Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting
Assalamualaikum wbh pembaca mukmin sekelian.
Mulai 1 Dec 2012, Laman Emjay di emjayjb.multiply.com telah tidak lagi beroperasi disebabkan Multiply tidak mampu lagi mengendalikannya. Laman Emjay di Multiply yang telah beroperasi semenjak 2006 telah berpindah ke blogspot ini. Maaf di atas segala kesulitan. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik hidayah rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Sempena Aidilfitri ini, saya mengucapkan; Taqabalallhu minnna wa minkum
(Semoga Allah SWT menerima amal saya dan amal Anda)

Wednesday, 7 January 2009

Bomoh bodoh @ umat Islam bebal??

Assalamualaikum wbh

Bomoh yang mengamalkan amalan sebagaimana di dalam gambar-gambar ini memang sesat lagi menyesatkan tetapi yang peliknya mengapa umat Melayu yang mengaku beragama Islam masih terus menerus berurusan dengan orang sesat seperti ini???

Syukur alhamdulillah terima kasih kepada pengirim foto-foto di atas semoga Allah memberikan pertolongan dan perlindungan serta rahmat kepada pengirim ini.

Emjay

  








24 comments:

  1. ni yang tak tahan ni...
    siap ada air kelapa lagi!

    ReplyDelete
  2. ni lg la.. ntah ape y nak dtulis n dsampaikan....

    ReplyDelete
  3. brobat hape mcm ni.mcm nak panggil jin jer..

    ReplyDelete
  4. sedihnya, walau segala bukti terpampang dpn mata jbtn agama kenapalah tak boleh buat sesuatu, kebal sgt ke org2 begini?? sayangnya org yg kita percaya dlm jbtn agama sendiri bersekongkol dgn org begini, hinggakan bila siasatan hndk dibuat, org2 nih dah ready.. dah tau apa nak dibuat utk pertahankan diri..... (dr cerita seorg kawan)

    ReplyDelete
  5. Betul sangat tu izan08.

    Setengah orang dipejabat ugama tidak faham lagi mana yang haram dan mana yang halal. Orang awam lagilah haru.

    Harapkan orang macam Prof Dr H*** D**** untuk membantu, lagi disesatkan lagi umat islam dengan garamnya, lada hitamnya, selawat syifaknya dan entah apa lagi. Selain orang kristian yang menggunakan garam dalam kepercayaan mereka, penggusti SUMO Jepun juga menabur garam sebelum mereka berlawan guna untuk menjauhkan hantu syaitan dari mengganggu mereka dalam perlawanan kelak.

    Ya Allah hancurkanlah kemungkaran di Malaysia ini dan lindungilah umat Islam dari segala perbuatan syirik.

    Emjay

    ReplyDelete
  6. salam ustaz,
    lambang ini hampir sama seperti di dalam buku Goetia The Lesser Key of Solomon (buku sihir orang putih). rasanya syaitan yang mengajar lambang-lambang begini. beza cuma tulisan dimana dalam buku tersebut menggunakan bahasa latin, sementara wafak diatas menggunakan tulisan jawi dan sanskrit.

    ReplyDelete
  7. Syaitan yang mengajarkan ilmu sesat ini adalah syaitan yang sama kot.

    Emjay

    ReplyDelete
  8. Jika ditanya pada pengamal Witchcraft, mereka akan mempertahankan ilmu itu dengan berkata, ia adalah sama seperti yang diamalkan oleh Nabi Allah Sulaiman. Sedangkan mereka ini diajar oleh syaitan sementara Nabi Allah Sulaiman mendapat mukjizat yang dikurniakan Allah SWT.


    Al Baqarah :102
    Mereka (membelakangkan Kitab Allah) dan mengikut ajaran-ajaran sihir yang dibacakan oleh puak-puak Syaitan dalam masa pemerintahan Nabi Sulaiman, padahal Nabi Sulaiman tidak mengamalkan sihir yang menyebabkan kekufuran itu, akan tetapi puak-puak Syaitan itulah yang kafir (dengan amalan sihirnya); kerana merekalah yang mengajarkan manusia ilmu sihir dan apa yang diturunkan kepada dua malaikat: Harut dan Marut, di negeri Babil (Babylon), sedang mereka berdua tidak mengajar seseorang pun melainkan setelah mereka menasihatinya dengan berkata: “Sesungguhnya kami ini hanyalah cubaan (untuk menguji imanmu), oleh itu janganlah engkau menjadi kafir (dengan mempelajarinya)”. Dalam pada itu ada juga orang-orang mempelajari dari mereka berdua: ilmu sihir yang boleh menceraikan antara seorang suami dengan isterinya, padahal mereka tidak akan dapat sama sekali memberi mudarat (atau membahayakan) dengan sihir itu seseorang pun melainkan dengan izin Allah. Dan sebenarnya mereka mempelajari perkara yang hanya membahayakan mereka dan tidak memberi manfaat kepada mereka. Dan demi sesungguhnya mereka (kaum Yahudi itu) telahpun mengetahui bahawa sesiapa yang memilih ilmu sihir itu tidaklah lagi mendapat bahagian yang baik di akhirat. Demi sesungguhnya amat buruknya apa yang mereka pilih untuk diri mereka, kalaulah mereka mengetahui.

    ReplyDelete
  9. bole habis ke tok dia makan? makan pisang saja pun nak termuntah

    ReplyDelete
  10. bahasa mereka lah tu, mereka dan keluarga mereka je tau

    ReplyDelete
  11. pergh power jin ni....siap ada roti canai..
    hahahaha kelakar la dia ni kene tipu dgn jin

    ReplyDelete
  12. Ayat ada Bismillah ....... Kalimah Allah.... Boleh Ustaz jelaskan..... macam mana pendapat ustaz mengenai buku Mujarobat yang pernah dipasarkan satu ketika dulu.....

    ReplyDelete
  13. "Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
    (Surah an-Nahl: ayat 125)

    Hadis Riwayat Tirmidzi, Mafhumnya,
    "Berubatlah anda, maka sesungguhnya Allah SWT tidak mendatangkan penyakit kecuali mendatangkan juga ubatnya, kecuali satu yang tidak ada ubatnya iaitu "tua".

    Hadis Riwayat An Nasa'i, Mafhumnya,
    "Sesungguhnya Allah tidak menurunkan penyakit melain menurunkan pula ubatnya. Maka berubatlah."

    Amalan sihir dah wujud lama, dan setiap Nabi Allah ada mukjizat masing2, tapi satu2nya mukjizat yg boleh diwariskan ialah mukjizat Nabi SAW, iaitu Al-Quran. Siapa lagi yg faham ttg ilmu dari Al-Quran selain dari mereka yg Hafiz?

    Sekiranya 'ustaz' nak blogging ilmu fiqah jgn la campuraduk dgn ilmu tauhid.

    Klu 'ustaz' nak 'bercerita', ceritalah ttg kaedah yg disyorkan untuk mengubati penyakit2 yg pakar2 hospital pakar pun x boleh diagnose. Saya andaikan 'ustaz' arif ttg perubatan bukan sekadar mewujudkan kekeliruan supaya blog ni sensasi.

    Klu D**** H****D** menyesatkan dgn kaedah beliau, apa bezanya dengan doktor2 dgn kaedah dan ubatan mereka, klu menggunakan alat dan bahan itu syirik, bermakna Hadis2 diatas tipu, Allah menurunkan penyakit sebenarnya ubat tak diturunkan bersama begitu? na'uzubillah, perbaharuilah syahadah 'ustaz', jgnlah kononnya segelintir komentar boleh menyesatkan org lain dan kene tanggung dosa, walhal tuan sendiri sebenarnya penyebar dakyah.

    Perbomohan mmg syirik, Al-Hafiz dan Salawat Syifa Nabi SAW pula menyesatkan,
    'ustaz' pula, WAHABI ke?

    ReplyDelete
  14. jgnkan tulisan diatas, lirik m nasir dlm bahasa melayu pun korang x paham, tersurat tersirat

    ReplyDelete
  15. aik xde sp pun komen apsal? ilmu x sampai ke?

    ReplyDelete
  16. hek eleh korang ni, klu kat buffet ramadan hotel menu yg sama korang lak jadi jinnya

    ReplyDelete
  17. bro klu nak hujah ttg fakta, jgn guna perkataan 'rasanya', dangkal jadinya

    ReplyDelete
  18. wahai para dakwah2 sekalian...jgn nk komen je tp kaji selidik dulu perkara2 tersebut..
    anda tau ke asal unsul perubatan tersebut?bagaimana mereka berubat?ape niat mereka?anda tau ker?
    anda tau ker kegunaan brg2 tersebut?..kaji dahulu baru komen ya...silap2 datuk nenek moyang kita pun pernah mengubat mak bapak kita atau mengubat anda kecik2 dulu waktu anda kene rasuk jin ker...ni dh besar nak komen2 pula..ape2 iktiar pun hanya Allah yg berkuasa utk menyembuhkan..hanya izin Nya.

    ReplyDelete
  19. minta jgn permain2kan ilmu yg mcm ni ya..minta kaji dahulu..
    kepada saudara emjay..minta maaf..amalkan sahaja ilmu anda tanpa mengaibkan ilmu saudara2 yg lain tanpa kaji selidik...

    ReplyDelete
  20. Buku Mujarrobat tu adalah buku sesat. Sila baca artikel saya http://emjayjb.multiply.com/journal/item/67

    Emjay

    ReplyDelete
  21. wahai ustaz emjay..maaf sebelum memulakan kata2..
    adakah itu yg terbaik menggunakan ayat "umat Islam bebal"?..
    jgn menpermain2kan nama atau perkataan "umat islam"..maksudnya itu kesemua atau menyeluruh umat islam...ayat tersebut mengina atau menjatuhkan nama "umat Islam"..
    minta jasabaik ditukarkan pada kata ganti nama yg lain ya..terima kasih ustaz yg beriman.

    ReplyDelete
  22. pandangan jek lahh.... ayat tu.. adalah ayat yg terbaik pada pandangan saya... dan senang pon org2 nak faham... sebab kebanyakan org yg gi jumpa bomoh ni orang islam kat negara kita ni........ bukan org lain pon. kalau cakap org melayu..... terasa pulakk yg berbangsa melayu cam kita ni.......hahahaha... dah ok lahh tu ayat yg ditulisnye.... sebab yg biasa tak gi jumpa bomoh ni orang2 beriman yg diselamatkan Allah. islam ke islee ke islang ke tak de jaminan syurga... tapi yg ada jaminan org2 yang mati bawa iman jumpa Allah

    ReplyDelete
  23. Sesungguhnya hanya cara nabi Muhammad S.A.W ada kejayaan.... cara yahudi, nasrani, cara datuk nenek, moyang2 ke selain cara nabi tiada kejayaan. Allah bagi sakit..... pada Allah lahh kunci penyembuhnya. Allah dah bagi tau dlm Al-Quran dan nabi dah bagi tau cara2nya melalui Hadith. usahakanlah 2 perkara ni insyaallah selamat. Dunia sementara tuan akhirat kekal.

    ReplyDelete