Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ pembaca mukmin sekelian

.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Selamat datang ke Laman Emjay. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik, hidayah, rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Aku telah tinggalkan pada kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya, (iaitu) Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya.

Thursday 18 January 2007

IKTIBAR DARI KEPIMPINAN FAM DI MALAYSIA


Assalamualaikum wbth kepada setiap muslimin

Saya memulakan penulisan saya ini dengan petikan akhbar Harian metro 17 Jan 2007

Perlu tunggu sampai bila?

Oleh Manan Samad

manansamad@hmetro.com.my

SAMPAI bilakah impian peminat bola sepak tempatan untuk menyaksikan pasukan negara beraksi di Piala Dunia akan menjadi kenyataan?

Inilah persoalan yang bermain di benak setiap rakyat Malaysia terutama ‘kaki bola’ setiap kali kedatangan kejohanan yang dianggap temasya sukan paling hebat di dunia, empat tahun sekali itu.

Peminat bola sepak tempatan kini hanya mampu menumpang tuah orang, menyokong pasukan negara lain berdasarkan cita rasa masing-masing.

Brazil mungkin di hati kerana kemampuan bermain cantik selain dibarisi bintang bola sepak dunia, England mendapat tempat kerana sentimen sebagai bekas penjajah selain pengaruh Liga Perdana Inggeris (EPL), selain beberapa pasukan popular seperti Argentina, Jerman, Belanda, Itali dan Sepanyol.

Tanyalah mana-mana kaki bola, mereka masih sayangkan pasukan kebangsaan, tetapi mereka sedar hajat untuk menyaksikan Harimau Malaya beraksi di Piala Dunia masih angan-angan kosong, sekurang-kurangnya dalam masa 10 tahun ini.

Mungkin ada yang berangan-angan, alangkah bagus kalau Malaysia yang beraksi sebagai wakil Asia dan bukannya Jepun dan Arab Saudi yang mudah diratah skuad negara ketika era 1970-an.

Tetapi selepas disimbah air ke muka, mereka kembali sedar daripada lamunan kerana hakikatnya perjalanan skuad negara masih terlalu jauh.

Berdasarkan ranking terkini Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (Fifa), Malaysia menduduki tempat ke-127, jauh di belakang pasukan tercorot yang beraksi di Piala Dunia di Jerman iaitu Togo, ke-61 dunia.


Malah, di peringkat Asia, skuad negara menduduki tempat ke-27 dan Asia Tenggara kelima selepas Singapura, Thailand, Indonesia dan Vietnam.

Jauh bukan saja dari segi kemampuan terkini, malah pelbagai aspek lain terutama saiz fizikal terlalu kecil, selain mental yang kerap menjadi penyakit dalam senario sukan negara.

Tidakkah kita terfikir mengapa pemain Jepun yang beraksi di Piala Dunia Jerman lebih besar daripada pemain kita, walhal satu ketika dulu, tentera Jepun yang pernah menjajah Malaya terkenal dengan saiz katiknya.

Kalau dibandingkan pada era 1970-an dan 1980-an, saiz mereka ibarat budak sekolah dan sukar untuk bersaing dalam perebutan bola tinggi terutama di kawasan kritikal kotak penalti, itu belum berbicara mengenai soal kemampuan.

Namun, mereka tidak wajar disalahkan kerana hakikatnya pemain terbabit masih yang terbaik di negara ini. Itu bukan dosa mereka, tetapi dosa terkumpul semua pihak yang terbabit secara langsung dalam pembangunan bola sepak negara.


Tidak wajar hanya dipersalahkan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) kerana pihak lain seperti Majlis Sukan Negara (MSN) dan Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia (MSSM) juga ada ‘saham’nya.


Dalam kata lain, bola sepak Malaysia sebenarnya memerlukan rombakan besar-besaran dari semua sudut bukannya dengan menukar kepimpinan FAM seperti saranan segelintir pihak.Mujurlah ada usaha ke arah itu dan kerajaan juga bersungguh-sungguh untuk menjadikan impian rakyat Malaysia itu menjadi kenyataan suatu hari kelak.

Bola sepak biarpun tidak menunjukkan prestasi cemerlang, tetap dimasukkan sebagai satu daripada lapan sukan teras kerana popularitinya sebagai sukan nombor satu negara dan dunia.

Terima kasih kepada Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pembangunan Sukan dan bekas Menteri Belia dan Sukan satu ketika dulu.


Seperti rakyat Malaysia yang lain, Najib juga berkongsi aspirasi sama untuk melihat skuad negara beraksi di Piala Dunia tetapi beliau juga mengakui perjalanan masih jauh.

“Banyak kali tengok televisyen, kita (saya) teringin tonton Malaysia main, tapi apakan daya kita belum sampai ke tahap layak untuk sertai Piala Dunia,” katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pembangunan Sukan di Putrajaya, Selasa lalu.

Kini Kementerian Belia dan Sukan (KBS) di bawah Menterinya, Datuk Azalina Othman Said juga memberi penekanan terhadap kepentingan sains sukan dan pasukan sokongan seperti pakar pemakanan, pakar psikologi dan fisioterapi.


Cadangan KBS supaya diadakan program pencarian bakat secara menyeluruh di semua sekolah di seluruh negara, juga idea bernas.


“Ini bagi membolehkan kita membina pangkalan data yang lengkap mengenai kebolehan, kecenderungan dan ciri fizikal murid sekolah kita.


“Kementerian Pelajaran bersetuju memberi kerjasama dan (pencarian) akan bermula berasaskan sesebuah negeri mengikut giliran,” kata Najib.


Mujurlah sekurang-kurangnya jawatan penting berkaitan sukan dipegang mereka yang berpengalaman dalam bidang itu.


Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN), Datuk Dr Ramlan Aziz juga adalah bekas bos Institut Sukan Negara (ISN) dan sudah pasti beliau turut memberi penekanan terhadap aspek sains sukan.

Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussein adalah bekas menteri di KBS. Ini bermakna, harapan untuk menyaksikan Malaysia beraksi di Piala Dunia tetap ada jika setiap perancangan dapat dilaksanakan dengan berkesan.


Ini kerana, kita memang tidak kering idea tetapi ‘musuh’ utama kita selama ini ialah aspek pelaksanaan terutama di peringkat bawahan.


Sebagai rakyat Malaysia, kita berbangga dengan kejayaan bintang skuasy, Nicol Davids muncul juara dunia, skuad badminton muncul juara Piala Thomas 1992 - kedua-duanya dalam sukan yang tidak memerlukan pertarungan fizikal, tetapi alangkah bagusnya satu hari kelak pasukan bola sepak beraksi di pentas Piala Dunia.


Bayangkan kita berada di stadium berkumpul beramai-ramai memakai pakaian kuning hitam Harimau Malaya dan mengibar Jalur Gemilang sambil mengalun ‘Mexican Wave’ sebagai tanda sokongan kepada pasukan kesayangan.


Alangkah bagus Wawasan 2020 ke arah menuju negara maju menjadi kenyataan dan pada masa itu pasukan bola sepak kita beraksi di Piala Dunia.


Buat masa ini, ia hanya angan-angan Mat Jenin bagi peminat bola sepak tempatan, tetapi boleh kekal selamanya jika tiada usaha dilakukan untuk melakukan rombakan total terhadap mutu bola sepak negara.


Saban hari di banyak akhbar dapat kita baca pelbagai komen tentang kemerosotan pasukan bola sepak Malaysia. Masing-masing mengidamkan kegemilangan bola sepak Malaysia sebagaimana gemilangnya pasukan badminton, skuasy dan boling di arena antarabangsa. Ini barulah namanya world class Mengapa badminton boleh cemerlang dan begitu juga skuasy dengan ratunya Nicol David? Adakah Malaysia dilahirkan dengan faktor genetik rakyatnya tidak boleh mahir bermain bola sepak? Jikalau ini sebabnya, mengapa satu ketika dahulu Malaysia berada di ranking yang begitu tinggi di zaman Mokhtar Dahari dan Ghani Minhat? 

Siapa yang tidak kenal Mokhtar, terutama sentuhan ajaibnya yang sentiasa menggegarkan pintu gol lawan melalui rembatan kencang. Kelincahannya bagaikan lipas kudung masih terbayang di mata peminat yang pernah menyaksikannya baik di padang mahupun penonton televisyen di rumah.

Pintu gol dikawal ketat oleh R Arumugam, benteng pertahanan dikukuhkan oleh Soh Chin Aun dan Santokh Singh, bahagian tengah dikemudikan oleh Reduan Abadullah dan Shukor Salleh membuatkan Mokhtar Dahari dan gandingnya Isa Bakar menyengat di barisan depan.

Jika pada 1978 lalu semuanya terpukau dengan jaringan emas mengikat keputusan seri 1-1 dengan England B, selama 17 tahun pula kita terhibur dengan aksinya.


Tetapi semuanya kini tinggal kenangan. Hanya nama Mokhtar tetap segar, kepada mereka yang melihat ketangkasan dia beraksi.


Pasukan bola sepak Malaysia pernah berjaya melayakkan diri ke Sukan Olimpik di Munich pada 1972 dan Sukan Olimpik di Moscow 1980 dan ini membuktikan bahawa rakyat Malaysia boleh menjadi gemilang dan terbilang di persada dunia di arena bola sepak dan adalah salah sama sekali mengatakan bahawa genetik orang Malaysia memang tidak boleh cemerlang dalam bola sepak.

Arwah Mokhtar Dahari pada usia 23 tahun telah dipilih oleh majalah bola sepak antarabangsa World Star Soccer sebagai pemain utama tahun itu menggambarkan bahawa terdapat pengiktirafan dunia ke atas kehebatan bola sepak di Malaysia ketika itu.

Sebenarnya sejarah kegemilangan bola sepak tanah air sudah diwarnai lama dahulu oleh Raja Bola sepak Asia, Ghani Minhat, Arthur Koh, Rahim Omar, Jalil Che Din dan Chan Tuck Choy sebelum digantikan dengan super MOKH Mokhtar Dahari.

Jadi marilah kita fikirkan mengenai persoalan apakah sebenar sebabnya bola sepak di Malaysia kini berada di kedudukan yang sangat memalukan dan mengecewakan setiap rakyat Malaysia??

Sebelum kita mula mengupas senario ini, mari kita sorot sejarah kepimpinan bola sepak semenjak tahun 50an. Saya mulakan kupasan dengan sorotan dari tulisan Oleh Datuk Ahmad Basri Akil di Harian Metro.

APAKAH sepatutnya yang dilakukan untuk menyelamatkan bola sepak kita?Kebanyakan peminat setia bola sepak akan memberi jawapan senada terhadap persoalan ini dengan menuding kepada soal pemimpin dan cara kepimpinan walaupun ia sebenarnya sudah lama diperkatakan.

Sama ada jawapan itu wajar atau tidak, isu yang perlu dilihat ialah sama ada Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) berjaya atau tidak dalam menjalankan tanggungjawabnya memajukan bola sepak negara di semua peringkat hingga ke persada antarabangsa.

Melihat sejarah kepimpinan sekarang, mereka diberi tanggungjawab mengetuai FAM selama 20 tahun sejak dilantik pada 1984.

Dalam tempoh itu, pasukan bola sepak negara hanya boleh berbangga dengan pingat emas Sukan Sea Kuala Lumpur 1989, dengan menewaskan Indonesia. Tetapi selepas itu terus merudum apabila diaibkan Filipina di Manila dan Laos di Jakarta.

Keaiban ini pula tidak tercatit di halaman sejarah laman web FAM, begitu juga rasanya dalam buku sejarah FAM.

Berbanding sejarah bola sepak negara masa lalu, kita berbangga apabila pasukan negara layak ke Sukan Olimpik di Munich pada 1972 dan Sukan Olimpik di Moscow 1980 yang berlaku dibawah kepimpinan yang lampau.

Sedihnya pada hari ini, pasukan negara diletakkan di ranking ke-113 dunia, berbanding Indonesia (90), Singapura (104), Thailand (84), Vietnam (107), Korea Selatan (21), Arab Saudi (31) dan Jepun (17).

Apakah pula penilaian wajar terhadap kemampuan dan mutu bola sepak kita di kalangan pasukan serantau di Asia?

Walaupun FAM menerima peruntukan RM30 juta setahun selama beberapa tahun hingga 2004 daripada sebuah syarikat rokok, tetapi entah kenapa agihan yang sewajarnya tidak dapat disalurkan kepada program pembangunan bakat dari akar umbi secara meluas dan menyeluruh.

Tidak menghairankan apabila terdapat pihak tertentu yang beranggapan peruntukan sebanyak RM2 juta bagi program pembangunan satu jumlah terlalu banyak.
Malah perbelanjaan RM6.8juta untuk lima tahun dari 1995 hingga 2000 untuk projek akademi bola sepak diisytihar gagal oleh Timbalan Presiden FAM ketika itu, berdasarkan penilaiannya sendiri, tanpa kajian lanjut untuk menilai pencapaian sebenar.

FAM juga tidak menyediakan ‘Perancangan Belanjawan’ untuk operasinya selama ini, malah sebarang keperluan perbelanjaan terserah pada budi bicara Presiden dan Setiausaha Agung. Inilah satu kelemahan ketara FAM di segi pengurusan dana dan sumber hingga menjadi punca yang menghalang pembangunan.

FAM harus sedar bahawa kelemahan ini perlu diatasi segera dan tidak boleh sekadar bijak berceramah, memberi kursus dan taklimat tetapi dari sudut operasi dan pembangunan terus mundur dan ketinggalan sejak dua dekad yang lalu.

Dua langkah yang perlu digerakkan FAM segera ialah memastikan pembangunan bakat bola sepak dari peringkat akar umbi dari usia muda 10-13 tahun hingga ke peringkat tertinggi dilaksanakan dengan tersusun dan berterusan di bawah jentera pelaksanaan yang cekap serta kewangan mencukupi. 

Langkah berikutnya ialah memastikan liga bola sepak tempatan berjalan lancar dan berjaya menarik minat ramai penonton serta penaja dari segi komersial. Ini akan membantu membangunkan bakat bagi mewakili negara pada masa akan datang.


8 Mac 2001 tulisan Yaronadi di http://www.bicaramuslim.com/bicara6/viewtopic.php?p=778&sid=a76435fef4978024dafc438d87ad53ef


Assalamualaikum...

hehehehe... berjumpa lagi di dalam arena sukan Bola sepak di Malaysia.. Baru2 ini Malaysia telah ditewaskan oleh barisan Qatar dengan jaringan 5-1.

Ini amatlah mengecewakan para peminat bola sepak Malaysia namun keputusan itu haruslah diterima dengan berat hati kerana ia adalah realiti yang pahit untuk diterima..

Kekalahan ini.. kemungkinan kerana tersingkirnya 3 pemain yg digelar budak disko. Ramai yg berfikir dan mengatakan tersingkirnya 3 pemain itu adalah tidak wajar di dalam saat2 terakhir.. namun bagi pendapat saya tindakan itu adalah yg paling wajar sekali... ini kerana di dalam bola sepak.. attitude para pemain sebagai seorang yang profesional harus dititik beratkan..

Kemasukan pemain bidan terjun iaitu Mazlan Wahid telah menyebabkan pasukan kita kalah teruk namun ia adalah sewajarnya...

seharusnya tanggungjawab kekalahan ini haruslah ditanggung oleh 3 pemain yang tidak ada disiplin diri itu kerana membelakangkan maruah negara...

Persidangan parlimen ke 9 PENGGAL KETIGA
MESYUARAT KETIGA Jilid III Bil. 36 Hari Khamis 18 Disember 1997


Sebelum Akta Pembangunan Sukan diluluskan di Dewan Rakyat dan di Dewan Negara,

Menteri Belia dan Sukan tidak mempunyai kuasa untuk membuat apa-apa. Tetapi akauntabiliti tidak tahu, kita kena bertanggungjawab, tetapi kita boleh membuat apa-apa, kita cuma memberi nasihat kepada persatuan yang berkenaan supaya jangan buat ini dan jangan buat itu. Sekarang ini daripada Akta Pembangunan Sukan ini, terima kasih kepada Ahli-ahli Yang Berhormat yang meluluskan akta ini, kita boleh mengambil tindakan yang keras atas mana-mana persatuan termasuk persatuan bola sepak sekiranya mereka tidak dapat menyelesaikan masalah-masalah dalaman mereka sendiri, termasuk disiplin pemain, termasuk efisiensi pentadbiran persatuan peringkat negara, negeri dan juga daerah. Kita tidak akan bertolak ansur supaya sukan kita akan memberi nama baik kepada negara apabila kita hantar pasukan keluar negara

Begitulah luahan beberapa rakyat Malaysia dari peringkat marhaen hingga ke peringkat parlimen menyuarakan pandangan mereka mengenai pasukan bola sepak Malaysia.



Seterusnya mari kita melihat pula sejarah kepimpinan FAM semenjak tahun 50an:


Tahun                         Presiden FAM

1951 - 1974              Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj

1974 - 1975              Tun Abdul Razak Haji Hussein

1975 - 1984              Tan Sri Datuk Seri Setia Raja Hamzah Haji Abu Samah

1984 - sekarang       Sultan Haji Ahmad Shah


Daripada jadual ini jelaslah menunjukkan bahawa kegemilangan bola sepak di arena antara bangsa telah wujud sebelum kepimpinan Sultan Haji Ahmad Shah namun kegemilangan di dalam negara tidak wujud pada waktu ini. Kegemilangan bola sepak di arena antarabangsa merudum sebaik sahaja kepimpinan beralih kepada Sultan Haji Ahmad Shah dengan dibantu oleh anak baginda Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah sebagai Timbalan Presiden namun kegemilangan bola sepak dalam negara meningkat dengan pelbagai program yang dijalankan seperti Liga Semi-Pro dan LIGA PERDANA dan sebagainya.

Apa yang perlu ditegaskan di sini ialah semenjak teraju kepimpinan FAM diambil alih oleh Sultan Ahmad Shah, banyak sekali keluar di dada akhbar berkenaan kes pemain bola sepak yang terlibat dengan masalah disiplin seperti menetapkan permainan (fixing the game) dengan berurusan dengan bookie dan keluar ke disko sewaktu latihan. Maknanya ialah bahawa ramai pemain bola sepak Malaysia terlibat dengan perjudian dan kaki disko.

Apakah hubung kait sebenarnya yang ingin saya jelaskan antara prestasi bola sepak Malaysia, faktor kepimpinan, kaki judi dan kaki disko pemain dan mereka yang terlibat dengan bola sepak? Sebenarnya korelasi antara semua faktor ini adalah tersangat kuat.

Arwah guru saya mengajarkan satu ilmu yang amat berguna iaitu “kalau di hulu sungai airnya begitu keruh, di kuala bertambahlah keruhnya ”. Maksudnya ialah kalau bapa kencing berdiri, anak kencing berlari. Kalau bapa kaki betina, insya-Allah anak-anaknya kalau perempuan menjadi bohsia dan kalau lelaki menjadi bohjan.


Bukti kepada ilmu yang diajarkan ini ialah pengalaman saya bersama kes berikut:

Kes ini berlaku kira-kira pada tahun 1996/1997.

Suami Madam X adalah regional manager satu bank terkenal di satu bandar besar. Madam X menjawat Asistant Manager satu bank besar lain di bandar yang sama. Madam X mengadu kepada saya bahawa anak sulungnya seorang perempuan sedang belajar di Taylor’s Collegge gila jantan sampai bila hari raya puasa yang lepas tak ingat hendak balik rumah. Saya pun aturkan pertemuan suami isteri ini dengan guru saya. Setelah sesi pertemuan bersama Madam X dan suami dan sesi hanya bersama suami sahaja, punca permasalahan ini telah dikenal pasti. Puncanya ialah apabila bapak kaki betina, isteri kaki gigolo dan anak menjadi kaki jantan (macam bohsia).

Saya ulang sekali lagi, setelah sesi soaljawab, suami Madam X adalah kaki zina tidak kira dengan isteri orang atau anak dara. Madam X pula menyimpan gigolo iaitu seorang staf bujang yang bekerja dibank yang sama. Itulah yang Allah tunjukkan sebagai cerminan diri kepada Madam X dan suaminya, diberikan Allah seorang anak sulung perempuan yang gila seks seumpama tandas awam percuma yang tidak perlu membayar sebarang bayaran.

Dari ilmu air di hulu serta pengalaman-pengalaman bersama arwah guru ini, bolehlah kita rumuskan bahawa:

  1. Kalau bapa mencuri insya-Allah majoriti anak mencuri
  2. Kalau bapa jahat insya-Allah majoriti anak jahat
  3. Kalau bapa baik insya-Allah majoriti anak baik
  4. Kalau bapa sombong insya-Allah majoriti anak lagi sombong
  5. Kalau anak bohsia insya-Allah bapanya juga kaki betina
  6. Kalau anak merokok insya-Allah bapanya merokok
  7. Kalau anak hisap dadah insya-Allah bapa hisap rokok (bapa kencing berdiri anak kencing berlari)
  8. Kalau anak tak rajin sembahyang insya-Allah bapanya juga tak rajin sembahyang.

Dari ilmu ini, bentuk tingkah laku anak boleh dijangkakan dengan melihat tingkah laku bapa dan sebaliknya.

Ilmu ini seterusnya boleh dikembangkan lagi kepada skop yang lebih besar iaitu:

  1. Kalau ketua jabatan kaki golf, ramailah orang bawahannya yang akan minat main golf
  2. Kalau ketua jabatan kaki karaoke, ramailah orang bawahannya yang bakal kaki karaoke
  3. Kalau ketua jabatan kaki judi, insya-Allah ramailah orang bawahan yang bakal kaki judi
  4. Kalau ketua jabatan orang beriman sebagaimana satu ketika dahulu UTM dibawah kepimpinan Tan Sri Ainuddin Wahid, ramai orang bawahan menjadi beriman sehingga tidak ada di dalam kampus pelajar lelaki naik motosikal bersama perempuan bukan muhrim.
  5. Dan sebaliknya kalau di satu jabatan kakitangannya suka muzik, maknanya ketua jabatannya insya-Allah juga kaki muzik.
Konsep air di hulu jernih atau keruh ini sebenarnya boleh diaplikasikan ke atas keluarga, jabatan yang kecil, jabatan yang besar, organisasi, sekolah, universiti, kampung, negeri dan negara. Maknanya kalau di satu negara, rakyatnya suka berjumpa bomoh (sesat) insya-Allah bolehlah kita katakan bahawa para pemimpin di negara tersebut juga adalah kaki berjumpa bomoh (sesat).

Bila saya melihat ratu negara Nicol David begitu cemerlang dalam sukan skuasy, bolehlah saya ambil rumusan bahawa pasukan skuasy Malaysia adalah dipimpin oleh seorang manusia yang begitu mempunyai ciri yang amat positif seperti bekerja kuat, berdisiplin dan bersungguh-sungguh. Saya tidak pernah kenal dan mengetahui presiden SRAM sekarang iaitu Dato' A. Sani Karim. Nama dan gambar beliau hanya saya perolehi beberapa saat lalu apabila saya mencari maklumat berkenaan di internet. Apabila pemimpin yang memimpin pasukan skuasy negara sekarang ini diganti oleh orang lain, kecemerlangan pasukan ini mungkin akan meningkat, menurun atau statik mengikut ciri yang terdapat pada pemimpin baru tersebut.

Kini sampailah kita kepada pokok perbincangan asal iaitu prestasi buruk pasukan bola sepak Malaysia. Apabila kita melihat para pemain bola sepak negara sangat lemah bila beraksi di arena antara bangsa, suka menjual permainan untuk keuntungan segera kewangan dari para bookie dan kaki disko, maknanya pasukan bola sepak ini juga adalah kemungkinan besar dipimpin oleh seorang ketua yang kaki betina, kaki judi dan kaki disko. Selama pemimpin ini masih mengekalkan semua tabiaat ini, maka pasukan bola sepak Malaysia akan begitulah jadinya sebagaimana kata pepatah bapa borek anak rintik. 

Janganlah hendaknya bermimpi untuk maju dan cemerlang. Jika kita lihat budaya sultan di Malaysia, mereka memangnya hidup dalam alam penuh glamour tetapi hanya di dalam negara Malaysia namun bila mereka pergi ke US misalnya, they are no body . Itulah sebabnya senario bola sepak di dalam peringkat liga semi-pro atau liga perdana begitu glamour dengan berbagai aksi pemain tempatan dan pemain import tetapi bila bersaing di arena luar negara hancur.
Sebenarnya tidak dapat dinafikan bahawa Sultan Haji Ahmad Shah telah banyak mewarisi tabiat dari Almarhum ayah baginda. Tidak manis sekali kita memburukkan tabiat ayah baginda yang sudah mangkat. Anak kepada Sultan Haji Ahmad Shah Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah menjadi Timbalan Presiden FAM dan insya-Allah banyak mewarisi tabiat ayahnya iaitu Sultan Haji Ahmad Shah. Usahlah diungkit tabiat buruk Sultan Haji Ahmad Shah ini dan biarlah Allah sahaja yang mengetahui tabiat buruk baginda. Namun apabila Sultan Haji Ahmad Shah mencemar duli untuk memimpin pasukan bola sepak Malaysia, baginda sebenarnya sudah maklum bahawa beliau akan terdedah kepada kritikan. Tabiat buruk baginda akan diwarisi oleh para pemain dan pegawai pasukan bola sepak Malaysia. Dan yang paling utama sekali ialah tabiat buruk ini akan menghancurkan terus kegemilangan bola sepak Malaysia.

Apakah langkah terbaik bagi menangani gejala sindrom bola sepak era Sultan Haji Ahmad Shah??.Jawapannya amat mudah sekali. Semua pegawai dan pemimpin FAM sedia ada wajar sekali bertanggungjawab dengan berundur secara terhormat. Pilihlah penggantinya dari kalangan mereka yang berakhlak mulia, seorang islam yang beriman, rajin, tekun, bersungguh-sungguh, berjimat, bekerjasama, bertolak ansur dan jauh sekali dari akhlak buruk seperti kaki judi, kaki betina, kaki disko, boros, kaki lepak, malas, gemar bersenang-senang sahaja dan pelbagai perangai buruk lainnya.

Nasihat saya; Enough is enough. Sudah cukup besar kerosakan yang berlaku dari kepimpinan FAM semenjak tahun 1984 hingga sekarang ini. Berundurlah demi permainan bola sepak yang begitu diminati sekali di Malaysia.

Iktibar yang boleh dipelajari dari senario kepimpinan pasukan bola sepak negara Malaysia ialah Allah memberikan satu petunjuk atau instrumen yang amat menarik untuk dipergunakan dalam menilai sesuatu iaitu pemimpin dapat dinilai dari apa yang dipimpin dan sebaliknya yang dipimpin dapat dinilai juga dengan melihat pemimpinnya. Hendak melihat perilaku pemimpin UMNO, lihat sajalah majoriti manusia di Putera UMNO, Pemuda UMNO dan pertubuhan UMNO itu sendiri atau boleh juga menilai melalui TV3 iaitu satu entiti milik UMNO.

Lawatilah Laman Emjay di :  http://laman-emjay.blogspot.com/

Wassalam wallahua'lam


Emjay


No comments:

Post a Comment