Assalamualaikum wbh kepada semua umat
Islam dan laknat Allah ke atas Iblis dan pengikut-pengikutnya.
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah
lagi Maha Penyayang.
Semoga dimudahkan Allah SWT
saya menulis posting ini.
Alhamdulillah segala puji bagi Alah SWT
yang dengan limpah kurnianya saya diizinkan menulis pada hari ini setelah
sekian lama tidak menulis. Dengan tanggungjawab baru menjadi bendahari Koperasi
UTM, urusan anak-anak, menerima menantu kedua pada bulan Ogos lalu dan urusan
insyaAllah menjadi Datok maka saya telah berhenti menulis buat seketika. Ramai
juga yang menegur saya mengapa tiada posting baru di Laman Emjay. Namun saya
hanya Emjay seorang insan kerdil yang amat lemah. Tanpa rahmat dariNya apalah
yang mampu saya lakukan.
Selama menyendiri beberapa bulan ini
Alhamdulillah saya sihat dan begitulah juga dengan semua ahli keluarganya.
Terima kasih Ya Allah. Semoga pembaca Laman Emjay sekelian diberikan Berkat dan
Rahmat jua dari Allah SWT.
Alhamdulillah anak saya yang kelima
baru-baru ini berjaya mendapat bantuan pinjaman MARA untuk melanjutkan
pendidikannya. Saya pun terpaksalah bersama anak saya ini dan anak bongsu
bertiga pergi ke Bangunan MARA bersebelahan Pertama Complex di Jalan Tunku
Abdul Rahman Kuala Lumpur.
Saya dahulu sewaktu membuat first degree pun dengan
bantuan MARA dan Alhamdulillah kini anak kelima saya pun mendapat bantuan MARA.
Dahulu pejabat MARA terletak di Komplek Pertama tetapi kini Pejabat MARA sudah
jauh berkembang di Bangunan Mara bersebelahan Komplek Pertama. Kini Bangunan
Mara sudah membesar lagi dengan bangunan baru lain bagi menempatkan pejabat
bagi peniaga Melayu berurusan di bangunan terbaru ini.
Urusan di bahagian Pendidikan Mara ini
serta urusan yang berkaitan dengannya mengambil masa agak lama dan saya
terpaksa menunaikan solat jamak qasar zohor dan asar di surau bangunan MARA ini
yang terletak ditingkat 2. Surau ini dikelilingi oleh kedai-kedai Melayu yang
kelihatan suram sahaja.
Apabila saya masuk ke surau tersebut,
saya terlihat dua notis peringatan agar mereka yang masuk surau ini mematikan
handphone mereka. Saya sempat mengambil gambar kedua-dua notis tersebut seperti
gambar berikut.
Notis yang dibawah berbunyi “Telefon bimbit tidak dibenarkan” manakala notis yang di atas berbunyi “Perhatian, semasa berada didalam surau, sila matikan telefon bimbit anda atau tukarkan ke mod senyap. Kerjasama anda supaya tidak mengganggu jemaah yang sedang solat adalah amat dihargai. Terima kasih. ”
Adakah sebarang kesilapan atau sebarang
keburukan yang timbul dari dua notis tersebut?? Sebenarnya tiada cacat celanya
dengan kedua-dua notis tersebut. Saya amat menyetujui kedua-dua notis tersebut.
Kalau sudah tiada silap atau keburukan atau cacat cela dengan notis tersebut,
mengapa pula saya nak menulis artikel berkenaan dengannya? Teruskanlah membaca
untuk mengetahuinya..
Apa yang ingin saya tegaskan disini
ialah membuat bising seperti deringan handphone hatta membaca Al Quran dengan
kuat / keras sehingga mengganggu jemaah lain beribadah adalah ditegah sama
sekali apabila dilakukan di dalam masjid. Masjid dibina untuk ibadat dan
menjadi hak dan milik semua orang Islam. Oleh itu tiada siapa berhak mengganggu
ketenteraman mereka seperti melalui bacaan zikir, bacaan Al Quran, bacaan doa
dan sebagainya yang dilakukan dengan suara yang kuat apatah lagi dengan
mikrofon dan pembesar suara kerana perbuatan ini mengganggu orang lain yang sedang beribadat.
Imam Ibnu Taimiah menyatakan:
“Tidak seorang pun boleh menyakiti
ahli-ahli masjid iaitu orang yang bersolat, membaca Al Quran atau berzikir atau
berdoa atau seumpamanya kerana masjid dibina untuk maksud-maksud tersebut. Dan
tiada seorang pun boleh melakukan di dalam masjid atau di pintu-pintu masjid
sebarang gangguan kepada ahli masjid bahkan Rasulullah telah keluar menemui
sahabat-sahabatnya yang sedang bersolat dengan mengeraskan suara bacaan lalu
bersabda mafhumnya:
Wahai manusia, semua kamu sedang
bermunajat dengan Tuhannya, maka janganlah sebahagian kamu mengeraskan bacaan
ke atas sebahagian yang lain”
Apabila Rasulullah SAW melarang orang
yang bersolat dengan mengeraskan bacaan Al Qurannya ke atas yang lain yang juga
sedang bersolat maka bagaimana pula halnya dengan perbuatan gangguan lain??
Orang yang mengganggu ketenteraman ahli masjid atau yang melakukan sesuatu yang
membawa kepada perkara yang demikian itu hendaklah dicegah menurut Ibnu
Taimiah.
Abu Said AlKhudri ra meriwayatkan
katanya:
Rasulullah SAW beriktikaf di dalam
masjid, maka ia mendengar orang-orang menyaringkan bacaan Al Quran lalu baginda
membuka tabir dan bersabda: Ketahuilah bahawa kamu semua bermunajat dengan
Tuhan, maka janganlah sebahagian kamu menyakiti sebahagian yang lain dan
janganlah sebahagian mengangkat suara atas sebahagian yang lain dengan bacaan
Al Quran. (Hadis riwayat Abu Daud)
Hadis seperti ini juga ada diriwayatkan
oleh Malik.
Di dalam satu hadis, dan kepada Ali ra
Rasulullah bersabda mafhumnya:
Wahai Ali janganlah engkau mengeraskan
suara bacaan mu dan doa mu sewaktu orang sedang bersolat kerana yang
demikian itu akan merosakkan solat mereka.
Begitulah Allah melarang orang membuat
bising yang mana akan mengganggu ahli masjid yang sedang beribadah sehingga
larangan ditetapkan untuk berjual beli di dalam masjid hatta bertanya barang
yang hilang.
Abu Hurairah meriwayatkan bahawa
rasulullah bersabda mafhumnya:
Barangsiapa menanyakan barang yang
hilang di dalam masjid maka katakanlah, Allah tidak akan memulangkan kepadamu.
Berdasarkan hadis-hadis yang disampaikan di atas jelas bahawa kita semua tidak boleh:
1. Mengeraskan
bacaan al Quran sewaktu solat berseorangan ketika ada orang lain juga sedang solat bersendirian. Juga ketika solat berjemaah, makmum dilarang mengeraskan bacaan sehingga mengganggu jemaah lain.
2. Mengganggu
seperti membuat bising dan deringan handphone sewaktu ahli masjid sedang solat,
membaca Al Quran, berzikir dan berdoa apatah lagi mengajar kelas agama dengan
mikrofon dan pembesar suara sewaktu ahli masjid sedang melakukan ibadat tersebut.
3. Membaca
Al Quran dengan lantang sewaktu orang lain sedang solat, membaca Al Quran,
berzikir dan berdoa
4. Berzikir dan berdoa dengan
kuat apatah lagi menggunakan mikrofon dan pembesar suara sewaktu ahli masjid sedang solat, membaca
Al Quran, berzikir dan berdoa.
Sudah menjadi adat kebiasaan di
Malaysia bahawa imam dan makmum berwirid beramai-ramai selepas solat dengan
suara lantang dan kini ditambah pula dengan penggunaan mikrofon dan pembesar suara dengan
diaminkan beramai-ramai oleh makmum. Ia seolah-olah sesuatu perbuatan yang
wajib atau sebahagian daripada kesempurnaan solat. Jika tak dilakukan dipandang
suatu aib atau berdosa. Oleh kerana itu masjid dan surau menjadi hingar bingar mengalahkan
pasar ikan selepas setiap solat berjemaah sehingga mengganggu orang lain yang
sedang beribadah. Mereka tidak menghiraukan langsung orang-orang masbuk yang
sedang solat atau orang yang baru hendak solat. Mereka terus berwirid dan
berdoa sampai tamat dengan kuat dengan bantuan mikrofon dan pembesar suara
pula. Jelas bahawa perbuatan ini adalah satu perbuatan yang sangat tercela dan
wajib dihentikan.
Nabi Muhamad SAW dan para sahabatnya
tidak membaca wirid-wirid beramai-ramai dengan suara keras dan terus menerus
pada setiap selepas solat dan tidak pula membaca doa dengan suara kuat dan
diaminkan oleh makmum pada setiap selepas solat. Nabi dan para sahabat hanya
membaca wirid dan doa dengan kuat / keras diwaktu mengajar makmum. Imam Al-Syafi'i menulis dalam kitabnya Al Umm bahwa mereka mengeraskan suara hanya beberapa waktu lamanya untuk mengajar sifat cara zikir, bukan bererti mereka terus-menerus mengeraskan bacaan zikir. Adapun pandangan yang terpilih adalah bahawa imam dan makmum sama-sama membaca zikir dengan suara perlahan kecuali bertujuan untuk mengajar zikir tersebut kepada orang-orang terutama sekali apabila ada dikalangan jemaah adalah orang yang baru memeluk Islam.
Allah berfirman ertinya: Berdoalah
kepada Tuhan kamu dengan cara merendahkan diri dan dengan suara perlahan,
sesungguhnya Ia tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas (Al-A‘raf:55).
Menurut sunah ialah memperlahankan
suara pada semua zikir kecuali talbiah iaitu Labbaika Allahumma labbaik. Labbaika laa syariika laka labbaik. Innal hamda, wan-ni'mata, laka wal mulk, laa syariika laka. Disunatkan berzikir dan berdoa secara
perlahan dan mengeraskan suara dengan bacaan zikir dan doa selepas
salam imam hanyalah untuk mengajar orang mukmin dan apabila mereka telah
belajar, maka hendaklah diperlahankan. Imam Syafiee mengagungkan hadis-hadis
yang menyatakan berwirid dengan suara yang keras ialah terhadap orang yang
mengajar sahaja.
Apabila imam membaca ayat Al Kursi
secara perlahan untuk dirinya sendiri atau salah seorang makmum membaca Al
Kursi secara bersendirian dan perlahan, maka ini adalah satu amal saleh dan
tidak mengubah syiar Islam. Begitulah juga apabila sesiapa membaca bersendirian
wirid dari Al Quran, doa dan zikir selepas solat dengan perlahan.
Tentang bacaan ayat Al Kursi
beramai-ramai selepas solat jamaah, Ibnu Taimiah berkata: Ada
diriwayatkan sebuah hadis mengenai bacaan ayat Al Kursi selepas solat tetapi
hadis itu dhaif oleh kerana itu ia tidak diriwayatkan oleh penyusun-penyusun
kitab yang muktamad. Hadis ini tidak boleh digunakan untuk menetapkan hukum dan
Nabi serta sahabat-sahabat serta khalifah tidak pernah mengeraskan suara dengan
bacaan ayat Al Kursi dan tidak juga dengan ayat-ayat AL Quran lainnya.
Menggunakan akal pemikiran logik mudah
pun sudah memadai. Sekiranya orang awam boleh memandang perkara tidak menutup
handphone apabila memasuki surau atau masjid adalah satu perkara gangguan yang
salah dalam Islam sebagaimana notis larangan didalam gambar di atas, inikan
pula berzikir, berwirid, berdoa dengan kuat keras serta menggunakan mikrofon
dan pembesar suara di dalam masjid ketika orang lain sedang solat, membaca Al
Quran, berzikir berwirid dan melakukan ibadah lainnya. Perbuatan ini adalah
tetap salah menurut logik akal dan menurut hadis pun sudah dijelaskan
kesalahannya.
Itulah sebabnya saya memberikan bidalan
kuman seberang laut nampak itu sebagai mengetahui kesilapan
menggunakan handphone di dalam masjid / surau tetapi tidak nampak kesalahan
yang didepan mata melakukan zikir wirid doa kuat keras menggunakan
mikrofon semasa orang lain sedang solat, zikir doa dan membaca Al Quran sebagai
tidak nampak gajah yang berada di depan mata.
Memang begitulah lumrahnya, gajah depan mata tak nampak tetapi kuman diseberang laut jelas nampak. Amalan dari tok nenek memang sukar untuk dibuang walau pun ia jelas bercanggah dengan ajaran Islam. Pada zaman Nabi Muhamad dahulu pun orang arab jahiliyah sukar untuk lari dari amalan tok nenek mereka. Mereka ramai-ramai menentang ajaran Nabi Muhamad SAW.
Kalau di UTM dahulu, Sheikh Muhamad
Abdul Kadir Al Mandili iaitu salah seorang imam di MasjidilHaram pernah
diharamkan untuk menjejakkan kakinya lagi ke UTM kerana “kesilapannya” sewaktu
menjadi imam di Masjid UTM tidak melakukan wirid zikir dan berdoa beramai-ramai
memakai pula mikrofon. Jadi kalau di menara gading yang ramai para ustaz dengan
PhD mereka pun bersikap demikian, inikan pula dimasjid kampung dan
Felda.
Sekian wallahuaqlam. Segala yang baik
sememangnya dari Allah SWT dan yang buruk tu memangnya dari kelemahan saya jua.
Emjay
Allah berfirman ertinya: Berdoalah kepada Tuhan kamu dengan cara merendahkan diri dan dengan suara perlahan, sesungguhnya Ia tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas (Al-A‘raf:55)
ReplyDeleteini bertepatan dgn metode tarekat naqsabandiyah berzikir dgn menrendahjan diri dan dgn suara yg perlahan
apakah emejy rasa semua yg kebaikan yg emejy mahu perkatakan ada dalam tarekat
ReplyDeleteAda juga ustaz-ustaz yang menyampaikan kuliah/ceramah sementara menunggu masuk waktu solat jumaat dalam masjid ....
ReplyDeletesaya setuju dgn saudara mj... banyak surau dan masjid yg mengaji sebelum subuh dgn pembesar suara agak kuat dan mengganggu penduduk berhampiran. nak tegur nanti dikatakan kafir pulak... satu lg. masih banyak surau2 yg menghamparkan sejadah bergambar kaabah. pada pendapat saya adalah sgt tidak sopan atau mungkin haram(?) kalau gambar kaabah tersebut dipijak2 dan diduduk di atasnya. sebagai contoh..banyak rumah2 di kampung2 yg menampal karpet gambar kaabah didinding rumah mereka. bagaimana kalau mereka membentangkannya dilantai utk dijadikan seperti permaidani? sanggupkah mereka melakukannya???
ReplyDeleteAssalamualaikum wbh
ReplyDeleteMenuntut ilmu Allah juga adalah satu ibadah. Sekiranya ceramah dilakukan waktu tiada orang melakukan solat, bagi pendapat saya wajarlah tetapi apabila ada orang yang nak solat maka menghormati solat itu adalah lebih wajar dan ceramah kena berhenti. Jadi kalau untuk mengelakkan bertembungnya ceramah dengan orang solat, adalah lebih baik ceramah dilakukan ditempat khas yang tidak menggangggu orang solat.
Emjay
edit delete reply
satunasib wrote on Aug 19
JALAL AL-DIN RUMI pernah mengumpamakan ma’rifat dengan mutiara yang masih berada dalam kerang, sedangkan kerang itu masih berada di dasar laut. “Karena mutiara selalu memikat hati orang, maka banyaklah orang yang datang ke laut untuk mendapatkannya. Setelah melihat-lihat dengan teliti, seseorang di antara pengunjung bertanya, “Mana mutiara itu, aku tidak melihatnya, padahal orang-orang mengatakan bahwa mutiara itu ada di laut?” Tentu saja mutiara tidak dapat dilihat apalagi dimiliki hanya dengan memandang laut, karena mutiara itu ada di dasarnya. Ini berarti bahwa ma’rifat tidak bisa diperoleh dengan mengandalkan “indera lahiriah” karena ia berada jauh di lubuk diri seseorang sehingga tersembunyi kepadanya.
Amaran kepada satunasib!!!
ReplyDeleteLaman Emjay bukan laman untuk meramaikan lagi golongan tarekat. Laman Emjay adalah anti tarekat. Jadi reply sdr kali ini kena delete.
Tiada tolak ansor saya kepada golongan tarekat!!!
Emjay
yeke
ReplyDeletesaya lihat artikel anda lebih menyokong wahabi .. benar atau tidak emejy ?
ReplyDeleteassalamu'alaikum w'brkt..alhamdulillah insyaallah banyak memberi manfaat kepada pembaca,Insyaallah.
ReplyDeleteSejak diperkenalkan oleh seorang kawan ke Laman Emjayjb pada pertengahan tahun 2006 lagi dan telah menjadi agak rapat akrab dengan isu yang dipaparkan,polemik yang dibawa oleh pengunjung laman ini yang berbeza fahaman.Apa pun untuk pertama kali hari ini saya berjaya memasuki ke laman ini secara rasmi.
ReplyDeleteCerita yang dikongsikan oleh Tuan pengendali laman Emjayjb begitu mencuit hati.
Apabila seorang 'Syeikh al Mandili',gara-gara bersolat dan tidak mengikut adat tradisi di UITM,Pusat Pengajian Tinggi (Menara Gading) dan masyarakat di sini seluruhnya maka dia diharamkan menjejak kakinya lagi di sana.Itulah nasib yang menimpa 'pejuang as Sunnah' di tanahairku.
Jika golongan PHD ini kelihatan lesu berinteraksi dalam amalan beragama, mata pelajaran Sejarah pun berlaku 'gerak-gempa' hebat apabila "Sejarah Kemerdekaan negara Malaysia" pun dilihat berlaku "Dilema Sejarah" ,selepas 54 tahun dikeluarkan kenyataan oleh seorang profesor, jurucakap (M.K.N) negara tidak pernah dijajah British dan lain-lain,aduh bagaimana kejadian sebenar selama ini!,..Siapa lagi kita nak rujuk untuk menjawab persoalan-persoalan yang timbul ini?.Rasa nak tergelak ada, nak menangis pun ada.
Sekian dulu,terimakasih dan wassalam..
Assalamualaikum wbh wanahmadi
ReplyDeleteSelamat datang secara resmi ke Laman Emjay
Nak betulkan sedikit, bukan UITM tetapi UTM.
Emjay
Waalaikumussalam wbh
ReplyDeleteEmjay
Terimakasih banyak dengan pembetulan fakta terhadap kesilapan yang berlaku.
ReplyDeleteAlhamdulillah.
Jika tuan emjayjb sudilah,saya ingin mencadangkan suatu perkara.Tadi saya melawat laman Majlis Talaqi UIAM,ada sebuah buku dipasaran berjudul "PERSOALAN KHILAFIYYAH & PENJELASAN ULAMA' INILAH JAWAPANNYA..Tulisan Muhadir bin Haji Joll.( tebal 915 hlm).
Saya petik dari komen yang terdapat dalam laman itu sebuah pantun,
"Bahu berrida',kepala berserban
Siwak dibaju,cincin ditangan
Miliki PKDPU tiada merugikan
Perisai utuh,senjata pegangan".-fri,may20,2011
Di dalam buku ini,ada 179 persoalan-persoalan yang disebut sebagai perkara khilafiyyah yang ditimbulkan oleh ulama' berfahaman "Wahhabi" yang dijawab oleh beliau,maksud saya jika ada pihak yang turut membahaskan dan menghujahkan isi kandungan buku tersebut, saya bagi pihak orang awam ini mendahulukan dengan mengucapkan berbanyak terimakasih dan bersyukur kepada Allah dengan harapan ia dapat membuka ruang "ilmu dan fikir" yang lebih luas dalam menilai persoalan yang dikemukakan daripada mana-mana pihak yang bertentangan.Bertolak dari diskusi berkenaan, kami ini dapatlah membuat pilihan yang terbaik demi meningkatkan ilmu,keyakinan dan beramal sebagaimana dikehendaki oleh Allah dan rasulullah s.a.w.
Bagaimana pemerhatian tuan emjayjb terhadap buku tersebut?.
Sekian sekadar pandangan ringkas dan harapan saya dengan halaman ini.
Salah silap mohon dimaafkan.
Terimakasih dan salam bahagia untuk semua.
InsyaAllah nanti saya cari buku tersebut
ReplyDeleteEmjay
boleh tuan emejy cari buka pasal tasawuf dulu sebelum meletakkan ilmu tasawuf sesat
ReplyDeletetasawuf adalah teori ,,,pratical nye tarekat ..makna tarekat itu ialah jalan...ada org belajar pasal tasawuf hingga phd ,,tp akhirnye simpan dlm buku nota jee tak amal.....sujud dlm solat tp hati masih ingat rumah @dunia ..hati x jg dgn berzikir ..tak hapus sifat buruk dlm hati
ReplyDeleteKepada satunasib, AMARAN terakhir, engkau kempen lagi tentang TAREQAT, saya terus halang engkau dari Laman Emjay.
ReplyDeleteNak bagi komen boleh tetapi jangan kempen tentang TAREQAT engkau tu.
Emjay