Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting
Assalamualaikum wbh pembaca mukmin sekelian.
Mulai 1 Dec 2012, Laman Emjay di emjayjb.multiply.com telah tidak lagi beroperasi disebabkan Multiply tidak mampu lagi mengendalikannya. Laman Emjay di Multiply yang telah beroperasi semenjak 2006 telah berpindah ke blogspot ini. Maaf di atas segala kesulitan. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik hidayah rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Sempena Aidilfitri ini, saya mengucapkan; Taqabalallhu minnna wa minkum
(Semoga Allah SWT menerima amal saya dan amal Anda)

Tuesday, 3 March 2009

Tangkal kain persilatan *** di satu IPTA




Assalamualaikum wbh

Pelatih persilatan ini disuruh baring di atas kain putih ini pada satu malam.

Pada kertas tersebut pula terdapat amalan yang perlu di amalkan oleh setiap pelatih. Macam-macam salam termasuk salam kepada nabi Noh, nabi Ibrahim, Musa, Isa dan ibadallah.

Agaknya siapa yang menyuruh dan mengajarkan amalan seperti ini?? Nabi Muhamad????


Emjay

121 comments:

  1. MasyaAllah.. Ini dikira syirik ke bidah?

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum.....

    ustaz,sebelum menjatuhi hukuman, baik siasat dulu...sy salah seorang yg terlibat dlm ape yg dikatakan amalan salah ini..sy pun jahil bab agama.tp apa yg ustaz kata ini adalah x btul..memang ada amalan para nabi tu kan?? persatuan senibela diri tu kan di asaskan oleh alim ulamak jugak??

    tu bukan tangkal, itu adalah simbolik.kalu nk tau, baik ustaz join silat tu sendiri......hehehhee...papehal bleh contact sy di talian 012-5640 713

    ReplyDelete
  3. Satu lagi,jangan terpedaya dgn si emjay ni,dia bukan ustaz ,dia dalam perjalanan mencari nama dan kemasyuran

    ReplyDelete
  4. Kalau benarlah saya mencari nama dan kemasyhuran, bukankah lebih elok saya gunakan nama sebenar saya.

    Kalau kita tidak mampu berdakwah, janganlah pula kita menjadi Abu Jahal.

    Emjay

    ReplyDelete
  5. lor kenapa xbagi salam kat sume nabi?
    men pilkih jek ek nk salam nabi..hu3

    ni la orang kita,tau terima je apa yang tok guru bagi, xpenah nk pikir sndri....
    Allah da bagi akal tu suruh kita pk..jgn main amek jek ape guru cakap.

    simbolik?apa yang dimaksudkan dengan simbolik tu?
    nak belajar silat xsalah,,tapi jika ada amalan untuk kepentingan diri habis la..

    salam

    ReplyDelete
  6. Betul sangatlah tu sdr hambaabadi

    ReplyDelete
  7. Aku tak nampak yang si emjay ni bertujuan berdakwah,tapi aku nampak seperti berikut:

    -Cuba angkat diri sendiri ( taksub dgn guru dia/ko kata pakar rujuk kononnya,siapa yang iktiraf ?)
    -Ada agenda tersembunyi( kata darussyifa & ismail kamus sesat,aku kira kau pencacai murahan sama seperti Astora Jabat)
    -Dayus(sahut cabaran aku,kluar ke media selain internet dan sebarkan dakyah kau)
    -Kau ni selalu label orang sesat,tapi aku lihat muka kau ada bekas tamparan syaitan
    -Tengah cari pengaruh dan pengikut
    -Muqaddimah cam elok,ada basmallah,ada text Alquran tapi tiba kat tengah mula meracau orang itu sesat,orang ini sesat( kecuali diri sendiri )
    -Dlm kes ustz Hadi ,kau kata tengok ahli keluarganya atau kawannya,elok ke tidak.Ini ajaran guru nkau ? Dengar sini,iman/agama bukan kerana keturunan atau anak siapa orang itu.Contoh Rasulullah,bapa saudaranya kafir sedang dia rapat dgn nabi.Isteri ustz Hadi kena ganggu,itu cuma ujian bagi ustaz tu dan ahli keluarganya {kau faham ke tak ? jadi jangan sesatkan orang lain dengan ajaran kau yang sesat dan menyesatkan}

    ReplyDelete
  8. walau apa pun yang terjadi, selagi tidak mensyirikkan Allah, insyaallah boleh dibawa..... Kata pujangga arab, jika di ambil air lautan sebagai dakwat untuk menulis ilmu Allah, tidak cukup, renung2kan.....

    ReplyDelete
  9. moralnya, ilmu allah nie banyak tak terkata..... ilmu ini diturunkan kepada mereka yang dikehendaki oleh allah...... jadi jika ada pertiakaian, bermakna kita mempertikaikan allah.....
    Untuk mengelakkan itu berlaku, jika sesuatu itu yang di buat selagi tidak mensyirikkan Allah..... dengan izin nyer teruskan......semoga Allah merahmati mereka....Amiiiiiiiiiinnnnnnnnnnnnn

    ReplyDelete
  10. tapi aku rase macam takder benda pelik pon
    kalu ader mambang tu aku rasa ader la juga sesat nyer
    ini namer nabi
    kalu gitu kalu kiter baca surah berkenaan nabi pon tak leh kerrr

    ReplyDelete
  11. tak silap amalan dari silat cekak ustaz hanafi

    ReplyDelete
  12. sy stuju dgn entitiman..sy xphm knape org yg tidak mengetahui akn sesuatu itu cube mgeluarkn kata2 seolah2 ia tahu..pelik2.
    ilmu Allah itu tiada batasannya..
    ilmu manusia pun kita tidak mampu nk blaja abis inikn pula ilmu Allah.
    sy hrp En emjaj mgkaji dlu seseuatu isu sblm dikeluarkn ea.. sy fhm niat murni sdr tu..yg bnr kta pgg,yg slh kta sanggah!!!

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum wbh kepada saudara seagamaku dan laknat Allah ke atas Iblis dan pengikutnya.

    Ilmu sihir pun ilmu juga dan diturunkan oleh Allah melalui malaikat Harut dan Marut. Rujuklah Al Quran Al Baqarah ayat 102. Ilmu sesat sihir yang diturunkan Allah melalui 2 malaikat ini menjadi ujian kepada umat Islam.

    Janganlah sdr mudshah11 turut mengelirukan umat Islam.

    Emjay

    ReplyDelete
  14. nmpknya saudara mj sdh slh fhm..sy xbniat bgitu.jgn mlatah sdr..
    maafkn sy, blh sy btny,sdr mnuntut d mana ea?skadar pgetahuan..

    ReplyDelete
  15. abg saya blajar silat cekak hanafi x der pun tangkal tu.tapi mgkin tahap sklh x der kot

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum tuan,tidaklah niat mahu mengganggu kehidupan tuan tapi bersikap kaji,belajar,komen,berkongsi..
    1)Ingin ditegaskan disini,ayat di atas bukanlah TANGKAL seperti didakwa ’ustaz’.Ia adalah DOA seperti yang diamalkan oleh umat islam juga.Mengandungi doa meminta diri diselamatkan ALLAH sebagaimana Dia menyelamatkan Nabi2 Ulul Azmi yang hebat dugaannya melebihi nabi2 yang lain.Bukan memilih Nabi tapi sekadar mengambil kesan dugaan yang diterima Nabi2 Ulul Azmi kita.Tentunya ‘ustaz’ boleh membaca ayat jawi dan memahami makna2 ayat DOA diatas.Hairan apabila ‘ustaz’ mendakwa ayat DOA sebagai TANGKAL?????mustahil bagaimana seorang menggelarkan diri sebagai ‘ustaz’ tidak dapat membezakan DOA dan TANGKAL@AZIMAT???
    2)Mengapakah ‘ustaz’ tidak mengkaji terlebih dahulu sebelum mendakwa sesuatu itu sesat hanya kerana ‘ustaz’ tidak minat silat?salahkah kami tidak ‘sebulu’ dengan ustaz?atau ada yang ‘berbulu ‘ dengan perkembangan silat kami?????jawapan ‘mungkin’ kepada soalan diatas membuktikan ‘ustaz’ tidak mengkaji tapi hanya menuduh!!!
    3)Ayat diatas telah pun diselidik oleh pihak JAKIM dan didapati HALAL.Sila rujuk jika sangsi.Atas dalil apa ‘ustaz’ mendakwa ia TANGKAL?Sedangkan JAKIM memberi jaminan SILAT KAMI TIDAK SESAT.Jangan marahkan nyamuk,kelambu dibakar ye ‘ustaz’.Nt pyh nak bg tumpuan ‘membuat anak’.Slalu mengingatkn pd kwn2..bile org sk,kite kentut dikatakan wangi malah disuruh kentut byk2 lagi.Bile tak sk,kita tak kentut pon dituduh kentut huh!! ’ustaz’ setuju???
    4).Alhamdulillah ‘ustaz’ ada semangat memperbetulkan yang kurang betul cuma kaji selidik sehabis mungkin sebelum mendakwa sesuatu itu bersalah atau tidak.Jgn ikut nafsu fikiran negatif.Kita masih boleh menjadi ‘melayu’ untuk teguh bersama islam.
    5).Di Selangor,pendakwah perlu sijil ‘halal’ dari JAKIM untuk berdakwah.Mufti berkuasa menentukan ssesuatu itu sesat atau lurus..silat kami dah DISAHKAN HALAL oeh JAKIM.’ustaz’ masih samar2 malah muka pon dikaburkan.tak nak glamor atau????pepatah melayu,BERANI KERANA BENAR..oh lupa,semua yang berkaitan melayu ‘ustaz’ perlu tapis ketat sebelum percaya ia betul ke tak huhuhu.
    6).Kepada yang mendapat ayat DOA tersebut,rujuklah JAKIM.Pihak yang membuat kajian hukum2,halal haram,mengjaga hal ehwal agama di Malaysia..tak lupa juga mengesan individu atau pertubuhan yang berfahaman melencong dari islam hehe.maklumlah,ramai mengaku ulama skg ni

    ReplyDelete
  17. sebenarnya 2 bukan tangkal tapi doa.aku dah 10 tahun dalam silat ni tapi x sesat pun.bese le,org hanya suka menuduh dulu,siasat kemudian,xpon xde siasat langsung.xde doa yang diragui biar di peringkat pelajar atau jurulatih...so jangan risau le..

    ReplyDelete
  18. assalamualaikum semua...saya amat setuju dengan hujah yang cekakperak kemukakan..saya salah seorg ahli yg bergiat aktif dalam persilatan ini..sudah hampir 8 tahun..sy jg telah merujuk DOA yang 'ustaz' anggap sebagai tangkal ini kepada ustaz2 yang rapat dengan sy..kesemua mereka menggalakkan sy mengamalkan nye...cb kite pkir betapa hebatnye dugaan yang Allah S.W.T turunkan pada para nabi ULUL AZMI.kami mengamalkan DOA tersebut adalah meminta pada Allah S.W.T menyelamatkan diri kite sepertimana Allah S.W.T selamatkan nabi2 tersebut.ok...yang keduanye...soal kain putih..kite blaja silat bukan blaja menari.ilmu persilatan ini untuk kite mempertahankan diri.kain putih tue tujuan kte supaya kite ingat pada mati.tue je...jgn salah paham dan terus menabur tuduhan yang teruk pada pengamal ilmu persilatan seperti kami....sepertimana cekakperak katakan td...kami mmg mendapat kelulusan dari pihak JAKIM dan JAKIM telah mengesahkan bahawa silat kami HALAL dan TIDAK SESAT.berfikir dan kajilah seblum membuat suatu kenyataan..wassalam..

    ReplyDelete
  19. zkuanli..sy ahli silat cekak hanafi dh selama 8 tahun.itu bukan tangkal..jgn salah paham..

    ReplyDelete
  20. assalamualaikum...mmg itu doa yang diberikan kepada pengamal silat cekak ustaz hanafi...cube korang ambik ayat teresebut dan rujuk pada guru yang mursyid..rujuk pada ustaz yang btul2 arif...bukan 'ustaz' yang hanya tahu membuat tuduhan sebelum berfikir...doa tue adalah AYAT TAWASSUL.tawassul nie bermaksud cara berdoa menggunakan perantaraan.dalam ayat tue ade menyebut selamat sejahtera kepada kelima-lima nabi ulul azmi...cube korg pikir dan pahami ayat tue..klu korg sangsi tny yang arif bukan hny mendengar tapi tolong memahami...

    ReplyDelete
  21. assalamualaikum saya sangat setuju dengan pandang ladingperwira....
    walaupun saya bukan pengamal tangkal atau seumpamanya....
    tapi saya sangat faham dengan rumusan atau pandangan yang diberikan oleh saudara ladingperwira...
    kalu nak beramal biarlah berilmu...
    kalu nak berilmu handaklah berguru....
    kalau berguru bergurulah dengan guru yang musyid...
    insyallah kita akan tergolong antara mereka yang selamat...

    ReplyDelete
  22. as'kum...
    btol aselamat...
    maaf mencelah...
    jangan nak maen sembur je klu tk de asas, klu bende tu diri sendri ragu²..
    baik pkr dlu, tengok, faham btol² dulu..
    tu bukan tangkal sperti yang kalian tuduhkan..
    begini, pada mulanya saya sendiri ragu, tapi stelah diberi penerangan dan kjian yang saya sendiri cari, saya yakin ini tk salah..
    untuk pengetahuan semua, kami bukan meminta kpd nama² tersebut..
    klu tak tau pengiraan, macam nana nk jawab soalan matematik..???
    tlg blajar dlu sbelum nk sembur orng laen...
    maaf MJ saya ingin menegur...
    saudara tau tk ayat apa tu..???
    saudara rau tk ayat tu semuanya adalah petikan dari al-quran dan saya dah jumpa kesemua petikan tersebut di dalam al-quran...
    saudara tau tawassul..???
    saudara tau nabi Adam ketika dicampak ke bumi turut bertawasul menggunakan nama nabi MUhammad S.A.W..???

    Sebagaimana nabi Adam AS pernah melakukan tawassul kepada nabi Muhammad SAW. Imam Hakim Annisabur meriwayatkan dari Umar berkata, bahwa Nabi bersabda :

    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : لما اقترف آدم الخطيئة قال : يا ربى ! إنى أسألك بحق محمد لما غفرتنى فقال الله : يا آدم كيف عرفت محمدا ولم أخلقه قال : يا ربى لأنك لما خلقتنى بيدك ونفخت فيّ من روحك رفعت رأسى فرأيت على قوائم العرش مكتوبا لاإله إلا الله محمد رسول الله فعلمت أنك لم تضف إلى إسمك إلا أحب الخلق إليك فقال الله : صدقت يا آدم إنه لأحب الخلق إلي، ادعنى بحقه فقد غفرت لك، ولولا محمد ما خلقتك (أخرجه الحاكم فى المستدرك وصححه ج : 2 ص:615)
    "Rasulullah s.a.w. bersabda:"Ketika Adam melakukan kesalahan, lalu ia berkata Ya Tuhanku, sesungguhnya aku memintaMu melalui Muhammad agar Kau ampuni diriku". Lalu Allah berfirman:"Wahai Adam, darimana engkau tahu Muhammad padahal belum aku jadikan?" Adam menjawab:"Ya Tuhanku ketika Engkau ciptakan diriku dengan tanganMu dan Engkau hembuskan ke dalamku sebagian dari ruhMu, maka aku angkat kepalaku dan aku melihat di atas tiang-tiang Arash tertulis "Laailaaha illallaah muhamadun rasulullah" maka aku mengerti bahwa Engkau tidak akan mencantumkan sesuatu kepada namaMu kecuali nama mahluk yang paling Engkau cintai". Allah menjawab:"Benar Adam, sesungguhnya ia adalah mahluk yang paling Aku cintai, bredoalah dengan melaluinya maka Aku telah mengampunimu, dan andaikan tidak ada Muhammad maka tidaklah Aku menciptakanmu"


    trus terang saya cakap, klu nak tau, belajar dgn guru...
    pergi cari silat cekak hanafi @ silat cekak malaysia...
    buka laman di bawah dan tengok sendiri ye...
    TOLONGLAH jngan mendahului hukum Allah...
    kita kan diminta ber doa dan meminta kepadanya...
    sesungguhnya Allah itu berasa malu apabila seseorang muslim itu mengangkat tangan berdoa tetapi Dia tidak menunaikannya..

    Tawassul dengan perbuatan dan amal sholeh kita yang baik diperbolehkan menurut kesepakatan ulama’. Demikian juga tawassul kepada Rasulullah s.a.w. juga diperboleh sesuai dalil-dalil di atas. Tidak diragukan lagi bahwa nabi Muhammad SAW mempunyai kedudukan yang mulia disisi Allah SWT, maka tidak ada salahnya jika kita bertawassul terhadap kekasih Allah SWT yang paling dicintai, dan begitu juga dengan orang-orang yang sholeh.

    "Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah) bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengkabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia memohon kepadaKu, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala) perintahKu dan hendaklah mereka beriman kepadaKu, agar mereka selalu berada dalam kebenaran."

    (Surah Al-Baqarah: 186)

    ilmu ni besar, mungkin saudara arif tentang sesuatu perkara, dan ada sesuatu perkara yng saudara tk berapa tahu... cuba suruh tukang masak hotel pergi wat wiring umah...
    sbb tu la ada pepatah menuntut ilmu biar sampai negeri cina, menuntut ilmu biar sampai ke liang lahad..

    "http://shalatdoa.blogspot.com/2010/02/tawassul-menurut-al-quran-dan-sunnah.html"
    "<a rel="nofollo

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum..
    Kepada yang taksub kepada Cekak Hanafi dan Cekak Malaysia, disini saya ingin bertanya "kenapa ahli pertubuhan ini mengamalkan ayat diatas semasa didalam tandas iaitu ketika mandi ?
    Setahu saya ditandas adalah tempat yang paling tidak afdhal untuk berdoa....Harap ada yang menjawab.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pfftt abih tu kau ambil wuduk dlm blik air tak baca doa wuduk ka? Tlg la jgn berfikiran sempit sngt.

      Delete
    2. kalau mcm tu punya sempit tafsiran RMD RMD, mcm mn pulak dgn handset yg ada mp3 ayat Al Quran tapi bwk masuk tandas. 1 lg nak bg lg sempit, org yg hafal Al Quran x blh masuk tandas la sbb dlm otak/ hati penuh dgn ayat2 hafalan.he3

      Delete
  24. wslm..nak bertanya kena la pandai wahai wacanai.manakan sang pemberi ilmu dikatakan taksub.
    persoalan pertama..anda mandi dalam tandas ke?mungkin lebih baik didalam bilik mandi.
    persoalan kedua..doa dan mandi adalah langkah penyucian diri.salah ke berdoa dan mandi?

    ReplyDelete
  25. Terimakasih kpd cekakperak....
    memberi salam 5 nabi ululazmi, berdoa minta selamat,mengharap kehebatan,.. ketika berada dibilik air / tandas adalah perkara yg salah..
    tak pernah diajar Rasullullah mahupun para sahabat nak masuk tandas /bilikair beri salam pada nabi..
    ingat nabi -nabi tu ada dalam tandas tu ke ??
    Cuba la fikir2 balik amalan tu...
    Lepas ni boleh ler ahli silat cekak buat kenduri doa selamat dalam tandas, tidak pun buat sembahyang hajat dalam tandas lepas tu beri salam ramai2 pada 5 nabi ululazmi.....
    Fikir-fikirkanlah cekakperak oi.. Astagfirullahhala'zim

    ReplyDelete
  26. bagaimana anda tahu kami berdoa didalam tandas?kami mandi di bilik mandi dan bukan tandas.harapnya tiada prasangka buruk terhadap kami

    ReplyDelete
  27. Macamman pulak dengan amalan khatam silat cekak..yang ada jampi limau purut lepas tu, belah limau tu pusing2 keliling pusat / pinggang.. pastu mintak ler konon -kononnya seperti lahir dari perut ibu... pigidah cekak!!! dosa banyak nak mintak macam lahir dari perut ibu...nak mintak ampun dosa buatlah sembahyang taubat,,istighfar banyak2, lepas tu insaf ler dengan kesalahan kita.
    bukan nya jampi limau purut yang diijazah guru..

    ReplyDelete
  28. bukan jampi la tuan.kebanyakan org berdoa dgn cra solat dan lain2 cm sll kita terlupa berdoa dikala senang.sama ada doa itu dikabulkan atau tidak,itu kerja Yang Maha Kuasa.Usahlah tuan wacanai marah jika doa itu tidak dimakbulkan.limau itu diratakan ke badan kerana nak wangian limau tu rata ke badan.salah ke?jgn la takut dgn limau dan wangian,nt busuk pula bdan...nampaknya hai tuan penuh kebencian dgn pihak saya,maafkan jika ada menyinggung rasa..diharap tiada pula bencinya merebak dihati saya..aminnn...

    ReplyDelete
  29. Berdoa memang disuruh, tapi ikut ler cara Rasullullah..apa salahnya silat cekak buang semua ritual yang meragukan tu, lagi bagus. Para sahabat dulu pun handal dalam senibeladiri tapi tak ada ritual yang karut macam tu.Busuk badan takpe asalkan tidak busuk akidah.
    Nampaknya belum ada warisan Silat Melayu yang benar -benar suci. Amat terkilan saya.

    ReplyDelete
  30. teruskan pencarian mencari kesucian anda jika meragui yang sedia ada.ilmu Allah ini banyak cabangnya.Janganlah tuan marah kepada saya dengan tohmahan yang tidak berbahasa.Saya juga pelajar juga seadanya.Salah dan silap menjadi teladan berguna,asalkan diri tak sombong mendabik dada.Teringat sindiran Allahyarham Tan Sri P.Ramlee,”sapa marah kena jual”..apakah yang sebenarnya tergadai?Selepas kasut dibaling,apakah lagi menjadi senjata?baju?seluar?akhirnya diri terbogel malu dek mengikut marah berserta nafsu.Sedangkan P.Ramlee berupaya menyindir begitu,bagaimana tahap junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W berbicara?marahnya tiada menyinga namun lekat didada.Mencaci ketika marah bukan sifat orang berilmu ya saudara.Marilah kita beristifar bersama-sama.
    Tatkala Nabi Muhammad S.A.W berpesan agar belajar berenang,memanah dan berkuda untuk menjaga amanah diri sebagai manusia,apakah tuan belajar ilmu yang sama?Tatkala rakyat palestin hanya berupaya membaling batu mempertahankan negara,israel mengajar kraf maga kepada rakyatnya.Siapa tergadai,siapa berkuasa?
    Tiada fahaman dalam islam melarang penganutnya belajar ilmu mempertahankan diri.Baik tarekat,ahli sunnah wal jamaah dan lain-lain.Tidak pula diketahui pandangan wahabi.tidak pernah terdetik mengkaji golongan yang pernah ingin menghancurkan Makam Nabi Muhammad S.A.W ini.ku doa agar tuan wacanai dapat mencari yang dicari.kalau datang ke perak mari la merasa durian kami.

    ReplyDelete
  31. Betul ke cekak dah 4 kali berpecah disebabkan perbezaan akidah..?
    Betul ke Guru Cekak ada jual kayu kokka untuk pendinding RM 200 seketul ?
    Betul ke Cekak Malasia, Cekak Hanafi, Cekak Pusaka Hanafi, Kalimah Malaysia bermusuhan sesama sendiri...?
    Siapa guru Cekak yang sebenarnya ?
    Sekadar ingin tahu.... jangan marah

    ReplyDelete
  32. jawapan peribadi
    1.bukan perbezaan akidah tapi pandangan dgn konsep mandat dan pengurusan persatuan
    2.tak tahu la plak he.silat cekak memang takde guna istilah atau barang yang digunakan pendinding
    3.tiada permusuhan cuma perbezaan pendapat
    4.semua mengaku bahawa Ustaz Hanafi Haji Ahmad adalah guru
    tak marah.terima kasih kerana bertanya..semua kena buka hati untuk belajar tetapi pemakai ilmu tetap pada empunya diri.salam perkongsian ilmu saudara wacanai

    ReplyDelete
  33. bagaimana pula dengan kain putih?
    kenapa harus tidur bersama kain putih selepas tamat asas mengikut waktu yang ditetapkan kalau miss satu hari kena ulang semula.apakah maksudnya dan untuk apa?

    ReplyDelete
  34. Nampaknya belum ada warisan Silat Melayu yang benar -benar suci. Amat terkilan saya.

    sebenarnya masih ada,cuma krng menonjol krn masih ramai yg ingat mandi minyak & sbgnya bole jd kuat cpat.oleh itu, diorng masuk silat yg ada mandi2 ni.salah satu silat yg msh suci adalah Seni Silat Selendang Merah
    -x da mandi2
    -x da smpan apa2 brg
    -yuran pendaftaran x pelik cnth:sstengah silat kna ada 5sen
    -x da doa pendinding masa bila2 pun.kalu nk,baca yg blajar kt mna2 ayat quran

    ReplyDelete
  35. kalu nk blajar silat ni,ada kt kedah n perlis.kalu kedah kt s.petani,sek. men.dato bijaya setia

    ReplyDelete
  36. cmna korang wat kotak untk ayat yg korang copy tu. mntk tnjuk ajar?

    ReplyDelete
  37. Nak tanya sikit, persilatan ini ada berikan pelatihnya selendang merah ke?

    Emjay

    ReplyDelete
  38. Jangan silat tu 2 x 5 sudah..!!

    ReplyDelete
  39. aku tau aku baru umuq 15 taun ...tp jgn bg aku maki orang tua dr aku

    ReplyDelete
  40. hang sndiri tnya silat yg dok suci lg...tp aku bgtau hang wat kurang ajaq

    ReplyDelete
  41. (ni aku ckap ngan emjay hang jgn sibuk)...sdr emjay kalu da pa2 nk tnya psal silat ni ana alu2kan...n ana nk bgtau guru utama silat ni pun x suka bab supernatural ni

    ReplyDelete
  42. woi wacanai....tah2 hang pengamal silat gayong n sekutunya pa...yg jelas mndi minyak(aku bkn nk fitnah cuma menganggap)

    ReplyDelete
  43. ingat WACANAI sarang tebuan jgn dok jolok....buruk padah nanti

    ReplyDelete
  44. Baguslah kalau macam tu wahai sdr Zkuanli..semoga anda diberkati dan ditunjukkan jalan yg lurus..

    ReplyDelete
  45. smoga sluruh umat islam dlm jln lurus

    sory la...ana marah2..naik darah..

    ReplyDelete
  46. tp jgn silap...silat da dua yg sama nama...tp yg lg satu xdk kna mngena ngan yg ana

    ReplyDelete
  47. KO NAK SANGAT TENGOK MUKA AKU YANG HANDSOME NI. KO INGAT AKU DAYUS KE? KAU CABAR AKU YE. NAK SANGAT TENGOK........... HA...HA...HA. ADA BERANI..........

    ReplyDelete
  48. ala belagak pandai plak semua,jadi bodoh sudah la.xpayah la nak jadi tuhan plak,semua ko nak tarok kat cni,apada

    ReplyDelete
  49. Assalamualaikum...
    1) Membaca doa di dalam tandas bukan lah satu kesalahan, malah kita diminta untuk membaca doa ketika masuk dan keluar dari tandas. Doa masuk ke tandas di baca di luar tandas sebelum kita melangkah masuk, tp adakah doa keluar tandas kita baca setelah kita melangkah keluar (diluar tandas) atau pon sebelum kita melangkah keluar (didalam tandas) ??

    2) tentang amalan mandi limau yang dibangkitkan. Mandi limau purut adalah satu amalan melayu yang sangat baik dari segi kesihatan yang sring diamalkan oleh orang melayu satu ketika dahulu dan ianya tidak bertentangan dengan hukum agama. Apa yang menyebabkan orang takut pada amalan limau purut adalah kerana ianya juga digunakan dalam beberapa perkara yang menyebabkan khurafat atau pon dilihat seperti khurafat seperti:
    a) melangsir keris - bisa keris adalah dr karatnya, cara paling mudah menghasilkan karat adalah dengan menyapu sedikit bahan berasid pd besi. Limau merupakan bahan berasid jd sesuai digunakan. Kenapa guna limau purut bkn limau lain?? yg tu sy kurang pasti.
    b) Bahan untuk jampi - Kelebihan limau purut adalah baunya yang harum, bila air limau purut diperah diatas bara kemenyan baunya sangat mengasyikkan jd ianya sering menjadi pilihan bomoh2 melayu dahulu dan sekarang. Persoalannya apakah kerana segelintir orang menyalahgunakan limau purut, maka kita boleh menganggap setiap pengguna limau purut adalah salah??

    3)Minta disucikan dosa seperti br dilahirkan dari perut ibu??
    Bukanlah mandi limau itu menyucikan dosa tetapi berkat kalimah "Lailahaillallah Muhammadurrasulullah". (tolong kaji semula bacaan itu sebenar2nya). Maksud Allahyarham Ustaz Hanafi disini, penuntut-penuntutnya diminta mengkaji secara mendalam kalimah syahadah yakni mengenali Allah dan Rasulullah seterusnya menguatkan tauhid dan akidah. Apabila kita benar2 mengenal Allah dan Rasulullah dan bertaubat atas dosa2 kita dengan sebenar2 taubat maka bukankah kita boleh diibaratkan suci seperti bayi????

    ReplyDelete
  50. ada apa dengan kain..kain putih itu dibuat sebagai kain basahan ketika mandi .. seperti tidur di atas kain putih itu... tiada apa2 pon..itu sebagai satu simbolik... dan tidak pula merosakkan akidah.. kalau betul silat ini sesat ataw melencong..kenapa JAKIM tidak mengambil tindakan..malahan diberi SIJIL pengiktirafan oleh JAKIM yg mana silat ini tersidari segala tahyul dan kurafat..jadi ustaz2 mane yg nak pertikai..rujuk JAKIM...yang ulang semula itu tiada masalah pon..amalan tawasul ni...diamalkan seumur hidup... tahukah apa makna tawassul? dan siapa manusia pertama yg bertawassul?? dan bertawassul ke atas siapa? hmm..cari la guru yang mursyid lagi sidiq utk jawapan nya. klu saya bg jawapan pasti ada pertikaian.jadi cari la yer... "Dengar pakai telinga xleh pakai, tengok pakai mata xleh caya, gunakanlah akal fikiran yang waras"

    ReplyDelete
  51. lagi satu.. ni bukan tangkal yer..silat ni xde tangkal2 ye...hanya bergantuung hati pada ALLAH...mentauhidkan ALLAH. :-)

    ReplyDelete
  52. ni apa cerita ni kawan...sendiri xtau pas tu nak hukum2 org...
    kalau nak tau p blajaq silat cekak..belajaq sampai tamat,paham sampai ke hati,,
    memg la ayat tawassul ni kita sebut 5 nabi ja sebab nabi2 ulul azmi ada 5 ja,,antara nabi2 yg menerima dugaan yg paling dasyat dari Allah taala...kita bertawassul maknanya kita gantung hati pada allah,,apa pun yang kita buat kita gantung hati pada Allah,,xda tangkal2...dah paham cekak baru boleh cerita kawan....pasai kain putih pulak,xdak apa2 makna pun...xsalah pun kita nak buat basahan mandi dengan kain putih tu,,buat cadaq tdoq pun xpa,,
    sama jugak macam kt hospital tu,,cadaq warna putih xda org pertikai pun kan.,,,
    kain kapan kita pun nanti warna putih kan,,,so pikiaq betui2 na sebelum nak judge org lain,,,
    kami xmarah,cuma nak perbetui ja...ada apa2 yg xpaham jgn malu jgn segan p tanya org yg arif pasai tawassul dan cekak,,,wallahu A'lam...

    ReplyDelete
  53. maaf saudara,,tiada istilah taksub disini,,cuma kami menghormati guru kami,,dlm islam pun menggalakkan kita hormat pada guru kita kan,,,
    dalam kes ini sy rasa saudara kurang arif,,,siapa kata mandi di dalam tandas?
    bagaimana dengan orang yg nak mandi hadas??bagaimana dengan orang yang hendak keluar masuk tandas dengan membaca doa??mungkin saudara xpernah mandi hadas x...ataupun xpernah baca doa keluar masuk tandas....sama juga macam amalan mandi tawassul ini,,,kami tidak mandi di tandas,kami mandi di bilik air,,,saudara tidak boleh menghukum dengan sewenang-wenangnya,,,kita kena paham dulu baru menilai....

    ReplyDelete
  54. yang tu dinamakan mandi potong dalam cekak..limau xde apa2 makna sebenarnya,,,limau purut tu sebenarnya merupakan sabun semulajadi...doa dari guru bukan jampi saudara,,,kita hanya meminta pada yang esa...sudah2 la saudara,,,saya rasa saudara dulu yang kena bertaubat sebelum suruh org lain bertaubat....

    ReplyDelete
  55. Assalamualaikum..
    Siapa guru saudara...? Joe Marwi,,,Mad Radhi,,Ishak Itam,,@ Maidin ?

    ReplyDelete
  56. waalaikum salam,,,guru saya tn.hj ishak itam, guru saya juga tn. hj maideen....kenapa?ada masalah?

    ReplyDelete
  57. tk paham tanye...bkan main belasah je...ckp biar pakai isi akal....bkan isi perut....kalu gune isi perut...busuk...

    ReplyDelete
  58. sutuju,,,kalau sekadar kulitnya ja yg cantik xberguna kalau xde isi....

    ReplyDelete
  59. Salam, elok juga perbincangan ni, sekurang-kurangnya kita jelas agar silat melayu yg asalnya murni tidak dinodai oleh ilmu atau ajaran yg bersalahan dgn Agama... Bersabit demgam silat pula harusnya mempunyai guru2 yg layak kalau hendak dibawa bersabit agama. Kebelakangan ini ramai yg taksub dgn guru mereka dan ada yg menganggap guru mereka seolah bagai seorang wali... Apa saja kata guru mereka seolah bagai perintah dari tuhan. Dan segala perbuatan dan lafas guru mereka adalah benar walaupun bersimpang dari ajaran Rasulullah. Cuba kita lihat apa yang telah berlaku kpd Persatuan Silat Cekak Malaysia kini.... http://suarajagat.wordpress.com/2010/06/10/tazkirah-sj-ucaplah-syahadah-dengan-betul/

    ReplyDelete
  60. masing2 nakkan kebenaran & keselamatan dunia & akhirat. masing2 nak ikut Rasulullah dan nak jadi hamba Allah yang Dterima olehNYA. Cariklah jalan tu... Insya'allah DIA temukan, sebab Allah suka bila hambaNya hendak mencariNya.

    ReplyDelete
  61. Itu cuma sebahagian dari pembongkaran bacaan kalimah shahadah... sebenarnya banyak lagi ajaran sesat dalam silat cekak yang disembunyikan..kalau ada masa cuba dengar betul - betul bacaan Al -Fatihah drpd guru cekak.Dalam internet masih belum ada..

    ReplyDelete
  62. sudah2 la tu...klau rse tk paham....jumpe guru trus..tnye ngan die..tk payah la smpai nk cri slah org tu...slah org ni..tk paham tnye...knpe bacaan jd gitu..ttg PSSCM ni...mcm2 dh berlaku...sejak zaman Ustaz Hanafi lgi..jd...setiap yg jd pemimpin silat cekak...byk dugaan yg die kn lalu...cth..zaman ustaz hanafi = Silat kalimah, zaman pak ak = Cekak hanafi, zaman maideen = geng 86/puak2 yg tk bleh trime die jd guru...klau kite tgk..pde awal2 nye..."isu"nye 1 je...ssb tk leh trime...maideen jd guru..tu je..tp...makin lame...makin mnjadi2...cri slah die brunlang kli...kne kutuk...kne maki...itu tk btul..ini tk btul...abis tu mcm ne?
    nk ape g?bile nk bersatu klu asyik dok cita buruk org....tp buruk sndiri tk nmpak?sudah2 la..

    ReplyDelete
  63. camne nak tau satu2 perkara tu sesat atau tak?

    ReplyDelete
  64. Adalah dengan berILMU. Tanpa ilmu kita adalah mangsa iblis. Dengan ilmu insyaAllah mampu masuk ke syurga. Tanpa ilmu pastinya ke NERAKA. Berilmulah. Awal berilmu dengan membaca, memahami dan mengamalkan Al Quran. Seterusnya pula dengan buku-buku berkaitan hadis disamping berguru. Semuanya berkaitan dengan ilmu. Nabi Muhamad SAW pun menyampaikan ILMU.

    Islam adalah agama ILMU. Marilah kita semua berilmu.

    EMjay.

    ReplyDelete
  65. Ni... nampaknya semua nak pertahankan salah sendiri ttp menuding salah org lain, sampai bawa bincang perkara tak intelek. Mudahkan.... bawa ambil pengertian kalau perdu akidah kukuh, dan cabang2nya tdk menyimpang akidah, buat apa nak bising2, kalau tak faham cari punca kenapa berlaku sedemikian ... kenapa kainputih kenapa limaupurut. Kalau faham tujuan asasi sekalipun simbolik maka bukan lagi sebagai isu besar sampai menjadi fitnah yg bukan2 .... ni siasat tidak terus menuduh bukan2 .... peliknya ngaku membawa kesucian Islam, padahal lagak bicara dan cara tanya macam org tak ada ilmu ... pakai hentam taklain takbukan nak kata aku yg betul. Manakala pihak yg datang membela ... sungguh emosi dan mengambil sentimen sebagai hujah.

    Satu yg saya hairan ..... kenapakah isu pokok seperti kesalahan guru itu tidak diperpanjangkan sebagai diskusi umum, bukan kita hendak mengaibkan diri pelaku, tetapi membawa bicara atas kesalahan bukan kebodohan dsbnya. CONTOHnya.... gah dalam laman blog dsbnya ... seorang guru membawa bacaan syahadah Tauhid lain dari kebiasaannya .... lebih gamat lagi dijelaskan bukan salahucap ttp telo .... saya rasa ini lebih beri manfaat kpd umum kalau khilaf atau tidak si guru ini, harus diperakui supaya semua ahli masyarakt kita tahu dan faham kedudukan sebenarnya ..... Lagi menghairankan, adalah pihak bertanggungjawab pusat atau negeri nampaknya macam tak ambik kisah .... antara pertanyaanbalas yg saya pernah dimaklumkan .... kenapa tak buat laporan ? Masya Allah, perkara macam ni pun kena buat laporan ... macam ni tak payahlah ada pihak penguatkuaa dan perisikan jabatan ..... rosaklah institusi agama kita macam ni ... sikit2 sistem dan procedure .... Takkan nak tunggu menteri melenting baru bertindak .... Masya Allah. Takkan pula perkara ini tak sampai ke pengentahuan Pengarah atau mufti dsbnya,... memanglah kitapun tak harap Ketua Pengarah, atau Pengarah dan Mufti turun padang .... tapi takkan telinga mereka masing2 dipekakkan ... tanggungjawab siapa? Gaji nak... bonus dapat ..... melompat.
    Sepatutnya isu2 dari blog dan mana2 laman dan sumber harus dijadikan summary kepada insiden2 dlm takluk kawasan tanggungjawab dan dilaporkan kpd tuan pegawai meja teratas sekali .... DAN SAYA HARAP PERKARA KOMEN SAYA INI LANGSUNG DISAMPAIKAN KPD PENJAWAT BERKENAAN sekalipun YB Sen Maj Jen Jamil Khir Baharom [B], Menteri Khas JPM. Jangan malukan kami semua Pak Menteri!!!!!

    ReplyDelete
  66. kenapa tak bg salam pada semua nabi..?

    kenapa mase bg salam tahiyyat akhir, tak bg salam kat semua malaikat..?

    ReplyDelete
  67. Ermm..kau penah dengar betul-betul tak kalau ada ustaz yang baca Al-Fatihah dalam satu nafas je..? Yang tu macam mana eyh?

    ReplyDelete
  68. Isu syahadah.. PSSCM berada di bawah seliaan JAKIM.. takkan la JAKIM tu BODOH sangat tak buat apa-apa lepas dapat laporan... Tak payah nak kecoh-kecoh la benda ni.. Depa tau la buat keja depa..

    ReplyDelete
  69. Baca Fatihah satu nafas...ish..ish terornye guru hang..
    nape tak baca Quran satu nafas ?

    ReplyDelete
  70. Encik Wacanai.. Yang baca al-fatihah satu nafas tu bukan guru saya. ada guru yg cuba baca ikut tajwid pun ada orang pertikai,.apetah lagi kalau baca satu nafas.. Tapi,pelik la..Kalau ustaz2 yang bace al-fatihah dalam 1 nafas pun takde org pertikai..semua yakin.. sebab..? Title ustaz..? Hurmm...

    ReplyDelete
  71. Kalau ustaz Hanafi pulak camana? ape yg dia buat semua betul la...maklumla Ustazzzz...
    Bab JAKIM pulak memang le JAKIM tu tak bodoh...cuma kurang cerdik aje kot..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum..maaf ya..sy baca dari atas sampai kesudah..dlm ramai2 nie,ada segelintir yg punya hati sgt busuk trhadap sesetengah org..xsalah nak berhujah,jgn sampai menabur fitnah..segeralah tuan2 yg empunya hati yg busuk bertaubat dengan segera..istighfarlahh..jgn sesekali berbusuk hati dengan kelebihan org lain..mintak2 kita dijauhkan sebegitu..amin

      Delete
  72. Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada “Ulil-Amri” (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya – jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.
    Tidakkah engkau (hairan) melihat (wahai Muhammad) orang-orang (munafik) yang mendakwa bahawa mereka telah beriman kepada Al-Quran yang telah diturunkan kepadamu dan kepada (Kitab-kitab) yang telah diturunkan dahulu daripadamu? Mereka suka hendak berhakim kepada Taghut, padahal mereka telah diperintahkan supaya kufur ingkar kepada Taghut itu. Dan Syaitan pula sentiasa hendak menyesatkan mereka dengan kesesatan yang amat jauh.Dan apabila dikatakan kepada mereka: “Marilah berhakim kepada hukum Al-Quran yang telah diturunkan oleh Allah dan kepada hukum Rasulullah,” nescaya engkau melihat orang-orang munafik itu berpaling serta menghalang (manusia) dengan bersungguh-sungguh daripada menghampirimu. (4:59-61)

    (Al-Quran ini) sebuah Kitab yang diturunkan kepadamu (wahai Muhammad dari Tuhanmu). Oleh itu, janganlah ada perasaan bimbang dalam dadamu mengenainya, supaya engkau memberi amaran dengan Al-Quran itu (kepada orang-orang yang ingkar), dan supaya menjadi peringatan bagi orang-orang yang beriman. (Katakanlah kepada mereka wahai Muhammad): “Turutlah apa yang telah diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu dan janganlah kamu menurut pemimpin-pemimpin yang lain dari Allah; (tetapi sayang) amatlah sedikit kamu mengambil peringatan”.(7:2-3)

    Allah tidak sekali-kali mensyariatkan Bahirah, tidak juga Saa’ibah, tidak juga Wasilah dan tidak juga Haam. Akan tetapi orang-orang kafir itu sentiasa mengada-adakan perkara dusta terhadap Allah; dan kebanyakan mereka tidak menggunakan akal fikirannya.Dan apabila dikatakan kepada mereka: “Marilah menurut kepada apa yang telah diturunkan oleh Allah (Al-Quran), dan kepada RasulNya (yang menyampaikannya)”, mereka menjawab: “Cukuplah bagi kami apa yang kami dapati datuk nenek kami mengerjakannya”. Adakah (mereka akan menurut juga) sekalipun datuk nenek mereka tidak mengetahui apa-apa dan tidak pula mendapat hidayah petunjuk?
    (5:103-104) *(Bahirah, Saa’ibah, Wasilah dan Haam, adalah berkenaan dgn sembelihan(kambing&unta) di mana syariatnya telah diada2kan oleh Pendeta selepas Nabi Ismail as.

    Dan (orang-orang yang tidak beriman itu) apabila mereka melakukan sesuatu perbuatan yang keji, mereka berkata: “Kami dapati datuk nenek kami mengerjakannya, dan Allah perintahkan kami mengerjakannya”. Katakanlah (wahai Muhammad): “Sesungguhnya Allah tidak sekali-kali menyuruh mengerjakan perbuatan yang keji. Patutkah kamu mengatakan terhadap Allah apa yang kamu tidak mengetahuinya?” (7:28)

    Jika kita benar-benar mahu menjadi orang yang beriman, Al-Quran adalah petunjuknya. Insya Allah swt, kita tidak tersesat.

    Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa; (2:2)

    ReplyDelete
  73. assalamualaikum....alhamdulillah satu perbincangan yang baik....ok saya abdul ronif...telah 16 tahun dalam silat cekak malaysia...setakat ni tidak terdapat yang dikatakan tahyul atau khurafat...pernah semasa saya mempelajarai perubatan islam darussyifa'...bertanya kepada YM Dato' Dr. Haron Din tentang tawassul khususnya yang bersandar kepada rasulullah dan nabi2 ulul azmi,,,,Ustaz Haron berkata ia tiada masalah dan dia sendiri telah menerangkan dengan panjang lebar tentang hal ini...begitu juga tentang tidur di atas kain putih...senang cerita nak apply apa2 kita isi borang...dalam silat cekak malaysia kain putih tulah borang nya...kadang2 kita terlalu tahu menghukum tetapi tidak selidiki dulu apa yang dihukum...kadang2 kita tak sedar mencampurkan adat dengan ibadat..pokok asal segala yang disandarkan kepada Allah tu ibadat selagi ia nyata tidak bercanggah...kadang2 kita menyatakan sesuatu dengan kita meletakkan diri kita di dalamnya sedangkan kita sendiri tidak arif betul2 dengan perkara itu...nasihat kita bersama elok kita bertanya pada yang tahu...dalam silat lain juga ada kedapatan beberapa yang boleh disangsi tetapi tidak pula dipersoal kerana apa, mengapa begitu,,dalam silat cekak ini kalau nak kata saka, jin, tahyul,,,(tidak mahu dikatakan riak) tetapi setakat hingga sekarang saya pengamal perubatan darussyifa' ni belum berjumpa lagilah...dan setakat ini saya masih belum pernah menerima dan merawat mana-mana ahli silat cekak yang berkaitan dengan hal2 spritual ni...mengenai mandi limau...apa yang nak dipertikaikan, ia hanya setakat kaedah dalam silat cekak...sebagai tanda kita dah tamat belajar silat....kalau tak mandi dengan limau pun tak apa,, tapi biasa kita orang melayu nak sesuatu yang lain, haa kerana limau itu sinonim dengan persilatan melayu perah dan mandilah...ada bau wangi sikit...apa yang takut sangatnya...sebenarnya kita yang meletakkan limau tu macam2 sedangkan limau tu tak salah pun...yang salah orang yang buat amalan guna limau tu...contohnya guna sebagai pengkeras,, pemutus ubat,,menilik itu yang timbul tanggapan negatif pada limau tu...sekian..

    ReplyDelete
  74. Darussyifa dengan Silat cekak tu adik - beradik jer....bak kata orang " air dicincang tak kan putus "
    macam pencuri dengan perompak ler....sama tapi tak serupa @ macam israel dengan Amerika laa..

    ReplyDelete
  75. Assalamualaikum wbh

    Semoga Allah SWT memberikan kekuatan kepada sdr wacanai dalam menangani pelbagai reply dalam thread ini.

    Izinkan saya menambah kepada peribahasa yang diberikan oleh sdr 'moderator' saya wacanai iaitu "bagai tahi dengan lalat".

    Wassalam

    Emjay

    ReplyDelete
  76. assalamualaikum..

    Nampaknya saudara emjayjb dan wacanai bukanlah hendak mencari kebenaran.. tetapi ingin mengelirukan umat islam secara x langsung..... semua hujah dan jawapan yang diberi semuanya tidak memuaskan hati mereka... kerana sesungguhnya ALLAH maha mengetahui..... wallahualam...
    bak kata pepatah " kalo takut dilambung ombak jangan berumah ditepi pantai" kalo takut perkara itu salah.. cuba tuan yang bijaksana mengajukan kepada pihak bertanggungjawab seperti JAKIM, JAIS, JAIK, serti majlis Fatwa kebangsaan.... Ijmak Ulamak... silat cekak sudah bertapak di bumi Malaysia sejak 1963... kenapa sampai sekarang masih selamat... kerana doa kami pada ALLAH taala supaya diselamatkan dari fitnah akhir zaman.. wallahuallam....

    ReplyDelete
  77. Waalaikumussalam wbh

    Hari ini izinkan saya emjay berfikir macam kepala otak emjaysat berfikir. Emjaysat berfikir dan mencadangkan "cuba tuan yang bijaksana mengajukan kepada pihak bertanggungjawab seperti JAKIM, JAIS, JAIK, serti majlis Fatwa kebangsaan.... Ijmak Ulamak... silat cekak sudah bertapak di bumi Malaysia sejak 1963... kenapa sampai sekarang masih selamat.."

    Dengan kaedah cara emjaysat berfikir, izinkan saya mencadangkan "cuba dibawa kepada pihak bertanggungjawab seperti JAKIM, JAIS, JAIK, serta majlis Fatwa kebangsaan.... Ijmak Ulamak...adat perpatih di negeri Sembilan masih bertapak. Kenapa sampai sekarang masih selamat.."

    Dengan kaedah cara emjaysat berfikir, izinkan saya mencadangkan "cuba dibawa kepada pihak bertanggungjawab seperti JAKIM, JAIS, JAIK, serta majlis Fatwa kebangsaan.... Ijmak Ulamak...berzina di Malaysia didenda RM1000 masih bertapak. kenapa sampai sekarang masih selamat.."

    Dengan kaedah cara emjaysat berfikir, izinkan saya mencadangkan "cuba dibawa kepada pihak bertanggungjawab seperti JAKIM, JAIS, JAIK, serti majlis Fatwa kebangsaan.... Ijmak Ulamak...mengambil dadah masuk pusat serenti masih bertapak. kenapa sampai sekarang masih selamat.."

    Hah, jawablah emjaysat. Atau adakah anda memang redha dengan undang-undang mencuri masuk penjara, zina denda RM1000, minum arak dibiarkan kerana biarkan mereka mencuba nikmat dunia dsbnya.

    Emjay

    ReplyDelete
  78. Nak tanya emjaysat ler... sepanjang berkecimpung dalam silat cekak apa yang saudara dapat selain buah silat yang 21 biji,kain putih,parang lading,lawi jantan,solawat nabi ululazmi,limau purut dan baju silat...apa yang saudara dapat ? dah kenal Allah dan Rasul ker ? Dah boleh menyatukan umat ker ? dah boleh berbaik semula ke dengan cekak malaysia, cekak hanafi, cekak pusaka hanafi,kalimah malaysia dll....semakin memecahkan umat ada ler..bergaduh sesama umat dan buruk sangka sama sendiri..

    ReplyDelete
  79. kenapa kata darussyifa' tu sama adik beradik dengan silat cekak?...sama dari segi apa? saudara wacanai jangan kata macam tu...kalau nak kutuk ke nak sangka tak baik ke tu saudara punya pasal....tapi kena ingat...allah tu maha melihat....belum kena pada diri sendiri...belum kena pada ahli keluarga....kita nak sakit satu hari sapa yang tahu....saya dalam darussyifa' dah macam2 jumpa....yang kutuk2 tulah yang datang mintak tolong...tapi kami mmg di didik terima sapa sahaja...dan kami dilarang mintak bayaran....sebab ilmu tu allah yang bagi...khidmat dgn ikhlas...kita tolong jalan allah...kita tak tahu besar mana pulak allah akan tolong kita....silat cekak pun macam tu jugak....selama saya jadi jurulatih kami pun tak pernah mintak bayaran...bayaran tu semua untuk persatuan...terpulanglah...

    ReplyDelete
  80. bodoh bangang...xde ilmu nk komen...semua bangang

    ReplyDelete
  81. Salam, best jgk kalau dpt berikan pendapat kat sini. Mohon sertai yaa tuan Emjay....Tertarik dgn Wacanai....ikut logiknya jika belajar silat tentunya dpt ilmu bela diri laa...yg lain2 tu blh dpt walaupun x belajar silat. Tuan Wacanai sendiri dah kenal ke Allah dan Rasul,....boleh menyatukan umat ke? Skrg pun pun dok berburuk sangka dan membuat fitnah. Dgn belajar silat, dapat jgk 1 kelebihan iaitu ilmu beladiri....Kedua : Sekurang2nya ada guru utk membetulkan kita sekiranya tersesat atau tersilap....Ketiga : Ada tempat rujukan utk belajar dan bertanya....Ehh..byk laa lagi kelebihan yg saya nampak....spt berpersatuan dll.

    ReplyDelete
  82. makin berkata2 makin de perpecahan..itu ler namenye berkata2 dgn nafsu..sertailah dgn iman tiadalah perpecahan..sekadar pandangan..tq

    ReplyDelete
  83. Apa pula perlu takut dengan perpecahan?? Nabi Muhamad SAW apabila mengembangkan Islam dijazirah Arab dahulu, apa yang berlaku adalah perpecahan yang membawa kepada antaranya perceraian suami isteri sebagaimana bercerainya dua anak perempuan nabi Muhamad SAW dengan suami-suami mereka anak Abu Lahab.

    Kita semua pun akan dipecahkan oleh Allah SWT diakhirat, sebahagian masuk neraka dan sebahagian masuk syurga. Takkanlah engkau pun nak bersatu menyatukan diri kau dengan pemimpin yang terang-terang menolak hudud dan qisas?

    Bagi saya menjauhkan diri dari mereka, berpecah dari mereka serta penyokong mereka itu lebih baik bagi saya.

    Emjay

    ReplyDelete
  84. betul ke dari darussyifa'? saya pernah jumpa dengan tn. Hj. Razai..di rmah belia,terang2 beliau cakap silat cekak pakai khadam, kenapa dia benci sgt dgn silat cekak?ada lagi,dia cakap semua jenis silat pakai khadam...sedangkan dia tak memahami...tolong perbetulkan tanggapan dia ye...

    ReplyDelete
  85. sdr wacacai...anda pun dah kenal ALLAH ke? sebelum tu nak tanya...
    sdr dah kenal diri sendiri ke? jangan sesedapnya menghukum bkn pada tempatnya, kelak buruk padahnya nanti...
    jgn nanti orang tanya makna AL fatihah pun xdapat jawab,kan dah malu.....

    ReplyDelete
  86. saudara emjayjb. kesudahan yang saya dapat beri adalah, anda seperti tin kosong. hanya berani berkata2 di dalam internet. apa susah. keluar paper, keluar tv, dan silalah kata silat cekak itu sesat. sila sila. kami tidak melawan anda dengan serangan fizikal. kami akan berdebat dengan anda dalam sesuatu yang intelektual.

    ReplyDelete
  87. ermm... cukup menarik hujah2 yang berada diatas itu... cuma yang tak menariknya ada segelintir hamba ALLAH yang buta pada ilmu... dengan mengunakan ilmu yang sedikit tapi menghukum orang bagai ALIM ULAMA`.. ADAKAH DIRI ANDA ITU FAHAM AKAN USUL FIQH, USUL TAUHID,.... JANGAN BERKATA2 JIKA SEKADAR MEMAHAMI FIQH TAPI TIDAK PADA USUL FIQH .... begitu juga perkara diatas anda hanya tahu dari luar tapi tidak dari dalam ... kepada saudara WACANAI DAN EMJAYB saya ingin bertanya adakah anda MUSLIM BAKA ATAU MUSLIM SYAHADAH!!!??.... fahami maksud pertanyaan saya itu jika itu pun anda tak mampu faham janganlah saudara sekalian hendak menghukum orang ... SAUDARA EMJAYJB SAYA TERTARIK CARA SAUDARA CUMA INGIN BERTANYA BERAPA BANYAKKAH SUNNAH RASULLAH S.A.W ??? ADAKAH WAJIB KITA IKUT SEMUA SUNNAH NYA ... ingin saya TEKANKAN DISINI JIKA BERILMU SEDIKIT JANGAN TERLALU EMOSI SEPERTI ILMU ANDA ITU SEHEBAT PARA ALIM ULAMA .... saya bukan hendak mengata pada sesiapa tapi anda terlalu taksub dengan PERKATAAN SESAT .... ORANG2 TUA PERNAH BERKATA JIKA MALU HENDAK BERTANYA PADA YANG ARIF MAKA SESAT JALAN KITA ITU..... JANGAN PERTIKAI TENTANG UNDANG2 DI MALAYSIA KERANA RAKYAT MALAYSIA JUGAK YANG MEMILIH PEMIMPIN SEPERTI ITU... JANGAN PERSOAL TENTANG SEBUTAN KERANA SETIAP BANGSA PUNYA TELO TERSENDIRI ADAKAH ANDA PERNAH BERJALAN JAUH JIKA SETAKAT BERADA DIBAWAH KETIAK BONDA ANDA TIDAK LAYAK UNTUK BERCAKAP SEDANGKAN ANDA JUGAK BELUM TENTU BETUL SEBUTANNYA .... kepada saudara WACANAI DAN EMJAYJB jika hendak mempersoalkan tentang hukum hakam anda jugak telah terlajak jauh.... buat pemahaman saudara WACANAI PERPECAHAN WUJUD UNTUK SEKADAR PENTADBIRAN BUKAN BERPECAH DARI SEGI SAUDARA SEAGAMA KAMI MAMPU DUDUK SEMEJA TANPA BERGADUH KERANA KAMI DIAJAR DAN DIASUH OLEH PARA2 GURU KAMI UNTUK TIDAK MENCACI,MENGHINA,MENGHUKUM SEGALA JENIS ILMU BANGSA MELAYU YANG ADA DI MUKA BUMI INI......terlupa nak tanya saudara WACANAI ADAKAH ANDA PENGKHIANAT ILMU SEDANGKAN ANDA ADA PENGETAHUAN ILMU ITU FAHAMILAH SENDIRI JANGAN JADI hiPORKrit.......

    ReplyDelete
  88. ehermmmm.... khusus untuk saudaraku yang tak berapa saudara WACANAI ............ BAGAIMANAKAH!!!!! SAUDARA BOLEH TAHU MENAHU TENTANG SILAT CEKAK? TENTANG ALMARHUM USTAZ HANAFI?TENTANG ALMARHUM ISHAK ITAM? TENTANG MAIDEEN KADER SHAH? TENTANG SAUDARA MD RADHI?TENTANG SAUDARA JOE MARWI?TENTANG BUAH SILAT CEKAK?TENTANG SENJATA2 SENI SILAT CEKAK? DGN LEBIH MENDALAM....??? WALI JANTAN??? PELIK !!! SAYA TERASA PELIK BIN HAIRAN BIN AJAIB BIN CONFIUS BIN KELIRU.... SEBAB SELALU YANG BERKATA BEGITU MENGETAHUAI TENTANG INI HANYA AHLI SAHAJA.....hrmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.......... mesti ada something wrong somewhere nihh....camna CHEQ bleh tau sume nih CHEEEEEQQQQQ ................??????????? CUBA HABAQ MAI SAT SEBAB CHEQ KAT SINI NAK TAU JUGAAAAAAAAAAKKKKKKKKKKKKK...........?????????



    ReplyDelete
  89. sedara EMJAYJB NIAT ANDA BAGUS TAPI ANDA KURANG ILMU DIDADA SEDANGKAN KITA DIAJAR UNTUK MENELITI DAHULU SEBELUM MENGHUKUM YEEEEEERRRRRR.....!!!! JANGAN JADI SEPERTI ULAR DALAM SEMAK SEBAB BUAT SEMAK KEPALA HOTAK ORANG2 YANG RETI BERFIKIR JAAA... JIKA HENDAK BERKATA2 BIAR DENGAN FAKTA DAN TEORI JANGAN MAIN SERBU TAK PAKAI HELMET ... SEBAB NANTI KAPALA PECAH WOOO KALAU XCIDENT NANTI TAK DANNNNNN NAAAAKKK MENGUCAP MATI KATAK JADINYA.......

    ReplyDelete
  90. HEK ELLEEHHH...bagi salam kt para Nabi pun salah ke?? abistu takkan nk bagi salam kt Justin Bieber kot? takkan nak bagi salam kat Obama kot?? takkan nak bagi salam kat Metallica kot?? BOLEH!!! boleh bagi salam kt diorg tp bila diorg masuk Islam laaaaaa...mana nak pi tauuu kot2 laa pas diorg masuk Islam,depa mai ronda mai rilex jumpa kita kat Malaysia ni....TIME TU BLEH LAAA KITA BG SALAM....

    ReplyDelete
  91. kepada semua saudara2 seagama dengan ku jangan lah kita saling menghina dan mengata kerana guru kita mengajar kita untuk bersangka baik sesama manusia yerrr..... opssss lupa plak nak tak tanya kat sedara emjayjb lagi.... sedara macam mana sedara boleh dermakan duit yang sedara tukar di kedai cina atau di supermarket ke dalam tabung masjid ....?? kenapa saya bercakap begitu??? kerana duit yang di pegang oleh orang2 yang bukan islam meti bercampur aduk dalam peti duit betul tak...?? orang2 yang bukan islam ada yang jadi tukang jual daging babi,pegang anjing dan sewaktu dengan nya adakah duit itu WAJIB DISAMAK DAHULU SEBELUM KITA PEGANG...?? SILA BERI JAWAPAN SEBAB SAUDAR HANDAL DALAM MENILAI DAN BIJAK PANDAI DALAM BAB2 HUKUM HAKAM INI TOLONG JAWAB YERRRRR.... ps:sila sertakan dalil2 yang sahih dan penuh dengan kearifan.....???

    ReplyDelete
  92. Wahh...takutnya....lepas ni kalo aku mati aku nk suruh org kapan kan aku dgn kain kapan warna warni la....kalo pakai kain putih karang sesat lak...pastu nnti kalo pegi haji aku nk pakai ihram kaler ungu, cantik sikit, kalau warna putih karang sesat...

    pasni mandi aku takmau pakai sabun dah, dalam sabun ada limau, nnti sesat.....

    aduh pasni aku nk berdoa kena sebut semua nama nabi2 seramai 124000 org la pulak, ramai tu....lama la masa aku berdoa nnti, sebab takleh pilih nabi ulul azmi saja.....

    aduh rupa nya aku belajaq dari sekolah sampai besar ada 7 jenis bacaan surah Al-Fatihah tu salah laa....rupanya ada satu jaa cara bacaan surah al-fatihah tu...tak tau pulak aku....tapi tajwid semua betul tu yg aku confius.....

    ReplyDelete
  93. Sifat yg suka memecah belah, mengadu domba,dengki khianat, fitnah terjah, bawa cerita palsu diluar pengetahuan dan sebagainya ni bukan sifat iblis kaa??? wahhh....seronok la iblis bertepuk sorak la dia bila anak cucu adam buat benda2 ni.....adoi, itu la jadinya kalau belajaq tak habih rasa diri hebat dia yg terbaik, kata2 dia lebih tepat dan lebih hebat dari kata2 mufti2, ulama'2 muktabar dan imam2 besar rahimahullah....baru belajar satu kitab wahh cerita mcm tulih 10 kitab dah....bila ada ilmu sikit dah timbul ujub diri, dia jaa betoi org lain tak betoi....dia belajaq huruf "A" mcm ni dia kata org lain salah bila tulih huruf "a" mcm ni....dia kata mesti bentuk ni "A"...bentuk ni "a" salah....tu la bila belajaq hati tak gantung kat Allah....rasa ilmu tinggi sgt dah....nk muzakarah boleh tinggal alamat bleh bersua muka, tapi pastikan sediakan hujah, dalil dan fakta yg sahih, jgn nk bawak ilmu bontot kuali jaa nk debat....

    ReplyDelete
  94. org belajaq bela diri luaq dok sembah matahari, dok jadi sang hanuman, dok sembah patung budha takmau lak bising sruh tutup kat malaysia...yg agama2 konfm sesat tolak Allah dan Rasul takmau lak bising2 suruh haramkan kat malaysia, ni dok sebuk bising hal2 yang dah di sahkan tak lari akidah....rasa pandai sgt pi la bising2 dalam gereja tu....sekali kita aibkan org, Allah akan buka aib kita....Lakum dinnukum waliyadin....

    ReplyDelete
  95. Sy silat jugak dulu... tido di atas kain putih mengudang kpd perbuatan syirik dan menjemput jin turun kat kita... alhamdulilah sy berjaya menbuang semua jin2 yg berdamping walau pun sy belajar silat tak tamat tapi bukan main azab nak buang jin berkenaan... nasihat sy pd pengamal2 silat buang lah silat anda kerana di takuti mati tak dpt mengucap dan mati dlm keadaan mensyirik kan Allah.. cuba anda kaji sejarah guru2 silat semua nyer samseng2 bila dah tue bertopengkan agama... kalau ada silat dlm islam mengapa di timur tengah tiada ada sebarang seni mempertahankan diri langsung... mengapa nabi atau para sahabat tidak mengajar seni bela diri atau silat... semua jenis seni bela diri di ilhamkan oleh jin...

    ReplyDelete
  96. Wacanai gua respek lu... pengamal2 ilmu khurafat memang akan menggunakan apa2 alasan untuk membenarkan segala perbuatan syirik nyer... matlamat tak menghalalkan cara... semoga kalian semua mendapat petunjuk dan keredha Allah... jgn cita pasal tawasul kalau tak pakar... silap sesat... nak belajar tawasul belajar lah dgr ulamak atau ustaz bukan dgn guru silat yg jahil... kepada pengamal2 silat cuba korg baca quran & ruqyah secara istiqamah anda akan dapati tekak akan pedih dan batuk2 menandakan terdpt jin di dlm bdn anda... jika korg beramal dgn zikir2 yg bersanad sampai ke rasullah nescaya korg akan isim....

    ReplyDelete
  97. Bertaubat sebelum terlambat hidup hanya sekali... dr belajar silat tak tau asal usul baik duduk masjid belajar agama ada agak faedah.. berjihad kerana Allah & inginkan syahid... den takdo silat handal jor... apa yg diamalkan oleh silat tue takde dalil yg berlandaskan alquran & sunnah... amalan2 simbolik tue semua nyer permintaan jin yg diputar belitkan oleh guru silat... kalau korang nak tau setiap gelanggang silat semua nyer dipagar dgn darah ayam @ kambing hitam untuk memanggil jin dan jembalang supaya memberi perlindungan dan turun kepada pegamal2 silat... tue pasal tidak ada berlaku apa2 kecederaan & sakit ketika di gelanggang....

    ReplyDelete
  98. Selendang merah silat yg di asaskan kiyai salleh... ada5 jenis zikir pedang konon nyer pedang tue blh terbang... kalau pedang boleh terbang lama nabi suruh sahabat nyer belajar... sy penah tgk pegamal selendang merah nie berubat kerana silat yer memakan diri kerana sudah tua.. mcm2 sakit dia deritai namun bila pegi ke hospital doktor kata dia tak sakit... jadi paham2 lah yer... selendang merah nie blh dikelas kan sebagai nasrulhaq... setanding dgn budi suci....

    ReplyDelete
  99. Ya Allah Engkau matikanlah sdr turborai dan aku dalam iman. Permudahkan segala urusan kami dan lindungilah kami terutamanya dari perbuatan syirik.

    Emjay

    ReplyDelete
  100. Amin.. terima kasih saudara emjay... sy bercakap mengikut pengalaman... ramai rakan2 sy yg terjebak dgn bermacam jenis silat semua nyer mengundang pd perbuatan syirik... org kata silat cekak adalah salah 1 silat yg terselamat dr perbuatan syirik tapi keputusan nyer sgt menghampakan... sy bekas silat cekak sgt terkilan kerena tertipu dgn guru2 sy... apabila sy aktif dgn masjid dan istiqamah dlm membaca quran & zikir2 yg bersanad sampai kerasullah di bawah pimpinan guru yg mursyid mcm2 masalah telah berlaku... bdn sy menjadi panas dan cepat mengamuk tak tentu hala... sehingga Allah telah temukan sy dgn org ulamak... maka berlaku lah perdebatan mengenai silat ini dan sy akur dgn bukti2 yg dikemukan oleh ulamak berkenaan dan bermula lah proses pembuangan jin2 silat berkenaan yg amat menyakitkan.... alhamdulilah selepas beberapa bulan semua jin berkenaan dpt dikeluarkan skrg sy dpt hidup dgn lebih tenang lg...

    ReplyDelete
  101. Alhamdulillah semoga taubat sdr turborai diterima Allah.

    Emjay

    ReplyDelete
  102. Mudah2an.... semuga pejuangan tuan emjay di berkati Allah....

    ReplyDelete
  103. kalakar la tgok orang "bodoh" dgn org "buta" bertelagah..menahan gelak jer bace..

    ReplyDelete
  104. Astagfirullah.. Semoga Allah mmberi kefahaman kpda anda smua.ini hnya slh fham. Carilah ILMU . Jgn brsikap mmbuta tuli.

    ReplyDelete
  105. perjuangan macam ni nak diberkahi ALLAH SWT~ kah kah kiah~~~ IMAM MAHDI AS percaya tak??? kalau tak tunggu pegi ke TENTERA DAJJAL lah.....

    ~ni pown da penghujung zaman.......

    benda dalam HADIS SAHIH dan HASAN serta LEMAH pun ada sebut tanak PERCAYA LAGI.... nak suh kita ikut IMAM semacam ini???? NAUZUBILLAH......

    ReplyDelete
  106. IMAM MAHDI AS kita tolak TOLAKkan ~ sebaliknya AMBIKlah IMAM EMJAY betul ke??? MACAM itu ke ?

    ReplyDelete
  107. hahahaha ~ KORANG IKUTLAH IMAM EMJAY SESAT ni.... BESOK dia la antara yang first2 makan PEDANG IMAM MAHDI.....

    ReplyDelete
  108. Menilai tanpa ilmu, bangang namanya.
    Beramal tanpa ilmu, super bangang namanya.
    Dah ada ilmu, tapi masih x reti menilai, malas beramal, super duper bangang namanya.
    Ayat amalan mandian tu bukan benda "baharu".
    Dan bagi mereka yang "berilmu", mereka tahu ayat ini bukanlah khas untuk pesilat sahaja.
    Bawak lah isu ni tanya alim ulamak yang tidak berkepentingan, nescaya jawapan mereka lebih ikhlas. Jangan duk tanya ustaz mee segera. Nak tanya JAKIM karang takut jadi macam hukum Cadbury pulak.. hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous, saya cadangkan anda bertanya Prof Madya Dr Jahid Sidek.
      Sekarang beliau aktif dalam Pusat Rawatan Islam Manarah (PRIM)
      https://binabudi.wordpress.com/primanarah/

      Beliau dah banyak handle pesakit yang sakit sebab belajar Silat Cekak. Memang confirmed Silat Cekak ni ada guna jin, benar kata ezart turborai (post 2012 di atas)
      Amalan mandi, ayam tu ada "something".

      Beliau pernah berdepan dengan Ustaz Hanafi. Beliau tahu "dark side" Ustaz Hanafi dan Silat Cekak ini. Ada kisahnya masa 70an dulu..

      Pergi page manarah tu, cari no. hp Dr Jahid, call beliau tanya baik2.

      Malaysia takde undang2 hukum sihir. Nak buktikan Cekak ni guna jin bukannya senang. perawat dari Darussyifa' tak dapat kesan setahu saya.. bukan semua jenis perawat Islam dapat kesan jin cekak.

      Delete