Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting
Assalamualaikum wbh pembaca mukmin sekelian.
Mulai 1 Dec 2012, Laman Emjay di emjayjb.multiply.com telah tidak lagi beroperasi disebabkan Multiply tidak mampu lagi mengendalikannya. Laman Emjay di Multiply yang telah beroperasi semenjak 2006 telah berpindah ke blogspot ini. Maaf di atas segala kesulitan. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik hidayah rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Sempena Aidilfitri ini, saya mengucapkan; Taqabalallhu minnna wa minkum
(Semoga Allah SWT menerima amal saya dan amal Anda)

Thursday, 25 February 2010

Kalau Allah pun tidak dihormati, inikan pula seorang bernama suami/isteri!!

Kalau Allah pun tidak dihormati, inikan pula seorang bernama suami/isteri!!
Assalamualikum wbh saudara seagamaku dan laknat Allah terhadap iblis dan pengikutnya.
Memang lama sungguh tidak menulis di Laman Emjay sehingga ada yang email saya di emjayjb@gmail menegur mengapa tiada artikel-artikel baru. Begitulah apabila seorang insan  yang lemah (saya) melakukan banyak perkara. Kebelakangan ini tugas saya sebagai ahli lembaga pengarah koperasi UTM memerlukan banyak pengorbanan masa.
Hari ini saya membuka akhbar KOSMO di internet di http://www.kosmo.com.my dan terpampanglah cerita berkenaan Maya Karin sudah hampir bercerai dengan suaminya.
Mahligai Maya Karin retak
Cerita cerai di kalangan artis ni dah macam cerita biasa yang sinonim dengan manusia bernama ARTIS. Saban hari di akbar akan diceritakan artis ini dan itu bercerai atau hampir bercerai.
Pelakon Norman Hakim dan Abby Abadi pun sudah bercerai.
Ida Nerina-Shahrin Razali pun sudah bercerai setelah berkahwin sekitar 2 tahun.
Sarimah Ibrahim pun bercerai dengan pasangannya Amir Andrew Abdullah setelah tiga tahun menjalani kehidupan berumahtangga. Perpisahan pasangan ini agak memeranjatkan kerana sepanjang tempoh perkahwinan mereka, tiada langsung gosip yang mengatakan rumahtangga mereka mengalami sebarang masalah. Tiba-tiba, berita perceraian mereka terpampang di dada-dada akhbar.
Setelah 10 tahun bergelar suami-isteri, Atilia dan pasangannya, Ariff Johan Abdul Aziz akhirnya berpisah jua. Atilia mengesahkan dia sudah bercerai dengan suaminya itu pada Mac tahun lalu, setelah hampir setahun berahsia tentang perkara itu.
Penyanyi Siti Nordiana, yang mesra dengan panggilan Nana ini mengejutkan semua apabila mendedahkan niatnya memfailkan penceraian ke atas suaminya, Mohd Faizal Yusup, dua minggu sebelum Hari Raya Aidilfitri. Apa tidaknya, bila selama tiga tahun mereka bergelar suami isteri tidak kedengaran sebarang gosip tentang pergolakan rumah tangga mereka. Punca utama perceraian mereka, menurut penjelasan Nana, kerana perbezaan pendapat dan tidak lagi wujud persefahaman. Malah dianggapnya, sudah tiada jodoh di antara mereka serta menolak kemungkinan untuk berbaik semula.

Wan Sharmila-Fazli Baharom pun bercerai. Pasangan ini dilaporkan sah bercerai talak satu di Mahkamah Syariah Johor Bahru pada 23 Oktober lalu.
Mahligai yang mereka bina hanya bertahan beberapa tahun (nikah pada awal tahun 2007). Sebelum ini, pernah timbul desas-desus mengatakan rumah tangga yang dibina pada 7 Julai 2006 goyah kerana kehadiran orang ketiga, kononnya teman lakonan Wan Sharmila dalam drama ‘Sindarella’, Eira Syazira.
Natasha Hudson-Datuk Shahrin Zahari pun bercerai
Menurut Natasha Hudson, 27, bukan kerana orang ketiga. Bagaimanapun, enggan didedahkan mengapa rumah tangga yang dibina pada 29 Julai 2007 itu berakhir dengan suami, Datuk Shahrin Zahari menjatuhkan talak satu ke atasnya. Namun ditegaskan Natasha, keputusan itu dibuat atas persefahaman bersama.

Meskipun sudah berpisah sejak November lalu, namun mereka masih berkawan baik. Hasil dari perkongsian hidup mereka, Natasha dan Shahrin dikurniakan seorang anak perempuan, Nessa Helena, dua tahun.

Ini merupakan perkahwinan kedua Natasha, yang pernah bernikah sebelum ini dengan Mohd. Faiz Mohd Raih. Tetapi ikatan itu hanya mampu bertahan selama empat bulan.
Norish Karman pun bercerai, siapa yang tak tahu? Baru ni satu prosiding mahkamah berkenaan tuntutan Norish Karman terhadap bekas suami Datuk Hashimuddin.
Kisah penceraian lagi, oleh artis Malaysia kita. Pelakon utama filem Santau, Putri Mardiana Zainal Abidin dan suaminya, Shahnaz Norwawi, 32, disahkan bercerai secara taklik dengan talak satu diumumkan pada 25 Ogos lalu.
Kalau dicari di internet, kisah perceraian dikalangan artis memang banyak dan kerap berlaku.
Berdasarkan petikan akhbar Utusan Malaysia 3 Mac 2009, memaparkan kadar perceraian di Malaysia meningkat mendadak mencecah 75,299 kes. Kadar tertinggi di Johor, manakala kadar terendah di Perlis. Kadar perceraian pada tahun 2002 di kalangan penduduk Melayu ialah sekitar 11 peratus, iaitu anggaran satu perceraian dalam lapan perkahwinan, manakala bagi kaum lain ialah lima peratus atau satu perceraian dalam 20 perkahwinan.
Pelbagai  artikel menarik boleh dibaca diinternet yang mengupas kes perceraian yang tinggi di Malaysia. Antaranya ialah artikel berikut: http://hambalialorstari.blogspot.com/2009/03/kes-cerai-kini-mencecah-75299.html
Perbuatan menceraikan isteri ketika inai masih merah di jari kini seolah-olah menjadi sindrom dalam masyarakat negara ini, dengan ada wanita bergelar janda seawal malam pertama perkahwinan mereka.

Malah,  ada penceraian berlaku sebelum kenduri sempat dijalankan di rumah pengantin lelaki atau lebih dikenali sebagai majlis menyambut menantu.

Kini  bukan lagi luar biasa hari ini apabila pasangan yang baru beberapa hari berkahwin mengemukakan permohonan cerai.
 Statistik perceraian  di kalangan orang Melayu  di Malaysia sebagaimana di paparkan di http://www.islam.gov.my/informasi/  di bawah tajuk Statistik Perceraian Seluruh Malaysia memaparkan maklumat yang menggerunkan.
Berikut adalah rumusan daripada statistik tersebut:
Jumlah perceraian Islam di Malaysia

1995 - 11,474
1996 - 11,053
1997 - 11,777
1998 - 13,317
1999 - 13,155
2000 - 13,605
2001 - 13,278
2002 - 13,841
2003 - 15,544
2004 - 16,505
2005 - 17,749
2006 - 19,463
2007 - 20,529
2008 – 22,289

Sebelum saya bercerita tentang bab perceraian, saya nak bercerita dahulu bab perkahwinan. Berkenaan perkahwinan ini saya perlu menjelaskan Al  Quran dari surah An Nuur: 3 dan 26; “

[3]Lelaki yang berzina  tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula  tidak ingin berkahwin dengannya melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu terlarang kepada orang-orang yang beriman.
[26]Perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik.

Berkenaan ayat 3 surah An Nuur diatas, saya gemar sekali mencari bukti kebenaran Al Quran untuk saya gunakan dalam menasihati orang ramai. Sesungguhnya memanglah Al Quran adalah amat BENAR!.  Berdasarkan pengalaman yang telah saya lalui, ternyata benar sekali bahawa:
1.   Orang lelaki yang berzina sebelum berkahwin akan berkahwin dengan wanita yang berzina ATAU
2.   Orang lelaki yang berzina sebelum berkahwin akan berkahwin dengan wanita musyrik.
3.   Wanita penzina sebelum berkahwin akan berkahwin dengan lelaki penzina ATAU.
4.   Wanita penzina sebelum berkahwin akan berkahwin dengan lelaki musyrik

Berkenaan perkara pertama iaitu Lelaki penzina berkahwin dengan wanita penzina memang terbukti amat benar dan para pembaca boleh membuat penyelidikan / siasatan sendiri. Jadi sekiranya kita tidak mahu berkahwin dengan wanita penzina, maka lindungilah diri kita dari melakukan zina.

Berkenaan perkara kedua iaitu lelaki penzina berkahwin dengan wanita musyrik, Alhamdulillah saya juga telah melihat pasangan suami isteri sebegini. Suami sebelum berkahwin banyak berzina, dapat isteri tidak pernah berzina namun isteri ini banyak melakukan perkara syirik. Berjumpa dan berurusan dengan bomoh juga sudah menjadikan diri kita syirik. Menyimpan ayatulKursi di dalam beg tangan wanita sebagai perlindungan juga sudah menjadikan diri kita sebagai orang musyrik.  

Saya juga berdasarkan ilmu yang diajarkan oleh arwah guru mengkategorikan seorang lelaki yang berkahwin dengan wanita bukan Islam atas dasar cinta dan mendaftarkan diri sebagai orang Islam hanya beberapa minggu sebelum perkahwinan sebagai tergolong di dalam kategori ini iaitu lelaki zina berkahwin dengan wanita musyrik. Mungkin ada pembaca yang tidak bersetuju dengan penjelasan ini namun persoalan saya ialah adakah seorang wanita kafir (musyrik) sama ada berbangsa Cina atau Eropah yang sudah sebati selama lebih 20 tahun dengan amalan syirik boleh bertukar menjadi seorang wanita mukmin dalam tempuh beberapa minggu sahaja. Tambahan pula sekiranya diperhatikan dan di siasat keikhlasan wanita tersebut memeluk Islam, insya-Allah niatnya memeluk Islam bukan kerana kecintaan kepada Allah dan rasulNya tetapi hanya kerana ingin berkahwin dengan lelaki penzina kekasihnya tersebut.

Berkenaan perkara ketiga di atas iaitu wanita penzina berkahwin dengan lelaki musyrik, hujah saya adalah sama dengan kes lelaki penzina berkahwin dengan wanita musyrik.

Saya sewaktu muda jahil dahulu memang ada minat juga untuk berkahwin dengan orang Cina dan wanita Mat Salleh tetapi saya pada hari ini amat menolak (tak minat langsung) untuk berkahwin dengan wanita Cina atau Mat Saleh (bukan Islam) atas dasar cinta. Memang sesungguhnya amat menyusahkan kehidupan kita kerana untuk mengajarkan ilmu agama Islam kepada isteri yang baru memeluk agama Islam adalah bagai meratakan gunung dengan cangkul. Nabi mendidik akidah memerlukan tempuh 13 tahun sewaktu di Mekah sebelum berhijran ke Madinah.

Seorang wanita Melayu artis,  maka kita boleh fahami tahap penghayatan agama Islamnya. Sekiranya seorang yang amat menghayati Islam saya pasti mereka tidak akan berminat untuk menjadi artis. Apabila orang seperti ini berkahwin dengan lelaki Mat Saleh atas dasar cinta, ke manakah haluan atau matlamat yang ingin dibawa oleh pasangan suami isteri ini?? Sedangkan proses mendidik  seorang isteri bagi seorang suami adalah suatu perkara yang berat inikan pula seorang wanita (artis) berkahwin dengan Mat Saleh yang baru beberapa minggu mendaftar memeluk Islam (atas dasar cinta), mampukah suami membimbing isteri kearah gaya hidup yang Islamik????

Inilah yang ditegaskan oleh arwah guru bahawa perkahwinan seperti ini iaitu lelaki berkahwin dengan wanita bukan Islam (atas dasar cinta) atau wanita berkahwin dengan lelaki bukan Islam (atas dasar cinta) adalah perkahwinan dengan wanita atau lelaki musyrik kerana mereka masih belum memahami Islam dan masih belum menjadi penganut Islam yang beriman.

Saya pernah melihat seorang lelaki yang rapat dengan saya  dahulu pada tahun 80an berkahwin dengan seorang wanita Cina bukan Islam (masuk Islam kerana cinta kot). Hasil perkahwinan dikurniakan beberapa anak. Kemudian lelaki ini ingin berkahwin pula dengan isteri kedua iaitu seorang wanita Melayu. Isteri pertamanya ini akhirnya menelan pil tidur banyak-banyak bersama anak-anak dengan tujuan untuk mati. Ini bermakna bahawa setelah sekian lama berkahwin, wanita ini masih belum beriman kerana wanita beriman tidak akan menolak poligami dan tidak akan membunuh diri. Namun dengan kehendak Allah wanita dan anak-anaknya sempat diselamatkan. Akhirnya wanita Cina ini bersama anak-anaknya berhijrah ke Canada dan memeluk agama kafir dahulu.

Apabila pasangan jahat berkahwin (sesuai dengan ayat 26 surah An Nuur  di atas), berapalah rahmat yang diperolehi dari Allah SWT?? Bacalah artikel saya bertajuk “Mencari rahmat Allah di http://laman-emjay.blogspot.com/2008/09/mencari-rahmat-allah.html ”. Ingatlah bahawa untuk mendapatkan rahmat dari Allah SWT, kita sebagai hambaNya perlu taat kepada Allah SWT sesuai dengan ayat Al Quran A-li Imraan: 132
Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, supaya kamu diberi rahmat.
Seandainya isteri tidak menutup aurat dengan sempurna, adakah beliau telah taat kepada Allah?
Seandainya isteri menyanyi untuk bukan mahram, adakah beliau telah taat kepada Allah?
Seandainya isteri berlakun dedah sana dedah sini menjadi tontonan awam, adakah beliau telah taat kepada Allah?
Seandainya isteri tidak mengerjakan ibadah yang disuruh Allah SWT seperti solat dan berpuasa, adakah beliau telah taat kepada Allah?
Seandainya isteri tidak menghormati suami menurut syariaat Islam, adakah beliau telah taat kepada Allah?
Seandainya isteri berhias dengan make-up tebal dan memakai haruman, adakah beliau telah taat kepada Allah?
Seandainya sang isteri tidak taat kepada Allah, bolehkah beliau mentaati suaminya?????
Isteri yang sebegini, suaminya pula merelakannya, apakah rahmat yang layak diterima oleh pasangan ini?? Ingatlah ancaman dari Allah melalui ayat Ar Ruum: 36
Dan apabila Kami beri manusia merasai sesuatu rahmat, mereka bergembira dengannya dan jika mereka ditimpa sesuatu bencana disebabkan apa yang telah dilakukan oleh tangan mereka sendiri, tiba-tiba mereka berputus asa.
Keluarga yang bahagia dari saat pernikahan hingga ke kubur adalah rumah tangga yang dirahmati manakala perceraian adalah satu azab bala bencana disebabkan oleh kesilapan manusia menolak agama.
Itulah sebabnya Rasulullah s.a.w telah memberikan pedoman dalam mencari jodoh melalui  sabdanya bermaksud, “Seorang wanita itu dinikahi kerana empat; kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikkannya dan kerana agamanya. Maka hendaklah kamu mengutamakan yang beragama, nescaya kamu berbahagia.”.  Hadith ini telah direkodkan oleh kedua-kedua Imam Bukhari dan Imam Muslim di dalam kitab sahih mereka serta imam hadith yang lain.


Secara terang Rasulullah s.a.w telah mengarahkan agar seorang lelaki memilih wanita yang beragama sebagai isteri serta menjanjikan kebahagiaan ke atas pilihan yang berasaskan agama.


Bagi golongan wanita pula Rasulullah telah mengenakan dua syarat pilihan iaitu hanya menerima lelaki yang beragama dan berakhlak sebagai suami. Ini menunjukkan Islam amat menjaga kebajikan wanita.


Rasulullah s.a.w pernah bersabda, “Apabila orang yang engkau redha agama dan akhlaknya datang meminang, maka kahwinkanlah dia, jika tidak kamu lakukan demikian akan berlakulah fitnah di bumi dan kerosakkan yang besar.”.


Orang lelaki / wanita yang bertakwa adalah mereka yang taat dan takut kepada Allah SWT. Seorang lelaki / wanita akan rosak agama dan akhlaknya kalau mereka tidak taat dan takut kepada Allah SWT. Sekira seorang wanita tidak takut kepada Allah SWT, adakah tiba-tiba mereka akan taat dan takut kepada suaminya? Apabila seorang isteri tidak taat dan takut kepada suami dan Allah SWT, mereka akan melakukan sebarang perkara sama ada berzina, berhias, melaram, bercampur gaul secara bebas, minum arak dan segala perkara buruk lainnya.


Dengan itu, apalah untungnya seorang lelaki berkahwin dengan seorang wanita yang cantik dan berharta sedangkan amalan agamanya tunggang langgang. Kahwinilah seorang perempuan hanya kerana wanita ini taat dan takut kepada Allah dan insya-Allah selepas perkahwinan, wanita ini akan taat dan takut kepada suaminya. Namun ironinya ialah seorang lelaki yang jahat tidak akan berkahwin dengan seorang perempuan yang beragama sesuai dengan ayat dari surah An Nuur nombor 3 dan 26 sebagaimana di atas.


Jadi, rumusannya ialah, kalau inginkan keluarga bahagia, jauh dari cerai berai, jadikanlah diri sebagai seorang lelaki / wanita yang beriman yang takutkan dan taat kepada Allah kerana kelak Allah SWT akan jodohkan kita dengan wanita / lelaki beriman sesuai dengan janji Allah SWT sejajar dengan An Nuur 3 dan 26 di atas. Kalau diri kita adalah seorang yang jahat, janganlah berharap dapat kahwin dengan wanita yang solehah. Ingatlah bahawa kalau kita umpama tahi, hanya lalat langau yang layak mengerumuni. Sekiranya kita ibarat bunga, hanya rama-rama atau lebah saja yang layak mengerumuninya. Bacalah artikel saya bertajuk “Tahi dan Bunga di http://laman-emjay.blogspot.com/2009/10/tahi-dan-bunga.html ” .

Mengapa berlaku cerai berai?? Ala kalau Allah SWT pun tidak dihormati, inikan pula seorang bernama suami / isteri. Isteri tidak akan hormat suami dan suami tidak akan hormat isteri. Masing-masing dengan kepala masing-masing. Akhirnya Allah SWT hadiahkan perceraian.


Sekian wallahuaqlam



Emjay

13 comments:

  1. tlg rumus ke point..1, 2,3,,,kenapa kahwin lelaki berzina dengan prm zina...seterus nya. senang kita fahami..dan shabas atas tulisanya ini...saya rasa anda bolih..cuba joint group saya melayuislamsiM@yahoogroups.com

    ReplyDelete
  2. artikel yg baik tuan, saya ambil ilmu yang haq sahaja yang lain2 saya pulangkan semua.

    ReplyDelete
  3. Satu artikel yang telah menjadikan saya lebih faham akan maksud2 yang tersirat selama ini. Terima Kasih.

    ReplyDelete
  4. Saolan Tambahan untuk rumusan bersama...

    1. Cinta diantara saorang lelaki dengan wanita disini sabenar nya kerana Agama..Agama yang di maksudkan adala AL-quraan..tidak ada guna nya saorang wanita yang berumur dapat memilih lelaki yang juga beragama dan cinta kan Al-Quraan..

    2. Wanita yang beragama tetapi tidak kasihkan Al-quraan juga adalah wanita yang kurang berquality untuk dijadikan isteri.

    3. Semua nya yang diatas adalah saranan Allah dan juga NabiMohd Saw..adalah bagus di ambil kira sabelum saorang insan itu memilih jodoh perkahwinan masing-masing dan perlu daripada itu adalah ketebalan iman individu-individu tersebut.

    4. Iman tanpa amal adalah satu perkara yang berkait rapat..manis nya iman adalah Al-quraan dan tidak ada yang lain asih dan cinta Allah terhadap umat nya melainkan umat NYA yag mencintai Al-Quraan.

    5. Bukanlah ada apa sangat kemanisan berumah tangga hasil daripada perkawinan yang muda dengan yang berumur ke,,yang penting adalah Iman dan takwa.

    6. Tidak salah yang muda itu beriman dan kasihkan Alquraan begitu juga yang berumur tetapi jangan lah menjadi sebalik nya..masing-masing buta huruf tentang Al-quraan ( ingat sabenar nya Al-quraan ini lah Agama individu tersebut didalam hadith diatas ).

    Note: Cuba kita patah balik kebelakang dahulu lagi..bukan kah dahulu nya orang-orang tua kita pernah "menanda atau buat pinangan untuk anak-anak masing-masing" semasa kechil lagi sebagai tunang atau pun bakal menjadi suami dan isteri bila besar nanti? Adakah masih kolot juga tetang cara orang lama kita menjaga akidah, keturunan dan keimanan anak-anak kita? Kemana pergi nya amalan ini sekarang dan penahkah anda dengar yang orang-orang dahulu dikahwinkan pada peringkat umur belasan??? cuba tanya Kenapa???

    Cuba tanya..sabelum Nabi Kita berkahwin dengan Siti khadijah...pernahkah bangsa Arab berkahwin ketika umur mereka belasan sahaja???

    Cuba tanya kita berkahwin ni kenapa??? Nak tulung diantara satu sama dgn yang lain ke atau untuk beriman?

    Jangan lah kita terhakis dengan keistimewaan nya institusi perkahwinan didalamIslam an terbawa-bawa dengan peredaran zaman???

    Nota kedua..pucuk muda ke,,yang tua ke ..itu semua nya sifat baharu..tetap pudar..muda pun tak kemana..akhir nya terkulai juga.

    Soaln akhir.Berapa ramai kah kita anak-anak muda termasuk juga wanita yang berumur tadi yang beramal dan bercinta dengan Alquraan sabelum mencari pasangan masing-masing???

    Salam hormat
    Maaf dan ampun drp hamba.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum wbh sdr hassand38.

    Bagus peringatan-perigatan dari hassand38 tetapi perkara 1 yang ditulis hassand38 macam ada yang tidak betul atau mungkin tersilap tulis? (tidak ada guna nya saorang wanita yang berumur dapat memilih lelaki yang juga beragama dan cinta kan Al-Quraan..)

    Emjay

    ReplyDelete
  6. Tidak ada guna nya saorang wanita yang berumur dapat memiliki lelaki yang tidak beragama dan tidak cinta kan Al-Quraan.."pembetulan"..>>>>ini adalah original drp dalam fikiran dan fahaman saya tentang haq...harap komen atas komen saya dengan mendalam lagi terutama tentang praktikalliti nya...contoh dan ikutan yang wajib di laku kan bermula dari subuh lagi..

    ReplyDelete
  7. aslm.tuan2&rakan..,"di dlm memanggil org yg sangat dicintai panggillah dgn gelaran yg disukai dapat menyenangkan pasangan&anak-anak

    ReplyDelete
  8. contoh nya apa dan bagaimana pula jawapan dan amalan nya

    ReplyDelete
  9. as'kum,yang di katakan sempurna agama nya tu brapa ukuran di skala?yang cuma tahu yang wajib2,yg bolih mengaji tapi x tajwid,yang tahu sampai yg sunat2,yg baru balik dari belajar dari negeri arab,yg bersih hati nya kurang agama nya,yg tahu agama tapi pentingkan kedudukan nya atau yang macam mana?berapa pratus kah yang ustaz kategorikan 99.9% muslim berkahwin dgn muslim?dari kecil pun pd pandangan saya kita telah terdedah pada pendidikan cara barat,sekular,sosial dan bergaul bebas....haram tetap haram dan halal tetap halal....mana lebih penting ..sederhana dan jaga periuk nasi atau ikut jalan allah 100%......dan tinggalkan dunia..mcm nabi...akhirat dulu...ibarat kata org tua tua kalau nak bersihkan tong tahi jgn lah dok dlm tong nanti semua nya terpalit najis itu..apa pandangan ustaz

    ReplyDelete
  10. Bismillahirrahmanirrahim

    Setelah meneliti artikel diatas, ingin saya rumuskan bahawa;

    1) kebejatan hidup dalam institusi keluarga masyarakat hari ini adalah kerana kerosakan aqidah yang diwarisi sejak zaman berzaman.

    2) mereka yang bernikah kahwin kononnya mengikut cara islam sebenarnya telahpun menjadi kafir musyrik sama ada melalui tingkah laku, pertuturan lisan dan menolak mana-mana hukum Allah yang dinyatakan dalam Al Quran dan hadith.

    3) Lebih malang lagi kiranya pasangan dinikahkan oleh wali yang rosak aqidahnya.

    4) Bagi menjawab pertanyaan meza61....yang dikatakan sempurna agama ialah

    a) aqidah yang lurus iaitu tidak mensyirikkan Allah swt dengan suatu apa pun.Ukuran skalanya 100% beriman kepada Allah dan rasulnya tanpa ragu serta tidak menolak mana-mana hukum Allah yang telah termaktub dalam Al Quran dan hadith.Contohnya sekiranya tengok tv sampai waktu maghrib kerana rancangan yang sedap, sehingga azan berlalu dan solat dilewatkan ia bererti tv telah jadi tuhan dan lebih utama, maka ini juga syirik namanya.

    b) ingin saya perbetulkan kenyataan saudara meza61....nabi tidak meninggalkan dunia dan mengejar akhirat semata TAPI Nabi Muhammad saw TIDAK JADI HAMBA kepada dunia.Sahabat baginda ramai yang kaya raya kerana hasil perniagaan. Tapi hasilnya disalurkan ke jalan perjuangan.

    c) Dalam aqidah Islam tidak ada perkataan sederhana. Ia hendaklah kepercayaan 100% tanpa soal dan cinta kepada Allah dan Rasul lebih dari diri sendiri serta keluarga.Wallahua'alam

    ReplyDelete
  11. Wahai saudara ku modalinsani dan juga emjayjb...yang saya fokuskan dalam jawapan dan tulisan anda ialah IMAN, TAKWA, dan Tauhid...jangan lah anda memasuki topik atau pun tajuk yang lain supaya tidak berserabut dalam perbincangan kita supaya membawa kepada kerahmatan dan kebarkahan..sabelum kita membicarakan hal sabegini rupa wajib lah kita perbetulkan dahulu kefahaman kita yang serba kebiasaan ini ...apakah benar atau pun sebaliknya. Semoga pihak tuan berani memberi tunjuk ajar, tambahan dan soal balas kepada isi nya..

    1. Iman sasaorang itu berubah-ubah dan perlukan kemas kini dan setting yang terbaharu.
    2. Janganlah kita anggap diri kita lebih baik atau pun mulia amalan nya daripada hamba yang lain.
    3. Berani merendah diri dan berbudi pekerti yang baik kepada teman kita yang sebalik nya berkasar dan megah kan diri.
    4. Berani menegur perkara yang salah didalam peribadahan umpama nya sembahyang kepada teman kita.
    5. Berani buat dan amalkan apa yang kita cakap dan fahami jangan lah sekali-kali menyuruh orang lain buat tetapi kita diri sendiri tidak mempraktikan nya.
    6. Janganlah kita sekali-kali berasa bangga dengan kelulusan atau pun pelajaran yang kita miliki dan berasa diri kitalah yang pandai dan terasa rendahnya ilmu teman kita yang lain.

    sambungan nya nanti...

    ReplyDelete
  12. ENGKORANG JANGAN PERCAYA KAT EMJAYJB (mEMang JAYbon) NANTI KANG BERTAMBAH PLAK RUKUN IMAN KORANG, SYIRKKKKKKKKKKKKK, KAFIRRRRRRRRRRRR + LAKNAT SIKIT.

    SAUDARA EMJAYJB, AKU NAK TANYA, KO ADA KERETA TAK? KO NAIK KERETA, TONTON TV, PAKAI KOPIAH PUTIH KO TU YG KEPAM BAUNYA TU, SYIRKKKKKKKKKKKKK, KAFIRRRRRRRRRRRR + LAKNAT SIKIT. JANGANLAH JADI DAYUSSSSSSS TAKUT NAK TUNJUK MUKA.

    PERHATIAN !!!!!!!!!
    BERITA TV3 MENYATAKAN BAHAWA DAJAL TELAH KELUAR JB, MAKA MARILAH KITA BERSAMA-SAMA MENOLAK DAKWAH SONGSANG INI. SUKA-SUKA NAK JATUHKAN HUKUM.........YANG DIA TAHU HANYA........SYIRKKKKKKKKKKKKK, KAFIRRRRRRRRRRRR + LAKNAT SIKIT.

    ReplyDelete