Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting
Assalamualaikum wbh pembaca mukmin sekelian.
Mulai 1 Dec 2012, Laman Emjay di emjayjb.multiply.com telah tidak lagi beroperasi disebabkan Multiply tidak mampu lagi mengendalikannya. Laman Emjay di Multiply yang telah beroperasi semenjak 2006 telah berpindah ke blogspot ini. Maaf di atas segala kesulitan. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik hidayah rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Sempena Aidilfitri ini, saya mengucapkan; Taqabalallhu minnna wa minkum
(Semoga Allah SWT menerima amal saya dan amal Anda)

Monday, 1 March 2010

Bolehkah berurusan dengan perawat dari Syifa Al Hidayah??

Assalamualaikum wbh sdr seagamaku dan laknat Allah kepada iblis dan pengikutnya.

Saya telah disoal oleh pembaca Laman Emjay berkenaan satu pusat rawatan bernama Syifa Al Hidayah. Penjelasan mengenai pusat rawatan ini boleh diperolehi di http://www.syifa-alhidayah.com/index_live.asp?lang=bm .

Pusat rawatan ini kini amat popular bila diberi muka oleh ASTRO OASIS. Apabila pesakit yang tidak sembuh setelah sekian lama berurusan dengan ustaz-ustaz dari pelbagai pusat rawatan melihat ruangan yang disediakan oleh ASTRO OASIS, maka berlumba-lumbalah mereka mengunjungi perawat dari Syifa Al Hidayah ini. Saya memang tidak berminat untuk menonton program ini yang ditayangkan oleh ASTRO.

Apabila ramai menonton Syifa Al Hidayah di ASTRO maka terdapatlah pembaca yang bertanyakan soalan-soalan berkenaan pusat Rawatan ini kepada saya melalui email. Bagi mengelakkan jawapan berulang-ulang bagi soalan yang sama berkenaan Syifa Al Hidayah ini maka dengan ini saya sertakan email balas saya berkenaan persoalan yang dikemukakan:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Assalamualaikum wbh

Rawatan oleh pusat Syifa Al Hidayah http://www.syifa-alhidayah.com/index_live.asp  ini amat MERAGUKAN BERDASARKAN:

1. "Untuk kaum muslimat selalu sentuhan dilakukan secara batin and bukan melalui fizikal. " (Dari
http://www.syifa-alhidayah.com/index_live.asp kemudian klik Pengenalan). Tidak pernah ada manusia mampu melakukan sentuhan secara batin melainkan selalunya hanya bomoh sesat. Sentuhan batin tidak pernah diajarkan dalam Islam sama ada melalui Nabi Muhamad SAW atau para sahabat. Salah seorang bekas anak murid saya yang sudah menjadi guru juga mempunyai sentuhan batin dimana beliau mengaku mengetahui hati nurani orang lain / mambaca hati orang lain. Yang peliknya ialah pelajar saya ini sudah lebih 10 tahun mengaku tidak pernah solat.

2. "Diagnosis (kenal pasti) penyakit adalah dengan kaedah “scanning”. Keupayaan “scanning” ini adalah suatu keupayaan atau kebolehan yang diberi oleh Allah (SWT)." (dari
http://www.syifa-alhidayah.com/index_live.asp kemudian klik Pengenalan). Bertambah pelik lagi apabila pesakit akan di"scan" terlebih dahulu dengan tangan dan lenggokan tangan pengamal perubatan tersebut seolah-olah bersilat!! Orang yang mampu membuat scanning sebegini selalunya hanya bomoh sesat. Sekiranya scanning sebegini iaitu secara ghaib dengan ritual macam bersilat adalah sememangnya dari ajaran Islam, Nabi Muhamad SAW sudah pastinya mengamalkannya dan semua umat Islam sedunia sihat-sihat maklumlah semua orang Islam boleh mempelajari untuk mengenalpasti penyakit (teknik scanning). Teknik scanning sebegini memang sudah lama diamalkan oleh para bomoh sesat sejak zaman dahulu kala. Cuma bezanya bomoh sesat dahulu banyak gunakan air dan limau serta kemenyan manakala orang ini menggunakan ritual tangan macam bersilat.

3. "PEMBEDAHAN CARA BATIN – Ada jenis-jenis penyakit yang perlu diubati melalui pembedahan cara batin. Pembedahan cara batin ini dilakukan bukan menggunakan pisau dan sebagainya, tetapi dilakukan secara simbolik." (dari
http://www.syifa-alhidayah.com/index_live.asp kemudian klik Pengenalan) Hanya bomoh sesat macam bomoh yang sangat popular di Mlaysia melakukan pembedahan batin sebegini. Mengapalah ramai umat Islam apabila melihat perkara karut marut seperti ini mereka mudah sekali menerimanya. Perkara karut marut sebegini iaitu pembedahan batin memang sudah lama dilakukan baik oleh bomoh-bomoh Melayu sesat atau pun bomoh-bomoh dikalangan orang bukan Islam. Seandainya pembedahan batin sebegini adalah memang diajarkan dalam agama Islam dan Allah SWT membenarkannya, PASTINYA umat Islam menjadi sihat walafiat kerana mereka tidak perlu lagi berurusan dengan doktor dan hospital Memadai berjumpa dengan bomoh, segala organ seperti jantung, hati, buah pinggang, paru-paru akan dibedah batin lalu dicuci dalam mangkuk dan dengan itu segala masalah selesai!!! Macam cerita kartun!!!!

4. "BERMULA NYA PERUBATAN SYIFA’ AL-HIDAYAH- Ramai yang bertanya di mana saya berlajar ilmu perubatan ini. Sebenarnya saya tidak berguru dan tidak ada orang yang mengajar saya." (dari
http://www.syifa-alhidayah.com/index_live.asp kemudian klik Maklumat Peribadi). Peranan seorang bernama guru adalah amat penting. Belajar kalau tiada guru banyak perkara buruk boleh terjadi. Orang ini mengaku tidak pernah berguru. Elakkan orang seperti ini.

5. Melalui kenyataannya di http://www.syifa-alhidayah.com/index_live.asp, orang ini mengaku tidak pernah belajar agama secara mendalam tiba-tiba bertukar menjadi perawat Islam?? Macam cerita kartun. Cerita Doraemon bolehlah.

6. Rawatan oleh orang ini tiada menekankan pemulihan aspek tauhid/agama. Agaknya kalau orang yang syirik datang berubat dengan orang itu lalu mengamalkan ayat-ayat Al Quran yang diberikan oleh perawat tersebut, agaknya boleh pulih ke sedangkan persoalan pokok kerosakan tauhid tidak diperbetulkan. Bacalah dan fahamilah maksud ayat Al Quran
17 Al-Israa' ayat [82]:
Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran Ayat-ayat Suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya; dan (sebaliknya) Al-Quran tidak menambahkan orang-orang yang zalim melainkan kerugian jua.

Menurut dari ayat Al Quran ini, jelas dinyatakan bahawa ayat suci ini menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang beriman sahaja. Jadi kalau seseorang yang menerima pelbagai gangguan namun masih tetap tidak beriman kerana memakai berbagai tangkal azimat dan kefahaman ilmu akidah adalah tunggang langgang, bagaimanalah Allah nak menyembuhkan masalah yang mereka sedang alami. Bacalah jampi ruqyah berguni yang memangnya diamalkan Nabi Muhamad SAW,  insya-Allah rahmat kesembuhan tidak akan diberikan Allah SWT sekiranya persoalan akidah masih belum selesai.

Berdasarkan siasatan dan dapatan sebagaimana di atas melalui laman web http://www.syifa-alhidayah.com/index_live.asp serta maklumat yang diperolehi, nasihat saya ialah - perawat dari pusat ini perlu dielakkan!!!!!

Sekian wallahuaqlam.


Emjay

95 comments:

  1. Bagaimana di ceritakan yang nabi mohd saw kita di belah dada dan di cuci hati nya?? cuba cari nas atau cerita nya...salam

    ReplyDelete
  2. Nabi Muhamad SAW dibelah dada dan dicuci hati dan perutya kerana Nabi SAW akan diisrak dan mikraj.

    Diceritakan sebelum peristiwa ni berlaku Rasulullah S.A.W. mengalami pembedahan dada / perut yang dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika’il. Hati Baginda S.A.W. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam (’alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman ke dalam dada Rasulullah S.A.W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan “khatimin nubuwwah”. Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan “Isra” itu.

    Adakah perawat dari pusat rawatan ini ingin mengamalkan satu amalan yang pernah diamalkan oleh malaikat Jibrail?? Pembedahan oleh Jibrail adalah bukan untuk rawatan kesihatan. Apakah perawat ini memerintahkan Jibrail untuk membantu mereka melakukan pembedahan?? Kalau inilah pengakuan mereka, maka makin sesatlah mereka kerana tugas setiap malaikat yang dijadikan Allah SWT tidak boleh diganggu gugat oleh manusia. Manusia yang mengaku menerima bantuan dari malaikat sebenarnya adalah menerima bantuan dari IBLIS yang mengaku sebagai malaikat.

    Emjay

    ReplyDelete
  3. Diceritakan sebelum peristiwa ni berlaku Rasulullah S.A.W. mengalami pembedahan dada / perut yang dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika’il. Hati Baginda S.A.W. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam (’alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman ke dalam dada Rasulullah S.A.W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan “khatimin nubuwwah”. Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan “Isra” itu.

    Soalnya...bagaimanakah kita dapat memperkuatkan lagi keimanan kita mempecayai dan menerima tentang peristiwa pembedahan ini berlaku kepada nabi kita Mohd SAW dan kenapa??? Apakah rahsia nya yang kita bolih pelajari untuk memperkuat kan keimanan kita kepada Allah dimasa yang penuh pacaroba ini?? Sila lah tuan jawab dan beri lagi petunjuk nya...

    ReplyDelete
  4. Saya sebagai seorang manusia yang mengaku amat lemah berusaha untuk tidak mempersoalkan sebarang perkara yang berkaitan agama Islam seperti:

    1. Kekuatan Allah itu bagaimana kuatnya?
    2. Nabi Muhamad dibedah dada dan perutnya oleh malaikat tu bagaimana
    3. Bagaimana malaikat melaksanakan kerjanya.
    4. Mengapa manusia perlu solat?
    5. Mengapa solat perlu wuduk, takcukup ke dengan mandi?
    6. Apakah rahsia puasa?
    7. Apakah rahsia solat malam?

    Saya amat meyakini bahawa agama Islam adalah agama yang benar. Saya baca, saya dengar segala perintahNya yang disampaikan melalui Nabi Muhamad SAW dan saya cuma perlu melaksanakannya. Tak perlulah saya mempertikaikan segala perintahNya. Bangsa yang suka mempertikaikan arahan dan perintah Allah melalui nabiNya hanya orang Yahudi sebagaimana yang diceritakan dalam Al Quran.

    Emjay

    ReplyDelete
  5. bagaimana pula dgn pusat rawatan islam yg lain Tuan? bolehkan Tuan senaraikan pusat rawatan Islam yg tuan rasa, tak mensyirikkan Allah dan yang mensyirikkan Allah.. sekadar panduan/pandangan dr Tuan yg tak berniat utk menjatuhkan mana2 pihak. sekadar berkongsi maklumat dgn hamba2 Allah yg lain.

    ReplyDelete
  6. Soalnya...bagaimanakah kita dapat memperkuatkan lagi keimanan kita mempecayai dan menerima tentang peristiwa pembedahan ini berlaku kepada nabi kita Mohd SAW dan kenapa??? Apakah rahsia nya yang kita bolih pelajari untuk memperkuat kan keimanan kita kepada Allah dimasa yang penuh pacaroba ini?? Sila lah tuan jawab dan beri lagi petunjuk nya...

    Jawapan anda telah pun di beri tetapi saya tanfsir nya agak over sedikit..maaf nya,,,kita sama-sama belajar dan tegur menegur untuk kebaikan bersama,,cara nya cara Islam...

    Cuba kita singkap kembali tentang ciptaan manusia olih Allah untuk kerahmatan nya,,,ketika manusia di cipta..semua malaikat, jin, iblis, bukit, bukau, gunung, binatang, dan yang lain-lain lagi tidak mahu menerima tugas yang di perintah olih Allah apabila diperintah untuk hidup dibumi ini kecuali manusia? KENAPA...fikir

    Jawapan nya...
    1. Manusia di beri nafsu tetapi tidak dapat rahmat melihat syurga, neraka, dosa dan pahala.
    2. Manusia di beri fikiran untuk membuat pilihan baik dan yang jahat.
    3. Mahluk yang lain tidak ada fikiran dan nafsu..Mereka semua nya menurut perintah Allah,,bertasbih sepanjang masa hingga akhirat.
    4. Darjat manusia adalah lebih tinggi daripada semua makluk yang lain kalau manusia itu beriman dan takut kan sesungguhnya. kepada Allah..

    IMAN sasaorang itu bergantung kepada Ilmu...kalau tujuan mempersenda kan hukum hakam dan ilmu Allah itu memang benar lah saperti Yahudi. Jadi Ilmu itu perlu pada pertanyaan dan jawapan serta amalan...

    Memikir dan bertanya penciptaan langit dan bumi itu ertinya memikirkan kekusaan dan kebijakan Allah hingga kita bolih meneguhkan ma'rifat kepada NYA dgn mengatakan " Ya Rabb kami, dibawah kekusaan dan pemerintahan Mu lah alam ini makmur dan hidup subur"

    Rasulullah saw bersabda " Jangan lah kamu sekali-kali memikir kan tentang Dzat Allah, tetapi pikirkanlah tentang makhluk-makhluk Allah dan ciptaan NYA di atas muka bumi ini"

    Rasulllah saw bersanda " Alangkah celaka nya orang yang membaca ayat-ayat al-quraan dan hadith tetapi tidak memikirkan kandungan nya"

    Tuan janganlah malu kalau tuan tidak dapat menjawab nya sapertimana yang di soalkan.kita ni sama-sama belaja...cuma biarlah kita belajar lagi untuk mempertebalkan iman kita kepada Allah...dan bertambah takut kepada nya..

    Begitu juga dalam hal perbersihan hati nabi kita Mohd SAW..yang penting itu apa itu bersih..itu lah yang kita perlu ketahui..tanya saya ..saya pun tidak berapa tahu,,cuma BESIH itu yang saya faham adalah niat kita tulus ikhlas hanya kerana Allah.

    Maaf ya..komen untuk belajar.

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum wbh

    Sebagai panduan, bolehlah merujuk artikel saya bertajuk "Akidah bahagian 3" di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/4/Akidah_Bahagian_3

    Berikut saya copy paste semula:
    Untuk mengenal pasti bomoh yang menyalahi agama Islam dan perlu dijauhi, berikut diperturunkan serba sedikit panduan untuk mengenal pasti mereka dari golongan ini:

    1 Tiada kaunseling atau dakwah Islam.
    2 Gemar mengatakan perbuatan orang bagi setiap punca penyakit yang dialami.
    3 Memberikan objek sama ada tangkal, azimat atau air jampi untuk dibawa pulang.
    4 Ada menyuruh bawa objek seperti limau nipis, sirih atau kapor setiap kali datang berurusan.
    5 Ada upacara memotong limau di permulaan sesi mengubat.
    6 Suka pakai baju kuning (oren), hitam atau merah.
    7 Minta pengeras.
    8 Ada pemutus ubat setelah selesai perubatan.
    9 Minta duit dan kadang-kadang amaun yang diminta tidak masuk akal sama sekali sehingga mencecah beribu ringgit.
    10 Ada yang mengamalkan puasa pati geni (memutih) di peringkat awal untuk menjadi bomoh.
    11 Guna air dalam mangkuk untuk menelek.
    12 Melakukan perkara luar biasa seperti boleh membelah dada dan perut untuk mengeluarkan dan mencuci organ dalaman malahan boleh dirakam sewaktu pembedahan tersebut.
    13 Mengaku mempunyai keajaiban seperti kasyaf
    14 Pengamal Feng Shui adalah bomoh.
    15 Sami Budda, hindu dan sebahagian paderi adalah bomoh.
    16 Kebanyakan pengamal ilmu sesat ini sembahyang, puasa, pergi masjid, ada title haji / hajah, menggunakan bismillah dan insya Allah dalam pertuturan mereka dan perlakuan mereka lebih mirip kepada seolah-olah orang yang mendalami agama Islam. Ini semua adalah sebenarnya aset yang maha penting bagi iblis dan orang ini untuk terus sesat dan menyesatkan orang ramai.
    17 Setengah mereka ada title ustaz, ustazah malahan ada yang bergelar Dato’.
    18 Ada proses menurun sewaktu mengubat.
    19 Ada menyeru pelbagai nama seperti wali yang dah meninggal seperti wali songo dan syeikh Abdul Kadir Jailani, malaikat dan nama-nama lain yang pelik.
    20 Menggunakan objek pelik seperti keris, pedang, lilin dan sebagainya dalam proses mengubat.
    21 Kalau orang perempuan, selalunya tak pakai tudung atau tudung ringkas, bermake up dan banyak barang kemas.
    22 Ada hubung kait dengan sixth sense atau kuasa minda, aura, cahaya dan tenaga dalaman.
    23 Ada meditasi.
    24 Ada bertapa untuk mendapatkan ilmu tersebut.
    25 Mengaku mengetahui perkara ghaib seperti tahu siapa mencuri dan siapa yang mendengki.
    26 Mengaku boleh nampak jin.
    27 Banyak mengamal bidaah dan sangat kurang mengamalkan sunnah.
    28 Tergantung banyak ayat-ayat Al Quran di dinding rumah mereka.
    29 Gemar menjanjikan kesembuhan yang segera.
    30 Gemar riak dengan menceritakan kes-kes lalu yang telah berjaya diselesaikan termasuk menceritakan ramai orang besar kenamaan (VIP) telah berubat dengannya.
    31 Mengamalkan mandi laut waktu malam bagi membuang syaitan.
    32 Menggunakan khadam seperti jin dan “malaikat”.
    33 Melakukan semah seperti semah rumah dan gelanggang.
    34 Mengamalkan mandi bunga. Mandi bunga adalah amalan dari ajaran agama hindu.
    35 Memberikan pendinding bagi rumah, diri dan sebagainya.
    36 Memberikan garam, lada hitam dan kacang hijau

    Sekian Wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  8. salam,

    sekadar membaca sepintas lalu. Sama-samalah kita ambil yang haq(benar dan Allah reda) sahaja.

    ReplyDelete
  9. Memikir dan bertanya penciptaan langit dan bumi itu ertinya memikirkan kekusaan dan kebijakan Allah hingga kita bolih meneguhkan ma'rifat kepada NYA dgn mengatakan " Ya Rabb kami, dibawah kekusaan dan pemerintahan Mu lah alam ini makmur dan hidup subur"

    Rasulullah saw bersabda " Jangan lah kamu sekali-kali memikir kan tentang Dzat Allah, tetapi pikirkanlah tentang makhluk-makhluk Allah dan ciptaan NYA di atas muka bumi ini"

    Rasulllah saw bersanda " Alangkah celaka nya orang yang membaca ayat-ayat al-quraan dan hadith tetapi tidak memikirkan kandungan nya"

    Tuan janganlah malu kalau tuan tidak dapat menjawab nya sapertimana yang di soalkan.kita ni sama-sama belaja...cuma biarlah kita belajar lagi untuk mempertebalkan iman kita kepada Allah...dan bertambah takut kepada nya..

    ReplyDelete
  10. Bismillahirrahmanirrahim

    Merujuk kepada soalan saudara hassand38 "Soalnya...bagaimanakah kita dapat memperkuatkan lagi keimanan kita mempecayai dan menerima tentang peristiwa pembedahan ini berlaku kepada nabi kita Mohd SAW dan kenapa??? Apakah rahsia nya yang kita bolih pelajari untuk memperkuat kan keimanan kita kepada Allah dimasa yang penuh pacaroba ini?? Sila lah tuan jawab dan beri lagi petunjuk nya...

    Ulasan saya

    1) Saya teringat kisah Nabi Muhammad saw bertemu para sahabat setelah selesai israk dan mikraj. Baginda memberitahu peristiwa yang baginda alami sepanjang malam tersebut kepada para sahabat yang hadir. Sahabat baginda Abu Bakr As Siddiq tidak mengemukakan soalan seperti saudara hassand38 TETAPI Abu Bakr berteriak dengan kata2 "sekiranya Muhammad memberitahu lebih dari itu pun aku percaya".ITULAH IMAN NAMANYA

    2.Ingin saya bertanya saudara hassand38, adakah kiranya tanpa melihat penciptaan langit dan bumi iman kita akan menipis?, kalau begitu amat malanglah orang buta pekak dan bisu kerana tidak dapat menikmati penciptaan Allah dan mendengar peristiwa israk dan mikraj itu. makna kata iman golongan seperti ini semakin menipis akibat kekurangan diri mereka.

    3. Tidak semestinya kita perlu nampak sesuatu untuk kita menerima kewujudannya.Ada waktunya keyakinan dapat dicapai hanya dengan melihat tanda-tandanya sahaja. Begitulah Allah swt. kita tidak perlu melihatnya dengan mata untuk mengakui KeAgungannya. Cukup dengan melihat ciptaannya.Wallahua'alam

    ReplyDelete
  11. Sambungan

    4. Contoh mudah, Angin yang bertiup sejuk, hanya kulit dapat merasainya.Tapi mata tidak dapat melihat angin.Kegelapan malam hanya mata saudara yang dapat melihat, tapi anggota lain tidak merasainya.

    5.Tidak cukupkah keterangan dalam Al Quran dan hadith berkenaan peristiwa israk dan mikraj ini sehingga kita perlu mengemukakan soalan dan mencari dalil-dalil lain semata-mata untuk memperkuatkan lagi keimanan dan menerima tentang peristiwa pembedahan ini berlaku ke atas Nabi Muhammad saw.?

    6. Berhubung soalan saudara hassand38 iaitu "Apakah rahsia nya yang kita bolih pelajari untuk memperkuat kan keimanan kita kepada Allah dimasa yang penuh pacaroba ini?? Sila lah tuan jawab dan beri lagi petunjuk nya...

    Ulasan saya :

    Petunjuk atau hidayah hanya milik Allah swt dan bukan pemilik blog ini saudara emjayjb.Maka nasihat saya berdoalah bagi mendapatkannya dan DOA merupakan jalan pintas menuju Allah swt.Sekiranya saudara mahu jawapan yang tepat dan jujur bagi persoalan-persoalan yang saudara kemukakan maka berdoalah.Fitrah manusia, apabila kita memerlukan sesuatu kita akan menuju kepada seseorang yang kita yakini dapat membantu kita untuk memenuhi keperluan itu.Wallahua'alam

    ReplyDelete
  12. Iman adalah satu kepercayaan atau pun iqtikad yang turun dan naik setiap saat kepada insan saperti saya dan juga saudara...Iman sesaorang atau pun sahabat nabi kita jangan lah persoalkan..keiman sahabat-sahabat Rasululah menaik malah tidak pernah turun pun dari masa kesama hingga hari kiamat,,sebab itu lah soalan saya adalah berlainan saperti mana saya kemuka kan dan juga yang di jawab olih saudara sendiri..

    Apakah saudara merasa keimanan anda sekarang ini terhadap Kerahmatan dan Kerasulan Nabi kita Mohd SAW saperti Abu Bakar RA. atau lebih mendalam atau pun " menebal" lebih daripada baginda.???

    Apakah anda merasa takut dan rendah diri semasa anda berada didalam masjid dan menjawab saolan yang saya tanya ini????

    Apakah iman orang yang buta itu sama dengan orang yang bagus pengelihatan nya tetapi buta huruf tentang kandungan dan isi al-quraan..

    Apakah sama orang buta yang mendengar tetapi tidak melihat bagaimana peristiwa terbenam nya matahari..kenapa dan apakah yang patut kita katakan, amal, belajar dan memperbaiki keimanan kita dari masa kesemasa???

    Dalam sabuah hadith Rasullah Saw..bersabda " Iman akan menjadi lemah saperti pakaian menjadi kotor. Maka memohonlah kepada Allah SWT agar Dia memperbaharui serta memperkuat kan iman mu" Jelas kita perlu memperbaharu keimanan kita dari masa kesemasa dengan salah satu nya cara ialah memikir hal-hal kebesaran Allah, penciptaan nya dan juga pembersihan hati kita dari masa kesemasa.

    Apakah anda yakin yang anda 100% free atau pun tidak pernah melakukan DOSA langsung semasa hidup anda sekarang????

    Not

    ReplyDelete
  13. Bismillahirrahmanirrahim

    Kenyataan dan persoalan yang saudara kemukakan telah pun Allah swt jawab dengan jelas melalui hadith yang saudara kemukakan ini:-

    " Iman akan menjadi lemah saperti pakaian menjadi kotor. Maka MEMOHONLAH kepada Allah SWT agar Dia memperbaharui serta memperkuat kan iman mu".Amin.Wallahua'alam

    ReplyDelete
  14. Salam..bukan lah Doa semata-mata

    ReplyDelete
  15. Saudara ini memang tidak beradab. Nak menyirikkan orang pun ada adabnya tambah sesama manusia. Saya pasti Hj Lokman tak pernah berjumpa dengan saudara dan tak pernah mengatakan saudara sesat.

    Ya Allah, aku mohon sekiranya pengadu domba dan orang yang bukan ahlinya tidak membuat onar di bumiMu. memang benar sabda Rasulmu di akhir zaman, orang yang bukan ahli menjadi mufti dan ulamak sedangkan ilmu di dada tidak ada.

    ReplyDelete
  16. Memanglah saya tak banyak ilmu tetapi sekurang-kurangnya saya memberikan pandangan saya berdasarkan ilmu saya yang sedikit tu.

    Sekarang sdr pula menolak pandangan saya dan menegakkan / menyokong amalan Syifa Al Hidayah ini tetapi saya nak tanya sdr gunakan apa pula? Adakah sdr gunakan lidah atau hidung??

    Berhujahlah berdasarkan ilmu namun saya beri peringatan, gunakanlah ilmu agama Islam yang diredhai bukan ilmu suka-suka. Hanya dengan ilmu kita menyanggah / menyokong dan menjatuhkan hukum.

    Emjay

    ReplyDelete
  17. KEIMANAN SASAORANG BOLIH DISEMAK DAN DIJAWAB

    Iman terbahgi kepada 77 cabang didalam 3 bahagian dan saling berkait rapat diantara satu dengan yang lain terutama sekali hal yang melaksanakan dan mempraktikan nya dengan anggota manusia yang dikata kan beriman itu.

    1. Yakin dengan niat dan hati ( akidah ) .
    2. Mengakui dengan lidah.
    3. Melaksanakan atau mempraktikan dengan anggota.

    1.Yakin dengan niat, hati dan akidah….

    A. Beriman dengan Dzat Allah dan sifat nya yang maha kuasa.
    B. Yakin yang Allah itu kekal untuk selama-lama nya.
    C. Beriman kepada semua Malaikat.
    D. Beriman kepada semua kitab yang diturunkn Allah.
    E. Beriman kepada Rasul-Rasul Allah.
    F. Beriman kepada takdir Allah yang baik atau pun tidak.
    G. Beriman dgn hari kiamat, alam kubur, hari hisab dan akhirat.
    H. Beriman ada nya syurga.
    I. Beriman ada nya neraka.
    J. Mencintai Allah.
    K. Mencintai orang Soleh dan benci kpd orang yg durhaka kpd Allah.
    L. Mencintai Rasulullah SAW.
    M. Sifat Ikhlas termasuk menjauhi riak dan munafik.
    N. Bertaubat dan menyesali keatas dosa-dosa yang telah lalu.
    O. Takut kepada Allah.
    P. Mengharap rahmat daripada Allah.
    Q. Tidak berputus asa dari rahmat Allah.
    R. Bersyukur.
    S. Menepati janji.
    T. Bersabar.
    U. Tawadhu yakni rendah diri dan muliakan orang yg lebih tua.
    V. Kasih sayang dan bersikap lemah lembut.
    W. Ridha deng

    ReplyDelete
  18. KEIMANAN SASAORANG BOLIH DISEMAK DAN DIJAWAB

    Iman terbahgi kepada 77 cabang didalam 3 bahagian dan saling berkait rapat diantara satu dengan yang lain terutama sekali hal yang melaksanakan dan mempraktikan nya dengan anggota manusia yang dikata kan beriman itu.

    1. Yakin dengan niat dan hati ( akidah ) .
    2. Mengakui dengan lidah.
    3. Melaksanakan atau mempraktikan dengan anggota.

    1.Yakin dengan niat, hati dan akidah….

    A. Beriman dengan Dzat Allah dan sifat nya yang maha kuasa.
    B. Yakin yang Allah itu kekal untuk selama-lama nya.
    C. Beriman kepada semua Malaikat.
    D. Beriman kepada semua kitab yang diturunkn Allah.
    E. Beriman kepada Rasul-Rasul Allah.
    F. Beriman kepada takdir Allah yang baik atau pun tidak.
    G. Beriman dgn hari kiamat, alam kubur, hari hisab dan akhirat.
    H. Beriman ada nya syurga.
    I. Beriman ada nya neraka.
    J. Mencintai Allah.
    K. Mencintai orang Soleh dan benci kpd orang yg durhaka kpd Allah.
    L. Mencintai Rasulullah SAW.
    M. Sifat Ikhlas termasuk menjauhi riak dan munafik.
    N. Bertaubat dan menyesali keatas dosa-dosa yang telah lalu.
    O. Takut kepada Allah.
    P. Mengharap rahmat daripada Allah.
    Q. Tidak berputus asa dari rahmat Allah.
    R. Bersyukur.
    S. Menepati janji.
    T. Bersabar.
    U. Tawadhu yakni rendah diri dan muliakan orang yg lebih tua.
    V. Kasih sayang dan bersikap lemah lembut.
    W. Ridha dengan apa ada nya.
    X. Tawakal.
    Y. Menjauhi sifat sombong termasuk mengangap diri sendiri yg lebih baik.
    Z. Menjauhi iri hati dan sakit hati.
    AA. Mempunyai sifat malu.
    BB. Menjauhi marah.
    CC. Menjauhi buruk sangka dan tipu daya.
    DD. Menjauhi cinta dunia, harta dan kedudukan.

    Note: Semua amalan hati termasuk semua yang di atas…Bolih kah kita amal nya..jawab dan tanyalah hati sendiri dan buat keputusan nya..cemerlang atau tidak..lulus atau gagal……akan datang bab kedua dan ketiga…inshaallah..

    Untuk mendapat rahmatan daripada Allah….Amin..hd

    ReplyDelete
  19. Saya menolak sebab menjatuhkan hukum terlalu cepat tanpa mengambilkira orang yang dituduh. Kita ada undang-undang. Kalau betul syirik atau sesat, adukan kepada orang yang bertanggungjawab. Macamana sdr menuduh, macam itulah orang lain boleh menuduh sdr.

    ReplyDelete
  20. Saya menulis artikel di atas berdasarkan tulisan oleh Laman rasmi Syifa Al Hidayah (Sdr Lokman yang menulisnya). Yang saya mampu hanyalah menilai berdasarkan apa yang tertulis dan ilmu saya yang sikit.

    Kalau saya salah, beritahulah berdasarkan ilmu Islam yang sahih yang mana bahagian yang salah tu.

    Kalau soal adu mengadu tu saya sekadar "keh keh keh".

    Kat Malaysia ni, Laman yang JELASSSSSSSSSSSSSS SESATTTTTTTTTT seperti http://www.angelfire.com/pop2/bomohartis/ sebagaimana yang telah saya bangkitkan pada 5 November 2006, ada mana-mana mufti atau ulamak yang berani menangkap dan mendakwa di mahkamah?? Jadi oleh kerana tiada ulamak mufti yang menegurnya, adakah Bomoh artis ini yang mengamalkan menanam susuk tu tidak sesat???

    Kalau inilah cara sdr synergieaa berfikir, saya sarankan sdr berurusan dengan bomoh artis ini, mungkin boleh tanam susuk dua atau tiga.

    Emjay

    ReplyDelete
  21. Tengok-tengok sama apa itu iman di atas didalam kita menjawab dan memberi pendapat.

    ReplyDelete
  22. Ini no akrine yang saya juga ambil dari web site mereka (017-3646461). Kalau dalam Islam, jatuh wajib membela diri terutama dalam kes tuduh sesat dan syirik. Minta emjay beri no telefon supaya boleh emjay tuduh mereka secara face to face dan mereka boleh menjawab secara face to face. Saya boleh jadi coordinator sebab dua dua pihak saya tak kenal.

    ReplyDelete
  23. yang ini pulak no Hj Lokman pun saya tak kenal. Saya dapat no dia bila saya beritahu yang saudara menyesatkan dia. Kalau saudara tak berani nak telefon dia, biar saya uruskan. No dia 0193159377. Boleh bawa kitab masing masing setebal Gunung Everest pun. Tempat saya boleh uruskan.

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum ustaz.
    terima kasih kerana membuka ruang tentang hal ini dalam laman ustaz.
    semoga masyarakat melayu islam kita tidak terpedaya dengan dokma-dokma dan amalan yang menyesatkan.

    semoga ustaz tabah melayan kerenah para pembaca yang masih lagi 'mencari' jawapan yang sebenar....hendak saya bantu,ilmu di dada ini amatlah sedikit.

    semoga usaha ustaz dikurniakan pahala..InsyaAllah.

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum,

    Tujuan saya hanyalah memberi peluang kepada orang yang tertuduh membela diri. Orang yang tertuduh tak tahupun mereka dituduh sesat dan syirik. Kalau saya di pihak mereka, memang saya akan bela diri. Kalau di negara kafir pun, undang mereka ialah innocent until proven guilty. Dalam undang islam pun,orang yang menuduh mesti mengemukakan dalil dan nas dan menuduh secara terbuka. Memandangkan emjay mengatakan mufti semua tak boleh pakai dan saya check di jabatan agama tak ada pun aduan dibuat, maka saya sarankan dibuka pembelaan kepada yang tertuduh. Mereka yang dituduh tak tahupun mereka dituduh kalau saya tak beritahu mereka.

    Saya tunggu no telefon emjay.Kalau dalam hukum Islam bab zina, orang yang menuduh kena kemukakan 4 saksi yang wara' inikan dalam kes tuduhan aqidah yang menentukan syurga neraka nanti.Jangan jadi macam orang melayu kata baling batu sembunyi tangan. No telefon yang dituduh sudah diberi.

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum wrh wbt kpd sahabat saya saudara emjayjb dan saudara seagama.

    Berhubung tulisan synergieaa, janganlah saudara membuang masa melayannya.banyak lagi kerja kerja dakwah yang menanti. Kalau ikutkan cara synergieaa, sekiranya isteri kita diusik orang, kita tidak boleh menuduh dan jatuh hukum. malahan kita hendaklah membela orang yang mengusik isteri kita dengan memberi ruang untuk membela diri dengan mengemukakan dalil dan nas.

    ReplyDelete
  27. Laman web jakim ada senarai kumpulan ajaran sesat yang pelbagai dari seluruh Malaysia.Boleh lah saudara synergieaa dapatkan nombor telefon dan berikan kepada Mufti dan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan supaya ketua kumpulan ajaran sesat ini dapat berMUZAKARAH bersama Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan dan membela diri. Saya percaya Kumpulan Ajaran sesat ini tak tahupun yang Jawatankuasa Fatwa tuduh mereka syirik dan sesat!.Mungkin synergieaa boleh ambil insiatif untuk bagi tahu kepada Ketua ajaran sesat tersebut berhubung tuduhan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan kepada mereka.

    ReplyDelete
  28. terimakasih kerana memberi penjelasan yang terbuka. Dah jelas laman web ini cuma tahu menuduh tetapi tidak berani bersemuka.

    ReplyDelete
  29. emjay.. cepatlah... muzakarahlah synergiaa dah ajak dah... dah mengaku ilmu tak cukup tapi mengutuk pusat rawatan lain beria ia.. semua salah... masalah betul anak murid wahab ni.
    Ulamak dulu semumur hidup dihabiskan dengan menuntut ilmu. ini baru sikit dah menyalahkan orang lain..

    Ramai wali yang bertarikat mengembangkan islam.
    Ulama wahabi? mengembangkan perpecahan, semua salah... ajak berjumpa senyap berselimut

    ReplyDelete
  30. saya semakin keliru.cadangan synergieaa agak bernas.disokong!

    ReplyDelete
  31. Saya bukan sebenarnya anti-emjay. Bagi saya, muzakarah ilmu penting. Kita tidak ada semua ilmu dalam dunia. Dan selalunya apa yang dipapar adalah sebahagian dari yang kita ketahui. Ilmu Allah luas, jadi bagi saya menuduh seseorang itu sesat dan syirik hanya semata-mata berdasarkan pengetahuan kita yang tidak seberapa adalah sangat bahaya. Takut kalau orang itu di sisi Allah tidak sesat dan syirik tapi kita menuduhnya berdasarkan circumstantial evidence, tuduhan itu pulang kepada kita. Bab lain saya boleh tolerate sebab hal khilaf tapi bab aqidah memang tak boleh ditolerate sebab aqidah dalam hati. Lainlah kita berhadapan dan orang yang dituduh mengaku dan kita pun puas hati.

    Bab cynicism tentang isteri orang diusik, suruh saya tanam susuk itu saya boleh terima sebab ini rumah emjay. Saya cuma menegur sebab itu adalah tanggungjawab kita semua. Tetapi ada limit di mana kita boleh menegur. Ada adabnya dan ada caranya. Menuduh tanpa muzakarah bagi saya bukan cara Nabi ajar kita.

    ReplyDelete
  32. Wahai synergieaa

    Berdasarkan ilmu Islam, "bagi siapa yang membenci sebahagian ajaran Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam, walaupun ia mengerjakannya, ia telah kafir".

    Terdapat sesetengah orang solat tetapi benci solat. Sesetengah orang pula kesal mengapalah agama Islam menyuruh solat. Berdasarkan ilmu islam di atas, saya mengatakan bahawa orang yang membenci solat ini telah kafir. Adakah saya salah kerana menjatuhkan hukum? Adakah saya perlu bersemuka dan berhujah lagi dengan mereka-mereka yang solat tetapi membenci solat??

    Saya juga mengatakan bahawa orang perempuan yang membenci poligami telah rosak akidahnya (sesatlah tu) sebagaimana dalam artikel saya bertajuk "mengapa isteri kuat cemburu ....." yang boleh diakses melalui http://emjayjb.multiply.com/journal/item/236. Adakah kerana tulisan saya ini dimana saya telah menjatuhkan hukum maka saya perlu bersemuka dan berhujah / muzakarah dengan mereka yang membenci poligami termasuk seorang pengacara wanita dari program radio Sinar?? Adakah saya perlu muzakarah dengan semua mereka yang benci solat dan benci poligami????

    Islam mengajarkan bahawa "Bagi siapa mengejek sebahagian dari ajaran RasululIah ShallallahuAlaihiwa Sallam atau mengejek pahala, atau seksa yang diajarkan agama Islam, maka kafirlah ia ". Dengan itu saya tetap sentiasa mengkafirkan mereka yang memperolokkan hukum Allah seperti pemimpin yang memperolokkan hukum potong tangan bagi mereka yang mencuri. Sdr synergieaa berani ke tak berani untuk mengatakan ustazah sebagaimana dalam video ni http://emjayjb.multiply.com/video/item/19/Seorang_ustazah_yang_tidak_segan_silu_menghina_Allah_dan_rasulNya kafir atau tidak apabila ustazah ini memperlekehkan hukum potong tangan??? Atau adakah sdr synergieaa perlu BERMUZAKARAH terlebih dahulu dengan ustazah ini sebelum sdr menghukum??

    “Tidak ada yang lebih mulia dari ilmu. Dengannya raja-raja menghukum manusia dan dengannya juga ulama menghukum raja-raja”.

    Wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  33. dahlah... jangan menuduh sesuka hati.. ilmu tak seberapa... ulamak aje boleh kuarkan ijtihad dgn ilmu. jgn sewenang wenang nak kafirkan org... anak guru wahab

    ReplyDelete
  34. saya semakin keliru.eloklah diterangkan lagi supaya yg jahil semakin memahami, dan yg cerdik pula dpt memberi tunjuk ajar

    ReplyDelete
  35. Di sini, kita berpisah. Saya cuba mengingatkan bahawa kita bersaudara sebagai seorang Islam dan kita akan ditanya tentang persaudaraan kita di hari Akhirat. Bila saya meminta berdamai sebab bagi saya, Akrine dan Hj Lokman (saya tak kenal mereka tapi saya lihat web site mereka) tidak pernah terang-terangan menyekutukan Allah dan mempertikaikan hukum Allah. Emjay bagi contoh yang terang-terangan menentang Allah. Itu contoh yang nyata. Saya pun menentang mereka. Mereka orang munafiq yang jelas mempermainkan hukum Allah.

    Hj Lokman dan Akrine adalah ahli dalam bidang mereka. Sebagaimana hadis diriwayatkan oleh Abu Dawud "Sesungguhnya Allah Taala tidak menurunkan penyakit kecuali Dia menurunkan ubatnya, ada yang mengetahuinya dan ada juga yang tidak, kecuali penyakit as-sam".

    Teknik rawatan ada banyak dalam khazanah Allah jadi janganlah jadi Mufti tidak bertauliah. Sesuai dengan hadis Rasulullah diriwayatkan oleh AlBukhari dan Muslim " Sesungguhnya Allah tidak mencabut ilmu sekaligus dari dada manusia tapi Dia mencabutnya dengan mewafatkan para ulama. Hingga apabila Allah tidak menyisakan seorang alim pun, maka manusia akan mengangkat pemimpin yang jahil. Mereka ditanya kemudian berfatwa tanpa ilmu sehingga mereka sesat lagi menyesatkan.

    Akhir kata, saya ingin kongsi apa kata Imam Syafi' dalam kitabya Al Majmu' Sharhul Muhadzdzab.

    " berilah nasihat kepadaku ketika aku sendiri
    dan jauhilah berikan nasihat di tengah keramaian
    kerana nasihat di tengah manusia itu termasuk satu jenis
    perlecehan yang aku tidak suka mendengarnya
    jika engkau menyelisihiku dan menolak sarananku
    maka janganlah engkau marah jika kata-katamu tidak aku turuti

    "Barangsiapa menasihati saudaranya secara diam, maka sesungguhnya ia telah memberikan nasihat dan membaguskannya. Sedang barangsiapa yang memberikan nasihat secara terang-terangan maka sesungguhnya ia telah membongkar aibnya dan merendahkannya."

    Ini nasihat Imam Syafi' dalam kes yang terang-terang salah. Dalam kes Akrine dan Hj Lokman yang tidak tentu, tanpa muzakarah tuduhan emjay adalah tuduhan yang sangat serius.

    Ini pos terakhir saya dan saya harapkan semua kita mendapat Rahmat Allah dan betulkan niat kerana tuduhan yang salah mungkin berbalik kepada kita.

    ReplyDelete
  36. Synergieaa,

    Saya kalau nak mengikut kebanyakan ulamak di Malaysia, saya hanya akan berkata "Wahai umat Islam sekelian, jauhilah syirik kerana sesungguhnya syirik membawa kita ke neraka." Kata-kata ini tidak menyakiti mana-mana manusia Islam pun. Mungkin di sekeliling rumah saya terdapat 10 orang yang sentiasa mengajak manusia kepada syirik, tetapi kata-kata saya seperti atas tidak akan menyebabkan 10 orang ini marah pun kepada saya. Orang lain pun tidak akan marah.

    Namun sekiranya disekeliling rumah raya terdapat 10 orang yang sentiasa mengajak orang ramai kepada syirik, lalu saya memberikan nasihat "Wahai umat Islam sekelian, jauhilah dari berurusan dengan 10 orang di sekitar kampung saya ini kerana mereka sesat dan menyesatkan!!", MAKA saya akan menjadi bahan kemarahan 10 orang ini dan juga mereka yang berurusan dengan 10 orang ini dan juga para penyokong 10 orang sesat ini.

    Saya tetap dengan pendirian saya bahawa mencari redha Allah adalah jauh lebih baik daripada mencari redha manusia.

    Bagi synergieaa yang menegah saya dari memberitahu orang awam agar mengelakkan diri berurusan dengan Syifa Al Hidayah dan AKRINE, maka selepas ini kalau synergieaa menghadapi masalah, rujuklah kepada Syifa Al Hidayah atau pun AKRINE. Selepas itu nanti boleh juga bawa isteri, anak, pak mentua, datok, nenek dan segala sahabat handai. Maklumlah ulamak belum menjatuhkan hukum kepada mereka. Nanti kalau tak baik juga, boleh pula berurusan dengan Bomoh artis di http://www.angelfire.com/pop2/bomohartis/ kerana mufti pun belum menghukum bomoh artis ini.

    Bagi yang rasa memerlukan nasihat dari Emjay, jauhilah Syifa Al Hidayah dan AKRINE kerana ia tidak membawa keuntungan malahan rugi semata-mata.

    Wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  37. Assalamualaikum saudara seagamaku sekalian.
    berpandukan daripada pendapat ustaz berkaitan dengan :

    "PEMBEDAHAN CARA BATIN – Ada jenis-jenis penyakit yang perlu diubati melalui pembedahan cara batin. Pembedahan cara batin ini dilakukan bukan menggunakan pisau dan sebagainya, tetapi dilakukan secara simbolik." (dari http://www.syifa-alhidayah.com/index_live.asp kemudian klik Pengenalan)

    setelah saya membaca keseluruhan website Syifa Al-Hidayah..saya telah ditemukan dengan satu artikel..didalam website berkenaan sendiri!

    d. Membelah Batin.

    Pertolongan daripada khadam juga digunakan oleh Bomoh-Bomoh yang dapat membelah batin pesakitnya tanpa menggunakan sebarang alatan pembedahan seperti pisau dan sebagainya. Walaupun kadang-kala Bomoh jenis ini juga menggunakan pisau tetapi tiada kesan luka yang dapat di lihat di badan pesakit. Pesakit akan merasai seolah-
    olah seperti di bedah dan dapat merasai kesan darah dan sebagainya.
    Setelah selesai melakukan pembedahan batin ini, Bomoh tersebut biasanya akan menggunakan daun sireh atau limau nipis untuk menyempurnakan pembedahan ghaibnya.

    (sila check di bahagian ini http://www.syifa-alhidayah.com/index_live.asp?lang=bm coretan > Tajuk A -Tanda-tanda Kesesatan Dlm Perubatan Tradisional > tarikh 9-Jun-2006 )

    Allah Maha Besar!!
    semoga saudara seagamaku mendapat petunjuk.

    ReplyDelete
  38. AllahuAkbar AllahuAkbar AllahuAkbar AllahuAkbar AllahuAkbar AllahuAkbar AllahuAkbar ,
    Ya Allah! Kami pohon kepadaMu ilmu yang bermanfaat, hati yang khusyuk, keyakinan yang benar, agama yang
    lurus, rezeki yang lumayan, amalan yang solih, Dan kami pohonkan kesihatan yang sempurna, kesihatan yang berkekalan dan bersyukur di atas kesihatan dan kami memohon akan Dikau supaya terkaya daripada manusia.
    Wahai Tuhanku! Tolonglah akan daku di atas menghadapi golongan-golongan yang melakukan kerosakan.
    Ya Allah! Aku memohon kepadaMu dari kebaikan apa yang dipinta daripadanya oleh Nabi Muhammad s.a.w dan aku berlindung denganMu dari kejahatan apa yang dipinta perlindungan daripadaMu oleh nabiMu Muhammad s.a.w.
    Ya Allah! Perbaikilah hubungan di antara kami dan mesrakanlah di antara hati-hati kami dan tunjukanlah kami jalan yang selamat dan lepaskanlah kami dari kegelapan kepada cahaya dan hindarkanlah kami segala kekejian samada lahir daripadanya ataupun yang tersembunyi.
    Ya Allah! ampunilah dosa-dosaku, ibu bapaku dan kasihanilah keduanya sebagaimana mereka mengasihiku semejak aku kecil, Demikian juga ampunilah seluruh kaum Muslimin dan Muslimat, Muminin dan Muminat, baik yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia dengan rahmatMu Ya Allah, Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
    Wahai Tuhan kami! Kepada Engkau kami berserah dan kepada Engkaulah kami bertaubat dan kepada Engkaulah tempat kembali. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau jadikan kami fitnah (terpengaruh atau tunduk) bagi orang-orang kafir dan ampunilah bagi kami wahai Tuhan, sesungguhnya Engkau maha gagah lagi bijaksana.
    Wahai Tuhan kami! Berikanlah kepada kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami akan azab api Neraka.
    Cucurilah rahmat ke atas penghulu kami, Nabi Muhammad s.a.w dan keatas keluarga serta sahabat-sahabat sekaliannya. Maha Suci Tuhanmu, Tuhan yang memiliki sifat kemuliaan. Dan selamat sejahtera ke atas semua Rasul, dan segala puji tentu bagi Allah, Tuhan yang mentadbir seluruh alam.
    AMIN..

    ReplyDelete
  39. Setelah berkecimpung di dalam arena Facebook yang serba meluas tanpa ada kawalan (sebagaimana juga laman-laman blog/web) yang boleh ditulis oleh sesiapa sahaja. Didapati terdapat juga group fans yang dalam diam/halus membawa fahaman Wahhabi tetapi dengan motto yang pastinya memikat siapa sahaja. Seperti groupfans ini :...
    1. ♥ LA TAHZAN, Jalan pulang kepangkuan Allah terlalu luas!
    2. AHLI SUNNAH
    3. SUNNAH
    Apa yang menarik, artikel-artikel yang bercorak percintaan amat menarik perhatian remaja akan disajikan. Dan biasanya secara perlahan-lahan akan diperkenalkan dengan tokoh-tokoh ulamak salafi zaman moden/wahhabi yang terlibat dalam menghukum sesat dan kafir kepada Umat Islam. Terdapat beberapa ahli yang telah di’ban’ hanya kerana menegur admin di Group Fans ini kerana menjelaskan dan membongkar kegiatan mereka. Sebagai contoh :
    GroupFans yang pertama iaitu :♥ LA TAHZAN, Jalan pulang ke pangkuan Allah terlalu luas! telah memberikan link group ini ke laman web RASUL DAHRI.
    Rasul Dahri telah menulis satu buku di dalam kandungan bukunya mengandungi isi yang mengkafirkan ulamak dan umat Islam yang mengikut Asya’iroh.
    BUKTI ADA DISINI: http://pondokhabib.wordpress.com

    ReplyDelete
  40. Sekarang sudah ada timbul di Malaya mazhab Khawarij yakni mazhab yang keluar dari mazhab 4 mazhab Ahlis Sunnah wal Jama`ah. Maksud mereka itu hendak mengelirukan faham awam yang sebati dan hendak merobohkan pakatan bangsa Melayu yang jati. Dan menyalahkan kebanyakan bangsa Melayu.
    Hukum-hukum mereka itu diambil daripada kitab Hadyur-Rasul yang mukhtasar daripada kitab Hadyul-'Ibad dikarang akan dia oleh Ibnul Qayyim al-Khariji, maka Ibnul Qayyim dan segala kitabnya ditolak oleh ulama Ahlis Sunnah wal Jama`ah.
    Tuan - tuan bangsa Melayu jangan tertipu daya hasutan mereka itu dikeluar hukum - hukum yang tiada terpakai dalam Mazhab Syafie, dan fatwa mereka itu akan masalah yang buruk - buruk, sudah terdengar kepada awam, harapan bangsa Melayu jangan berpecah belah sesama bangsa sendiri.
    Siapa yang datang kepada kamu dan menyuruh kamu semua supaya taat kepada seorang lelaki tertentu tujuannya untuk memecahkan persatuan kamu dan menghancurkan kesatuan kamu maka bunuhlah akan dia.
    Syaikh 'Abdullah Fahim

    ReplyDelete
  41. Hehehehe *(sekadar tersenyum simpul)

    ReplyDelete
  42. salam...
    saya ingin komen2 ini dihentikan..sekiranya kaedah perubatan syifa alhidayah adalah syirik dan rekaan semata mata...tak mungkin beratus ratus ribu orang datang ke pusat perubatan ini dan alhamdulillah mereka sembuh setelah berubat...setahu saya..pusat perubatan ini tidak menggunakan ape2 perantaraan..hanya ayat al-quran dan air mineral..pusat perubatan ini tidak mengenakan bayaran kepada pesakit pesakit nye satu sen pun..dan tuan haji lokman sanggup mengorbankan masa,tenaga malah keluarga beliau untuk membantu masyarakat khususnya umat islam yang sakit...beliau tak same dgn bomoh bomoh syirik di luar sane yang tamakkan wang ringgit,.takde gune nye beliau nak menipu dengan pembedahan batin n scanning yang dibuat...sebelum pesakit bgtau penyakit,beliau tahu di mane bahagian yang sakit dan apabila disahkan dokter..scanning beliau betul....itu keistimewaan yang Allah bagi kepada beliau..sebelum tuduh sesuatu perkara...sila lah siasat dulu..pergi sendiri jumpe hj lokman...kalau saudara x percayakan beliau..saudara x payah tuduh beliau macam macam sebelum saudara sendiri turun padang jumpe beliau...niat beliau baik ingin menolong orang sakit n mereka sembuh..beliau menyembuhkan sihir...mengeluarkan saka..bersekang mata tiap2 malam berubat orang sakit...saya rase beliau tidak layak menerima tuduhan sebegini...mungkin ilmu saya tak banyak tetapi ini pendapat saya dan saya komen disini hanyelah luahan pendapat..ingin memohon maaf sekiranya tersilap cakap tetapi saya mohon sangat2, jangan tuduh sebarangan...wallahualam

    ReplyDelete
  43. sekarang nie bnyak campur aduk..berhati-hatilah..

    ReplyDelete
  44. kalau ada masalah tidak terungkai, tanyalah ulama yg sebenarnya dan sembahyang solat hajat mohon petunjuk,ilmu Allah ni luas jangan terlampau sombong.mohon allah tunjukkan sebenarnya.berhadapanlah dengan guru yg sebenar, tgk latar belakang dan cara hidup jgn cari yg nak popular.ulama dulu menuntut ilmu berpuluh tahun bukan sekadar menyiapkan tesis PhD. hentikan perbahasan siapa betul ini, kembali kpd ajaran sebenarnya dan adat kita yg bertatasusila, sopan, berhemat dan bijaksana.

    ReplyDelete
  45. saya menangis baca semua komen2 di sini.. sebab saya mmg tengah cari penawar utk sakit yg saya hidapi hampir 10 thn ini. saya belum tengok laman web ustaz berkenaan, saya benar2 perlukan pertolongan. janganlah ambil kesempatan ke atas saya untuk menjadi penyokong mana2 pihak. saya cuma nak berubat.

    ReplyDelete
  46. naza1175
    rujuklah website tu..
    nilaikan sendiri..kita ada akal dan fikiran..gunakanlah sepenuhnya..

    ReplyDelete
  47. pada pendapat saya orang yang mengaku perawat islam mesti lah dahulu beramal dengan amalan sunnah dan meninggalkan segala amalan bidaah.
    bidang perubatan ni memang terdedah dengan tipu daya jin.jadi berhati hati lah.

    ReplyDelete
  48. Syifa Al Hidayah dikatakan syirik, akrine dikatakan syirik dan semuanya yang bersangkut paut dengan Melayu adalah syirik dan khurafat.... semua ulamak melayu sejak zaman dahulu hingga sekarang akan masuk neraka kerana terlibat dengan tariqat. Kalaulah syifa alhidayah, akrine dan sebagainya berasal dari negeri arab, mungkin emjay tidak akan mensyirikkannya.... tetapi kalau hajjaj yusof membunuh ulamak dan minum arak, oh itu tak mengapa kerana dia mendukung keluarga saud dan muhammad abd wahab.... dan apa saja yang berasal dari arab dan keluarga saud (yahudi) serta muhammad abd wahab adalah dibolehkan....
    Dalih yang biasa digunakan "ada dlm hadis ker ? ada dalil quran ker ? " Seolah-olah manusia ini tidak berakal. Betapa ceteknya pemahaman agama orang ini. Seolah-olah semua perlakuan, ucapan, pemikiran dan tingkahlaku seumur hidup nabi itu tercatat untuk jadi rujukan mereka. Seolah-olah hanya mereka yang diberi hidayah oleh Allah. Celakalah orang yang hanya menghafal dan membaca ayat alquran dan hadis semata-mata untuk berhujah. Mereka tidak akan mampu untuk memahaminya. Dan apabila ditanya, mereka akan mengulang-ulang ayat dan tulisan itu....


    AKU MERASA HAIRAN MENGAPA MASIH ADA ORANG YANG BERURUSAN DALAM HAL AGAMA DISINI.... CUKUPLAH ANAK-ANAK MURIDNYA SAHAJA YANG BERURUSAN DISINI SEMATA-MATA UNTUK MEMPEROLEHI MARKAH ASSIGNMENT YANG BAIK....

    Kepada naza1175 :

    Pergilah berubat, mengapa harus membebankan diri dengan pendapat seorang manusia berbanding beratus ribu orang lain, atau mungkin pada pendapat anda seorang pensyarah matematik seperti emjay ini adalah lebih baik ilmu pengetahuan agamanya berbanding dengan seluruh ulamak di nusantara sejak sekian lama dulu....

    ReplyDelete
  49. Saya rasa selepas ini sdr wiradamai bolehlah menyucikan hati dan jantung di Syifa Hidayah secara bedah batin. Mungkin selepas jantung dan hati dibersihkan oleh tok guru di Syifa al hidayah, mudahlah lagi sdr wiradamai "MENGENALI ISLAM!!"

    Kalau tak cukup bersih lepas tu pula boleh pergi cuci jantung dan hati di Wisma Keraton secara kaedah yang sama iaitu bedah batin!!

    Emjay

    ReplyDelete
  50. Apalah nak jadi dengan Wiradamai ini? beramal memanglah wajib berdasarkan al quran dan hadis.....takkan nak pakai logik akal macam kepala otak wiradamai yang Allah dah sengetkan. Renung balik kata-kata saudara ini "" Seolah-olah manusia ini tidak berakal. Seolah-olah semua perlakuan, ucapan, pemikiran dan tingkahlaku seumur hidup nabi itu tercatat untuk jadi rujukan mereka."Astaghfirullahaladzim.

    ReplyDelete
  51. Orang macam wira damai ni memang layak berurusan dengan bomoh sesat.Macam seorang rakan saya, tak sakit tapi bila jumpa bomoh dikatakan sakit.Maka diberi oleh bomoh sesat itu macam-macam tangkal supaya jadi kufur dengan Allah. Anak beranak percaya pada tangkal.Akhirnya lepas rawatan memang jadi sakit sungguh......SAKIT OTAK!

    ReplyDelete
  52. salam..Allah akan bagi hidayah kepada hamba-Nya utk mengenali Islam..tak dinafikan,setiap orang ade penyakit di dalam hati. Penyucian hati drpd dosa dan penyakit-penyakit hati bergantung kepada usaha dan amal individu itu sendiri utk mendekati Allah..Keseluruhan, saya tidak setuju dgn statements yg ada pada entry ini..sekian Allah Knows Best..

    ReplyDelete
  53. pernah ada ustaz berkata..kalau nak ikhtiar...ngan bomoh siam pun boleh berubat....nama pun ikhtiar...yang menyembuhnya Allah...rasanya emjay perlu kaji lebih mendalam tentang hal syifa al hidayah...saya x sokong sesiapa ...kerana saya pun x kenal mereka tapi harap emjay membuat kajian lebih lanjut tentang mereka sebelum terus membuat sebarang kesimpulan...

    ReplyDelete
  54. Assalamualaikum, saya pernah pergi ke syifak hidayah dan dikatakan mempunyai 27 jin dlm badan. semasa rawatan, diberikan ayat al quran untuk beramal, kali kedua ke sana saya dikatakan telah sembuh dan disuruh membaca surah 3 qul selepas maghrib dan subuh. Walau bagaimanapun, sembuh saya tidak lama, saya masih ada gangguan saka selepas itu. Kesimpulannya, saya rasa hanya Allah yang dapat menyembuhkan gangguan ape pun, jika tiada izinNya tiadalah kita sembuh.
    Tetapi pada pandangan saya tanpa pergi ke syifa hidayah pun, kita boleh bebas dari gangguan jin asalkan akidah dan nawaitu kita hanya kerana Allah berserta amalan amalan nye. Secara semulajadi jin pun takut tengok kita yang suke menyebut nama Allah setiap masa. Semoga kita tidak dilalaikan oleh aktiviti yang tidak berfaedah dan semoga ilmu yang kita dapat bermanfaat kepada kita.

    ReplyDelete
  55. Waalaikumussalam wbh

    Apabila seseorang sakit kencing manis berurusan dengan bomoh sesat, pelbagai janji manis dihamburkan kononnya penyakit ini akan segera baik. Selesai rawatan dengan bomoh sesat dan selepas mengutip tangkal azimat, memang terasa sekali penyakitnya seakan-akan sudah pulih. Namun selepas selalunya sekitar 30 hari (kadang-kadang tak sampai pun) penyakit lama akan beulang semula dan kadang-kadang semakin bertambah parah. Inilah namanya permainan syaitan.

    Semoga sdribrahimimran sentiasa dirahmati Allah SWT

    Emjay

    ReplyDelete
  56. ni yang dimuykilkan ,macamana perawat tu tahu jumlah jin yang berada di dalam badan pesakit.Sebenar nya kita bukan berlawan dengan jin tetapi berlawan dengan keyakinan kita kepada kekuasa Allah swt yang Maha Berkuasa kepada seluruh makhluk nya.

    ReplyDelete
  57. Assalamualaikum wbh

    Sahabat nabi tidak pernah pula bercerita bahawa mereka boleh mengira jin. Orang dari Sfifa Al Hidayah lebih hebat pula berbanding para sahabat boleh nampak dan boleh mengira jin.

    Arwah guru saya mengajar ilmu untuk nampak jin tetapi selepas mengajarkannya, beliau pun berkata "tetapi engkau kena syirik terlebih dahulu kepada Allah SWT". Maka dengan itu saya pun tahu ilmu untuk melihat jin tetapi saya tidak pernah nampak dan tidak mampu melihat jin kerana tidak pernah mengamalkan ilmu tersebut.

    Kalau ikut arwah guru saya, mereka yang mengaku boleh nampak dan kira jin adalah orang yang MENSYIRIKKAN ALLAH SWT.

    Semoga Allah mematikan saya dan banirroad dalam iman.

    Emjay

    ReplyDelete
  58. sedih bile bace komen2 u all...tolongla jgn menghukum sekiranya tidak tahu perkara sebenar/kurang ilmu agama..kesian pada org2 yang tengah sakit yang sedang berusaha untuk mencari penawar bagi sakit mereka..semoga Allah mengampuni dosa2 saya sekiranya saya salah, saya x nmpk perubatan syifa alhidayah ni satu cara perubatan yang sesat...saya pernah menerima perubatn di syifa al hidayah...sepanjang masa menunggu untuk menerima perubtan alunan al-quran dipasang tak putus2..dan salah satu cara perubatan ini dilakukan dengan mengamal surah al-quran yang sesuai untuk diamalkan mengikut penyakit masing,,,sepanjang berubat disitu, Alhamdulillah saya rasa diri saya sentiasa mengingati Allah...saya dekatkan diri saya dengan Al-Quran..Dengan Kuasa Allah penyakit saya telah sembuh.. dan saya percaya dengan usaha yang telah sy buat...Wallahualam..MATIKANLA AKU DALAM KEADAAN BERIMAN..AMINNN

    ReplyDelete
  59. Kerana kesian dengan orang yang sakitlah maka saya tulis artikel di atas.

    Saya sudah pun menulis artikel untuk membantu orang awam mengenali BOMOH SESAT di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/4. Dalam panduan nombor 26 di nyatakan bahawa kalau seseorang mengaku boleh nampak jin maka bomoh tersebut adalah bomoh sesat.

    Dalam panduan nombor 12 pula kalau seorang bomoh meelakukan perkara luar biasa seperti boleh membelah dada dan perut untuk mengeluarkan dan mencuci organ dalaman malahan boleh dirakam sewaktu pembedahan tersebut, maka bomoh tersebut adalah bomoh sesat.

    Perkara sebagaimana nombor 12 dan 26 di atas terdapat pada perawat Syifa Al Hidayah. Jadi terpulang kepada pembaca sekelian untuk menerima panduan saya atau tidak. Saya sekadar menyampaikan dan tidak lebih dari itu.

    Sekiranya seseorang berubat dengan tok batin dan ditakdirkan sembuh, adakah perubatan tok batin tersebut boleh diterima?? Ada orang berubat dengan sami Hindu dan sembuh, adakah Islam membenarkan berubat dengan sami Hindu?

    Saya bukan mencari populariti melalui Laman Emjay namun saya terpanggil dengan menyampaikan ilmu semoga Allah SWT redha dengan saya.

    Emjaty

    ReplyDelete
  60. Salam..
    Melalui pemerhatian saya terhadap website Ust. Hj. Lokman, cara perubatan beliau semuanya berasaskan ayat2 Al-Quran. Tiada apa yg boleh dikatakan syirik pun..Allahualam.

    ReplyDelete
  61. Salam...

    Hj.Lokman telah mengambil ijazah perubatan yang di amalkannya itu melalui seorang wakil yg di tugaskan gurunya untuk clearkan bangunan pejabat yg semasa itu di bawah tanggungjawab beliau. Jin2 yg berkeliaran di bangunan pejabat itu telah mengamuk walau di siang hari. Setelah menyaksikan kehebatan ilmu Allah ini, beliau meminta untuk di ijazahkan, namun tidak pernah menemui guru utama pun selepas itu.

    Berkat amalan beliau yang suka bertahajud dan membaca al Quran mengikut Sunnah Nabi SAW, beliau di anugerahi kehebatan ILMU ALLAH ini. Kehebatan ILMU ini terserlah apabila sesorang pengamal itu mendekatkan dirinya kepada Yang Maha Esa terlebih dahulu. Namun beliau lupa diri dan sombong.

    Beliau tidak mengakui belajar dengan sesiapa walau gurunya seorang buruh kasar sahaja. Pendedahan beliau akhirnya diketahui juga oleh guru utama. Keputusan guru menarik balik Ijazah yang telah di berikan oleh wakil menyebabkan beliau tidak lagi mendapat "GERAK" dari Ilahi dalam permohonannya. Beliau kini tiada apa-apa lagi. Beliau telah pun berjumpa guru memohon maaf namun kemarahan guru sudah memuncak apabila beliau membuat siri TV dan pendedahan beliau tidak berguru. Ini lah akibat bersekongkol dengan Syaitan.

    ReplyDelete
  62. pertama, kena kenal sapa emjay, beliau pendukung fahaman salafi, so pendekatan rawatan syifa oleh Dr HD termasuk dlm aliran yg tak "ngam" dgn salafi. jika baca Qunut di solat subuh pun dilabelkan sesat dan bidaah, apa kes dgn rawatan syifa, ciri2 salafi mudah aja, senang menghukum kafir, sesat bidaah dll, itu ciri2 mereka. tapi amat bodoh dlm mengenal kekufuran zaman moden,

    ReplyDelete
  63. salam saudaraku semua...

    Nabi kita xpernah ajar cara mengubat menggunakan ayat suci al-Quran.....
    kenapa la org kita mudah percaya..kalau ada je tpt rawatan islam beribu2 org pergi berubat,.

    bila musim exam (PMR, SPM)...berebut ibubapa pergi amek air penawar katanya utk mencerahkan hati..dorang ni xtau ke Doa yg paling mujarab kt dunia ni ialah DOA IBUBAPA.... kenapa la taksub sgt dgn pusat2 rawatan mcm ni..

    kita da 53 tahun merdeka.....ayuhla sahabatku semua merdeka kan diri kita dari segala bentuk keSYIRIKan...

    ReplyDelete
  64. Dengan Nama Allah Yang maha Pemurah Lagi maha Penyayang

    Assalamualaikum

    Saudara Emjay. saya ingin bertanya satu soalan iaitu semasa saudara solat, adakah saudara atau guru yang mengajar saudara khusuk semasa mengerjakan rukun islam yang kedua ini. Atau saudara buat-buat khusuk atau solat ikut-ikut orang solat atau nak tunjuk kat orang yang kita solat.
    Jawapan dari saudara saya nantikan.......

    Mana ilmu yang ada kat dada kamu tu dah keluar habis ke, soalan aku tu taklah susah sangat, tak bleh jawab ke? Tanyalah kat guru kau. Dalam 73 golongan, hanya 1 golongan yang pasti masuk ke syurga, ko rasa-rasa muka ko tu ada ciri-ciri tak untuk masuk ke syurga Allah SAW. Cuba tengok muka ko kat cermin. Dah elok jadi orang, nak jadi singa plak, memang padan dengan jambang yang ada, tapi silapnya cuma ekor je kat depan (itu pun pendek).

    ReplyDelete
  65. ENGKORANG JANGAN PERCAYA KAT EMJAYJB (mEMang JAYbon) NANTI KANG BERTAMBAH PLAK RUKUN IMAN KORANG, SYIRKKKKKKKKKKKKK, KAFIRRRRRRRRRRRR + LAKNAT SIKIT.

    SAUDARA EMJAYJB, AKU NAK TANYA, KO ADA KERETA TAK? KO NAIK KERETA, TONTON TV, PAKAI KOPIAH PUTIH KO TU YG KEPAM BAUNYA TU, SYIRKKKKKKKKKKKKK, KAFIRRRRRRRRRRRR + LAKNAT SIKIT. JANGANLAH JADI DAYUSSSSSSS TAKUT NAK TUNJUK MUKA.

    PERHATIAN !!!!!!!!!
    BERITA TV3 MENYATAKAN BAHAWA DAJAL TELAH KELUAR JB, MAKA MARILAH KITA BERSAMA-SAMA MENOLAK DAKWAH SONGSANG INI. SUKA-SUKA NAK JATUHKAN HUKUM.........YANG DIA TAHU HANYA........SYIRKKKKKKKKKKKKK, KAFIRRRRRRRRRRRR + LAKNAT SIKIT.

    ReplyDelete
  66. maghrib tadi setiba saya di masjid,saya amat terkejut begitu ramai orang bejemaah.rupa2 nya ada bacaan yasin dan solat hajat sempena peperiksaan PMR yang akan diadakan nanti.ramai yg datang membawa anak masing2.bertanya hati saya mengapa ada peperiksaan baru datang bapa dan anak sekali ke masjid??mengapa tidak datang ke masjid setiap waktu solat,itukan sunnah ! rupa nya manusia ni jika ada hajat baru lah kenal rumah Allah.bila kan adat ini akan berakhir

    ReplyDelete
  67. al-Quran diturunkan untuk dijadikan panduan kita umat manusia.... bukan untuk dijadikan pendinding diri, bukan dijadikan untuk pelaris da sbgnya... Sedarla sahabat2 semua..

    ReplyDelete
  68. sedih. payah utk membezakan sekarang mana yg betul dan mana yang salah. hanya dari Allah juga kita boleh meminta. stumbled upon this site while googling for enjin kereta atoz.

    ReplyDelete
  69. hati2 keluarkan statement macam ni....saudara dah habis belajar ke bab ruqyah dalam kitab fikah, bagaimana nabi iktiraf cara perubatan guna ayat al-quran dan ulama kata harus terima upah ruqyah....

    Betul kdg2 masyarakat kita silap. terlalu bergantung dgn perubatan mcm ni, sedangkan diri mereka sendiri xberusaha utk tingkatkan akidah dan keimanan....

    Tetapi jangan main hentam semberono, semua perubatan guna ayat alquran tu salah

    ReplyDelete
  70. Saya bukanlah nak bela sesiapa, tetapi sy rasa sindiran saudara tu sgt tak tepat, saudara sendiri hanya kenal syifa hiadayah dgn laman webnya...lantas sudah menjatuhkan hukum...adakah syifa hidayah buat khidmat cuci hati dan jantung org utk lebih kenal islam? begitu mudah sekali....bagilah ah chong , mutu bedah batin..lalu boleh kenal islam?

    Saya tahu, tujuan utama al-quran duturunkan bukan semata2 untuk ini...tetapi sy xboleh menidakkan cara ruqyah yang mana ayat al-quran ini digunakan utk rawatan penyakit fizikal juga sebagai ikhtiar dan ini ada sandarannya...

    Saya puji usaha saudara utk mensucikan aqidah dan ajaran tauhid masyarakat kita dr terpesong, tp sy xsetuju hukuman yg saudara jatuhkan ini...jika kita rasa ilmu kita masih sikit jangan cepat jatuhkan hukuman...

    ReplyDelete
  71. Oleh kerana sdr aljabali7 masih belum menjatuhkan hukum ke atas rawatan Syifa Al Hidayah ini, maka bolehlah sdr selepas ini membawa isteri, anak, ibu bapa ke sana untuk rawatan. Kelak hasil rawatan di sana secara batin tu sdr berikan maklumat berkaitannya di Laman Emjay.

    Akibat tidak tahu menghukum dan lambat menghukumlah maka ramai rakyat Malaysia mengagungkan manusia yang menolak Al Quran dan sunnah memimpin kita semua dengan alasan orang ini mengaku beragama Islam.

    Sekadar teringat Kamal Attaturk yang mengaku Islam dan dijadikan pemimpin orang Islam di Turki. Inilah bahana orang Isdlam yang tidak tahu menghukum atau lambat menghukum.

    Emjay

    ReplyDelete
  72. Saya xlayak nak jatuhkan hukuman lantaran kurangnya ilmu, tambahan saya sendiri x tahu mcmn syifa hidayah beroperasi. Saya pernah dengar dahulu darul syifa' dr. haron din juga pernah disesatkan. Mungkin bagi mereka cara dr. haron din berurusan dengan makhluk jin ini menimbulkan kepelikan. Wallahu a'lam

    ReplyDelete
  73. Saudara emjay berdepan la dengan masyarakat kalau anda benar-benar ikhlas. berani kerana benar.

    Saya adalah bekas pesakit yang pernah menjalani rawatan di Syifa Al Hidayah... Saya telah diuji oleh Allah SWT dengan penyakit. Berbagai cara baik yang moden mahupun tradisional telah saya jalani, tetapi tidak banyak perubahan yang saya alami. Sehinggalah Allah SWT telah melorongkan jalan untuk menjalani rawatan di Syifa Al Hidayah. Hasil yang saya dapat adalah sangat positif dengan izinNYA dan yang pentingnya saya rasa lebih dekat dengan Allah SWT. Saya menjadi kenal Al-Quran dan sentiasa membaca dan mempelajarinya, lebih mendekatkan diri dengan rumah-rumah Allah, sentiasa ingin lebih mendekatkan diri kepada Allah dengan mengerjakan amalan sunat disamping apa yang diwajibkan kepada kita, sentiasa mencari guru-guru untuk mendalami agama Islam....dengan izinNYA semua ini berlaku selepas saya menjalani rawatan di pusat tersebut...Dan saya rasa amat bersyukur dengan izinNYA saya telah hampir sembuh....Itulah serba ringkas yang dapat saya ceritakan.

    Jadi kepada semua yang dihormati terutamanya saudara emjay fikir-fikir la renung-renung la dari apa yang saya tempuhi, mungkin saudara emjay seorang yang berilmu tinggi....tetapi semuanya boleh berlaku kalau dengan izinNYA kadang-kadang perkara yang tak terfikir oleh kita.....fikirkan la. terimakasih

    ReplyDelete
  74. Sdr doaredha

    Apabila anak kerasukan dibawa jumpa bomoh lalu baik, ia tidak menghalalkan usaha jumpa bomoh. Hukum berbomoh tetap haram dan membawa kepada syirik.

    Apabila sakit jumpa bomoh juga sama, berurusan dengan bomoh tetap haram dan membawa kepada syirik.

    Apabila berjudi lalu menjadi kaya macam keluarga Lim Goh Tong tu, tetap hukumnya terlibat dengan perjudian adalah haram.

    Sdr doaredha, apabila sdr jumpa perawat dari pusat rawatan ini, penyakit awak tu belum sembuh sekadar diberikan Allah swt kurang sikit, lepas ini mungkin tambah teruk boleh terjadi. Tambah baik pun mungkin terjadi. Tetapi ia tidak menghalalkan hukum berurusan dengan bomoh sesat seperti perawat dari pusat ini.

    Orang berurusan dengan bomoh sakai pun ada yang sembuh, adakah halal berurusan dengan bomoh sakai? Ada orang bila sakit berurusan dengan bomoh siam lalu baik, adakah halal berurusan dengan bomoh siam.

    Terpulanglah kepada sdr doaredha kerana tugas saya sekadar menyampaikan. Lepas ini kalau nak jumpa bomoh sakai pun adalah terpulang kepada sdr.

    Emjay

    ReplyDelete
  75. Assalamualaikum jikalau hendak mengetahui lebih lanjut tentang perubatan Hj.Lokman sila ke blog ini http://blog.fs-alpha.com/.Saya mempersilakan Emjay untuk melihat blog tersebut.

    ReplyDelete
  76. Terima kasih bebenorlah zat96 kerana memberikan link di atas.

    Selepas tu saya pun memasuki link http://blog.fs-alpha.com/?p=1088 bertajuk "Permindahan Jin (Kes Pustaka Sarawak)". Saya tergelak besar ha ha ha ha ha ha ha ha ha HA HA HA HA HO HO HO .... bila membaca Hj Lokman memindahkan beratus-ratus jin-jin dari Pustaka Sarawak ke persekitaran kawasan Gunung Sentubong dan kawasan dasar laut di kaki Gunung Sentubong. Hj Lokman ini mampu pula menggunakan kekerasan untuk memaksa jin-jin naik bas dan berpindah ke tempat baru mereka.. Lagi hebat si Hj Lokman ini mengalahkan ilmu Nabi Muhamad SAW.

    Inilah ilmu yang juga diamalkan oleh Har** Di* dalam kes UKM dahulu dan seorang dukun dalam kes memindahkan jin-jin dari sekolah yang diganggu histeria di Kuantan satu masa dahulu. Izinkan saya tergelak sekali lagi ha ha ha ha ha ha ha ha ha HA HA HA HA HO HO HO .... Hebatnya mereka semua macam cerita kartun Doraemon.

    Saya nak mencadangkan Hj Lokman ni kita bayar RM1000 untuk memindahkan jin-jin dan iblis (iblis adalah dari golongan jin) dari rumah-rumah para menteri / pemimpin kita semua semoga tak adalah Timbalan Perdana Menteri kita tu ada anak perempuan jadi penyanyi dan pakai pula mini skirt. Kalau berjaya kes ini ini, kita mencadangkan kepada Timbalan Perdana Menteri kita agar menyediakan baget RM1000000 untuk memindahkan semua keturunan jin-jin iblis dari Malaysia untuk dipindahkan ke Singapore semoga kelak semua rakyat Malaysia jadi baik dan semoga jin-jin ini hanya mengacau orang Singapore sahaja. Apa macam ada baik tak cadangan saya.

    Cerita kartun Hj Lokman ini ramai juga terpedaya. Hj Lokman ini kepalanya tak betul, tetapi ramai juga orang lain yang kepala tak betul percaya dengan Hj Lokman ini.

    Minta tolong dengan Doraemon lagi baik dari minta tolong dari Hj Lokman ini.

    Emjay

    ReplyDelete
  77. bodoh kena tipu dgn jin siap bwk jin naik bas lg. apekejadahnye gitu? mcm la jin tu xblh terbang ke hape ke... org2 tarekat dan org2 yang bangang mcm harun din je yg senang kena tipu dgn jin mcm tu..

    ReplyDelete
  78. Semoga Allah menambah berkat dan rahmat kepada nurunnha dan semoga dijauhi Allah SWT gangguan jin setan iblis dari nurunnha.

    Emjay

    ReplyDelete
  79. saudara sekalian, jin ni ada byk jenis, ada yg melata, ada yang duduk setempat, ada yang boleh terbang. jin yang dipindah kan tu, jnis yang tak blh terbang. tu psl dipindahkan naik bas. ada yang kecil, ada yang besar, ada yg boleh memanjang. jin yg dipindah tu mcm jin dlm cite ahmad albab. bkn mcm cite hantu dlm filem seram. yng tu jin jenis lain.
    klu tak faham psal jin ni, sila blajar lagi..sila cari di youtube ceramah ustaz ismail kamus cerita basic psal jin. kisah mampu mengguna kekerasan utk memaksa jin mungkin blh ditamsilkan sbgaimana perompak mampu menggunakan kekerasan memaksa mangsanya utk menyerahkan duit. ada caranya tu. ni bkn cerita kartun. ni realiti. psl yg org blh nmpk jin tu, mmg tak blh nmpk cara mata kasar, tp klu jin tu menzahir kn diri blh le nmpk.

    psl bedah batin ni, sy pun confuse..apa kaedahnya..mungkin sukar diterima krna istilahnya... waAllahua'alam.. psl kaedah rawatn yg sesat tu ada ciri yang saya setuju sesat tp bab bawa objek tu sy bangkang. si perawat suruh bwa objek sebab dia tak ada objek tu. limau nipis ni, jin tak suka bau asid limau ni. tu psl selalu digunakan, cuma yg slh kaedahnya. spt limau dipotong terpelanting jauh, kononnya skitnye teruk, pdhal terpotong kuat. antara objek yang ditakuti jin spt limau nipis, lada hitam, bawang merah, cili kering dll ..jin takut dgn orang yang keimanan nya tinggi & teguh kepda Allah.

    jin bila msuk dlm bdn mnusia ni bkn dok shaja2 dia merosakkn sistem bdn mnusia tu. tu sbb bila dah sembuh taklama lepas tu skit blik. kemungkinan akar pnykit tak dibuang/dicabut. spt pykit kanser, bila dh operate buang sel kanser. bberpa thun lps tu dtg blik, psl sel lain stil simpn memori kanser. dlm erti kata lain akar pnykit tak dibuang..mcm rumput yg dipotong, blh tumbuh balik, klu cabut akar xde tumbuh balik dh.

    tu psl klu tak tahu & tak jumpa dok diam2 jgn mngata org lain tak betul. jgn menghina org alim. sebagai org yang beriman anda wjib beriman dgn perkara ghaib. spt mana yg ada dlm surah al-baqarah ayat 3.

    ReplyDelete
  80. saudara sekalian, jin ni ada byk jenis, ada yg melata, ada yang duduk setempat, ada yang boleh terbang. jin yang dipindah kan tu, jnis yang tak blh terbang. tu psl dipindahkan naik bas. ada yang kecil, ada yang besar, ada yg boleh memanjang. jin yg dipindah tu mcm jin dlm cite ahmad albab. bkn mcm cite hantu dlm filem seram. yng tu jin jenis lain.
    klu tak faham psal jin ni, sila blajar lagi..sila cari di youtube ceramah ustaz ismail kamus cerita basic psal jin. kisah mampu mengguna kekerasan utk memaksa jin mungkin blh ditamsilkan sbgaimana perompak mampu menggunakan kekerasan memaksa mangsanya utk menyerahkan duit. ada caranya tu. ni bkn cerita kartun. ni realiti. psl yg org blh nmpk jin tu, mmg tak blh nmpk cara mata kasar, tp klu jin tu menzahir kn diri blh le nmpk.

    psl bedah batin ni, sy pun confuse..apa kaedahnya..mungkin sukar diterima krna istilahnya... waAllahua'alam.. psl kaedah rawatn yg sesat tu ada ciri yang saya setuju sesat tp bab bawa objek tu sy bangkang. si perawat suruh bwa objek sebab dia tak ada objek tu. limau nipis ni, jin tak suka bau asid limau ni. tu psl selalu digunakan, cuma yg slh kaedahnya. spt limau dipotong terpelanting jauh, kononnya skitnye teruk, pdhal terpotong kuat. antara objek yang ditakuti jin spt limau nipis, lada hitam, bawang merah, cili kering dll ..jin takut dgn orang yang keimanan nya tinggi & teguh kepda Allah.

    jin bila msuk dlm bdn mnusia ni bkn dok shaja2 dia merosakkn sistem bdn mnusia tu. tu sbb bila dah sembuh taklama lepas tu skit blik. kemungkinan akar pnykit tak dibuang/dicabut. spt pykit kanser, bila dh operate buang sel kanser. bberpa thun lps tu dtg blik, psl sel lain stil simpn memori kanser. dlm erti kata lain akar pnykit tak dibuang..mcm rumput yg dipotong, blh tumbuh balik, klu cabut akar xde tumbuh balik dh.

    tu psl klu tak tahu & tak jumpa dok diam2 jgn mngata org lain tak betul. jgn menghina org alim. sebagai org yang beriman anda wjib beriman dgn perkara ghaib. spt mana yg ada dlm surah al-baqarah ayat 3.

    ReplyDelete
  81. pebende ko ni nurfannun. ko pn confuse, nk ajar org pulak. kalau mcm tu senang la. x payah la nk berlindung dgn Allah lg lepas ni. pegi mana2, masuk hutan ke, bawak limau nipis byk2, ye la, kn jin takut dgn limau nipis. haha. tu semua merepek..

    cehh pandai plk ckp pindahkn jin yg xblh terbang, ape ke bodohnya kita ni kene tipu dgn 'ustaz2' tu. baik dia suruh jin tu jalan kaki je. ni siap bayarkn tambang bas. bodoh kena tipu dgn jin. apa ko ingat zaman Nabi, sahabat tu xde bukak tanah baru ke utk org duduk. ada sahabat halau jin dgn suruh jin naik unta. xpayah la caye dgn benda2 tu nurfannun. merepek je semua tu. aku pn dulu pernah ngubat org2 kena jin ni. cehh siap baling garam keliling bangunan. mcm tau je jin tu terseksa dgn 'balingan' aku. padahal aku yg membodohkan diri sendiri. rupannya jauh tersesat mcm harun din tu. Alhamdulillah jmp dah jalan yg lurus...

    ReplyDelete
  82. Assalamualaikumm emjay dan semua, setelah membaca coretan kalian terlalu byk yg ingin saya perkatakan, tp disebabkan diri tk brapa sihat dan masih dlm rawatan (ya rawatan syifa alhidayah) biarlah saya pendekkan saja.
    Sesungguhnya saya tidak mahu menggugat keyakinan saya, sebab itu disini saya meminta, memandangkan Rawatan Syifa Alhidayah mendapat liputan luas bukan saja ASTRO OASIS bahkan TV9 (masih bersiaran setiap Jumaat), mendapat kepercayaan beribu2 org setelah pendedahan sebegini, sebagai sebuah negara Islam yg ada undang2 dan ada mufti, saya berharap sgt agar emjay dapatlah kiranya juga membuat pendedahan samada melalui laporan kepada pihak yg berkenaan atau pun membuat siaran TV, supaya yg terang akan lebih jelas. sebab pada mata dan ilmu saya yg tersgt cetek ini saya tidak nampak salahnya syifa alhidayah, dan 6 sebab yg emjay berikan agak lemah ditambah lg dgn bahasa yg agak kasar (membandingkan kuasa Allah dgn katun).
    Saya minta maaf sekiranya ayat atau perkataan saya salah, sebagai pengidap sakit kronik saya selalu berdoa agar Allah merestui setiap ikhtiar saya dan menyembuhkan penyakit saya. Lebih menakutkan sekiranya saya melakukan jalan yg tidak halal atau dgn lain perkataan jalan haram dan syirik.
    Harap sgt emjay berani berdepan dgn masyarakat jika emjay rasa benar2 bertanggungjawab terhadap masyarakat buatlah sesuatu seberani mungkin, ambillah tindakkan seberani pihak syifa alhidayah membuat pendedahan, jelaskan setiap kemusykilan masyarakat amnya dan para pesakit khasnya.
    Saya harap emjay tidak mempertikai keraguan saya yg tiada ilmu ini, nnt saya makin keliru.
    Saya mahu emjay mendapat sokongan umum sebagaimana syifa alhidayah mendapat keyakinan dan sokongan umum.
    Saya minta maaf banyak2.
    Lakukan sesuatu emjay, Allah sentiasa bersama2 dgn org2 yg benar dan bersabar.
    Wassalam
    Pesakit kronik yg memohon keredhaan Allah.

    ReplyDelete
  83. Sambungan,
    Saya harap emjay tidak mempertikai keraguan saya yg tiada ilmu ini, nnt saya makin keliru.
    Saya mahu emjay mendapat sokongan umum sebagaimana syifa alhidayah mendapat keyakinan dan sokongan umum.
    Saya minta maaf banyak2.

    ReplyDelete
  84. kasihamani.. apa ko ingat kalau org ramai sokong tu perkara tu jd betol ke..kalau org ramai tolak, tu la yg betol.. tgk ayat ni, maha benar la firman Allah.. "Dan jika engkau menurut kebanyakan orang yang ada di muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah; tiadalah yang mereka turut melainkan sangkaan semata-mata dan mereka tidak lain hanyalah berdusta." al aanam 116..

    ReplyDelete
  85. nurunnha... kita kan rakyat malaysia negara Islam yg ada undang-undang, ada mufti, perkara2 yg mendapat pendedahan awam mestilah dibawah pengawasan kerajaan, bukan soalnya orang ramai sokong atau tidak. sebab itu org bijak pandai macam awak, macam emjay utk membuat laporan pada pihak berkuasa klu ada kesyirikan, biar pihak berkuasa ambik tindakan sebaiknya tutup terus pusat itu. klu setakat berhujah dilaman tanpa tindakan ibarat ilmu tanpa amal, pusat itu tetap mendapat perhatian.
    Tak perlulah berhujah lg, otak saya dah tk larat nk memproses data lagi, saya cuma nk tgk pihak berkuasa amik tindakan tutup pusat itu atas usaha dan laporan pihak tuan. biar pihak berkuasa buat keputusan saya tk larat nk fikir lagi hujah emjay ttg pusat tu lemah masih tk mampu menggugat keyakinan saya.

    ReplyDelete
  86. assalamualaikum... mmg betul kata tuan emjay.. sy ramai rakan2 orang arab yg datang ke malaysia.. sbb tu saya hairan kenapa arab kata org malaysia ni sesat sbb orang malaysia ni mengamalkan benda2 yg tak ada dalam alquran dan sunnah.. bg sy la kan bomoh ni mmg sesat... takde ayat2 alquran menyembuhkan penyakit melainkan allah... dan takde bukti apa2 pun yg ayat2 tersebut menyembuhkan penyakit melainkan ubat yg terbukti kita nampak tetapi hanya dengan izin allah... semua benda adalah dengan izin allah.. alquran yg dibaca untuk kita memahami, pelajari dan untuk mendekatkan diri pada allah bukannya menyembuhkan penyakit... selawat syifak ni tak sepatutnya ada walaupun maksud pada kebaikan.. kalau tak rasulullah kita dah ajarkan dah... sy sgt hairan kenapa malaysia dengan indonesia kebanyakan lebih terror dari rasulullah.. orang arab yg datang sini tak panggil selawat syifak ni selawat nabi tetapi selawat malaysia... bacalah selwat yg nabi benar ajarkan sahaja supaya kita ni dekat dengan allah dan tak sesat.. apabila kita dekat dengan allah... tak payah nak mintak sembuh.. dengan izin allah.. kita akan disembuhkan...

    ReplyDelete
  87. Waalaikumussalam wbh
    Semoga Allah SWT sentiasa memberikan petunjuk kepada sdr danieldany dan dimatikan dalam iman

    EMjay

    ReplyDelete
  88. assalamu'alaikum...
    saya seorg perawat Islam, menjlnkan rawatan alternatif. Sy pernah bermimpi mak sepupu saya menjalani kehidupan secara vs Islam. Bila saya scan secara solat, mmg dia ada dua makhluk yg menjadi pendampingnya. Dia sdri ada mengaku dia menjalankan rawatan dan mengurut pompuan bersalin. Dia jg sering berjumpa dgn bomoh iaitu anak sedaranya sekiranya inginkan sesuatu. Dia inginkan sesuatu dari mak saya(rantai dan gelang mak utk digadai, mangkuk putih arwah nenek utk dia guna dalam perbomohannya dan tanah arwah nenek(nenek adalah mak angkat dia, mak dan ayah kiranya saudara angkat. pak dia adik nenek, benar2 miskin. jadi nenek ambil dia semasa masih bayi. Mak dan ayah sy yg bela dia sb nenek tak pandai jg baby..)tapi mak saya tak bagi. Dia tuduh saya yg jadi dalang. Saya tak tau dia g jumpa bomoh mana utk menghalang hubungan saya dgn Allah. Masa saya solat, saya nmpak usahanya itu.
    Bulan puasa tahun lepas saya mula berusaha utk merawat dia secara jarak jauh dan membuang mahkluk2 yg ada pdnya tanpa pengetahuannya. Sy perlu melakukan 100 rakaat solat hajat dan zikir. saya hanya dpt sudahkan 60 rakaat shj, sb saya jg sibuk merawat pesakit2 yg lain. bulan ni saya sambung semula rawatan ke atas beliau dgn solat tahjjud dan solat tobat pula. Satu makhluk dah tiada dan bulan ni alhamdulillah satu lagi makhluk dah terbinasa. Olehkrn dia pernah menganiaya sy (menggunakan sihir) adalah lebih mudah utk saya memohon kpd ALLAH(doa org yg teraniaya) utk mengembalikan dia ke jalan benar.

    Masa dia di dampingi kedua2 mahkluk tu, hidup dia tak tenang. di dlm kplanya duit2 shj. pinjam duit sana sini. nak bayar susah. cakap pun asyik marah2. Dua bulan lepas dia ada dtg ke rumah mak. dan minggu ni mak ada berckp dgn dia. la ni dah tenang sikit(masa sbelum rawatan bulan ni, mlm kelmarin rawatan terakhir). Mak kata mmg berbeza dari dulu.

    Samada pembaca nak percaya atau tidak dgn cerita sy, terpulanglah.

    ReplyDelete
  89. Saya hanya musykil kenape hj lokman kenakan bayaran rm 60.(x tau la kalau dah naik) setiap sesi rawatan.air botol mineral kena beli sendiri pulak.kenapa x bg je.dah la x keluar modal.ubat pun x bagi.nak Jual ayat quran ke??lgi satu TN hj lokman x pernah bgtau siapa guru yg telah mengijazahkan ilmu perubatan kepadanya.mohon penjelasan..

    ReplyDelete
  90. Assalamualaikum... Astagfirullahalazim.

    Masha Allah.....Terkejut saya baca semua ni. HEHEHEHE... Kelakar pun ada..
    Org Melayu suka percaya benda-benda mistik. Percaya pada tahyul dan fantasi. Takut hantu daripada takut Allah S.W.T .

    Ini memang lumrah orang di Malaysia (Melayu).... Hehehehe....Patutla banyak org amik kesempatan. Ilmu pengetahuan adalah penyuluh hidup. Tanpa ilmu sonsanglah kehidupan kita. Ilmu adalah fardhu untuk mencarinya.

    Ajaran Al-Quran & As-Sunnah tak nak rujuk. Nauzubillah minzalik.

    Hal Syifa' Hidayah ni mmg lama saya dah tahu. Tak sangka banyak org yang terkena. Waktu saya belajar di UniKL BMI dulu saya dah dengar pasal perubatan yang 'so call' Islamik ni. Adab-adab perubatan Islam semua langgar. Ilmu itu memang penting untuk seseorang menafsirkan perkara-perkara ini. Banyak tempat perubatan Islam ni timbul bagai cendawan sejak kebelakangan ni.

    Rujuklah dari sumber-sumber sahih. Al-Quran & Hadis yang sahih. Dan bertanyalah orang yang alim ulama' . Adab mencari ilmu pun ada carilah..

    TQ...Wasalamualaikum.

    ReplyDelete