Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ pembaca mukmin sekelian

.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Selamat datang ke Laman Emjay. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik, hidayah, rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Aku telah tinggalkan pada kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya, (iaitu) Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya.

Thursday 12 December 2019

Hukum anjing dan babi mengikut syarak


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَوَالصَّلاَة ُوَالسَّلاَمُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ

Limpahkanlah selawat dan salam ke atas junjungan kami Muhammad SAW dan juga keluarganya sebagaimana engkau limpahkan kepada Ibrahim.
Dengan nama Allah yang tidak ada satu pun yang memudaratkan dengan namanya di bumi mahupun di langit dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Alhamdulillah pada 12 Januari 2010 saya ada menghantar artikel berbentuk video kuliah oleh yang berbahagi Ustaz Rasul Dahri yang boleh diakses di http://laman-emjay.blogspot.com/2010/01/persepsi-melayu-tentang-anjing-tok-guru.html . Video-video ini mengkhususkan segala hukum berkaitan anjing. Video kali ini pula membincangkan tentang anjing dan babi.

Ramai orang sanggup menanggung kesusahan akibat tidak memahami hukum berkaitan babi dan anjing. Sekiranya tidak berhukum dengan hukum sebagaimana ditetapkan oleh Islam yang dibawa oleh Muhammad SAW, begitulah jadinya. Nanti kalau pulang ke rumah jangan lupa untuk sertu setiap wang kerana sebenarnya kesemuanya telah dipegang oleh berbagai manusia termasuk oleh orang Cina yang juga telah memegang babi??? Jadi hilangkan segala was-was anda dengan membaca dan memahami video-video berikut.

Banyak persoalan lain yang dapat dihapuskan seperti soalan;

1. Apabila orang Cina masuk Islam, perlukah semua peralatan dapurnya yang pernah digunakan untuk memasak babi disertu?
2. Kalau sentuh anjing, perlulah anggota yang sentuh anjing disertu?
3. Kalau anjing masuk rumah maka rumah tersebut hendaklah disertu??
4. Bolehkah menggunakan kasut dari kulit babi?

Selamat menonton.

Hukum anjing dan babi part 1


Hukum anjing dan babi part 2


Gunakan barang dari unsur babi tanpa was-was


Hukum Memakai Kulit Dari Khinzir





والله أعلم

وَ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Emjay  

No comments:

Post a Comment