Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ pembaca mukmin sekelian

.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Selamat datang ke Laman Emjay. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik, hidayah, rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Aku telah tinggalkan pada kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya, (iaitu) Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya.

Friday 3 November 2006

Kayu sesuai untuk api dipercayai ada kuasa halau syaitan


Selain kemenyan, garam, lada hitam, belerang, kacang hijau, kayu ini juga dipercayai boleh halau syaitan???

12 comments:

  1. Janganlah bangang sangat, ini bukan untuk halau hantulah, ini sintok , kalau dikelantan dinamakan beluru. Peranannya sama seperti shampoo sahaja. Jangan nak perbodohkan pembacalah. Kalau kita kurang ilmu dalam sesuatu bidang jangan pandai-pandai hentam sembrono sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin benar ini adalah kayu sintok. Tetapi kayu ini sudah dijadikan tangkal. Samalah jaring atau jaring lama memang untuk menangkap ikan tetapi ramai yang percaya kat bomoh menggunakannya lelatak atas pintu bagi mengelakkan syaitan masuk rumah.

      Jadi cikgu janganlah pula jadi bodoh.

      Emjay

      Delete
    2. Woi Muslim Joned hidup la ko ?

      Delete
  2. kalau di Kampung saya kayu bigini cuma dipakai buat basuh kulit kerbau di sungai, kerbaunya pasti suka dimandikan pakai kayu setan.

    ReplyDelete
  3. Tetapi Di Malaysia ada orang menggunakanya untuk kononnya menghalau syaitan

    ReplyDelete
  4. Assalamu alaikum wr wb. Nampaknya ni macam kayu "sintok"; sejenis pokok besar yang menyelar. Kayu itu mungkin telah diketuk hingga berkeadaan begitu. Kalau dulu biasanya digunakan dalam perubatan "Melayu". Mungkin kita pernah dengar istilah " bersintuk limau" Tak tahu pula sekarang ni apakah ia masih menjadi amalan sesetengah orang. Buah pokok ini berbentuk semacam buah jering; yang setahu saya digunakan sebagai ubat untuk sakit dada. Buah ini juga pernah disebutkan sebagai buah peluru. Wallahu aklam,

    ReplyDelete
  5. Waalaikumssalam wbh

    Terima kasih dengan penjelasannya.

    Emjay

    ReplyDelete
  6. Untu makluman pembaca semua, kayu sebagaimana dalam gambar di atas saya ambil dari seorang hamba Allah yang menyimpannya sebagai tangkal bersama-sama berbagai tangkal lain.
    Emjay

    ReplyDelete
  7. 1. sekiranya saya jumpa awek saya dgn meletakkan beberapa ekor lintah kt baju saya... bila jumpa awek saya geli dan menjauhkan diri dari saya....

    adakah saya telah syirik kerana telah menggunakan 'tangkal' lintah2 tersebut untuk menjauhkan awek sy yg tk suka dan geli dgn lintah?

    2. sekiranya saya nk cederakan seseorg menggunakan pisau. satu lagi alat saya bacakan Ayat Qursyi.

    3. Jin syaitan adalah makhluk Allah yg sudah pasti byk kelemahan sama mcm kita juga. Adakah mereka terlalu hebat hingga tidak ada apa yg boleh melemahkan mereka selain dpd Ayat2 Al Quran semata2?

    tiba2 membaca Ayat Qursi org itu tidak cedera pun tp menggunakan pisau dia cedera.

    Adakah ini bermakna saya meletakkan pisau lebih hebat dan tinggi kedudukannya dpd Ayat Qursyi? adakah bermakna pisau lebih 'power' dpd Ayat Qursyi?


    Kesimpulan soalan:

    Yg penting mcmana kita memahami sesuatu keadaan itu dan meletakkannya.

    ReplyDelete
  8. 4. Saya keluar berjalan2 , tiba2 saya teringat terlupa membawa dompet yg ada wang dan KP. Saya menjadi panik dan takut. Adakah saya dianggap syirik kerana semcm bergantung kpd duit dan KP itu?

    ReplyDelete
  9. jin syaitan mungkin ada kelemahan juga terhadap benda2 tertentu.. seperti mana kita manusia yg contohnya kalau ada bau tahi, semua org menjauhkan diri dpd kita.

    kalau sesetengah kayu itu ada mengeluarkan bau yg dr pengalaman org lain pernah menyebabkan makhlus halus tk suka dan menjauhkan diri dari kita.. dgn sebab bau kayu itu.. apakah syirik jika kita menggunakan kaedah ini?

    umpama kita menyembur ubat nyamuk utk menjauhkan nyamuk dpd kita.

    ReplyDelete