Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting
Assalamualaikum wbh pembaca mukmin sekelian.
Mulai 1 Dec 2012, Laman Emjay di emjayjb.multiply.com telah tidak lagi beroperasi disebabkan Multiply tidak mampu lagi mengendalikannya. Laman Emjay di Multiply yang telah beroperasi semenjak 2006 telah berpindah ke blogspot ini. Maaf di atas segala kesulitan. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik hidayah rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Sempena Aidilfitri ini, saya mengucapkan; Taqabalallhu minnna wa minkum
(Semoga Allah SWT menerima amal saya dan amal Anda)

Friday, 3 November 2006

Tangkal masyarakat melayu

Beras adalah rahmat Allah untuk makanan manusia. Ini adalah beras kunyit yang dibungkus dan disuruh simpan sebagai tangkal. Semoga Cik Wan yang menyimpannya dahulu sewaktu dia kerap menurun akan terus dirahmati Allah dan menjadi orang yang terus menyeru ke jalan Allah.

Contoh tangkal dalam masyarakat melayu

Berikut lihatlah dan fahamilah konsep tangkal dalam masyarakat melayu semoga jangan pula kita dan keturunan kita mengutip tangkal ini.

Nauzubillah...

SYIRIKKKKK
Emjay










































134 comments:

  1. Assalamualaikum emjay...cukup menarik info sebegini. Cuma nk tanya, bukan ke mende alah dlm gambar tu sejenis ubat yg dijadikan medium perantara utk mengubati sakit. Bukan ke dlm Islam pun menggunakan medium perantara seperti air masak/ air dr minyak pinggan putih.
    Sekadar meminta pendapat.

    ReplyDelete
  2. Sekali imbas saya juga ingat ini adalah sejenis ubat. Alhamdulillah selepas mengkaji laman pengeluar benda ini dan selepas pengalaman pengguna benda ini akhirnya saya buat keputusan bahawa benda ini adalah sejenis tangkal macam air "holy water" yang digunakan oleh orang kristian.

    Sekian Wallahualam, Wassalam. Sorry lambat jawab.

    ReplyDelete
  3. Emjay,
    boleh tak, i tau apa elemen besi kuning nie? bahaya ke besi nie?
    sebab adek i pernah jumpa di jalanan dan masih menyimpannya.......buatkan i risau pulak

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum..
    garam dan belerang tu bukan ke guna untuk tabur keliling khemah atau rumah supaya binatang seperti ular tidak masuk. bukannye utk elak syaitan. zikir dah cukup utk elak syaitan. kgbarufc, simpan besi kuning tu nk watpe? baik jual kat tempat besi buruk. dpt gak duit. betul tak..sori kalo slh.. =)

    ReplyDelete
  5. kgbarufc
    Besi kuning tu sebenarnya sekadar besi tembaga namun ia telah dijampi menjadi tangkal. Sama dengan kacang hijau dan garam asalnya harus tetapi telah dijampi.

    Dalam satu hadis lain Diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW pernah melihat gelang tembaga di tangan seseorang , lalu beliau bertanya, “Apakah ini?” Orang itu menjawab, “Tangkal untuk mengatasi badan yang lemah.” Lalu beliau bersabda mafhumnya,
    “Buanglah segera, kerana ia hanya menambah kelemahan pada tubuhmu. Maka sesungguhnya jika engkau mati sedang engkau masih memakai tangkal itu nescaya engkau tidak akan mendapat kebahagiaan selama-lamanya”
    (Riwayat Ahmad dari Imran bin Hushain)

    ReplyDelete
  6. Besi kuning itu boleh dari sebarang besi atau dibuat dari tembaga. Menyimpannya samalah macam menyimpan bara api. Berat azabnya dari Allah. Kirimkan saja kepada saya. Email kepada saya untuk mendapatkan alamat rumah saya.

    Emjay

    ReplyDelete
  7. itulah benda yg boleh layu dan mendatang kan bau yg kurang enak pun org boleh mempercayai nya. Kelakarkan....

    ReplyDelete
  8. A'kum yg arif. Hari ini saya gembira kerana terlintas lelaman yg sungguh bermanfaat ini. Semoga ia akan terus berada di jejaring buat panduan masyarakat kita. Jika bole saya ingin menyentuh sedikit tentang benda 'ikan tempel' ni. 'Tempel' adalah bahasa Jawa yg bererti 'Lekat'. Jadi ikan tersebut, adalah ikan2 kecil yg selalu melekat (mengikuti) ikan2 besar, spt paus, yu dll.
    Beberapa thn dahulu, ada sorang kawan yg ingin memberi saya 'ikan tempel' . Dia mengatakan yg 'khasiat'nya bole memikat sesaorg perempuan hingga tidak mahu lepas dgn yg mengunakannya. 'Ikan tempel' tu mesti dipancing dgn ia memakan mata kail dan bukan dijala (ikan ini lumrahnya tak makan pancing). Selepas itu, ia dikeringkan dan ditapakan oleh saorg 'guru', selama beberapa hari. Setelah itu, ia di bungkus dgn kain untuk di pakai oleh sesiapa yg diberi. Mungkin ada hikmahnya saya tak mendapat nya waktu itu. Maaf jika saya salah 'tafsir', tetapi ini lah yg pernah saya alami. Wasalam.

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum wbh zasramo

    Betullah atas penjelasan sdr di atas.

    Terima kasih kerana sudi mengongsikan ilmu anda di laman emjay.

    Sekali lagi terima kasih daun keladi

    Wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum saudara emjay. Ini bukan azimat laaa, itu mcm supplement food,lebih kurang mcm vitamin yg dirumus secara saintifik utk mmemberi kesan positif pada daya dan medan elektromagnetik pd badan manusia.Ia dirumus di makmal,secara saintifik.Bukannya dgn puja-memuja dan menjampi spt yg saudara katakan.Nak menghukum pun,kajilah dulu.Jangan main tuduh sembarangan je.Takkan semua nak dipukul rata itu azimat,ini tangkal.Itu penemuan baru dlm saintifik la.Org mcm saudara ni la menyebabkan ummat Islam mundur,tak nak menerima pembaharuan.

    ReplyDelete
  11. Waalaikumussalam wbh

    Kalau sdr kata itu supplement food lagi jauh hujahnya!.

    Sebab saya dah mengkaji lama dan sudah alhamdulillah merawat mereka yang menggunakannya maka saya katakan bahawa BARANG-BARANG INI ADALAH TANGKAL ALAF BARU.

    Saya masih tidak berganjak atas ketetapan yang saya buat bukan atas dasar suka-suka.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  12. assalamualikum ,
    semua yang membaca laman ini , saya pernah mengalami ganguan saya selepas saya mengehui pakcik saya di rasuk kerana belajar ilmu mengurut dan semasa itu agak ter seksa kerana saya berada dalam ketakutan untuk beberapa bulan dan saya telah banyak kali berulang-ulang berjumpa dengan Ustaz -Ustaz di darul syifa termasuk lah ustaz Harun Dib dan alhamdullilah Allah bantu saya hilangkan ganguan itu dengan berkat perbanyak kan ibadah sembahyang malam dan berzikir . semasa tu saya ada anak kecil dan jin ganguan tu asyik kacau anak saya dan saya dia akan gigit ( lebam-lebam ) . saya buat tindakan drastik buang tangkal yang di berikan mak bidan di sungai selepas baca ayat kursi saya minta ustaz pagar rumah saya . alhamdullilah semua dah selamat . cuma yang saya perasan kadang kadang kalau saya alpa si syaitan yang di rejam tu akan gigit saya dan lebam tu tak hilang kalau saya tak solat malam . anyway dengan sebab tu saya makin suka solat malam sebab saya tahu Allah suka maklukNya yang berharap padaNya bukan pad benda-benda syirik ...

    ReplyDelete
  13. Waalaikumussalam wbh

    Alhamdulillah ibuaiman dah pandai solat malam.
    Boleh tanya sikit, macam mana ustaz tu pagar rumah, saja untuk kongsi ilmu.

    Semoga terus rajin solat malam.

    Emjay

    ReplyDelete
  14. Ikhtibarnya...Jangan pakai segala bentuk benda berwarna merah.... bunga-bunga berwarna merah pun kena potong semua....

    ReplyDelete
  15. KENAPA MESTI BESI KUNING YANG DIJAMPI NAK DILUPUSKAN?SDR EMJAY PERCAYAKAN JAMPI KE KEWUJUDAN BESI KUNING 2?

    ReplyDelete
  16. Zaman Nabi Ibrahim, patung berhala pun dilupuskan oleh Nabi Ibrahim. Apa sdr adiputragi nak buat muzium dengan menyimpan tangkal-tangkal ini ke???

    Sdr ni berlagak macam orang pandai tetapi kasihannnnnn.

    Bunyinye macam sdr pun termasuk salah seorang yang menyimpan tangkal kot???

    Sejarah tangkal besi kuning ini sudah bermula dari zaman Nabi SAW lagi sebagaimana hadis berikut:

    Dalam satu hadis lain Diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW pernah melihat gelang tembaga di tangan seseorang , lalu beliau bertanya, “Apakah ini?” Orang itu menjawab, “Tangkal untuk mengatasi badan yang lemah.” Lalu beliau bersabda mafhumnya,
    “Buanglah segera, kerana ia hanya menambah kelemahan pada tubuhmu. Maka sesungguhnya jika engkau mati sedang engkau masih memakai tangkal itu nescaya engkau tidak akan mendapat kebahagiaan selama-lamanya”
    (Riwayat Ahmad dari Imran bin Hushain)


    Wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  17. Kalau pk la pulak pasal tangkal ker atau sewaktu dengannya dikatakan syirik emm mungkin pula gelang kuning pun dikatakan spt tu, apakata pula sekiranya jam tangan yg selalu kita pakai dikategorikan sbg apa ...sekadar memikir

    ReplyDelete
  18. Beza gelang besi kuning dengan jam tangan, yang satu mesin yang satu lagi tangkal yang diharapkan memberikan kebaikan.

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum brother emjay, betul lah ini supplement je bukannya azimat ke tangkal. Tapi walaubagaimanapun kata emjay tu ada benarnya jugak kalau kita terlalu mengharapkan ubat2 tu semata-mata tanpa sandarkan kepada kuasa Allah SWT. Ingat bahawa tiada apa yang boleh memberi kesan melainkan dengan kehendak Alla SWT jua. Boleh usaha tapi mesti mengharapkan daripada Allah SWT sahaja.

    ReplyDelete
  20. Produk ini sama atau adek beradek dengan aura seri dan aura genius iaitu sejenis tangkal alaf baru.

    ReplyDelete
  21. waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaabbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbi

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum saudara emjay, mcm maner kte nak tau pengamal perubatan yg menggunakan limau nipis sesat atau x??

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum saudara emjay, mcm maner kte nak tau pengamal perubatan yg menggunakan limau nipis sesat atau x??

    ReplyDelete
  24. Waalaikumussalam wbh

    Silalah membaca artikel Akidah Bahagian 3 di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/4 .

    Kalau pengamal tu pakai limau nipis, mudahnya kira sesatlah tu!! Tetapi kalau seorang pengamal guna limau purut untuk mengurut badan, itu bukan tanda kesesatan.

    Selamat datang ke Laman Emjay

    Emjay

    ReplyDelete
  25. emjay blaja mne ek seme2 nih???
    berguru atau berpandukan mane2 buku

    ReplyDelete
  26. Saya belajar dan banyak mendampingi arwah guru semenjak 1986 sehingga arwah meninggal pada 5 tahun lepas. Banyak belajar secara praktikal.

    ReplyDelete
  27. guru emjay byk ajar tenteng ape???

    ReplyDelete
  28. Arwah sewaktu hidupnya banyak membantu meraka yang diazab Allah kerana bertangkal dan mensyirikkan Allah. Arwah juga banyak membantu macam sesi kaunseling kepada mereka yang dilanda masalah. Arwah juga membantu dalam menyediakan rawatan kepada mereka yang dilanda penyakit. Di sinilah saya banyak belajar dari arwah secara praktikal.
    Emjay

    ReplyDelete
  29. yang diazab Allah tu cmne???
    rawatan penyakit ape biasa???

    ReplyDelete
  30. Mereka yang bertangkal azimat pastinya mengalami hidup yang penuh azab. Suami isteri boleh bercerai berai. Keluarga yang harmoni akan menjadi tidak keruan. Hidup yang girang boleh menjadi sewel tertekan atau boleh menjadi kerasukan akibat menyimpan pelbagai tangkal. Orang yang bermasalah seperti ini akan dinasihati aspek agamanya sehingga mereka menyerahkan tangkal dan dengan dakwah berikutnya insya-Allah orang ini bakal dirahmati Allah semula.

    Bagi mereka yang berpenyakit kencing manis, gout, jantung, batu karang, kanser, tidak boleh beranak, kelebihan hormon dan pelbagai penyakit lain, arwah menyediakan pelbagai ubat dari herbal bagi kesemua penyakit ini.

    Sekian

    Emjay

    ReplyDelete
  31. Disekolah saya ada seorang ustaz memakai cincin diperbuat daripada besi kuning. Pernah saya tanya apa tujuan pemakaian besi kuning tersebut. Tidak dijelaskan dengan detail tapi bukan main bangga laa ustaz tersebut dengan cincin tersebut.

    ReplyDelete
  32. Selalunya kalau pemakai cincin tu sungguh bangga, adalah syaitan pengiring dalam cincin tersebut tu.

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum Wr. Wbrkth.....

    Bagaimana pula dengan cincin yang diperbuat dari kayu 'kokka'. Adik sepupu saya dari U. Al-Azhar Mesir yang bagi. Katanya banyak manfaatnya....
    Kalau ianya berupa tangkal yang mensyirikkan, takut lah pulak saya.
    Nauzubillahhi minzaliq.....Astagfirullah.... Saya kena buangkah Ustaz?
    Apa yang menghairankan saya, adik sepupu saya tu belajar agama kat Mesir, diapun paling pantang bab2 Tangkal nie....
    Jadi mengapa pula dia berikan pada saya cincin tersebut?!

    Saya Insan yang dahaga ilmu lebih ingin mengetahui....
    Terima Kasih.

    ReplyDelete
  34. Waalaikumussalam wbh

    Sangat jelas bahawa cincin kayu kokka tersebut adalah sejenis tangkal. Buangkan saja ke dalam lubang tahi.

    U Al Azhar tu bukan semuanya betul. Pensyarah dari orang Yahudi pun ada di U tersebut. Seorang pasangan ustaz dan ustazah dari U tersebut juga pernah menjadi ejen bomoh sesat di JB satu ketika dahulu. Setiap orang yang merujuk masalah kepada pasangan ini akan dibawa berjumpa bomoh besar di JB.

    Itulah sebabnya jangan percaya dengan Pusat Rawatan Islam D***** S***** walau pun namanya adalah pusat rawatan Islam.

    Emjay

    ReplyDelete
  35. baru2 ni sekolah saya telah mengalami pelajar histeria.bilangannya amat ramai.kebetulan kami sekolah asrama.tetapi sekolah smka.kononnya "pagar" asrama kami telah robohlah...macam2 lah yang di sebutkan.ada antara mereka yang histeria di sebabkan oleh iblis pertama iaitu azazil....tolong beritahu kami cara menangani masalah histeria yang kerap melanda yang mengakibatkan ramai pelajar.kadang2 melebihi 30 orang......tolonglah kami.....

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum wbh

    Sebuah SMKA di Johor pun mengalami histeria di kalangan pelajarnya. Sekarang ini kalau sekadar mengharapkan ustaz ustazah di SMKA ini, itulah jadinya. Ramai yang percaya benar dan mengamalkan ilmu dari Pusat Rawatan Islam D**** S****. Lagi mereka mengamalkan ilmu ini, lagi banyak kejadian histeria.

    Sila baca artikel saya bertajuk Histeria di SMK Tanjung Lumpur - satu kupasan di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/206

    Sekiranya ingin menghubungi saya, sila email kangmasjb@hotmail.com.sg untuk mendapatkan nombor telefon saya.

    Emjay

    ReplyDelete
  37. Ya.pertama dan akhir percaya kepada Allah. Hanya Dia yang Menyembuhkan. Ikhtiar itu boleh tapi jangan taksub sangat takut syirik. Yakin Hanya Pada Allah

    ReplyDelete
  38. kalau diikutkan zaman kini lagi ramai yang terkene sihir ad santau ad sakit tak tentu ad porak peranda rumahtangga macam222 lagi mahir kita lagi advance lagi banyak masalah

    ReplyDelete
  39. assalamulaikum wbh
    ust macan mana dengan makan vitaminc zhu bee yang jenis tablet
    dikatakan baik untuk minda

    ReplyDelete
  40. Waalaikumussalam wbh

    Tentang vitamin zhu bee tu saya tidak ada pengetahuan tentangnya. Kalau ada web berkenaannya bolehlah forwardkan kepada saya.

    Emjay

    ReplyDelete
  41. zhubee vitamin C - NT 3205

    Vitamin C acts as an antioxidant and helps combat antigens - the substances that bring disease to your body. Vitamin C is also needed in a variety of other functions in the body such as helping to maintain healthy bones, teeth, gums as well as general make-up of the body. One reason why you need a regular intake of vitamin C is that it is a water soluble vitamin. This means that any vitamin C that your body does not use is removed daily from your body through your urine. That is why you need a good vitamin C supplement such as ZhuBee Vitamin C in order to maintain the required levels of vitamin C needed by your body. Consume ZhuBee Vitamin C daily according to the recommended daily dosage or as advised by your doctor and experience improved health and vitality with this product specially created for you.

    Sekiranya inilah barangnya, makanlah insya-Allah halal.

    Emjay

    ReplyDelete
  42. Kalau vitamin sebagai suplement rasa tidak ada masalah cume untuk menambah kesihatann tubuh badan dan menjaga kesihatan juga adalah tuntutan agama

    ReplyDelete
  43. saudre x thu ape2 hanya memperlekehkn saje..nty terkena hantu bru thu

    ReplyDelete
  44. kalau sdah tahu sgt tntg sgale2nye pegi tlong org yg ad mslah bkan mnyalahkn,sampaikn D**** S**** pun difitnahnya

    ReplyDelete
  45. AMALAN PARA AL-SALAF AL-SOLEH

    Kaedah Refleksologi Islam yang bersumberkan kepada Qur’an dan Sunnah Rasulullah s.a.w. tersebut diperkasakan lagi kewujudannya dan kepentingannya dengan amalan yang dilakukan oleh para al-Salaf al-Soleh. Terdapat dalam lipatan sejarah yang jelas kaedah tersebut telah dilakukan oleh sesetengah sahabat. KHALIFAH UMAR AL-KHATTAB r.a. misalnya pernah menggunakan kaedah pukulan. Seorang yang bercakap dalam keadaan yang tidak stabil serta meluahkan beberapa soalan yang tidak sepatutnya ditanya, maka khalifah ‘Umar yang berada di depannya segara meminta sebatang tongkat. Dengan tongkat itu beliau segara memukul kepala orang tersebut berulang kali hingga berdarah. Akhirnya syaitan yang meresap ke tubuh orang tersebut keluar. Orang tersebut sedar dan stabil, lalu ia meminta maaf kepada khalifah ‘Umar al-Khattab r.a.

    Imam Ahmad bin Hanbal (w.241H) juga telah menggunakan KAEDAH PUKULAN UNTUK MENGELUARKAN JIN. Diriwayatkan bahawa Sultan al-Mutawakkil telah menghantar perutusannya kepada Imam Ahmad supaya memberitahunya bahawa seorang gundik sultan telah mengalami kerasukan. Imam Ahamad diminta supaya berdoa untuknya. Sejurus kemudian Imam Ahmad megeluarkan sepasang terompah kayu yang biasa digunakan untuk berwuduk, lalu memberikannya kepada muridnya dan berkata: “kamu pergi ke istana sultan dan duduk di bahagian kepala perempuan itu. Cakap kepada jin yang merasuknya; Ahmad berkata: mana di antara dua perkara yang kamu mahu; kamu keluar dari tubuh perempuan ini atau kamu dipukul dengan terompah ini tujuh puluh kali? Apabila mendengar kata-kata tersebut jin yang berada dalam tubuh perempuan itu berkata: ‘Kami dengar dan kami taat bahkan jika Ahmad mengarah kami keluar dari negeri Iraq sekalipun, kami akan keluar. Dia adalah seorang yang mentaati Allah, sesiapa mentaati Allah, segala sesuatu akan mentaatinya. Jin tersebut kemudiannya keluar dari tubuhnya. Perempuan tersebut segera kembali sihat dan kemudiannya telah dikurniakan beberapa orang cahaya mata.

    Setelah kewafatan Imam Ahmad, jin tersebut sekali lagi merasuk perempuan yang sama. Sultan Mutawakkil sekali lagi menghantar utusan kepada murid Imam Ahmad iaitu Abu Bakr al-Mawarzi. Beliau membawa terompah kayu yang sama ke istana sultan untuk merawat perempuan tersebut. Lalu jin yang merasuk itu berkata: ‘Aku tidak akan keluar dari sini. Aku tidak akan taat dan tidak mahu menerimamu. Ahmad adalah seorang yang yang mentaati Allah, dengan sebab itu kami disuruh mentaatinya” .

    Di dalam kitab al-Tib al-Nabawi karangan SHAIKH IBN AL-QAYYIM AL-JAWZIYYAH (w.751H/1350M) ada menyebutkan bahawa gurunya Shaikh Ibn Taimiyyah kerap kali memukul pesakitnya yang dirasuk syaitan atau jin dengan pukulan tongkat, setelah syaitan atau jin tidak mahu keluar walaupun diperintah supaya keluar berkali-kali. Syaitan atau jin yang berdegil itu akan keluar bila dipukul dengan tongkat .

    Ibn Qayyim menegaskan bahawa kaedah perubatan yang digunakan oleh gurunya itu dapat disaksikan oleh beliau sendiri dan orang lain, bukan sekali tapi kerap kali dilihatnya. Malahan gurunya, SHAIKH IBN TAIMIYYAH pernah menceritakan kepadanya mengenai jin yang degil, tidak mahu keluar, walaupun sudah dibacakan ayat-ayat Qur’an dan sudah diminta keluar segera. Akhirnya Shaikh Ibn Taimiyyah memukul pesakit tersebut dengan tongkat. Sebelum jin itu keluar ia sempat menyatakan bahawa ia sangat mencintai pesakit tersebut dan mahu pergi menunaikan fardhu Haji bersamanya. Akhirnya jin itu keluar kerana tidak tahan menanggung sakit dari pukulan tongkat.

    ReplyDelete
  46. sila emjay melawat ke halaman: http://www.primanara.blogspot.com

    SUMBER REFLEKSOLOGI ISLAM

    Sumber kaedah Refleksologi Islam ialah Qu’ran dan Sunnah. Di sini kita sebutkan beberapa ayat Qur’an dan hadis yang berkaitan.

    Allah SWT berfirman:

    Maksudnya: “Jika Allah menimpakan kamu sesuatu bahaya maka tidak ada siapa pun yang boleh menghapusnya kecuali Dia (Allah). Dan jika Dia (Allah) menghendaki kamu beroleh sesuatu kebaikan, maka tiada siapa pun yang boleh menghalang limpahan kurnianya itu”.
    (Surah Yunus: ayat 107)

    Allah SWT berfirman:

    Maksudnya: “(Nabi Ibrahim a.s. berkata); Dan bila aku sakit maka Dia (Allah) yang menyembuhkan penyakitku”.
    (Surah al-Shu`araa’: ayat 80)

    Selain dari dua ayat tersebut, terdapat banyak lagi ayat yang menegaskan bahawa penyakit dan sembuhnya adalah berasal dari Allah semata-mata. Adapun mandi ais bila pesakit telah siap dirawat adalah didasarkan perintah Allah kepada Nabi Ayub a.s. seperti yang disebut dalam firmanNya:

    Maksudnya: “(Ingatlah peristiwa) hamba Kami (Nabi) Ayub ketika dia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata: “Sesungguhnya aku diganggu oleh syaitan dengan kepayahan dan seksaan (penyakit). (Maka Kami kabulkan doanya serta Kami perintahkan kepadanya): “Hentakkanlah kakimu (ke bumi). (Setelah dia melakukannya maka terpancarlah air, lalu Kami berfirman kepadanya): “Inilah air sejuk untuk mandi dan untuk minum (bagi menyembuhkan penyakitmu)”.
    (Surah Sad: ayat 41-42)

    Mengenai kaedah ketukan atau pukulan pula adalah didasarkan kepada hukuman sebatan yang memang terkenal dalam Islam. Orang yang berzina yang belum nikah, bila telah sabit kesalahannya dikenakan sebatan 100 kali. Allah berfirman:

    Maksudnya: “Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina hendaklah kamu sebat setiap seorang daripada kedua-duanya seratus kali sebatan, dan janganlah belas kasihan kepada keduanya mencegah kamu untuk (menjalankan) agama Allah, jika kamu beriman kepada Allah, dan hari akhirat, dan hendaklah (pelaksanaan) hukuman mereka disaksikan oleh sekumpulan orang-orang yang beriman”.
    (Surah al-Nur: ayat 2)

    Demikian juga hukuman yang dikenakan ke atas orang yang membuat tuduhan zina yang tidak dapat membuktikan kebenaran tuduhannya dengan empat orang saksi ialah sebatan rotan 80 kali. Allah berfirman:

    Maksudnya: “Dan orang-orang yang melimparkan tuduhan zina kepada perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian ia tidak dapat mengadakan empat orang saksi, maka sebatlah mereka dengan lapan puluh kali sebatan. Dan janganlah kamu terima kesaksian mereka buat selama-lamanya. Mereka Itulah orang-orang yang fasik”.
    (Surah al-Nur : ayat 4)

    Walaupun hukuman pukulan rotan itu pada zahirnya untuk menyiksa atau menimpakan azab yang setimpal dengan kejahatan yang mereka lakukan itu, namun jika kita telitikan secara mendalam nescaya ada hikmah dan rahsia lain yang tersembunyi. Perbuatan zina dan tuduhan zina secara melulu adalah sangat luar biasa bagi orang yang beriman. Perbuatan yang luar biasa itu membuktikan ada sesuatu dorongan dalam diri orang yang melakukannya. Sesuatu yang mendorong orang tersebut ialah syaitan. Syaitan telah masuk ke tubuh mereka lalu mendorongkan mereka melakukan perbuatan yang luar biasa itu. Dengan hukuman pukulan rotan akan dapat menimpakan seksa atau azab ke atas mereka dan juga syaitan yang telah meresap ke dalam tubuh mereka. Syaitan itu akan merasa azabnya dan akan keluar dari tubuhnya.

    Menerusi pengalaman mengubat orang yang ketagihan zina, membuktikan kebenaran yang tersebut. Semua orang yang terlibat dengan kegiatan zina didapati ada syaitan di kedua-dua punggung mereka. Bila diketuk di bahagian punggung, maka syaitan akan keluar dan orang tersebut tidak lagi melakukan zina. Pernah berlaku, syaitan yang baru keluar dari punggung orang yang sedang diberi rawatan masuk pula ke tubuh seorang pemuda yang berada di bilik rawatan

    ReplyDelete
  47. Assalamualaikum wbh

    Izinkan saya bertanya kepada sdr gujdwani, adakah sdr salah seorang perawat dari http://www.primanara.blogspot.com ?

    Emjay

    ReplyDelete
  48. Sdr 89600

    Maaf kerana lambat membalas.

    Sila berhubung dengan saya melalui email kangmasjb@hotmail.com dan insya-Allah akan saya berikan nombor telefonnya.

    Emjay

    ReplyDelete
  49. Kain hitam dan merah.
    Ini adalah antara warna yang digemari syaitan.
    maaf ada dalil tak?atau mungkin tuan tersilap? sila rujuk terjemahan hadih sahih bukhariHadith Shahih bukhari

    (2) Narrated Abu Juhaifa: I saw Allah's Apostle in a red leather tent and I saw Bilal taking the remaining water with which the Prophet had performed ablution. I saw the people taking the utilized water impatiently and whoever got some of it rubbed it on his body and those who could not get any took the moisture from the others' hands. Then I saw Bilal carrying an 'Anza (a spear-headed stick) which he planted in the ground. The Prophet came out tucking up his red cloak, and led the people in prayer and offered two Rakat (facing the Ka'ba) taking 'Anza as a Sutra for his prayer. I saw the people and animals passing in front of him beyond the 'Anza. (Book #8, Hadith #373)

    ReplyDelete
  50. Kt Thailand pn banyak atap mcm ni MJ....

    ReplyDelete
  51. rokok pn bole dijadikan tangkal....
    mudah sangat setan nak menyesatkan kita jika kita xbelajar dan xtau.

    ReplyDelete
  52. Assalamualaikum wbh

    Tangkal atap rumah ini memang datang dari Kelantan. Pelajar bermasalah saya yang datang dari Kelantan menyimpan tangkal dari atap ini kononya untuk mendatangkan pelbagai rahmat termasuk perlindungan kerana pelajar ini sering diganggu. Begitulah mudahnya manusia ditipu oleh iblis dan pengikutnya.

    Emjay

    ReplyDelete
  53. pe r brader emjay ni..
    kite ikhtiar je,bkn percaye....
    agak2 lu,skolah sampai mane???
    tu r t'lbeh ilmu.

    ReplyDelete
  54. macam dalam cite labu labi je,yang labi gantung kat rumah dye cz dye mrahkan manisa

    ReplyDelete
  55. laaaaaaaaaaa.....
    patut ak cari tali pinggang teakwando ak xde,rupenye ade kat sni...

    ReplyDelete
  56. ikan tempel camne ek????
    ade rupe tempe x???
    em xpun ade x macam bni pak mat tempe yang pkak tu???

    ReplyDelete
  57. alamak ai!!!! terjemah r dalam b.melayu..
    mlas nak terjmah...

    ReplyDelete
  58. macam mutah jin dalam cite badang je....
    o.... boley kuat kot???
    macam otoman...
    TTTTTTTTTTIIIIIIIIIIIIIIIGGGGGGGGGGGGGAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  59. klw greng sdp mcm aym grg ni...
    ltak2 knyt sgla... hahahahahahahahaha

    ReplyDelete
  60. Salam .. sdara emjay ada pakai cincin x?
    if ada pkai cincin,baik buang..kalo x..malu dengan huraian menjela ni.. emjay ada makan panadol x?
    if ada makan panadol..baik sdara kaji smula dalam2...dalam sesetengah perkara..Beriman Kepada alam ghaib patut di dalami..wslm..:)

    ReplyDelete
  61. tp Alhamdulillah keterangan sdara sgt2 berguna bg mngelakkan syirik dalam diri seseorang..

    ReplyDelete
  62. Biarlah waktu hidup ini kita menjadi tentera Allah tetapi jangan pula kita menjadi tentera Iblis.

    Saya tidak pakai cincin tetapi Nabi Muhamad ada memakai cincin. Dua hari lepas pun saya ada makan panadol. Makan panadol lalu berdoa minta sihat dari Allah adalah menurut Islam tetapi kalau makan Panadol dan beriktikad Panadollah yang menyebabkan kita sembuh maka rosaklah akidah.

    Menulis biarlah betul kerana kita akan dipersoal di atas apa yang kita tulis.

    Emjay

    ReplyDelete
  63. salam..ampun maaf jika kasar kata2 sy dan keterlanjuran kata mengguris hati sdara.sy pun hamba ALLAH swt dan Umat Nabi Muhammad saw yg byk kekurangannya dan masih belajar lg..betul fatwa/hujah saudara jika dilihat dari sudut ilmu syariat dan bidang pengajian sdara saja. tapi ingat,di atas sedara ada lagi yg tinggi.atas yg tinggi ada yg lagi tinggi,di atasnya ada lagi yang Allah yang Maha Tinggi.. dalam ilmu,nabi Musa a.s Sendiri mdapat kemurkaan Allah swt bila merasakan ilmunya tinggi sehingga disuruh mencari Nabi Allah Khiddir a.s yg tinggi ilmu hakikatnya.. Bismillah yang awal terletak di mana dan bismillah yang akhir terletak dimana? fikir2kan lah.. tp smua pendapat sdara sangat2 bagus dalam mngelakkan seleweng akidah bg yang "tohor"ilmunya. Syabas Emjay.. marilah kita merenung kata2 Imam Abu Hanifah r.a yang mungkin mengurangkan ego ketinggian ilmu dalam diri seseorang.... "AKU ADALAH INSAN BIASA YANG MENYATAKAN SESUATU HARI INI,MUNGKIN ESOK KU UBAH KEMBALI DAN MUNGKIN LUSA KU UBAH LAGI" wassalam

    ReplyDelete
  64. lu skolah agame x??klo pegi mesti byk kali tido o xpegi klas

    ReplyDelete
  65. salam semoga kita sentiasa mendapat Hidayah dari Allah swt Bole terangkan kenapa Kaabah d tutup dengan kain hitam kalau iannya di gemari oleh Syatan. Wallahualam.

    ReplyDelete
  66. sebut pasal tangkal,habis apa cerita plak ramai orang islam pakai dan ada yang menjadi penjual gelang magnet atau gelang bio yang dikatakan boleh menyembuhkan pelbagai penyakit, gangguan makluk halus dsb.dan dijual bebas terang-terangan. adakah ini pun dipanggil tangkal (tangkal moden) cuma dipelbagaikan bentuknya

    ReplyDelete
  67. Gelang magnet, gelang bio atau apa saja produk yang sewaktu dengannya memang pun tangkal moden.

    Bacalah artikel saya bertajuk "Dari tangkal ke kayu kokka hingga ke gelang magnet. Satu evolusi" di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/230.

    Emjay

    ReplyDelete
  68. Makan panadol lalu berdoa minta sihat dari Allah adalah menurut Islam .
    Cuma soalannya saya selalu membawa penadol kemana saja, adakah ini dianggap tangkal? sebab setiap kali saya sakit kepala penadol la insya-ALLAH sembuh selain dari ubat2 yang lain. Dan bila rakan2 yang lain sakit kepala seperti saya pun syurkan penadol

    ReplyDelete
  69. Saya menjawab soalan diatas dengan soalan lain, saya apabila ke mana-mana membawa peti kecemasan mengandungi panadol, pembalut luka, gunting, ubat antiseptic, ubat luka dll. Adakah dibolehkan?

    Jawapan bagi soalan zihkg dan soalan saya diatas adalah dibenarkan.

    Soalan seterusnya, ada hamba Allah apabila kemana-mana akan meletakkan sebiji lada hitam di dalam koceknya sebagai pendinding. Adakah ini dibenarkan?? Usaha seperti ini adalah syirik.

    Emjay

    ReplyDelete
  70. Hadis ini hadis umum. Pernah sahabat yang menerima ayat-ayat al-Quran untuk amalan meghindari daripada gangguan, khasnya makhluk halus, telah menulis ayat-ayat itu dikertas untuk digantungkan kepada anak-anak mereka yang belum pandai membaca al-Quran.

    Apabila perkara ini sampai kepada Rasulullah s.a.w, baginda tidak melarang. Oleh demikian maka ada sebahagian pendapat yang mengatakan bahawa, kalau tangkal diperbuat daripada ayat-ayat al-Quran, maka ia diharuskan
    Soalan saya adakah ayat2 al-quran yang ditulis pada kertas atau kain atau dipanggil wafaq diharuskan. seperti digantung atau difremkan, disimpan dirumah mahupun didalam kenderaan. saya benar2 keliru

    ReplyDelete
  71. ITU SESAT INI SESAT SANA SESAT SINI SESAT..PENING-PENING. YG MANA BOLEH TERIMA AKAL BERSANDARKAN AL QURAN DAN HADITH IKUTLA. YG MANA NABI BUAT TU IKUTLA..YG MANA NABI TAK BUAT TAPI MEMBERI BANYAK MANFAAT DAN TAK MELANGGAR AL QURAN DAN HADITH DAN IJMAK ULAMAK IKUTLA..
    INI BUKAN TEMPAT NAK CAKAP FAHAMAN AGAMA SAPER SALAH SAPER BETUL. NK KEFAHAMAN YG LEBIH DALAM PASAL ISLAM MAKA BERGURU LAH BACA KITAB LA BACA AL QURAN DAN HADITH LA..JGN AMBIL BULAT-BULAT. JGN TAKLID JGN JUMUD.
    ISLAM ITU AGAMA YG INDAH..ISLAM ITU AGAMA YG SUCI..

    ReplyDelete
  72. Assalamualaikum, semoga saudara Emjay sihat hendaknya...

    saya masih menunggu saudara Emjay menjawab soalan zihkg....

    tak sabar saya nak tahu respond daripada saudara..

    terima kasih dan salamalaika

    ReplyDelete
  73. Saya dah jawab di atas dpliupsi

    Saya ulang "Kalau ayat al Quran tulis atas kertas dibolehkan dalam Islam untuk halau setan, bodohlah sesiapa yang menulis Al Quran atas kertas kerana bukankah lebih mudah beli saja Al Quran kecil yang berharga sekitar RM20 - RM30? Bawalah ke mana saja bagi mengelakkan syaitan?? Ini adalah pemikiran bagaikan kartun Doraemon."

    Emjay

    ReplyDelete
  74. Assalamualaikum...abg emjay, kalau abg emjay kata makan panadol dan yakin bahawa Allah lah yang menyembuhkn sgla, jd salahkah sy katakan kalau sy pakai gelang dan yakin bahwa Allah lah yang menyembuhkan segalanya.... untuk makluman abg emjay, sy tak pakai gelang ape2 pun.... dan salahkah sy ckp yang setiap benda yang Allah jadikan punyai khasiat yang sendiri, contohnya pisau sifatnya tajam, tetapi dgn izin Allah ia dapat memotong, api sifatnya panas, dgn izin Allah ia dapat membakar, megnet pula sifatnya menarik, jd megnet yng pd gelang tersebut di ambil khasiatnya untuk melancarkan peraliran daprah, tp ianya berlaku atas izin Allah....

    ReplyDelete
  75. Waalaikumussalam wbh

    Sekiranya kita menggunakan semata-mata alasan ini maka kelak bomoh pun berkata:

    1. Gambar http://emjayjb.multiply.com/photos/album/27/Tangkal_masyarakat_melayu#photo=6 memberikan khasiat dengan seizin Allah SWT.

    2. Gambar http://emjayjb.multiply.com/photos/album/27/Tangkal_masyarakat_melayu#photo=10 memberikan khasiat dengan seizin Allah SWT.

    3. Gambar http://emjayjb.multiply.com/photos/album/27/Tangkal_masyarakat_melayu#photo=15 memberikan khasiat dengan seizin Allah SWT.

    Kalau beginilah cara kita berfikir, elok segala tangkal azimat di dunia ini kita halalkan sahaja kerana semuanya mempunyai khasiat dengan seizin Allah SWT. Kalau beginilah, tangkal apa pula yang diharamkan??

    Semoga Allah SWT memberikan taufik hidayah kepada sdr solgambut

    Emjay

    ReplyDelete
  76. salamalaika...

    Terima kasih saudara Emjay diatas penerangan tersebut...

    semoga ianya dapat menjadi panduan kepada semua yang melawat ke laman ini...

    Dalam keadaan begini saya mula berfikir tentang masa depan Islam di malaysia khususnya...

    Apakah kesannya jika sikap segolongan kumpulan yang dianggotai oleh ustaz2 kesemuanya...malah terdapat juga beberapa orang Dato' didalamnya...dibiarkan meracuni
    pemikiran anak anak muda kini? malah ada juga yang dipopularkan oleh T### G### sendiri dengan air pinggan putihnya itu..tidakkah ianya membahayakan akidah kita semuanya??? mengapa mufti2 semalaysia tidak mengambil peranannya, kerana ini adalah kes serius yang membabitkan Aqidah...

    Saya rasa, orang2 seperti saudara Emjay perlu tampil kedepan untuk menyatakan hal ini...

    Insha-Allah, perkara yang baik akan dipermudahkan oleh Allah...

    terima kasih dan salamalaika...

    ReplyDelete
  77. maaf kalau cara pemikiran sy ni salah.....kalau bergitu ape beza panadol yang abg emjay makan....adakah ia seperti tangkal juga, dan ia terus masuk ke dalam badan,... menurut pemahaman sy, tangkal adalah sesuatu sesuatu benda yang kita berpegang meletak pengharapan selain Allah...

    ReplyDelete
  78. apakah pengertian tangkal dari sudut abg emjay?

    ReplyDelete
  79. kalau menggunakan panadaol yang dalam nya ada unsur dadah yang haram dalam islam abg emjay mkan dan mengharap kesembuhan dari Allah, jd kenapa rawatan pinggan putih yang berunsurkan kandungan tulisan al-Quran dan doa dan dari material yg halal abg emjay kata tidak boleh.... adakah dadah yang dalam panadol itu lagi suci?

    ReplyDelete
  80. kalau mcmtu salah kah sy memakan kismis? sbb kismis mempunyai khasiat, meminum madu,? minta lagi diperjelaskan...

    ReplyDelete
  81. Alhamdulillah saya dah jawab di atas

    Emjay

    ReplyDelete
  82. EH ABG EMJAY PADAM KOMEN KENAPA YE? ABG EMJAY TGH ONLINE KAN...KNP TAK MUNCUL KAN DIRI.... JWBLAH PERTANYAAN SY AGAR SY DAPAT FAHAMI APE YANG ABG EMJAY CUBE SAMPAI.... SY PUN TGAH PERBAIKI DIRI....

    ReplyDelete
  83. http://emjayjb2.multiply.com/journal/item/31
    sy ade baca artikel ni di blog abg emjay di satu lagi....em kalau cara diatas abg emjay benarkan dan terima...kenapa rawatan islam dari pinggan putih sedara emjay tolak?

    1)adakah org yahudi lebih mulia dari org Islam sampai abg emjay membenarkan article itu? tp menolak rawatan pinggan putih cara Islam?
    2) adakah pnadol yang dalamnya jelas mempunyai campuran dadah lebih suci dpd makanan sunnah iaitu kurma dan madu.
    3) kita berpegang teguh dan beriktikad bahawa Allah penentu segalanya...tp Allah beri kita hak untuk berusaha itulah fahaman ahli sunnah & waljamaah.... selepas berusaha baru berdoa...
    4)bolehkah kita bertawakal tanpa berusaha & berikhtiar?

    ReplyDelete
  84. bolehkah abg emjay beri penjelasan ape pegangan ahli sunnah waljamaah dan dasar ape yang dipegang oleh ahli sunnah waljamaah & ape pegangan wahabi dan dasar ape yang de pegang oleh wahabi...

    ReplyDelete
  85. apakah pengertian tangkal mengikut kefahaman abg emjay?

    ReplyDelete
  86. Tangkal.

    Kamus Dewan mendefinisikan tangkal sesuatu yang digunakan untuk menolak bala seperti penyakit, hantu, jin dan lain-lain. Azimat pula adalah bahan yang terdiri dari tulisan yang ditulis pada kertas, kain, keratan kayu tertentu, atau sisik tenggiling yang dipakai pada bahagian tertentu tubuh seperti di pinggang yang dianggap mempunyai sakti dan boleh mengelakkan penyakit, bencana dan sebagainya.

    Secara amnya tangkal dan azimat adalah sama Cuma perbezaannya ialah tangkal merupakan objek tanpa sebarang tulisan manakala azimat adalah objek yang mengandungi tulisan sama ada tulisan Al Quran atau sebarang tulisan lain.

    Syirik “ialah menjadikan sesuatu selain Allah sebagai sekutu atau saingan yang disamakan dan disamakan taraf dengan Allah, Tuhan bagi alam semesta dengan mencintainya seperti mencintai Allah, takut kepadanya seperti rasa takutnya kepada Allah, memohon perlindungan kepadanya, berdoa kepadanya, takut akan siksanya, berharap kepadanya dan bertawakal kepadanya, atau mentaatinya dalam melakukan maksiat atau mengikutinya melakukan hal-hal yang tidak diredai oleh Allah”. (Jumhur Ulamak)

    Tangkal dan azimat adalah syirik kerana:
    1. Disamakan dan disamakan taraf dengan Allah kerana kononya mempunyai kuasa mirip kuasa rububiah Allah SWT.
    2. Takut kepadanya seperti rasa takutnya kepada Allah. Takut akan siksanya. Apa tak takut, kalau nak buang tangkal atau serah kepada saya, takutnya bukan main! Seolah-olah tangkal ini mampu mendatangkan kecelakaan kepada tuan punya tangkal ini.
    3. Memohon perlindungan kepadanya, berdoa kepadanya, berharap kepadanya dan bertawakal kepadanya. Orang Melayu punyalah berharap kepada tangkal / azimat, macam-macam permintaannya, Ada yang nak kaya, ada yang inginkan tangkal tersebut menjadi pendinding untuk mengelakkan gangguan setan serta berbagai-bagai harapan lainnya.

    Emjay

    ReplyDelete
  87. jd pernyataan abg emjay mengenai minum nescafe tek elok untuk kesihatan merupakan syirik lah, sbb dah samakan nescafe setaraf dgn Allah..sbb sakit n sehat semua dtg dari Allah.....

    ReplyDelete
  88. Susahnya menjawab soalan solgambut ini. Mengalahkan soalan budak 7 tahun. Macam nak menjawab soalan budak 7 tahun ini "Mak macam mana adik keluar dari perut mak?" atau soalan "Mak kenapa kakak tak beranak hanya emak yang beranak?".

    Eloknya solgambut panjat saja pokok kelapa yang tinggi lepas tu terjun. Bila sudah terjun, salahkan saja Allah SWT yang merancang dan menetapkan solgambut panjat pokok kelapa dan terjun sampai mati.

    Nanti kalau dah masuk kubur bawa sekali laptop dan broadband, boleh reply di Laman Emjay.

    Emjay

    ReplyDelete
  89. jawapan yang tak membina.... sbb tu dalam ahli sunnah waljamaah ade usaha manusia yang perlu di lakukan di samping berdoa dan bertawakkal kpd Allah... membuat hujah jgn la berpihak pada satu imam sahaja, byk lagi imam yang muktabar.... thanz kerana jwpn yang tak membina tu, soalan sy mengenai kanzul arasy abg emjay tak jwb ape-apepun?

    ReplyDelete
  90. kdg2 soalan budak yang 7 tahun tu akan mematikan hujah kita... tak semetinya org tua yang tah tujuh tahun menuntut tahu ape rahsia yang ade di 7 lapisan langit dan 7 lapisan bumi..

    ReplyDelete
  91. nak buat ape panjat pokok kelapa n terjun kan menujukkan kebodohan diri tu, soalan sy merujuk kepada setiap pernyataan saudara.... baca balik jawapan sy..... dan renung, sbb mungkin ade ter utarakan pernyataan yang salah... dalam hidup ni perlu berusaha, di samping berdoa dan bertawakkal....

    ReplyDelete
  92. OKlah solgambut. Soalan saya seterusnya bukan soalan bodoh tetapi memerlukan jawapan ikhlas tanpa berselindung. Saudara solgambut dari aliran tareqat apa?

    Sekian terima kasih

    Emjay

    ReplyDelete
  93. saya bukan dari aliran tareqat mane, sy belajar agama dulu masa waktu sekolah agama shja, ape yang sya belajar itu yang sy amalkan, dan sekrg sedang menambah ilmu yang ade... knp? sbb abg alergik pada tarekat?...erm sy jenis menerima ape yang baik n buruk, kemudian menilai... cuma di harap semoga di akhir penghidupan dapat mengucapkan kalimah 'la ilahaillallah, muhammadarrasulullah"

    ReplyDelete
  94. Saya memang amat allergy kepada tareqat, amalan berbomoh, bertangkal berazimat serta sebarang amalan syirik lainnya.

    Di dalam dunia kalau kita nak parah amalkanlah bak kata sdr solgambut iaitu "erm sy jenis menerima ape yang baik n buruk, kemudian menilai..". Saya (Emjay) pernah melalui yang buruk jadi saya tak menggalakkan untuk orang menerima yang buruk. Kita belajar semoga dengan ilmu kita tidak melakukan yang buruk.

    Kalau sdr nak lakukan rawatan pinggan putih, saya boleh ajarkan banyak ilmu tulisan pada pinggan putih. Kalau nak parah lagi, sdr buatlah air pinggan putih ini dan minumlah serta berilah kepada orang ramai termasuk anak isteri sdr tu, kajilah apa balasan dari Allah kepada sdr serta mereka yang minum!!!!!

    Buku SESAT yang banyak dijual dikedai buku termasuk yang bertajuk "Ilmu penerang hati dan tenaga pengingat" oleh Doktor Ruhani cetakan terbaru banyak mengajarkan ilmu menulis ayat Al Quran pada pinggan putih. Kalau sdr nak sesat juga, boleh beli buku ini.

    Dalam buku SESAT ini ada ilmu pinggan putih iaitu di ajarkan bahawa sesiapa yang minum air bekas ayat (maknanya ayat tersebut di tulis pada pinggan putih dan dilarutkan dengan air) maka:

    1. Air dari ayat Al Kursi:
    Maka siapa meminum air bekas ayat ini nescaya Allah mengurniakan kepadanya hikmat-hikmat yang banyak dan ilmu-ilmu yang diperlukannya

    2. Air dari Al Imraaan 169 -171
    Hati peminumnya akan menjadi kuat dan terbuka ilmu pengetahuan.

    3. Huud 1 - 4
    Di minum untuk membukakan hati dengan ilmu pengetahuan, mempelajari Quran serta menguatkan hafalan.

    Serta banyak lagi ilmu SESAT menyediakan air pinggan putih. Kepada orang ramai yang membaca tulisan ini, pastikan anda semua tidak mengamalkan ilmu SESAT ini. Namun kepada solgambut yang redha menerima apa yang baik dan buruk, bolehlah melakukan perkara ini dan selepas 3 bulan mengamalkannya, silalah beritahu kami semua di Laman Emjay akan faedah sebenar mengamalkan air pinggan putih ini. Kalau nak UMP lagi, minum juga air pinggan putih jenama AIR MUSOFFA serta air pinggan putih produk TOK GURU.

    Seandainya ilmu pinggan putih ini sememangnya satu ilmu mujarab yang diajarkan dan dibenarkan dalam Islam, saya sudah lama membuat air pinggan putih ini lalu saya masukkan ke dalam tangki air untuk semua penduduk Taman Perling dimana saya tinggal sekarang. Tentunya setelah arang ramai minum air paip yang sudah dicampur dengan air pinggan putih ini, maka semua orang di Taman Perling sama ada Islam atau bukan Islam sudah menjadi orang beriman belaka. Semua orang kafir sudah masuk Islam dan tidak ada lagi kes samun dan rompakan di taman saya. Adakah ini yang diajarkan oleh nabi kita Muhamad SAW? Macam cerita kartun Doraemon.

    Orang kalau ikhlas nak belajar, bolehlah datang kerumah saya atau bertanyalah dengan bahasa yang baik yang tidak mengelirukan pembaca laman emjay lainnya. Tetapi engkau ni solgambut, MEMANG TAK BERADAB. Saya lebih senang hati kalau solgambut nyah dari laman emjay ini daripada mengelirukan orang ramai. Lagak macam orang pandai tetapi perangai macam iblis (kerana suka mengelirukan orang ramai pembaca laman emjay lainnya).

    Eloklah solgambut bercuti dari melayari Laman Emjay untuk tempuh 3 bulan. Dalam tempuh tersebut, jangan lupa minum air pinggan putih yang saya ajarkan di atas disamping minum Air Musoffa dan juga air pinggan putih produk Tokguru. Ingatan sekali lagi kepada orang ramai agar mengelakkan amalan sesat ini. Selepas 3 bulan datanglah kembali ke Laman Emjay dan beritahulah kami semua.

    Wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  95. Assalamualaikum.... sebagai seorg yang menjadi tempat rujukan org ramai.... wajarkah abg emjay menunjukkan sikap yang mcm nie?.... bahasa ape yang sy tulis yg membuat pembaca lain keliru? mcmni ke cara abg emjay berdakwah... sy mohon maaf kalau bahasa2 sy yang lepas de sakitkan hati abg emjay,,,.. 'setiap muslim itu bersaudara'.. sy tak terniat pun nak beli2 n minum air itu... sbb byk lg amalan dari rasulullah yang belum sy amalkn yang terjamin kalau sy amalkan dapat pahala, contoh dari madu, kurma dan kismis... fadhilat surah al-Fatihah ade diterangkan dalam kitab kumpulan hadis dari imam muslim... ilmu sy ni taklah tinggi mcm abg emjay,,, sy mohon maaf kalau ade sakitkan hati...niat sy cuma nak menambah ilmu sahaja...

    ReplyDelete
  96. Assalamualaikum.... sebagai seorg yang menjadi tempat rujukan org ramai.... wajarkah abg emjay menunjukkan sikap yang mcm nie?.... bahasa ape yang sy tulis yg membuat pembaca lain keliru? mcmni ke cara abg emjay berdakwah... sy mohon maaf kalau bahasa2 sy yang lepas de sakitkan hati abg emjay,,,.. 'setiap muslim itu bersaudara'.. sy tak terniat pun nak beli2 n minum air itu... sbb byk lg amalan dari rasulullah yang belum sy amalkn yang terjamin kalau sy amalkan dapat pahala, contoh dari madu, kurma dan kismis... fadhilat surah al-Fatihah ade diterangkan dalam kitab kumpulan hadis dari imam muslim... ilmu sy ni taklah tinggi mcm abg emjay,,, sy mohon maaf kalau ade sakitkan hati...niat sy cuma nak menambah ilmu sahaja...

    ReplyDelete
  97. menerima ilmu tu kan elok...jadi bile kita tahu ilmu tu, bila de org ajar dpt lah kita tafsir...jd taklah menerima dgn membabi buta yang boleh megakibatkan kesesatan....

    ReplyDelete
  98. Mari kita lihat kata-kata yang dituliskan oleh solgambut di atas:

    "solgambut wrote on Apr 14
    http://emjayjb2.multiply.com/journal/item/31
    sy ade baca artikel ni di blog abg emjay di satu lagi....em kalau cara diatas abg emjay benarkan dan terima...kenapa rawatan islam dari pinggan putih sedara emjay tolak?

    1)adakah org yahudi lebih mulia dari org Islam sampai abg emjay membenarkan article itu? tp menolak rawatan pinggan putih cara Islam?"

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~

    Hati saya CUKUP PANAS apabila sdr solgambut membuat FITNAH atas nama agama Islam!! Adakah rawatan pinggan putih merupakan satu rawatan secara Islam?? Adakah diajarkan oleh Nabi Muhamad SAW? Adakah para sahabat melakukannya?? Adakah para tabiien melakukannya?? Kalau zaman nabi ada orang yang buat fitnah sebegini, silap-silap kepala tanggal dari badan!!

    Itulah sebabnya saya amat marah kepada solgambut kerana membuat fitnah di Laman Emjay atas nama Islam. Kerja memfitnah Allah SWT dan rasulNya hanya layak bagi tentera tentera Iblis!!

    Ini baru satu kes. Terdapat kes-kes lain yang solgambut amat kurang ajar. Cara begini adalah bukan cara orang nak belajar dengan ikhlas tetapi cara orang berlagak sambil nak mengelirukan pembaca lain.

    Saya bukan khadam solgambut yang dimestikan mengajar solgambut. Banyak email dari pembaca Laman Emjay masih belum dijawab. Saya pun ada kerja hakiki di UTM. Adab ziarah ke rumah orang menurut Islam kena bagi salam terlebih dahulu. Kalau tuan rumah sudah jawab salam tetapi tuan rumah tidak izinkan masuk, kenalah balik. Samalah juga dengan soal jawab di Laman Emjay, kalau saya berkesempatan diizinkan Allah SWT, saya jawablah. Jangan memaksa seolah-olah saya adalah khadam sdr!!!

    Marah adalah satu rahmat dan sesungguhnya Nabi SAW pun pernah marah juga. Saya pun berhak marah.

    Emjay

    ReplyDelete
  99. Maaf terlebih dahulu. Bila da slalu baca artikel2 saudara emjay ada banyak yang boleh diterima atau faham tapi sayang saya rasa saudara emjay ni cepat melatah,cepat menghukum sesuatu hanya dengan kajian saudara emjay sendiri,merendahkan orang dengan bahasa yang kurang baik pd yg bertanyakan soalan mahupun pd ustaz2 yg lain.Saudara emjay sendiri pun tidak jujur dgn penampilan wajah dilaman ini. Jelas dgn hal2 yg begini rupa memperwatakkan saudara emjay yg sebenar.Saudara emjay ni kena blajar motivasi diri sendiri mahupun pd org lain.Mudah2an kita boleh byk menimpa ilmu dari saudara emjay

    ReplyDelete
  100. Sdr zihkg64

    Latar belakang kita tidak sama dan ilmu kita juga tidak sama. Mungkin bagi kebanyakan orang tidak marah langsung malahan gembira apabila mendengar "Islam menggalakkan umatnya menyambut dan memeriahkan sambulan maulidurrasul". Namun bagi saya merasa amat marah dengan perkataan di atas. Ramai orang mengatakan maulidurrasul adalah sebahagian Islam bermaksud ia diajar dan disuruh oleh Nabi Muhamad SAW yang diperintahkan oleh Allah SWT. Namun adakah Allah SWT melalui nabiNya pernah memerintahkan umat Islam untuk menyambut maulidurrasul??

    Latar belakang dan ilmulah menyebabkan seseorang menerima atau menolak atau gembira atau marah dengan sambutan maulidurrasul.

    Samalah juga dengan sesetengah lelaki gembira melihat wanita berpakaian seksi namun saya amat marah dengan wanita sebegini. Latarbelakang dan ilmu tidak sama.

    Emjay

    ReplyDelete
  101. sabar en emjay......................semoga kita ini dirahmati Allah..
    memang susah untuk memahamkan org yang tak paham2..apepun teruskan usaha en.emjay menyelamatkan org yang lari dari akidahnya...meminta pertolongan yang boleh menyekutukan Allah...saya tahu ia sangat dosa besar...........

    segala yang berlaku adalah kerana Allah swt...
    sbb banyak yang terjadi....akidah islam terpesong..kerana jin/syaitan tidak abis2 akan menyesatkan manusia yang lalai n takut selain Allah swt...

    ReplyDelete
  102. biarlah diri kita bersih....kosong..takperlu tangkal2..keris2...puja2...letak gmbarr/barang untuk takut dari bencana n malapetaka..kerana syaitan memang ingin menyesatkan kita...

    Arwah datuk saya sangat alim...walau dia ada keris..n boleh jadi perubat...n ada saka n sebagainya...dia tetap meminta pertolongan dari Allah..

    dia tidak mahu itu semua..kerana takut ada rasa sedikit perasaan kuasa yang lebih dari Allah...
    dia tidak mahu bergantung pada 'benda' yang pelik...
    segalanya dia serah pada Allah..melebihkan ibadah n solat nya...kerana cintanya pada Allah...
    kenapalah kita nak minta yang tidak2....pelik manusia sekarang nie

    ReplyDelete
  103. salam.
    marah adalah rahmat?? tapi penjelasan dengan sifat marah bukan ke lebih kepada sifat syaitan yang dijadikan dari api? keliru saya. tuan muncul dengan identiti seorang yang perjuangkan islam. tapi kenapa saya baca setiap jawapan dari tuan berunsur sifat amarah? bukan ke sabar sebahagian dari iman. kenapa tidak tuan bersabar aja dengan soalan2 yang tuan rasakan leceh tu. dan saya ikuti setip jawapan dari tuan lebih kepada taksub terhadap arwah guru tuan. tuan agungkan guru tuan yang dapat mengubati pesakit2 yang sakit kronik. tuan membuat pernyataan dengan sifat amarah telah menunjukan kelemahan tuan sendiri sebagai sorang yang perjuangan islam. maka terjadilah pernyataan tuan yang memperlekehkan orang lain. tuan menyatakan orang yang banyak bertanya itu kanak2 7tahun. kalau saudara solgambut itu kanak2, maka tuan sepatutnya menerangkan dengan lebih terperinci lagi. bukannya menjawab dengan sambil lewa. berdakwahkah seseorang itu dengan sikap begini? kalau bukan untuk berdakwah jangan la bercakap macam berdakwah. kalau tuan marah kerana fitnah terhadap islam, maka jangan tuan memfitnah sesama islam. tuan sendiri lebih arif dari saya tentang agama. apa hukumnya fitnah? sebelum tuan jawap apa hukumnya fitnah, tuan kena tahu apa itu fitnah.
    sekian saja apa yang saya ingin perkata setlah membaca dan menilai.

    ReplyDelete
  104. Kalau sdr kata itu supplement food lagi jauh hujahnya!.

    Sebab saya dah mengkaji lama dan sudah alhamdulillah merawat mereka yang menggunakannya maka saya katakan bahawa BARANG-BARANG INI ADALAH TANGKAL ALAF BARU.



    CUBA SAUDARA BAGI NAMA TESIS YG SAUDARA KAJI TU, SY NAK SAUDARA BUKTIKAN DARI PENYATAAN MASALAH HINGGA KEDAPATAN. KLU GUNA SPSS LG BAGUS, SENANG SY NAK TENGOK DATA. KLU PAKAI TESIS AIR LIUR, MUNGKIN MASIH BOLEH TERIMA KOT.

    " Saya masih tidak berganjak atas ketetapan yang saya buat bukan atas dasar suka-suka."
    CUBA SAUDARA TERANGKAN "ATAS DASAR SUKA-SUKA" DASAR TU APE YG SAUDARA MAKSUDKAN?

    ReplyDelete
  105. ada org pernah masukkan skali dlm air mandian + bunga + limau nipis... utk ape agaknya?..

    ReplyDelete
  106. Perbuatan ini adalah untuk mendapatkan restu dari iblis dan mendapatkan azab dari Allah SWT kerana mensyirikkan Allah SWT.

    Emjay

    ReplyDelete
  107. Salam emjay...saya amat tertarik melayari laman web saudara yg banyak membekalkan info2 yang bermanfaat untuk dijadikan panduan...Syabas dan Tahniah kepada saudara..semoga usaha murni ini diteruskan...
    Saya juga mengambil kesempatan ini meminta izin dari saudara untuk men'download'kan photo2 yang ada di dalam laman web ini sebagai bahan rujukan kepada saya dan rakan2 seperjuangan saya di Kuching..
    Sekian, Wassalam..Terima kasih.

    ReplyDelete
  108. Waalaikumussalam wbh

    Silakanlah.

    Emjay

    ReplyDelete
  109. kalau ye pon jgnlah tunjuk jenama tu, adoih.

    ReplyDelete
  110. ape2 pun benda kat dalam dunia nie ade kelebihan tersendiri...
    kite boleh mengkaji tpi jgn mencaci....
    kerana allah yg mencipta kan nya..
    renung2 kan lah...

    ReplyDelete
  111. Apa pulak tak boleh mencaci. Allah jugalah yang menjadikan iblis. Adakah kita tidak boleh melaknat iblis?

    Laknat Allah ke atas iblis serta pengikut-pengikutnya.

    Emjay

    ReplyDelete
  112. iblis memang lah allah cipta tapi die dah melanggar perintah allah supaaaaaaya sujud kat adam
    sebab tu dia kena laknat.
    ape pulak kene mengene pulak iblis salam cite bende yang allah jadikan atas muka bumi ni

    ReplyDelete
  113. emjay nie dah psiko laaaaaaaaaaaaaaaaa
    sekarang die nak psiko org lain pulak......
    emjay tingkat kan lagi ilmu ande yeeeeeeeeee
    jawe tok tok jawa mcm awk nie memalukan bangsa je

    ReplyDelete
  114. Allah yang memberi sifat dan khasiat pada sesuatu benda. Contohnya panadol, sifatnya meredakan sakit kepala tapi panadol kah yang menyembuh? Jawabnya berbalik kepada yang menyembuh, iaitu Allah jua. Kayu penunduk, raja kayu, tahi besi ada juga sifat-sifatnya, tapi siapa yang memberi sifat itu? Allah lah jua, mana syiriknya disitu sedangkan kita kembalikan segala yang memberi kesan hanyalah Allah. Kalau saya tumbuk muka sedara MJ, sedara rasa penumbuk sayakah yang menyakitkan sedara? Jika sedara MJ percaya bahawa penumbuk saya yang menyakitkan, maka jatuh lah syirik juga, sama seperti percaya tangkal. Pokoknya disini bila kita yakin bahawa yang memberi kesan itu Allah bukan benda, mana syiriknya? Kalau saya pegang kayu penunduk dan benar pula haiwan tunduk pada saya, syirikkah? Eh? Ia juga benda yang Allah letakkan sifatnya, cuma sedara belum habis kaji sifatnya, mungkin baunya itu menarik perhatian dan tidak disukai haiwan, boleh jadi tindakbalas hormon dan sebagainya. Tapi malanglah kalau sedara terlalu mudah nak kata syirik.

    ReplyDelete
  115. Maka asas akidah adalah percaya bahawa yang memberi kesan hanya lah Allah. Makan nasi mengenyangkan? Nasi tu tak mengenyangkan, tapi Allah lah yang mengenyangkan. Kayu penunduk itu 'mampu' menundukkan manusia? Allah lah yang memasukkan perasaan kasih dan sayang dalam hati manusia ada disebut dalam Quran, juga Allah lah yang memasukkan perasaan takut dalam hati manusia. Benda ada kemampuan kah? Kalau kita tidak percaya bahawa benda itu berkemampuan, mana syiriknya disitu? Suruh hantu raya jadi jaga di kebun dengan suruh bangla jaga kedai ape bezanya? Dalam Quran ada menyebut manusia 'meminta pertolongan' dari jin hinggakan mereka menjadi 'sombong'. Tapi kalau paksa jin jaga kebun tanpa beri apa-apa, tanpa beri darah, tanpa beri makan, jadi rasa 'sombong'kah jin tersebut? Rasa teraniaya adalah. Maka di mana syiriknya? Syirik ni satu soal yang sedara sendiri tak jelas hinggakan mudah sedara menjatuhkan hukum disitu.

    ReplyDelete
  116. Jauh sungguh kesesatan sdr imanbenar ni. Agaknya dia nie bomoh atau ustaz bomoh. Bahaya sungguh ilmunya dan mampu menyesatkan orang lain. Maka kerana itu saya TERPAKSA delete.

    Buat imanbenar, kalau pakai tangkal seperti di http://emjayjb.multiply.com/photos/album/27/Tangkal_masyarakat_melayu#photo=22 asalkan beriktikad ini adalah sebagai satu usaha dan hanya Allah yang memakbulkan usaha tersebut maka ia boleh digunakan.

    Buat imanbenar, kalau pakai tangkal seperti di http://emjayjb.multiply.com/photos/album/27/Tangkal_masyarakat_melayu#photo=12 asalkan beriktikad ini adalah sebagai satu usaha dan hanya Allah yang memakbulkan usaha tersebut maka ia boleh digunakan.

    Jauhnya KESESATAN imanbenar ni.

    Emjay -->

    ReplyDelete
  117. Assalamu'alaikum wawahmatullahi wabarakatuh..
    Saudara emjay : maulidurrasul yg di adakan kamu marah ke? atau kamu tidak suka Orang Islam menyambut hari Malulidurrasul?

    ReplyDelete
  118. Salam... Intinya di sini MJ tunjuk kain yang dibuat tangkal.
    Untuk red cloak dan kain kaabah saya fikir (1) "red cloak" bukan tangkal. itu pakaian. Jauh beza tu. (2) kain bukan tangkal. itu kelambu kaabah. Jauh beza tu dengan tangkal.

    ReplyDelete
  119. Salam.. oh ini saya pernah dapat. Saya pernah dapat kayu ni tapi bukan tangkal. Kayu ni dibakar untuk menghalau nyamuk. Ini ubat penghalau nyamuk natural dari hutan Sarawak. Bau dia sebiji macam ubat nyamuk yang dibakar zaman sekarang ni.

    ReplyDelete
  120. Salam.. zaman sekarang ada banyak kedai perhiasan jual macam-macam kacang dalam botol, rempah dalam botol, cili kering dalam botol dijual buat perhiasan. Ada saya tengok jiran letak perhiasan macam ni atas meja tamu die. Jangan pula ada yang salahgunakan

    ReplyDelete
  121. Salam... kat kampung saya, orang tabur belerang ditabur rumah untuk mencegah ular masuk.

    ReplyDelete
  122. Waalaikumussalam wbt

    Pada asalnya kayu kokka bukan tangkal. Apabila kayu ini dibentukkan kepada cincin atau rantai leher dan dipercayai (beriktikad) bahawa cincin atau rantai kayu kokka ini boleh menberikan sesuatu seperti menghalau hantu syaitan dsbnya, maka ia sudah menjadi tangkal dan membawa kepada syirik.

    Kain pada asalnya adalah harus untuk dimanfaatkan. Apabila bomoh meminta pelanggan bawa kain-kain berwarna tertentu lalu dijampikan dengan jampi tertentu lalu diserahkan semula kepada pelanggan tersebut untuk disimpan, maka ia sudah menjadi tangkal sebagaimana kain dalam gambar ini. Syiriklah hukumnya.

    Begitulah juga kelambu Kaabah tidak bersalah. Kerajaan Arab Saudi menutup binaan Kaabah dengan kelambu kaabah tidak salah. Rumah sdr nak ditutup dengan kelambu khas pun tidak mengapa!! Yang salah dan merosak akidah adalah apabila ada pengunjung yang mencari dan membeli cebisan / potongan kecil kelambu kaabah dengan harga SR10 kerana mereka mempercayai potongan kelambu Kaabah ini apabila disimpan boleh memberikan kebaikan kepada si penyimpan. Tangkallah tu!!!

    Emjay

    ReplyDelete
  123. Assalamualaikum wbt

    Kayu walau kayu apa sekali pun adalah harus untuk dimanfaatkan seperti untuk buta rumah atau buat kayu api, Kayu yang sdr guna untuk halau nyamuk juga diharuskan. Kayu yang dalam gambar ini saya perolehi dari orang yang belajar dengan saya. Orang ini beriktikad / percaya bahawa kayu ini boleh memberikan kebaikan seperti mendinding, menghalau hantu dsbnya. Apabila kayu ini digunakan untuk tujuan seperti ini maka syiriklah hukumnya.

    Semua barang yang digunakan untuk buat tangkal seperti paku, jarum, besi kuning, kemenyan, limau nipis, kacip pinang dsbnya adalah harus untuk dimanfaatkan. Tetapi apabila dijadikan tangkal maka ia berubah dari harus kepada haram dan syirik hukumnya.

    Emjay

    ReplyDelete
  124. Waalaikumussalam wbt

    Belerang apabila digunakan sewaktu perkhemahan dengan tujuan mengelakkan ular dan binatang berbeza dengan cara ditabur keliling khemah maka haruslah hukumnya. Apabila kita menyimpan belerang di rumah dengan tujuan untuk menghalang hantu syaitan masuk rumah maka syiriklah hukumnya kerana ia sudah menjadi tangkal.

    Emjay

    ReplyDelete
  125. belajar lagi sedara..

    ReplyDelete
  126. Melayu asyik bertangkal je...bila Nak maju...orang lain fah pegi bulan....buat research pharmacy...reasearch untuk buat ubat kanser yang makn berbillion dollar ...buat iphone.?.ferrari?.lamborghini... Kita sibuk kain kuning lah....maharlah...wafak Sulaiman... Kalau semua tu betul...Kenapa x diajar kat sekolah....minum Air penerang hati bagai....kan senang Payah studi bagai....

    I must say...all of this nonesense are bullshit....ini semua Tablis iblis...

    ReplyDelete
  127. KalAu ilmu ni dibenarkan syarak... Kenapa kat universiti tidak ditawarkan ilmu pengajian tangkal keris terbang peringkat doktor falsafah...Kan senang...semua benda pakai keris terbang lepas tu ukir sikit ayat quran kat atas keris.... Lepias tu boleh lah guna macam bom torpedo..

    ReplyDelete