Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting
Assalamualaikum wbh pembaca mukmin sekelian.
Mulai 1 Dec 2012, Laman Emjay di emjayjb.multiply.com telah tidak lagi beroperasi disebabkan Multiply tidak mampu lagi mengendalikannya. Laman Emjay di Multiply yang telah beroperasi semenjak 2006 telah berpindah ke blogspot ini. Maaf di atas segala kesulitan. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik hidayah rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Sempena Aidilfitri ini, saya mengucapkan; Taqabalallhu minnna wa minkum
(Semoga Allah SWT menerima amal saya dan amal Anda)

Wednesday, 25 July 2007

kes minda bawah sedar Prof Dr Ibrahim - kajian kes dan latihan untuk pembaca

Assalamualaikum wbh semua pembaca Laman Emjay

Baru sebentar tadi saya mendapat email dari seorang pembaca Laman Emjay Che Lah bertanyakan:

Assalamualaikum tn haji...
semoga tn hj dan keluarga sehat dan dilindungi Allah sepjg masa adanya..
 nk tanya ckit....
kemana menghilang hingga laman mj x di kemaskini....

Memanglah beberapa minggu ini saya sangat kesibukan kerana semester sudah bermula. Kena mengajar dan pelbagai urusan fakulti lainya.

Sebagai mengisi ruang di Laman Emjay, kali ini saya meminta semua pembaca pula membuat latihan pengukuhan agar semua pembaca juga mantap. Latihan dan ujian ni baik sebagaimana saya memberikan latihan dan ujian kepada pelajar-pelajar saya.

Latihan kali ini ialah berhubung artikel yang ditulis oleh Prof Dr Ibrahim yang keluar di Utusan Malaysia

Sekian wassalam wallahualam

Emjay

Utusan Malaysia, 14/02/2004

Keluarga


Mengenal diri - Guna teknik Minda Bawah Sedar

SEBAGAI ibu bapa, apabila berhadapan dengan anak-anak yang degil, tidak mendengar kata atau malas tentu sahaja memeningkan. Namun sikap negatif si anak boleh diubah dengan menggunakan teknik minda bawah sedar anda sendiri. 

"Teknik mengawal minda bawah sedar boleh membuatkan orang lain mengikut apa yang terniat atau kehendak kita, tetapi harus diingat, biarlah untuk perkara-perkara yang baik,'' ujar pengamal perubatan alternatif Prof. Dr. Ibrahim Ahmad, ketika ditemui baru-baru ini.

Katanya, bagi memanfaatkan minda ini, perkara pertama yang perlu dilakukan ialah seseorang itu sendiri perlu berfikir dan berkata-kata positif sama ada pada diri sendiri atau orang lain. Ia bukan sahaja mempengaruhi diri tetapi juga mereka yang berada disekeliling apabila seseorang itu mengamalkan sikap ini.

Menerangkan lebih lanjut, beliau berkata, minda bawah sedar banyak melakukan tugas untuk kita, iaitu apa sahaja yang terlintas dalam fikiran, akan ditangkap dan disimpan.

Melaluinya juga ia boleh bertindak menjaya atau menggagalkan misi seseorang itu, justeru mereka perlu tahu niat dan apa yang dikehendaki.

Beliau memberi contoh paling mudah ialah bagaimana untuk meluahkan hasrat atau perasaan hati mereka kepada seseorang.

Ini boleh dilakukan sama ada kepada anak-anak, suami atau isteri, ketua, rakan atau sesiapa sahaja menggunakan minda bawah sedar.

Kaedah ini juga boleh digunakan untuk semua tujuan seperti membaiki hubungan suami isteri, kerjaya, keuntungan perniagaan, menyembuhkan penyakit dan sebagainya.

"Caranya mesti betul, insyaallah sesiapa sahaja boleh mencubanya, asal sahaja ia dilakukan dengan syarat-syarat tertentu," ujarnya.

Memperjelaskan maksudnya itu, beliau berkata, seseorang itu mesti membersihkan diri, jiwa dan fikiran, sentiasa berkomunikasi dengan diri sendiri, serta perlu ada keyakinan dan kepercayaan.
Adalah lebih baik katanya, ia dilakukan pada tengah malam kerana ketika itu diri berada pada tahap yang paling tenang dan tenteram, tanpa ada sebarang gangguan.

"Lebih elok jika dilakukan selepas sembahyang sunat kerana diri kita ketika itu masih bersih,'' ujarnya.

Sambil memberi contoh ibu bapa yang menghadapi anak-anak bermasalah seperti tidak mendengar kata, malas belajar dan lasak boleh mengikut kaedah ini.

"Ia boleh dimulakan dengan memberi salam untuk menjemput minda bawah sedar si anak datang dengan meletakkan kedua-dua tapak tangan ke kepala anak.

"Bayangkan si anak betul-betul berada di hadapan, duduk menanti apa yang ingin disampaikan. "Kemudian katakan perlahan-lahan bahawa kita amat memerlukan dia menjadi anak yang baik, mendengar kata dan apa sahaja yang anda inginkan pada diri si anak. Luahkan apa sahaja perasaan anda ketika itu seperti dia betul-betul berada di hadapan," saran Ibrahim lagi.

Seboleh-bolehnya kata beliau lagi, kawal minda bawah sedar si anak. Ketika bercakap dengannya gunakan perkataan-perkataan yang baik, bahasa dan nada yang lembut dan jelas.

"Jangan sesekali meninggikan suara atau menyebut perkataan yang tidak elok semasa berinteraksi,'' ujarnya.

Beliau menambah teknik ini paling cepat kesannya, jika dilakukan dengan penuh yakin, percaya, tenang dan niat yang positif.

"Insyaallah, si anak akan sedar apa yang dikehendaki oleh ibu atau bapa terhadap dirinya dengan mengubah tingkah laku dan sikap kepada yang lebih positif," katanya.

Ibrahim menegaskan sesiapa sahaja boleh mempelajari teknik ini kerana kaedah seumpamanya ini tiada kaitan langsung dengan kuasa ghaib, hantu atau jin. 

Sebaliknya ia menggunakan sepenuhnya kekuatan minda yang ada pada diri setiap orang.

"Kita sebenarnya adalah apa yang kita fikirkan. Jadi jangan sesekali fikirkan sesuatu yang buruk kerana apabila kita sering memikirkan perkara yang buruk, sudah tentu perkara yang buruk terjadi," ujarnya sambil menegaskan apa sahaja yang terlintas di fikiran, bermakna seseorang itu telah menghantar isyarat supaya ia terjadi.

"Kejayaan mudah dicapai berbanding kejayaan yang diperoleh melalui saingan sedar.

"Ini kerana melalui minda bawah sedar, anda tidak akan perasan pun yang anda sedang bersaing, walaupun hasilnya mungkin mengambil masa yang agak lama," ujarnya yang memilikki kelayakan dalam bidang perubatan alternatif dari Open International Universty For Alternative Medicines, India.

Sambungnya lagi, dengan menguasai minda di bawah sedar, seseorang itu boleh memilih apa sahaja yang mereka ingin jadi atau hasratkan.

"Anda boleh berjaya jika mahu atau mengubah diri anda kepada sikap yang lebih positif. Ini kerana minda adalah organ pengesan yang menerima apa saja input secara berterusan,'' ujarnya.

Beliau memberitahu antara kaedah yang digunakan untuk menguasai minda di bawah sedar ialah dengan menggunakan dua cara, iaitu melalui pemerhatian dan kedua,penulisan. 

Penulisan adalah kaedah terbaik untuk memprogramkan semula minda. Ini boleh dilakukan dengan menulis hasrat anda setiap hari di dalam sebuah buku. 

Misalnya, anda ingin sentiasa gembira, sihat, menjadi pekerja yang baik, mendapat markah lebih baik untuk pelajar, mewujudkan perhubungan yang lebih baik dan sebagainya.

Tulislah sekurang-kurangnya tiga hingga 10 baris menggunakan ayat yang sama setiap hari atau diulang setiap hari.

Katanya, melalui kaedah ini anda boleh melihat perubahan diri dalam tempoh 90 hari, sama ada perubahan kecil malah tidak mustahil keinginan anda menjadi realiti. 

"Setiap individu dibekalkan oleh Allah dengan kelebihan begitu, namun tidak ramai yang tahu memanfaatkan kelebihan yang dimiliki dan tidak tahu teknik menggunakannya.

"Perkara-perkara berkaitanlah yang sering saya tekankan ketika memberi ceramah," katanya yang mengendalikan program itu melalui syarikat miliknya, Positive Mind Resouces sejak dua tahun lalu. 

"Apabila anda sudah kenal siapa diri anda, kelebihan dan kekuatan, insyaallah anda akan lebih yakin apabila berhadapan dengan orang lain," ujarnya.

Bengkel Minda Bawah Sedar pertama beliau di Kuala Lumpur akan diadakan pada 6 Mac ini bertempat di Hotel Kuala Lumpur International (KLI). Bagi yang berminat mengikutinya boleh menghubungi talian 019 2551363 atau 019 4244333.

91 comments:

  1. Kepada sdr Albangkawy, dah lama tidak membuat latihan, jangan lupa latihan ini.

    ReplyDelete
  2. Untuk membantu kefahaman pembaca, berikut saya copy paste email dari artikel saya bertajuk Email menarik dari pembaca Laman Emjay ** TELAH DIJAWAB di url http://emjayjb.multiply.com/journal/item/105


    Tarikh: Thu, 26 Apr 2007 14:20:20 +0800 (CST)
    Daripada: dirahsiakan
    Subjek: kekuatan minda? adakah ia benar?
    Kepada: kangmasjb@hotmail.com

    Assalamualaikum Ustaz...

    Disini saya ingin mengemukakan satu soalan.....Mohon jasa ustaz untuk memberikan penjelasan...

    Pada suatu ketika dahulu, saya pernah mendapatkan khidmat nasihat dari seorang pakar motivasi yang agak terkenal... ketika itu saya menghadapi kekalutan emosi dan memerlukan pandangan serta seseorang yang boleh mengembalikan semula keyakinan diri dan jati diri saya....

    Ketika sesi kaunseling.... beliau telah menerangkan kepada saya kaedah menguatkan minda....terutama minda bawah sedar... bagaimana kita boleh menguasai minda bawah sedar kita untuk berjaya..... kata beliau kita perlu yakin pada diri kita..dan sentiasa tanamkan pada diri kita..bahawa kita adalah manusia yang hebat....kita boleh berjaya... setiap hari kita mesti katakan pada diri....aku manusia hebat...aku mesti berjaya....aku boleh... dan semua kata-kata yang positif.... dan Insya Allah semua urusan kita akan menjadi semudah itu....

    Terdetik juga di hati saya..... adakah semuanya semudah itu? Sesenang itu....setiap hari, kita hanya perlu tanamkan pada diri..dan berkata pada diri...aku boleh....aku hebat..aku mesti berjaya..... Ajaib sungguh rasanya....

    Dan diakhir sesi kaunseling berkenaan... beliau telah menjalankan sesi "hypnotise" kepada saya.....menurut beliau..ia akan membantu minda saya supaya dirangsang dengan perkara-perkara positif..... walaupun saya kurang faham dengan apa yang telah dilakukan..tapi saya melihat ia adalah seperti salah satu "pukau" terhadap diri saya....dimana penanaman kata-kata perangsang berkenaan dilakukan ketika saya berada di dalam keadaan separuh sedar..... Saya tidak pasti dimanakah keberkesanannnya.....

    Tetapi saya kurang pasti...adakah konsep begini dibenarkan dari segi hukum Islam dan dibenarkan dari nilai etikanya?

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Warahmatullah Wabaraktuh.
    Alhamdulillah dan semoga salawat serta salam yang sempurna sentiasa dilimpah-curahkan ke atas junjungan dan penghulu kita nabi Muahammad SAW, para sahabat, kerabat, ahli keluarga dan zurriyyat serta para pengikut-pengikut beliau sehingga hari qiyamat.

    Ustaz, pada hemat saya yang serba dangkal akan ilmu maklumat dan pengalaman berkaitan perkara yang dibincangkan ini, paling tidak terdapat dua perkara penting yang sangat perlu diperhatikan menerusi Teknik Minda Bawah Sedar ini;

    Pertama bahawa teknik ini agak beraroma atau berbau kegaib-gaiban, sebab teknik ini dilaksanakan menerusi "one way communication", komunikasi satu hala, menerusi teknik ini seseorang itu digalakkan untuk mampu berkomunikasi kepada ruh seseorang, bukan kepada orang berkaitan secara "two ways communication", komunikasi dua hala.

    Di sini lah punca permasalahannya. Hal ini tentunya tidak sama dengan maksud "khushuk" dan "ihsan" dalam Islam, sebab ketika seseorang hamba Allah SWT yang sudah sampai meraih darjah khushuk dan ihsan berkenaan, berarti beliau sudah berjaya untuk proses "huduurulqalbi" menghadirkan dan memfokuskan hati nuraninya kepada kewujudan Allah SWT dengan segala sifat dan asmakNYA yang maha sempurna untuk selalu bersamanya, dalam pengertian yang lain beliau sudah mampu menterjemahkan tuntutan kalimah SHAHADAH dalam diri dan kehidupannya. Sememangnya ALLAH betul-betul hadir (ada), maha melihat dan maha mendengar.

    Berbeza denga teknik bawah sedar yang menghadirkan sesuatu "seseorang atau object" dalam bentuk "meditasi atau semedi atau alam pertapaan", ditakuti akan membawa kepada bunga-bunga syirik, bersekutu dengan JIN. Tidakkah lebih baik kalau seseorang itu berkomunikasi secara langsung dengan siapa yang dikehendaki atau paling tidak berkomunikasi dengannya ketika sedang tidur, seumpama anaknya yang degil keras kepala itu, kot-kot perbincangan yang santun dari hati ke hati itu dapat didenagar oleh anak tersebut atau mudah-mudahan ianya masuk ke alam mimpinya dan berkesan untuk satu perubahan yang lebih positif.

    Kedua, teknik ini kalaupun ianya diaplikasikan kepada seseorang yang berada di alam sedar, maka ianya akan nampak lebih bersifat hipnotis atau sejenis pukau, dan tentunya perkara ini juga ditakuti akan berlakunya keikutsertaan makhluk lain yang tidak dikehendaki masuk merasuk alam pikiran kita.

    Ustaz, apa yang benar semata-mata daripada Allah SWT jua dan apa yang salah tentunya kerana kedangkalan ilmu dan maklumat saya, so saya mohon ampun kepada ALLAH TA"AALAA, kepada tokoh yang merintis serta memperjuangkan teknik ini untuk satu tujuan yang mulia dan mencari rida ALLAH SWT tentunya saya minta maaf, kepada Ustaz tentunya saya selalu mint bimbingan dan tunjuk ajar serta pembetulan apa yang salah lagi silap.

    Wallaahu aklam bissawaab.
    Wassalamualaikum Wr. Wb.

    ReplyDelete
  4. Waalaikumussalam wbh sdr ku Albangkawy

    Alhamdulillah diatas kupasan sdr di atas.

    Saya setuju di atas kupas sdr ini.

    Namun kepada semua pembaca Laman Emjay, masih banyak lagi selain dari yang telah dikupas oleh Albangkawy yang boleh diutarakan di sini buat iktibar kita semua.

    Silalah memberikan pandangan, silap tak mengapa nanti boleh kita sama-sama perbetulkan.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  5. Ia lebih kepada teknik ransangan minda.. biasa dilakukan dalam program motivasi. Ini bermakna andaikata ia sesat maka... sekolah-sekolah yang selalu mengadakan program motivasi perlu disekat dan dipantau.. kerana ia boleh mengundang jin masuk ke dalam seseorang. Allah Maha Berkuasa..Makhluk takda kuasa.... kalau inginkan apa-apa doa sahaja. Setiap usaha perlu berhati-hati kerana dikhuatiri berbau syirik kerana ditakuti membelakangi Robbubiyah Allah.

    ReplyDelete
  6. Sebagai tambahan, perlu difahami bahawa teknik rangsangan minda seumpama ini, memang nampak agak mengetepikan bahkan menafikan kewujudan dan kerubuubiyyahan Allah SWT, seperti kata saudara saya "antijumud".

    Kalau saya tidak terkeliru sebenarnya pemikiran tentang teknik-teknik seumpama ini "much more adobted from western non-muslim author Dale Carnige (mohon betulkan nama ini bila tersilap tulis) dalam bukunya "You can if you think you can", "Positive or creative thinnking" dan dalam terjemahan bahasa Indonesia dikenali dengan "'Berjiwa besar" atau "Berfikiran Positif, Berfikiran Kreatif" dan seumpamanya.

    Apa yang menjadi satu ancaman bagi ummat Islam rantau Tanah Melayu ini ialah apa bila teknik perangsangan minda ini ditanamkan secara berlebihan dan melampau ianya akan bercanggah dengan aqidah Islam yang sepatutnya mereka anuti, sebab ianya sudah menjurus kepada ketaburan dan kecongkakan "......boleh", lebih daripada itu semua ianya akan terjerumus kepada faham atau aliran sesat "QADARIYYAH".

    Merasngsang minda untuk berfikiran positif dan kreatif amat sangat diperlukan dalam dunia pendidikan dan kehidupan kita sehari-sehari,akan tetapi kehendak dan kekuasaan Allah Ta'aalaa jangan diketipi dan dibelakangi apatah lagi dinafikan.

    Wallaahu aklam bissawaab.

    ReplyDelete
  7. Kepada bhmn dan axstudio serta pembaca Laman Emjay lainnya, bila nak mengasah bakat di sini!

    Dijemput

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum Warahmatullah Wabaraktuh Ustaz Emjay & semua.

    Mungkin jika ustaz Emjay ingat didalam surah Al-Quran ( saya dah lupa yg mana satu )
    ada firman Allah seperti berikut " Aku lebih dekat dari urat tengkok mu"
    yg mana pada pandangan saya ia lebih kepada kiasan,iaitu ingatan kita adalah
    satu alat komunikasi yg tercanggih yg dianugerahkan kepada manusia sejagat
    oleh Allah ArRahman ArRahim dan juga yg membezakan antara manusia & haiwan (haiwan
    hanya menggunakan instinct bukan ingatan ) seperti peribahasa Inggeris -
    "Its the thought that counts" Saya ada membaca buku dari Tony Buzan & sebuah lagi buku
    yg menyesatkan oleh pengarangnya yg bergelar Kuran yg bertajuk "Bring the magic out of your mind"
    yg menggunakan teknik yg sama dgn teknik minda bawah sedar Prof Dr Ibrahim ni.
    Seperti kata ustaz Emjay " Fahaman seperti ini telah mengasingkan kebergantungan manusia terhadap
    Allah yang sentiasa mengatur dan mentadbir alam."


    wasalam.

    ReplyDelete
  9. Waalaikumussalam wbh nanotech17

    Bernas sekali hujahnya. Alhamdulillah.

    Bagaimana dengan yang lain, bila nak menghujah.

    Emjay

    ReplyDelete
  10. mengambil ilmu yang terputus salasilahnya dengan ulama muktabar sehingga ke Rasullah s.a.w adalah salah dan terbatal kerana ia mengundang campurtangan jin dan syaitan..... berhati2lah.... bahaya benda ni....

    ReplyDelete
  11. Betullah tu rendahkosong, alhamdulillah

    ReplyDelete
  12. Asssalamualaikum,

    Setelah meneliti komen2 diatas, apa yg sy lihat semuanya nampak sekata senada dan seirama. Semuanya nampak begitu setuju dgn tuan emjay. Persoalannya, adakah benar ia sesat? Jika benar apakah dalilnya(Quran, hadis, ulama)? Apakah bukti yg ia ada bersangkutan dgn jin? Jika ada, bawakan buktinya. Adakah benar penggunaan kuasa minda itu diharamkan dlm islam? Jika benar, mana rujukannya? Adakah dgn hanya berfikiran positif dan yakin pd diri sendiri disamping berdoa blh sampai ketahap sesat?

    Perlu diingat! Saya sama sekali tidak berkata yg saya menyokong kaedah minda bawah sedar ini atau tidak bersetuju dgn tuan2 diatas. Cuma saya lihat byk persoalan yg tidak mampu lg di jawab dlm kes ini. Dan supaya perbincangan ini tidak nampak sehala sahaja... Adakah antara kita yg pernah bertemu sendiri dgn prof Ibrahim dan bertny ttg hal ini? Adakah antara kita yg bertny ulamak ttg perkara ini? Sekiranya ada, eloklah dikongsikan di sini..

    Sekian, Wassalam.

    ReplyDelete
  13. Waalaikumussalam wbh kisaie82.

    Sekiranya mana-mana pembaca Laman Emjay membaca semua artikel saya bermula dari yang awalnya pada November 2006, insya Allah sudah boleh mengupas persoalan ini secara ilmiah. Itulah sebabnya saya meminta pembaca pada kali ini memberikan pandangan supaya tidak menjadi senada dan sehala sahaja dimana saya sahaja yang memberikan input.

    Setelah satu tempuh, insya Allah saya akan merumuskan persoalan ini secara ilmiah semoga menjadi iktibar kepada semua pembaca sekelian.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  14. saya dah bagi pendapat di sini tapi telah didelete oleh si penakut.

    ReplyDelete
  15. Boleh ceritakan... tentang Ilmu komputer dan internet... bagaimana salasilahnya bersambung dengan ulama muktabar???

    ReplyDelete
  16. btol tu antijumud..sy x setuju btol dgn rendahkosong tu. x tau la dari kitab mana dia ambil kata2 tu..ada ke kata ilmu yg terputus dgn nabi&ulamak terbatal KERANA ia mengundang campurtangan jin dan syaitan.. maksudnya disini (semua ilmu yg terputus dgn nabi& ulama terbatal & turut mengandungi campurtangan jin dan syaitan) malah dipersutujui oleh tuan emjay.

    kan nabi suruh menuntut ilmu. adakah ia wajib bersambung dgn nabi sahaja?? nabi x ajar pn cara nk buat kereta? cara nk edit blog? cara nk betulkn computer? cara nk buat periuk eletrik? adakah imam Syafie jg mngajarkn nya di dlm kitab2nya ttg ilmu2 sebegitu?? Kalu mengikut pandangan rendahkosong dan tuan emjay, MAKA semua itu adalah sesat dan ada kaitan dgn syaitan KERANA terputus dgn ulamak&nabi.

    Lain kali fikir la dulu btol2 seblum berckp tu ye…

    ReplyDelete
  17. haa?? kenapa dia delete antijumud?? adakah ada unsur2 menghina islam atau yg dipertuan agong?????? kata suruh bg pandangan..

    ReplyDelete
  18. Sdr kisaie82, berhati-hatilah apabila mendengar berita dari orang terutama sekali kalau orang tersebut adalah fasik. Sekarang sdr telah tertipu dengan sesorang yang suka membuat fitnah iaitu PEMFITNAH BERNAMA ANTIJUMUD. Saya tidak mendelete komen dia, namun dia buat fitnah kononnya saya mendelete.

    Kalau saya delete satu-satu komen, sdr semua boleh melihat kenyataan bahawa komen tersebut telah didelete melalui komen berikut:

    Reply deleted at the request of the author.
    Reply deleted at the request of the thread owner.

    Sila lihat artikel berjudul Hukum mengamalkan doa KANZUL ARASY dari Majmu' Sharif di url http://emjayjb.multiply.com/journal/item/107 untuk melihat contoh-contoh komen yang telah di delete. Perkara ini bukan saya yang memberikan komen kenyataan tersebut namun adalah sistem dari multiply yang tidak boleh suka-suka dimasukkan oleh saya.

    Sekali lagi saya katakan, berhati-hatilah apabila seorang yang fasik membawa cerita, ia mungkin fitnah. Sekarang kisaie pun dah terpalit dosa memanjangkan dan memfitnah saya.

    Sekan wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum wbh

    Saya tidak mendelete sebarang komen pembaca di thread ini. Kalau saya telah delete pastinya akan keluar komen berikut:

    Reply deleted at the request of the author.
    Reply deleted at the request of the thread owner.

    Komen saya tentang penulisan antijumud ini ialah, wahai pembaca Laman Emjay sekelian, berhati-hatilah dengan cerita yang dibawa oleh orang ini.

    Orang ini memang banyak sekali yang dia tidak bersetuju dengan penulisan saya seolah-olah dia ni macam orang yang kepedasan kerana dialah yang makan cili. Kalau sekadar tidak bersetuju dan bertanya, ini adalah sifat mulia namun apa yang saya lihat ialah dia ni cuba mempengaruhi pembaca laman emjay agar mengikuti jejak langkah beliau.

    Berhati-hatilah dengan sesuatu komen kalau komen tersebut keluar dari ANTIJUMUD.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  20. Asssalamualaikum wbh

    Tulisan antijumud ni mirip sekali macam soalan dari kanak-kanak belum baligh baru masuk Islam. Kadang-kadang saya macam merasakan membuang masa melayan kanak-kanak hingusan, namun sebagai orang tua, terpaksalah juga melayani kerenah "budak-budak kecil belum baligh".

    Persoalan ini amat tidak wajar keluar dari seorang orang Islam dewasa.

    Berikut adalah jawapan dari persoalan ini:

    Dalam Islam ada mengandungi ilmu akidah dan syariat. Syariat bermaksud hukum-hukum yang terkandung dalam agama Islam. Syariat di dalam agama Islam adalah berdasarkan Al-Quran dan hadis. Syariat Islam terdiri daripada:
    1. Ibadah ; seperti solat, puasa, zakat dan haji.
    2. Adab dan akhlak ; seperti jujur, menepati janji dan amanah.
    3. Muamalah ; seperti jual beli.
    4. Hubungan kekeluargaan ; seperti nikah, talak, dan faraid.
    5. Hukuman jenayah ; seperti qisas dan hadd.
    6. Hubungan antarabangsa.

    Selain dari ilmu agama Islam ini (akidah dan syariat) seperti:
    1. Menternak kambing dan unta (zaman Nabi saw atau zaman sekarang)
    2. Ilmu membuat baju perang dan membuat senjata (zaman Nabi saw atau zaman sekarang)
    3. Ilmu masakan
    4. Ilmu pelayaran dan pengembaraan
    5. Ilmu membuat pakaian
    6. Ilmu membuat kenderaan
    7. Ilmu Memanah
    8. Ilmu peperangan
    9. Ilmu membuat komputer dan internet
    10. Ilmu membaca dan menulis
    11. Ilmumembuat bangunan
    12. Ilmu-ilmu lain yang tidak ada kaitan dengan ilmu akidah dan syariat

    Segala ilmu yang berkaitan kehidupan yang tidak berkaitan dengan akidah dan syariat, Nabi saw telah menyatakan dalam satu hadisnya bermaksud lebih kurang; pada suatu hari datang seorang petani menemui Nabi dan bertanya samaada beliau boleh mengahwinkan benih pokok kurma dari satu pokok dengan benih dari pokok kurma lain. Nabi menjawab "dalam bab ini, kamu lebih mengetahui daripada aku".

    Nabi diturunkan Allah SWT untuk menyampaikan ilmu agama yang merangkumi akidah dan syariaat. Segala ilmu berkaitan akidah dan syariaat tidak boleh sama sekali ditambah atau dikurangi dan inilah yang menjadikan bidaah.

    Assyatibi menjelaskan bidaah sebagai :
    1. Segala ciptaan baru di dalam agama untuk bertujuan melebihkan taabbud kepada Allah sedangkan perkara itu tidak diamal oleh rasulullah dan para sahabatnya.
    2. Ciptaan dalam agama yang menyerupai syarak yang bertujuan untuk syarak untuk memperbaiki agama seperti yang didakwa.

    Perlu dimaklumi bahawa segala ciptaan baharu yang tidak berkaitan agama atau syarak seperti mencipta kereta dan sebagainya memang digalakkan oleh Islam dan Nabi sebagaimana Nabi menggalakkan orang mengahwinkan benih kurma agar menjadi buah yang lebih baik.

    Selain dari ilmu akidah dan syariaat Islam, lakukanlah dan ilmu ini termasuklah ilmu membuat kereta, kapalterbang, komputer dan internet. Ilmu seperti ini memanglah disuruh untuk mengubahsuai serta menambahbaik bagi manfaat semua manusia.

    Penulisan serta pandangan antijumud ni macam pandangan yang dikeluarkan oleh adik beradik kembarnya iaitu kisaie. Lihatlah tulisan disini oleh kisaie:

    ""kan nabi suruh menuntut ilmu. adakah ia wajib bersambung dgn nabi sahaja?? nabi x ajar pn cara nk buat kereta? cara nk edit blog? cara nk betulkn computer? cara nk buat periuk eletrik? adakah imam Syafie jg mngajarkn nya di dlm kitab2nya ttg ilmu2 sebegitu?? Kalu mengikut pandangan rendahkosong dan tuan emjay, MAKA semua itu adalah sesat dan ada kaitan dgn syaitan KERANA terputus dgn ulamak&nabi.

    Lain kali fikir la dulu btol2 seblum berckp tu ye…""

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  21. MasyaAllah,
    laman mcm ni pun ade juge orang yg highly educated nak trash!
    MasyaAllah.......kalau nak trash laman orang atau thread orang sila masuk ke forum lain,tengok apa yg depa boleh buat,baru tau layanan mesra forumers yg lain.

    ReplyDelete
  22. astagfirullah.....
    ada juga org yang tak tau bezakan ilmu dunia dengan ilmu akidah dan syariat....
    bab ilmu dr ibrahim ni berkaitan dengan persoalan rohani.... bagi pendapat saya ia adalah sihir.... hal seperti ini telah diutarakan dilakukan oleh sahabat saya dan guru saya menyatakan ia sihir.... sihir ni macam2.... susah sya nak terangkan....
    SEMOGA ALLAH MEMBERI HIDAYAH DAN KEAMPUNAN KEPADA KITA SEMUA....
    sukron kepada tuan emjay....

    ReplyDelete
  23. mungkin sy yg lalai dan lupa dlm hal ini. kesilapan sy agakny. sama2 la bincang kn ttg hal ini.

    bagaimana pula dgn persoalan sy di atas tuan?
    bagaimana pn sy ttp ikuti perbincangan ini..

    ReplyDelete
  24. Persoalan kisaie saya rasa dah dijwab, mana lagi yang belum?

    ReplyDelete
  25. copy blk je ni..:
    Setelah meneliti komen2 diatas, apa yg sy lihat semuanya nampak sekata senada dan seirama. Semuanya nampak begitu setuju dgn tuan emjay. Persoalannya, adakah benar ia sesat? Jika benar apakah dalilnya(Quran, hadis, ulama)? Apakah bukti yg ia ada bersangkutan dgn jin? Jika ada, bawakan buktinya. Adakah benar penggunaan kuasa minda itu diharamkan dlm islam? Jika benar, mana rujukannya? Adakah dgn hanya berfikiran positif dan yakin pd diri sendiri disamping berdoa blh sampai ketahap sesat?

    Perlu diingat! Saya sama sekali tidak berkata yg saya menyokong kaedah minda bawah sedar ini atau tidak bersetuju dgn tuan2 diatas. Cuma saya lihat byk persoalan yg tidak mampu lg di jawab dlm kes ini. Dan supaya perbincangan ini tidak nampak sehala sahaja... Adakah antara kita yg pernah bertemu sendiri dgn prof Ibrahim dan bertny ttg hal ini? Adakah antara kita yg bertny ulamak ttg perkara ini? Sekiranya ada, eloklah dikongsikan di sini..


    saya rasa tuan kene perincikn lg la..supaya org awam blh lebih jelas. maksud sy supaya mudah difahami org awam. masalahnya produk ni siap dh keluar paper, tv, majalah. nampak mcm bagus je.. kan bahaya kat org awam tu. mesti org ckp "x kn mcm ni pn sesat". silap2 kita pulak yg kene tuduh sesat..

    ni la masalah kalu masyrkt dh kurang ilmu. btol x tuan??

    wassalam..

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum kisaie

    Saya pun copy blk je ni :

    Waalaikumussalam wbh kisaie82.

    Sekiranya mana-mana pembaca Laman Emjay membaca semua artikel saya bermula dari yang awalnya pada November 2006, insya Allah sudah boleh mengupas persoalan ini secara ilmiah. Itulah sebabnya saya meminta pembaca pada kali ini memberikan pandangan supaya tidak menjadi senada dan sehala sahaja dimana saya sahaja yang memberikan input.

    Setelah satu tempuh, insya Allah saya akan merumuskan persoalan ini secara ilmiah semoga menjadi iktibar kepada semua pembaca sekelian.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ~~~~~~~~~~~

    Kalau saya dah jelaskan dari awal, tak payahlah saya suruh pembaca susah-susah untuk menjelaskan duduk perkara ini.

    ~~~~~~~~~~~

    Emjay

    ReplyDelete
  27. Masalahnya orang yang tak tahu ilmu Dr.Ibrahim lantas sahaja mengatakan ia sihir.... semua itu kan potensi manusia sebenar...Itu kan ilmu berkaitan dengan kehidupan.. ia memngembangkan potensi minda berfikir, memaksimumkan penggunaan minda... bukannya menjadi manusia tolol yang berfikiran sempit dan jumud... padahal ilmu-ilmu2 ini adalah ilmu Islam.... Tapi malang sekali apabila ada manusia yang jumud dan sempit pemikiran mengabaikan penerokaan ilmu ini sehingga ia dikuasai oleh orang-orang bukan Islam menyebabkan ia ditafsir dengan cara agama lain.... Maka ia lalu dianggap sesat.... Manusia kan khalifah . Nak berhujjah dengan orang berlagak jadi bapak dan merasakan orang budak hingusan memang payah ... dia je betul.... DAH PANDAI SANGAT KE??? ko profesor ke ko apa ke.... jangan ingat dah kuasai semua ilmu. Kalau dah bekas ajaran sesat tu cuba kembali ke jalan yang benar.... baru tgk dunia yang benar cuba mengajar orang ..padahal... semakin sesat dan menyesatkan .... WAHABI memang SESAT.... Depa ni berani dalam blog ni je.... Kalau betul nak bagi penjelasan... Keluarkan artikel di akhbar-akhbar utama... saya cabar anda.. kalau betul anda bapak budak dan bukan budak hingusan. Sayang se

    ReplyDelete
  28. Orang seperti saya ini cuba memperbetulkan orang yang jumud dalam menimba ilmu..... bukan ajak orang sesat.... saya kata mj delete komen saya je pun dia dah gelabah.... Kalau dia.. cop orang ahli neraka senang2 je.... padahal... dia bukannya belajar ilmu tenaga dalam, kuasa minda dan lain-lain tu... dia baca kat website je.... kelakar betul orang tua ni. Baru tgk ilmu dekat internet dah gelabah kata orang sesat. Inilah contohnya belajar dengan buku tu ..belajar dengan syaitan...Pergi la tanya guru-guru ilmu tersebut....

    Kaedah mj mengubat pun tak berani dia perjelaskan kat blog ni... penakut betul orang tua ni... takut orang kritik... DIA NI DENGKI SEBAB ORANG LAIN MAJU DALAM BIDANG PERUBATAN ALTERNATIF KOT..... YE LA DIA PUNYA..TERPINGGIR HABIS BILA ORANG LAIN PUNYA DAPAT SAMBUTAN....

    Kalau kita semua tgk cara MJ ni mengkritik Dr.Ibrahim dan Dr,Norhisaham...ayat-ayat dia seolah-olah ada dendam peribadi... siap kata... depa dalam neraka lagi tu.... macam Tuhan lak dia ni confirmkan orang masuk neraka. Awak tu confirm ke masuk syurga??? Awak punya ke syurga tu?? Islam ni awak yang punya ke? Rileks orang tua.... dah awak kata saya budak hingusan... saya buat la cara hingusan. Saya yang kepedasan ke atau encik mj yg ketakutan. Orang yang mengata dia...orang lak tak elok... Padahal dia mengata orang bukan main... tapi mengata dengan gaya ala ustaz la tu....opss silap...prof. Berani mengata Dato Harun Din dalam blog... kalau jumpa belum pasti lagi sepetah dalam blog ni... silap2 terkencing.

    Kalau tegur dia ni pantang nak dengar pun... dia je boleh tegur dan kritik orang... bukan sekadar kritik...malah orang sesat dan syirik katanya..... Yang dia nak...orang kagum dengan kata-katanya..kagum dengan kepandaiannya, Makin ditanya.. makin bongkaklah dia...dengan hujjah-hujjahnya yang mengalahkan Qaldawi. Padahal copy paste je dari maklumat lain...

    Pernah pergi China ke??? Kalau mj ni pergi China lagi la diakata semuanya sesat... dia dan tok gurunya aje yang betul. Kat Cina sana masjid pun macam topekong.

    CUBA TGK TULISAN MJ DI BAWAH YANG SEOLAH-OLAH DR.NORHISHAM, DR.IBRAHIM DAN LAIN-LAIN " CONFIRM" MASUK NERAKA....
    Seolah dia tahu perkara ghaib yang berlaku akan datang.... seolah-olah tahu siapa nama orang dalam neraka.... Tak ke syirik namanya tu???? Apa benar orang seperti MJ ini 100% benar?? Apa benar dia ini ilmuan dan pendakwah??? Apa dia ni dah mengalami isra' mikraj ke..sehingga boleh tahu isi neraka tu siapa....INILAH KENYATAAN BERAT YANG JANGAN SESEKALI SEMUA PEMBACA DI SINI YAKINI DENGAN HUJJAH ORANG SESAT SEPERTI INI....

    Ini orang yang sesat bagaikan DAJJAL... yang berpura-pura membawa umat kepada kebaikan tetapi akhirnya menyesatkan jauh dari landasan hidup Islam yang sebenarnya.

    CUBA TELITI KESESATAN AYATNYA DI BAWAH... SEBAGAI LATIHAN PEMANTAPAN AQIDAH.

    replyemjayjb wrote on May 13, edited on May 13

    Sihir pun ilmu juga jugak, kalau nak belajar dan amalkan silalah. Akupuntur pun ilmu jugak, kalau nak belajar silakanlah. Hipnotism pun ilmu jugak, kalau nak belajar silakanlah. Meditasi pun ilmu jugak. Nak belajar silakanlah. Feng Shui pun ilmu jugak. Nak belajar silakanlah. Yoga pun ilmu jugak. Nak belajar silakanlah. Kalau belajar ilmu ini lagi hebat: http://www.anugerahagung.org/ boleh telefon terus master rizal.

    Nak masuk neraka senang, nak masuk syurga mahal oiiii bellowlower. Kena ada ilmu yang Allah redho bukan ilmu yang pakai suka-suka saja.

    Kalau kau nak masuk neraka bersama Prof Dr Ibrahim, Prof Dr Norhisham dan rakan2, silakanlah, besok di neraka boleh pakat ajar ilmu tenaga dalaman macam mana untuk keluar dari neraka.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  29. Ilmu Dr.Ibrahim dan Dr. Norhisham bukanlah suatu ilmu yang berbentuk ajaran agama atau syariah.. tetapi ia bersangkut dengan ilmu perubatan dan pembangunan diri iaiitu motivasi.... cuma apabila ilmu ini dipelopori oleh dolongan hindu dan buddha seperti ilmu warna dan tenaga dalam... maka ia dikatakan syirik.. padahalnya ia adalah ilmu dunia... falsafah hindu atau istilah2 hindu itu adalah hanya teori.... kita tidak semesti berpegang kepada teori-teori mereka... Ilmu tenaga dalam dan sebagainya itu bukanlah suatu ilmu yang bertujuan untuk memperbaiki ajaran agama Islam... Hang sorang yang kata ilmu2 ni sesat... kemudian wujudkan blog.. maka ramailah pengikutnya.... Kenapa ulama2 termasyur dunia tidak memperkatakan ilmu2 ini? Seolah anda sorang yang lebih dari arif daripada semua ulama besar dalam dunia ini. Padahal ilmu2 aura, kuasa minda, aura dan sebagainya ini wujud di mana2 negara.... Apakah semua ulama besar ini sesat?? mj sahaja yang betul???? Sebenarnya depa ni tersalah tafsir ilmu2 ini... dan tersalah klasifikasi. JUMUD...JUMUD....

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum wbh

    Kepada antijumud, pertama sekali saya nak memberitahu bahawa laman anugerahagung sudah pun berpindah ke url baru iaitu http:///www.anugerahagung.com.

    Kalau antijumud masih belum melawati laman anugerahagung ini silalah berkunjung ke alamat baru ini.

    Selepas berkunjung ke laman tersebut, jangan sekadar membaca penjelasan laman anugerahagung, tetapi saya nasihatkan terus mendaftar dengan tok gurunya iaitu Master Rizal di talian telefon +60128802035 (hotline).

    Pengajaran yang dibawa oleh Master Rizal ini memang tidak jumud sekali dan moden habis. Boleh lah selepas ini antijumud belajar dan mengamalkan ilmu kebal dan berbagai ilmu lain. Master Rizal ini jauh lebih hebat dari tok guru engkau iaitu Prof Dr Ibrahim. Tok guru engkau ini mana kebal, dia masih jumud kot. Master Rizal ini barulah moden.

    Selepas tu bolehlah belajar dari tok guru Master Rizal berbagai ilmu seperti ilmu Shaktivasi inti energi UEA, tenaga dalam, ilmu kebal, mind power, hipnotis, aura tech healing, dynamic mental active, pakar aura pengasihan, inner power, terapi aura bidadari, akupuntur jarum, Terapi Energi Sel & Aura, buka aura dan banyak lagi ilmu-ilmu lain.

    Selepas antijumud berguru dengan Master Rizal ini, barulah namanya lengkap engkau punya ilmu kuasa minda, barulah terangkat. Setakat belajar dengan tok guru engkau Prof Dr Ibrahim apa ada, nak beli kain tudung untuk bini dia pun belum cukup duit. Ilmu master Rizal merangkumi semua ilmu Prof Dr Ibrahim dan juga prof-prof lainnya yang sewaktu dengannya.

    Semoga antijumud berjaya belajar ilmu pelengkap kuasa minda dan mengamalkannya. Selepas itu bolehlah buat booking satu bilik SUITE untuk antijumud dan pengikut-pengikut di NERAKA.

    Nak masuk neraka mudah dan menyeronokkan dan nak masuk syurga Allah mahal dan banyak kerenahnya.

    Semoga pembaca Laman Emjay sekelian tidak terpengaruh dengan KEMPEN UNTUK MASUK NERAKA oleh sdr antijumud.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  31. saya setuju btol dgn tuan emjay. mmg jelas sesatnya master rizal tu. kalu mcm tu senang la org kaya. ada duit semua blh jadi. blh kebal, cantik, menarik, org jd gerun, mcm2 lah.. pada saya bdk darjah 1 sekolah agama yg baru belajar tauhid pn blh jatuhkn hukum kesesatan master rizal tu...

    cuba korang fikir, kalu btol la tok2 guru sesat ni ada ilmu mcm2, pelaris cnth nya, baik la diaorg ni dh jd jutawan ke, org terkaya didunia ke, x pn org terkaya di dlm kampung dia pn jd la..

    btol x???

    ReplyDelete
  32. Apa yang nak heran dengan master rizal tu... semuanya teknik... tiada kena mengena dengan jin atau mistik... sebab korang tak tau rahsianya tu yang kata ia guna jin... sian betol la DOL ni...sebab takda ilmu tu dan tak tau ilmu tu.... lalu kata jin. hahahah.... korang belum tgk lagi saya terapung kat udara setinggi 2 meter.... kalau korang tgk pasti korang kata ada jin hahhaa.... siannya. Aku tau semua teknik dan peralatannya tu.. semuanya berlandaskan sains dan hukum fizik. Sebab tu la MJ ni senang-senang kata orang syirik dan mengkafirkan orang.. sebab dia tak tahu menahu tentang ilmu teknik ni, aku belajar dengan David Blaine mende ni.... berjalan atas api, berjalan atas kaca, makan kaca, tidur atas kaca, jilat bara api, mandi minyak panas, cucuk dengan besi, apa lagi...cakap...cakap....hahaha semua tu takda jin dan apa2 pun.... kalau nak belajar, saya boleh ajar rahsianya... malang sekali orang nak belajar ilmu terbantut disebabkan oleh betapa jumudnya mj yang dah sah sesat... Tak payah belajar dengan Master Rizal... dia tu junior aku.... aku tahu semua tekniknya... Dr.Ibrahim tu junior aku.... dia cuma keluarkan produk wangian biasa... cuma namanya aromaterapi... itu promosi la dol..... sekali lagi DOL MJ meng"confirm"kan orang masuk neraka... APA NERAKA SYURGA NI BAPAK KO PUNYER KE DOL???? hahaahaha mmg SAMDOL BETUL LA KO NI.... Baru belajar ilmu tauhid dah belagak jadi perintis "tareqat" WAHABI. Tunjukkan la muka ko Dol kalau ko berani... kecut nak mampus la ko ni.... barua punya mamat.... pokemon punya doraemon. Nampak sangat ilmu FIZIK tak belajar..tu la sapa suruh tido dalam kelas masa cikgu mengajar??? kan dah dapat gred 9... TAK YAH NAK COPY PASTE ilmu lain masuk sini la DOL... WAHABI perlu dibanteras sampai ke akar umbi... tangkap dan sula je. hahahha... merapu betul orang tua ni.

    ReplyDelete
  33. HENTIKAN JE DAKYAH WAHABI KO TU... Kalau tauhid tak kuat..jangan sesekali melawat laman web Wahabi... dan sekutunya. Depa ni menyekat perkembangan penerokaan ilmu. Takde sapa yang kempen untuk masuk NERAKA oiii... Sian betul la ko terjumpa tok guru wahabi... Kembalilah ke jalan yang lurus.

    ReplyDelete
  34. Dia ni attack ilmu-ilmu tenaga dalam, aura dan lain-lain je.... yang lain dia tak attack sebab kecut. Baik ko pergi jalan bukit bintang kat KL... ko melaung kat sana ajak depa solat dan tutup aurat.

    ReplyDelete
  35. Nah aku bagi ko alamat untuk berforum dengan suku sakat Dr.Norhisham.... pergi la..buat apa ko menyorok kat sini.

    http://www.harmonisers.net/forum/default.asp

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum wbh sekelian pembaca Laman Emjay.

    Alhamdulillah gembira saya kali ini. Syukur kepada Allah SWT. Nak tahu apa sebab saya gembira?? Sebab saya dapat tengok betapa waraknya antijumud melalui penulisannya di atas. Terserlah habis segalanya. Tulisan antijumud diatas membuatkan saya alhamdulillah gembira. Tulisannya macam orang yang sedang mabuk todi tetapi mengejek orang lain mabuk!!!

    Nak tahu apa sebabnya antijumud naik angin hari ini. Sebabnya ialah apabila dalam reply saya di atas saya telah menceritakan tentang kumpulan anugerahagung yang juga mengamalkan ilmu tenaga dalaman. Macam-macam kumpulan ini boleh buat kononnya dengan menggunakan tenaga dalaman dan kuasa minda. Memang kumpulan kuasa minda tak payah memanggil syaitan dan jin namun dengan mengamalkan ilmu kuasa minda, berbondong-bondonglah hantu syaitan yang menolong mereka yang mengamalkan ilmu ini. Itulah sebabnya anugerahagung dan antijumud mendapat berbagai ilmu sihir tersebut dengan bantuan hantu syaitan tersebut.

    Sebagai perbandingan, hanya dengan mengikat satu Al Quran dibawah kaki kiri dan satu lagi Al Quran di bawah kaki kanan dan berjalan masuk tandas, tanpa sebarang jampi mantera, berbondong-bondong hantu syaitan akan membantu orang ini dan antara sihir yang diperolehi ialah boleh melakukan sesuatu yang ..................

    Itulah sebabnya semenjak 5 / 6 hari lalu ada satu makhluk yang banyak marah kepada saya dan rupa-rupanya makhluk tersebut tersesat masuk ke Laman Emjay. Memanglah Laman Emjay ini ditubuhkan untuk menentang dan menghalang orang ramai dari mengamalkan ilmu sesat ini. Nama makhluk tersebut ialah ANTIJUMUD.

    Sah kalau dari pengakuan antijumud berikut:

    ~~~~~~~~~~~~
    Apa yang nak heran dengan master rizal tu... semuanya teknik... tiada kena mengena dengan jin atau mistik... sebab korang tak tau rahsianya tu yang kata ia guna jin... sian betol la DOL ni...sebab takda ilmu tu dan tak tau ilmu tu.... lalu kata jin. hahahah.... korang belum tgk lagi saya terapung kat udara setinggi 2 meter.... kalau korang tgk pasti korang kata ada jin hahhaa.... siannya. Aku tau semua teknik dan peralatannya tu.. semuanya berlandaskan sains dan hukum fizik. Sebab tu la MJ ni senang-senang kata orang syirik dan mengkafirkan orang.. sebab dia tak tahu menahu tentang ilmu teknik ni, aku belajar dengan David Blaine mende ni.... berjalan atas api, berjalan atas kaca, makan kaca, tidur atas kaca, jilat bara api, mandi minyak panas, cucuk dengan besi, apa lagi...cakap...cakap....hahaha semua tu takda jin dan apa2 pun.... kalau nak belajar, saya boleh ajar rahsianya... malang sekali orang nak belajar ilmu terbantut disebabkan oleh betapa jumudnya mj yang dah sah sesat... Tak payah belajar dengan Master Rizal... dia tu junior aku.... aku tahu semua tekniknya... Dr.Ibrahim tu junior aku.... dia cuma keluarkan produk wangian biasa... cuma namanya aromaterapi... itu promosi la dol.....
    ~~~~~~~~~~~~

    Kalau si antijumud ini mati esok dan tidak sempat taubat, kalau berdasarkan ilmu yang saya pelajari, NERAKA lah balasannya.

    Insya Allah pada satu masa kelak saya akan menceritakan satu lagi kumpulan kuasa Minda bernama INDERASAKTI. Kumpulan ini juga boleh makan kaca macam si antijumud di atas.

    Orang sesat macam si antijumud ni pun merasa tidak malu langsung untuk berkempen mencari ahli baru untuk masuk ke neraka bersamanya (kalau mati tak taubat) melalui kenyataannya:

    ~~~~~~~~
    kalau nak belajar, saya boleh ajar rahsianya... malang sekali orang nak belajar ilmu terbantut disebabkan oleh betapa jumudnya mj yang dah sah sesat... Tak payah belajar dengan Master Rizal... dia tu junior aku.... aku tahu semua tekniknya... Dr.Ibrahim tu junior aku.... dia cuma keluarkan produk wangian biasa... cuma namanya aromaterapi... itu promosi la dol.....
    ~~~~~~~~

    Kepada pembaca Laman emjay sekelian, agama Islam telah sempurna dan ilmu kebal sebagaimana amalan antijumud ini tidak pernah diajarkan oleh Nabi Muhammad. Ia adalah sesat dan satu perka

    ReplyDelete
  37. Assalamu'alaikum ..pantas sekali bilang syirik...
    ayuh ke situs aku... lalu kamu akan ketemu jawabannya...

    http://www.mahaspiritual.com/index.htm

    ReplyDelete
  38. Saya tidak boleh menjawab salam kamu wahai firman langit

    Sejak beberapa hari lepas saya banyak menghabiskan waktu melayani orang yang macam tidak betul iaitu antijumud. Malam tadi antijumud membuat pengakuan bahawa ilmu dan amalan antijumud mengatasi prof dr Ibrahim, Sir Prof Dr Norhisham dan Master Rizal anugerahagung.

    Itulah sebabnya sejak beberapa hari lalu antijumud ini macam cacing kepanasan di Laman Emjay, rupanya tersalah masuk gelanggang. Gelanggang yang sepatutnya antijumud masuk ialah seperti gelanggang ini iaitu gelanggang seperguruan dengan antijumud dan anugerahagung dan gelanggang ini berada diseberang dan namanya gelanggang mahaspiritual di http://www.mahaspiritual.com/. Membaca nama laman ini pun dah nampak ada yang tidak betul. Bila membaca seterusnya maka terserlah habis kesesatannya. Antara kemampuan amalan suku sakat anugerahagung ini ialah:

    ~~~~~~~~~~
    1. ILMU PUKULAN JARAK JAUH DAN PENAKLUK HATI

    2. Ilmu boleh trasfer-transfer melalui jarak jauh. Kalaulah Nabi SAW boleh amalkan ilmu ini, tentulah pakciknya Abu Talib tidak mati dalam kafir. Lihatlah kekalutan ilmu ini seperti dijelaskan di http://www.mahaspiritual.com/transfer_ilmu_spiritual.htm.

    3. 3 Menit Pengobatan Alternatif. Pengobatan bisa jarak jauh..!! Teknik Pengobatan Yang Sama Untuk Segala Penyakit. Kami menggunakan cara pengobatan alternatif yang sama untuk segala jenis penyakit. Konsepnya adalah pembersihan energi dan transfer energi untuk memperbaiki kerusakan yang terjadi di dalam tubuh. Semua menggunakan media madu yang disaluri energi, yang membedakan adalah "program energi penyembuhan" yang terkandung dalam madu tersebut.(Komen Emjay: Energi yang dimaksudkan orang ini ialah macam tenaga dalam atau kuasa minda). Lihat urlnya http://www.mahaspiritual.com/pengobatan_alternatif.htm

    4.Solusi masalah cinta. Dan jika yang Anda benar-benar mencintai dan ingin hidup selamanya dengan pria/wanita kekasih Anda, maka Ustadz Firman akan mengunci hati pasangan Anda. "Kuncian" ini berfungsi untuk menutup perasaannya agar tidak tertarik oleh orang lain yang lebih cantik/tampan, lebih kaya, lebih muda... dan melindunginya dari serangan ilmu pelet. Dengan demikian cintanya hanya terpelihara hanya untuk Anda selamanya. (komen Emjay: Agaknya orang ini pakai kunci cap apa ye. Mungkin kunci buatan England).
    Lihat urlnya: http://www.mahaspiritual.com/konsultasi_masalah_cinta.htm

    5. Program Kepribadian Istimewa. Program ini bedasarkan dari sebuah ilmu spiritual jawa yang berfungsi memunculkan pribadi Anda yang sejati. Dulu, Rahasia Ilmu Spiritual ini hanya diketahui oleh para guru yang sudah tinggi ilmunya, sehingga mereka bisa menjadi manusia yang bijaksana dan menguasai berbagai masalah. Padahal mungkin para guru ini tidak pernah banyak keluar rumah, tidak mengikuti berita terkini, tapi jika ada orang yang bertanya tentang sesuatu, para guru ini tahu dan bisa menjelaskan masalah itu dengan gamblang.

    Ilmu Spiritual Jawa yang langka ini sudah dikembangkan oleh Ustadz Firman dan disusun sedemikian rupa agar mudah dilakukan oleh siapa saja. Jika Anda mengikuti program ini, Anda akan akan mendapatkan satu kali metaresonansi untuk membersihkan diri Anda dan menyalurkan dasar ilmu langka ini kepada Anda. Setelah itu, Anda tinggal mengembangkan kemampuan Anda agar segala cahaya keilmuan datang kepada Anda.

    6.PROGRAM BATIN PEMENANG. Solusi spiritual agar lulus setiap tes (ujian) dan menang dalam setiap perlombaan.

    Layanan ini banyak diikuti oleh Pelajar, Mahasiswa, Pencari Kerja, Calon PNS dan para peserta lomba. Sekarang saatnya menjadikan diri Anda lebih beruntung..!!

    7.Anda bisa mengatasi masalah hutang dalam waktu sekitar 10 hari. Seberapapun

    ReplyDelete
  39. Waduhh kok gak dibalas salamnya.. ustadz apa ini.. ngatain orang sesat. Paling-paling aku ada juga fotonya.. kamu gimana? Tunjukin keberanianmu pak.. nama kamu yang bener, foto kamu juga...biar telus. Bagus skali kalau bisa mampir ke Semarang.

    ReplyDelete
  40. ha ha ha..........assalamualikum.semua warga emjay..persolan yg menarik & kritis....kupas jangan tak kupas .kita bersama mencari kebenaran ilmu allah.....dan renunglah & muhasabahlah diri kita apakah yg kita lakukan seharian ini betul lagi membetulkan.........

    ReplyDelete
  41. Tak dibalas salam itu sudah baik. Kalau saya jawab salamnya sebagai Assamualaikum lagi teruk!!

    Selagi sdr firmanlangit mengamalkan ilmu kuasa minda / tenaga dalaman ini dan yakin dengan amalan ini, saya tidak mahu menjawab salam saudara.

    Cukuplah dengan betapa ramainya umat di Semarang dan sekitarnya yang sdr firmanlangit sesatkan.

    Wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  42. assalamalaikum ustaz....

    saya harap ustaz dapat tenangkan hati....
    jangan marah sangat
    diaorang ni saja pancing ustaz supaya marah.....
    sabar ye ustaz....

    ReplyDelete
  43. Waalaikumussalam wbh rendahkosong dan terima kasih atas keprihatinan sdr.

    ReplyDelete
  44. Coba liat penulisan dari situsku tentang pengobatan alternatif.. apa benar ia sesat pak???

    Mengobati dengan Keajaiban

    "Keajaiban sering terjadi dalam usaha pengobatan alternatif dari Ustadz Firman. Banyak penyakit yang menurut medis tidak mungkin disembuhkan, tapi setelah menjalani beberapa kali terapi dari Ustadz Firman, kesehatan mereka menjadi lebih baik. Orang-orang pun ada yang berkontroversi mengenai pengobatan alternatif ini, ada yang menuduh Ustadz Firman dibantu jin/setan, ada juga yang mendukung bahkan belajar Ilmu Pengobatan yang digunakan Ustadz Firman.



    Perlu dipahami bahwa kesembuhan sejatinya dari Tuhan, sedangkan manusia hanyalah berusaha mengobati dengan metode yang bermacam-macam sesuai disiplin ilmu masing-masing. Dokter mengusahakan pengobatan dengan ilmu kedokteran dan menggunakan obat sebagai media, seorang psikiater menggunakan terapi psikologis dalam usaha menyembuhkan pasiennya. Begitu juga Ustadz Firman menggunakan terapi energi spiritual dan madu sebagai media. Dengan demikian, bisa dipahami metode pengobatan bisa berbeda-beda sesuai ilmu yang dikuasai. Jadi anggapan bahwa pengobatan alternatif adalah syirik atau menyekutukan Tuhan adalah anggapan yang tidak benar.



    Setiap minggunya, puluhan pasien berobat di Maha Spiritual Club. Semua pasien ditangani langsung oleh Ustadz Firman. Alhamdulilah, atas pertolongan Tuhan dan kepercayaan pasien, banyak pasien berpenyakit kronis bisa disembuhkan. Pengobatan Alternatif yang diadakan oleh MSC ini tidak hanya untuk penyakit medis, tapi juga untuk gangguan psikologis dan gangguan gaib seperti santet, guna-guna dan sebagainya.



    Seberat apapun penyakit pasien, meskipun dokter mengatakan tidak bisa disembuhkan, jika kita bersedia berserah diri kepada Tuhan disertai usaha pengobatan dengan terapi energi spiritual, tenaga dalam dan doa-doa, insyaAllah pasien akan sembuh dalam waktu relatif singkat. Kesembuhan yang didapat pun bertahan selamanya, alias tidak akan kambuh lagi. Pengobatan ini tidak menggunakan jin atau sihir. Energi yang kami gunakan murni dari tenaga dalam dan doa-doa memohon kesembuhan kepada Tuhan Yang Maha Esa. Pengobatan ini pun bisa diikuti semua orang, semua agama. "

    Sila berkunjung ke
    http://www.mahaspiritual.com/pengobatan_alternatif.htm

    ReplyDelete
  45. Alhamdulillah kembali lagi kita bertemu sedara mj... walaupun saya dihalau dari blog ini...tapi saya tidak akan jemu dalam menegakkan kebenaran....

    ReplyDelete
  46. Kalau jawab soalannya Assalamu'alaikum...itu bangang namanya.... orang bagi salam..dia bagi salam balik... Tok guru la ajar semua ni... Ustadz mj ni dah bela syaitan besar tu yang dia jadi marah bebenor tu... Syaitan tu kan suka orang marah2... Hari tu saya cakap selamba je... dia terus melenting... dideletenya semua komen2 saya yang terkini..... diblocknya saya... Takut betul dia dengan ayat2 saya... Cabaran sebegini pun dia dah kecut... Itu baru dalam blog.... Kalau kat luar saya rasa menyorok je la ustadz kuih tad ni...

    ReplyDelete
  47. ko ni antijumud..

    ko yg silap paham ttg salam tu.. dia kata ASSAMUALAIKUM bkn ASSALAMUALAIKUM. maknanya mati atas kamu.. ko tengok btol2 ejaan dia. ko tau bahasa arab x antijumud?

    apa pn, aku cuma terangkn makna tu je.. biar org faham..

    ReplyDelete
  48. ooo betul juga ye.... maksudnya mati atas kamu... sememangnya dia ni sah bukan ustaz.. sebab ada hati nak doakan orang mati... nabi pun tak doakan orang mati... apa dia ini maksum tahap agung ke?????

    ReplyDelete
  49. Apsal la korang ni bela sangat seorang yang mengaku ustaz dan menyorok sambil berdakwah kononnya... patutla ramai sangat orang mudah terikut dengan ajaran2 sesat seperti ayah pin.... Korang tahu ke apa itu WAHABI???? Belajar dulu ilmu Islam sebenarnya... baru korang tahu... takut2 nanti dah terlambat pulak nak bertaubat. Saya mengingatkan je. WAHABI ni sesat.

    ReplyDelete
  50. Assalamualaikum,

    Antara pesan Nabi
    "Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang setelahku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh karena itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kalian. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kalian dua perkara, yang sekiranya kalian berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, niscaya kalian tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al Quran dan Sunnahku."
    Saya pernah tersesat dan alhamdulillah, saya tersedar dan bertaubat.

    ReplyDelete
  51. Semoga kita orang yang pernah tersesat jalan dapat kembali ke pangkalnya semula, dengan berpegang teguh kepada Al-Qur'an dan As-Sunnah, tak kira lah sapa pun dia, albangkawy66, antijumud, akukesal, kisaie82, Mr. Rizal, Ustaz Firman Langit atau pon Ustaz EmJay, semoga kita semua mendapat hidayah ALLAH SWT.

    ReplyDelete
  52. Terima kasih albangkawy66... semoga ustaz dirahmati Allah selalu. Boleh ustaz ajarkan saya .....?

    ReplyDelete
  53. Saya nak komen sikit saja. Seekor babi kalau dibalut dengan kulit rusa, tetap dagingnya haram dimakan.

    Emjay

    ReplyDelete
  54. dh la tu korang.. aku rasa korang dh x payah bincang lagi la hal ni. x blh nk pro kontra langsung.. asik kene proooo je.. kalu dh teruk sgt kontra tu blh kene delete, x pn kene blok wooo..

    baik la semua org ckp "Alhamdulillah, terima kasih atas penerangan ustaz, saya akan cuba ikut nasihat ustaz, blh ajarkan ilmu tauhid..".

    ReplyDelete
  55. Semoga sdr mj terus dlm dakwahnya dan beroleh hidayah.... untuk kebaikan dunia akhirat, Semoga Allah luaskan lagi ilmunya dalam ilmu akhirat dan ilmu dunia.

    ReplyDelete
  56. mj lagi buat fitnah,ttg silat cekak hanafi,ttg ustaz haron din.al wahabi betulah mj ni

    ReplyDelete
  57. kiata kena balik baca sejarah,masa pak-kiyai telah mengamalkan zikir kwajakan ini dalam usaha melawan kekejaman komunis.(cth kiyai salleh,kiyai mustahil,kiayai samsuddin dll)untuk melindungi org melayu Islam daripada di bunuh komunis..Dgn izin Allah,makbul...Berani saudara mj katakan bahawa kiyai salleh dan para pejuang selempang merah berlaku syirik kpd Allah dan semuanya tereus di masukkan ke dalam neraka kerana .?Saudara rasa saudara mj ada di dunia ini tak kalau atuk nenek saudara mati di bunuh oleh komunis sebelum sempat melahirkan mak saudara yang bersenjata api seperti mesingun dengan org melayu yang bersernjatakan parang aje?

    ReplyDelete
  58. apakah maksud hablumminallah dan hablumminannass?

    ReplyDelete
  59. Hablum ialah tali namun makna yang molek ialah hubungan dengan Allah dan hubungan dengan manusia. Hubungan dengan Allah dan manusia hendaklah baik sebagaimana dicontohkan oleh Nabi SAW.

    Emjay

    ReplyDelete
  60. islam jika bermusuhan dengan islam adalah neraka jahannam

    ReplyDelete
  61. adakah anda mahu islam bermusuhan antara satu sama lain,jika ade salah maka memperbetulkanlah
    bknnye saling bertelingkah,bknkah ini ruangan musyawarah

    ReplyDelete
  62. setiap manusia tdk yahu sama ada drinya betul atau tidak kerana tidak ade hak same skali menentukan yg ghaib.itu hanya urusan Allah

    ReplyDelete
  63. Saya tidak mencari permusuhan dengan sesiapa. Usaha saya sekadar memberikan papan tanda amaran kepada khalayak umum agar mereka jangan tersesat.

    Salahkah saya memasang papan amaran agar jangan mengunjungi bomoh sesat tertentu??

    Bagi sdr yang kurang pengalaman, memang sukar untuk menilai kesesatan amalan-amalan ini tetapi bagi saya ia adalah sesuatu yang amat jelas.

    Emjay

    ReplyDelete
  64. emjay dok kata tenaga dalam dan minda bawah sedar tu haram dalam islam
    Nie dok suruh orang buat latihan minda bawah sedar pulok.Cakap tak serupa bikin la emjay.

    ReplyDelete
  65. Apa-apa pun sabarlah emjay dalam usaha dakwahmu.

    ReplyDelete
  66. Bila pula saya suruh buat latihan tenaga dalam dan minda bawah sedar? Apa yang saya suruh ialah dengan tulisan yang disediakan di atas, buatlah kajian dan hasilkan satu kesimpulan semoga ilmu kita semua semakin mantap!!!

    Sebagai contohnya, kajilah tulisan berikut::

    ""Teknik mengawal minda bawah sedar boleh membuatkan orang lain mengikut apa yang terniat atau kehendak kita, tetapi harus diingat, biarlah untuk perkara-perkara yang baik,'' ujar pengamal perubatan alternatif Prof. Dr. Ibrahim Ahmad, ketika ditemui baru-baru ini."

    Emjay

    ReplyDelete
  67. Jikalau pembaca ingin mendapatkan bahan sokongan untuk menilai amalan Prof Dr Ibrahim ini, bolehlah melawat link berikut ;

    http://ruqyah-online.blogspot.com/search/label/Hakikat%20Sihir%20Tenaga%20Dalam%20dan%20Ilmu%20Kesaktian

    Emjay

    ReplyDelete
  68. Betul ke ustad nie?
    Tergelak aku tengok gaya bahasa ustad nie..kekeke..

    Saya pun wat study skit2 pasal ilmu2 minda nie...
    Kalau ikut sejarah nye ilmu ni memang la di pelopori oleh bangsa dan agama lain...dan telah berabad di praktiskan..

    Kajian dari segi saintifik pun ada...mengenai tenaga yang terpendam ni..boleh la rajin2 surf.

    Mengenai nak menghukum dan melabelkan orang itu masuk neraka atau syurga bukan level kita sebagai manusia yang hina dina ni.. subhanallah

    ilmu yang ada didunia ni kalau boleh tulis berdakwatkan air laut...nescaya habis..., punya banyak la sampai tak terkira..

    Ingat islam kini lemah sebab ummat kurang yang berilmu, ditindas, dihina ...sedih...
    Ayat yang mula2 turun dekt nabi muhammad pun pasal ilmu...masyallah pentingnya ilmu..

    Jangan kerana ilmu kita jadi lupa diri...

    -Mohd khairul Nizam-
    bukan ustad

    ReplyDelete
  69. Wahai Mohd khairul Nizam. Engkau nak beramal dengan ilmu sesat ini silakanlah wahai Mohd khairul Nizam. Janganlah pula engkau ajak orang lain sesat bersama engkau.

    Laman Emjay bukan laman yang mengajak orang masuk neraka.

    Emjay

    ReplyDelete
  70. Hang buat research dulu tapi jgn dari satu pandangan saja...cari apa yang sebenarnya ilmu minda (mind power) ni..topiknya sangat luas..ada yang tersalah paham boleh sesat.
    Anda buat kajian sahaja..bukan suruh amal pun...
    Jangan terlalu ikut perasaan..

    Psycology, Hypnosis, Neurology semuanya berkaitan banyak..dan sangat luas..ilmu ni..
    x salah pun kita tahu..ilmu..

    ReplyDelete
  71. Sebab banyak sangat Minda Ni punye kelebihan yang Allah bagi..., macam pisau la contoh...kalau guna untuk potong sayur baik la ia, tapi kalau guna untuk potong orang x ke sadis tu...buat kajian dulu baru buat kesimpulan...

    ReplyDelete
  72. Kalau pisau tu, kalau guna potong sayur adalah baik dan kalau guna untuk membunuh adalah tidak baik. Tetapi dalam kes kuasa minda / aura / chakra / reiki apabila digunakan dalam apa situasi pun dia ini tetap menyesatkan.

    Untuk mendapatkan penjelasan, kena kembali kepada ilmu asas tauhid.

    Emjay

    ReplyDelete
  73. Prof serba betul.... ni aku yg ko syuh syuh kan kat tajuk lain.

    Ko tau Islam tu lengkapkan? Kalo lain dari Islam ada ilmu cakra, aura ni. apa alternatif yg ada dalam Islam yg lebih hebat dari ilmu kafir ni?

    Ko dah jumpa ngan org yg ko buat kajian tu? Mintak pencerahan dari diaorang? Jangan buat kesimpulan dari tulisan je. Ko tu dah la lemah bahasa, nanti lain org tu maksudkan lain pulak ko paham.

    ReplyDelete
  74. Meredhai kesesatan orang lain apatah pula membela dan menyokong amalan kesesatan orang yang sesat, amat berat sekali hukuman dalam Islam.

    Lebih elok kalau tidak berilmu duduklah diam disamping berusaha menambah ilmu. Janganlah pula menjadi penyokong dan pembela sisesat Prof Dr Ibrahim ini!!! Engko tidak boleh lari dari setiap amal perbuatan yang engko lakukan di dunia.

    Jikalau saya menarik menyelamatkan orang dari sesat, insya-Allah saya dapat saham amalan kebaikan orang tersebut. Sekiranya saya menyesatkan ramai orang, saya tetap akan menanggung juga dosa amalan yang dilakukan oleh orang ramai tersebut.

    Sekali lagi saya nasihat syuh syuh syuh abuafiqah ini kalau bodoh belajarlah. Jangan jadi orang bodoh yang menyesatkan orang lain pula.

    Sekian wallahuaqlam


    Emjay

    ReplyDelete
  75. Yg ko merapu tu kenapa? Bila masa aku kata aku bela dan sokong Prof Dr Ibrahim ni? Aku tanya apa ALTERNATIF yg ada dalam ISLAM kepada ilmu Dr Ibrahim ni? Tu pon susah nak paham !!! Ko ni nak kata goblok, pandai. Prof bab biologi lagi... tapi soalan mudah pon tak boleh nak paham.

    Ke ko cuba nak lari lagi ni... tak nak jawab sebab tak tau.

    ReplyDelete
  76. kepada EMJAY,

    Awak ni ustadz ke apa? Cakap mcm awak je yg betul.......kata org tu sesat org ni sesat......dah selidik dulu ke?awak ni tuhan agaknya.Tapi nanti awak kata saya bukan tuhan........tapi awak berlagak mcm tuhan..........

    "Sekali lagi saya nasihat syuh syuh syuh abuafiqah ini kalau bodoh belajarlah. Jangan jadi orang bodoh yang menyesatkan orang lain pula."

    Sekian wallahuaqlam


    Emjay

    Tu kalau bodoh belajarlah.........awak kata awak pandai la.......dah lengkap semuanya.....tapi dari perlakuan dan tindak tanduk awak malangnya........

    Buang masa saja ...saya baca blog ni...................membawa dosa saja......melihat peri laku awak dan yg lain2Hujah awak saja yg betul.....ini bukan musyawarah namanya...........sebab awak dah menjatuhkan hukum. Awak la.....bijak pandai yg sebenar dah dibuka hijab tahu mana yg hak dan yg batil........menuduh org tu sesat........sesungguhnya sesiapa yg menuduh org tu sesat dia la yg sebenarnya sesat..............astaghfirullahillazim..........

    ReplyDelete
  77. assalamualaikum... kenapa ngan memberz dkat blog ni? ops, sori, aku orang baru... tapi percanggahan idea kat ni wat aku agak tertarik hati... aku nak kasi tau satu hal... aku pengamal tenaga dalam.... by merendahkan tahap gelombang otak ke tahap theta pun aku pernah buat, sampai aku sedar diri kuar dari badan fizik aku... dan untuk mengelakkan ada makhluk lain interrupt, aku baca ayat pendinding di sekeliling aku... aku juga penah ikut seni bela diri tang soo do, aku diajar penggunaan pernafasan chi kung, bagai mana menggunakan tenaga bawah pusat untuk menguatkan tenaga dalam, tanpa menafikan aspek latihan fizikal yang fit tahap giler, hehe... siap tinju lantai untuk keraskan buku lima... pada aku tenaga dalam ker, tenaga bawah sedar ker... gelombang alpha, beta, theta and delta... istilah chikung,, qi gong, qi, prana, energi kosmos,healing energy and so on... suma tu adalah sains... dan jangan lupa, kat china yang mana seni beladiri tradisi dowang wushu pun ada menerapkan latihan qi, penah tengok owang pecah botol men libas tepi tangan? pecah bawah botol ngan gelombang aura kat telapak tangan? potong buah epal kat perut owang dengan mata tertutup? pecah buah tembikai ngan hujung jari? pecah bata ngan hujung jari? pecah bata ngan dahi?? aku leh bawak kowang jumpa grandmaster dari korea, penah menjadi jurulatih tentera amerika kat vietnam yang dah lama netap kat sabah... hehe, acah jer... tak larat nak bawak, tapi pokok pangkalnya suma dari minda bawah sedar yang diaktifkan dan dikuatkan menggunakan pernafasan, daya imaginaasi, sikap optimistik n semangat tidak mahu kalah dan terus ingin mencuba

    ReplyDelete
  78. aku alami suma ni dengan satu perkataan iaitu: berbuat... dapatkan rasa... kemudian baru nilai, pada aku, kat malaysia tanah air tercinta ni, suatu ketika dulu, dan skang pun sebenarnya, masih ada yang mengatakan silat itu sesat, ada unsur khurafat, jin, khadam dan sebagainya... siap ada yang mengatakan silat mengajar pengikut untuk tidak ikhlas beribadah, amal ayat untuk kelebihan tertentu ( kalau nak detail leh baca majalah seni beladiri terbitan jalur citranusa cari dari edisi 98 to latest issue ).... but, pada aku kalau dah namanya muslim dan seorang guru, tentulah berharap agar murid didikannya menjadi seorang yang berfizikal gagah, minda cemerlang, emosi terkawal, dan hati yang murni... menda menda rohani dan batin ni kene dididik ngan zikir untuk menundukkan 7 tingkat nafsu, zikir atau ayat yang diajarkan guru bukan untuk murid mencari kesaktian, tapi untuk kesaksian yang Allah itulah segalanya, kita tidak punya apa, malah kita pun kepunyaan tuhan... perlindungan itu tetap pada Allah, hanya manusia melahirkan sebab, jangan kita lupa, di zaman silam, orang orang soleh pun pernah melakukan perkara mencarik adat, tariq ibnu ziyad melangkah ke medan perang dengan 5000 tentera pun menunggu isyarat kemenangan dari langit ketika menyeberangi selat jabal tariq, hingga apabila beliau melihat bayangan Rasulullah, barulah di yakin kemenangan akan mengiringi mereka, Arangzeb mengalahkan puak kuffar di india dengan mengikat kalimat Bismillah pada senjata tenteranya... khalid al walid mengharapkan berkat baginda Rasul dengan membawa rambut/janggut ( kurang pasti ), MUhammad al Fateh penakluk konstantinopel meminta isyarat gurunya tentang kemenangan tenteranya di kmedan jihad, gurunyasiap secara jelas memberitahu masa kemenangan itu pada beliau, itu mungkin ada yang mengatakan maunnah, karomah, dan sebagainya.... bagaimana dengan kisah mat kilau, tok peramu, tok bahaman dan lain lain lagi di tanah air kita yang ada di antaranya mencarik adat?

    ReplyDelete
  79. aku minta maaf kalau ada yang tersinggung, bukan mencari kebencian tetapi mencari damai dan melebarkan kasih sayang, cuma ada kalanya ada perkara yang perlu pada penegasan, aku risau kita asyik menjadi penilai terhadap usaha orang lain, itu boleh, ini tak boleh, hingga dalam jangka masa yang lama sikap itu memakan diri sendiri, sesuatu tidak terbangun,merugikan bangsa apa lagi agama, dulu, orang kita kata mandi bunga adalah khurafat, tup! lantak paku keputusan, siapa buat terpengaruh ilmu sesat kata sebilangan orang kita, orang barat cuma perati, kendian frasa objek pada bunga punya tenaga tertentu tu dorang bawak balik ke negara dorang untuk buat kajian, lepas beberapa tahun saintis dorang mengatakan bunga punya aura tertentu yang baik pada tubuh manusia pun terdedah di dada akhbar n majalah, orang kita pun baca, lalu kita pun percaya dan terima sebab dah sikap orang kita kebanyakkannya, apa yang datang dari sana dianggap advance... ntah sampai bila keadaan ini akan berterusan... kita kene paham kengkadang ada orang tua tua kita larangan tertentu tak mampu dowang jelaskan cara logik, sebab bangsa kita ni penuh berkias: semacam kalau dowang nasihat pada budak budak: jangan meniarap nanti jadi buaya, jangan pijak bantal nanti terbantut, jangan nyanyi kat dapur nanti kawin orang tua, dan sebagainya.... suma ada maksud tersirat yang perlu difikirkan secara positif, minda bawah sedar adalah kurniaan Allah pada kita, emmm, sukar nak terangkan bagaimana ia berfungsi kecuali penerimaan minda tanpa ada prejudis atau sikap mengecilkan ilmu ini...

    ReplyDelete
  80. as..kum..salam semua..cukup seronok ..perang ilmu..namun begitu,kembali kita ke alquran dan sunnah..itu paling selamat..

    ReplyDelete
  81. Penjelasan lanjut kesesatan ilmu kuasa minda ini, sila rujuk artikel di Syirik Moden Aura, Chakra,Kuasa Minda Dan Sewaktu Dengannya di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/235 .

    Kalau nak tahu bohongnya ilmu kuasa minda ini, sila pergi pula ke artikel FAKTA! Video Streaming Pembodohan/kebohongan pukulan tenaga dalam di http://perdanaakhmad.multiply.com/journal/item/93 .

    Kalau sdr adiewaja sudah mahir dengan ilmu pukulan jauh kuasa minda, pergilah pukul habis perdana menteri Israel atau George Bush setan tu. Ilmu pukulan jauh kuasa minda hanya sekadar mainan sihir setan untuk menyesatkan umat Islam sahaja.

    Emjay

    ReplyDelete
  82. Emjay ni kalo suruh berdepan (berdebat) ngan prof ni, konpem tak datang. KECUT TELOR!!!
    Aku jamin.... dia berani cakap belakang je. Balik2 tunjuk telinga dia... blur lak tu

    kah kahkah

    ReplyDelete
  83. assalammualikum....................... ilmu minda seperuh sedar nii memang ujud pernah kan pro dr ibrahim mencapi minda separu sedar.ini semua perlukan latihan mata ini bukanlaa suatu yg bertentengan dng sihir hanya perlukan sedikit latihan tenung pada suatu objed tuu yg boleh sy terangkan sedikit ia nya bukan laa sihir jika sudah samapi ke satu peringkat di mana hati kita akan berbicara terus bukan otak tetapi fikiran yg x boleh kita sentuh hanya dapat merasakan @ melihat itu laa yg di katakan minda separuh sedar ingin sy tanya sekalilagi pada pr dr ibarihim pernah kah anda mencapi minda separuh sedar tu saja ulusan sy- muhamad alnazri bmohamad alwi

    ReplyDelete
  84. 2010 baru terjumpa, perbincangan yg menarik, namun pendekatan ilmu ini (tenaga dalam) atau amalan tariqat, tidak akan diterima pakai oleh golongan salafi atau dipanggil wahabi. Bg salafi, amalan tariqat ini tidak ada dalam ajaran islam, pengalaman saya dlm kedua2 amalan ni, tenaga batin atau tenaga dalam sebenarnya asas saja dlm amalan tariqat, tahap zikir nafi dan isbat amalan zikir sudah cukup utk menandatangani kekuatan tenaga dalam. baca sejarah hidup tok kenali di kelantan, beliau jika pergi mana2 kuliah agama, org akan nampak dia tido, tapi bila selepas kuliah, dia boleh citerkan balik apa yg diajar oleh tok guru, saya pernah melakukan proses minda bawah sedar, nampak tertido dlm mesyuarat atau kuliah agama, tapi kemudian saya boleh citerkan semula apa yg diajar. Sesat ke pendekatan ni?

    ReplyDelete
  85. aku sokong ...kalu nak berdebat kene gental la, nie dok tunjuk telinga je.... profasional la, kalau nak berdebat ke tak tu soalan kedua, tetapi asik tunjuk telinganya itu juga telah membayangkan imej negatif dirinya sendiri

    ReplyDelete
  86. aku sokong.... pasal asik dok telinga kenapa tak berani tunjuk muka takutka, kalau boleh jangan kita mengidakkan sesuatu kalau kita tak p tengok sendiri dan baru boleh membuat keputusan, lagi satu tak p tengok dapat email terus spam seseorang, islam tak ajar cam tu

    ReplyDelete
  87. kalau gitu fikiran...
    sahabat nabi, imam bukhari yg hafal beribu2 hadis tu tido kot masa dlm kelas mcm ko ni kot.. tu yg power blh ingat beribu2 hadis tu..

    ReplyDelete
  88. ko try hafal Quran hadis pulak la guna cara tu..

    ReplyDelete