita tidak mencemarkan pemikiran pembaca dgn memberi skop ruangpandang yg sempit dan bersifat prasangka..

    2. Sekalipun produk2 terbabit dihasilkan syarikat2 yg mempunyai entiti asing, yahudi sekalipun, ribuan malah jutaan umat islam terbabit dlm penghasilannya, termasuklah pekerja2 kilang, penanam koko, gula, oranges, dsbgnya..umat islam harus sedar mengongkong barangan yahudi bukan langkah efektif dlm mengekang ekonomi yahudi jika umat islam sendiri tidak bijak ekonomi..

    Salam hormat. Azlanjabar

    ReplyDelete
  50. tajuk artikel ni tidak adil
    makanan dan minuman perlu diambil secara sederhana dan seimbang
    salahkan diri dan cara pemakanan

    ReplyDelete
  51. Penulis hanya share pengalamannya secara langsung, terpulang la nak terima atau tak, lgpun produk ni ternyata yahudi dan dah lama meresap dlm budaya kita, tu yg rasa susah nak terima kan?? Tak perlu kot bukti2 saintifik, ingrediant produk pun bukan kita baca sgt kot...kalau baca mcm semua org phm jadual berkala...

    ReplyDelete
    Replies
    1. org skrg mmg suke disuap cerita sensasi. maklumat berguna pun xnak baca. byk pakar dlm Malaysia ni. manusia malas nk berpikir skrg ni, mls nk mencari fakta, suke sgt cerita sensasi, percaya, sebarkn pulak..manusia skrg suke fitnah. manusia skrg suke sgt fikir kotor, busuk hati, pemalas. menyedihkan.

      Delete
  52. melayu2...KESIANN

    ReplyDelete
  53. Saya setuju dengan encik Eriq Faisal Rusli.
    Tidak perlu kita menghentam penulis yang berkongsi pengalaman peribadi dan pengetahuannya.
    Dan bukan beliau bersifat berat sebelah tetapi beliau bukan pakar perubatan atau penyelidik maka tidak wajar bagi beliau untuk menyatakan pandangan tentang makanan2 lain yang menjejaskan kesihatan.
    Beliau berpengalaman dengan Milo, Nescafe dan Sunquick, sebab itulah beliau bercerita tentang 3 jenis minuman ini.
    Kalau anda betul2 mahu fakta, bolehlah anda kaji sendiri, tak perlu nak blame penulis dan minta fakta serta kajian whatsoever jika anda sendiri tidak melakukan kajian dan mencari fakta sendiri. Hanya meminta org lain buat untuk anda.
    Jika tak puas hati, usaha sendiri. Bukan suruh orang lain buatkan untuk anda. Anda minta fakta sebab anda dah mula ragu2 juga kan? Tapi anda tak sanggup nak tinggalkan minuman yang dah lama jadi tabiat tu, jadi anda mula nak pelbagai fakta dan kajian saintifik. Macamlah anda faham kalau dibentangkan fakta sekalipun.
    Kalau kena tipu dengan fakta pun bukan anda tahu.
    Ini hanya perkongsian pengalaman dan rasanya ini juga satu reminder permulaan yang baik buat kita yang merupakan peminat tegar 3 jenis minuman ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.. saya setuju. Penulis hanya berkongsi pengalaman. Nak terima atau tak terpulang pada masing-masing. Setahu saya minuman yang disebut di atas memang mengandungi kadar gula yang tinggi. Contohnya milo, xpayah letak gula @ susu pun dah manis. Penerimaan badan seseorang dengan sesuatu makanan tu pun berbeza.
      Contohnya, Suami saya xboleh minum nescafe, kepala pening dan makan masa nak pulih. Abang saya pulak 1 mlm sampai 2 pek nescafe 3 in 1 die telan, xade ape-ape masalah (pening @ sakit tengkuk) setakat ini. Pada pendapat saya, ia bergantung kepada imunisasi badan seseorang.

      Delete
  54. Membazir kerja syaitan... buang makanan dan minuman yg org lain tak mampu nak beli dan menikmati nya.. anda kena gaot.. bukan salah produk.. salah anda sebab makan minum tak ikut aturan.. yg makan minum hari 2 pagi ptg tu buat pe.. padan ngan muka.. sendiri yg menzolimi diri sendiri.. kalau nak ingatkan org.. ingatkan agar bersederhana atau kurangkan pengambilan...ada org minum milo.. kosong jer.. ada org minum Sunquick tanpa tambah gula... yg anda minum milo tambah susu pekat , Sunquick yg dah manis tu tambah gula.. mmg lah nak cari bala... Minum milo n nescafe... tak reti2 minum air masak banyak... pagi, tgha, ptg, mlm, bantai minum air manis...tu la pasal kena gaot..

    Muhasabah diri... kita yg menzolimi diri kita... bukan barangan yg memberi kebaikan pada org lain... org kurus belasah MILO Nescafe tak jadi hal.. sebab kuat bekerja.. kuat berjalan kuat exercise.. yg kita Belasah minum Milo n Nescafe... tgk tv...tgk tv...tgk tv.. dari pagi sampai malam.. .. mana tak gaot nya..

    ReplyDelete
  55. Kalau main agak2, satu pengalaman, boleh digunapakai utk semua keadaan, patutlah umat Islam maju, berbanding yahudi..patutlah banyak negara Islam ketika ini jauh lebih moden dan kaya raya...alhamdulillah, terima kasih kerana berpandangan jauh..semoga Islam terus maju dgn pandangan2 bernas sebegini...saintis2 Islam pun dah ramai sejuk dulu, sekarang lagi ramai...alhamdulillah...bila agaknya nak tutup kilang nestle di PJ tu sbb sokong yahudi...sungguh tak patut beroperasi dlm negara Islam seperti Malaysia ni kan?...tak patut betul yahudi ni kan?...

    Azlanjabar

    ReplyDelete
  56. Gout disebabkan pengumpulan uric acid pd sendi2 akibat pengambilan mknn yg mengandungi uric acid yg tinggi secara berlebihan. Cthnya mknn laut, ikan bilis, kobis dsb..sejak bila pulak milo ada uric acid sedangkan uric acid adalah bahan semulajadi dlm hidupan laut? Boleh jelaskan lebih lanjut ttg kaitan antara gout dgn milo? Tq.
    Dr. Shafiqah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Dr.. Sebab saya bawa ayah saya pergi jumpa 2-3 doktor cakap benda yang sama.. paling saya xboleh lupa dalam tomato bahagian tengah yang ada biji tu...

      Delete
  57. saya menunggu reply penulis bagi komen-komen di atas
    saya sokong apa yang dikatakan dr shafiqah

    ReplyDelete
  58. Saya tidak sokong dengan artikel ni. Sebab dia menyatakan satu-satu produk sahaja tetapi tidak menyeluruh . Sebenarnya SEMUA instant coffee kandungan kafin tinggi. Kalau KOPI SERBUK kampung tu ori dari biji kopi yang ditumbuk itu ok. Kemudian SEMUA kordial bahaya kalau nak dikutkan sebab semuanya ada bahan kimia ,pewarna dan pengawet walau bahan2 tu masih boleh digunakan dibawah akta, dalam jangka masa panjang akan bagi kesan sampingan gak. Kalau FRESH JUICE dari buah2an ok. Pasal 3 in 1 lak bukan milo je bahaya tp SEMUA 3 in 1 bahaya sebab ada creamer...saya bukan membela produk2 seperti yang diceritakan oleh penulis tp kalo boleh cerita tu biar menyeluruh.

    ReplyDelete
  59. mohon pencerahan penulis atas komen2 pembaca...jika benar penulis ikhlas dalam menulis, berkongsi pengalaman, sila reply saranan/ulasan pembaca...penulis memulakan setiap entri dengan lafaz kalimah kebesaran Allah SWT...sewajarnya penulis bersifat amanah dan terbuka..

    Azlanjabar

    ReplyDelete
  60. kami menantikan reply penulis..jika benar amanah dan bertanggungjawab dlm penulisan, penulis perlu beretika menerima saranan para pembaca..

    azlanjabar

    ReplyDelete
  61. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  62. Saya tak pasti dengan kesahihan fakta milo penyebab gout. Yg pasti adalah gout disebabkan pengumpulan asid urik yg tggi dlm badan. Antara makanan tinggi asid urik adalah seafood dan beberapa jenis kekacang. Saya sebagai seorg distributor shaklee ingin memaklumkan terdapat produk shqklee yg boleh membantu mengurangkan simptom2 gout. Set utk gout adalah alfalfa (fungsi detoks asid urik) dan omegaguard (melegakan keradangan sendi). Berminat utk tahu lebih lanjut boleh hubungi saya sms/watsapp 0132042418.

    ReplyDelete
  63. Aku pun xtau sama ada ini AUTA ke FAKTA, sbb aku bukan doktor

    Yg aku tau, kalu rakan2 nak jana wang drpd telefon...

    Klik "Register" di web ini --> http://bit.ly/1g5EbXr
    AutoPilot Downline Terbaik --> http://bit.ly/1agwUPy

    Boleh jgk SMS @ WhatsApp 0111 - 864 8262

    ReplyDelete
  64. Jom kita persiapkan diri kita utk hari pencen kita nnti dengan Bisnes

    Tunetalk ToneExcel ni.. jangan lepaskan peluang ini rakan2 ye.. Fikir2 la..

    buat sampai jadi dan konsisten.. demi masa depan kita juga.
    Ada sesiapa yg belum sertai? tunggu apa lagi?

    Klik "Register" di web ini --> http://bit.ly/1g5EbXr
    AutoPilot Downline Terbaik --> http://bit.ly/1agwUPy

    ReplyDelete
  65. Assalamualaikum. Sekadar berkongsi pendapat. Tak payah la sampai nak tutup pintu rezeki orang lain nak cakap xpyh beli x pyh minum. Sedangkan penyakit dan kesihatan seseorang itu kang kerja Tuhan dan malah individu itu sendiri bertanggungjawab dengan kesihatan dia. Minum itu x boleh ini x boleh bersenam malas pulak.
    Saya cuma nak kepastian ape kena mengena gout dgn air buah pinggang tu? Setahu saya masalah buah pinggang ini dtg atas sebab kurang air dalam badan dan masalah lebihan toksin yang tak dihadam dengan baik. Celah mana yg dtg gout tu ye?
    Elok lah kita elakkan dari memberi kenyataan x berasas mcm ni sampai nk bankrupkan orang lain. Fikir2 kan ada mak bapak ada anak muda ada sedara kita bekerja di situ cari makan minum secara halal.

    ReplyDelete
  66. apapun alasan penulis sekadar berkongsi cerita dan pengalaman saya rasa.....yang baik kita ambil dan yang buruk kita letak tepi.....terima kasih kepada penulis kerana sudi berkongsi .

    ReplyDelete
  67. As salam
    Berita tentang milo diperbuat dari kisaran cacing Tanah mmg pernah saya baca di blog seorg penulis. Dah lama dah. Dan sejak itu, saya sekeluarga beralih kpd Koko Tamar keluaran sykt alhadad. Sahih atau tidak, pd saya, disbbkan ianya berkaitan kebersihan, lebih baik saya menukar kpd produk lain yg lebih terjamin.
    Nescafe pula mmg telah menjadi habit saya sentiasa minum air ni. Sampailah satu hari, saya mendpt sakit kepala yg amat sgt. Nak muntah. Saya minum kopi pegaga warisan, yg mmg terbukti dpt hilangkan migrain. Alhamdulillah, hingga skrg, saya tak minum Nescafe lagi sebaliknya minum Kopi Pegaga Warisan.
    Yg ingin mencuba, boleh call saya di 019-7685408

    ReplyDelete
  68. Pasal milo tu betul sbb sy baca dari artikel doktor zubaidi makanan n minuman yg pesakit gout tak boleh ambil. Memang milo tak boleh ambil n sy agak tkejut tp bila jumpa blog ni sy nampak kaitannya. Nescafe pon betul kafein tlampau tinggi n salah seorang pentadbir saya langsung tak boleh hidu bau nescafe terus pening sampai nak pitam.. Sunquick pula diperbuat drp oren sbenarnya x berbahaya kalau jarang minum tapi kalau kerap jadi berbahaya sbbnya oren punya bnyak 'urat' mcm sabut kelapa la n bila kerap ambik buah pinggang x dpt tapis n jd kotor.. X reti nk terang.. Apepon sec general benda yg diproses mmg x elok diambil blebihan. Islam itu indah n kita pon tawu diajar supaya bsederhana..wallahualam

    ReplyDelete
  69. Takde point dr sudut sains pun penerangan dlm bkog ni,mcm andaian sndr je. Yg pasti jgn berlebih2an dlm mengambil sesuatu.

    ReplyDelete
  70. Sy rase bleh je minum tp kite kena bnyk minum air masak utk cuci buah pinggang kite..

    ReplyDelete
  71. Sy rase bleh je minum tp kite kena bnyk minum air masak utk cuci buah pinggang kite..

    ReplyDelete
  72. BULLSHIT..... aku paling benci bila article propaganda yang target brand. ni semua permainan marketing, nak menjatuhkan jenama lain. Kalau yer.... MILO tu punca gout...then ALL Chocolate Drinks penyebab gout... kalau yer sunquick penyebab penyakit...ALL Orange Cordial pun sama.

    ReplyDelete
  73. meroyan ke apa? apsal tak kata je milo, nescafe smua tu agenda yahudi, freemason segala bagai? kekekkeke.. melayoooo ooowhhh melayoooo

    ReplyDelete
  74. saya peminat setia milo....kalau masuk kedai...wajib milo@nescafe@teh susu...kt rumah wajib sebulan sekilo...baru sy teringat knp sy kerap sakit kt area bwh perut...sbb terlalu byk minum milo..dulu dh stop skjp...ok la pastu bile dh x sakit start minum balik..huhu..alhamdulillah terbaca artkel ni,baru teringat balik knp sy pernah stop ambik milo dulu...

    ReplyDelete
  75. Lepas ni tak tau pulak apa minuman y x boleh minum lg...

    ReplyDelete
  76. Penulis perlu lebih sensitif dari pelbagai sudut untuk mengelakkan kekeliruan kefahaman fakta sains dan pendapat peribadi. Bagi saya, tidak perlu menamakan jenama sesuatu produk di dalam penulisan kerana ianya seakan penulis sangat pasti tanpa syak bahawa bahan produk tersebut memudaratkan. Untuk lebih adil, pelbagai makanan dan minuman diluar sana akan memberikan kesan yang negatif kepada tubuh badan jika diambil secara berlebihan. Disebabkan itu, Islam menganjurkan kepada umatnya agar tidak berlebihan dalam semua aspek kehidupan termasuk makan dan minum. Makan sesuatu makanan yang halal sekalipun secara berlebihan hingga menjejaskan kesihatan tubuh badan akan menjadi haram dari segi hukum. Perkara ini amat jelas dan konsepnya perlu diterapkan dalam kehidupan seharian kita.

    ReplyDelete
  77. pe da.. knp x flash badan kita dgn air mineral... kn digalakkan sehari 6 gelas besar atau hampir2 dua liter... kan dpt menyingkirkan segala toksik melalui sistem kumuhan... x salah berhati2 tp dalam berhati2 sila lah jaga benda yg wajib utk badan ni....

    ReplyDelete
  78. mengarut..kena saman ngan syarikat2 tu baru tau huhuhu

    ReplyDelete
  79. mengarut..kena saman ngan syarikat2 tu baru tau huhuhu

    ReplyDelete
  80. Assalam..saya puan mar selaku pengamal perubatan...bg pandangan saya...permasalahan kesihatan seseorang individu itu bukan terletak kepada pengambilan mnuman semata2...perlu ditanya juga pesakit adakah cukup mnum air putih mengikut kadar 8 gelas sehari?mnumlah air apapun..pastikan cukup mnum air putih utk topup kembali kalori dlm tubuh..penulis tidak pula bertanya pesakit berkenaan pengambilan pemakanan kan...faktor pemakanan amat dititikberatkan...penyakit bukan semudah2nya nk ada dlm tubuh manusia..jika pengambilan betul..jadual pemakanan n mnum betul..insyaallah ok...hati2 dalam berkata2...silap kata lain jadinya..saya sentiasa buat pemantauan ke atas pesakit2..punca2 penyakit..seelok2nya penulis jgn buat telahan ikut gerak hati..kaji dulu..sekian..assalamualaikum..

    ReplyDelete
  81. Nenek asben minum nes smpi now dh 85....sihat alhamdulillah

    ReplyDelete
  82. Nenek asben minum nes smpi now dh 85....sihat alhamdulillah

    ReplyDelete
  83. dan kemudian artikel half-baked tanpa kredential ini akan dikongsi oleh rakan2 fb bagi memancing like...

    ReplyDelete
  84. Penulis senyap je..agaknya baru merasa bahana menulis tanpa fikir secara konstruktif dan tanpa prejudis..itu lah, kalau nak jadi blogger, usah sembrono, buat penulisan perlu amanah dan jujur..barulah ilmu/pengalaman diberkatiNya, bukan penulisan yg menambah polemik dan mengusutmasaikan umat melayu islam..

    Azlanjabar

    ReplyDelete
  85. Nie kalo kena saman................berbuih mulut Syeikh.Bukan apa,kalau betul terbukti kesan sampingannya tak ngapa.Kang tak pasal2 ada tempat berteduh dan ada pengangkutan boleh bawa anak-bini abis kita kena let-go sb nak bayar duit guaman.

    ReplyDelete
  86. yang penting sebab artikel ni ramai orang baca blog die pastu share kat fb.. maka naikla hits dia. klu die ckp jgn minum semua tu ganti dgn air kangkung sure lagi tinggi hits.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehhh yeke?????? Isshhhh,Issshhhh,Issshhhhh..................

      Delete
  87. Bagus la tu...tujuan menulis utk share ilmu atau naikkan hits...Btw, link blog telah dimaklumkan kpd Nestlé Malaysia, menerusi borang maklumat online..bukan nak suruh Nestlé jawab/saman, cuma biar Nestlé maklum beginilah rupanya blogger berbangsa melayu dan islam..

    Azlanjabar

    ReplyDelete
  88. cakap mkn pizza kna gout blik. Pastu kaki bengkak. So, apa kena mengena dgn milo?

    ReplyDelete
  89. mungkin pengalaman sy boleh ditambah dlm entry tuan ini,,sy memang xboleh minum nescafe kerana akan rasa loya,gemuruh n pening2,,bgitu jugak dgn kwn sy dia post dlm fb rasa benda yang sama,sy tanya ada minum pape ke sebelum ni,,dia kata bru leps minum nescafe..oo ptutlah..minum nescafe atas orang jugak,,klu yang boleh minum,xbg kesan pape,tp klu yang xleh minum akan rasa mcm2,,,ok itu nescafe,,satu lg sy memang suka sgt minum tea panas/sejuk(tea + susu).baru2 ini sy amik keputusan utk minumnya setiap hari apabila tiba wktu makan di tempat kerja..dalam seminggu saya hairan setiap kali ingin sujud solat,kepala rasa teramat sakit,berat seolah nak terkeluar otak melalui mata,,xleh bayangkan kesakitan tu sampai sy mengerang dalam sujud solat,sy terfikir mungkin sy dah tua dan dilanda penyakit,sy juga mula ubah pemakanan sy,,try berhenti minum air kegemaran sy tu,,menakjubkan sakit kepala sy berhenti smpai sekarang,,alhamdulillah,,jd besar kemungkinan sakit yang kita hadapi adalah melalui pemakanan kita sehari2,,,

    ReplyDelete
  90. Saya sokong kata2 penulis blog.. berkenaan penyakit tu berkemungkinan juga... tapi sedihnya yang bangkang semuanya kaki minum milo dan nescafe serta sunquick.. ishhh... semuanya bumiputera melayu islam? maaf, saya nak pesan & bagitau. produk milo dan nescafe adalah keluaran Nestle. Dan Sunquick pula adalah dari keluaran Ca Ya Nun Alif yang bukan beragama islam. Nestle adalah sebahagian pengeluaran dari negara Yahudi. Tak payah ceritala bape sen jer masuk ke negara Israel dari sepeket milo. Yang pasti. Dari hasil jualan barang runcit & makanan, sehari saluran dari negara Malaysia sahaja 7 billion !! Nampak je kecil barang hangpa belikan? lepas ni tak payah la cerita kesian dkt anak2 org palestine. kesian dkt org2 syria dan anak2 kecil kena tembak dan bom. siapa juga yg sokong bantu depa? org islam juga.. ok? Peace~!!

    ReplyDelete
  91. PENULIS NI YG BANYAK PENYAKIT!!!! TAK PAYAH CKP LA......BUKAN SEBAB 3 JENIS MINUMAN NI JER ABG LEBAI.........MILO NESCAFE DAN SUNQUICK......AWAK DAH BERPENYAKIT GAOT..SEMUA KENA PANTANG...PALING UTAMA SEAFOOD.....UDANG SOTONG KERANG SIPUT2...THEN BARULAH JGN MINUM MILO NESCAFE SUNQUICK. ...APA LAH..TULIS BERDASARKAN PENGALAMAN ...SYOK SENDIRI NAMANYA...;)

    ReplyDelete
  92. maaf cakap..penulisan yang tidak meyakinkan..tak ada fakta..

    ReplyDelete
  93. Penyakit buah pinggang tak ada rasa sakit pada pinggang.penyakit buah pinggang adalah kegagalan fungsi buah pinggang iaitu menyingkirkan bahan kumuh. Tulisan ini lebih kpd memburukkan sesuatu jenama bukan jenis makanan.

    ReplyDelete
  94. bercerita mengalahkan doktor pakar! saya dah tny dah doktor pakar kat hospital, xde pun doktor tu kata...milo n sunquick ade vitamin lagi...aptb!

    ReplyDelete
  95. aku tak guna barang2 di atas. dari artikel di atas aku leh caya 50% jer walaupun takada pengesahan dari kementerian. sbb kementerian pun terlepas pandang juga perkara2 ni. sedangkan suntikan HPV pun kementerian suruh. inikan benda2 mcm ni. lagi kementerian lepas tangan.

    sesal dulu pendapatan. sesal kemudian takder guna. nnti dah kena baru nak cari ubat. time tu kim salam lah... sementara sihat time tu lah kena jaga pemakanan.

    ReplyDelete
  96. Aku nk bg ko panas..blog ko ni mmg tahap bodo...ko yg mkn benda2 lain smpi x beragak...kalo ko satu hari minum milo sunquick nescafe smpi 3-4 kali mmg la sng dpt diabetes...sakit buah pinggang..len kali tny dulu pakar perubatan....jgn sesedap tulis je....menyebarkan benda yg salah pun berdosa tau x..memudaratkan org lain....

    ReplyDelete
  97. Lg satu cr alasan produk yahudi la israel la ape la...skrg cite psl ape weh..jgn lari topik...ko kalo minum kopi jantan ke..kopi radix ke...ape2 minuman yg konon bg power ke....sama jugak bole gagal jantung n buah pinggang....semua tu produk bumiputera jgk...nk minum bole tp jgn la berlebihan...ko makan nasi putih bnyk gila dgn garam bnyk gila pun bole sakit jantung darah tinggi kena strok la brader....walaupun beras ko tnm sndr garam ko amek sndr dr laut..

    ReplyDelete
  98. Makan minum ikut sunnah Rasullulah...berhenti sebelum kenyang....makan minum jk perlu sahaja dan jgn melampau.....InshaaAllah kesihatan terjamin

    ReplyDelete
  99. Ape bodoh sgt blog kau ni.. Tulis ikut fakta la..

    ReplyDelete
  100. bab nescafe tu mcm tak setuju. mak sy tiap2 pagi minum nescafe, alhamdulillah..sihat.minum coffee kan bagui..tp sunquick? sy tak suka..klu minum sakit tekak.apapun, skrg sy lebih suka minum air masak.memikirkan nak pakai buah pinggang lama.

    ReplyDelete
  101. Jgn pening2, senang ikut amalan pemakanan sunnah nabi je.

    ReplyDelete
  102. main hentam je wat artikel..klau x suke milo,nescafe,sunquick x pyh la dok racun org lain..masing2 x same kondisi..ade yg alergi dgn minuman tu tp rmai je yg blh tolerate..da 29 thn ak hidup dgn nescafe,milo,sunquick..ade sakit mcm ko ckp? fakta mane ko refer mase wat artikel ni? Jgn ckp plak dlm Quran ade haramkn minuman ni sume..

    ReplyDelete
  103. Tapi ada jugak yg share artikel mcm ni di media sosial..kesahihannya tiada,tp pembaca ada yg share di fb..sy pon bace, dlm hati artikel macam ni boleh diterima ke? Nescafe, ada yg minum merasa pening kerana kandungan kafein,hakikatnya bukan shj nescafe, kopi mana2 ada kandungan kafein..dan org seperti sy minum nescafe pening bkn kerna produk nescafe,kerna sy mmg pening apabila minum apa sahaja kopi disebabkan kafein..artikel ini pula seperti ingin memburukkan nescafe.. Dikatakan milo buat najis kanak2 menjadi keras pula,kerana kandungan koko..minum dan makan lah coklat dalam jumlah yg berlebihan,memang akan sembelit la..haishh.. Yg aku xnmpk apa kaitan ketiga-tiga produk tersebut dgn gout? Kalau seafood tu yela.. Artikel seperti ini macam nak melingkupkan bisnes ada la.. Sila jangan share artikel seperti ni di media sosial kerana artikel tidak dpt memberikan fakta yg tepat.

    ReplyDelete
  104. Setiap org ada pndpt n pndgn msing2 so yg elok kita amk yg x elok kite dgr jelah....bkn cume milo,nescaffe n sunquick je tp minuman lain pun ada bahayanye jgk...yg pnting disini jglh pemakanan fgn btul n teratur.pnykit tu bole dtg bile2 sj jika kita x jage...so tepuk dada tnye selera...fikir2kn n renung2kn...

    ReplyDelete
  105. Saya tak tahu la apa kesan Milo dan Nescafe... Kalau Nescafe memang saya tak minum,badan tak boleh terima...Saya ada baca buku hasil tulisan mualaf dan sekarang dia jadi pendakwah.., John D. Gray, iaitu Usaha Amerika Untuk Merosakkan Kesihatan Dunia... Mereka ini berselindung di sebalik WHO... Untuk makluman, Nestle adalah produk Yahudi.. Saya tak tahu sama ada kaitan atau tak....Tapi fikir-fikirkanlah... Cuba cari buku ni... Penerbit PTS....

    ReplyDelete
  106. Hebat umat Islam, kalau apa2 pun semua dikaitkan dgn yahudi, sehinggakan setiap apa benda, dikaitkan dgn agenda yahudi...ditambah pula dengan sifat tidak suka mencari kebenaran, kesahihan, asal ada sahaja yg dibaca, dijumpai, pelik...lantas terus dishare, dilike, ditwitt...seolah2 sampaikan satu ayat itu dijadikan sandaran utk menyebarkan apa jua yg ada...

    Ringkasnya yahudi, ringkasnya sampaikan walau sepotong ayat...

    Bila agaknya umat melayu islam boleh seiring dgn kemajuan mentaliti bangsa yg bertamadun...contoh tulisan di blog ini sahaj dah cukup...bermula dgn kalimah Allah sahaj, pakai lebai sahaja, sudah cukup utk kita percaya...sedangkan ilmu yg Allah SWT bagi tu utk diteliti, dipelajari, berguru dgn gurunya, bukan diterima dan dipakai dengan semberono...

    Memang la blogger ni share pengalaman sendiri, hasil penelitian sendiri...jika demikian lagaknya, maka bolehlah semua org jadi blogger, dan mula share cerita2 dlm kelambu, perihal2 yg hanya boleh diguna di kalangan kawan2 terdekat, keluarga, share jokes2 yg hanya dia je paham, share hasutan2...maka jadi bertambah majulah umat melayu islam...

    Semua benda agenda yahudi...kalu nestle tu yahudi, buat apa kita benarkan kilang beroperasi di petaling jaya tu, kenapa pula beribu umat melayu islam bekerja di kilang tu, jadi GM, jadi directors, jadi managers, jadi operators...adakah mereke2 ini pun laknat yahudi?...makanya apa pula status melayu islam yg bekerja di carlsberg?...adakah mereka juga harus kita perangi?...

    Tujuan new media utk menambah ilmu, membuka mata dan minda, mengubah worldview, bukan menjumudkan fikiran...

    Kalau bab nescafe, sunkist, dan milo pun tak pandai nak justify kebenarannya, inikan pula bab sunita Williams memeluk islam bila nampak kaabah dan Madinah bercahaya dari ruang angkasa!...

    Apa la melayu islam?...

    Yg peliknya, Penulis diam sediam2nya...kemanakah Nilai integrity blogger yg memulakan entri dgn kalimah Allah ni?

    Azlanjabar

    ReplyDelete
  107. Minum je air masak..

    ReplyDelete
  108. MINUM JA JUS DELIMA.. CUKA KURMA.. MADU.. INI LAGI BAGUS.. SUNNAH RASULULLAH..

    ReplyDelete
  109. salam... Bila baca artikel... aku tak setuju 100%.... aku skang dah umur 36 tahun hidup.. algamdulillah.. sihat walafiat tanpa sebarang penyakit demgan izin Allah S.WT. aku dgn adik beradik aku dari kecik Ibu Bapa aku besarkan aku dengan Milo... dan Sunquick... ( nescafe mmg tak ambik).. dari aku tadika.. nak gi skolah... bapak aku nak gi keje... mak aku hidangkan nreakfast milo.... makan malam air di hidang kan dengan sunquick... dari dulu perisa oren sampai aku dah besar ni ada perisa mangga... teh lemon sunquick... alhamdulillah takde soranf pun dlm keluarga menghidap sebarang penyakit (dengam izin allah) .Skarang family akuanak2 aku oun aku bagi minum.milo.selalu... sebagai sumber supplement tambahan. so... kepada penulis...tak salah nak kongsi pendapat.. tapi jangan lah letak tajuk meragukan... skarang zaman whatsap... sesapa copy paste artikle utk.share. betul kata beberapa saudara saudari kat atas yg prihatin... produk ni di hasilkan oleh kilang yg menggunakan org islam yg bekerja. Kesian diorang kalau product lingkup.. kilang tutup.sebab artikle ada unsur fitnah tanpa fakta jelas macamni. Wallahualam.

    ReplyDelete
  110. salam... Bila baca artikel... aku tak setuju 100%.... aku skang dah umur 36 tahun hidup.. algamdulillah.. sihat walafiat tanpa sebarang penyakit demgan izin Allah S.WT. aku dgn adik beradik aku dari kecik Ibu Bapa aku besarkan aku dengan Milo... dan Sunquick... ( nescafe mmg tak ambik).. dari aku tadika.. nak gi skolah... bapak aku nak gi keje... mak aku hidangkan nreakfast milo.... makan malam air di hidang kan dengan sunquick... dari dulu perisa oren sampai aku dah besar ni ada perisa mangga... teh lemon sunquick... alhamdulillah takde soranf pun dlm keluarga menghidap sebarang penyakit (dengam izin allah) .Skarang family akuanak2 aku oun aku bagi minum.milo.selalu... sebagai sumber supplement tambahan. so... kepada penulis...tak salah nak kongsi pendapat.. tapi jangan lah letak tajuk meragukan... skarang zaman whatsap... sesapa copy paste artikle utk.share. betul kata beberapa saudara saudari kat atas yg prihatin... produk ni di hasilkan oleh kilang yg menggunakan org islam yg bekerja. Kesian diorang kalau product lingkup.. kilang tutup.sebab artikle ada unsur fitnah tanpa fakta jelas macamni. Wallahualam.

    ReplyDelete
  111. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  112. kalo buat air tu jgn lah buat pekat2 sgt... kalo pekat2 mmg memudaratkan diri la... haiyo... sunquick ribena n so on tu if buat jgn letak gula sgt... bende tu pown dh manis...

    ReplyDelete
  113. Dah beberapa hari ni, asyik menunggu reply/komen Penulis mengenai reaksi2 pembaca entri ini...

    Sehingga hari ini, Penulis aka blogger masih senyap...tidak memberi apa2 reaksi...

    Justeru, dipohon agar Penulis aka blogger menghargai maklumbalas para pembaca blog ini, yg sudi berkongsi pengalaman dan pemerhatian mereka masing2...hargailah dgn memberi maklumbalas jua...

    Diperhatikan Penulis aka blogger rajin remove komen pembaca yg mungkin bersifat seditious ataupun menggunakan istilah tidak sopan...maka boleh disimpulkan bahawa Penulis aka blogger juga membaca semua komen dan reaksi pembaca.

    Ramai nak tahu apa pendirian Penulis aka blogger setelah entrinya mengundang reaksi berbeza dari kalangan pembacanya.

    Azlanjabar

    ReplyDelete
  114. tipulah, keluarga sy minum sunquick hampir 20 tahun..tp alhamdulillah tiada efect yg dpt.. setahu sy dr perkabaran rakan sy sendiri, air ribena sebenarnya mengandungi sedikit alkohol..dan dari itu sebabnya air ribena sedikit masam jika di minum. rakan sy itu merupakan bks pekerja kilang ribena tahu akan sahih kandungan di dalam ribena tu.

    ReplyDelete
  115. Saya trkejut baca fakta ni..apa pun berhati hati..saya perasan kalau saya makan daging terlebih...rasa sakit bwh tapak kaki..itu ke gaut..cuma saya rasa terkilan kita sesama orang islam tak bolehkah mengamalkan adab yang baik...ikutlah sunnah Nabi...kalau tak boleh bercakap perkataan elok lebih baik diam...

    ReplyDelete
  116. minum air ketum lah woi....

    ReplyDelete
  117. Kuat lagi bertenaga

    ReplyDelete
  118. Aku minum Milo dah berabad dah, skang umur aku dah 35, tak kira la ko nak minum gula kah, oren kah, kopi kah, ape yang penting disini ialah kesihatan, minum Milo banyak-banyak then bersenam banyak-banyak, takde masalah pada kesihatan, kalo minum apa sekali pun, janji keluar bersenam, berpeluh, buang semua toksin dalam badan tu, badan tetap akan sihat dengan izin-Nya, takde lagi FAKTA cakap TAK BOLEH minum Milo, Nescafe, Sunquick, penulis blog ini adalah atas pendapat peribadi beliau, bukan berdasarkan fakta ..

    Kesimpulan .. Walau ape pun yang kamu makan, minum, BILA BERLEBIHAN BOLEH MEMUDARATKAN KESIHATAN, dan INI FAKTA !!! Nabi tak ajar kita makan berlebihan, Nabi ajar kesederhanaan, BILA MAKAN, BERHENTI SEBELUM KENYANG .. BILA SIHAT, BERKERJA CARI REZEKI SEBELUM SAKIT .. INGAT HIDUP SEBELUM MATI ..

    Bukan duduk-duduk minum MILO setiap hari, tak buat kerja langsung .. penyakit la datang ..
    Kepada penulis blog, aku rase patut ko tukar tajuk tu kepada :-

    "KURANGKAN MINUM MILO, NESCAFE, BERSENAM SELALU !!!" .. maka sihat lah badan segala ..

    Dan lagi satu .. bile nak menulis blog ni kena BERFAKTA .. kang sume orang pening, sume orang hentam kamu .. sebab main ikut sedap mulut je menulis tanpa fakta melibatkan product-product branded ..

    "No hurt-feelings and no offense ye" ..
    Selamat beramal .. Maaaaseeehhhh -----> "David Arumugam - Alleycats" ..

    ReplyDelete
  119. Bodoh admin ni rupanya....dlm penulisan ko ni xde pun explanation secara saintifik...tulis main sedap mak bapa kau je bro...akal letak pale lutut ke?

    ReplyDelete
  120. Gold buyer...bagus penulisan anda...cam ni baru hebat umat melayu islam...

    Renung2kan dan selamat beramal...

    Azlanjabar

    ReplyDelete
  121. Dari awal sampai abes saya bace tp xde satu pon fakta dari jabatan kesihatan n what so ever. As conclusion, x percaya ngan article ni.

    ReplyDelete
  122. http://laman-emjay.blogspot.com/2013/07/tak-payahlah-minum-milo-nescafe-dan.html?m=0

    ReplyDelete
  123. Nak marah, bukan budak...
    Nak maki, tak sopan katanye...
    Nak diam, lagi menjadi2 nnt..
    Nabi suka makan kambing, kita sunat ikut sunnah nabi, tapi berapa ramai org kat malaysia ni yg x tahan makan kambing... Panas la.. Pening la... Kena darah tinggi la... Perlukah anda haramkan kambing? Durian pun ada yg boleh demam.. Nak haramkan durian ke?
    Kalau tuan guru makan nasi kerabu dan solok lada, tiba2 dia meninggal besoknye.. Adakah nak dipersalahkan nasi kerabu atau solok lada tu?
    Buat blog bertahun dah reti.. Pakai google dan wiki cari fakta takkan tak reti..

    ReplyDelete
  124. Sudah2 la sebar maklumat yang tak betul. Pakai ayat alquran tp ayat alhamdullah sampai habis tu eja pun tak betul. Nak betulkan orang lain tu, sila la betulkan diri sendiri dulu. Repot blog macam ni ke SKMM

    ReplyDelete
  125. aku dr kecik smpai umo 29 tahun ni minum milo+susu, sunquick, nescafe+susu..alhamdulillah, sihat je. aku pelik kenape ramai ckp minum milo sembelit. aku n adik minum terus lawas buang air beso. mak tu lagi la dah umo 57 tahun..stiap ari minum nescafe+susu. tak pernah kena penyakit. penyakit langsung xde. aku pun xpenah sakit..kami semua 1 family tak pernah langsung dok kat hospital..jgn la main tibai je semua benda tak boleh minum..kaji dulu

    ReplyDelete
  126. Aku syak 1 je..admin ni mesti bangang abadi??tulis panjang2 tp ko xcite sbb ape milo mudarat???jgn jual agama kalau nak tulis bnda bodo mcm ni...

    ReplyDelete
  127. Aku syak 1 je..admin ni mesti bangang abadi??tulis panjang2 tp ko xcite sbb ape milo mudarat???jgn jual agama kalau nak tulis bnda bodo mcm ni...

    ReplyDelete
  128. Penulis..bila nak respond komen pembaca?..tulisan anda diguna/share kat merata tempat..be responsible and take ownership la sikit..

    Azlanjabar

    ReplyDelete
  129. Fakta ini masih belum jelas pada saya. Saya merupakan pelajar di dalam aliran perubatan, dan daripada apa yang saya pelajari gout hanya boleh disebabkan pengambilan makanan laut yg banyak atau iodine. Dan di dalam makanan2 ini tidak ada bahan tersebut. Maafkan saya, tapi sekiranya post ini sekadar utk memburukkan atau menjatuhkan suatu pihak hentikanlah.

    ReplyDelete
  130. Emjay...kat entri lain, bukan main lagi respond yea...hehe...Nampak benar tuan ni pensyarah hebat kat utm...hebat la, memilih2 antara auta dan fakta...ni kami dah tunggu lama nak baca respond tuan mengenai entri ni...

    Azlanjabar

    ReplyDelete
  131. amboi byknye benda xleh mkn..tembikai?telur?xbagus?kalau x bagus knp Allah wujudkn mknn?adakah Allah mmberi kita hambanya mknn yg mmudaratkan?mstilah TIDAK...islam mgajar kite utk bsederhane dlm sume aspek.so kite kne la bsederhane dlm pgmbilan sume mknn,,barulah sihat.

    ReplyDelete
  132. kau ambik supplement berlebihan pon boleh sakit. x faham org yg suka kondem org yg share pengalaman mereka.

    ikut orang,ada sesetengah perut x tahan,jadi bila minum kopi sakit perut,aku x pandai,jadi istilah saintifik ak x tau.

    tak faham manusia suka maki dan berkelai.

    ReplyDelete
  133. tulisan tak berautoriti. bapak aku ada gout tapi tak pernah minum milo nescafe atau sunquick.

    ReplyDelete
  134. this post makes me wonder why some people can just simply make statements without any research. i myself is a medical students and there is quite a number of truth it it because excessive sugar can bring harm to your kidney but that is not the main point why people are unhealthy. i think most probably its because of the sedentary lifestyle coupled with bad eating habits. but all in all, please present your statements with facts and data or research data that we can all trust before making such shallow statements which some people clearly dont understand and just blindly accepting. thank you. assalamualaikum.

    ReplyDelete
  135. my husband drinks 4-5 mugs of milo daily and he takes only milo, no other drinks. so far so good. dont see any problem with milo

    ReplyDelete
  136. dgn izin ALLAH.. sampai sekarang family takda apa2 ,,

    ReplyDelete
  137. Biarlah buat kajian terperinci. Elok tn blogger jgn ketengahkn jenama krn bukan nestle saja pengeluar minuman kopi dan koko.... pndapat anda memberi kesan buruk pada tanggapan pengguna...sedangkan syarikat jenama di sebut di atas mmpny r&d yg terkini dn diakui. Pohon perbetulkn

    ReplyDelete
  138. Sy seorang caffeine addict.sehari sekurang2nya ada 5-6 cawan nescafe.tabiat ini telah sekian lama menjadi ketagihan (selama 33 tahun). Alhamdulillah dengan izin Allah saya masih lagi sihat walafiat,semalam baru sahaja lepas buat full medical body scan & bloodworkout. Alhamdulillah,tiada apa2 penyakit yang ada pada diri saya....

    ReplyDelete
  139. milo barangan Nestle kan?

    ReplyDelete
  140. penulisan yg x konkrit...ade diambil dari mana2 kajian ke?? klu hanya skdr pemerhatian..wahhh sngnye...ayah sy x mnm milo, nescafe pon skali skala...sunquick lg laa entah mane skali...tp gout kronik....tp dulu2 dia slalu mnm kopi....

    "Sesiapa yang berdakwah tanpa ilmu maka ia akan lebih banyak merosak daripada memperbaiki"....

    ReplyDelete
  141. Penulisan yang hanya berdasarkan Penelitian yang tak releven... dengan cakap kosong tanpa bukti yang benar2 datang dari penilaian makmal. semacam nak menjatuhkan jenis2 minuman yang di beritahu di atas.

    Setakat menulis & menaip, adik aku umur 17 thn pon pandai buat karangan, even better than this. Ingatlah segala yang berlaku semunya adalah diatas kehendakNya, Sekian Terima Kasih

    ReplyDelete
  142. Se-eloknya minum lah air masak sejuk/panas, kurangkan minuman yang manis... habis cerita.

    ReplyDelete
  143. Nampaknya Penulis ni berani la rupanya...berani menjawab di entri lain, tapi dlm ruang entri tajuk milo ni..senyap je..kenapa ek?...berikut diperturunkan komen balas beliau..

    Azlanjabar

    ReplyDelete
  144. Emjay Jb
    26 February 2014 00:11
    Assalamualaikum wbh
    Wahai Azlan Jabar, Semoga Allah memberikan taufik dan hidayahNya kepada kamu!!
    Dalam ajaran agama Islam ada entry point dan exit point. Untuk enter / entry atau memasuki atau menganuti agama Islam kena ada syarat syaratnya dan syarat paling utama adalah memiliki rukun iman yang terdiri dari:
    1. Iman kepada ALLAH
    2. Iman kepada Malaikat-malikat ALLAH
    3. Iman Kepada Kitab-kitab ALLAH
    4. Iman Kepada Rasul-rasul ALLAH
    5. Iman kepada hari Kiamat
    6. Iman kepada Qada dan Qadar
    Apabila lulus bab rukun iman ini serta melaksanakan rukun Islam maka layaklah seseorang bergelar seorang penganut Islam sebenar / beriman. Untuk sampai ke tahap ini pastinya seseorang perlu belajar bersungguh-sungguh.
    Ini semua adalah bagi menjelaskan entry point untuk menjadi penganut agama Islam. Agama Islam juga telah menetapkan exit point atau dalam bahasa Melayu perkara yang menggugurkan keimanan atau dalam bahasa kasarnya keluar Islam. Kenalah belajar perkara ini serta benar-benar menguasainya. Setelah belajar insyaalah kita akan menghukumkan pengamal syiaah adalah rosak akidah disebabkan hujah-hujah tertentu. Dengan ilmu yang dipelajari juga kelak kita akan menghukumkan pengamal Al Arqam sebagai orang yang rosak akidah kerana sebab sebab tertentu. Dengan ilmu ini jugalah kelak kita akan menghukumkan pengamal Darul Syifak sebagai orang yang rosak akidah kerana menggunakan selawat syifak dan selawat tafrijiah serta menggunakan tangkal garam, lada hitam dan sebagainya.
    Saya merasakan sdr Azlan Jabar tiada ilmu tentang exit point dari agama Islam. Semua sdr pakai langgar saja. Amalan syirik semua pakai langgar saja. Berat kamu ni Azlan Jabar.
    Saya merasakan sdr Azlan Jabar ada anak lelaki. Besok kalau anak lelaki sdr Azlan Jabar bagi hadiah pada kawan kawannya di sekolah bungkusan plastik mengandungi garam laut sebagai ikhtiar perlindungan dari syaitan untuk disimpan dalam kocek seluar, saya sarankan ketawalah saja "ha ha ha ha ha bagus anak saya". Jangan syirikkan anak sdr tu. Besok besar boleh jadi bomoh lagi hebat berbanding Harun Din tukang seluk mulut buaya tu. Mungkin anak sdr tu kelak boleh seluk mulut BADAK ke selain mulut buaya!!!
    Kita umat Islam kena menghukum. Orang berzina perlu dihukum sebagai haram dan berdosa besar. Percaya garam dan lada hitam boleh halau hantu syaitan adalah merosak akidah dan syirik. Janganlah pula Azlan Jabar tukang menggalakkan anak untuk berzina atau menjadi tukang jual garam dan lada hitam sebagai pelindung dari syaitan dengan alasan JANGANLAH KITA MENJADI PENGHUKUM!!!!
    Elakkan diri kita menjadi BODOH TAK BOLEH DIAJAR DAN PANDAI TAK BOLEH DI IKUT.
    Emjay

    Reply
    Anonymous2 March 2014 14:05
    Tuan Penulis yg mengajar anak bangsa di UTM...hebat lah tuan...ulasan2 mengenai komen2 pembaca dibalas dengan penuh hikmah, berhemah dan penuh bersopan santun...inilah gambaran seorang Muslim yg hebat budi pekertinya...tinggi akhlaknya dan wajar jadi ikutan umat islam lainnya...

    Hebat tuan ni...semoga menjadi contoh tauladan serta memajukan lagi koperasi dan homestay dengan kelebihan berhujah tuan yg amat padat, tepat, penuh sistematik...

    Mohon kebenaran share ulasan tuan di entri ini, di laman entri mengenai milo, nescafe dan sunkist..

    Maaf yea, jika saya bersalah...menitis air mata mengenangkan dosa2 saya ni...minta maaf yea tuan..saya rasa amat bersalah...mohon ampunkan saya...
    Azlanjabar

    ReplyDelete
  145. Pls read between the lines, or else you might might inflict yourself with unnecessary laughing stock..may Allah SWT bless upon the readers and blogger alike..

    Azlanjabar

    ReplyDelete
  146. Tengah baca entry ini sambil minum Milo. Ermm.. sedap.

    Terima kasih Doctor blogger sebab bagi nasihat LOL

    ReplyDelete
  147. Suka2 ati kau ja share benda ni...ko tau x, d sbb kn kenyataan ko ni ramai yg susah ati...ramai yg da beli stok tepaksa buang plak, then mmbazir...dosa suda...lain kali, klu mau share, cari bukti dulu...ni boleh d kira fitnah...dosa tau!!!!

    ReplyDelete
  148. kurang cerdik lah kalau cakap milo tu penyebab gout...yang kamu melayu suka makan udang ketam sotong ..hah tu lah penyebab gout..

    ReplyDelete
  149. Pada pendapat saya,saya rasa penulis ni orangnya berpenyakit.serta badannya tidak mempunyai antibodi.lagi pula dia seorang yang berpendapatan kecil dan tidak mampu untuk membeli ketiga-tiga jenis minuman ni

    ReplyDelete
  150. nasib baik dia tak kaitkan minum milo, nescafe dan sunquick boleh jatuh syirik. kalau tak lagi naya.
    susah kalau ada penyakit terlalu was2 dalam diri.

    ReplyDelete