Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ pembaca mukmin sekelian

.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Selamat datang ke Laman Emjay. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik, hidayah, rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Aku telah tinggalkan pada kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya, (iaitu) Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya.

Monday 6 November 2006

Album senjata syirik orang Melayu yang dipungut dan dilupuskan


Sungguh dimuliakan betul keris-keris dan senjata-senjata ini, selain dipuja, dimandikan, diasap dsb, keris ini dibuingkus kain kuning. Agaknya supaya keris ini sedap tidurnya berselimut kain tersebut.

Alhamdulillah koleksi gambar senjata syirik ini adalah antara senjata yang dikutip dari mereka yang menginsafi diri lalu menyerahkan senjata tersebut untuk dilupuskan. Senjata-senjata ini tidak lagi di dalam simpanan saya.

Emjay

















217 comments:

  1. Jgn buang keirs tu, kan boleh dijual?

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum aristz.
    Kalau dijual memang boleh dapat harga beribu RM. Orang Melayu memang suka benda syirik seperti ini. Kalau bomoh memang dicari untuk pemujaan semasa mengubat. Saya mengutipnya bukan untuk buat pameran atau dijual malahan semata-mata untuk dilupuskan. Setengahnya saya ambil gambarnya sebagai iktibar. Kalau saya menjualnya, haram memakan hasil jualannya kerana ia akan menambah kesyirikan pembelinya.

    Wassalam, Wallhualam.

    ReplyDelete
  3. ustaz kalu senjata tersebut kita buat pertahanan diri.syirik ke?Kekadang saya dengar orang yang bersilat diaorang mesti perah limau kat atas parang tu..Itu perbuatan kurafat ye ustaz?

    ReplyDelete
  4. Kalau saya beli pistol dan disimpan untuk pertahanan diri dan keluarga ia tidak mensyirikkan Allah, cuma sekadar menyalahi hukum Malaysia. Kalau pistol ini saya bawa jumpa bomoh untuk ditepung tawar dan diasap kemenyan maka ia adalah syirik.

    Kalau saya beli parang panjang guna untuk pertahanan diri dan keluarga tidak syirik. Apabila saya bawa parang panjang ini untuk diasap kemenyan serta dijampi dan dsbnya, maka ia telah mensyirikkan Allah.

    Kebanyakan senjata persilatan telah dijampi serapah oleh guru silat dan perlu di asap dan dimandikan, maka ia telah syirik.

    Wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  5. kalau disimpan utk kegunaan atau senjata warisan salah jugak ker

    ReplyDelete
  6. Andaikan begini: seorang sahabat baik saya balik dari bercuti ke Pulau Bali. Sebagai hadiah cenderamata kepada saya, dihadiahkan kepada saya satu patung orang bali yang diukir cantik pada kayu. Saya menyimpannya atas dasar menghormati seorang sahabat. Hukumnya tetap haram.

    Senjata warisan nenek moyang kebanyakkannya berasal dari pulau Jawa yang walaupun baru mengamalkan Islam namun gaya hidup mereka masih saling tidak tumpah berdasarkan agama nenek moyang mereka iaitu agama Hindu. Senjata ini telah dijampi dan diarahkan oleh penjampi kepada syaitan tertentu untuk menjaga senjata ini.

    Tidak ada untung menyimpan senjata ini malahan membawa bencana.. Kalau ingin senjata yang lebih berkesan, beli pedang samurai atau parang panjang atau belilah senapang atau pistol adalah jelas lebih meberikan faedah.

    Sekian

    Wallahualam wassalam

    Emjay

    ReplyDelete
  7. keris tu tak salah... yang salah manusia... puja2 buat pe... keris tu sebagai alat je... tak de mudarat dan manaffat pun.... semua alat je... sayang beb kalau lupus gitu je

    ReplyDelete
  8. Begitu juga patung berhala zaman Nabi Ibrahim dan zaman Nabi Muhamad mula berdakwah dahulu. Patung ini tidak bersalah dan berdosa dan hanya manusia sahaja yang salah dan berdosa yang membuatnya dan menyembahnya. Namun Nabi Ibrahim dan Nabi Muhamad tetap menghancurkan berhala yang tidak berdosa ini agar tidak disembah oleh manusia yang jahil.

    Inilah juga pegangan saya berkenaan keris ini. Objek ini tidak berdosa namun manusia yang berharap kepada keris ini telahberdosa dan mensyirikkan Allah. Oleh itu setiap keris ini wajib di lupuskan.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  9. terima kasih atas penjelasan tuan

    ReplyDelete
  10. BERAPA BANYAK PISTOL YG U DAH BELI...SAYA NI TAK MAMPU BELI PISTOL ...TLG BELIKAN SEBIJI BLEH...MUDAH SANGAT CAKAP SYIRIK.....

    ReplyDelete
  11. saudara sepatutnya berhati-hati semasa mengeluarkan pendapat di laman umum seperti ini kerana ianya dibaca oleh ramai orang yng mungkin akan terpengaruh den pendapat saudara

    ReplyDelete
  12. Bagi semua orang Islam sepatutnya mereka mahir untuk menyatakan sama ada sesuatu perbuatan atau amalan adalah syirik atau tidak. Jikalau kita tidak mampu untuk menilai sama ada sesuatu amalan syirik atau tidak, maknanya orang tersebut belum cukup berilmu. Kekurangan ilmu adalah bahaya kerana mudah di tipu oleh syaitan.

    Bab senjata sebagaimana gambar di atas, janganlah mudah melenting apabila saya katakannya syirik. Perbuatan syirik dosa paling besar.

    Kepada anakcurra, silalah berhujah secara ilmiah mengapa benda ini bukan syirik supaya menjadi petunjuk kepada orang ramai. Laman Emjay memang diwujudkan untuk membantu orang ramai.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  13. Buat penat je nak berhujjah dengan mj ni... dia akan tetap kata syirik... kalau puja2 keris ni dan menyimpan barang2 yang jelas dipuja ia memang syirik.... tapi perbandingan antara patung dan keris adalah terlalu tidak sesuai....

    kalau dijual kepada orang..memang la orang akan puja balik... hasilnya tetap haram.... sebab orang akan puja benda tu dan syirik.... dan barang yang dijual tu adalah barang haram... jadi jangan jual, elok dibuang dan dimusnahkan benda2 yang jelas kesyirikkannya... gitu la maknanya...

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum.....saudara... emjay....saya adalah seorang islam melayu keturunan jawa yang skrg ni tggl di malaysia. sebagaimana yg saudara katakan amat mudah untuk mulut kita mengeluarkan kata syirik dan tak berilmu kpd seseorang...sprt mana yg saudara lakukan (MUNGKIN ILMU TUAN TERLALU TINGGI TARAFNYA SEHINGGA BEGITU MUDAH MENYATAKAN SESUATU PENDAPAT TANPA MENGENALI SESEORANG ITU... pada PENDAPAT saya untuk saudara emjay manggunakan tajuk ALBUM SENJATA2 SYIRIK ORANG MELAYU adalah suatu sikap tidak bertanggungjawab sekali kerana sprt yg saya katakan laman ini boleh dilihat oleh semua orang DAN BOLEH MEMPENGARUHI PEMIKIRAN SESEORANG lebih2 lg klu org itu kurang berilmu. Beranikah saudara DI SINI mengatakan semua yang berkaitan dgn senjata melayu khususnya keris itu adalah brg syirik. Sekiranya saudara berani menggunakan TAJUK tsbt seharusnya saudara berani mempertahankan nya. Sedarkah saudara bahawa senjata orang melayu ini disimpan oleh semua lapisan masyarakat...dari org biasa hingga ke pemerintah....beranikah saudara mengatakan yg pemerintah itu syirik.....dan kenyataan saudara SEPERTI berikut :-

    1. Senjata warisan nenek moyang kebanyakkannya berasal dari pulau Jawa yang walaupun baru mengamalkan Islam namun gaya hidup mereka masih saling tidak tumpah berdasarkan agama nenek moyang mereka iaitu agama Hindu. Senjata ini telah dijampi dan diarahkan oleh penjampi kepada syaitan tertentu untuk menjaga senjata ini.

    2. Tidak ada untung menyimpan senjata ini malahan membawa bencana.. Kalau ingin senjata yang lebih berkesan, beli pedang samurai atau parang panjang atau belilah senapang atau pistol adalah jelas lebih meberikan faedah.

    KENYATAAN INI ... amat tidak bertanggungjawab.. seharusnya saudara faham di sanalah tanah yang pernah melahirkan para wali yng berjuang ke jalan Allah...saudara seolah2 menuduh senjata warisan yang pernah digunakan para pejuang islam di zaman para wali untuk menumbangkan kerajaan hindu-buddha Majapahit sebagai senjata syirik. Beranikah saudara mengatakan bahawa Senjata kepunyaan PARA WALI itu sendiri sebagai syirik. Ataupun saudara merasakan yg saudara lebih MULIA dari para wali tersebut.... Memang saya akui terdapat dua kategori senjata warisan iaitu tinggalan para WALI dan zamannya dan satu lagi dari tinggalan pengaruh Hindu-Buddha....seharusnya saudara lebih arif berkenaan hal ini dan tahu membezakannya.....

    Kenyataan ke 2....bagaimana yang saudara katakan senjata warisan ini tiada guna....Pada masa ini berapa banyak pistol dan senapang yang dimiliki oleh orang melayu...tlg bagi statistik...dan berapa ramai orang melayu yang mampu untuk beli senapang dan pistol dan senang ke nak beli ? .. senang ke nak beli pedang samurai...dan senang ke nak simpannya kat rumah...di benarkan undang2 ke?...Saya nak tanya saudara berapa ramai orang melayu yang dirumahnya ada sekurang-kurangnya PARANG...sekadar utk melindungi anak/isteri (WAJIB) sekiranya berlakunya kejadian tidak diingini...rompakan ataupun darurat.......atau pun yang ada setakat 'PISTOL AIR' je..dan boleh ke 'PISTOL AIR' tu digunakan waktu darurat....atau sekadar pakai pisau potong bawang je....

    Akhir sekali...jika senjata warisan itu datang dari orang tua atau keturunan awal saudara...bagaimana......memanglah jika sampai ke tangan saudara ianya boleh dilupuskan....tapi sanggupkah saudara mengatakan yang orang tua dan keturunan awal saudara sebagai syirik dan menyimpan barang syirik...

    ReplyDelete
  15. Waalaikumussalam wbh

    Saya sudah menjelaskan di dalam reply saya dia atas bahawa:

    ~~~~~~~~
    Kalau saya beli pistol dan disimpan untuk pertahanan diri dan keluarga ia tidak mensyirikkan Allah, cuma sekadar menyalahi hukum Malaysia. Kalau pistol ini saya bawa jumpa bomoh untuk ditepung tawar dan diasap kemenyan maka ia adalah syirik.

    Kalau saya beli parang panjang guna untuk pertahanan diri dan keluarga tidak syirik. Apabila saya bawa parang panjang ini untuk diasap kemenyan serta dijampi dan dsbnya, maka ia telah mensyirikkan Allah.

    Kebanyakan senjata persilatan telah dijampi serapah oleh guru silat dan perlu di asap dan dimandikan, maka ia telah syirik.

    Wassalam wallahualam

    Emjay
    ~~~~~~~~

    Bagi makluman sdr anakcurra, saya adalah dari keturunan orang Jawa. Saya sudah melihat dalam masyarakat jawa saya banyak yang sesat syirik kerana menyimpan senjata warisan ini. Diatas kesedaran melihat sengsara yang dialami oleh mereka yang menyimpan senjata ini, itulah sebabnya saya mewujudkan Laman Emjay sebagai amal makruf nahi mungkar.

    Sangat sedih melihat pelajar saya yang menyimpan keris menjadi bodoh sebagai musibah menyimpan dan mempercayai keris warisannya. Ada orang yang susah nak mati kerana menyimpan keris warisan. Ada yang anak-anaknya mendapat pelbagai musibah berat dari Allah. Ini semua adalah mesej jelas dari Allah bahawa menyimpan dan mempercayai keris pusaka sesat ini adalah salah di sisi Islam.

    Ada seorang guru agama menyimpan keris berjampi sekarang sangat hampir bercerai walau pun sudah bercucu. Kalau anakcurra ingin meneruskan menyimpan keris pusaka serta mempercayainya, teruskanlah tetapi jangan kempen orang lain menyertai kesesatan sdr. Saya di sini memang sentiasa menasihati semua muslimin yang mahu mendengar agar menjauhi sebarang perkara syirik.

    Siapa saja sama ada orang besar atau orang kecil kalau menyimpan senjata pusaka dan mempercayainya apatah lagi kalau sering mengasap kemenyan, mandi limau dan dalam upih pinang serta berbagai-bagai ritual lain, maka sudah jelaslah syiriknya dan setiap syirik kalau tidak bertaubat adalah neraka tempat akhirnya.

    Saya kalau sekadar menyimpan pedang panglima Islam Salahudin Al Ayubi yang tidak pernah dijampi dan tidak pernah menjalani sebarang ritual sesat, saya sendiri gemar menyimpannya manalah tahu satu ketika ada juga gunanya. Kalau sekadar keris kontot dari pusaka nenek moyang yang minta diasap dan dimandikan serta berbagai ritual lain, memang ada faedahnya, tetapi kerugiannya tersangatlah besar. Buat apa berniaga kalau sekadar untung RM 1 juta tetapi rugi RM5 juta.

    Kalau anakcurra ada menyimpan senjata pusaka seperti ini di rumah, bertaubatlah, poskan saja senjata tersebut untuk saya lupuskan. Gantikan saja dengan parang panjang atau pedang samurai.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum...

    Saudara emjay.. saya rasa yg sdra memang bermasalah dengan senjata melayu khususnya keris....sebabnya atas kenyataan sdra sendiri....

    Quote :-
    "Inilah juga pegangan saya berkenaan keris ini objek ini tidak berdosa namun manusia yang berharap kepada keris ini telahberdosa dan mensyirikkan Allah. Oleh itu setiap keris ini wajib di lupuskan."

    Sdra ajak saya berhujah secara ilmiah ..namun dari reply sdra saya dapati tiada satu pun persoalan yg saya kemukakan sdra jawab. Sdra hanya secara berulang menyatakan pegangan dan iktikad saudara....

    Saya ingin bertanya kpd sdra....ADAKAH SDRA BERIKTIKAD BHW SESUATU YG BERSIFAT MAKHLUK ITU BOLEH MENDATANGKAN MUSIBAH DAN MANFAAT KPD SESEORANG.....SEDARKAH SAUDARA BHW IKTIKAD SAUDARA ITU JUGA SUATU KESESATAN...... KENAPA SAUDARA DENGAN MUDAH MENYATAKAN BHW ANAK MURID SAUDARA BODOH( suatu ucapan yang amat tidak wajar dari seorang guru kpd murid) KERANA SENJATA PUSAKA, ADA ORG SUSAH MATI DISEBABKAN KERIS WARISAN YG DISIMPAN, DAN KESUSAHAN YG BERTIMPA ITU DIDATANGKAN OLEH ALLAH ATAS SEBAB MENYIMPAN KERIS WARISAN...NAMPAKNYA ILMU SDRA AMAT HEBAT HINGGA BERKEMAMPUAN UTK MENAFSIRKAN SESUATU KEJADIAN..yang bersangkutan dgn perkara GHAIB..ataupun IANYA ADALAH SUATU FITNAH DARI SDRA KPD KELUARGA SIMATI @ ORG YG BERKENAAN ......bagaimana sekiranya jika saya katakan bhw ianya hanyalah muslihat Syaitan utk menunjukkan bhw org ini susah mati disebabkan keris warisan dan saudara mempercayainya,,,lantas menyatakan..... " lihatlah org ini dia susah mati sebab syirik sebab simpan keris pusaka....dan ahli keluarganya mempercayai kata2 sdra....atau melenting marah atas tuduhan sdra... atau didengar oleh jiran dan menyampaikan pula kata2 sdra kpd org lain....yg simati itu mati syirik......BUKANKAH ITU JUGA SUATU FITNAH YG SGT BESAR KPD SIMATI....yg tak boleh menjawab balik tuduhan saudara.....

    Kata kata sdra yang menyatakan agar saya jangan mempengaruhi org lain dan menuduh saya sesat dan menyesatkan sedangkan kita saling tidak mengenali satu sama lain secara berdepan...ADALAH MENUNJUKKAN SIFAT SAUDARA YG SEBENAR....sebab itulah saya tidak hairan jika saudara begitu cepat menghukum Syirik ke atas orang lain tanpa usul periksa dan hanya disebabkan kita berbeza pendapat...sebab KATA2 MENGHUKUM SYIRIK ITU SUDAH JADI SATU PERMAINAN DI MULUT SDRA.......

    TERUS TERANG...SAYA MALU ADA ORANG KETURUNAN JAWA SPRT SAUDARA!!!!!!!

    Berapa banyak pedang Salehuddin Al Ayubi...yang sdra simpan....?
    Tahukah sdra bagaimana Syaidina Ali membuat mata pedang....?
    Klu sya BAGI PILIHAN antara keris yang dibuat oleh penempa di zaman para wali yang mula pembuatannya di mulai dgn Bismillah, puasa, diiringi zikir dan ada yang dipicit besinya sehingga menjadi keris DENGAN satu pistol / pedang samurai yang dibuat oleh KAFIR laknattullah...yang tidak pernah MANDI JUNUB seumur hidupnya........MANA SATU YANG AKAN SDRA PILIH ?

    terima kasih atas tuduhan saudara, moga Allah sahaja yg membalasnya...

    TIADA SUATU PUN YG MAMPU MEMBERI MANFAAT ATAU MUDARAT KECUALI DENGAN IZIN ALLAH........

    Sekian wassalam wallahualam

    ReplyDelete
  17. Waalaikumussalam wbh

    Kalau jenis inilah hujah sdr:

    ~~~~~~~~
    Klu sya BAGI PILIHAN antara keris yang dibuat oleh penempa di zaman para wali yang mula pembuatannya di mulai dgn Bismillah, puasa, diiringi zikir dan ada yang dipicit besinya sehingga menjadi keris
    ~~~~~~~~

    Mungkin sdr juga memandang hebat seorang pengusaha ketuk kereta di Batu Pahat yang meratakan kereta yang kemik dengan hanya memicit. Kalau cara inilah sdr berhujah, mungkin arwah panglima Kiyai Salleh dalam perang Batu Pahat dahulu pun pun sdr kila wali keramat yang hebat yang mantap imannya di sisi Allah!!

    Saya guna pisau di rumah dan juga pisau yang di rumah sdr juga buatan jepun atau china. Tidak ada masalah pedang samurai dan pisau dibuat dari Jepun sekiranya tidak ada ritual sesat sewaktu membuatnya oleh para bomoh.

    Adakah sekadar dimulai bismillah , puasa dan zikir sudah menunjukkan amalan tersebut diredhai oleh Allah? Orang berjudi dan merompak pun ada memulakan dengan bismillah. Sami hindu sebelum memulakan perayaan Thaipusam juga puasa 40 hari. Sami buddha juga rajin berzikir. Adakah bismillah , puasa dan zikir dalam memulakan membuat keris sudah menunjukkan amalan tersebut diredhai oleh Allah?

    SEKALI LAGI SAYA TEKANKAN DI SINI, KALAU SDR NAK SIMPAN KERIS WARISAN TURUN TEMURUN, NAK TERUS MENGASAP, MANDI LIMAU DAN MANDI SENJATA DALAM UPIH PINANG, BUATLAH kerana akaun dosa pahala sdr tidak digabungkan dengan akaun saya TETAPI JANGAN BERKEMPEN UNTUK ORANG AWAM DI LAMAN EMJAY.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  18. KINI SAYA RASA SAYA LEBIH MEMAHAMI SAUDARA......SAUDARA ADALAH SEORANG YANG BERCAKAP DAHULU DAN BERFIKIRNYA KEMUDIAN....SAYA DAPATI SAUDARA LAAANNNNNGSUUUUUUUUNG TIIIIIIDDDDDDAAAKKKKKK MENJAWAB PERSOALAN SAYA...

    KALAU BEGINILAH CARA SAUDARA BERHUJAH...KITA HENTIKAN DISINI SAHAJA....ADA KE SAYA KATAKAN SEPERTI YANG SAUDARA TULIS DIATAS...PSL KETUK KERETA...KIYAI SALEH WALI KERAMAT.... ITU SEMUA HANYA ANGGAPAN DAN SANGKAAN SDRA YANG SDRA KEMUKAKAN DAN .....PAKSAKAN SAYA .....DAN SETIAP PEMBACA LAMAN INI UNTUK MEMPERCAYAI BAHAWA SAYA ADALAH ORANG YG SEBEGITU.....

    BARU LAH SAYA TAHU JENIS APA SAUDARA INI:-

    1. SAUDARA TAK TAHU MEMBEZAKAN YANG HAK DAN YANG BATIL, YG HARAM DAN HALAL....

    SEBAB BILA SAYA TANYA YG MANA SDRA NAK PILIH ANTARA KERIS BUATAN PARA WALI ATAUPUN PEDANG BUATAN KAPIAAQQQQ.....SDRA TAK BUAT PILIHAN

    2. TAK TAHU BEZAKAN BISMILLAH YG DILAFAZ PARA WALI DENGAN BISMILLAH YG DIUCAPKAN OLEH PENJUDI DAN PEROMPAK,..........

    3. PUASA, ZIKIR AMALAN PARA WALI DAN TURUNANNYA BERBANDING DENGAN PUASA 40 HARI SAMI HINDU....DAN SAMAKAN PULA ZIKIR PARA WALI DENGAN ZIKIR SAMI BUDDHA.....

    4. SAUDARAKAH YANG MENENTUKAN SEGALA AMALAN HAMBA ALLAH IBI DIREDHAI ATAU TIDAK?...........

    MACAMANA SAUDARA BILA SAYA KATA BAB BISMILLAH, PUASA, DAN ZIKIR....SAUDARA BOLEH BANDINGKAN DENGAN SEMUA TU... YANG DIBUAT OLEH ORG KAPIAAAQQ..... SAYA RASA HUJAH DAN CONTOH YANG SAYA GUNA TU TAK PERNAH MELAMPAUI BATAS TERSEBUT..................

    ASTAGHAAFIRULLAH..HAL AZIM...... NAU'ZUBILLAHII..MINZALIKK....


    KENAPA DENGAN AKAUN DOSA DAN PAHALA KITA...BERDUA....SAUDARA RASA YANG SAUDARA DAH CONFIRM BOLEH MASUK SURGA KE....

    SEBAB ITU SAYA KATAKAN SDRA INI JENIS CAKAP DULU BARU FIKIR...

    SDRA PUN TAK FAHAM TUJUAN KITA HUJAH....BUKAN NAK CARI SIAPA SALAH SIAPA BENAR....TUJUANNYA ADALAH NAK MEMBERSIHKAN SEKIRANYA SAYA SALAH DAN PENDAPAT SAUDARA BETUL...MAKA SAYA AKAN TERIMA UTK KEBAIKAN....DAN SEKIRANYA SAUDARA SALAH DAN SAYA BETUL...SDRA JUGA KENA TERIMA ...UTK KEBAIKAN....SUPAYA ORANG LAIN YANG MEMBACA LAMAN INI SEBAGAI PENGUNJUNG SAHAJA TAK AKAN TERKELIRU DAN BOLEH DJADIKAN PANDUAN.....SEBAB TULAH KLU TAK FAHAM TANYA....SUPAYA BOLEH DIPERJELASKAN.......BUKAN SURUH TETAMU KELUAR DARI LAMAN NII.....

    JANGAN TAKUT SAYA TAK PERNAH DAN TAK AKAN TERSINGUNG DLM BAB UTK CARI KEBAIKAN NI....MUNGKIN LAIN KALI KITA BILEH HUJAH ATAS PERKARA LAIN PULA...

    AMPUN MAAF ANDAI TERKASAR BAHASA.....

    WASSALAM......WALLAHUALAM......

    ReplyDelete
  19. Saya cuma takut wali yang sdr gambarkan tu bukan wali Allah tetapi WALI SYAITAN!!.

    Sdr ada ilmu ke untuk mengesahkan wali yang sdr anggap betul dalam membuat keris pakai picit-picit tu bukan wali syaitan.

    Mungkin kalau menurut ilmu sdr, mungkin orang ini juga salah seorang wali yang sdr puja kerana dia ini juga pakai keris untuk mengubat dan namanya keris Zawil hayat dan mungkin keris ini juga dibuat oleh wali seperti yang sdr sebutkan di pulau Jawa tu, sila rujuk http://www.angelfire.com/pop2/bomohartis/bomohartis.html#atas

    Sdr ada ilmu ke untuk mengesahkan wali yang sdr anggap betul dalam membuat keris pakai picit-picit tu bukan wali syaitan.

    Sdr ada ilmu ke untuk mengesahkan wali yang sdr anggap betul dalam membuat keris pakai picit-picit tu bukan wali syaitan.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  20. pada hemat saya keris tak payah le dilupuskan...sepatutnya dilupuskan syaitan yang ada dalam keris tu tapi saya rasa sdr tak berapa pandai dalam hal ni...

    ReplyDelete
  21. saya baru sahaja membaca komen atau debat sdr dengan MJ. MJ ni saya rasa cuma pandang pada satu arah je...atau dalam satu Malaysia ni je...

    ReplyDelete
  22. Beginilah sahaja abghaz,

    Saya dengan ini ingin sekali belajar ilmu baru untuk buang syaitan tanpa buang kerisnya dari sdr yang bijaksana. Sudah berapa kes sdr abghaz sudah berjaya melakukannya? Berapa berjaya dan berapa tidak berjaya?

    Selepas ini saya ingin belajar pula buang syaitan pada tangkal-tangkal seperti dalam gambar-gambar ini http://emjayjb.multiply.com/photos/album/27/Contoh_tangkal_dalam_masyarakat_melayu tanpa membuang tangkal-tangkal ini. Biarkanlah tangkal-tangkal ini bergantungan di sekitar rumah ke atau bawah tilam ke maklumlah syaitannya sudah dibuang!!!

    Lepas itu saya nak belajar pula ilmu tertinggi yang paling-paling tertinggi dari sdr abghaz iaitu untuk membuang syaitan pada berhala. Selepas setiap berhala ini dilupuskan setiap syaitannya, bolehlah semua berhala ini di simpan di dalam rumah abghaz.

    Sila tetapkan bila saya boleh belajar ilmu-ilmu diatas terutama sekali ilmu buang syaitan pada berhala.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  23. Semenjak arwah guru saya masih hidup dahulu (lebih sepuluh tahun dahulu) orang yang sangat cinta dengan keris puaka seperti gambar-gambar diatas memang banyak sekali. Mereka sering berangan-angan dapat memiliki keris-keris puaka ini.

    Antara yang cukup cinta dengan keris puaka ini ialah anakcurra dan abghaz. Saya kalau ditawarkan RM100 juta untuk menyerahkan keris-keris yang saya kutip kepada mana-mana hamba Allah, saya lebih rela melupuskannya.

    Keris puaka ini janganlah cari di rumah saya, sudah dilupuskan kerana tidak mencintai keris-keris puaka ini.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  24. sdr MJ ni mungkin terlalu banyak makan sardin...so sdr cuma terfikir hal hal yang terjadi di sekeliling sdr je....sdr tak dapat bezakan keris dengan tangkal dan berhala dengan ayat ayat suci dari Al Quran dan Hadith....seperti yang saya katakan pada awalnya....sdr ni ambil senang je membuat atau menjatuhkan hukum tanpa ilmu yang bernas...sdr cuma memberikan pendapat atau fahaman sdr shj...memang banyak yang betul dan banyak yang salah.......

    saya beri contoh...
    1. Kenapa Allah tidak melenyapkan PIRAMID?
    2. Apa itu WALI...?
    3. Tak ada ayat AL QURAN ke untuk menghapuskan Jin dan Syaitan?

    Lagi satu saya nak terangkan...hapuskan je le berhala tu...bukannya kita nak simpan berhala tu...! kalau hapuskan berhala pun...syaitan tu masih ada lagi....bangang...!

    Lagi satu...keris puaka tu kalau kita hapuskan syaitan dalam keris tu...keris tu boleh dijadikan keris PUSAKA dan bukannya keris PUAKA....dapat tak bezakannya?

    Sdr MJ ni mungkin buta SENI...agaknya...sdr tidak menyanyangi Warisan Melayu...agaknya sdr ni bukan Melayu......ada ke Warisan Melayu ni penuh dengan Jin dan Syaitan....?

    ReplyDelete
  25. Siapa guru MJ?
    Sebelum tak ada siapa yang berani atau sesiapa yang sudi nak menegur sdr...mungkin sebab tu sdr pakai hentam je sebab sdr ingat sdr selalunya betul...

    Dalam banyak hal memang ada yang betul tapi sdr MJ tak memahami agaknya....

    Sya rasa sdr MJ ni baru sahaja mempelajari ILMU Agama agaknya...sebabnya....sifat RIAK sdr MJ banyak terdapat dalam artikal sdr.....

    Memang bagus niat sdr nak tolong sesama Islam tapi biarlah banyak yang betulnya....so kali ni biarlah saya tolong sdr MJ pula....itupun kalau sdr MJ sudi terima....

    ReplyDelete
  26. Nasihat saya...bagi sesiapa yang ada anak atau sdr mara yang kemasukkan Jin ke hape ke....hantar le kpd ustaz MJ ni....pasti kena lupus punyer...

    ReplyDelete
  27. Mulai hari ini saya tidak akan melayan segala reply dari pencinta keris puaka bernama abghaz.

    "Aku adalah penjamin rumah di tengah-tengah taman syurga bagi siapa pun yang menghindari perdebatan sekali pun dia benar, serta sebuah rumah di tengah-tengah syurga bagi siapa pun yang meninggalkan dusta sekali pun dia hanya bermaksud bercanda (bergurau)"

    KEPADA PEMBACA LAMAN EMJAY SEKELIAN, HINDARILAH DARI MENYIMPAN KERIS ATAU SENJATA PUAKA LAINNYA.

    Warisan Melayu bukan warisan Islam. Tidak rugi membuang warisan Melayu yang bercanggah dengan agama Islam dan mengekalkan warisan Islam. Banyak sekali warisan Melayu yang menyesatkan seperti kuda kepang, ilmu kebal, pati geni, berbomoh, adat perpatih, tepung tawar, tarian mak yong dan termasuklah menyimpan keris/senjata puaka.

    Sayangi Allah lebih bermakna dari menyayangi warisan Melayu yang sesat lagi menyesatkan.

    Wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  28. saya setuju dgn abghaz dan anakcurra tu,kita ckp hendaklah dgn ilmu jgn tau nak hentam kromo je,pah tu mntak org hntar serahkan besi kuninglah kerislah kat dia nak lupuskan kalau nak buang,buang aje la, sya pun ada simpan keris jugak jgn ingat smua ada setan,setan dalam diri tu lagi besar,bapak-bapak setan,kita hndklah open minded,mngaji smua,setan jin bukan duduk kat keris diapun tak bodoh nak duduk situ,kita tu yg setan.Syirik,kalau kita beramal nak kan pahala dan syurga,berubat hrapkan org sedekahpun tak ikhlas jugak.Beramal nak kan syurga , dpanggil apa? ngaji lagiii la----masjoyo sukmo

    ini buat blog ni nak duit ke nak pahala?

    ReplyDelete
  29. Kepada masjoyo, alhamdulillah saya belum pernah ambil duit apabila melupuskan senjata dan sebarang tangkal.

    Berhala kalau sekadar dibuang ke sungai atau laut, kelak apabila dijumpai orang lain, akan dipuja semula.

    Keris puaka kalau sekadar dibuang ke sungai atau laut, apabila orang jumpa kalau jual lagi menguntungkan dan nilainya mahal. Ia tidak menyelesaikan masalah.

    Kepada anakcurra, abghaz dan masjoyo, selamat menyertai kelab BOMOH ARTIS di http://www.angelfire.com/pop2/bomohartis/bmh_foto1.html#atas. Bomoh artis ini memang menyimpan keris pujaan bernama keris Zawil Hayat, siap ada nama.

    Selepas ini boleh buat baik dengan bomoh artis ini mudah-mudahan dapat belajar ilmu masukkan susuk dan sebagainya. Memang di Laman Emjay menentang penggunaan keris seperti ini. Mungkin sdr bertiga salah masuk tempat.

    SEKALI LAGI SAYA TEGASKAN BAHAWA MENYIMPAN KERIS ATAU SEBARANG SENJATA SEPERTI BOMOH ARTIS MENYIMPAN KERIS ZAWIL HAYAT ADALAH SALAH DI SISI ISLAM DAN SYIRIK HUKUMNYA.

    Kepada masjoyo, anakcurra dan abghaz, taubatlah sebelum Allah SWT memberikan azab yang lebih perit kepada sdr bertiga. Tidak ada untungnya malahan rugi belaka dengan menyimpan keris seperti ini.

    Sekian Wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  30. Tahniah MJ, pertama kali saya masuk halaman ini, saya sudah gambarkan akan rintangan yang akan saudara lalui....

    Dalam blog ni pun dah panas, inikan pula yang di luar. Harap MJ dapat menjaga diri sebaik mungkin dan semoga Allah memberikan perlindungan kepada insan yang ikhlas....

    ReplyDelete
  31. Alhamdulillah terima kasih zulk72

    ReplyDelete
  32. Maaf kalau saya mengganggu..Saudara Emjayjb kenalkah diri saudara ?? Kalau tak berselindung..berilah tunjuk gambar secara berdepan..bukan mengiring..itupun kalau saudara jujur...

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum wbh
    Wahai kenalaku, aku ini baru bengang menjawab reply dari si musmay87 di thread kayu kokka http://emjayjb.multiply.com/reviews/item/8

    Engkau ni saling tak tumpah macam ketam mengajar anaknya jalan lurus tapi tak sedar diri dia tu jalan mengiring. Konon mengata orang itu dan ini tetapi diri sendiri tak sedar lagi terukkkkkkkkk.

    Saya dengan segala kelemahan saya sudah memberikan gambar foto saya walau pun mengiring. Gambar foto sdr bagaimana pula. Jikalau dengan hujah gambar foto mengiring ini sdr mengatakan saya tidak jujur maka saya dengan hujah yang sama mengatakan bahawa sdr adalah 100000000000000000000000000000 kali tidak jujur kerana tidak memberikan gambar foto sdr. Mungkin kelak sdr juga boleh beranggapan bahawa Nabi Muhamad juga tidak jujur kerana Nabi SAW melarang wajahnya digambarkan.

    Apa penting pada gambar. Saya memandang tinggi Ibnu Qayyim, imam Syafiee dan imam-imam besar lainnya tanpa membayangkan wajah-wajah mereka. Adakah mereka ini semuanya tidak jujur???

    Gambar di internet ini mudah sangat menipu. Apa ada pada gambar. Nabi berpesan mafhumnya lebih kurang ''janganlah engkau melihat kepada siapa yang bercakap tetapi lihatlah tentang apa yang diperkatakan walaupun dia adalah orang arab badwi"

    Sekali lagi saya jelaskan di sini. Selalunya orang yang marah kepada saya ini adalah mereka yang bagai orang kata, siapa makan cili maka rasalah pedasnya.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  34. Gelang di sebelah keris ini adalah sejenis tangkal yang berasal dari sejenis kayu yang berlingkar

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum. Saya suka membaca bahan2 yg MJ sediakan dlm blog ni. Tahniah kepada MJ. Saya mmg menyokong tindakan MJ ni.

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum. Saya suka membaca bahan2 yg MJ sediakan dlm blog ni. Tahniah kepada MJ. Saya mmg menyokong tindakan MJ ni.

    ReplyDelete
  37. Waalaikumussalam wbh wanknox

    Syukur di atas segala rahmatNya.
    Segala puji-pujian hanya milik Allah

    Emjay

    ReplyDelete
  38. "Kalau saya beli pistol dan disimpan untuk pertahanan diri dan keluarga ia tidak mensyirikkan Allah, cuma sekadar menyalahi hukum Malaysia. Kalau pistol ini saya bawa jumpa bomoh untuk ditepung tawar dan diasap kemenyan maka ia adalah syirik."

    "Kalau saya beli parang panjang guna untuk pertahanan diri dan keluarga tidak syirik. Apabila saya bawa parang panjang ini untuk diasap kemenyan serta dijampi dan dsbnya, maka ia telah mensyirikkan Allah."

    "Kebanyakan senjata persilatan telah dijampi serapah oleh guru silat dan perlu di asap dan dimandikan, maka ia telah syirik."

    "KEPADA PEMBACA LAMAN EMJAY SEKELIAN, HINDARILAH DARI MENYIMPAN KERIS ATAU SENJATA PUAKA LAINNYA."

    Assalamualaikum. Saya pembaca baru di sini. Tertarik dengan komen yang ada di sini. Panjang lebar. Jadi, secara ringkasnya daripada kenyataan-kenyataan saudara emjayjb di atas bahawa keris yang tiDak dijampi serapah, diasap, dimandikan bolehlah disimpan? Atau memang tak boleh juga?

    Maaf kalau saya ajukan soalan yang tak berapa nak pandai.

    ReplyDelete
  39. Assalamualaikum wbh

    Tidak ada salahnya kerana ia sekadar salah satu dari senjata seperti pisau, parang dan lembing.

    Tetapi kalau selepas simpan keris ini terus di datangi mimpi ngeri dan binatang buas, poskanlah saja kepada saya untuk dilupuskan.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  40. Gelang itu macam " Gelang songsang arus atau akar bahar "

    ReplyDelete
  41. Ceritalah sikit albanjari tentang " Gelang songsang arus atau akar bahar " tu

    ReplyDelete
  42. kenapa dikemenyankan?cube suadara ambil tahu.pastikah saudara ianya bertujuan memuja?tidak elok orang islam yang membuat andaian pada sesuatu yang tidak pasti.kenapa mesti menghina senjata islam dengan "power ranger"?sudara sedar @ tidak semasa menulis ni?kerana adanya pistol,senjata yang mungkin dah banyak membantu memerdekakan islam dan melayu seperti keris dan parang ni boleh dihina?cantik sikit...ia dimandikan kerana sesungguhnya islam itu bersih!islamkah jika membawa @ menyimpan sesuatu senjata yang kotor?ia dikemenyankan kerana ianya besi yang berpamor jadi perlu dikeringkan hingga keliang besi untuk menjaga ketajaman dan tidak karat.itu adalah keunikkan senjata melayu!tapi sekarang dah ada hair dryer,boleh juga digunakan bagi menggantikan asap bara kemenyan.tapi sedarkah kita jika besi keris itu sesuai dengan ion2 atau chemical yang dikeluarkan oleh barangan moden ini?melayu adalah ketelitian dimana islam disuruh teliti dalam segala aspek.sebab itulah penjagaan besi keris menggunakan bahan alami yang juga dikurniakan dan datangnya dari ALLAH SWT.kita disuruh menggunakan akal dan fikiran,jadi gunakanlah sedalam-dalamnya.pernah saudara lihat keris diasah menggunakan batu asah sepertimana pisau dan pedang?berpeganglah pada yang SATU(ALLAH SWT) dengan keikhlasan dan ketelitian,insyaALLAH akan beroleh rahmat dan pengetahuan yang mendalam jadi tidaklah berpikiran kolot.beristighfar dan berzikirlah,minta diluaskan pengetahuan akan kebesaranNYA>tiada yang mustahil bagiNYA.

    ReplyDelete
  43. TAHNIAH!!!!saudara juga salah seorang yang cetek ilmunya.

    ReplyDelete
  44. sokonglah kerana jika kita sudah benar2 memahami agama,bangsa dan kebesaran ALLAH.jangan jadi islam yang cetek pengetahuan dengan menilai berdasarkan ilmu seseorang yang kita sendiri tidak tahu kebenarannya.kalau setakat lupus barangannya sahaja nak wat ape?takda maknanya.kan baik kalau dapat melupus apa yang tak sepatutnya mengganggu hamba2 ALLAH?habislah warisan melayu jika semua dilupus.sebaliknya warisan kapiaq seperti pedang samurai yang ditegakkan.mcmana orang islam nak wujud di alam nyata jika semua bukti warisan nak dilupus.memang ada nya agama islam itu sudah membuktikan segala-galanya.saudara dan makhluk yang ada membuktikan ALLAH dan islam itu ada tapi mana bukti yang islam dan melayu itu ada dialam nyata dizaman saudara belum dilahirkan jika tiada bukti dari warisan?islam itu indah dan luas lagi terbuka,carilah ilmu yang dapat kita dalami supaya dapat menilai sesuatu yang baik dan yang tidak.ALLAH dah sediakan akal fikiran jadilah islam yang berpendidikan bkn islam yang cepat percaya pada seseorang.apa saje yang berlaku kita harus balik kepada diri sendiri tidak menyalahkan pada barangan atau seseorang.lepas ni akan ramailah orang islam melayu @ jawa yang dilupuskan kerana direzekikan penyakit ghaib.sebabnya ada yang nak menegakkan islam tapi tak tau mana punca sesuatu yang cuba ALLAH uji bagi lebih memahami kebesaranNYA.

    ReplyDelete
  45. kalau sibuk nak melupus,,,,,kenapa sibuk pulak nak tau tentang gelang 2 sdr amjay?lupus ajelah.tak perlu ditanyakan lagi.haprak.mana saudara anakcurra?saya nak juga lihat kebijaksanaan c amjay ni berhujah.nak menegakkan islam tapi soalan mudah pun tak dijawabnya.jgnlah jadi pembelit amjay.tahniah sdr anakcurra anda juga telah membuktikan sesuatu yang mungkin pengunjung lain tidak sedar...sesuatu yang berbaur haprak!!!!!

    ReplyDelete
  46. dengan melupuskan senjata yang dikatakan syirik ni dapat menyelesaikan masalah ke sdr emjay?kenapa bomoh mesti dipertikaikan dalam laman ni.takda kene mengena.kan ke baik sdr emjay buat ceramah tentang islam ke tpt seperti disemenanjung,dari sibuk melupuskan bahan2 sejarah ni."porah"...jangan jadi lidah seperti ini...luk keris tak sampai ketahap belit lidah ini.

    ReplyDelete
  47. nak menghilangkan syirik dari hati orang islam tapi mengatakan keris puakalah,apalah.belit sangat.pening dbuatnya dgn kenyataan sdr emjay ni.nak lupuskan syirik tapi dia sendiri mengatakan keris berpuaka...PUAKA,,PUAKA,,PUAKA,,PUAKA TEBING BIRU@#$%$#@#$.kenapa tak bakar skali filem2 melayu yang berbaur syirik?tak pergi pada Sultan Perak dan bertanyakan keris Tamingsari dan nyatakan ianya mesti dilupuskan kerana boleh membuat seseorg menjadi syirik?CANTIK SIKIT LA BRADER.BENGANG ADA SAUDARA YANG MACAM SDR EMJAY NI.LUPUS???MELUPUS KERIS BERPUAKA???SAPA YANG SYIRIK???SDR EMJAY BERGURU DULU HABIS KE TIDAK??LAIN KALI JAWA JGN SEBUT HAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!NGALOR,NGIDOL,KUE SING KESANDONG.

    ReplyDelete
  48. dari 5 reply sdr jelaslah sdr adiputragi ini adalah peminat dan penyokong tangkal, azimat dan keris berpuaka.

    Mungkin si adiputra ni memang ada menyimpan tangkal, azimat dan senjata berpuaka. Itulah sebabnya marah benor bunyinya si adiputra ni bila saya mengatakan menyimpan tangkal, azimat dan keris berpuaka ini menyalahi hukum Islam.

    Semoga sdr adiputragi diberikan Allah SWT taufik hidayah dan berpatah balik ke pangkal jalan, jalan yang diredhai Allah SWT.

    Wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  49. assalamualaikum,nampakgayanya memang benarlah kata orang tentang sdr.sy harapkan jawapan yang bernas lagi berakal darisaudara sebaliknya saudara tak menegakkan kebenaran saudara dengan jawapan yang saya harapkan.jadi teruskanlah usaha saudara,mcmana org nak percaya apa yang saudara cuba juangkan sedangkan apa yang saya lihat jawapan sdr tidak ada yang dapat meyakinkan orang yang ada ilmu sedikit sebaliknya hanya dapat menyucikan orang yang tak ada pengetahuan langsung.tentang doa saudara utk saya kembali ke pangkal jalan 2,terima kasih dan amin ya ALLAH.semoga saudara setiap hari saudara mendoakan saya.tetapi perjuangkanlah habis-habisan dan tegakkan kebenaran dengan ilmu bukan menuduh @ memfitnah orang sesuka hati..begitukah budi seorang yang kononnya bergelar ustadz?saya juga ramai kenal orang yang tak dipanggil ustaz tapi bepengetahuan agama yang dimana dia tidak pernah menuduh atau memfitnah bagi memperjuangkan islam sebaliknya dengan ilmu dan lemah lembut dia menerangkan indahnya islam.kurang ilmu maka pincanglah sesuatu usaha murni saudara.CANTIK SIKIT>>>ADIPUTRAGL>terima kasih diatas fitnah sdr terhadap saya dan semoga ALLAH menyucikan lagi hati saudara yang kononnya berketurunan jawa.jawa tak memfitnah dan bersikap lemah lembut dalam islam.ingat tu wahai ustadz!!!!

    ReplyDelete
  50. Kepada sdr adiputragi, jangan lupa membaca artikel khas buat adiputragi bertajuk Marilah sama-sama bantu sdr adiputragi di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/158

    Emjay

    ReplyDelete
  51. Assalamualaikum
    Allah br Firman d dalam hadis kudsi.'Janganlah kamu menyangka kamu dari golongan org yang beriman selagi kamu tidak d uji." dan lg d dalam surah yang lain"Orang yang jahil itu MUSUH KU walaupun ahli ibadah."renungkan lah dan suluh lah diri kita sedalam2 nya.
    jika saudara tidak mempercayai adanya karamah di dalam pembuatan keris d zaman dahulu.saudara silap.
    memang bagus niat saudara untk mengelakkan masyarakat drpd syirik.
    walau bagaimana pun ianya tetap d bantah bagi org yang pencinta seni keris d tanah yg berdaulat ini yang asalnya diperintah dan d jaga dgn mengunakan senjata keris maupun karamah para2 wali dan Rijalul Ghaib.
    DAN sy juga percaya moyang atau keturunan saudara juga ada mengunakan keris.sanggupkah saudara mengatakan keturunan saudara juga SYIRIK?sedangkan sunan KALIJAGA dan sunan2 yang lain juga mengunakan senjata keris.dan mengikut sejarah sunan,keris mereka juga pernah berterbangan untuk membunuh tentera Majapahit .
    d dalam bab ilmu,setiap sesuatu ilmu mestilah terdapat perbezaan ilmu itu sama ada ia HITAM atau PUTIH.pada zaman sekarang ini memang susah hendak mencari ilmu PUTIH.kebanyakannya adalah ISTIDRAJ dari Allah SWT untuk mencelaka kan seseorg itu yg hati nya telah buta drpd mengenal Allah.mengikut ajaran islam.setiap sesuatu itu hendaklah bermula dgn niat.
    jika d lihat sejarah pertumpahan darah semasa 13 mei suatu ketika dahulu.yg menyelamat nasib org melayu pd ketika itu adalah terdiri dari org2 KIYAI SALLEH yg telah d latih ilmu PUTIH nya.bukan org2 belajar menembak pistol atau rifel..! Alhamdulillah setakat ini sy telah berjaya membuang semua Qadam2 d dlm keris2 yang d berikan kepada sy.Alhamdulillah..!tetapi sy menyimpan keris tersebut utk menjadi warisan sejarah yg harus d jaga utk generasi akan datang yg buta mengenal sejarah.
    Akhir kata.jika saudara mempunyai sebarang keris yg hendak d buang.saya mohon dengan nama Allah yg telah menurunkan besi dari syurga utk manusia memanfaat kannya d bumi ini,Berilah kepada sy utk d jaga warisan kt itu.InsyaAllah.

    ReplyDelete
  52. Sebagai Ustaz seharusnya awak menghapuskan orang² yg syirik, BUKAN menghapuskan keris..Kalau Ustaz menghapuskan Keris bermakna Ustaz menghapuskan budaya dan lambang orang Melayu.Sepertimana Ustaz mengatakan kalau pedang Salahuddin Al-Ayubi kita boleh simpan, keris pon boleh disimpan.JANGANlah simpan Jin kat dalam keris tu..Ustaz suruh kita simpan atau pakai pedang Samurai, macam mana Ustaz tau pedang Samurai tu tak dimenterakan ?? Kat Jepun, pedang samurai pon diasapkan dan ditiupkan dgn Sami Buddha lagik..

    Macam mana Melayu/Islam nak maju Ustaz?? Kalau Melayu sendiri menghapus budayanya sendiri??

    Terapkan Islam yang teguh kedalam jiwa, nescaya terhapuslah kesyirikkan..
    Kalau keris tak boleh disimpan, pisau dapur pon tak boleh simpan kan Ustaz?? Mana tau kalau² nanti Ustaz dah hapuskan semua keris, pisau dapur pulak orang puja...

    Ustaz, jangan lupa bilang Agong Malaysia dia pon tak boleh pakai keris..Keris adalah lambang dan identiti orang dirantau ini dan juga senjata pertahanan diwaktu dahulu.Orang² yg syirik yang memusnahkan imej ini dan menjadikan ia seperti benda yg bernyawa. Musnahkanlah orang² yg syirik kerana mereka lebih tajam dan berbisa dari Keris..

    ReplyDelete
  53. Di Malaysia ni banyak sangat budaya dan lambang orang Melayu yang bercanggah dengan Islam. Di dalam usaha menjernihkan dan memurnikan Islam, dua perkara di lakukan iaitu melalui mendidik agar jangan menyimpan keris puaka dan melupuskan keris puaka ini.

    Di Negeri Sembilan "biar mati anak jangan mati adat" adakah wajar di kekalkan lagi? Adakah adat perpatih wajar dikekalkan atas hujah budaya dan lambang orang Melayu?

    Orang Islam beriman akan mencintai Nabi SAW lebih dari mencintai budaya, lambang, adat, hatta ibu bapa, isteri dan anak-anak. Dalam kes keris puaka ini, mengekalkannya dengan menyimpannya bermakna tidak lagi beriman dan tidak lagi mencintai Nabi SAW sewajarnya.

    Senjata yang tidak dimanterai seperti pistol, parang saya, pisau atau pedang samurai yang tidak terlibat dengan sebarang ritual, gunakanlah dan kalau nak buat muzium sekali pun silakanlah.

    Saya bukan menentang keris tetapi menentang keris dan sebarang senjata yang telah menjalani proses ritual, mantera dan pemujaan ke atasnya. Sdr kalau nak beli keris tanpa mantera dan ritual seperti keris penganti memang banyak dijual di Chow Kit Road.

    Untuk memahami lebih lanjut tentang senjata puaka ini, sila layari artikel saya bertajuk Sayangnya aku dengan keris puaka di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/153

    Sekian wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  54. Saya faham akan niat Ustaz, Ustaz sepatutnya JANGAN meletakkan isu Keris ini sebagai senjata syirik orang melayu. Benda yang boleh digunakan utk tujuan syirik tidak semesti nya Keris. Rambut pon boleh dipakai utk "dibuat" orang.Peniti dan jarum juga sebegitu.

    Ustaz seharusnya menyatakan disini Ustaz akan membanteras benda² yang telah menjalani proses ritual dan BUKAN Ustaz seorang sahaja yg ingin membanteras amalan syirik ini. Bagi mereka yg menjadi Keris collector dan ingin menyebarkan bahawasanya Keris ini BUKAN senjata yg "hidup" akan merasa Ustaz telah membaling mereka dgn batu kat muka. Keris collector pon Islam, dan teguh akidah mereka juga sepertii Ustaz. Mereka juga tahu mana yg hitam dan mana yg putih. Mungkin lebih mengetahui dari ilmu Ustaz.

    Ustaz seharusnya menyatakan JANGAN memelihara syaitan dan Jin didalam keris kerana ia memudaratkan lagi mensyikkan.Dalam hal² sebegini, hapuskan lah Jin kafir dan syaitan tu dari keris nya kerana menghapuskan keris tidak bermakna syaitan juga telah terhapus..

    Mencintai Nabi s.a.w adalah ajaran Islam..Tidak perlulah Usztaz menyatakan disini.

    ReplyDelete
  55. adeh pening dah aku nii.... dalam hal nii.. tajuk je silap kott...kita sembang cara ok noooo

    HAFIZ

    ReplyDelete
  56. Tulisan yang baik dari Nikmaa bacalah yang ini lagi bermanfaat dari perbualan yang ada berbau permusuhan sesama kita,

    http://nikmaa.multiply.com/journal/item/288/Jahiliah

    Enjay maafkan saya tetapi saya rasa you are a "very confuse individual" when it comes to the subject about Keris. Kalau kurang tahu dan tidak mahu bertanya dan apatah lagi tidak mahu menilai pandangan saudara Islam mu yang lain? Itu sombong namanya? Maka nasihat saya Enjay ada baik berdiam sahaja? Perbualan baik tetapi Enjay kurang perihatin tentang kebaikan dan tentang keberadaan keris yang sebenar? Berdiam lebih baik dari berkata-kata. Sekira ada wajar dan berbau pahala di dalam perbicaraan kamu? Sila siapkan bukti yang menyeluruh dan bukan dari satu sudut kedaifan semata? Antara kita? Doa dan kalimah syahadat kita adalah sama? Ini bukan caranya. Pusaka bukan Puaka dan Puaka bukan Pusaka? Kitab suci Al~Quran juga adalah Pusaka kita? Kitab Pusaka itu kita jaga bersama? Kalau tak jaga dan pelihara takut orang persalah gunakan pula? Nanti apa pula kata bangsa agama asing terhadap kita? Berpuaka jugakah Pusaka kita itu? Pucuk pangkal hati yang yang mambawa? Kitab juga sebuah alat namanya? Yang penting isi kandungannya? Tetapi yang pasti alat itu kita tidak menginjak-injaknya? Pernah juga saya melihat Keris dan Pedang Melayu yang di pahat indah dengan ayat-ayat suci Al~Quran serta nama-nama Maha Suci Allah tertera di atasnya? Maka Puaka jugakah alat yang di panggil Keris sedemikian rupa? Enjay ada baiknya kamu minta maaf banyak-banyak kepada Allah swt dan saudara seagama kamu sendiri? Islam milik kita yang beriman kepadanya. Bukan milik kamu dan bukan milik kita ianya adalahlah milik Allah swt dan mereka yang beriman kepadanya. Keris juga adalah ciptaannya. Jangan memperkecilkan ilhamnya. Salahkan mereka yang berakhlak tidak sempurna. Sama-samalah kita bantu fahaman mereka yang sedikit bergisir pada fahman ajaran Islamnya kita. Tidak elok kita tudur melulur tanpa cukup fahaman tetang sejarah dan asal usuh kejadiannya? Maaf saya kepada Tuan? Saya hormati pandangan Tuan? Itu adalah urusan dan hak Tuan? Kami yang juga faham Islam sebagai agama kami berhak di tasa pandangan, urusan dan hak kami? Kami tahu landasan dan sempadan kami. Tetapi untuk Tuan mengutuk keris sebagai punca kemarahan Tuan. Itu tidak wajar dan mencerminkan kelemahan Tuan yang budiman? Kenapa tidak kertas dan syling wang ringgit Tuan jadikan punca utama kepada setiap kemungkaran? Cukuplah Tuan merosakkan image kami yang berbangsa Melayu yang beragama Islam seperti Tuan. Kami kenal diri kami siapa? Sayangnya kata-kata Tuan seperti masih di dalam pencarian akan asal usul jati diri Tuan. Hentikan dari menjadi punca kemurkaan saudara Islam kamu sendiri. Pergilah Tuan bantu mereka masyarakat di Palastine. Mati berjihad di jalan Allah swt. ada banyak caranya. Tetapi mati di kutuk saudara sendiri bagaimana pula Tuan? Walaubagaimanapun saya sudah maafkan Tuan. Tuan ingin memberi nasihat? Ini nasihat saya pada Tuan? Jaga diri jaga hati jangan sampai terlupa diri takut Allah tidak berkati di atas perjalanan kamu selama ini? Assalammualaikum..... dan maafkanlah saya ya Tuan?

    "Hidup harus seimbang. Dunia mahu dan Akhirat pun mahu? Kedua-duanya sama penting. Kedua-duanya sama perlu? Kita ambil jalan tengah dan biarlah ia jalan yang lurus. Niat Tuan baik tetapi sayangnya penyampaiyan Tuan kurang baik? Orang yang berilmu tidak semestinya seorang guru. Orang yang beriman pada ilmu itulah guru."

    ReplyDelete
  57. sy pn mcm spendapat dgn sdr tengkumiza....ginila...sdr emjay pi study betul2...naper pendekar2 buat sedemikian rupe...Kalau bangsa Melyu, mmg hebat dgn kerisnye..klau bangsa eropah mmg hebat dgn meriam nyer... lagi pn...sdr emjay ada ke masa zaman pendekar2 trsebut? kalau ada, mesti boleh bgtau detail punye,kan? kan?

    ReplyDelete
  58. saya akui mmg salah perbuatan memuja keris ni...cuma saya tak setuju dengan kenyataan tuan yg menghina keris. Selain keris sudu atau pisau buatan cina tuan juga boleh mendatangkan syirik dan khurafat jika kita memuja...pokok pangkal nya bukan lah keris itu yg bermasalah...cuma pemikiran kuno dan sikap taksub MANUSIA yg memburukkan nama keris...

    Keris cuma salah satu senjata yg digunakan untuk mempertahankan diri sahaja. Dan sekarang ini hanyalah dismpan sebagai perhiasan dan cenderamata sahaja...dan boleh juga digunakan untuk mempertahankan diri jika perlu...itu sahaja...

    JAdi yang perlu dibuang sebenarnya org yg memuja keris atau senjata lama tu...bukanlah keris itu yg kena buang....

    ReplyDelete
  59. Minta maaf iya,boleh tumpang tanya, syiriknya kat mana iya akan perihal ini?

    ReplyDelete
  60. Setahu saya keris tak pernah berpisah dari Islam... :)...walaupun dikatakan "dipuja" itu, perlulah faham, apa itu puja sebelum jatuh hukum. Kalau kita kata, cantiknya isteri aku, apakah kita syirik ke? sedangkan "cantik" itu adalah satu pemberian Dia kepada kita. Walaupun dikatakan jampi serapah dan sebagainya, itu masih boleh didebatkan lagi, insya Allah. Jangan kecilkan minda. Walaupun dalam berbicara tentang Jin. Tiada yang perlu dituduh ataupun ditakuti kerana akhirnya Jin juga ciptaan Allah swt. Masalahnya, manusia tidak tahu nak letak dirinya di tempatnya maka ditinggikan apa yang tak patut ditinggikan dan direndahkan apa yang tak patut direndahkan, maka keluarkan sifat takut kerana tak faham dan marah kerana diancam. Maka, jatuhlah hukum ahkam yang dikatakan berlandaskan Islam. Perlu kaji lagi...kesian saya lihat, entahlah, pada saya, apa yang awak lakukan semuanya ini, tiada untung untuk dirimu maupun senjata yang sudah berjasa. Senjata yang mungkin, tanpa jasanya, kamu mungkin tak wujud langsung. Letakkan dirimu di tempatmu dan jadilah seorang yang Adil. Ada diantara senjata awak itu sememangnya bukan untuk orang sembarangan...Ingat pesanan Saidina Ali, Awaluddin Makrifatullah...

    Allah Hafiz
    sepokal toh putih

    ReplyDelete
  61. Assalamualaikum wbh hotburnz dan hasheri

    Semua senjata dalam paparan di atas adalah senjata yang telah dipungut dari pelaku-pelaku syirik setelah didedahkan serba sedikit ilmu asas tauhid. Saya sendiri yang mengambil kesemua gambar-gambar di atas. Kesemuanya telah pun dilupuskan. Antara punca syirik adalah kerana:
    1. Menggunakan senjata ini dalam perubatan sebagaimana bomoh artis http://www.angelfire.com/pop2/bomohartis/ menggunakan keris zawil hayat dalam perbomohan sesatnya. Mereka menyeru terus kepada senjata ini untuk meminta pertolongan untuk mengubat pesakit.
    2. Menjalankan ritual tertentu seperti memandi keris, mengasap kemenyan pada malam-malam tertentu.
    3. Menerima dari bomoh dengan pesanan yang merosakkan akidah seperti senjata ini mempunyai kesaktian dan sebagainya
    4. Mempercayai senjata ini mempunyai kesaktian dan mampu memberikan sesuatu seperti menjaga rumah, menjadi pendinding, menjaga ahli keluarga, menjadikan lebih pandai dsbnya.
    5. Berharap kepada senjata ini sebagaimana mereka berharap kepada Allah (konsep yang sama sebagaimana penyimpan tangkal berharap kepada tangkal tersebut)
    6. Ada yang menyeru terus kepada senjata ini untuk meminta sesuatu seperti meminta nombor ekor

    Sebahagian senjata di atas di ambil daripada penyimpan yang susah nak mati walau dah sekian lama koma di rumah. Alhamdulillah setelah di ambil senjata puaka ini. penyimpan telah meninggal dunia. Allah mungkin ingin memberitahu semua waris bahawa sekiranya engkau menyimpan senjata seperti ini, inilah laluan yang akan engkau tempuhi dan dimalukan ketika nak mati.

    Kalau sekadar membeli keris yang tidak menjalani sebarang ritual sesat di dalam pembikinannya dan di simpan dirumah sebagai perhiasan, sudah berkali-kali saya nyatakan tidak merosak akidah atau kalau beli keris biasa untuk digunakan sebagai keris pengantin, dibenarkan.

    Kalau menyimpan keris yang telah dijalankan ritual tertentu, mulalah kelak insyaAllah di datangi berbagai mimpi pelik dan kejadian-kejadian yang pelik-pelik seperti bergendang dan berbunyi di malam hari dan semuanya ini dilakukan oleh syaitan agar penyimpan senjata ini mula mempercayai perkara yang karut marut dan seterusnya menjalankan ritual yang sesat.

    Sekali lagi buat makluman hasheri, senjata ini adalah bukan senjata saya tetapi adalah senjata syirik dari penyimpan-penyimpan yang telah diambil atau diberikan kepada saya atau arwah guru saya dahulu dan telah semuanya dilupuskan.

    Saya memang tidak berminat dengan senjata seperti ini. Cukuplah pengalaman seorang saudara saya serta keturunannya yang syirik dengan menyimpan sebilah pedang pusaka. Azab Allah kepada mereka-mereka yang menyimpan pedang pusaka ini hanya Allah sahaja yang tahu. Alhamdulillah pedang ini dapat saya ambil dan lupuskan bersama arwah guru. Pedang ini di asap kemenyan, dimandikan, disuruh jaga rumah, diajak berbicara, diminta nombor ekor, boleh terbang mengelilingi rumah, berharap kebaikan daripadanya dan berbagai kepercayaan karut marut lainnya.

    Jangan lupa membaca artikel saya berkenaan senjata puaka ini di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/153

    Sekian wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  62. saya faham ttg ritual yg dibuat org utk benda-benda khurafat dan syirik tu...cuma saya tak paham kenapa perlu sampai nak buat kenyataan mengatakan senjata melayu syirik....buat ler ayat lain contohnya peralatan yg mensiyrikkan, alat-alat syirik...lepas tu masukkan sekali gambar-gambar lain yg bnyk terdapat di dalam internet ni yg mengarah kepada mensyirikkan Allah....

    kalau tajuk seperti yg saudara buat ini.....saya khuatir mereka yg tak paham dan tak tau hujung-pangkal, menerima sebulat-bulatnya bahawa keris dan senjata melayu adalah alat mensyirikkan Allah...tp benda2 lain yg syrik seperti kayu tangkal, azimat, baju tali tak menjadi masalah kalau simpan...

    ReplyDelete
  63. Oh begitu...hmmm...bila dijelaskan begini, fahamlah saya. Cuma yang diseru itu bukan senjata tetapi "benda" lainlah kiranya. Emjay perlu faham, setiap sesuatu yang ada dalam dunia ini adalah ciptaan Allah swt dan dia amat peka dan Berbangga dengan ciptaannya. Ini termasuklah bangsa Jin. Saya fikir yang dimaksudkan ialah apabila diseru, adalah seru kepada bangsa Jin. Maka disini, ramai ahli ulama berbeza pendapat. Apakah boleh kita meminta tolong bangsa Jin ini ataupun tidak boleh. Maka itu juga, balik kepada nawaitu masing masinglah kiranya. Apabila ianya dilakukan berdasarkan perjanjian (yang mana perjanjian ini boleh bermacam macam jenis), perjanjian itu apakah perlu melakukan perkara yang menjatuhkan martabat manusia sebagai khalifah dan juga merosakkan aqidah. Seandainya tiada perkara tersebut, maka, dimanakah perkara syirik ini ingin diletakkan seandainya tiada dalam perjanjian yang ada itu melibatkan "menduakan" Allah swt? Kita tidak mengerti perihal ini dan lebih senang menjatuhkan hukum bila lihat perkara pelik sedangkan bagi WaliAllah, perkara ini biasa sahaja. Tiada yang pelik dan salah bila berbicara dengan besi. Yang salahnya bila kita diperhamba ataupun memperhambakan bangsa ini. Fahamilah, mereka juga ciptaan Allah swt, dan dikalangan mereka ada uztaz dan alim ulama juga cuma sebaik baik ciptaan adalah kita, bangsa manusia. Namun, seandainya diperhambakan dan juga memperhambakan serta yang "diseru" itu adalah membawa kita jauh dari memperingati Allah swt, maka, kiranya faham fahamlah....tak perlu jin pun, manusia pun ada perangai macam gitu juga....
    Allah Hafiz

    ReplyDelete
  64. Seperkara lagi iya Emjay, dalam saya mempelajari ilmu tentang keris Melayu, ianya adalah satu cabang menuju ke Allah swt dan saya seringkali mengatakan keris Melayu itu tidak pernah berpisah dari Islam dimana ramai membangkang serta mengatakan perihal keris asalnya Hindu. Tiadalah saya ingin mengatakan mereka salah kerana perihal keris Melayu ini banyak dirahsiakan dan akhirnya kini, tak banyak perihal keris Melayu yang diketahui. Itu kiranya ilmu yang ada pada mereka, dan tiadalah silap andainya mereka beranggapan begitu. Dan inilah pula ilmu yang ada pada diri saya. Rezki masing masinglah kiranya. Maka kita kembali lihat kepada Syariat, Tariqat, Makrifat dan Hakikat, maka kenallah kita, jalan menuju ke Allah swt itu "sebanyak nafas manusia".... Ianya satu diantara cabang kenal diri. Atas dasar itu jugalah bukannya syirik bila Agung ataupun Sultan ataupun Raja mencium keris kuasa bila ditabalkan. Sifat 20 sering diperbincangkan dan ianya juga terterap di dalam keris Melayu. Kalau ada Ahmad Muhammad, keris juga begitu. Namun, penjajahan telah banyak merosakkan sejarah Melayu dan juga pengertian orang Melayu tentang senjata agong mereka. Atas dasar itulah juga, keris ini seringkali dikaitkan dengan syirik dan sebagainya sedangkan Wali Allah zaman sebelum penjajahan pun berkeris. Sejarah Melayu juga telah dikaburkan...Kebanyakan sejarah Melayu telah ditutup demi untuk tidak ternampak kepada bangsa Melayu bahawasanya, mereka itu bangsa Agung sebelum terbentuknya kerajaan Melaka lagi...entahlah...kalau fikirkan, ini semua berbalik kepada rezki masing masinglah...nak cerita lebih lebih pun..hmmm....
    Allah Hafiz

    ReplyDelete
  65. Assalammualaikum ya ustaz.....sayang kali skiranya keris2 pusaka atau senjata2 tu dibuang atau dilupuskan begitu aja.harap2 dilain masa skiranya senjata2 lama itu mau dilupuskan,bisalah diberikan pada hamba atau pecinta2 senjata2 lama ini,agar warisan bangsa kami tk pupus begitu aja,agar generasi yng akan datang faham dn kenal apa yng dipanggil senjata2 nusantara...tapi dgn syarat!!..ustaz buangkanlah/keluarkanlah apa2 yng sekiranya berada didalam keris/senjata itu yng tak diredhai Allah.

    Smoga kita smua tidak disesatkan atau dipersesatkan, senantiasa diberi taufiq dn hidayah, dipimpin kejalan yng benar, ke jalan yng diredhai olehNya dunia dn akhirat.

    skiranya trdapat salah dn silap hamba mohon ribuan ampun dn maaf..

    wasalam...

    ReplyDelete
  66. apalaaa tak abih-abih lagi,klu takde keris ni dulu camne tok nenek kite nak menegak,pertahankan diri,bangsa dan ugama,silap2 mj ni pun tak de klu takdeksenjata keris ni,pang5 hebat2 dulu,anak murid wali2 ramai yg buat keris empu2,org suruh belajo lagi,asyik nak tegakkan benang basah dia,org susah nak mati apa kena mngena dgn keris,mesti pasal amalan2nya yg tak molek aplak pasal kers,pahtu surah kita ngan anakcurra,abgghaz pgi jumpa bomoh artyis pasal simpan keris, apa punya orang daaa kata nak tegakkan kebenaran,klu takde senjotoni kalu perang dgn orang lain nak pake ape,pake doa aje apelah angin punya mj ni,ko kata ada jin,ada setan ,ko nampak ke.Kalu jadi perang skali lagi orang2 yg macam kita ni yg simpan senjata2ni lah yg akan turun,dah ko tak de apa aku agak mnyorok bawah katil kot,kita hendaklah mnkaji sebab apa ada ssuatu kuasa,kuasa apa,sebab apa magnet org tak kata ada jin,tenaga letrik kita tak kata ada setan,tenaga2 kan bnyak cuma namanya aje,silap2 kita nganceng dengan bini pun pakai nafsu dari mana?biarpun halal tp sifat api,panas,berahi nafsu kdudukan apa?pikir2.Kita boleh berdiri solat sifat apa,tenaga yg bole mnyebabkan bole brdiri?kadang2 kita pakai dia pun kita tak sedar.Kalau takde sifat api pada diri kita ,apa kita?yo blajar maneh kang,kang
    .Orang asyik cari kambing itam saja,suka mnyalahkan org lain,tak pernah cermin diri dan mnyalahkan diri sendiri.Sebenarnya semua itu betul kita saja yg salah.Laillahailla anta subhanaka inni kuntum minaazholiimin

    masjoyo sukmo




















    ReplyDelete
  67. Saya sokong dgn kata - kata MJ "Sayangi Allah lebih bermakna dari menyayangi warisan Melayu yang sesat lagi menyesatkan" Tahniah, semoga MJ sentiasa sihat dan dirahmati Allah..

    ReplyDelete
  68. Keris tak menjadi masalah,yg menjadi masalahnya jin atau khadam dlm keris tu.Itu yg syiriknya.
    Jgn la menghina keris dan adat2 Melayu kita.Tak semua adat Melayu tu bercanggah dan syirik di sisi agama Islam.Kalau semua adat Melayu nak dipukul rata syirik,hilanglah identiti bangsa Melayu kita.Alih2 nanti pakai baju Melayu pun syirik.
    Makan panadol pun,kalau iktiqad kita kata panadol tu yg menyembuhkan,itu juga syirik.Makanya,kita kena mahir ilmu aqidah supaya tahu membezakan yg syirik dan bukan.
    Wallahu alam

    ReplyDelete
  69. Sy ni seorang empu... klu MJ nak tau apa2 pasal apa mengenai keris dan tujuan diperasap, dimandikan dan sebagainya boleh tanya pd sy... tp nasihat sy, jgn lah menuduh keris itu mensyirikkan... kerana setiap perbuatan yg di lakukan oleh menyimpan keris ada tujuan dan alasan tersendiri yg MJ tidak ketahui...

    ReplyDelete
  70. MJ, jgn bercakap tentang sesuatu yg awak sendiri tak tau.....ingat, cakap2 kita ini akan dipertanggungjawabkan. Jangan terlalu cepat menghukum....darah muda tu kawallah ckit.......teringat satu masa dahulu ada seorang ulamak muda & berdarah panas mengkafirkan org lain sehingga mengatakan darah mereka harus gugur, haa..sekarang nie ulamak tu dah mature dan tidak seagressive dulu, namun org masih ingat lagi apa yg diperkatakannya, buat malu sendiri je....

    Kalau ada sesapa yg terjebak dgn MJ nie, fikir2kan lah dulu....jangan2 naik kereta pun bidaah sesat, maklumlah nabi pun tak pernah naik kereta. Ingat baik si MJ ni duduk jadi penasihat si Asri Perlis tu......u2 deserve each other

    ReplyDelete
  71. insyaAllah......akan atuk menpersembahkan segala hujah MJ kepada YM Tengku Mahkota Johor (TMJ) dan Yang DiPertuan Agong agar di perkenankan dan mengambil tindakan selanjutnya sebagai ketua Negara dan ketua Agama.

    ReplyDelete
  72. Patut dipersembahkan je si MJ nie kpd Nyai Roro Kidul.......

    ReplyDelete
  73. Saudara harizant ini peminat atau pemuja setia Nyai Roro Kidul?

    Nasihat saya kepada sdr harizant dan penyokong setia senjata puaka, bacalah semua reply saya di atas berulang-ulang kali.

    Semoga Allah SWT memberikan rahmatNya kepada sdr.

    Emjay

    ReplyDelete
  74. Emjay, jgn la ambik tulisan saya secara literal sahaja, sebagaimana jgn terjemah al Quran secara literal. Kaji yg tersirat dlm post saya tu........

    Maknanya MJ percaya bahawa Nyai Roro Kidul itu wujud, kan? Seingat saya, guru agama saya ada pernah ajar bahawa segala apa yg dicipta oleh Allah SWT mesti berpasangan. Ada siang, adanya malam, ada langit adanya bumi, ada makhluk ghaib golongan hitam, pasti ada juga dari golongan putih......jgn sewenang-wenangnya menuduh semua perkara ghaib yg jelas dalilnya dlm al Quran sebagai khurafat. Itu sebenarnya yg tersirat dari post saya sebelum ini....

    ReplyDelete
  75. Emjay, jgn la ambik tulisan saya secara literal sahaja, sebagaimana jgn terjemah al Quran secara literal. Kaji yg tersirat dlm post saya tu........

    Maknanya MJ percaya bahawa Nyai Roro Kidul itu wujud, kan? Seingat saya, guru agama saya ada pernah ajar bahawa segala apa yg dicipta oleh Allah SWT mesti berpasangan. Ada siang, adanya malam, ada langit adanya bumi, ada makhluk ghaib golongan hitam, pasti ada juga dari golongan putih......jgn sewenang-wenangnya menuduh semua perkara ghaib yg jelas dalilnya dlm al Quran sebagai khurafat. Itu sebenarnya yg tersirat dari post saya sebelum ini....

    ReplyDelete
  76. Kolektor keris terbagi 2 jenis. 1 jenis menyukai akan hal mistisnya, 1 jenis lagi menyukai keindahan pamornya. Saudaraku Emjay, janganlah berburuk sangka terhadap kami kami ini yang menyukai keris. Syirik atau tidak syirik semua terletak pada bagaimana pikiran kita mengenai sebuah keris.

    ReplyDelete
  77. Sdr matteru

    Sudah banyak kali saya ulang bab sebagaimana yang sdr utarakan.

    Sila ulang baca semua reply saya di atas.

    Emjay

    ReplyDelete
  78. atuk ingin berpesan dan mengingati diri atuk.........
    " NAWAITU " untuk apa kita menyimpan ?
    lepas tu peduli apa dengan orang kata, duit aku ! barang aku ! aku punya suka arrr !!

    ReplyDelete
  79. Saya kalau nak buka kilang buat keris dengan pelbagai model sama sekali tidak mengapa asalkan saya tidak melibatkan ritual sesat dalam proses pembikinan keris tersebut. Saya yang menghasilkan dan semua yang membelinya tidak boleh dipersalahkan.

    Namun jika saya menghasilkan keris melalui kilang saya melibatkan pelbagai ritual sesat, maka berdosa besarlah diri saya. Orang yang membeli keris saya pun insyaAllah bakal mendapat pelbagai kesan buruk. Samalah maca orang yang membeli patung di Bali dan menyimpannya. Sedar atau tidak insyaAllah berbagai kesan negatif bakal diperolehi.

    Emjay

    ReplyDelete
  80. La Hayyun, La Alimun, La Qodirun, La Bashirun, La Sami'un, La Muridun,La Mutakallimun..
    FilHaqqiqatiillah.....

    ReplyDelete
  81. di negara barat sudah ramai-ramai bikin senjata nuklir yang dapat bunuh ratusan bahkan jutaan manusia dalam sesaat, tapi kenapa kita masih sibuk bikin keris yang cuma jadi rumah iblis, lebih baik bikin pisau buat kupas bawang atau potong ayam jauh lebih terasa manfaatnya !

    ReplyDelete
  82. Syabas sdr dayhyip semoga Allah SWT sentiasa memberkati sdr

    ReplyDelete
  83. jangankan senjata nuklear, en dayhyip tengok pistol secara live pun tak pernah hahahaha........ ataupun en sendiri yg jadi iblis - sama jer grup agaknya dgn puak2 wahabi

    ReplyDelete
  84. kalo keris simpanan sultan pun d anggap syirik ke? setahu saya keris yg ade pada sultan adalah keris kebesaran pusaka turun temurun. sedangkn sultan yg menjaga hal ehwal agama islam sekarang... so mcmana? apa komen saudara emjay?

    ReplyDelete
  85. baru habis baca. saya ambil ilmu yang haq sahaja dari tuan2 sekelian.

    ReplyDelete
  86. Kebanyakan keris simpanan sultan adalah jelas syirik

    Kebanyakan keris simpanan sultan ini dipuja dan ada upacara besar-besaran untuk memandikan keris-keris tersebut. Ada beberapa kali dahulu, suratkhabar memasukkan berita dan gambar berkenaan upacara mandi keris ini.

    Emjay

    ReplyDelete
  87. salam! saya sebagai pemerhati jer, semakin panas lak kenyataan - kenyataan dr saudara emjayjb. rasanya kurang sesuai untuk tatapan umum. ape kata kalau kenyataan dr saudara ni di luahkan dengan cara yang lebih harmoni. kan ke lebih mesra bunyi nyer.
    kenyataan saudara tentang kebanyakan keris simpanan sultan sebagai syirik seolah-olah membelakangkan peranan mufti sebagai penasihat agama islam sehingga mereka terlepas pandang bahawa kebanyakan keris simpanan sultan adalah syirik. adakah mufti-mufti ini masih cetek ilmunya berbanding saudara?

    ReplyDelete
  88. Saya sekadar insan lemah yang cuba memberikan "sign board" kepada pengguna jalan raya. Dalam kita berdakwah, pastinya kita akan menyinggung mana-mana pihak yang berkenaan. Nabi bila berdakwah, terlalu ramai orang yang tersinggung. Saya mencari redha Allah dan segala kesulitan amat dikesali,

    Tentang mufti di Malaysia, Biarlah Allah dan orang berilmu yang menilainya. Kalau bab agama Islam di Malaysia ini antara para mufti pun bercanggah dalam banyak isu. Ada mufti pengamal tarekat dan ada pula mufti penentang tarekat (Perlis). Kalau kita ikut para mufti, entah mana jalan yang perlu diikuti.

    Mana yang saya mampu saya jelaskan untuk orang awam sebagai pedoman.

    Sekian wassalam

    Emjay

    ReplyDelete
  89. saudara emjay ni rasa tak habis mendalami kebatinan harap saudara emjay kaji sifat 20 dan doa serta ritual amalan para sahabat contohnya pejuang islam khalid al walid mengasah pedangnya selawat serta doa seperti wa izza bathos tum bathostum jabar rik lebih kurang begitu mohon maaf lebih kurang dalam bahasa rumi cuma saya tak dapat tulis dalam bentuk bahasa arab saudara emjay ada juga pedang para sahabat bertuliskan kalimah2 dalam pedang mereka adakah saudara emjay menolak fakta ini
    saudara emjay mestilah berfikiran terbuka dalam perubatan alternatif kegunaan keris hanya lah objek contohnya nabi musa mengunakan tongkat memebelah laut adakah tongkat itu hanya lah objek sahaja yang di beri pada nabi sebagai tanda hakikatnya allah yang mengizinkannya adakah tongkat musa pun akan di musnahkan pikirlah wahai saudara emjay

    ReplyDelete
  90. emjay jgn cepat jatuh hukum pada seseorang individu atau sesiapa sahaja lihat ada beberapa konspirasi yang berlaku mengapa tidak ada organisasi yang mahu menyiasat david coperfield atau david blaine dalam silap mata nya, bila orang islam mengunakan kaedah islam menunjukkan kelebihan amalan amalan bertauhidkan islam mula di katakan aksi silap mata syirik bidaah dan pel bagai tohmahan,saudara emjay saya hanya mengamalkan amalan doa asas sahaja dan dengan izin pencipta pelbagai perkara luar biasa saya dapati berlaku, adakah itu pun syirik, bagi saya hak mutlak hakiki adalah pada allah sahaja terpulang pada yang maha esa dalam pemberian sesuatu kelebihan samaada keris ke tongkat ke atau apa apa objek,saudara emjay pun tahu bagaimana cerita amalan seorang pelacur memberi air pada anjing di pilih juga masuk syurga ,jadi saudara emjay kena redha yang memilih atau menghukum bukan manusia tetapi allah sahaja,mohon maaf saudara emjay saya hanya memberi pendapat umum dari saya dan tiada apa apa serangan peribadi tuan moga usaha tuan di redhai oleh pencipta.

    ReplyDelete
  91. Berdasarkan kenyataan yang saudara buat ini, jelaslah saudara memperbetulkan apa yang menyebabkan pandangan saudara mendapat reaksi yang cukup negatif di sini Rumusannya adalah, keris itu tidak bersalah. Yang bersalah danberdosa itu adalah perbuatan syirik. Jadi mengapa saudara bermati matian menyatakan menyimpan keris itu syirik sedangkan saudara sendiri bersetuju bahawa keris yang tidak di zahirkan menggunakan riual jampi mentera itu tidak mengapa kalau di simpan?
    Argumentation saudara tidak konsisten malah sebenarnya sarat dengan emosi yang terpesong. Melainkan kalau apa yang saudara maksudkan disini ialah keris yang tidak mengapa disimpan hanyalah keris yang saudara buat. Kalau orang lain buat tidak boleh? Kalau saudara buat semua halal, tapi kalau orang lain buat, haram? Pandangan sebegini sebenarnya bukanlah satu perkara baru, malah satu pandangan biasa di Malaysia ini. Jangan diharamkan yang halal, dan begitulah juga sebaliknya.

    ReplyDelete
  92. Sdr khaz64

    Sdr ni reti bahasa atau tak reti bahasa??

    Apa yang penting dalam kenyataan saya di atas ialah keris tersebut sama ada dihasilkan oleh saya atau oleh orang lain adalah tidak menjadi masalah asalkan tidak melibatkan ritual sesat dalam pembikinannya.

    Jikalau sekadar menyimpan keris pengantin yang dibeli dimana-mana dan tidak pernah melalui ritual sesat dalam pembikinanya, mana mungkin syirik?

    Apa yang saya perjuangkan adalah "menyimpan keris sesat yang mana pembikinan dan atau penyimpanan keris yang melibatkan ritual sesat adalah syirik dan perlu dijauhi."

    Namun apa yang penting dan perlu diingati di sini ialah seandainya saya membeli cincin batu akek yang halal yang tidak pernah melalui ritual sesat tetapi setelah membeli dan memakainya, saya meyakini bahawa cincin ini boleh membawa tuah, maka saya telah syirik dan cincin tersebut telah berhantu. Begitulah juga halnya dengan keris.

    Saya ingin bertanya kepada sdr khaz64, keris apa yang sdr simpan??

    Wassalam wallahuaqlam


    Emjay

    ReplyDelete
  93. Jadi, yg sesat atau syirik atau terlibat dgn khurafat / bidaah dhalalah adalah keris atau manusia??? Kenapa keris pula yg jadi sasaran???

    ReplyDelete
  94. Assalamualaikum wbh

    Dalam penggunaan tangkal dan azimat, jelasnya adalah manusia yang mengamalkan perbuatan syirik tersebut. Namun apabila menangani masalah tangkal azimat ini, pelaku syirik ini kena bertaubat dan tangkal azimat ini kenalah dibuang / dilupuskan. Samalah juga dengan berurusan dengan keris berpuaka ini!!!!!!! Tidak cukup dengan bertaubat sahaja tetapi masih menyimpan keris puaka.

    Samalah juga dengan menyimpan berhala di dalam rumah. Apabila telah bertaubat, berhala ini perlulah dihancurkan / dilupuskan.

    Sekian

    Emjay

    ReplyDelete
  95. Assalamualaikum wbh

    Dalam penggunaan tangkal dan azimat, jelasnya adalah manusia yang mengamalkan perbuatan syirik tersebut. Namun apabila menangani masalah tangkal azimat ini, pelaku syirik ini kena bertaubat dan tangkal azimat ini kenalah dibuang / dilupuskan. Samalah juga dengan berurusan dengan keris berpuaka ini!!!!!!! Tidak cukup dengan bertaubat sahaja tetapi masih menyimpan keris puaka.

    Samalah juga dengan menyimpan berhala di dalam rumah. Apabila telah bertaubat, berhala ini perlulah dihancurkan / dilupuskan.

    Sekian

    Emjay

    ReplyDelete
  96. Soalan ini perlu Sdra jawab... pernahkan sdra pergi melihat bagaimana keris dibuat? Tahukah sdra aka proses pembuatan keris? Kenalkah sdra dgn pandai besi/tukang2 kris di negara ini yang memerah keringat mempastikan khazanah warisan bangsa ini tidak pupus ditelan arus kemodenan dan hipokrisi setengah setengah manusia yang dangkal ilmu tetapi mengaku bijak pandai?
    Pandai besi/tukang keris manakah yang menghasilkan keris dengan ritual dan jampi mentera sehingga sdra dengan angkuh dan bongkaknya mendabik dada menyatakan sdra sesungguhnya kenal mereka ini dan menyatakan hasil kerja mereka perlu dilupuskan kerana keris melayu itu tangkal azimat yang berpuaka?

    ReplyDelete
  97. setau saya empu2 dan pandai besi selepas kedatangan islam menggunakan doa atau mentera yg berunsurkan islam semasa menempa, jd tak timbullah soal syirik dsb walau ada sesetengahnya yg menyeleweng, tapi tidak hanya setakat dlm bidang pembuatan keris. Kalau musyrik atau sesat org itu, dlm berdakwah (dakyah) sebenarnya spt ayah pin pun sesat jugak. Soalnya sekarang, kenapa difokuskan hal bidaah/khurafat kpd kers atau badik shj. Sayangnya melayu tidak cinta kpd budayanya sendiri sehingga mau menjadi lebih arab dari org arab sendiri

    ReplyDelete
  98. Kalau sesiapa membuat senjata seperti keris tanpa ritual yang merosak akidah, tidak timbullah sebarang persoalan di sini!!!

    Saya tidak memfokuskan kepada keris dan badik sahaja. Sekiranya sdr lihat gambar-gambar yang saya ketengahkan di atas, ia adalah terdiri dari keris, badik, lawi ayam, pedang dan parang. Senjata seperti dalam gambar ini di ambil dan dilupuskan kerana penyimpanannya merosak akidah.

    Nabi Muhamad SAW juga mempunyai pedang yang dibuat oleh pandai besi namun adakah mereka ini melakukan ritual sesat dalam pembikinannya??

    Emjay

    ReplyDelete
  99. Mana warisan bangsa yang tidak bercanggah dengan agama, silakanlah namun warisan bangsa yang bercanggah dengan agama buang sajalah. Kalau warisan bangsa seperti adat pepatih, buanglah jauh-jauh. Di Kelantan banyak warisan bangsa namun banyak yang telah disanggah oleh TG Nik Aziz kerana bercanggah dengan agama.

    Warisan bangsa Jawa dan Bugis di Johor amat kaya sekali namun banyak yang bercanggah dengan agama tu buanglah.

    Setengah pandai besi membuat keris tanpa api pun, hanya pakai picit-picit dan tradisi ini masih wujud di Batu Pahat dimana mereka mengetuk kereta pakai picit-picit. Mereka dari jenis ini perlu dijauhkan kerana mengamalkan ritual sesat.

    Banyak senjata sebagaimana gambar di atas telah berusia ratusan tahun yang telah dipusakakan turun temurun. Memanglah saya tidak tahu bagaimana senjata-senjata ini dibuat namun kaedah penyimpan senjata-senjata ini menyalahi agama.

    Untuk memahami duduk perkara ini, saya contohkan senjata dengan cincin. Cincin sebagaimana cerita saya di http://emjayjb.multiply.com/video/item/30 yang dijual sebagai cincin sakti dengan harga RM30 adalah jelas mensyirikkan. Cincin sakti ini mungkin dibuat melalui :-
    1. Menggunakan ritual sesat semenjak pembikinannya lalu menjadilah cincin sakti.
    2. Dihasilkan tanpa ritual sesat (diharuskan), dibeli oleh bomoh sesat ini lalu dilakukan ritual sesat selepas itu lalu menjadilah cincin sakti.

    Walau pun kemungkinan cincin ini dihasilkan melalui dua kaedah namun jelasnya ialah cincin ini tetap mensyirikkan.

    Cincin biasa yang dijual di kaki lima yang dihasilkan tanpa sebarang ritual sesat (diharuskan), dibeli oleh seseorang dan sesudah memakainya mempercayai cincin yang dipakainya ini boleh mendatangkan tuah maka ia juga mensyirikkan.

    Perbandingan yang saya berikan menggunakan cincin ini adalah sama sekiranya ia adalah keris atau senjata lain.

    Kepada peminat keris khaz64, kalau adalah keris atau senjata yang di simpan dirumah dan dengan kehadirannya telah mendatangkan pelbagai azab sengsara, lupuskanlah segera sebelum azab sengsara yang lebih dahsyat.

    Sebagai makluman kepada khaz64, saya semenjak kecil dan zaman muda dahulu memang bercita-cita menyimpan senjata pusaka, senjata sakti dan yang sewaktu dengannya namun setelah dibimbing oleh arwah guru kini menjadi pelupus senjata berpuaka ini.

    Emjay

    ReplyDelete
  100. assalammualaikum semua......... saya rasa tak yah la kita tuduh menuduh antara satu sama lain........ masing2 ada otak..... kita pakat2 fikirlah.......... saya rasa maksud MJ tentang keris atau apa2 pun jenis senjata yg kita simpan......... kalau sekadar kita simpan baik2...elok...... untuk mempertahankan diri atau kenang-kenangan tak mengapa.......... maksud syirit atau sesat adalah seperti berikut:
    1. kita percaya ada makhluk atau penjaga yang menjaga nya......
    2. bila ada makhluk atau penjaga kita kena bagi dia makan....... sembahnya...... kita dah jadi taksub....
    3. jadi senjata tu kita anggap dah keramat yg dapat melindungi kita........
    4. jadi kita dah jadi riak...sombong dan takabur........
    5. kita dah jauh dari tuhan.......
    6. kita dah tak percaya dah yang tuhan yang lebih berkuasa......
    7.dia yang menciptakan langit dan bumi.........
    8. org dulu2 atau bapa yg perturunkan senjata itu cakap atau tidak kita kena percaya kat benda.... yg tiada apa pun yg akan berlaku keatas kita jika benda tu ada disamping kita.....
    9. bila kita dah percaya...... kita tak payah la sembahyang atau percaya yang tuhan maha berkuasa dan maha mengetahui.....
    10. kita pula bawak benda tu pi jumpa bomoh buat nombor...... kita percaya yang benda tu akan bagi kita kaya tampa berusaha...... syirit tak?....
    11. maksud MJ tu pasai ni la kut yang saya rasa...... kita salah guna........
    12. tapi setakat nak simpan atau buat koleksi tak mengapa....... jangan sesekali kita percaya yang benda tu lebih berkuasa dari ALLAH S.A.W......
    13. jadi kita janga salah paham........ fikir dengan waras......... betul tak......
    14. kita ada KERIS..... kita angap keris ni ADA POWER DAN ADA MAKHLUK YANG MENJAGA NYA........ dia mau apa kita ikut..... perasaplah..... perah limaulah........ mcm2 lagilah...... YANG TU YANG SYIRIT...... BUKAN KITA SIMPAN YANG SYIRIT...... RITUAL YANG KITA BUAT TU YANG SYIRIT..... SYIRIT TU MAKNANYA MENYEKUTUKAN ALLAH S.A.W. YANG KITA PERCAYA ADA BENDA LAIN YANG SAMA POWER DGN DIA ATAU PUN LEBIH POWER DARI DIA....... KITA KENA PAHAM....... PAHAM TAK..... KALAU TAK PAHAM JUGAK KITA PI TANYA USTAZ.......
    LAGI SEKALI SAYA NAK JELASKAN........ SETAKAT NAK SIMPAN SENJATA TU TAK MENGAPA TAPI RITUAL2 TU YANG SYIRIT.......

    ReplyDelete
  101. assalammualaikum semua...klau korang rasa keris korang berpuaka kasi je kat ustaz emjay ni..kalau tak berpuaka simpanlah sebagai kenangan korang.ustaz emjay ni kan adalah pelupus senjata berpuaka.apa nak risau dia nak rasa penangan senjata berpuaka...kita hantar yg plg berpuaka kat dia...(dia lupa yg dia seorang pelupus senjata bukannya pelupus puaka) apabila puaka sudah berkumpul beramai-ramai di rumah ustaz emjay, tiba masanya mereka menjadi semakin kuat dan akhirnya...........(lu pikirla sendiri bile rumah u kene roboh!!)

    ReplyDelete
  102. Waalaikumussalam wbh

    Wahai warongkuning. Meredhai kesyirikan adalah serupa dengan melakukan kesyirikan. Bilalah engkau ni nak bertaubat. Ingatlah azab Allah SWT adalah perit.

    Emjay

    ReplyDelete
  103. aku tidak pernah meredhai kesyirikan...cuma sekadar ingatan kepada ustaz emjay dan pembaca yang lain bahawa syaitan itu penuh tipu dayanya terhadap org yg berdakwah dan memperjuangkan agama Allah SWT. beringatlah sebelum tertipu. maaflah sekiranya aku telah melontarkan kata2 yg kasar..

    ReplyDelete
  104. Semoga sdr warongkuning dijauhi Allah dari perbuatan syirik dan dimatikan dalam iman.

    Emjay

    ReplyDelete
  105. terima kasih atas doa tersebut..aku pn berharap semua umat islam dijauhi drpd perbuatan syirik juga.syaitan akan slalu menggoda kita supaya taksub dengannya lalu mensyirikkan Allah SWT.bukan aku nk rendahkan sesiapa tp aku pernah jumpa syaitan yg tidak takut dengan ayat Al-Quran.malah hafal dgn tajwidnya..mgkn jin islam kot..tapi tujuannya tetap sama nk memesongkn akidah kita..

    ReplyDelete
  106. Bab ini memang aku sangat setuju.

    Namun apa peliknya. Syaitan Yahudi pun ramai sekali yang mahir Al Quran dan hadis namun tujuan mereka bukan untuk beriman kepada Allah SWT tetapi semata-mata untuk mencari keuntungan kepada Yahudi sahaja.

    Emjay

    ReplyDelete
  107. Assalamualaikum ustaz,

    Sungguh banyak dugaan ustaz... dengan tomahan, tuduhan... macam-macam... tapi saya berharap ustaz teruskan perjuangan ustaz... jangan di layan mereka2 yang tak tahulah sampai bila nak faham...

    Saya sokong ustaz hapuskan senjata2 atau apa2 sahaja yang boleh menjerumus saudara kita ke lembah syirik... memang dalam ajaran Islam, pencegahan itu adalah lebih baik dari berubat... apalah ada pada besi keris lama itu kalau nak dibandingkan dengan senjata yang ada pada masa ini; kalau benar niat menyimpan keris tersebut untuk perlindungan diri. Saya ada menyimpan pedang panjang yang saya beli di sabah bertujuan untuk melindungi diri kalau ada musibah berlaku... saya rasa itu lebih baik dari keris lama..

    Jika niat menyimpan keris lama itu untuk memperingati hasil tangan atuk nenek moyang kita, bukankah lebih baik jika di letak di muzium untuk tatapan ramai dari di simpan di rumah? Di takuti, bila kita sudah tiada, anak cucu kita pula yang akan menyimpan keris tersebut dan mungkin mereka yang akan syirik... bukankah kita bertanggungjawab kerana mewariskan sesuatu yang besar kemungkinan boleh menyebabkan keturunan kita menyekutukan Allah?

    Pada pendapat saya, beginilah... kita perlulah musibah diri sendiri, apa tujuan sebenar kita menyimpan sesuatu yang kemungkinan besar boleh merosakkan anak cucu kita kelak... adakah mewariskan keris/senjata itu lebih bernilai dari kesejahteraan kita di akhirat kelak? Jika tidak, anggaplah keris atau apa2 sahaja objek kebendaan itu hanya hiasan di dunia sahaja... tidak ada nilainya di akhirat kelak... tidak ada malaikat yang akan bertanya "Sudahkah kamu mewariskan keris itu?"

    Jika kita sudah sayangkan sesuatu itu lebih dari yang lain... sudah tentulah kita akan mempertahankan apa yang disayang itu semungkin boleh... pelbagai alasan dan sebab yang akan diberikan... janganlah yang disayang itu melebihi sayang kita kepada Allah dan Rasulnya....

    ReplyDelete
  108. Waalaikumussalam wbh

    Alhamdulillah terima kasih di atas penulisan sdr narz211 di atas.

    Saya paling suka tulisan beliau yang paling bawah tu iaitu "... janganlah yang disayang itu melebihi sayang kita kepada Allah dan Rasulnya.... "

    Semoga Allah mematikan sdr narz211 dalam IMAN.

    Emjay

    ReplyDelete
  109. assalaamualaikum,,,camana leh syirik ek..ente ada blajaar mana2 ke..janggut panjang tak bererti ilmu yang tinggi,,apa yang dorang baca masa perasap ente tau ke x?perasap x semestinya syirik..kaji betul9..jangan cakap kalau x tau..kemukakan bacaan/mentera yang dibaca...jangan kalutkan pikiran.sume orang..syirik adalah membatalkan iman..pendek kate ente menganggap sume yang perasap batal imannya..ana x sokong mana2 sebab ana ni rendah ilmunya..janganlah ilmu kita dianggap modal untuk mensyirikkan orang....belajar dulu ilmu keris..belajar dulu berdakwah..ada caranya.....mungkin ente betullll...tapi cara ente berdakwah tidak mencerminkan keperibadian yang baik..solawat dan salam ke atas rasulullah..semoga sesama kita tidak timbul fitnah dan permusuhan..assalaamualaikum..

    ReplyDelete
  110. Kalau tanya bomoh "Adakah perbuatannya syirik?", pastinya bomoh jawab pekerjaannya adalah tidak syirik dan mengikut sunnah!

    Boleh pakai ke cakap bomoh dan penyokong-penyokongnya?

    Emjay

    ReplyDelete
  111. salam...kalo x tau ckap je x tau..jgn duk pandai2..kalo kite pi klinik doktor india,adakah kite syirik..kalo nak berubat ape beza doktor ngan bomoh...kalo i'tiqadnye dah salah,,sume akan salah,,orang tanam sayur pun pasang pagar,,syirik ke camtu,,,kalo yakin yang pagar tu berkuasa memangla syirik,,hakikatnya begitulah emjay..hang duk buat ape pun la ni..tolong lah belajar hakikat hidup....ilmu kite x sampai kemana pun.sebarkan ilmu anda,,jgn berdebat dgn saudara seagama kite,,sama2lah berpesan2..sygkan saudara seagama..jgn duk hentam je..hati kita kalo Allah SWT nak ubah, sekejap je,,

    ReplyDelete
  112. Cuba sdr jelaskan tang bahagian mana dalam tulisan saya adalah tidak betul tentang senjata puaka ini?

    Emjay

    ReplyDelete
  113. salam..mana ada senjata puaka,,seikhlasnya sy nasihatkan,,ilmu Allah maha luas..kita x byk mana pun,,cuba buka hati saudara..ilmu bukan pakai akal je..sudah2lah berdebat sesama kita ni..xkemana pun..yang halal jelas halalnya, yang haram pun jelas haramnya..sy xckp sedara ni salah,,kalo syirik memang betullah syiriknya,,tapi kalo x syirik camana?? apa sedara nak cakap nanti..di dunia ni memang xdela hal..tp kat Mahsyar kite akan diadili..berpesan-pesan antara kita kan lebih bagus..banyak bnda yg mensyirikkan muslimin, bukan keris je..xkan benda2 tu sume kita nak hapuskan..bermula dari pangkalnya kan lagi berhemah..bile tauhid dan i,tiqad kite kuat, bukan setakat keris je..semua yang baathil akan terhapus..semoga Allah menjauhkan kita semua dari Fitnah2 musyrik

    ReplyDelete
  114. Saya copy paste semula reply saya di atas yang bertarikh Oct 9, '07:

    ~~~~~~~~~~~~~~~
    Assalamualaikum wbh hotburnz dan hasheri

    Semua senjata dalam paparan di atas adalah senjata yang telah dipungut dari pelaku-pelaku syirik setelah didedahkan serba sedikit ilmu asas tauhid. Saya sendiri yang mengambil kesemua gambar-gambar di atas. Kesemuanya telah pun dilupuskan. Antara punca syirik adalah kerana:
    1. Menggunakan senjata ini dalam perubatan sebagaimana bomoh artis http://www.angelfire.com/pop2/bomohartis/ menggunakan keris zawil hayat dalam perbomohan sesatnya. Mereka menyeru terus kepada senjata ini untuk meminta pertolongan untuk mengubat pesakit.
    2. Menjalankan ritual tertentu seperti memandi keris, mengasap kemenyan pada malam-malam tertentu.
    3. Menerima dari bomoh dengan pesanan yang merosakkan akidah seperti senjata ini mempunyai kesaktian dan sebagainya
    4. Mempercayai senjata ini mempunyai kesaktian dan mampu memberikan sesuatu seperti menjaga rumah, menjadi pendinding, menjaga ahli keluarga, menjadikan lebih pandai dsbnya.
    5. Berharap kepada senjata ini sebagaimana mereka berharap kepada Allah (konsep yang sama sebagaimana penyimpan tangkal berharap kepada tangkal tersebut)
    6. Ada yang menyeru terus kepada senjata ini untuk meminta sesuatu seperti meminta nombor ekor

    Sebahagian senjata di atas di ambil daripada penyimpan yang susah nak mati walau dah sekian lama koma di rumah. Alhamdulillah setelah di ambil senjata puaka ini. penyimpan telah meninggal dunia. Allah mungkin ingin memberitahu semua waris bahawa sekiranya engkau menyimpan senjata seperti ini, inilah laluan yang akan engkau tempuhi dan dimalukan ketika nak mati.

    Kalau sekadar membeli keris yang tidak menjalani sebarang ritual sesat di dalam pembikinannya dan di simpan dirumah sebagai perhiasan, sudah berkali-kali saya nyatakan tidak merosak akidah atau kalau beli keris biasa untuk digunakan sebagai keris pengantin, dibenarkan.

    Kalau menyimpan keris yang telah dijalankan ritual tertentu, mulalah kelak insyaAllah di datangi berbagai mimpi pelik dan kejadian-kejadian yang pelik-pelik seperti bergendang dan berbunyi di malam hari dan semuanya ini dilakukan oleh syaitan agar penyimpan senjata ini mula mempercayai perkara yang karut marut dan seterusnya menjalankan ritual yang sesat.

    Sekali lagi buat makluman hasheri, senjata ini adalah bukan senjata saya tetapi adalah senjata syirik dari penyimpan-penyimpan yang telah diambil atau diberikan kepada saya atau arwah guru saya dahulu dan telah semuanya dilupuskan.

    Saya memang tidak berminat dengan senjata seperti ini. Cukuplah pengalaman seorang saudara saya serta keturunannya yang syirik dengan menyimpan sebilah pedang pusaka. Azab Allah kepada mereka-mereka yang menyimpan pedang pusaka ini hanya Allah sahaja yang tahu. Alhamdulillah pedang ini dapat saya ambil dan lupuskan bersama arwah guru. Pedang ini di asap kemenyan, dimandikan, disuruh jaga rumah, diajak berbicara, diminta nombor ekor, boleh terbang mengelilingi rumah, berharap kebaikan daripadanya dan berbagai kepercayaan karut marut lainnya.

    Jangan lupa membaca artikel saya berkenaan senjata puaka ini di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/153

    Sekian wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ~~~~~~~~~~~~~~~

    ReplyDelete
  115. beginilah, sesuatu yang boleh menyebabkan orang syirik, memang harus dimusnahkan, tetapi jika sesuatu barang itu boleh gunakan untuk kegunaan harian, maka takperlulah di musnahkan, ambil patung dan keris ya, jika patung tidak di musnahkan, orang akan tetap menyembah berhala, jika keris pula, segelintir sahaja yang telah melakukan syirik kepada allah..... sebahagian lain tidak........... jadi jangan anggap semua orang yang ada senjata lama melayu adalah syirik.......... satu lagi saya nak tekankan, jangan sekali2 kata kan makhluk yang allah cipta syirik, kerna dia juga sentiasa mengingati allah..... yang syirik adalah manusia yang tidak kuat iman nya dan telah di hasuti oleh syaitan............
    ingat islam itu mudah, indah dan sebagainya.... jangan kita yang menyusahkan............ renungkan.............

    ReplyDelete
  116. salam.sy stuju dgn entitiman..sy fhm niat murni sdr mj.mgkn niatnya baik.cma,kaedahnya yg tersilap.
    bkaitan dgn ritual sptmana yg saudara mj katakn diatas ada yg bnarnya.cma, bg sy snjata itu tiada slhnya cuma mnusia yg mbawanya ke arah yg slh.seolah2 msia yg dikawal oleh snjata dan bkn msia yg mgawalnya. soal org nk puja,itu mmg tbukti slh.apatah lg jika dgn niat yg slh spt ingn mndptkn no ekor kn...soal keris2 dimandikan tu jga ada rahsia disebaliknya..blajalah utk tahu dan jgnla hny mdgr dan mgaku tahu.itu tidak baik..bguru biar rmai agr kita dpt ilmu yg spttnya.. akhir kata,
    xusahla dimusnahkan keris2 itu krn ia tdk bslh.jika bnr ia dikatakn pnybb kpd kerosakn akidah msia, sy rse kcanggihan teknologi bkomputer ini lbh merbahaya..
    renung2knlah whai saudara2ku

    ReplyDelete
  117. hantar muzium buat barang sejarah pun bagus......

    ReplyDelete
  118. MEMANG LA...TAIK LEMBU KALAU PUJA PUN JADI SYIRIK

    ReplyDelete
  119. salam untuk saudara,saya hanya ingin menyatakan bahawa syirik dan senjata melayu adalah sesuatu yang berbeza.Sebagai orang melayu islam kita cuma perlu memperkukuhkan aqidah ataupun pemantapan tauhid.Perkataan syirik adlah terlalu zalim jika diterjemahkan terhadap senjata melayu kerana ianya cuma makhluk yang kaku dan diciptakan oleh penciptanya yang mempercayai penciptaan yang agung.Senjata cumalah sebagai wasilah untuk sampai kesuatu destinasi dan wasiulah bukanlah syirik.Pembezaan disini adlah perkataan "sembah".adakah senjata melayu lama ini disembah???.kenapa kita menyimpan wang dibank tidak dianggap sebagai syirik????cuba kita fikirkan.... Kata guruku cuma empat perkara menjadi lumpur yang mencemarkan tauhid......Hulul,Ittihad, Tashbih dan Ta'til...salam dariku bid'ah

    ReplyDelete
  120. Nak syirik bukan susah. Berlaku riak pun sudah syirik.

    Nak syirik bukannya susah. Tidak usah sembah tangkal cukup dengan menyimpannya sudah syirik, sesuai dengan mafhum hadis "“Sesungguhnya tangkal, azimat dan guna-guna itu adalah syirik”".

    Senjata Melayu memang asalnya sekadar senjata dan tidaklah syirik namun kini senjata Melayu lama dijadikan tangkal, dipuja, dimandikan, diasapkan dan mereka bertawakkal / berharap kepada senjata ini. Maka syiriklah mereka.

    Emjay

    ReplyDelete
  121. maaf ye....berdasarkan apa yang saya baca saya tak jelas pendirian tuan ustaz ni.hujah tuan agak mengelirukan...tapi seronok saya baca.Tuan ni berpendirian ape ye...Qadariah ke jabariah ke wahabiah ke atau syiah atau ahli sunnah wal juamaah...jelas sikit tuan..

    ReplyDelete
  122. letih saya membaca komen2 ni, tapi pendapat saya , kalau menyimpan sesuatu contohnya keris tak salah , anggaplah ianya sebagai alat dan penyebab sahaja dan ianya tidak memberi bekas tanpa izin ALLAH. Kita kena faham agama. Kalau tak pandai LETAK SESUATU PADA TEMPATNYA, NIAT MAKAN UBAT PUN BOLEH JADI SYIRIK. Kepada sesiapa yang meyimpan keris tu kalau NIAT dan TANGGAPAN kepada keris tu dah berlebih2 , harap berhati2 takut nanti boelh SYIRIK kita pada ALLAH tapi janganlah punah kan keris tu betul kan diri sendiri tu. Tapi kalau dah tak boleh betul kan iktiqad kita pada keris tu, elok jauhilah benda2 macam ni, fikir2 lah. Jangan nanti kita kembali menemui ALLAH, wajah kita macam KERIS sudahlah.......

    ReplyDelete
  123. aku setuju dengan whatsupbro ...

    ustat ni mengelirukan....

    kata2 dia tu blh buat orng salah faham....

    mungkin blh memburukan keadaan....

    insaflah wahai ustaz...

    ReplyDelete
  124. salam,harap saudara mj dapat bersabar dalam meneruskan perjuangan menentang unsur unsur kesyirikan
    wassalam

    ReplyDelete
  125. semoga allah memberi hidayah kepada mereka yang mempertahankan amalan syirik tersebut

    ReplyDelete
  126. tak salahkan blajar silat tanpa ilmu batin

    ReplyDelete
  127. saya blajar silat selendang merah.x der apa2 mandi

    ReplyDelete
  128. Tidak salah belajar silat atau ilmu lain yang tidak mengandungi ilmu batin contohnya ilmu kebal, mandi minyak panas, baring atas kain berjampi, amalan zikir yang bukan-bukan dsbnya. Namun sekiranya ada kain yang tok guru suruh sdr simpan seperti selendang merah, maka buanglah kain tersebut dengan tanam dalam tanah.

    Emjay

    ReplyDelete
  129. Tak habis2 dengan syirik dia...siasat dulu baru kata syirik!!

    ReplyDelete
  130. Kalau belajar taekwando kena buag la ye tali pinggang hitam tu, or kalau belajar sumo cawat tu kena buang la ye "ustaz"?

    ReplyDelete
  131. Assalamualaikum...sy bukan mahu mengeruhkan keadaan dalam laman yang penuh dengan hujah2 peribadi dan panas ini.islam dipertahankan,melayu diperkuatkan..setelah mengikuti pandangan saudara2 seislam dam semelayuku terdetik soalan dari sy yang masih jagung usia,cetek ilmu tiada apa untuk dibangga...sekadar bertanya kepada saudara2.menyokong atau membangkang tidak menjadi kira..

    1.Adakah menghapuskan senjata2 ini adalah cara terbaik untuk menghapuskan jin2 di dalam senjata ini?apakah jin2 dan syaitan2 pendamping senjata ini akan bercerai tubuhnya seperti cerainya keris dan senjata?

    2.Jin atau pendamping senjata ini akan mati apabila sangkakala ditiupkan.benar!!!Al-Quran membuktikan.persoalannya,jika jin ini tidak 'mati' setelah 'ustaz' menghapuskan 'rumah' yakni senjata keris itu,kemana jin ini pergi?Adakah mereka akan 'check in' di hotel di chow kit??sememangnya syaitan suka tempat maksiat seperti itu.perlukah hotel ini juga dirobohkan??Jika jin2 dan syaitan ini teritnggal di rumah 'ustaz',apakah ustaz akan merobohkan rumah 'ustaz' ?

    3.Jika habis senjata melayu dialam ini 'ustaz' hapuskan,mungkinkah jin yang berminat menjadikan senjata sebagai 'rumahnya' akan bertukar angin ke rumah baru?mungkin kepada pistol atau pedang samurai seperti cadangan 'ustaz'.adakah 'ustaz' akan menghapuskan pistol dan pedang samurai yang 'ustaz' cadangkan dahulu??

    4.Jika semua senjata dilupuskan dan pihak yahudi pula menyerang kita,adakah kita akan menggunakan pistol buih??maklumlah syaitan dari api,mana mungkin dia akan duduk dalam pistol air,yo tak?..kita perlu lawan,mempertahankan diri itu WAJIB!! Al-Quran juga buktinya..bersilat lidah??palestin terlebih dahulu menjadi mangsa..

    5.Jika semua senjata 'ustaz' lupuskan atas dasar takut senjata ini dijadikan 'banglo' syaitan,sedangkan 'ustaz' mengetahui syaitan mati ketika ditiupkan sangkakala...APAKAH YANG 'USTAZ' HAPUSKAN SELAMA INI????JIN??SYAITAN??SENJATA??WARISAN??JATIDIRI MELAYU??

    Saya bertanya kerana ingin belajar.Bg sy,besi tetap besi.Yang berpuaka itu adalah syaitan namun besi tetap besi.Puaka dan Pusaka tetap berbeza.puaka dicantas,pusaka terus berteras.Ambil tauladan dari Zulfakar,dari kafir ia terjadi namun digunakan Rasulallah sebagai senjatanya.Zulfakar terkenal kerana menjadi teman Rasulallah,bukan Rasulallah menjadi terkenal kerana mempunyai zulfakar.Jangan ambil iktibar Zawil Hayat plak.
    Jangan terus membakar kelambu kerana nyamuk.cari dan hapuskan la nyamuk itu sahaja kerana kita perlukan kelambu untuk keselamatan kita.Bukan nyamuk sahaja musuh kita,suami isteri juga begitu memerlukan kelambu.biar buruk,namun kelambu tetap kelambu.nyamuk tetap nyamuk..maafkan jika terkasar bahasa,sekadar tertanya untuk memerah fikiran selayaknya.bukan nafsu melebihi fikiran...
    Kita tetap boleh kekal menjadi melayu dan terus hidup dengan semangat melayu dalam islam.Sesungguhnya islam itu sesuai dengan semua bangsa tanpa perlu membuang adat.Islam itu bukan arab atau samurai.islam itu agama,melayu itu bangsa.keris tetap hanya keris,syaitan tetap dengan janji sesatkan anak2 Adam.Janganlah kita bergaduh kerana syaitan akan berdangdut gembira.seakan UMNO dan PAS bergaduh,DAP buat parti tiger dan todi.perbezaan pendapat bukan lesen untuk mengutuk org..Apakah musuh sebenar kita??Keriskah?atau syaitankah?atau ego diri kita??jawapannya tiada dalam pilihan jawapan A atau B atau C mahupun D.Sinisku tetap dengan pengertian seriusku..persoalan mendatangkan pelbagai jawapan.namun jawapan tetap mengharap bersatu islam dan melayu.teguh tegap insan pejuang agama dan bangsa.
    Renung-renungkan dan selamat beramal..assalamualaikum...

    ReplyDelete
  132. Hai jerung jerung.

    Tulah suruh belajar tauhid tak nak. Orang ajak mengesakan Allah SWT tetapi engkau nak pula membeli neraka!!

    Kalau kau tawarkan 100 billion pun saya tak akan jual dan seperkara lagi semuanya sudah dilupuskan so jangan cari dan tanya lagi.

    Emjay

    ReplyDelete
  133. bang.... tuhan pon tak suruh kita terus tembak.... belajar pon tak suruh terus teka... kena gak tanya....

    apa masaalah nyer saya nak kena beli neraka plak? sapa tuhan sapa nabi sapa saudara? perantara???

    saya pengumpul barang..... apa yg saya mahu ialah MENGISI masa lapang saya....
    saya berminat kerana kerja dan juga carik makan saya untuk berniaga itu sahaja....

    p/s: saya baru sahaja nak mula belajar sejarah... sejarah diri saya, ugama saya, ibu bapa saya, supaya tidak tertuka jalan ketika TUA...........................

    salam
    73

    ReplyDelete
  134. Baguslah tuan belajar sejarah. Namun sebaik-baik sejarah untuk dipelajari adalah sejarah Nabi Muhamad SAW.

    Kalau tuan nak kumpul parang panjang atau pedang samurai yang biasa (tiada puaka di dalamnya) dan kemudian jual semula untuk cari untung, saya boleh juga carikan parang panjang murah di Batu Pahat. Tetapi kalau tuan kumpul dengan cara membeli keris, pedang dan senjata puaka lain, maka samalah tuan membeli NERAKA.

    Ada faham!! Isilah masa lapang tuan untuk perkara yang memberi manfaat di dunia dan di akhirat.

    Emjay

    ReplyDelete
  135. heem yer setuju.... untuk pemblian saya bukan sahaja mengisi masalapang, tapi memang bermanfaat di dunia, di khirat pula bila kita berniaga secara jujur, bukan menipu......

    senjata puaka ke, keris terbang ker, badik nenek gerondong ke. saya tak fikir benda tuh semua... diorang alam diorang, saya di alam saya..... ada puaka ke tak kat dalam senjata tuh pon saya tak pernah nampak, boleh terbang ape tah lagi.... tapi klu betul boleh terbang lai bagus....

    leh jual kat power rangers atau ultramen ace...

    ReplyDelete
  136. Penat menulis namun kehadiran soalanku tidak berjawap huh.takpe,takpe..Teman tetamu dihalaman orang.Hak melayan tetap pada tuan rumah yang ‘berilmu’.Dikongsi atau tak,juga hak empunya diri..soalanku??tetap tak berjawap haha..Jom g library..

    ReplyDelete
  137. ustaz apa nak lupus bagi kat muzium je

    ReplyDelete
  138. salam.......... apa nak di pertikaikan...
    kalau kita tak buat benda2 syirik tu ngapa nak melenting
    MJ berhujah berdasarkan pengalaman dan ilmunya
    keris dan apa2 senjata untuk mempertahankan diri tak salah malah wajib ada
    cuma keris tu di asapkan malam jumaat ke bulan apa ke.... tu yg x betul .... mana pegangan kita ....
    Sya tak kenal MJ cuma saya tahu niatnya untuk membetulkan masyarakat melayu yang beragama islam ni ikhlas......... cermin diri dan muhasabah lah jika kita terlibat secara langsung atau tak langsung ngan benda2 syirik ni ......
    ok MJ teruskan usaha anda , ana support , insyaAllah.
    nak tanya sikit.........
    ana ada byk dengar pasal SAKA ni , benda tahyul ni siap di filemkan kononnya nak menyedarkan masyarakat ... tapi apa tu SAKA ?
    wassalam.... sedaramu dlm islam

    ReplyDelete
  139. Salam semua,
    Seronok juga tengok kalian berdebat dan disokong untuk diteruskan..
    Cuma dicadangkan kepada semua tentang pekara berikut :
    1. Dalam berdebat pekara yg kita rasa betul/baik/benar hendaklah kalian sentiasa beringat tentang peranan musuh yang nyata tapi ghaib [ iblis/syaitan termasuk jin kafir yg jadi tentera para bomoh dan dukun] yg sentiasa cuba ambil peluang hasut,goda,cocok,lencongkan dan tanam rasa marah,melawan,balas balik,emosi,geram,dengki,hasad,menyampah,merapu,menuduh,ghibah [ngumpat], andaian yang penuh syak dan ragu dll. Jika para pedebat mula ada rasa macam itu [ semua itu sifat iblis syaitan],, cepat-cepat kalian berlindung kepada Allah dari hasutan dan godaan syaitan. Iktibar untuk semua ialah dalam berdakwah, buat baik/kebajikan tetap "musuh gaib tapi nyata" akan ambil bahagian. Sedangkan Nabi pun cuba digoda inikan pula kita manusia yang bernah berdosa....dan tiada daya upaya [termasuk syaitan tadi]
    2. Berdebatlah dengan berhemah,releks,santai,tenang,bersangka baik,berniat baik,berniat utk amal/berdakwah,tidak taksub,tak mengaibkan,tak menuduh,tak mencerca,tak jatuh hukum sesat pada sesaorang,[debatlah perbuatan/amal orang itu tapi jangan jatuhkan hukum sesat kepada sipolan-sipolan [ tak ada untungnya pun malah bagi peluang pintu utk syaitan masuk terbuka secara halusnya [ HANYA PASAL BINCANG/DEBAT PASAL KERIS je !!!] : siapa tahu orang yang nampak sesat tapi ada iman sebesar biji sawi..Haq menghukum bukan hak kita, itu haqNya.
    3. Gini lah, Pisau, keris,tombak,pedang samurai,parang panjang semuanya sama je dibuat oleh situkang besi.Semuanya mesti dipakai untuk memotong,menikam,memancong dll dan semuanya boleh disimpan tak payah dilupus [ termasuk keris dan p.samurai]
    4. Tapi jika senjata itu semua sudah diguna utk selain dari memotong,menikam sewajarnya bermakna sudah salah guna [ macam bomoh,dukun,pawang, dan berbagai orang spt. disebut oleh MJ] dan bermakna iblis syaitan dah cocok jarum makanjawabnya disimpan boleh dibuang lagi bagus.
    5. Yakinlah, buat ape caya dengan kuasa mahluk spt. kuasa/kebolehan pawang,bomoh,ustaz,tok guru,guru silat,hatta mufti dan ulama yg pakai cincin berisi, [ jumpa kiyai diBandung tapi sebenarnya setarag dengan pawang- tak semua tapi kebanyakannya , guna keris/p.samurai dll. Semuanya dari Yang Maha Kuasa maka mohon/berlindung kepadaNya sajalah.[Buang keyakinan terhadap kuasa mejis,keris/pedg.samurai atau tangkal, pisau atau garpu hatta jarum peniti yang boleh menyembuh atau menyakitkan].Buang keyakinan dengan kebolehan mahluk. Tanam keyakinan semua Dia yang beri/yg tadbir/yg ada kuasa. SEMUA HANYA DENGAN IZINNYA
    Silapnya kita semua, lebih yakin pada ustaz,bomoh,pawang,,azimat,keris,pedang samurai.....
    Inilah beza antara orang beriman dangan orang yang benar-benar beriman
    Yang benar benar beriman cukup dengan solat hajat dan mohon padaNya
    Jika umat semua macam ni saperti seruan Nabi maka keris,pedang samurai, pisau, jarum peniti gunanya hanya untuk tikam,potong,hiris saja, Tak legih dari itu, maka simpanlah bak apa buang. Buang jika dah mebazir dah perbuatan syaitan....Ha! mula lah musuh nyata tapi ghaib ni nyocok.....halus dan sangat halus....sudahnya dia akan mengadudomba semua para pedebat baik yg, betul atau yg tak betul supaya terus beradu [ hinggalah peluang utk menyesatkan muncul.................................Wassalam.

    ReplyDelete
  140. salam.
    saya rasa lupus tu bukan bermakna buang benda keris/senjata tu......
    maksudnya........ buang benda yang menumpang tu jer........ jin ke.... apa2 ke yang menenggek menunggu tuan baru..... kawan saya melalui kaedah rawatan syifa' selalu dapat benda2 camtu ..... ssayapun ada sedikit pengalaman menghadapi pesakit yang berSAKA ni
    nak tau ust. SAKA tu adakah jin yang dipelihara oleh pemilik barang2 lama tu , kan sytan tu musuh kita , ngapa dalam hal ni dia bole jadi hamba kita lak ..... sytan yang pandai ke kita yang bodoh , sytan yang jadi ketua ke atau kita yang jadi budak suruhan ......
    apapun zaman sekarang ni , sytan dah tak berada dalam alam ghaib lagi , byak manusia yang bertopengkan sytan .
    kembali ke jalan yang lurus....... jadikan islam sebagai ad-deen .
    wasalam....

    ReplyDelete
  141. dari korang berdebat begini, carilah ILMU SYAHADAH.. wsalam

    ReplyDelete
  142. salam wahai saudara yg budiman n dcintai allah n dmuliai allah... tuan knp kita sbg makhluk nak meletakkan ssuatu yg kita kurang pasti... spt tuan meletakkan simpan senjata 2 adalah syirik? kite x blh berkata2 demiakn... maap hamba berkata... allah dah berkata tuan hanya aku ajer yg blh mletakkan ssuatu i2 baik atu buruk... bukan makhluk ku.... tuan kite x blh nak buat andaian dr ssuatu kpd ssuatu... mmang bnar spt keris, parang, lembing n aper2 pon bentok senjata ada khadam penjage... ttp sapert yg melaetakkan semue 2? tuan tampa dpuja dperasapkan n penyeruan kite ni maknusia buat pandai n andaian saje... wahhhh konon2 brg2 2 tok2 lah, wali2 lah n seumpamanyer yg kite angap penjage... tuan 2 semue syirik... kite ada allah knp kite bersandarkan pd semue 2...? dr mcari ilmu brg2 x bergune 2 tuan maap hamba berkata... cari lah ilmu allah ilmu syahadah... senjata2 2 sementare x masuk lam liang lahat pon same kite... ilmu allah ni lah yg kekal abadi n blh mdidik manusia2 n isteri ank2 kite kan? fikir n renung lah... allah tlh mberi kite akal fikiran, lisan n hati cukup lengkap 2 kan tuan... maap lah tuan hamba ni yg hina dsisi n dpandangan allah s.w.t maap kan hamba myampok dsini.. salam

    ReplyDelete
  143. ITU SESAT INI SESAT SANA SESAT SINI SESAT..PENING-PENING. YG MANA BOLEH TERIMA AKAL BERSANDARKAN AL QURAN DAN HADITH IKUTLA. YG MANA NABI BUAT TU IKUTLA..YG MANA NABI TAK BUAT TAPI MEMBERI BANYAK MANFAAT DAN TAK MELANGGAR AL QURAN DAN HADITH DAN IJMAK ULAMAK IKUTLA..
    INI BUKAN TEMPAT NAK CAKAP FAHAMAN AGAMA SAPER SALAH SAPER BETUL. NK KEFAHAMAN YG LEBIH DALAM PASAL ISLAM MAKA BERGURU LAH BACA KITAB LA BACA AL QURAN DAN HADITH LA..JGN AMBIL BULAT-BULAT. JGN TAKLID JGN JUMUD.
    ISLAM ITU AGAMA YG INDAH..ISLAM ITU AGAMA YG SUCI..

    ReplyDelete
  144. salam,..emjayjb,sy fhm pe yg tuan buat tu.kita xperlukan smua tu,cukup dgn ada plindungan drNYA.kiai salleh dlu pn ada snjata pe sgt tp bleh je lawan komunis yg gna snapang pistol tu. pe guna dok simpan benda yg bleh mjerumus diri ke arah syirik.masing2 ada pendapat,tp jgn plk nk blame pndapat org lain.buka minda dlu,jgn jd bodoh sombong.tyn sangat,bila org jwb nk salahkan org lak.bukan nk cakap keris ni lambang syirik.cuma klu tlalu taksub sgt,benda ni bleh mjerumus diri kpd syirik.ayat al-quran pn klu dibuat tangkal tetap syirik.hukum dh nyata dh jelas...dh ni topik keris,ckp la pasal keris.klu topik kereta kita cakap la pasal kete.bkn nk kata bangsa jawa tu sesat,tp mgkn la sb tu kira zaman sblm &smasa kdatangan islam ke sana.bangsa nabi pn ada blaku kejahilan sblm kdtgan baginda..bangsa tu hanya keturunan kita,yg pnting adalah Islam agama kita..mcm tuan buat tu sy sokong atas alasan dgn tiada senjata ni kita jd lebih taqwa pada NYA.benda ni xbg ilmu kat kita,xbg plindungan kat kita..hebatnya melaka pn dijajah..stakat nk simpan keris sbagai hobi mcm kumpul setem tu mmg la xde pe2.skadar hobi,klu bleh beri pndapatan pn lg elok selagi brada pada landasan yg btul.jgn tlalu taksub dan mlalaikan je.soal alam ghaib ni rahsia, dan hanya sedikit je pengetahuan dberi NYA kpada kita manusia...HANYA DIA YG MAHA MENGETAHUI...

    ReplyDelete
  145. Skrg sy faham maksud emjayjb. Keris yg d puja bleh dihapuskan.Kebanyakan nya adalah keris pusaka.Keris pusaka yg x penah d puja pula bleh d simpan seperti biasa. Tetapi bukan kah keris yg d puja tu bleh d buang khadam d dlm nya? Sbb keris sebegini biasanya d puja setelah d tempa. Mgkn ada yg d puja sblm d tempa. Keris yg d puja sebelum d tempa mgkn harus d lupus kan sbb ia nya direka utk pemujaan seperti berhala.

    ReplyDelete
  146. Salam. Sy ad mimpi jumpa pedang atas bukit.
    Sblm jumpa pedang sy jmpa byak mahkluk yg hodoh2
    Ap maksud mimpi sy itu.
    .Tkasih..

    ReplyDelete
  147. pada pendapat saya pula... keris dipuja atau tidak dipuja ni xde bezanya... pemujaan itu xde effect atas keris itu.. malah pada saya sesiapa yg percaya keris yg sudah dipuja itu ada syaitannya/ makhluk halus/ ape2 shj itu, perbuatan 'percaya' itula yg syiriknya... percaya yg keris itu bole membawa syafaat/kemudaratan itulah syiriknya... keris itu cuma satu objek buatan manusia.. kalau keris itu keris pusaka (x kisahla pernah dipuja atau tidak), ia cuma ade nilai sentimental kerana ia adalah pusaka keluarga... nak buang atau tidak itu bergantung pada org tu sayang ke tak pusaka keluarga (samalah dgn keris saidina umar ke, abu bakar ke, nabi ke, semua itu nilai sentimental) ... kalau pedang nabi pon tetibe ade orang buat perasap atau pemujaan, pedang itu tetap tak berslah, takde kesan pada pedang nabi itu... tp mempercayai bahawa pedang itu tetibe ade 'kuasa' setelah ia dipuja itulah yg syirik....

    ReplyDelete
  148. jadi pada saya menghapuskan keris2 pusaka/puaka itu takde faedah nya.. kerana... kalau dihapuskan, org melayu boleh buat lagi, tempa besi buat keris banyak2, perasap kemenyankan, sebarkan pada semua org yg berminat nak miliki keris ni.. yg penting: MINDA kita... yg penting ialah ajar anak dan masyarakat ni jangan percaya mende tahyul taghut syirik khurafat... baliklah pada Quran dan hadith... bila takde soang pon yg percaya keris boleh ada puaka/kuasa, maka keris itu tinggal keris sahaja... keris yg paling berpuaka pon bila xde sape percaya kepuakaannya, ia adalah sebatang besi bengkok2 yg melekat pada kayu

    ReplyDelete
  149. oleh itu saya nak sarankan pada pembaca, takyahla percaya apa2 objek pon bole ade puaka/penunggu/syaitan... memangla dlm Islam kita wajib percaya mende ghaib, dlm Quran pon ade surah Jin, syaitan pon mmg sah2 banyak, cuma die ade atau tidak kat keris ke/ rumah ke/ hutan ke etc... sume makhluk tu tak perlu ditakuti, tak perlu dihalau dgn perasap/pawang/bomoh... sbb kita tak bole percaya makhluk tu boleh membawa kemudaratan/kuasa... yg berkuasa adalah Allah shj... Allah shj yg bole menntukan kita mendapat syafaat/mudaharat... kalau kita takut pada keris/rumah/ hutan yg org kata berpuaka.... rasa takut itu adalah SYIRIK.. Allah berfirman agar kita tidak takut dgn suatu apa pun kecuali dgnNya.. wallahua'lam

    ReplyDelete
  150. Assalamualaikum Ustaz..
    Macamana dengan pokok atau busut yang telah dipuja oleh golongan tertentu..perlukah dimusnahkan kerana ia telah menjadi berhala.

    ReplyDelete
  151. Waalaikumussalam wbh

    Eloknya pokok tersebut ditebang sahaja dan bagi busut tersebut hantar jengkaut saja

    Emjay

    ReplyDelete
  152. keris malela tu cantik,boleh bg saya???

    ReplyDelete
  153. Salam buat semua,

    Menyimpan patung memang haram hukumnya. Kenapa patung2 di zaman nabi ibrahim sehinggalah zaman nabi muhammad di hapuskan? kerana ramai yang menyembahnya, memujanya dan menjadikan patung2 itu sebagai tuhan2 mereka.

    Tetapi menyimpan senjata seperti keris, pedang dan tombak adalah harus bagi tujuan mempertahankan kesucian maruah islam, diri, keluarga dan tanah air. (Janagn citer pasal pistol la. Kita bincang satu persatu ok....) Namun begitu, masalah besar orang melayu adalah mempercayai senjata2 tersebut ada "AURA". Maka mereka melimaukannya, mengemiankannya dan mementerakannya. Samalah dalam ertikata memujanya. INI SYIRIK. SYIIIIRIIIIKKKKKKKKKK!!!! MENDUAKAN ALLAH. PERCAYA KEPADA KARUT DAN KURAFAT.

    Kenapa mereka limaukan keris? Jawapannya adalah untuk mengasidkan keris itu. Kenapa mereka mengasapkan dengan kemian setelah di limaukan? Jawapannya kerana ingin mendapatkan lapisan selaput nipis yang akan membalut asid nitrik dari cecair limau di permukaan keris untuk membuahkan bisa. Maka keris itu sudah beracunkan....Tambah pulak dengan getah ipoh, round-up, bisa ular dan lain2 racun....FUH RACUN TU........BISAKAN.........SEKALI TIKAM KIOK............

    Tak perlu di puja2 dan dimentera2. SAINS kan sikit akal fikiran semua penyimpan senjata2 keris, pedang dan tombak. Jangan hidup dalam fantasi dan SYIRIK.

    ReplyDelete
  154. Pedang kena di asah agar tajam. Sama jugak seperti pisau potong bawang kat dapur rumah kita.

    ReplyDelete
  155. Teruskan MJ. Perjuangan anda masih jauh. Bukan senang nak betulkan fahaman dan aqidah org. Sama juga dgn pengamal adat perpatih, fahaman nur muhammad, wahdatul wujud, martabat 7, mengenal wali allah, wilayah wali, makam wali, budi suci, kebatinan budi suci, seni hak, kashaful ashrar dan sebagainya. Sesat lagi menyesatkan. Tapi pengamal2nya tetap kat mereka betul.....betul pada akal mereka tetapi tidak betul pada Allah serta rasulNYA.

    ReplyDelete
  156. Semoga Allah SWT mematikan sdr maimipanha dan saya dalam iman

    Emjay

    ReplyDelete
  157. Assallamualaikum wbh.....Khas buat emjay...kawe ucapkan tahniah buat demo kerna mewujudkan laman ini..semoga inisiatif demo ini akan mem\njadi satu medan dakwah melalui alam siber ini. Mengenai rakan2 yg sengaja menampakkan kebodohan mereka serta menegakkn benang basah..biarkanlah...sbb jika dikata HUKUM,yg HARAM ttp HARAM dan yg HALAL ttp HALAL...sesungguhnya usaho demo ni ado timbal balas daripado Allah subhanahuwataala..Insya Allah. Kawe menyokong pendapat demo dlm mmpertahankn AKIDAH ! Smmgnya rakan2 kita dari umat melayu ini ramai yg keliru antara ADAT dan PERINTAH AGAMA. Dek kerana kejahilan..mereka ditipu oleh syaitan yg merasakan tindakan serta pemikiran mereka itu betul. Padahal kita semua perlu mengikut garis panduan yg telah ALLAH TETAPKAN.

    ReplyDelete
  158. Waalaikumussalam wbh

    Semoga Allah SWT mematikan sdr zuan30us dan saya dalam iman

    Emjay

    ReplyDelete
  159. Salam...

    Dari apa yang saya tgk dalam nie..iaitu sesi berdebat...Cuma saya ingin sentuh sedikit sahaja mengenai tingkah laku dan tutur kata saudara MJ dalam nie...Sebagai seorang yang ingin berdakwah membetulkan aqidah umat islam yang lain...Bukankah lebih baik saudara menggunakan bahasa yang melambgkan keperibadian org islam itu sendiri..iaitu berlemah lembut walaupun banyak kritikan yg datang...Allah sentiasa menolong org2 yang teraniaya....tapi bila saya bnyak membaca komen2 dari saudara dlam ni..kebanyakkan menggunakan perkataan kesat...seeloknya tidak dilakukan...tangani segala masalah dengan tenang...Allah Maha Mendengar dan Allah Maha Mengetahui apa yg tesurat mahupun tersirat...

    ReplyDelete
  160. salam,

    sepatutnya tuan hamba mendiamkan diri daripada diketahui oleh orang. Bukan saya ingin mengata tuan hamba tetapi saya ingin nasihat kepada tuan supaya berhati-hati. keris ini tiada apa-apa pun istimewa semuanya kehendak ALLAH. kalau DIA membuat keris itu berkuasa jadilahnyer kalau tidak keris hanya menjadi besi buruk yang tidak berguna.kita mesti ingat ALLAH menentukan segalanya. harap tiada orang yang berkecil hati maafkan saya ya. saya bukan ingin menyakitkan hati kepada semua hamba ALLAH kerana saya pun tiada apa-apa keistimewaan hanya ingin nasihat supaya kita tidak bergaduh sesama manusia.

    ReplyDelete
  161. Hanya fahaman syaitan saja yang boleh menghapuska syaitan.

    ReplyDelete
  162. Salam, saya nie seorang collector keris, tujuan saya menulis disini bukan utk berdebat, tetapi ingin menerangkan sedikit sebanyak tentang hal2 berkaitan perihal keris ini.

    Keris direndam dalam air kelapa bertujuan utk menawarkan bisa2 yang disapu pada mata keris dan utk menanggalkan karat pada matanya, mcm kita juga mandi guna sabun.

    Kemudian air limau itu tujuannya utk menanggalkan karat juga, berbeza dgn air kelapa , limau mengandungi tahap pengikis karat yang tinggi, tujuannya utk mengelakkan keris diselaputi karat, jika karat terlalu lama maka ia akan memakan mata keris tersebut.

    air limau juga bertujuan utk menaikkan pamur serta keindahan pada matanya, maka tampaklah seninya, seni dan keindahan itu adalah sesuatu yang disukai Allah kerna Allah itu suka pada keindahan.

    Asap kemenyan dan bara api itu pula utk mengeringkan mata keris yang dah dicuci tadi dan mewanggikannya, maklumlah org dulu2 tiada hair dryer , kalau sekarang kita boleh pakai hair dryer utk keringkannya... mewanggikannya pula hanya utk tarikkan semata-mata, ibarat kita memakai minyak wangi juga.

    Keris itu adalah seni org melayu dan warisan org melayu, setiap bangsa ada seni dan warisannya yg tersendiri, utk apa allah jadikan semua ini, supaya kita mengenali antara satu sama lain.

    Saudara ini saya rasa berfahaman Wahabi, kerna terlalu mudah mensyirikkan sesuatu tanpa usul periksa, kaji dahulu sebaik2nya... jangan nanti saudara dikatakan seperti monyet mendapat pisang atau seperti kadok naik junjung... wasalam

    ReplyDelete
  163. Salam, saya nie seorang collector keris, tujuan saya menulis disini bukan utk berdebat, tetapi ingin menerangkan sedikit sebanyak tentang hal2 berkaitan perihal keris ini.

    Keris direndam dalam air kelapa bertujuan utk menawarkan bisa2 yang disapu pada mata keris dan utk menanggalkan karat pada matanya, mcm kita juga mandi guna sabun.

    Kemudian air limau itu tujuannya utk menanggalkan karat juga, berbeza dgn air kelapa , limau mengandungi tahap pengikis karat yang tinggi, tujuannya utk mengelakkan keris diselaputi karat, jika karat terlalu lama maka ia akan memakan mata keris tersebut.

    air limau juga bertujuan utk menaikkan pamur serta keindahan pada matanya, maka tampaklah seninya, seni dan keindahan itu adalah sesuatu yang disukai Allah kerna Allah itu suka pada keindahan.

    Asap kemenyan dan bara api itu pula utk mengeringkan mata keris yang dah dicuci tadi dan mewanggikannya, maklumlah org dulu2 tiada hair dryer , kalau sekarang kita boleh pakai hair dryer utk keringkannya... mewanggikannya pula hanya utk tarikkan semata-mata, ibarat kita memakai minyak wangi juga.

    Keris itu adalah seni org melayu dan warisan org melayu, setiap bangsa ada seni dan warisannya yg tersendiri, utk apa allah jadikan semua ini, supaya kita mengenali antara satu sama lain.

    Saudara ini saya rasa berfahaman Wahabi, kerna terlalu mudah mensyirikkan sesuatu tanpa usul periksa, kaji dahulu sebaik2nya... jangan nanti saudara dikatakan seperti monyet mendapat pisang atau seperti kadok naik junjung... wasalam

    ReplyDelete
  164. Salam, saya nie seorang collector keris, tujuan saya menulis disini bukan utk berdebat, tetapi ingin menerangkan sedikit sebanyak tentang hal2 berkaitan perihal keris ini.

    Keris direndam dalam air kelapa bertujuan utk menawarkan bisa2 yang disapu pada mata keris dan utk menanggalkan karat pada matanya, mcm kita juga mandi guna sabun.

    Kemudian air limau itu tujuannya utk menanggalkan karat juga, berbeza dgn air kelapa , limau mengandungi tahap pengikis karat yang tinggi, tujuannya utk mengelakkan keris diselaputi karat, jika karat terlalu lama maka ia akan memakan mata keris tersebut.

    air limau juga bertujuan utk menaikkan pamur serta keindahan pada matanya, maka tampaklah seninya, seni dan keindahan itu adalah sesuatu yang disukai Allah kerna Allah itu suka pada keindahan.

    Asap kemenyan dan bara api itu pula utk mengeringkan mata keris yang dah dicuci tadi dan mewanggikannya, maklumlah org dulu2 tiada hair dryer , kalau sekarang kita boleh pakai hair dryer utk keringkannya... mewanggikannya pula hanya utk tarikkan semata-mata, ibarat kita memakai minyak wangi juga.

    Keris itu adalah seni org melayu dan warisan org melayu, setiap bangsa ada seni dan warisannya yg tersendiri, utk apa allah jadikan semua ini, supaya kita mengenali antara satu sama lain.

    Saudara ini saya rasa berfahaman Wahabi, kerna terlalu mudah mensyirikkan sesuatu tanpa usul periksa, kaji dahulu sebaik2nya... jangan nanti saudara dikatakan seperti monyet mendapat pisang atau seperti kadok naik junjung... wasalam

    ReplyDelete
  165. Ada lebih baik saudara serahkan semua keris2 lama itu pada saya ini kerna saudara tidak layak memegangnya.... saya tahu mengendalikannya.... kerna saya ini org2 persatuan keris yang terlibat dgn Muzium Negara, saya mengkaji berdasarkan Fakta sains org2 terdahulu... kajian sains org2 terdahulu lebih hebat dan segala kemajuan yg kita kecapi pada hari ini adalah dari hasil ilmuan terdahulu... kalau nak disyirikkan apa sahaja... guna kereta pun boleh jadi syirik juga.... contohnya kalau saudara memakai kereta .... adakah kereta itu yg berkuasa membawa saudara kemana-mana... kalau dianggap begitu sudah semestinya ia syirik.

    Jangan diserapkan Fahaman Wahabi ini kepada keris pula.... kelak anak2 warisan melayu tidak mengenal warisan bangsa sendiri....

    ReplyDelete
  166. Ada lebih baik saudara serahkan semua keris2 lama itu pada saya ini kerna saudara tidak layak memegangnya.... saya tahu mengendalikannya.... kerna saya ini org2 persatuan keris yang terlibat dgn Muzium Negara, saya mengkaji berdasarkan Fakta sains org2 terdahulu... kajian sains org2 terdahulu lebih hebat dan segala kemajuan yg kita kecapi pada hari ini adalah dari hasil ilmuan terdahulu... kalau nak disyirikkan apa sahaja... guna kereta pun boleh jadi syirik juga.... contohnya kalau saudara memakai kereta .... adakah kereta itu yg berkuasa membawa saudara kemana-mana... kalau dianggap begitu sudah semestinya ia syirik.

    Jangan diserapkan Fahaman Wahabi ini kepada keris pula.... kelak anak2 warisan melayu tidak mengenal warisan bangsa sendiri....

    ReplyDelete
  167. Allah tidak melihat pada rupa , harta dan perbuatan ( Lakonan ) tetapi Allah melihat pada hati kita semua....

    Syirik yg lebih merbahaya ialah kita mensyirikkan Allah dgn diri kita sendiri.

    sepatutnya itu lebih diberatkan dahulu.... bukan hal kecil sebegini nak diperbesarkan ..... seolah2 keris2 ini sesuatu yg membawa kesyirikkan.... kalau bukan hati yg menyebabkan kita syirik maka apa lagi....

    saya juga boleh mengatakan yang saudara syirik kepada allah .... kerna saudara masih terperangkap lagi didalam penjara dunia, penjara akhirat, penjara ilmu dan penjara makrifatullah.... saudara belum lagi mencapai apa yg dikatakan ' Awal Agama Mengenal Allah ' .....

    Setakat mengetahui sifat 20 sahja belum kenal Allah lagi..... cerita tentang Uluhiyah dan rububiyah ... tetapi adakah saudara faham apa yg saudara ceritakan....

    jangan jadi seperti ketam.... mengajar anak2nya berjalan kedepan tetapi dia sendiri berjalan menyenget.....

    pendekatan saudara terlalu ekstreme dan mendadak.... kerna kalau diperhatikan disini terlalu ramai yg membangkang pendapat saudara.... tidakkah saudara terfikir kenapa mereka2 semua yg juga bijak pandai membidas pendapat saudara.... kerana saudara masih byk kelemahan yg perlu diperbaiki....

    Akhir kata jgn kerna nila setitik rosak susu sebelangga..... keris pun saudara belum kenal.... berani pula nak mensyirikkan org.... sungguh memalukan sekali....

    Ilmu tinggi tetapi masih buta....

    ReplyDelete
  168. Saudara boleh belajar dgn saya tentang teknik2 mencuci keris .... tiada langsung unsur2 kurafat dan syiriknya.... semua adalah teknologi atau sains sahaja..... seperti menggunakan asid utk melunturkan karat.... org2 dahulu gunakan limau dan air kelapa utk melunturkan karat.... begitulah kajian kami ahli2 persatuan keris....

    ReplyDelete
  169. Macamlah saudara boleh nampak ada setan atau jin kat keris tuu.... hanya berdasarkan perasaan dan ikutan sahja.... besi tetap besi..... yg syirik ialah yg memuja.... pokok pun org puja juga kubur lama pun org puja juga... itu memanglah amalan khurafat.... sapa2 pun tahu juga.... tapi ramai yg dah tahu pun buat juga..... saudara ingat dgn tindakkan saudara melupus keris nie boleh menghalang seseorang dari syirik ke ???? bukan saudara yg tentukan seseorang itu mendapat syurga atau neraka.... kalau beramal kerana hendak mendapat syurga atau neraka pun syirik juga... kita beramal utk siapa ??? utk siapa sebenarnya ??? saudara berkata setiap hari.... siapa yg berkata tu ???? kalau saudara kata saudara yg berkata2 maka saudara telah syirik kepada Allah .... kerna tiada daya upaya ku utk berkata2 melainkan hanya Allah yg menyebabkan ku berkata2... berkatanya saudara dengan sifat maha berkatanya Allah..... Hidup saudara dengan sifat Maha Hidupnya Allah..... besi juga seperti kita ini.... berjasad ..... keris itu jasadnya.... dia juga ada rohnya seperti kita juga.... tetapi ia hidup dgn caranya yg tersendiri.... siapa roh itu....??? cuba saudara jawab siapa roh itu ??? terangkan pada saya

    ReplyDelete
  170. Apa yg saudara ikut sebenarnya ??? jika saudara boleh beritahu dgn tepat apa yg saudara ikut maka sy akan ikut saudara.....dan sy akan tinggalkan apa yg sy bawa sekarang ini....sekian

    ReplyDelete
  171. Boleh hubungi saya secara terus ditalian 016-960 0400 Hj Sharif.... sy juga melakukan perubatan traditional .... kita boleh berbincang dgn lebih jauh lagi....

    ReplyDelete
  172. Walau pun kemungkinan cincin ini dihasilkan melalui dua kaedah namun jelasnya ialah cincin ini tetap mensyirikkan.

    Baguslah tuan belajar sejarah. Namun sebaik-baik sejarah untuk dipelajari adalah sejarah Nabi Muhamad SAW


    Salam , kata2 saudara ini bercanggah , Nabi muhammad juga memakai cincin .....
    dan nabi2 lain juga memakai cincin sejak dari Nabi Adam lagi jika mengikut sejarahnya....

    Jika cincin itu khusus utk batu permata.... maka pedang nabi muhammad juga ada batu permata dijadikan hiasan....

    Replika pedang saidina Umar al khattab menyerupai Salib ..... apa pendapat saudara ???

    Batu cincin , keris, pedang atau sebagainya adalah benda yg zahir , manakala syirik itu adalah sesuatu yg tidak boleh dilihat.... jauh bezanya...

    ReplyDelete
  173. sy nk tanya .jika sudah di BIAH dan dgn syarat tambahanya menggunakan keris hukum .adakah itu syirik ???dan ade cara x untuk matikn sumpah BIAH itu dan selamatkn orang tersebut daripada BIAH dan keris hukum itu ?

    ReplyDelete
  174. Bersumpah dengan selain Allah sudah mengundah kesalahan yang besar. Bertaubat sajalah.

    Tentang untuk mematikan sumpah atau membatalkannya, berilah makan anak yatim barang 9 orang mudah-mudah Allahb redha dengannya

    Emjay

    ReplyDelete
  175. baiah utk perkara yg diharamkan tak perlu kifarat jika melanggarnya...... Sama dgn contohnya, seseorang bersumpah utk makan babi, maka sekiranya melanggar sumpahnya, tidak berdosa atau perlu bayar kifarah....

    ReplyDelete
  176. Kembalilah kepada jalan Allah SWT.

    ReplyDelete
  177. 'Tuan Guru' percaya yang memakan telur dan buah tembikai penyebab penyakit??? pelik pulak saya setelah membaca 'dakwah' 'Tuan Guru'..
    Arwah orang tua saya meninggalkan 'azimat' yang saya amalkan, ianya berupa pesanan, "belajarlah engkau walaupun engkau telah mengajar, sekiranya engkau berhenti belajar, engkau akan mula kurang ajar"

    ReplyDelete
  178. Tak tahu buat2 tahu....tak pandai tapi memandai2 ......bodoh tak boleh di ajar pandai tak boleh di ikut mcm kudung dapat cincin dan beruk dapat bunga.....KESIAN KAN MAMAT NIE.

    ReplyDelete
  179. keris yg ada puaka xboleh di jual.. elok di hapuskan.. klu di jual saudara emjay juga bersubahat... jadi hapuskan keris yg berpuaka.. semoga saudara emjay di rahmati dan diberkati illahi dgn usaha murni menegakkan kebenaran... dan harap sentiasa bersabar dgn dugaannya...

    ReplyDelete

  180. kalau yg dilupuskan adalah senjata2 spt dlm gambar, sy tak kisah langsung kerana sememangnya senjata2 tersebut amat bermutu rendah, buatan kodi yg kemudiannya diisi dgn macam2 isian yg tak tentu hujung pangkal. Sepatutnya sebelum membuat blanket statement bhw senjata spt keris adalah syirik, emjay harus mengkaji pembuatan senjata org melayu oleh sang empu atau pandai keris yg sebenar2nya....

    Sekali lg sy setuju senjata2 buatan kodi yg diisi kemudian memang layak dilupuskan

    ReplyDelete
  181. kepada pencinta budaya nenek moyang kita dan pencinta keris amnya, dari gambar2 senjata 'puaka' yang disiarkan disini, yang mana 1 sedara2 rasa berpuaka, atau paling tidak pon berpenghuni? mari lah kita sama2 menilai dan memberi pandangan.

    ReplyDelete
  182. Askum..saya baru terbaca artikel ini..bagi saya,mmg benar kata2 saudara...basicnya senang shj bg yg tak faham..Berpeganglah pada Al Quran dan sunnah Nabi junjungan kita Muhammad SAW..insyallah,tidak terpesong jauh..Iblis itu senantiasa mencari peluang utk myesatkan kita..

    ReplyDelete
  183. Sebenarnya keris dimandikan ertinya,keris dibersihkan segala kotoran ataupun karat.Mengapa menggunakan limau kerana zat yang terkandung didalam limau nipis(ACID)dapat menghilangkan karat dibesi/bilah keris.Selepas dimandikan/dicuci/dibersihkan,bara arang digunakan untuk mengeringkan keris.Apabila keris sudah kering,keris diasap dengan kemenyan kerana getar yang terkandung dalam kemenyan dapat melindung keris daripada karat.Saya disini hanya ingin menerangkan cara2 orang2 yang terdahulu menjaga keris.Biar orang berkata beribu bahasa,takkan MELAYU hilang DI dunia.

    ReplyDelete
  184. Maaf seandainya kalau saya tersilap,seandainya Tuan MJ menuduh bahawasanya keris adalah senjata MELAYU SYIRIK,Tuan MJ sedar tak yang Sultan MELAYU diseluruh Nusantara memiliki keris dan mereka beragama ISLAM.Dan sewaktu perkembangan ISLAM di tanah Jawa,WALI SONGO juga ada menggunakan keris.Mereka tidak pun melupuskan keris tetapi mereka menggunakan keris dari ciri2 Hindu ditukar kepada ke ISLAMAN.Maaf Tuan,saya bukan ingin mengajak berdebat soal ilmu kerana haram didalam ISLAM untuk berdebat kerana akan membuat hati kita keras tetapi tidak salah seandainya ingin menerangkan demi meluaskan ilmu pengetahuan dengan cara baik.WASALAM

    ReplyDelete
  185. susah cerita dgn org yg x faham sejarah asal usul perjuangan orang melayu ni.. kalau melayu dah x melayu gini lah jadinya.. susah cerita dgn org yg x pernah nk rasa dan mengenal ilmu melayu.. kalau melayu x kenal ilmu melayu gini lah jadi nya.. susah cerita dgn org yg x faham asal usul keris ni untuk apa dan keris ni untuk apa.. cuba tgk india atau cina guna keris dah tentu sumbang mambang cara gunanya.. jd saudara EMJAY perlu berhati hati dgn tajuk cerita saudara EMJAY ni. kenal diri anda dahulu sebelum orang lain mengenali diri anda...

    ReplyDelete
  186. Cantik keris tu, saya boleh tolong lupuskannya.

    ReplyDelete
  187. assalamualaikum..astaghfirullah..semakin ramai tidak memahami syirik rupanya..MJ..truskn usaha anda..smoga sntiasa dirahmati Allah

    ReplyDelete
  188. Salam..
    senjata yang dalam gambar ni saja yang dikata senjata syirik kerana itu senjata yang diminta kepada MJ untuk lupuskan. Senjata lain MJ tak kata syirik pun. Orang yang terasa dengan tulisan MJ ni tak patut terasa hati kerana senjata syirik dalam gambar tu bukan MJ dapat dari mereka.
    Ada banyak senjata Melayu yang tidak disyirikkan, ok boleh gunakan.
    Saya rasa MJ maksudkan nak lupus ni adalah SENJATA SYIRIK SAHAJA.
    Sebagai peringatan saya dan kita bersama SYIRIK tu hukumnya berdosa menyekutukan Allah...suatu dosa yang sangat besar.

    ReplyDelete
  189. Aku rasa .. emjay ni ialah bukan bangsa melayu ..sama dengan sekutunya...sebab semua bangsa lain tahu bahawa kekuatan melayu ialah pada kerisnya... aku sendiri ada simpan lebih 1000 bilah keris...tiap kali memandikan..takde rasa macam nak sembah dia pun,,, rasa macam ..memang itu cara penjagaannya ....

    Sudah sudah la kekawan berdebat dengan org mcm ni...pakai gambar sapat tah..takde muka... tah mana gambar dia sapu dan blurkan pun tak taulah....

    cara bercakap macam keling je... eh jangan memain... kawan kawan cina dan keling aku lebih tau quran dari org kita tau... drg mengkaji ...

    emjay... apa guna awak pakai baju, kasut, seluar...buang la semua tu...syirik tau tak ..syirik... awak pakai untuk nampakkan personaliti awak sebagai apa?...ustaz... sebab awak bagi ceramah macam ni... weiii emjay... buka mata luas luas..dari dok perjuangkan benda ni... banyak lagi benda lain nak di perjuangkan... nu kat plaza pelangi, CS, angsana... ramai bebudak buat maksiat... dah IMAN kuat sangat.. p la tegur bebudak tu... nak menempek kat tenet buat apa.. ni bukan perjuangan namanya... tau.. belajar sekolah tak habis kot mamat ni... aku baca dri awal sampai habis... rasa macam nak bagi penyepak je....

    Tak payah pegi jauh... ujudnya web ko ni pun dah buat semua org berdosa... bergaduh sesama sendiri , berdebat .... goyah dengan pandangan masing2

    Ni nak habaq bagi na..... Islam pada keyakinan masing masing... kalau 60 tahun berugama islam saja tapi x yakin... habis la masuk neraka... sepatutnya yang elok ditebang ialah diri awak tu emjay.....

    Penghasut dan pengucar kacir kan umat islam..... pigi daaaa

    ReplyDelete
  190. Nampak ni ....terang terang dia cakap macam ni :

    Quote :-
    "Inilah juga pegangan saya berkenaan keris ini objek ini tidak berdosa namun manusia yang berharap kepada keris ini telahberdosa dan mensyirikkan Allah. Oleh itu setiap keris ini wajib di lupuskan." ( setiap KEERIS WAJIB DILUPUSKAN ) ..thats means... semua keris yang ada lok dan ada kaitan dengan melayu WAJIB dilupuskan.... saya yang rabun atau awak yang buta

    ReplyDelete
  191. aku nak minta sultan Johor baca kenyataan beliau ini (email je )... sure lepas ni kena buang negeri...gila punya kenyataan...dia sedaq ka apa dia sedang buat,,,, isk...

    ReplyDelete