Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ pembaca mukmin sekelian

.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Selamat datang ke Laman Emjay. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik, hidayah, rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Aku telah tinggalkan pada kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya, (iaitu) Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya.

Wednesday 22 April 2009

Masalah buah pinggang, kencing manis (diabetes) & dialisis, penyakit orang Melayu?




 
Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi Maha Penyayang
Alhamdulillah kira-kira dua minggu lalu saya dapat mengunjungi seorang saudara saya yang diberikan Allah satu azab yang berat iaitu perlu menjalani dialisis sebanyak 3 kali seminggu. Menurut kebiasaannya apabila seseorang mula menjalani dialisis, insya-Allah sampai matilah bergantung dengan mesin dialisis ini. Doktor mengatakan bahawa buah pinggang sdr saya ini sudah gagal berfungsi langsung  dan dengan itu perlu menjalani dialisis.
Sdr saya ini sudah mengalami penyakit kencing manis untuk tempuh yang lama iaitu melebihi  7 tahun dan kini kencing manis belum sembuh  datang pula penyakit baru iaitu kegagalan buah pinggang.  Buah pinggang hamba Allah ini gagal menghasilkan air kencing dan dengan itu segala bahan toksik tidak dapat dikeluarkan dari tubuh dan kini mesin dialisis digunakan untuk mengeluarkan bahan toksik dari tubuh.
Penyakit kencing manis ataupun diabetes mellitus merupakan sejenis penyakit yang dapat dicirikan dengan keadaan  kandungan glukosa dalam darah yang tinggi, terutamanya selepas pengambilan makanan, pada penghidapnya.
Tanda-tanda biasa bagi penghidap kencing manis ialah kencing yang kerap serta dahaga yang melampau. Tanda-tanda ini kerap digunakan untuk mengenali penyakit kencing manis oleh para doktor.  Tanda mudah lain untuk mengenali penyakit kencing manis ialah dengan kencing pada tanah yang terdapat semut. Sekiranya semut datang menghurungi kencing, ini menunjukkan pemilik kencing ini menghidap penyakit kencing manis.
Arwah guru ada mengajarkan beberapa ilmu untuk mengenalpasti kencing manis dan antara cara mudah mengenalinya ialah, kerap haus melampau, amat kerap kencing, air kencing berbuih dan kulit badan yang kering dan boleh menyebabkan gatal
Menurut para doktor, punca penyakit kencing manis ini adalah kerana kegagalan organ pankreas mengeluarkan hormon insulin. Doktor menggunakan rawatan insulin sama ada secara suntikan atau pun secara makan untuk menampung kekurangan hormon insulin yang dikeluarkan oleh tubuh. Menurut doktor, secara lumrahnya, seorang yang sudah dikenalpasti menghidap penyakit kencing manis akan mati bersama-sama penyakit ini.
Berikut adalah pautan-pautan untuk keterangan berkenaan kencing manis:
Para doktor amat yakin dengan fakta bahawa penyakit kencing manis tidak boleh dirawat namun saya tetap berpendirian selari dengan hadis Nabi SAW, setiap penyakit itu pasti ada ubatnya.

Sabda Baginda: "Berubatlah, maka sesungguhnya Allah tidak meletakkan penyakit kecuali Allah menyediakan baginya ubat, kecuali satu penyakit, iaitu tua"
( Hadis riwayat Abu Daud)
Saya pun amat musykil mengapakah para doktor tidak dapat mencari ubat penawar untuk memulihkan penyakit kencing manis ini. Saya berpendapat bahawa ada kemungkinan para doktor dengan sengaja disekat untuk mencari penawar sebenar penyakit kencing manis. Maklumlah ilmu perubatan moden ini adalah dari barat (Yahudi?) dan bagi Yahudi, membunuh orang bukan yahudi (Goyem) hukumnya adalah harus. Lihat sajalah di Malaysia sekarang pun, segala artikel yang serius menjelaskan kesan buruk makan mee maggi sentiasa disekat dari masuk akhbar.
Semenjak 20 tahun lalu saya telah mengetahui bahawa penyakit kencing manis ini memang ada ubatnya. Arwah guru saya memang ada menyediakan ubat rebusan tumbuhan untuk merawat penyakit kencing manis. Sehingga kini isteri arwah guru masih menyediakan ubat untuk merawat kencing manis.
Arwah guru saya juga ada menjelaskan punca penyakit kencing manis ini. Punca sebenar kencing manis adalah kegagalan bahagian atas buah pinggang yang saya namakan adrenal. Pengetahuan biologi saya ini dapat menerima penjelasan arwah guru. Saya pun pelik dari mana arwah guru saya mengetahui bahagian atas buah pinggang ini. Seterusnya arwah guru menjelaskan bahawa kegagalan fungsi adrenal akan menyebabkan kesan berantai iaitu kegagalan organ pankreas untuk merembeskan hormon insulin. Kegagalan rembesan insulin inilah yang mengakibatkan kencing manis.
Penjelasan arwah guru ini bagi saya amat informatif berbanding penjelasan doktor yang berhenti sekadar kegagalan pankreas sahaja. Saya tambah mempercayai hujah yang diberikan oleh arwah guru saya ini dengan penjelasan lanjutnya iaitu “pesakit kencing manis akan diberikan ubat yang sama dengan pesakit gout dan pesakit berkaitan buah pinggang lainnya”. Penjelasan arwah guru amat mantap sekali. Apatah lagi apabila melihat para pesakit kencing manis yang mendapatkan rawatan darinya sembuh. Alhamdulillah segala puji bagi Allah yang memberikan ubat untuk merawat kencing manis ini.
Apabila kita mengkaji fungsi adrenal, insya-Allah akan diperjelaskan lagi hubungkait antara adrenal dengan pankreas. Dari web http://www.naturalways.com/adrenal.htm  ada dinyatakan bahawa apabila keadaan adrenal ini merosot, ia boleh menyebabkan banyak perkara seperti lemah, kadar gula dalam darah yang merosot, tekanan darah rendah dan sebagainya. Ini membuktikan bahawa adrenal ini ada peranan langsung dalam mengawal fungsi pankreas untuk mengeluarkan insulin. Seterusnya artikel dari web ini menjelaskan bahawa kemerosotan adrenal boleh disebabkan oleh diet yang buruk (poor diet) dan pelbagai faktor lagi. Ini menjelaskan lagi fakta ilmu yang diajarkan dari arwah guru bahawa permakanan yang buruk akan merosakkan buah pinggang dan seterusnya boleh menyebabkan pelbagai penyakit lain seperti gout, batu karang, kencing manis dan kegagalan buah pinggang (dialisis).
Bukti serta penjelasan mudah dari guru inilah yang menambah kesangsian sama ada Yahudi iaitu tok guru para doktor kita benar-benar tidak mengetahui rawatan penyakit kencing manis atau mereka memang sengaja mengambil kesempatan dari azab yang diterima para pesakit?? Semua ini sebenarnya amat mudah difahami sekiranya kita membaca dan memahami “Protokol-protokol Zionis Yahudi” di http://laman-emjay.blogspot.com/2009/01/protokol-protokol-zionis-yahudi.html .
Berbalik kepada kes sdr saya di atas yang mengalami diabetes, setelah beliau menghidap diabetes untuk tempuh yang lama, akhirnya beliau telah didiagnos sebagai kegagalan buah pinggang dan terpaksa melalui zaman bergantung kepada mesin dialisis untuk menyambung nyawa. Sebenarnya menurut pandangan yang berpandukan ajaran arwah guru saya, hamba Allah sdr saya di atas sebenarnya telah mengalami gangguan / masalah pada buah pinggangnya sewaktu beliau telah didiagnos menghidap kencing manis lama dahulu. Apabila kencing manisnya tidak dirawat secara betul, ini bermakna buah pinggangnya semakin serius dan ini juga dapat digambarkan melalui bertambah seriusnya kencing manisnya. Kemuncak kepada masalah buah pinggang hamba Allah sdr saya ini ialah apabila 3 bulan lalu beliau didiagnos gagal fungsi buah pinggang dan perlu menjalani dialisis.
Mengapa doktor tidak dapat mendiagnos kerosakan buah pinggang hamba Allah sdr saya lebih awal agar buah pinggangnya dapat dirawat? Memang ini adalah kelemahan (atau disengajakan??) sistem perubatan moden dewasa kini. Jikalau mereka dapat mengesan masalah buah pinggang ini lebih awal serta mampu merawatnya, insya-Allah sdr saya ini tidaklah perlu hidup bergantung kepada mesin dialisis.
Saya kerap mendiagnos keadaan buah pinggang dan antara instrumen yang saya gunakan adalah sebagaimana terdapat dalam soal selidik yang saya sertakan dalam artikel saya bertajuk “Ingin mengetahui tahap kesihatan kidney, lung and heart anda??” di http://laman-emjay.blogspot.com/2007/03/ingin-mengetahui-tahap-kesihatan-kidney.html . Alhamdulillah ramai juga pembaca Laman Emjay yang telah mendapatkan khidmat melalui kaedah ini namun ramai juga yang saya tidak memberikan respons terutama sekali apabila masa saya sangat terhad. Kepada mereka yang saya tidak respons dalam tempuh seminggu boleh email semula untuk saya pertimbangkan.
Masalah berkaitan buah pinggang ini boleh dikategorikan kepada peringkat awal, pertengahan, teruk dan kronik. Melalui kaedah diagnosa yang diajarkan oleh arwah guru, masalah pada buah pinggang dapat dikenalpasti seawal peringkat awal, pertengahan dan teruk. Doktor insya-Allah hanya dapat mengenalpasti masalah berkaitan buah pinggang hanya apabila ia sudah mencapai peringkat kronik. Apabila hamba Allah sdr saya sudah menghidap kencing manis, buah pinggangnya adalah sudah bermasalah pada tahap teruk hampir kronik namun pada tahap ini majoriti doktor masih belum dapat mendiagnos masalah tersebut. Apabila hamba Allah sdr saya didiagnosa dan dikenalpasti gagal fungsi buah pinggang 3 bulan lalu, tahap masalah buah pinggangnya adalah pada tahap kronik. Memang selalunya doktor hanya dapat mengenalpasti apabila buah pinggang sudah kronik. Pada tahap ini apakah peluang yang dipunyai oleh para pesakit ini? Peluang mereka sebenarnya kelihatan amat gelap gelita. Namun sekiranya Allah mengizinkan, tidak mustahil mereka ini boleh sembuh.
Selalunya apabila saya memberitahu mereka yang berurusan dengan saya bahawa buah pinggang mereka sudah 50% rosak, 30% rosak atau 70% rosak, mereka memandang sinis hasil diagnosa saya. Seterusnya mereka berjumpa dengan doktor untuk mengesahkan dakwaan saya sama ada benar buah pinggang mereka dalam keadaan sihat atau seperti dakwaan saya. Hasil siasatan doktor seterusnya mengesahkan bahawa buah pinggang mereka dalam keadaan “sihat” maka bertambah seronglah pandangan mereka terhadap hasil diagnosa saya. Begitulah saya memang tidak mampu memberikan rahmat apatah lagi apabila manusia amat taksub dengan doktor. Apa yang dikatakan doktor adalah sentiasa benar dan siapalah saya.
Alhamdulillah banyak ilmu berkenaan kerosakan buah pinggang telah diajarkan oleh arwah guru. Banyak daripada ilmu berkenaan buah pinggang ini telah pun saya kongsikan kepada para pembaca melalui artikel bertajuk “GOUT, punca dan insya-Allah anda boleh puleh, TIPs” di http://laman-emjay.blogspot.com/2007/03/gout-punca-dan-insya-allah-anda-boleh.html . Sebenarnya insya-Allah ramai orang akan sihat dan jauh dari gout dan kencing manis sekiranya mereka mengamalkan saranan saya sebagaimana di dalam artikel tersebut. Namun sekali lagi saya menjelaskan bahawa saya sekadar memanjangkan ilmu tetapi rahmat dan kesembuhan adalah tetap di tangan Allah SWT. Apabila Allah tidak ingin memberikan rahmatNya melalui artikel saya ini, pembaca antaranya akan mempersoalkan berbagai soalan remeh seperti “kalau semua ini tidak boleh di makan, nak makan apa?” atau soalan “kalau awak boleh merawat diabetes, sepatutnya awak sudah jadi jutawan”. Begitulah kalau Allah tidak ingin memberikan rahmatNya, racun disangka ubat dan ubat sangka racun. Allahlah yang menetapkan hati kita sedemikian.
Mereka yang mengenali saya dalam erti kata sebenar atau mereka yang sudah banyak belajar dengan saya, apabila mereka mengalami penyakit kencing manis, dengan sedikit nasihat serta ubat alhamdulillah penyakit kencing manis mereka telah sembuh. Ada seorang ibu berusia hampir 60 tahun yang telah menghidap kencing manis hampir 20 tahun dan telah belajar agama di rumah saya, apabila dinasihati alhamdulillah dalam tempuh dua bulan Allah memberikan kesembuhan.
Sebelum saya bercerita tentang rawatan kencing manis, marilah kita sama-sama belajar memahami mengapa Allah memberikan penyakit kencing manis ini kepada manusia. Ingatlah bahawa apabila seseorang tidak suka mendekatkan diri kepada Allah, maka akan diseret supaya ingat kepada Allah dengan musibah seperti penyakit kencing manis ini.

Marilah kita fahami surah An Nisaak:111.
Dan sesiapa yang mengerjakan sesuatu dosa maka sesungguhnya ia hanya mengerjakannya untuk (menjadi bala bencana yang) menimpa dirinya sendiri. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Dan seperti yang Allah nyatakan di dalam surah Thaahaa: 124,
Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta.

Asy Syura: 30 di bawah.
Dan apa jua yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka ia adalah disebabkan apa yang kamu lakukan (dari perbuatan-perbuatan yang salah dan berdosa) dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian besar dari dosa-dosa kamu.

Dari ayat-ayat Al Quran di atas bolehlah saya simpulkan bahawa antara punca penyakit kencing manis ialah kerana banyak melakukan dosa dan antara dosa-dosa tersebut ialah:
1.     Mensyirikkan Allah
2.     Mengambil dan terlibat dengan rasuah
3.     Mendapatkan rezeki secara tidak halal seperti secara menipu dsbnya
4.     Rezeki dari agihan faraid harta pusaka yang tidak dibahagikan dengan tidak betul.
5.     Perbuatan berdosa lainnya seperti berzina.

Bagi hamba Allah sdr saya ini, memang saya amat sedih dengan tabiaatnya yang amat mempercayai bomoh. Ini adalah perbuatan dosa syirik. Seorang pesakit kencing manis dari kalangan pegawai polis satu ketika dahulu pernah mendapatkan rawatan kencing manis dan telah sembuh. Kemudian apabila beliau bertukar tempat kerja dan mengamalkan semula tabiaat lama iaitu terlibat dengan rasuah, beliau telah menghidap semula penyakit lamanya iaitu kencing manis.

Kemungkinan besar Allah memberikan penyakit kencing manis ini untuk menghapuskan dosa-dosa lalu pesakit ini sesuai dengan ayat As-Syura:30 di atas. Adalah baik sekali Allah melupuskan dosa hambaNya di dunia berbanding mati dengan membawa dosa-dosa yang banyak.

Satu lagi perkara baik tentang penyakit kencing manis ini ialah insya-Allah dapat mendidik  manusia mengingati Allah dan mengingati mati. Manusia dijadikan Allah untuk beribadah dan mencari bekalan di akhirat. Apabila manusia yang lalai hanya leka dengan keasyikan duniawi, penyakit kencing manis ini insya-Allah dapat mendidik manusia ke arah tugas sebenar mereka menyediakan bekalan untuk akhirat. Begitulah Allah memang cantik dan sentiasa cantik dan sentiasa menyayangi umatNya, tetapi sayangnya banyak manusia tidak mengetahui.

Satu kesan dari penyakit diabetes ialah kemerosotan prestasi seks bagi suami. Bagi suami muda yang menghadapi diabetes, memanglah isteri amat merasai kesedihannya. Bagi lelaki yang jahat suka berzina, kencing manis seolah-olah rahmat tersembunyi.

Bagi yang menghidap diabetes dan sanggup merubah gaya hidup selari dengan kehendak Islam, silalah datang ke rumah untuk berurusan. 

Hamba Allah sdr saya sebagaimana yang saya ceritakan di atas, saya telah memberikan nasihat agar datang ke rumah semoga masalahnya dapat ditangani bersama. Namun sehingga kini hamba Allah ini tidak juga datang ke rumah. Dalam kes ini saya memberikan kesimpulan bahawa Allah ingin mengazab lagi hamba Allah ini. Kalau Allah berkehendak, insya-Allah segala urusan beliau untuk datang ke rumah saya dimudahkan Allah tetapi sebaliknya dengan kehendak Allah juga segala urusan beliau datang ke rumah saya  dipersulitkan.

Azab dari dialisis, hanya mereka yang terlibat faham tentang azabnya. Mereka hanya akan segar selepas dialisis dan selepas satu hari badan akan mengalami keletihan dan pelbagai kesan negatif lain. Namun azab paling berat ialah azab kewangan. Kos kewangan bagi setiap kali rawatan dialisis adalah antara RM200 – RM300. Berdasarkan kos RM200 sekali rawatan, kos rawatan 3 kali seminggu memerlukan kos sebanyak RM600 seminggu dan membawa kepada RM2400 sebulan. Bagi orang yang hidup mewah, kos ini agak besar juga tetapi kalau bagi orang kampung, kos ini adalah mustahil dapat ditanggung.

Satu maklumat yang amat penting ingin saya kongsikan hasil dari lawatan saya menemui hamba Allah sdr saya tersebut. Saudara saya ini menjalani rawatan dialisis di satu pusat rawatan dialisis di Taman Saujana iaitu di satu lokasi antara pekan Ulu Tiram dengan Kota Tinggi. Kalau dari Ulu Tiram, Taman Saujana ini terletak di sebelah kanan berhampiran dengan stesen minyak Petronas. Pusat rawatan dialisis ini terletak di “corner lot” dan mengambil ruang sebanyak dua lot rumah kedai. Di dalam pusat rawatan ini menempatkan 20 mesin dialisis. Sewaktu lawatan saya ke sana, sebanyak 18 mesin dipenuhi pesakit dan mungkin 2 mesin lagi yang kosong sedang menanti pesakit atau mungkin mesinnya rosak. Setiap rawatan memakan masa yang lama melebihi 4 jam. Apakah maklumat AMAT PENTING yang ingin saya kongsikan kepada sdr pembaca sekelian???? Sesungguhnya kesemua 18 orang pesakit yang menjalani dialisis sewaktu lawatan saya tersebut adalah ORANG MELAYU SAHAJA.

Fakta yang amat penting ini sudah saya ketahui lama dahulu. Penemuan bukti terbaru di pusat rawatan dialisis ini sekadar memantapkan pengetahuan lama saya sahaja. Memang kegagalan buah pinggang hingga ke tahap dialisis semenjak dahulu memang majoritinya adalah orang Melayu. Pada lawatan tersebut saya datang bersama abang dan kakak ipar saya iaitu pesara kerajaan dari jawatan jururawat di hospital kerajaan. Kakak ipar memang banyak berurusan dengan pesakit seperti ini. Saya mengemukakan satu soalan kepada kakak ipar saya ini “di hospital dahulu, apakah majoriti kaum yang mendapatkan khidmat bagi penyakit kencing manis dan dialisis?”. Macam tidak terperanjat kakak ipar saya menjawab “orang Melayu”.  Memang orang Melayulah yang menjadi majoriti besar menghidap penyakit kencing manis dan dialisis buah pinggang. Mungkin sekiranya ada pembaca Laman Emjay yang bekerja di hospital boleh menambah kekuatan fakta ini dengan menyatakan data statistik sebenar pesakit kencing manis dan dialisis di Malaysia.
Sekiranya anda cuba mencari fakta di hospital, orang Indonesia yang begitu ramai di Malaysia, sangat jarang dari mereka yang menghidap diabetes. Tetapi ramai antara mereka mengidap penyakit berkaitan jantung.
Mengapa orang Melayu ramai yang menghidap kencing manis dan dialisis sedangkan amat sedikit orang Cina menghidap penyakit ini?? Jawapannya ialah kerana gaya hidup dan permakanan. Paling merosak adalah tabiat orang Melayu yang tidak gemar minum air dengan banyak sebagaimana orang Cina. Sekiranya ingin melihat fenomena ini, sila melawat sekolah Cina dan sekolah kebangsaan. Majoriti hampir keseluruhan pelajar Melayu di sekolah kebangsaan tidak membawa bekal air minum manakala pelajar Cina masing-masing membawa bekal air minum. Tambah memeranjatkan adalah saiz botol bekas minuman mereka pula adalah amat besar. Inilah antara punca mengapa Cina kurang menghadapi masalah kencing manis dan dialisis.

Punca utama seterusnya masalah kencing manis dan dialisis ini ialah ramai orang Melayu kini sudah berubah tabiat permakanan nenek moyang mereka dari omnivor kepada karnivor. Lembu adalah haiwan herbivor yang makan daun sahaja. Singa adalah haiwan karnivor yang makan daging sahaja. Manusia sepatutnya adalah omnivor yang makan daging dan tumbuhan. Namun Melayu kini merasa bangga berubah menjadi karnivor iaitu makan hanya daging, ayam dan ikan dengan sedikit nasi. Ada setengah pelajar di UTM bangga makan potato chip dengan chicken chop untuk makan tengahari mereka. Inilah petanda satu kerosakan bangsa iaitu bangsa Melayu. Ada setengah hanya makan sayur timun, taugeh, kobis dan salad sahaja. Gaya permakanan seperti ini memang amat mengundang kencing manis dan dialisis. Sayuran berkhasiat seperti peria, kailan dan sawi pahit tidak dipandang lagi oleh mereka namun orang Cina masih utuh mengamalkan makan sayuran berkhasiat ini.

Saya kerap menasihati pelajar dan mereka yang belajar dengan saya bahawa apabila kita banyak melakukan kesilapan di dunia, Allah akan mengubah lidah kita dari makan makanan yang baik kepada makan makanan yang bakal membawa penyakit . Ada yang berubah apabila makan tengah hari asyik makan produk KFC atau Mc Donald sahaja bersama air Coca Cola. Selepas sudah banyak makan makanan yang merosak akhirnya Allah memberikan penyakit sebagai balasan. Inilah sunnatullahNya.

Kepada penghidap kencing manis, gout dan kegagalan buah pinggang yang menyebabkan perlu menjalani dialisis, berusahalah mendekatkan diri kepada Allah dengan memilih jalan yang diredhainya semoga dengan ini Allah memudahkan proses rawatan dan seterusnya memulihkan penyakit berat ini. Tanda Allah kasih kepada kita ialah dengan diberikan musibah seperti penyakit berat ini semoga kita kembali ke jalan lurus yang diredhaiNya. Bertaubatlah dari segala kesilapan yang pernah kita lakukan.

Sila hubungi saya melalui email emjayjb@gmail.com untuk temu janji.

Sekian wassalam wallahuaqlam

Emjay
 

199 comments:

  1. Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi Maha Penyayang
    Assalamualaikum wbh

    Di dalam artikel di atas saya ada menyebut bahawa saya tidak mampu memberikan rahmat agar manusia sihat dan tidak menghidap penyakit merbahaya ini atau pulih dari penyakit ini. Memang Allahlah yang menetapkan untuk memberikan kesihatan kepada mereka yang di pilihNya dan memberikan pula penyakit kepada mereka yang Allah tetapkan.

    Saya ingin memberikan dua senario berikut untuk lebih menjelaskan perkara ini. Senario 1. Beberapa hari lepas saya menemui orang yang sangat saya hormati bernama Musa (bukan nama sebenar). Musa telah menghidap penyakit kencing manis pada usia belum 40 tahun. Setelah diselidiki didapati Musa ini amat gemar Nescafe dan kentang serta kekurangan pengambilan sayuran yang berkhasiat. Setelah dipujuk agar memberhentikan amalan tidak sihat tersebut, Musa bersetuju dan alhamdulillah Musa telah memulakan pengambilan ubat untuk rawatan kencing manisnya. Musa kelihatan amat bersungguh-sungguh untuk merubah gaya hidupnya. Inilah namanya rahmat dari Allah SWT kepada Musa menetapkan kepada hatinya agar bersetuju bersungguh-sungguh merubah gaya hidup dan semoga dengan ini Musa diberikan Allah rahmat pulih dari kecing manisnya dalam tempuh satu bulan.

    Senario 2. Kira-kira satu jam lepas saya bertemu seorang sahabat saya di bank UTM. Sahabat saya ini Ali (bukan nama sebenar) sudah amat lama saya tidak bertemu dengannya. Ali akan pencen pada usia 58 pada tahun lepas. Setelah disoal tentang kesihatannya, rupanya Ali sudah menghidap penyakit kencing manis lebih 10 tahun. Saya mencari puncanya. Setelah sesi soal jawab, Ali menjelaskan bahawa dia amat gemar makanan berikut:
    1 Nescafe
    2 Mee kuning
    3 Buah oren
    4 Minuman Sunquick
    5 Cendawan
    6 Keledek, ubi, keladi, pulut dan kentang
    7 Kari
    8 Kacang tanah dan kacang bergaram
    9 Jambu batu
    10 Udang kerang ketam dan sotong

    Amalan tabiaat permakanan Ali yang seperti ini adalah antara resepi sempurna untuk mendapat penyakit kencing manis atau pun gout. Apabila saya bertanya bolehkah Ali menukar amalan permakanannya itu, kelihatan jawapannya amat sukar. Jadi fahamlah saya bahawa Ali memang amat cinta dengan amalan tabiat permakanannya. Ketetapan hatinya seperti ini adalah anugerah Allah agar Ali terus menghidap penyakit kencing manis. Inilah namanya Allah menetapkan agar Ali tetap menghidap kencing manis. Inilah namanya Allah tidak memberikan rahmat pulih kepada beliau. Dan saya memang tidak boleh memberikan rahmat sebagaimana Nabi Muhamad SAW tidak boleh memberikan rahmat agar pakciknya Abu Talib memeluk Islam.

    Sekian wassalam semoga Allah memberikan rahmat kesihatan kepada para pembaca Laman Emjay yang beragama "Islam".

    Emjay

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum wbt..
    Ustaz MJ yang dikasihi, semoga ustaz sentiasa dilimpahi rahmat Allah swt. Alhamdulillah dalam usia muda ini saya masih lagi diberi nikmat kesihatan oleh Allah swt. Belum ada lagi penyakit kronik seperti diabetis ini. Banyak ilmu yang saya dapat timba di sini terutama sekali menjadikan minum air yang banyak sebagai satu tabiat. Masa belajar dahulu pun lecturer saya juga selalu mengingatkan agar minum air yang banyak untuk menjaga kesihatan tubuh.

    ReplyDelete
  3. cannot drink nescafe? aww..
    kalau kopi biasa boleh tak?

    ReplyDelete
  4. Bagi orang yang sihat yang tiada masalah sakit pinggang dan jantung, silakanlah minum kopi. Nescafe lebih elok haramkan kerana ia memang mendatangkan mudharat.

    Doktor hari ini sudah semakin ramai yang menasihatkan pesakit mereka untuk berhenti minum nescafe.

    Sekian

    Emjay

    ReplyDelete
  5. Salam MJ. Spt biasa entry ini mmg banyak ilmu dan pengajaran yg berguna buat saya sbb saya hari2 akan minum nescafe dicampur creamer at least 2 gelas sehari. Tapi saya amalkan juga meminum air kosong dgn banyak setiap hari. Adakah amalan meminum air kosong ini akan mencegah penyakit2 berbahaya menghinggapi saya kesan daripada meminum nescafe+creamer 2 gelas sehari. Saya juga suka makan mee kuning, lauk kari bersantan, sambal belacan dan biskut manis (selepas makan nasi). Adakah semua makanan ini juga tidak elok utk kesihatan. Saya juga nak tanya MJ mengenai satu penyakit saya yg dah berlanjutan sejak lama dulu iaitu kencing tidak lawas. Adakah ini petanda kpd penyakit2 lain spt kencing manis dsb. Apakah penawar terbaik utk penyakit kencing tak lawas ini, sbb saya selalu mengalami masalah utk bersolat disebabkan penyakit ini di mana air kencing akan terkeluar sedikit ketika sujud dan saya terpaksa mengambil wudhu' dan solat semula. Ini benar2 menyusahkan saya. Sekian terima kasih. Wassalam

    ReplyDelete
  6. Waalaikumussalam wbh

    Bagi kes nescafe, ia tidak boleh tidak mesti dihentikan serta merta. Nescafe sangat membawa mudharat. Ia sangat merosakkan buah pinggang dan akibat pengambilannya ialah penyakit gout, kencing manis dan kerosakan buah pinggang.

    Creamer juga sangat mudharat. Jikalau nescafe merosak buah pinggang, creamer merosakkan jantung. Creamer dibuat dari produk kelapa sawit. Segala produk lain kelapa sawit selain creamer iaitu margarine, vanaspati yang orang gunakan untuk buat nasi minyak dan susu / krimer pekat manis adalah musuh utama jantung. Semalam seorang pembaca Laman Emjay yang mengalami salurdarah di jantung tersumbat dan setelah disemak beliau memang gemar makan nasi minyak waktu pagi. Di pantai timur nasi minyak dijual sebagai menu utama sarapan pagi.

    Kesan buruk yang disebabkan oleh nescafe dan produk dari kelapa sawit yang saya sebutkan di atas ini tidak boleh dineutralkan dengan minum air kosong yang banyak.

    Mee kuning dahulu adalah kegemaran saya sekeluarga tetapi alhamdulillah kini mee kuning tidak lagi masuk rumah saya. Elakkanlah mee kuning dan sebagai usaha yang baik, gantikannya dengan mee lidi atau spaghetti.

    Apabila buah pinggang sudah merosot, tabiaat urusan berkaitan kencing akan terganggu. Saya nak tanya sdr aldebaran924, bilakah gejala kencing tak tus ini sdr mula alami?

    Sekian wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum wbt..
    Terima kasih saudara MJ kerana banyak ilmu yang saya perolehi dari blog saudara ini. Yang pastinya, satu perubahan drastik yg berlaku ialah bgm tabiat anak saya yang tidak suka minum air kosong akhirnya berubah apb melihat photo buah pinggang bermasalah yg saudara MJ paparkn dalam artikel ini. Saya memaklumkan kpdnya bahawa buah pinggangnya akan rosak begitu jika tidak mahu minum air kosong. Alhamdullillah, smlm anak saya itu telah mula membawa bekal air kosong ke sekolah. Masyaallah.. Allahhuakbar. Semoga saudara MJ sentiasa dilimpahi rahmat Allah swt. Insyallah. Wassalam.

    ReplyDelete
  8. Walaikumussalam wbh

    Inilah namanya rahmat dari Allah. Dengan membaca artikel ini sdr sekeluarga diberikan rahmatNya. Setengah orang pula setelah mambaca meperlekehkan dan inilah namanya Allah tidak ingin memberikan rahmatNya.

    Semoga kita semua dilimpahi Allah dengan rahmatNya dan dijauhkan dari penyakit kronik ini.

    Sekian


    Emjay

    ReplyDelete
  9. Salam Sdr MJ. Saya dah lama cuba berhenti dari meminum nescafe, tapi nampaknya tak berjaya...paling lama saya boleh tahan 2 hari...lepas tu saya kembali minum...saya seolah2 sudah ketagih dgn nescafe. Saya cuba beralih kepada kopi, tapi nampaknya rasa kopi tak boleh lawan rasa nescafe. Saya perhatikan org2 negara2 barat kuat minum nescafe (sehari sampai 3-4 gelas), tapi tak ramai pulak org mereka yg menghidap penyakit buah pinggang dan sebagainya. Adakah nescafe di sana diproses dgn cara berbeza dari nescafe di Malaysia. Apa yg saya tahu, nescafe dihasilkan dari ekstrak kopi dan kopi tiada masalah utk diminum sbb ia hanyalah berasaskan buah kopi 100% yg dikisar. Mungkin sdr MJ boleh cerita, apa bahan2 kimia yg ditambah dalam nescafe hingga ia jadi sangat berbahaya utk diminum. Sebelum ni pun saya ada dengar dari kawan2 yg mengatakan bhw dalam nescafe terdapat banyak bahan2 kimia yg tak mungkin boleh dikumuhkan dari tubuh badan kita...saya tak pasti dgn info ini, mungkin sdr MJ boleh jelaskan perkara ini dari sudut saintifik.

    Penyakit kencing tak lawas dah lama saya hidapi, lebih kurang sejak 15 tahun yg lalu. Setakat ni saya masih belum berjumpa doktor sbb ia masih terkawal. Minta petua dari sdr MJ utk mengatasi penyakit ini supaya saya mudah utk menunaikan kewajipan kepada Allah tanpa was-was & ragu2. Wassalam

    ReplyDelete
  10. ya saya rasa patut diceritakan kandungan nescafe yang tidak dapat dicernakan oleh sistem tubuh manusia yang membahayakan manusia. kopi adalah lebih baik dari nescafe tetapi saya amalkam minum teh yang direbus sekurang-kurangnya lima minit atau lebih kemudian ditambahkan perasa kayu manis manis jintan manis ataupun pelaga boelh ditambah susu bukan susu pekat manis dan ditambah brown sugar

    ReplyDelete
  11. salam ustaz,maaf ganggu..saya ada terbaca dalam akhbar mengenai esq165...harap ustaz dapat cari dan terangkan ilmu esq165 yang sedang hebat diwawarkan ini sekian

    ReplyDelete
  12. salam ustaz, mcamana pula dengan produk2 kopi segera spt Ali Cafe, Kopi Radix, Kopi Jantan adakah ia juga merbahaya?? Bgmana pula dgn kesan jangka pjg?? ini kerana saya merupakan penggemar utama kopi2 tersebut, Allhamdullilah dan setakat saya minum hari ini tak da apa2 masalah lagi. Sekian.

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum wbh

    Secara ringkasnya, ilmu esq165 adalah mirip ilmu yang diwar-warkan oleh Prof Dr Ibrahim.

    Tentang ilmu aura chakra dan Prof Dr Ibrahim ini bolehlah merijuk artikel saya di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/152

    Sekian

    Emjay

    ReplyDelete
  14. salam, ...minumlah kopi abang kuat....!!!!
    kalu boleh tinggalkanlah...kesan sampingannya tetap ada..walaupun X nampak...kalu kesan sampingan tu nampak..mesti awal2 lagi kita dah tegah...masa muda memang mudaratnya kurang...tapi masa dah berumur....W" a'lam...

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum
    baru-baru ni ada keluar iklan nescafe di tv yg kata ada antioksidan.. rasanya tu satu penipuan.. kalau ada pn, nth berapa byk la...

    ReplyDelete
  16. apa sebenarnya yg habrashid nk cite tu.... x faham aku... tp apa pn mmg ngeri la gambar buah pinggang kat atas.. cane la rupa buah pinggang aku agaknya...

    ReplyDelete
  17. Waalaikumussalam wbh

    Betullah tu kisaie82. Bila orang dah mula sedar akan mudharatnya Nescafe dan jualannya pun dah mula merosot, mulalah mereka reka cerita yang bukan-bukan.

    Sekadar cerita di dalam Nescafe ada antioksidan, di dalam minuman beer pun banyak dengan khasiat seperti karbihidrat yang tinggi, mineral dan vitamin namun khasiat yang banyak tidak dapat meneutralkan mudharat yang diakibatkannya. Begitulah juga dengan Nescafe.

    Emjay

    ReplyDelete
  18. aah ek.. x terfikir pulak.. setakat antioksidan je.. tp mudharatnya nth berapa byk kita pn xtau...

    ReplyDelete
  19. Cakaplah kau nak jual ubat kencing manis.Dah puas kau fitnah orang lain,la ni temberang kau dah nampak.Nak ngaku bomoh malu,nak ngaku alim orang tak percaya,hah..kau nak jadi apa pulak lepas ni ?

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum

    ada 1 perkara dh lama nk tny tuan emjay. rasanya semua org tau keburukan mkn ayam. tp kenapa pulak (brand's) siap buat pati ayam lg.. tu yang pelik tu.. kalau pati ikan haruan ke, blh terima lg, ni pati ayam pulak.. bagus ke pati ayam tu tuan..

    ReplyDelete
  21. Waalaikumussalam wbh

    Bab pati ayam brand's ini terus terang saya belum ada ilmu kisaie82

    Emjay

    ReplyDelete
  22. Salam.
    Dalam Al-Quran Allah suruh kita kaji apa dalam makanan. Makan jangan berlebihan. Sembahyang wajib tu mesti, sunat tu kalau boleh buatlah sebanyak yang kita mampu buat(ikhlas-suka rela). Ai mula-mula kan sembahyang 50 waktu kan. Selain dapat pahala(akhirat) dapat kesihatan(dunia). Dalam kajian sains 1 jam eksais berjalan boleh tingkatkan insulin sensitiviti,kurangkan gula, boleh kurangkan tekanan darah tinggi.Dalam masa yang sama lebihkan sayur dan buah, kurangkan nasi dan daging, minum air kosong lebih sikit sampai air kencing jernih/kuning cair untuk buah pinggang belum rosak.Kedua puasa wajib, sunat. Isnin, khamis, 13,14, 15 setiap bulan islam, rejab, syaban, ramadan, ada guna nya. Buat, dapat dunia dan akhirat. Kena buat kajian. Orang putih dah buat kajian. Nak tak tahu apa dia, cari.Allah ni sayang kat kita. Dia beri penyakit, dia beri juga ubatnya.Kita ni kalau banyak/kuat makan belajar pun ngantuk, berperang konferm kalah. Sama macam sel darah putih kita, hepatitis(virus), bisul, kanser, danggi(virus), malaria(virus), HIV(virus), kencing manis, konferm punye senang kena. Apa beza virus hepatitis B, C, selsema khinzir, denggi dengan HIV, virus juga. Pikir.........dan cari, insyallah, jumpa. Sebab tu kalau sakit rajin rajin sembah sembahyang dan berpuasa, dekat kita kepada Allah, Allah sayang kita.

    ReplyDelete
  23. Pati ayam ni, dah lah rakyat malaysia banyak obesiti, 40% ke 60%. Makan banyak berlebihan. Nak tambah makan pati ayam ni. Try tanya diri kita, kenapa sekarang ni pati ayam berperisa prun dan berantiodsida. Pikir.........

    ReplyDelete
  24. Salam, makan ayam tu tak buruk. Manusia yang makan yang ayam berperangai buruk/tak enok. Allah kata jangan berlebihan, dia pegi makan berlebihan siapa suruh.

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum wbh nyilorokindul . Alhamdulillah tulisan sdr bernas tetapi saya tidak selesa dengan nama sdr kerana nama tersebut adalah nama hantu di Bali. Ubahlah.

    Emjay

    ReplyDelete
  26. salam...ayam kalu disembelih dengan cara yang betul dan disebut nama Allah insyaAllah x memudaratkan..

    ReplyDelete
  27. Salam.Maaf lah name belum tukar. tengah cari name yang sesuei
    Ayam kalau sembelih dengan nama Allah pun, kalau makan berlebihan pun mudarat. Tak percaya. Try makan ayam aje. Kurang makan buah dan sayur. insyallah tahi keras punye. Kalau tak bernasib baik kena kolon kanser atau buah sir. Petua dia dalam Al Quran, Allah dah nyatakan makan jangan berlebihan........, Allah tak suka, kalau Allah tak suka adalah akibatnya......., dan juga lihat apa dalam makanan. Itu belum chek detail lagi dalam protin ayam.Kita lihat kat Malaysia siapa yang banyak kena kanser, kencing manis, apa lagi. Sepatutnya orang melayu/islam yang paling kurang, tapi sebaliknya. Cuma kenser servik aje melayu./islam paling kurang walaupun majority. Fikir..... nasib dah kena katan kecik-kecik, kalau tidak, kesian isteri kita, berisiko tinggi aaa......Nasib boleh kawin drp satu.......maksimium pun 4, ade limit ape tak boleh berlebihan ...aaaaa........Alhamdullilah, lahir jadi orang islam.

    ReplyDelete
  28. Ayam elok ayam kampung. ayam daging masalah suntik hormon

    ReplyDelete
  29. salam pakcik emjay...sy nak beli ubat buah pinggang pakcik...mmg sy kuat minum nescafe,baru2 ni cek klnik ada batu karang 1 cm..sy x nk minum dah..terima kasih pakcik atas nasihat

    ReplyDelete
  30. Waalaikumussalam wbh

    Untuk kes batu karang sdr ini, amalkanlah penjagaan buah pinggang sebagaimana saya nyatakan di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/75

    Apa yang penting selepas ini ialah sdr minum air dengan banyak melebihi 2.3 liter sehari, minum teh misai kucing 2 paket sehari, kapsul habbatussauda, minyak zaitun 1 sudu besar sehari yang diselangselikan dengan minyak kelapa dara juga 1 sudu besar sehari.

    Mudah-mudahan batu karang sdr hancur dan keluar secara normal melalui kencing sdr.

    Emjay

    ReplyDelete
  31. o...sy ingatkan pakcik ada jual ubat,,,terima kasih atas nasihat ye pakcik

    ReplyDelete
  32. Saudara Emjay,

    Saya ingin bertanya... minum teh misai kucing, kapsul habbatussauda, minyak zaitun dan kelapa berdara tu tak membawa kepada syirikkkk kah... saja nak tau... nak niat macam mana ambik benda-benda tu semua.

    ReplyDelete
  33. Boleh ke kencing manis sembuh? Kalau iye, adakah kesan2 akibat kencing manis jugak akan hilang, contohnya penyakit saraf/ lemah tenaga batin.

    ReplyDelete
  34. Sekiranya saya menjawab bahawa penyakit kencing manis tidak boleh sembuh, maka saya mendakwa lebih hebat dari Allah SWT? Janji Allah bahawa Allah menurunkan penyakit dan Allah juga menurunkan ubatnya serta kesembuhanNya.

    Bila Allah redha, pesakit berusaha, makan ubat, insya-Allah sembuh.
    Bila Allah tak redha, pesakit berusaha namun tidak ditemukan oleh Allah dengan ubatnya. Ada juga yang makan ubat tetapi tidak sembuh kerana kesembuhan dan rahmat dari Allah.

    Emjay

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum Emjay,

    Saya juga mengalami masalah kencing tak tus seperti Sdr aldebaran924. Selepas mandi, atau kencing, kadang2 ada lagi sedikit kencing yg keluar semasa lap badang dengan tuala, terutama bila lap bahagian sulit. Dan kadang2 ketika lps duduk di kerusi terasa seperti keluar air sedikit dr kemaluan. Masalah ni menyulitkan apabila kita mandi dan berwuduk utk solat. Harap Sdr Emjay dapat memberi informasi dan nasihat yg berguna utk kami dan utk kebaikan semua.

    Wsalam
    Jamal

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum MJ

    Saya juga mengalami masalah kencing tak tus spt saudara aldebaran924. Kadang2 air masih menitis sikit lepas mandi atau lepas buang air kecil, semasa lap dgn tuala terutama bila lap bahagian kelengkang dan bahagian sulit, kadang2 lepas buang air kecil/besar, bila duduk atas kerusi, keluar sikit... Ini menyukarkan terutama apabila lepas mandi dan berwuduk, dan menyebabkan was2. Harap dapat memberi nasihat utk kebaikan kami dan semua.

    jrhtml

    ReplyDelete
  37. cuba visit "www.stevico4u-life.blogspot.com"

    ReplyDelete
  38. Assalamualaikum semua,

    Saya adalah pengedar kepada ubat pil herba KHUSUS untuk kencing manis & pankreas.

    Sekadar memberikan penyelesaian alternatif kepada rakan2 yg ingin meninggalakan TABIAT makan ubat hospital kencing manis maupun cucuk insulin. Produk ini telah 5 tahun dipasaran, terbukti antara pilihan TERBAIK untuk anda. .

    Lawati - http://ecomforthealth.blogspot.com/2009/08/balance-bloods-sugar-in-week-without.html

    Testimoni 1: rakan saya yg bacaannya 27 telah berkurang kpd 5.7 selepas kira2 sebulan. kini beliau cergas, mata yg kabur sudah boleh menbaca, badan pun berisi.
    Testimoni 2: rakan saya yg bacaannya 17 telah turun kpd 9 selepas 4-5 hari memakan produk ini.

    t.kasih.
    - fauzi shah alam 013-358 9960

    ReplyDelete
  39. Memang ada sijil halal. Kilang ikut GMP.

    sila sms saya sekiranya berminat ya...

    renungan: Bapa saya meninggal selepas 6 bulan menjalani Dialisis. Saya faham betapa sukarnya beliau ketika hidup menerima bantuan mesin Dialisis tersebut. Al-fatihan kepada bapa OSMAN BIN AHMAD.

    ReplyDelete
  40. salam..
    saya ada membekal produk kesihatan dari syarikat amazing theme sdn. bhd.....jika anda berminat sila layari website www.amzingtheme.com untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang produk ini......tiada gunanya kita ada wang berjuta-juta ringgit tapi kesihatan tidak sempurna......insyallah, bukan ubat ini yang menyembuhkan penyakit tetapi Allah...ubat ini hanya sebagai perantara sahaja...hanya satu penyakit sahaja yang tidak boleh di ubati....PENYAKIT TUA...rm288 untuk 2 kotak...email..kal2276@gmail.com

    ReplyDelete
  41. Assalamualaikum Ustaz....

    Saya ingin bertanya....ayah saya mengalami masalah buah pinggang yang kronik..Dr. menasihatinya supaya membuat dialisis seminggu 3 kali...Ada tak produk yang boleh ustaz syorkan kepada saya untuk membantu masalah ini.Sekian Terima Kasih...Saya berharap Dr. dapat menolong saya... sharinie_im@yahoo.com

    ReplyDelete
  42. salam... saya sekadar ingin berkongsi... sesape yang menghidapi penyakit kencing manis, buah pinggang, migrain, darah tinggi, angin ahmar dan lain-lain... boleh menghubungi saya di email berikut anakmelaka77@gmail.com

    ReplyDelete
  43. salam... saya sekadar ingin berkongsi... sesape yang menghidapi penyakit kencing manis, buah pinggang, migrain, darah tinggi, angin ahmar dan lain-lain... boleh menghubungi saya. insyaallah saya boleh membantu... anakmelaka77@gmail.com

    ReplyDelete
  44. Bolehkah pesakit buah pinggang sembuh spt biasa?. Kalau ada apa caranya? Bacaan kreatinin saya 402 umol/L pada 12/2/10, Sodium 140, Potasium 4.3,Cloride 106, Urea 6.7 dan Uric Acid 0.22 mmol/L. Bacaan pada 2/2/10 - kreatinin 636umol/L, S 140, P 5.3, C 110, U 13.7 & UA o.44 mmol/L. Dan bacaan sebelum dialisis pada 18/8/09 semuanya normal kecuali kreatinin 781umol/L, U 26.5 & UA 580. Saya juga mendapatkan rawatan tradisional Islam di Tmn Dato Senu,Sentul mulai penghujung bulan 1/2010. Soalan: Adakah penurunan bacaan kreatinin & lain-lain disebabkan oleh hemodialisis. Dan dengan hemodialisis saja, bolehkan seorang pesakit buah pinggang sembuh sepenuhnya. Mohon penjelasan dari anakmelaka77, emjayjb. Dari Puan N, Kuala Lumpur.

    ReplyDelete
  45. apa kabar puan N... boleh saya dapatkan no telepon pn N supaya sy boleh menerangkan dengan lebih lanjut... atau pn N boleh hubungi saya... 0126220054..

    ReplyDelete
  46. Salam Tuan,

    menurut kata Tuan "Semenjak 20 tahun lalu saya telah mengetahui bahawa penyakit kencing manis ini memang ada ubatnya. Arwah guru saya memang ada menyediakan ubat rebusan tumbuhan untuk merawat penyakit kencing manis. Sehingga kini isteri arwah guru masih menyediakan ubat untuk merawat kencing manis." .....

    Jadi boleh tak Tuan berikan ramuannya ?
    Saya baru tahu saya hidap kencing manis ... bacaan 23 ..(?)
    Org tuan saya dan ramai ahli keluarga sepupu .... mati dan ada yg buta akibat dari sakit ini ....

    Jasa baik Tuan amat saya hargai.

    TQ

    azlalchedin[at]gmail.com

    ReplyDelete
  47. Kabar baik bagi pasien dialisis.. sudah ditemukan teknologi terbaru di bidang kesehatan, setelah 50 tahun penelitian, masuk ke dalam Buku Rujukan Dokter di Amerika dan direkomendasikan penggunaannya oleh Kementrian Kesehatan Rusia, aman dan tanpa efek samping. Lebih dari 3500 uji klinis dipublikasikan tentang manfaatnya bagi kesehatan manusia. Buktikan manfaatnya sekarang juga!!
    http://thetransferfactorindonesia.com

    ReplyDelete
  48. salam,
    saya ingin bertanya sejak kecil saya sering mngalami masalah rasa panas tiba-tiba di bahagian tapak kaki masalah ini ada kaitan dengan fungsi buah pinggang k? or tanda penyakit lain.?

    ReplyDelete
  49. assalammualaikum....saya skarang dialisis dah lima bulan....bleh bagi panduakit buah pinggang san cara untuk mengubati saya.

    ReplyDelete
  50. saya juga ingin bertanya,sejak saya hadapi mslh b.pinggang,saya telah mengamalkan makan rumput cina.hasilnya saya kencing kembali.adakah itu tanda2 yang baik.

    ReplyDelete
  51. Waalaikumussalam wbh

    Sekiranya sdr tinggal di sekitar Johor Bahru, silalah datang ke rumah saya.

    Kencing kembali adalah satu simptom yang baik. Lebih banyak sdr kencing adalah lebih baik lagi. Bila sudah boleh kencing, minumlah air puteh lebih banyak lagi disamping mengamalkan nasihat penjagaan buah pinggang sebagaimana di “GOUT, punca dan insya-Allah anda boleh puleh, TIPs” di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/75 .

    Emjay

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum...bole beri alamat rumah tuan...mohon emel alamat kepada sy... umayma02@yahoo.com

      Delete
    2. Assalamualaikum...bole beri alamat rumah tuan...mohon emel alamat kepada sy... umayma02@yahoo.com

      Delete
    3. Assalamualaikum.... bole tuan beri no telefon utk dinubungi? Sy ida 0197139612

      Delete
  52. salam, saya ingin datang ke rumah saudara di manakah alamatnya.

    ReplyDelete
  53. salam, saya ingin pergi ke rumah saudara, di manakah alamatnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum, mohon tanye... tuan ade no telefon dan alamat rumah emjay? Mohon diberikan pada sy.... umayma0202@gmail.com

      Delete
  54. Assalamualaikum wbh

    Alhamdulillah saya sudah berikan alamat dan nombor telefon melalui PM Multiply. Sila buka PM multiply sdr

    Emjay

    ReplyDelete
  55. salam
    emak saya kini berada dlm icu,2 bln lepas telah di potong kaki akibat kenicing manis...kini koma kerana kuman dari bisul nanah di bontot telah melarat dlm badan.....kini doktor suspek ade masalah buah pingggang....so adakah cari ingin di ubati?

    ReplyDelete
  56. Assalamualaikum Ustz.
    saya minta izin copy and paste this article kat blog saya.

    ReplyDelete
  57. Waalaikumussalam wbh

    Silakanlah.

    Emjay

    ReplyDelete
  58. Salam,masalah buah pinggang ni saya dengar aloe vera pun salah satu ubatnye..betulke

    ReplyDelete
  59. assalamualaikum

    saya mengidap penyakit kencing manis dan amat berharap mendapat maklumat mendapatkan rawatan untuk penyakit, harap saudara emjayjb dapat balas messege ini.

    wansarina@gmail.com

    ReplyDelete
  60. Waalaikumussalam wbh

    Saya sudah email alamat dan nombor telefon saya

    Emjay

    ReplyDelete
  61. Alhamdulillah....kerana saya menemui blog ini.Banyak yang yang telah pelajari dan insaf mengenai pola pemakanan saya selama ini.Akibatnya dalam usia 33 tahun ini saya telah mendapat penyakit diabetis dan sukar mendapat zuriat juga..Tidak pernah bersangka buruk ke atas penyakit yang allah berikan ini tetapi diri masih lagi rasa bersalah kerana gagal menjaga kesihatan diri sendiri sedangkan ia nya bukan milik kita.Semuanyanya pinjaman sementara.
    Daripada analisis dan jawapan yang di berikan oleh MJ saya dapat mengenal pasti bagaimana permulaan penyakit saya.Punca utamanya saya tidak suka meminum air kosong dari sekolah rendah lagi. Kerana air yang di bekalkan kat kampung rasa klorin.Apabila di masak pun masih tak boleh nak minum. Sakit tekak...So,saya memang tak minum air kosong kecuali air bewarna spt milo,teh,kopi,sirap,oren dan seangkatan dengan nya.Selain daripada itu saya suka makan makanan manis seperti wafer,coklat,roti vanilla,aiskrim,jeruk...Alhamdulillah,rasanya belum terlambat untuk berubah.Rumusan yang boleh saya buat daripada info2 dan komen2 yang di berikan ialah'APA JUA YANG KITA BUAT HENDAKLAH BERSEDERHANA TERMASUK LAH
    MAKAN,PAKAI,MINUM,KERETA,RUMAH,BERBELANJA'.YANG HARUS DI TAMBAH ADALAH KETAKWAAN DAN KEIMANAN PADA YANG ESA.BERHENTI DARI MENCARI KESALAHAN ORANG LAIN DAN BANYAKKAN BERFIKIR DARI MENGKRITIK.Terima kasih MJ.Jika ada rezeki pasti bertemu.....Terima kasih mengadakan blog ini.

    ReplyDelete
  62. Assalamualaikum,
    Sdr Emjay apakah makanan yg baik untuk dimakan sebagai panduan. Cnthnyer kalo bole senaraikan:
    Sarapan pagi apkh makanan yg sesuai dimakan, tgh ari dan petang/malam. Sy pn xtau, xkkn nk bedal je ap2. Kalo bole snaraikan ye?

    Sekian
    wassalam

    ReplyDelete
  63. assalamualaikum emjay..
    saya anis.. merupakan pesakit kronik buah pinggang, bru msk 2 bulan sya dialysis ... bmula dr sya msk wad ICU sampailah skrg sya kluar dr hospital... sya disyaki pesakit buah pinggang n hypertension

    buat ms skrg sya hanya disarankan minum air RO 500ml-700ml... slps proses biopsi doktor menyatakan bhwa ke2-2 buah pinggang sya rosak iaitu 60% sudah rosak dan 40% lg msh ada harapan... sya bharap agar sya dpt kembali pulih spenuhnya spt dulu lagi sdra emjay... kerana sya tidak thn dgn dugaan mjalani dialisis slps waktu bkja shinggalah ke mlm (4.30pm - 9.00pm) ... buat ms skrg sya hnya mjalani dialysis 2 kali sminggu krna darah sya kurang stabil ditambah lg dgn mslh kretanin n urea sya... terus terg sya nyatakn disini, doktor mgatakan bahawa darah sya ok, urea sya pun ok sbb ada trn.. cma kretanin sya shja yg bmslh smakin meningkat, ini kerana sya msh tidak fhm bagaimana cara utk mengawalnya... keadaan sya skarg pun smakin hr smakin kursus...

    keluar dr hospital bert bdn sya 46.5kg, dan skrg 38.5kg... kulit sya pun mula mengering sbb nk kena jg minum... nk mkn lebh pun sush.. kadang2 cma mkn roti n air apabila hendk mkn ubt shja... mkn nsi cuma 2x shari shja... mengakulah jugak terasa azab dr allah swt trnkan ini tlalu berat sbb tak sanggup menanggungnya seumur hidup.. klu boleh anis nk pulih spenuhnya spt dulu lg.. bukn apa, ingin hidup bsma klga spt dulu anak dan suami...

    anak anis berusia 1 thn 4 buln, buat ms skrg anak anis tidak brapa rapat sgt dgn anis sbb anis dkt nk 1 buln ddk dhospital... kini anis cuma dpt sentuh2 dia aje, nk dukung apatah lg nk jg dia mcm dulu pun tak dpt, ada rs sedh jugak... klu bolh rs nk putarkn smula pkara ni drpd blaku... mkn minum suami pn anis dh tak jg skrg ... paling anis sedh apabla dlm ms dialysis, anis sempt lg bfikir dlm temph 4 jam andaikata aku sihat aku dpt buat mcm2 kerja... msk utk suami, mluangkn ms dgn klga n anak n mcm2 lg... mmg sedh...

    dharap sdr emjay dpt bantu mslh anis ni.. anis ddk kt kchg srawak ni... alhamdulilh buat ms ini, air kencing sya msh mgalir keluar tp tidaklh sbanyk dulu... tp dharap ianya bkekalan .. tak sanggup rsnya kehilangan deria nikmat air kencing ini .. trasa mcm ada ssuatu yg hilang...

    buat ms skrg ini sya telah mkn ubt tekanan drh tinggi, tekanan darah dan ubat kencing n lain sbyk 11 jenis smuanya... sampaikan pernah 1 tahap terasa mcm bosan hendk mkn ubt, tp sya pujukkn hati sbb hendk sembh... doktor pun tak sarankan mkn mknan tambahan buat ms skrg.. sya mgaku jugak kadang2 stress jugak dgn hal pemakanan ni, sbb da owg ckp kena msk syr smpailh syur tu layu.. tak bolh mkn ikn n aym hari2, sbb bolh buat drh cepat kotor dan sbgnya.. tlg sya sdra emjay mcm mna nk jg mkn...

    sbb skrg ni sya mmg tak senth mknan yg masam2 cthnya berasid.. sya mohon agr emjay mbantu sya dlm soal ini... sya ingin pulih dan sembuh sepenuhnya dr penyakit ini dan kembali sihat spt dulu... sya harapkan itu semua berlaku diatas keizinan allah swt... sbb sya hendak bsama klga, anak dan org2 tsayang.... sya kasihan tgk mk sya yg bsush pyh mjaga ank sya skrg dr pg sampailh mlm tmsk mkn minum owg umh kami sklga... kadg2 sya sedh tgk mk mkn pn terurus.. kadg2 lewt mlm bru dia mkn (bla ank sya dh msk tdo) ...

    dharap emjay mbantu anis dlm hal ini...

    ReplyDelete
  64. Waalaikumussalam wbh

    Bacalah artikel saya bertajuk "GOUT, punca dan insya-Allah anda boleh puleh, TIPs" di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/75. Di sana ada dinyatakan dalam nombor 7. iaitu 7. Elakkan memakan mi kuning dan roti canai. (Gantikan mi kuning dengan spageti dan roti canai dengan capati dan tosei). Sebenarnya sdr perlu elakkan sama sekali segala produk yang mengandungi tepung gandum berwarna putih. Tepung gandum jenis tepung ata yang digunakan untuk buat capati boleh diambil.

    Apabila sdr memakan roti, semakin parahlah buah pinggang sdr tu.

    Amalkan segala saranan yang saya tuliskan dalam bahagian merawat buah pinggang dalam artikel tersebut.

    Emjay

    ReplyDelete
  65. salam emjay...

    anis msh kurang fhm dgn pemakanan sbnrnya.. adakah anis perlu mkn sedikit ataupun byk spt wktu sihat dahulu??? nk tanya emjay... pihak hospital sarankan mkn syr2 yg dimasak hingga layu bg pesakit buah pinggang, krn buat ms skrg sya mgalami mslh penghadaman/pencernaan mknan...

    pernah mgalami mslh hendk buang air besar, dlm temph 1 mggu tsebut hnya skali sya buang air besar... itupun kluar najis ketul2... klu mkn dgn bantuan ubat buang air besar, najis sya terurai dan hancur2...

    nk tanya emjay adakah anis layak mkn spt biasa dgn kuantiti byk@sedikit shja??? sbb skrg sya mkn dgn kuantiti sdikit myebabkn sya cept letih trasa haus dsbnya... nk minum lebh pun salah, sbb takt plak air byk kt paru2 dan lagipun buat ms skrg kaki anis ada bengkak sedikit sbb pengeluaran air kencing kurang byk myebbkn air ttumpu dibahagian kaki...

    buat ms ini, anis bpandukan jenis2 mknan yg harus dmkn oleh pesakit buah pinggang bg mengawal aras fosforus dalam mknan utk psakit buah pinggang... dlm menu mskn, syr kacang pjg, syr tauge, syr kubis bunga, syr timun... manakala syr kailan, pegaga dan kacang botol pula mengandungi potasium yg tinggi maka dlarang sma sekali krn takt pula ssorang psakit buah pinggang itu mengalami mslh sakit jantung...

    emjay sarankan minum teh misai kucing, tp buat ms skrg saya msh dlm pemantauan doktor dsebabkn sya blm sah sbnrnya menghidap pyakit b.pinggang.. sya pernh btanyakn doktor boleh ke tak klu sya mkn2 mknan tambahan mcm misai kucing n lain2.. doktor pakar tu ckp jgn, sbb klu sya buat jugak pn dia ckp sya akn khilangan pratus tsebut n akibatnya myebabkn

    ReplyDelete
  66. salam emjay...

    anis msh kurang fhm dgn pemakanan sbnrnya.. adakah anis perlu mkn sedikit ataupun byk spt wktu sihat dahulu??? nk tanya emjay... pihak hospital sarankan mkn syr2 yg dimasak hingga layu bg pesakit buah pinggang, krn buat ms skrg sya mgalami mslh penghadaman/pencernaan mknan...

    pernah mgalami mslh hendk buang air besar, dlm temph 1 mggu tsebut hnya skali sya buang air besar... itupun kluar najis ketul2... klu mkn dgn bantuan ubat buang air besar, najis sya terurai dan hancur2...

    nk tanya emjay adakah anis layak mkn spt biasa dgn kuantiti byk@sedikit shja??? sbb skrg sya mkn dgn kuantiti sdikit myebabkn sya cept letih trasa haus dsbnya... nk minum lebh pun salah, sbb takt plak air byk kt paru2 dan lagipun buat ms skrg kaki anis ada bengkak sedikit sbb pengeluaran air kencing kurang byk myebbkn air ttumpu dibahagian kaki...

    buat ms ini, anis bpandukan jenis2 mknan yg harus dmkn oleh pesakit buah pinggang bg mengawal aras fosforus dalam mknan utk psakit buah pinggang... dlm menu mskn, syr kacang pjg, syr tauge, syr kubis bunga, syr timun... manakala syr kailan, pegaga dan kacang botol pula mengandungi potasium yg tinggi maka dlarang sma sekali krn takt pula ssorang psakit buah pinggang itu mengalami mslh sakit jantung...

    emjay sarankan minum teh misai kucing, tp buat ms skrg saya msh dlm pemantauan doktor dsebabkn sya blm sah sbnrnya menghidap pyakit b.pinggang.. sya pernh btanyakn doktor boleh ke tak klu sya mkn2 mknan tambahan mcm misai kucing n lain2.. doktor pakar tu ckp jgn, sbb klu sya buat jugak pn dia ckp sya akn khilangan pratus tsebut n akibatnya myebabkn krosakan yg teruk dan ke2-2 b.pinggang sya akn rosak spenuhnya...

    hr tu sya da bjumpa dgn doktor pakar.. dia ckp sya punya mgkn tgl 10% lg... ms tu mcm sya dh pts asa sgt2 sbb benda yg kt nk jg n nk pulihkn pyh sgt... tp sya pujukkn hti smua itu hnya kata2 shja.. ubt n penawar sgala pyakit anis yakin adalah keredhaan allah swt...

    klu bolh anis nk mtk tlg emjay buatkn snarai mknan yg patut atau yg tidak patt anis mkn... sbb skrg ni, sya bgantung pd buku mknan dlm pesakit buah pinggang.. anis nk mtk tlg sgt2 sbb anis nk sembh n pulih spenuhnya drpd pyakit ini.. mcm mna plak dgn minum?? anis pn keliru, minum lebh nnti kaki bengkak... minum kurang pulak haus n kulit mengering... sedgkn dlm info emjay mengalakkan minum shingga 2L.. tlg bg panduan dkt anis.. anis mohon ... sbb anis nk pulih spenuhnya, tak sggp nk mjalani haemlodyalisis lg...

    skrg ni, pun doktor pakar sarankan buat pembedahan kecik kat tgn utk tujuan haemodyalisis... buat ms ni, anis cuci darah pkai kt leher... trasa janggal skali, hrp2 emjay dpt bg panduan kt anis yer.. ini num hp anis, dharap emjay dpt mbantu 019-8914456

    jd sya mhn kpd emjay adakah mknan spt yg dmksdkn dlm Sawi pahit, kacang botor, kacang panjang, kailan,Ulam seperti ulam raja, pucuk gajus, pegaga dsb

    nk tnya lg emjay.. sya perlu ikt mknan yg mna satu... adakah yg ini "Bagi menjaga kesihatan buah pinggang kita sila laksanakan amalan berikut semoga dijauhi Allah dari gout" atau yg ini harus diikuti "Makanan atau amalan yang perlu diamalkan selalu pula ialah". diminta emjay rujuk smula.. sbb sya ni adlh psakit buah pinggang ... n bknnya cr nk mgawal pyakit b.pinggang..

    yg ni num anis 019-8914456... sbb anis nk thu lebh lnjut sbb tk thn nk trn naik hospitl utk haemodyalisis.... mtk tlg bls scept yg mgkn ok...

    ReplyDelete
  67. Pesakit gout adalah disebabkan buah pinggang yang bermasalah. Kes saudara ini juga adalah buah pinggang yang bermasalah. Sama sahaja bagi kedua-dua kes. Sdr kena makan sayur yang saya tuliskan tersebut iaitu seperti kailan, pegaga, kacang botol, peria, peria katak, sawi pahit, tenggek burung, PUCUK GAJUS dan ulam raja. Elakkan sama sekali sayur kobis, kobis bunga, salad, petola, bayam, kacang buncis dan petai.

    Usah tanya doktor tentang teh misai kucing tu. Selama ini sdr bergantung kepada doktor pun buah pinggang sdr semakin rosak! Ambil teh misai kucing sekali sehari. Minum minyak kelapa dara setengah sudu besar dua kali sehari. Ambil madu asli satu sudu besar (campurkan dulu dengan air suam 1/2 cawan) 2 kali sehari. Ambil kapsul serbuk habbatussauda 2 kali sehari. Minum air banyak memandangkan sdr masih boleh kencing. Minum air sedikit disamping mengambil ubat-ubat doktor akan mencepatkan kerosakan buah pinggang sdr.

    Makanlah nasi dalam dalam kuantiti yang sederhana dan kalau boleh beli beras herba ponni Taj Mahal. Dalam situasi sekarang adalah digalakkan makan nasi dengan ikan sahaja (bukan ikan bersengat/berduri) bersama sayur yang saya sebutkan diatas. Kalau boleh makan sayur bukan jenis bergoreng tetapi masaklah jenis masak air tanpa minyak dan santan. Elakkan makanan bergoreng.

    Tentang buah, makanlah buah betik, epal dan paling baik sekali ialah buah delima. Buah delima dari SPAIN adalah sedap dan menjadi salah satu ubat. Buah kurma dan kismis juga baik. Elakkan sama sekali buah jambu, durian, rambutan, longan, laici, ciku, mangga, limau, limau sunkist.


    APA YANG PALING PENTING SEKALI DISINI ADALAH BERTAUBATLAH ATAS SEGALA DOSA LALU. ELAKKAN JUMPA BOMOH DAN BERTANGKAL (kelak kalau mati maka kekal abadi di neraka). JAGALAH SOLAT, JANGAN MENSYIRIKKAN ALLAH. BERGANTUNG KEPADA SURAH YAASIIN WAKTU TIDUR PUN SYIRIK. PAKAILAH PAKAIAN MENUTUP AURAT YANG SEMPURNA APABILA KELUAR RUMAH. ELAKAN BERGINCU DAN BERMEKAP APABILA KELUAR RUMAH. ELAKKAN BURUK SANGKA TERHADAP SUAMI.

    Emjay

    ReplyDelete
  68. slm nk tnya..

    sya msh kencing pun doktor ckp dsebabkn ubt2 yg dberi.. sya mkn ubt pn dgn kuantiti air yg sedikit tp ubt dlm 6 jenis pd wktu pg...

    sya skrg takde rs nk kencing, cma sya pandai2 mjangka ms aje dlm 3 jam skali kna pergi tandas utk buang air kecil... paling2 pun air kencing sya kuar lm 50ml aje... apabila terlebih minum pulak, mka sya jd bengkak, kaki bengkak,

    rs serba slh pulak sya skrg ni, nk singkirkan ke3-3 owg yg mengubati sya dgn kaedah islam ni.. hati sya rs bbelah bg plak... tp sya akui buat ms skrg sya rs mcm tdpt respon positif mcm urea sya menurun n kreatinin pulak yg turun naik disebbkn soal pemakanan...

    sya ni kadng2 kuat smgt kdang2 pts smangat apabila tewas, fikiran ni mudh nk melayang smpaikn kpala bolh pening dbuatnya hinggakn hypertension (darah tinggi naik)... kadg2 sesk nafas jugk apabla tlebih buat kja bantu mk urus kerja2 rumh pd hr sbtu n ahad... tu tak bolh nk kja kuat sgt...

    nk buat aktiviti yg sya suka mcm msk2 dgn klga n suami pun naik lemh... sbb mkn pun tak tentu, tak bolh mkn byk ni tak bolh, itu tak bolh.. nk tnya lg emjay mknan kering apalah yg bolh dmkn utk minum ptg slain drpd mkn nasi, sayur n ikn.. aym kampung tak bolh mkn ke??

    nk tnya lg, slain buah betik buah apa lg yg bolh dmkn.. adakah buah dragon fruit??? nk bgtau jugak, sya ni klu slps mkn ubt@mkn nasi... sya punya jantung akn bdegup dgn laju,slps tu ianya akn reda... adakah itu normal... doktor ada pesan kt anis, agar jgn difikrkn sgt ttg hal penyakit ini, ini kerana akan mberi kesan kepd buah pinggang, jantung dan lain2 organ...

    yg pasti ha

    ReplyDelete
  69. slm nk tnya..

    sya msh kencing pun doktor ckp dsebabkn ubt2 yg dberi.. sya mkn ubt pn dgn kuantiti air yg sedikit tp ubt dlm 6 jenis pd wktu pg...

    sya skrg takde rs nk kencing, cma sya pandai2 mjangka ms aje dlm 3 jam skali kna pergi tandas utk buang air kecil... paling2 pun air kencing sya kuar lm 50ml aje... apabila terlebih minum pulak, mka sya jd bengkak, kaki bengkak,

    rs serba slh pulak sya skrg ni, nk singkirkan ke3-3 owg yg mengubati sya dgn kaedah islam ni.. hati sya rs bbelah bg plak... tp sya akui buat ms skrg sya rs mcm tdpt respon positif mcm urea sya menurun n kreatinin pulak yg turun naik disebbkn soal pemakanan...

    sya ni kadng2 kuat smgt kdang2 pts smangat apabila tewas, fikiran ni mudh nk melayang smpaikn kpala bolh pening dbuatnya hinggakn hypertension (darah tinggi naik)... kadg2 sesk nafas jugk apabla tlebih buat kja bantu mk urus kerja2 rumh pd hr sbtu n ahad... tu tak bolh nk kja kuat sgt...

    nk buat aktiviti yg sya suka mcm msk2 dgn klga n suami pun naik lemh... sbb mkn pun tak tentu, tak bolh mkn byk ni tak bolh, itu tak bolh.. nk tnya lg emjay mknan kering apalah yg bolh dmkn utk minum ptg slain drpd mkn nasi, sayur n ikn.. aym kampung tak bolh mkn ke??

    nk tnya lg, slain buah betik buah apa lg yg bolh dmkn.. adakah buah dragon fruit??? nk bgtau jugak, sya ni klu slps mkn ubt@mkn nasi... sya punya jantung akn bdegup dgn laju,slps tu ianya akn reda... adakah itu normal... doktor ada pesan kt anis, agar jgn difikrkn sgt ttg hal penyakit ini, ini kerana akan mberi kesan kepd buah pinggang, jantung dan lain2 organ...

    yg pasti hati sya stiasa tidak tenang sgghpn tlh mlakukn solt, apakah yg kurangya... yg pasti skrg sya smakin tlupa n tasasuk akn ayt2 bacaan ktika solat mhpn rukun solat.. apatah lg doa slps ambk wudhu.. wallahualam adakah dsebbkn kesn2 ubt smasa di ICU n pengambilan pelbagai ubat skrg...

    emjay nk tnya psl pemakanan... katakan wktu pg sya layak mkn apa??? tghri sya thulah kna mkn nasi n lauk... minum ptg plak takkan tak mkn roti kering ke apa ke??? mkn mlm mkn nasi n lauk..... mkn mlm sblh lewt plak dlm kul 10 bolh mkn apa??? cth mknan kering...

    slain itu, air milo tanpa gula bolh minum ke, ni bukn apa.. sya nk buat jadual utk mkn dlm tmph tersebut... syr nk kna msk rebus smpai layu jugak ke atau bolh mkn spt biasa letk grm n perasa...




    ReplyDelete
  70. kepada nyilorokindul, dah tukar nama ke belum seperti yang disarankan Emay? Jangan cakap saja pandai tapi tak serupa bikin.

    ReplyDelete
  71. assalamualaikum saudara mj..
    saya ingin bertanya bagaimana pula dengan cuka epal atau lebih popular dengan panggilan epal cider?
    banyak khasiat yang diwar-warkan di internet mengenai epal cider yang menjadikan badan kita lebih beralkali.
    harap saudara dapat reply dengan kadar segera.
    azmir.

    ReplyDelete
  72. salam..
    saya ingin bertanya berkenaan khasiat cuka epal atau epal cider?
    adakah ianya benar2 berkhasiat baik utk badan atau hanya propaganda semata-mata?

    ReplyDelete
  73. Waalaikumussalam wbh

    Cuka epal ini memang insya-Allah banyak khasiatnya. Dimasukkan sebagai sebagai sebahagian ramuan masakan insya-Allah memberikan manfaat. Sakit perut tertentu pun insya-Allah pun boleh jadi ubat. Tetapi bukanlah cuka tiruan.

    Emjay

    ReplyDelete
  74. salam ..tapi kalau minum air kosong berlebihan juga mendatangkan penyakit jika terlalu kerap pengambilannya, ..mengapa ya? lalu 2l itu adakah yang paling ideal?

    ReplyDelete
  75. Waalaikumussalam wbh

    Siapa kata minum air berlebihan membawa mudarat? Minumlah sampai 3 liter sehari insya-Allah tiada mudarat cuma kerap terkencing , itu saja. Namun minum air lebih ini baik untuk membuang lebih banyak toksik dalam badan.

    Emjay

    ReplyDelete
  76. SubhanALLAH tak ingat kat mana dpt info 2, tapi seolah2 dr mka yg bertauliah.. insyaAllah bila dpt kembali infonya sy link kan. jazakallah..

    ReplyDelete
  77. Replies
    1. Assalamualaikum... mohon tanye... tuan ade no telefon@ alamat rumah tn emjay... bole beri pada sy? umayma0202@gmail.com @ 0197139612

      Delete
  78. Saya sudah berikan nombor telefon saya melalui PM Multiply. Sila buka PM multiply sdr.

    Emjay

    ReplyDelete
  79. saya ada nephorotic symdrom.. ada ikhtiar untuk mgubati nya drp mnjadi truk ka???

    ReplyDelete
  80. Assalamualaikum, saya baru jumpa blog En emjayjb. Banyak info berguna.Harap teruskan usaha murni ini.

    ReplyDelete
  81. kabar baik bagi penderita gangguan fungsi ginjal maupun dialisis, kini tersedia suplemen herbal dari perusahaan herbal no.1 di dunia. silakan kunjungi kami di: http://klorofil.rudysonlinebusiness.com

    ReplyDelete
  82. salam .. sy nk mnta no phone n almt rumah en .

    ReplyDelete
  83. Waalaikumussalam wbh

    Saya dah PM alamat dan no phone saya

    Emjay

    ReplyDelete
  84. salam tuan,

    mohon beri pendapat/petua untuk sembuh/rawat penyakit darah tinggi. saya dah makan ubat hampir 2 tahun.

    terimakasih

    ReplyDelete
  85. Waalaikumussalam wbh

    Banyak benda perlu diketahui sebelum memberikan nasihat berkaitan darah tinggi. Kalau sdr kerap stress pun boleh kena. Kalau kerap makan mee goreng dan nescafe pun boleh kena. Kalau kerap makan makanan mengandungi margarine pun boleh kena. Kalau kerap makan minuman 3 in 1 yang mengandungi krimer tu pun boleh kena.

    Secara ringkasnya, bacalah artikel-artikel berkenaan penyakit ini di ruangan sebelah kanan yang berwarna cokelat bertajuk "Penyakit jantung"

    Emjay

    ReplyDelete
  86. assalamulaikum:
    anda boleh mencuba produk diabetter untuk kencing manis dan juga Gamac untuk kesihatan tubuh badan. Pengambilan yang berterusan insyaallah aku berhasil. Yang penting banyakkan berdoa. Sila lawati page saya untuk info kesihatan dan ubatan.

    http://keluarganik11.blogspot.com/

    ReplyDelete
  87. Saya baru disahkan menghidap kencing manis... tetapi sejak mengandung anak pertama saya telah disuruh untuk diet kontrol dan apabila mengandung anak kedua saya telah mengambil insulin....apakah ubat yang boleh mengubati kencing manis... ubat yang diberikan doktor kalau mengikut spesifikasi ubat yang diberi akan memberi kesan sampingan....mohon bantuan

    ReplyDelete
  88. saya berminat mengetahui cara rawatan diabetes..email ye maklumat ustaz pada saya di zulhaidi_82@yahoo.com

    ReplyDelete
  89. Salam MJ,

    Alhamdulillah dengan terjumpanya laman MJ ini.

    Saya baru je jumpa laman ni, dan kebanyakan yang MJ tulis (mengenai Islam, masyarakat Melayu), masyaAllah, saya amat bersetuju. Anyway, saya belum pergi check tapi saya dah sakit2 badan (bahagian buah pinggang) dah sebulan lebih dan air kencing saya berbuih2 dalam toilet duduk. (maaf gambaran yg agak kotor). Saya buat kajian dari internet, nampaknya tanda2 buah pinggang saya rosak kerana kebocoran protein darah ke dalam air kencing. Saya rasa tak ada kencing
    manis sbb belum ada bengkak2, tapi belum tahu secara detail sbb belum check air kencing dan darah.

    Tapi saya nak share di sini, memang saya ni dari kecil mmg jarang (boleh kata tak pernah) minum air
    kosong. Milo no.1. Bila dah umur 30++ nescafe pula jadi no.1. Makanan saya ayam je. Nasi 2 pinggan.
    Saya tak le gemuk, tapi 82kg la dulu (tinggi 172cm+). Skrg dah sakit, dah 76kg dalam masa 2 bulan! Umur saya 35.
    Dah sakit begini, saya banyak bersedih di dalam hati, dan saya akui sebelum ni saya tak bersolat secara
    penuh setiap hari, kadang2 tinggal terus. Sembahyang jumaat pun saya akui hanya pergi sbb tak mahu
    malu dengan jiran2 atau rakan2. Astaghfirullah. Ampunkanlah dosaku Ya Allah. Sejak sakit saya sudah
    tidak lagi meninggalkan solat secara sengaja jadi saya amat bersyukur kerana Allah masih mahu mengingatkan
    saya secara memberi saya penyakit ini. Setiap hari saya belajar al Quran melalui terjemahan. Saya mula sedar
    yg walaupun saya khatam Quran 2 kali, namun tiadalah guna kerana saya tak paham pun isi kandungannya. Subhanallah.

    Saya ingin share di sini, di dalam Quran (setakat yg saya baca terjemahan, tapi belum haabis), ada 3
    benda yg di sebut oleh ALLAH di dalam Quran yg boleh dijadikan penawar - Madu lebah, Kurma dan Anggur.
    (tak pasti anggur hitam atau hijau, saya rasa dua2 pun boleh). Madu lebah terutamanya Allah sebut sebagai
    PENAWAR (AS SYIFA) kepada MANUSIA (dalam Surah An-Nahl, bacalah, AnNahl=Lebah kalau tak silap).
    Manakala Kurma dan Anggur itu adalah pembuang toksik (intoxicant).

    Sekarang saya sudah tidak lagi minum nescafe/milo. Malah saya hanya minum air kosong sahaja setiap hari
    dalam lebih kurang 7-8 gelas plastik. Rasa lebih segar (tidak lemah dan tidak ngantuk setiap masa), tetapi sakit masih ada.
    Saya juga mengamalkan makan madu dengan roti (tapi baru baca MJ tulis roti ni x bagus utk buah pinggang,
    jd saya stop hari ni). Jadi saya minum air dicampur madu 2 kali setiap hari. Juga saya meminum teh habatus sauda 2x sehari,
    dan ingin tambah dgn teh misai kucing yg MJ sarankan.

    Tentang kehidupan saya yg lampau, saya akui, saya juga pernah melakukan dosa besar
    (yg saya rasa x perlu saya tulis disini) dan saya ni telah banyak KUFUR dgn nikmat yg diberikan
    Allah. Dan saya lupa padaNya. Dulu saya pernah tidak bekerja dan tak dapat mencari kerja lain selama 2 tahun.
    Namun ketika itu saya berdoa padaNya utk diberi rezeki tidak henti2, dan tiba2 sahaja saya dapat memulakan bisnes
    dan mendapat rezeki yang lebih baik dari dulu. Tapi saya sudah KUFUR/KAFIR dgn pemberianNya. Saya kembali
    tinggalkan solat dan cara yang lama. Saya betul2 sedih dan insaf sekarang... setiap kali sembahyang saya sebak
    dan air mata selalu membasahi pipi.

    Sayan ingin mohon pada MJ, bolehkah saudara MJ ajarkan saya (selain yg MJ tulis dalam blog ini) tentang cara mengubati penyakit buah pinggang saya ini melalui email peribadi saya: project-z-mugen@hotmail.com. Nak ke Johor tak mampu saya menapak............

    Terima kasih byk2 dan Wasalam.

    MJ, teruskan usaha murni ini.

    ReplyDelete
  90. salam ustaz, ayah saya tiba2 doktor ckp kena buat dialisis, tp belum buat lagi skrg, sebelum ni ada kencing manis, ada ubat tak? ayah sy kurang minum sbb tak selera nak makan dan minum, maka apa yang perlu sy lakukan?? email sy mrussaini.che@petronas.com.my

    ReplyDelete
  91. Waalaikumussalam wbt

    Saya sudah email kepada email sdr di project-z-mugen@hotmail.com.

    Emjay

    ReplyDelete
  92. Waalaikumussalam wbt

    Saya dah email sdr di mrussaini.che@petronas.com.my

    Inilah salinan email saya:

    Assalamualaikum wbt

    Memang begitulah Allah SWT. Kita diberikan azab menurut dosa-dosa yang kita lakukan semoga kita semua kembali kepada jalan lurus jalan yang Allah redha.

    Dalam kes ayah sdr ini, ramai orang mencari ubat seolah-olah ubat boleh menyembuhkan penyakit sedangkan Dialah Allah SWT yang hanya Dia berhak untuk menyembuhkan atau tidak. Kes dah kena dialisis selalunya kes berat dan selalunya berkaitan syirik. Untuk mencari redha Allah lalu menyembuhkan penyakit, pesakit kena terlebih dahulu kembali ke jalan yang Allah redha dan bertaubat atas segala kesalahan yang dilakukannya. Inilah yang maha penting.

    Bagi tujuan ini, pesakit perlu dididik tentang akidah dan memahami segala dosanya untuk mudah beliau bertaubat. Inilah yang saya lakukan dan untuk ini ayah sdr perlu datang belajar di JB.

    Apabila beliau sudah bertaubat insyaAllah apabila saya ajarkan rawatan, mudahlah bagi Allah untuk menyembuhkannya.

    Emjay

    ReplyDelete
  93. SALAM..saya dah terima maklumat dari ustaz..terima kasih...bagaimana nak jumpa ustaz ye..saya nak belajar cara merawat diabetes saya ni.

    ReplyDelete
  94. Waalaikumussalam wbt

    Email saya di emjayjb@gmail.com untuk tujuan tersebut.

    Emjay

    ReplyDelete
  95. salam ustaz,sy disahkan menghidap penyakit Iga nepropathy pada thn 2010 tp sy blm lg sampai ke peringkat hemodialisis.air kencing berbuih,berat bdn semakin bertambah,gatal2 pada kulit,sakit berdenyut pd buah pinggang,pitam dan sesak nafas adalah simptom yg sy alami.sy ingin meminta cadangan ubat apakah yg sesuai dan sy ingin membeli ubat tersebut.ustaz boleh email sy di ixor_1404@yahoo.com terima kasih.

    ReplyDelete
  96. saya ingin menambah lagi ustaz,saya jugak sukar tidur malam selain dada berdebar2 & sakit tapak kaki,bolehkah saya meneruskan kandungan kerana saya merasakan saya pregnant sekarang,sebab doktor pernah kata kalau pregnant sy kena cuci kandungan untuk menjaga kesihatan jgn sampai mudarat.sb katanya bayi berkongsi buah pinggang sepanjang membesar(x tahu nk explain dlm istilah sainsnya.

    ReplyDelete
  97. salam ustaz...saya nak jumpa ustaz.saya sanggup datang jb..boleh ustaz hantar maklumat,alamat dan nombor telefon ustaz ke email saya zulhaidi_82@yahoo.com

    ReplyDelete
  98. salam ustaz...saya nak tanya adakah penghidap kencing manis ni boleh makan buah kurma.....saya harap ustaz dpt bg jawapan di email saya.
    Raudhahzakaria@hotmail.com

    ReplyDelete
  99. assalamualaikum ustaz, saya adalah pengidap penyakit kencing manis & darah tinggi selama hampir 7 thn dan telah mencuba bermacam-macam ubat dan makanan kesihatan untuk menyembuhkannya. Malahan doktor juga mengesahkan yang penyakit ini tiada ubatnya dan ubat-ubatan yang dibekalkan hanya untuk melambatkan proses penyakit itu kepada bertambah kronik dengan cepat. Ibu saya juga mengidap penyakit yang sama selama lebih 20 tahun serta sekarang menjalani rawatan dialisis darah 3 kali seminggu di pusat hemodialisis. Arwah bapa saya juga meninggal disebabkan oleh penyakit yang sama. Melihatkan keadaan arwah bapa dan ibu yang menderita menyebabkan saya terus-terusan mencari penawar dan sebagainya bagi meyembuhkan penyakit ini namun sehingga sekarang saya masih belum jumpa sehinggalah saya menemui laman ustaz ini dan berminat untuk mengetauhinya secara lebih mendalam cara perawatan n perubatannya utk diri n keluarga saya. Sudilah kiranya ustaz mengirimkan maklumat, alamat dan nombor telefon ustaz ke email saya di hartinie_09@yahoo.com. sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
  100. Saya telah mengalami penyakit kencing manis lebih kurang 15 tahun. Sejak kebelakangan ni, kaki saya sering terasa kebas dan sekarang membengkak sehingga ke paras peha. Apakah punda bengkak kaki ni? ... sekiranya saudara Emjay dapat membantu.

    ReplyDelete
  101. salam...ustaz......ibu saya sekrg telah disahkan sakit buah pingg yg kronik dimana buah pingg sblh knn beliau telah rosak manakala buah pingg sblh kiri pula ada ssuatu yg block sehinggakan buah pingg tu bengkak...dktr menyarankan untuk dialisis seumur hidup....buat masa ini dktr telah tebuk di bhgn leher utk proses dialisis ttp stlh 3bln bru tebuk ditngn....selain itu ibu saya juga ada mslh jntg....mash blum brtemu pkar....selain mslh hati n jugak kencng manis.....apa pandangan ustaz...harap ustaz dpt bantu saya apa yg perlu sy lakukan

    ReplyDelete
  102. Saya sudah emailkan sebagaimana diminta

    Emjay

    ReplyDelete
  103. Boleh makan kurma tu. Ciku rambutan durian jangan. Delima walau manis boleh.

    EMjay

    ReplyDelete
  104. Assalamualaikum wbh

    Menurut ilmu saya, kencing manis adalah punca utamanya adalah kegagalan buah pinggang yang seterusnya mengakibatkan pankreas gagal berfungsi secara normal.

    Kini buah pinggang sdr semakin merosot mengakibatkan kaki sering kebas dan membengkak. Sekiranya situasi ini semakin merosot, apa yang ditakuti adalah dialisis sedang menunggu. Itulah lumrahnya.

    Sekiranya sdr ada kemudahan, datanglah ke Johor bahru. Khidmat nasihat percuma.

    Emjay

    ReplyDelete
  105. Waalaikumussalam wbh

    Kes ibu sdr ini sudah sampai tahap kronik. Kalau nak dibimbing dan dirawat pun mengambil masa yang panjang. Kalau duduk di sekitar johor dan mampu datang ke rumah, datanglah ke rumah saya di Johor bahru. Sila email saya di emjayjb@gmail.com kalau nak datang.

    Emjay

    ReplyDelete
  106. Waalaikumussalam wbh

    Apa yang saya boleh katakan dari keterangan sdr yang ringkas, sdr macam ke arah diabetes.

    Kalau mampu datanglah ke rumah di Johor Bahru. Email saya di emjayjb@gmail.com kalau nak datang.

    Emjay

    ReplyDelete
  107. Memang pun kalau diabetes waktu pregnant memang doktor nasihatkan macam tu

    Emjay

    ReplyDelete
  108. Waalaikumussalam wbh

    Saya sudah email sdr.

    Emjay

    ReplyDelete
  109. Asalamualaikum..ustaz
    Harappppp sangat ustaz balas comment sye..sye nk tnye...sye suka dan gemar makan kopi...serbuk kopi ttu saya makan begitu shaja sehingga ketagih...skrg pinggang saya sakit....tp biasnya kalau saya nak dtng.haid, rasa sakit pinggang tu dah biasa.tapi saya was2...adakah saya mengalami penyakit buah pinggang rosak?saya hanya sakit pinggang..yang lain semua ok


    HARAP USTAZ BALAS....NI EMAIL SAYA.. : saidatul_eliya93@yahoo.com

    ReplyDelete
  110. Waalaikumussalam wbh

    Kenyataan sdr sekadar makan kopi tidak mencukupi untuk menjawab apa-apa persoalan. Sekiranya sdr sakit pinggang tetapi hanya ketika datang haid dan sdr memang suka cokelat dan air batu, gejala ini adalah lumrah. Nak kurangkan sakit ini, hentikan minum air batu dan cokelat.

    Emjay

    ReplyDelete
  111. kalau minum produk cellfood boleh ke..minta ulasan?..rujuk http://buahpinggangsihat.com/produk-utama/

    ReplyDelete
  112. Salam...
    Minta tolOng email sya8stillhere@gmail.com

    ReplyDelete
  113. Seorang anak saya dahulu pernah menjadi jurujual cellfood secara part time untuk tambah rezekinya. Macam macam dia kempen untuk saya gunakan. saya tak termakan kempennya. Adik-adiknya dibelikan cellfood untuk kononnya dapat menyelesaikan macam macam masalah.

    Kini dia dah tak jual lagi produk tersebut.

    Kat market ada bermacam macam produk yang menjanjikan berbagai miracle. Harganya bukan murah. akhirnya macam tu juga.

    Emjay

    ReplyDelete
  114. salam .. sy nk mnta no phone n almt rumah ustaz bole

    ReplyDelete
  115. salam emjay..sy nak minta alamat rumah bole

    ReplyDelete
  116. Waalaikumussalam wbh

    Saya dah PM alamat saya

    Emjay

    ReplyDelete
  117. Terima Kasih atas ulasan produk cellfood..kesimpulannya harganya bukan murah akhirnya macam itu juga...

    ReplyDelete
  118. Salam.
    Ibu saya baru kena dialisis. Sebagai anak, saya tak sanggup nak tengok mak menderita sebegitu. Setelah membaca blog saudara saya yakin perkara pertama yg perlu diatasi adalah menerima dengan redha ketentuan ilahi. Namun saya tidak tahu cara untuk menyampaikannya kepada emak. Harap saudara boleh beri alamat, mana tau berkat berkongsi cerita , mak saya ada keinginan untuk mengubati penyakitnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam wbh

      Sdr nak tanya alamat saya? Sila email saya di emjayjb@gmail.com insyaallah nanti saya balas. Nak letak alamat saya di sini tak sedaplah sebab saya pun nak privacy.

      Emjay

      Delete
  119. Assalamualaikum ustad , ayah saya baru sahaja dimaklumkan mengalami sakit buah pinggang , Boleh ustad bagi tahu cara untuk sembuhkan ? Tolong saya ustad

    ReplyDelete
  120. Assalamualaikum ustaz...
    Boleh bg alamat n no.telefon ustaz?

    Ni email Sy:
    annajahvco@gmail.com

    Nizam mersing

    ReplyDelete
  121. Assalamualaikum,
    Ustaz suami saya baru sahaja dimaklumkan oleh doctor beliau mengalami kegagalan buang pinggang. Jika dilihat pada simton simtom memang terjadi pd suami saya iaitu enemia (kurang darah), sakit saraf kaki, tidak selera makan, loya dan beberapa lagi. Beliau belum bersedia untuk dialisis. Saya berharap ustaz dapat membantu saya bagaimana untuk merawatnya. Harap ustaz dapat menghubungi saya dengan segera atau saya dapat mendapat maklumat rawatan dengan kadar segera. Tel saya 019-4739250 , email ; shajayusof@gmail.com
    Harap ustaz dapat membantu.

    ReplyDelete
  122. Assalamualaikum Ustaz...Boleh saya dapatkan ni phone Ustz ke

    ReplyDelete
  123. Assalamualaikum Ustaz...Boleh saya dapatkan ni phone Ustz ke

    ReplyDelete
  124. saya ingin alamat ustaz boleh??saya duduk area tampoi jb..boleh saya dapatkan alamat ustaz..atau no ustaz ni number saya 0127264823

    ReplyDelete
  125. saya ingin alamat ustaz boleh??saya duduk area tampoi jb..boleh saya dapatkan alamat ustaz..atau no ustaz ni number saya 0127264823

    ReplyDelete
  126. Salam, saya pun nak kongsikan satu petua tradisional menggunakan daun sup

    Ia merupakan kaedah rawatan pembersihan semulajadi yang terbaik untuk buah pinggang. Ia mampu ‘mencuci’ buah pinggang kita. Caranya adalah dengan merebus daun sup dan meminum air rebusan daun sup tersebut. Amalkan segelas setiap hari, insya Allah akan terlihat kesan perubahan kesihatan buah pinggang melalui pengumpulam garam dan racun yang keluar dari buah pinggang melalui air kencing.

    ReplyDelete
  127. Adakah anda ingin untuk menjual buah pinggang anda? Adakah anda memohon peluang untuk menjual buah pinggang anda untuk wang kerana rehat kewangan ke bawah dan anda tidak tahu apa yang perlu dilakukan. Berikut adalah peluang untuk anda untuk menjual 500,000 pound. hubungi kami hari ini dan kami akan menawarkan anda jumlah yang baik untuk buah pinggang anda.
    Nama saya (Dr Odia Drake) adalah seorang Nefrologi di Jabatan Buah Pinggang Hospital UBTH. hospital kami adalah khusus dalam pembelian, penjualan dan Pemindahan buah pinggang dengan hidup penderma yang sepadan. Jika anda berminat untuk menjual atau membeli buah pinggang sila tidak teragak-agak untuk menghubungi kami melalui: doctordrakesurgerytransplant01@gmail.com

    Terima kasih,
    PENGURUSAN.

    ReplyDelete
  128. Ini adalah untuk memaklumkan kepada lelaki awam atau perempuan yang sihat dan 100% serius dalam menjual buah pinggangnya perlu segera menghubungi Dr. rahmat lara Hospital e-mel: mercylarahospital@gmail.com |, kerana kami mempunyai banyak pesakit yang sedang yang memerlukan pemindahan buah pinggang, yang anda cari peluang untuk menjual buah pinggang untuk wang kerana rehat kewangan ke bawah dan kami akan memberikan $ 80,000USD untuk buah pinggang beliau. dan juga kita mempunyai penawar hiv / bantuan jika anda memerlukan penawar juga hanya e-mel kami sekarang,
      EMAIL: mercylarahospital@gmail.com ..
      nombor whats app +2348077368914
      terima kasih.

    ReplyDelete
  129. memohon peluang untuk menjual buah pinggang anda untuk wang kerana rehat kewangan ke bawah dan kami akan menawarkan anda $ 190,000.00 USD untuk buah pinggang anda. Nama saya
    adalah Doctor Abraham Verghese, i am a Nefrologi di Hospital Pembedahan India. hospital kami adalah khusus dalam buah pinggang Surgery / pemindahan dan rawatan organ lain, kita juga berurusan dengan membeli dan pemindahan buah pinggang dengan hidup dan penderma yang sihat. Kami terletak di India. Jika anda berminat untuk menjual buah pinggang anda, sila tidak teragak-agak untuk menghubungi kami melalui: Email komen manipal.hospital.ng@gmail.com; kita membayar separuh pembayaran kepada semua penderma sebelum ketibaan mereka dan membayar separuh lagi selepas pembedahan

    ReplyDelete
  130. Ini adalah untuk memberitahu lelaki atau wanita awam yang sihat dan 100% serius dalam menjual OR membeli buah pinggang segera. rahmat lara Hospital e-mel: mercylarahospital@gmail.com, kerana kami mempunyai banyak pesakit yang kini memerlukan pemindahan buah pinggang, adakah anda mencari peluang untuk menjual buah pinggang untuk wang akibat krisis kewangan dan kami akan menyediakan 800,000 EURO untuk buah pinggang. dan juga kami mempunyai ubat hiv / bantuan jika anda memerlukan pembida juga hanya email kami sekarang, HUBUNGI KAMI @

    EMAIL: mercylarahospital@gmail.com

    nombor mana; +2348053930975

    terima kasih.

    ReplyDelete
  131. Adakah anda ingin membeli buah pinggang atau anda mahu menjualnya
    Buah pinggang? Ia adalah anda
    Mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda untuk wang
    Kerana pecahan kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan
    Lakukan, hubungi kami hari ini dan kami akan menawarkan anda yang baik
    Jumlah wang untuk buah pinggang anda. Nama saya ialah Doktor UMAR
    Saya seorang ahli nefrologi di Klinik UMAR. Klinik kami adalah
    Khusus dalam pembedahan buah pinggang dan kami juga merawat
    Pembelian dan pemindahan buah pinggang dengan
    Penderma yang sepadan
    Kami terletak di India, Turki, Nigeria, Amerika Syarikat, Malaysia, Dubai, Kuwait
    Jika anda berminat untuk menjual atau membeli buah pinggang sila jangan
    Jangan teragak-agak untuk menghubungi kami melalui e-mel.
    E-mel: doctorumarclinic@gmail.com

    Yang ikhlas,
    DR UMAR.

    ReplyDelete
  132. Saya, doktor George Ben, dari hospital dallas county, oleh pentadbiran hospital diberi peluang untuk membuat iklan bagaimana saya mula bekerja di internet dan anda berada di luar, seperti tahun yang anda beli organ seperti buah pinggang telah bermula lagi. Jika anda ingin menjual buah pinggang anda, jangan ragu untuk menghubungi hospital dengan e-mel berikut: Pakar Pembedahan Organik Dallas County dan derma tidak ada risiko, kami membayar wang yang baik dan kami berada di Iowa USA.
    dan ini adalah e-mel kami:
    info.dallascountyhospital@gmail.com

    ReplyDelete
  133. Assalamualaikum ustaz nak Tanya sya ni pesakit sle buah pinggang ...sya nak Tanya sya selalu makan kismin Dan minum susu tepung boleh kah?

    ReplyDelete
  134. Assalamualaikum ustaz nak Tanya sya ni pesakit sle buah pinggang ...sya nak Tanya sya selalu makan kismin Dan minum susu tepung boleh kah?

    ReplyDelete
  135. Assalamualaikum,saya berumur 40 dan telah menghidap penyakit kencing manis ini 5 thn yg lalu. Masalah saya skrg ialah air kencing saya telah mula berbuih dan dok mengatakan bhw air kencing saya mengandungi protein yg menunjukkan kegagalan buah pinggang. Soalan saya adakah masalah ini blh diubati. Terima kasih n perlukan bantuan.

    ReplyDelete
  136. Kami memerlukan tempatan DONORs yang sanggup dan mampu untuk pesakit buah pinggang.

    Jika anda berminat mendermakan buah pinggang anda, balas saya kembali kepada saya
    e-mel dengan maklumat berikut di bawah

    NAMA PENUH ANDA:
    ALAMAT (hanya bandar / daerah)
    AGE:
    SEX:
    JENIS DARAH:
    NOMBOR TELEFON:

    Terima kasih Bless - DR. e-mel williams micheal:
    ofureclinickidneyfoundation@gmail.com juga whatsapp kami melalui +19042930117

    ReplyDelete
  137. Hai, Kami mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Jordan, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia,

    Afrika Selatan dll Sangat mendesak. B + ve, O + ve dan A + ve dengan pasport / Kad pengundi India atau Pan-

    kad dan usia mestilah lebih daripada 18 tahun. Orang yang berminat perlu menghubungi kami

    Whataspp: +917204719376

    Whataspp: +917204719376

    Whataspp: +1 (951) 483-2485

    E-mel: sunajkidneyfundation@gmail.com

    Mengenai Dr. Sunaj Edward

    ReplyDelete
  138. Hai, Kami mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Jordan, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia,

    Afrika Selatan dll Sangat mendesak. B + ve, O + ve dan A + ve dengan pasport / Kad pengundi India atau Pan-

    kad dan usia mestilah lebih daripada 18 tahun. Orang yang berminat perlu menghubungi kami

    Whataspp: +917204719376

    Whataspp: +917204719376

    Whataspp: +1 (951) 483-2485

    E-mel: sunajkidneyfundation@gmail.com

    Mengenai Dr. Sunaj Edward

    ReplyDelete
  139. Hai, Kami mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Jordan, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia,

    Afrika Selatan dll Sangat mendesak. B + ve, O + ve dan A + ve dengan pasport / Kad pengundi India atau Pan-

    kad dan usia mestilah lebih daripada 18 tahun. Orang yang berminat perlu menghubungi kami

    Whataspp: +917204719376

    Whataspp: +917204719376

    Whataspp: +1 (951) 483-2485

    E-mel: sunajkidneyfundation@gmail.com

    Mengenai Dr. Sunaj Edward

    ReplyDelete
  140. Hai, Kami mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Jordan, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia,

    Afrika Selatan dll Sangat mendesak. B + ve, O + ve dan A + ve dengan pasport / Kad pengundi India atau Pan-

    kad dan usia mestilah lebih daripada 18 tahun. Orang yang berminat perlu menghubungi kami

    Whataspp: +917204719376

    Whataspp: +917204719376

    Whataspp: +1 (951) 483-2485

    E-mel: sunajkidneyfundation@gmail.com

    Mengenai Dr. Sunaj Edward

    ReplyDelete
  141. Hai, Kami mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Jordan, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia,

    Afrika Selatan dll Sangat mendesak. B + ve, O + ve dan A + ve dengan pasport / Kad pengundi India atau Pan-

    kad dan usia mestilah lebih daripada 18 tahun. Orang yang berminat perlu menghubungi kami

    Whataspp: +917204719376

    Whataspp: +917204719376

    Whataspp: +1 (951) 483-2485

    E-mel: sunajkidneyfundation@gmail.com

    Mengenai Dr. Sunaj Edward

    ReplyDelete
  142. Hey tony! Nama saya Julia, terima kasih atas ketenangan maklumat yang anda bagikan mengenai Dr. Iyabiye mengenai penyembuhan hepatitis, dia dalam keberkahan saya menghubungi dia dan saya sembuh selepas memohon rawatannya. Beliau menghantar saya ubat melalui khidmat kurier DHL yang mudah untuk saya dapatkan dan mengambil ubat selama 4 minggu dan saya pergi ke hospital selepas itu untuk ujian dan negatif. Saya datang ke sini untuk memberitahu anda bahawa anda betul-betul di mana-mana ubatnya, semuanya baik dengan saya sekarang. Terima kasih banyak - banyak. Hanya sekiranya ada sesiapa di luar sana yang ingin menghubunginya, di sini adalah kenalannya: iyabiyehealinghome@gmail.com Panggilan / Whatsapp: +2348072229413

    ReplyDelete
  143. Hai, Kami mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll
    Sangat segera. B + ve, O + ve dan A + ve
    Whataspp: +917204719376
    Whataspp: +917204719376
    sunajkidneyfundation@gmail.com
    Dr Sunaj

    ReplyDelete
  144. Hai, Kami mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll
    Sangat segera. B + ve, O + ve dan A + ve
    Whataspp: +917204719376
    Whataspp: +917204719376
    sunajkidneyfundation@gmail.com
    Dr Sunaj

    ReplyDelete
  145. Hai, Kami mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll
    Sangat segera. B + ve, O + ve dan A + ve
    Whataspp: +917204719376
    Whataspp: +917204719376
    sunajkidneyfundation@gmail.com
    Dr Sunaj

    ReplyDelete
  146. Hai, Kami mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll
    Sangat segera. B + ve, O + ve dan A + ve
    Whataspp: +917204719376
    Whataspp: +917204719376
    sunajkidneyfundation@gmail.com
    Dr Sunaj

    ReplyDelete
  147. Adakah anda ingin menjual buah pinggang anda untuk wang? Hospital kami (Appolo) amat memerlukan O + ve, A + ve dan B + ve penderma buah pinggang dengan atau tanpa pasport dan kami akan menawarkan anda sejumlah wang kacak sebanyak $ 1,000,000.00US dolar. Mana-mana orang yang berminat perlu menghubungi kami melalui e-mel: apollohospitalonline@gmail.com

    ReplyDelete
  148. Hai, Kami mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll
    Sangat segera. B + ve, O + ve dan A + ve
    Whataspp: +917204719376
    Whataspp: +917204719376
    sunajkidneyfundation@gmail.com
    Dr Sunaj

    ReplyDelete
  149. Hai, Kami mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll
    Sangat segera. B + ve, O + ve dan A + ve
    Whataspp: +917204719376
    Whataspp: +917204719376
    sunajkidneyfundation@gmail.com
    Dr Sunaj

    ReplyDelete
  150. Hai, Kami mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll
    Sangat segera. B + ve, O + ve dan A + ve
    Whataspp: +917204719376
    Whataspp: +917204719376
    sunajkidneyfundation@gmail.com
    Dr Sunaj

    ReplyDelete
  151. Hai, Kami mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll
    Sangat segera. B + ve, O + ve dan A + ve
    Whataspp: +917204719376
    Whataspp: +917204719376
    sunajkidneyfundation@gmail.com
    Dr Sunaj

    ReplyDelete
  152. Hai, Kami mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll
    Sangat segera. B + ve, O + ve dan A + ve
    Whataspp: +917204719376
    Whataspp: +917204719376
    sunajkidneyfundation@gmail.com
    Dr Sunaj

    ReplyDelete
  153. Hai, Kami mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll
    Sangat segera. B + ve, O + ve dan A + ve
    Whataspp: +917204719376
    Whataspp: +917204719376
    sunajkidneyfundation@gmail.com
    Dr Sunaj

    ReplyDelete
  154. Hai, Kami mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dan lain-lain Sangat segera. B + ve, O + ve dan A + ve dengan kad pasport / Kad pengundi India atau Pan-card dan umur mestilah lebih daripada 19 tahun. Orang yang berminat perlu menghubungi kami melalui E-mel: sunajkidneyfundation@gmail.com

    Whataspp: +917204719376

    Whataspp: +917204719376

    Whataspp: +917204719376

    sunajkidneyfundation@gmail.com
    Dr Sunaj

    ReplyDelete
  155. Ini adalah untuk memberitahu orang awam Lelaki atau Perempuan yang sihat dan 100% serius dalam menjual buah pinggang mereka perlu segera.

    Hubungi Hospital St Thomas. Oleh kerana kami mempunyai banyak pesakit yang berada di sini untuk pemindahan buah pinggang, buah pinggang dibeli £ 350,000 00 GBP.

    Nama saya ialah Doktor George Winston; Saya seorang ahli nefrologi di UK St Thomas Hospital. Hospital kami khusus dalam Pembedahan Buah Pinggang / pemindahan dan rawatan organ lain, kami juga berurusan dengan membeli dan pemindahan buah pinggang dengan penderma yang hidup dan sihat. Kami terletak di Uk, India, Turki. Jika anda berminat untuk menjual buah pinggang anda jangan ragu untuk menghubungi kami dengan ikhlas dan jujur.

    WhatsApp: +44 7957 754628

    E-mel: georgewinston00@aol.com

    Dr. George Winston

    ReplyDelete
  156. penderma buah pinggang segera diperlukan dengan jumlah yang menarik 900,000 orang yang berminat perlu menghubungi hospital kami
    hubungi; Dr mohammed
    alimohammed5932@gmail.com
    Whatsapp: +905338534346
    Whatsapp: +905338534346
    Whatsapp: +905338534346

    ReplyDelete
  157. penderma buah pinggang segera diperlukan dengan jumlah yang menarik 900,000 orang yang berminat perlu menghubungi hospital kami
    hubungi; Dr mohammed
    alimohammed5932@gmail.com
    Whatsapp: +905338534346
    Whatsapp: +905338534346
    Whatsapp: +905338534346

    ReplyDelete
  158. Hello
    Jual buah pinggang atau hati anda untuk pampasan kewangan yang baik!
    Untuk maklumat lanjut, tulis kepada: organs_harvesting_program@outlook.com
    Terima kasih
    SMS 0044756895123
    WHATSAPP 0022890387513

    ReplyDelete
  159. Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang ISKANDAR LESTARI LOAN COMPAMY di salah satu blog saya menghubungi ISKANDAR LESTARI LOAN COMPAMY konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun ini tahun dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email:::(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
    dia BBM INVITE:{D8980E0B}
    WhatsApp Only::{ 33753893351}

    ReplyDelete
  160. Adakah anda ingin menjual buah pinggang anda untuk $ 800,000USD? Ia adalah anda
    Mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda untuk wang
    Kerana pecahan kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan
    Lakukan, hubungi kami hari ini dan kami akan menawarkan anda yang baik
    Jumlah wang untuk buah pinggang anda. Nama saya ialah Doktor UMAR
    Saya seorang ahli nefrologi di Klinik UMAR. Klinik kami adalah
    Khusus dalam pembedahan Renal dan kami juga merawat
    Pembelian dan pemindahan buah pinggang dengan
    Penderma yang sepadan
    Kami terletak di India, Sepanyol, Perancis, Nigeria, Amerika Syarikat, Malaysia, Dubai, Kuwait
    Jika anda berminat untuk menjual atau membeli buah pinggang sila jangan
    Jangan teragak-agak untuk menghubungi kami melalui e-mel.
    E-mel: doctorumarclinic@gmail.com

    dengan penuh perhatian
    DR UMAR.

    ReplyDelete
  161. Assalammualaikum ustaz...tolong email pd sy no WhatsApp ustaz...sy Ada krncing Manis da 4 taun..umur sy skrg 38

    ReplyDelete
  162. Hai, Kami sedang mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll. Sangat segera. Untuk $ 500,000

    Whataspp: +917204719376

    Whataspp: +917204719376

    sunajkidneyfundation@gmail.com
    Dr Sunaj

    ReplyDelete
  163. Hai, Kami sedang mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll. Sangat segera. Untuk $ 500,000

    Whataspp: +917204719376

    Whataspp: +917204719376

    sunajkidneyfundation@gmail.com
    Dr Sunaj

    ReplyDelete
  164. Hai, Kami sedang mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll. Sangat segera. Untuk $ 500,000

    Whataspp: +917204719376

    Whataspp: +917204719376

    sunajkidneyfundation@gmail.com
    Dr Sunaj

    ReplyDelete
  165. Hai, Kami sedang mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll. Sangat segera. Untuk $ 500,000

    Whataspp: +917204719376

    Whataspp: +917204719376

    sunajkidneyfundation@gmail.com
    Dr Sunaj

    ReplyDelete
  166. Jual buah pinggang anda di sini untuk $ 300,000 untuk maklumat lanjut hubungi Dr Sunaj dengan butiran di bawah,
    Whataspp: +917204719376
    Whataspp: +917204719376
    sunajkidneyfundation@gmail.com

    ReplyDelete
  167. Adakah anda ingin menjual buah pinggang anda untuk wang? Hospital kami khusus dalam Pembedahan / Pemindahan Buah Pinggang dan rawatan organ lain, akan segera memerlukan O, A dan B penderma buah pinggang dengan atau tanpa pasport dan kami akan menawarkan anda jumlah tampan $ 1,000,000.00USUS dolar. Mana-mana orang yang berminat perlu menghubungi kami melalui e-mel: apollohospitalonline@gmail.com
    app apa-apa tidak: 919108260840

    ReplyDelete
  168. Adakah anda ingin membeli Buah Pinggang atau anda ingin menjual anda buah pinggang? Adakah anda sedang mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda untuk wang akibat krisis kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan buat, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan menawarkan sejumlah wang sebanyak $ 400,000 dolar untuk Buah Pinggang anda. Nama saya Doktor MOHAMMED adalah seorang ahli nefrologi di HOSPITAL FRANCISCO. Hospital kami khusus dalam Pembedahan Buah Pinggang dan kami juga berurusan membeli dan transplantasi buah pinggang dengan hidup penderma yang sepadan. Kami terletak di India, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Dubai Jika anda berminat untuk menjual atau membeli buah pinggang, jangan ragu untuk menghubungi kami melalui e-mel. E-mel: franciscohospital1988@gmail.com

    Selamat sejahtera

    DR MOHAMMED

    ReplyDelete
  169. Hai, Kami sedang mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll. Sangat segera. Untuk $ 500,000

    Whataspp: +917204719376

    Whataspp: +917204719376

    sunajkidneyfundation@gmail.com
    Dr Sunaj

    ReplyDelete
  170. Hai, Kami sedang mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll. Sangat segera. Untuk $ 500,000

    Whataspp: +917204719376

    Whataspp: +917204719376

    sunajkidneyfundation@gmail.com
    Dr Sunaj

    ReplyDelete
  171. Hai, Kami sedang mencari penderma buah pinggang Kami terletak di India, Kanada, UK, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Afrika Selatan, Jordan dll. Sangat segera. Untuk $ 500,000

    Whataspp: +917204719376

    Whataspp: +917204719376

    sunajkidneyfundation@gmail.com
    Dr Sunaj

    ReplyDelete
  172. Adakah anda ingin menjual buah pinggang anda, Adakah anda sedang mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda kerana masalah kewangan, sila hubungi kami hari ini, Kami pakar dalam pemindahan buah pinggang dan juga membeli dan menjual buah pinggang dengan penderma yang sama. Jika anda berminat menjual atau membeli buah pinggang, sila hubungi kami melalui e-mel: sathyaspecialisthospital@onet.eu
    Whats App: 00919902828861

    ReplyDelete
  173. Adakah anda ingin menjual buah pinggang anda, Adakah anda sedang mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda kerana masalah kewangan, sila hubungi kami hari ini, Kami pakar dalam pemindahan buah pinggang dan juga membeli dan menjual buah pinggang dengan penderma yang sama. Jika anda berminat menjual atau membeli buah pinggang, sila hubungi kami melalui e-mel: sathyaspecialisthospital@onet.eu
    Whats App: 00919902828861

    ReplyDelete
  174. Adakah anda ingin menjual buah pinggang anda, Adakah anda sedang mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda kerana masalah kewangan, sila hubungi kami hari ini, Kami pakar dalam pemindahan buah pinggang dan juga membeli dan menjual buah pinggang dengan penderma yang sama. Jika anda berminat menjual atau membeli buah pinggang, sila hubungi kami melalui e-mel: sathyaspecialisthospital@onet.eu
    Whats App: 00919902828861

    ReplyDelete
  175. Anda dialu-alukan untuk VANTAGE MEDICAL CENTER, di sini anda akan mendapat kepuasan maksimum yang anda perlukan dan kepuasan anda adalah keutamaan. Saya juga ingin menggunakan peluang ini untuk memperkenalkan diri saya, nama saya ialah Dr. COLLINS, saya adalah Naib Doktor organisasi di atas. Kami berurusan dengan pemindahan buah pinggang khas dan rawatan pelbagai jenis penyakit dan penyakit. Saya ingin anda tahu bahawa anda berada di sebelah kanan di mana anda boleh menjual buah pinggang anda OK.

    E-mel: infovantagemedicalcentre@gmail.com

    ReplyDelete
  176. Welcome to Apollo Hospital, Specialist hospital that buy kidney.
    Do you wish to sell your kidney in exchange of money? If yes.
    Then contact today to get a reliable and good transaction.
    Contact via below information Immediately
    email: apollohospitalkidneydep@gmail.com
    WhatsApp number: +918122208392
    WhatsApp number: +6285692408306

    Welcome to Apollo Hospital, Specialist hospital that buy kidney.
    Do you wish to sell your kidney in exchange of money? If yes.
    Then contact today to get a reliable and good transaction.
    Contact via below information Immediately
    email: apollohospitalkidneydep@gmail.com
    WhatsApp number: +918122208392
    WhatsApp number: +6285692408306

    Welcome to Apollo Hospital, Specialist hospital that buy kidney.
    Do you wish to sell your kidney in exchange of money? If yes.
    Then contact today to get a reliable and good transaction.
    Contact via below information Immediately
    email: apollohospitalkidneydep@gmail.com
    WhatsApp number: +918122208392
    WhatsApp number: +6285692408306

    Welcome to Apollo Hospital, Specialist hospital that buy kidney.
    Do you wish to sell your kidney in exchange of money? If yes.
    Then contact today to get a reliable and good transaction.
    Contact via below information Immediately
    email: apollohospitalkidneydep@gmail.com
    WhatsApp number: +918122208392
    WhatsApp number: +6285692408306

    Welcome to Apollo Hospital, Specialist hospital that buy kidney.
    Do you wish to sell your kidney in exchange of money? If yes.
    Then contact today to get a reliable and good transaction.
    Contact via below information Immediately
    email: apollohospitalkidneydep@gmail.com
    WhatsApp number: +918122208392
    WhatsApp number: +6285692408306

    ReplyDelete
  177. Adakah anda ingin menjual buah pinggang anda, Adakah anda sedang mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda kerana masalah kewangan, sila hubungi kami hari ini, Kami pakar dalam pemindahan buah pinggang dan juga membeli dan menjual buah pinggang dengan penderma yang sama. Jika anda berminat menjual atau membeli buah pinggang, sila hubungi kami melalui e-mel: sathyaspecialisthospital@onet.eu
    Whats App: 00919902828861

    ReplyDelete
  178. Jual buah pinggang anda di sini hari ini untuk 300,000 euro. Untuk maklumat lanjut hubungi Dr Sunaj di Hospital Columbia Columbia dengan butiran di bawah.


    Whataspp: +917204719376


    Whataspp: +917204719376

    sunajkidneyfundation@gmail.com
    Dr Sunaj

    ReplyDelete
  179. Jual buah pinggang anda di sini hari ini untuk 300,000 euro. Untuk maklumat lanjut hubungi Dr Sunaj di Hospital Columbia Columbia dengan butiran di bawah.


    Whataspp: +917204719376


    Whataspp: +917204719376

    sunajkidneyfundation@gmail.com
    Dr Sunaj

    ReplyDelete
  180. Jual buah pinggang anda di sini hari ini untuk 300,000 euro. Untuk maklumat lanjut hubungi Dr Sunaj di Hospital Columbia Columbia dengan butiran di bawah.


    Whataspp: +917204719376


    Whataspp: +917204719376

    sunajkidneyfundation@gmail.com
    Dr Sunaj

    ReplyDelete
  181. Adakah anda ingin membeli Buah Pinggang atau anda ingin menjual anda
    buah pinggang? Adakah anda sedang mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda untuk wang akibat krisis kewangan dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan
    lakukan, hubungi kami hari ini dan kami akan menawarkan anda yang baik
    jumlah wang $ 500,000 dolar untuk buah pinggang anda. Nama saya adalah Dokter MACPHERSONam seorang ahli nefrologi di MACPHERSON CLINIC. Klinik kami adalah khusus dalam Pembedahan Buah Pinggang dan kami juga berurusan
    membeli dan transplantasi buah pinggang dengan hidup
    penderma yang sepadan. Kami terletak di India, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, India Jika anda berminat untuk menjual atau membeli buah pinggang sila jangan
    teragak-agak untuk menghubungi kami

    whatsapp +33751283487
    E-mel: doctormacphersonclinic@gmail.com

    Selamat sejahtera
    DR MACPHERSON.

    ReplyDelete
  182. Adakah anda ingin membeli buah pinggang atau anda mahu menjual buah pinggang anda?
    buah pinggang? Adakah awak
    mencari peluang untuk menjual buah pinggang anda dengan wang
    kerana kerosakan kewangan dan anda tidak tahu apa yang perlu dilakukan
    lakukan, kemudian hubungi kami hari ini dan kami akan memberikan kebaikan
    jumlah wang $ 400,000 dolar untuk Buah Pinggang anda. Nama saya DOCTOR MARTEN
    saya seorang Nefrologi di MARTEN HOSPITAL. Hospital kami adalah
    khusus dalam Pembedahan Ginjal dan kami juga menangani
    pembelian dan pemindahan buah pinggang dengan wang sara hidup
    penderma yang sepadan.
    Kami terletak di India, Turki, Amerika Syarikat, Malaysia, Dubai
    Sekiranya anda berminat menjual atau membeli buah pinggang, jangan
    teragak-agak untuk menghubungi kami melalui e-mel.
    E-mel: martenhospital@gmail.com

    Selamat sejahtera

    DR MARTEN

    ReplyDelete
  183. Kidney donor needed urgently, My client is urgently in need of a kidney transplant, If interested to sell contact here on my what'sApp number +4915219253693 Or Email: kidneydeal@gmail.com

    ReplyDelete
  184. Kabar baik!!!

    Nama saya teddy dan saya dari Jawa Tengah Indonesia dan alamat saya KP. KADU RT 10 RW 04 KEL SUKAMULYA KEC CIKUPA KAB TANGERANG BANTEN, Saya baru saja menerima pinjaman Rp 3 Miliar (Small Business Admintration (SBA) dari Perusahaan Pinjaman Dangote setelah membaca artikel dari Lady Jane Alice (ladyjanealice@gmail.com) dan Mahammad Ismali (mahammadismali234@gmail.com) tentang cara mendapatkan
    pinjaman dari Perusahaan Pinjaman Dangote dengan tingkat bunga 2% tanpa lisensi atau biaya gurantor, saya baru saja melamar melalui email dan ikhlas selama prosesnya, awalnya saya takut mengira itu seperti penipuan perusahaan peminjaman sebelumnya, tetapi yang mengejutkan saya ini nyata bahwa saya juga berjanji akan memberi tahu lebih banyak orang, percayalah itu nyata 100%, pelamar lain dari negara lain juga dapat bersaksi.

    Email Perusahaan Pinjaman Dangote Melalui email: Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    Email saya: teddydouble334@yahoo.com

    ReplyDelete
  185. Adakah anda dalam hutang? Adakah anda perlu menaikkan wang tunai untuk penjagaan kesihatan atau dalam keadaan pecahan kewangan? Pertimbangkan menjual buah pinggang anda sebagai pilihan. Jika anda ingin menjual buah pinggang anda hari ini. Mesej kami dengan segera. Ginjal dibeli untuk jumlah maksimum $ 800,000.00USD. Yayasan Nasional kini membeli buah pinggang yang sihat. Nama saya Dr Eugene Curry, seorang ahli nefrologi di Hospital Medanta. Hospital kami khusus dalam pembedahan buah pinggang dan kami juga berurusan dengan membeli dan memindahkan buah pinggang dengan kehidupan penderma yang sepadan. Kami terletak di India, mesej kami sekarang melalui WhatsApp: +17013531601
    E-mel: Columbiaasiahospital748@yahoo.com.
    Perlu penderma tulen menunggu maklum balas anda.

    ReplyDelete
  186. Ini adalah untuk memaklumkan kepada masyarakat umum bahawa Adity apradhan perubatan
    hospital sedang serius dan segera mencari penderma buah pinggang yang sihat
    yang %100 serius untuk menjual buah pinggang mereka pada kadar $780,000USD
    mohon penderma yang berminat boleh menghubungi e-mel kami:
    "DR.PRADHAN.UROLOGIST.LT.COL@GMAIL.COM"
    atau hubungi +91 9873591114, 15733337443.
    boleh hubungi whatsapp kami: 15733337443
    kami menjanjikan kepuasan maksimum kepada anda dan kami menunggu keperluan anda yang mendesak
    pematuhan kerana pesakit yang dihormati kami serius menunggu buah pinggang
    pemindahan
    salam hormat.

    ReplyDelete
  187. Attn: Kami adalah pemberi pinjaman langsung dan menjadi 100% Projek Antarabangsa
    Pembiayaan dan kami sedang mencari pencari Pinjaman, Broker Pinjaman
    dan projek antarabangsa untuk membiayai. UNTUK PERTANYAAN LANJUT HUBUNGI KAMI MELALUI E-MEL BERIKUT:
    creditmidland@gmail.com
    Firma Pinjaman Midset

    ReplyDelete
  188. Dapatkan pinjaman pinjaman yang cepat dan sah di sini pada kadar rendah 2%. Menunggu balasan anda : creditmidland@gmail.com

    Berhenti menjual buah pinggang anda memohon pinjaman perniagaan di sini di creditmidland@gmail.com

    ReplyDelete