Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting
Assalamualaikum wbh pembaca mukmin sekelian.
Mulai 1 Dec 2012, Laman Emjay di emjayjb.multiply.com telah tidak lagi beroperasi disebabkan Multiply tidak mampu lagi mengendalikannya. Laman Emjay di Multiply yang telah beroperasi semenjak 2006 telah berpindah ke blogspot ini. Maaf di atas segala kesulitan. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik hidayah rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Sempena Aidilfitri ini, saya mengucapkan; Taqabalallhu minnna wa minkum
(Semoga Allah SWT menerima amal saya dan amal Anda)

Sunday, 5 August 2007

Memalukan atau memang tidak tahu malu

Memalukan atau memang tidak tahu malu


Assalamualaikum wbh

Pada Isnin 23 Julai 2007, akhbar tabloid KOSMO telah menyiarkan berita ”bomoh dapat lampu hijau JAIP” pada muka surat 3. Berikut adalah cerita lengkap dari berita ini.


~~~~~~~~~~
TELUK INTAN – Tiada unsur syirik apatah lagi menipu seperti yang didakwa!

Malah orang ramai khususnya pesakit yang ingin mendapatkan khidmat bomoh cilik, Nur Atiqah Rosli, 6, tidak perlu bimbang mengenai cara rawatan yang digunakan kerana ia tidak bertentangan dengan ajaran Islam.

Penolong Pengarah, Unit Akidah, Bahagian Penyelidikan, Jabatan Agama Islam Perak (JAIP), Mustafa Jaafar berkata, hasil pemeriksaannya di rumah nenek kanak-kanak itu di Langkap di sini baru-baru ini mendapati teknik rawatan yang dijalankan Nur Atiqah bebas daripada unsur penipuan dan pemujaan.
“Selepas tersebar berita kehebatan Nur Atiqah mengubati pelbagai penyakit, saya bersama sepasukan pegawai JAIP berkunjung ke lokasi beliau membuat rawatan dan saya mengesahkan khidmatnya tidak bertentangan dengan ajaran Islam.

“Kami telah melihat malah mencuba sendiri rawatannya ketika kunjungan tersebut,” katanya kepada KOSMO! semalam.

Ujarnya, rawatan yang dijalankan Nur Atiqah iaitu menggunakan telur, dikatakan sekadar ‘teknik biasa’ pengamal perubatan tradisional.

“Kami tidak nampak penggunaan telur menyalahi ajaran Islam kerana dia langsung tidak menggunakan api, kemenyan atau unsur-unsur mistik bahkan tiada mentera memuja unsur lain digunakan,” jelasnya.
Kepada yang sudah sembuh, beliau berharap mereka menganggapnya ia daripada Allah dan bukan meletakkan kanak-kanak itu sebagai kuasa yang menyembuhkan.

Sebelum ini, Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria telah mengeluarkan kenyataan cara pengubatan tradisional termasuk yang menggunakan telur tidak menyalahi hukum Islam, selagi ia tidak bercampur dengan anasir yang jelas memesongkan akidah.

Dalam pada itu, tinjauan di rumah nenek Nur Atiqah yang dijadikan lokasi rawatan setiap hujung minggu mendapati, orang ramai termasuk dari luar Perak masih berpusu-pusu ke situ.

Neneknya, Aini Othman, 60, berkata, meskipun ada dakwaan sebelum ini cucunya melakukan penipuan, rumahnya masih menjadi tumpuan orang ramai sehinggakan yang terbaru, sistem nombor giliran elektronik terpaksa dipasang bagi memudahkan setiap sesi rawatan.

“Saya tidak tahu apakah salah kami sehinggakan keikhlasan cucu saya merawat pesakit dibalas dengan tohmahan dan khabarnya telah dilaporkan kepada polis baru-baru ini.

“Mungkin inilah kuasa Allah, lagi dituduh yang bukan-bukan, lebih ramai yang menagih khidmat Nur Atiqah. Mungkin dengan adanya sistem elektronik ini, tidak ada lagi yang tidak berpuas hati jika giliran mereka terlepas dan sebagainya, katanya.
~~~~~~~~
Satu ketika dahulu seorang bekas perdana menteri berkata lebih kurang begini ”tak pa lah biar segala dosa orang yang berjudi lumba kuda biar saya yang tanggung”. Dengan kata-kata begini, berlumba-lumbalah rakyat Malaysia tidak kira agama bermain judi lumba kuda. Persoalan saya adakah dengan kata-kata ini, segala dosa orang berjudi akan dipindahkan kepada bekas perdana menteri ini?

Dalam satu forum di tranungkite http://www.tranungkite.net/ , pernah dipaparkan satu gambar yang sangat memalukan di Malaysia ini iaitu:



Adakah dengan membaca tanda halal pada tin babi cincang tersebut, maka kandungan babi pada tin tersebut sudah menjadi halal?? Kalau kita umat Islam tidak berilmu, memang mudahlah menjadi mangsa penipuan syaitan ini.

Kembali kepada persoalan bomoh kecil yang disiarkan akhbar Kosmo di  atas, adakah dengan mendapat pengiktirafan dari Jabatan Agama Islam Negeri Perak (JAIP) sebagaimana dinyatakan di dalam akhbar tersebut maka amalan oleh bomoh kecil ini sudah halal di sisi Islam????? Kalau orang tidak berilmu memang begitulah bakal mudah di tipu oleh syaitan yang sentiasa ingin menyesatkan manusia masuk ke neraka.

Saya pernah terlihat satu ketika dahulu di dalam TV bagaimana seorang kanak-kanak India mampu merawat pesakit mirip macam kemampuan adik Nur Atiqah Rosli ini. Adakah amalan rawatan oleh kanak-kanak India yang beragama bukan Islam juga boleh dihukumkan dibenarkan dalam Islam???

Pada tahun lalu kes seperti adik Nur Atiqah Rosli pernah berlaku dan berduyun-duyun pesakit mengunjunginya dan akhbar turut mengambil kesempatan menyiarkan ceritanya. Adakah setiap kes ini juga dibenarkan dalam Islam??

Merujuk kepada perubatan yang dijalankan oleh Nur Atiqah Rosli ini, marilah kita bincangkan mengapa kaedah amalan ini tidak dibenarkan dalam Islam:
  1. Seandainya kita semua menerima kaedah rawatan Nur Atiqah Rosli  yang berusia 6 tahun ini, maka ini bakal membenarkan orang Islam lain mendapatkan rawatan cara ini dari kanak-kanak bukan Islam sama ada orang India, Cina atau kafir kristian. Apalah yang boleh diharapkan dari kanak-kanak ini, sembahyang pun mungkin belum tahu nak melakukannya. Adakah boleh dikategorikan kanak-kanak ini sebagai orang beriman? 
  1. Kanak-kanak 6 tahun seperti Nur Atiqah Rosli belum lagi mengetahui hukum hakam dalam agama Islam. Rawatan kaedah Nur Atiqah Rosli yang mengandungi amalan menggunakan telur untuk merawat secara mistik dan penggunaan tangkal minyak memang tidak dapat dinilai oleh seorang budak kecil seperti ini.
  1. Faktor yang sangat jelas menyesatkan ialah penggunaan tangkal minyak dalam botol. Pada zaman sekarang memang penggunaan tangkal minyak dan minyak wangi dalam botol memang sangat berleluasa dan lihatlah gambar berikut:

Setengah minyak dari jenis tangkal adalah untuk disapu seperti minyak dagu dari mayat nenek moyang yang dijemur di atas pantai yang menjadi amalan segolongan bumiputera di Sarawak (walau pun sudah masuk Islam) dan setengah minyak tangkal ini hanyalah untuk disimpan sahaja seperti minyak di atas.


  1. Apa rasionalnya menggunakan telur dalam perubatan adik kecil ini? Memanglah rawatan bomoh sesat lainnya banyak menggunakan telur seperti alin telur diatas perut dan memindahkan penyakit melalui telur. Semua amalan rawatan menggunakan telur seperti ini adalah dilakukan oleh bomoh sesat tetapi bagaimanakah apabila dilakukan oleh adik kecil ini,  mufti Perak Datuk Seri Harussani Zakaria boleh mengatakannya sebagai tidak menyalahi hukum Islam?? 
  1. Fenomena yang berlaku kepada adik kecil ini kerap berlaku di Malaysia dan ia boleh berlaku kepada budak kecil, remaja, orang dewasa atau orang tua. Setengah orang mendapat ilmu perubatan seperti ini melalui mimpi yang didatangi orang tua yang memberikan sesuatu. Setelah menerima sesuatu daripada orang tua ini dalam mimpi, pada keesokan harinya, orang yang menerima sesuatu di dalam mimpi ini terus mampu mengubat dan mengusai berbagai ilmu ghaib lainya. Inilah yang dinamakan ilmu saka. 
Ilmu saka ini  selalunya berasal dari seseorang yang mengamalkan ilmu sesat seperti ilmu mengubat (bomoh). Selalunya apabila orang ini mati, kalau ada keturunannya yang sanggup menerima ilmu ini ketika dia hampir mati, maka ilmu ini juga akan berpindah tangan (tuan) dan ia juga dipanggil ilmu saka. Ilmu saka yang diterima secara ini atau secara mimpi seperti di atas pada kebiasaannya akan jatuh kepada anak, cucu atau anak saudara yang paling disayangi oleh pengamal ilmu tersebut ketika beliau masih hidup. 
Ciri-ciri yang berlaku kepada adik kecil Nur Atiqah Rosli mirip macam orang yang menerima saka dari keturunannya.

                        *************************************

Pada suatu ketika saya mengunjungi rumah satu hamba Allah di Kuantan, Tidak lama selepas itu tuan rumah ini dikunjungi pula oleh seorang sarjan TLDM di Kuantan. Bila masuk maghrib, saya dan sarjan TLDM sembahyang berjemaah dimana dia yang lebih berusia dari saya ketika itu menjadi imam. Sesudah selesai solat beliau memberikan secebis kecil kayu yang lebih kecil dan pendek berbanding kayu mancis kepada saya untuk di simpan. Tanpa sebarang jampi dan sebarang akad apatah lagi tidak diminta pun oleh saya, kayu ini adalah sejenis tangkal kerana ada harapan dari pemberi dan ada harapan dari penyimpannya. Namun selepas itu saya dah buang kayu ini.

Sebagai contoh lain, saya membeli sekilo garam kasar dari kedai lalu menabur keliling rumah baru saya tanpa sebarang jampi serapah dan mantera, namun garam ini sudah jadi tangkal kerana sebenarnya perbuatan saya ini mengandungi harapan keberkatan dan ini adalah sejenis tafaul.
Sebagai contoh mudah lain ialah dengan amalan meletakkan penyapu secara terbalik di belakang pintu di waktu malam dengan  harapan tidak di pukau sewaktu tidur. Amalan meletakkan penyapu ini memang dilakukan tanpa sebarang jampi serapah namun ia adalah satu perbuatan yang merosak akidah kerana telah berharap kepada sesuatu. 

Marilah kita sama-sama kita renungi sebuah hadis mafhumnya:
Hakim itu ada tiga, dua orang di neraka dan seorang lagi di surga. Seorang yang tahu kebenaran dan ia memutuskan dengannya, maka ia di surga; seorang yang tahu kebenaran, namun ia tidak memutuskan dengannya, maka ia di neraka; dan seorang yang tidak tahu kebenaran dan ia memutuskan untuk masyarakat dengan ketidaktahuan, maka ia di neraka." Riwayat Imam Empat. Hadits shahih menurut Hakim.

Bagi mufti Perak tu saya memang tidak terperanjat langsung atas tindakan beliau ini kerana maklumlah orang yang menyokong fahaman tarekat!

Sekian wassalam wallahualam

Emjay

88 comments:

  1. Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria tu ulamak. Dia keluarkan kenyataan, hanya Allah saja yang tahu. Janganlah kita lawan ulamak.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum wbh

    Mudah-mudahan mufti perak tu tidak kena hadis ini:
    “Hakim itu ada tiga, dua orang di neraka dan seorang lagi di surga. Seorang yang tahu kebenaran dan ia memutuskan dengannya, maka ia di surga; seorang yang tahu kebenaran, namun ia tidak memutuskan dengannya, maka ia di neraka; dan seorang yang tidak tahu kebenaran dan ia memutuskan untuk masyarakat dengan ketidaktahuan, maka ia di neraka." Riwayat Imam Empat. Hadits shahih menurut Hakim.”

    Sedangkan imam besar yang empat pernah berkata (lebih kurang maksudnya), "ikutlah aku selagi aku tidak bercanggah dengan Al Quran dan hadis tetapi apabila engkau temui Al Quran dan hadis yang bercanggah dengan aku, ikutlah Al Quran dan hadis tersebut."

    Kedudukan kita di akhirat bukan Mufti Perak yang menentukannya tetapi amalan kita samaada amalan kita tu diterima Allah atau pun tidak. Adakah dosa manusia yang menemui bomoh kecil ini akan ditanggung 100% oleh mufti Perak ini?

    Tidak salah mengikuti ulamak tetapi berhati-hatilah dengan ular dalam semak.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum wm wb,
    Waktu saya baca di Kosmo hari tu mmg konpius dibuatnya, biar betul??
    Alhamdulillah, atas artikel saudara ini.

    Jzk

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum wbh

    Di Malaysia, agaknya sekadar berkhalwat di bilik hotel sahaja pejabat agama berani menghukum dosa dan mendenda.

    Satu ketika dahulu akhbar-akhbar dikejutkan dengan bomoh menanam batang pisang di kuburan, apa pejabat agama berani buat termasuk mufti Perak ini? Agaknya sekadar bercakap Oh I See.

    Silalah rujuk artikel bomoh tanam batang pisang ini di :

    http://utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2007&dt=0630&pub=utusan_malaysia&sec=dalam%5Fnegeri&pg=dn_01.htm&arc=hive

    http://utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2007&dt=0626&pub=utusan_malaysia&sec=dalam%5Fnegeri&pg=dn_10.htm&arc=hive

    http://utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2007&dt=0701&pub=utusan_malaysia&sec=dalam%5Fnegeri&pg=dn_07.htm&arc=hive

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  5. "Tidak salah mengikuti ulamak" - Apa maksud tidak salah mengikuti ulamak?! Itu sudah wajib...perkataan tidak salah salah itu seolah-olah bersahaja...nak ikut boleh tak ikut boleh....Pada siapa lagi kita harus sandarkan?! Tambah2 lagi orang yang jahil seperti saya...tentulah pada ulamak! Kenyataan yang telah saudara paparkankan ini dah rujuk dan berbincang dgn Mufti Perak kah? Jangan kita menuduh tanpa perkara yang sohih....saudara yg berilmu tinggi tentu lebeh maklom! Kosmo itu siapa yang tulis....dah boleh sangat kah kita percayai?! Utusan pun bagi maklumat Nuri terhempas pun bercanggah dan berterabor...sejam yang ini dan sejam yang itu...Saya rasa lebeh baik saudara sendiri pergi menyiasat dan tentukan sendiri lalu rujuk dgn Mufti Besar Perak...dari menabor fitnah begini yg menampakan kegelojohan saudara! Kalau rasa itu bukan kerja saudara...lebeh lah baik diam saja dari berbuat dosa dgn menuduh ulamak. Siapa "Ular Dalam Semak?! Saya pulak yang terfikir....siapa yang sebenarnya "Ular Dalam Semak"....hmmmm...Banyak lagi benda lain yg boleh kita paparkan dari cerita pasal batang pisang...tangkal...tingkatkan minda Islam! Teruklah kita begini....dahlah makin senget....tiang nak roboh....anai2 dok makan dari dalam la pulak....Aduh...kasihan.... :))

    ReplyDelete
  6. Oh! Ya....apasal nak attack sangat Mufti Perak ni?! Pelik lah juga saya...banyak kontroversi lah sangat...famous sangat lah Mufti ni....satu lagi famous...errrr....Mufti Perlis! Kes batang pisang kat Kelantan....Mufti Kelantan la dulu....takan lah kita nak pi terjah kat dalam rumah orang macam tu saja...Kan Mufti Kelantan dapat anugerah...errrr...apa anugerah tu? Saya pun tak ingat...Lainlah kalau kita tanya pendapat Mufti Perak...dia bagi lah apa alasan dia...Yang lebeh tu kena masuk Majlis Fatwa lah! Apa " Majlis Fatwa" kata pasal batang pisang tu? Adoiiii....Perak vs Perlis....dua2 "p" pulak tu....Sammy Vello dok gelak berguling sekarang ni.... :))

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum wbh torpedoflash

    Artikel di atas diterbitkan Kosmo pada 23 Julai yang lalu. Artikel saya ditulis berdasarkan info di dalam kosmo tersebut. Kalau info dalam Kosmo tersebut tidak sama dengan apa yang dimaksudkan oleh mufti Perak, sudah dua minggu beliau boleh membetulkan info berkenaan.

    Perlulah dimaklumi bahawa tujuan saya membuka Laman Emjay adalah untuk melindungi orang awam dari amalan yang merosak dan menyesatkan. Dengan membiarkan gejala perbomohan tambahan pula dengan pengiktirafan mufti Perak, ia seolah-olah menggalakkan perbuatan merosak ini. Saya ini sekadar seorang hamba Allah yang mencari redhaNya. Diantara pilihan melindungi mufti Perak dan pasukannya berbanding melindungi orang awam, saya membuat pilihan untuk melindungi orang awam.

    Saya sedar artikel ini akan menyulitkan saya namun kalau sekadar mencari ketenteraman diri saya semata-mata, lebih baik saya tidak menulis dan mewujudkan Laman Emjay ini. Terlalu banyak onak duri yang saya tempuhi selama mewujudkan Laman Emjay ini. Saya tidak sekali mencari sanjungan dan pujian manusia, hanyalah untuk mencari redha Allah dan bekalan di akhirat.

    Saya sekadar menyampaikan yang hak walaupun ia pahit.

    Wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  8. Maaflah saudara....kalau kenyataan saya agak keras...maaf sekali lagi! Saya begitu berbesar hati akan niat saudara itu...lebeh baik saudara dari saya yang hanya pandai memberi komen tanpa cadangan...itu kenyataan ikhlas dari saya! Iya! Saya amat bersetuju sekali akan patut kita basmikan perkara2 khurafat ini dengan sehabis-habisnya...Sekarang ini pun terlalu banyak majalah2 yg memaparkan cerita2 karut dan menyesatkan hanya utk semata-mata mencari keuntungan...kita patut paparkan perkara2 yg menaikan atau mencetuskan percambahan minda yg lebeh kearah Intelektualiti Ummah itu sendiri....tetapi disini saya hanya cuba mengutarakan bahawa saya rasa ada perkara yg tidak kena dengan perkhabaran itu...mungkin ada cerita disebaliknya...kerana kita rakyat biasa ini tidak tahu apa motif sebenarnya disebalik perkhabaran tersebut. Lagipun takan lah seorang Mufti sejahil itu sedangkan kita yang biasa ini pun tahu serba sedikit hukum hakam nya...Walau bagaimana pun....teruskanlah niat saudara itu! Saya sentiasa menyokong nya...selagi ia untuk kebaikan Ummah! Wassalam :))

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah segala puji milik Allah

    ReplyDelete
  10. Alhamdulillah semoga Allah sentiasa memberi kekuatan dan merahmati Emjay dalam penyebaran dakwah membanteras gejala syirik, perbomohon, tahyul dan khurafat serta membersihkan akidah dan mengajak kita semua ke arah Islam yang tulen.

    Memang benar artikel ini akan menjadi kontroversi kerana berkaitan dengan Mufti Perak dengan pendapat dan Ilmunya. Pertama sekali dalam hal-hal yang macam ini kita mestilah ambil pendekatan bahawa setiap insan tidak maksum dan tidak terlepas dari melakukan kesilapan tetapi segala kebaikan yang diakui membantu islam dan umat janganlah dilupakan. Mungkin boleh kita ambil pendekatan kita menolak pendapat Mufti Perak demi berpegang pada Sunnah.

    Marilah sama-sama kita pulaukan atau boikot atau tidak membeli akhbar-akhbar atau majalah-majalah yang menonjolkan unsur-unsur mengarut yang seperti ini. Masyarakat melayu hanyalah menunjukkan kebodohan mereka dengan perkara-perkara macam ini taktala pembangunan sedang membangun pesat dengan teknologi-teknologi moden hari ini. Akibatnya, kita terus mundur dan tidak maju. Dan agama akan terpisah dari kehidupan, orang akan tengok agama berkait rapat dengan benda-benda mengarut macam ini. Akibatnya imej Islam tidak bersih, nampak buruk dan jumud. Padahal Islam adalah agama yang agung yang merangkumi kesemua aspek kehidupan seperti pentadbiran, pengurusan, politik, kewangan, dll. Janganlah unsur-unsur ini diketengahkan lagi oleh pihak-pihak tertentu dengan mencari keuntungan tertentu yang memburukkan imej Islam.

    Wallahuallam

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum wbh sdr ku axstudio

    Terima kasih alhamdulillah di atas keperihatinan dan saranan sdr axstudio.

    Emjay

    ReplyDelete
  12. aku ingat x blh boikot jg la axstudio.. kalau boikot, camne mj nk buat artikel ni? sbb dh boikot, jd x tau ada kluar paper pasal tu.. kalau boikot camne nk cegah org lain ikut paper yg sesat tu, sbb kita x tau..

    x tau cerita nnt x blh nk komen dan x tau apa kemungkaran yg org lain dh buat hasil dari ikutan paper camtu.. pastu x blh la nk cegah kalu ia berlaku..

    btol x..

    ReplyDelete
  13. buat korang yg belum tau...

    bkn apa la.. bkn nk salahkn mufti.. imam syafie pn ckp pendapat dia blh ditolak dgn hadis sohih... inikan pulak mufti perak atau pun sesiapa la.. x kira la mufti ke ustad ke doktor ke prof ke..

    ReplyDelete
  14. Adakah di Malaysia ni Mufti ada dua jer, walau mcm mana pun artikel ni bukan mengenai Tuan Mufti tapi lebih pada keseronokan org Melayu ttg perubatan yg pelik2 ni.

    Maka saya menyokong penuh ttg usaha saudara emjay.

    ReplyDelete
  15. Ingat... guna telur dalam rawatan itu bukan sesat..ada sebabnya tetapi dukun itu yang sesat..bukan kaedah telur itu...guna minyak mistik itu ternyata sesat pak... adik cilik itu gak ada dosa lagi pak... belum baligh.

    ReplyDelete
  16. emjay juga gak maksum pak..

    ReplyDelete
  17. telur itu bukan untuk pindah penyakit tetapi penyerap energi penyakit...

    ReplyDelete
  18. Itu Allah punya kuasa pak...kita gak bisa tau gimana ia terjadi..itu ilmu Allah.

    ReplyDelete
  19. Allah juga memberi kita kuasa untuk berfikir dan menilai.

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum wbh
    Semua 4 soalan di atas yang di persoal oleh ustadzfirmanlangit di atas telah saya jawab dalam artikel terbaru saya pada hari ini di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/152.
    Guna telur tu adalah sesat dan memang semua pengamal ilmu tenaga dalaman seperti ustadzfirmanlangit2, master Rizal dari augerahagung dsbnya menggunakan kaedah sesat ini.

    Guna minyak mistik ini menurut pengamal ilmu tenaga dalaman / kuasa minda ustadzfirmanlangit2 adalah sesat dan saya memang mengatakan perkara ini sentiasa sesat.

    Kalau ingin melihat bukti kesesatan ustadzfirmanlangit2 , layarilah dan fahamilah laman ustadz sesat ini di http://www.mahaspiritual.com/. Siap tulis " Dijamin Halal. Solusi yang kami berikan dan ilmu yang kami ajarkan sesuai ajaran agama, tidak memohon kepada jin/setan. Bisa diikuti oleh semua agama. Semua layanan bisa jarak jauh."

    Semoga ustadzfirmanlangit diberi hidayah untuk kembali ke pangkal jalan.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  21. Kalau sesat lalu ini gimana??

    LONDON (AFP) - Scientists have discovered a ground-breaking way of levitating ultra small objects, which may revolutionise the design of micro-machines, a new report says.

    ADVERTISEMENT

    Physicists said they can create "incredible levitation effects" by manipulating so-called Casimir force, which normally causes objects to stick together by quantum force.

    The phenomenon could be used to improve the performances of everyday devices ranging from car airbags to computer chips, say Professor Ulf Leonhardt and Dr Thomas Philbin from Saint Andrews University.

    Casimir force -- discovered in 1948 and first measured in 1997 -- can be seen in a gecko's ability to stick to a surface with just one toe.

    Now the British scientists say they can reverse the Casimir force to cause an object to repel rather than attract another in a vacuum.

    "The Casimir force is the ultimate cause of friction in the nano world, in particular in some micro-electromechanical systems," said Leonhardt, writing in the August issue of New Journal of Physics.

    "Micro or nano machines could run smoother and with less or no friction at all if one can manipulate the force," he added.

    And he added: "In order to reduce friction in the nanoworld, turning nature's stickiness into repulsion could be the ultimate remedy. Instead of sticking together, parts of micromachinery would levitate."

    Leonhardt stressed that the practise is possible only for micro-objects.

    But he underlined that, although in principle it may one day be possible to levitate humans, that day is a long way off.

    "At the moment, in practice it is only going to be possible for micro-objects with the current technology, since this quantum force is small and acts only at short ranges," he said.

    "For now, human levitation remains the subject of cartoons, fairytales and tales of the paranormal."

    Their research was to be published in the New Journal of Physics.

    ReplyDelete
  22. Bapak ini..kalau satu ilmu pnegamalnya sesat lantas semua ilmu orang itu dikata sesat..

    ReplyDelete
  23. Ustadzfirmanlangit yang ku sayangi

    Magnet menarik dan menolak itu bukan sesat dan syirik. Kaki cicak melekat pada dinding itu juga bukan sihir.

    Yang saya pertikaikan, banyak amalan di laman Ustadzfirmanlangit sesat menyamai laman anugerah agung di http://anugerahagung.com/

    Saya berlatarbelakangkan sains. Sarjana muda saya ialah sarjana muda sains dengan pendidikan dengan pengkhususan biologi dan kimia. Ijazah seterusnya saya adalah dalam bidang komputer. Jelas bezanya antara sains dengan amalan aura, chakra, kuasa minda dan tenaga dalaman.

    Sewaktu Allah memberikan firmanlangit usia, bertaubatlah. Saya amat menyayangi mu.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  24. Tapi pak... tenaga dalam itu buktinya manusia itu ada cas di dalam tubuh... itu juga sains pak.. cumanya dalam ilmu sains... ilmu tentang medan magnet tubuh manusia itu tidak diperhalusi atau terokai sama sekali. Lalu ilmu tenaga dalam ini jurusannya metafizika. Semua itu adalah ciptaan Tuhan yang amat bernilai dalam diri manusia... terlalu luas ilmunya tentang diri manusia itu pak. Amat sedikit yang dapat diterokai tentang diri manusia. Tujuan tenaga dalam bukan untuk menduakan Tuhan... bukan juga untuk menambah ibadah khusus dalam Islam tetapi ia adalah satu jurusan ilmu tentang diri manusia yang perlu diterokai..bkn begitu pak? Ibadah itu untuk Tuhan...ya itu benar..kalau untuk selainnya seperti untuk keajaiban ..itu kan syirik namanya... tetapi tenaga dalam ini untuk riadah pak. pembangkitan energi itu bisa terjadi dengan kuasa Allah... kerna pernafasan yang teratur dan oksigen yang maksima disedut dengan rentak tertentu.. itukan olah nafas... apa syirik kalau itu adalah bagian kajian ilmu pernafasan????? agar bisa menjana energi letrik halus yang lebih besar impaknya???? setiap yang ada di dunia ini adalah energi.... energi gak bisa terhapus....juga gak bisa dimulain... tapi dirubah bentuk dan ditansfer dari satu media ke satu media.... Jadi kalau benar pak emjay ini juga jurusannya sains biologi dan kimia... apa pak emjay gak perenah dgr kalau energi itu ada pada setiap benda di muka dunia ini??? apa pak emjay gak ingat tentang hukum tenaga??? gak ingat konsep pemindahan tenaga?? di dalam biologi juga ada bicara tentang tenaga ATP atau lain2 nya.... ia terjadi dalam sel yang begitu halus... apa tenaga atau energi itu bisa diliat pak??? kalau tubuh seseorang manusia itu hangat atau dingin??? itu apa pak?? itu bkn energi atau tenaga?? kesehatan seseorang manusia itu juga termasuk dalam keseimbangan energi tubuh manusia.. sekiranya energinya gak balance maka ia kurang sehat... itu adalah gimana Allah s.w.t membuat ketentuan atas manusia... jangan kerna ada di antara ilmu saya yang lain tampak sesat lalu...pantas saja semuanya sesat.. pokoknya tenaga dalam itu gak sesat pak.. yang penting... segalanya adalah ketetapan Allah... semuanya kuasa Allah.

    ReplyDelete
  25. Kepada sekelian umat manusia... sila ke situs ini... ternyata tenaga dalam itu adalah benar... cuma terserah pengamalnya untuk jadi sesat atau tidak... kalau ingat kebesaran Allah maka mana sesatnya??? Apa ilmu baru itu lantas saja sesat pak?? Umat Arab gak tau kerna mereka gak ada aktivitas olah nafas... kerna itu bukan budaya mereka.

    Kebenarannya di sini pak..

    http://www.hikmatul-iman.com/lsbd/lsbd.php?lang=ina&HISession=d3dde1cd54e1f8cf141ba9a5207d276a&menu_id=2&HISession=d3dde1cd54e1f8cf141ba9a5207d276a

    ReplyDelete
  26. MJ ni ternyata munafik....semunya tak betul katanya...Mufti pun tak betul katanya...habis tu siapa yang betul...? nak harapakan pada MJ...? jumpa dan kenal pun tidak... wajahnya pun tak jelas dalam gambar...pengalamannya pun hanya hal hala dalam Malaysia ni je...ntah dah pergi haji ke belum ni....agak agaknya kalau dia lahir pada zaman Nabi...Nabi pun dia kata tak betul kot...?

    ReplyDelete
  27. Kepada abghaz

    Beginilah, engkau naik kereta pergi ke tempat bomoh budak kecil ini dan dapatkanlah berbagai khidmat seperti mendinding rumah, badan sihat, pelaris, anak pandai dsbnya almaklumlah perkhidmatan bomoh kecil ini bukankah sudah dilabelkan halal oleh JAIP. Mudah-mudahan engkau dapat segala hajat yang engkau ingini. Lepas engkau dah dapat segala hajat, emaillah kepada saya.

    Sekian semoga laman emjay menjadi rahmat kepada semua pembaca laman emjay

    Emjay

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum semua,

    Sekadar mencelah belum berbincang lebih jauh ada baiknya kita renungkan sabda Nabi Muhammad SAW mafhumnya:

    “Sesungguhnya sesiapa yang hidup selepasku akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kalian berpegang kepada sunnahku dan sunnah al-Khulafa al-Rasyidin al-Mahdiyyin (mendapat petunjuk). Berpeganglah dengannya dan gigitlah ia dengan geraham. Jauhilah kamu perkara-perkara yang diadakan (dalam agama) kerana setiap yang diada-adakan itu adalah bid’ah dan setiap bid’ah adalah sesat”.
    (Diriwayatkan Abu Daud dan al-Tirmizi)

    Sabda Nabi Muhammad SAW lagi:

    “……. Sesungguhnya Bani Israil berpecah kepada 72 puak dan umatku akan berpecah kepada 73 puak. Kesemua mereka dalam neraka kecuali satu puak”

    Mereka (para sahabat) bertanya: “Apakah puak itu wahai Rasulullah?”

    Jawab Baginda: “Apa yang aku dan para sahabatku berada di atasnya”.
    (Diriwayatkan al-Tirmizi)

    Dan ingatlah:

    Terjemahan Al-Israa’, 36:

    وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولـئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً

    36 . Dan janganlah kamu mengikut apa yang kamu tidak ketahui; sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya akan ditanya apa yang dilakukan.

    Kepada Ustaz Emjay,
    Semoga Allah SWT meredhai usaha ustaz dan Alhamdulillah sehingga ke hari ini banyak hujah ustaz meyakinkan saya bedasarkan dalil-dalil yang dinyatakan. Allahuakbar!!!

    ReplyDelete
  29. Jangan sesekali percaya dengan mana2 bomoh yang boleh claim diri mereka boleh menawarkan pelbagai perkhidmatan seperti pengasihan, pendinding, perlaris, kerezekian dan sebagainya... kerana bomoh2 ini nak penuhi kehendak diri pun belum dapat lagi..... Itu semua nak duit.. percayalah. Mereka cuma selalu menggunakan alasan " kita hanya sekadar berusaha..Allah yang tentukan.." Apadahal sememangnya mereka ini tidak tahu berbuat apa2 dan tiada daya upaya.... yang menyembuhkan dan mengatur segalanya adalah Allah s.w.t.. Tiada produk yang boleh mempertingkatkan potensi diri manusia.... melainkan Allah.... minta dengan Allah s.w.t... sebagai seorang muslim sepatutnya kita tingkatkan amal ibadat.

    ReplyDelete
  30. alhamdulillah saya menyokong apa yang dinyatakan oleh tuan emjay....
    semua hujah2nya adalah benar.
    tapi ada satu yang saya terkilan berkenaan ayat terakhir yang berbunyi :

    Bagi mufti Perak tu saya memang tidak terperanjat langsung atas tindakan beliau ini kerana maklumlah orang yang menyokong tarekat!

    Adakah semua tarikat itu perlu dipersalahkan disebabkan oleh peristiwa tersebut?

    itu je.....
    minta maaf jika tersilap.... Assalamualaikum

    ReplyDelete
  31. Assalamualaikum wbh

    Bab tarekat apa dan siapa yang mengamalkan di JAIP tidak boleh saya ceritakan di sini, tetapi saya ada maklumatnya tetapi satu tarekat ini telah diwartakan sebagai sesat di negeri-negeri lain. (Pentadbiran agama negeri-negeri adalah berbeza).

    Emjay

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum,

    Sori nak menyampuk sikit. Di negeri Selangor, penyebaran fahaman Wahabi telah diharamkan JAIS. Sebab itu kita tak nampak ustaz Fathul Bari atau SS Dr.Asri Mufti Perlis menyampaikan kuliah di negeri ini. Di negeri Perlis OK, di Wilayah Persekutuan OK...

    Adakah ini bermakna fahaman ini SESAT, dan siapa2 yg menyokongnya juga SESAT?

    p/s: Sekadar cetusan minda bila membaca tulisan MJ di atas...

    ReplyDelete
  33. Saya setuju dgn MJ, cara rawatan budak ni ada suatu yg tak kena...

    Byk kes2 sebelum ini yg melibatkan back-up pak sheikh (gelaran utk jin)...

    ReplyDelete
  34. Saya setuju 200% untuk semua komen daripada Ustaz Emjay dari awal blog sampai sekarang.... Allahuakbar!!!

    ReplyDelete
  35. orang JAIS yang mengharamkan manhaj salaf (yg dilabel sbg 'fahaman wahabi' oleh musuhnya) tu jahil mengenai manhaj ni. JAKIM sendiri telah mengatakan bahawa wahabi/salafi tidak terkeluar drpd ahli sunnah wal jamaah. (p/s: istilah yg betul ialah 'salafi', bkn 'wahabi'). buat lawakla JAIS tu, camana diorg bole mengharamkan manhaj salaf padahal di sekolah2 menengah sudah diajarkan Tauhid Rububiyah, Tauhid Uluhiyah dan Tauhid Asma' Wa Sifat. bknkah ketiga2 ilmu tauhid ini ialah sebahagian drpd manhaj salaf?? sorry to say, nampaknya JAIS dah ketinggalan zaman..

    ReplyDelete
  36. Syeikh Rashid Ridha pun salafi jugak. takkanla beliau sesat kot!

    ReplyDelete
  37. Salam,

    Saya ada tengok video youtube, memerhatikan pendapat beberapa org tokoh. Yg akhirnya buat saya keliru..

    1) Ustaz Badrul Amin kata....Dr.Asri bapak Setan
    2) Dr.Asri kata... org salafi sesat
    3) Ustaz Abu Farouq Rasul (salafi) kata... Dr.Asri tak betul
    4) Syeikh Nuruddin Al-Banjari al-Makki kata... apa yg Dr.Asri dakwa tu tak betul
    5) TG Hadi Awang kata... jgn lah kita berbalah soal cabang

    Kalau ikon2 agama islam di negara kita ini tak sehaluan, patutlah kita lihat ramai rakyat awam skrg ni duk berbalah, termasuk dalam forum2 di internet.

    Saya sendiri tidak berani mengatakan mana2 calon di atas SESAT...ada siapa2 boleh komen?
    Kalau nak lihat video...sila "search" nama2 yg saya taip kat atas tu dlm youtube.com

    ReplyDelete
  38. Assalamualaikum wbh

    Saya sebenarnya dan sesungguhnya tiada cop dan label pada amalan diri saya ini. Orang nak label apa-apa pada diri saya itu terpulanglah pada mereka.

    Kalau Ustaz badrul Amin bercakap tentang sesuatu yang benar dan sahih saya ikut. Kalau tak betul saya tegur.

    Kalau Ustaz Asri (MAZA) bercakap tentang sesuatu yang benar dan sahih saya ikut. Kalau tak betul saya tegur.

    Kalau Ustaz Abu Farouq Rasul bercakap tentang sesuatu yang benar dan sahih saya ikut. Kalau tak betul saya tegur.

    Kalau Syeikh Nuruddin Al-Banjari al-Makki bercakap tentang sesuatu yang benar dan sahih saya ikut. Kalau tak betul saya tegur.

    Kalau TG Hadi Awang bercakap tentang sesuatu yang benar dan sahih saya ikut. Kalau tak betul saya tegur.

    Kalau Ah Chong yang kafir bercakap tentang sesautu yang benar, saya ikut.

    Al Imam ghazali pernah sesat namun alhamdulillah di penghujung usia ia bertaubat.

    Kalau sesuatu yang berasaskan Al Quran dan sunnah (yang sahih), saya dengar dan saya taat.

    Sekali lagi saya tegaskan di sini saya tidak ada sebarang cop pada amalan yang saya amalkan.

    Sekian wassalam wallahualam


    Emjay

    ReplyDelete
  39. Assalamualaikum....

    kalau Ustaz Emjay bercakap tentang sesuatu yang BENAR atau SAHIH saya ikut 200 percent.. tapi kalau mushkil... saya tanya... itu jer.....nak tegur tak berapa pandai sangat.....hehehe

    sekian .. wassalam..... wallauhualam........

    ReplyDelete
  40. Waalaikumussalam wbh ambokie

    ReplyDelete
  41. Kita ikut selagi ajakan itu selari dgn AQ dan Sunnah. Perpecahan dikalangan manusia mmg ada sampai hari kiamat tak dinafikan, cuma kita saja
    kena pilih nak duduk line mana satu.

    ReplyDelete
  42. kita ikut ajela sunnah nabi dan AQ.

    Biasanya org kita suka sangat buat yg pelik2, tapi bila bab sembahyang malam, yg macam nabi selalu buat, takda pulak kita ikut, macam sayalah.

    Agaknya bila buat benda pelik2 ni, setan dok sokong, tu yang seronok jer kita buat, tapi bila bab yang sememangnnya sunnah nabi dan AQ, setan dok lawan, tu yang rasa berat.

    Macam saya dulula, dok berubat ngan bomoh, siap rekeman kat kawan2.. seronok sungguh tengok org berubat, bersilat bagai..

    ReplyDelete
  43. Assalamualaikum wbh

    Betul sangat lah tu

    Sebagai ilmu penting, bila berjimak dengan isteri yang halal, ia sekadar mendatangkan nikmat biasa sahaja tetapi kalau berzina dengan isteri orang, kicknya memang hebat sekali. Itulah dia dorongan syaitan.

    Samalah dengan cium isteri biasa saja tetapi kalau dapat cium bini orang, kicknya tak habis-habis. Cium dan jimak isteri, syaitan tak tolong tetapi berzina dan bercium dengan isteri orang, syaitanlah yang menjadi tukang kipasnya.

    Ingatlah sesuatu yang haram mendatangkan keseronokan dan sesuatu yang disuruh Allah memang berat melakukannya. Oleh itu siapa yang dapat melakukannya dibalas Allah dengan syurga

    Emjay

    ReplyDelete
  44. ustadzfirmanlangit2 wrote on Aug 7
    Kalau sesat lalu ini gimana??

    LONDON (AFP) - Scientists have discovered a ground-breaking way of levitating ultra small objects, which may revolutionise the design of micro-machines, a new report says.
    **************************************************************************************************************
    Ini, pada pandangan saya, kalau benarlah apa yang saintis2 tu 'claim', bukan lagi termasuk perkara-perkara metafizik. Jadi boleh dimanfaatkan tanpa was-was sebagaimana kita memanfaatkan ilmu-ilmu sains yang lain.

    ReplyDelete
  45. sejahtera hendaknya kepada saudara semua.

    ReplyDelete
  46. wahai bro mj.....seharusnya kita berkongsi pendapat tp apa yg saudara mj respond...ianya berbaur ketidakpuasan dengan apa yang org lain cuba sampaikan....jika saudara mj mempunyai ilmu yang tinggi saya amat kecewa dgn isu saudara yang berbunyi memalukan atau tak tahu malu pada pendapat saya amatlah tidak berilmiah ....CUMA seharusnya penyampaian atau pendapat saudara mj ini seharusnya lebih berbentuk ilmiah...tetapi apa yg saya peratikan ia terlalu emosinal...

    ReplyDelete
  47. wahai bro mj.....seharusnya kita berkongsi pendapat tp apa yg saudara mj respond...ianya berbaur ketidakpuasan dengan apa yang org lain cuba sampaikan....jika saudara mj mempunyai ilmu yang tinggi saya amat kecewa dgn isu saudara yang berbunyi memalukan atau tak tahu malu pada pendapat saya amatlah tidak berilmiah ....CUMA seharusnya penyampaian atau pendapat saudara mj ini seharusnya lebih berbentuk ilmiah...tetapi apa yg saya peratikan ia terlalu emosinal...

    ReplyDelete
  48. wahai bro mj.....seharusnya kita berkongsi pendapat tp apa yg saudara mj respond...ianya berbaur ketidakpuasan dengan apa yang org lain cuba sampaikan....jika saudara mj mempunyai ilmu yang tinggi saya amat kecewa dgn isu saudara yang berbunyi memalukan atau tak tahu malu pada pendapat saya amatlah tidak berilmiah ....CUMA seharusnya penyampaian atau pendapat saudara mj ini seharusnya lebih berbentuk ilmiah...tetapi apa yg saya peratikan ia terlalu emosinal...

    ReplyDelete
  49. salam untutk semua,

    komen saya:
    1. saya notice blog/laman saudara ada mempamerkan iklan2 seperti forex market,forex trading,etc.., green card for life-stay in US- soalan saya, memenadangkan saudara sering menilai isu2 tentang halal dan haram, releven kah iklan2 seeprti ini berada di blog/laman saudara?apa pun harapan saya agar iklan2 seperti ni bukanlah bertujuan untuk generate side-income untuk saudara. kalau ya, tak hairan lah terlalu banyak isu yang diada2kan dan
    saudara hakimkan sebagai sebagai haramkan -termasuk karate (dalam tulisan saudara pada link yang lain)

    komen saudara> Mudah-mudahan mufti perak tu tidak kena hadis ini:“Hakim itu ada tiga, dua orang di neraka dan seorang lagi di surga.
    komen saya >saya juga amat berharap saudara bukan lah orang yang ke 4,kerana sudah pasti hanya sorang tu je yang masuk syurga :)

    komen saudara:Saya sedar artikel ini akan menyulitkan saya namun kalau sekadar mencari ketenteraman diri saya semata-mata, lebih baik saya tidak menulis dan mewujudkan Laman Emjay ini. Terlalu banyak onak duri yang saya tempuhi selama mewujudkan Laman Emjay ini
    komen saya: besar kah onak itu, sedangkan gambar saudara hanya menampak kan jenama kopiah saudara :)

    komen ustadzfirmanlangit2:adik cilik itu gak ada dosa lagi pak... belum baligh.
    komen saya: gak ada dosa=tidak ada dosa. saya amat bersetuju, antara saudara mj dan adik itu, agak2 siapa yang lebih banyak dosa?

    komen saudara: Saya berlatarbelakangkan sains. Sarjana muda saya ialah sarjana muda sains dengan pendidikan dengan pengkhususan biologi dan kimia. Ijazah seterusnya saya adalah dalam bidang komputer.
    komen saya: power of mind, NLP pun haram? (dari tulisan2 saudara yang lain) mungkin saudara harus pulang semula ke universiti dan re-sit :)..bidang komputer saya tak nafikan, mingkin specifically -menggoogle ;)

    komen abghaz>>MJ ni ternyata munafik....semunya tak betul katanya...Mufti pun tak betul katanya...habis tu siapa yang betul...? nak harapakan pada MJ...? jumpa dan kenal pun tidak... wajahnya pun tak jelas dalam gambar.
    komen saya: tu pasal saya juga tak pasti tntang onak dan duri yang saudara mj telah komplenkan :)

    komen saudara pd kepada abghaz: Beginilah, engkau naik kereta pergi ke tempat bomoh budak kecil ini dan dapatkanlah berbagai khidmat seperti mendinding rumah, badan sihat, pelaris, anak pandai dsbnya almaklumlah perkhidmatan bomoh kecil ini bukankah sudah dilabelkan halal oleh JAIP. Mudah-mudahan engkau dapat segala hajat yang engkau ingini. Lepas engkau dah dapat segala hajat, emaillah kepada saya.
    komen saya: kenytaan ini sepatutnye tidak keluar dari org yang arif dalam agama (yet menjatuhkan hukum halal/haram) seperti saudara kerana nampak seprti saudara tidak paham akan konsep USAHA. (saya hanya refer kepada usaha utk sembuh dr penyakit dan tidak pada yg lain2 spt yg saudara listkan) dalam tulisan ynag lain, saudara ada menulis ini>[ Apa yang sangat perlu difahami disini ialah usaha / ikhtiar dan kuasa pemutus. Bila kita lapar Allah suruh
    makan adalah satu usaha atau ikhtiar. Kuasa pemutus menghilangkan lapar bukan bidang kuasa makanan yang dimakan. Kuasa pemutus menghilangkan lapar adalah kuasa pemutus yang mutlak kepunyaan Allah SWT.]tetapi nampak gayanya saudara hanya sekadar menulis for the purpose of one arguement and not applying if it becomes disadvantage to yourself in different.arguement :) -thats sick

    komen mienyak:Saya setuju dgn MJ, cara rawatan budak ni ada suatu yg tak kena...
    komen saya: apa kata saudara pergi dan lihat sendiri,tapi jangan plak lepas tu berbaris amik nombor :)

    komen saudara: Saya sebenarnya dan sesungguhnya tiada cop dan label pada amalan diri saya ini. Orang nak...Kalau Ah Chong yang kafir bercakap tentang sesautu yang benar, saya ikut.
    komen saya: aiks...cut and paste >>tetapi nampak gayanya saudara hanya sekadar menulis for the purpose of one arguement and not applying if it becomes disadvantage to yourself in different arguement :) -referring to some of yr comments at different writing yang berkaitan dgn orang kafir

    komen saudara: Sebagai ilmu pent

    ReplyDelete
  50. tulisan jurutaip bagus juga untuk dinilai....

    ReplyDelete
  51. pak mj pasti gak mau bagi jawabannya, pasti lain yang diomongnya.

    ReplyDelete
  52. Tentang tulisan jurutaip tu dah lama saya perhatikan tetapi saya mengambil kira membiarkan itu lebih baik. Iklan multiply di dalam laman multiply saya pun jadi kesalahan kepadanya. Iklan dalam Laman Emjay tiada kena mengena dengan saya. Iklan ini adalah di bawah urusan pihak MULTIPLY yang bersusah payah menyediakan prasarana untuk semua pengguna MULTIPLY. Saya dan pembaca Laman Emjay sudah dapat menggunakan kemudahan Multiply dengan percuma sudah dikira baik

    Jurutaip ini kerjanya menaip sahaja tetapi kelulusannya tidak perlu tinggi. Kalau di Malaysia, pekerjaan jurutaip memadai dengan lulus PMR sahaja.

    Jadi saya tidak mahu berhujah dengan jurutaip. Lebih baik dibiarkan sahaja. Kalau dah penat nanti dia berhenti.

    Ada benda yang elokj dijawab ada benda yang tidak elok dijawab.

    Wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  53. salam

    saya hanya mengikut rentak saudara-yang juga suka mempertikai..di luar sana ada banyak portal lain yang memberi perkhidmatan percuma yang seumpamanya..tanpa perlu mengiklan kan apa2 as a default..sbb tiba2 teringat tulisan saudara tentang tin berisi babi yang dilabel halal tu..mungkin dalam case ini -the other way around :)

    saya tak perlu mendabik dada dengan mengwar2 kelulusan saya kepada semua..cukup sekadar mengatakan- ada kelulusan tinggi tak semestinya pandai, tanpa kelulusan ape2 juga tak semestinya bodoh..hanya orang bodoh sahaja yang suka mengaku mereka pandai dan sebaliknya mereka yang sebenarnya pandai tidak merasa mereka pandai mana pun...Ilmu Tuhan begitu besar untuk sesiapa melabelkan diri sebagai pandai..cukuplah sekadar bersyukur dengan anugerah Tuhan dan terus memajukan diri dengan belajar dengan kehidupan yang Tuhan anugerahkan..OLEH ITU kalau dengan terus menyimpulkan sesiapa yang menggunakan 'jurutaip' sebagai nickname hanya berkelulusan PMR, itu sangat kesian :)

    nampak nye benar sekali kata2 ustadzfirmanlangit2> pak mj pasti gak mau bagi jawabannya, pasti lain yang diomongnya...bapak ini seharusnya 'peminat' setianya kerana hampir tepat membaca mindanya :)

    akhir kata, berhenti menulis tak semestinya bermaksud sudah 'penat'..berhenti 'menjawab' dengan harapan tulisan akan terhenti 'kerana' penat itu juga sangat kesian/kasihan ;)

    regards,
    PMR-certified jurutaip

    ReplyDelete
  54. ...jgnlah di nilai seseorang itu dari nama samaran, kerana tiada apa pd nama dan pangkat. Seharusnya di pandang dari sudut pemikiran dan kematangan
    yang boleh dikongsi bersama. Sedangkan harimau mati meninggalkan belang manusia mati meninggalkan kasihan pada mereka yg kene tinggal.

    ReplyDelete
  55. har har..'harimau mati' meninggalkan 'belang' juga amat kasihan jugak la langitke07..errr langitke07, kau 'penat' tak lagi?

    ReplyDelete
  56. hai jurutaip...iklan dalam multiply tu pun ko nak hirau....tak kan tak leh pikir kot....memang patutler ko bubuh nama jurutaip..he he he....

    ReplyDelete
  57. sengaja kire beb..ikut format emjay..sme kene kire..hihi

    ReplyDelete
  58. la ni seme kene ambil kira.....kalau org berkira kita kene gak la berkira.....baru la adil....bukan ke setiap yang berlaku di keliling kita...kita kene peka,
    tak gitu sdra landung......

    ReplyDelete
  59. jurutaip..saya geng awak...bukan apa EMJAY ni rasa dia lebih bijak pandai dari ulamak..
    sebagai seorg ahli sunnah wal jamaah..apa rujukan kita sebagi hamba Allah..
    Al Quran - As-Sunnah - Al-Ijma' dan Al-Qias
    Refer kitab fekah Mazhab Syafie jilid 1 mengenai bersuci dan sembahyang..
    Apa pegangan kamu..
    Emjay ni macam bijak sgt..walhal kasi semua org keliru akhirnya..
    EMJAY punya pemikiran sama seperti org WAHABI
    suka sgt carik salah org..mana nas..mana hadis yg soheh.
    siapa perawi..org awam mmg boleh keliru..
    EMJAY pemikiran awak sgt keterlaluan..website ni pun byk meragukan iklan nya..apa kejadah nya awak bersekongkol ngn iklan2 x berguna ni..website ust zaharuddin alhamdullillah..siap warning jgn masokkan kan iklan yg konvensional..
    bertaubat la dari menghina ulama seperti pemikiran ASTORA JABAT

    ReplyDelete
  60. Kalau saya dipersalahkan kerana menentang orang ramai berurusan dengan bomoh kecil yang sesat lagi menyesatkan, adakah jurutap, langitke07 dan hlajai ingin memberikan fatwa seperti ini:

    "MARILAH BERAMAI-RAMAI BERURUSAN DENGAN BOMOH KECIL INI KERANA BANYAK MANFAAT DARINYA DAN PERKARA INI TIDAK BERCANGGAH DENGAN AGAMA ISLAM"

    Ingatlah bahawa kita akan dipertanggugjawabkan diatas apa yang kita tulis dan perkatakan. Biarkanlah sekadar Mustafa Jaafar, Penolong Pengarah, Unit Akidah, Bahagian Penyelidikan, Jabatan Agama Islam Perak (JAIP) yang bertanggungjawab terhadap apa yang diperkatakan. Jangan kita pula yang terikut-ikut.

    Wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  61. ASSALAMMUALAIKUM, Saya ni selalu saja melanggar apa yang Allah perintahkan (dalam sedar atau tidak) selepas itu rasa bersalah akan membelenggu diri saya. Bukan saya tak belajar agama, mendengar syarahan agama tetapi nafsu selalu mengalahkan iman saya. Boleh En Emjay terangkan bagaimana hendak mendidik nafsu agar seiring dengan iman. Rasa macam orang munafik sekejap beriman sekejap ingkar. Tolong la ye... Selamat berpuasa......Miss j

    ReplyDelete
  62. Bulan Ramadan adlh bln yg trbaik utk mendidik nafsu agar seiring dgn iman.

    ReplyDelete
  63. Bulan Ramadan adlh bln trbaik utk kita mndidik nafsu agar seiring dgn iman

    ReplyDelete
  64. Waalaikumussalam wbh

    Nama adib ini mengingatkan seorang hamba Allah yang saya kasihi juga berpendidikan agama yang tinggi, sudah diberikan Allah peluang untuk menimba ilmu dengan saya tetapi akhirnya hamba Allah ini melarikan diri dari saya dan seterusnya dia di azab pedih oleh Allah.

    Ada banyak petua sebenarnya untuk mengalahkan nafsu ini dan saya nukilkan beberapa sahaja di sini:

    1. Pelajari dan amalkan ilmu asas Islam iaitu ilmu tauhid. Banyak orang di Malaysia sekadar belajar sifat 20 dan sedikit sebanyak rububiah dan uluhiah tanpa mampu menilai adakah satu-satu amalan dapat mengekalkan tauhid atau merosakkan tauhid. Kalau belajar ilmu tauhid ini dengan mantap, insyaAllah boleh terus menolak amalan kuasa minda dan minda bawah sedar dan yang sewaktu dengannya. Kalau ada masa jemputlah belajar di JB.

    2. Dampingilah seseorang yang boleh membimbing sdr sebagaimana saya mendampingi arwah guru saya untuk satu tempuh yang lama. Banyak manfaat mendampingi orang seperti ini. Mereka ini akan terus tanpa penat menasihati agar menjadi orang beriman. Untuk mendapatkan orang seperti ini berdoalah bersungguh-sungguh kepada Allah, insyaAllah diberikan oleh Allah. Orang seperti ini yang boleh diharapkan ilmunya adalah bukan guru tarekat.

    3. Jauhilah rakan yang merosak seperti rakan yang merokok, suka mengata dan berbuat maksiat. Lebih selamat hilang rakan seperti ini daripada mengekalkannya.

    4. Kalau dapat memang kena kawal menonton program di TV tu.

    5. Elakkan membaca majalah hiburan dan majalah yang merosak yang lain.

    6. Elakkan program hiburan termasuk nyanyian di radio dan TV.

    7. Banyakkanlah berdoa dalam bahasa Melayu bukan sekadar selepas sembahyang dan juga boleh dilakukan di dalam hati. Selang selikan dengan zikir yang biasa Nabi ajarkan seperti subhanallah, alhamdulillah dan allahuakabar.

    Semoga dikuatkan Allah iman sdr untuk melawan hawa nafsu ini.

    Wassalah wallahuaqlam.

    Emjay

    ReplyDelete
  65. saya baru di sini. cuma saya nak kenal siapa dia EMJAY. saudara juga dalam topeng tanpa muka yang boleh di kenali. Bicaranya hanya satu hala. saya keliru dengan penerangan saudara berkaitan segala rawatan alternatif moden hari ini aura, reiki dsb.

    saya ada masalah saka di kedua belah ayah dan ibu. alhamdulillah saya berubat dengan ustaz hilang satu namun belanjanya mahal, saya di perkenalkan oleh teman seseorang yang boleh mengubat tetapi masalahnya kini dia (jinnya) sering menggangu sya sekeluarga kerana saya memutuskan dia tidak betul dan mengundurkan diri. tolonglah saya kalau rawatan alternatif itu tidak boleh di guna pakai.

    ReplyDelete
  66. Assalamualaikum wbh syahanim

    Kalau berubat dikatakan sakanya hilang satau tu maknanya ialah sebenarnya hilang satu tetapi tambah at least 2.

    Berubat dengan ustaz temberang memang begitu. Kosnya sangat mahal. Sila semak ciri bomoh sesat yang saya jelaskan di dalam akidah bahagian 3.

    Datanglah ke JB dan no telefon saya telah saya PM kan kepada sdr. Berubat cara ini bagaikan pi mai pi mai dok tang tu juga.

    Wassalam

    Emjay

    ReplyDelete
  67. wahabi tu agen british nak kalahkan turki uyhmaniah. Lepas tumbang kerjaan khulafa terakhir,terus umat Islam tiada pelindung dan akhirnya palestin dan baitul maqdis di jajah tentera salib british...ingat tu mj dan mufri wahabi,ingat sejarah,kaji sejarah,belajar sejarah.Bukan lepas sekolah aje terus lupa buku teks sejarah....jangan jadi agen british dan yahudi dgn menjadi pendokong wahabi

    ReplyDelete
  68. emjay mari la datang tanjung karang selangor.kita bertemu.cakap macam nie pon tak guna jugak.
    baru boleh kenal sapa emjay.kalau asik dalam blog je n tengok gambor kabur tu..takyah ler.
    Berani kerana benar!!

    ReplyDelete
  69. MJ saya sangat setuju dengan hujah2 emjay pasal article tu.. ade unsur2 syirik sebab menggunakan tangkal.. persoalan sekarang ni..saya tak faham kenapa MJ selalu kata tarikat sesat.. boleh tak MJ buat satu artikel memberikan sebab kenapa tarikat sesat.

    ReplyDelete
  70. Bacalah atau pergi ke blog bekas mufti Perlis Mohd Asri Zainal Abidin. Alhamdulillah beliau ini juga berani mengatakan tarekat itu sesat.

    Saya tidak mahu menulis artikel berkenaan perkara ini sekadar menjelaskan bahawa pandangan saya adalah selari dengan bekas mufti Perlis tu.

    Saya bercerita tentang tangkal dan keris berpuaka pun dah ramai orang marah kalau cerita pasal ini lagi ramai yang marah apatah lagi beberapa mufti di Malaysia memang terkenal KAKI TAREKAT.

    Emjay

    ReplyDelete
  71. besau tulisan ..marah ker?jalan2 tersinggah pulak kat forum nih turs nak tanyakan satu soalan buleh tak..soalan nyer gini..klu tak mujarab dah tentu tak ramai orang..tang mujarab tuh sapa yg bg mujarab? bagi sket komen soalan saya ni yer mr emjay..

    ReplyDelete
  72. Untuk menjawab soalan ini, saya bawa analogi, dalam perjudian, berapa peratuskah ahli judi yang menang seperti judi empat nombor ekor tu? pastinya amat kecil peratusan yang menang tetapi mengapakah orang terus berjudi????

    Bomoh-bomoh sesat di Malaysia, berapa peratuskah orang yang benar-benar dapat mengikut hajat mereka?? Pastinya amat kecil atau meungkin tiada langsung tetapi mengapa orang terus mencari bomoh sesat??????

    Emjay

    ReplyDelete
  73. saya cuma menanyakan bahagian mujarab saper yg bg mujarab..itu saja..takyalah ke lain..sedangkan budak kecil tuh belum baligh lagi.. komen jer lah..saper yg bagi mujarab..

    ReplyDelete
  74. Soalan mudah macam tu biarlah sdr saja menjawabnya.

    Emjay

    ReplyDelete
  75. naper takjawab ..beban ke..klu keluarkan perkataan sesat berebut2..klu mudah jawab ler..

    ReplyDelete
  76. Ustadzfirmanlangit2: betul kata kamu... aku gk tergambar begitu sempoi bidasan kamu.. Aku amat setuju sekali... amat..amat..amat... Berkawan dengan jin pun boleh, bagi jin makan pun boleh, kahwin dengan jin pun boleh, terbang dengan jin pun boleh, baca buku dan kitab dengan jin pun boleh, dan banyak lagi yang boleh. Dasar orang mengaji ngak selesai memang begitu layaknya mungkin.... Bacalah kitab banyak2 lagi... belajar berguru dan sampai tamat dengan akal yang bijak dan cerdik dan jangan lupa mohon pertunjuk ALLAH tanpa putus2.. Fahami dulu Ta'rifan syirik itu bagaimana menurut aqidah Ahli Sunnah Wal-Jamaah.... Apa yang dikatakan MENYEKUTUKAN itu.. sesudah itu baru mula bicara ya saudara Emjay... Jangan diingat Pak2 Mufti itu ilmunya sejahil anda..?!!!

    ReplyDelete
  77. Ustadzfirmanlangit2: betul kata kamu... aku gk tergambar begitu sempoi bidasan kamu.. Aku amat setuju sekali... amat..amat..amat... Berkawan dengan jin pun boleh, bagi jin makan pun boleh, kahwin dengan jin pun boleh, terbang dengan jin pun boleh, baca buku dan kitab dengan jin pun boleh, dan banyak lagi yang boleh. Dasar orang mengaji ngak selesai memang begitu layaknya mungkin.... Bacalah kitab banyak2 lagi... belajar berguru dan sampai tamat dengan akal yang bijak dan cerdik dan jangan lupa mohon pertunjuk ALLAH tanpa putus2.. Fahami dulu Ta'rifan syirik itu bagaimana menurut aqidah Ahli Sunnah Wal-Jamaah.... Apa yang dikatakan MENYEKUTUKAN itu.. sesudah itu baru mula bicara ya saudara Emjay... Jangan diingat Pak2 Mufti itu ilmunya sejahil anda..?!!!

    ReplyDelete
  78. Ustadzfirmanlangit2: betul kata kamu... aku gk tergambar begitu sempoi bidasan kamu.. Aku amat setuju sekali... amat..amat..amat... Berkawan dengan jin pun boleh, bagi jin makan pun boleh, kahwin dengan jin pun boleh, terbang dengan jin pun boleh, baca buku dan kitab dengan jin pun boleh, dan banyak lagi yang boleh. Dasar orang mengaji ngak selesai memang begitu layaknya mungkin.... Bacalah kitab banyak2 lagi... belajar berguru dan sampai tamat dengan akal yang bijak dan cerdik dan jangan lupa mohon pertunjuk ALLAH tanpa putus2.. Fahami dulu Ta'rifan syirik itu bagaimana menurut aqidah Ahli Sunnah Wal-Jamaah.... Apa yang dikatakan MENYEKUTUKAN itu.. sesudah itu baru mula bicara ya saudara Emjay... Jangan diingat Pak2 Mufti itu ilmunya sejahil anda..?!!!

    ReplyDelete
  79. Assalamualaikum..Masalahnya sedarkah Kita bahawa Imam Al-Ghazali juga menulis tentang Tassawuf ( Kitab Ihya Ulumuddin )selain dari menulis kitab Fekah?Tahukah kita bahawa Tarekat merupakan inti atau kesimpulan daripada Tassawuf?Mengapa kita merujuk kitab2 Imam Al-Ghazali dalam bab Fekah dan akidah tetapi meminggirkan kitab2 Tassawuf tulisan beliau?Malah berani pula meremehkan golongan pengamal Tarekat?Jika ada pengamal tarekat yg sesat,adakah itu boleh dijadikan modal untuk memborong semua amalan Tarekat sebagai sesat?Baca surah Al-Kahfi dan teliti serta hayati kisah pertemuan Nabi Musa a.s dengan Nabi Khidir..bukankah kisah ini mengingatkan kita supaya jgn menghukum sesuatu yg kita tiada pengetahuan dan ahli mengenainya? Bukankah perintah ALLAH s.w.t supaya Nabi Musa belajar dgn Nabi Khidir lantaran kerana teguran ALLAH kerana Nabi Musa mengakui dirinya yang paling alim dihadapan kaumnya?Pupuklah sifat Tawadhu' dan Zuhud supaya kita dipelihara dari menjadi ahli Fitnah kerana kejahilan kita..Jangan kita mentakwil hadith dan menjadikan ia sandaran hujah kita sedangkan sanad Hadith itu tidak merujuk pada persoalan yg kita bawakan.."seorang yang tidak tahu kebenaran dan ia memutuskan untuk masyarakat dengan ketidaktahuan, maka ia di neraka"..Sekarang sy guna balik Hadith ini utk menentang hujah Ustaz Emjay..adakah ini yg Ustaz ingin didik pada masyarakat?Adakah Ustaz nampak apabila kita sewenang-wenangnya mentakwil sesuatu yg kita bukan ahli akan mendatangkan mudharat?Sudah selamatkah kita dijalan agama hanya kerana kita membuka helaian2 Hadith dan kita guna untuk menidakkan sesuatu yg kita sendiri tiada pengetahuan mengenainya?Imam As-Shafie mengharamkan fatwanya diguna pakai selagi kita tidak dapat mencari dari mana datangnya sandaran dan sumber2 Fatwanya..Bukankah amaran Imam As-Shafie itu menuntut kita supaya mendalami ilmu secara berterusan dan tidak terputus..Bukankah Rasulullah s.a.w mensabdakan tuntutan mencari Ilmu itu dari buaian hingga ke liang lahad..Kita gemar berhenti dipertengahan dan menghukum sesuatu yg kita belum sampai/belum mengenal lagi..Kita mencerca fahaman Wahabi tetapi adakalanya kita sendiri menzahirkan ciri2 Wahabi itu tanpa kita sedari..Mana2 ilmu yg yg dianggap bersalahan dgn kefahaman kita dianggap sesat sedangkan ilmu kita sendiri pun lompang disana-sini..Saya langsung tidak percaya pada bomoh tetapi saya yakin org2 yg beramal soleh akan diberi kurnia/kelebihan oleh ALLAH untuk membantu mereka yang memerlukan bantuan kerana kedudukan manusia itu berbeza2 disisi ALLAH,maka kurniaan ALLAH juga berbeza-beza..Ahli Fekah diberi kelebihan oleh ALLAH utk menguasai bidang Fekah..Maka sebarang maslahat berkaitan dgn bab Fekah akan dapat diselesaikan kerana adanya ahli2 Fekah..Tetapi ahli Fekah akan mengelak utk membicarakan sasuatu Maslahat yg diluar bidangnya kerana bidang lain itu ada ahli yg alimnya..Jika ustaz melekehkan Tarekat,sanggupkah Ustaz menidakkan Tok Kenali,Sheikh Ahmad,Sheikh Muhammad Sa'id,Tuan Guru Hj.Mahmud bin Yusuf Diwani,Sheikh Ibrahim bin Abdul Kadir al - Fatani kerana mereka2 ini adalah guru2 Tarekat yang melahikan ramai ulama di Malaysia ini..Sheikh Muhammad Sa'id dikatakan belajar dengan lebih 50 orang ulama di Makkah dan pernah berguru dengan Al-Allamah Sayid Ja'far al Barzanji ( penulis Kitab Berzanji) sebelum menjadi pengembang ajaran Tarekat di Tanah Melayu..Sheikh Muhammad Sa'id juga mahir dengan Mazhab Maliki kerana beliau pernah berguru dengan Syeikh Ahmad ar Rifa'i ulama besar dalam Mazhab Maliki di Azhar..Oleh itu jangan semudah itu kita meremehkan sesuatu yg diluar pengetahuan kita kerana lebih baik tersalah sekarang kerana masih sempat kita perbetulkan daripada tersalah dihujung jalan kerana ketika itu nyawa sudah sampai di tenggorok..

    ReplyDelete
  80. Wahai ustaz, EMjay...yang alim lagi bijak sana...selagi mana...iktikad pada seseorang yang menyandarkan semua kejadian yang luar biasa atau tidak itu adalah daripada Allah...di mana sesatnya di mana syiriknya....jika kebaikan sesama insan yang juga bertepatan dengan hablumminannas dan bersangka baik pula dengan Allah...mana boleh sesat... jika kita yakin setiap perkara yang pelik boleh berlaku dengan izin Allah...walau budak berumur sehari sekali pun...adakah kita nak kata tak masuk akal...nabi isa yang baru dilahirkan berkata-kata untuk menegakkan kebenaran...adakah kita nak mengatakan perkara itu tak masuk akal...orang-orang kafir menggunakan akallah yang mengatakan itu semua sihir..bahkan bukan daripada Allah..adakah kita juga nak menjadi seperti orang-orang kafir yang memfitnah Mariam.Jangan tuduh melulu..gunalah akal sebagai alat tunggangan...dan jadikan iman sebagai penunggangnya...jangan jadikan akal sebagai penunggang dalam semua hal..kelak...iman akan tergadai dengan tipu daya syaitan yang sangat suka kepada manusia yang mengguna akal tanpa diselimuti oleh keimanan yang teguh. Kebanyakkan kehancuran manusia adalah kerana terlalu taksub dengan kecerdikan akal dan kejelasan apa yang dilihat pandangan mata...yang jelas fatamorgana menipu mata..kecerdikan akal akan luput...daripada manusia...yang kekal keimanan jua.

    ReplyDelete
  81. Benar semua yang anda katakan...tapi jangan semua hal nak dibanding-banding dengan kekuatan akal..banyak perkara dalam dunia ni tak boleh nak ditafsir dengan akal tetapi boleh ditafsir dengan iman yang sentiasa meninggi kepada Allah...Apakah perkara2 tersebut?..sudah tentulah perkara-perkara pelik dan mencarik adat..yang sering ditolak oleh Ustaz pujaan anda itu...jika sesuatu yang pelik datang kepada kita.. pulangkahlah ia kepada Allah, Allah mampu melakukannya...hatta pada orang kafir sekali pun...jika ustaz anda faham apa itu, mukjizat, irhas, karamah, maunah, dan istidrat tidak timbul siapa sesat dan siapa yang tidak sesat....nilailah dari semua sudut..jangan melihat dari sudut fahaman saudara sahaja...jika nak menjadi syirik makan nasi pun boleh jadi syirik jika silap gaya pemahamannya...tak perlu jauh-jauh..nak jumpa bomoh..

    ReplyDelete
  82. aku kasi fatwa mj bengong ha3. org cm mj ni toksah ckp elok2 sbb dia pun xde hormat kt org..biaq pi dia ngn amalan dia kita ngn amalan kita. sbb dh npk unsur2 ujub kt diri dia cm dia je yg xpnh buat syirik org len smua buat syirik wakakakak...ckp cm bgus selit unsur agama skit tpi mngaji ilmu sains yg pi buat teks yahudi..kapla dia dh hanyut smua guna logik akal jek.. jiwa dia kacau tuhh..jdi pakat ramai2 doa dia sedar n brtobat dri sifat ujub dia ...

    ReplyDelete
  83. hidup mj ngan imaginasi dia yg sesat lam hayalan alam pmikiran sains yg dia bgga sgt siap declared lgi blajaq amik apa.mj..mj...mj ni MAT JENIN KA??? sori mj kasi panaz skit no sbb ttiba je nfsu amarah aku meluap tguk cra ko jwb komen..cm bguz jek huhu..

    ReplyDelete