Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting
Assalamualaikum wbh pembaca mukmin sekelian.
Mulai 1 Dec 2012, Laman Emjay di emjayjb.multiply.com telah tidak lagi beroperasi disebabkan Multiply tidak mampu lagi mengendalikannya. Laman Emjay di Multiply yang telah beroperasi semenjak 2006 telah berpindah ke blogspot ini. Maaf di atas segala kesulitan. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik hidayah rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Sempena Aidilfitri ini, saya mengucapkan; Taqabalallhu minnna wa minkum
(Semoga Allah SWT menerima amal saya dan amal Anda)

Sunday, 11 March 2007

Senarai laman web sesat lagi menyesatkan

Assalamualaikum wbh

Mulai hari ini insya-Allah saya akan menyenaraikan lamanl-aman web sesat lagi menyesatkan dan insya-Allah akan ditambahkan dari masa ke semasa.

Mulai hariini saya mulakan dengan laman berikut:

1. http://anugerahagung.com

2. Laman suku sakat Prof Dr Ibrahim Harmoniser

3. Yang ini macam suku sakat ilmu anugerah agung

4. Satu lagi Prof Dr yg sesat Prof Dr Mohd Arief (suku sakat Dr Ibrahim & Dr Norhisham)

5. Satu lagi Prof Dr sesat; Prof.Dr.Abd.Rahman Mat Judin menyesatkan dengan karismanya

6. Inilah ilmu yang dipelajari  oleh  Ibrahim,  Norhisham, Mohd Arief dan Abd  Rahman serta boss Naqia Zamila Hussin (air Musoffa).

7. Prof Dr Ibrahim sudah menambah ilmu Reiki dan inilah tok guru REIKI nya??

8. Keseluruhan ilmu Prof Dr sesat (Ibrahim, Norhisham, Mohd Arief, Abd Rahman dan Zamila Hussin) ada dalam buku ini.

9. Mungkin ini tok guru reiki Prof Dr Ibrahim dan kroninya!!!

10. Inikah ilmu Alternative Medicine yang dipelajari Prof Dr Ibrahim dan orang-orang yang sepertinya? (baca jangan tak baca)

11. Ilmu seperti ini yang seronok dipelajari oleh Sir Prof Dr Norhisham; WARNA.

12. Satu lagi web sesat mengamalkan ilmu mirip Ibrahim dan rakan-rakan

14. Perhatikan produk di sini dan bandingkan dengan produk aura seri Ibrahim dan Norhisham!!

15. Hrakahdaily pun subahat jual
CRYSTAL AURA 7 produk Jozako

16. Web ini dikendalikan oleh anak-anak murid Dr Ibrahim agaknya!! (TENAGA KRISTAL)

17. Rawatan Alternatif Mahsuri guna ilmu macam Dr Sir NorHisham

18. Laman keilmuan Prana Shakti
http://www.kejayaan.com/prana1.html

19. Laman mengenal diri http://www.freewebs.com/internatebest/index.htm yang dikendalikan oleh
Mohd Anuar Bin Osman. Dimasukkan pada 8 Ogos 2007.

Laman ini  (laman no 18) begitu dahsyat sekali namun yang paling sedih ialah melihatkan betapa ramainya orang melayu terutama yang remaja mengikut ajaran laman web ini.

Cuba perhatikan laman di bawah ini, lagi hebat permainan sihir sami hindu mereka berbanding laman web di atas yang baru gunakan pin mencucuk lidah.
http://www.fungreedy.com/detail.php?detid=580
http://travel.u.nu/region-my-94.php
http://impressive.net/people/gerald/2007/02/01/thaipusam.html

Sekiranya anda ada sebarang url laman web yang sesat atau meragukan, silakanlah kongsikan juga sebagai maklumat tambahan.

Sekian wassalam wallahualam

Emjay

132 comments:

  1. bagus.terima kasih.

    ajaran tarikat pun banyak yang suka cucuk perut.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum wbh.

    Saya mengucakan syukur alhamdulillah kerana Allah memberikan sdr wewr ilmu untuk menilai ajaran tarikat tersebut. Ajaran tersebut adalah jelas syirik!!!

    Semoga Allah menambah rahmat terutama sekali rahmat ilmu yang berguna kepada sdr wewr dan sekelian umat islam dalam menangani serangan akidah yang hebat ketika ini.

    Sekian wassalam

    Emjay

    ReplyDelete
  3. Sdr Emajay sebaiknya kalau ingin menuduh golongan lain sebaiknya berikan alasan2nya agar umat tidak tesesatkan begitu saja..mari kita berlomba lomba berbuat kebajikan dansaling hormat menghormati..keyakinan orang lain.

    Peperangan yang di irag sekarang ini antara sunni dan syiah karena tidak hormat menghormati keyakinan orang lain..akirnya bunuh membunuh...untungnya tidak ada..

    Lihat negara Japan dan Amerika,semua keyakinan beragama di hormati diberi kemerdekan menjalankan keyakinannya,akirnya masarakatdapat hidup damai dan sejahtera.
    Mari kita ciptakan masarakat islam yang damai dan saling hormat menghormati.
    Wassalam

    ReplyDelete
  4. Sdr Emajay sebaiknya kalau ingin menuduh golongan lain sebaiknya berikan alasan2nya agar umat tidak tesesatkan begitu saja..mari kita berlomba lomba berbuat kebajikan dansaling hormat menghormati..keyakinan orang lain.

    Peperangan yang di irag sekarang ini antara sunni dan syiah karena tidak hormat menghormati keyakinan orang lain..akirnya bunuh membunuh...untungnya tidak ada..

    Lihat negara Japan dan Amerika,semua keyakinan beragama di hormati diberi kemerdekan menjalankan keyakinannya,akirnya masarakatdapat hidup damai dan sejahtera.
    Mari kita ciptakan masarakat islam yang damai dan saling hormat menghormati.
    Wassalam

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum wbh sdr latifabdul

    Ingat lagi sdr tentang kehebatan persilatan Nasrul Haq pada tahun 1970an. Ia berkembang melalui institusi masjid di Malaysia dan di kepalai oleh seorang menteri kabinet Melayu. Berpusu-pusulah umat melayu menyertainya. Persilatan ini penuh dengan pelbagai ilmu pelik seperti boleh menyerang musuh dari jauh dan sebagainya. Ia sebenarnya adalah satu sihir.

    Alhamdulillah akhirnya pertubuhan ini telah diwartakan sebagai ajaran sesat mensyirikkan Alllah dan dibubarkan.

    Mana-mana ajaran yang melibatkan permainan sihir seperti perayaan kavadi thaipusam, mandi minyak panas dalam persilatan Melayu, membengkok besi dengan leher serta beberapa permainan sihir golongan tarekat tertentu adalah sesat lagi menyesatkan. Pertubuhan arqam adalah satu bentuk tarekat juga dan guru Ashaari adalah mempunyai sejenis kasyaf yang sebenarnya adalah sihir.

    Ia adalah sesat dan menyesatkan. Kalau kita kekurangan ilmu memangnya sukar untuk menjatuhkan hukumnya.

    Sekian wassalam wallahualam
    Emjay

    ReplyDelete
  6. asalamualaikum saudara emjay,
    sya ada tengok laman web 'anugerah agung' tu...sekali lalu jer...nampaknya macam hebat diaorang nih....pangasasnya ada mengatakan yg benda tu semua tak ada melibatkan unsur sihir seperti jin dan sebagainya....jadi boleh tak saudara emjay terangkan serba sedikit hujah yg mengatakan ilmu2 tersebut boleh menyesatkan...sekadar nak tahu semoga boleh dijadikan pedoman untuk anak cucu akan datang...wassalam..

    ReplyDelete
  7. waalaikumussalam wbh

    Syariat Nabi Muhammad kita hanya boleh kahwin maksima 4 orang. Syariaat Nabi Sulaiman, boleh kahwin sampai 70 orang dan boleh mengkhadamkan jin.

    Syariaat Nabi Muhammad tidak boleh berkawan dengan jin sebab dia akan akhirnya menyesatkan. Dalam syariaat Nabi Muhammad juga tidak ada mengamalkan sihir. Nabi cuma ada mukjizat dan Nabi tidak pernah mengamalkan sihir. Sihir jika diamalkan menjadikan kita kafir seperti dinyatakan dalam AlQuran.

    Pendek kata kalau zaman Nabi tidak ada mengamalkan benda pelik-pelik seperti jalan atas api atau bara, mencucuk badan dengan besi dan sebagainya, maka sesiapa yang ada mengamalkannya adalah menggunakan kuasa sihir. Nabi pernah cedera di dalam peperangan dan sahabat Nabi tidak ada yang kebal dan ramai para syuhada yang terkorban dalam perang Badar dan Uhud termasuk Hamzah.

    Mengamalkan pelbagai mantera, puasa patigeni, kuasa minda, tenaga dalaman, chakra, aura dsb melayakkan pelakunya mendapat bantuan bukan dari Allah tetapi bantuan dari syaitan dan mendapat pertolongan yang bukan-bukan seperti mampu berjalan atas kaca dan makan kaca dan ini sebenarnya adalah permainan sihir oleh syaitan.

    Hanya dengan mensyirikkan Allah, maka kita akan mendapatkan bantuan dari syaitan. Apabila kita hanya beriman dan bertawakkal kepada Allah, syaitan akan dijauhkan Allah dari kita.

    Itulah sebabnya perkara bukan-bukan seperti yang diamalkan kumpulan anugerah agung hanya layak diamalkan oleh sami hindu pada hari thaipusam, David Copperfield dsb.

    Mengamalkan sihir, mensyirikkan Allah dan ianya sangat mudah dipelajari. Saya waktudi sekolah asrama penuh Alam Shah, tahun 70an dahulu, hanya dengan membaca mantera pendek 4 baris, seseorang pelajar sudah boleh lupakan diri dan bersilat dengan pelbagai silat walaupun tidak pernah mempelajari silat ini. Sebenarnya ini semua adalah permainan syaitan. Begitulah kini masih ada kalangan pelajar dan remaja yang bermain sihir melalui permainan "Spirit Of The Coin".

    Di Pulau Jawa sejak zaman dahulu kala, ramai pendekar mereka mengamalkan pelbagai ilmu kebal dan ilmu boleh terbang namun dalam situasi peperangan sebenar, ramai pendekar ini yang terbunuh dalam peperangan dengan Belanda sehingga Pulau Jawa dijajah Belanda.

    Tok-tok guru silat zaman dahulu memang mereka kononnya kebal dan hebat dengan mampu mandi minyak panas tetapi apabila diserang oleh orang portugis kafir, Belanda kafir dan akhirnya Inggeris kafir, syaitan berlepas diri dan orang hebat kebal ini kalah dengan orang portugis, Belanda dan Inggeris. Syaitan sekadar ingin menyesatkan manusia. Lawan dengan tentera Jepun kafir pun tidak mampu.

    Sekian wassalam wallahualam.

    Emjay

    ReplyDelete
  8. Assalamaulaikum wbh
    Laman anugerah agung ada mengatakan mampu untuk "Menangkal kejahatan jarak-jauh". Sebenarnya semua ini adalah sekadar permainan sihir syaitan. Kalau benar ilmu ini boleh menangkal kejahatan jarak jauh, cubalah bunuh atau tumbangkan George Bush atau Tony Blair atau presiden Israel??. Pastinya tidak akan berlaku kerana 3 orang ini adalah sahabat setia syaitan yang jauh lebih memberi manfaat kepada syaitan berbanding guru anugerah agung.

    Jangan sesekali terpedaya dengan permainan sihir syaitan ini.

    Emjay

    ReplyDelete
  9. mengapa majlis fatwa kebangsaan dan mufti-mufti agaknya,tidak mengeluarkan fatwa mengenai perkara ini.

    ReplyDelete
  10. Begitulah pakamin tentang Malaysia negara ku tercinta.

    ReplyDelete
  11. betul ke ilmu reiki tu haram.. abis tu ape guna yer minda bawah sedar.. meditasi.. saya keliru lah..

    ReplyDelete
  12. Reiki tu haram mengamalkannya. Begitu juga meditasi dan mengamalkan ilmu tenaga dalaman atau minda bawah sedar. Sila baca artikel saya di Hukum mengamalkan aura, chakra, kuasa minda & Color vibration theraphy (CVT) dsb di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/71

    Wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  13. Reiki, minda bawah sedar, atau tenaga dalaman atau meditasi memang haram.

    Sila baca penjelasan saya di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/71 bertajuk Hukum mengamalkan aura, chakra, kuasa minda & Color vibration theraphy (CVT) dsb.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  14. salam,

    http://www.kejayaan.com/prana1.html

    tak pasti laman web ni dah di senaraikan ke belum oleh abg mj tapi ianya sangat menyesatkan sudah terang terang sesatnya antara isinya"KE TAHAP ENERGI-ENERGI TERTINGGI DARI ENERGI PARA AMBIA, PARA SUFI, PARA MAHAGURU ILMUAN TENAGA DALAM, PARA SEMUA MAHAGURU REIKI, PARA MAHAGURU ILMU-ILMU HIKMAH HINGGA KA ENERGI MALAIKAT...( Di - Peringkat Prana Shakti Dhyana )"

    yang berketayap, berjubah pun ada belajar benda macam ni...

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum wbh

    MasyaAllah, ilmu hindu sesat ini pun boleh diterima dengan mudah oleh orang "Melayu Islam". Ini memang jelas sesat dan MENYESATKAN.

    Saya dah masukkan link ini ke dalam artikel saya di atas.

    Terima kasih zairo

    Emjay

    ReplyDelete
  16. askum.
    saya nak tanya siapa anda sebenarnya yang menuduh orang lain semua sesat.jgn2 anda yang sesat sebab org sesat selalunya berperangai begitu.orang yg berilmu tak akan menunjuk nunjuk kepandaiannya.t.kasih

    ReplyDelete
  17. dan satu perkara yang pelik ialah kenapa berselindung dgn kopiah tetapi memandang kebelakang.mungkin anda adalah pengikut geng blackmetal yang menyamar sebagai pak guru.......teringat saya drama lama cerita guru yahya..

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum wbh wahai nuritua

    Apabila saya mengajar anak kecil saya, saya akan memberitahu mereka bahawa parang, pisau dan kapak adalah merbahaya kerana boleh mencederakan dan boleh membunuh. Pada satu peringkat saya perlu bukan sekadar memberitahu malahan menghalang anak kecil ini daripada mendapatkan senjata ini.

    Begitulah juga dengan amalan syirik sebagaimana yang saya jelaskan dalam thread ini. Saya menyatakannya dengan jelas tanpa berselindung atau dalam kata-kata yang umum agar menjadi petunjuk kepada umat Islam awam agar jangan berurusan dengan pihak-pihak sebagaimana tersenarai di aatas.

    Jikalau sdr nuritua tidak bersetuju dengan hukuman yang saya putuskan sebagaimana dalam tulisan saya di atas, saya ingin bertanya kepada sdr dengan jujurnya, apakah pandangan sdr tentang amalan-amalan di atas? Adakah diharuskan atau dimakhruhkan dalam Islam. Dalam setiap keputusan yang sdr nuritua buat, apa nas untuk menghujahnya?

    Tentang persoalan sdr nuritua "dan satu perkara yang pelik ialah kenapa berselindung dgn kopiah tetapi memandang kebelakang.mungkin anda adalah pengikut geng blackmetal yang menyamar sebagai pak guru.......teringat saya drama lama cerita guru yahya..", saya nak tanya sdr nuritua, apa ada pada muka. Sampai sekarang ni pun saya tidak tahu bagaimana rupa muka Nabi kesayangan saya Nabi Muhamad SAW. Adakah tanpa pengenalan rupa muka Nabi Muhamad saw, saya tidak boleh mengikut ajaran baginda?

    Saya pun tidak tahu bagaimana rupa nuritua dan kalau secara bebas dan buruk sangka, saya boleh saja mengatakan sdr nuritua ini agen CIA atau SB atau agen Mossad? Apa perlu dan untungnya saya berburuk sangka terhadap sdr nuritua?

    Untuk mengenali saya, bacalah keseluruhan tulisan saya. Tidak ada yang saya selindungkan. Laman Emjay ini diwujudkan untuk orang awam berkongsi ilmu dan manfaat. Kalau sdr mempunyai niat yang sama, teruskanlah hajat sdr. Tetapi kalau sdr ingin mewujudkan ketidakharmonian dalam laman ini, saya hanya mampu berdoa kepada Allah.

    Berhujahlah seperti orang dewasa sebagaimana dituntut Islam bukan sekadar mengatakan saya guru Yahya. Saya ni insyaAllah dah season difitnah sesat sepanjang saya berdakwah tetapi dengan memfitnah saya sdemikian, apalah keuntungan kepada sdr nuritua? Adakah untuk mendapatkan lebih banyak rahmat dari Allah atau sekadar mengundang azab pedih dari Allah.

    Setiap kita akan dipertanggungjawabkan oleh Allah di atas perbuatan, amalan, kata-kata dan tulisan.

    Semoga sdr nuritua dipermudahkan Allah untuk memperoleh ilmu bermanfaat dari Laman Emjay ini.

    Wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  19. terima kasih atas penjelasan panjang lebar itu.cuma yg saya pertikai ialah atas dasar apa tuan mampu menuduh ilmu yg tuan tak suka adalah sesat.setakat ini yang saya baca semua tulisan tuan ,tuan adalah yang yang terbaik dari yang lain.pada pandangan saya yang kerdil ini ,siapalah tuan jika hendak diumpamakan nabi muhamad s.a.w yang kita tak dapat lihat wajahnya.setuju kah tuan kalau saya katakan tuan terlalu bongkak dengan ilmu didada dengan mengatakan ilmu org lain sesat.

    tahu kah tuan bahwa ilmu allah itu teramatlah luas dan tak tercapai akal jika difikirkan.mungkin kerana tuan tak mampu memikirkan secara logik maka tuan membuat rumusan secara peribadi.adakah tuan sudah pasti bahwa syurga itu milik tuan. ingat memburukkan org lain itu adalah dosa besar.jika berdosa dgn allah boleh bertaubat.tapi jika berdosa dgn manusia amatlah susah kerana perlu meminta maaf kepada tuan punya diri.

    pandangan saya yang kerdil ini tuan buka minda secara lebih positif dan cuba melihat dunia luar yang mempunyai nilai nilai keseimbangan alam semulajadi.untuk menjadi insan yang mulia kita perlu imbangkan diri dan persekitaran, kerana itu allah mencipta manusia,haiwan.tumbuhan dan lain2. semua itu amatlah memerlukan sesama sendiri.setiap antara kita dijadikan ada peranan masing2 dan tak mungkin mempunyai persamaannya maaf jika saya mempertikai kewibawaan tuan tapi sekadar menegur sesama insan yang tau batasan dan landasan.

    sekian dari saya.

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum wbh sdr nuritua.

    Dalam reply pertama sdr ada menyebut "askum.
    saya nak tanya siapa anda sebenarnya yang menuduh orang lain semua sesat".

    Saya nak jawab, bila pula saya menuduh SEMUA ORANG SESAT? Saya hanya menyediakan senarai 18 kesesatan. Jikalau saya dengan sedikit ilmu yang Allah berikan adalah melakukan kesalahan kerana menyenaraikan 18 kesesatan, jadi apakah hukumnya kepada JAKIM yang menyediakan senarai 56 kesesatan sebagaimana dalam senarai di dalam artikel saya AJARAN-AJARAN SESAT YANG TELAH DIWARTAKAN JAKIM di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/22" yang diterbitkan pada 16 Nov 2007?

    Adakah dengan mewartakan senarai 56 kesesatan tersebut, pihak JAKIM telah sebagaimana kata-kata sdr di atas "terlalu bongkak dengan ilmu didada dengan mengatakan ilmu org lain sesat?"

    Apabila anak nuritua ada air sembahyang dan kemudian beliau terkentut, apa yang wajar nuritua katakan? Adakah berdiam diri kerana takut dituduh TERLALU BONGKAK DENGAN ILMU DI DADA? Bagi saya, saya tetap akan menyatakan bahawa perbuatan tersebut telah membatalkan air sembahyang tidak kira sama ada orang yang mendengarnya suka atau tidak.

    Keputusan menyenaraikan 18 kesesatan sebagaimana senarai saya di atas bukan dibuat atas dasar suka / tak suka, pribadi atau kerana pemikiran logik tetapi adalah atas dasar mencegah kemungkaran sebagaimana disarankan Nabi SAW dan Allah SWT. Kalau atas dasar suka / tak suka, sebenarnya saya lebih suka untuk tidak mewujudkan LAMAN EMJAY ini dan tidak membuang masa menulis sesuatu yang pastinya menyebabkan ada orang yang akan marah.

    Bukan sedikit masa, tenaga dan ketabahan yang diperlukan untuk menulis artikel "Penjelasan berkenaan Selawat Syifak dan Selawat Tafrijiah di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/126" dan "#2 Penjelasan berkenaan Selawat Syifak dan Selawat Tafrijiah BAHG. 2 di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/131". Artikel ini disediakan bukan secara individu dan memerlukan masa yang banyak untuk duduk bersama beberapa orang bagi menghasilkannya. Ia ditulis bukan untuk keseronokan. Ia dibuat atas dasar tolong menolong sesama Muslim untuk membantu menyuluh jalan yang lurus semoga Allah redha dengannya. Jikalau anda tidak suka dengan artikel-artikel ini, silakan menghujahnya mengikut dasar Islam bukan sekadar menyatakannya sesat atau lurus. Insya-Allah sekira hujah sdr adalah benar berlandaskan nas yang sahih, wajib bagi saya mengikutinya.

    Saya menyenaraikan 18 kesesatan seperti dalam artikel di atas adalah dibuat dengan sedikit ilmu yang Allah berikan. Untuk memahami mengapa saya memutuskan perkara ini, sila baca artikel-artikel saya yang berkaitan iaitu:
    1. Akidah Bahagian 1 di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/2
    2. Akidah bahagian 2 di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/3
    3. Akidah Bahagian 3 di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/4
    4. Akidah bahagian 4 di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/9
    5. PANDUAN MENGENAL PASTI BOMOH di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/27
    6. Hukum mengamalkan aura, chakra, kuasa minda & Color vibration theraphy (CVT) dsb di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/71

    Penulisan saya adalah atas dasar tolong menolong sesama Islam dan saya berharap dapat membantu menyuluh jalan lurus yang Allah redhai. Saya bukan mencari populariti dan sanjungan. Kalau sdr mendapat manfaat dari laman ini alhamduli

    ReplyDelete
  21. inilah fikiran sempit oleh orang ini pandai bercakap yang tidak menggunakan akal dan fikiran yang Allah berikan.dia ibaratkan dirinya kompas tapi sepatutnya dia cermin diri dahulu baru bercakap.balik kita dari zaman nabi dahulu nabi musa sendiri pun menggunakan ilmu sihir yang boleh menukarkan tongkat menjadi ular untuk menentang sihirnya firaun bagaimana pula tentang nabi sulaiman yang meminta bantuan jin apakah anda berani katakan mereka itu sesat,syirik dan sebagainya.sebenarnya semua yang jahat itu dari diri kita sendiri bukan dari ilmu itu,kitalah yang menetapkan hitam atau putih begitu juga syurga dan neraka kita yang tetapkan arahnya ke mana kita itu sendiri.ilmu itu ibaratnya seperti barang pisau yang kita boleh gunakan untuk baik mahu pun buruk itu terserah.tetapi apa pun yang ingin dikatakan terserah sebab qolbi iaitu hati manusia itu kalau dipenuhi sifat api iaitu sifat syaitan saja yang tak dapat menerimanya kerana dia adalah manusia yang keras kepalanya.maaf saya bukannya apa cuma ingin kita sedar jangan menghukum seseorang itu sebab diri kita tak layak yang layak adalah Allah ta'ala.

    ReplyDelete
  22. Saya yang cetek ilmu ni nak tanya kepada Ustaz MJ.... Islam Hadhari camna? Sesat ke tak?

    ReplyDelete
  23. Menjadikan undang kafir sebagai perlembagaan dan undang-undang dengan membelakangkan Al-Quran dan As-Sunnah sesat atau tidak?

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum wbh kepada antijumud

    Kepada soalan-soalan antijumud diatas, jawapan persoalan ini sudah saya jelaskan dalam artikel Mudahnya nak jadi kafirrrrr, dan cerita orang berpoligami di url http://emjayjb.multiply.com/journal/item/96. Kalau tak faham atau buat-buat tak faham ayat dalam bahasa Melayu mudah ini entahlah.

    Wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  25. Bila la pulak saya kata saya buat-buat tak paham atau kata saya tak paham bahasa melayu??? Kalau tak paham bahasa melayu pun tak kisah la sebab saya bukan melayu. Dah tajuk artikel tu takde langsung ciri-ciri isu yang saya maksudkan camna la saya minat nak buka.

    ReplyDelete
  26. Saya begitu paham artikel tersebut... tetapi boleh tak Ustaz MJ nyatakan secara terbuka dan terang untuk tatapan semua lapisan masyarakat..... ISLAM HADHARI dan PERLEMBAGAAN MALAYSIA tu SESAT atau TIDAK? Elok kita cantas kepala Kufar baru anak pinaknya mati... Takkan nak menyatakan kebenaran pun tidak jelas....? Kalau tak sesat..senang kita nak ikut... Tolong Ustaz MJ jawab ringkas.. SESAT atau TIDAK tu je...

    ReplyDelete
  27. Dalam artikel tersebut, berbunyi:

    Perkara-perkara menggugurkan keislaman

    Berikut adalah petikan hal-hal yang menggugurkan Islam menurut Abdullah bin Ibrahim Al Qar’awi (1995) :


    4. Bagi siapa yang percaya bahawa selain ajaran Nabi Muhammad Shallallahu Alaihi wa Sallam lebih sempurna, atau hukum lain lebih baik dari hukum Allah; seperti orang yang mengutamakan hukum thaghut daripada hukum Nabi Muhammad orang tersebut telah kafir.

    Saya hanya copy paste tulisan Abdullah ini. Takkan ini pun masih tak faham.

    Sekian Wassalam

    ReplyDelete
  28. Maknanya tuan mj ni mengatakan bahawa Perlembagaan Malaysia dan Islam Hadhari adalah SESAT.... kan senang taip SESAT je... 5 huruf je...tak payah berdolak-dalik... apa takut ke????? Itu pun jawab dengan copy paste orang punya kata-kata... sendiri punya takde ke? Ye la ..kalau apa2 hal...dia kata orang lain yang kata.... Mengata Prof.Dr.Ibrahim dan yang lain-lain berani... Mengata satu pertubuhan dan penguasa yang besar tak berani.... Cuba panggil wartawan-wartawan media utama... kata dengan jelas perkara ni... MUNGKAR DAN SESAT... Kena tangkap pun takpe kan? Ia kan jihad.. Ataupun hanya berlakon je berjihad. Butir-butir diri secara detail pun takde kat web ni.... takkan secara personal je baru boleh tahu... Kalau berani.. tunjukkan diri.. Bukan kerana populariti tetapi keberanian kerana benar. Saya yakin anda takkan berani malah kecut. Fikir2 gak kan.. sapa nak bagi anak makan kalau kena ISA.... masa tu pegangan tauhid pun lintang pukang.

    ReplyDelete

  29. Ha ha ha!!! Apalah korang ni semua...Biarkanlah emjay dgn dunia dia. Ilmu ALlah SWT tu kan luas.

    ReplyDelete
  30. korang yg jadi pak angguk je dalam setiap kata2 mj cuba korang fikir..

    kalau betollah ikhlas nak menegakkan kebenaran kenapa nk berselindung? kenapa tak tunjukkn identiti macam yg dilakukan oleh zaharuddin&saifulislam.com&husammusa contohnya??? bila nuritua pertikai tentang rupa, jawapan mcm bdk tadika. setakat jawab apa ada pada rupa. nabi memang la tak dapat nak jumpa. dalam ilmu hadis pun penting untuk tau siapa periwayat hadisnya? nk tau thiqah ke penipu ke. bukan nk kene tau rupa periwayat tu hensem ke x hensem ke. org bukan nk tengok muka ko tu hensem ke tak. org ramai nk tau tentang latar belakang dan sebagainya? apa takut ke?? ntah sape2 ntah, main iiiiikut je.

    ada ke tok guru ngajar kat masjid, tapi dok kat balik tabir je?? dok kat belakang pintu tapi ceramah berapi2. sape yang bg ceramah?? ntah la..

    ReplyDelete
  31. Aku sokong nurunnha 100%... Nak ngajar orang .... sembunyi dalam kelambu ke??? Jom balik... tak yah dengar cerita karut-marut orang sesat di sebalik tabir.

    ReplyDelete
  32. pastu nk pertikai pulak identiti nuritua, SB la, agen mossad la.. kalu tok guru yang ikhlas ngajar orang ramai perlu ke dia siasat semua identiti anak murid dia kalu dh sampai beribu tu? yang penting kene kenal guru tu siapa. siapa syeikh tu kene kenal betol2. tapi guru tu x perlu la nk dok pertikai identiti semua anak murid dia, sbb dlm ramai2 biasalah ada macam2, kafir, munafik, soleh, semua ada. kalu betol ikhlas dan benar, kenapa perlu takut nk hadapi semua orang??

    nampak macam dh mantap sangat pegangan tauhid tu..kn..

    ReplyDelete
  33. Mj ni pantang orang tak sependapat dengannya.... permainan-permainan dalam ilmu tenaga dalam itu bukan menggunakan sihir atau jin atau syaitan .... dengar sini baik-baik... ia adalah teknik atau trik semata-mata sekadar untuk mempertontonkan keberhasilan ilmunya.. kalau salah pun kerana rahsia tekniknya itu mengaburi mata penonton.. tetapi ia BUKAN SIHIR... ia adalah hanya permainan sahaja.... contohnya berjalan di atas bara api.... itu ada caranya supaya tak terbakar kulit kaki, kaki tu kena basah dari awal dan di akhir berjalan meniti bara..itu satu contoh..... senang je tu... bukannya ada guna ilmu sihir pun... Ia hanya silap mata semata-mata... sebagai penarik dalam ilmu tenaga dalam. Tu la saya kata MJ ni ..belum tahu mendalam ilmu ni terus dikatanya syirik..... Sekarang anda semua boleh nampak... bagaimana cepatnya MJ ni menjatuhkan syirik ke atas ilmu orang??? Cuba tuan-tuan pikir..apakah silap mata menghilangkan syiling dari dalam genggaman tangan itu syirik???? itu kan permainan.. permainan sebeginilah yang selalu dipakai dalam ilmu tenaga dalam... Ia hanyalah daya tarikan dan bunga2 dalam ilmu tenaga dalam.... MJtu asyik syirik dan sihir je perkataan yang dia tau.... kalau dengan perempuan tak tutup aurat main skuasy baru la dia bangga.

    ReplyDelete
  34. ha....baru kena dengan buku dan ruas.......mna hang pi mj..jawab jangan tak jawab...takpa tak lama lagi laman web hang ni akan di senaraikan oleh majlis agama sebagai sesat...

    ReplyDelete
  35. aku rasa hang memag tak kenal tuhan apatah lagi Allah kalau hang kenai hang pasti tak hukum org sesat...baru ada ilmu syariat dah macamni..taktaula..apa nak jadi..dengan..hang..bertaubatla..mj pintu taubat sentiasa terbuka...kenal lah dirimu sebelum menghukum orang lain...ingat jari yang satu menuding org jari yang empat menuding diri sendiri....

    ReplyDelete
  36. org tua ni penakut la.. dah nak buat camne.. habis reply org yg x sebulu dengan dia di deletenya.. korang yang penah baca reply tu fikir2 kn la ye..

    ReplyDelete
  37. a'kum w.b.t
    saudara emjay,

    tolong bagi komen mengenai website/ilmu seperti yang di bawah.
    http://www.freewebs.com/internatebest/mengenaldiri.htm

    ReplyDelete
  38. Assalamu'alaikum.... pada mulanya website ni macam bagus... cuba lihat di bahagian penjualan produk terdapat minyak pengasih.... jelas ia adalah sesat.

    ReplyDelete
  39. Assalamualaikum wbh

    Maaf lambat beri respons

    Saya ucapkan terima kasih kepada antijumudpencen kerana dia ni dah macam boleh dinaikkan pangkat menjadi pembantu saya. Alhamdulillah. Kat-kata antijumudpencen tu betullah.

    Cuba lihat di http://www.freewebs.com/internatebest/index.htm. Ini macam dah jadi suku sakat anugerahagung dan Prof Dr Ibrahim dan mahaspiritual dan semarang Indon.

    Kalau ada iklan seperti ini:
    Anak Anak Lembab dalam Pelajaran
    Gemuruh Menghadapi Temuduga
    Pendinding Diri
    Minyak Pengasih
    Bermasaalah di tempat kerja
    Pemanis Muka
    Suami ada perempuan lain
    Isteri ada lelaki lain
    Supaya isteri sayang
    Supaya suami sayang

    maknanya bomoh sesat yang menyesatkanlah tu. Apatah lagi orang tasauf pula, maka dua kali lipat sesatnya.

    Supaya isteri sayang, tidak boleh guna tangkal, ini adalah sebahagian ilmu yang dikutip dari cerita kartun Doraemon. Adakah dengan memberikan tangkal kepada anak yang lembab, anak tersebut terus jadi pandai?? Kalau beginilah mudahnya untuk pandai, umat Melayu Malaysia dah lama jadi pandai macam Einstein. Ini adalah bomoh sesat lagi menyesatkan.

    Terima kasih kepada ketualanun dan antijumudpencen

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  40. Alhamdulillah syukur diatas segala rahmatMu Ya Allah.

    Antijumudpencen dulu bermula dengan bermusuh dengan saya (dengan nama antijumud) tetapi kini sudah berani meletakkan sesuatu yang betul ditempatnya dengan menghukum sesat ajaran ini.

    Semoga Allah terus memberkati dan membalas usaha antijumudpencen ini.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  41. Syukur kepada Allah... laman emjay ini amatlah berguna kepada orang seperti saya ini.

    ReplyDelete
  42. Alhamdulillah segala puji hanya milik Allah

    ReplyDelete
  43. Assalamu'alaikum Wa Rahmatullah.

    Kehadapan ustaz em (x tau nama sebenar).

    Terlebih dahulu izinkan saya memperkenalkan diri sebagai Izham(lebih gemar dipanggil Cg Izham). Bekerja di PPIM.

    Izinkan saya mencelah untuk hanya sekadar berbincang dan bermuzakarah.

    Saya merasakan ustaz terlalu ghairah menjatuhkan hukum haram kepada soal-soal yang anta sendiri mungkin telah kenal pasti sehinggga ada kalanya keghairahan itu telah menjatuhkan hukuman kepada semua ilmu Allah yg turunkan kepada umat manusia.

    Sebagai seorg yg mengaku sebagai pensyarah adalah lebih baik anta merungkaikan permasalahan ini secara ilmiah.

    Segala yng diturunkan Allah SWT ke dunia ini semuanya halal kecuali yang di tegah dan diharamkan. Jika dikaji, kita akan mendapati terlalu banyak yang manusia boleh lakukan dan hanya ada beberapa perkara sahaja yang ditegah.

    Hujah anta yg memborong semua ilmu metafizik sebagai sesat adalah tidak tepat dan merosakkan. Adakah anta juga ingin menyesatkan idola saya Ustaz Harun Din Al-Hafiz? Kerana dia juga mengamalkan perubatan metafizik?

    Fakulti metafizik merangkumi pelbagai aspek dan wujud sejak lama lagi. Bagaimana dengan doa dan ayat suci sakit boleh sembuh? Bagaimana dengan pelukan ibu ayah anak boleh tenang tenteram? Bagaimana sakit beguk boleh disembuhkan dengan menyapu nila yg berwarna biru? bagaimana menyapu kunyit yang berwarna kuning oren boleh mengempiskan dan mengecutkan rahim? bagaimana doa2 yang diajarkan oleh Rasulullah? Bagaimana amalan surah Ikhlas yg diajarkan oleh To'Kenali? Bagaimana doa Ajib oleh Pak guru Yahya Said?

    Ini semua adalah amalan metafizik yang turunkan untuk kemudahan dan kegunaan kita semua? Anta jangan ingat berubat hanya dekat hospital? Ubat2 di hospital mengandungi dadah dan kebanyakan telah dikawal oleh big2 pharmaceuticals company yang dikuasai yahudi.

    chimotheramphy? Antibiotics? Vaccine? Synthetic drugs? Kebanyakannya lebih merosakkan sel tubuh dalam jangka panjang. Ini bukan bererti sy anti convensional practice. Tetapi amalan amalan ini juga didapati bahaya kepada manusia.

    Pernah anta bertanya kenapa anak2 anta semua kena paksa suntik vaccine? bcg? hepetatis? dan macam2 lagi suntikan walaupun mereka tidak sakit? Ini semua kerana fulus.... pharmaceutical company mengawal WHO dan mengawal segala dadah di atas muka bumi ini. Belum cerita soal ubatan haram.

    Baiklah... kita diberi pilihan untuk menggabungkan amalan perubatan konvensional dengan metafizik. Doa, jampi, mantera, tenaga dalaman, tenaga batin, tenaga kerohanian, merupakan asas dalam pengkajian metafizik. Inilah KUASA USUL.

    Sila baca surah Al"Raad ayat 11 antara lain mafhumnya.

    "ALLAH TIDAK MENGUBAH NASIB SESUATU KAUM HINGGA MEREKA MERUBAH APA YG ADA DALAM(PADA) DIRI MEREKA"

    Apakah yang dimaksudkan DALAM(PADA) . Bukan sahaja tingkahlaku dan perbuatan tetapi ia merangkumi hati, jiwa, roh, akal, semangat, doa, yang tidak dapat dilihat oleh mata fizik kerana ia bersifat metafizik.

    Usul agar diri menjadi kuat, semangat, gagah, taat, baik, perkasa, setia, dihormati, dikagumi, disayangi, dikasihi, pulih sediakala, bercahaya, merupakan asas utama dalam pelajaran usul metafizik.

    Cuma yang menjadi kesalahan adalah matera yang menyeru jin setan. Ajaran usul metafizik bagi umat Islam sentiasa di batasi oleh pegangan ini. Rata-rata pengamal metafizik di negara ini adalah beragama Islam dan tahu batasan ini.

    Saya mula mengajar aura sekitar tahun 1994. Memang pada mulanya agak meragukan, namun apabila melihat sendiri kajian CIA bagaimana tenaga elektromagnetik dalam badan manusia boleh ditingkatkan dengan aura yang dipancarkan dari tapak tangan. Bagaimana pesakit otak dapat ditenangkan. Bagaimana ulser boleh dipulihkan. Bagaimana dahan pokok boleh dilenturkan. Semuanya secara saintifik. Tidak guna matera.. tapi usul tenaga dan arahan minda.

    Sesungguhnya manusia adalah sebaik-baik kejadian. Jadi sudah semestinya lebih hebat daripada

    ReplyDelete
  44. Tarekat Naqsyabandi kay malaysia ni pun sesat ker?

    ReplyDelete
  45. Kenapa saudara kata tenaga dalam itu sesat. Apa alasan kukuh yang boleh mengaitkan ia sesat. Sebenarnya ustaz juga ada tenaga dalam, kalau tak ada macam mana boleh jalan atau makan. Ustaz pun manusia. Orang sufi pun guna kaedah penafasan sebagai cara nak tingkat kesihatan mereka. Rujuk buku RAWATAN KAEDAH SUFI. Selagi ia tidak ada unsur kurafat atau perantaraan Jin, ia tidak salah. Kebanyakan tenaga dalam banyak guna kaedah pernafasan untuk tingkat tenaga dalaman mereka. Aktiviti pernafasan yang sempurna akan meningkat kesihatan sesaorang. Tak salah nak belajar ilmu pernafasan ini.

    ReplyDelete
  46. Antijumud (antijumudpencen) di atas juga adalah asalnya pengamal tenaga dalam yang hebat di Malaysia. Alhamdulillah dia sudah insaf dan semoga Allah terus merahmatinya.

    Saya sekadar memberitahu kalau sdr nak dengar alhamdulillah kalau tak nak dengar terpulanglah kerana kubur kita asing-asing.

    Emjay

    ReplyDelete
  47. Cuba tarik nafas 6 saat perlahan lahan sambil perut kembung, tahan 6 saat dan hembus 6 saat perlahan lahan. Adakah ini haram bagi anda EMJAY. Adakah ini ajaran sesat. TOLONG BUANG SENARAI NO 13 DI ATAS DARI SENARAI WEB SESAT. SAYA HANYA JUAL EBOOK SAHAJA. ADAKAH SESAT. www.diriandajutawan.com

    ReplyDelete
  48. Assalamualaikum wbh

    Penilaian saya ke atas laman tersebut dahulu adalah berdasarkan produk pada waktu itu. Memandangkan produk aura chakra tidak lagi dikendalikan oleh laman sdr ini, saya dengan gembira mengeluarkan laman sdr dari laman dalam kategori sesat.

    Semoga sdr terus dirahmati Allah dan dijauhi dari aktiviti yang merosakkan.

    Emjay

    ReplyDelete
  49. salam

    bukankah garam itu penawar penyakit?produk crystal aura 7 itu bagaimana pula??

    syukran

    ReplyDelete
  50. Waalaikumussalam wbh

    Garam adalah bahan yang memang diperlukan oleh tubuh badan macam orang Melayu memerlukan nasi.Nasi bukan ubat / penawar dan begitulah juga garam bukan penawar penyakit. Kalau boleh sila sdr nyatakan penyakit apa boleh menggunakan garam sebagai penawar.

    Tentang produk crystal aura 7 tu, bolehkah sdr berikan laman web untuk saya menilai produk ini.

    Sekian wassalam

    Emjay

    ReplyDelete
  51. Sebenarnya tenaga dalaman kita adalah tenaga semulajadi, apa yang di praktik oleh pengamal ialah meningkatkan tenaga tersebut agar dibolehkan untuk meningkatkan motivasi diri dan kekuatan dalaman. Selagi tiada pengaruh unsur syirik ia di bolehkan. Kalau haram sudah lama JAKIM MENGHARAMKAN AKTIVITI INI. Waahualam.

    ReplyDelete
  52. konsep "tenaga dalaman kita adalah tenaga semulajadi" sebenarnya adalah berlawanan dengan konsep asas akidah "la hau lawala quwatailla .......azim". Manusia dijadikan Allah tiada tenaga sama ada tenaga luar atau tenaga dalaman kerana semua kuasa adalah milik Allah. Meyakini sesuatu tenaga adalah milik manusia boleh merosak akidah.

    Itulah sebabnya mempelajari ilmu tenaga dalaman merosak akidah kerana bertentangan dengan asas akidah islam. Apabila sudah rosak akidah maka syaitan akan datang menolong orang yang rosak akidah ini.

    Belajarlah ilmu asas islam yang penting iaitu asas akidah sebelum mempelajari pelbagai ilmu lain. Dalam islam saya tiada tenaga untuk bercakap dan menulis REPLY ini tetapi di atas kurnia dari Allah SWT, saya diberikan tenaga untuk bercakap dan menulis. Meyakini saya ada tenaga dan kuasa yang keluar dari diri saya sendiri untuk bercakap dan menulis REPLY ini maka ini sudah boleh merosak akidah saya. Itulah sebabnya dalam Islam bila saya dapat bersakap, menulis, lulus periksa, selamat memandu dsbnya, saya akan mengucapkan alhamdulillah.

    Ingatlah bahawa mempelajari dan mengamalkan ilmu tenaga dalaman mengundang kerosakan akidah iaitu dosa yang paling besar dalam Islam.

    Sekian wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  53. ILMU BKN BANYAK CAKAP, TUNJUK SATU KAROMAH PADA SAYA. KALAU BETUL SAYA AKUI...DULU WALI 9 TUNJUK KAROMAH , KINI ORNG BANGGA DGN ILMU SETAKAT PENSYARAH...

    ReplyDelete
  54. mj ni kan wahabi,biasalah .wahabi kan terkenal menghukum org lain tak betul macam menkafirkan pejuang hizbullah dan menharamkan daripada menolong mereka(rujuk fatwa al-baz) tapi kalau tolong amerika takpe sebab amerika baik.heheheeh

    ReplyDelete
  55. assalamualaikum saudara emjay, saya yang berilmu sedikit ini ingin mengulas tentang "la hawla wala quwwata illa ... azim". Setuju bahawa semua kuasa adalah milik Allah.Hakikatnya memang begitu. Tetapi Allah juga mencipta Sunnatullah. sebab musabab kepada sesuatu kejadian. Untuk berjaya, Allah menetapkan bahawa kita perlu memilih untuk berusaha dan berusaha. (walaupun ada pengecualian)Tidaklah boleh kita berpegang oleh kerana kita tiada kuasa, kita tidak perlu berbuat apa-apa. Allah tidak akan turunkan hujan emas.Saya setuju dengan cikgu izham bahawa manusia dijadikan sebagai makhluk paling sempurna. Tetapi ramai manusia masih tidak sedar tentang ini dan meminta pertolongan syaitan dan jin kafir iaitu makhluk yang tidak sempurna berbanding kita. Maka kita perlu mencari jalan menyempurnakan diri dan bukan setakat melakukan 5 rukun islam dan menghafal sifat 20 sahaja. Kata ulama' carilah ilmu walaupun ke negeri china. Banyak ilmu yang berasal dari tanah besar cina dan sekitarnya ataupun di mana-mana sahaja yang jelas tidak bertentangan dengan syarak. Janganlah kita menghukumnya sebagai syirik dan haram hanya kerana Nabi kita Muhammad s.a.w belum sampai ke China. Tenaga dalaman terhasil kerana sangka baik kita kepada Allah. Bukankah Allah sendiri mengatakan bahawa "Aku mengikut persangkaan hambaKu". Kalau kita yakin dapat meningkatkan tenaga dalaman kita kerana kita percaya yang Allah menciptakan kita sehebat-hebat makhluk, maka tiada yang mustahil bagi Allah untuk kita. Nabi kita Muhammad s.a.w juga mempunyai aura yang hebat yang memancar ke seluruh alam sehinggakan para sahabat turut terkena tempiasnya sehingga digelad ahlul jazbah. Selagi zahir cara itu halal, janganlah dihukumkan syirik atau haram kalau tidak dipastikan batinnya.Selagi tidak kedengaran selain Allah diseru-seru dan benda-benda najis digunakan, jangan terus dihukumkan haram. Banyak perkara yang dipertonton untuk tenaga dalaman hanyalah silap mata dan hanya kerana saudara emjay tersilap mata melihatnya serta tidak tahu triknya, jangan terus dikatakan sihir. Kalau terus dihukum tanpa mengetahui kebenaran disebaliknya, akan terzahirlah kejahilan seseorang itu. Harus diingatkan bahawa bukan semua yang membaca blog ini jahil-jahil. Apapun saya setuju dengan saudara emjay, bahawa sesiapa yang menyakini kuasa lain selain Allah dan menjadi sesuatu itu, maka haram dan syiriklah itu. Walhal menjadinya sihir itu juga dari kuasa Allah yang akan dibalasNya dengan azab Neraka bagi pembuat dan orang yang mempercayainya serta ujian bagi hamba-hambaNya yang bertakwa. Wallahua'lam...

    ReplyDelete
  56. Assalammualaikum..saya hanya nak dapatkan kepastian.Saya mempunyai teman lelaki yg sekrg ni sedang mempelajari ilmu bomoh.Tapi saya tak pasti sama ada ilmu yg dipelajari itu menggunakan al-quran atau sebaliknya.Saya pernah pergi menemani dia membeli barang seperti bunga,limau kasturi,kelapa,daun pokok pinang,daun jambu batu dan durian belanda dan berbagai2 lagi yg saya tak dapat nak igt.dan dia pernah memberitahu dekat saya yg ilmu ni berkaitan dgn semagat yg akan memanggil kembarnya dtg utk membantu.Saya tak pasti dia ada mengamalkan surah2 al-quran atau tidak utk mengubat tapi yg saya pernah dgr dia banyak bermain dgn semangat dan menyeru semngatnya.Kadang2 dia sampai bercerita dgn saya mengenai hal hari kiamat yg saya belum pernah dgr.Dia bercerita pasal hal agama yg saya tidak pernah dengar.Saya perlukan pendapat untuk hal ini kerana saya risau dia tersesat atau ilmu yg dipelajari itu berkaitan dgn jin.terima kasih.

    ReplyDelete
  57. Waalaikumussalam wbh

    Alhamdulillah dan terima kasih kerana mengemukakan soalan tersebut.

    Sama ada teman lelaki sdr menggunakan ayat Al Quran atau tidak, ia tetap haram dan sesat. Memang syaitan akan mengajarkan setiap bomoh sesat perkataan-perkataan dan amalan seperti beri salam, insyaAllah, Bismillah..., Baca Al Fatehah, sembahyang sekali sekala, puasa, naik haji dan sebagainya sekadar mengaburi kesesatan sebenar perbomohan kepada orang ramai. Melalui amalan dan perkataan-perkataan tersebut, lebih mudahlah bomoh sesat ini menyesatkan orang ramai.

    Jauhilah (mufarakah) teman saudara ini. Nasihat saya ini memang mudah tetapi amat sukar dilaksanakan apatah lagi kalau saudara juga ada melakukan kesilapan di sisi Islam yang besar. Sebabnya ialah kerana di dalam Surah Annur, dinyatakan bahawa seorang perempuan jahat adalah untuk lelaki jahat atau lelaki mushrik.

    Dengan itu, dahulukan usaha anda dengan bertaubat dari segala kesalahan2 sdr mudah-mudahan semoga Allah SWT menerima taubat sdr dan dengan itu sdr dipasangkan Allah SWT dengan lelaki beriman yang dapat membimbing sdr ke Jalan lurus.

    Wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  58. Assalammualaikum...

    terlebih dahulu saya memohon maaf kerana saya bukanlah arif dalam persoalan agama, tetapi saya bersetuju dengan pendapat ustaz, sebenarnya benda ini telah banyak berlaku di indonesia.. dan saya telah terbaca satu website yang menhuraikan secara detail mengenai reiki ini oleh salah seorang ustaz disana.. sila ke lama ini http://groups.google.com/group/tipuan_syetan/browse_thread/thread/9961b4de3ba9d229
    mudahan dapat dapat membantu kita IsyaAllah..

    sukry

    ReplyDelete
  59. maaf kerana dak dapat pastekan disini huraiannya kerana terlalu panjang.. sila klik pada laman web di atas...

    ReplyDelete
  60. hang ni Wahhabi ka Emjay, jgn ckp aku buat fitnah pulak, hang pun buat fitnah kata orang sesat, tanpa mengetahui sedalam-dalamnya ilmu yg hg tuduh sesat tu... MasyaAllah....

    ReplyDelete
  61. shalom,
    tuan emjay kata mandi minyak dan membengkukkan besi adalah sihir ya dan ianya shirik.memang benar sihir itu shirik.tapi saya kata mandi minyak panas dan membengkukkan besi bukan ia suatu sihir.

    saya akan terangkan method mandi minyak ni.sebelum dituangkan minyak kedalama kuali cuka akan ditunagkan dulu lalu baru diikuti dengan minyak.dalam ilmu kimia cuka lebih berat densitynya dari minyak.lalu cuka akan dibawah dan minyak pula diatasnya.dan lagi cuka berlegak lebih cepat dari air yg suhunya harus menjejaki 100degree malahan cuka hanya perlu suhu yg setengah dari 100degree.so jika cuka itu mendidih dan terkena kulit ia tidak akan melecuh.bila cuka itu mendidih ia akan bergelegak cam air jadi minyak yg diatas cuka tadi juga akan mengikut gelegak mendatangkan illusion bahawasanya minyak itu sedang bergelegak kononnya sedang panas.padahal tak panas pun.

    next:bengkokkan besi dengan leher.jika dilihat besi yg digunakan untuk demo ini selalunya melebihi 5 kaki.lagi panjang besi itu lagi senanglah untuk dibengkukkan.ni pula pakai ilmu physic.dan angel besi yg ditarukkan dileher adalah cara vertical dan bukan ia direhatkan kepada leher secara menyocok.alah emjay ni semua ilmu sciencelah.takda sihir pun,jika ilmu sejengkal jangan jatuhkan hukum secara sewenang2nya. terima kasih.

    ReplyDelete
  62. Salam,
    Sebagai manusia biasa saudara emjay pasti tak lepas dari kesilapan yang boleh diperbetulkan. Hakikat adalah hakikat seperti contoh permasalahan 'kentut yang membatalkan air sembahyang sama ada berbunyi tau tak..'. Cuba kita renungkan sejenak apa yang cuba di sampaikan oleh saudara emjay. Sekurang-kurangnya ia berjaya membuka mata maupun minda kita untuk menilai semula dan membincangkan secara ilmiah apa yang kita percayai selama ini.

    Saya tetap yakin menjauhi perkara-perkara yang meragukan adalah yang terbaik. Benar ilmu Allah adalah terlalu luas. Apalah salahnya kalu kita tumpukan dulu penggalian ilmu tu pada ilmu yang tidak akan dipertikaikan oleh manusia lain bahkan mendatangkan manfaat kepada masyarakat seperti ilmu teknologi yakni sains dan matematik. Ingatlah, selama ini ilmu kejuruteraan yang berasaskan sain dan matematik lah yang membawa kemajuan dunia dengan izin Allah SWT dan bukannya ilmu-ilmu pelik kalupun tak sesat.

    Saya dulu juga taksub dengan ilmu CVT dan mengenal diri, tapi bila difikirkan balik... ilmu Al-Quran dan Al-Hadis saya masih cetek lagi. Bolehkah saya mendalami ilmu yang 'advance' tanpa ilmu yang asas? ( maaf... sebenarnya pengajian Al-quran dan Al-Hadis tak terbatas pada yang 'ASAS' saja, sebaliknya ia seperti air yang mengalir takkan putus. Sampai akhir hayat pun belum tentu habisnya. Seorang yang bergelar Al-Hafiz pun belum boleh dikatakan pengajian Al-Qurannya sudah sampai ke tahap PhD dan sudah sampai pengakhirannya. Itulah yang dikatakan keluasan ilmu Allah.

    Saya setuju ilmu perbomohan lebih banyak menipu daripada betul walaupun dalam rawatannya ada sebutan kalimah-kalimah maupun ayat-ayat Al-Quran. Kedua-dua perkara ini amat mudah dimanipulasikan untuk menyesatkan umat Islam yang tak mahu berfikir panjang sama seperti penyebar Kristian yang menggunanakan taksiran ayat-ayat Al-Quran yang tak tepat begitu mudah meng'kristian'kan ramai umat Islam Melayu walaupun ibubapa mereka ilmuan Islam. Mereka ajar ilmu Islam pada anak-anak mereka tetapi anak-anak ini apabila dewasa kurang berfikir panjang ( sesuatu yang amat penting dalam membuat penilaian!) walaupun berilmu.

    Pandangan dan nasihat saya pada anda yang taksub dengan ilmu-ilmu 'ajaib' ini, berfikir panjang dahulu, guna akal fikiran anugerah Allah ini sebaik-baiknya. Takkanlah Rasulullah SAW nak sembunyikan perkara yang bermanfaat daripada disampaikan pada umatnya. Benar nabi Muhammad SAW mungkin tak pernah sampai China... tetapi tak cukupkah ilmu Al-Quran dan Al-Hadis yang baginda tinggalkan untuk umat baginda? Ilmu teknologi, sains, kejuruteraan dan sebagainya pun terkandung di dalam Al-Quran dan terlebih awal lagi telah dikaji dan dimanipulasi oleh 'Orientalis Barat' sedangkan umat Islam terus bertelagah tentang sesat atau tidaknya ilmu-ilmu ajaib yang tak tahu asal-usulnya walaupun ia sebahagian dari ilmu Allah yang tak terkira luasnya!

    Yang hakikat tetap hakikat. Bukanlah menghukum, tetapi menyampaikan. Buat saudara Emjay... berkatalah benar sekalipun pahit. Jadikanlah maksud intipati surah Al-Asr sebagai penguat semangat bagi anda yang mahu terus menyampaikan kebenaran. Sejarah membuktikan setiap kali ada yang menyampaikan kebenaran pasti ada yang menentang. Ingat sejarah perjuangan rasul-rasul. Kepada yang terlalu banyak mempertikaikan pula.. AWAS! jangan sampai ketaksuban anda membawa anda semakin jauh dari rahmat Allah SWT walaupun ilmu di dada anda lebih tinggi dan hebat dari saudara emjay. Ingat... 'orang jahil masuk neraka kerana kejahilan mereka, manakala orang 'alim yakni berilmu masuk neraka kerana 'riak nya meraka!'

    Rasulullah SAW pernah berpesan, 'sampaikanlah walau sebaris ayat..' . dan itu sama sekali tak bermakna yang menyampaikan itu riak dan bongkak sebaliknya hanya menjalankan amanat Rasulullah. Sebaliknya berbalah-balah itu hanya membawa kerugian.

    Wallahu'alam..

    ReplyDelete
  63. Salam,

    Tambahan sedikit, perguruan ilmu ajaib yang menggunakan kaedah sains atau trick seperti mandi minyak panas, bengkokkan besi dan jalan atas bara tu bertujuan menunjuk-nunjuk secara meng'akal'kan orang supaya menjadi pengikut mereka tu tak boleh dikategorikan haram ke? Berilmukah perbuatan mereka itu?

    'Pelakon aksi ajaib' tu memang tahu itu trick... tetapi tidakkah pengikut mereka yang taksub akan terus berkhayal didalam kesesatan mengharapkan mereka akan mencapai tahap 'keramat' seperti 'senior' atau 'mahaguru' mereka sekiranya terus yakin dan setia dengan ajaran guru mereka?

    Di dalam amalan 'ilmu ajaib' mungkin tidak diseru perkataan atau nama-nama yang menyesatkan, tetapi adakah itu sudah cukup untuk mengatakan ajaran itu selaras dengan syara' dan syari'at Islam? Dalam persoalan isu murtad yang begitu 'besar natijahnya' sendiri dengan jelas Islam telah menggariskan bahawa seseorang itu boleh terkeluar Islam melalui mana-mana berikut; PERKATAAN, PERBUATAN dan NIAT.

    Wallahu'alam...

    ReplyDelete
  64. Tentang ini, saya telah menulis artikel bertajuk "Kupasan tentang pusat rawatan AKRINE" di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/237. Semoga bacaan tersebut dapat membantu.

    Emjay

    ReplyDelete
  65. Laman ini sudah lama berada di internet dan saya agak ia sudah melebihi 7 tahun.

    Orang yang berkewajipan untuk menghalang laman-laman seperti ini mungkin tidak tahu menembak atau tiada peluru untuk menembak dan mungkin juga orang tertentu di pejabat agama adalah mereka yang meredhai dan bersimpati dengan laman ini.

    Sesungguhnya laman ini adalah SESAT DAN MENYESATKAN

    Emjay

    ReplyDelete
  66. Assalamu'alaikum en.emjay,

    Pihak jabatan agama atau jakim bukan seperti apa yang anda sangkakan. Mereka ada pakar Al-Quran dan agama mereka sendiri yang mengkaji.Jadi mereka mengetahui serba-sedikit rahsia2 disebalik rukun iman yang ke 5 tu.Kita yang cetek ilmu ni,klu boleh jangan cepat melatah...sebab lautan ilmu Allah itu tidak terduga.Dia berhak melakukan apa sahaja dan kepada siapa jua malah mewujudkan sesuatu yang diluar jangkauan akal sihat kita sekali pun.Kerana Dia tidak terikat dengan apa yang kita sangka2kan.
    Jangan kita lupa, dari dahulu hingga sekarang sunnatullah tetap terus berlaku.Seperti yang diperingatkan dalam Al-Quran,sebelum di datangkan kemusnahan yang dahsyat atau bencana(termasuk kiamat)seperti yang telah berlaku di zaman nabi2 dan rasul2 terdahulu,,akan didatangkan seseorang untk memberi peringatan terlebih dahulu bagi manusia2 di zaman itu agar mereka sedar.Tetapi sememangnya manusia2 itu bersikap kufur ingkar.
    Cuba kita fikirkan kaitan dialog di padang mahsyar yang dikisahkan dalam Al-Quran,berbunyi,'sudahkah datang peringatan kepada kamu'...mereka menjawab: 'sudah.'..kemudian dijawab pula,'kenapa kamu tidak beriman atau menerimanya'...seterusnya.. kita semua tahu apa nasib mereka yang dikisahkan...Begitulah lebih kurang dialognya...Bagaimana sekiranya peringatan yang dituduh sesat itu adalah peringatan sebenar yang datangnya drpd Allah ?..Tidakkah buruk kesudahan hidup kita...renungkanlah..
    Inilah yang diwaspadai pihak yang bertanggungjawab ni...silap langkah keparit kita...

    -Sekian,terima kasih,

    Hamba nafsu

    ReplyDelete
  67. Nak tanyahambanafsu78, sdr menyokong laman http://manatuhanallah.wordpress.com/ atau mentangnya?

    Emjay

    ReplyDelete
  68. Sdr bertanya soal pilihan sokongan,jadi saya menjawab undian saya rahsia...yang penting undian saya benar pada parti Allah bukan yang lain.Dan saya berpegang bahwa parti Allah itu parti yang paling sedikit,yang asing bagi kbanyakkan manusia (kiamat itu adalah urusan Allah,kebanyakan manusia tidak mengetahui,kecuali yang sedikit).
    Bagi saya,jika dirujuk kpd surat2 pringatn yg dikeluarknya,tiada masalah bagi saya.kerana peringatan yang diberikn adalah peringatan yg benar, yg menyuruh kpd ma'ruf dan mencegah kemungkarn.Tambahan pula kata2nya,apa yg ada di dalam Al-Quran.
    Sekiranya dirujuk pula kpd ilmuan2 dan kefahaman2 yang diberikan,ianya juga tidak mendatangkan masalah bagi saya.Kerana saya prnah mendengar'org2 lama' berkata 'sebelum berlakunya kiamat,Allah akan merungkaikan segala rahsia kehidupan dunia ini'.Jadi sesuatu yg dikatakan rahsia itu,sudah tentu berkaitan perkara2 yg tidak pernah didengar dan difahami.Kebanyakannya diluar kotak pemikiran kita...
    Jadi saya tidak berani menghukum sesuatu yg tidak saya ketahui.Apatah lagi yg berilmu tinggi dan yg dipilih membuat penilaian, tidak berani membuat keputusan...

    Terima kasih,

    hambanafsu

    ReplyDelete
  69. Sdr hambanafsu78,

    Ini bukan soal undi menmgundi????????? Kalau sdr sebagai seorang bapa di tanya soalan yang sama, anda nak jawab "undian saya rahsia.." ke ???

    Kalau sdr sebagai suami ditanya isteri soalan yang sama, anda nak jawab "undian saya rahsia.." ke ???

    Kalau sdr sebagai guru ditanya murid soalan yang sama, anda nak jawab "undian saya rahsia.." ke ???

    Kalau anda sebagai hakim syariah ditanya soalan yang sama, anda nak jawab "undian saya rahsia.." ke ???

    Kalau anda sebagai seorang yang berilmu ditanya oleh orang awam soalan yang sama, anda nak jawab "undian saya rahsia.." ke ???

    Sudahlahhhhh hambanafsu78. Anda dengan rahsia anda jangan menyibuk di Laman Emjaylah.

    Saya tidak menyimpan rahsia dan apa yang diharamkan oleh Nabi Muhamad SAW insya-Allah akan saya katakan haram dan mana yang dikatakan sesat insya-Allah akan saya katakan sesat.

    Tentang laman laman http://manatuhanallah.wordpress.com/ tu saya katakan SESAT LAGI MENYESATKAN.

    Wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  70. Bawa bertenang sdr emjay...mengapa perlu menghamburkan amarah?..dimana identiti sebagai seorang penegak kebenaran dan penyabar.

    Seandai sdr seorang yang bijak berfikir,sudah tentu anda dapat mengetahui saya berpihak di pihak yang mana? Adakah dalam keadaan tiada kesabaran dapat berfikir dengan terang bhw manatuhanallah itu menyesatkan...!
    Bagaimana sdr boleh mengatakan sesat lagi menyesatkan sedangkan Nabi tidak menggalakkan kita menyesatkan sesama islam.Tambahan pula anda sendiri mengatakan tidak pasti(wallahualam)..

    Terima kasih,

    Hambanafsu...menyebuk!

    ReplyDelete
  71. slm sedara emjay trhebat yg serba mengetauhi,,,,,

    maf sy myampuk sikit lah....

    adakah undi anda tidak rahsia smasa mgundi,,,?????
    dan apa akan jadi jika undi itu tidak rahsia...?????
    kalw tak rahsia ,, anda ckp sjelah apa yg anda inginkan
    dlm forum undian anda itu....
    bak kata umpama sbgai anda bertnya di dlm seisi rumh anda,,
    contohnye..: kau org smua nk ckp aku bgus ke,, org luar lgi bgus dari aku...??
    klw kau ckp ada org lua yg lagi bgus dari aku..!!! silakan keluarr,,!!!!!!!

    ReplyDelete
  72. hambanafsu78

    Saranan saya kepada hambanafsu78 ialah selepas ini sdr mendaftarlah kat laman manatuhanallah tu sebagai pengikut mereka. Bawalah sama anak isteri dan suku sakat. Maklumlah pada sdr laman ini dibolehkan.

    Selalunya orang sesat tidak akan menyesat laman sesat lainnya. Samalah juga seperti ramai orang tarekat membenarkan Al Arqam dan ramai orang tarekat juga membenarkan kuasa minda, aura chakra, Qigong, reiki dsbnya. Terdapat orang tarekat di sini tidak malu membenarkan dan tidak mahu menyesatkan Ayah Pin.

    Di Malaysia ini mana ada undi rahsia. Pihak berkenaan tahu apa parti yang sdr pangkah, maklumlah kerana setiap kertas undi kan ada nombor siri.

    KALAU TIDAK TAHU SESAT ATAU TIDAK LAMAN MANATUHANALLAH TU, TAK PAYAHLAH BERCAKAP TENTANG AGAMA KERANA KELAK LEBIH BANYAK MERUGIKAN DARI MENGUNTUNGKAN!!!!

    Emjay

    ReplyDelete
  73. Aku ada dengar,org kata blog tu dh kne delete.jadi aku trylh masuk nk komfemkn.memang btullah dh kne delete...selamat kite dari kiamat...
    Ade ke patut dia kata allahmanusia yg beri pringatn kiamat...knapa tk pokok ke,batu ke,tk pun gergasi atau alient,baru real...klu btul pun manusia,mestilh yg pakai serban tebal sampai lentok kepala punya,yg pakai jubah sampai meleret ke tanah...buknnya Allah.Dia kn ghaib!..itu yg umum kita paham,kn?.Allah mana bleh nk jdi manusia.Dia mesti ikut apa yg kita paham...Dia mesti ikut ckp kita...Dia tk bleh buat apa Dia punya suka...Dia tk blehlh nk try test kita...tk gitu?.
    Memang nasib baiklh, blog tu dh kne delete...taaak jadi kiamat.bleh sambung enjoy sakan!!..lain kali klu ada blog kiamat lagi,kita mesti tentang,kita mesti bantras kiamat habis2an...
    Tapi klu blog porno atau yg brbau maksiat ke,mungkar ke,harap2 jngn di delete...kiamat lama lagilh..tengok blue dulu bnyak2,pas tu rogol anak bini org.tk pun anak sndri ok gak.bila dh jdi anak campak dlm longkang tau tong smph...baru ganas..hidup mesti sadis..
    Hidup syurga dunia..bantras kiamat...

    trima kasih,

    insanorigenal.

    ReplyDelete
  74. Kalau begitu kata2 sdr emjay,saya tk boleh kata apa2lh...saya nampak sdr begitu taksub untuk menyesatkan orang lain melalui penilaian ilmu anda yang tidak sberapa.Setahu saya yang lebih berhak menghukum atau menilai siapa yang lebih sesat hanyalah Allah sahaja.Sebab itulah seperti Allah anda berkata2 tanpa memahami mesej yang hendak disampaikan terlebih dahulu...Kalau setakat ilmuan,sokongan,mejoriti,pangkat dan pengaruh yang kita ada sekarang ini.,hanya sekadar di dunia.Tidak bermakna apa2 disana...

    Saya rasa sampai disini saja perbincangan kita.Sama2lah kita lihat nasib kita disana.Siapakah yang lebih sesat antara aku,kamu,dia atau mereka...

    sekian,terima kasih.

    Hambanafsu

    ReplyDelete
  75. Saya UNDI hambanafsu78. Emjay dah tersasar sangat dengan ketaksuban nak menyesatkan semua yang tak sependapat dengannya.

    ReplyDelete
  76. Ni apa punya saranan daaa... macam ni ke attitude pewaris nabi!!!

    ReplyDelete
  77. Anda pasti statement anda ni betul? Bukan tuduhan melulu? Bukan fitnah? Bukan hasutan? Ada bukti? Anda ni ada 'special licence' ke yg membolehkan anda buat statement sesuka hati dan anggap betul? Pastu suruh sumer orang setuju dengan pendapat anda... sapa tak setuju dikatakan menyokong ajaran sesat!!! Dah parah anda ni....

    ReplyDelete
  78. Amboi!!! Senang nya buat kesimpulan..

    ReplyDelete
  79. Sabarlah hambanafsu78, saya dah lama ikuti web hamba Allah sorang ni... Langsung takde tokoh atau lagak pewaris nabi!!!

    ReplyDelete
  80. Lepas ni kena banned ler aku!!! Takpun dia jawab komen aku meleret-leret, pastu kuarkan fatwa dia nak hukum aku. Takpun paling baik pon dia delete komen aku!!!! Dah masak dah ngan kerenah 'ustaz' ni... alamak!!!! Malu la nak panggil dia ustaz! Ustaz2 yang selalu aku jumpa seumur hidup aku xde sorang pun perangai jelek camni... ataupun ustaz2 aku jumpa tu sumer ustaz sesat!!

    ReplyDelete
  81. hambanafsu78

    Jikalau kesesatan seperti laman manatuhanallah pun sdr tunggu Allah untuk berhak menyesatkan menilai dan menghukum laman tersebut, maka saya sarankan apabila anak sdr merogol isteri sdr (ibunya) janganlah sdr marah anak sdr tersebut kerana biarlah Allah sahaja yang menilai memarahi dan menghukum anak sdr tu.

    Apa punya manusia seperti ini. Sudah jelas salah pun tidak berani menghukum!

    Besok kalau anak dan isteri sdr menyembah patung buddha dalam rumah sdr, janganlah marahkan anak isteri sdr kerana dalam perkara ini hanya Allah sahaja yang berhak menilai menghukum menyesatkan anak dan isteri sdr. Apa punya manusia sdr ini!!!!

    Esok kalau bapa dan ibu sdr belajar ilmu dari Ayah Pin, janganlah marah ayah ibu sdr kerana sdr tidak boleh menyesatkan Ayah Pin. Biarkan Allah sahaja yang berhak menghukum dan menilai. Apa punya manusia sdr ni!!!!

    Orang kalau belajar dan mengamalkan ilmu tarekat memang selalunya jadi begini!!!!

    Emjay

    ReplyDelete
  82. apalah aji emjay ni...

    Masalahnya sapa ya lantik anda utk jatuhkn hukumn sesat kpd org ikut suka anda?...rakyat ke?,jbatn agama ke?,jakim ke? atau Allah ke?...Apa kelayakan yg anda ada untuk hukum org...Setau akulh, sblum nk jatuh hukum,kita kne panggil dulu yg brknaan ajak brbincang...tanya dia apa sbnar matlamat atau maksud sbnar yg nk dismpaikn...klu trnyata ianya salah, beri nasihat dan tunjuk ajar dulu.Bila ditolak,baru jatuh hukuman yg setimpal...baru btul...negara kita kan ada undang2...

    Yg anda suka2 hati mak bapak,laki sblah datok moyang bini mak anda je..buat keputusan sndiri apa ke halnya...Yg syok sendiri lantik diri jadi penguasa agama ni..apa anda gila kuasa ke?...anda ingat ayah pin tu tera sangat main nyorok2,main lari2..JAKIM yg bri arahan biarkn dia sbb jakim pun tk dpt tagak ilmuan dia...

    Anda ni jenis pejuang yg dayus...klu brani, pegi JAKIM komplin apa dia buat,bawak polis tangkap pihak layarbahtera dgn ayah pin n semua yg anda tuduh ssat tu...ni duduk sebarkan fitnah sesat dgn nyorok2 balik internet,ape daaa..

    po raah..cit..!!!

    insanorigenal

    ReplyDelete
  83. Klu anda betul laki2 sjati,..jangan padam post aku n bukak balik comen2 yg ko padam tu...kita betekak abis2an..

    insanorigenal

    ReplyDelete
  84. Org lain kata2 kesat anda tutup comen dia,..yg anda babitkn anak bini,mak bapak org n soal agama n kepercayaan org tu tk pulak...

    insanorigenal

    ReplyDelete
  85. EMJAY .. biarlah diorang nk buat apa pn. sbb amanah tuan dh lpas. sya xsokong mna2 pihak lgsung.

    ReplyDelete
  86. nuritua,
    apa yg emjay kata adalah benar. dia dah menolong membersihkan ummat islam di sini membersihkan pegangan akidah yg benar melalui cara beliau yg cukup berani ini.

    teruskan emjay

    ReplyDelete
  87. dah terang lagi bersuluh. kiaskan aje lah. jgn bikin org susah utk berdakwah ....apa yg mj beritahu tu dah jelas pada akal.

    ReplyDelete
  88. ya hambanafsu78,

    anta ni ape lah....kita ke laman ini utk menyelesaikan masalah akidah. berbicaralah secara dewasa.
    kalau tak suka jgn masuk laman ni...habis citer kan...

    ReplyDelete
  89. Semoga Allah mematikan saya dan sdr seiras dalam iman

    Emjay

    ReplyDelete
  90. Asw,
    Sy amat bsimpati dgn hj mj yg bkobar2 berdakwah.Sy rasa mungkin cara hj mj agak kasar buat org marah,tp bg saya untuk berdakwah harus punya seni,kebolehan yg luarbiasa.Namun begitu usaha murni hj mj amatlah diperlukan,sekurang2nye umat islam boleh terus berfikir bagi yg mahu berfikir dan baca seimbas lalu bagi mereka yg malas nk fikir dan marah bg mereka yg rasa mereka telah pasti berada di jalan yang lurus dan tidak kisah pun sgt hendak tahu atau kaji setiap idea dan pendapat org.Kepada hj mj,teruskan usaha murni anda wlupun dicaci klu niat anda baik,moga Allah swt saja yg memberi anda kesabaran dan mungkin kebolehan atau pendekatan dakwah yg lebih lemah lembut.Hanya Allah saja yang maha mengetahui,dia yang menunjukkan jalan yg lurus kepada org yg dia kehendaki dan dia juga yg sesatkan org yg dia hendak sesatkan,ingat tafsir al fatihah.Nabi saw sekalipun tidak mampu memastikan semua org zamannye peluk islam,maka begitu juga la dlm blog ini tidak semua org boleh terima pendapat hj mj.Begitu juga hidayah,kita hanya mampu sampaikan apa ilmu yg kita ada wlupun ianye sedikit,kita juga harus fikir dan kaji apakah ilmu itu betul atau tidak,bukan nak menempelak atau tak ambil kisah.Bagi saya yg bersikap neutral,saya dapati apa yg hj mj kata ada kebenarannye.Ini pendapat saya,saya tidak paksa pembaca ikut pendapat saya,tp untuk lebih tau,usaha sendiri untuk tahu,bak kata pepatah inggeris,for me to know,for you to find out.Kalau nk tahu,sila kaji sendiri,terpulang la samada anda ambil mudah nasib kita di akhirat nanti atau tidak.Anda sudah diingatkan tp tak ambil kisah alamat yg Allah bg maka rugi la bg mereka yg malas untuk berfikir.

    ReplyDelete
  91. Assalamualaikum wbh kepada sdr tamam1910 serta saudar seagama sekelian.

    Selamat datang ke Laman Emjay

    Emjay

    ReplyDelete
  92. saudara emjay,

    anta kene mengaji dan belajar banyak kitab lagi..di sana banyak kitab ulama agung Islam terkenal yg mendedahkan tntg brmacam ilmu fizik dan metafizik yg murni dan bersih dr unsur khurafat dan syirik..spt kitab SYAMSUL MAARIFIL KUBRA karangan Imam Ali al-Buniy dll yg tak terhitung..bukan semua benda ajaib atau luar biasa itu semestinya mengandungi unsur syirik..agama bukan boleh guna akal semata2 tuan oi!
    Ilmu Hikmah ulama silam sgt luas dan menakjubkan..ada yg boleh menukarkan logam tertentu menjadi emas..dan mcm2 lg..itulah kehebatan ulama Islam yg Wara' dan Soleh..segala rahsia keajaiban dibukakan Allah swt kpd mereka..semuanya adalah kerana aqidah dan tauhid mereka yg sebenar, sejati dan murni..bukan seperti kaum wahabi dan aliran2 spt mereka yg amat gemar dan ghairah menghukum org lain dgn bermacam2 hukum hingga mengkafirkan saudara seagama lantaran takwilan yg salah, kegopohan dan salah faham semata2.
    Anda haruslah berhati2 dan bertaubatlah dr dosa anda yg terlalu gemar dan cepat menyesatkan kaum muslimin apatah lagi sesetengahnya adalah dlm perkara2 furu' bhkan dlm perkara khilafiah yg dibenarkan agama semata2..

    Takutilah bahawa dosa kufur dan syirik itu hanya akan kembali kepada anda semula..Wslm

    ReplyDelete
  93. Sdr waseela09.

    kitab Syamsul Maarif adalah salah satu KITAB PUAKA bagi orang Islam. Marilah kita berfikir secara normal. Adakah munasabah satu kitab yang kononnya berlandaskan Islam mengajarkan umatnya melakukan ritual tertentu untuk menukarkan logam tertentu menjadi emas?? Kalau inilah sebahagian ajaran Islam, para sahabat Nabi Muhamad SAW sudah kaya rayalah. Kalau inilah juga ajarannya, semua negeri Islam sudah kaya raya semuanya maklumlah masing-masing hanya perlu melakukan ritual khas menukar logam tertentu menjadi emas.

    Orang yang berfikiran seperti waseela09 memang ramai di Malaysia. Satu kumpulan sesat di Johor Bahru ada mengamalkan zikir bukan-bukan untuk mendoakan tok guru mereka sentiasa dijelmakan harta Karun.

    Kesemua ajaran sesat dari kitab Puaka ini adalah saranan IBLIS agar umat Islam menjadi lemah dan hilang daya fikir secara rasional. Nak kaya mudah, tukarkan logam kepada emas. Saya nak tanya sikit kepada waseela09, berapa tan emas yang sdr tukarkan dari logam tertentu tu?????? Kalau sudah banyak, bolehkah saya beli dengan diskaun sikit???

    Melakukan amalan saranan dari kitab PUAKA ini bukan kesalahan kecil namun adalah kesalahan besar yang FATAL.

    Jauhilah dari berurusan dengan kitab Puaka ini. Hanya tahi yang mengidamkan lalat.

    Emjay

    ReplyDelete
  94. Nyata sekali kedangkalan hujah saudara..hanya Allah jualah yg memberi taifiqnya..

    Dalam al-Quran ada ayat menyebut tentang keberadaan permata lu'luk dan marjaan..yg terdapat dlm lautan samudera yg tak terjangkau oleh kita..ia suatu yg sgt berharga..tapi itu bukan bermakna Islam atau al-Quran menyuruh kita supaya segera mengambil atau mendapatkannya..dan meninggalkan kerja2 biasa lain yg lebih mudah dilakukan...begitulah bandingannya. Sebenarnya yg disebutkan itu adalah contoh berbagai keajaiban yg boleh berlaku jika tahu dan kena ilmu nya..juga menunjukkan betapa luas dan hebatnya ilmu ulama dahulu yg sgt tinggi keimanan dan ketaqwaannya hingga diBUKAkan Allah bagi mereka berbagai rahsia dan kelebihan tertentu..semuanya berpunca dr iman dan taqwa yg mendalam..lalu dtglah anugerah2 pertolongan dan ilham serta kemulian2 dari sisinya..semua ini adalah hasil tauhid dan ketaatan mereka pada syariat. mereka tahu apa yg tersirat dibalik yg tersurat..rahsia dan kelebihan Kalamullah, ayat2nya serta kebesaran nama2 Allah swt...
    Banyak lagi yg kita tidak ketahui tentang alam bersifat fizik sekitar kita apalagi metafizik.
    Jadi jgnlah bila saudara tidak mampu mendaki gunung berarti org lain juga pasti seperti saudara..masing2 manusia punyai kelebihan tertntu..amat besar sekali tuduhan dan hukuman saudara terhadap Imam al-'Arif billah Ahmad Bin 'Ali al-Buniyy tersebut..semua itu akan dipertanggungjawabkan dihari akhirat nanti. semoga saudara sempat bertaubat dan kembali ke pangkal jalan salafussoleh yg sebenar..

    ReplyDelete
  95. sedikit tambahan buat renungan semua..sebenarnya ulama khalaf yg datang menyusuli salaf jauh lebih teliti,detail, cermat dan berhati2 dlm menghurai permasalan aqidah umat..ini semua sesuai dgn realiti umat itu sndiri yg makin bercelaru dgn mcm2 gangguan pemikiran dan serangan musuh2 islam maka mereka meletakkan kaedah dan manhaj yg sgt mantap dan jitu utk menjadi neraca yg dpt membezakan aqidah sahih dgn yg bukan. Namun ini semua ditolak mentah2 oleh aliran kaum wahabi dan sewaktu dgnnya (mereka sering mendakwa mereka adalah penerus kaum salaf walhal amat jauh bezanya antara fahaman mereka dgn para salaf tersebut..khasnya segi mudahnya utk menghukum sesat pd saudara seagama).
    Ketahuilah,
    jika silap hb tauhid anda akan lebur dan gugur..walau hanya ketika anda sdg makan nasi, itu pun boleh saja menjadikan kita jatuh syirik JIKA anda mengiktikadkan/ menganggap ia dgn sndirinya yg memberi bekas dgn sifat kenyang atau air itu sndiri yg memberi bekas dgn hilangnya dahaga, bukannya Allah swt...menunjukkan bahawa permasalahannya ialah apakah iktiqad dalaman seseorang itu..bukannya amalan zahirnya (makan/minum tersebut)yg menjadi masalah. Semuanya haruslah cermat dan teliti, bukannya sapu bersih dgn menghukum secara buta tuli. Ada org dlm sujudnya dia boleh jatuh kufur iaitu org yang tiba2 ragu akan kebesaran dan kekuasaan Allah swt utk melakukan perkara2 luar biasa yg menyalahi nature..sdgkan kehidupan manusiasndiri itu penuh dgn berbagai keajaiban namun akibat kedangkalan ilmu manusia mereka cepat atau mudah lupa akan kebesaran Ilahi..terlalu banyak perkara boleh di sebut utk menjadi contoh bagi yg mahu mencari al-Haq. Namun kebiasaannya kaum wahabi atau salafi JADI2AN spt tuan sgt sukar berlapang dada apalagi menerima pandangan kedua. Memg spanjang sejarah umat ini..kemunculan kaum yg sering mendakwa lakukan reformasi agama spt anda sering shj menghukum atau menyesatkan umat Islam terbanyak semata2 kejahilan sndiri... anda belum layak dan mampu utk menyanggahi hujah2 ulama besar silam walau zahirnya pada mata orang awam anda dilihat sebagai hero dan penegak kebenaran..maklumlah zaman ini umat memg dibelenggu kejahilan yg parah..namun hakikatnya kebenaran itu adalah milik org2 yg berilmu dan mendalami perkara berkara berkaitan..Agama yg asalnya mudah dan senang didekati menjadi terlalu sukar dan menyulitkan..atau menakutkan..berilah peringatan dan serukanlah dakwah kebenaran biarlah kena dan menepati sasaran dan berpijak di bumi yg nyata..
    ingatlah kata2 :

    " Manusia itu selalunya menjadi musuh bagi perkara yg tidak diketahuinya" الأنسان عدو لما جهل
    Nasehat saya agar saudara berhati2 menghukum manusia apatah lagi ulama2 besar Islam spt Imam Ghazali r.a dll yg semuanya ada menulis kitab2 membicarakan perkara2 ajaib samaada berkaitan fizik juga metafizik dlm suluhan dan pancaran Tauhid mutlak utk membuktikan kebesaran Allah swt serta keagungan Nama dan Sifat2 NYA..

    Jadilah penyeru dakwah dgn penuh hikmah dan kewara'kan serta elakkan terjerumus dlm dosa dan fitnah serta Syubhah yg seperti ini..Sekian teguran dan pandangan sy'

    al-Haqir ila Mawlaahu

    ReplyDelete
  96. Wahai waseela09

    Di dalam laut memang terbukti terdapat lu'luk dan marjaan sebagaimana dinyatakan Al Quran. Menurut tafsir Ibnu Katsir, lu'luk adalah mutiara dan marjan adalah mutiara merah. Mengapa pula sdr kata mutiara-mutiara tidak terjangkau oleh kita?? Sudah berapa lama mutiara-mutiara ini memang diambil manusia dari laut untuk diperdagangkan sebagai perhiasan!!

    Untuk mendapatkan mutiara-mutiara ini tidaklah perlu ilmu keajaiban sebagaimana kata-kata sdr di atas. Untuk mendapatkan mutiara-mutiara ini tidak perlu mencapai tahap ulamak sebagaimana kata-kata sdr diatas. Orang Islam atau orang Jepun kafir sudah amat biasa menyelam untuk mendapatkan mutiara-mutiara tersebut. Buat apalah sdr ceritakan cerita-cerita karut sebagaimana di atas tu????

    Komen saya tetap sama, hanya tahi yang minatkan lalat sebagaimana sdr minatkan Al Buni pengarang KITAB PUAKA tu.

    Nak tanya sikiit, berapa biji kereta BMW dan mercedes yang sdr pakai?? maklumlah emas sdr kan berkilo-kilo. Jangan lupa ajarkan ilmu tu kepada anak-anak sdr kelak mereka boleh mewarisi emas sdr dan mendapatkan emas-emas baru.

    Fahaman songsang macam ini pun mudah diperdayakan IBLIIS. Apaalaaaaah.

    Emjay

    ReplyDelete
  97. soalnya adakah islam menyuruh atau melarang mengambil permata2 begitu? apakah asal hukum bagi segala perbuatan hamba?
    apakah saudara pernah belajar ilmu usul fiqh islam dan usul manthiq?

    atau ilmu tersebut tak perlu pun bagi pendakwah hebat spt saudara...

    saudara tamat tak (asas fardhu ain) kelas lima bab sapu khuf? kenapa bhg yg disuruh sapu bahagian tepi dan atas kasut sedangkan yg dipijak ke bumi adalah bawah?
    apa beza ilmu mantik islam dgn ilmu logika modern? kalo belum boleh bagi jwpan yg jelas dan tepat..harap saudara pulanglah ke madrasah dan khatamkan betul2 asas ilmu asas2 tersebut dahulu..memg payah dok berdebat dgn salafi jadi2an zaman ni..

    tahukah saudara Imam Ghazali pernah mengarang kitab berkenaan ilmu2 metafizik dan keajaiban2 kalimah Allah?? apakah Beliau juga puaka..kalau saudara berani tolong bagi hukum pada beliau?? sesat atau dia kafir@ syirik?? Biar semua pembaca tahu betapa solehnya saudara dgn menghukum ulama agung sedemikian..dan tahu dari jenis apakah saudara ini...

    Sebenarnya ramai sudah kaum2 spt anda di bayar 'cash' oleh Allah di dunia lagi sebelum akhirat...akibat keceluparan lidah dan penulisan saudara dgn menghukum ulama2 soleh terbilang sebagai sesat dan Iblis...moga2 anda sempat bertaubat atau menerima akibatnya di dunia..semoga anda dpt saksikan sendiri..

    Hingga disini.." tiadalah kamu kecuali sekadar pemberi peringatan..."

    Sebenarnya tuduhan Puaka atau tahi itu hanyalah kembali kpd diri saudara sndiri...

    معاذ الله

    ReplyDelete
  98. Eh waseela09, bila pula Islam melarang memanfaatkan emas, perak serta lu'luk dan marjaan?? Andalah yang memulakan cerita yang bukan-bukan tentang lu'luk dan marjaan kononnya tidak terjangkau oleh kita! Cerita karut dari anda mengingatkan saya BOMOH-BOMOH sesat serta pengkut mereka yang gemar mencari berbagai permata diperdu pokok serai dan macam-macam lagi.

    Tentang khuf tu, rujuk baliklah hadis yang sdr guna pakai. Dalam hadis sapu bahagian atas khuf sahaja bukan atas dan tepi!!

    Ilmu apa pun yang bermanfaat kepada manusia tetapi kalau jatuh kepada orang seperti sdr, kesudahannya jadi rosak. Dirosakkan oleh iblis dengan fahaman karut marut. Adakah pakai ritual kitab PUAKA anda tu boleh menukarkan emas dari logam tertentu. Golongan seperti anda seolah-olah ada mukjizat pula!!!

    Hanya orang yang tak sempurna belajarnya akan mengagungkan Imam Ghazali. Buku yang banyak dengan hadis dhaif dan maudhu pun anda agung-agungkan. Untuk membaca sejarah hidupnya Imam Ghazali ini, bacalah kitab berkenaan encyclopedia ulamak-ulamak terdahulu bertajuk "SIAR A'LAM AN NUBALA" karangan imam Zahabi iaitu seorang ulamak yang mengkaji perawi. Buku ini menceritakan riwayat setiap ulamak-ulamak. Buku ini terdiri daripada 32 jilid dan dalam bahasa Arab.

    Sekali lagi nak tanya waseela09, sekadar nak tahu, berapa BMW 7 Series serta Mercedes S Class di garaj rumah sdr???? Maklumlah sdr tu kan tauke emas berbungkal-bungkal!!!

    Emjay

    ReplyDelete
  99. Maksud tak terjangkau itu bukan samapai tak boleh dijumpai jika diusahakan tp bukan suatu kerja mudah..perlukan kepakaran dan kemahuan kental dan belanja besar..aduh2..bebal juga ya?? sebenarnya soal atas atau tepi sapu khuf itu tergantung rupa fizikal khuf itu sndiri. ulama lg detail brbanding kaum salafi palsu mcm saudara..

    Nampak mcm kemaruk dunia betul pak seh sorg ni... yg tergila2kan emas dan kereta mewah begitu nampaknya saudara kot,sebab saudara dok ulang2 hujah bodoh begitu tak sudah2..begitu biasanya, sedangkan org skdr bagi contoh saja, Kot berjaya buat pun tentulah ada adab2 dan kaedah2nya tp saudara dah terus imagine kan ketulan2 emas tersebut, teringin kot ilmu tu? saudara tak layak kot..sebab antara kelayakkan pertama belajar atau beramal ilmu begitu ialah jiwa mestilah penuh dgn kezuhudan, ketaqwaan dsb..bukan utk keduniaan yg sia2 dll tp saudara seolah2 awal2 lg dah bayangkan jika saudara ada ilmu tu mesti saudara pulun sakan dan jadi kaya, buat duit sakan la ye? .Zaman skrg hmpir tiada dah ahlinya..kot2 ada pun mgkin tinggal sauadara sorg agaknya..kerana saudaralah yg paling layak atas muka bumi ni hari ni brbanding org2 mukmin lain..

    betul ke ada sumber bagi tahu jika jadi agen wahabi banyak duit masuk..maklumlah kerajaan arab saudi kan kaya raya dgn minyak.?kalo betul berapa rgt saudara dpt dok siar dan kembangkan fahaman sauadara ni? ada kwn ofer kami dulu jadi agen mcm saudara, katanya duit masuk banyak..betulke? Ini bukan tuduhan tp skdr pertanyaan..jgn keliru ya?
    Letih menaip ni..kdg2 rasa buang masa je dok layan salafi palsu ni..tp pikirkan kawan2 yg takut terkeliru maka sy cuba lah jwb.. sebenarnya dah banyak kali sy saksikan debat atau dialog antara kaum wahabi dgn ulama2 pondok dulu2..selalunya mereka akan terkial2 memutar dalil yg mereka sndiri tak memahaminya dgn baik..banyak ilmu alat mereka tak tahu..Tntg hadith maudhuk atau dhaif itu hanya pada segelintir yg kurang keahliannya shj spt saudara yg keliru..dan masih tak tahu cerita sebenar, huraian Imam Zahabi itu bukannya muktamad dan saudara je yg salah faham? Banyak lagi kitab Thobaqat dan Rijaal yg haru s sudara baca atau kaji..bab hadith dhaif ni, ulama dah huraikan panjang lebar..jenis2nya dan kaedah menerima pakai nya serta hakikat sesuatu kedhaifan itu bukanlah muktamad disisi ahlul Hadith, ada yg kemudiannya terbukti bukan dhaif.benda ni jauh memerlukan ketelitian dan kewarakan..namun bg kaum salafi jadi2an mcm saudara yg tak perlu kewarakan mcm ni..memg tak akan menerima, kerana jadi susah nak hukum org plak kan?
    ulamak Azhar dah berkali2 bersidang tentang hadith2 dlm kitab imam Ghazali..namun sampai sudah mereka tersungkur rebah tak mampu nak buktikan secara ilmiah dan jelas kedhaifan secara lafzfi dan sanadi hadith2 tersebut..hanya sekadar "kelihatan" mcm dhaif tp bukan....ente lebih alim ke dr syekh2 Azhar tu??

    kalau perlu nanti boleh kami kirimkan sebingkai cermin yg tahan lasak..tlg cermin muka dan diri saudara tu, sejauh mana mengusai segi ilmu2 alat, manhaj Naqd, dan kewara'kan saudara tu...isim 5 atau isim 6 tu tau tak apa bezanya??
    Selalu mkn telor tak? silap hb tak dpt bezakan Mana betul telor separuh masak atau telor separuh mentah?
    akhirul kalam...Jika saudara terus menerus dgn tuduhan saudara itu tanpa rasa ingin bertaubat..mudah2an Allah swt dgn berkah dan karomah dua ulama besar yg saudara telah hentam membuta tuli dan tuduh sesat atau puaka itu..akan segera di tunjukkan kepada saudara Robbul Jaleel di sini sblm di sana lagi...sejauh mana kedudukan saudara dan mereka itu di sisi Allah swt .
    OK LAH..CUKUP SETAKAT ITU..SY NAK BATAU PEMBACA LAIN SEMUA..SY MUNGKIN BERHENTI MENJAWAB SELEPAS INI KERANA NAK TUMPUKAN KERJA2 LAIN LEBIH PNTING (MGKIN NAK BUAT EMAS SEBANYAK2NYA..hehe, SPT ANDAIAN PAK SEH DAHRI NI). JUGA SATU LAGI SPY PAK SEH KITA NI TIDAK TAMBAH MELALUT DAN BERTAMBAH DOSANYA KERANA TERLALU GEMAR MNJATUH HUKUM SESAT, SYIRIK DSB TAK TENTU ARAH HATTA KPD ULAMA2 BESAR ISLAM. JADI SY NAK ELAKKAN DPT DOSA SAMA..WALHAL TUJUAN SY DR AWAL2 LG HANYALAH NAK PE

    ReplyDelete
  100. Begitulah kesudahannya. Selagi sdr mengamalkan fahaman tarekat sedangkan saya menentang tarekat, selagi itulah kita tidak akan selari. Kalau nak mendapatkan keselarian antara kita berdua caranya ialah sama ada sdr meninggalkan tarekat atau saya menyertai tarekat. Namun saya berdoa semoga Allah jauhkan saya dari fahaman dan orang-orang tarekat sejauhnya timur dengan barat.

    Emjay

    ReplyDelete
  101. saya rasa emjay ni ada ciri-ciri dakwh nasrani - menhancurkan islam melalui Agama. Rujuk sejarah kejatuhan Negara Aceh - Kerana Ulama Palsu - ciri-ciri ada pada emjay

    ReplyDelete
  102. Suka menyalahkan orang lain tapi ingin menang sendiri - orang lain semuanya salah hanya emjay dan datuk dia aje yang betul..INI PERANGAI ORANG-ORANG YAHUDI. HATI-HATI DENGAN ORANG INI

    ReplyDelete
  103. salam. seiras intan pyung. dah terang lagi brsuluh ya.. tkpa la yg dah terang tu.. yg masaalahnya manusia yg duduk dlm kegelapan tu.. kena betul2 jawab biar semua dduk dlm terang(cahaya) dan yakin lagi tidak meragukan. bab hukum, hakam mesti kena terang betul2, supaya semua org tidak trkeliru mnilainya...... walaupun PaHIT!!!

    ReplyDelete
  104. Betullah begitu wanlie55

    Emjay

    ReplyDelete
  105. Salam semua....
    jangan lah kita semua umat islam melayu bergaduh sama sendiri atas malasah cabang...
    kembalilah semua kita pada masalah pkok. kembali kepada alquran dan hadis nabi. Jangan kita mengutuk menghina2 akan ulama silam yang mempunyai ilmu yang dalam. Adakah hebat sangat ulama yang ada dimasa ini yang belajar hanya sekadar mendapat phd, tetapi belajar hanya dalam bab usuludin tapi fasih bercakap dalam bab tafsir kadang2 memberi fatwa seperti DR Mashitah yang mengharuskan menjual tubuh bagi menanggung anak2. Adakah ini benar saudara Emjay. Sedangkan nabi bersabda: jika seorang laki2 yang belum kawin berzina maka sebat lah ia 100 rotan dan jika yang telah berkawin berzina maka rejam lah ia sampai mati. Adakah Dr itu lebih benar dari Nabi??? Tu baru belajar sedikit dah panggil Dr. Tolong jangan menyesatkan org ramai dengan pandangan/ pendapat sendiri. Cuba lihat dalam televisyen/ kaca TV kita lihat cerita/ drama/ filem yg memaparkan adegan peluk memeluk antara bukan mahram apa yang ulama buat???
    dah lah cara berpakaian mendedahkan aurat, ketat sana ketat sini apa yang mufti buat??? TIDO KE????????
    Cuba lah bagi pendapat yang televisyen itu HARAM sebab banyak menyesatkan umat islam dengan pelbagai hiburan dan rancangan reality. Adakah sebab bila bercakap pasal ini ramai mufti/ ulama/ ustaz akan diGAM samapai tak boleh cari makan??? belajar jer tinggi takut sampai tak boleh cari makan. Sedangkan Hanya ALLAH yang menanggung rezeki sagala makhlukNYA. Saudara emjay macam mana pula. boleh bagi pendapat pasal ini?

    ReplyDelete
  106. salam..
    kpd saudara emjayjb..
    sy ingin brtnya kpd saudara,bagaimana dgn doa para2 wali yg diajarkn kpd kita smua??
    sbagai contoh"untuk mengubati penyakit misteri,jika dibaca ayatul kursi 7kali pada segelas air kosong,mudah-mudahan pesakit itu akan smbuh.."adakah itu sesat dan ianya slah stu dr permainan syaitan????
    perlukan penjelasan...

    ReplyDelete
  107. Salam ustaz, setelah melayari web ni, sy rasa Jabatan Agama Islam
    patut pantau atau melakukan sesuatu untuk mengelak dari ramai lg anak2
    muda/tua yg mungkin boleh terpesong aqidah mereka
    --------------------> http://www.b1ness.com/Batu.html
    -------------------->
    http://www.b1ness.com/Senjata.html
    Jual ilmu kebal -------------------->
    http://rawatanghaib.yolasite.com/rawatan.php
    Jual qadam -------------------->
    http://rawatanghaib.yolasite.com/produk.php
    Jual minyak dagu -------------------->
    http://mistikitems.blogspot.com/2008/06/minyak-dagu.html
    Jenglot untuk dijual -------------------->
    http://mistikitems.blogspot.com/2008_03_02_archive.html
    Perubatan menggunakan nama Islam yg boleh diragui ---------------->
    http://perubatanislam7puteri.blogspot.com/

    Saya pernah berjumpa sendiri dengan pengamal perubatan ini
    ----------------->
    http://darulsaka.blogspot.com/2010/05/mail-kacip.html <---------------
    dan salah seorang muridnya memberitahu sy yg gurunya (a.k.a Tok
    Belagak) sudah pernah berjumpa dgn Rasullullah s.a.w lebih 45x serta
    mendapat pedang dari baginda dan begitu juga anak perempuannya yg baru
    berusia 3 thn telah juga dianugerahkan pedang oleh baginda.Beliau juga
    dikatakan pernah naik ke langit malah pernah melihat syurga dan siksa
    kubur.Beliau dan setengah2 muridnya juga dikatakan kasyaf.Diantara
    lain kelebihan yg diceritakan oleh anak murid beliau seperti boleh
    mengetahui bila tarikh dan masa lailatulqadar dgn tepat dan perkara2
    masa depan..
    Sy lihat anak2 muridnya begitu taksub pd beliau..Sy tidak nafikan
    beliau ada ilmu, tp amalan yg dilakukan seperti tidak seiring dgn
    ajaran Islam..ini alamat beliau --------->
    http://pr1darulsaka.blogspot.com/ <------------ Harap buat pantauan
    demi aqidah anak2 muda dan juga org2 tua di negara ini.

    Salam.

    ReplyDelete
  108. Salam ustaz, setelah melayari web ni, sy rasa Jabatan Agama Islam
    patut pantau atau melakukan sesuatu untuk mengelak dari ramai lg anak2
    muda/tua yg mungkin boleh terpesong aqidah mereka
    --------------------> http://www.b1ness.com/Batu.html
    -------------------->
    http://www.b1ness.com/Senjata.html
    Jual ilmu kebal -------------------->
    http://rawatanghaib.yolasite.com/rawatan.php
    Jual qadam -------------------->
    http://rawatanghaib.yolasite.com/produk.php
    Jual minyak dagu -------------------->
    http://mistikitems.blogspot.com/2008/06/minyak-dagu.html
    Jenglot untuk dijual -------------------->
    http://mistikitems.blogspot.com/2008_03_02_archive.html
    Perubatan menggunakan nama Islam yg boleh diragui ---------------->
    http://perubatanislam7puteri.blogspot.com/

    Saya pernah berjumpa sendiri dengan pengamal perubatan ini
    ----------------->
    http://darulsaka.blogspot.com/2010/05/mail-kacip.html <---------------
    dan salah seorang muridnya memberitahu sy yg gurunya (a.k.a Tok
    Belagak) sudah pernah berjumpa dgn Rasullullah s.a.w lebih 45x serta
    mendapat pedang dari baginda dan begitu juga anak perempuannya yg baru
    berusia 3 thn telah juga dianugerahkan pedang oleh baginda.Beliau juga
    dikatakan pernah naik ke langit malah pernah melihat syurga dan siksa
    kubur.Beliau dan setengah2 muridnya juga dikatakan kasyaf.Diantara
    lain kelebihan yg diceritakan oleh anak murid beliau seperti boleh
    mengetahui bila tarikh dan masa lailatulqadar dgn tepat dan perkara2
    masa depan..
    Sy lihat anak2 muridnya begitu taksub pd beliau..Sy tidak nafikan
    beliau ada ilmu, tp amalan yg dilakukan seperti tidak seiring dgn
    ajaran Islam..ini alamat beliau --------->
    http://pr1darulsaka.blogspot.com/ <------------ Harap buat pantauan
    demi aqidah anak2 muda dan juga org2 tua di negara ini.

    Salam.

    ReplyDelete
  109. Assalamualaikum wbh musang1

    Syabas dan alhamdulillah sdr mampu mengenalpasti laman-laman sesat sebagaimana yang sdr tonjolkan di atas. Memanglah sahih bahawa laman-laman tersebut adalah sesat. Nak harapkan mufti memerangi laman seperti ini kadang-kdang seperti mengharapkan kucing bertanduk.

    Emjay

    ReplyDelete
  110. Salam ustaz, maaf ler kena delete link2 tu...nanti ramai pulak ke sana..niat td nk tanya ustaz punya pandangan shj..Trima kasih..salam

    ReplyDelete
  111. Assalmualaikum...saudara emjay, bagaimanakah pendapat saudara tentang wali sembilan di jawa yang menyebarkan islam dengan menggunakan ilmu kebatinannya? Sudah sedia maklum bahawa ramai penentang terdiri daripada pendekar2 silat yang menggunakan sihir melawan wali2 ini, justeru, untuk melawan kembali wali2 ini menggunakan ilmu bersandarkan kepda Allah semata. Lalu bagaimana jika ada di kalangan wali ini mengajarkan ilmu tersebut kepada anak muridnya dan berlangsung diajarkan sehingga kini?

    ReplyDelete
  112. Tiap sesuatu dalam hidup ini berpasangan, baik-jahat, ilmu hitam-ilmu putih, lelaki-perempuan, alam nyata-alam ghaib, hidup-mati, benar-salah, karomah-bukan karomah,.....lalu kita sebagai manusia biasa yang bukan bertaraf waliyullah, dalam memerangi kejahatan yg berleluasa kini seperti rompakan, rogol, sehinggakan baru2 ini di tangkak isteri dirogol depan suami dan anak2 oleh perompak. Lalu bagaimanakah untuk kita menangani perompak tersebut? Jika kita menggolongkan ilmu putih semuanya sebagai sihir, bagaimana kita yg lemah fizikal dan tiada kekuatan fizikal berkuasa menumpaskan perompak tersebut? Bukankah segala kejadian itu ingin ditunjukkan Allah supaya kita sentiasa berdoa dan berusaha melalui fizikal dan jika tidak mampu secara fizikal, secara batiniyah (ilmu putih). Marilah kita sama2 renungkan..Bukankah mengamalkan ilmu putih itu adalah suatu doa? Asalkan niat kita hanya meminta pada Allah dan bukan pada jin atau syaitan. Kerana jika Allah menghendaki, apa sahaja Dia akan berikan. Sebab itu bagi saya, setiap ilmu itu adalah milik Allah. Sihir juga ilmu dari Allah tapi diberikan kepada syaitan dan pengikut2nya. Dan bagi kita sebagai manusia bukan waliyullah, tiada salahnya kita memohon Allah kurniakan ilmu putih melawan kejahatan dan bagi tujuan perubatan asal saja niat kita hanya tuju dan meminta pada Allah semata, bukan pada jin atau bantuan siapa pun selain
    Allah. Memang ilmu putih tidak pernah disebutkan oleh Rasulullah, tapi bagi pendapat saya, jika rasulullah sudah mengetahui tentang ilmu putih, tetapi baginda tidak bergantung atau mengajarkannya kpd sahabat kerana ingin secara langsung menjadi contoh untuk hanya meminta dan b erserah kepada Allah dalam apa jua keadaan.Lagipun ilmu putih ini jika disalah guna amat berbahaya dan boleh membawa kerosakan. maka sebab itulah ia tidak diajarkan oleh rasullullah kepada para sahabat. Sedangkan rasulullah itu gudang ilmu, pasti segalanya tentang apa akan berlaku pada umatnya sehingga kiamat diberitahu oleh Allah. Ini sekadar pendapat sy, Wallahualam.

    ReplyDelete
  113. jika rasulullah sudah mengetahui tentang ilmu putih, tetapi baginda tidak bergantung atau mengajarkannya kpd sahabat kerana ingin secara langsung menjadi contoh untuk hanya meminta dan b erserah kepada Allah dalam apa jua keadaan.

    *kesilapan menaip. "jika" dibuang dalam ayat diatas. t. kasih.

    ReplyDelete
  114. Dan saya bersetuju dengan emjay, memang banyak kesesatan yang tidak diketahui oleh ramai perguruan seperti yang disenaraikan oleh emjay. Dan saya juga bersetuju dengan pendapat orang ramai yang mengatakan tidak semua ilmu itu sesat. Apa yang perlu sy katakan disini ialah, Allah itu amat dekat. Mintalah segala apa pun untuk kebaikan, dan tidak mustahil jika kita dikurniakan ilmu (ilmu putih) oleh Allah selagi mana kita ikhlas membantu sesama kita untuk melawan kejahatan. Kerana kita bukan waliyullah atau nabi, namun kita masih berniat baik ingin melawan kejahatan.Dan sesungguhnya Allah Maha Mengetahui niat hamba2Nya. Tidak mustahil Allah kurniakan kepada kita sesuatu ilmu yang bermanfaat sama ada untuk peperangan atau untuk perubatan. Emjay berniat baik dalam usahanya membanteras kesesatan. Sy amat menyokong.

    ReplyDelete
  115. adakah meditasi islam abah didi ini pun salah

    http://tafakurmeditasiislam.com/

    Fauzi

    ReplyDelete
  116. Kalau ikut pandangan saya, "Jauhilah amalan tersebut"

    Emjay

    ReplyDelete
  117. apakah emjayb nii pernah belajar ilmu metafizik nii pandai-pandai nk meletakan ilmu metafizk tuu sesat meditasi pun di angap sesat mungkin orang yg baca doa dianggap sesat jugakah

    ReplyDelete
  118. sy rasa emjaby gila nk sesatkan orang x

    ReplyDelete
  119. kenapa solalan maat07 di padam x berani nk jawab anda siapa nk menghukum semua ilmu-ilmu metafizik & ilmu medatasi sesat? mungkin anda sekadar membaca buku, mengumpul informasi tentang ilmu yg di atas tetapi anda tidak dapat memahami sepenuhnya malah anda menghukum ilmu ilmu tersebut sebagai sesat janganlaa cepat menghukum tampa memereksa initpati ilmu tersebut sebenarnya ilmu -ilmu metafizik & ilmu meditasi harus hukum nya jadi pereksa dulu ilmu tuu baru baoeh hukumkan

    ReplyDelete
  120. pembetulan sedikit bukan baoeh tapi boleh

    ReplyDelete
  121. bagi sy emjaby nii masih dalam kegelapan berilaa penuluh dalam diri emjab nii jangan duk nk sestkan org saja nnt sendiri yg sesat kata kata org tua2 x tahu bertanya bagi sy pula jangan malu bertanya nnt sesat lagi susah bukan nk mengajar tetapi untuk beri peringatan saja sy sebagai tetamu nii mohon maaf sekiranya ada kata yg tekasar.sedikit sy sudahkan assalammualikum

    ReplyDelete
  122. ok laa sy bertanya anda x menjawab ternyata anda adalah seorang yg kaki belit ingin belitkan fakta ternyata emjay memang seorang yg pembelit di tanya x nk jawab pas tuu di padam pula apakh itu kebenaran @ SOK SENDIRI SUKA KATA MENGATA ILMU METAFIZIK TUU SESAT DAN ILMU MEDITASA PUN SESAT BENARLAA APA YG DI KATA X CUKUP ILMU X

    ReplyDelete
  123. Jauhi penipuan syaitan, kita hidup tak lama, paling lama pun 80 tahun (kalau tak 50 thn dah jalan dah hehe)
    Hidup singkat jer, tapi alam selepas hidup mungkin beribu2/berjuta2 tahun. Secara logiknya kita berusaha menambahkan amalan untuk hidup selepas mati, bukan nak belajar ilmu2 pelik setakat nak hidup 80 tahun jer. Daripada korang bergaduh pasal halal haram, syirik ke tak, baik beramal ibadat mengikut garis panduan nabi dan alquran.

    Nak jadi kuat konon, reiki lah, tenaga dalam lah, entah aper2 lagi ilmu pelik. Tapi ingat bila mati nanti amalan2 tu kalau tak syirik pun tak menambah berat amalan baik kita. Kalau syirik lagi padah. Bila mati nanti tuhan akan tanya ibadat kita." Tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaKu", itu jer intipati hidup kita nie, untuk beribadah kepada tuhan.

    ReplyDelete
  124. Assalamualaikum ..
    Kesimpulannya mudah jer drpd semua yg diperdebatkan diatas.. Buat jer apa yg agama kita suruh dan tinggalkan apa yang agama kita larang..habis cerita. Jangan buang masa untuk belajar ilmu yg pelik2.. lebih baik kaji dan belajar tafsir Al - Quran serta Shahih Bukhari & Muslim.

    ReplyDelete
  125. Na'uzubillah.... saudara paranorm...kebodohan awak jelas dlm hal kisah Nabi Musa. Bacalah!..Bacalah! Bacalah! dan belajarlah agar ilmu itu menjadi sempurna.Bkn sekadar baca dan dengar lalu bercerita. Sesungguhnya, Allah telah memerintahkan Nabi Musa A'Slm mencampakkan tongkatnya...maka bertukarlah tongkat menjadi ular yg amat besar dan memakan kesemua ular2 milik ' Ahli ahli sihir Firaun'. Malah Firaun, maka ketika itu menjadi takut hingga terjatuh melihat akan ular itu. Sesungguhnya Nabi Musa tidak menggunakan SIHIR spt kata saudaraku ini. Allah telah memerintahkan Nabi yg mulia ini, sesungguhnya, dengan kuasa Allah tongkat itu bertukar. Saudara paranorm, Nabi Sulaiman 'meminta bantuan JIN?'. Dimana awak baca kisah2 ini? Buku atau KItab? Kalau dari buku saya percaya sbb bnyk penulis2 skrg yg keluarkan buku2 agama yg bila dibaca dari 2 atau 3 pengarang berlainan, maka mulalah jadi pening. Mgkn inilah pandangan islam 'anak melayu' moden.

    ReplyDelete
  126. Itulah sebabnya saya tidak mahu membalas reply paranorm. Namanya sahaja sudah cukup berat kerana paranormal = ilmu mistik = perbomohan.

    Hanya orang sesat mengatakan Nabi Musa mengamalkan sihir.

    Berat orang macam ini banyak tak tahu tetapi nak menulis jugak - hanya sekadar menambah kesesatan.

    Semoga Allah SWT menambahkan ilmu yang bermanfaat kepada roywnc69 dan saya yang membawa ke syurga

    Emjay

    ReplyDelete
  127. Salam saudara Emjay...... saya kagum di kebanyakan penulisan saudara..dan saya doakan semoga saudara diberikan kekuatan untuk menulis lebih banyak lagi di web ini......Kalau di izinkan Allah mahu saja saya mahu menimba ilmu dari saudara dengan lebih mendalam..........Erm... tetapi apabila tiba di bab ini fikiran saya menjadi ragu2 mana satu yang betul.....perkara seperti inilah amat ditakuti oleh saya.... takut salah pilihan......... jadi saya rumuskan supaya mengambil perkara yang Yakin dan meninggalkan yang was-was.

    ReplyDelete
  128. Emjay adalah syaitan bertopengkan pendakwah. Sentiasa mencari kesalahan orang lain,mencaci dan menghina orang yang tidak sependapat dengannya.Saya ada seorang sahabat yang hendak memeluk Islam dan mencari content tentang Islam dalam google dan membuka laman emjayjb ni. Setelah membaca komen dan pendapat emjay dia kini bertukar fikiran. Emjay tidak menunjukkan contoh Ustaz yang beriman katanya, berlainan dengan pendakwah kristian yang dianutinya. Sentiasa sabar dan menunjukkan sifat mendengar apabila menerima komen orang lain. Kalau inilah cara awak mengendalikan laman yang kononnya untuk membantu sesama Islam, lebih awak hentikan saja amalan ini. Merosakkan Ugama yang mulia ini saja. Ambil gambar profail pun tak ikhlas, dari belakang melambangkan sifat awak. Berlagak pandai dalam ilmu perubatan Islam.Ubatilah hati dan sanubari awak dulu. Syaitan bertahta dihati awak.
    edit delete replymjubur wrote today at 8:45 PM
    Ini adalah contoh komen2 awak:
    1.Engkau sah bodoh tidak boleh diajar pandai tak boleh diikut. Tengoklah apa yang kau tulis dibawah ini:
    2.HEE HE HEEEE hu hu hu ah ah ahhhh. Tergelak panjang saya.
    3.INILAH TULISAN SALAH SEORANG YANG ANTI HADIS. Ini adalah orang KAFIR LAKNAT. Menentang hadis.
    4.Ha ini satu lagi tentera iblis pendokong anti hadis namanya adampeter4.
    5.Engkau ni orang Islam atau engkau ni spesis yang dibayar untuk merosak orang Islam??
    6.Nyahlah engkau dari Laman Emjay
    Pembaca budiman, Inikah caranya seorang Ustaz berdakwah? Tidak malukah anda mempunyai pendakwah sebegini dalam Islam. Rasullah sendiri pernah diludah kemuka nya dan hanya melapkan mukanya.Kata ahli sunnah tapi bersifat syaitan. Separuh Iman pun tak ada kerana tidak mempunyai kesabaran langsung.







    edit delete replymjubur wrote today at 8:49 PM
    Kalau nak cari duit jual saja ilmu-ilmu melawan Jin awak tu jangan nak jual ugama pula. Jin dan iblis dalam diri sendiri pun tak boleh diubati.

    ReplyDelete