Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting
Assalamualaikum wbh pembaca mukmin sekelian.
Mulai 1 Dec 2012, Laman Emjay di emjayjb.multiply.com telah tidak lagi beroperasi disebabkan Multiply tidak mampu lagi mengendalikannya. Laman Emjay di Multiply yang telah beroperasi semenjak 2006 telah berpindah ke blogspot ini. Maaf di atas segala kesulitan. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik hidayah rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Sempena Aidilfitri ini, saya mengucapkan; Taqabalallhu minnna wa minkum
(Semoga Allah SWT menerima amal saya dan amal Anda)

Thursday, 25 January 2007

Mandi malam dan minum air batu serta kesannya ke atas paru-paru.

Mandi malam dan minum air batu serta kesannya ke atas paru-paru.


Setelah saya menulis tentang tapak tangan yang lembap dan basah, ada yang minta penjelasan lanjut secara lebih ilmiah atau secara saintifik mengapakah mandi malam dan minum air batu merosakkan paru-paru.

Lebih dahulu saya menjelaskan pengertian sains itu sendiri.

Sains menurut kamus oxford ialah satu cabang ilmu pengetahuan yang melibatkan pemerhatian dan eksperimen untuk membuat rumusan idea, penerangan dan pemahaman terhadap fenomena alam semula jadi.

Dan ini pula adalah penjelasan yang lebih menyeluruh mengenai sains di wikipedia. http://ms.wikipedia.org/wiki/Sains

Mari kita kupas satu demi satu dan mulakan dengan kesan minum air batu ke atas paru-paru.

Mari kita buat eksperimen pertama. Ambil sebiji gelas, masukkan beberapa ketul ais dan tambahkan sedikit air. Biarkan di atas meja untuk tempuh beberapa minit. Perhatikan apa yang terjadi di permukaan luar gelas ini.

Dari eksperimen ini, kita akan perhatikan titisan air di permukaan luar gelas ini. Kesimpulan dari eksperimen mudah in ialah, suhu sejuk dari bahagian dalam gelas boleh menyebabkan proses kondensasi wap air di udara berlaku di mana wap air ini akan bertukar bentuk dari wap kepada air.

Dalam anatomi manusia, saluran esofagus adalah saluran yang membawa makanan dan minuman dari mulut ke perut. Di sekeliling saluran esofagus ini terdapat binaan paru-paru. Unit terkecil bagi paru-paru ialah alveolus. Alveolus adalah binaan mirip sebiji belon. Udara di dalam alveolus ini sangat lembab (high humidity).

Apabila seseorang minum air batu seperti jus apel atau jus oren, saluran esofagus menjadi sejuk dan alveolus yang terletak berhampiran esofagus ini juga menjadi sejuk. Keadaan ini akan menyebabkan proses kondensasi wap air berlaku di dalam banyak alveolus menjadi cecair air. Air ini akan terkumpul di dalam alveolus. Apabila proses minum air batu ini berterusan untuk sekian tahun, proses ini juga akan berterusan dan akibatnya ialah semakin banyak air terkumpul di alveolus dan air ini akan mula melimpah ke kawasan alveolus lain.

Air yang terkumpul di alveolus (paru-paru) ini akan mengakibatkan alveolus tidak dapat menjalankan fungsinya iaitu menjalankan pertukaran gas oksigen dan karbon dioksida. Lebih banyak air terkumpul akan mengurangkan bahagian paru-paru untuk menjalankan fungsi asas paru-paru iaitu pertukaran gas oksigen dan karbon dioksida.

Itulah sebabnya orang yang gemar dan kerap minum air batu akan cepat mengah bila berbuat aktiviti lasak kerana pertukaran udara di paru-paru tidak mencukupi.

Daripada situasi ini, badan bertindak balas menghasilkan satu tindak balas iaitu tapak tangan lembap dan basah.
Kajian saintifik ini telah dimantapkan dengan mencari data ujian kes sebenar ke atas sampel-sampel orang yang memang suka minum air batu. Beratus sampel dikaji dan salah seorang pelajar saya akhirnya memilih tajuk yang berkaitan bagi Projek Tahun Akhir beliau. Saya banyak membantu beliau dan pelajar ini juga sebenarnya banyak membantu saya.

Salah satu sampel yang menarik dalam kajian saya ini ialah satu hamba Allah saya namakan Mr Y.  Mr Y berusia 48 tahun. Seorang ketua jabatan yang tabiaatnya ialah gemar air batu. Biliknya sentiasa berhawa dingin namun yang peliknya ialah tingkap bilik Mr Y sentiasa terbuka agar biliknya tidak sejuk (panas). Mr Y juga gemar berbaju dua lapis atau memakai blazer walaupun cuca agak panas bagi saya. Namun yang paling menggelikan hati saya ialah beliau tidak boleh tidur bersama isteri, alasannya ialah bila tidur dengan isteri, si isteri hendak buka kipas syiling tetapi Mr Y  tidak membenarkan kerana sejuk. Bagi mengelakkan pergaduhan, isteri tidur dengan anak-anak dengan membuka kipas sementara Mr Y tidur bersendirian tanpa buka kipas.

Bagi makluman pembaca sekelian, Mr Y sudah kena simptom “kalah sejuk” iaitu antara pelbagai kesan dari masalah paru-parunya.

Berikut pula adalah penjelasan bagi kes mandi malam.

Pada tahun 1983, saya mula gemar bermain badminton dan budaya ini berterusan sehingga tahun 1998. Selalunya saya main pada waktu malam dan sekembalinya saya akan mandi sebelum tidur. Selalunya saya bermain badminton 2 kali seminggu atau lebih. Saya perhatikan bahawa tapak tangan saya semakin basah semenjak saya bermain badminton. Pada penghujung 1980an arwah guru saya mula mengajarkan ilmu bahawa elakkan mandi malam bagi mengelakkan penyakit paru-paru berair.

Saya macam percaya dengan tidak kata-kata guru saya ini kerana maklumlah saya lulusan universiti sedangkan guru saya tidak masuk universiti. Saya tidak menolak atau menerima saranan beliau namun saya menjalankan proses sains iaitu membuat proses pemerhatian untuk mendapatkan keputusan. Bila ada kesempatan ke hospital sewaktu menziarahi rakan atau saudara, saya meluangkan masa berjumpa dengan pesakit yang kena penyakit paru-paru berair. Saya perhatikan pesakit ini ditebuk lubang pada dadanya untuk memasukkan saluran getah kira-kira diameter 5mm. Salur getah ini disambungkan dihujungnya kepada satu beg plastik transparens. Di dalam beg plastik transparens ini terkandung cecair pekat mirip air jus tembikai. Saya mula bertanya kepada pesakit ini tentang penyakitnya serta sejarah hidupnya. Pesakit ini memberitahu saya bahawa beliau kena penyakit paru-paru berair. Setelah berbagai soalan saya ajukan, akhirnya saya dapat satu soalan cepu mas iaitu ada main badminton ke?? Pesakit ini memberitahu saya bahawa ia bermain badminton semenjak belasan tahun hingga usia sekarang iaitu lebih 50 tahun. Ia bermain waktu malam dan selepas bermain beliau akan mandi.

Dari proses sains secara membuat pemerhatian ini saya sudah boleh membuat kesimpulan iaitu mandi malam boleh menyebabkan paru-paru berair.

Dari satu pemerhatian ini, kajian saya masih belum mantap kerana terdapat pelbagai variable lain yang saya lupa masukkan dalam kajian ini. Dengan itu, saya meneruskan kajian ini kepada ramai orang lain dan hasilnya menakjubkan. Sememangnya korelasi mandi malam dengan masalah paru-paru adalah tersangat kuat. Dengan ini kesimpulan asal saya adalah tepat dan benar iaitu mandi malam menyebabkan masalah paru-paru seperti paru-paru berair.

Pada kira-kira 3 bulan lepas, seorang rakan sekerja saya yang bakal pencen pada Februari ini telah dimasukkan ke Hospital Sultanah Aminah (HSA) kerana masalah paru-paru. Saya bersama beberapa rakan dan Ketua Jabatan datang melawat pesakit ini di HSA. Apabila sampai dan bertemu pesakit ini, kami terus mengajukan apakah sebenarnya penyakit yang dialami rakan sekerja saya ini. Setelah beliau memberitahu beliau menghadapi masalah paru-paru berair, saya terus mengajukan soalan “Sipolan, engkau selalu mandi malam ke? ”.

Belum sempat pesakit ini menjawab, isterinya segera mencelah “Dia memang selalu mandi malam. Orang dah pesan jangan mandi malam tetapi dia degil terus mandi malam. Kadang-kadang kalau musim panas, dia ni mandi malam dua kali untuk menyejukkan badannya ”.

Sahabat saya diam tersipu-sipu lalu berkata “badan dah panas, nak buat apa!”. Begitulah kata-kata orang yang degil.

Dari penjelasan ringkas saya di sini boleh dirumuskan bahawa:

MANDI MALAM DAN MINUM AIR BATU merosakkan paru-paru.


Sekian Wassalam
Wallahualam.



Email saya di : emjayjb@gmail.com


Emjay




9 comments:

  1. Assalamualaikum ustd,
    saya nak tya. Kalau mandi malam dengan air panas(menggunakan water heater) mcm mane plak? T.kasih di atas jawapan, sbelum nya.

    ReplyDelete
  2. Kurang penangannya tetapi masih ada penangan atau kesan negatifnya.

    Sekian wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  3. asalamualaikum.

    bagaimana di negara yg ada musim sejuk.Mandi di musim sejuk juga akan mengakibatkan paru berair juga ke?

    Terima kasih

    ReplyDelete
  4. Walaikumussalam wbh

    Di Negeri sejuk, kalau mandi malam di sana insya-Allah kesannya pun sama juga. Kalau mandi siang walau pun hawanya dingin insya-Allah tiada kesan negatifnya.

    Wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  5. rasanya time salji kalau kita mandi dlm rumah, sure rumah tu pasang heater kan... air yg digunakan pon cukup panas... jadi xde masalah.. pada pendapat sy begini, suhu badan manusia ialah 37 celcius... jika air mandi tu lebih panas dr 37C, maka xde masalah, kerana wap air dlm peparu tu x jadi air... wap air dlm peparu akan bertukar menjadi air hanya jika suhu kelilingnya rendah drpd 37C..

    begitu juga dgn minum ais... bila minum ais, esofagus manusia yg biasanya suhu 37 akan turun... bila esofagus bersuhu rendah drpd 37, wap air dlm peparu akan jadi air...

    ReplyDelete
  6. paru paru berair ni dalam bahasa perubatan adalah pneumonia...org melayu selalu mengaitkan penyakit ini dengan mandi malam...mungkin ada kebenarannya...pneumonia sebenarnya adalah berkaitan dengan bakteria yang menyebabkan paru paru mendapat jangkitan(biasanya mereka akan rasa seperti ada nanah di dalam dada)...sama laa bila kita mandi dan mendapat selsema...ianya terlalu banyak faktor...di barat mereka yang berumur lebih 60 perlu mendapatkan vaksin utk mengelakkan penyakit ni....

    antara keburukkan mandi malam ni bukan paru paru berair sahaja tapi adalah penyakit rheumatism yang menyebabkan saraf menjadi sengal dan sebagainya...

    dalam islam tidak meletakkan tempoh utk mandi...pagi seperti subuh juga adalah malam(malah suhu air lebih sejuk ketika ini)...ramai yang mandi ketika itu seperti mandi hadas dan sebagainya..

    kalau kita tgk ahli gusti mandi ais sebagai terapi selepas perlawanan atau latihan...mandi ais ni didapati mempunyai efek yang baik untuk tubuh badan...belum nampaknya mereka terkena penyakit pneumonia ni akibat mandi ais...

    apa pun ianya bergantung pada kekuatan badan seseorang..jika kita mudah selesema jika mandi malam ini bermakna kita berimun rendah seperti golongan kanak2 dan mereka yang lebih berusia...buat masa ni saya tak nampak penyakit ni menyerang orang orang yang saya kenali yang mmg mengamalkan mandi malam...mungkin faktor tempoh waktu mandi yang agak singkat....bukan seperti bermandi manda atau menyelam...oleh itu teori ni x boleh disahkan tapi bagus juga sebagai langkah langkah pencegahan...mana tahu selepas bersukan kita terus mandi adalah perkara yang negatif pada tubuh badan...


    ReplyDelete
  7. as-salam...
    saya nak tanya mandi malam ni kategori mcm mna?maksud saya dari jam berape?adakah mandi dalam pukul 10 malam dikatakan mandi malam atau macam mana?

    sekian terima kasih

    ReplyDelete
  8. Mandi malam adalah mandi antara bila masuk waktu maghrib sehingga 45 minit sebelum subuh.

    Emjay

    ReplyDelete