Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ pembaca mukmin sekelian

.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Selamat datang ke Laman Emjay. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik, hidayah, rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Aku telah tinggalkan pada kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya, (iaitu) Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya.

Tuesday 30 January 2007

GASTRIK & ULCER PUNCA DAN RAWATAN alternatif

Assalamualaikum wbth

Semakin hari kini semakin ramai orang yang menghidap penyakit gastrik.
Untuk mengetahui apa dia penyakit gastrik menurut pandangan doktor serta punca, saya telah pun merujuk satu tulisan yang dijelaskan oleh DR. AMINUDDIN AHMAD. 

Berikut adalah antara petikannya::

TEKANAN (stress), rangsangan atau tindak balas bahan kimia daripada ubat, makanan dan jangkitan bakteria boleh menyebabkan pembengkakan di kawasan permukaan perut. Pembengkakan yang timbul akibat daripada tindak balas setempat ini menyebabkan seseorang itu mendapat gastritis atau lebih dikenali sebagai gastrik.

Perut adalah kawasan yang mengeluarkan rembesan asid yang kuat dan pepsin yang berfungsi untuk menghancur / menghazam bahan-bahan makanan. "Kadangkala asid dan pepsin ini yang sepatutnya bertindak / menghazam ke atas makanan seperti daging sebaliknya merosakkan permukaan perut dengan cara menghazamkan/mencerna permuakaan perut yang juga adalah daging. Apabila permukaan perut terhakis asid akan menembusi lapisan pertahanan perut dan mengakibatkan hakisan/kecederaan itu membesar dan akhirnya menjadi ulser," katanya.

Bagaimanapun, katanya pembengkakan permukaan perut boleh disebabkan oleh bahan kimia yang diambil dalam makanan dan kimia yang terjadi dalam tubuh manusia sendiri seperti asid regurgitasi atau hempedu .

Ubat steroid dan bukan steroid, sesetengah antibiotik dan ubat-ubat tradisional Melayu dan Cina juga boleh menyebabkan gastritis (pembengkakan perut) serta berkemungkinan terjadi gastrik.

Menurut dr Aminuddin lagi:

PUNCA GASTRIK
  • Merokok
  • Meminum minuman beralkohol
  • Jangkitan bakteria helicobacter pylori
  • Kegagalan organ tubuh seperti kegagalan buah
    pinggang, pernafasan, jangkitan septisemia dan pesakit tenat yang boleh mengakibatkan stress ulser.
  • Tabiat pemakanan yang tidak mengikut waktu.
  • Gaya hidup yang tertekan (stress)
  • Bahan-bahan kimia seperti ubat Non-Steroid Anti Inflammatory Drug (NSAIDs).
Setakat ini tiada bukti jelas yang mengaitkan beberapa jenis makanan sebagai penyebab terjadinya gastrik.

Namun, sesetengah makanan yang masam seperti cuka, dan beberapa jenis buah-buahan seperti nangka serta makanan pedas mungkin memburukkan lagi keadaan atau gejala gastrik yang dihidapi.

Tambah beliau lagi:

TANDA-TANDA GASTRIK

Antara tanda-tanda yang dihidapi oleh seseorang yang menghidapi gastrik ialah:
  • Terdapat pesakit yang mengalami gastritis atau hakisan perut tanpa gejala klinikal
  • Sesetengah pesakit merasakan gejala-gejala kesakitan semasa lapar dan mereka terpaksa mengambil makanan yang lebih kerap untuk mengurangkan rasa sakit tersebut
  • Pendarahan gastrousus boleh berlaku pada pesakit yang menderita masalah yang lama, malah 25 hingga 30 peratus penyebabnya ialah kerana hakisan (gastritis erosif).

Daripada Majalah Kosmik pula bolehlah saya rumuskan penyakit gastrik atau juga dikenali sebagai gastritis sebagai:

Penyakit Gastrik / Gastritis ringan

Inflamasi (pembengkakan) pada bahagian lapisan perut yang bersentuhan dengan makanan.


Penyakit Gastrik / Gastritis berat

Berlaku kecederaan (luka) berpanjangan bahagian lapisan perut yang bersentuhan dengan makanan.


Penyakit Ulser gastrik (peptic ulcer)

Merujuk kepada ulser perut. (Ulser memberi maksud sejenis luka terbuka). Darah boleh dikesan dalam muntah atau najis. Ulser gastrik adalah abang kepada Penyakit gastrik berat.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Berikut adalah pandangan berkaitan penyakit gastrik yang diturunkan oleh arwah guru saya:

Punca Penyakit Gastrik:

Punca penyakit gastrik adalah amalan tabiat makan (minum pagi, makan tengahari dan makan malam) yang tidak mengikut waktu yang tetap. Sebagai contoh kadang-kadang makan tengahari pukul 11.00 pagi, kadang-kadang pukul 12.00 tgh, kadang-kadang pukul 1.00 ptg, kadang-kadang pukul 2.00 ptg dan kadang-kadang bila tersangat sibuk sampai pukul 4.00 petang belum makan tengah hari. Apabila amalan ini diteruskan untuk tempuh kira-kira 5 tahun, insyaAllah Allah akan memberikan penyakit gastrik. Setelah penyakit gastrik dikesan, namun tabiat ini masih diteruskan, insyaAllah dalam tempuh 2 tahun lagi, orang ini akan mendapat penyakit yang lebih serius lagi iaitu peptic ulcer atau ulser perut.

Tempuh matang untuk penyakit gastrik ini akan dipercepatkan lagi sekiranya seseorang itu merokok, suka makan nenas, makan mee segera, jeruk kering dan basah, junk food, minum minuman bergas, makan makanan berangin seperti pisang nangka, ubi dan cempedak / nangka; makan makanan terlalu pedas, makan hingga tersangat kenyang, makan ubat doktor atau tradisional tertentu dan makan makanan yang bercuka.


Tanda-tanda penyakit gastrik:

  1. Kerap sakit kepala di bahagian kanan kepala terutama apabila perut kosong atau lewat makan nasi.
  2. Sakit kepala ini kadang-kadang diikuti dengan perasaan loya atau mual dan rasa sebu perut dan hilang selera untuk makan. Kadang-kadang simptom ini dialami tanpa sakit kepala.
  3. Demam yang saya panggil demam gastrik apabila selalu miss makan pagi, tengahari atau malam.
  4. Muntah kadang-kadang berwarna kuning dan kadang-kadang ada darah dalam muntah atau darah beku bergumpal.
  5. Sakit perut yang kadang kala teramat sakit.
  6. Keluar angin dari mulut macam sendawa terutama apabila bahagian tertentu badan digosok atau diurut.

Rawatan penyakit gastrik:

  1. Pastikan mulai sekarang, waktu makan adalah mengikut disiplin waktu yang ketat contoh setiap hari makan tengahari pukul 1.00 ptg plus minus 15 minit.
  2. Pastikan bila makan nasi (tenghari dan malam) selepasnya minum air suam bukan air manis atau air batu. Pastikan juga minum hanya sesudah makan bukan berulamkan air minum!!
  3. Elakkan makanan junk food, jeruk kering seperti asam boi dan jeruk basah dan juga mee segera.
  4. Elakkan nescafe, kopi, teh, minuman bergas, sunquick dalam botol, orange squash, air limau
  5. Jikalau peringkat gastrik berat, elakkan segala makanan mengandungi yeast seperti roti, donat, pau, piza dll
  6. Elakkan makan terlalu kenyang
  7. Elakkan cuka, makanan yang pedas
  8. Elakkan atau kurangkan daging dan ayam.
  9. Elakkan makanan ubi, pulut, keledek, kentang, pisang nangka, pisang tanduk, cempedak / nangka, rebung, dan makanan lain yang menyebabkan kembung perut atau banyak angin dan sendawa.
  10. Elakkan sama sekali dari mengambil sebarang ubat dari doktor dan klinik bagi rawatan gastrik seperti milk of magnesia dsb kerana ia akan merumitkan lagi gastrik.
  11. Minum susu lembu segar atau susu tepung full cream (bukan HL atau low fat atau annelene) pada awal pagi (6.30 pagi), 10.00 pagi, 4.00 ptg dan 9.30 malam setiap hari sehingga benar-benar sembuh. Setiap kali minum tidak perlu banyak, memadai setengah cawan.
  12. Kalau sakit perut teramat sangat, muntah atau demam, ambil secekak pucuk jambu batu, rebus dengan 3 sudu ketumbar, rebus dengan 3 gelas air dan masak hingga menjadi 1 gelas. Bahagikan air ini kepada 3 bahagian, minum 1 bahagian air rebusan ini tiga kali setiap 4 jam.
  13. Nasi bagi pesakit gastrik seolah-olah satu kemestian setiap kali makan tengahari atau malam. Bagus juga untuk breakfast.

Mengenang semula penyakit gastrik ini, saya terkenang sejarah permulaan saya berjumpa dengan arwah guru saya kira-kira pada tahun 1985. Pada waktu ini ayah saya yang sudah berusia lewat 50an sedang sakit teruk iaitu ulser perut. Ulser lebih teruk berbanding gastrik. Ayah saya tinggal di Labis, Johor sedangkan saya pula tinggal di Kuala Lumpur. Hendak menjenguk selalu jauh. Alhamdulillah saya ada seorang kakak ipar bekerja sebagai staf nurse di Kluang. Beliaulah yang banyak menguruskan ayah saya ini masuk keluar hospital di Segamat (kira-kira 20 batu dari Labis).

Masalah Ulser perut ayah saya tidak selesai walaupun sudah banyak kali berjumpa doktor dan banyak kali keluar masuk wad di hospital, macam orang muda kata, pi mai pi mai dok tang tu juga. Kakak ipar saya pula selalu memberikan nasihat yang berkaitan.

Dengan izin Allah SWT, pada tahun 1985, saya membawa ayah saya untuk berubat dengan arwah guru saya di Cheras Kuala Lumpur. Itulah pertemuan pertama secara resmi antara saya dengan arwah guru saya.

Selepas banyak bersoal jawab antara arwah guru dan ayah saya, akhirnya arwah menjelaskan nama penyakit tersebut (ulser), punca penyakit dan bagaimana merawatnya. Saya terpaksa mengulang ke rumah arwah tersebut untuk mengambil (membayar) ubatnya beberapa hari kemudian.

Selepas mengamalkan pantang larang dan memakan ubat selama dua bulan sahaja, alhamdulillah penyakit ulser perut ayah saya pulih sehinggalah sekarang.

Selepas hampir sepuluh tahun kemudian, saya pula mengalami penyakit gastrik kerana tidak menjaga waktu makan disebabkan kesibukan kerja yang terlalu teruk, pukul 8.00 pagi hingga lewat malam 5 hari seminggu. Ilmu ini jugalah yang digunakan untuk saya merawat penyakit gastrik yang saya alami. Alhamdulillah sudah sembuh mudah-mudah tidak lagi berulang.


Lawatilah laman saya di : http://laman-emjay.blogspot.com/

Emaillah saya di: emjayjb@gmail.com

Sekian wassalam wallahualam.


Emjay.


309 comments:

  1. Assalamualaikum wbt,.
    Saya pun dulu kena gastrik teruk, sejak umur 16 tahun. Suami lagi teruk, sampai kena inject doktor baru boleh puasa. Pas tu kami try makan jus mengkudu (cengkudu), tak kiralah jenama apa, alhamdulillah....dah ok. dah lupa pun bila last kena gastrik ni, Tapi kalau dah lama tak amalkan minum jus mengkudu ni, tak jaga waktu makan dan kuat makan pedas, boleh kena balik. Jus jangan lama sangat miss...insya Allah...

    ReplyDelete
  2. Terima kasih kerana mengongsikan ilmu.

    ReplyDelete
  3. asalamualaikum,
    saya selalu sangat kena ulcer mulut,kerap sangat saya rase ,macam baru baik 2 3 hari kena balik, bila kena nie aduhh nak makan pon pedihhhhh, nak cakap pon susahhhhh, kadang kadang beso, ada di lidah di pipi, ada di gusi hmmm , macam mana tuuu

    ReplyDelete
  4. Saya mengalami pening yg berpanjangan. Kalau makan, kadang2 muntah ketika makan ATAU selepas makan. Waktu pagi adalah waktu yg paling TERUK pada saya...nafas kadang2 jadi sesak. Apakah ini ada rawatannya?

    ReplyDelete
  5. kepada sdr pardians

    Hubungi saya terus melalui email kangmasjb@hotmail.com dan berikan no tel sdr

    Emjay

    ReplyDelete
  6. saya pon sslu kena gastrik..bla dah sakit tu semua mknn saya xlalu nk makn kecuali buah..so cmner yer..bagus tak ker nk kna mkn nasi gak..tp nk telan nasi langsung xlalu..raser nk mntah semula jer..

    ReplyDelete
  7. Memang betul tu eyta4673.

    Saya baru demam beberapa hari, mungkin teruk dan penat terima menantu pada 15 - 23 Nov lalu. Bila dah demam, memang tiada selera makan tetapi kalau tak makan nanti masuk angin lagi teruk penyakit saya.

    Dalam hal ini saya makan nasi bukan kerana ingin makan tetapi kerana menjaga HAK TUBUH SAYA.

    Kalau dah sebu perut bila masuk angin bagi orang yang mengidap gastrik, memang tidak ada selera nak makan tetapi akan menyebabkan keadaan semakin parah. Makan buah menggantikan nasi pada waktu makan utama (tengahari dan malam) memang perlu dielakkan.

    Sekian


    Emjay

    ReplyDelete
  8. kawan saya pan kene penyakit mcm ni jgk...dulu die penah kene tapi x lame sangat..tapi sekarang ni dh nak masuk 4 bulan..ciri2 die same mcm yang diats seperti x lalu makan,sering sakit kepala,susah sangat nak sendawa,dekat ulu hati pulak ade mcam bende yang berketul..tapi ble dah sendawa,die rase lege sangat..pnh jugak die x tahan die g klinik,inject..keje pun tah kemane..nak bt ape2 pn rase x selese je badan.duit pn dah banyk abis..beli ubat..penah jgak mencuba rawatan traditional..mengurut buang angin,tapi masih x baik2..saya harap sangat2 kawan saya tu dapat dibantu...

    ReplyDelete
  9. Semoga sahabat sdr dapat dibantu, saranklan beliau membaca artikel ini. Semoga beliau pulih.


    Emjay

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum emjayjb..emm..tak tau camne nak mule.just nak mnta pendpat sdr.sye lepasan spm.start last year sye slalu sgt sakit perut dan pening2.before ramdhan sye jumpa doctor.doct. tak cakap ape2 tapi die ada pesan jaga makan dan jgn puase wat mase t'dekat tu dan doct ade bagi ubat gastrik.sye puase gak sbb sakit perut tak mhalang sye dr puase kan..capsule yg doct bagi pun masih ade lagi sebab sye tak telan sebiji pun.sye tak rase pun yg sye gastrik.yg sye rasa doct just nak habiskan duit umi ayah sye je berikan ubat tu. pastu,sye risau la sbb brat bdn sye tak naik2.b4 ni,brat sye 42 skrg 37.klu sdr nak tau, dulu sye lunch jam 3 dan lunch tu cukup2 menampung tenaga tuk sehari.balik sekolah kan lewat.skrg tak lagi.sye kuat mkn tapi brat bdn still tak naik2.since ble ntah sye sering sgat kena serang sakit perut.bukannya jarang tp tiap2 hari.time wajib kena serang tu time lepas mkn,bgun tdur,nak tidur.sye tkut lah..gastrik ke tu??klu gastrik lagi dapat diubat kan tp camne klu ni bukan gastrik dan ini penyakit lain..arhh..sesudah sye bce artikal bru sye tau teh tak baik tuk gastrik sbb pagi2 sye minum teh.maaf tlalu pjg..

    ReplyDelete
  11. Waalaikumussalam wbh

    Saya dah PM Personal mesej nombor telefon saya. Sila masuk akaun multiply sdr, klik inbox dan klik PM dari saya untuk mendapatkan nombor telefon saya.

    Lebih mudah berhubung melalui telefon untuk mengetahui kedudukan masalah sdr.


    Emjay

    ReplyDelete
  12. Salam,

    Ni le masalahnya. Dalama Al Quran Allah dah nyatakan dan Hadis ade jalan penyelesaian.
    1. Kalau rasa dalam perut tu ade kuman/bakteria(vibrio c. ape je le yang ade ekor tu) ambil madu asli tampa cairkan, untuk bunuh backteria/kuman yang nakal.Kuman yang baik dalam usus ok, suka dengan madu(Ogli sacarida).

    2. Ambillah minyak zaiton (virgn ke atau extra virgin,minum 2 sudu tiap tiap hari.). Minyak zaitun ketegori minyak anti-pembengkakan/radang.Minyak lain kena check kat FDA. Minyak zaitun bila minum akan rasa kenyang.Acid dalam perut kurang banyak keluar sebab isyarat dari otak perut masih kenyang, kelenjar perut yang keluarkan/rembeskan acid kurang mengembang, kurang asid, . Makan buah dulu, sayur sebab ia akan penuhkan perut akan cepat rasa kenyang. Tak lah ia hakis perut tu.

    3. Puasa lah ikut Nabi. Didik perut makan jangan makan banyak. Jangan puasa macam orang sekarang. Buka puasa punye lah banyak. Nafsu, nafsu. Dah puasa bulan ramadan, teruskan puasa enam. Dan puasa.....

    4. Baca doa makan. Insyallah gastric akan hilang, ulcer pun tak de

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum, saya mie/32/guru/berkahwin.sejak 2004, sy kene penyakit kembong perut smpi kekadang panik tak cukup nafas.sy penah wat endoskop(normal kt doktor)selain itu scan pankreas, hati, buah pinggang.lepas tu, sy tak buat follow up pasal clash ngan exam masa sambung degree kat UPSI.Pada OKT 2008, lepas puasa, sy sembuh sepenuhnya.tp lepas tu sy terminum tongkat ali dalam tin sbb slalu driving balik umah isteri dari tempat keje (weekend).Smpi sekarang makin teruk.Persoalannya setelah sy lawat laman Emjay, sy rasa siptom sy x berkaitan, kecuali kembong perut dan lemah seluruh badan.Adakah sy gastrik atau ada penyakit lain?

    ReplyDelete
  14. Waalaikumussalam wbh

    Orang yang sudah menghidap gastrik sangat mudah kena masuk angin atau kembung perut. Salah makan sahaja senak atau kembung perut. Makan roti pun kembung. Makan pisang tanduk pun kembung. Makan pisang nangka pun kembung. Makan buah cempedak atau nangka pun kembung. Makan char kue pun kembung. Makan rebung pun kembung. Minum teh pun kembung. Pendek kata memang kerap kembung. Bila dah kembung perut yang serius sampai nak bernafas pun susah.

    Bila dalam situasi sebegini, berpantang dan minumlah ssu segar atau susu fullcream selain kenyataan yang dijelaskan dalam artikel di atas.

    Emjay

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum, Emjay atau sesiapa, nak komen ttg pendapat sesetengah pihak mengatakan "minum susu akan melegakan sekejap serangan gastrik, tp stgh jam kemudian serangan akan menjadi lebih teruk sbb susu dalam perut bertukar jadi susu masam"?sy rasa, tgk org jugak kot. sy tak pulak...Anyway thanks buat Emjayjb atas nasihat yang berguna(sy sdg praktik)

    ReplyDelete
  16. Waalaikumussalam wbh

    Siapa yang buat cerita karut selepas setengah jam sakitnya lagi parah?? Ini macam bunyi cerita dari hantu!

    Emjay

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum wbh

    Saya memang ada gastrik, banyak angin, anginnya selalu berubah-ubah, bila ditekan tempat yang sakit ada angin akan sendawa. Saya cuba minum susu lembu seperti yang disaran, tapi saya rasa tambah sesak dada. Mungkinkah saya ada batu hempedu kerana tak boleh makan atau minuman yang berasaskan susu atau yang berminyak? Ini adalah daripada apa yang dapat saya baca di Internet.

    ReplyDelete
  18. Sdr dirini, Waalaikumussalam wbh

    Sila email saya kangmasjb@hotmail.com untuk dapatkan no telefon saya. Perkara seperti ini kena bincang terus pakai hp.

    Emjay

    ReplyDelete
  19. ASAlamualikum.. saya adalah seorang yang berkerja tampa masa san waktu ,,, waktu makan saya tak penah ada yang tepat,,, kerana selalu dalam keadaan on call,,, saya berasa diri saya gastrik baru 1 minggu yang lepas apabila saya berasa angin di badan.. saya masih lagi tidak dapat masa untuk berubah waktu makn dan saya adalah seorng perokok .... apa yang farus saya lakukan....

    ReplyDelete
  20. assalamualaikum emjayjb..nie baru kali pertama sy masuk laman nie..utk pngetahuan,saya memang selalu mengalami gastrik nie..cuma kali nie rasa mcm makin teruk plak..sblm nie mmg saya ada mengambil ubat yang disarankan oleh doc. tapi kali nie walaupn dh mkn tapi sakitnya tetap ada..kali ini sakitnya lebih di sebelah kanan perut..mnyebabkan saya rasa amat tidak selesa..adakah gastrik saya semakin teruk??
    zah78

    ReplyDelete
  21. Waalaikumussalam wbh

    Jikalau sakitnya makin kerap dan penangan sakitnya makin bertambah maka gastrik sdr semakin bertambah buruk.

    Amalkan segera nasihat saya sebagaimana di dalam artikel di atas.

    Emjay

    ReplyDelete
  22. Saya pun ada mengalami sakit gastrik juga. Ubat2 yg doktor bagi semuanya tidak berkesan. Apabila menyerang, sakitnya sungguh teruk. Saya cuma amalkan minum air kacang soya skrg.

    ReplyDelete
  23. Kini cuba pula amalkan saranan saya seperti di atas.

    ReplyDelete
  24. assalammualaikum, saya tak tau sy ade gastrik ke tak pasal bila pi cek dr kate kene astma pasal sy kekadang susah nk nafas tp bila pakai ubat pam tak berkesan langsung malah lebih sesak nafas. Bila sesak perut jadi kembung & keras. Bila sendawa baru ok. Bila jadi skit dada hanya tuhan yang tahu betapa seksanya nk bernafas. Adakah sy ni kena gastrik?

    ReplyDelete
  25. Waalaikumussalam wbh

    Tandanya macam dah mula gastrik dan ada sekali gangguan pada jantung. Bila dah ada gangguan jantung, bila terkenyang pun sesak nafas dan dahi berpeluh. Sakit dada adalah selalunya gangguan pada jantung apatah lagi kalau sakitnya pada betul-betul kedudukan jantung.

    Jika nak call saya, sila email saya atau datanglah ke rumah. di JB.

    Emjay

    ReplyDelete
  26. Salam saudara, saya pun mengalami simtom seperti gastrik. Puncanya selepas saya pulih dari sakit pericardities (selaput jantung bengkak) akibat jangkitan setahun lalu. Selepas pulih, saya mula fobia. Sakit sakit kecil akan membuat saya risau. Ubat antibiotik dan pain killer dari hospital pula menjadikan saya gastrik. Sehingga sekarang, saya cepat merasa pening, nak pitam, hidup tak selesa 24 jam, kalau berdiri rasa bumi ni bergoyang. Sehingga mengakibatkan tekanan pada saya. Terfikir yang bukan bukan pun memang selalu dalam fikiran saya. Boleh saudara bantu?

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum wbh

    Kerisauan teruk menyebabkan penyakit berkaitan jantung, paru-paru dan gastrik. Bagi kes yang sebegini, saya nasihatkan sdr datang ke rumah saya. Sila dapatkan alamat dan no telefonsaya dengan email saya di kangmasjb@hotmail.com


    Emjay

    ReplyDelete
  28. cik zaharah 6,jus mengkudu tu minum pagi atau nak tidur.Berapakali sehari? Agaknya kalau mengkudu yang fresh kalau di blend boleh tak? Saya mengalami masalah gastik yang teruk macam cik nonoi

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum wbh

    Sdr jamal5109, jus mengkudu bukan ubat gastrik. Adakah sdr sudah amalkan sebagaimana nasihat saya di dalam artikel saya di atas??. Fahamilah dan amalkanlah nasihat saya tersebut. InsyaAllah ia sudah mencukupi.

    Emjay

    ReplyDelete
  30. Salam.. saya Rozana Othman masih pelajar di salah sebuah cawangan UiTM. Beberapa hari kebelakangan ini saya mengalami gastrik yg teruk. Saya mula sakit 5 hari lepas dan rasa sakit yg amat sgt berdekatan kawasan ulu hati pada 2 hari lepas. Pada hari pertama saya diserang sakit (9/04/09) sy telah berjumpa dgn doctor tapi ubat yg diberikan (HIstac) xdpt menampung kesakitan sy. Pada sebelah ptg sy nekad utk pergi ke klinik yg sama utk meminta ubat yg lbh kuat lg kerana sy ada presentation thesis pada keesokan paginya. Alhamdulilah selepas dimasukan sebotol air dan ubat histac dlm bentuk cecair kedaan perut sy bertambah lega. Tetapi perut sy ttp masih pedih dan sy perlu kerap makan dlm satu hari. Sekiranya sy tersalah makan terutamanya yg mengandungi cuka perut sy akn sakit hingga ke malam. sy ingin bertanyakan ustaz bagaimana sy utk mengawal sakit gastrik sy ini kerana ini kali pertama sy sakit di bahagian ulu hati kerana sebelum ni sy hanya muntah dan sakit perut ketika diserang gastrik. Sy juga ingin tahu jadual pemakan utk pagi, tghari, ptg, & malam yg betol utk penghidap gastrik dan jenis makanan apa yg sesuai utk setiap sesi. Buat pengetahuan ustaz juga sy ada ikhtiar minum susu Alpha Lipid dlm 2 3 hari ini & alhamdulilah perut sy beransur pulih tapi sy tak boleh cuai waktu makan sy.
    ini email sy : nazaro_green@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  31. Salam...sy amrmat,dulu waktu kecik pernah kena gastrik,lepas tu sembuh sepenuhnya,tp selang 10 thn kemudian,atau sekarang saya rasa gastrik tu dtg balik,tp x lah sampai muntah2,cuma mual saje,sesak nafas tak ada,demam tak ade,cuma perut mudah masuk angin,pantang perut kosong,mesti masuk angin,sendawa banyak kali,kadang- kadang perut terasa sakit tp x lah seteruk mula-mula saya kena dulu,Saya ada jumpa doktor dan ada la perubahan,tp tak sepenuh nya sembuh...Adakah saya kena gastrik,atau sakit lain,? Adakah saya boleh berpuasa?

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum wbh

    Gastrikla tu. Mulai sekarang, jagalah waktu makan dengan ketat. Jangan awal makan dan jangan lewat makan. Elakkan makan roti dan makan ber yeast.

    Tentang puasa tu, berdoalah kepada Allah dan insya-Allah sdr boleh berpuasa.

    Emjay

    ReplyDelete
  33. Asm.
    Saya mohon bertanya, betul ke gastrik ni menyebabkan susut berat badan? Saya kena gastrik dah hampir 6 bulan dan berat badan saya susut hampir 13 kg. tk

    ReplyDelete
  34. salm...sy ada lah salah seorang pengidap gastrik yang teruk,saya sudah berjumpa doc pakar dan d sah kan Jangkitan bakteria helicobacter pylori.saya dah makn ubat yang diserankan tapi selepas 2 minggu skit saya masih lagi.kerap muntah2,sakit kepala,sesak nafas tapi perut tidak skit.apa yng perlu saya lakukan...sila beri pendapt

    ReplyDelete
  35. Sila telefon saya dan untuk mendapatkan nombor telefon saya, sila email saya di kangmasjb@hotmail atau PM guna Multiply.

    Emjay

    ReplyDelete
  36. Salam,

    Saya mempunyai masalah gastrik atau tak, kembung perut dan menekan kat sebelah kanan sampai ke bawah rusuk. Sakit pinggang dan lemah seluruh badan.dan baru-baru selalu demam.Makan ubat gastrik tak jalan harap boleh tolong saya e-mail saya najib.infocus@yahoo.com.Kalau makan barang berangin lagi teruk spt pulut.Saya akan cuba nasihat saudara yang atas mulai hari ni

    ReplyDelete
  37. 3 sudu ketumbar tu daun ke atau biji? alice

    ReplyDelete
  38. 3 sudu besar biji ketumar lah.

    Emjay

    ReplyDelete
  39. Assallamuallaikum. saya liza dah dah 7 tahun menghidap sakit peru dan selalu lemah tulang .pagi merasa mual,pening.adakah ini tgestrik yang berlebihan.
    pernah keluar masuk hospital. dan scan perut ada luka dalan usu perut.
    tolong bantu saya email saya azz_ron78@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  40. tolong saya .mengatasi masalahgastrik yang saya alami. sekarang saya selalu lelah dan sengal pada sendi tulang.

    ReplyDelete
  41. Waalaikumussalam wbh

    Saya sudah memberikan no telefon dan alamat saya untuk sdr hubungi melalui email yang sdr berikan tetapi malangnya setelah 2 kali email melalui kangmasjb@hotmail.com, email saya gagal dihantarkan. Sila sdr berikan alamat email yang betul.

    Emjay

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum. saya shikin selalu masuk angin yang boleh buat sampai pening kepala berhari hari terutama kalau makan nangka.. perut pon rasa keras bila picit picit seluruh badan pasti sendawa... bila berurut baru hilang sakit kepala..tapi masih ada rasa angin kat perut..

    ReplyDelete
  43. Waalaikumussalam wbh

    Bila sudah kena gastrik, begitulah, salah makan berat padahnya. Makan pisang nangka pun boleh kena sakit gila.

    Ikutlah nasihat saya di atas dan makanlah habbatussauda dan minyak kelapa dara.

    Emjay

    ReplyDelete
  44. assalamualaikum..sy fia..dari artikel yg sy baca..sy rasa diri sy mengalami gastrik..sll klu jmpa doktor akan diberi ubat,tapi masih mengalami kembung perut..Sy kerap makan dan mengikut waktu...cuma penjagaan makanan kurang diberi perhatian...Kerap diserang sakit kepala,rasa loya,sesak nafas dan sakit dibulu hati sekiranya makan tidak mengikut aturan..slps makan mengeluarkan sendawa dan kentut yg berpanjangan...sll sy mengurangkan rasa sakit dgn menggunakan minyak panas dan urutan..Kdg2 berkesan tapi bagaimana sy nak elak simpton yg sy alami di bulan puasa...

    ReplyDelete
  45. Waalaikumussalam wbh

    Saya dahulu pun kena gastrik. Hanya sekali waktu tingkatan 5 cuti beberapa hari puasa kerana gastrik. Yang tahun lainnya walau pun ada gastrik tetapi pada bulan puasa alhamdulillah boleh berpuasa. Berdoalah insya-Allah Allah mudahkan sdr berpuasa.

    Emjay

    ReplyDelete
  46. semekum. gastik boleh menyebab kn lambat dtg bulan ka?

    ReplyDelete
  47. Assalamualaikum wbh mykoizora

    Kerisauan, kesedihan, tekanan perasaan dan segala yang sewaktu dengannya insya-Allah boleh melambatkan haid. Makanan yang tidak baik juga boleh melewatkan atau mempercepatkan haid.

    Gastrik boleh menyebabkan kerisauan, kesedihan dan tekanan perasaan dan dengan itu boleh mengganggu edaran haid.

    Emjay

    ReplyDelete
  48. assalamualaikum W.B.T....

    saya ingin bertanyakan soalan, saya berpuasa dan tiba-tiba gastrik menyerang perut saya.. saya tidak dapat menhan kesakitan gastrik..apakah saya perlu berbuka puasa segera?
    Terima Kasih..

    ReplyDelete
  49. Waalaikumussalam wbh

    Kalau sudah sampai tahap tu, berbukalah. Selepas itu, amalkanlah nasihat saya sebagaimana di atas dan selepas 5 hari berpuasalah dan berdoalah kepada Allah semoga puasa sdr dimuidahkan oleh Allah SWT.

    Emjay

    ReplyDelete
  50. saya mengalami loya dan muntah seperti muntah angin.kadang2 waktu pagi dan kadang2 waktu malam.sangat tidak selesa.kadang2 akan tercirit, tapi bukan setiap hari.saya pergi hospital doc ckp gastrik.tapi bila makan ubat.masih sama.Lagi2 di bulan puasa ini.saya sangat risau memikirkan perkara ini.saya juga selalu sendawa.kemudian perut selalu seperti keras atau kembung membuatkan rasa tidak tenang untuk berbuat apa2.adakah ini betul gastrik?lagi satu, ada org kata ada org bole minum susu, ade org yg tidak sesuai minum susu, saya semakin rungsing memikirkan perkara ini kerana sekarang berat badan semakin menurun akibat tidak selera makan.tapi saya masih paksa makan walaupun sedikit

    ReplyDelete
  51. Kepada sdr ashrainbow

    Sila email saya kangmasjb@hotmail.com untuk mendapatkan no telefon saya berkenaan masalah sdr.


    Emjay

    ReplyDelete
  52. Assalamualaikum,.....
    Salam Ramadhan ..saya mengalami sakit gastrik yang teruk...saya mempunyai simptom susah nak nafas,nafas tak puas...sakit badan,bahu belakang,pedih perut,rasa angin macam banyak dalam perut,perut bergerak gerak,badan jadi lemah sampai tak bole buat apa pun..dah 6 bulan saya sakit..dah buat endoskopi dan doktor kata refluiks dan gastrik .dalam 3 mingu makan ubat doc tapi masih sakit,saya dah pantang makan..makan skit pun rasa penuh dada, kadang sesak nafas ..doc just bagi ubat bila pergi hospital...saya nak jalan pun jadi penat....saya dah tak mcam dulu ...lemah dan tak semangat..kadang sakit menyerang tak kira masa....kalau bole bantu saya....betul ka sakit gastrik tak bole sembuh sepenuhnyer....

    sarah

    ReplyDelete
  53. Waalaikumussalam wbh

    Hubungilah saya melalui telefon. Dapatkan No telefon saya melalui email kangmasjb@hotmail.com

    Emjay

    ReplyDelete
  54. salam....nak tahu kaedah segera bagi membehentikan kesan sakitan oleh gastrik,,,,isteri saya mengalami gastrik yang teruk hingga doktor mengesahkan sampai kedada dan sukar bernafas...hingga sukar berdiri (rasa nak tumbang). jadi apa perlu segera saya lakukan segera?

    ReplyDelete
  55. SALAM. SAYA JUGA MERASA SEPERTI ISTERI ZAHARZAKARIAH. RASA PENING MEMANJANG. NAK SENDAWA TAPI TAK BOLEH DAN MENYEBABKABN RASA SAKIT DADA. PERUT JUGA RASA ADA ANGIN. TOLONGLAH SAYA. TQ

    ReplyDelete
  56. seagull37@yahoo.com
    Assalamualaikum.....saya dapati tanda2 yang dinyatakan dalam artikel diatas ada saya alami sekarang ini dan semua ubatan dari klinik tidak memberi kesan. Badan terasa lesu terutama waktu siang. bagaimana untuk merawat gastrik ini...tolong terangkan atau kirim ke email saya...apa perlu sayang jauhkan terus ubata2an dari klinik?

    ReplyDelete
  57. Waalaikumussalam wbh

    Dalam artikel di atas sudah saya maklumkan untuk mengatasi masalah ini ialah:

    12. Kalau sakit perut teramat sangat, muntah atau demam, ambil secekak daun muda jambu batu, rebus dengan 3 sudu ketumbar, rebus dengan 3 gelas air dan masak hingga menjadi 1 gelas. Bahagikan air ini kepada 3 bahagian, minum 1 bahagian air rebusan ini tiga kali setiap 4 jam.

    Emjay

    ReplyDelete
  58. Waalaikumussalam wbh

    Sdr seagull37, segala ilmunya telah saya curahkan sama ada di dalam artikel di atas atau di dalam artikel satu lagi berkenaan gastrik iaitu: http://emjayjb.multiply.com/journal/item/60

    Emjay

    ReplyDelete
  59. apa jenis brand susu yang patut dibeli
    hafiz

    ReplyDelete
  60. Apa-apa brand susu tidak penting tetapi apa yang penting ialah susu segar atau pun susu fullcream. Bacalah artikel saya berkenaan susu di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/219

    Emjay

    ReplyDelete
  61. Salam...
    balqis slalu alami masalah kembung perut.. n mmg balqis ada penyakit gastrik. Tp sejak akhir2 ni, balqis alami kembung perut antara waktu petang hingga malam. terutamanya selepas mkn?
    is it still related to gastrik? risau jugak sbb takut ada penyakit lain. btw, balqis slalu tdo lewat sbb byk asgnmt.. course yg balqis ambil ni mmg tension skit. graphic design..
    Harap encik dapat membantu...
    Thanks

    ReplyDelete
  62. Waalaikumussalam wbh

    Kembung selepas makan mungkin disebabkan makanan yang diambil adalah makanan pantang larang bagi orang gastrik seperti pulut, roti, makanan mengandungi yis, pisang nangka, nangka, cempedak dan segala yang sewaktu dengannya .

    Nasihat yang paling penting ialah jagalah solat dan amalan agama lain semoga Allah jauhkan segala macam penyakit.

    Emjay

    ReplyDelete
  63. salam.. saya mempunyai masalah pedih dan panas di bawah dada dan perut banyak angin.. sering sesak nafas. nafas xpuas. kepala selalu pening bila jalan macam nak pitam je. tekanan darah normal. makan ubat doc. xberkesan pon. dh sebulan kena mcm ni.. selalu letih je.. pi klinik n hsptl doc bgi ubt yg sama je.. gastrik n angin.. minum susu baru lega ckit.. tpi dtg balik.. pls bantu sya..

    ReplyDelete
  64. ijam8283

    Sila call saya. No Tel saya telah saya PM sdr di Multiply

    Emjay

    ReplyDelete
  65. Salam ijam... balqis pnah alami benda tu.. tu bkn gastrik tp balqis rase pedih ulu hati..
    balqis ada rase pedih kt bwh dada.. try minum gaviscon..n jgn mkn benda berminyak.
    btw, ada rase mual x bila lepas mkn benda byk minyak or lemak?
    utk mslh angin, balqis skrg tgh amik probiotic supplement.. bkn ubat tau.. mmg bagus utk org yg selalu alami mslh angin. HEXBIO granule 3g.. dlm bentuk sachet.. mkn 1 sachet sehari.. rase dia milky cream n lemon..

    ReplyDelete
  66. Ade jgk rase mual especially yg berlemak. balqis dh try ke HEXBIO tu? ape kesannye pada balqis? ade perubahan? nk beli kt mane yer?

    ReplyDelete
  67. Yup.. skrg ni balqis tgh ambik HEXBIO.. alhamdulillah.. masalah angin dah beransur2 ilang.. x teruk mcm dl.. Doc yg rekemen.. kt klinik ada.. kalau xde, try cari kt farmasi.. sbb balqis pn ambik kt klinik je.
    kalau rase mual lepas mkn benda berlemak, maybe pedih ulu hati.. try dl ambik gaviscon. bagus utk mslh tu.tp make sure kena jg pemakanan. kurangkn mkn benda berminyak n berlemak buat masa ni.

    ReplyDelete
  68. Yup.. skrg ni balqis tgh ambik HEXBIO.. alhamdulillah.. masalah angin dah beransur2 ilang.. x teruk mcm dl.. Doc yg rekemen.. kt klinik ada.. kalau xde, try cari kt farmasi.. sbb balqis pn ambik kt klinik je.
    kalau rase mual lepas mkn benda berlemak, maybe pedih ulu hati.. try dl ambik gaviscon. bagus utk mslh tu.tp make sure kena jg pemakanan. kurangkn mkn benda berminyak n berlemak buat masa ni.

    ReplyDelete
  69. balqis kena pedih ulu hati tu lama ke?

    ReplyDelete
  70. Salam,

    boleh e-mail kan saya no talipon tuan, sebab saya menghadapi gastrik yang mana kembung sebelah kanan

    ReplyDelete
  71. Saya telahpun PM kepada sdr tentang no telefon saya

    Emjay

    ReplyDelete
  72. salam, saya b'bangsa dusun dari sabah..tak biasa makan pedas.tapi bila futher study kat upm ni..tiba2 saya boleh terkena gastrik, pedih lulu hati, sukar nak nafas..sakitnya Tuhan saja yang tau..nak kata tak jaga makan..saya lah orang paling jaga makan..tapi saya rasa mungkin kerana saya tak biasa makanan di sini yang pada saya memang pedas.setiap bulan mesti kena sekali atau 2 kali..yang herannya..bila sya puasa tak pernah pula kena gastrik tak kiralah puasa ramadhan ker..puasa sunat ker..Alhamdulillah tak pernah gastrik..sebentar tadi saya baru sihat dari gastrik..makan tak tinggal..terfikir nak cari info kat internet, terbuka la page ni..bila baca pantang larang makan..memang betul la..lunch tadi saya ambil nasi lemak minum selang seli dengan teh ais (sebab pedas)..patutlah boleh datang balik..tq atas tip2 yang diberi..akan saya try ikut..tapi saya ada 1 soalan betul ker susu tu boleh sembuhkan gastrik atau ianya terpulang kpd individu shj..?

    ReplyDelete
  73. saya dah kerap ke kinik setiap kali sakit dada. Setiap kali jumpa doktor mereka kata saya ada gastrik simptom yang saya dapat sakit di dada bahagian tengah seperti di tekan, rasa seperti ditekan di dada kiri, tapak tangan berpeluh, sakit di bahagian perut kadangkala kanan kadangkala kiri, kaki dan tangan rasa lenguh, sakit kepala terutama di sebelah kanan. adakah itu gejala gastrik atau jika tidak apakah penyakit yang mempunyai simptom tersebut.

    ReplyDelete
  74. salam....smlm sy jmpa dktr... dr. sahkan sy mengalami gastrik... sy tak pasti btl atau tak telahan dktr 2... pd pg sblm sy jmpa dktr... trasa skt di dada kanan,skit pert,dan sakit kepala... terasa mual... n bl p toilet nak muntah,yg kluar hnyalah cecair yg pahit,yg lg memualkan tekak...sy jg kurang selera mkn... tp atas nsht dktr sy t'paksala mkn... seingt sy msa study kat uitm dlu,lbh krng 3thn lepas,selalu gak skit pert waktu pg... kdg2 t'pksa ponteng kls sb x larat ngat dah nak bgn...tp bl b'ada dirmh... ksakitan ni kurang mnyerang...shgga skang... sy tgl b'sendrian... dan mgkn mkn tak ikt msa,skit dtg kmbali... adakah ini gastrik... bl m,bc artikel di ats btl2 m'buatkan sy risau dgn tahap kshtn sy skang ni...

    ReplyDelete
  75. salam..sy nak minta pendapat dr saudara..2bulan lepas sy mengalami skt yg teramat di ulu hati.jd sy pg jumpa doc..kata doc perut sy luka..maksudnya ada luka di perut..pas2 die bagi 2 jns ubat pd sy..sy dah lupa ubat apa..jd dalam 2 mggu sy sambung ubat 2.penah sekali sy muntah dan xdpt masuk mknan pun..pas pd 2,rase sakit tuh hilang..semalam baru sy rasa balik sakit tuh.xleh nak tdoo..menggigil kesejukan semalam.rasa mcm demam plak..td sy pegi klinik,doc ckp perut sensitip..mkn perlu dijaga..jd sy skg xpaham..apa yg sy blh mkn..apa yg xboleh..apa yg ptt sy bt utk rawat rasa sakit ni..harap ada yg blh berkgsi pendapat ngan sy..tq..

    ReplyDelete
  76. Tentang soalan sdr, "betul ker susu tu boleh sembuhkan gastrik atau ianya terpulang kpd individu shj..?", sebenarnya dalam Islam yang menyembuhkan hanyalah Allah SWT. Namun menurut sunnatullahnya, minum susu fullcream / susu segar adalah satu ramuan penting untuk merwata gastrik.

    Emjay

    ReplyDelete
  77. Simptom ini macam simptom gastrik.

    Emjay

    ReplyDelete
  78. Memangnya gastrik. Makanlah ikut waktu macam orang Cina tu.

    Emjay

    ReplyDelete
  79. Kalau perut sudah luka, maka gastrik sdr sudah memasuki tahap baru iaitu ulcer. Ulcer ini lebih serius dari gastrik.

    Ikutilah saranan yang saya nyatakan dalam artikel saya di atas. Jangan lupa minum susu fullcream atau susu segar.

    Emjay

    ReplyDelete
  80. saya afe...saya memang ada gastrik...baru2 nie saya melalui endoskopi perut dan bahagian usus... ternyata kelihatan byk biji2 sprti jerawat pd perut dan usus....dan doktor mengatakan ia adalah ulser.... saya ingin brtanyakan 1,2 soalan....adakah ulser berbahaya? dan bagaimana penyembuhanya??? jujur saya katakan.... saya takut mati...........................................................

    ReplyDelete
  81. hidup saya dlm ketakutan.....

    ReplyDelete
  82. Gastrik bila tidak ditangani dengan baik maka gastrik tersebut akan menjadi semakin teruk dan jadilah ulcer.

    Bacalah artikel saya di atas dengan baik dan amalkanlah. Jangan lupa pantang larangnya dan minumlah susu fullcream atau susu segar.

    Sekiranya perlu boleh email saya di kangmasjb@hotmail.com

    Emjay

    ReplyDelete
  83. saya sudah buat ujian di hosp.tiada gastrik.jadi saya pulang dgn result normal.tapi mengapa saya rasa saya mengalami angin yg teruk.kadang2 berdenyut2.bila angin datang mengganggu seluruh tubuh sy menjadi lemah dan rasa seperti tidak selesa.kadang2 berdebar2 dan berdenyut2.bila keadaan sejuk, angin lagi teruk

    ReplyDelete
  84. Sdr ashrainbow

    Sila hubungi saya melalui telefon. Dapatkan no telefon saya melalui email saya di kangmasjb@hotmail.com

    Emjay

    ReplyDelete
  85. Asalamualaikum.Sy mengalami kembung perut berterusan selama 4 bulan tanpa surut dibahagian ulu hati.Ulu hati sy tidak pedih dn muntah tetapi angin yg berkumpul ini menyebabkan sy jadi pening,pandangan kabur,sejuk badan,susah buang air besar,badan susut 14 kilo,kadang angin menujah kerongkong,sakit belakang dn pinggang serta urat menengang disebelah kiri peha.Sy jadi buntu kerana tidak dpt disahkan oleh pakar sakit yg sy alami ini.

    ReplyDelete
  86. Pokok serai pedas boleh ubati gastrik, anda boleh layari di internet dengan menaip Backhousia citriodora atau untuk dalam b. malaysia di agrobio.solution.blogspot.com

    ReplyDelete
  87. saya berumur 17 tahun..saya tak sangke yang saya telah mengidap penyakit gastrik..saya amat takut kerana ketika saya diserang penyakit kah membantu sayitu saya sakit teramat sangat...boleh

    ReplyDelete
  88. askom,sy dr jb ingin berkongsi masalah,sy mengalami gastrik sudah sebulan tetapi tidak baik..ape masalah nye....

    ReplyDelete
  89. Assalammualaikum
    Saya disahkan pengidap gastrik. Masalah saya perut saya masih tak selesa, badan lesu dan rasa tak selesa dan sejuk pada dada. Jantung saya kadang2 laju

    ReplyDelete
  90. assalamualaikum.saya raja hussien.saya berusia 18 tahun.saya baru kena sakit gastrik.saya kena hujung tahun 2009.pastu sampai skang saya tak baik-baik lagi.saya sentiasa jaga makan dan minum saya.tapi tak baik-baik jugak.masa mula-mula kena memang teruk sangat.saya sakit kepala,perut sebu,muntah.badan lesu,suhu badan panas.tapi bila saya jaga makan,sume sakit dah kurang.pastu skang ni,saya kena sakit sesak nafas,dan muntah-muntah sajer.sakit ni datang tak menentu.kejap ok kejap tak ok.perut saya tak pedih langsung.cuma bahagian tengah perut saya ada rasa sakit bila tertekan.saya skang ni x boleh wat kejer2 berat.nanti saya cepat sesak nafas.pastu,bila sakit ni datang,kaki saya jadik sejuk.badan jadi panas.sakit ni dalam sejam jer.pastu ok.lepas tu datang balik.dan saya rasa ada benda gerak2 seluruh tubuh badan saya.najis saya pulak ok.takder warna hitam dan darah.saya harap saudara sudi membantu saya.hubungi saya,013-7406083.atau e-mail sein_serum@yahoo.com.sekian

    ReplyDelete
  91. Salam..sy seorang pelajar & sy bru shj mendapat tahu bahawa sy menghidapi penyakit ulser perut..sy sgt takut dan risau pada penyakit ini..tlg sy..

    ReplyDelete
  92. salam.. anak saya lelaki berusia 6 tahun.dktor sahkan mengidap gastrik.hmpir seminggu x dpt ke sekolah kerana dia sntiasa sakit. mkan ubat masih x dpt hilangkan asa sakit tu. harap saudara dapat membantu.saya perlukan no telefon untuk menghubungi saudara. tq.

    ReplyDelete
  93. salam...mula2 dpt sakit ni saya sakit dibhgn perut sebelah kiri dan diikuti dgn rasa nak buang air besar..tiba2 rasa mcm angin yg laju msuk dari hjug kaki terus kekepala dan saya pengsan...bila msuk hsptl dr kata saya hnya gastrik....sejak itu hidup saya dah brubah ..saya kerap diserang angin dan degupan jntg( bt ECG xde mslah jntg) mnjadi sgt laju dan seolah disentap . mnyebabkan saya tidak mampu utk berbuat apa2..skrg saya mkn ubt hsptl(pantoprazole)..tp msih sakit....bln 3 nnt nak buat endoscopi...tkut jgk....adakah itu gastrik?mkn mmg pantang habis la..tkut sbb klau skit tu teruk sgt..

    ReplyDelete
  94. As salam.. Anak lelaki saya berumur 2thn, tiba2 mengalami muntah muntah dan cirit (sedikit demam).. Amalan pemakanan dan waktu makan memang ikut jadual cuma secara tiba2 dia hilang selera makan.. Saya membeli ubat demam di farmasi (yg dicampur sekali antibiotik) dan memberinya makan. Malamnya dia mengalami muntah2 dan cirit yg berlarutan walaupun sedang tidur. Utk pengetahuan, saya juga penghidap gastrik dan anak saya masih menyusu badan.. Adakah ini gastrik? Bantu saya...

    ReplyDelete
  95. salam.. saye dulu xpnah kne pon gstrik....saye kene gstrik adalah kesan ubat tahan sakit(synflex). smenjak dr tu sy kne gstrik..n kne jge mkn...skarng pnykit yg bg saye truk pd dri sy migran n gstrik..... kalo x mkn ubt thn skt,kalo once migran dtg... migran xkan baik.....cmne ye....

    ReplyDelete
  96. anna
    As salam.. 2-3 tahun ini saya mengidap gastrik,selalu nya kalau gastrik menyerang uluati rasa keras dan sakit tapi dlm 4 bulan ini bila saya gastrik,dari lehir sampai ke dada saya terasa panas/pedih dan sakit dan saya rasa tak dapat nak buat apa2...ubat dri doctor tak banyak membantu saya walau diminum pn baik nya sekejap sja.
    saya harap Emjay dapat membantu saya.

    ReplyDelete
  97. rul8592

    salam..nk taye en em..klu susu tepung fernleaf blh amalkan x?

    ReplyDelete
  98. a,kum, mengikut tulisan ustaz selepas mengamalkan pantang larang dan memakan ubat selama 2bulan penyakit ulser perut ayah ustaz pulih, apakah ubat tu?

    ReplyDelete
  99. as'kum,saya fahmi ingin bertanya kenapa badan saya selalu ada angin dan susah nk bernafas.untuk tahun lepas sudah empat kali buat ujian ECG tp result ok,ujian darah sudah di buat tp tiada apa2.apabila pergi ke klinik swasta doc ckp mgkin gastrik,apakah betul andaian doc tu.sampai sekarang saya buntu.harap saudara Emjay dpt membantu saya. fahmimanaf_77@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  100. assalamualaikum..ana nk tnye kt ust..alamat ust di jb kt mne...harap ust boleh send kt email ana. squthb@gmail.com

    ReplyDelete
  101. assalamualaikum, saya rose saya mengalami masalah gastrik, sakit perut sebelummdan selepas makan, sentiasa pening terutama bila terkena cahaya yang berlebihan, bila berada dalam keadaan stress sakit akan menular hingga ke tulang belikat dan bahu seperti menggalas sesuatu yang berat, saya juga selalu rasa cepat letih kadang2 juga rasa susah nak bernafas, masalah saya lebih kurang sama dengan saudara seinserum. Saya amat berharap saudara Emjay dapat membantu saya. ini emel saya adzak072000@yahoo.com

    ReplyDelete
  102. baru2 nie sy skit perut yg tramat sgt...time tu sy bru lpas mkn pizza....dlm 1 or stengah jam pastu,tetiba perut sy sakit sgt...nk gerak pn sakit....b4 this sy x penah sakit perut...sakit perut tu berlarutan sampai 2 ari...padahal sy dah mkn tp tetap sakit jgk...

    ReplyDelete
  103. salam.. dlm artikel yg sy bce pesakit gastrik prlu menglakn pngmblan susu krn susu kaya dngn kalsium yg bleh myebbkan kerdngan dlm usus..

    ReplyDelete
  104. saya memang ada gastrik sejak darjah 2. sekarang usia saya 35 tahun. masalah gastrik saya semakin serius. sehingga menyebabkan saya berasa sakit di dada sebelah kiri. saya sangka saya sakit jantung. so saya buat pemeriksaan rapi ECG dan xray. but doktor cakap saya sihat. menurut doktor masalah saya ialah gastrik. angin dalam perut menekan dada saya sehingga menyebabkan saya sesak nafas. bagaimana caranya saya nak buangkan aangin dalam badan ni. sakit sangat la.

    ReplyDelete
  105. jais
    Assalamualaikum
    Saya mengalami masalah angin dah hampir 20 tahun,dah dua kali sakit teruk sebab tak dapat bernafas,tak termasuk selepas saya terkena santau,terbaru pada hujung tahun 2009 yang lalu,selepas saya makan ubat angin kemudian nak makan nasi berasa kenyang,tapi hakikatnya makannya sedikit sahaja makanan ringan,malam tu perut saya pedih2 kemmudian terus sendawa tak henti di bawa ke rumah bomoh dia jampi2 dia kata saya ada masalah fizikal bercampur dengan rohani sekali,mungkin sihir la kot,
    untuk pengetahuan emjay saya dah berjumpa dengan tuan haji lokman yang berubat di gombak,ada keluar mukanya dalam astro aosis.dia juga kata saya ada gangguan sihir.Masalah saya hingga sekarang masih ada masalah angin,urat pinggang yang tegang begitu juga bahu,sekarang tu angin naik kat dada,tekan kat belakang ada saja angin keluar,saya tak ada rasa mual ke sakit perut sangat ke,urat tegang tu mengganggu pengunyahan saya,sehingga nak telan air pun macam terpaksa bergelut,macam2 sudah ubat angin yang saya cuba juga macam kurang memuaskan.harap sapa-sapa dapat membantu saya ,email saya anuar_azzy@yahoo.com

    ReplyDelete
  106. Assalamualaiku..
    saya lin, ade mslh angin.. kekadang smpi sakit kat tengah2 tu sbb angin x kua.. pastu skg klu sy mkn mesti muntah.. tu jd takut nak mkn..tp bile x mkn..angin mmg byk dlm perot..telinga cam dengung jek..ke sbb tahi telinga keras...psdtu skg bg buang angin sy minum air halia je..sy risau klu ade ulser.. ape2 tanda2 nye ekk?
    1. angin banyak
    2. muntah lps mkn

    ReplyDelete
  107. Assalammualaikum....
    saya mengalami gastrik lebih dari 5 tahun dan semakin hari saya semakin sakit.. saya sering sesak nafas, sakit perut dan angin dalam badan. tolonglah saya

    ReplyDelete
  108. Assalammualaikum....saya nak tanya sikit.....saya rasa loya....tapi bila muntah xkuar apa2......bila tidur mengiring sebelah kanan rasa loya makin menhadi.....berat saya pon susut banyak...saya kerap sendawa....harap dapat tolong....nie emel saya-- fqmohamad@yahoo.com

    ReplyDelete
  109. salam..
    ayah sy ada masalah gastrik ni da lma..tapi sejak tahun ni penyakit dia semakin teruk..ayah sy xdapat wat keja yang berat2, nak jalan jauh sikit pun xbley, ayah sy asik mgadu dia asik sakit dada xbley nak nafas, sentiasa rasa penat sangat2..dia dah jumpa ramai doktor dan pengamal perubatan tapi penyakit dia macam tu jugak..sy harap tuan dapat membantu ayah sy..kalo bley sy inginkan nombor tuan untuk terangkan lbih lanjut pasal penyakit ayah sy ni..harap tuan dapat membantu..

    ReplyDelete
  110. salam....harap dapat membantu. mak sy dah lama menderita skit gastrik. yg hairan nyer,mak x blh nk makan..lau makan,makanan hnya berlegar2 kt dada n leher dan kemudian naik sampai hdg,myebabkan mak saya pedih dalam dada leher n hdung...tapi x muntah. ini myebabkan mak nak bernafas x lepas...perut lapar tapi x blg nk makan...sedih sekali. dah bermacam2 ubat dr bg..tp x jadi...sesiapa yg ada pendapat tlg bg jalan pyelesaian...sy x sguplg tengok mak menderita

    ReplyDelete
  111. (HARAP CARA INI DAPAT BANTU) Ada dua pelajar telah mebuat kajain, keatas dua ekor tikus, mengunakan parti akar pokok KADUK dan disuntik kan kepada salah satu tikus bekenaan , manakalah seekor lagi tidak disuntik, kemudian tikus Itu di beri akohol untuk menghasilkan ulser dalam perut tikus bekenaan, keputusanya tikus yg disuntik dengan parti akar pokok kaduk tidak terjadi ulser didalam perutnya, manakala tikus yang tidak disuntik keadaan ulser amat sirius. ,sy sendiri baru saja kena gastrik, sesak nafas dan badan letih, berat badan susut, dan selalu dalam keadaan tak selesa, sy amalkan makan secara 'ontime, dan kunyah bawang putih mentah2, dapat mengurangkan ketidak tentuarahan secara sedikit sebanyak. juga amalkan minum susu, makan sebelum lapar ,kawal emosi. sebenarnya beserah sajelah.. kita antara yg ALLAH pilih untuk diuji, Allhamdulillah kerna kalau nk di hitung nikmat yang Allah berikan sebelum ini tidak terkira banyaknya.. beyukurlah..

    ReplyDelete
  112. HARAP CARA INI DAPAT BANTU) Ada dua pelajar telah mebuat kajain, keatas dua ekor tikus, mengunakan parti akar pokok KADUK dan disuntik kan kepada salah satu tikus bekenaan , manakalah seekor lagi tidak disuntik, kemudian tikus Itu di beri akohol untuk menghasilkan ulser dalam perut tikus bekenaan, keputusanya tikus yg disuntik dengan parti akar pokok kaduk tidak terjadi ulser didalam perutnya, manakala tikus yang tidak disuntik keadaan ulser amat sirius. ,sy sendiri baru saja kena gastrik, sesak nafas dan badan letih, berat badan susut, dan selalu dalam keadaan tak selesa, sy amalkan makan secara 'ontime, dan kunyah bawang putih mentah2, dapat mengurangkan ketidak tentuarahan secara sedikit sebanyak. juga amalkan minum susu, makan sebelum lapar ,kawal emosi. sebenarnya beserah sajelah.. kita antara yg ALLAH pilih untuk diuji, Allhamdulillah kerna kalau nk di hitung nikmat yang Allah berikan sebelum ini tidak terkira banyaknya..

    ReplyDelete
  113. HARAP CARA INI DAPAT BANTU) Ada dua pelajar telah mebuat kajain, keatas dua ekor tikus, mengunakan parti akar pokok KADUK dan disuntik kan kepada salah satu tikus bekenaan , manakalah seekor lagi tidak disuntik, kemudian tikus Itu di beri akohol untuk menghasilkan ulser dalam perut tikus bekenaan, keputusanya tikus yg disuntik dengan parti akar pokok kaduk tidak terjadi ulser didalam perutnya, manakala tikus yang tidak disuntik keadaan ulser amat sirius. ,sy sendiri baru saja kena gastrik, sesak nafas dan badan letih, berat badan susut, dan selalu dalam keadaan tak selesa, sy amalkan makan secara 'ontime, dan kunyah bawang putih mentah2, dapat mengurangkan ketidak tentuarahan secara sedikit sebanyak. juga amalkan minum susu, makan sebelum lapar ,kawal emosi. selebihnya beserah sajelah Allah.. kita antara yg ALLAH pilih untuk diuji, Allhamdulillah kerna kalau nk di hitung nikmat yang Allah berikan sebelum ini tidak terkira banyaknya..

    ReplyDelete
  114. saya telah mengalami sakit gastrik semenjak 1991..... kini sakitnya semakin teruk sehingga tidak boleh makan buah-buahan pada waktu malam, jika makan perut akan menjadi kembung lebih tinggi dari paras dada pabila baring. saya pernah membuat endoscopy dan makan ubat tapi hasilnya tetap sama. minta nasihat apakah ubat sebenar gastrik.

    ReplyDelete
  115. assalamualaikum.saya disahkan sakit gastrik reflux esofagitis,gastrik begini amat b'bhaya tak??kdg2 sye rasa tkot gak.kalau boleh saya tak nak sakit lbh teruk lg,x nak susahkn keluarga saya,

    ReplyDelete
  116. Saya ingin bertanya mengenai penyakit gastrik saya dan yang lain....boleh beri no tel atau hubungi saya 019-6225217

    ReplyDelete
  117. salam saudara emjay...
    sy berumur 25 tahun. simptom yg sy alami adalah pedih perut... dada rasa macam ada benda melekat.. tapi bernafas ok... kadang kadang dada kiri atau kanan rasa berdenyut-denyut, pastu rasa macam sejuk kat dalam dada. badan rasa lemah, kadang2 bila berdiri rasa kepala macam melayang, dulu loya tak lalu makan, tapi sekarang dah ok. selera dah kembali.... satu lagi masalah sy ialah cirit birit waktu buang air besar. tapi bukan sakit perut. adakah ini semua tanda gastrik?

    ReplyDelete
  118. saya ada masalah perut belah kiri rasa tak selesa memulas,dan rasa senak mcm menucuk - nucuk seluruh badan sampai ke tulang belakang,,pagi2x mesti muntah keluar buih kekadang kekuningan .....Selaintu ada gak rasa kembung tiap-tiap malam kadang-kadang dada penuh angin dan menucuk2..dan rasa penat sikit kenapa ye agak2x apa sakit saya?

    ReplyDelete
  119. Assalamualaikum ustaz,
    saya dah mengalami sakit gastrik sudah 6 tahun dan 4 kali membuat skop. sy sentiasa pening, kelopak mata atas berat, tengkuk tegang, sendi sakit2. untuk maklumat ustaz, untuk sarapan, sy makan oat 3 in 1, tghari dan mlm nasi, sayur sawi, tauhu(sayur air). malam sy mkn ubat histax, kalau sy tak mkn ubat histax, pedih ulu hati dan mulut rasa masam. bolehkah sy makan asbatul sauda? jika sy minum susu, perut akan kembung,mulut rasa masam. dan lagi, kalau perempuan sakit tumit, apa puncanya? tolong lah ustaz, bantu sy. terima kasih

    ReplyDelete
  120. Salam Uztaz.... Saye pengidap gastrik sejak bertahun lamanya... Saye runsing penyakit ini bila datang sebab ia sangat menyeksakan.. saya harap boleh berjumpa uztaz... saye sudah PM ustaz.. Harap dapat response dari ustaz ...

    ReplyDelete
  121. salam..saya tak tahu sakit apa yang saya alami sekarang ni..dah seminggu, tapi masih belum pulih..saya ingatkan perut masuk angin, tapi dah berhari-hari macam ni masuk angin ke? perut saya bunyi kroing2, macam ada angin kat dalam perut ni..lepas tu,sakit sangat, macam nak putus urat perut tu..tapi hanya untuk 1, 2 minit..dia tak berterusan..hanya terjadi sekejap2..contonhya, dalam sejam, sekali..awal2 dulu, sehari 4, 5 kali..tapi sekarang (hari ke7), selang sejam mesti saket..saya selalu mkn makanan yg sangat pedas dan makanan2 lain yg disenaraikan di atas..ini gastrik jugak ke?

    ReplyDelete
  122. Maaf mencelah, saya rasa tuan cuba susu kambing hi-goat, saya juga macam tuan, dan paling teruk saya tak suka langsung susu, tapi mengenangkan sakit saya gagahkan jugak susu kambing tu, alhamdulillah positif kesannya..

    ReplyDelete
  123. askum..
    sy nk bertnya...
    sy slalu rasa nk sndwa,bdan berangin,kdang2 ase nk muntah,bila ase nk muntah ase mcm asid jew tetambah bila mkn makanan pedas rasa pedih...
    ada jga kadang-kadang sukar nk bernafas,sakit kat tgh2 dada...sengal2 badan.....
    adakah gastrik?

    ReplyDelete
  124. Assalamualaikum wbh

    Macam dah kena gastrik tu!!

    Emjay

    ReplyDelete
  125. salam..
    sy nak tanya sket..
    syer ni baru jer kener gastrik..
    sometime tu perut sayer ni aser pedih2..smetime aser cam kembung ja..
    tapi bila tekan2 perut tu sayer selalu sedawa..
    ni biler masuk poser lak...perut aser cam kembung jer..badan aser cam sakit2...pstu seram sejuk ja.
    kepala pening2..badan aser cam lemah..jer...sedawa usah cakap ler..
    adakah memang camtu symtom2 org sakit gastrik...

    ReplyDelete
  126. Salam..saya mempunyai seorang adik yang mengalami masalah gastrik yang amat kritikal atau mungkin ia dah menjadi ulser dalam perutnya.setiap kali gastrik menyerang, dia tidak boleh duduk diam dan terpaksa menggoyangkan dirinya menahan kesakitan. kami adik beradik tidak tahan dan amat kesian melihat dia menggelupur kesakitan seolah badannya terbakar..kami telah bawa dia berubat di serata tempat baik tradisional ataupun hospital namun setakat ini tidak ada menunjukkan penyakitnya berkurang. apakah yang perlu saya lakukan untuk menghilangkan sakitnya ketika gastrik menyerang..harap dapat berkongsi maklumat demi membantu adik saya..atau hubungi saya di 019-377 0028.

    ReplyDelete
  127. salam ..bagaimana boleh hubungi ustz?

    ReplyDelete
  128. ibu saya ada masalah kencing manis. Saya ingin mengetahui lebih lanjut rawatannya. Bolehkah ustaz berikan alamat dan no telefon ke email saya suria_syirazi@homtail.com

    ReplyDelete
  129. salam.. 3 thn lps doktor da sahkn sy ada ulcer lepas buat endoskop..pastu da reda..tp skrg skt sgt2..ulcer boleh berulang ke?

    ReplyDelete
  130. asslmkm...sy mohd dr puchong,mslh dlm perut...dr berat bdn 87kg,skrg dh jd 65kg,pertama perut asyik jer sebu berpnjgn smpai skrg rasa bengkak d bahagian kiri perut,sblm/slps mkn...pembuanagan air besar pn dh tk sama mcm dl lg...hrp dpt membantu sy@dok tahan smpai ke hr ini krn tktkn hospital...hrp dpt membantu sy tramat....blh sy dptkn no tlpn ustaz/tlg ustaz call sy?...013 3149811

    ReplyDelete
  131. sy dh brmslh dlm perut ni dh setahun,dr berat bdn yg besar dh jd kurus kering@dr 87kg tinggal 57kg,pertama perut kembung sebu,skrg mkn/mnm pn dh ssh@stiap x mkn/mnm akn terasa bengkak/bonjol belah kiri perut....semnjak amalkn ubat homoepathy ni ada perbezaan dlm 30%...pembuangan najis sy pn dh byk sgt perbezaan,dr pjg2...skrg dh halus2 jdnya...ktnya dr homoepathy,sy ni dh nslh usus...ke tmpt perubatan syifa al hidayah ktnya cancer usus stage 2...moga2 dlindungi ALLAH SWT@hrp ustaz dpt membantu sy dgn segera/hubungi sy trs blh...sy tk brp pandai computer ni@hrpkn anak jer membantu...tlg sy ustaz...013-3149811(MUHAMMAD/35 tahun)

    ReplyDelete
  132. Salam... Isteri saya disahkan hamil 2 bln.. masalah sekarang adalah beliau mmg seorang yang mengidap penyakit gastrik.. sekarang beliau mengalami alahan teruk yang mana selalu muntah2, tiada slera makan. tp bila tak makan, masalah gastrik beliau datang kembali. saya agak risau akan situasi sekarang.. boleh tak bagi cadangan kepada saya cara untuk mengatasi masalah ini?

    ReplyDelete
  133. Assalamualaikum wbh

    Alhamdulillah saya sudah SMS kepada no telefon yang sdr berikan. Hubungilah saya.

    Emjay

    ReplyDelete
  134. Waalaikumussalam wbh

    Memang makan ikut waktu adalah amat penting sebagaimana pentingnya solat ikut waktu.

    Apabila mabuk waktu mengandung ni, ini adalah pemberian dari Allah SWT dan adalah sebabnya Allah SWT memberikan pemberian tersebut. Nasihatkanlah isteri agar lakukan yang disuruh Islam dan elakkanlah segala yang ditegah. Berlakulah baiklah terhadap suami kerana sesungguhnya kunci syurga ada pada suami. InsyaAllah apabila Allah SWT redha, baiklah mabuk isteri sdr tu. Kalau berlipstick tu, taubatlah.

    Emjay

    ReplyDelete
  135. assalamualaikum...saya nak bertanya kepada tuan..
    ape sebenarnye masalah saya yang selalu muntah selepas makan..
    sebelum ini saya ia hanya berlaku kadang-kadang tetapi sekarang boleh dikatakan tiap-tiap selepas makan saya rasa nak muntah dan akan muntah..kejadian ini lebih kerap berlaku selepas makan berbuka puasa dan selepas bersahur..saya hanya makan tidak la terlalu banyak. hanya seperti biasa.

    ReplyDelete
  136. salam tuan, saya mengalami masalah angin hampir setahun. Ia keluar dari mulut seperti sendawa hampir setiap hari. apabila angin tersebut naik ke kapala rasa pening, terhotong hayang dan tidak mampu berdiri lama..sering berlaku pada awal pagi dan petang..terutama selepas makan petang..makan tak boleh banyak lagi teruk anginya. nafas sesak sikit kadang-kadang nak berlari (jogging) pada waktu pagi pun tak mampu sebab terasa goyang(pusing). Kadang-kadang pedih dibahagian perut seperti ditumbuk dan pedih di ulu hati. Tekanan darah normal..ada juga guna ubat hospital dan farmasi tapi kurang berkesan.. kalau ada rawatan yang baik tolong e-mailkan atau mohon no talipon tuan...saya nak cuba ikhtiar cara lain.

    ReplyDelete
  137. Saya sudah PMkan nombor telefon saya.

    Sila buka PM Multiply sdr.

    Emjay

    ReplyDelete
  138. Sila buka PM Multiply sdr. Saya sudah berikan nombor telefon saya.

    Emjay

    ReplyDelete
  139. Assalam. Bolehkah saya dapatkan no talipon tuan?
    salleh_studio41@yahoo.com
    sms: 0163461430

    ReplyDelete
  140. Salam. Apakah kaedah rawatan penyakit ulcer sbb kakak saya tidak mahu kehospital untuk buat pemeriksaan.
    sms 0132520665

    ReplyDelete
  141. Tq. sms saya. tentang kaedah rawatan telah saya baca dan faham. Jika ade luka didalam bolehkah kakak saya mengambil air gamat. Walaupn badannya dah terlalu kurus tetapi banyak angin dalam badan. bagaimana nak merawati angin dalam badan. sms saya 0132520665. Tq.

    ReplyDelete
  142. Ambil produk gamat boleh juga. Bila dah ulcer, ambil rebusan air jambu + ketumbar yang saya ceritakan dalam artikel tersebut.

    Untuk merawat angin, amalkan pantang larang dan rawatan sebagaimana dalam artikel di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/75 dan amalkan berendam dalam air panas paras pinggang, boleh rendam dalam besen dengan kaki terjulur keluar setiap hari. Insya-Allah SWT angin berkurang.

    Emjay

    ReplyDelete
  143. salam....baru-baru ni saya diserang rasa sakit diulu hati dan rasa kembung perut serta sesekali terasa susah hendak bernafas. Adakah saya diserang penyakit gastrik.....apakah rawatan yang sesuai untuk saya amalkan.....

    ReplyDelete
  144. Waalaikumussalam wbh

    Sekiranya hanya berdasarkan maklumat ini sahaja, agak sukar untuk mengesahkan gastrik atau tidak. Makan lewat pun boleh menyebabkan kembung perut. Salah makan makanan tertentu pun boleh kembung perut.

    Emjay

    ReplyDelete
  145. salam.
    2 minggu lepas saya mengalami gastrik sehingga pening kepala dan sesak nafas. tetapi saya tidak mengalami sakit perut yang berpanjangan & tidak pedih ulu hati. Telah mengambil ubat gastrik dari klinik. saya telah berjumpa dengan dr dan memberitahu saya mempunyai banyak angin dan gas dalam badan. hampir 5 orang doktor saya jumpa dari klinik biasa hingga ke dr pakar tapi simptom yg saya alami masih lagi dirasakan. berikut adalah simptomnya :
    1) Adakalanya sakit dada sebelah kiri & kanan (mencucuk) tapi x kerap
    2) berpeluh dingin( x kerap) (ada kah saya menghadapai masalah jantung & paru-paru), dr sudah bagi ubat vitamin saraf
    3) dada terasa panas (mcam gas yang berlebihan), adakalanya berdebar2 tanpa sebab.
    mohon bantuan dan nasihat mengenai perkara ini agar permasalahan saya ini dapat dikurangkan. sms saya : 0198716013 @ e-mail : miss_zimah@yahoo.com.
    Terima Kasih atas budi baik tuan.

    ReplyDelete
  146. saya mempunyai masalah seperti pening kepala spt rasa terhuyung hayang,pedih ulu hati,rasa ingin buang air besar, badan sejuk tapi berpeluh,berdebar-debar,rasa badan,lemah badan,rasa seperti stress,mengantuk...saya mengalaminya dari bulan 2 tahun ini.sampai sekarang berbagai cara saya lakukan termasuk moden dan tradisional..saya juga mengalami masalah hormon dan pernah mengambil ubat untuk stabilkan hormon...tolonglah saya untuk mengatasinya...

    ReplyDelete
  147. salam..
    saya nak tanya saya selalu muntah hanya keluar air berwarna kuning dan ada darah.tekak saya juga selalu rasa macam ada darah sahaja.adakah saya hanya mengalami gastrik biasa atau ulser perut??simpton-simpton gastrik yang lain saya ada lalui.cuma yang ini sahaja saya tidak pasti.saya harap tuan dapat membantu saya.
    teerima kasih..

    ReplyDelete
  148. Waalaikumussalam wbh

    Bunyinya macam sdr sudah kena ulcer perut. Jumpalah doktor dan doktor akan tengok perut sdr gunakan endoscope.

    Amalkanlah nasihat saya sebagaimana dalam artikel di atas.

    Emjay

    ReplyDelete
  149. Assalamualaikum wbt.....saya nak tnyakan rawatan terbaik yg boleh diberikan terhadap kawan baik saya..2tahun dia menderita sakit perut.tapi tahun ini lebih teruk.adakah dia mengalami ulser..???dia sering mengalami sakit perut yang kerap.dalam mase sehari lebih dari sekali sakit perutnye menyerang kadang2 pagi2 buta dalam 2pagi pn tetibe sakit perut.pernah masuk hospital tapi bile pegi jumpe dokter,dokter cume cakap jage makan pastu bagi ubat.mcm2 jenis ubat ditelan,,tapi ubat 2 xpernah berkesan sbb sakitnye xpernah kurang tetap same juge.dia makan setiap hari mengikut waktu tapi tetap sakit.dia juga mengalami gejala seperti di atas pening2 dan xde selere makan.kami masih menuntut di institusi pengajian tinggi,xlame lagi final exam keadaannye yg sakit teruk sangat menggangu pelajaran,beberape test terpakse ditangguhkan kerana sakitnye..tolonglahh...saya berasa amat bersimpati pade sahabat saye ini...harap dapat membantu sahabat baik saye ini......(maafla terlalu panjang)....terime kasih.....wassalam.....

    ReplyDelete
  150. Waalaikumussalam wbh

    Bunyinya macam kawan sdr tu kena gastrik juga. Menjaga waktu makan semata-mata tetapi makan makanan yang bahaya kepada gastrik seperti roti, pulut, ubi dsbnya akan menyebabkan sakit perut berterusan. bacalah dan fahamilah tulisan saya di atas.

    Emjay

    ReplyDelete
  151. salam...
    saya mengalami sakit gastrik yang teruk...saya mempunyai simptom susah nak nafas,nafas tak puas..rasa cam ada benda telekat kat ulu hati, kaki jadi sejuk...sakit badan,bahu belakang,pedih perut,rasa angin macam banyak dalam perut,perut bergerak gerak,badan jadi lemah sampai tak bole buat apa pun..dah 3 minggu .saya nak jalan pun jadi penat....saya dah tak mcam dulu ...lemah dan tak semangat..kadang sakit menyerang tak kira masa....kalau bole bantu saya....betul ka sakit gastrik tak bole sembuh sepenuhnyer....

    ReplyDelete
  152. salam tuan, tolonglah saya ..say aada satu semester lagi untuk habis blajar...sakit ni..memang benar 2 buat saya risau.. ni no hp saya 019-4285343. tolongla ya tuan.

    ReplyDelete
  153. assalammualaikum.
    Saya sam.. Sy mula merasai simtom perut mual, x selesa, perut mcm penuh je, sejak minggu lepas. Simtom ini drasai sblh ptg ke mlm. Skrg ni sy sdang diet mengurgkn berat bdan jd sy puasa isnin khamis n x makan nasi dr isnn hgga jumaat. Sy juga dh 4 buln x period. Boleh bntu sy d alamat email samijah_ruwiyah@yahoo.com

    ReplyDelete
  154. Waalaikumussalam wbh

    Saya sudah berikan nombor telefon saya yang dikirimkan melalui PM Multiply. Sila masuk Multiply dan semak PM sdr.

    Emjay

    ReplyDelete
  155. salam,mak sy ingn bertanya,dia mmg di sahkan gastrik smggu yg lalu.doc kata terlalu byk asid dan angin didalam perut mak sy.mlm pertama n kedua mak sy asyik mgadu skt perut yg teramat sgt.Msk hri seterusnya tiada lg kskitan pd perut,tp skit dibahagian blkg bdn dan jg sekitar bahu.Adakah ini kesan dari gastrik @ tanda2 pyakit lain?bp lma kah tmpoh untk seseorg pulih dr gastrik?

    ReplyDelete
  156. Waalaikumussalam wbh

    Gastrik insyaAllah mampu menyebabkan pelbagai kesan seperti angin, kembung, demam, sakit sendi serta sakit tulang belikat (belakang dada). InsyaAllah apabila gastrik berkurang, simptom-simptom ini akan turut hilang. Bersabarlah.

    Emjay

    ReplyDelete
  157. assalamualaikum...sy berusia 34 thn.hanya baru2 ini tau ada gastrik,adakah rs sakit,panas di dada kiri seperti di sekitar payudara adalah masalah biasa yg pesakit gastrik hadapi.sy pernah mbuat pemeriksaan payudara secara rawak krn khuatir pnyakit lain spt kanser payudara

    ReplyDelete
  158. salam...saya mengalami masalah gastrik,angin,sakit tulang belikat, sakit bahu,leher dan lemah kaki dan tangan..apakah cara yang terbaik bagi membantu menghilangkan penyakit ini???terima kasih

    ReplyDelete
  159. Waalaikumussalam wbh

    Amalkanlah rawatan gastrik yang saya telah sebutkan dalam artikel di atas

    Emjay

    ReplyDelete
  160. saya gastrik ni sudah lama tapi sekarang ni makin teruk
    yang saya xtahan adalah selalu sesak nafas n nafas xpuas......
    pergi bomoh dia kata angin medu....dia alirkan telur pada perut saya n ada nampak kudis dan angin yang banyak lam badan ni......yang peliknya saya xde plak rasa pedih ulu hati...kembung 2 ade...
    baru2 ni saya pergi cek rawatan akupuntur...
    dia cek penyakit menggunakan mesin 2
    dia kata saya ada lemah jantung n darah pekat.......
    perkara ini betul2 merungsingkan saya
    harap emjay dapat membantu

    ReplyDelete
  161. saya memerlukan bantuan,bahagian kanan perut saya begitu terasa pedih dan sakit..sebelum ini ad berak berdarah,saya begitu risau mungkin ad ulser atau penyakit lain..harap2 dapat membantu number saya 0134843143..dalam 3 hari saya terasa sakit ini..

    ReplyDelete
  162. Assalamualaikum Sdr Emjay, mohon PM no hp Sdr..

    Lagi satu sdr, kalau angin terlalu banyak dalam badan dan menyebabkan sukar bernafas dan mencungap, adakah ia boleh membawa kepada sakit lemah jantung?

    ReplyDelete
  163. Waalaikumussalam wbh

    Begitulah, Gastrik boleh membawa demam, sakit belakang dada, kembung, angin dan menyebabkan sesak nafas dan mencungap.

    Saya dah pm nombor telefon saya

    Emjay

    ReplyDelete
  164. Assalammualaikum. Saya menghadapi angin di perut belah kiri. Berdekatan dengan usus. Jika saya lambat saja makan, angin akan mula berkumpul dalam masa yg sgt singkat dan attack sehingga saya x boleh bangun. Terasa angin hendak keluar tetapi macam tersumbat. Ya Allah. Rasa macam nak cabut nyawa sahaja.Ubat2 dari doctor dah macam2 sehinggalah saya berjumpa dgn ubat bernama MOTILIUM. Ubat ini sgt membantu, katanya ubat ini sebenarnya untuk ubat cirit birit, tapi ia berkesan untuk saya kerana ubat itu jugak untuk angin didalam usus. Semasa sakit tu, saya boleh merasa angin bergerak2 seperti hendak keluar tetapi seumpana botol yg tersumbat dgn penutup gabus.Badan menahan sakit macam ular berlingkar. Baru2 ini, saya ada pergi ke farmasi, kata farmasi itu, saya mengidap ulser.Saya sangat risau. Adalkah cara yang lebih baik dari makan ubat doctor?
    Harap dapat membantu saya.
    tq

    ReplyDelete
  165. Waalaikumussalam wbh

    Bacalah dan amalkan nasihat saya sebagaimana di dalam artikel di atas, insyaAllah sembuh. Namun ia sebenarnya memakan masa yang lama untuk benar-benar sembuh iaitu apabila sukar lagi badan masuk angin. Macam sdr ni saya yakin apabila makan pisang nangka atau nangka atau pulut, perut kembung (masuk angin). Apabila makan makanan ini dan tidak lagi kembung, sembuhlah tu.

    Emjay

    ReplyDelete
  166. saya ingin no . telefon encik emjay . sbb saya ada masalah gastrik .

    ReplyDelete
  167. Saya sudah berikan melalui Multiply Personal Message

    Emjay

    ReplyDelete
  168. salam sy mengalami gastrik sejak berapa bulan yg lalu.kalu malam je msti xleh tidur rasa sesak nafas je perut rasa senak sakit.bila sapu minyak angin baru ok.klinik da banyak pergi makan ubat.tapi tak ok jugak sampai skrng.kdang2 rasa nk pngsan je.

    ReplyDelete
  169. Waalaikumussalam wbh

    Bacalah dan fahamilah artikel saya ini sungguh-sungguh sambil berdoa kepada Allah SWT

    Semoga penyakit sdr Allah SWT sembuhkan.

    Emjay

    ReplyDelete
  170. assalamualaikum...saya seorg p'hidap gastrik...saya dapat tau hal nie sejak sebulan yang lalu,,saya jrng memakn nasi tetapi saya menggantikan dengan memakan oat...saya nak tnya adakah dgn menggantikan nasi dgn oat dapat mengurangkan gastrik @ sebaliknya??

    ReplyDelete
  171. Waalaikumussalam wbh

    Kembalilah memakan nasi. Kalau boleh dalam situasi sekarang sdr makan nasi pagi, tengahari dan malam.

    Emjay

    ReplyDelete
  172. Salam sdr Emjayb, anak saya umur 14thn disyaki gastrik,dia juga ada asthma,dh byk kali jmpa dok dan diberi gaviscun,zentac dan motihlum.tp masih xsembuh.sekrang saya beri susu colostrum.Setiap kali diserang gastrik dia akan sesak nafas dan rasa dada ditekan dan nafas pendek.kadang terpaksa bawa ke hospital untk nebulizer kerana sesak nafas.tp hanya bertahan beberapa jam je.Adakah susu baik untuk gastrik.

    ReplyDelete
  173. Waalaikumussalam wbh

    Memanglah susu lembu segar atau fullcream sangat baik sebagai merawat gastrik. Jagalah waktu makan bagi anak sdr. Makanlah ikut waktu yang ketat. Segala roti termasuk roti burger sudah tidak boleh dimakan kerana mengandungi yeast. daging kena elakkan. Baca dan fahamilah artikel saya ini.

    Emjay

    ReplyDelete
  174. salam emjay,
    saya Lan,camni,skrang jantung saya berdebar2,laju jer,tambah2 lepas makan atau merokok,pernah sampai ke hosp sebab ingat sakit jantung,tapi bila wat ECG,ok je,asyik kembung x kira masa,sampai susah nak bernafas,dan x puas bernafas,pening dan sukar buang air besar,so,camner nak buat ek,ada cara ker? dah puas jumpa doc,asyok bagi ubat yg sama tu jer,x hilang walaupun makan emiprezole,so,ada ker cara nak hilangkan semuanya ni? please

    ReplyDelete
  175. Waalaikumussalam wbh

    Sdr punya jantung sudah mula bermasalah. Pada tahap ini selalunya hospital masih tidak boleh detect. Bila dah kronik baru insya-Allah mereka boleh detect.

    Selagi sdr masih merokok, berbagai-bagai azab Allah SWT akan terus berikan kepada sdr termasuk azab ini dan azab selalu putus duit. Bila kerap kembung tu, kemungkinan besarnya sdr sudah menghidap gastrik. Kemungkinan buah pinggang sdr juga sudah bermasalah.

    Segeralah hentikan merokok tu. Taubatlah juga dengan dosa-dosa lain tu. Kelak insya-Allah akan diturunkan pelbagai rahmat kepada sdr termasuk sembuh dari pelbagai penyakit.

    Emjay

    ReplyDelete
  176. slm sdr akuyg83.sblum ni sy sakit sperti sdr tp lepas makan kapsul SNE , alhamdullilah semua itu semakin berkurangan.mungkin sdr boleh cuba,insyaalah mujarab.

    ReplyDelete
  177. Assalamualaikum wbh...
    saya memang sedang mengalami gastrik....boleh dikatakan setiap hari perut di sebelah kiri saya kembung & senak. bila dah kembung rasa sakit...dan mudah sesak nafas,pening dan rasa nak tumbang...Alhamdulillah saya sedang mengamalkan petua2 saudara emjay di atas...dah masuk 2 minggu....cuma saya nak tau adakah jika saya terlewat mengikuti rutin minum susu full cream itu akan menyebabkan perot saya kembung semula?cthnya spt pagi tadi saya terlewat minum susu pada jam 7.30 pagi(sepatutnya diambil pada 6.30 pagi)...sehingga malam perot saya kembung dan simptom2 yg saya senaraikan tadi berlaku....saya juga ada mengambil khal tamar...adakah ia benar2 sesuai utk rawatan gastrik?mengikut pengamal perubatan khal ini,khal tidak merbahaya walau ia berasa masam malahan ia bersifat alkali.Apa pendapat saudara emjay.harap dpt membantu...terima ksh.

    ReplyDelete
  178. salam ustaz emjay,sy da 6 bln ade gastrik ni,sume yg dorg tlis sy pnah lalui,tlglh sy,mcmne nk ubt pykit ni...

    ReplyDelete
  179. Asslamualaikum...saya baru pernah kena gastrik lebih 2 minggu dah sampai ni masih lagi...mula2 tak biasa...tapi ni pun masih tak biasa, tiap malam grenti bangun setiap kali sakit, pernah seluruh perut sakit,time ni sebelah kiri sakit,tpi bila membaca artikel di atas,patutlah sakit selalu banyak pantang larang yg saya langgar olehtu saya ingin mencuba petua yg dberikan, memang kdg2 rasa ingin mbuang air besar bila perut tak selesa?

    ReplyDelete
  180. salam sejahtera... saya mhadapi gastrik ulser selama hampir 3 tahun, saya disahkan gastrik ulser selepas mlakukan enderscopy. masalahnya saya cepat masuk angin... mkin sbb makanan yg mgandungi yis. skrg bru saya tau selepas membaca artikel ustaz di atas. akan tetapi kini saya menghadapi angin dlam badan yang parah. hampir seluruh tubuh dipenuhi angin... trmasuk muka, dada, blakang, paha, betis.. apakah cara2 yang boleh membantu mengatasi masalah ini?? adakah syur2an yang perlu dielakan dalam kes ini?

    ReplyDelete
  181. selain itu saya juga banyak saluran darah tersumbat disebabkan kesukaran bernafas sekiranya duduk terlalu lama atau bila cuaca dingin..

    ReplyDelete
  182. salam ustaz emjay,saya mengalami sakit usus kemudian doktor cuci usus saya.masalah saya ialah kalau saya makan saya sedawa yg amat kuat,kerap membuang air besar tapi jenis cecair,muntah,tiada selera mkn dan sakit perut yg teramat.bagaimana cara saya nak mengatasi masalah ini,tolong lah saya ustaz sebab saya wanita yg berkerja.

    ReplyDelete
  183. Waalaikumussalam wbh

    Sila email saya untuk dapatkan nombor telefon saya. Walau bagaimana pun, saya telah pun berikan nombor telefon saya melalui PM Multiply. Buka PM Multiply sdr.

    Emjay

    ReplyDelete
  184. as salam. saya disahkan mengalami hetas hernia iaitu perut bukan berada dalam keadaan sebenar.ia menyebabkan rasa menyucuk dan sakit sepanjang masa. gastrik juga berada dalam keadaan yang amat teruk. rawatan seperti tuan sarankan telah saya lakukan tapi masih juga berada dalam keadaan yang sama. adakah cara untuk mengubatinya? bagaimana untuk saya hubungi tuan. email saya hanizan_81@yahoo.com. tq

    ReplyDelete
  185. assalam......saya ni tak tau penyakit gastrik cmne rasa nya tapi skrg nie saya alami sakit perut kadang2 ada masa sakit teramat sgt,ada gak keluar air mata menahan nye.Mmg wktu mkn saya tak ikut wktu kadang2 mkn ptg n lewat tgh mlm...skrg nie baru check doc.klinik kata kena gastrik...tak puas hati check doc.hospital kata kena gastrik.Nk tanya lh ada kah saya nie masih peringkat awal atau pertengahan?? Muntah tak rasa nk muntah namun masih sakit belum hilang lg.Adakah saya kena mengikut wktu mkn walau tiada selera mkn walhal saya baru mkn sejam ya sudah.....sekian ingin minta pendapat kalian...terima kasih...

    ReplyDelete
  186. assalam.... saya rozekin dari tawau sabah. saya pun ada mslh gastrik. pergi balik hospital hampir 5 kali. pergi klinik hampir 15 kali dan macam2 ubat da saya makan tapi tak sembuh2 jugak. pening yang berpanjangan sakit dada d sebelah kiri sendawa yang berterusan angin d seluruh badan makan pun da saya jaga tapi masih tak sembuh2. yang paling teruk kalau da pening sampai nak pitam. tlg la saya untuk mengatasi mslh saya ni... 0198047520.....

    ReplyDelete
  187. Assalamualaikum=)
    balqis selalu mengalami masalah kembung perut/sebu sampai satu tahap sesak nafas... malah mmg teruk hinggakan setiap kali lepas makan, balqis akan mengalami kembung perut. selama 2 bulan penyakit ni menyerang. mmg sgt2 tak selesa.. perut ni terasa penuh je. byk angin.

    then balqis terjumpa satu penawar yang bersifat alkali. Aloe Vera seperti tuan/puan sedia maklum, bersifat alkali dan berupaya menyejukkan dalaman kita. balqis try buat research utk penyakit gastrik and terjumpa 1 produk dkt 1 laman web malaysia. Jus Aloe Vera... balqis trus beli sbb dh tak tahan asyik kembung. Penerangan berkaitan jus tu sgt sesuai utk masalah gastrik, penghadaman,pedih ulu hati n seangkatan dgnnya. balqis amalkan minum 20 ml pg sblm mkn n 20ml mlm sblm tdo.

    Alhamdulillah, dengan izin Allah... penyakit gastrik balqis makin beransur hilang. Kesannya, lepas 2 hari amalkan, balqis terus tak kembung even lepas makan. balqis sekarang masih mengamalkan minum jus tersebut smpai sekarang. Sbb nak jd sihat sepenuhnya. Nasihat Balqis, truskan minum jangan stop masa dalam rawatan. biar sembuh sepenuhnya. balqis dah masuk botol ketiga... Kalau anda semua tahu produk ape, masuk link ni yer=) Nama jus ni Lifestream Biogenic Aloe Vera Juice. Harap dapat membantu anda semua.

    http://www.caremark.com.my/shop/index.php/products/lifestream-biogenic-aloe-vera-juice.html

    ReplyDelete
  188. assalam..saya juga sering sakit ulu hati,muntah2 teruk,sampai terpaksa makan ubat tahan sakit kalau diserang.tapi saya kena gastrik bukan ketika makan makanan ada cili padi ,saya diserang jika makan makanan ada cili boh..adakah saya ada bakteria helikobakter dalam usus?

    ReplyDelete
  189. assalam...balqis, mcmn nk order?

    ReplyDelete
  190. salam honeyzan..
    klik dkt link yg balqis bg tu..
    order kt website tu..

    ReplyDelete
  191. salam honeyzan..
    klik dkt link yg balqis bg tu..
    order kt website tu..

    ReplyDelete
  192. salam sejahtera..saya berumur 37 tahun dan dah berkeluarga..saya baru2 ni dah masuk satu minggu saya terasa pening2 dan loya..lepas itu rasa nak pitam aje..badan berpeluh sejuk tak tentu pasal..tambahan pula saya ada mengamalkan diet..mungkin salah cara kot..ada kah itu tanda nya saya sedang mengalami masalah gastrik?

    sekian terima kasih

    ReplyDelete
  193. salam sejahtera..sy pon baru mengalami gastrik..baru2 ni makin teruk...hari2 muntah(bese lepas mkn)..sakit ulu hati,pening dan loya ari2 ada...boleh ke sy ikut yg mcm dlm artikel?kalo guna air rebusan pucuk jambu batu ngan ketumbar tu...kene minum stiap hari ke?smp bila?

    ReplyDelete
  194. as salam...air rebusan tu kena minum smp bila ye??orang mengandung boleh minum tak?

    ReplyDelete