Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ pembaca mukmin sekelian

.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Selamat datang ke Laman Emjay. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik, hidayah, rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Aku telah tinggalkan pada kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya, (iaitu) Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya.

Saturday 9 June 2007

#2 Penjelasan berkenaan Selawat Syifak dan Selawat Tafrijiah BAHG. 2

Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Penyayang

Assalamualaikum wbh sekelian pembaca Laman Emjay

Alhamdulillah dan terima kasih kepada hamba Allah yang telah bersama-sama membantu menyediakan artikel ini. Semoga Allah sahaja yang membalasnya.

Pada 29 Mei 2007 alhamdulillah saya telah menerbitkan artikel bertajuk Penjelasan berkenaan Selawat Syifak dan Selawat Tafrijiah. Saya dan hamba Allah lain telah menerbitkan artikel ini bukan atas dasar dengki khianat kepada mana-mana individu. Ia telah ditulis secara ilmiah adalah semata-mata untuk menjadi nasihat dan pedoman semoga sekelian kita berjalan dan beramal dengan amalan yang diredhai Allah yang boleh membawa kita semua ke syurga Allah.

Ekoran ini laman emjay telah mendapat reply dari mcbatistuta dan semalam saya telah mendapat email rasmi dari webmaster ********

Alhamdulillah dengan rahmatNya, berikut adalah penjelasan lanjut persoalan yang berkaitan Selawat Syifak dan Selawat Tafrijiah.


SEJARAH SELAWAT
1.     Allah dan malaikat berselawat ke atas Nabi SAW berdasarkan keterangan dari Al Quran surah Al Ahzab:
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا
56. Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi Segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad s.a.w); Wahai orang-orang Yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta Ucapkanlah salam sejahtera Dengan penghormatan Yang sepenuhnya.

2.     Adakah Islam memerintahkan umatnya untuk berselawat ke atas Nabi SAW?
Dari keterangan ayat Al Quran di atas, Allah SWT menyuruh / memerintahkan kita semua untuk berselawat ke atas Nabi SAW. Melalui ayat perintah ini, adalah menjadi kewajipan kepada kita semua untuk berselawat ke atas Nabi SAW.

3.     Apakah waktu yang sesuai untuk berselawat ke atas Nabi SAW?

Islam telah mengajarkan waktu untuk berselawat ke atas Nabi SAW dan antaranya ialah apabila:
 a.       Bila disebut nama Nabi Muhamad SAW, hendaklah kita berselawat.
Diriwayatkan oleh Abu Hurairah ra. bahawa Nabi saw bersabda :
رغِم أنفُ رجلٍ ذُكرتُ عنده فلم يصلِّ عليَّ
“Semoga digosokan hidungnya dengan debu bagi lelaki yang di peringatkan aku disisinya akan tetapi tidak berselawat diatas ku”
 [hadith Riwayat al-Tirmudzi #3545, dikelaskan sebagai sahih oleh al-albani didalam Irwa’ al-Ghaleel, #6].
b.      Hendaklah kita berselawat ke atas Nabi SAW di dalam solat iaitu ketika tasyahud awal dan akhir
c.       Hendaklah berselawat ketika hendak berdoa kepada Allah.

4.     Apakah yang akan kita perolehi apabila kita berselawat ke atas Nabi SAW?   
Ganjaran pahala berselawat ke atas Nabi saw sangat besar. Dari Abu Hurairah ra. bahawa Nabi saw bersabda :-
من صلى عليَّ واحدة صلى الله عليه بها عشراً
“Barangsiapa yang berselawat keatas aku 1 kali, Allah akan berselawat keatasnya 10 kali” [hadith sahih riwayat Muslim].

5.     Apakah maknanya atau kupasan “Allah berselawat ke atas orang yang berselawat ke atas Nabi saw”??
Mengikut ayat Al Quran dari surah Al Ahzab: 43 mafhumnya
43. Dia lah Yang memberi rahmat kepada kamu - dan malaikatNya pula (berdoa bagi kamu) - untuk mengeluarkan kamu dari kegelapan (kufur dan maksiat) kepada cahaya Yang terang-benderang (iman dari taat); dan adalah ia sentiasa melimpah-limpah rahmatNya kepada orang-orang Yang beriman (di dunia dan di Akhirat).
Berdasarkan ayat ini, dijelaskan bahawa selawat Allah kepada manusia yang berselawat ke atas Nabi SAW adalah membawa erti mengeluarkan manusia dari kegelapan kepada cahaya yang terang benderang.

6.     Maksud kegelapan dan adakah penyembuh (syifak) dan tafrijiyah (membuka ikatan) termasuk dalam maksud selawat Allah ke atas manusia?
Jawapan kepada persoalan ini dapat dilihat dari lafaz  Adzzulumat yang terdapat di dalam Al Quran seperti berikut :
Al Baqarah:257 Mafhumnya
257. Allah Pelindung (yang mengawal dan menolong) orang-orang Yang beriman. ia mengeluarkan mereka dari kegelapan (kufur) kepada cahaya (iman). dan orang-orang Yang kafir, penolong-penolong mereka ialah Taghut Yang mengeluarkan mereka dari cahaya (iman) kepada kegelapan (kufur). mereka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.

Al Maidah:16 Mafhumnya
16. Dengan (Al-Quran) itu Allah menunjukkan jalan-jalan keselamatan serta kesejahteraan kepada sesiapa Yang mengikut keredaanNya, dan (dengannya) Tuhan keluarkan mereka dari gelap-gelita (kufur) kepada cahaya (iman) Yang terang-benderang, Dengan izinNya; dan (dengannya juga) Tuhan menunjukkan mereka ke jalan Yang lurus.

Al An’am:1 Mafhumnya
1. Segala puji tertentu bagi Allah Yang menciptakan langit dan bumi, dan menjadikan gelap dan terang; Dalam pada itu, orang-orang kafir menyamakan (sesuatu Yang lain) Dengan Tuhan mereka.

 Al An’am: 39 Mafhumnya
39. dan orang-orang Yang mendustakan ayat-ayat keterangan kami, mereka adalah bisu dan tuli, di Dalam gelap-gelita. sesiapa Yang Allah kehendaki: akan disesatkannya (menurut peraturan tetapNya), dan sesiapa Yang ia kehendaki: akan dijadikannya atas jalan Yang betul lurus.

 Al An’am:122
122. dan Adakah orang Yang mati (hatinya Dengan kufur), kemudian Kami hidupkan Dia semula (dengan hidayah petunjuk), dan Kami jadikan baginya cahaya (iman) Yang menerangi (sehingga dapatlah ia membezakan antara Yang benar Dengan Yang salah, dan dapatlah) ia berjalan Dengan suluhan cahaya itu Dalam masyarakat manusia, (adakah orang Yang demikian keadaannya) sama seperti Yang tinggal tetap di Dalam gelap-gelita (kufur), Yang tidak dapat keluar sama sekali daripadanya? Demikianlah (sebagaimana iman itu diperlihatkan keelokannya kepada orang-orang Yang beriman), diperlihatkan pula pada pandangan orang-orang Yang kafir itu akan keelokan apa Yang mereka telah lakukan (dari perbuatan kufur dan Segala jenis maksiat).

 Ar Raad: 16
16. Bertanyalah (Wahai Muhammad): "Siapakah Tuhan Yang memelihara dan mentadbirkan langit dan bumi?" Jawablah: "Allah". Bertanyalah lagi: "Kalau demikian, Patutkah kamu menjadikan benda-benda Yang lain dari Allah sebagai Pelindung dan Penolong, Yang tidak dapat mendatangkan sebarang manfaat bagi dirinya sendiri, dan tidak dapat menolak sesuatu bahaya?" Bertanyalah lagi: "Adakah sama, orang Yang buta Dengan orang Yang celik? atau Adakah sama, gelap-gelita Dengan terang? atau Adakah makhluk-makhluk Yang mereka jadikan sekutu bagi Allah itu telah mencipta sesuatu seperti ciptaanNya, sehingga ciptaan-ciptaan itu menjadi kesamaran kepada mereka?" katakanlah: "Allah jualah Yang menciptakan tiap-tiap sesuatu, dan Dia lah Yang Maha Esa, lagi Maha Kuasa".

Dan banyak lagi diterangkan maksud adzzulumat di dalam ayat Al Quran lainya seperti Ibrahim:1, 5, Al Anbia:87, Al Ahzab:43, Fathir:20, Al Hadid: 9 dan At Thalak:11

Menurut kitab tafsir Al Jalalain, adzzulumat adalah bermaksud kekufuran manakala menurut tafsir Ibnu Kathsir, ia membawa maksud kejahilan dan kesesatan.

Jelaslah disini bahawa mengikut potongan-potongan ayat di atas  serta tafsir  ulama yang muktabar, selawat Allah ke atas manusia adalah untuk mengeluarkan manusia daripada kufur, jahil atau sesat. Tidak ada kaitan langsung dengan penyembuhan (syifa’) dan membuka ikatan (tafrijiah).

7.     Apakah maksud atau erti kepada “malaikat berselawat ke atas manusia” sebagaimana dijelaskan Allah dalam surah al-Ahzab : 56 di atas?
Mengikut tafsir ulama di atas, malaikat berselawat ke atas manusia yang berselawat ke atas Nabi SAW. Mereka berdoa kepada Allah untuk orang-orang yang beriman dan beristighfar kepada Allah untuk mereka ini sebagaimana firman Allah dalam surah Ghafir/Mukmin:7.
7. Malaikat Yang memikul Arasy dan malaikat Yang berada di sekelilingnya, bertasbih memuji Tuhannya; dan beriman kepadanya; serta mereka memohon ampun bagi orang-orang Yang beriman (dengan berdoa merayu): "Wahai Tuhan kami! rahmatMu dan IlmuMu meliputi segala-galanya; maka berilah ampun kepada orang-orang Yang bertaubat serta menurut jalanMu, dan peliharalah mereka dari azab neraka.

Jelas dalam ayat di atas bahawa doa malaikat untuk manusia kepada Allah ini tiada kaitan langsung dengan penyembuhan (syifa’) dan membuka ikatan (tafrijiyah).

8.     Apakah lafaz selawat yang diajarkan islam untuk umatnya mengamalkannya??
Persoalan ini adalah jelas bahawa berdasarkan hadis-hadis, Nabi Muhamad SAW telah mengajarkan kepada umatnya bagaimana untuk berselawat.
215 - Diriwayatkan daripada Abu Humaid As-Saidi r.a katanya: Para Sahabat berkata: Wahai Rasulullah, bagaimanakah caranya untuk kami ucapkan selawat untukmu? Baginda bersabda: Bacalah:

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ


Riwayat Ahmad (hadis no. 18129,18130,18152), Bukhari (hadis no. 3190,4519,5996), Muslim ( hadis no. 406 (66)), Abu Daud (hadis no. 976),Tirmizi (hadis no. 483), Nasaie (hadis no.1287,1288,1289), Darimi (hadis no.1342),Ibn Hibban dlm sahih (hadis no. 912,1957,1964), Syafie dlm Musnad (hadis no. 172), al-Hakim dlm Mustadrak (hadis no. 4710), al-Humaidi dlm Musnad (hadis no.711), Thahawi dlm Mskl Athar (hadis no.1860) dan lain-lain, semuanya dari jalan kaab bin Uzraht dgn lafaz yg sedikit berbeza.
اللهم صل على محمد وعلى آل محمد كما صليت على إبراهيم وآل إبراهيم إنك حميد مجيد وبارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على إبراهيم  وآل إبراهيم إنك حميد مجيد
اللهم صل على محمد وعلى آل محمد كما صليت على آل إبراهيم وبارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على آل إبراهيم في العالمين إنك حميد مجيد
Hadis dgn matan diatas (fil alamin) diriwayatkan dari Abi Masud al-Ansari, dikeluarkan antaranya oleh Ahmad (hadis no. 22406), Muslim (hadis no. 405 (65)), Malik dlm Muwattho’ (hadis no. 292), Tirmizi (hadis no. 3220), Nasaie (hadis no. 1285), Darimi (hadis no. 1343), Ibn Hibban (hadis no. 1958,1965), Tabarani dlm Mu’jam Kabir (hadis no. 697,725), Abd Razak dlm Musannaf (hadis no. 3108), al-Baihaqi dlm Syuab al-Iman (hadis no. 1547) dan Sunan Kubra (hadis no. 2671,1208,9876,11423) dan lain-lain.

Sila ke url berikut untuk melihat hadis-hadis nabi berkenaan selawat sebagaimana yang diajarkan Nabi SAW dalam hadis-hadis sahihnya; http://soaljawab.wordpress.com/2007/05/21/selawat-selawat-yang-nabi-ajarkan/#comment-163

Walau pun hadis-hadis yang diajarkan Nabi sebagaimana dalam hadis-hadis ini terdapat sedikit perbezaan lafaz, sebenarnya dari segi maksud dan makna adalah sama. Kesemuanya mendoakan ke atas Nabi Muhamad SAW, Nabi Ibrahim serta keluarga mereka.

9.     Berapa kerap kita disuruh untuk berselawat ke atas Nabi Muhamad SAW?
Berdasarkan sebuah hadis yang sahih mafhumnya: Seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah saw “Berapa kali saya perlu berselawat ke atas mu wahai rasulullah SAW?”. Maka Nabi SAW menjawab “suku daripada zikir mu”. Sahabat menjawab lagi “Aku boleh lebih daripada itu ya Rasulullah”.  Nabi menjawab “Separuh dari zikir mu”. Sahabat menjawab lagi “Aku boleh lebih dari itu Ya Rasulullah” sehingga Nabi SAW berkata “Jadikanlah zikir mu berselawat ke atas ku. Jikalau kamu berbuat demikian, maka Allah akan memberi kecukupan kepada kamu dan Allah akan memberikan seperti apa saja yang diminta oleh  orang-orang lain”.

Rumusan
1.      Wajib berselawat ke atas Nabi Muhamad SAW.

2.      Allah dan malaikat akan berselawat ke atas kita apabila kita berselawat ke atas Nabi SAW. 1 kali berselawat di balas dengan 10 kali selawat oleh Allah dan malaikat. Inilah satu pelaburan yang sangat menguntungkan.

3.      Selawat Allah ke atas kita adalah untuk mengeluarkan kita dari kekufuran atau kejahilan atau kesesatan kepada cahaya keimanan.

4.      Berselawat ke atas Nabi bakal mengundang selawat dari Allah dan malaikat yang bakal mengundang pula pelbagai rahmat dari Allah SWT dan bukan dari Nabi Muhamad SAW. Ini adalah asas ilmu tauhid dan bertepatan dengan keterangan dari Al Quran surah An Nisaak:79 mafhumnya
79. apa jua kebaikan (Nikmat kesenangan) Yang Engkau dapati maka ia adalah dari Allah; dan apa jua bencana Yang menimpamu maka ia adalah dari (kesalahan) dirimu sendiri. dan Kami telah mengutus Engkau (Wahai Muhammad) kepada seluruh umat manusia sebagai seorang Rasul (yang membawa rahmat). dan cukuplah Allah menjadi saksi (yang membuktikan kebenaran hakikat ini).

5.      Lafaz selawat telah diajarkan jelas oleh Nabi SAW dan dengan itu janganlah menciptakan selawat yang baru kerana perbuatan ini adalah seperti tidak menghargai ajaran Rasulullah SAW atau pun seolah-olah menyatakan bahawa Nabi SAW telah tidak menyampaikan ajaran Islam dengan sempurna sebagaimana telah dijawab  oleh imam Maliki  ketika manusia hendak menambah amalan berzikir yang tidak diajar Rasulullah SAW. Dalam bahasa kasar berhubung beramal dengan selawat-selawat ciptaan baru ini ialah seolah-olah orang yang menambah dan menciptakan selawat baru ini serta mereka yang beramal dengannya lebih hebat dan pandai berbanding Nabi Muhamad SAW dan Allah SWT. Nauzubillahiminzalik!

Sehingga kini telah terdapat begitu banyak selawat-selawat yang bertentangan dengan apa yang diajarkan Nabi SAW seperti selawat Syifa’, selawat Tafrijiah, Selawat Fateh dll.

6.      Perlu memperbanyakkan selawat ke atas Rasulullah SAW seberapa yang mampu sehingga selawat ini diamalkan sepanjang masa bukan sekadar 3 kali, 7 kali dsbnya.

7.      Jikalau seseorang hamba berselawat ke atas Nabi SAW dengan lafaz yang diajarkan (bukan selawat ciptaan baru) serta beriktikad bahawa balasan selawat itu datangnya dari Allah dan bukannya daripada Nabi dan memperbanyakkan lafaz selawat itu sehingga menjadikannya zikir sepanjang masa, maka insya-Allah seperti yang dijanjikan oleh Rasulullah saw sebagaimana hadis di atas, akan Allah berikan kepadanya KECUKUPAN dan segala rahmat Allah seperti yang diminta oleh orang-orang lain.
Berikut ini ada saya selitkan video ucapan Dr Mohd Asri Zainalabidin tentang selawat syifa ini:

Sekian untuk kali ini. Wassalam wallahualam.
 
Emjay

85 comments:

  1. syukran prof emjay atas penjelasan.

    ReplyDelete
  2. SALAM Buat Emjay & Pembaca semua
    Saya pohon penjelasan agak terperinci dari emjay & semua yang mulia, tentang suatu amalan yang dah sekian lama menjadi darah daging kita terutama pendduduk nusantara ini amnya. Pernah suatu ketika saya mengikuti ceramah agama dari seorang ustad yang terkenal, yang saya kira semua mengenali beliau, saya tak perlu sebutkan nama beliau,untuk menjaga air mukanya. Dissaat sesudah habis ceramah, dan mau penutup ceramah, pengerusi majlis menyatakan,sesiapa yang ada masalah,sakit, anak nak periksa, sila bawak air ke depan, untuk di jampi & di bacakan doa ke atas air tersebut, Jadi ramailah yg bawak air ke mimbar untuk dibacakan doa ke atas air tu. Disini kemusyikilannya adakah amalan ini dalam islam, air sebagai perantaraan dalm perubatan. Begitu juga air Yaasin malam jumaat untuk penerang hati anak2 untuk periksa.Tolong tuan2 bantu huraikan permasalahan ini. Nazhar 303099

    ReplyDelete
  3. Saya minta sedikit tempuh untuk menjelaskan persoalan dari sdr 303099.

    Terima kasih

    Emjay

    ReplyDelete
  4. Dengan Nama Allah yang maha Pemurah lagi maha penyayang


    SALAM Buat Emjay & Pembaca semua
    Saya pohon penjelasan agak terperinci dari emjay & semua yang mulia, tentang suatu amalan yang dah sekian lama menjadi darah daging kita terutama pendduduk nusantara ini amnya. Pernah suatu ketika saya mengikuti ceramah agama dari seorang ustad yang terkenal, yang saya kira semua mengenali beliau, saya tak perlu sebutkan nama beliau,untuk menjaga air mukanya. Dissaat sesudah habis ceramah, dan mau penutup ceramah, pengerusi majlis menyatakan,sesiapa yang ada masalah,sakit, anak nak periksa, sila bawak air ke depan, untuk di jampi & di bacakan doa ke atas air tersebut, Jadi ramailah yg bawak air ke mimbar untuk dibacakan doa ke atas air tu. Disini kemusyikilannya adakah amalan ini dalam islam, air sebagai perantaraan dalam perubatan. Begitu juga air Yaasin malam jumaat untuk penerang hati anak2 untuk periksa.Tolong tuan2 bantu huraikan permasalahan ini. Nazhar 303099

    Segala perbincangan berkaitan persoalan yang dikemukakan ini hendaklah didahului dengan memahami konsep tauhid dalam islam. Hanya mereka yang benar-benar faham tentang rububiah, uluhiah dan asma wa sifat dibenarkan mengikuti perbincangan ini.

    1. Berkenaan amalan menjampi ke atas anak yang hendak periksa agar terang hati dan cemerlang peperiksaan mereka, berikut jawapan menarik yang dipetik dari dari Al Qayyim:

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    Amalan perbomohan atau jampi dalam Masyarakat
    11 01 2007

    Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin

    (Penyelaras Seketeriat Falsafah Dan Sains Islam, USM, Pulau Pinang.)

    Segelintir masyarakat Islam masih terkeliru dengan kaedah perubatan yang dibenarkan Islam. Akibatnya, mereka terjebak dalam kancah perubatan yang menyimpang antaranya perbomohan yang menggunakan pelbagai kaedah yang tidak dibenarkan islam. Malah, disebabkan ghairah mencari bomoh, ada yang menjadi mangsa seks bomoh.

    Amalan perbomohan atau jampi dibenarkan dalam Islam dan syarat-syaratnya :

    Jika perbomohan itu sesuatu yang dikaitan dengan membaca jampi atau disebut sebagai ruqyah dalam bahasa Arab, maka pada asasnya kita perlu jelas bahawa amalan berjampi dengan syarat-syaratnya yang betul adalah dibenarkan dalam agama. Bahkan Rasulullah s.a.w. melakukannya dan dianggap sebagai sunnah untuk beramal dengannya. Di dalam Sahih Muslim, dalam kitab al-Salam, ada bab yang disebut sebagai Istihbab Ruqyah al-Maridh (Bab digalakkan menjampi orang yang sakit). Al-Imam Muslim meriwayatkan hadith-hadith yang menunjukkan Rasulullah s.a.w. berjampi dan menyuruh sahabat berjampi, termasuk menyuruh isteri baginda iaitu `Aishah r.a. Dalam riwayat daripada Jabir bin `Abdullah, baginda menyuruh berjampi dengan katanya “Sesiapa yang dapat memanfaatkan saudaranya maka lakukanlah” . Kata al-Imam an-Nawawi dalam Syarh Sahih Muslim: “Adapun jampi dengan ayat al-Quran dan zikir-zikir yang diketahui, tidak dilarang bahkan sunnah”. Syarat-syarat jampi itu hendak pertama: ‘aqidah yang mengamalkannya hendaklah betul dan bersih dari unsur syirik dan khurafat dengan yakin bahawa hanya Allah Penentu dan Penyembuh. Kedua: Bacaan jampi difahami maksudnya agar tidak terdapat padanya unsur-unsur salah yang pengamalnya tidak tahu. Ketiga: Inti kandungan jampi memenuhi tuntutan akidah Islam iaitu tidak mengandungi unsur syirik dan sesat. Ini seperti apa yang sebut dalam hadith Muslim dan Abu Daud: Kata ‘Auf bin Malik al-‘Asyja‘i: Kami dahulu berjampi ketika jahiliyyah lalu kami bertanya: Wahai Rasululullah! Apa pendapat engkau mengenai hal ini? Sabda Nabi s.a.w.: “Bentangkan kepadaku jampi kamu. Tidak mengapa dengan jampi sekiranya tiada padanya kesyirikan”.

    Namun, suka diingatkan bahawa kita juga mengharapkan umat Islam jangan hanya menumpukan persoalan jampi semata-mata, kerana perubatan moden dan pengetahuan perubatan moden juga disuruh oleh agama bahkan ianya adalah fardu kifayah. Bahkan penulis melihat pada zaman ini tuntutan perubatan moden lebih besar jauh berkali ganda dari kerja-kerja jampi yang tidaklah begitu utama jika dilihat kepada syighah (bentuk unggapan) hadith. Maksudnya tuntutan memp

    ReplyDelete
  5. "Mengamalkan jampi yang bukan berasal dari sunnah Nabi SAW adalah dibenarkan dalam Islam dengan syarat jampi tersebut tidak mengandungi amalan yang mensyirikkan Allah sebagaimana hadis Muslim dan Abu Daud: Kata ‘Auf bin Malik al-‘Asyja‘i: Kami dahulu berjampi ketika jahiliyyah lalu kami bertanya: Wahai Rasululullah! Apa pendapat engkau mengenai hal ini? Sabda Nabi s.a.w.: “Bentangkan kepadaku jampi kamu. Tidak mengapa dengan dengan jampi sekiranya tiada padanya kesyirikan"...Terima Kasih atas penjelasan yang diberi oleh Prof..cuma mau tanya adakah sahabat yang bertanyakan itu berjampi menggunakan air atau apa? kerna disini ada dua yang memainkan peranan, jampi dan air itu untuk memohon bantuan Allah. Mengapa perlu ada air mineral sebotol dan bacaan Yaasin untuk sesuatu hajat??Baca Yaasin dengan ikhlas dan berdoa berdoa/berjampi tak boleh ke? Mengapa harus ada air mineral sebotol untuk menyampaikan kehendak/hajat. Asalnya air itu bersifat menghilangkan dahaga dengan izin Allah..tetapi dia telah bertukar sifat menjadi penawar, apabila dibacakan ayat2 suci Alquran. Mengapa harus ada Perantaraan??

    ReplyDelete
  6. Terima kasih Tuan yang dimuliakan Allah, atas penerangan yang panjang lebar. Disini saya bukan bermaksud mahu menidakkan sunnah S.A.W, sesungguhnya sunnah S.A.W ada tempatnya disisi Allah, dan "sesiapa yang mengikuti Sunnah Ku, dialah orang yang berjaya" hatta sahabat tertunggu tunggu akan sunnah nabi S.A.W.Suatu ketika dizaman setelah wafatnya S.A.W ,ada seorang sahabat lalu di satu kawasan yang tiada halangan,tetapi dia menundukkan kepalanya di tempat itu,lalu sahabat lain bertanya,kenapa kamu menunduk disitu? Jawab sahabat itu, ketika hidupnya S.A.W, dia selalu lalu disitu sambil menundukkan kepala,kerna nak ada pokok yang condong disitu. Intisari dari kisah sahabah disini ialah, sahabat akan contohi apa yang di buat oleh nabi S.A.W dan meninggalkan apa yang tak dilakukan oleh nabi S.A.W...Saya faham dengan izin Allah apa yang dimaksudkan oleh Emjay tu,cuma mahu menguatkan lagi asbab2 kenapa Ulamak terdahulu menggunakan air sebagai eleman untuk penyembuh. Kerna dari sumber hadith2 yang sahih tak ada nabi S.A.W menggunakan air sebagai eleman penyembuh,hanya air liur baginda S.A.W yang Allah kurniakan Barakah digunakan oleh baginda S.A.W. Semoga laman Emjay antara laman yang dijadikan rujukan,panduan,bahasan untuk kita umat islam mendapat sedikit panduan dan hidayah.wassallam

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum wbh 303099

    Saya ingin bersilaturrahim dan mengenali lebih lanjut sdr 303099 kerana Allah.

    Boleh sdr email maklumat tentang sdr kepada saya di kangmasjb@hotmail.com

    Sekian wassalam wbh

    Emjay

    ReplyDelete
  8. Waalaikummussallam Tuan yang dimuliakan Allah,
    Terima kasih atas kesudian tuan untuk bersilaturahim dan inginmengenali saya lebih lanjut. Insyaallah sedikit masa lagi saya akan emailkan pada tuan.

    Sekian wassallam

    303099

    ReplyDelete
  9. Assalamualakum;

    Di sini saya sertakan link untuk download satu kuliah tentang tauhid yang disampaikan oleh Ustaz Kariman Abdul Muin. Semoga semua akan dapat manfaat darinya. Walaupun failnya agak besar, penyampaiannya baik sekali.

    Here is the link for the file you uploaded:
    http://download.yousendit.com/DE6E2FF62DD961A4

    wassalam.

    ReplyDelete
  10. Waalaikumussalam wbh sdr ebkc di atas usaha anda

    Alhamdulillah dan terima kasih daun keladi ebkc

    ReplyDelete
  11. Minta maaf lah kerana fail tersebut dah expired kerana ia adalah urusan ebkc bukan urusan saya. Maaf tak boleh menolong.

    ReplyDelete
  12. Tuan Nanotech boleh email saya terus jika berminat untuk dapatkan file kuliah itu. Email ssaja@hotmail.com

    ReplyDelete
  13. Assalamulaikum ebkc,
    Terima kasih atas tertolongan anda.
    Saya baru terbaca reply anda,saya akan hantar email pada anda utk mendapatkan file mengenai kuliah tauhid oleh Ustaz kariman Abdul Muin.

    ReplyDelete
  14. Wa alaikumus Salam Sdr Nanotech17;

    Sila check email. File telah dihantar. TQ.

    ReplyDelete
  15. Terima kasih ebkc kerana sudi membantu nanotech17

    ReplyDelete
  16. Terima Kasih Saudara ebkc dan ustaz emjay.
    file selamat diterima.

    sekian wasalam & jumpa lagi InsyaAllah

    ReplyDelete
  17. Terima kasih kembali. Semoga ada manfaatnya.

    ReplyDelete
  18. Golongan wahabi ni menyesatkan je.... semuanya dikatakan bida'ah... dan tak boleh buat.... Bukankah bida'ah yang baik itu boleh dibuat.... bukankah bida'ah itu segala perkara yang nabi tak buat tetapi kita buat, kalau nak fikir pasal semua bida'ah tu sesat ..tak payah la asyik berdakwah pakai internet... kan sesat tu. Hapuskan je golongan wahabi ni. Jumud dan menyekat kemajuan umat. Melambatkan kemengan Islam. Semasa dalam Seminar Tasauf Nusantara..tergagap-gagap Dr.Asri tu nak jawab soalan dr peserta... sebab nak jaga air muka , jawab je la dengan merapu.. sampai ditegur oleh Ulama dari Indonesia...kerana mengatakan sesuatu yang bukan haknya.

    ReplyDelete
  19. Kalau dia nak ambik masa tu.... dia search dulu mana2 teks yang sesuai. Sebab dia tu kosong.

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum wbh

    Semakin lama saya bagi muka kepada antijumud, semakin nampak terserlah kebobrokannya. Orang berhujah secara ilmiah, dia berhujah pakai sedap mulut saja, bukan ada fakta. Agaknya dia ni sebangsa macam itik yang kalau pergi ke mana-mana suka tinggalkan tahinya supaya orang lain membersihkannya.

    Tentang persoalan yang dikemukakannya, jawapan nya ialah seperti berikut:

    Tulisan antijumud ni mirip sekali macam soalan dari kanak-kanak belum baligh baru masuk Islam. Kadang-kadang saya macam merasakan membuang masa melayan kanak-kanak hingusan, namun sebagai orang tua, terpaksalah juga melayani kerenah "budak-budak kecil belum baligh".

    Persoalan ini amat tidak wajar keluar dari seorang orang Islam dewasa.

    Dalam Islam ada mengandungi ilmu akidah dan syariat. Syariat bermaksud hukum-hukum yang terkandung dalam agama Islam. Syariat di dalam agama Islam adalah berdasarkan Al-Quran dan hadis. Syariat Islam terdiri daripada:

    1. Ibadah ; seperti solat, puasa, zakat dan haji.
    2. Adab dan akhlak ; seperti jujur, menepati janji dan amanah.
    3. Muamalah ; seperti jual beli.
    4. Hubungan kekeluargaan ; seperti nikah, talak, dan faraid.
    5. Hukuman jenayah ; seperti qisas dan hadd.
    6. Hubungan antarabangsa.

    Selain dari ilmu agama Islam ini (akidah dan syariat) terdapat berbagai ilmu lain seperti:
    1. Menternak kambing dan unta (zaman Nabi saw atau zaman sekarang)
    2. Ilmu membuat baju perang dan membuat senjata (zaman Nabi saw atau zaman sekarang)
    3. Ilmu masakan
    4. Ilmu pelayaran dan pengembaraan
    5. Ilmu membuat pakaian
    6. Ilmu membuat kenderaan
    7. Ilmu Memanah
    8. Ilmu peperangan
    9. Ilmu membuat komputer dan internet
    10. Ilmu membaca dan menulis
    11. Ilmumembuat bangunan
    12. Ilmu-ilmu lain yang tidak ada kaitan dengan ilmu akidah dan syariat

    Segala ilmu yang berkaitan kehidupan yang tidak berkaitan dengan akidah dan syariat, Nabi saw telah menyatakan dalam satu hadisnya bermaksud lebih kurang; pada suatu hari datang seorang petani menemui Nabi dan bertanya samaada beliau boleh mengahwinkan benih pokok kurma dari satu pokok dengan benih dari pokok kurma lain. Nabi menjawab "dalam bab ini, kamu lebih mengetahui daripada aku".

    Nabi diturunkan Allah SWT untuk menyampaikan ilmu agama yang meangkumi akidah dan syariaat Segala ilmu berkaitan akidah dan syariaat tidak boleh sama sekali ditambah atau dikurangi dan inilah yang menjadikan bidaah.

    Assyatibi menjelaskan bidaah sebagai :
    1. Segala ciptaan baru di "dalam agama" untuk bertujuan melebihkan taabbud kepada Allah sedangkan perkara itu tidak diamal oleh rasulullah dan para sahabatnya.
    2. Ciptaan dalam agama yang menyerupai syarak yang bertujuan untuk syarak untuk memperbaiki agama seperti yang didakwa.

    Perlu dimaklumi bahawa segala ciptaan baharu yang tidak berkaitan agama atau syarak seperti mencipta kereta dan sebagainya memang digalakkan oleh Islam dan Nabi sebagaimana Nabi menggalakkan orang mengahwinkan benih kurma agar menjadi buah yang lebih baik.

    Selain dari ilmu akidah dan syariaat Islam, lakukanlah dan ilmu ini termasuklah ilmu membuat kereta, kapalterbang, komputer dan internet. Ilmu seperti ini memanglah disuruh untuk mengubahsuai serta menambahbaik bagi manfaat semua manusia.


    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  21. wahabi tu agen british nak kalahkan turki uyhmaniah. Lepas tumbang kerjaan khulafa terakhir,terus umat Islam tiada pelindung dan akhirnya palestin dan baitul maqdis di jajah tentera salib british...ingat tu mj dan mufri wahabi,ingat sejarah,kaji sejarah,belajar sejarah.Bukan lepas sekolah aje terus lupa buku teks sejarah....jangan jadi agen british dan yahudi dgn menjadi pendokong wahabi

    ReplyDelete
  22. wahabi tu agen british nak kalahkan turki uyhmaniah. Lepas tumbang kerjaan khulafa terakhir,terus umat Islam tiada pelindung dan akhirnya palestin dan baitul maqdis di jajah tentera salib british...ingat tu mj dan mufri wahabi,ingat sejarah,kaji sejarah,belajar sejarah.Bukan lepas sekolah aje terus lupa buku teks sejarah....jangan jadi agen british dan yahudi dgn menjadi pendokong wahabi

    ReplyDelete
  23. wahbi kafirkan hizbullah di Lubnan walaupun puAK ITU berjuang menentang Israel...Jgn jadi pendokong Wahabi

    ReplyDelete
  24. haaa..kan dah kene bobrok...teringat ustaz saya yg slalu panggil saya bobrok mase sekolah dulu..kekeke..ade ke berdakwah pakai internet pon sesat??tamadun mane lah saudara antijumud pakai ni??aduui..ada akai fikir laa bro..

    ReplyDelete
  25. ..er encik emjay apa kata gambar yang dari tepi tu di tukar..
    letak gambar penuhkan lebih baik..Mana tahu terjumpa kat supermarket ke..
    Senang la nanti..

    ReplyDelete
  26. Salam...
    Hairan juga ye masyarakat kita ni.Setahu saya Nabi Muhd pun tak suruh para sahabat memohon kepada Allah dengan bertawassul kepadanya.

    Jika nabi yang mulia pun tak boleh kita guna sebagai perantaraan...inikan pun hamba Allah yang lain.Jauh panggang dari api.

    ReplyDelete
  27. bercampur aduk ibadat khusus dgn umum.... selawat ni ibadat khusus ker umum yer.. ?? hmmm... kalau demam baik sebab makan panadol, tak boleh ler nak katakan panadol yang menyembuhkan.... nanti jadi tawassul pulak... hmmm... tah ler... dah nak kiamat dah dunia ni.... assalamualaikum....

    ReplyDelete
  28. lagi satu berapa banyak nabi bertasbih yer.... nanti kalau lebih atau kurang kan menambah-nambah ajaran nabi pulak....

    ReplyDelete
  29. kalau kita kata "Ya Muhammad, engkaulah pembawa cahaya umat, penyuluh kegelapan.", kita mungkin berdosa sebab nabi tak berselawat seperti ini.... kan ?

    ReplyDelete
  30. sapa basib baik dpt tgk ni sebab sat lg bila emjay masuk sini,dia akan mendelete \kan artikel ini...wassalam

    ReplyDelete
  31. anakbintulux wrote today at 11:12 PM
    replytablighster wrote on Jun 11, edited on Jun 15
    Assalamualaikum para pembaca,

    Sudah agak lama juga saya tidak menulis tentang Emjay. Seingat-ingat saya lebih dari satu tahun. Baru-baru ini, saya berkesempatan meninjau Laman Tolong-Menolong-nya itu dan saya dapati lamannya itu penuh dengan dakyah-dakyah Wahabi.

    Walaupun saya sudah banyak artikel menentang dakyah-dakyah itu daripada sumber yang lain, agak menyedihkan bagi saya kerana ramai belia kita yang ingin berjinak-jinak dengan agama sudah mula terpengaruh dengan dakyah Wahabi kebelakangan ini.

    Justeru itu, saya berasa terpanggil untuk menulis satu artikel khas bagi mengungkap dan mendedahkan siapakah Emjay (Emjayjb) ini sebenarnya. Artikel ini juga bertujuan untuk mendedahkan segala bentuk pembohongan yang dilakukan lelaki ini atas nama Ahli Sunnah Wal Jamaah. Tujuan artikel ini ditulis adalah supaya belia-belia kita dapat memikirkan sedalam-dalamnya sebelum mereka dipengaruhi oleh dakyah-dakyah Wahabinya itu. Dalam menulis artikel ini, saya sertakan sekali metodologi yang saya gunakan dalam analisis beserta rujukannya sekali.

    Dalam artikel ini, saya telah membahagikan penerangan saya kepada beberapa bahagian seperti berikut:

    1.Personaliti Emjayjb (Emjay) dan latar belakangnya.
    Maklumat tentang ini saya peroleh dari lamannya dan juga daripada sumber-sumber lain.

    2. Ciri-ciri KeWahabian yang terdapat pada peribadinya.
    Ciri-ciri ini bukanlah rekaan saya, tetapi fakta-fakta yang digunakan beliau sendiri. Saya akan
    membandingkan cirri-ciri ini dengan neraca Shari’ah.


    1.0 Siapakah Emjay ini?

    Bagi menjawab soalan ini, sidang pembaca perlu bertanya kepada diri sendiri soalan-soalan berikut:

    1. Apakah nama sebenarnya?
    2. Dimanakah dia tinggal?
    3. Benarkah Emjay ini benar-benar wujud seperti yang didakwanya itu?
    4. Benarkah Emjay itu seorang pensyarah universiti?
    5. Adakah dia seorang ustaz?
    6. Berapa tahunkah Emjay belajar agama?
    7. Siapakah ustaznya?
    8. Aliran / agama apakah ustaznya itu?

    1.1 Nama sebenar Emjay.

    Dalam blognya memang tidak terdapat nama sebenarnya. Lelaki (atau boleh jadi perempuan?) ini telah berselindung disebalik nama E-M-J-A-Y-jb. Apakah nama sebenarnya, tidak pula kita ketahui kerana lelaki ini tidak pernah menyebut nama sebenarnya. Dia hanya menggunakan nama samaran ini, mungkin kerana takut, kecut perut, penakut ataupun sebab-sebab lain.


    1.1. Teori 1 – Kangmas - Seorang Anak Jawa

    Terdapat juga nama lain seperti Kangmasjb seperti yang tertera dalam emel di bahagian atas lamannya itu. Berdasarkan nama ‘Kangmas’ ini saya mengandaikan bahawa lelaki ini mungkin seorang yang berketurunan Jawa kerana ada beberapa orang Jawa yang saya kenali kerap menggunakan gelaran “Kang” dan “Mas” ini. Ini hanya andaian berdasarkan pengalaman saya semata-mata. Namun, secara hipotesisnya, lelaki ini bukanlah orang berbangsa Cina atau Hindu kerana jarang sekali kita dengar orang Cina atau Hindu menggunakan nama ini.

    Dalam sesetengah artikelnya, lelaki ini ada menyebut bahwa dia pernah bertugas sebagai seorang guru Biologi dari tahun 1980 – 1985 di Raub, Pahang (Rujuk http://emjayjb.multiply.com/journal/item/1 ).

    Tidak ada sebarang maklumat yang menunjukkan bahawa beliau itu seorang guru agama ataupun pernah menuntut di mana-mana sekolah atau kolej agama. Justeru, saya beranggapan bahawa lelaki bernama Emjay ini bukanlah seorang ustaz, cuma lewat ini sahaja dia ingin dikenali sebagai ustaz secara online. Jadi, sidang pelayar sekalian, saya tidak menggalakkan saudara semua menanyakan kemusykilan agama kepada lelaki ini kerana tiada tanda yang menunjukkan lelaki ini seorang Ustaz. Jika sidang pelayar ingin menanyakan kemusykilan agama, rujuklah daripada orang yang benar-benar ahli dan bukannya daripada lelaki yang tidak kita kenal

    ReplyDelete
  32. anakbintulux wrote today at 11:12 PM
    replytablighster wrote on Jun 11, edited on Jun 15
    Assalamualaikum para pembaca,

    Sudah agak lama juga saya tidak menulis tentang Emjay. Seingat-ingat saya lebih dari satu tahun. Baru-baru ini, saya berkesempatan meninjau Laman Tolong-Menolong-nya itu dan saya dapati lamannya itu penuh dengan dakyah-dakyah Wahabi.

    Walaupun saya sudah banyak artikel menentang dakyah-dakyah itu daripada sumber yang lain, agak menyedihkan bagi saya kerana ramai belia kita yang ingin berjinak-jinak dengan agama sudah mula terpengaruh dengan dakyah Wahabi kebelakangan ini.

    Justeru itu, saya berasa terpanggil untuk menulis satu artikel khas bagi mengungkap dan mendedahkan siapakah Emjay (Emjayjb) ini sebenarnya. Artikel ini juga bertujuan untuk mendedahkan segala bentuk pembohongan yang dilakukan lelaki ini atas nama Ahli Sunnah Wal Jamaah. Tujuan artikel ini ditulis adalah supaya belia-belia kita dapat memikirkan sedalam-dalamnya sebelum mereka dipengaruhi oleh dakyah-dakyah Wahabinya itu. Dalam menulis artikel ini, saya sertakan sekali metodologi yang saya gunakan dalam analisis beserta rujukannya sekali.

    Dalam artikel ini, saya telah membahagikan penerangan saya kepada beberapa bahagian seperti berikut:

    1.Personaliti Emjayjb (Emjay) dan latar belakangnya.
    Maklumat tentang ini saya peroleh dari lamannya dan juga daripada sumber-sumber lain.

    2. Ciri-ciri KeWahabian yang terdapat pada peribadinya.
    Ciri-ciri ini bukanlah rekaan saya, tetapi fakta-fakta yang digunakan beliau sendiri. Saya akan
    membandingkan cirri-ciri ini dengan neraca Shari’ah.


    1.0 Siapakah Emjay ini?

    Bagi menjawab soalan ini, sidang pembaca perlu bertanya kepada diri sendiri soalan-soalan berikut:

    1. Apakah nama sebenarnya?
    2. Dimanakah dia tinggal?
    3. Benarkah Emjay ini benar-benar wujud seperti yang didakwanya itu?
    4. Benarkah Emjay itu seorang pensyarah universiti?
    5. Adakah dia seorang ustaz?
    6. Berapa tahunkah Emjay belajar agama?
    7. Siapakah ustaznya?
    8. Aliran / agama apakah ustaznya itu?

    1.1 Nama sebenar Emjay.

    Dalam blognya memang tidak terdapat nama sebenarnya. Lelaki (atau boleh jadi perempuan?) ini telah berselindung disebalik nama E-M-J-A-Y-jb. Apakah nama sebenarnya, tidak pula kita ketahui kerana lelaki ini tidak pernah menyebut nama sebenarnya. Dia hanya menggunakan nama samaran ini, mungkin kerana takut, kecut perut, penakut ataupun sebab-sebab lain.


    1.1. Teori 1 – Kangmas - Seorang Anak Jawa

    Terdapat juga nama lain seperti Kangmasjb seperti yang tertera dalam emel di bahagian atas lamannya itu. Berdasarkan nama ‘Kangmas’ ini saya mengandaikan bahawa lelaki ini mungkin seorang yang berketurunan Jawa kerana ada beberapa orang Jawa yang saya kenali kerap menggunakan gelaran “Kang” dan “Mas” ini. Ini hanya andaian berdasarkan pengalaman saya semata-mata. Namun, secara hipotesisnya, lelaki ini bukanlah orang berbangsa Cina atau Hindu kerana jarang sekali kita dengar orang Cina atau Hindu menggunakan nama ini.

    Dalam sesetengah artikelnya, lelaki ini ada menyebut bahwa dia pernah bertugas sebagai seorang guru Biologi dari tahun 1980 – 1985 di Raub, Pahang (Rujuk http://emjayjb.multiply.com/journal/item/1 ).

    Tidak ada sebarang maklumat yang menunjukkan bahawa beliau itu seorang guru agama ataupun pernah menuntut di mana-mana sekolah atau kolej agama. Justeru, saya beranggapan bahawa lelaki bernama Emjay ini bukanlah seorang ustaz, cuma lewat ini sahaja dia ingin dikenali sebagai ustaz secara online. Jadi, sidang pelayar sekalian, saya tidak menggalakkan saudara semua menanyakan kemusykilan agama kepada lelaki ini kerana tiada tanda yang menunjukkan lelaki ini seorang Ustaz. Jika sidang pelayar ingin menanyakan kemusykilan agama, rujuklah daripada orang yang benar-benar ahli dan bukannya daripada lelaki yang tidak kita kenal

    ReplyDelete
  33. saya ada gambarnya nak tak? rumah-rumah dan bini-bini dia pun saya kenal...

    ReplyDelete
  34. assalamualaikum
    saya ni confius lah bila tengok ayat selawat syifa dan ikut lagu selawat syifa mcm ada huruf tu ada lain sikit lah...dr pengamatan sy seperti (ab da ) jadi ( ab za ) dan juga pada ayat ( wa di ya i ha jadi ayat wa ji ya i ha )..tolong bantu saya...terima kasih

    ReplyDelete
  35. Waalaikumussalam wbh

    Mudah sahaja nilamkayangan81, elakkan dari mengamalkan selawat syifa' selamat akidah.

    Emjay

    ReplyDelete
  36. Balik2 Asri... takde tokoh lain ker? Ko ni berimamkan dia ker? Takde pendapat sendiri? Dah la dia ni sambong belajor kat UK??? Kan tempat pemikir-pemikir orientalis tu... habis la Malaysiaku bila dia balik nanti , tah apa kemusnahan yg akan dia bawak. Kenapa tak ke tempat lahirnya Islam... dapat ilham ke sana kot. Eh! wahabi boleh ke guna ilham? Dia nak wahabikan Malaysia ikut cara orientalis kot.... kui kui kui

    ReplyDelete
  37. Mm... yg aku nampak kat sini penyokong dr harun din masih lagi gagal utk membawakan hujjah yg tepat berasaskan alQuran&sunnah..

    dan aku xnampak pulak cacat celanya hujjah yg diutarakan oleh emjay melalui tulisan jab mufti negeri perlis..

    puak yg membela dr harun din pula hanya berhujjah berlandaskan emosi semata, dan hanya berlandaskan ketokohan dr harun din, tidak berlandaskan alQuran sunnah..

    tu la kesimpulan yg blh aku buat setakat yg aku dok perati ni...

    ReplyDelete
  38. semoga ada wakil dari dr.harun din untuk menjawabnya dalam bentuk muzakarah ilmu...mencari titik kebenaran hakiki...

    ReplyDelete
  39. Assalamualaikum wbh sdr najid73

    Artikel saya seperti di atas alhamdulillah telah dituliskan dengan bantuan seorang guru saya yang lebih muda dari saya - seorang ahli hadis. Ia telah diposting pada 9 Julai 2007. Insya-Allah 4 hari lagi genaplah 2 tahun masehi. Kalau ikut tahun hijrah sudah 2 tahun. Dalam tempuh ini tidak ada sebarang hujah mantap dari pihak di sana kerana sekiranya berdasarkan Al Quran dan Al Hadis, mereka sememangnya tidak ada hujah melainkan hujah sebagaimana diutarakan oleh sdr kisai82 iaitu "hujah berlandaskan emosi semata-mata"

    Nasihat saya ialah "elakkan dari mengamalkan selawat syifa' dan selawat tafrijiah - insya-Allah selamatlah akidah"

    Wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  40. Assalamualaikum wbh sdr najid73

    Artikel saya seperti di atas alhamdulillah telah dituliskan dengan bantuan seorang guru saya yang lebih muda dari saya - seorang ahli hadis. Ia telah diposting pada 9 Julai 2007. Insya-Allah 4 hari lagi genaplah 2 tahun masehi. Kalau ikut tahun hijrah sudah 2 tahun. Dalam tempuh ini tidak ada sebarang hujah mantap dari pihak di sana kerana sekiranya berdasarkan Al Quran dan Al Hadis, mereka sememangnya tidak ada hujah melainkan hujah sebagaimana diutarakan oleh sdr kisai82 iaitu "hujah berlandaskan emosi semata-mata"

    Nasihat saya ialah "elakkan dari mengamalkan selawat syifa' dan selawat tafrijiah - insya-Allah selamatlah akidah"

    Wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  41. Waalaikumsalam Sdra Emjay.... Terima kasih atas makluman tu. Bukan lah saya nak memperkecilkan usaha dan pengajian Sdra Emjay, cuma hari ini teringin sangat nak dengar jawapan dari Datok Harun Din memandangkan beliau pun boleh dikatakan seorang yang tinggi juga ilmu agama nya.

    Maknanya, kedua selawat tu adalah rekaan semata-mata? Benarlah kata-kata orang bijak pandai, alim-ulama bahawa diakhir zaman ini kita bukan lagi ketandusan ulama, tetapi dibanjiri dgn ulama. Cuma kita perlu memilih yang mana ulama suu' yang boleh memperdayakan ummah dan ulama yang mempergunakan kedudukan dan ilmu untuk kepentingan diri sendiri.

    Banyak amalan yang tidak kita ketahui asal-asul samada dari Rasullullah s.a.w atau tidak. Sungguh rugi lah kita melakukan amal yang tidak mengikut amalan nabi dan sahabat. InsyaAllah kita manafaat kan laman Sdra Emjay bg tujuan peningkatan ilmu.

    Wallahuaklam

    ReplyDelete
  42. Berkenaan selawat ke atas Muhamad SAW, telah pun diajarkan oleh baginda sebagaimana dalam artikel saya di atas.. Namun sekiranya sdr najid73 pergi ke kedai buku agama, insya-Allah akan sdr temui berbagai-bagai buku-buku selawat dan ada setengahnya mengandungi lebih dari 70 macam selawat termasuklah selawat Fateh. Entah siapalah yang mengajarkan selawat-selawat ini namun kalau ikut saya mudah sahaja iaitu selain dari selawat yang diajarkan oleh Muhamad SAW, selawat-selawat lain adalah di ajarkan oleh IBLIS.

    Begitulah juga kalau ingin sekali membaca hadis-hadis yang entah dari mana asal usulnya, bacalah buku Ihya Ulumuddin karangan Imam Ghazali. Orang tarekat memang taksub benar dengan buku karangan orang tarekat (Imam Ghazali) ini. Namun alhamdulillah di akhir hayatnya Imam Ghazali telah menolak buku ini dan menolak amalan tarekat. Di akhir hayat Imam Ghazali telah memeluk seolah-olah tidak mahu melepaskan kitab hadis dari Imam Bukhari.

    Wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  43. Selawatlah sebanyak yang mungkin. Janganlah saudara membuat dusta atas Imam Al-Ghazali. Cukuplah sebelum azab datang menimpa. Mohonlah keampunan daripada Allah. Sya tidak fikir saudara mempunyai fikiran yang waras. Berubatlah diri saudara.

    ReplyDelete
  44. Sdrlah yang mengazab diri sendiri. Saya sudah katakan bahawa namun alhamdulillah di akhir hayatnya Imam Ghazali telah menolak buku ini dan menolak amalan tarekat. Di akhir hayat Imam Ghazali telah memeluk seolah-olah tidak mahu melepaskan kitab hadis dari Imam Bukhari.

    Saya katakan yang benar namun sdr masih tidak percaya.

    EMjay

    ReplyDelete
  45. Tolong tunujkkan bukti seperti syarahnya dan kitabnya yang mengatakan beliau meninggalkan tasawuf. Kefahaman sya beliau tidak meninggalkan tasawuf dan juga alquran,hadis kerana itulah pegangannya sampai ke akhir hayat.

    ReplyDelete
  46. Imam Ghazali memanglah orang tarekat atau orang Sufi. Beliau adalah pengarang kitab Ihya Ulumuddin yang banyak menukilkan hadis dhaif dan maudhu. Dipenghujung usia apabila Imam Ghazali ini disuakan dengan buku hadi Bukhari, beliau seolah-olah tidak mahu melepaskan buku ini. Alhamdulillah akhirnya beliau telah bertaubat dari fahaman tarekat / sufi dan kembali kepada fahaman ahlisunnah waljamaah.

    Untuk membaca sejarah hidupnya, bacalah kitab berkenaan encyclopedia ulamak-ulamak terdahulu bertajuk "SIAR A'LAM AN NUBALA" karangan imam Zahabi iaitu seorang ulamak yang mengkaji perawi. Buku ini menceritakan riwayat setiap ulamak. Buku ini terdiri daripada 32 jilid dan dalam bahasa Arab.

    Selamat membaca buku ini.

    Emjay

    ReplyDelete
  47. ash@damasgate
    salam
    boleh tlg jelaskan apakah perbezaan antara salaf dan kholaf?
    syukran...

    ReplyDelete
  48. hidupkan sunnah dan lenyapkan bid`ah

    ReplyDelete
  49. SILA RUJUK LAMAN WEB NI DAN KAJI DULU LAMAN WEB LAIN
    BILA DENGAR CERITA EMJAY
    http://halaqah.net/v10/index.php?topic=7927.0;wap2

    ReplyDelete
  50. Assalamualaikum,
    ISU SELAWAT SYIFA DAN TAFRIJIAH

    Berikut adalah artikel tambahan yang menjelaskan kesesatan selawat Syifa:

    Suara al-Sunnah
    Buletin Jabatan Mufti Negeri Perlis
    Bil. 1 April 2007

    manakala BERIKUT ADALAH JAWAPAN TERBARU JAKIM ISU SELAWAT SYIFA DAN TAFRIJIYAH
    RUANGAN SOAL JAWAB AGAMA JAKIM :
    NO PANEL SJAI 180608
    TARIKH: 18/06/2008 11:55 AM
    http://baheis.islam.gov.my/web/musykil_new.nsf

    selawat syifa dan selawat tafrijiah adakah boleh dijadikan amalan dan tidak mengelirukan.?
    JAWAPAN: Kedua-dua selawat ini boleh diamalkan..

    Untuk penjelasan kenapa boleh, sila lihat juga:

    http://pondokhabib.wordpress.com/2009/09/09/selawat-syifa-bercanggah-dengan-aqidah-islam/

    http://www.brunet.bn/gov/mufti/arkib/2009/090727.htm

    http://www.pelitabrunei.gov.bn/news/pelita/08Mac/khutbah.htm

    http://www.pelitabrunei.gov.bn/news/pelita/31julai/khutbah.htm

    Sumber 1
    http://www.darussyifa.org/audio/PenjelasanTentangSelawatSyifa&Tafrijiyah.rm
    Sumber 2:
    http://www.darussyifa.org/audio/PenjelasanTentangSelawatSyifa&Tafrijiyah.zip

    Sumber
    3:http://www.darussyifa.net/Audio/PenjelasanTentangSelawatSyifa&Tafrijiyah.rm
    http://jom-islah.blogspot.com/

    http://baheis.islam.gov.my/web/musykil_new.nsf

    ReplyDelete
  51. salam,
    petikan emjay
    Namun sekiranya sdr najid73 pergi ke kedai buku agama, insya-Allah akan sdr temui berbagai-bagai buku-buku selawat dan ada setengahnya mengandungi lebih dari 70 macam selawat termasuklah selawat Fateh. Entah siapalah yang mengajarkan selawat-selawat ini namun kalau ikut saya mudah sahaja iaitu selain dari selawat yang diajarkan oleh Muhamad SAW, selawat-selawat lain adalah di ajarkan oleh IBLIS.

    perihal selawat fateh,

    SILA LIHAT LAMAN WEB JAKIM TENTANG BOLEH DIGUNAKAN.
    Selawat Fatih adalah selawat yang biasanya dibaca sebagai pendahuluan untuk memulakan majlis atau doa, Tidak ada nas yang menjelaskan kelebihan selawat tersebut. Setiap selawat dianjurkan dibaca supaya doa yang dipohon mudah dimakbul oleh Allah SWT.
    Selawat Fatih adalah selawat yang biasanya dibaca sebagai pendahuluan untuk memulakan majlis atau doa, Tidak ada nas yang menjelaskan kelebihan selawat tersebut. Setiap selawat dianjurkan dibaca supaya doa yang dipohon mudah dimakbul oleh

    SEKIRANYA SAYA IKUT TEORI FATWA EMJAY BERDASARKAN SYAK WASANGKA BURUK (ZHAN), SELEPAS INI, MESTI EMJAY CAKAP TUKANG BAGI PENDAPAT BOLEH DALAM JAKIM NI TAK SELARI DENGAN HUKUM SEBENAR SUNNAH WAL JAMAAH.

    TAK PERCAYA? SILA LIHAT HUKUM FIKAHNYA DALAM MENUDUH DR HARON DIN, TN GURU NIK AZIZ, AKRINE, MUFTI PERAK HARUSSANI ZAKARIA. SEMUA TANPA JUMPA ATAU TANYA ORGNYA, HANYA TEORI ZHAN SYAK WASANGKA SAHAJA.

    ReplyDelete
  52. SALAM, TOLONG JGN DELETEKAN YA. PERHATIAN, ORG LAIN YG BACA TOLONG JADI SAKSI, SAYA ADA HANTAR ARTIKEL INI

    ReplyDelete
  53. UTK DALIL HADITH KEHARUSAN SELAWAT SELAIN DARI YANG DINYATAKAN BOLEH LIHAT PADA LAMAN WEB BERIKUT,

    http://halaqah.net/v10/index.php?topic=7927.0;wap2

    SEKARANG SAYA AMBIL SEDIKIT HADITH DARI LAMAN WEB TADI( JIKA TUAN PUAN MALAS JUGA NAK BACANYA)

    Oleh karena itu, adalah baik beliau tahu bahwa menurut mayoritas kaum muslimin mulai dari Maghribi sampai dengan Masyriq berpandangan bahwa mengamalkan solawat-solawat yang disusun oleh para ulama dan auliya seperti solawat munjiyat, solawat mariyah, solawat al-fatih, solawat thib al-qulub etc. adalah dibolehkan dan disunahkan sesuai dengan paradigma umum yang mengakui adanya bid’ah hasanah dalam Islam. Banyak sekali dalil yang menjadi dasar dari pandangan ini. Sebagian dari dalil-dalilnya tentunya tidak perlu dibahas di bab ini, karena ia adalah dalil yang sudah dimaklumi di dalam menetapkan dalil bid’ah hasanah. Sedangkan secara spesifik menjelaskan bolehnya bersolawat yang tidak diajarkan Nabi Muhammad SAW adalah sebagai berikut:

    حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ بَيَانٍ حَدَّثَنَا زِيَادُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ حَدَّثَنَا الْمَسْعُودِيُّ عَنْ عَوْنِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِي فَاخِتَةَ عَنْ الْأَسْوَدِ بْنِ يَزِيدَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ
    إِذَا صَلَّيْتُمْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَحْسِنُوا الصَّلَاةَ عَلَيْهِ فَإِنَّكُمْ لَا تَدْرُونَ لَعَلَّ ذَلِكَ يُعْرَضُ عَلَيْهِ قَالَ فَقَالُوا لَهُ فَعَلِّمْنَا قَالَ قُولُوا اللَّهُمَّ اجْعَلْ صَلَاتَكَ وَرَحْمَتَكَ وَبَرَكَاتِكَ عَلَى سَيِّدِ الْمُرْسَلِينَ وَإِمَامِ الْمُتَّقِينَ وَخَاتَمِ النَّبِيِّينَ مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ إِمَامِ الْخَيْرِ وَقَائِدِ الْخَيْرِ وَرَسُولِ الرَّحْمَةِ اللَّهُمَّ ابْعَثْهُ مَقَامًا مَحْمُودًا يَغْبِطُهُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَالْآخِرُونَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ
    Terjemahan: Abdullah bin Mas’ud berkata: Apabila kamu semua solawat kepada Rasulullah SAW, maka buatlah sesuatu yang bagus terhadap beliau, siapa tahu mungkin solawat kamu itu diberitahukan (disampaikan) kepada beliau. Lalu mereka bertanya: Ajarkanlah kami cara bersolawat yang bagus kepada beliau! Lalu beliau (Abdullah bin Mas’ud) menjawab: katakan, Ya Allah jadikanlah segala solawat, rahmat, berkahmu, kepada Sayyid para rasul, pemimpin orang-orang yang bertakwa, penutup para nabi, yaitu Muhammad Hamba dan Rasul-MU, pemimpin dan pengarah kebaikan dan rasul yang membawa rahmat. Ya Allah anugerahilah beliau maqam terpuji yang menjadi harapan orang-orang terdahulu dan orang-orang yang terkemudian. TERUSKAN HADIS TERSEBUT.

    Ini adalah hadis sahih yang diriwayatkan oleh Ibn Majah, yang menarik disebutkan oleh Ibn Qayyim dalam kitab Jala’ al-Afham; Cairo Dar al-Hadis (p. 36 dan 72), Abdurrazaq dalam kitab al-Mushannaf (3109), Abu Ya’la di dalam musnadnya (5267), al-Thabrani dalam al-Mu’jam al-Kabir (9/115), Ismail al-Qadli di dalam kitab Fadl al-Shalat ala Nabi SAW (p. 59).

    Ada lagi:
    حدثنا يعقوب بن إسحاق بن الزبير ، ثنا عبد الله بن محمد أبو عبد الرحمن الأذرمي ، نا هشيم ، عن حميد ، عن أنس ، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم مر بأعرابي وهو يدعو في صلاته ، وهو يقول : يا من لا تراه العيون ، ولا تخالطه الظنون ، ولا يصفه الواصفون ، ولا تغيره الحوادث ، ولا يخشى الدوائر ، يعلم مثاقيل الجبال ، ومكاييل البحار ، وعدد قطر الأمطار ، وعدد ورق الأشجار ، وعدد ما أظلم عليه الليل ، وأشرق عليه النهار ، لا تواري منه سماء سماء ، ولا أرض أرضا ، ولا بحر ما في قعره ، ولا جبل ما في وعره ، اجعل خير عمري آخره ، وخير عملي خواتمه ، وخير أيامى يوم ألقاك فيه ، فوكل رسول الله صلى الله عليه وسلم بالأعرابي رجلا ، فقال : « إذا صلى فائتني به » فلما صلى أتاه ، وقد كان أهدي لرسول الله صلى الله عليه وسلم ذهب من بعض المعادن ، فلما أتاه الأعرابي وهب له الذهب ، وقال : « ممن أنت يا أعرابي ؟ » قال : من بني عامر بن صعصعة يا

    ReplyDelete
  54. SALAM, JIKA TUAN MUSLIMIN MUSLIMAT BERSETUJU DENGAN PERKARA DIATAS,
    MARI KITA PERSOALAN YG TIMBUL,

    1.UTK APA BELIAU MEMBERIKAN UCAPAN /PENGUMPAMAAN YG KURANG ENAK KPD ULAMAK2 TERKENAL, JIKA ISU SELAWAT YG MASIH ADA HUJAH MENJADI TOPIKNYA?

    2. KENAPA BELIAU HANYA MENYERANG ULAMAK TERTENTU SAHAJA? ADA UNSUR PERSAMAAN KATEGORI ULAMAK TERSEBUT.

    3. JIKA BIDAAH,HUKUMNYA SESAT, JIKA SESAT MASUK NERAKA. TAKKAN ULAMAK BESAR BERANI SANGGUP MEMPERTAHANKAN ISU SELAWAT YG BOLEH DAN TAK BOLEH TU?

    4. ADA TAK DIA BERANI TEGUR ULAMAK SECARA 'SPESIFIK' YG MENGHALALKAN YG HARAM? ARAK , JUDI MISALNYA.

    5.KENAPA BERIA-IA SGT SURUH JAUHKAN DIRI DARI ULAMAK/PERAWAT YG AMAL SELAWAT INI? MACAM NAK SERANG DR HARON DIN JE?

    BANYAK LAGI PERSOALAN YG TIMBUL. SAYA AKAN KUPAS LAGI.
    DIMELAKA, KILANG

    ReplyDelete
  55. FIKIR, ZIKIR, IKHTIAR.FIKIR, ZIKIR, IKHTIAR.FIKIR, ZIKIR, IKHTIAR.
    JGN AMBIL TERUS BULAT2 WALAUPUN MALAS SGT NAK ZIKIR.

    ReplyDelete
  56. Assalamualaikum..
    Alhamdulillah wa assalatu wassalamu 'ala Rasulillah
    Amma ba'du:
    dalam usulul fiqah Ahli assunnah waljamaah yang telah di gariskan dalam buku rujukkan yang mu'tabar: bahawa ILMU yang benar-benar ilmu adalah:
    firman Allah taala dalam Al-Qur'an
    sabda Rasulullah dalam Hadith yang Sahih
    Ijma' Assahabah yang jelas.
    ini sudah menjadi asas yang teguh kepada ummat Islam untuk mengkaji sesuatu masaalah dalam bab Aqidah atau Ibadah atau Akhlak ikutan..
    oleh itu dengan panduan yang tegas ini marilah kita mengkaji dalil- dalil atau syubhah - syubhah yang telah di bawa oleh pihak yang ingin bertawasul kepada Allah dengan peribadi (Zhat) Rasulillah selepas Baginda wafat.
    1. izinkan saya untuk bertanya di mana dalil dari Al-Qur'an yang Muhkam yang membenarkan kita bertawasul kepada Allah dengan Rasulillah?
    2. di mana dalil daripada Qawly Rasulillah yang sahih yang juga membenarkan kita bertawasul kepada Allah dengan Rasulillah selepas wafat baginda?
    3. di mana Ijma' Assahabah juga?
    tentu TIADA!!!
    jadi sudah pasti perkara ini tiada rujukan kepada Allah tiada rujukan kepada Rasulillah dan tiada rujukan kepada ijma' Assahabah.
    jika di lihat syubhat-syubhat yang biasa di jadikan asas ilmu orang-orang yang mempuniyai (zayegh) dalam hati mereka rujuk kepada ayat 7 surah ali imran dan rujuk kepada tafsirnya dalam tafsir ulama' ahli assunnah waljamaa; dahulu, ialah seperti:
    1. athar bukan hadith عبد الله بن مسعود di sini saya tidak mahu tinbul isu kesahihan athar tersebut tetapi saya membuat satu andaian iaitu walaupun dia adalah sahih
    - kandunganya sangat jelas tiada yang bercanggah dengan apa yang nabi ajar
    - tiada seorang pun daripada ulama' yang muktabar dahulu yang membenarkan kita membuat satu usul bahawa قول الصحابي boleh dijadikan sebagai dalil yang قطعي dalam bab (boleh atau tidak boleh) dalam syariah.
    jika kita membuka ruang yang luas kepada golongan yang jahil dalam ilmu usul maka tentu kita semua akan mengharamkan yang halal dan menghalalkan yang haram dan boleh juga sesat dalam bab aqidah seumpama:
    - saya ambil satu contoh sahaja:
    ibnu abbas pernah mentafsirkan suatu ayat dalam Al-Qur'an yang menceritakan bahawa Allah mencipta 7 langit dan 7 bumi, beliau berkata juga ada 7 nabi adam dan juga 7 nabi muhammad.... jika kita terima ini tanpa membuat kajian dengan usul ahli assunnah waljamaah tentu kita akan sesat. ( ini bukan bermakna bahawa apa yang dibawa oleh sahabat adalah palsu atau salah tetapi ini termasuk dalam tata - tata usul iaitu: semua orang boleh diterima atau ditolak pandangan mereka kecuali Rasulullah sahaja dan apa yang mereka katakan mesti dihadapkan kepada hadith Rasulillah jika tidak bercanggah maka boleh diterima sebagai panduan amali sahaja dan bukan sebagai dalil yang قطعي )
    2. tentang hadith anas pada zahirnya tidak berkaitan dengan perkara yang kita bincangkan ini, walauapapun boleh kita menjawab syubhat ini juga:
    - orang badwi itu memuji Allah dengan pujian yang didengari oleh Rasulillah dan Rasulullah membenarkanya, ini dinamakan Sunnah Taqririya daripada Rasulillah soalan sekarang adakan ada sunnah taqririya daripada Rasulillah yang membenarkan selawat ciptaan puak ini ( tentu tiada) dalam bahasa yang lain adakah di zaman Rasulillah pernah seorang daripada golongan sahabat / badwi mencipta suatu selawat dan nabi membenarkan selawat itu untuk diamalkan oleh umatnya kemudian (tentu tiada).
    - jika nabi sudah tiada lagi ( baginda sudah wafat ) wahyu sudah terputus siapa yang berani ini gantikan tempat baginda dengan memberi kebenaran beramal dengan selawat ciptaan ini dan juga berani mengkatigorikan jenis selawat untuk tujuan yang bermacam-macam. tentu manusia seperti ini tiada rasa hormat kepada baginda atau tidak tahu apa sebenarnya maksud kalimah syahadah yang kedua dalam Islam.
    3. athar ibnu abbas : syubhat ini juga dijawab seperti yang pertama dengan tambahan yang berikut:
    - sudah menjadi maklum kepada golongan yang berpelajaran tinggi dalam ilmu usul fiqh dan usul

    ReplyDelete
  57. Assalamualaikum wbh kepada saudara sesama agama dan laknat Allah kepada iblis dan pengikutnya.

    Apabila timbul persoalan yang lebih akademik sebagaimana persoalan yang ditimbulkan oleh gopohitudevil (walau pun jelas nampak kebodohan persoalan tersebut) maka saya pun perlulah merujuk kepada penasihat saya agar dapatlah membantu saya dengan hujah yang akademik yang bersandarkan sahih Al Quran dan Ass Sunnah. Hasilnya ialah Alhamdulillah sebagaimana di atas yang telah ditulis sendiri oleh penasihat saya iaitu sdr sahabat99.

    Dengan jawapan yang diberikan oleh sahabat99, saya sekadar mendoakan semoga Allah sentiasa memberkati merahmati sahabat baik saya selaku penasihat iaitu sahabat99.

    Emjay

    ReplyDelete
  58. Assalamualaikum wbh kepada saudara sesama agama dan laknat Allah kepada iblis dan pengikutnya.

    Izinkan saya bertanya pula kepada gopohitudevil, pada pandangan sdr, bolehkah kita semua beramal dengan selawat-selawat berikut?

    1 Selawat penghapus dosa selama 80 tahun
    2 Selawat Fatih
    3 Selawat Kubra
    4 Selawat Munjiyat
    5 Selawat Kamaliyat
    6 Selawat Badriyah
    7 Selawat Nuruzzati
    8 Selawat Aliyul Qadri
    9 Selawat Ibrahimiyah
    10 Selawat Nurul Qalbi
    11 Selawat Syeikh Fakhrudin Ar-Razi
    12 Selawat Ahmad Khujandi
    13 Selawat Sayyid Ahmad Al Badawi
    14 Selawat Syeikh Abdul Qadir Al Jailani
    15 Selawat menghilangkan dukacita dan kesusahan (terjemahannya "Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang. Rahmatilah penghulu kami Muhamad kekasih yang dikasihi, penyembuh segala penyakit dan pelapang segala kesempitan")

    Saya sedang menunggu jawapan dari gopohitudevil.

    Emjay

    ReplyDelete
  59. Boleh buat ulasan mengenai komen di laman berikut:

    "
    http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=702&postdays=0&postorder=asc&start=0

    Saya diajar untuk tidak bertaqlid buta dan taksub. Saya diajar untuk membuat penilaian dan menyelidik sesuatu perkara sebelum menghukum.

    يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِن جَآءَكُمۡ فَاسِقُۢ بِنَبَإٍ۬ فَتَبَيَّنُوٓاْ أَن تُصِيبُواْ قَوۡمَۢا بِجَهَـٰلَةٍ۬ فَتُصۡبِحُواْ عَلَىٰ مَا فَعَلۡتُمۡ نَـٰدِمِينَ (٦)

    Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.

    (Surah al Hujaarat: Ayat 6)

    Dr Asri adalah ikon yang terkenal semenjak beliau berhujjah dengan Astora Jabat di Penang. Dan kemudian terkenal dengan gagasan tajdidnya. Malahan mengumpul seberapa ramai peminat beliau. Tambahan pula bahtera perubahan yang dibawanya menarik perhatian ramai. Kelantangan beliau dalam menyentuh beberapa isu politik tanahair amat menarik perhatian mana-mana parti sekalipun.

    Namun begitu, saya juga diajar bahawa yang bernama Dr Asri ini juga tidak maksum. Sudah lama sebenarnya ada ilmuwan agama yang ingin membetulkan Dr Asri ini. Kelantangan Dr Asri yang diberi tempat di persada media masa tidak sama dengan ilmuwan agama yang ingin menegur beliau yang tidak diberi tempat di media massa. Beliau diberikan ruang di dalam ASTRO OASIS untuk membawa agenda pemikirannya, bagaimana pula ilmuwan agama lain yang ingin membetuli fikrahnya?

    Mengapa manusia perlu ditegur ?

    Kerana manusia itu sifatnya lemah, mudah tergesa-gesa dan serba kekurangan. Saya mengimani ayat ALlah yang bererti :

    وخلق الإنسان ضعيفا
    "Dan manusia dijadikan bersifat lemah"


    (Surah an Nisa : ayat 2Cool


    Dan manusia berdoa untuk kejahatan sebagaimana ia berdoa untuk kebaikan. dan adalah manusia bersifat tergesa-gesa.

    (surah al Isra': 11)

    Dan ALlah juga menyuruh kita selalu untuk nasihat menasihati :


    Demi masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

    (Al-Asr: 1-3)

    Ada satu video klip yang menarik perhatian saya fatwa dari Dr Asri yang mempunyai PhD ini iaitu Dr Asri menyebutkan bahawa SELAWAT SYIFA' BERCANGGAH DENGAN AQIDAH ISLAM. Buktinya :

    http://www.youtube.com/watch?v=J0Qu0d76cp8


    Selawat Syifa' bercanggah dengan Aqidah Islam? Maka sesatlah ulamak dan umat Islam yang mengamalkannya. Kafirlah hukumnya kerana sudah bertentangan dengan AQIDAH ISLAM. Perkara yang disentuh oleh Dr Asri ini bukan lagi menyentuh mengenai perkara furuk (cabang) Tetapi menyentuh AQIDAH.

    Tuduhan tanpa hak ini telah dijawab oleh Darussyifa' Online iaitu :

    Akhir-akhir ini terdapat golongan tertentu yang mempertikaikan bacaan Selawat Syifa’ dan Selawat Tafrijiyyah. Mereka mengatakan bahawa mengamalkan selawat-selawat ini boleh membawa kepada syirik kerana membesarkan nabi Muhammad s.a.w. lebih daripada Allah SWT.

    Untuk memperjelaskan tentang kekeliruan ini, Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din telah menerangkan dengan panjang lebar. Anda patut mendengar penjelasan ini dan untuk mendengarnya anda boleh muat turun di bawah ini


    Sumber 1 :http://www.darussyifa.org/audio/

    ReplyDelete
  60. Reply dari sdr fauzikx yang baru dimasukkan terpaksa di delete kerana menyampaikan pandangan dan fahaman orang tarekat / sufi terutama sekali link yang diberikan. Maaf saya terpaksa delete kerana Laman Emjay adalah tidak menerima fahaman ini.

    EMjay

    ReplyDelete
  61. Terima kasih emjay, kerana memberitahu saya bahawa itu tarekat sufi, kalau boleh dan kalau ada masa, beri sedikit maklumat Tarikat Sufi

    ReplyDelete
  62. Wahai sdr fauzikx.

    Apa yang sdr masukkan ke dalam reply adalah apa yang dibincangkan pada TKO di bawah tajuk "Dr Asri Menghukum Selawat Syifa' Bercanggah Dengan Aqidah" yang dituliskan oleh Anak_pejuang. Anak_pejuang adalah empunya blog emas dan faham. Mungkin juga sdr adalah orang yang sama dengan Anak_pejuang di TKO tu.

    Saya telah berkunjung ke kedua-dua blog tersebut dan fahamlah siapa tu Anak_Pejuang. Orang seperti ini adalah orang tarekat atau penyokong fahaman tarekat. Orang macam ini sampai kiamat pun tidak akan selari dan meredhai MAZA. Orang macam sdr (Anak_pejuang) mengamalkan fitnah besar sebagaimana yang saya ambil dari blog sdr iaitu:

    "Empat mazhab feqah besar sepakat di atas bolehnya bertawassul dengan Nabi sallaLlahu 'alaihi wasallam bahkan menegaskan anjuran terhadap hal itu dan tidak membezakannya apakah dilakukan pada saat Baginda hidup atau setelah Baginda wafat."

    Inilah pembohongan besar dari orang seperti anda. Menurut saya fahaman seperti apa yang sdr nukilkan di atas adalah syirik namun kepada pengikut dan penyokong tarekat fahaman ini dibenarkan. Itulah sebabnya sdr bukan sekadar bertawassul kepada Nabi Muhamad SAW tetapi sdr juga bertawasal dengan guru-guru murshid tarekat yang sudah mati.

    Sdr dengan jalan sdr dan saya dengan fahaman saya. Jangan berikan iklan tarekat di Laman Emjay

    Emjay

    ReplyDelete
  63. Saya orang perlis dan penyokong kuat Dr Asri. Saya di kutuk hebat apabila saya masuk forum TKO, mengenai tajuk Dr Asri Menghukum Selawat Syifa' Bercanggah Dengan Aqidah, saya cuba mengatakan jangan membuat fitnah kepada Dr Asri. Setahu saya Dr MAZA bercakap mengikut sumber sahih dan tidak guna akal dalam membuat fatwa.

    Kemudian saya berjumpa forum emjay dan sebab itu saya bertanya, tentang forum itu (TKO) dan tajuk yang mereka bincangkan.

    Saya tiada kena mengena dengan TKO dan mana-mana parti politik. Saya ada saya.

    Terima kasih emjay

    ReplyDelete
  64. Maaf sdr fauzikx kerana menyangkakan sdr adalah Anak_pejuang di TKO.

    TKO adalah sarang atau lubuk orang berfahaman tarekat. Saya delete reply sdr kerana dibawah sekali reply yang sdr copy paste dari TKO tu terdapat url blogspot kepunyaan anak_pejuang. Blogspot Anak_pejuang adalah penentang kepada MAZA dan penganut tarekat. Itu sebab saya padam.

    Kepada sdr fauzikx, usahlah bermimpi agar anak_pejuang tu boleh menerima apa-apa yang disampaikan oleh MAZA. Hati dan pendengaran mereka sudah tertutup.

    Saya tidak akan menghujah untuk membenarkan Maza di TKO kerana kita bermain di gelanggang mereka - lubuk tarekat.

    Maafkan saya sekali lagi. Namun sdr kena berhati-hati agar jangan beri peluang mereka ini mengiklankan fahaman mereka di Laman Emjay

    Emjay.

    ReplyDelete
  65. Assalamualaikum wbh

    Berikut adalah penjelasan MAZA tentang selawat Shifa'




    Emjay

    ReplyDelete
  66. Assalamu'alaikum wbt

    Sekiranya memang benarlah selawat2 yang banyak diamalkan diajar oleh iblis dan menyesatkan, mengapakah sehingga hari ini tiada fatwa dari majlis ulama' yang mengharamkan dan menjelaskan perkara sebenar? Yang saya pernah dengar setakat ni hanyalah bersumberkan Dr Asri. Orang2 awam, akan bersandarkan fatwa majlis ulama'. Jika saudara yakin bahawa ianya sesat, saya anjurkan saudara berbincanglah dengan pihak2 yang berkaitan, sebelum menyiarkan isu ini kepada awam. Ulama'2 lainkah yang sesat atau saudara dan ulama' yang saudara rujuk yang tersilap? saya bukannya berpihak kepada sesiapa tetapi saya berpandangan saudara perlu ada rasa kebertanggungjawan yang tinggi sebelum menjatuhkan apa2 hukum agama. Saya lihat dengan bergerak sebegini, isu ini takkan selesai melainkan menyebabkan perpecahan ummah. Saya rasa alim ulama' lah yang sepatutnya duduk vbersama2 dan menyelesaikan perkara ini, baru lah diwartakan kepada org2 awam yang mungkin rata2 tidak begitu dalam pengetahuan dan ilmu agamanya. Jika apa yg pihak saudara kata ini benar. benarlah, dan jika tidak maka tidaklah. Pucuk pangkalnya, perlu diselesaikan oleh pihak yang betul sebelum diishtiharkan. Saudara perlu juga bersangka baik, di mana semua orang islam dan benar2 beriman sayangkan dan sentiasa ingin menjaga akidah mereka, termasuklah saya yang kerdil ini. TSaya tak nampak bagaimana isu ini boleh selesai jika pendekatan sebegini saudara lakukan. sekian, ikhlas dari saya.

    ReplyDelete
  67. Waalaikumussalam wbh

    Sdr voode, isu yang saya bangkitkan adalah isu yang kecil. Cuba sdr fikirkan pula bab menegakkan hukum Allah di Malaysia seperti 100 kali rotan untuk berzina atau rejam sampai mati. Sebenarnya hukum ini perlu ditegakkan di Malaysia bersama hukum-hukum hudud lainnya. Sekiranya hukum-hukum ini ditegakkan, aman tenteram insya-Allah Malaysia ni.

    Dalam isu ini iaitu menegakkan hukum hudud untuk dilaksanakan, nak tunggu majlis ulamak ke atau nak tunggu para mufti??? Atau tidakkah sdr suka menganjurkan saya untuk berbincang dengan pihak-pihak yang berkaitan??

    Yang hak Allah seperti hukum hudud tu tetap hak Allah. Yang haram tetap haram dan yang halal tetap halal. Sdr kalau nak ikut pandangan saya di atas ikutlah kerana ia adalah selari dengan Islam tetapi kalau sdr cenderong juga dengan selawat syifak ini, terpulanglah kerana saya sekadar menyampaikan dan kubur kita asins-asing.

    Emjay

    ReplyDelete
  68. Sdr Emjay, terima kasih dgn respons. spt hukum hudud, saya kira jelas. tetapi, dalam isu ini, seperti kabur sehingga di peringkat ulama lagi (mereka pun masih dok berbelah). Jika mereka pun dok berbelah, patutkah kita seolah2 boleh jatuhkan hukum? Saya dah katakan, saya tak denderung kpd mana2 pihak, dan saya yakin majoriti org islam adalah spt saya, yang cenderung utk jaga akidah masing2. Tak boleh kah alim ulama' terlibat dok baik2 sama2 dan selesaikan perkara ni. Satu kumpulan kata ok, satu lagi kata ko. Org awam yg kat tgh2 keliru. Tak baik, saudara kata terpulang kpd saya sbb "kubur kita asing-asing", mcm nak berkelahi aje(?). Sekian

    ReplyDelete
  69. Sdr voode.

    Bab yang saya ketengahkan adalah bab akidah. Samalah juga dengan soal bertareqat yang juga merupakan bab akedah. Namun di Malaysia mufti sendiri bertareqat?? Kalau ikut saya dan MAZA, memang jelas kesesatan bertareqat!!!!

    Alah bab bomoh besar di wisma keraton tu mana ada mufti nak beri komen?? Adakah orang di Wisma Keraton dibolehkan dalam Islam?? Siapa nak bawa muzakarah dalam isu ini?? Alahhhhh itulah Malaysia!! Bab agama bukan lagi tanggung jawab pemerintah.

    Emjay

    ReplyDelete
  70. Awal agama mengenal Allah.
    agama itu milik Allah 100%
    Tapi kita tak ikut Allah, kita ikut siapa pilihan kita yang bersesuaian dengan citarasa kita.

    ReplyDelete
  71. Memang betullah tu radi27

    Emjay

    ReplyDelete
  72. SIAPAKAH LELAKI DAYUS YANG BERNAMA EMJAY (mEMang JAYbon) DAN JIKA INGIN MENGENALI DIRI BELIAU SILALAH MASUK KE DALAM WEB UTM PADA STAF FAKULTI PENDIDIKAN, KEMUDIAN BUAT PENGECAMAN SETIAP STAF YANG ADA, ANDA AKAN KETAHUI NAMANYA DAN ADA KAITAN DENGAN NAMA SAMARANNYA. SEMOGA BERJAYA.......he he he he....MAMPUSLAH KAU EMJAY............ORANG NAK TENGOK SANGAT MUKA KAU........LUPA PLAK NAK GELAK..........he he he he he he he..........

    ReplyDelete
  73. emjayjb wrote on Oct 13, '09

    Assalamualaikum wbh kepada saudara sesama agama dan laknat Allah kepada iblis dan pengikutnya.

    MANA KO DAPAT BERI SALAM MACAM NI EMJAY (mEMang JAYbon), MANA PUNYA NABI KO IKUT..........BIDA'AH + WAHABI + SESAT

    ReplyDelete
  74. assalamualaikum...banyak sangat perkara yang mengelirukan tentang bab akidah ni. bolehkan saudara memberikan alamat fb saudara agar lebih mudah saya bertanyakan tentang bab akidah dan banyak lagi berkaitan amalan2 yang saya terbaca dan pelajari selama ini....

    ReplyDelete
  75. Waalaikumussalam wbt

    Saya ada akaun FB tetapi dah jarang saya masuk. Gunakanlah email saya emjayjb@gmail.com

    Emjay

    ReplyDelete