Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ pembaca mukmin sekelian

.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Selamat datang ke Laman Emjay. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik, hidayah, rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Aku telah tinggalkan pada kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya, (iaitu) Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya.

Tuesday 6 March 2007

Mampukah kita menghukumkan pelbagai amalan sesat di Malaysia???

Assalamualaikum wbh sekalian muslimin


Baru-baru ini saya telah mendapat email dari pembaca saya yang memberikan pandangan balas mengapa saya menjatuhkan hukum ke atas satu Pusat Rawatan SSSSSS. Saya tidak marah dengan penulisan pembaca ini malahan saya mengucap syukur alhamdulillah. Kalau tak faham tanya. Malu bertanya sesat jalan. Saya lebih sepuluh tahun lalu kalau ada orang mengatakan Pusat Rawatan SSSSS ini sesat saya pun turut marah kerana ilmu saya pada ketika itu adalah sangat terbatas.

Sebagai pembuka minda, saya kemukakan kes ini dan silalah sdr jatuhkan hukumnya;

Kononnya saya menjadi kepala pemerintah di negara Entah Berantah. Saya mengaku sebagai penganut Islam. Setelah saya menjadi pemimpin, saya menasihati mufti saya untuk meminda segala hukum islam yang tertulis di dalam Al Quran dan hadis agar ia lebih sesuai dengan peredaran zaman moden serta membangun dengan pesat ini. Tambahan pula negara saya ini terdapat penduduk yang berbangsa afrika dan orang putih yang tidak beragama Islam. Mudah-mudahan dengan pindaan hukum ini saya akan lebih disenangi oleh negara-negara barat yang majoritinya kafir. Apakah hukum yang boleh dijatuhkan kepada saya sebagai kepala pemerintah dan mufti saya yang dengan redha menerima segala saranan saya?

Kes 2: Bolehkah saya sebagai orang islam berubat dengan seorang pengamal perubatan yang menggunakan kaedah rawatan secara akupunktur. Mufti dan ulamak pun tidak ada memberikan pandangan ke atas cara rawatan ini.

Kes 3: Bolehkah anak saya di satu IPTA menyertai ko kurikulum silat cekak Hanafi. Pemimpin kita memangnya menggalakkan aktiviti persilatan ini. Tambahan pula di IPTA tersebut ramai bijak pandai dan ustaz ustazah dan setengahnya ada PhD dan profesor dalam kajian islam.

Kes 4: Bolehkah anak saya di IPTA lain mempelajari karate. Sebagaimana biasa jurulatih karate ini diterajui oleh bangsa Cina dan India yang bukan beragama Islam.

Kes 5: Di Larkin Johor Bahru, ada seorang pengamal perubatan yang bergelar Datok dan mendiamai rumah ala istana. Bolehkah bila saya mengalami masalah atau penyakit tertentu saya berusaha dengan berjumpa Datok ini??

Kes 6: Bolehkah saya mempelajar ilmu Siri Belajar Tenaga Dalam - Cara Mudah dari laman web ini http://www.lelong.com.my/Auc/List/2006-04DSale2780120.htm

Mufti dan ulamak pun tidak ada memberi sebarang ulasan?? Kos tidak mahal sekadar RM50 sahaja.

Kes 7: Bolehkah saya mempelajari ilmu dari Prof. Dr. Ibrahim Ahmad D. Sc (A.M), PhD (A.M), MD (A.M) seperti yang tertera dari laman web http://www.auraseri.com.my/dribrahim.php

Bolehkah juga saya membeli pelbagai produk seprti aura seri dan aura genius yang dijual syarikat ini?

Kalau membaca testimoni mereka yang mengamalkan kaedah ini seperti yang kerap keluar di Majalah Mastika saban bulan, wow hebat sekali. Ulamak dan mufti pun tidak memberikan sebarang ulasan.

Kes 8: Bolehkah membeli produk Colour Vibration Therapy yang diterajui oleh Prof Emeritus Dr Sir Norhisham Wahab. Rujuk : http://www.cvtherapy.com.my/eng/profile.htm


Syarikat ini menjual pelbagai barangan termauk jam tangan ke kanan. Kelebihan dan khasiat Jam Tangan Ke Kanan
  • Sebagai pengimbang semulajadi setiap detik/saat
  • Menjadikan fikiran lebih tenang dengan penghantaran  mesej tenaga secara tetap dan sekata
  • Membantu mengawal rentak jantung
  • Mengharmonikan sistem kesemua kelenjar
  • Memenuhi falsafah hukum 7 kuasa menguasai tenaga Mengukuhkan 7 Keadaan
  • Kebenaran mengatasi Kesilapan
  • Kelajuan mengatasi Kelewatan
  • Kemudahan mengatasi Rintangan
  • Kestabilan mengatasi Kucar-kacir
  • Kekuatan mengatasi Kelemahan
  • Keuntungan mengatasi Kerugian
  • Kejayaan mengatasi Kegagalan

Kes 9:Mendapatkan rawatan di Penawar.com Rawatan Teknologi Al-Quran Dan Asma Al-Husna di alamat: http://www.penawar.com/index.html

Kes 10:Mendapatkan rawatan di Pusat Rawatan Islam "Al-Ikhtiar" http://www.geocities.com/Athens/Academy/9871/


Kes
11:
Mempelajari kursus
Inner Power & Mind Power dari Akademi Aura Metafizik di alamat http://www.aurametafizik.com/ atau membeli pelbagai produk yang dijual oleh pusat ini.

Kes 12: Mempelajari SENIBELADIRI SEGERA dari alamat http://kuasaminda.tripod.com/

Kes 13: Mempelajari kaedah minda di http://simfoni-minda.tripod.com/index.html

Kes 14: Mempelajari rahsia kuasa ghaib dan mengamalkannya http://www.adpost.com/my/books/93


Kes 15: Mendapatkan rawatan di Pusat rawatan dan latihan Menjaro (Seni bela diri tenaga dalaman) Pusat Rawatan Menjaro merupakan satu pusat rawatan yang menggunakan Doa, Tenaga dalam Aura, Iridologi, Kristal,Garam,Air,Bunga dan berbagai Herba sebagai media rawatan altenatif. Rujuk http://www.menjaro.com/

Kes 16: Mempelajari dan mengamalkan ilmu Hypnosis (the study of unconscious mind) dari http://www.hypnosis.com/

Dan http://www.mind-tech.com.my/hypnosis.html

Kes 17: Mempelajari dan mengamalkan kaedah kawalan minda seperti di http://members.tripod.com/manmat/azamankkm4.html

Kes 18: Mempelajari dan mengamalkan ‘Perkhidmatan Magic Prayers’ memberi anda wang, kejayaan, keyakinan, tuah, kesihatan dan cinta! (Perkhidmatan selesaikansemua masalah) dan ilmu bkaya sakti BATU KAYA AZIMAT KAYA dari http://www.e-tendaishopping.com/malay_selesaikan_masalah.htm
dan
http://www.e-tendaishopping.com/minda_1.htm


Kes 19: Mempelajari dan mengamalkan ilmu dari NUR QUDRAH PORTAL…. Iaitu sebuah portal unggul yang mengetengahkan integrasi ilmu secara holistik dan bersepadu dalam penerokaan kehidupan duniawi dan ukhrawi yang lebih sejahtera, harmoni dan diredhai Allah swt, InsyaAllah. Inilah ‘nadi’ dan dakwah kami untuk terus menabur budi dan bakti dalam usaha memakmur dan memertabatkan syiar Islam menerusi medium ilmu dan jihad ini. Semoga perkongsian ini akan menguat dan memperkemaskan lagi tali siratulrahim dan ukhwah insani yang terbina dalam era akhir zaman yang serba mencabar ini. Rujuk http://nurqudrah.com/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1


Kes 20: Menmgamalkan mandian aura seperti diajarkan di http://blogs.cjb.net/aurapositif/


Kes 21: Mengamalkan ilmu kesaktian seperti yang diajarkan di http://naqsabandiah.blogspot.com/2006/10/ilmu-kesaktian-awas-ilmu-ampuh-ini.html

Ilmu Kebatinan/ Kesaktian Telah Lama Diturunkan Oleh Moyang Kita. Cuma Ada Di Antaranya Telah Hilang Tanpa Diwarisi. Harap Koleksi Ini Dapat Berkongsi Dengan Anda Semua, Untuk Tujuan Yang Ikhlas Dan Jujur. Sebarang Akibat Yang Tidak Diduga Disebabkan Niat Jahat Adalah Atas Tanggungan Sendiri. Kita Bukan Ingin Mengajar Atau Menunjuk-nunjuk, Cuma Ingin Berkongsi Ilmu Warisan Nenek Moyang Yang Telah Lama Dilupai.
Apatah lagi di Johor ramai orang besar juga mengamalkan tarekat Naqsabandiah!!

Kes 22: Bolehkah mendapatkan rawatan dari PUSAT RAWATAN AL-MANSUR ? Kumpulan Al Mansur Holding kelihatan sangat canggih dan kelihatan sangat islamik di mana mereka menggunakan pelajar tahfiz untuk memungut derma. Kumpulan mereka juga ada sekolah tahfiz.


Nota: Saya dan arwah guru telah lama menghukumkan kumpulan ini sebagai sesat lagi menyesatkan namun tindakan mantap kerajaan menjatuhkan fatwa hanya pada tahun 2004/2005.

Kes 23: Tukang urut yang mana boleh dikunjungi dan yang manakah akan mengheret kita ke neraka?


Kes 24: Bolehkah mendapatkan rawatan dari RAWATAN ALTERNATIF MAHSURI

“Tenang dan Menyembuhkan
Ini adalah sebahagian penejelasan mengenai kaedah rawatan ini:
Manakala itu, "Menyembuhkan" pula menjelaskan bahawa bukan ubat yang diberi akan menyembuhkan pesakit yang dirawat tetapi ianya akan terhasil dari semangat dan perasaan yang wujud didalam pesakit itu sendiri. Disebabkan itulah Dr Ghani menjelaskan bahawa konsep inilah yang akan membantu beliau untuk merawat pesakit-pesakitnya.


Kes 25: Bolehkah kita mendapatkan rawatan perubatan di Pusat Rawatan Metafizik Cemara Emas. Cemara Emas Healing Therapy adalah satu pusat rawatan alternatif yang berasaskan ayat-ayat suci alQuran, zikir, doa dan tenaga dalam. Sila rujuk http://cemaraemas.tripod.com/

Kes 26: Bolehkah membeli dan mengamalkan Formula Tegak Perkasa. Sila rujuk http://www.tegakperkasa.com/

Kes 27: Bolehkah kita berikhtiar melalui Pusat Rawatan Alternatif Aqasah sebagaimana dijelaskan dalam iklan Majalah Bicara terbitan Oktober 2006.

Kes 28: Bolehkah mendapatkan rawatan tradisional untuk Lelaki dan rawatan-rawatan lain daripaada PAK NIK sebagaimana dijelaskan dalam iklan Majalah Bicara terbitan Oktober 2006.

Kes 29: Bolehkah mendapatkan rawatan daripada "Rawatan Tradisional Secara Islam" oleh pepengamalnya Ustaz Hj Hanafi sebagaimana dijelaskan dalam iklan Majalah Bicara terbitan Oktober 2006.

======================

Bagi setiap kes yang dinyatakan di atas, kalau ianya diharuskan mengapa dan kalau tidak boleh mengapa dan kalau sesat serta mensyirikkan Allah mengapa??

Abid yang banyak ibadahnya insya-Allah bila mati disesatkan oleh syaitan. Serangan akidah berlaku dengan berleluasa di Malaysia. Tanpa ilmu kita akan ditipu syaitan.

Tanpa ilmu, kita tidak akan dapat menjatuhkan sebarang hukum ke atas 29 kes yang saya nyatakan di atas. Apatah lagi para ulamak serta ilmuan Islam lainnya tidak pun menyatakan sebarang pandangan ke atas setiap kes di atas. 29 kes yang saya nyatakan di atas hanya sekadar yang saya mampu senaraikan tetapi sebenarnya banyak lagi laman-laman sesat lagi menyesatkan di internet sentiasa menanti kedatangan pelanggan baru untuk disesatkan.

Belajarlah ilmu agama yang Allah redha. Memang susah untuk senang atau menjadi orang yang beriman dan adalah senang untuk susah atau menjadi orang yang sesat.


Sekian buat kali ini. Wassalam wallahualam



Emjay.

146 comments:

  1. assalamualaikum
    nak tanya, rawatan colour vibration theraphy tu, tang mana yang sesat? boleh perincikan? kalau betul2 dia sesat, tunjukkanlah buktinya. dan semestinya berdasarkan dalil alquran dan sunnah. setahu saya, cvt menggunakan kajian sains, dan menepati hukum alam, sunnatullah. Tidak menggunakan ayat-ayat jampi, dan benda2 karut macam perubatan lain.

    boleh ust perjelaskan lagi? harapnya tidaklah dihukumkan sesat semata-mata tanpa didatangkan bukti jelas.

    terima kasih.
    wassalam.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikumussalam wbh

    Alhamdulillah dengan sedikit ilmu yang Allah berikan, saya tetap mengatakan CVT seperti yang diamalkan oleh Dr Norhisham ini sesat lagi menyesatkan.

    Untuk menjawab permasaalahan ini secara mudah memangnya rumit. Sila datang ke rumah untuk sesi muzakarah kalau dapat dalam 1 hari lebih baik lagi. Insya Allah saya dapat menjelaskan mengapa ia sesat lagi menyesatkan.

    Sama dengan kuasa minda ajaran Dr Ibrahim, ia sesat lagi menyesatkan.

    Bila ada masa saya insya-Allah saya akan jelaskan dalam artikel akan datang. Doakan.

    Hari ini saya amat gembira syukur Alhamdulillah seorang hamba Allah yang menghadapi masalah rumit keluarganya telah diberikan semula RahmatNya setelah membuang produk aura seri keluaran syarikat Dr Ibrahim ke dalam lubang jamban.

    Sekian wassalam wallahualam.

    Emjay

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum wbt

    Saya alhamdulillah baru upload artikel berkaitan kesesatan kitab mujarrobat. Insya-Allah ramai yang masih tidak mampu menghujah mengapa mujarrobat sesat sedangkan ia menggunakan ayat Al Quran!!.

    Insya-Allah saya akan tuliskan penjelasan kesesatan kitab mujarrobat ini. Sekiranya kita dapat memahami mengapa mujarrobat sesat, insya-Allah dapat kita semua memahami semua persoalan diatas dan mengapa CVT pimpinan Dr Norhisham sesat lagi menyesatkan.

    Emjay

    ReplyDelete
  4. oho...saya jauh di sini...di luar negara...bukan di malaysia...

    sebab ust mengatakan sesuatu ajaran sesat, maka perlulah dibentangkan dengan jelas, detail dan terang bersuluhkan alquran dan sunnah mengapa satu2 ajaran tu sesat.

    seseorang tidak bersalah melainkan dibuktikan ia bersalah. jadi saya harap, walau macammana susahpun, ust bentangkanlah dalil dan bukti jelas kepada semua. tidak menghukum semata-mata.

    terima kasih

    ReplyDelete
  5. Bersabarlah sdr wewr. Memang itulah hajat saya selama ini untuk mendidik mendakwah manusia semoga tidak mensyirikkan Allah. Laman web ini pun saya baru sangat membangunkannya iaitu pada November 2006. Saya ini bukan full time melayan web ini. Ini sekadar sampingan saya disamping kerja mutlak saya.

    Sekian wassalam wallahualam.

    Emjay

    ReplyDelete
  6. apa pula pandangan ustaz mengenai silat cekak hanafi dan karate (kes 3 dan 4)?

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum wbh ahlussunnah dan sekelian muslim.

    Kalau silat cekak hanafi tidak memasukkan perkara khurafat dan tahyul, masuklah belajar silat cekak Hanafi. Masalah besarnya ialah adakah anda mempunyai cukup ilmu untuk menilai yang mana perkara khurafat atau tidak?

    Persilatan silat cekak Hanafi di satu IPTA menyediakan kain putih untuk pelajar baru masuk silat baring di atasnya lalu dijampi. Adakah ini dibolehkan dalam Islam.Setiap kali gelanggang dibuka, guru silat akan membaca jampi serapah. Adakah ini dibolehkan dalam islam? Persilatan iniakan membawa pelajar yang sudah advance pergi ke gelanggang diluar IPTA tersebut untuk meneruskan ilmu persilatan dengan latihan mandi minyak panas. Adakah ini dibolehkan dalam Islam? Banyak lagi perkara yang umum tidak mengetahuinya. Memasuki persilatan silat cekak sebenarnya umpama memasukkan diri ke kandang harimau yang menanti saat untuk dibaham harimau. Maksud saya dibaham harimau adalah rosak akidah, mensyirikkan Allah.

    Mengenai karate pula, guru karate ini akan mengajarkan meditasi, penumpuan minda, pemfokusan minda, tenaga dalaman, kagum dengan diri sendiri dengan kehebatan karatenya dsbnya yang mana ini semua adalah bercanggah dengan Islam. Bolehkah sebagai orang Islam , sebelum saya karate batu bata, saya fokuskan minda dan meyakini diri sendiri bahawa saya akan dapat melakukannya dengan berulang-ulang? Orang Islam dalam asas akidah tidak boleh mendahului Allah namun inilah yang di ajarkan oleh karate dari guru bukan Islam ini. Ramai guru karate melayu juga mengamalkan pegangan yang sama dengan guru karate bukan Islam ini. Sebenarnya, dalam seseorang belajar karate dari orang bukan Islam ini, beliau juga telah menghumban diri mereka sendiri ke dalam kandang harimau menanti saat untuk dibaham iaitu rosak akidah.

    Saya tidak menentang ilmu persilatan dan karate. Apa yang saya tentang adalah unsur khurafat dan merosak akidah dalam aktiviti ini yang masih berleluasa hingga hari ini. Kalau masuk silat gayung pula nanti ada pelbagai amalan termasuk kena bayar sen-sen untuk seakan pemutus ubat. Ada persilatan yang mengedarkan objek tangkal untuk disimpan oleh pelajarnya dalam bentuk kain, keris kecil, lencana dsbnya. Objek ini telah dijampi dan ia adalah tangkal. Ada persilatan pula merosak akidah dengan memesan kepada pelajarnya agar menjaga sembahyang kerana kalau tidak sembahyang nanti ilmu ini akan hilang dan luntur. Ini juga adalah satu latihan negatif kepada pelatih silat agar mereka rosak niat ketika solat iaitu tidak lagi bersolat kerana diperintah Allah tetapi solat kerana untuk menjaga silat mereka. Ini namanya beribadat bukan lagi untuk Allah sebagaimana sebahagian pesilat melakukan puasa memutih ang mana puasa ini bukan satu ibadah kepada Allah tetapi beribadah untuk selain Allah iaitu untuk ilmu persilatan mereka.

    Saranan saya, kalau silat dan karate di Malaysia telah benar-benar di islamkan dan dibuang segala amalan yang bertentangan Islam, saya akan memasukkan semua anak saya masuk silat dan karate. Namun hakikatnya, semua anak saya tidak masuk silat dan karate.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  8. hehe..karate pun sesat ka?? wahai wewr dan ahlulsunnah, hang leh terima ka ape dia cakap niA?? saya rase en.emjay nak mencari gah saje dlm laman web ni...dan satu lagi, kenapa perlu berdepan dgn anda jika ada sesuatu masalah seperti yang berlaku pada mr.minyaek? takut malu dan satu lagi,dan kenapa artikel dari mr.tablighster tidak disiarkan dan di delete kan? adakah en.emjay sendiri malu atau takut dimalukan oleh org2 biasa ni??? kalau en.emjay tidak link kan ilmu agama dgn sains atau2 yang lain, en.emjay tidak akan tahu maksud yang diberitahu oleh sainstis2 kite dan zaman kegemilangan kite akan kabur jika en.emjay terus blame this people...kalau ikut pemikiran yang tak tentu hala oleh en.emjay,ubat dari klinik pun en.emjay tidak akan makan dan mengatakan ia adalah sesat...krn kite bergantung pada ubat seperti penerangan en.emjay pada blog2 yang ada di laman en.emjay....

    saya bukanye nak blame en emjay. tetapi ingin melihat en.emjay tidak dgn sesenang hati mengatakan sesuatu itu adalah haram dan sesat lagi menyesatkan dan meminta padangan dari org lain sebelum menyatakan sesuatu itu sesat dan haram...besor hukumnye dan org macam en.emjay yang terlalu pandai dan terlalu tinggi ilmunye akan tahu hukum yang akan diterima oleh en.emjay sendiri...

    jgn la kite kerana mengejar nama dan tidak boleh menerima padangan dari org lain dan igt dinobatkan sebagai tokguru dan ianye akan merugikan diri sendiri dan menampakkan kelemahan diri sendiri...hanye segelintir sahaja seperti axstudia dll yang mengiyakan..tu pun tak tau laa, anak murid yg takut kot atau member2...taknak sakitkan hati member...ok laa..

    fikir dan fikirkan....

    bellowlower aka cicakman...

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum wbh bellowlower

    Bolehkah saya memfokuskan minda dan meyakini saya pasti akan dapat mematahkan batu bata sebelum saya menetak batu bata tersebut dengan ilmu karate saya?? Ilmu ini adalah bertentangan dengan ilmu tauhid Islam. itu sebabnya saya ulang kembali kenyataan dalam reply saya di atas iaitu:

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Mengenai karate pula, guru karate ini akan mengajarkan meditasi, penumpuan minda, pemfokusan minda, tenaga dalaman, kagum dengan diri sendiri dengan kehebatan karatenya dsbnya yang mana ini semua adalah bercanggah dengan Islam. Bolehkah sebagai orang Islam , sebelum saya karate batu bata, saya fokuskan minda dan meyakini diri sendiri bahawa saya akan dapat melakukannya dengan berulang-ulang? Orang Islam dalam asas akidah tidak boleh mendahului Allah namun inilah yang di ajarkan oleh karate dari guru bukan Islam ini. Ramai guru karate melayu juga mengamalkan pegangan yang sama dengan guru karate bukan Islam ini. Sebenarnya, dalam seseorang belajar karate dari orang bukan Islam ini, beliau juga telah menghumban diri mereka sendiri ke dalam kandang harimau menanti saat untuk dibaham iaitu rosak akidah.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    Tidak salah mempelajari karate atau silat asalkan segala ilmu yang bertentangan dengan islam terlebih dahulu dibersihkan.

    Saya berdoa agar bellowlower diberikan rahmat taufik hidayah untuk berilmu agar dapat berjalan lurus dibumi Allah ini. Dan semoga nama buruk cicakman diubah kepada nama yang lebih baik seperti Assiddiq dan nama-nama baik lainnya.

    Kalau nama buruk dan perangai juga buruk, macam mana nak masuk syurga Allah.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  10. Kalau nama buruk dan perangai juga buruk, macam mana nak masuk syurga Allah. <-- haha,isu kemasukan syurga dan neraka hanye ditangan allah swt...emjay bukan nye tuhan nak tentukan kemasukkan syurga seseorang dan kekafiran seseorang...dan emjay sendiri pun dah terlalu yakin ke masuk ke dalam syurga?? adakah anda tlalu yakin masuk syurga?? hehehe....

    bellowlower aka cicakman aka spiderman aka batman ....hahaha...

    ReplyDelete
  11. saya masih menunggu hujjah kukuh drpd sdr emjay tentang cvt. tentang kes2 lain, saya memang yakin, sebahagian besarnya memang ada masalah. tapi cvt ni berasaskan sains dan kajian mendalam, bukan suka-suki ikut mujarrobat sesat dan sebagainya.

    saya harap sdr emjay dapat bentangkan dalil quran dan sunnah yang mengharamkan perubatan seperti cvt...

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum wewr

    Saya dah jelaskan dalam artikel Hukum mengamalkan aura, chakra, kuasa minda & Color vibration theraphy (CVT) dsb di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/71 yang diterbitkan pada 11 Mac.

    Jangan lupa buka attachment file tersebut dan lupa pastikan browser anda ada Adobe Acrobat.

    Semoga selamat membaca. Selepas membaca jika ada persoalan sila beritahu saya.

    Wassalam wbh

    Emjay

    ReplyDelete
  13. "Persilatan silat cekak Hanafi di satu IPTA menyediakan kain putih untuk pelajar baru masuk silat baring di atasnya lalu dijampi. Adakah ini dibolehkan dalam Islam.Setiap kali gelanggang dibuka, guru silat akan membaca jampi serapah. Adakah ini dibolehkan dalam islam? Persilatan iniakan membawa pelajar yang sudah advance pergi ke gelanggang diluar IPTA tersebut untuk meneruskan ilmu persilatan dengan latihan mandi minyak panas. Adakah ini dibolehkan dalam Islam? Banyak lagi perkara yang umum tidak mengetahuinya. Memasuki persilatan silat cekak sebenarnya umpama memasukkan diri ke kandang harimau yang menanti saat untuk dibaham harimau. Maksud saya dibaham harimau adalah rosak akidah, mensyirikkan Allah."

    Tuan, sila selidik betul2 sebelum buat kenyaaan. Silat Cekak Hanafi tak ada mandi minyak..tak ada jampi.. Silat ni banyak menekan kepada didikan menghormati ibu bapa.. isiatu satu didikan yang banyak dipandang ringan dalam masyarakat... Silat ini sebagai alat untuk mendidik masyarakat ke arah bersikap baik dan menurut suruhan Nabi Muhammad s.a.w secara tidak langsung melalui pelajaran silat.. Sudah berapa banyak anak melayu yg sebelum ini tak tahu adab dengan mak bapak sampai mak bapak tak terima sebagai anak dan Alhamdu Lillah selepas pendedahan dan bimbingan, ibu bapanya menerimanya sebagai anak sepenuh hati..

    Rujuk habis2 dulu sebelum keluarkan kenyataan.. jika tidak itu dah dikira fitnah..

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum wbh mded

    Kerana saya ada buktilah maka dengan itu saya menulis kenyataan sebagaimana di dalam artikel saya ini.

    Emjay

    ReplyDelete
  15. Tolong buktikan di mana dan bila masanya silat cekak hanafi guna mandi minyak.. Maklumat penuh tentang SCH di Johor Bahru boleh didapai melalui en Hakim 013-7004727

    ReplyDelete
  16. Beginilah sdr mded

    Boleh sdr buktikan bahawa silat cekak hanafi tidak menggunakan kain putih ini untuk pelatih baru baring di atasnya? Kalau dahulu, kain putih ini akan direnjis benda hitam macam dakwat hitam atau benda lain yang saya tidak pasti apa bendanya kerana saya sekadar nampak benda hitam yang direnjis ke atasnya. Kemudian pelatih diminta menyimpan kain putih ini. Boleh sdr mded buktikan bahawa kain putih ini bukan sejenis tangkal??

    Selepas saya bising, kain putih ini masih digunakan tetapi ada kalanya tiada direnjis benda hitam sekadar kain putih sahaja dan ada kalanya pelajar simpan dan ada kalanya tidak.

    Mandi minyak panas ini tidak dilakukan di IPTA ini. Semua gelanggang silat ini tidak mengamalkan mandi minyak panas di dalam kampus. Nampak sangat obvious kelak. Namun mana-mana pelatih silat yang sangat berminat dengan persilatan ini akan dilakukan secara bisik-bisik agar menyertai latihan mendalami silat cekak ini di gelanggang di luar IPTA ini. Apabila pelatih ini menyertai gelanggang silat cekak di luar kampus inilah, mereka diajarkan mandi minyak panas. Apakah sdr mded juga terus menafikan amalan ini? Atau apakah pelajar-pelajar yang merujukkan kes ini kepada saya adalah berbohong??

    Apabila saya menangani pelajar-pelajar bermasalah yang mengamalkan silat inilah maka sangat mempunyai bukti amalan tidak sihat ini di IPTA ini. Sebelum saya mempunyai bukti-bukti ini saya tidak mempunyai sebarang masalah dengan silat cekak hanafi ini dan apa perlunya saya membuat bising tentang persilatan ini kalau saya sekadar menebarkan fitnah!!

    Kepada sdr mded, marilah kita bersama-sama saling nasihat menasihati agar sentiasa menjauhi perkara-perkara syirik dan khurafat. Apa salahnya berlatih silat cekak dengan membuang segala amalan khurafat seperti baring atas kain putih dan mandi minyak panas ini. Pastikan juga amalan bacaan buka gelanggang tidak bercanggah dengan ajaran Islam.

    Jikalau silat cekak hanafi ini berjaya menjauhkan dan mengelakkan segala amalan khurafat, saya akan bersama-sama mewar-warkan agar anak melayu islam kita beramai-ramai mempelajari seni silat cekak hanafi termasuk anak lelaki saya!!!

    Sekian wassalam wallahuaqlam.

    Emjay

    ReplyDelete
  17. Tolong la.. jangan la berbohong.. apa yang anda nyatakan tu sebenarnya tak pernah ada.. sila telefon en Hakim 013-7004727 untuk kesahihan.. jumpa sendiri dan dapatkan penjelasan bukan dengar cakap macam tu saja.. selidik sungguh2 baru jatuh hukum.. apa ni... memalukan kopiah putih je..

    ReplyDelete
  18. Kalau sdr sukar menerima kebenaran, macam mana kita nak bekerjasama. Apakah tulisan saya yang berbohong atau mata sdr sudah tertutup? Apakah pelatih tidak pernah didedahkan baring atas kain cindai putih? Apakah tidak pernah pelatih tertentu menyertai gelanggang luar IPTA ini untuk mandi minyak panas??

    Wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  19. Jawapannya tidak pernah ada apa yang tuan sebutkan tu..
    Baring atas kain putih sebagai syarat yang dikenakan oleh guru sebelum dibolehkan belkajar ilmu daripada guru tersebut. Pada zaman dahulu guru letak syarat seperti menyuruh murid bekerja di kebun, membersihkan rumah dan lain2, tapi pada masa ini untuk standardkan pada semua orang guru hanya meminta tidur di atas kain putih selama 3 malam. Sebab perkara ini semua orang mampu buat. Simbolik daripada itu adalah: Murid mesti mampu penuhi syarat yang dikenakan guru sebelum ambil ilmu daripadanya asalkan syarat itu tidak melanggar hukum agama. Kain putih dengan maksud supaya murid datang kepada guru dengan lapangkan fikiran seperti kain yang putih. Mandi minyak memang tak ada. Yang ada mandi dengan air. Ikan goreng saja yang mandi minyak. Manusia mandi pakai air..

    Saya berasa terkilan dengan kenyataan tuan yang ternyata tak ada penelitian ini kerana Ustaz Hanafi Hj Ahmad yang merupakan pengasas silat ini dengan susah payah mengembangkan silat ini dengan tujuan untuk menyediakan orang Melayu dengan satu jenis silat YANG BEBAS DARIPADA TAHYUL DAN KHURAFAT yang membarah dalam silat Melayu khususnya di era 60an dan 70an seperti Nasrul Haq dan lain2.

    Sila rujuk sebuah tesis yang menceritakan perjalanan hidup Ustaz Hanafi dalam mengembangkan silat ini di sini.. (attachment file PDF) http://mded.multiply.com/journal/item/79/Tesis_Hanafi_dan_Silat_Cekak

    ReplyDelete
  20. Terima kasih dan alhamdulillah kerana mded sudi menceritakan tentang kain putih tersebut. Maknanya bukan berbohonglah saya.

    Persoalan saya, kalau dibuang sama sekali amalan tidur/baring atas kain putih 3 malam tu tak boleh kah?? Apa perlunya direnjis benda hitam pada kain putih tu? Apa rasionalnya?? Apa rasionalnya pula disuruh pelajar (dahulu semua kena simpan kain ini) simpan kain putih yang sudah dibaring/tidur ini?? Kalau sekadar untuk baring, baring di rumah tak boleh ke? Bukankah membazir sahaja untuk membeli kain putih 2 meter ini kalau untuk sekadar baring sekejap selama 3 malam? Ritual inilah yang saya tentang kerana khurafatnya.

    Mengapa tidak kita bersama-sama dengan Ustaz Hanafi ini buang sahaja amalan ritual ini dari persilatan cekak hanafi??

    Tentang cerita saya mandi minyak panas di gelanggang luar IPTA ni, kalau sdr mded tidak tahu, janganlah cepat melatah. Tidak tahu tidak semestinya perkara ini tidak pernah berlaku. Upacara mandi minyak panas ialah majlis mencelup tangan ke dalam minyak panas dan melumur minyak panas ini ke tubuh badan. Kalau seorang beritahu saya mungkin dia ni menipu tetapi kalau dah ramai menceritakan perkara yang sama, takkanlah ramai-ramai menipu!!

    Cubalah siasat duduk perkara ini dan insya-Allah sdr mded akan terjumpa perkara ini. Alangkah besarnya pahala di sisi Allah sekiranya sdr mded dapat menghapuskan dan mencegah amalan sebahagian pelajar pergi ke gelanggang di luar kampus untuk meninggikan ilmu persilatan dan mengikuti amalan mandi minyak panas ini. Saya yang dah tahu kenalah beritahu agar sdr mded mengetahuinya dan bertindak.

    Mungkin Ustaz hanafi sudah banyak membuang amalan tahyul khurafat dari persilatan ini tetapi mungkin ada yang tertinggal atau mungkin diamalkan semula oleh jurulatih lain.

    Nasrul haq memang sesat tetapi kini persilatan mirip nasrul haq sedang berkembang biak semula. Baru-baru ini di Kelantan pun sudah bermula silat ala nasrul haq. Nak pukul orang boleh pakai jurus angin.

    Sekian wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  21. "Apa rasionalnya pula disuruh pelajar (dahulu semua kena simpan kain ini) simpan kain putih yang sudah dibaring/tidur ini?? Kalau sekadar untuk baring, baring di rumah tak boleh ke? Bukankah membazir sahaja untuk membeli kain putih 2 meter ini kalau untuk sekadar baring sekejap selama 3 malam? Ritual inilah yang saya tentang kerana khurafatnya."

    Rasionalnya adalah untuk meneruskan tradisi menuntut ilmu masyarakat Melayu sejak zaman ulama2 dulu2 sebagai syarat nak ambil ilmu (secara psikologinya, jika murid patuh syarat dapatlah ilmu, jika tak patuh, dapat ilmu setakat yng layak sahaja..)... kain tersebut akan dipulangkan kembali oleh pelajar tersebut selepas habis 3 hari (jika ada pelajar yang diketahui tidak memulangkan kembali, sila ambil maklum bahawa mereka sebenarnya mengambil barang yang bukan hak mereka - atau dengan kata lain mencuri). Selepas itu kain tersebut akan digunakan oleh pelajar2 lain pula. Sebenarnya kalau pelajar tersebut tak mahu tidur atas kain itu pun tak ada masalah. Guru meletakkan syarat lapik tidur kerana ianya mudah dibuat oleh semua orang. Itu saja. Kalau tak mahu buat pun tak ada masalah tetapi kesan psikologi pada murid itu akan ada.. tahap penghormatan pada guru menjadi kurang dan sekaligus menjejaskan penyerapan ilmu.. Dan, yang tabur2 benda hitam itu tak ada.. tak pernah ada benda hitam..

    "Tentang cerita saya mandi minyak panas di gelanggang luar IPTA ni, kalau sdr mded tidak tahu, janganlah cepat melatah. Tidak tahu tidak semestinya perkara ini tidak pernah berlaku. Upacara mandi minyak panas ialah majlis mencelup tangan dan melumur ke dalam minyak panas lalu melumur minyak panas ini ketubuh badan. Kalau seorang beritahu saya mungkin dia ni menipu tetapi kalau dah ramai menceritakan perkara yang sama, takkanlah ramai-ramai menipu!!"

    SIlat Cekak hanafi tak pakai mandi minyak.. tak kira la celup ke goreng ke.. itu mungkin silat lain.. dan tak sewajarnya dikaitkan dengan silat cekak sama sekali..

    Pada masa ini, jati diri anak muda melayu amat lemah. Kehadiran silat seperti Silat Cekak sepatutnya dialu2kan demi mengisi keinginan jiwa anak muda yang mahukan suatu pelajaran pertahanan diri yang berbentuk fizikal dan boleh dikaji pergerakannya menggunakan kaedah saintifik. Pada masa yang sama, tenaga pengajar boleh mendidik mereka dengan pengetahuan adab dan akidah yang sesuai dengan ajaran Islam.

    ReplyDelete
  22. Sebagaimana yang saya kata di atas, pada kira-kira 7 @ 8 tahun lepas, benda hitam atau kain putih tu macam renjisan dakwat. Pelajar diarah untuk menyimpannya. Tak bolehkah upacara kain putih ini ditiadakan langsung dan bukankah lebih mudah disuruh baring di atas gelanggang sahaja kalau benar perlu baring? Bagi saya buang sajalah perkara ini dan bukankah lebih baik dengan doa sahaja. Adat yang bercanggah atau meragukan bukankah lebih baik buang saja. Kalau ada persialatan yang minta anak muridnya bawa ayam putih untuk dikorbankan, adakah akan kita kekalkan juga atas alasan begitu dan begini.

    Kalau silat cekak hanafi tidak ada hubungkait dengan upacara mandi minyak, baguslah dan alhamdulillah tetapi pastikanlah di IPTA tersebut, pastikan tidak ada pelatih silat yang menyertai majlis mandi minyak di gelanggang luar berhampiran IPTA tersebut. Jangalah menutupkan mata dengan kemungkaran ini.

    Kalau tidak ada lagi kain putih dan mandi minyak, maka ia sudah semakin baik. Tetapi bagaimana pula kalau ada jurulatih mengamalkan bacaan tertentu yang menyalahi akidah sewaktu upacara membuka dan memecah gelanggang? Ini juga perlu disemak agar persilatan ini benar-benar bebas dari syirik dan khurafat.

    Sama-samalah kita berusaha membantu orang ramai menjauhi syirik dan khurafat.

    Sekian wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum WBT kpd seme... Semoga diberkati Allah di bulan Ramadhan ini...
    Baru2 ini, saya ada trnmpak satu posting berkenaan dgn pengajian seni bela diri yg mengandungi ilmu tahyul /khurafat.Sepertimana yg kita ketahui, khurafat itu bermakna menduakan Allah secara ringkasnye...Dan menduakan itu pn dtg dlm beberapa cara sama ada tersembunyi / tidak...
    Berkenaan dengan penyataan tentang Silat Cekak Hanafi, segala yg telah di poskan oleh emjayjb adalah TIDAK BENAR sama sekali. apa yg dilihat, kamu sebnrnya tidak tahu apa yg berlaku didalam silat cekak hanafi kecuali kamu adalah ahli silat cekak hanafi itu sendiri.
    Silat Cekak Hanafi adalah silat yg mencegah amalan khurafat dan tahyul. Oleh itu, bagaimana pula jika ia dkaitkan dengan amalan khurafat? Penyataan "Persilatan silat cekak Hanafi di satu IPTA menyediakan kain putih untuk pelajar baru masuk silat baring di atasnya lalu dijampi" adalah TIDAK BENAR sekali. Tidak ada sebarang jampi yang dipakai di dalam Silat Cekak Hanafi melainkan doa2 yg juga dipetik dari ayat Al Quran. Jika benar silat cekak hanafi ada menggunakan jampi serapah, maka silat cekak hanafi mmgla syirik. Akan tetapi, pengalaman jampi serapah mmg tidak pernah wujud dlm silat cekak hanafi.
    Mengapa kain putih? mengapa perlu ada kain putih? Jawapan kepada soalan tersebut hanya boleh diberi kpd mereka yg berminat utk mempelajarinye semasa majlis pengijazahan(pendaftaran).
    Saya amat terkejut bile terbaca fakta2 dari emjayjb tentang silat cekak hanafi. Dari manakah emjayjb mendapat sumber tersebut?
    Untuk pengetahuan seme, Silat Cekak Hanafi telah diluluskan oleh Jabatan Agama Islam dan ia adalah persatuan yg TIDAK ADA SEBARANG AMALAN KHURAFAT SAMA SEKALI. Untuk kepastian, anda boleh la merujuk kpd Jabatan Agama Islam yg berkenaan.
    Bagi sesiapa yg hendak tahu lebih lanjut berkenaan silat cekak hanafi, boleh melayari laman web ( http://www.silatcekakhanafi.org). Bacalah elok2 dan bolehla berhubung dgn link yg disediakan jika ada sebarang keraguan.
    Saya rasa, apa yg perlu ditekankan disini adalah, janganla kiter memberitahu kpd orng lain tentang hal yg kita sendiri tdk ketahui kerana boleh mendatangkan FITNAH. Sedia maklum bahawa hukuman " Memfitnah itu lebih teruk dari membunuh"...Maka ingat2la....
    " Nampak sahaja, jgn percaya lagi....Dengar sahaja, jgn percaya lagi...tp setelah nampak,dengar DAN berfikir dgn akal yg waras, barula boleh percaya..." Sekarang ni mmg sungguh ramai yg suka menyebarkan fitnah, maka beringat2la selalu..I'allah...

    Wassalam..... " Selamat Berpuasa"....

    ReplyDelete
  24. hahah....emjay, emjay...
    selepas apa yg sy baca td..nmpk jelas menunjukkan yg kamu mmg kurang paham dgn apa yg mded dan sy telah jelaskan...Adat yg bercanggah dgn Islam ialah adalah adat yg mensyirikkan atau menduakan Allah...tetapi kalau tidak, adakah ia masih lagi dikatakan bercanggah? Klau ia bercanggah, mengapa pula ia telah diluluskan oleh JAKIM? Adakah kamu mempertikaikan JAKIM ?
    Apa yg pasti, jelas kamu tdk pernah mempelajari sebarang ilmu mempertahankan diri. Jika kamu sendiri tdk pernah, adakah kamu layak untuk membuat penyataan atas pemahaman kamu sendiri?
    Untuk pengetahuan sedara, sy telah mempelajari seni mempertahankan diri yg lain dan Alhmdllh sy telah menjadi pengamal silat cekak hanafi..Sblm sedara buat andaian sekali lagi..perkataan "pengamal" tu bknnye bermaksud pengamal perkara2 mistik tp pengamal silat itu sendiri..dlm cekak hanafi, bg penutut yg blum lg tamat, di namakan "ahli" dan bg yg sdh tamat pula dinamakan "pengamal".
    Mmg tdk dinafikan, bahawa bynk seni beladiri yg ada mngamalkan ilmu tahyul/khurafat seprti ilmu seru menyeru roh2 yg telah mati, menyembah matahari, dan lain2 lagi...Disebabkan itu, adalah semestinya utk kita sbg umat Islam utk memilih seni bela diri yg bebas dr segala ajaran sesat.
    "Tak bolehkah upacara kain putih ini ditiadakan langsung dan bukankah lebih mudah disuruh baring di atas gelanggang sahaja kalau benar perlu baring? Bagi saya buang sajalah perkara ini dan bukankah lebih baik dengan doa sahaja." Itu dr pendapat sedara emjayjb. Tp bagi sesapa yg mmg mendalami tradisi melayu, sy yakin, mereka tdk akan berkata sedemikian. Ada sebab atas mengapa silat cekak hanafi berbuat demikian sepertimana yg telah dikatakan oleh sedara mded. Silat lain ada cara yg berlainan dan asalkan caranye mmg tdk bercanggah dgn Islam, apa salahnyer? Nk buat penilaian pn, biarla dicari penjelasannya dr orng yg sepatutnya n bknla dr ahli yg masih blum tamat ataupun lbh teruk dr orng yg BUKAN ahli....
    Berbalik kpd belajar seni beladiri itu sendiri...Sedara emjay ada x, blajr mana2 seni beladiri? Kalau ada, bolehla dikongsi bersama, itu pn kalau sedara sdh tamat pengajian la...tp kalau x, dikhuatiri akan jd salah faham..Almklmla, bayi kalau tdk belajar merangkak, mcm mane plak nk pandai berjalan? tul x? Jikalau kamu mmg tdk pernah blajar apa2 seni beladiri, sy syorkan sedara emjay blajar.Kalau blajar cekak hanafi pn lg bagus pasal at least mmg sdh trbukti bebas dr ajaran sesat? Kalau nk belajar seni bela diri lain, ok juge, cuma pilihla dgn berhati2...Dlm Islam, mempertahankan diri itu WAJIB. rasenye kamu tau kot? ke x tau? Bile dh wajib tu, adakah dgn sendirinye boleh mmpertahankan diri tanpa ilmu? Rase2 Rasulullah sblm nk pi berdakwah dgn ilmu yg x cukup ker? Semstinye tdk kan? Manala tau, tgh2 berdakwah, ada yg berniat jahat n nk menyerang..Bile smp masa tu, adakah sedara cuma berdoa pada Allah agar dilindungi tanpa USAHA utk mendalami ilmu mmpertahankan diri?
    Nasihat sy, jgnla menganggap seme isu sprti "Iceberg". Yg kiter nmpk je kiter tahu, tp yg kiter x nmpk kiter x nk amik tau...
    " Ada kulit je tp x de isi x guna, ada isi je tp x de kulit pn x guna...kenala ada kedua2nye barula lengkap dan sempurna..." renung2kanla..cheeewah! Kalau nk buat blog/forum, study dulu, dalamilah ilmu dulu sblm nk buat...dikhuatiri timbul fitnah saje...
    Tp kalau sedara emjay masih lagi dgn pndangan emjay, terserahla...bg sy, jikalau sy trbaca fakta2 yg tdk betul, sy akan cuba perbetulkan..Sy berharap2 bnyk2 agar sedara emjay selidikla betul2 pasal cekak hanafi sblm mmbuat sebarang andaian...Jgnla kiter beranggapan bahawa diri kiter dh penuh dgn ilmu kerana ada orng lain yg lbh mengetahui..mgkn sy, mgkn orng lain....Jgnla mula mmpunyai perasaan ingin menunjuk2 dgn ilmu yg sedikit di dada....fikirkanla...
    Di bln yg mulia ni, di harap seme dpt mengabil iktibar n sama2la mnggunakan akal dan rujukla kpd orng yg betul...kalau salah orngnyer, salahla penjelasannye...

    wasalam...
    ReZ

    ReplyDelete
  25. Hmm...saje nk tamboh lagi..hehehe...
    Forum2/blog2 cmni pn mmg ada eloknye...boleh dibuat prbincangan n so on...tetapi jika nk mmbuat penilaian berkaitan dgn agama ni..berhati2la ye....klau kiter betul2 tahu n faham akan perkara tersebut, baru ok..tp kalau x, rujukla Al-quran n sunnah n cuba kaitkan....Jgn la dok memandai main taram je seme... Silap hb, kalau ada yg betul2 x puas hati, sshla plak...di takuti memudaratkan....
    Itu satu hal, bile fakta yg disampaikan tu pn tdk betul...nnti jadila AJARAN SESAT..btul x? konon2nye topik nk mmbanteras ilmu2/ajaran sesat, tp silap hb, kiter sendiri pulak yg mmberi ajaran sesat, Nauzubillahuminzalik....
    Kpd seme yg di dalam forum ni...kiter sama2 la mendalami sesuatu sblm kiter menjelaskan kpd orng lain...gunakanla sunnah dan Al-Quran sbg rujukan yg utama....
    "kita bersatu, bicara benar, tindak dgn bijaksana..." sedutan dr lagu rasmi silat cekak hanafi...

    Wasalam...smbung koje balik...hehehhee

    ReplyDelete
  26. Daripada reply sdr mded dan rez1551, sesuatu yang telah disahkan oleh mereka adalah penggunaan kain putih yang digunakan oleh pelatih baru silat cekak ini selama 3 malam berturut-turut baring di atasnya.

    Marilah kita lihat kain ini http://emjayjb.multiply.com/photos/photo/27/9. ini adalah sejenis tangkal yang pernah dikutip. Ini juga http://emjayjb.multiply.com/photos/photo/27/11 adalah sejenis tangkal yang dikutip lama dahulu. Ini juga adalah http://emjayjb.multiply.com/photos/photo/27/30 satu tangkal yang telah dikutip lama dahulu.

    Banyak lagi contoh-contoh tangkal yang ada saya gambarkan di http://emjayjb.multiply.com/photos/album/27/Contoh_tangkal_dalam_masyarakat_melayu.

    Kalau mengambil kira kain putih berenjis macam dakwat hitam yang disuruh baring pelatih baru di atasnya selama 3 malam berturut-turut, kemudian disuruh pula pelatih ini menyimpannya (amalan sewaktu kain ini saya ambil dari seorang pengamal), adakah kain ini benar tidak tergolong sebagai bukan tangkal sebagaimana gambar-gambar yang saya jelaskan di atas?

    Jikalau benar amalan silat cekak hanafi ini bebas dari syirik dan khurafat (sebagaimana harapan saya), mengapa tidak buang sahaja amalan yang meragukan ini? (meragukan kepada sesetengah orang tetapi bagi saya ia tidak meragukan). Bukankah lebih menjimatkan masa dan belanja kerana membuang amalan ini dapat menjimatkan belanja membeli 2 meter kain putih serta menjimatkan masa berbaring berturut-turut selama 3 hari.

    Sebenarnya selain silat cekak hanafi ini, terdapat persilatan lain yang menggunakan objek tertentu sebagai tangkalnya sebagaimana persilatan budi suci yang membekalkan keris kecil bukan sebagai senjata tetapi untuk disimpan kerana ia adalah tangkal. Ada persilatan yang menggunakan kain putih dengan lencana bertulis Allah Ahmad sebagai tangkalnya pula. Inilah perkara khurafat yang ingin saya jelaskan kepada masyarakat umum agar menjadi panduan.

    Kalau satu persilatan yang popular tu, upacara mandi minyak panas sudah menjadi lumrah sehingga ada satu hamba Allah menyapukan minyak panas dari masakan rendang daging sewaktu orang masak rendang rendang untuk majlis perkahwinan.

    Tujuan saya membongkar perkara ini hanya untuk mengasingkan perkara yang merosakkan agama dan sekiranya perkara ini telah di asingkan, silat Melayu akan menjadi satu ilmu persilatan yang mudah-mudahan diredhai Allah SWT.

    Sekian wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  27. hahaha..adoi...poning kepalo eden...
    emjay2...yg kamu ni nk pusing2 balik..pi mai2 tang tu gk....hahah....ginila..pembetulan yg ingin sesangat sy perbetulkan sekali lagi;;
    1 - Kain putih tersebut TIDAK SAMA SEKALI DIJADIKAN SEBAGAI TANGKAL. apa itu tangkal? Tangkal adalah sesuatu yg dianggap berkuasa atau boleh memberikan kuasa kpd seseorang.Jikalau kain itu mmg langsung tdk mmberikan kuasa, mengapa bleh dkatakan sbg tangkal? Kalu mcm tu, mandi pn x boleh guna kain basahan atau tuala la ek? adoi....

    2- Kain putih "berenjis macam dakwat hitam" yang disuruh baring pelatih baru di atasnya selama 3 malam berturut-turut adalah TIDAK BENAR sama sekali..Akan tetapi, jika ada yg mngatakan begitu, maka ia adalah fitnah semata2...Seprtimana apa yg sedara mded telah katakan.."Rasionalnya adalah untuk meneruskan tradisi menuntut ilmu masyarakat Melayu sejak zaman ulama2 dulu2 sebagai syarat nak ambil ilmu (secara psikologinya, jika murid patuh syarat dapatlah ilmu, jika tak patuh, dapat ilmu setakat yng layak sahaja..)... kain tersebut akan dipulangkan kembali oleh pelajar tersebut selepas habis 3 hari (jika ada pelajar yang diketahui tidak memulangkan kembali, sila ambil maklum bahawa mereka sebenarnya mengambil barang yang bukan hak mereka - atau dengan kata lain mencuri). Selepas itu kain tersebut akan digunakan oleh pelajar2 lain pula. Sebenarnya kalau pelajar tersebut tak mahu tidur atas kain itu pun tak ada masalah. Guru meletakkan syarat lapik tidur kerana ianya mudah dibuat oleh semua orang. Itu saja. Kalau tak mahu buat pun tak ada masalah tetapi kesan psikologi pada murid itu akan ada.. tahap penghormatan pada guru menjadi kurang dan sekaligus menjejaskan penyerapan ilmu.. Dan, yang tabur2 benda hitam itu tak ada.. tak pernah ada benda hitam.."

    So..sbnrnya dekat mana yg sedara emjay x paham2 lagi? adoi..penat la citer..punyela detail penjelasan yg telah diberi..x jugak terima...

    Punyela dh dijelaskan, kain putih tu x pernah ada tabur benda2 hitam...nk jugak pi bitau seme yg ada...jgn mengadakan sesuatu yg tiada.....

    Jgn nk disamakan budi suci dgn silat cekak hanafi...sy rasa, jika sedara ni mmg betul2 ambil berat tentang ini, apa kata sdara sendiri pi buat aduan kt JAKIM...lps buat aduan tu, boleh bg bukti keterangan sama ada ia benar2 salah....

    Maaf bercakap, tp sy mmg cukup sakit hati kalau ada orng yg suke berbohong ni..berbohong ni bkn sahaja mengada2kan sesuatu yg tiada, tp juga menokok tambahkan sesuatu yg sedia ada...tolongla jgn nk menambah2 citer..ngn ajinomoto dia la serbuk kari la..
    Kalau dh x paham, x pastikan sendiri dgn bebrapa pengamal cekak hanafi, lbh2 lg dgn Guru nye...toksahla dok tunjuk yg hangpa ni terer...x elok...dhla bln posa...sepatutnya kiter lg "improve"kan diri..ni x...adoi...
    PLEEAAASSEEEE JGN TOKOK TAMBAHKAN FAKTA!

    Ni dh brapa kali diperjelaskan dh ni...kalau ulang balik pasal kain dakwat hitam la apa la...x tau la apa jadinye...hahaha...bile masa la kain tu ada power....kalau kain yg x de power tu pn boleh dikatakan "syirik" pasal kiter simpan, agaknye seme barangan kiter yg dlm almari cthnye..pakaian, buku cerita seme tu pn kire tangkal kot..hahaha...adoi.....
    Cubala pikiaq leklok...
    adoi......

    ReplyDelete
  28. Persoalan yang lagi pening.. apa kena mengenanya gambar kain merah dan kain biru dengan kain putih lapik tidur.. kalau letak gambar cadar asrama tu ada la jugak logik persamaan.. sama2 dibuat lapik tidur..

    ReplyDelete
  29. Kalau kain putih tersebut tidak penting, buang saja amalan tersebut dari persilatan kan mudah dan tidak memeningkan kepala dan membazir!!

    Emjay

    ReplyDelete
  30. hahaha....
    emjay2...x pentingla itu la inila..kalau cmtu...jgn pakai tuala masa mandi..jgn pakai sabun masa mandi...hahahaha...adoi...nk pecah perut aku...

    ReplyDelete
  31. x de sapa yg pening kepala kalau kiter dh tau penjelasannye cik abg oi...kalau x tau...tnya la...x tnya, nnti sesat jalan....kalau x pasti..pastikanla...hahaha...itu pn mau kasi tau kaaa?????

    ReplyDelete
  32. Sdr rez1551, analogi sdr kain putih ini dengan tuala mandi sangat tidak menasabah.

    Selalunya, sesuatu yang orang susah nak buang ialah kerana sesuatu tersebut adalah jeng-jengnya.

    Apabila saya menasihat seorang pensyarah untuk membuang tangkalnya (memang dia mengaku simpan tangkal), dia kata "saya bukan percaya kepada tangkal tersebut".

    Tetapi kemudian saya kata "Kalau sudah tidak percaya kepada tangkal tu baguslah dan bolehlah berikan kepada saya untuk dilupuskan"

    Namun setelah puas dipujuk, pensyarah ini tetap ingin menyimpan tangkalnya. Begitulah, konon katanya tak percaya kepada tangkal tetapi ingin terus mengekalkannya.

    Kalau sdr med dan rez1551 tidak percaya kepada kain putih tersebut adalah tangkal, buang sajalah amalan tersebut. Ini lebih menjimatkan wang dan menjimatkan masa kerana tidak perlu lagi baring-baring 3 malam.

    Sekian wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  33. Kenapa nak dibuang jika perkara tu bukan bertujuan untuk buat tangkal dan disebagainya.. yang pandai2 tuduh tangkal tu kenapa? kenapa nak dihakimi segala perkara ikut akal sendiri dan bukannya dengan penyelidikan menyeluruh lagi adil?

    ReplyDelete
  34. kalau gitu..katalah ada seorang kawan / saudara yg sngt rapat, lps tu diberi hadiah kpd kiter...disbbkan kiter hargai hadiah itu, maka kiter pn simpan elok2...adakah itu pn dikatakan tangkal? perlukah kiter buang hadiah tersebut? pasal barang yg disimpan adalah "jeng-jengnya"? hehehe...adoi...

    Katalah kiter tido atas tuala n kain..lps tu kiter baca doa....so kire kain tu ada magic ka?

    Di dalam cekak hanafi, seme penuntut telah diperjelaskan dng terperinci ttg apa dan mengapa perlu berbuat sedemikian...Almklmla...kot2 ada yg kurang paham...tp kalau x tnya..mcm mnaer la nk paham?

    'Tetapi kemudian saya kata "Kalau sudah tidak percaya kepada tangkal tu baguslah dan bolehlah berikan kepada saya untuk dilupuskan" ' aduh....yg nk pi buangkan hak milik orng tu apa hal? adoi....x masuk akai betui la...boleh la plak orng selamba je pi amik barang orng lain, pastu pi lupuskan sesuka hati...hangpa nk jadi Majlis Bandaran ka? adoi....
    Lawak2.....
    Lagi satu nk sentuh bab amalan..Apa itu amalan? Amalan tu kalau kiter dok amalkan? tp kalau stkt buat syarat je selama 3 hari tu kire amalan ker? Adoi....
    Nth apo2 nth....suke hati la labu...

    ReplyDelete
  35. Hmm...sbnrnya kiter kena tngk jugak dgn niat / tujuannye...kalau jelas syirik lagi menyirikkan, buangla serta merta....ibaratkan kalau kiter makan ubat la...(ala...rasenye emjay ada trangkan kt blog2 sblm ni), kalau kiter percaya bahawa ubat itu boleh menyembuhkan penyakit, syirikla jadinye..ttp jika kiter yakin bahawa Allah yg berkuasa menyembuhkan penyakit n ubat itu adlh sbg sebab saje..x kan syirik kot....
    Kalau niat yg mmg langsung tdk bercanggah dgn Islam, terpulangla sama ada nk ikut ke tdk..tiada paksaan n ia adalaha hak individu KECUALI mmg jelas penyelwengannya...

    Ginila...sy rasa apa kata sdr emjay pi masuk dulu cekak hanafi...daftar sbg ahli, n semasa bertemu dgn guru utama kami, pi la tanya 1001 soalan yg masih diragukan...
    Laaaaaggggiiiii seeenaaaaaang.....sekurang2nye diri kiter akan lbh faham n lbh bijak utk buat penilaian..."Knowledge is Power".....

    Ini tau pn tdk, tnya pn dr satu sumber je...pstu nk pi declare kt seme orng yg Cekak hanafi ni syirik..adoi..."Hindari diri dari melakukan fitnah! "....bahaya wooo.....

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum semua...

    Satu perbincangan yang hangat dan menarik tetapi skopnya terlalu luas.. jadi untuk memudahkan kita supaya skopnya menjadi lebih kecil dan jelas serta dapat merungkaikan persoalan yang bermain di fikiran, saya mohon supaya sdr emjay dapat memberikan takrifan terlebih dahulu tentang apa yang dimaksudkan dengan KHURAFAT.

    Harap dengan adanya kupasan mengenai takrif khurafat drp sdr emjay dapatlah kita sama-sama merungkaikan apa yang barangkali menjadi salah faham tentang perkara yang dibincangkan di atas sebelum menjatuhkan hukum tentang sesuatu perkara. Terima Kasih.

    ReplyDelete
  37. idea yg bagus tu sdr archer007...idea yg bagus...

    ReplyDelete
  38. assalammualaikum.
    buang masa tidur atas kain putih? tidak buang masa langsung. bukannya kita tidur 3 hari tanpa bangun dari situ selama tiga hari berturut. itu baru buang masa. ini sebagai alas, semasa hendak tidur. memang logiknya kita akan tidur setiap malam. emjayjb menyusahkan diri sendiri nampaknya memikirkan keadaan ini. tak perlu...kesian. adakah orang yang pergi haji memakain kain putih (ihram) juga dikatakan tangkal? dipakai di badan. saya kagum bila emjay ingin berkongsi mengenai amalan yang khurafat. tetapi dengan menuduh silat cekak hanafi dengan mandi minyak panas dan buka gelanggang.adalah silap sekali.. tiada amalan mandi minyak panas apalagi buka gelanggang dalam silat cekak hanafi. sekiranya betul info-info ini sedara emjay perolehi, cuba selidik dengan siapa sedara perolehi. sekiranya emjay ingin ungkaikan semua perkra khurafat mengenai silat cekak ini, kami pun ingin membantu agar tiada orang yang bertanggapan seperti emjayjb pada silat ini juga. salam.

    ReplyDelete
  39. sekiranya betul, dari IPTA mana ye, ahli-ahli yang mendakwa silat cekak hanafi ada mandi minyak itu? kenapa perlu takut sekiranya kita benar kan? bagitahu saja.

    ReplyDelete
  40. hmmm...sy stuju sekali lg dgn sdara nazzr...sumber itu mmg tramat penting....
    even dlm kajian sains pn, sblm seorang saintis yg hendak mengeluarkan suatu formula, dia mestilah mnjalani proses analisis n study berulang kali sehingga terbukti benar...jikalau tdk, mereka ni mmg boleh didakwa ke mahkamah kerana menipu...
    sy rasa sdara emjay ni tlh mmbuat langkah yg kurang bijak. andaikan seluruh ahli silat cekak diseluruh msia ni trbaca e-mail dr sedara ni, x pasal2 je seme akan jd marah..marah bkn kerana ego tetapi marah kerana nk menegakkan kebenaran....
    Awas! ...Kalau mcm ni caranye...moto sdara " tolong menolong sesama islam" akan menjadi " melaga2kan sesama islam".....
    Sbg seorang yg berilmu n berakal waras, spatutnye kiter berfikir masak2 dgn cukup ilmu di dada sblm mmbuat sesuatu...
    Apa yg sy lihat di blog sedara emjay yg lain, boleh dikatkan hampir seme orng mmg menunjukkan rasa ktidakpuashatian ttg fakta2 yg sedara emjay berikan.
    Adakah ini dugaan kpd orng yg ikhlas menolong? Atau reaksi norma masyarakat yg mmg lbh tahu akan kebenarannye?...Berani kerana benar...
    "Tiada penghujungya dlm mencari ilmu, oleh itu..jika kiter merasakan kiter sdh cukup ilmu, akan ada org lain yg lbh berilmi dr kiter.." maka..ingatla....

    Wslm..

    ReplyDelete
  41. ye, betul tu, " tolong menolong sesama islam".. jadi kami ingin menolong saudara emjayjb untuk membetulkan fakta yang sebenarnya auta..
    saudara emjayjb, penilaian perlu dibuat dengan kajian mendalam. mungkin ilmu kami tidak sepenuh ilmu emjayjb. tapi jangan jadikan ini, untuk mengatakan keburukan sesuatu tanpa usul periksa. bulan ramadhan ini bulan mulia, jangan jadikan ia bulan menabur fitnah. saudara emjayjb, kami bukannya taksub dengan silat ini, tetapi bila nampak ketidakbenaran dalam fakta saudara, kami rasa terpanggil untuk membetulkan apa yang salah. " tolong menolong sesama islam" betul?

    ReplyDelete
  42. Mula-mula saya dikatakan berbohong tetapi alhamdulillah sdr mded akhirnya menceritakan kisah kain putih yang digunakan tiga malam berturut untuk baring oleh pelatih. Jadi saya bukan berbohong dan menabur fitnah.

    Saya menulis blog ini bukan untuk memberi kepuasan kepada para pembacanya. Saya mewujudkan blog ini untuk mencari redha Allah dengan memberikan teguran dan nasihat. Kepada yang tertegur tu bukan saya sengaja cari gaduh tetapi memang saya ingin menegur dan menasihat agar umat Islam terutama pembaca Laman Emjay sentiasa diredhai Allah.

    Apalah untungnya silat cekak ini mengadakan upacara baring atas kain putih ini. Ia macam mirip pemujaan!!! Apa yang saya ingin tegur ialah, buanglah saja amalan ini.

    Menurut Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-40, khurafat ialah "Khurafat ialah semua cerita atau rekaan atau khayalan, ajaran-ajaran, pantang larang, adat istiadat, ramalan-ramalan, pemujaan atau kepercayaan yang menyimpang dari ajaran Islam. Khurafat juga merangkumi cerita dan perbuatan yang direka dan bersifat karut atau dusta."

    Saya tetap mengatakan amalan baring atas kain putih dalam persilatan ini selama 3 malam berturut-turut adalah khurafat dan syirik. Buang sahajalah amalan ini dari persilatan ini.

    Tugas saya adalah semata-mata menyampaikan bukan untuk memberikan kepuasan pembaca. Jikalau diterima alhamdulillah.

    Wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  43. A'km...
    Trima kasih kerana reply wlupn agak lama gk kami menunggu...Sy agak musykil dgn maksud khurafat yg sedara berikan...apa yg dimaksudkan pantang larang? adat istiadat? cerita rekaan?
    Cth:-
    1- Pantang larang:
    Kalau orng tua2 pesan, jgn sekali2 tidur meniarap.Adakah ia khurafat?

    2- Adat istiadat:
    Majlis pertabalan raja / sultan mmg dipraktikkan di Malaysia. Ia merupakan
    adat istiadat orng Melayu. Adakah ini dikatakan khurafat?

    3- Cerita rekaan:-
    Cerita2 tauladan seperti Sang Kancil dgn buaya mmgla ternyata cerita
    rekaan semata-mata. Adakah ini dikatakan khurafat?

    Sedara emjay ada mengatakan huraian khurafat adalah menurut "Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-40"..
    1-Boleh sy tau di mana sy boleh rujuk dr laman web?
    2-Boleh sy tau apa dalil yg mengatakan sedemikian?
    3- Boleh sdara buktikan dr Al-Quran n Sunnah?

    Sedara juga telah mngatakan
    "Apalah untungnya silat cekak ini mengadakan upacara baring atas kain putih ini. Ia macam mirip pemujaan!!! Apa yang saya ingin tegur ialah, buanglah saja amalan ini".

    1- Adakah tidur di atas kain itu adalah satu upacara? Apakah definasi "upacara"?
    2- Dr sudut manakah yg mmbuatkan sedara isytiharkan tidur di atas kain tu
    adalah "satu upacara yg mirip pemujaan" ?

    Sedara juga ada mengatakan
    "Saya tetap mengatakan amalan baring atas kain putih dalam persilatan ini selama 3 malam berturut-turut adalah khurafat dan syirik"
    1- Kalau tido atas tilam yg berlapik kain lbh dr tiga mlm...cnthnye lapik tuala
    ikut warna kegemaran masing2 ker...atas kain pelekat ker...kain cadar ker
    di katakan khurafat dan syirik? Kalau nk diikutkan dgn jawapan sedara yg
    cuma selama 3 hari saje..ni lagi dahsyat kerana dilakukan setiap malam!....ni
    pn sama syirik ka? Kt mana syirik tu? Boleh jelaskan?

    Sy bertanya seme ini bknnye utk mndptkan kepuasan nafsu semata2...tetapi kepuasan yg dpt dijelaskan dgn sempurna agar kiter seme jelas n tnpa ada was2....Cth: Utk menjadi mekanik yg pakar, kenala dalami serta memahami selok belok n info2 yg trdapat pd kenderaan....jika tdk, bagaimanala kiter hendak pastikan bahawa kereta itu benar2 elok slps di kendalikan?

    Sy berharap sedara emjay dpt mnjelaskan keseme soalan2 yg tlh sy berikan dlm mesej ini...Jikalau sedara tdk tau, katala tdk tau...jika tdk jelas, katalah tdk jelas...jgnla kiter mmbenarkan yg salah / mnyalahkan benda yg benar kerana itu adalah sifat yg melawan sifat Sidiq....iaitu "Munafik"......
    Penjelasan yg trperinci amat dihargai dr sedara.....

    W'slm.....

    ReplyDelete
  44. Sy berharap sesangat agar sedara x usahla pusing2 kan soalan yg sy tnyakan td....Ini adalah kerana apa yg kami tnya sblm ni tdkla dijawab sepenuhnya oleh sedara...so sy brharap, sedara emjay jawab setiap soalan yg di beri utk sama2 kiter fikirkan....
    Jikalau sedara masih lagi mahu memening2kan keadaan, nnti akan memeningkan seme pembaca..Islam tu mudah utk dipraktikkan...maka usahla kiter mnjadikan ia lbh kompleks...
    Ada Hadis n ayat Al-Quran yg mnjelaskan perkara trsebut, maka jelaskanla...jika tdk, usahla kiter menyusahkan lg keadaan...

    " Jawab soalan tau.....niat kena ikhlas tau.....jawapan kena benar tau...hehehe"

    ReplyDelete
  45. Berkenaan soalan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-40 tu, sila rujuk http://www.e-fatwa.gov.my/jakim/keputusan_view.asp?keyID=127

    Semalam saya berjumpa dengan seorang pelajar kesayangan saya di BP. Beliau menceritakan saat pertama kali beliau mendengar ceramah saya. Saya bercerita bagi orang Melayu yang tidak memahami bahasa Arab, sekadar khatam Al Quran sekali atau sepuluh kali masih belum mencapai kehendak sebenar Al Quran itu diturunkan Allah. Mendengar kata-kata saya ini telah menyebabkan kemarahan pelajar ini. Memang begitulah manusia apabila segala amalannya yang telah diamalkan sekeian lama ditegur, ia akan bermula dengan perasaan marah.

    Jikalau beginilah bentuk soalan dari sdr rez1551 "1- Kalau tido atas tilam yg berlapik kain lbh dr tiga mlm...cnthnye lapik tuala
    ikut warna kegemaran masing2 ker...atas kain pelekat ker...kain cadar ker
    di katakan khurafat dan syirik? Kalau nk diikutkan dgn jawapan sedara yg
    cuma selama 3 hari saje..ni lagi dahsyat kerana dilakukan setiap malam!....ni
    pn sama syirik ka? Kt mana syirik tu? Boleh jelaskan?"

    Saya menamatkan perbincangan kerana soalan yang dikemukakan sangat mentah dan tidak wajar saya membuang masa lagi membincangkan perkara ini.

    Pohonlah doa minta petunjuk dari Allah SWT dengan sabar dan mengerjakan solat agar ditunjukkan Allah SWT sama ada amalan silat ini mengamalkan tidur baring atas kain putih ini khurafat syirik atau tidak.

    Sekian wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  46. Hmm...dukacitanye sy apabile sedara mngatakan yg soalan2 yg sy tnyakan seme mentah2 belaka...padahal sy cuma mengaitkan dgn segala apa jua yg sedara jelaskan....
    Setiap fakta mestila jelas n tiada apa yg boleh mnyebabkan ia tdk jelas..Islam itu kepastian..Sbg agama Allah yg sempurna lg cantik, maka tdk wajarla jika ada sebarang was2.....
    Seperti yg sy duga....mmg demikianla jawapan dr sedara emjay.....Yg sedihnye... sedara sindiri tdk brapa faham dgn fatwa muzakarah tersebut. Jika sedara betul2 faham..sdh semestinye sdara dpt kupaskan dgn lbh trperinci ttg fatwa trsebut.
    "Semalam saya berjumpa dengan seorang pelajar kesayangan saya di BP. Beliau menceritakan saat pertama kali beliau mendengar ceramah saya. Saya bercerita bagi orang Melayu yang tidak memahami bahasa Arab, sekadar khatam Al Quran sekali atau sepuluh kali masih belum mencapai kehendak sebenar Al Quran itu diturunkan Allah. Mendengar kata-kata saya ini telah menyebabkan kemarahan pelajar ini. Memang begitulah manusia apabila segala amalannya yang telah diamalkan sekeian lama ditegur, ia akan bermula dengan perasaan marah."

    Bg sy pn, pelajar itu pn sebenarnya tdk patut marah bile sedara mngatakan begitu...sy stuju tp x 100%..kerana...penyataan "orang Melayu yang tidak memahami bahasa Arab, sekadar khatam Al Quran sekali atau sepuluh kali masih belum mencapai kehendak sebenar Al Quran itu diturunkan Allah" adalah kurang tepat....
    Bg sy, yg sepatutnye begini bunyinye..
    "orang Melayu yang tidak memahami bahasa Arab DAN JUGA TDK MEMAHAMI DGN TERPERINCI DGN MERUJUK HADIS SEKALI, sekadar khatam Al Quran sekali atau sepuluh kali masih belum mencapai kehendak sebenar Al Quran itu diturunkan Allah"
    Faham bahasa Arab saje pn x guna juge...sepertimana Rasulullah kiter telah bersabda, "Hanya umat ku yg mengikuti Al-Quran dan Sunnah ku sahaja yg akan di haramkan api neraka"...Jelas di sini Rasulullah pn ada menekankan betapa pentingnye kiter mnggunakan Al-Quran dan Hadis/Sunnah utk dijadikan rujukan n bknnye kiter cuma gunakan salah satu sahaja...
    Mmndgkan sedara emjay mmg keberatan utk menjawab seme soalan2 sy yg "mentah" bg sedara, sy pn x boleh buat apa2la...terpulangla kpd pembaca lain utk menilainye...
    Ada kelapangan, kiter boleh berbincang...jgnla kiter trlalu angkuh utk mendengar pendapat orng lain kerana pndapat kiter tdk semestinye tepat....Manusia itu terlalu lemah....Semakin hebat kiter rasa diri kiter, semakin larila dr tujuan kite hidup di muka bumi ni...
    Pe2 pn...trima kasih kerana sudi berbincang wlupn sedara sindri tdk mahu ( atau tdk dpt mnjawab soalan2 yg kami kemukakan)....
    Syawal akan tiba, maka sayangila Ramadhan yg cuma tinggal beberapa hari ni..moga di berkati Allah SWT....

    Wasalam......

    p/s:- Emjay, jgn kecik hati nor...niat mesti ikhlas....hati mesti terbuka luas...minda pn mesti terbuka luas....Tolong menolong sesama Islam...hehehe...

    ReplyDelete
  47. emjay ...dia nie kira cam ustaz yang pandai mengubat penyakit berkaitan makhluk halus...memang dia pantang dengan silat nie...cuma malangnya dia jenis suka pukul rata je apa pun benda....itu kelemahan dia....tapi kelemahan tu dicanang-canang dalam internet.

    ReplyDelete
  48. bkn tu saje..malah ustaz yg suke memperlekehkan soalan2 yg "dirasa" mentah....hehe..nthla labu....x taula mentah kt mana...hahaha..mcm2...org lain nk buat blog, dia pn nk buat gk...tp jawabla secara professional..ni x...rase dh cm x tau nk jawab..main belasah je kata soalan2 tu seme mentah...hmm...
    Tu la....kalau x blajar cara naik kuda, mcm mane la nk tau cara naik kuda yg trbaik...samala gk kt sini...nk komen semangat giler pasal cekak hanafi...tp masuknye langsung x dak..layak ker nk nilai kan?
    Okla...even kalau x mo masuk pn...cubala dngr sket dr orng2 yg mmg dh lama masuk cekak...pastu buatla penilaian..penilaian pn jgnla cuma brdasarkan pndpt sndiri je kerana kkdng pndpt sndiri saje ni mmg trlalu sempit...cuma x sedar je....

    ReplyDelete
  49. Terima kasih kepada 2 sahabat dari Cekak Hanafi, saya juga ahli cekak hanafi, harap sesiapa yang membaca forum ini, janganlah menjadi taksub menerima bulat2 apa yang Ustaz Amjayjb katakan (maafkan saya ustaz), dan kepada ahli2 cekak yg lain, kita janganlah memperlekeh orang lain, kerana setiap manusia diberikan Allah swt ilmu, tidak semua manusia perfect, semua ada kekurangannya,

    Ustaz hebat dalam bab2 tertentu, tetapi pada bab lain beliau ada kurangnya, so kita jgn menyalahkan beliau, apapun, kita harap...beliau jgnlah mudah menghukum sesuatu perkara, nanti diri sendiri yang berdosa kerana bercakap tanpa usul periksa, dan tidak bertanya kepada yang tahu, sedangkan Rasullullah saw sendiri pernah bersabda, "Kamu lebih tahu tenteng urusan dunia kamu", berdasarkan kisah Rasullullah saw melihat penduduk Mekah mendebungakan pokok2 tamar.

    Oleh itu Ustaz, datanglah berbincang dgn wakil2 Persatuan Seni Silat Cekak Ustaz Hanafi, buat appointment dgn mereka, alamat pejabat persatuan boleh rujuk di website www.cekakhanafi.com.

    Ustaz boleh berbincang dengan orang2 lama silat, kerana satu ketika, pernah ada sekolah agama swasta yang guru2 mereka belajar di Al-Azhar dan negara2 timur tengah dan asia barat yang lain, pernah mempersoalkan tentang kain putih ini. Lalu mereka bermesyuarah dan duduk berbincang dengan orang2 lama cekak hanafi, dan akhirnya mereka faham, buatlah mcm tu Ustaz, jangan judge sesuatu perkara tanpa usul periksa.

    Cari nama2 seperti En Amrahi, En Amruddin, Tn Hj Nasir, Tn Hj Che Yusuf (Ustaz dan juga Pegawai Jabatan Kemajuan Islam Malaysia atau JAKIM yg juga ahli silat Cekak Ustaz Hanafi), En Marwi Latiff dan lain2 kerana mereka inilah yang berhujah semasa disoal berkenaan kain putih itu.

    Saya dan semua teman kagum dgn ustaz, malah ramai yang jadikan ustaz sebagai rujukan bertanya tentang ilmu2 agama. Janganlah disebabkan ini, ustaz menjadi riak dan takbur, merasa diri hebat, dan disanjungi ramai. Inilah yang terjadi kepada Ustaz Al-Sha'ari atau Abu Ya, pengasas Al-Arqam yang diharamkan JAKIM. Jangan jadi macam tu ustaz.

    Kepada semua forumers,

    Kita bila berbicara, atau menghukum sesuatu, biarlah kita selidik dahulu dengan teliti, jangan kita main hukum sahaja sesuatu perkara tanpa usul periksa, dan yang mendengar jangan mudah percaya kata2 orang membuta tuli, rujuklah pada semua pihak dahulu, WEBSITE ini bukanlah sumber rujukan Agama yang utama.

    Kita ini tidak sempurna, banyak ilmu yang tidak kita ketahui, ilmu Allah swt ini umpama lautan, jika lautan dijadikan dakwat, maka tidak habis ditulis ilmu2-Nya.

    ReplyDelete
  50. Saya harap Ustaz Amjayjb baca apa yang saya tuliskan, dan berfikirlah kembali ye, maafkan saya dan sahabat2 sekiranya kata2 kami menyakitkan hati, apapun tidak salahkan menerima pandangan orang lain? Boleh Ustaz memperbaiki kekurangan yang ada pada diri kita...selamat maju jaya Ustaz!

    ReplyDelete
  51. alhamdulillah, terima kasih kerana Ustaz menjawab email saya, berkenaan sekolah itu, saya sedang tunggu reply dari member saya, dia adalah pelajar sekolah itu, sewaktu isu kain putih itu ditimbulkan guru2 skolahnya, alhamdulillah mereka semua dah faham.

    Ha, dah sampai pun, baru sahaja saya terima reply dari sahabat saya ini, ustaz cuba tanya guru2 dari Sekolah Menengah Islam Hira', Jeram, Kuala Selangor, ustaz cuba bincang dengan depa. Apapun lagi baik ustaz cari nama2 yang saya sebutkan sebelum ini dekat Pejabat Persatuan Seni Silat Cekak Ustaz Hanafi Malaysia, cuba bincang dgn orang2 lama yang saya sebutkan itu.

    Tentang Ustaz dapat dari Arwah guru ustaz tu, xpelah, itu pendangan dia, apapun mungkin betul mungkin salah, manusia tidak sempurna kan ustaz? So ustaz janganla terima bulat2 kata2 arwah guru Ustaz, ustaz kena check, siasat sendiri. Baru keluar kenyataan.
    Saya pun bukan orang yang pandai dalam bab2 agama seperti Ustaz ni. Saya dalam bidang Laut dan ketenteraan insyallah saya boleh.

    Apapun ustaz, harap ustaz dapat terima nasihat dari saya, insan yang lemah ini, siasat sebenar2 siasat, apa perkara pun, ustaz pergi jumpa sendiri dengan pengamalnya, tgk sendiri, jadi "mata-mata gelap", JAKIM pun buat macam inilah, baru mereka istihar sesuatu perkara atau perbuatan itu sesat, dekat JAKIM pun Ustaz boleh jumpa Tn Hj Yusoff bin Che Mat, dia antara orang2 lama dalam Cekak Hanafi yang berkhidmat sebagai pegawai agama JAKIM.

    Apapun ustaz, saya kagum dengan Ustaz, ustaz jgnlah buat kesilapan dengan kesimpulan yang melulu tanpa menyiasat hingga ke akar umbinya, maafkan saya kerana berkasar bahasa dgn ustaz, moga ustaz dirahmati dan diberkati atas usaha ustaz menyedarkan umat islam di negara kita.

    wallahualam.

    ReplyDelete
  52. assalamualaikum En.Emjay...kalau benar Encik ni bekas pelajar SAS Kuala Lumpur, silalah bersemuka dgn pihak Silat Cekak Hanafi seacra rasmi agar dpt dileraikan kekusutan ini, pihak kami sentiasa berlapang dada utk sesi muzakarah, tapi kalau setakat pusing-pusing ayat..baik duduk diam & fikirkan..betapa zaman penentangan penjajah dulu, ramai ulama nusantara juga adalah pendekar & panglima yg terbilang!..

    ReplyDelete
  53. ""Saranan saya, kalau silat dan karate di Malaysia telah benar-benar di islamkan dan dibuang segala amalan yang bertentangan Islam, saya akan memasukkan semua anak saya masuk silat dan karate. Namun hakikatnya, semua anak saya tidak masuk silat dan karate."""-Ust. Emjayjb.

    Ustaz, saya baru terbaca kenyataan Ustaz di atas ni, harap kalau Ustaz xmasukkan anak2 ustaz dalam silat atau karate sekalipun, ustaz masukkanlah anak2 ustaz belajar apa jua seni beladiri yang ada di negara kita ini, bukan silat atau karate sahaja yang ada.

    Hal ini penting ustaz, kerana keadaan negara dan masyarakat kita yang makin teruk sekarang, terutama kes2 seperti pembunuhan kejam Nurin Jazlin Jazimin. Kasihan adik kecil itu, al-fatihah utk adik Nurin Jazlin.

    Mempelajari seni mempertahankan diri adalah sunat Ustaz, Rasullullah saw pun bersabda, "Ajarlah anak2 kamu bermain pedang, menunggang kuda dan berenang...", maksud keseluruhan hadis itu adalah supaya kita belajar seni mempertahankan diri. Zaman sekarang kalau membawa panah atau pedang di tengah2 jalan, dan tentu akan ditangkap polis betul x? :)
    So kita kena faham maksud hadis tersebut sedalam-dalamnya.

    Jika mempelajari seni mempertahankan diri adalah sunat, apa pula hukum kita mempertahankan diri Ustaz?

    Hukum mempertahankan diri adalah WAJIB ke atas diri semua umat Islam. Sebagai umat Islam, kita wajib mempertahankan diri, keluarga, negara dan paling utama adalah mempertahankan agama kita. Oleh itu, jika digabungkan kedua hukum ini, kita akan dapat menyimpulkan bahawa mempelajari ilmu mempertahankan diri adalah wajib ke atas umat Islam. Mengapa? Jika tidak mempelajari ilmu mempertahankan diri, so, bagaimana hendak mempertahankan diri kita jika terdapat bahaya dari manusia?

    Tentang penumpuan terhadap objek itu Ustaz, bukanlah bermaksud kita berserah pada objek itu, maksudnya, kita perlu relaks, tenang, dan confident, sebelum melakukan tumbukan atau karate pada objek tersebut. Perkara ini tidaklah sampai kita jadi mensyirikkan Allah swt. Sebagai orang Islam pula, jika Ustaz pandai, Ustaz beritahulah anak2 Ustaz, sebelum melakukan tumbukan, baca bismillah, ingat dan yakin kepada Allah swt. Perkara simple sahaja Ustaz, tidak melibatkan kerosakan aqidah kita pun. Begitulah yang saya buat sebelum saya karate genting semasa belajar karate dulu. Saya tidak diajar pun perkara yang mensyirikkan Allah swt, apa yang beritahu, kita kena tenang dan relaks.

    Kalau xnak karate-karate ni, Ustaz masukkan anak2 Ustaz dalam Silat Cekak Ustaz Hanafi, langsung tiada karate-mengarate ni, yang ada adalah kita belajar jika ditumbuk orang, bagaimana hendak menepisnya dan mempertahankan diri kita.

    Cuma saya pesan, janganlah sampai Ustaz tidak benarkan anak2 ustaz mempelajari seni beladiri langsung, kerana mempertahankan diri adalah kewajiban seluruh umat Islam.

    Berkenaan kain putih itu, Ustaz tanya yang arif, seperti yang saya beritahu ustaz sebelum ini. Ok Ustaz?

    Selamat maju jaya Ustaz!!! Teruskan perjuangan Ustaz mempertahankan aqidah umat Islam di negara ini.

    ReplyDelete
  54. Assalamualaikum wbh sdr tsjr

    Saya copy paste komen anda di atas:: "betapa zaman penentangan penjajah dulu, ramai ulama nusantara juga adalah pendekar & panglima yg terbilang!.."

    Memang terlalu ramai panglima dan pendekar di nusantara dengan pelbagai kehebatan dan ramai antaranya adalah kononnya kebal dan boleh terbang dsbnya terutama sekali di Pulau Jawa dan di Melaka namun hakikatnya ialah mereka semua dikalahkan oleh penjajah inggeris, Portugis dan Belanda. Di mana sebenarnya kekebalan mereka.

    Sebagai perbandingan, Acheh yang tidak hebat dengan ilmu seperti ini namun dengan kuatnya pegangan agama dan akidahnya telah diberikan Allah pelbagai rahmat dan akhirnya Acheh telah tidak pernah dijajah oleh Portugis, Inggeris atau Belanda.

    Apalah ruginya kalau upacara berkaitan kain putih ini ditiadakan dari silat cekak hanafi!

    Wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  55. Ustaz2, sekali lagi saya beritahu, ustaz jumpalah wakil dari Persatuan Seni Silat Cekak Ustaz Hanafi sendiri, ataupun Ustaz menyamar belajar Silat Cekak Ustaz Hanafi ini dan tengok dan alami sendiri, adakah apa2 perkara yang khurafat dalam Silat Cekak Ustaz Hanafi ini.

    Ustaz berpura2 belajar, atas niat nak mengetahui kebenaran. Tidak salahkan Ustaz?

    Cubalah ustaz, jangan menghukum orang tanpa ketahui pokok pangkalnya.

    Dalam cekak hanafi pun, selepas bersalaman dgn Guru Utama di atas kain putih itu, kita akan dipesan sendiri oleh Guru Utama, bahawa jangan sesekali bergantung pada kain putih itu, kain putih itu pun tidak boleh menyelamatkan kita, kita hanya bergantung pada Allah swt.

    Itu hanya amalan sahaja Ustaz, lagipun tidak syirik langsung, dalam perubatan Islam sendiri pun ada amalan2 tertentu yg kita perlu buat, dan dipesan kepada kita jgn bergantung kepada perkara itu, itu hanya ikhtiar.

    Oleh itu ustaz, saya cabar ustaz, masuk Silat Cekak Ustaz Hanafi, dan try cari di mana khurafatnya dalam silat ini, try jadi "mata2 gelap", menyamar Ustaz. OK? ;)

    Dan kalau ustaz xnak amal kain putih itu pun xpe, ustaz boleh buat kain buruk, xpe, yang penting ilmu nak mempertahankan diri itu. Cubalah ustaz, saya merayu dan cabar ni. :)

    Silat ini suma ok, xda mandi minyak, mandi air limau purut adalah, untuk segarkan dan wangikan badan. Xpercaya cuba join Ustaz. Orang tua2 pun ada belajar sama.

    k. Ustaz, selamat mencuba, cuba dulu baru tahu, dan judge orang.:)

    ReplyDelete
  56. Ustaz, siapa kata acheh tidak hebat dgn ilmu2 ini? Oleh itu siapa wali songo? antara 9 wali itu tiada orang acheh ke? dan wali2 sembilan ini semuanya hebat2 dalam bidang agama dan persilatan Ustaz.

    Dan tentang Acheh tidak pernah dijajah itu, rasanya Ustaz rujuklah balik buku2 sejarah, siapa kata Acheh tidak dijajah? Acheh telah dijajah oleh belanda sehingga tahun 1942 lagi, selepas itu pihak Jawa pula "menjajah" mereka sehingga sekarang, negara mereka yang banyak minyak tidak dapat dimanfaatkan oleh rakyatnya sendiri, habis semua Jakarta sapu. Ustaz rujuklah semula tentang sejarah Acheh.

    Ustaz2...mungkin ustaz dah lama tinggal bangku sekolah, tapi kami semua masih baru lagi, ingat lagi sejarah yang belajar di sekolah beberapa tahun lepas.

    Dan Ustaz, silat merupakan pakaian orang2 melayu dahulu, semenjak kedatangan Islam ke Tanah Melayu lagi, malah yang mengajar dan memperkembangkan ilmu silat ini adalah dari kalangan Ulama'2 terbilang. Contohnya Wali Songo.

    Tetapi tidak dinafikan juga bahawa ada yang mensyirikkan Allah swt. Namun, Ustaz tidak boleh judge semuanya mensyirikkan Allah swt, contohnya seperti silat cekak ustaz hanafi ini, lambang ahmad muhammad timbal terbalik pada baju silat cekak juga dapat dilihat di masjid Wali Songo, Sunan Gunung Jati atau Syarif Hidayatullah di Ciberon. Mungkin ada kaitan silat Cekak Ustaz Hanafi dengan Sunan Gunung Jati, Wallahualam.

    Apapun kami memang tiada amalan syirik. Silat ini pun telah berkembang di seluruh tanah air, terutama di IPTA/IPTS(hampir semua universiti ada Silat Cekak Ustaz Hanafi) dan telah diakui oleh profesional2 dan tokoh2 agama yang lain.

    Perkara tentang kain putih ini bukan sekarang sahaja baru dibangkitkan, semenjak mula2 ditubuhkan lagi, isu ini telah dibangkitkan dan pihak silat cekak sudah pun menerangkan sebaiknya kepada pihak yang membangkitkan isu ini.

    Ustaz, carilah sekolah swasta yang saya katakan itu, telah saya tuliskan di atas.

    Selamat maju jaya Ustaz!!!

    ReplyDelete
  57. kalau silat cekak hanafi betul sangat, kenape baru-baru ni ada kenyataan akhbar mengatakan guru nya mencabul anak murid sendiri...

    ReplyDelete
  58. Saudara, kenapa hendak kaitkan dgn cerita pasal cabul itu? Persatuan seni silat cekak Ustaz hanafi bukan milik Guru Utama seorang. Tetapi milik masyarakat saudara. Jika Guru Utama buat salah, bukanlah bermaksud cekak hanafi ada amalkan khurafat. Kita sekarang cerita pasal khurafat, bukan kes pencabulan itu, itu antara beliau dengan Allah swt. Kita tidak tahu samada betul atau tidak apa yang beliau buat itu. Dan, beliau bukanlah pengasas Silat cekak ini, beliau hanyalah pengganti kepada Almarhum Ustaz Hj Hanafi bin Ahmad.

    So, saudara, kita bercerita tentang amalan khurafat, apa yang terjadi pada mantan Guru Utama itu antara beliau dengan Allah swt. Jangan saudara judge semua ahli cekak hanafi macam itu, bak kata perpatah, kerana nila setitik hancur susu sebelanga. Tolong jgn bangkitkan isu peribadi orang lain, dgn apa yang kita bincang sekarang. Kita tidak tahu dia salah atau tidak. Lagipun, Persatuan Seni Silat Cekak Ustaz Hanafi sekarang, sudah pun melantik Guru Utama baru, iaitu En Marwi bin Latiff sebagai pengganti bagi meneruskan perjuangan silat ini yang diasaskan oleh Ustaz Hanafi Hj Ahmad.

    Isu kita adalah amalan khurafat ye saudara, plizzz...:)

    ReplyDelete
  59. Berikut adalah copy paste-copy paste mengenai tuduhan Ustaz Emjayjb terhadap Persatuan Seni Silat Cekak Ustaz Malaysia.

    “Kalau silat cekak hanafi tidak memasukkan perkara khurafat dan tahyul, masuklah belajar silat cekak Hanafi. Masalah besarnya ialah adakah anda mempunyai cukup ilmu untuk menilai yang mana perkara khurafat atau tidak?

    Persilatan silat cekak Hanafi di satu IPTA menyediakan kain putih untuk pelajar baru masuk silat baring di atasnya lalu dijampi. Adakah ini dibolehkan dalam Islam.Setiap kali gelanggang dibuka, guru silat akan membaca jampi serapah. Adakah ini dibolehkan dalam islam? Persilatan iniakan membawa pelajar yang sudah advance pergi ke gelanggang diluar IPTA tersebut untuk meneruskan ilmu persilatan dengan latihan mandi minyak panas. Adakah ini dibolehkan dalam Islam? Banyak lagi perkara yang umum tidak mengetahuinya. Memasuki persilatan silat cekak sebenarnya umpama memasukkan diri ke kandang harimau yang menanti saat untuk dibaham harimau. Maksud saya dibaham harimau adalah rosak akidah, mensyirikkan Allah.”

    “Kalau dahulu, kain putih ini akan direnjis benda hitam macam dakwat hitam atau benda lain yang saya tidak pasti apa bendanya kerana saya sekadar nampak benda hitam yang direnjis ke atasnya. Kemudian pelatih diminta menyimpan kain putih ini. Boleh sdr mded buktikan bahawa kain putih ini bukan sejenis tangkal??”

    “Mandi minyak panas ini tidak dilakukan di IPTA ini. Semua gelanggang silat ini tidak mengamalkan mandi minyak panas di dalam kampus. Nampak sangat obvious kelak. Namun mana-mana pelatih silat yang sangat berminat dengan persilatan ini akan dilakukan secara bisik-bisik agar menyertai latihan mendalami silat cekak ini di gelanggang di luar IPTA ini. Apabila pelatih ini menyertai gelanggang silat cekak di luar kampus inilah, mereka diajarkan mandi minyak panas. Apakah sdr mded juga terus menafikan amalan ini? Atau apakah pelajar-pelajar yang merujukkan kes ini kepada saya adalah berbohong??”

    “Kalau sdr sukar menerima kebenaran, macam mana kita nak bekerjasama. Apakah tulisan saya yang berbohong atau mata sdr sudah tertutup? Apakah pelatih tidak pernah didedahkan baring atas kain cindai putih? Apakah tidak pernah pelatih tertentu menyertai gelanggang luar IPTA ini untuk mandi minyak panas??”

    “Kalau tidak ada lagi kain putih dan mandi minyak, maka ia sudah semakin baik. Tetapi bagaimana pula kalau ada jurulatih mengamalkan bacaan tertentu yang menyalahi akidah sewaktu upacara membuka dan memecah gelanggang? Ini juga perlu disemak agar persilatan ini benar-benar bebas dari syirik dan khurafat.”

    Disenaraikan tuduhan Ustaz Emjayjb agar lebih mudah difahami pembaca

    1 – Ustaz Emjay mengatakan silat cekak Ustaz Hanafi menyuruh pengamalnya berbaring di atas
    putih yang dibentangkan di atas katil dan dijampi.
    (jawapan – saya dah terangkan sebelum ini mengenai kain putih, betul dibentangkan diatas tilam, tetapi bukan dijampi, tetapi dengan menyebut “Bismillah hirrahmanirrahim, Assalamualaikum, ya ‘ibada allah, lailahaillallah” 3x sebelum tidur selama 3 malam berturut, bukan direct 3 hari xbangun2)

    2 – Ustaz Emjayjb mengatakan Guru silat ini akan membaca jampi serapah setiap kali gelanggang dibuka.
    (jawapan – tiada upacara membuka gelanggang di dalam Silat Cekak Hanafi, datang latihan, warm up, dan terus berlatih)

    3 – Ustaz Emjayjb mendakwa silat ini akan membawa pelajar yang sudah advance pergi ke gelanggang diluar sebuah IPTA untuk meneruskan ilmu persilatan dengan latihan mandi minyak panas.
    (jawapan – tiada upacara mandi minyak dalam silat cekak hanafi, dan IPTA yang dikatakan itu tidak pula disebutkan IPTA mana, sedangkan bila Ustaz hendakkan nama sekolah yg saya katakan, saya beri)

    4 – Mengatakan jika belajar silat silat cekak hanafi adalah rosak akidah dan mensyirikkan Allah.
    (jawapan – nauzubillah, moga Ustaz diampunkan oleh Allah swt)

    5 – Mengatakan kain putih dalam silat cekak hanafi akan direnjis benda hitam macam dakwat hita

    ReplyDelete
  60. Saudara emjay, terima kasih atas pendedahan silat cekak hanafi tu!!! tahniah!!! saya begitu yakin dengan penerangan saudara sehinggakan ibu saya yang menggunakan kain putih sebagai alas tidur pun saya dah marahi.. Baru sekarang saya sedar dan insaf bahawasanya "sekadar" tidur je atas kain putih pun sebenarnya hukumnya haram, khurafat, syirik dan pemujaan!!.. tuan2 sekalian, marilah kita gunakan alas tidur jenama ausinno!! (JGN WARNA PUTIH TAU!!)

    ReplyDelete
  61. Terima kasih juga kepada saudara emjay kerana menyedarkan saya betapa salahnya dari kacamata Islam sekiranya memiliki keris2 dan pedang lama walaupun sekadar koleksi sahaja.. tak sangka hobi saya membeli senjata2 mahal dan tua ini akhirnya telah membawa kepada kesyirikan dan kekhurafatan yang membawa kepada api neraka. sia-sia lah ibadat saya selama ini disebabkan oleh hobi, padahal, niat saya cuma letak kat dinding buat hiasan, tak ada masa saya nak percaya wujudnya syaitan dan jin di dalam keris tersebut kerana ianya cuma sebatang besi buruk yang bernilai kerana seninya dan antiknya.. andaikata saya tahu dari awal lagi, baik gunakan duit tu buat deposit kereta mahal2 dan menguntungkan orang jepun daripada membeli keris drp mereka orang islam yang niatnya juga cuma berniaga!! Dengan ini, saya berharap sangat saudara emjay dapat membeli semula keris2 ni untuk dilupuskan!! saya jual ikut harga yang saya beli dulu.. saya membuktikan keikhlasan saya dengan merelakan menjual keris2 saya tanpa mengambil sedikit keuntungan pun.. andaikata negara kita ditimpa darurat dan kekacauan, saudara emjay janganlah risau, pisau potong bawang masih ada buat belaan, garpu pun boleh digunakan utk pertahankan diri.. dan janganlah risau, pada masa tersebut kalau ada bermacam-macam senjata pun tak guna juga, sebab saya tak masuk silat untuk belajar cara-cara menggunakannya, demi mempertahankan agama, bangsa dan negara.. tapi, apa perlu saudara emjay risau, kan negara kita akan aman sehingga kiamat.. terima kasih kerana menyedarkan saya!!

    ReplyDelete
  62. mj ni kan wahabi,biasalah .wahabi kan terkenal menghukum org lain tak betul macam menkafirkan pejuang hizbullah dan menharamkan daripada menolong mereka(rujuk fatwa al-baz) tapi kalau tolong amerika takpe sebab amerika baik.heheheeh

    ReplyDelete
  63. mj ni kan wahabi,biasalah .wahabi kan terkenal menghukum org lain tak betul macam menkafirkan pejuang hizbullah dan menharamkan daripada menolong mereka(rujuk fatwa al-baz) tapi kalau tolong amerika takpe sebab amerika baik.heheheeh

    ReplyDelete
  64. emjay tak menjawab soalan2 di atas dgn tepat...kabur belaka...

    ReplyDelete
  65. kalau benar emjay kununnya nak bantu Muslim di Malaysia ni khususnya persatuan/perguruan seni beladiri & mereka yg ada senjata2 tradisional ni..kenapa tak buat secara rasmi? anjurkan majlis muzakarah sesama Emjay dgn guru-guru persatuan beladiri berkenaan..ajak sekali pihak JAKIM..Jawatankuasa Mufti...dll...apa mcm ..boleh buat? atau sekadar ckp2 bising sini saja?

    ReplyDelete
  66. salam..
    reply ke atas statement oleh emjayjb wrote on May 9, '07, edited on May 9, '07
    "1. Persilatan silat cekak Hanafi di satu IPTA menyediakan kain putih untuk pelajar baru masuk silat baring di atasnya lalu dijampi.
    2. Setiap kali gelanggang dibuka, guru silat akan membaca jampi serapah.
    3. Persilatan iniakan membawa pelajar yang sudah advance pergi ke gelanggang diluar IPTA tersebut untuk meneruskan ilmu persilatan dengan latihan mandi minyak panas.
    Banyak lagi perkara yang umum tidak mengetahuinya. Memasuki persilatan silat cekak sebenarnya umpama memasukkan diri ke kandang harimau yang menanti saat untuk dibaham harimau. Maksud saya dibaham harimau adalah rosak akidah, mensyirikkan Allah"

    sy adalah ahli silat cekak hanafi malaysia dan telah bergiat aktif dalam persilatan ini lebih 3 tahun. sy ingin membetulkan sedikit kenyataan yg diberikan oleh anda:
    1. Kain putih yg diberikan kepada penuntut yg baru masuk silat ini tidak pernah dijampi dalam sejarah silat ini sehingga sekarang. Yg ada hanyalah doa mengesakan ALLAH yg dibaca sebelum kita masuk tidur. Simboliknya, kain ini diberi untuk para penuntut mensucikan hati sebelum tidur dan mengingati mati kerana ajal maut ditangan tuhan. Oleh itu, dengan melihat kain putih ini dan tidur di atas nya akan menimbulkan rasa insaf dan takut dikalangan penuntut dan bolehlah mereka bertaubat dan tidur dalam keadaan meminta perlindungan daripada ALLAH S.W.T supaya jika ditakdirkan mati, matikanlah kami dalam keadaan beriman kepadaNya.
    2. Setiap kali gelanggang dibuka guru silat TIDAK PERNAH membaca jampi serapah sebaliknya membuka majlis menuntut ilmu persilatan kami dengan bacaan al-fatihah.
    seperti yg kita semua maklum, dlm ayat "iyya ka na'budu wa iyya ka nasta'in" bermaksud "HANYA KEPADAMULAH KAMI SEMBAH DAN KEPADAMULAH KAMI MEMOHON PERTOLONGAN". begitulah yg telah diajarkan kepada saya.
    3. TIDAK PERNAH ada di dalam protokol atau adat silat cekak hanafi berkenaan dengan mandi minyak. Yg saya tahu, ia ada di dalam seni pertahankan diri yg lain. ahli2 kami yang sudah advance seperti dalam dakwaan tuan tidak pernah pun diajar sesuatu yg diluar dari kefahaman islam. malah doa2 yg menjadi amalan kami juga daripada ayat2 potongan al-quran yg suci.

    sy ingin meminta jasa baik daripada pihak tuan atau mana2 pihak yg lain supaya membuat rujukan terlebih dahulu sebelum mengeluarkan apa2 kenyataan mengenai persatuan kami. seperti kenyataan salah diatas boleh merosakkan imej kami sebagai persatuan silat yang menegakkan agama islam sebagai satu cara hidup. Jika kenyataan tuan itu adalah pengalaman dari mana2 pihak, ingin saya tegaskan bahawa perbuatan itu bukan dari silat cekak hanafi yg betul. Jadi sebarang pertanyaan mengenai silat ini yg sebenar-benarnya boleh hubungi saya melalui e-mail ini:
    fleur_vinca@yahoo.com
    @ melalui blog friendster sy di alamat fifah_afifah@yahoo.com

    sekian, terima kasih

    ReplyDelete
  67. Saya begitu suka dengan penulisan saudara danialmuslim. Begitulah Islam sebenarnya.

    ReplyDelete
  68. Assalamu'alaikom,

    Saya cuma nak komen mengenai kain putih yang perlu dijadikan alas tidur selama 3 malam oleh anak murid persilatan. Untuk buang apa2 perasaan was-was rendamkan kain tu dalam air Yasin dari tahlil masjid. Sebaiknya air Yasin di baca oleh jemaah yang tidak kurang 21x orang.

    Lepas tu tengok demam tak tokgurunya tu. Kalau tokguru tu sihat, alhamduLILLAH, teruskan dengan persilatan. Tetapi kalau demam sampai tak boleh bangkit 2-3 hari, kenalah cari tokguru lain

    Semoga memudahkan orangramai membezakan mana yang ber-jin dan mana yang bebas-jin. insyALLAH

    Sekian wassalam

    abgRamz dari www.RawatanSihir.com

    ReplyDelete
  69. salam..
    emjay..ana tak tau anta ni ustaz atau tidak,tetapi ana berminat dan ana hormati pandangan anta..dimana ana boleh berjumpa enta untuk membincangkan tentang ilmu jurus angin yg anta katakan sesat seperti nasrul haq.
    utk pengetahuan enta,ana baru2 ini telah mempelajari salah satu ilmu yg berkonsepkan ' jurus pukulan jarak jauh '..sila email ana di angah_ui2u@yahoo.com jika anta tidak keberatan untuk sama2 membincangkan masalah aqidah ini..sekian

    ReplyDelete
  70. Assalamu'alaikom,

    Walaupun soalan dituju kepada Emjay, saya rasa terlalu penting kerana berkaitan akidah. Sekiranya akidah kita betul, alhamduLILLAH. Tetapi sekiranya kita salah, maka terlalu ruginya kita. Apakah kita sudah tidak takut kepada panas-nya api neraka, walhal api lilin pun kita tidak sanggup letak jari kita lebih 10 minit.

    Di zaman sekarang terlalu banyak ilmu2 baru yang dipasarkan seperti Tenaga Dalam, Metafizika, Tenanga Ilahi, Cosmic Energy walhal asal usul mereka jelas dari amalan Hindu dan Buddha. Dan sekiranya di kaji latarbelakang guru kepada guru-guru kamu, akan jelas ada warisan dari amalan purba seperti Kundalini, Xi Gong, Reiki, Yoga. Tokguru-tokguru besar duduknya di kuil, dan tulisan menggunakan tulisan Sanskrit.

    Kalau kita perhatikan di Indonesia, sudah ada bekas Grandmaster Reiki seperti Perdana Akhmad yang sudah insaf dan kini aktif berdaqwah sebelum lebih ramai orang Indonesia tersesat. Ada seorang orang lagi yang saya ketahui bekas murid Kungfu Xi Gong China tetapi dia agak takut untuk membuat publisiti kerana mereka takut dibalas dendam oleh sami2 (guru2) yang mengajarnya.

    Sekiranya pukulan jarak jauh ini benar, saya cabarlah tokguru dan ahli-ahlinya supaya cuba hentam musuh2 Islam yang ketat seperti George Bush, atau Perdana Menteri Israel. Saya jangka tidak akan berhasil kerana ilmu-ilmu sebegini tidak akan apa-apakan langsung musuh2 Islam.

    Dan sekiranya benar ilmu sebegini, cubalah kamu suruh kawan kamu beri nama kamu kepada imam semasa tahlil Yasin malam Jumaat di masjid. Adakah bacaan Yasin akan serasi, yakni kamu tidak rasa pening ? atau semakin tenang ? Sekiranya tenang, alhamduLILLAH tetapi sekiranya apabila surah Yasin membuat perut kamu gelodak, dan kepala jadi pening - maka fikir-fikirkanlah.

    Sekian wassalam

    Bulb 120 watt

    ReplyDelete
  71. sekadar celahan...sebagai pemerhati...
    jika pegangan dan fahaman teguh..saya rasa apa yg emjayjb tegaskan adalah benar.

    ReplyDelete
  72. Hmmm...mcm tu la jadinye bile kiter nk berbincang sesuatu topik..lebih2 lagi kalau membincangkan perkara yg kiter sendiri x dalami....yg penting skrng ialah apa konsep yg perlu kiter tahu...jika kiter mngatakan sesuatu itu syirik? di mana letak nyer syirik? Kepastian kiter pulak berdasarkan apa dan mana? Selepas seme telah jelas, baru la kiter boleh berpegang teguh akan kefahaman kiter..Tp jika kiter hanya berdasarkan kefahaman semata2 tanpa mengenalpasti akan kesahihannye...buruk padahnye..lebih2 lagi bila timbulnya fitnah...fitnah yg nyata mmg mudah kiter sedar tp sedarkah kiter akan fitnah yg tersembunyi?
    Berfikirla dgn akal yg waras sblm berkata2....Bila berguru ni jgnla hanya pada seorng saje semata2...takut jadi taksub...tanyala pendapat ulama2 lain...saya yakin, x ramai ulama2 yg suke buat blog kerana sesetengah mereka berpendapat, bersemuka lg elok n lagi sopan lebih2 lagi jika mau dipersoalkan pasal agama....mklmla...nk lebih faham....adab pn kenala dipertimbangkan juga...

    ReplyDelete
  73. Hmmm...mcm tu la jadinye bile kiter nk berbincang sesuatu topik..lebih2 lagi kalau membincangkan perkara yg kiter sendiri x dalami....yg penting skrng ialah apa konsep yg perlu kiter tahu...jika kiter mngatakan sesuatu itu syirik? di mana letak nyer syirik? Kepastian kiter pulak berdasarkan apa dan mana? Selepas seme telah jelas, baru la kiter boleh berpegang teguh akan kefahaman kiter..Tp jika kiter hanya berdasarkan kefahaman semata2 tanpa mengenalpasti akan kesahihannye...buruk padahnye..lebih2 lagi bila timbulnya fitnah...fitnah yg nyata mmg mudah kiter sedar tp sedarkah kiter akan fitnah yg tersembunyi?
    Berfikirla dgn akal yg waras sblm berkata2....Bila berguru ni jgnla hanya pada seorng saje semata2...takut jadi taksub...tanyala pendapat ulama2 lain...saya yakin, x ramai ulama2 yg suke buat blog kerana sesetengah mereka berpendapat, bersemuka lg elok n lagi sopan lebih2 lagi jika mau dipersoalkan pasal agama....mklmla...nk lebih faham....adab pn kenala dipertimbangkan juga...

    ReplyDelete
  74. salam
    kepada saudara emjay..setiap kita mempunyai pandangan tersendiri dalam perkara ini saya juga menghormati pandangan saudara walaupun kadang kadang terasa agak sukar nak terima ......... disini saya nak mintak pandangan saudara tentang persatuan ABJAD yang di naungi oleh ustaz mat, kalau tak keberatan email saya di faizulhaslan@yahoo.com untuk sama2 membincangkanya
    terimakasih

    ReplyDelete
  75. Assalamualaikum wbh sdr northsite5201

    Saya tidak pernah mendengar persatuan ABJAD ini.

    Tentang ustaz di Malaysia ini, berhati-hatilah kerana ........

    Saya nak ceritakan seorang ustaz bernama Prof. Ust Mohd Arief di Cakra Alam. Prof. Ust Mohd Arief boleh membantu dengan apa yang dinamakan Rezeki Nur Ilahi. ʽPakejʼ tersebut berharga RM250 dimana didalamnya terdapat satu tangkal berwarna hijau yang dibalut dengan plastik dan perlu dibacakan ayat-ayat tertentu setiap hari, sebotol kecil ʽminyak raja ringgitʼ yang perlu disapukan kepada wang kertas yang boleh ʽmemanggilʼ wang ringgit lain selepas menjalani ritual tertentu, bersama-sama salinan fotostat jampi serapah yang perlu diikuti untuk memastikan kejayaannya. Minyak raja ringgit tersebut juga boleh diajak ʽberbualʼ mengikut ritual dan kaedah yang diajar. Adakah ustaz seperti ini boleh dipercayai???

    Minta berikan makluman tentang persatuan ini atau kalau ada wesitenya insya-Allah saya boleh menilai.

    Sekian wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  76. Assalamualaikum..

    Tuan ada menyatakan ... Kalau tak faham tanya. Malu bertanya sesat jalan.

    Didalam amalam silat cekak hanafi dimana kah amalan kurafat itu?

    Adakah tuan telah pun mempelajari Silat Cekak Hanafi ? Dimanakah "jampi" yang tuan maksudkan yang di guna pakai didalam Silat cekak Hanafi.

    "Persilatan iniakan membawa pelajar yang sudah advance pergi ke gelanggang diluar IPTA tersebut untuk meneruskan ilmu persilatan dengan latihan mandi minyak panas. "
    Diama kah tuan mendapat maklumat ini ..adakah tuan pasti? adakah ianya dari Cekak Hanafi?

    Pada saya jangan mengupas satu perkara yang bukan kemahiran kita... belajar agama jangan kata kita tahu semua.

    saya pulangkan kembali ... Kalau tak tahu belajar...tak paham TANYA.!!

    Sekian

    Zanuddin Salleh
    019 276 7721

    ReplyDelete
  77. Sebenarnya emjayjb ni suka ikut kata setan, so tak perlu bicara dengan dia. tutup jer blog ni...
    org kalau hati dah kelam, tak akan nampak jalan untuk menuju tuhan...
    baik bykkan berzikir, dari ikut syaitan...

    ReplyDelete
  78. emjay...tukar je la gambar lain...
    nak berdakwah pun, tak semesti nya pakai kopiah putih...
    tak payah pakai apa pun xpe...
    awak try guna cara lain untuk berdakwah..
    ape kata awak...
    kalau cara baru, mungkin awk akan berjaya...
    sama2 la kita berdoa moga emjay jumpa cara berdakwah yg baru...

    ReplyDelete
  79. Salam..
    saudara emjay..
    saya sebagai org islam sendiri amat malu dgn artikel saudara ini..
    sebelum memulakan apa2 komen, saya perlu tanya pada saudara, ADAKAH SAUDARA INI SEORANG YANG BENAR2 FAHAM MENGENAI PERUBATAN DAN KAITANNYA DENGAN AQIDAH SEORANG MUSLIM?

    untuk bahagian yg silat ke, kebal2 ke, atau yg x begitu nyata sekali kebergantungannya pada org islam, bolehla kalau saudara nak terus cakap bhwa benda2 tu haram atau diragui..
    masalahnye..
    saudara cakap dengan begitu yakin sekali bahawa aura warna ni haram... begitu juga dgn kristal..
    pernah ke berbincang dgn mana2 ulama'? atau mana2 org yg lebih 'arif tentang agama?
    adakah saudara cukup pengetahuan samapaikan boleh meletakkan fatwa sebegitu?
    sekiranya ada, dan terbukti bahawa ulama' telah memfatwakan perubatan alternatif ini haram, sila kemukakan..

    Untuk para pembaca yang lain..cuba fikir..
    apa la salahnye kita pakai kristal?... x de niat apa2 pun...jauh sekali untuk sekutukan ALLAH..dah memang kita tau, bhwa kristal itu sendiri ada ion-ion yang berbeza, dan sesetengahnya dapat meneutralkan semula ion badan yang tidak begitu stabil..
    TOLONGLAH BUAT KAJIAN DULU SEBELUM MENGELUARKAN ARTIKEL, WAHAI SAUDARA EMJAY..
    SILAKAN BUAT SURVEY,BERAPA ORGKAH YANG BERNIAT UNTUK MENYEKUTUKAN ALLAH KETIKA MEMAKAI KRISTAL? KITA SEMUA TAU LA, SADARA EMJAY, KRISTAL X DE KENA MENGENA DGN MENYEKUTUKAN ALLAH KE, APA KE...CUMA PAKAI SBG SALAH SATU CARA ATAU USAHA UNTUK MENDAPATKAN KESIHATAN YG LEBIH BAIK..
    SAMA LA JUGAK DGN PEMAKAIAN BATU2 CINCIN YANG LELAKI PAKAI..DAN JUGA PENGAMBILAN VITAMIN DAN MAKANAN KESIHATAN..

    saya x pakai kristal, dan menggunakan mana2 perubatan alternatif yg saudara emjay sebutkan sebagai haram tu..
    cuma saya agak kesal kerana saudara MENGELUARKAN ARTIKEL YANG TERUS MELETAKKAN 'HARAM' SEBAGAI JUDGEMENT KEPADA BENDA2 YANG TAK SEPATUTNYA.
    SEKALI LAGI....TOLONGLAH BUAT KAJIAN, RESEARCH DAN KUPASAN YANG LEBIH BERILMIAH DARIPADA PANDANGAN PERIBADI SAUDARA SENDIRI..(hanya pandangan sendiri, dari copy and paste dari website2 tetentu sahaja)
    kadang2 kita rasa pendapat kita betul...sebab itulah kita perlukan pendapat org lain.
    saudara emjay perlu pastikan bahawa saudara betul2 memahami apa sebenarnya dibuat oleh perubatan2 itu...bukan main hantam cakap je.....

    PERLU SAUDARA SEDAR BAHAWA..SAUDARA TELAH SECARA TIDAK LANGSUNG MENGHINA BEBERAPA INDIVIDU TERTENTU...

    INGATLAH SAUDARA EMJAY, HUBUNGAN DENGAN ALLAH PERLU DILENGKAPKAN DGN HUBUNGAN YANG BAIK SESAMA MANUSIA..DOSA DGN MANUSIA TAKKAN TERHAPUS TANPA MAAF..

    ReplyDelete
  80. Err...
    saudara emjay..
    saya cuma ingin menasihatkan saudara emjay..
    sekiranya saudara AMAT YAKIN bahawa aura seri tu haram...kristal tu haram...SILA LAH LAKUKAN PERKARA INI:

    1. Hubungi secara peribadi individu2 yang saudara maksudkan dlm artikel di atas -Prof. dan Dr. yang berkenaan
    = saudara hanya meletakkan judgement tanpa ilmu yang cukup, terlalu sedikit maaf saya sebut, untuk meletakkan hukum haram pada sesuatu benda..
    sekiranya benar2 saudara ini pendakwah yang sejati, sila bertemu mereka sendri, pakar2 itu, dan berbincanglah secara baik...atau cuba jalankan kajian, adakah BENAR IA MENYEKUTUKAN ALLAH...SEKIRANYA BENAR, ALHAMDULILLAH KERANA SAUDARA TELAH MEMBERI AMARAN AWAL..
    bukan dengan meletakkan hukum haram tanpa kajian, research, dan juga perbincangan serious bersama ulama' di malaysia ini..

    2. Tolonglah kemukakan BUKTI, SEBAB, DAN PENJELASAN YANG LEBIH BERILMIAH
    =bukannya pandangan peribadi.
    berbincanglah, jalankan kajian, buat survey, analisis, dan rujuk pada ulama' atau orang yang lebih tinggi ilmunya daripada pandangan sendiri..

    SAYA INGIN MEMINTA AMPUN DAN MAAF SEKIRANYA SAUDARA BERKECIL HATI.
    tetapi itulah yang saya maksudkan dari hati.
    KITA TIDAK SEPATUTNYA MEMBERIKAN JUDGEMENT TANPA USUL PERIKSA DAN ILMU YANG CUKUP..
    Tq.

    ReplyDelete
  81. ABJAD.... emjay jb nie geng abjad leee

    ReplyDelete
  82. Salam. Dulu aku ade sorang kawan yg cam bagus sangat...tau je serba serbi...sampai ke tahap sume orang malas nak layan (kawan) ngan dia kecuali aku.... sbb aku memang arr jenis cool je... pada aku, aku cakap skali je, tapi kalau tak faham gak lantak dia la... Kawan aku ni memang tahap kelam kabot gak bile kene shoot ngan fakta... Yg klakarnya, Ustaz ni mengingatkan aku pada dia... Sorry Ustaz kalau terase... Saya rasa ustaz ni pakai tembak je pasal silat cekak hanafi ni... Pada saya, Ustaz tak perlu komen panjang kalau Ustaz bukan ahlinya... Sama je satu masa dulu ada ahli Tauhid yg mempertikaikan Jalan Tarikat oleh pengikut sebuah Tarikah di Malaysia ini... Punya la dia bantah... Satu hari terbuka hati dia nak mengkaji Tasawuf dan rupa2nya takde yg bercanggah dengan Ahli Sunnah Wal-Jamaah pun... Last skali dia jadi Syeikh kepada kumpulan Tarikah ini... dia adalah seorang Doktor Falsafah yg dulunya berpendidikan di Universiti Malaya dan pernah menjadi pensyarah Ilmu Tauhid di sana....Kalau selidik mesti Ustaz kenal siapa... Saya taknak citer kat sini... lain kali selidik dulu Ustaz, jangan pakai tembak je... Kelakar la Ustaz ni... Selamat Menyambut Ramadhan al-Mubarak dan Selamat Hari Raya Aidilfitri.... Maaf Zahir dan Batin...

    ReplyDelete
  83. ape yg emjay beritahu hal2 aqidah dan kurafat tu benar.....saya ni dah puas belajar bende2 macam ni dulu...sudahlah tu, ikut aqidah islam agar kita tak rugi.

    ReplyDelete
  84. Semoga Allah mematikan saya dan seiras dalam iman.

    Emjay

    ReplyDelete
  85. salam..mg Allah merahmati kita semua...bg saya apa yang dinyatakan oleh saudara emjay adalah benar..sememangnya kita kadang2 tidak tahu apakah amalan kita benar2 berlandaskan al-Quran dan Hadis2 nabi SAW yang tepat..mungkin yang menjadi sedikit perselisihan adalh methode kita menyampaikan..ragam penerimaan manusia slalu berbeza walau yang datang adalah benar..mudah2n Allah sentiasa memberikan kita hidayahNya..

    ReplyDelete
  86. perkara syirik dan khurafat sememangnya menjadi penyakit pada umat Islam..kdg perasan kdg tak perasan..kadang nampak baik tp menyeleweng..mudah2n kta smua sentiasa sedar dan sentiasa insaf..

    ReplyDelete
  87. sudahlah ustaz..bila bab silat/karate nie saya confirm ustaz memberi jawapan cara samborono sahaja kerana jelas ustaz sesat ilmu pengetahuan bab itu kerana penjelasan yang ustaz berikan salah dan merapu.
    saya ada belajar silat cekak malaysia sampai tamat dan boleh katakan lebeh kurang samalah tu dgn sch sebab itu saya terasa.memang pun ada tidur atas kain puteh tapi takdalah jampi apa apa.
    saya juga ada belajar silat gayong satu tahun dan yang saya tahu memang pun ada mandi minyak tapi saya belum sampai kesitu.
    saya juga ada belajar karate selama enam tahun.tak der pun amalan yang seperti ustaz cakap tu.
    yang jelas sgayong ada mandi minyak dan sch/scm memang tak der.jadi jelaslah ustaz keliru dan memberi jawapan tangkap muat sahaja.begitu juga dengan karate tak der meditasi dan sebagai nya cuma adakala nya instructor minta kita merihatkan fikiran/minda dengan duduk ala tafakur gitu.terpulang dalam keadaan begitu kita nak fokus pada wajah girlfriend kita yang cun ker,baca alhamdulillah ker,baca doa ker tak kisah asalkan kita dapat rehatkan minda dan jasmani kita untok persedian latihan seterus nya.itu sahaja.
    jadi saya hanyaboleh menggelengkan kepala sahaja apabila ustaz cuba menegakkan pendapat ustaz tentang kain puteh sch/mandi minyak serta karate.
    haniff

    ReplyDelete
  88. Terima kasih semua, banyak ilmu dan pengalaman yg di timpa dari blog ni.. Terima kasih ustz.. terima kasih semua. Utk Pengetahuan semua saya juga adalah Guru pada silat Lintau.. Tapi dalam masa yang sama jika benda atau perkara tersebut terkeluar dari batas2 syirik atau kurafat pada Allah swt patut kita kena hindari atau di buang.
    Ayah saya adalah guru agama (Hj Abd Ghani) di Taiping.. Datuk (Haji Din) dan Moyang saya (Lebai Isqak) pun guru agama di sana. Di samping mempelajari agama kami juga di didik dalam ilmu mempertahankan diri. Jadi tiada salah nya untuk mengembangkan ilmu2 ini selagi kita berpegang teguh kepada 2 kalimah utama. Lailla haillah dan Muhammad Da rasulullah. Saya naik saksi tiada tuhan selain Allah SWT dan saya juga naik saksi yang Muhamad SAW itu adalah Persuruh Allah...

    Memang ada amalan yang boleh membahayakan akidah kita ni.. Tidak dapat di nafikan. Jika itu berlaku maka adalah jalan terbaik untuk kita hapuskan atau jangan kita praktikkan.. takut-takut bila kita mengajar murid kita ini akan membolehkan kesesatan atau salah faham murid terhadap apa yang hendak di terangkan di situ.

    Memang banyak saya buang dalam pengajian bapa saya terhadap ilmu ini dan banyak juga tidak saya amalan dengan harapan dan doa semuga persilatan ini dapat di manafaatkan buat semua rakyat Malaysia agar ianya tidak terkeluar dari landasan Quran dan Hadis.. Yg peling dalam hidup ni jika kita tidak fahami atau kita lupa maka mari lah kita berbalik pada yang satu yakni quran dan hadis nabi. Ayat atau ikutan atau ilmu yang menjadi rujukan saya setakat ini adalah dalam surah Wal as.. dan Umul kitab..

    Memang benar (soheh) Allah SWT jadikan surga dan neraka.. untuk 2 gulungan ini, sama ada ianya berlandaskan pada iman dan amal atau hanya pada hawa nafsu kita semata2.. Tidak perkataan marah dalam diri seseorang melainkan ianya hanyalah dari "syaitan yang di rejam" oleh itu sabarlah perkataan yang paling indah dan baik kita lakukan untuk umat manusia kedil seperti kita ini..

    Semuga kita dapat mendapat hidayat dari jalan yang lurus, jalan mereka2 yang beriman dan beramal soleh bukan kepada mereka2 yang ingkar dan buka pula pada mereka2 yang sesat.

    AMIN.. Allah hualam bisawab

    ReplyDelete
  89. Semoga rosliag65 diberikan Allah SWT ilmu untuk membersihkan persilatan dari segara ilmu yang merosak akidah.


    Emjay

    ReplyDelete
  90. Terima kasih tuan... semuga kita jadi manusia paling beriman dan beramal soleh di sisi ALLAH swt... dunia dan akhirat. AMIN

    hidup, mati dan segala amalan ku hanya pada mu Ya ALLAH.. ampunilah dosa Ibubapa, Isteri, Anak2, Jiran Sahabat handai dan saudara mara kami.. Sebesar2 salam dan selawat keatas junjungan kami Nabi Muhammad SAW, Keluarga dan Sahabat handai baginda SAW. AMIN

    Rosli Abd Ghani
    Website saya: http://my.88db.com/Business/Business-Services/ad-225962/
    Website Pertubuhan saya: http://www.pekeas.my/

    ReplyDelete
  91. ITU SESAT INI SESAT SANA SESAT SINI SESAT..PENING-PENING. YG MANA BOLEH TERIMA AKAL BERSANDARKAN AL QURAN DAN HADITH IKUTLA. YG MANA NABI BUAT TU IKUTLA..YG MANA NABI TAK BUAT TAPI MEMBERI BANYAK MANFAAT DAN TAK MELANGGAR AL QURAN DAN HADITH DAN IJMAK ULAMAK IKUTLA..
    INI BUKAN TEMPAT NAK CAKAP FAHAMAN AGAMA SAPER SALAH SAPER BETUL. NK KEFAHAMAN YG LEBIH DALAM PASAL ISLAM MAKA BERGURU LAH BACA KITAB LA BACA AL QURAN DAN HADITH LA..JGN AMBIL BULAT-BULAT. JGN TAKLID JGN JUMUD.
    ISLAM ITU AGAMA YG INDAH..ISLAM ITU AGAMA YG SUCI..

    ReplyDelete
  92. Assalamulaikum, rawatan yang menngunakan tenaga dalaman atau batin. Bersilat tanpa belajar. Betulkah kebal ada dalam rawatan islam. Sedangkan Nabi pernah luka, para sahabat mati syahid. Kenapa perlu kebal? Sedangkan mati syahid amat dicari? Kenapa para ulama tidak membincangkan ilmu kebatinan dalam silat yang ada di Malaysia. Tanggungjawab siapa?

    ReplyDelete
  93. Salam, da silat yang mengamalkan ayat2 AlQuran, wirid, zikir, puasa dsbnya. Yang musykil setelah diijazah, seseorang itu hanya minta silat apa yang dia nak, dapat terus bersilat. masalahnya, bagai mana ia terjadi. Siapa yang menggerakkan pergerakan itu? Saya musykil...Nabi dan para sahabat berperang tapi ada yang syahid. Pernah satu cerita, ada seorang budak yang belajar silat yang guna wirid n ayat apabila dibaca oleh seorang ustaz ayat Al Quran dia mengelupur dan bersilat2. serta mengeluarkan dialog yang macam2 merapu. Tolong jelas masalah ini?

    ReplyDelete
  94. seeloknya hindarkanlah dari kita terpesong akidahnya.....sbb itu elok kita jauhkan dari melakukan benda yang kita tidak pasti benarnya......berbaliklah pada alquran n sunnah.......
    biar diri kita 'kosong' dari ilmu yang kita pun tak pasti benarnya . ....asalkan kita tidak terpesong......

    ReplyDelete
  95. assalamualakum.
    bagus ruangan ini.. harap emjay terus berdiri diatas sunnah.. mereka2 yang dah terbelenggu oleh syaitan amat sukar melepaskan diri melainkan dengan izin Allah jua... kita rasa pelik kerana mereka cuba sedaya upaya mengatakan amalan mereka tidak salah padahal mereka tahu dan sedar yang mereka buat itu sememangnya bukan sunnah.. alasan yang mereka mampu jawab ialah "itu tidak bercanggah dengan sunnah".. sekali lagi sebenarnya mereka tahu itu bukan lah sunnah.

    ReplyDelete
  96. Semoga taqiyuddeen dan saya dimatikan Allah dalam iman.

    Emjay

    ReplyDelete
  97. Assalammua'laikum..
    Kesimpulannya amalan Cekak Hanafi memang meragukan.. sebab ada majlis pengijazahan, tidur diatas kain putih, Majlis mandi limau, Majlis tamat dengan pilih ayam dan mandi amalan selama 40 hari.
    Amalan diatas tidak pernah diajar nabi.. Setakat ini masih belum ditemui Silat yang benar-benar bersih, suci dan selamat.

    ReplyDelete
  98. Waalaikumussalam wbh

    Semoga Allah mematikan wacanai dan saya dalam iman.

    Emjay

    ReplyDelete
  99. Tentang seni mempertahankan diri ni knp saudara x berpuas ati lagi?kita ni SA-UDARA.......bayangkan saudara mati semasa malaysia ni berperang,saudara mati bkn dalam iman kerana lari dalam medan perang walhal nabi dah suruh kita mempertahankan diri...kata tuhan,silalah rujuk surah al anfal ayat 60.ayat ni terang lagi bersuluh.kita masing2 dah tua..tua2 makin berisi bukan makin tua makin bodoh.kita ni islam pada keturunan tapi sape yang menyaksikan kita ni islam?oleh itu carila sebenar2 guru...sebenar2 guru ada hakikat,serta amalan syariat,tambah dgn ilmu makrifat,berpakaian dgn syarat...........munafaatnya sungguh hebat.

    ReplyDelete
  100. Tak payah ler sdr lalatlangauhitam nak pertahankan negara dengan Silat Cekak tu....nak pertahankan persatuan pun belum tentu boleh, asyik berpecah -belah jer & bergaduh sama sendiri menunjukkan pengamal Silat Cekak terdiri drpd golongan Jin dan manusia.

    ReplyDelete
  101. nampaknye sdr wacanai ni lebih tinggi darjatnye dari golongan nabi2 yek?boleh lak menghukum org dri golongan jin n manusia......jgn mendahului tuhan sdr..............

    utuk renungan bersama...
    kalau laut tenang....ikan ape dok kat atas...
    kalau laut bergelora....ikan ape lak dok atas.....
    saudara dari golongan ikan ape?
    sedangkan lidah lagi tergigit....adatla sesama manusia....
    nabipun kumpul bersama para sahabat klu masalah timbul...
    kitakan orang melayu....sinonim dgan agama islam...klu tuan x bersama dgan kami xpela tp jganla menghukum org macam 2 sekali...
    ok la......selamat maju jaya semua pengamal seni memprtahankan diri melayu..assalammualaikum.

    ReplyDelete
  102. Berpecah -belah & bergaduh sesama sendiri dikatakan adat ? adat silat cekak yer ? bagus !! bagus !! teruskan bergaduh dan berpecah......tak bergaduh tak macho pulak ye ?Pegi ler gaduh ngan israel klu berani sangat.Bawak ler parang lading ngan wali jantan tu.. bebaskan Palestin.

    ReplyDelete
  103. jgn menghina kami pengamal seni memprtahankan diri melayu........
    jgnla disebabkan isu ini kita org MELAYU berpecah......
    maaf jika terkasar bahasa.
    assalammualikum.

    ReplyDelete
  104. Sy tidak menghina sesiapa tetapi menyatakan duduk sebenar Seni Mempertahankan Diri dan itulah hakikatnya..penuh dengan perkara2 yang ditegah dalam agama seperti amalan mandi silat,percaya keramat ijazah guru dan yg sewaktu dengannya.Sy tahu ramai ahli Cekak yg ingin mencari keredhaan Allah tetapi telah masuk perangkap.Guru Silat Cekak sendiri sebenarnya tidak menyedari yg dirinya telah terperangkap, jika tidak terperangkap manakan pula mereka memiliki ilmu ibu gayong,bisek semak,sendi gendang dan kipas senandung.( inilah pakaian Guru Cekak jika sdr ingin tahu dan pakaian ini adalah menggunakan perkara yg ditegah dalam agama )

    ReplyDelete
  105. assalam mualaikum,,,wacanai...klu kamu nie beriman la...kamu nie sibuk sangt pasal orng nk belajar seni bela diri ngape???...apsal x bangkit kan isu remaja skng bnyak buat maksiat ke,,@ tntang ramai melayu yg dh murtad ke...kamu nie ade belajar seni MEMPERTAHANKAN diri @ keluarga @ harta @ agama @ bangsa @ negara ke tidak??..ADA KE TIDAK???...ADA KE TIDAK??? ADA KE TIDAK??...

    ReplyDelete
  106. KEPADA emjayjb.....assalam mualaikum...kamu nie ADA mempelajari seni untuk mempertahankan diri @ keluarga @ harta @ agama @ bangsa @ negara ke tidak??..ADA KE TIDAK???...ADA KE TIDAK??? ADA KE TIDAK??...

    ReplyDelete
  107. kenapa lah x bincang pasal orng melayu yg dh murtad menukar nama kpd BEMJAMIN STEPHEN CELAKA....dan telah menjadi paderi,,BENJAMIN CELAKA nie dh hina islam dgn NABI SAW...dan kamu yg berkenaan sibuk bangkitkn isu mmprtahankn diri...nape x bngkitkn isu BENJAMIN CELAKA NIE???..sbb die kata die berjaya MEMURTADKAN orng melayu di JOHOR seramai hampir 10,000 orng...

    ReplyDelete
  108. DAN KEPADA emjayjb....bincang sedikit sebanyak hal berkaitan agama.....tp berdoa hanya untuk mereka2 & orng2 yg menyokong teori yg kamu sendiri kemukakan,,,,ape kehalnye tu...nk berdoaaa...bio la untuk sekalian umat islam,,,seperti bukakan pintu hati manusia supaya kenali agama islam....agak mmg begitu ke cara kamu berdoa???....

    ReplyDelete
  109. waalaikum mussalam...apa maksud kamu emjay berdiri di atas sunnah???...mana mazhab yg kamu pakai (mereka2 yang dah terbelenggu oleh syaitan amat sukar melepaskan diri melainkan dengan izin Allah jua..)...klu nk melepaskn diri dri syaitan x semestinya nk tunggu allah izinkan,,,tanpa niat,,usaha untuk melepaskn diri,berdoa kpd allah,tawakal,,mmg la allah x brikan hidayah..sibuk cakap (sunnah,,sunnah,,sunnah)...kamu tu shalat tepat pd waktunye ke???..masuk jamban baca doa ke x????berak tutup kepala ke x??...selepas makan baca doa ke x????....knpe la timbul sume hal nie.....

    ReplyDelete
  110. KATA-KATA INI SY TUJU KEPADA SESIAPA SAHAJA YG DAH LA....( X BELAJAR SENI MEMPERTAHANKAN DIRI MALAH MENGUTUK @ MENCERCA MANUSIA YG MEMPELAJARI SENI MEMPERTAHANKAN DIRI....)....KALAU KAMU LIHAT ORANG KAFIR NK ANIAYA @ MEROGOL IBU KAMU SERAMAI 2 @ 3 @ 4 ORNG BERJAYAKAH KAMU MENYELAMAT KAN IBU KAMU,,,DGN HANYA BERDOA KPD ALLAH SWT SEMATA-MATA???....(kerja kita hanya menanam anak benih durian,siram ayer semasa kecil,baja,jaga dri ulat2, DAN apabila besar...sama ada berbuah @ tidak berbuah,,,sedap ke x sedap buah itu,,,,itu BUKAN kerja kita.....) faham maksud sy????

    ReplyDelete
  111. huakakakakaaa....ade-ade saje kamu ini...hihi...

    ReplyDelete
  112. kalau begitu,,,,bagi la idea kamu yg bernas tu,,,nk d gantikan dgn ape plk????

    ReplyDelete
  113. mmg x salah belajar karate...tp tau kah kamu kemana wang yuran belajar karate di belanjakan?????....dari mana plk asal usul karate tu????...adakah dari sebuah agama islam????

    ReplyDelete
  114. BERKENAAN KAIN PUTIH....BARING PASTU BERDOA APA YG X KENA??,,,BAHAGIAN MANA YG X ELOK NYE???...BLE MANUSIA PERGI MENUNAIKAN HAJI PN PAKAI KAIN PUTIH JGK KN....NPE X PAKAI BRA KE??...BAJU RENANG KE?? KAIN BATIK KE??..DAN YG TERAKHIR SEKALI!!!!...ORANG ISLAM MATI PON D KAFANKAN DGN KAIN PUTIH YG X BERJAHIT JGK...LAGI LA...BERLAPIS-LAPIS...SAMPAI REPUT KAIN TU DALAM KUBUH...SO KNPA X PAKAI SELAIN DRI KAIN PUTIH????....MACAM-MACAM LA emjayjb nk cari salah orang....APA MASALAH KAIN PUTIH DGN emjay agaknya???....fobia ke dgn KAIN PUTIH...

    ReplyDelete
  115. Gara-gara taksub dengan silat ler negara kita dijajah selama 250 tahun dan negara kita merdeka bukan kerana silat tau..!!! ( drpd belajar silat lebih baik ler belajar repair kereta @ belajar bertukang buat rumah,,ade gak pekdah ) - Silat hanya sesuai untuk riadah sahaja tak lebih dari tu..

    ReplyDelete
  116. aq tau ckit-repair kereta,,buat rumah tau jgk ckit-cikit...so ape lg pekdah yg ko nk suoh aq buat...huakakakkaaaa....ala....setakat baca dalam buku sejarah....anak buah aq pn blh ler,,,,klu d katakan taksub belajar silat (24JAM SEHARI) tu pn nk kene terangkn ke???...klu ko ade pistol blh cakap...ade pistol ke??senapang ke?? @ ko cume ade meriam tanah kt belakang jamban je??,,haha...klu tangan ko dh putus kene tetak ngn perompak...ape ko nak JAWAB ngn ALLAH ...tangan ko tu HAK ko ke??....klu dh al-quran kata (Dan persiapkanlah untuk (menghadapi) mereka menurut kemampuan kamu, dari (segi) kekuatan dan kuda-kuda yang dikawal, yang dengannya kamu dapat menggentarkan musuh Allah dan musuh kamu dan (musuh) yang lain daripada mereka (yang masih belum nyata), yang kamu tidak ketahui siapakah mereka, sedangkan Allah mengetahuinya. Dan apa sahaja yang kamu nafkahkan pada jalan Allah, akan disempurnakan (balasannya) kepada kamu, dan kamu tidak akan dianiaya.) Surah Al-anfal ayat 60.....paham dulu ayat nie bru bg pendapat.....itu pn klu ko beriman kpd AL-QURAN......

    ReplyDelete
  117. Kami x kisah,klu ko x mo belajar,,,,tp jgn la hina,kutuk,herdik,,kata kami taksub, @ kurafat...sbb,,sblum kamu pn msti ade orng dh kata bgtu...tp hakikatnye....klu kurafat...@ tahyul....knpe masih d kembangkn lg aktiviti persilatan,,,,sbbnye,,,ade jgk ustaz yg belajar bersama,,,,x mo belajar xpela....kite kn saudara islam,,,,klu nk kutuk...kutuk la bela diri asing,yg setiap ilmu bela diri ade berbentuk ibadat masing2.....kita nie merdeka dri segi pergerakan aje...bebas nk bergerak kmna saje dlm negara....tp klu depan umah kamu akan di dirikan gereja untuk penganut gay,,,,bru kamu tau,,,merdeka ke x merdeka,,,,,

    ReplyDelete
  118. Belajar silat ke..karate ke..tomoi ke.. bila gadoh ala koboi gak.takde pun orang gaduh pakai buah silat. Silat ni nak buat drama boleh ler.Nenek moyang kita dulu ramai yg handal silat tapi kurang ilmu akidah, penjajah dengan mudah dapat kalahkan kita.Kalau semua bangsa Melayu belajar silat dari semua aliran silat di malaysia ni pun tak boleh tentang israil jugak.So yg penting mantapkan ilmu akidah dan bebaskan diri drpd tahyul/kurafat.Dulu rumah seorang guru silat dimasuki perompak juga dalam paper..macamana tu ??

    ReplyDelete
  119. guru ape???...npe x sebut sekali,ntah2 guru tu ko..haha umah ko kene rompak ke?? cian,,,nasib perompak tu x potong kemaluan ko,,,huakakkakaaa...nmpak nye ko nie x beriman pd AL-QURAN....sbb ko x paham ayat-ayat allah...kn ALLAH SWT kata (PERSIAPKANLAH UNTUK (MENHADAPI) MEREKA MENURUT KEMAMPUAN KAMU,) baca 10 kali pn xpe...islam x ajar kita mnyerang seperti binatang,,,jgn jd seperti ayam yg buat2 tdor..ble musang datang x mampu jgk nk selamatkn diri...(WALAUPUN BERPURA-PURA TIDOR)......nnt gune la skill ko yg tersangat la pandai buat umah ngn baiki kete tu...untuk mmpertahankn keluarga ko....huakakakakkaaa....gune sudu cimen ngn sepanar hidup ye....huakakakakkakaaaaaaa...huakakakkaaaaa.....@ ko nie sebatang kara,,,xde sesapa di dunia nie.....cian nye..aq tumpang simpati...

    ReplyDelete
  120. guru ape???...npe x sebut sekali,ntah2 guru tu ko..haha umah ko kene rompak ke?? cian,,,nasib perompak tu x potong kemaluan ko,,,huakakkakaaa...nmpak nye ko nie x beriman pd AL-QURAN....sbb ko x paham ayat-ayat allah...kn ALLAH SWT kata (PERSIAPKANLAH UNTUK (MENHADAPI) MEREKA MENURUT KEMAMPUAN KAMU,) baca 10 kali pn xpe...islam x ajar kita mnyerang seperti binatang,,,jgn jd seperti ayam yg buat2 tdor..ble musang datang x mampu jgk nk selamatkn diri...(WALAUPUN BERPURA-PURA TIDOR)......nnt gune la skill ko yg tersangat la pandai buat umah ngn baiki kete tu...untuk mmpertahankn keluarga ko....huakakakakkaaa....gune sudu cimen ngn sepanar hidup ye....huakakakakkakaaaaaaa...huakakakkaaaaa.....@ ko nie sebatang kara,,,xde sesapa di dunia nie.....cian nye..aq tumpang simpati...i m sorry kawan..

    ReplyDelete
  121. bercakap pasal akidah,,,,satu hari bape kali ko baca AL-QURAN....dan sekadar baca saja ke @ beserta dgn makna, @ ko asyik menonton rncangan AF yg haram dri segi agama spport la cter sbgitu, ble d tnye...ko ade syer skli nnt..,,,....sembahyang waktu sharp ke????....tau ke ko ape maksud AKIDAH tu?? persilatan x prnah mngajar aq derhaka pd ibu,bapa agama dan bangsa,,serta negara...SO ape yg mnyakit kn hati ko...ble mula kelas pn kami sedekah kn surah AL-FATIHAH kpd junjungan nabi SAW,serta kluarga, para-para sahabat & ibu,bapa & sekelian umat islam,,,termasuk ko sekali..klu ko islam,,,SO itu ko kata persilatan x mngajar kami ,,,,hentikan lah fitnah-memfitnah...@ tuduhan

    ReplyDelete
  122. alhamdulillah,,,segala puji hanya bg ALLAH SWT...tuhan yg mnjadikan sekalian alam serta makhluknya...terima kasih kepada saudara, kerana memahami....assalam mualaikum...

    ReplyDelete
  123. Boleh tau silat ape yg sdr belajar tu ?? jika tidak keberatan...

    ReplyDelete
  124. mmg x keberatan pn....sy akan jelaskn mane yg x jelas...cme tanye saje..klu sy mampu sy akan menjawabnya, xprlu jd sprti ape yg kita lakukn di atas......cme skrng sy x aktif turun ke kelas,,,krne sbb2 yg x dpt di elakkan,,,

    ReplyDelete
  125. sy mempelajari seni silat cekak malaysia,,,,sy tertarik d sebabkn 1.ayat al-quran 2.dlm pergerakan silat cekak ade pergerakan solat, 3, cekak hanya menanti serangan dri pihak musuh, 4,cekak berdiri lurus seperti sebelum bermula bersolat, 5 rukun solat salah 1 nye berdiri tegak, 6 cekak tidak berdiri berkuda-kuda...berdiri tegak seprti berserah kpd allah,, dan dalam silat cekak ada (5) sahaja pantang larang,,1) jgn derhaka pd guru (x kira siapa guru kita) 2) jgn derhaka pada IBU, 3) jgn derhaka pada BAPA 4) jgn bergaduh sesama ahli 5) jgn mencaci segala rupe silat melayu ASLI yg layen..buah mata pelajaran silat cekak ada 21 kesemua nya...klu ade apa2 prtanyaan sila lah tnye...kite blh bincang elok2...

    ReplyDelete
  126. Betul ke cekak Malaysia diteraju oleh bangsa India yg tidak fasih bershahadah ?..sekadar soalan

    ReplyDelete
  127. sblum sy jawab prtanyaan kamu,,,sy ingin bertnya 1 soalan,,,macam mana yg di katakan betul2 fasih bershahadah ??...adakah orng islam di kenya sama @ sebiji ucapan shahadah dgn orng arab??...soalan kamu tu sy x dpat nk jawab...sbb kamu bkn bertanya mngenai sy,,,tp jujur sy katakan mngenai shahadah,, sy bukan orng yg mampu mnjawabnya...tnye ustaz2 alim2 ulama...klu ade jawapan yg keluar dri mulut mereka,,,,maka itulah jawapan yg saudara mahukan,,,,sy minta maaf ye...

    ReplyDelete
  128. Dalam internet telah banyak diperkatakan...kenapa tidak dilantik bangsa Melayu yg benar2 layak menjadi guru, yg benar2 faham ilmu tauhid dan tinggi budi pekerti.

    ReplyDelete
  129. yup...sy setuju...dan saya sependapat...

    ReplyDelete
  130. kenape wahabi tidak di katakan sesat di malaysia

    ReplyDelete
  131. It's a best news and keep going in the same manner. Thanking you for this great news. http://www.indonesiaflyers.com/

    ReplyDelete
  132. salam.. teruskan emjay.. sy sokong sgt2.. benda yg bercanggah dgn islam byk yg saya telah tinggalkan... sy tak ikut alim ulamak sbb dia bukan nabi muhamad.. saya tak ikut mana2 benda yg menyesatkan lg.. sy hanya ikut alquran dan sunnah.. selagi kita ikutnya insyaallah kita takkan sesat... soal silat cekak yg dilampirkan tu tinggalkan jela... sedara sy semua ahli2 silat dahsyat2 tapi diorag dah berhenti sebab benda ni byk diharamkan dan menyesatkan... kita sbgai org melayu islam takde bezanya kalo bangsa lain pun islam.. tapi org melayu je yg slalu tak boleh trime teguran dan rasa dirinya akan tercabar.. teruskan tuan emjay... semoga islam ini dapat diperbetulkan sebetul betulnya...

    ReplyDelete
  133. Waalaikumussalam wbh

    Semoga Allah SWT mematikan sdr danieldany dan saya dalam iman.

    Emjay

    ReplyDelete
  134. Salam..... maaf klu sya menyampuk... sya juga anak seperguruan gayung... bg sya encik emjay kena selidik dulu... bertanya..... masa sya belajar gayung dulu xde pn kena byr sen2 neh.. setiap benda yg kita buat mesti difahamkn maksudnya dulu....
    asam garam ngan mandi tapak... mandi tapak mengajar erti kebersihan... Kebersihan hati n jasmani... asam garam plak menerangkn susah n pahit maung kehidupan... sama ngan makan sirih...
    Bacaan...
    Surah al fatihah 1x, surah al ikhlas 10x, selawat nabi 3 kali.. klu nak tambah surah2 len xjd masalah kata guru sya... lg bagus... yg penting kena faham... klu xfaham sma jgk mcm kita baca jampi... btl x ustaz.... apa yg sya amal kn ayat kursi... sedekahkn pd rasul.n sahabat n kaum kerabat, guru gayung, mujahid islam, sahabat gayung... ibu bapa n keluarga... seluruh umat islam n diri sendri...
    Ustaz nk sya terangkn pasal surah2 yg dibacakn x...
    Mandi minyak tu sekadar simbolik sahaja... itu adalah ujian terakhir... uji keyakinan... sb klu ujian sebenarnya sya rasa ustaz xsanggup... 2 org murid akan diberikan 2 bilah parang utk bertempur... mcm mana? ustaz sanggup nk main minyak kew nk berparang... ustaz mesti xpenah buat minyak kelapakn.... minyak kelapa tu di buat dr santan... tip dia masa minyak dah panas tu celup kat tgh tgh.... xde la panas sgt.... sya rasa air panas megi lg panas kot... amik sket2... bkn jirus satu kawah... mati la anak org mcm tu.. sya blajar gayung kampung ja ustaz... guru sya pn ajaq alquran gak.. sifat 20... tafsir.. yg tetap wujud... yg awal... yg akhir... hanyalah ALLAH. kita neh benda tiada ustaz... benda xujud.. Kita neh tiada.... lemah... semua yg jd adalah kehendaknya... dgn izinnya... dgn syafaatnya... kunfayakun kata Dia... jd la... klu bapak jin nk tlg pn xkn jd... kita hanya bergantung pd Allah... kpd dia kita sembah dan kpd Dia kita memohon pertolongan.. jd lebih baik tersalah ampun dr tersalah hukum... kita neh xsempurna ustaz.... salam

    ReplyDelete
  135. kepada semua yang terpangil sebab nak komen kat blog "ustaz emjay" kusus pengamal silat melayu.
    jangan lah kita melayan sangat "ustaz" ni.hatinya yang busuk dan hitam mengenai silat.orang melayu yang menghina melayu.bercakap tentang"agama" tetapi kosong.berkopiah berjangut ber jubah lagaknya "pandai agama"

    KALAU EMJAY KATA SILAT LAIN SESAT SY DIAM SEBAB SY TAK TAHU,TPI ANDA CAKAP PASAL SILAT CEKAK.SY AHLI CEKAK.WALAUPUN ADA 3 PERSATUAN SILAT CEKAK,ITU HANYA PERSATUAN,TPI ANDA SEBUT SILAT CEKAK TU YG SY KECEWA.
    ANDA BERKATA SESAT,APA MAKSUD SESAT? ENTAH USTAZ NI SESAT?
    KALAU USTAZ memfitnah silat cekak DENGAN ISU
    1.KAIN PUTIH
    2.MANDI.
    3.MANDI 40 HARI?(TAWASUL)

    SAYA CABAR "USTAZ" ANDA HADIR KE IBU PEJABAT PERSATUAN SILAT CEKAK.MALAYSIA,HANAFI,PUSAKA HANAFI
    TANYA DENGAN PRESIDEN DAN GURU ATAU PEGAWAI
    KALAU MASIH KATA SESAT LAGI BUAT REPORT POLIS DAN JAKIM(KALAU "USTAZ BENAR2 BERJAHID MENETANG AJARAN SESAT DALAM SILAT.TU BARU INSAN SEJATI)

    BERANI TAK "USTAZ"? SAYA CABAR! KALAU DAKWAAN BENAR,TUTUP SI.AT CEKAK APA SUSAH MACAM AJARAN SESAT LAIN

    ATAU "USTAZ" NI LEBIH PANDAI AGAMA DARI PEGAWAI JAKIM?NOH GADUT?USTAZ-USTAZ,MUFTI MUFTI LAIN?
    ISU NI PENAH DISIASAT OLEH JAKIM.SAYA RASA "USTAZ LAGI PANDAI DARI JAKIM KOT?AU "USTAZ" TAKSUB DENGAN ILMU YANG DIDADA EMJAYJB?

    "AKAN TIBA SATU HARI NANTI ADA ORANG BERMEGAH DENGAN ILMU AGAMANYA SENDIRI"

    WALAUPUN SAYA PENAGAMAL CEKAK,ISU MANDI MINYAK JUGA SAYA SUDAH FAHAM DENGAN BERTANYA DENGAN YANG PAKAR BUKAN DENGAN FITNAH BUTA DI BLOG.

    ANDA "BISING" PASAL MANDI MINYAK? RUJUK LAH KEPADA PERSATUAN SILAT YANG MENGAMALKANNYA ITU SEBAB SAYA BUKAN AHLI SILAT.TETAPI SAYA TIDAK MEMFITNAH SILAT GAYUNG TAU SILAT LAIN SEBAB UPACARA TERSEBUT.

    SAYA AHLI CEKAK."EMJAY" KAJI DULU SIAP USTAZ HANAFI" "USTAZ NI MENGAJI SAMPAI MANA?UNIVERSITI KE?USTAZ HANAFI MENGAJI PONDOK SAHAJA.

    AJAL MAUT DITANGAN TUHAN.OLEH ITU SEMUA PENGAMAL CEKAK SINONIM DENGAN KAIN PUTIH.ITU TANDA PERINGATAN.INGAT"MATI"SESAT JUGAK KE "USTAZ EMJAY"
    CUBA USTAZ TIDUR ATAS CADAR WARNA MERAH JAMNBU APA "ENJAY"RASA? PASTU TIDUR ATAS CADAR PUTIH APA RASA?BERANI TAK?KE INGAT MATI JE BALUT DENGAN KAIN PTIH?

    ANDA CAKAP MATI DALAM IMAN KONON.ISU NI EMJAY TAK MENGAKU LAGI.SEBAR FITNAH BUKAN BUKAN.KALAU PASAL MANDI MINYAK EMJAY NAK MAKLUMAT JUMPA LA ORANG2 GAYUNG KLAU BETOL BERANI.BUKAN BERANI PAKAI KOPIAH JER.

    CUBA BAYANGKAN EMJAY MEMFITNAH SILAT CEKAK DAN SILAT LAIN KONONYA SESAT.PADAHAL EMJAY CETEK ILMU(ITU SLAH EMJAY SEBAB TAK MERUJUK KEPADA YANG PAKAR)
    KEMUDIAN AJAL EMJAY SA MPAI.BLOG NI TERUS KAT BLOGER DENGAN ISU INI.SEDANGKAN ANDA MEMFITNAH.JADI SELAMANYA LAH ANDA MEMFITNAH CEKAK.DAN ANDA TERSEKSA DALAM KUBUR
    *****ATAU****
    ANDA SUDAH ADA TIKET SYURGA?
    COMFIRM MASUK SYURGA SEBAB MENYEBARKAN KEBENARAN DENGAN MENGATAKAN CEKAK SESAT?

    INGAT SAYA CABAR ANDA KE RUMAH PERSATUAN SENI SILAT CEKAK
    SAYA TUNGGU BERITA DARI MANA PERSATUAN BAHAWA ADA SEORANG USTAZ BERTANYA TENTANG KAIN PUTIH DAN CEKAK SESAT.TAK KIRA LA"USTAZ" PEGI CEKAK HANAFI KE,MALAYSIA KE

    SAYA CABAR ANDA.
    KALAU ISLAM BUKTIKAN ISLAM
    JANGAN MATI DALAM KEADAAN MENGHIDUPKAN FITNAH
    ***Saya belajar tak habis,takde jangut,tak berkopiah,tak mengaji pndok


    AT

    ReplyDelete
  136. ya betul...saya pun ragu2x...sbb tu ms d ipta dah wajib pergi 4 sem lpas tu sy x teruskan....terima kasih ustaz...teruskan perjuangan ustaz...

    ReplyDelete
  137. Alhamdulillah segala puji bagi Allah.

    Emjay

    ReplyDelete