Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting
Assalamualaikum wbh pembaca mukmin sekelian.
Mulai 1 Dec 2012, Laman Emjay di emjayjb.multiply.com telah tidak lagi beroperasi disebabkan Multiply tidak mampu lagi mengendalikannya. Laman Emjay di Multiply yang telah beroperasi semenjak 2006 telah berpindah ke blogspot ini. Maaf di atas segala kesulitan. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik hidayah rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Sempena Aidilfitri ini, saya mengucapkan; Taqabalallhu minnna wa minkum
(Semoga Allah SWT menerima amal saya dan amal Anda)

Thursday, 1 August 2013

Sumo dan garam, bolehkah kaedah rawatan Islam menggunakan garam untuk halau hantu syaitan

Assalamualaikum wbh

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Segala puji bagi Allah yang telah memberikan rahmatNya. 

Terima kasih Ya Allah kerana memudahkan penerbitan video ini walau pun sudah tertangguh hampir setengah tahun.

Kali ini artikel saya bertukar konsep dengan mesej yang ingin di sampaikan adalah dalam bentuk video. Silalah pembaca sekelian menonton video berikut yang bertajuk "Sumo dan garam, bolehkah kaedah rawatan Islam menggunakan garam untuk halau hantu syaitan".

Video ini juga dapat terus diakses melalui Youtube dan kemudian search di dalam environment Youtube "Sumo dan garam". 

Video ini juga boleh di akses di sini http://www.youtube.com/watch?v=TtnkdjsIICg

Semoga pembaca semua memperolehi mesej yang ingin saya sampaikan.




Kaedah lain yang juga mudah untuk mengakses video ini dari mana-mana smartphone dan komputer ialah dengan cara memasuki youtube dan kemudian search "sumo dan garam".

Berkenaan garam dalam rawatan ustaz-ustaz dan ustazah, alhamdulillah saya telah pun menulis artikel berkenaan perkara ini di http://laman-emjay.blogspot.com/2007/07/asal-usul-menggunakan-garam-dalam.html.

Juga di sini http://laman-emjay.blogspot.com/2008/07/garam-dll-untuk-kemusnahan-keluarga.html 

Juga di sini http://laman-emjay.blogspot.com/2011/02/mesej-dari-allah-swt-yang-enggan.html

Selamat membaca dan semoga Allah merahmati dan memberkati pembaca sekelian.

Wallahua'lam

Emjay

25 comments:

  1. sudah2 la..macam la ko bagus sangat..seme orang tak betul..muhasabah diri sendiri dulu..kalau nak jadi wahabi sangat, pegi dok saudi

    ReplyDelete
  2. macam mana la orang macam ko ni bole jadi lecturer..patut universiti pecat orang macam ni..merbahaya..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum wbh

    Kalaulah engkau Anonymous buat tugasan / assignment dengan memberikan fakta seperti di atas, memang dapat markah E, confirm. Kalau lecturer lain pun dengan point macam tu, paling tinggi dapat markah pun adalah 35 per 100 (E Jugak la).

    Kalau nak berhujah pun janganlah pakai hujah tahap tadika.

    Semoga Anonymous diberikan Allah SWT taufik dan hidayah dan bertaubat dari menyokong atau menggunakan garam dalam kaedah halau hantu syaitan.

    Emjay

    ReplyDelete
  4. Kenapalah kita orang Melayu terutamanya mudah sangat terpengaruh dengan benda ni semua yer? Dengan garam setan boleh hilang, kah kah, klu macam tu senang xderlah pelacur kalau tabur garam kat hotel, kih kih

    ReplyDelete
  5. Betul tu. tabur garam kat rumah sundal lepas tu semua taubat. Tabur kat rumah Rosmah terus esok pagi pakai tudung labuh???? Kih kih kih gelak saya.

    Yang peliknya semua ini Harun Din jadi kepalanya dan ramai ustaz ustaz yg ada degree pun terus jadi bodoh menjadi pengikut Harun Din.

    Stesen tv pun terus jadi bodoh jadi tukang promote rawatan guna garam kononya boleh halau hantu.

    Bilalah mereka semua ini nak jadi pandai.

    Semoga umat Islam dijauhi dari perawat yang guna garam ini. Sekadar menambah dosa syirik.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Assalam, nak minta pandangn saudara ttg kepercyaan org melayu mengenai seluk tangan dalm mulut buaya utk mendapt lebih mujarab dlm rawatn penyakit kulit dan sakit mulut bayi? ada dalil dan hujah ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saja je, dah tau benda tak logik macam tu memang lah khurafat. nak bagi peluang si emjay behujah dengan dalil2 pelik lah tu

      Delete
  8. Menurut bekas mufti kerajaan Arab Saudi, Syeikh Abdul Aziz Bazz pernah menyatakan, penggunaan bahan dalam rawatan Islam adalah harus selagi ia tidak diharamkan oleh syarak. Ia sama juga dengan mengambil panadol apabila pening kepala atau demam. Di dalam kandungan panadol terdapat bahan yang boleh memudaratkan tubuh jika diambil secara berlebihan. Namun begitu ia tidak dihukumkan haram selagi mana ia tidak mendatangkan mudarat atau jelas ada dalil yang menunjukkan haram. Syeikh Abu Al-Barra turut memetik jawapan dari Syeikh Abdullah Abdul Rahman Al-Jebreen yang mengatakan, penggunaan garam dalam menghalau makhluk halus adalah harus. Ia berdasarkan kisah pengalaman Abu Nadhir Hasyim Ibnu Qasim yang mengamalkan perbuatan tersebut berdasarkan kitab Al-Wabas Sayyib min Al-Kalimat Tayyib oleh Syeikh Ibnu Qayyim Al-Jauzi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum wbh

      Kau kata bekas mufti cakap macam tu ada perawinya ke? Boleh pakai ke perawinya tu? Entah entah kau sekadar tukang fitnah.

      Kalau inilah hujah yang kau pakai patutlah perawat Darul Syifak ramai yg menggunakan garam, lada hitam, kacang hijau, sejenis daun, tahi besi dan pelbagai objek lain dengan hujah kononnya hantu setan takut kat benda bendà tersebut. Rupanya kalau ikut Darul Syifak menurut kau pakai apa saja atas nama rawatan Islam maka harus hukumnya.

      Ada seorang perawat Darul Syifak seorang imam di masjid BB.. merawat guna keris rupanya menurut mereka harus hukumnya???

      Patutlah saya pernah tengok di TV ada seorang perawat Islam guna paku untuk dipaku dirumah pesakit bagi halau hantu setan rupanya menurut mereka hukumnya harus??

      Jangan lupa Harian Metro semalam 14 Feb 2014 mènyatakan rawatan guna paku adalah Syirik!!!!

      Patutlah sekarang macam macam objek digunakan bagi halau hantu setan termasuk semburan / spray air garam untuk halau hantu setan oleh perawat perawat mereka rupanya harus hukumnya?

      Esok lusa kalau perawat Islam Darul Syifak pakai kemenyan macam bomoh dulu dulu maka harus jugalah hukumnya maklumlah atas nama rawatan Islam??? Puhhh khakk ptui!!!

      Hati kau ni dah tak boleh nampak kebenaran. Asal kononnya atas nama rawatan Islam mengikut perspektif Darul Syifak maka semuanya HARUS.

      Nak tanya bila kau orang nak ikut org kristian berendam dalam air garam untuk buang hantu syaitan??? Bodohnya org kristian, kan dalam darah dah ada garam hari hari makan garam.

      Nabi Muhamad SAW dan para sahabat tak pernah pakai garam untuk halau hantu syaitan. Buang saja amalan khurafat guna garam untuk halau hantu setan. Ketawa terbahak bahak hantu setan melihat perangai orang yg percaya kononnya garam boleh guna untuk halau hantu setam. KAH KAH KAH KAH mereka ketawa.

      Semoga engkau ditunjukkan Allah swt jalan lurus jalan yg Allah redha dan semoga bertaubat atas amalan khurafat ini.

      Emjay

      Delete
    2. Musibat 4 paku
      Harian Metro: BeritaUtama / 1 days ago

      Kuala Lumpur: “Saya tidak tahu perbuatan itu syirik dan terpedaya membeli empat paku demak berharga RM200 bertujuan mengubati isteri saya yang sakit selama dua tahun, tetapi tidak sangka kesan sebaliknya berlaku apabila dia bertambah sakit,” kata Fauzi, 32, yang insaf atas perbuatannya menggunakan pendinding untuk menghalau makhluk halus.

      Menurutnya, dia diperkenalkan rakan kepada seorang lelaki menggelarkan diri sebagai ustaz yang dikatakan mempunyai kelebihan mampu merawat pelbagai jenis penyakit.

      “Dia mencadangkan saya berjumpa dengan ustaz ini di Pahang.

      “Sebelum itu pelbagai ikhtiar sudah dilakukan termasuk berjumpa doktor, tetapi dia tidak sembuh, sehingga saya sanggup buat apa saja termasuk membeli empat paku yang dijual ustaz ini,” katanya.


      PENDINDING selain Allah adalah perbuatan syirik.


      Katanya, dia pada mula tidak mengesyaki membeli paku besi sepanjang 10.16 sentimeter (4 inci) untuk dijadikan sebagai tangkal merawat isterinya itu perbuatan syirik yang sebenarnya mengundang syaitan.

      Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

      Artikel ini disiarkan pada : 2014/02/14

      Delete
  9. Sumo itu satu sukan di jepun.. kenapa perlu kaitkanya?? Nampak tiada faedah la.. keluarkan dalil dari mana mana kitab yg mengatakan garam itu tidak boleh.. rujuk pada yg pakar bukan pada firasat sendiri.. mendalami ilmu perlu berguru dngn guru yg betul.. baru dapat ilmu yg betul..

    ReplyDelete
  10. Kita sbgi hamba allah x lepas dr melakukan kesilapan..kalo btl ko ni menegakkan agama islam n menyelamatkn bngsa melayu..aku cabar ko buat sidang media gitau semua org hujah2 ko tu..xpon kalo ko berani kerana bnr n x menipu je kt dlm laman ni,aku cabar ko berdebat panggil ustaz harun din yg ko kata sesat tu..keluarkn hujah2 n pe2 je yg mrnyokong ape yg ko ckp n hina org..ko siapa nk wat cmtu?ada ke dlm agama ajr n tunjuk yg kalo org tu pandai dlm agama,dia leh suka2 ati ckp org lain bodoh or sesat cam ko wat?nk tgr pon dlm islam ada adab dia ko tau x?bkn memmperlekah org n mejatuhkn aib org tu pada semua org..cara ko tu pon da slh dah..ko dulu mengaji kt mana ye?sapa guru ko?ape pegangan ko?leh cita skit?pk skit sblum betindak..Msh ada masa n ruang utk bertaubat selagi nyawa msh dibadan..wallahua'lam bissawab..semoga allah memberi petunjuk n hidayah ke jln yg benar utk kita semua...amin

    ReplyDelete
  11. Sheikh Emjay...hebat la tuan ni...dah la jadi pensyarah di UTM, boleh pulak hukum menghukum dlm bab2 syirik ni, siap mengaitkan ustaz2 yg hebat tu mengamalkan perbuatan syirik..

    Kawan sarankan sheikh emjay agar menegur secara berhemah, bukan menggunakan platform sprt di new media macam blog ni..

    Apa la sangat hujah sheikh Emjay yg disiar menerusi youtube, yg sampai setengah tahun nak disiapkan, sekadar beberapa lines hujah2 yg tanpa apa2 dalil, references, dan tetiba kaitkan nama2 besar tu pengamal ajaran syirik, berkait dgn agama kafir..hebatlah sheikh Emjay ni

    Elok la tu..teruskanlah kerja2 yg syok sendiri ni yg hanya dilihat dua tiga ratus org tu..dan teruslah tenggelam dlm syok sendiri...

    Agaknya boleh la sheikh Emjay jadi naib canselor nanti ek?...sbb pandai sangat...ke duduk kat level paling bawah dlm klasifikasi seniority pensyarah di utm..

    Tak pun, sheikh Emjay jual milo ke, nescafe ke, sunkist ke...okay tak..

    Azlanjabar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum wbh

      Wahai Azlan Jabar, Semoga Allah memberikan taufik dan hidayahNya kepada kamu!!

      Dalam ajaran agama Islam ada entry point dan exit point. Untuk enter / entry atau memasuki atau menganuti agama Islam kena ada syarat syaratnya dan syarat paling utama adalah memiliki rukun iman yang terdiri dari:

      1. Iman kepada ALLAH

      2. Iman kepada Malaikat-malikat ALLAH

      3. Iman Kepada Kitab-kitab ALLAH

      4. Iman Kepada Rasul-rasul ALLAH

      5. Iman kepada hari Kiamat

      6. Iman kepada Qada dan Qadar

      Apabila lulus bab rukun iman ini serta melaksanakan rukun Islam maka layaklah seseorang bergelar seorang penganut Islam sebenar / beriman. Untuk sampai ke tahap ini pastinya seseorang perlu belajar bersungguh-sungguh.

      Ini semua adalah bagi menjelaskan entry point untuk menjadi penganut agama Islam. Agama Islam juga telah menetapkan exit point atau dalam bahasa Melayu perkara yang menggugurkan keimanan atau dalam bahasa kasarnya keluar Islam. Kenalah belajar perkara ini serta benar-benar menguasainya. Setelah belajar insyaalah kita akan menghukumkan pengamal syiaah adalah rosak akidah disebabkan hujah-hujah tertentu. Dengan ilmu yang dipelajari juga kelak kita akan menghukumkan pengamal Al Arqam sebagai orang yang rosak akidah kerana sebab sebab tertentu. Dengan ilmu ini jugalah kelak kita akan menghukumkan pengamal Darul Syifak sebagai orang yang rosak akidah kerana menggunakan selawat syifak dan selawat tafrijiah serta menggunakan tangkal garam, lada hitam dan sebagainya.

      Saya merasakan sdr Azlan Jabar tiada ilmu tentang exit point dari agama Islam. Semua sdr pakai langgar saja. Amalan syirik semua pakai langgar saja. Berat kamu ni Azlan Jabar.

      Saya merasakan sdr Azlan Jabar ada anak lelaki. Besok kalau anak lelaki sdr Azlan Jabar bagi hadiah pada kawan kawannya di sekolah bungkusan plastik mengandungi garam laut sebagai ikhtiar perlindungan dari syaitan untuk disimpan dalam kocek seluar, saya sarankan ketawalah saja "ha ha ha ha ha bagus anak saya". Jangan syirikkan anak sdr tu. Besok besar boleh jadi bomoh lagi hebat berbanding Harun Din tukang seluk mulut buaya tu. Mungkin anak sdr tu kelak boleh seluk mulut BADAK ke selain mulut buaya!!!

      Kita umat Islam kena menghukum. Orang berzina perlu dihukum sebagai haram dan berdosa besar. Percaya garam dan lada hitam boleh halau hantu syaitan adalah merosak akidah dan syirik. Janganlah pula Azlan Jabar tukang menggalakkan anak untuk berzina atau menjadi tukang jual garam dan lada hitam sebagai pelindung dari syaitan dengan alasan JANGANLAH KITA MENJADI PENGHUKUM!!!!

      Elakkan diri kita menjadi BODOH TAK BOLEH DIAJAR DAN PANDAI TAK BOLEH DI IKUT.

      Emjay

      Delete
  12. Tuan Penulis yg mengajar anak bangsa di UTM...hebat lah tuan...ulasan2 mengenai komen2 pembaca dibalas dengan penuh hikmah, berhemah dan penuh bersopan santun...inilah gambaran seorang Muslim yg hebat budi pekertinya...tinggi akhlaknya dan wajar jadi ikutan umat islam lainnya...

    Hebat tuan ni...semoga menjadi contoh tauladan serta memajukan lagi koperasi dan homestay dengan kelebihan berhujah tuan yg amat padat, tepat, penuh sistematik...

    Mohon kebenaran share ulasan tuan di entri ini, di laman entri mengenai milo, nescafe dan sunkist..

    Maaf yea, jika saya bersalah...menitis air mata mengenangkan dosa2 saya ni...minta maaf yea tuan..saya rasa amat bersalah...mohon ampunkan saya...

    Azlanjabar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum wbh sdr Azlanjabar.

      Semoga Allah menunjukki sdr Azlanjabar jalan yang lurus jalan yang diredhaiNya dan dimatikan sdr dalam iman.

      Delete
    2. Assalamualaikum wbh sdr Azlanjabar.

      Semoga Allah menunjukki sdr Azlanjabar jalan yang lurus jalan yang diredhaiNya dan dimatikan sdr dalam iman.

      Delete
  13. Amin ya rabbal alamin...jazakallah hu khair ya akhi tuan blogger...semoga Allah SWT terus memberkati tuan dlm siratul mustakim, amin..

    P/s mohon jika tuan ada ruang masa, beri respond kpd permintaan2 di entri milo nescafe dan sunkist..terima kasih in advance..

    Azlanjabar

    ReplyDelete
  14. assalammualaikum,ustaz emjay.saya harap ustaz lihat dalam blog AKEDEMI PERUBATAN ISLAM NUR SYIFA'.Tuan punye blognye bernama Ustaz Wan Zul al Kubra.Ada artikel tentan syirik.lama2 saya jadi keliru dgn kenyataan di dalamnye.Harap ustaz dapat teliti dan berikan penjelasan.kerana saya nak tahu lebih lanjut.sekian.

    ReplyDelete
  15. aq rasa macam nak PIJAK2 je orang bodoh segini....

    ReplyDelete
  16. Malaysia’s National Biodiversity Policy

    MALAYSIA’S NATIONAL POLICY
    ON BIOLOGICAL DIVERSITY
    (Official declaration: Thursday, April 16 1998, Kuala Lumpur, Malaysia,
    Ministry
    of Science, Environment and Technology)
    VISION
    TO TRANSFORM MALAYSIA INTO A WORLD CENTRE OF EXCELLENCE IN CONSERVATION,
    RESEARCH AND UTILISATION OF TROPICAL BIOLOGICAL DIVERSITY BY THE YEAR 2020.
    POLICY STATEMENT
    TO CONSERVE MALAYSIA'S BIOLO
    GICAL DIVERSITY AND TO ENSURE THAT ITS
    COMPONENTS ARE UTILISED IN A SUSTAINABLE MANNER FOR THE CONTINUED
    PROGRESS AND SOCIO
    -
    ECONOMIC DEVELOPMENT OF THE NATION.

    ReplyDelete
  17. OBJECTIVES
    (i)
    To optimi
    se economic benefits from sustainable utilisation of the components of
    biological diversity;
    (ii)
    To ensure long
    -
    term food security for the nation;
    (iii)
    To maintain and improve environmental stability for proper functioning of
    ecological systems;
    (iv)
    To ensure preservation of the unique biological heritage of the nation for the
    benefit of present and future generations;
    (v)
    To enhance scientific and technological knowledge, and educational, social,
    cultural and aesthetic values of biological diversity
    ;
    (vi)
    To emphasize biosafety considerations in the development and application of
    biotechnology;
    Malaysia’s National Biodiversity Policy
    Page
    4
    RATIONALE
    Biological diversity is usually considered at three levels: genetic diversity, species
    diversity and ecosystem diversity.
    (i)
    Genetic diversity
    is the diversity within species, as measured by the
    variation within genes of individual plants, animals and microorganisms.
    Genetic diversity occurs within and between populations of a species
    (ii)
    Species diversity refers to the variety of living organi
    sms on earth
    (iii)
    Ecosystem diversity refers to the variety of habitats, biotic communities
    and ecological processes in the terrestrial, marine and other aquatic
    environments.
    2.
    Much of the nation's biological diversity has yet to be investigated and
    documented. Lack of data impedes efforts to better utilise the nation’s biological
    resources. Continuing habitat destruction is leading to loss of the nation's biological
    diversity even before much of it could be documented. Loss of biological diversity
    would include loss of species with the potential to be developed into useful products.
    3.
    This biological diversity has important economic, technological and social
    implications for the nation. Of particular significance are :
    (i)
    Economic Benefits
    (ii)
    Food Security
    (iii)
    Environmental Stability
    (iv)
    National Biological Heritage
    (v)
    Scientific, Educational and Recreational Values
    (vi)
    Biosafety
    Economic Benefits
    4.
    The diversity of biological resources provides direct economic benefits. This
    biologic
    al diversity provides timber and non
    -
    timber goods in the forestry sector, food
    and industrial crops in the agricultural sector, and food in the fisheries sector.
    5.
    Agriculture, forestry and fisheries have been major contributors to national
    wealth creati
    on. They contributed 13.6 percent of the national gross domestic
    product in 1995, and accounted for nearly 16 percent of total employment and 12.1
    percent of total export earnings. Export of major timber products totalled RM 9.9 billion
    in 1995. Export
    earnings from three major agricultural commodities alone
    -
    rubber, palm
    oil and cocoa
    -
    totalled RM 14.0 billion in 1995. The contribution from the fisheries
    sector to the gross national product was RM 2.0 billion in 1995. The tourism industry
    relies on
    the country's diverse and unspoilt natural beauty, including unique species of
    plants and animals in national parks, wildlife reserves, bird parks and in marine parks
    and the adjacent coral reefs. In 1994, tourism contributed RM 8.3 billion to the national
    economy.
    6.
    Even with the important structural transformations occurring with
    industrialisation, these economic sectors will remain important. Agricultural activities
    will not only continue to earn foreign exchange from commodity exports, but will also
    form the base for expanded and value
    -
    added activities throughout Malaysian industry.

    ReplyDelete