Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ pembaca mukmin sekelian

.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Selamat datang ke Laman Emjay. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik, hidayah, rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Aku telah tinggalkan pada kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya, (iaitu) Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya.

Thursday 8 March 2007

MENGAPA KANDUNGAN KITAB MUJARROBAT SESAT DAN MENYESATKAN



Assalamualaikum wbth sekelian muslim

Tulisan ini adalah bahagian pertama dari dua bahagian. Penutup persoalan ini boleh dibaca di 

PENJELASAN MUJARROBAT SESAT & MENGAMALKANNYA JUGA SESAT??

Jangan lupa membaca artikel ini untuk mengetahui rumusan atau kesimpulan persoalan tentang Kitab Sesat Mujarrobat ini.

Beberapa tahun lampau pernah jabatan agama Islam menyerbu sebuah kedai buku di bandar Batu Pahat kerana menjual buku mujarrobat. Adakah dengan menyerbu dan merampas buku mujarrobat ini dapat menyelesaikan masalah pokok yang berkaitan???

Jawapannya ialah jauh panggang dari api. Buktinya sehingga kini berbagai buku seperti mujarrobat masih boleh dibeli di kedai buku Johor Bahru. Setengahnya mengambil sebahagian sahaja dari kandungan kitab mujarrobat asli.


Orang Islam khususnya orang Melayu di sini memang kagum dengan buku-buku seperti ini. Buku ini mengajarkan jalan pintas untuk mudah dan berjaya tetapi sebenarnya mereka menjerumuskan diri mereka ke neraka dunia kerana azab yang bakal Allah berikan kerana mensyrikkan Allah adalah amat perit sekali.


Kini ilmu dari kitab mujarrobat ini sudah berkembang maju setapak dimana ilmunya sudah dipraktikkan dengan menghasilkan air tangkal AIR MUSOFFA dan ANNUSHRAH. Kini tangkal sudah dihasilkan dari kilang yang besar. Berpuluh-puluh pelajar tahfiz diperbodohkan untuk menulis pelbagai ayat Al Quran dipinggan putih. Mufti Perak Datok Harussani turut mencari saham neraka dengan menyokong orang ramai agar menggunakan air tangkal ini. SubhanaAllah.Astaghfirullah.




MENGKAJI MENGAPA KANDUNGAN KITAB MUJARROBAT SESAT DAN MENYESATKAN.


Ajaran yang terkandung di dalam kitab mujarrobat adalah jelas sesat dan menyesatkan. Kalau sekadar menerima hakikat ini tanpa mengkaji mengapa ia dijatuhkan sesat, ditakuti sejarah akan berulang dan ramai kelak masyarakat islam akan mengamalkan ajaran lain yang kononnya bukan berasal dari mujarrobat tetapi sebenarnya mirip mujarrobat dan tetap sesat dan menyesatkan. 



Adalah perlu kita umat islam semua berhati-hati dengan amalan mujarrobat ini kerana sebahagian ilmu ini kini sudah pun dikomersilkan dengan jenama air Musoffa dan air An Nushrah.

Untuk melawat laman air sesat Musoffa ini sila layari http://www.naqia.com.my/
Perhatikanlah pula iklan berikut dari laman web An Nushrah:

Ikhtiar penggunaan Air Annusyrah

- Penawar bagi Pelbagai Gangguan Kesihatan:- Yang melibatkan saraf, masalah pernafasan, masalah usus dan perut, masalah gangguan di kepala dan sebagainya
- Penguat Minda:- Mencerdaskan minda, menguatkan daya ingatan atau hafalan, memudahkan penyerapan maklumat ke dalam otak, memulihkan akal yang rosak, meedakan ketegangan fikiran.
- Penenang dan Mententeramkan Jiwa:- Menghilangkan tekanan perasaan, menguatkan jiwa, menghilangkan gagap, darah gemuruh dan kerunsingan.
- Penjagaan Kesihatan Dalaman dan Luaran:- Mengimbagkan hormon, melancarkan perjalanan darah, membuang bahan-bahan toksin dalam tubuh, meningkatkan antibodi, menstabilkan aura positif dalam diri dan menghindar jangkitan dan penularan penyakit.
- Pemangkin Aura Terbaik:- Yang menghasilkan aura positif - kekuatan dalaman yang dijana daripada rohani yang sihat akan merangsang tindakan yang positif
- Pendinding daripada Gangguan:- Aura negatif dan sebagai ikhtiar keselamatan untuk rumah, kenderaan, tanaman, kebun dan sebagainya. Menolak gangguan sihir, jin atau syaitan, musibah, kecurian, kebakaran dan sebagainya.
- Pembersih Rohani daripada Sifat-Sifat Negatif:- Dapat menyucikan sifat-sifat mazmunah seperti panas baran, pendusta, tamak, dengki dan sebagainya
- Pemangkin Hajat untuk Memudahkan Segala Urusan Dunia:- Seperti sukar mendapat anak, memudahkan jodoh, melembutkan hati, ikhtiar sebagai pelaris perniagaan, untuk dikasihani dan disayangi, lulus ujian, urusan perbicaraan, ketika berceramah, pendinding pengantin dan sebagainya.
- Selusuh Bersalin dan Minuman Kesihatan Terbaik:- Istimewa buat para ibu selepas bersalin atau untuk memulihkan tenaga di dalam pantang
- Sebagai Tonik untuk Awet Muda:- Agar wajah, minda, ketrampilan fizikal dan rohani sentiasa bertenaga sama ada bagi lelaki atau wanita.



Sila lawati laman An Nushrah berikut : http://www.annusyrahmalaysia.com/produk.php


Yang paling menyeronokkan, Mufti Perak, Dato' Seri Hj Harussani bin Hj Zakaria memberikan sokongan atas usaha Annusyrah untuk meghidupkan kaedah rawatan ini. Mufti Perak Datok Harussani turut sama masuk tong tahi dengan menyokong penggunaan air An Nushrah ini, SubhanaAllah. Astaghfirullah.



Bagi Mufti Perak, Dato' Seri Hj Harussani bin Hj Zakaria, saya menasihatkan agar dalam masa terdekat ini, fatwakanlah di negeri Perak tu bahawa kitab mujarrobat tidak sesat dan boleh diamalkan oleh semua umat Islam !!!!!!


Dalam artikel ini saya sertakan sebahagian kandungan buku mujarrobat agar umat Islam semua dapat menyelami serta mempelajari mengapa Allah melarang kita semua mengamalkan amalan-amalan seperti ini. 



Untuk membaca penjelasan saya mengapa amalan dari kitab Mujarrobat ini sesat dan menyesatkan, sila baca tulisan saya bertajuk PENJELASAN MUJARROBAT SESAT & MENGAMALKANNYA JUGA SESAT??

Berikut adalah beberapa contoh kandungan dalam buku mujarrobat untuk perbincangan ilmu dan bukan untuk beramal dengannya!!




1. SUPAYA TIDAK TERLIHAT DI MEDAN PERANG


Al-Hikayat: Apabila ada orang bepergian atau ke daerahnya sendiri, yang mana menemui pertempuran atau peperangan. Dalam hal ini agar dapat selamat, maka bacalah sural Az-Zalzalah lalu menggenggam debu dan ditaburkan pada arah peperangan itu. Kemudian tangannya disapukan ke kepalanya dan membaca ayat :

Fadlrib lahum thoriiqon fil bahri yabasal loa takhoofu darkaw wa/aa tahsyaa, waja'alnaa mim baini aidiihim saddaw wamin khofihim saddan fa-aghsyainaahum fahum laa yubshiruun.
Maka dengan demikian itu, insya-Allah orang yang bertempur dalam peperangan itu tidak melihat. 

2. BAHAN PEMBUNGKAM MULUT SESEORANG YANG DURJANA.
Fiman Allah S.W.T :


Qoola rojulaani minalladziina yakhoofuuna an'amalloohu 'alaihima udkhuluu 'alaihimul baaba fa-idzaa dakholtumuuhu fa-innakum ghoolibuun, wa 'alalloohi fatawakkaluu inkuntum mu '-miniin.

Hikmahnya :
Hikmah ayat tersebut di atas : "Apabila ditulis pada kulit kijang dengan tinta misik za'faron air mawar, lalu ditulisi nama pembesar (penguasa) , (umpama: Abdullah bin Khadijah). Kemudian dibawa dalam kopiah atau sabuk dan menghadap dengan pembesar/penguasa itu. Maka ia menjadi bungkam mulutnya, yakni tidak mengatakan sesuatu melainkan yang baik dan menyenangkan."


3. BAHAN INFORMASI PROBLEM YANG SULIT UNTUK DIJALANKAN
Firman Allah Ta'ala :


Alloohu ya'lamu maa tahmilu kullu untsaa wamaa taghiidlul-arhaamu wamaa tazdaadu wakullu syai-in 'indahuu bimiqdaar, 'aalimul ghoibi wasysyahaadatil kabiirul muta‘aal.

Hikmahnya :
Hikmah ayat tersebut adalah untuk mengetahui perkara yang tidak nampak (ghaib) Caranya iaitu berpuasa hari Senin. Lalu malam Selasa sesudah Subuh sebelum terbit matahari, ayat tersebut ditulis dengan tinta misik za'faron air mawar. Lalu disimpan di tempat yang tak diketahui orang. Kemudian pada malam Rabu ketika akan tidur membaca:


Yaa 'aalimam bikhofaayaatil-umuuri yaa man huwa 'alaa kulli syai-in qodiir, ithla'nii kadzaa wakadzaa innaka 'aaIa kulli syai-in qodiir.
Kemudian berzikir :
Allah, Allah………
HINGGA TIDUR. Maka insya-Allah selama tidur dapat berjumpa dengan seorang yang memberi tahu. Maksud perkara ghaib itu seperti : kandungan, orang pergi, pencuri, dan sebagainya. 
 
4. FAEDAH AYAT KURSIY
Jika ayat kursiy itu dibaca pada telinga orang yang pengsan sebanyak 11 kali, insya Allah dapat sembuh,

Hikmah lagi jika ditulis dengan tinta misik za'faran air mawar dan ditambah surah lkhlas, surat AL-FALAQ an surat an-Nas , lalu dikalungkan orang yang kemasukan jin, insya Allah segera sembuh (sedar). Jika ada orang yang akan masuk menghadap pembesar namun takut murkanya, maka jika membaca ayat kursiy 1 kali lalu membaca surat ini:




Yaa hayyu yaa qayyumu yaa badii’as samaawaati wal urdli yaa dzal Jalaali wal-ikroom, as-aluka bihaqqi haadzihil ayaatil kariimati an taljama lisaana fulan hattaa laa yanthiqu illaa bikhoirin,
Maka insya-Allah dapat selamat. Boleh anda cuba

5. GUNA DAPAT MEMPERMUDAH DALAM MENGHAFAL PELAJARAN
Firman Allah Ta'ala :




Ar rohmaanu 'allamat qur-aan. Kholaqal insaana allamahul bayaan. Aasy syamsu waf qomaru bihusbaan. Laa tuharrik bihi lisaanaka lita’jala bihi bal huwa qur-aanum majiid fii lauhim mahfuudzh.
Hikmahnya:
Hikmah ayat itu, jika ditulis pada piring lalu diberi air dan dilebur, kemudian diminum orang yang menghafalkan Alqur'an, atau menghafalkan ilmu syarak, insya Allah dapat segera hafal kalau meminumnya berulang-ulang, bahkan lebih utama lagi.

Termasuk perkara yang dapat mempercepat hafalan iaitu ayat dan do'a dibaca setiap hari, rupanya adalah:


6. BAHAN PENJERNIH HATI DAN MENCERDASKAN AKAL
Firman Allah Ta'ala :






Hikmahnya :
Hikmah ayat ini, bila ditulis di piring dengan memakai tinta misik za'faron dengan air mawar, lalu dilebur dengan air, terus diminumkan orang itu, diusahakan sampai tujuh hari, Insya Allah orang yang lemban dalam berfikir (bebal otaknya) akan jadi terang. Demikian pula orang suka pelupa atau was-was. Silakan anda amalkan. 

7. MELEMPARI RUMAH MUSUH DAN UNTUK PELARIS
Firman Allah Ta'ala :




Falammaa jaa-a amrunaa ja'alnaa 'aaliya haa saafilahaa wa amtharnaa 'alaihaa hijaaratan min sijjiilin mandluud. Musawwamatan 'inda rabbika wamaa hiya minadzhdzhoolimiina biba'iid.

Hikmah ayat tersebut, jika ditulis pada genting, lalu dipendam (ditanam) di suatu tempat seperti di rumah atau di toko dan lainnya, maka tempat itu setiap malam terlihat dilempari batu seterusnya, selama genting_yang terpendam itu belum diambil. Khusus untuk rumah mesti tempat-tempat yang tidak baik.
Hikmahnya: )
Hikmah ayat tersebut juga untuk penglarisan. Caranya ditulis pada kertas atau kain, lalu untuk dipasang pada pintu toko (kedai)

Dan sebelum ayat itu ditulis supaya menulis khatamu Sulaiman ini.




 
8. AGAR MUDAH TERBUKA PINTU REZEKINYA, TABAH HATI DAN DIANGKAT PANGKATNYA

Firman Allah Ta'ala :


Robbanaa 'alaika tawakkalnaa wa-ilaika anabnaa wa-iIaikal mashiir. Robbanaa laa taj'alnaa fltnatal lilladziina kafaruu waghfirlanaa robbanaa innaka antal 'aziizul hakiim.

Hikmahnya :
Hikmah ayat tersebut, jika ditulis pada lempengan besi (logam yang nipis) atau emas atau perak murni, kuningan, tembaga atau timah, lalu ditempelkan pada rumah. Maka orang yang berada di rumah itu diberi kemudahan dalam soal rezeki, dikuatkan hatinya dari sagala cobaan, dimuliakan pangkatnya, dan dapat sukses segala maksudnya.

9. MENGETAHUI PERKARA YANG TIDAK NAMPAK (GHAIB)
Firman Allah Ta'ala :



Alloohu ya'lamu maa tahmilu kullu untsaa wamaa taghiidlul-arhaamu wamaa tazdaadu wakullu syai-in 'indahuu bimiqdaar, 'aalimul ghoibi wasysyahaadatil kabiirul muta 'aal.

Hikmahnya :
Hikmah ayat tersebut adalah untuk mengetahui perkara yang tidak nampak (ghaib). Caranya iaitu berpuasa hari Senin. Kemudian malam Selasa sesudah Subuh sebelum terbit matahari, ayat tersebut ditulis dengan tinta misik za'faron air mawar. Lalu disimpan di tempat yang tidak diketahui orang. Kemudian pada malam Rabu ketika akan tidur membaca :


Yaa 'aaliman bikhofaayaatil umuuri yaa man huwa 'alaa kuili syai-in qodiir, ithla'nii kadzaa wakadzaa innaka 'alGa kul/i syai-in qodiir.
 
10. UNTUK MENUNDUKKAN JIN, SYAITAN DAN MANUSIA

Firman Allah Ta'ala :



Wa-iy yuriiduu ayyakhda'uuka fa-inna hasbakalloohu huwalladzii ayyadaka binashrihii wabil mu-miniin, wa-allafa baina quluubihim lauanfaqta maa fil-ardli jamii'am maa allafto baina quluubihim walaakinnallooha allafa bainahum innahuu 'aziizun hakiim.

Hikmahnya :
Hikmah ayat tersebut untuk menolak kejahatan jin, syaitan ataupun kejahatan ratu dan pembesar yang zalim, musuh dan semua manusia yang ahli merosak. Caranya, ayat tersebut ditulis pada potongan sutera, lalu dibuat kopiah. Maka sewaktu dipakai, maka semua yang tersebut itu dapat tunduk dan takut .
 
11. SUPAYA BANYAK REZEKINYA

Firman Allah Ta'ala :


Walaqod makkannaakum fil-ardli waja'alnaa lakum fiihaa ma'aayisya qoliilam maa tasykuruun.

Hikmahnya :
Ayat tersebut jika ditulis lalu ditempelkan pada pintu rumah atau toko (kedai), insya Allah banyak rezekinya, Menulisnya pada hari Jum'at, waktunya sesudah Shalat, Jumaat.
 
12. UNTUK MENGHILANGKAN TIKUS

Firman Allah Ta'ala :


Qouluhu ta'aala.: Waqoolalladziina kafaruu lirusulihim lanukhrijannakum min ardlinaa au lata'uudanna fii millatinaa fa-auhaa iIaihim robbuhum lanuhlikannazhzhoolimiin.

Hikmahnya :
Hikmah ayat tersebut jika ditulis pada kayu zaitun sebanyak empat buah, menulisnya pada hari Rabu sebelum terbitnya matahari, lalu dipendam di tempat yang banyak tikusnya, baik di rumah ataupun di sawah, dipendam di bagian sudut (pojok), sewaktu akan memendam dengan membaca ayat itu tiga kali, insya Allah semua tikus sama pergi.


Petikan berikut pula diambil dari buku ini yang mirip ilmu seperti dalam mujarrobat

13. SELAMAT DARI MERBAHAYA

Firman Allah S.W.T :
Al Imran: 144 (SILA RUJUK AYAT INI PADA AL QURAN)
(WAMAA MUHAMMADUN ILLAA RASUULUN QAD KHALAT MIN QABLlHIR RUSULU, AFAIN MAATA AU QUTILAN QALABTUM 'ALAA A'QAABIKUM WA MAN YANQALIB ‘ALAA 'AQIBAIHI FALAN YADLUR RALLAAHA SYAI-AN WASAYAJZILLAAHUSY SYAAKI RIINA. SURAH ALl 'IMRAN : 144).

KHASIAT:
Bila ayat ini ditulis lalu dikantongi (dibungkus), maka insya Allah selamat dari tipu daya kejahatan jin dan manusia serta akan terhindar dari merbahaya apapun juga.


14. SELAMAT DARI PENCURIAN DAN KEBAKARAN
Firman Allah S.W.T :
Al Israak: 111(SILA RUJUK AYAT INI PADA AL QURAN)
(WAQULIL HAMDU LILLAAHIL LADZII LAM YATTAK HIDZ WALADAN WALAM YAKUN LAHUU SYARIIKUN FIL MULKI WALAM YAKUN LAHUU WALIYYUN MINADZDZULLI WAKABBIRHU TAKBIIRAN. SURAH ISRAA' : 111).
KHASIAT:
Bila ayat ini dibaca sewaktu akan tidur, maka dalam waktu semalamnya insya Allah dapat terjaga dari kecurian dan kebakaran.
 
15. BERWIBAWA, DITAKUTI DAN DIMULIAKAN ORANG
Firman Allah S.W.T :
Al Balaad: 1 - 10(SILA RUJUK AYAT INI PADA AL QURAN)
(LAA UQSIMU BIHAADZAL BALADI, WAANTA HIL LUN BIHAADZAL BALADI WAWALIDIN. WAMAA WA LADA. LAQAD KHALAQNAL INSAANA FII KABADIN AYAHSABU ANLAYYAQDIRA 'ALAIHI AHADUN. YA QUULU AHLAKTU MAALAN LUBADAN. AYAHSABU AN LAMYARAHUU AHADUN. ALAM NAJ'ALLAHUU ‘AINAINI. WALISAANAWWASYAFATAINI. WAHADAINA AHUN NAJDAINI. SURAH AL BALAD : 1 - 10).

KHASIAT:
Ayat ini ditulis pada jarik atau sarung, maka orang yang memakai jarik atau sarung itu ditakuti semua orang, berwibawa dan dimuliakan. Jika menghadap pembesar, maka apa yang diperlukan dipenuhi.


16. AGAR TIDAK KELIHATAN DI MEDAN PERANG
Firman Allah S.W.T :
Taahaa:77 dan Yaasin:9 (SILA RUJUK AYAT INI PADA AL QURAN)
(FADLRIB LAHUM THARIIQAN FIL BAHRI YABASAN LAA TAKHAAFU ARAKAWWALAA TAKHSYAA. WA JA'ALNAA MIM BAINI AIDIIHIM SADDAWWAMIN KHALFIHIM SADDAN FA-AGHSYAINAAHUM FAHUM LAA YUBSHIRUUN.) SURAH THAAHA : 77 dan SURAH YAA-SIIN : 9).

KHASIAT:
Apabila ada orang bepergian keluar daerah atau di daerahnya sendiri, hal mana disitu peperangan sedang berkecamuk, agar ia selamat, maka bacalah surat Az-Zalzalah lalu menggenggam debu dan ditaburkan kearah peperangan itu, kemudian tangannya disapukan kepalanya sambil membaca ayat tersebut diatas, maka insya Allah orang-orang yang sedang bertempur itu tidak melihatnya.
 
17. UBAT ANAK REWEL (meragam) TIDAK MAHU TIDUR
Firman Allah S.W.T :
(IDZ AWALFITYATU ILALKAHFI FAQAALLUU RABBANA AATINAA MILLADUNKA RAHMATAN WAHAY YI'LANAA MIN AMRINAA RASYADAN. "ADLARAB NA 'ALAA AADZAANIHIM FILKAHFI SININNA 'ADADAN. WAKHASYA'ATIL ASHWAATU LIRRAHMAANI FALAA TASMA'U ILLAAHAMSAN. SURAH AL-KAHFI : 10 - 11 dan SURAH THAAHA ; 108). (SILA RUJUK AYAT INI PADA AL QURAN)

KHASIAT:
Bila ayat ini ditulis dan ditambah dengan surat AL-Falaq dan surat An-Naas. lalu dibungkus dan dikalungkan anak yang rewel tidak mahu tidur, Insya Allah cepat berhenti dan mahu tidur.


18. MENGHILANGKAN TIKUS DI SAWAH ATAU DI RUMAH
Firman Allah S.W.T :
(LU'INALLADZIINA KAFARUU MIM BANII ISRA-IILA 'ALAA LISA ANI DAAWUUDA WA'IISABNI MARYA' MA DZAALIKA BIMAA ‘ASHAU WAK'AANUU YA’TA DUUNA. SURAH AL-MAAIDAH : 78). (SILA RUJUK AYAT INI PADA AL QURAN)

KHASIAT:
Apabila ayat ini ditulis pada genting yang dibuat dari lempung laut, menulisnya dengan paku, lalu ditanam pada sudut sawah atau rumah yang banyak tikus nya, insya Allah tikus-tikus semua pergi.
 
19. MENGUSIR JIN DAN SYAITAN DARI RUMAH
Firman Allah S.W.T :
(AFA-AMINA AHLUL QURAA AYYA'TIYAHUM BA’ SUNAA BAYAATAN WAHUM NAA-IMUUNA. AWAAMINA AHLUL QURAA AYYA'TIYAHUM BA'SUNAA DLUHAN WAHUM YAL'ABUUNA. AFA-AMINUU MAKRALLAAHI FALAA YA'MANU MAKRALLAAHI ILLAL QA UMUL KHAASIRUUNA. SURAH AL-A' RAAF : 97 - 99), (SILA RUJUK AYAT INI PADA AL QURAN)
KHASIAT:

Apabila ayat ini ditulis pada kertas, menulisnya pada permulaan bulan Muharram, lalu dihapus dengan air dan airnya dipercikkan ke empat sudut rumah. Maka insya Allah jika di rumah itu ada jin atau syaitan tentu akan keluar.


20. KHASIAT BISMILLAH
a. SAWAH TERJAGA DARI PENYAKIT.
Bila Bismillah anda tulis pada kertas sebanyak 101 kali, kemudian dimasukkan ke dalam botol dan disumbat, lalu ditanam di tengah sawah, maka insya Allah sawah anda itu selamat dari penyakit-penyakit apa pun yang membahayakan.
b. TERJAGA DARI GANGGUAN SYAITAN, PENCU RI DAN MATI MENDADAK.
Bila anda baca 21 kali ketika hendak tidur, insya Allah semalam anda dijaga oleh Allah dari gangguan syaitan, pencuri dan mati secara mendadak.
c. MENCERDASKAN FIKIRAN.
Bila anda baca 786 kali pada waktu malam dengan menghadapi air digelas, kemudian pagi harinya ketika matahari terbit air tersebut diminum, insya-Allah anda menjadi cerdas. Ini harus anda lakukan hingga 7 hari.
 
21. KHASIAT AL-FATIHAH.
a. AGAR SELAMAT DAN BAHAGIA.
Bila anda baca sebanyak 41 kali sesudah shalat sunnah qabliyah Shubuh (shalat sunnah sebelum shalat fardlu Shubuh) secara terus menerus, maka jika anda ingin pangkat keduniawian insya Allah berhasil, jika miskin menjadi kaya, jika punya hutang segera lunas, jika sakit segera semhuh, jika lemah menjadi kuat, menjadi mulia, ditakuti musuh, semua orang mencintai, semua kata-kata diperhatikan dan dipercayai masyarakat dan selamat dari segala bencana.

b. REZEKI MENGALIR DAN MAKSUDNYA BERHASIL.
Anda baca 21 kali setiap selesai shalat fardlu secara terus menerus, maka insya Allah rezki anda selalu mengalir bagai air bah, dijaga dari segala macam yang membahayakan, dimuliakan orang dan berhasil semua maksudnya.

c. MELEPAS TALI (ikatan) DAN MEMBUKA GEMBOK (mangga / kunci).
Apabila ada orang sedang dirantai atau dikunci dalam suatu ruangan maka rantai atau gembok dibacakan surah Al-Fatihah sebanyak 121 kali dengan hati yang khyusu', kemudian ditiupkan rantai atau gembok tadi 10 kali, insya-Allah akan lepas atau terbuka.

d. MENGHILANGKAN HATI/PIKIRAN YG BINGUNG
Jika surat Al-Fatihah ini ditulis pada piring lalu dilebur (dijiruskan) dengan air, kemudian diminumkan orang yang sedang susah dan bingung hati/pikirannya, maka insya-Allah segala kebingungan segera hilang.


22. KHASIAT SELAWAT MUNJIYAT: PEMBUKA REZEKI DAN HAJAT
 


(ALLAAHUMMA SHALLI 'ALAA SAYYIDINAA MUHAMMADIN SHALAATAN TUNJIINAA BIHAA MIN JAMII' IL AHWAALI WAL-AAFAATI WA TAQDLI LANAA BI HAA JAMII’AL HAAJAATI WA TUTHAHHIRU BIHAA MIN JAMII’IS SAYYI-AATI WA TARFA'UNAA BIHAA 'INDAKA A'LAD-DARAJAATI WA TUBALLIGHUNAA BIHAA AQSHAL GHAAYAATI MIN JAMII'IL KHAIRAATI FIL-HAYAATI WA BA'DAL MAMAATI).

KHASIAT:
Dibaca 40 kali, ,maka Allah SWT. menghilangkan segala kesusahan, memudahkan semua pekerjaan, mudah memperoleh rezeki, menerangkan hati, menaikkan pangkat, memperbaiki tingkah laku, membuka semua pintu kebaikan, mengindahkan ucapan, menjauhkan dari semua malapetaka, setiap orang (baik laki-laki maupun perempuan) yang melihatnya menjadi senang dan cinta. Tetapi harus dibaca setiap hari.
 
23. KHASIAT SELAWAT SYIFAA’ : UNTUK SIHAT TUBUH, KESELAMATAN DAN HATI MENJADI TERANG
 


(BISMILLAAHIRRAHMAANIRRAHIIM. ALLAAHUMMA SHALLI 'ALAA SAYYIDINAA MUHAMMADIN THIBBIL QULUUBI WA DAWAA-IHAA WA SHIHHATIL ABDAA NI WA 'AAFIYATIHAA. WA NUURIL ABSHAARI WA DLIYAAIHAA WA QUWWATIL AJSAADI WA GHIDAA IHAA WA 'ALAA AALIHII WA SHAHBIHII WA SALLIM).


KHASIAT:
Khasiat Selawat Syifaa' ini, apabila dibaca tiap-tiap hari, maka :
1. Menyihatkan jasmani dan rohani.
2. Diberi keselamatan di dunia dan akhirat.
3. Hati menjadi terang benderang, dapat melihat mana yang hak dan mana yang salah.
4. Tubuh menjadi kuat, tidak mudah terkena pengaruh yang merosakkan.



Sekian wassalam wallahualam

Emjay

147 comments:

  1. Assalamualaikum wbt

    Attachment lepas saya gunakan fail.htm ada masalah lalu kini saya gantikan dengan fail adobe acrobat. Sila download fail acrobat ini dan pelajarilah kesesatan ini sebagai iktibar.

    Emjay

    ReplyDelete
  2. dalam fail pdf tu tiada langsung penerangan atau dalil mengapa ajaran sekian-sekian sesat. kitab mujarobat itu tiada pertalian yang jelas dengan semua ajaran sesat itu, cuma sebahagian saja.

    mengapa menggunakan ayat quran dalam perubatan dihukumkan sesat?

    saya tidak menyokong mana-mana, tetapi saya harap ustaz berlaku adil, dan tidak menggunakan dalil 'arwah guru saya' sahaja.

    maaf. terima kasih.

    wassalam.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum sdr wewr dan sekelian muslim

    Dalam kenyataan di atas saya ada menyebutkan perkara berikut "Insya-Allah dalam waktu terdekat ini saya akan menjelaskan mengapa sesat untuk mengamalkan ilmu didalam kitab mujarrobat!!!". Mungkin sdr wewr terlepas pandang kenyataan ini.

    Sebahagian jawapan persoalan yang dikemukakan telah saya jelaskan dalam artikel yang saya uploadkan pada Feb 26 bertajuk "Jampi dan mantera ibarat zina dan jimak suami isteri, sama tetapi berlainan hukum".

    Seperti gambar surah Yasin (ada dua) yang saya letakkan dalam bahagian foto adalah sebenarnya surah yaasin yang menjadi sebahagian daripada isi Al Quran. Surah yang mulia ini sudah pun menjadi tangkal melalui perbuiatan bomoh tersebut.

    Sebagaimana sudah banyak kali saya sebutkan, meletakkan surah yaasin bawah bantal atau sebelah bantal bayi yang baru lahir adalah syirik kerana ia adalah sejenis tafaul. Sila rujuk mengenai tafaul dalam artikel bertarikh Feb 7 - Latihan mengenalpasti amalan SYIRIKKK.

    Sila baca juga arikel saya bertarikh Nov 8 bertajuk "Azimat dari Ayat Kursi ()"

    Sila belajar artikel yang saya tulis bertajuk "Akidah 1 hingga Akidah 6" yang menjadi asas tauhid sekelian muslim. Kalau asas ini masih goyah, memang sukar untuk saya bawa berbincang mengenai tajuk-tajuk yang lebih rumit seperti mengapa sesat mengamalkan ajaran kuasa minda dan bagi bab kitab mujarrobat ini.


    Semoga sdr wewr diberikan Allah rahmat berkat hidayah taufik dan pertolongan untuk mempelajari, memahami dan seterusnya mengamalkan ilmu tauhid yang diredhai Allah yang teramat penting yang menjadi teras agama Islam.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum saudara Emjay yang dihormati,

    Izinkan saya untuk membuat sedikit penjelasan tentang penggunaan tangkal dan ilmu-ilmu yang terkandung dalam kitab-kitab mujarrobat.

    Ilmu mujarrobat ini sebenarnya adalah salah satu daripada cabangan ilmu Islam yang lain seperti Ilmu Fiqh, Ilmu Tasauf, Ilmu Kalam, Ilmu Qiraat & sebagainya. Setiap ilmu itu ada kaedah-kaedah & metodologi serta kajian-kajian yang dilakukan dari semasa ke semasa. Dan setiap ilmu itu juga ada ahli-ahlinya. Hal ini sama berlaku ke atas ilmu mujarrobat yang mana ia juga turut melalui proses perkembangan ilmu sejak zaman berzaman.

    Jika saudara mengatakan bahawa ilmu ini adalah syirik, mungkin saudara terlepas pandang akan ilmu ini dari beberapa sudut.

    1) Ilmu ini bukanlah diasaskan oleh bomoh ataupun orang perseorangan. Ilmu ini sebenarnya telah wujud sejak zaman permulaan Islam lagi. Biar kita mengambil contoh: Beberapa orang para sahabat nabi s.a.w sendiri pernah menggunakan kaedah menyalin ayat quran dan kemudiannya direndam dalam air sebagai satu kaedah pemulihan. Saidina Umar Al Khattab sendiri pernah menulis surat kepada Sungai Nil supaya meminta sungai itu mengalirkan airnya pada musim kemarau.

    2) Pada zaman Tabiut at-tabiin, muncul beberapa orang Ulama & sarjana yang membuat kajian tentang ilmu ini. Antara yang terkenal ialah Imam Al Ghazali, Sheikh Abu Hassan Ali Al-Buni, Sheikh Muhd. Haqqi An-Nazili , Imam Al-Jazuli & Sheikh Ibnu Arabi. Kesemua mereka ini bukanlah ulama yang kecil, tetapi adalah dari golongan yang hafiz akan Al-quran dan Hadis, pakar dalam ilmu Fiqh & Tasauf serta terkenal dengan kesolehan mereka.


    3) Berkenaan pemakaian tangkal dan Wifiq itu bukanlah satu bidaah yang tercela. Saudara harus faham tentang asal-usul penggunaan tangkal itu. Tangkal & Wifiq digunakan sebagai satu simbol yang mempunyai fungsi-fungsi tertentu.

    Sebagai contoh, kita lihat symbol yang digunakan di jalanraya. Simbol NO-Entry digunakan untuk melarang orang ramai menggunakan sesuatu jalan, Simbol Jata Negeri / Ahli Mangku Negara pula digunakan oleh kebanyakan orang sebagai lambang / status pada petak plate kereta, manakala simbol Polis pula digunakan dilebuhraya untuk memperlahankan kenderaan yang memacu laju. Jadi, simbol digunakan sebagai satu bentuk komunikasi kepada mereka yang melihatnya.

    Begitu juga dengan penggunaan symbol dalam ilmu mujarrobat, ia mempunyai fungsi-fungsi ghaib yang tidak dapat kita fahami. Ia sebagai satu bentuk komunikasi ringkas kepada makhluk-makhluk ghaib yang melihatnya.

    Berkenaan ayat al-quran yang ditukar dalam bentuk Wifiq sebenarnya mempunyai tujuan tertentu.

    Antaranya ialah a) Faktor Kebersihan, sesetengah wifiq itu perlu digantung di tempat tertentu dan mungkin terdedah kepada najis serangga / habuk, jadi dengan menukarnya dalam bentuk wifiq, kita dapat memelihara kesucian ayat quran tersebut. Begitu juga jika ada orang yang bukan Islam yang datang meminta ayat al-quran. Disebabkan mereka dalam keadaan berhadas besar, maka penggunaan wifiq lebih sesuai. B) Faktor masa: Pada ketika tertentu, seseorang pengamal ilmu perubatan Islam itu terpaksa melayani ramai pesakit / orang pada suatu ketika. Jadi, bagi menjimatkan masa, penggunaan wifiq itu lebih praktikal berbanding dengan menulis ayat al-quran secara penuh.

    Perlu kita ingatkan bahawa bukanlah bentuk atau corak wifiq itu yang memberi kesan, tetapi sebenarnya ketaqwaan dan kesolehan sipenulis wifiq (beserta maunah Allah s.w.t) itulah yang menjadi ukuran akan keberkesanan wifiq tersebut.

    Kita boleh mengambil contoh tentang kisah yang berlaku kepada Imam Hanbali & Ibnu Taimiyyah. Pada ketika mereka masih hidup, kedua-dua tokoh tersebut hanya menggunakan terompah sahaja untuk menghalau jin yang merasuk. Kedua-dua tokoh berkenaan hanya mewakilkan murid mereka sahaja untuk membawa terompah mereka dan diacah-acahkan kepada pesakit yang dirasuk. Dengan cara begini sahaja, murid mereka berjaya menghalau jin

    ReplyDelete
  5. waalaikumussalam wbh sdr tablighster

    Saya mengucapkan selamat datang ke Laman Emjay.

    Semoga kita semua dapat beramal dengan bersandarkan nas-nas yang mantap, saya ingin bertanyakan nas berhubung soalan (1) di atas dimana sdr menyatakan bahawa "Beberapa orang para sahabat nabi s.a.w sendiri pernah menggunakan kaedah menyalin ayat quran dan kemudiannya direndam dalam air sebagai satu kaedah pemulihan". Maaf kerana saya bertanya kerana saya belum bertemu nas yang berkaitan.

    Sewaktu saya masih kecil saya dimandikan arwah ibu sewaktu bulan safar dimana ada ustaz menuliskan ayat-ayat tertentu dari Al Quran di atas kertas lalu direndamkan ke dalam baldi dan kemudian mandi dengan air tersebut bagi menolak bala. Setahu saya, kaedah ini adalah syirik dan sudah dihentikan termasuk pesta tolak bala di bulan safar.

    Membuat kajian keatas ilmu mujarrobat seperti yang sdr sebutkan dalam perkara (2) sememangnya dibenarkan dalam Islam hatta membuat kajian dan mempelajari ilmu sihir. Yang diharamkan dalam islam adalah mengamalkan ilmu tersebut. Mengkaji kitab Veda orang hindu adalah cantik tetapi mengamalkannya adalah sesat. Adakah para pengkaji seperti yang sdr sebutkan dalam perkara (2) jelas mengamalkan ilmu mujarrobat? Kalau dapat penjelasan jelas sangat dialu-alukan.

    Perkara (3) yang sdr jelaskan di atas adalah bersandarkan hujah akal semata-mata. Kalau ada sandaran nas barulah kita boleh mengamalkannya. Kalau menurut hujah seperti perkara (3) yang sdr sebutkan maka objek seperti dalam gambar berikut adakah dibenarkan dalam Islam:-

    gambar 1: http://emjayjb.multiply.com/photos/photo/24/1
    gambar 2: http://emjayjb.multiply.com/photos/photo/24/4
    gambar 3: http://emjayjb.multiply.com/photos/photo/24/10
    gambar 4: http://emjayjb.multiply.com/photos/photo/24/12
    gambar 5: http://emjayjb.multiply.com/photos/photo/24/17
    gambar 6: http://emjayjb.multiply.com/photos/photo/24/19 (perlu sekali dirujuk gambar ini sebab mujarrobat mengajarkannya. Dalam mujarrobat juga mengajarkan kopiah yang ditulis dengan pelbagai ayat Al Quran untuk tujuan tertentu.)
    gambar 7: http://emjayjb.multiply.com/photos/photo/42/2.

    Gambar 7 adalah lebih tinggi taraf wafak ini kerana ia tidak ditulis tangan (yang mungkin silap) tetapi ia dicetak. Orang yang menggunakan ini sepatutnya tidak dipersalahkan kerana mereka beranggapan kalau wafak (wifiq) boleh, kenapa surah Yaasin ini tidak boleh!!!. Kalau wafak dibenarkan dalam islam, maka orang yang bertangkalkan gambar 8 tidak boleh dipersalahkan kerana taraf objek ini sepatutnya lebih tinggi berbanding wafak yang dinyatakan oleh sdr di atas.
    Gambar 8: http://emjayjb.multiply.com/photos/photo/24/15

    Saya mengambil kesempatan di sini untuk sekadar bertanya adakah sdr mengamalkan sebarang jenis rawatan. Soalan seterusnya, adakah anda mengamalkan rawatan darus Syifak?. Sekiranya sdr inginkan privacy, sila emailkan ke alamat kangmasjb@hotmail.com.

    Saya menerima pandangan dan saranan sdr bahawa kita jadikanlah perbincangan kita sebagai wacana berguna dan ingatlah bahawa kita akan dipertanggungjawabkan ke atas penyebaran sesuatu ilmu yang baik atau buruk.

    Sebelum beredar, saya ingin bertanya sudahkah sdr membaca artikel saya bertajuk PENJELASAN MENGAPA KITAB MUJARROBAT SESAT DAN MENGAMALKANNYA JUGA SESAT?? http://emjayjb.multiply.com/journal/item


    Se

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum wbh
    Berikut adalah artikel yang saya ambil dari Al Ahkam http://www.al-ahkam.net/home/index.php?name=MDForum&file=viewtopic&t=12150&sid=fa7fdb037eb48634cdbf3d2e84f6733e

    Soalan:
    Saya ada terjumpa buku, yg di depannya, dikatakan Imam Ghazali RAH yg mengarangnya. Buku itu adalah berkenaan petua2 wifiq (betul ke ejaannya?) yg dianjurkan oleh beliau. Saya dapati banyak kedapatan wifiq ini, yg berupa kertas2 yg ditulis2 nombor2 atau huruf2 jawi, bahkan doa dan ayat2 Quran utk tujuan tertentu, cthnya di kedai utk melariskan jualan, dsbnya. Apakah hukumnya wifiq ini? Benarkah Imam Ghazali RAH ada mengarang buku berkenaan wifiq ini?

    Maafkan saya jikalau wifiq ini, termasuk dlm masalah tangkal kerana saya pasti sudah tentu ada jawapan2 bagi masalah tangkal dlm portal al-ahkam. Cuma, saya mengemukakan soalan ini kerana ingin jelas sama ada tangkal hanya berkait dgn ayat2 Quran sahaja ke, manakala wifiq pula dgn nombor2 dan huruf2? Satu lagi nak mintak jelas pasal betul ke Imam Ghazali RAH ada mengarang buku mengenai perkara ini.

    Jazakumullah.
    Wassalam

    Jawapan:
    Hujjatul Islam alGhazali rh memang menulis kitab yg dinamakan Mujarobat (panduan/petua/pengubatan rohani) yg berjudul al Awfaq. Begitu juga alImam Ibn Qayyim, Tibb anNabawi, begitu juga Imam asySyuyuti, Tibb anNabawi. Imam Syaraf anNawawi, "Hizib annawawi, Imam Rifa'iy," Hizib Rifa'iy.

    Apa yg terjadi Dukun2 Timur Jauh telah memanipulasi dan menterjemah kitab2 ini dan memberi judul baru "Pengobatan Mujarab", "Buku Penambah Rezki", Kitab Ilmu Pengasih" dsbnya dan utk melariskan kitab mereka, mereka mendakwa isi kandungannya bersumber dari Imam-Imam ini. Apa yg disusun oleh Imam-Imam besar itu dalam kitab2 yg kita sebutkan di atas adalah himpunan hadis2 dan athar2 sahabat berupa jampi dan mentera berupa ayat alQur'an dan Hadis (DR Badruddin HSubky, Bid'ah-Bid'ah di Indonesia, Gema Insani Press, Jakarta, 1993)

    Wifiq atau Wafaq atau tilsamat sebenarnya ialah tulisan ayat2 alQur:an atau do'a yg ditulis oleh orang alim atau wali kepada orang awam di atas belulang, kain, atau kertas, supaya mereka menghafal dan mengingatinya. Orang awam kemudiannya membawa wafaq ini ke mana sahaja dan akhirnya menggantung pada badan mereka atau pada rumah mereka menjadi azimat atau tangkal atau jimat-jimat. (ibid) WA

    Sekian

    ReplyDelete
  7. banyak hujjah tuan akan bersandarkan kpd 'arwah guru saya'....
    siapa 'guru saya' tersebut.....??
    ditahap mana ilmunya sehingga tuan begitu taksub (kalau bolih dikata begitu) merujuk kepada beliau dalam banyak artikel bagi menjawab kemusykilan pelayar laman emjay ni...

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum w.b.t, semoga saudara Emjay dan sidang pembaca dilimpahi rahmat Allah s.w.t

    Terlebih dahulu saya ucapkan ribuan terima kasih atas reply saudara kepada saya. Saya juga ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan sebesar-besar penghargaan saya atas kesungguhan saudara membina laman ini untuk tatapan umum umat Islam. Semoga Allah s.w.t melimpahi kurniaNya kepada saudara atas usaha e-dakwah yang saudara lakukan bagi membasmi bersih perkara syirik & khurafat. Sebagai tetamu dilaman ini, seharusnya saya meminta izin daripada pihak tuan rumah untuk mengemukakan teguran membina dan membuka tirai perbincangan yang panjang lebar ini. Saya berharap saudara Emjay mengizinkan.

    Sebelum membaca perbincangan saya seperti dibawah, ingin saya maklumkan secara jujur bahawa saya bukanlah seorang ustaz, apatah lagi seorang ahli Hadis. Saya hanya orang awam sahaja. Jadi penerangan saya mungkin benar dan mungkin terdapat kesilapan. Jadikanlah penerangan saya ini sebagai satu bahan wacana pencetus idea dan rujukan tambahan sahaja.

    * * * *

    1.0 Jawapan Kepada Persoalan Saudara Emjay Tentang Nas-Nas Naqliah.
    Pertama, berkenaan soalan saudara yang berkaitan dengan penggunaan azimat dan ilmu mujarrobat, benarkah ia bersandar kepada Al-Quran, Sunnah dan riwayat daripada para sahabat Rasullullah s.a.w dan para Salafus soleh? Pernahkah ulama-ulama yang saya sebutkan sebelum ini bukan sekadar membuat kajian, malah turut mengamalkan ilmu ini juga?

    Sebenarnya ada beberapa nas yang membolehkan umat Islam menulis & menggunakan ayat al-quran sebagai azimat. Dalam bidang ilmu mujarrobat, terdapat dua cara pengamalan ayat Al-Quran untuk merawat penyakit dan menyelesaikan masalah, iaitu secara A) Maqru’ - mengamalkan ayat Alquran atau Asma Allah dengan cara dibaca sebagai zikir atau wirid. B) Mahmul yaitu mengamalkan ayat Alquran atau Asma Allah dengan cara ditulis sebagai wafaq (rajah / simbol) untuk diletakkan di suatu tempat atau dibawa. Berikut adalah dalil-dalil naqli yang membolehkan penggunaan ayat Al-Quran secara Maqru’ dan Mamul seperti di bawah:

    1.1 Nas-Nas Daripada Al-Quran.
    Di dalam Al-Quran, Allah s.w.t menyebutkan bahawa sebahagian daripada ayat AlQuran itu mempunyai khasiat sebagai penawar, antaranya,

    ‘Dan Kami turunkan sebahagian daripada Al-Quran itu sesuatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang yang beriman’ (Al-Isra’: 82)

    ‘Katakanlah kepada mereka yang beriman, Al-Quran itu adalah petunjuk dan penawar bagi mereka yang beriman..’ (Fussilat: 44)

    Berdasarkan dua ayat di atas, secara jelas Allah s.w.t telah mengajar kita bahawa sebahagian (mengikut sebahagian ulama kesemua ayat) daripada ayat-ayat Al-Quran mempunyai khasiat untuk menyembuhkan penyakit. Justeru, mengamalkan pembacaan ayat Al-Quran dengan niat untuk mendapat perlindungan Allah s.w.t, petunjuk untuk menyelesaikan kebuntuan, memurahkan rezeki, mengubati penyakit dan hal-hal lain tidaklah boleh dianggap sebagai satu perbuatan syirik secara halus. Ia sebenarnya ialah satu bentuk ikhtiar juga. Jika dibandingkan dengan ikhtiar yang bersifat fizikal, pengamalan ayat Al-Quran lebih berbentuk ikhtiar yang bersifat rohani / psikologi bagi mendekatkan kita dengan Allah s.w.t.

    Memandangkan sebahagian daripada ayat Al-Quran adalah bersifat syifa’ / penyembuh, bagaimanakah cara penyembuhan itu dijalankan? Dalam Al-Quran, Allah s.w.t tidak menerangkan secara langsung kaedah penyembuhan dijalankan. Tetapi ia boleh didapati melalui cara-cara yang ditunjukkan oleh Rasullulah s.a.w (kaedah jampian, hembusan dan sentuhan) amalan para sahabat dan berdasarkan kajian ulama-ulama dalam bidang ini. Di sinilah letaknya peranan akal & ihktiar manusia bagi mencari kaedah-kaedah untuk menyembuhkan penyakit. Lantaran itu lahirlah berbagai model, teori dan kaedah perubatan hasil daripada penyelidikan yang dijalankan zaman berzaman.

    1.2 Nas-Nas Daripada Hadis.
    Terdapat beberapa hadis nabi yang membolehkan penggunaan ayat Al-Quran baik

    ReplyDelete
  9. siapa en.emjay punye tuan guru dan reference? i just want to know....jwb laa dgn jujur atau pun en.emjay belajo sendiri?

    ReplyDelete
  10. Setiap amal perbuatan kita sekiranya kita berdoa bersungguh-sungguh insya-Allah kita akan tahu amal ini akan membawa kita ke syurga atau ke neraka. Kalau sdr bellowlower aka cicakman bertanya sendiri maksud tujuan soalan sdr diatas insya-Allah jawapannya ialah "saya marah emjay melarang orang beramal dengan kitab Mujarrobat dan hasrat saya adalah semoga semua orang bebas mengamalkan amalan dari kitab mujarrobat ini.".

    Nasihat saya ialah sdr CICAK buatlah satu laman CICAK sendiri yang menggalakkan orang mengamalkan amalan dari Mujarrobat.

    Bagi saya jelas, saya akan tetap mendakwah pembaca yang ke Laman Emjay agar jangan mengamalkan amalan dari mujarrobat kerana ia SESAT DAN MENYESATKAN.

    Katakan yang hak walau ia pahit dan CICAK juga membencinya. Saya menulis di Laman ini bukan untuk menggembirakan CICAK-CICAK namun sekadar mencari redho Allah.

    Sekian wallahualam wassalam

    Emjay

    ReplyDelete
  11. Setiap amal perbuatan kita sekiranya kita berdoa bersungguh-sungguh insya-Allah kita akan tahu amal ini akan membawa kita ke syurga atau ke neraka <-- ape nas yang mengukuhkan persoalan ini?? hang ni betul laa..kalau hang tak bagi penjelasan..hang tengok laa...aku bagitau kat jabatan agama islam.....nama hang semua aku dah ada....hang ni ajor benda2 yang tak betul laa....bahaya pada muslimin dan muslimat..!!

    ReplyDelete
  12. Sabda Rasulullah SAW mafhumnya:
    "Setiap hari manusia bekerja dan setiap manusia tersebut tahu bahawa pekerjaan tersebut membawa ke neraka atau syurga".
    (Dari Bukhari & Muslim)

    Kupasannya. Apabila kita sembahyang dengan benar-benar ikhlas kerana Allah, kita sepatutnya tahu bahawa pekerjaan ini akan membawa ke syurga. Kalau cicak-cicakman mengunjungi laman Emjay dengan niat yang ikhlas untuk saling membantu meluruskan amal ibadah umat Islam lain, ia sepatutnya tahu bahawa pekerjaan ini bakal membawa cicakman ke syurga. Kalau cicak-cicakman datang ke Laman Emjay dengan niat untuk mengganggu atau mengelirukan umat Islam lainnya, ia sepatutnya faham bahawa pekerjaan ini akan membawa cicakman ke neraka. Pekerjaan mencuri dan mengkhianati manusia, pelakunya wajar sekali faham bahawa pekerjaan ini membawa pelakunya ke neraka.

    Kalau tak faham juga, kenalah berkunjung ke JB untuk berguru.

    Wassalam wbh wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  13. assalamualikum,

    sekadar bertanya, macam mana jenis perubatan islam di negara jiran yang sangat popular iaitu perubatan NurSyifa.
    soalan saya macam mana nak tahu sama ada ia nya syirik atau tidak. ni web dia WWW.NURSYIFA.NET.

    sekian terimakasih...

    ReplyDelete
  14. Waalaikumussalam sdr manmadu

    Selamat datang ke Laman emjay semoga kehadiran mu membawa seribu rahmat.

    Saya akan buka insyaAllah malam nanti laman ini untuk menilainya.

    Untuk mengetahui satu-satu kaedah itu syirik atau tidak, kenalah kita berilmu. Tanpa ilmu memang mudah sekali kita ditipu syaitan.

    Kalau sdr manmadu boleh datang ke jb beberapa kali, jemputlah datang untuk kita berkongsi ilmu sehingga mampu menilai sesuatu perbuatan syirik atau tidak (FOC)

    Secara mudah, bila menemui satu-satu amalan yang meragukan, tinggalkanlah. Boleh juga berdoa semoga Allah tunjukkan sama ada amalan tersebut sesat atau tidak, insyAllah Allah berikan petunjuk.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  15. assalamualikum,

    dah ke en emjay melawati web WWW.NURSYIFA.NET. kalau dah saya nak tahu jawapan atau penjelasan nya?


    satu soalan sy tentang khadam samaada penjelasan di bawah boleh pakai ke tak? saya dpt dr satu web lain...

    KHODAM
    Pembantu Dari Demensi Ghaib

    Sebagian orang beranggapan bahwa memiliki khodam (atau ilmu spiritual yang ada khodamnya) adalah sebuah kesyirikan atau dosa besar. Bagi kami, pendapat ini adalah pendapat yang "membabi buta" karena pengertian khodam sangat luas. Sedangkan khodam sendiri terdiri dari berbagai jenis yang tidak bisa disamakan. Berikut ini pembahasan panjang mengenai khodam. Selamat membaca....

    Istilah "khodam" berasal dari bahasa arab yang berarti pembantu, penjaga atau pengawal yang selalu mengikuti. Dalam bahasa arab pembantu rumah tangga, sopir, tukang kebun dan satpam juga bisa disebut sebagai khodam. Namun dalam konteks ilmu spiritual, istilah "khodam" digunakan khusus untuk menyebut makhluk gaib yang mengikuti pemilik ilmu spiritual atau yang mendiami suatu benda pusaka. Dalam konsep spiritual jawa, khodam disebut sebagai "prewangan" yang artinya adalah orang yang membantu.

    Khodam dalam konsep msitik islam dan jawa diyakini sebagai "jiwa" suatu ilmu. Khodam memberi energi pada pemilik ilmu sehingga bisa melakukan hal-hal diluar kewajaran. Tentu saja ada khodam yang minta imbalan ada pula yang "gratis" karena khodam ini datang karena kehendak Allah, bukan "dipaksakan" oleh manusia. Yang dimaksud "dipaksakan" adalah khodam ini datang karena seseorang melakukan ritual pemanggilan yang ditujukan untuk meminta tolong kepada khodam dari golongan jin.

    Mengenai siapakah sebernarnya khodam, para spiritualist berpendapat berbeda-beda. Kelompok pertama mengatakan khodam adalah jenis makhluk tertentu yang khusus diciptakan Tuhan sebagai "pembawa" kekuatan bagi para pemilik ilmu dan benda pusaka. Kelompok ini tidak punya dalil yang kuat untuk mendukung pendapatnya, jadi pendapat ini boleh kita abaikan.

    Kelompok kedua berpendapat bahwa khodam hanyalah sebutan atau julukan bagi Jin, Qorin dan Malaikat yang membantu manusia. Seperti istilah "setan" yang sebetulnya bukanlah jenis mahluk, melainkan hanya julukan bagi jin atau manusia yang suka berbuat kejahatan. Dalam kitab Al-Quran pun diterangkan bahwa Tuhan hanya menciptakan hambanya yang berakal dalam tiga bentuk saja, yaitu: Malaikat, Manusia dan Jin. Ustadz Firman sendiri lebih meyakini pendapat kedua.

    Mengapa Khodam membantu manusia?
    Karena khodam terdiri dari tiga jenis makhluk yaitu Jin, Qorin dan Malaikat, maka alasan mereka bersedia membantu manusia juga berbeda-beda. OK. agar Anda lebih paham, kami jelaskan satu per satu dibawah ini:

    1. Khodam Jin

    Pelu Anda ketahui bahwa kehidupan sosial jin sama seperti manusia. Mereka terdiri dari bermacam-macam ras dan kelompok yang sangat kompleks. Setiap jin punya sifat dan kebutuhan yang berbeda-beda seperti pada manusia. Begitu pula dalam dalam membantu manusia, mereka punya alasan yang berbeda-beda. Namun secara garis besar, ada 5 alasan mengapa jin mau membantu manusia.

    #Ingin menyesatkan manusia.
    Kelompok jin ini adalah tentara ilbis yang ditugaskan untuk membantu para tukang sihir dan penganut ilmu hitam. Orang yang ingin memiliki khodam jenis ini harus melakukan perbuatan atau ritual yang melanggar aturan Tuhan. Misalnya untuk medapatkan ilmu sihir mereka harus menyediakan sesaji, makan darah, membunuh, melakukan dosa besar dan sebagainya. Jin jenis ini sangat senang jika manusia yang didampinginya jauh dari agama.

    Bukan hanya penganut ilmu hitam saja yang dibantu oleh jin tentara iblis ini. Para penganut thariqoh (orang yang menapaki jalan spiritual menuju Tuhan) dan orang soleh yang kurang waspada pun disesatkan oleh jin golongan ini. Awalnya jin mengaku sebagai guru spiritual yang sudah meninggal atau malaikat yang akan membimbingnya dan membantu segala usahanya. Seketika seorang ahli thariqoh pun memiliki banyak "kesaktian".

    ReplyDelete
    Replies
    1. keingerik555@gmail.com

      Bolehkah tuan berhubung dengan saya melalui email.. Terima kasih

      Delete
  16. Waalaikumussalam wbh manmadu

    Tentang laman http://www.nursyifa.net/ tu, sebenarnya mereka adalah suku sakat prof dr Ibrahim, sir prof dr norhisham dan ustaz firman langit di http://mahaspiritual.com/ . Lihatlah sahaja sebagaian intipati yang saya copy paste berikut dari laman nursyifa:

    [[[[5 ( LIMA ) LANGKAH AJAIB TERAPI NURSYIFA' :

    1). N i a t.

    2). Motivasi - Keinginan yang Kuat.

    3). Visualisasi - Membayangkan.

    4). Membangun Keyakinan.

    5). Wujudkan Jadi Kenyataan.

    1. N I A T :

    a). Fokuskan Fikiran Anda kepada apa yang Anda inginkan dan biarkan Fikiran Anda melayang dan menelusuri sesuatu yang Anda inginkan itu dan Niat untuk mendapatkannya, memperolehnya, memilikinya.....

    b). Jalankan S.O.P. ( Standard Operating Prosedur ), berupa Metode dan Teknik cara untuk membuat Benteng Perlindungan, cara Meditasi - Konsentrasi - ber-Zikir Cara NurSyifa' utk membangkitkan Kekuatan Ilahiyah dalam Diri, cara mengolah energi terdalam di dalam Diri dan teknik memanfaatkannya. Perlu suatu proses dengan bimbingan dan terapi secara intensif di Terapi NurSyifa', silahkan datang untuk mempelajarinya....

    2. MOTIVASI - KEINGINAN YANG KUAT

    a). Bangun Motivasi dan Keinginan yang Kuat untuk memperolehnya, Motivasi terus menerus Diri Anda dengan melipatgandakan keinginan Anda semakin kuat, semakin kuat hingga tak terbendung lagi mengalir mengisi seluruh Fikiran, Hati dan Diri Anda..., untuk mendapatkannya.....

    b). Ikuti Keinginan Anda itu bagaikan air bah yang mengalir, yang mampu menerjang menghancurkan setiap hambatan, tembok2 yang menghalangi menuju tercapainya apa2 yang Anda inginkan. Bagaimana caranya memfokuskannya, bagaimana cara mengaktifkan, menggunakan Fikiran Quantum (Kekuatan Fikiran), Kami siap memberikan bimbingan secara face to face....langsung.

    3. VISUALISASI - MEMBAYANGKAN

    a). Menggunakan cara metode Zikir NurSyifa', Visualisasikan, Bayangkan sesuatu yang Anda inginkan itu secara lengkap dan mantapkan, hadirkan dihadapan Anda, bayangkan Anda telah memperolehnya, Anda dapat menyentuhnya, merabanya, merasakannya telah ada dalam genggaman Anda....

    b). Dengan secara rutin di terapi, Kinerja Otak meningkat dan Fikiran akan Jernih, Fokus, dan dapat dengan mudah membayangkan apapun yang Anda inginkan, agar dapat diwujudkan menjadi kenyataan....

    4. MEMBANGUN KEYAKINAN

    a). Konsep Wihdlatusy Syuhud Terapi NurSyifa' yang berdasar dan menggunakan Teknologi Al Qur'an, memberi bimbingan agar dapat merasakan keberadaan Allah, memberi Anda keyakinan yang Kuat Allah ada dalam Diri Anda, dengan meyakini segala ke Maha Kuasaan Allah ada dalam Diri Anda, segala Do'a akan dijawab dan diwujudkan oleh Allah. Anda dapat memanfaatkannya untuk Kebaikan, setiap saat Anda Membutuhkan-NYA.....

    b). "Allah Dekat lebih dekat dari urat nadi dileher", "Allah berada dalam Diri Hamba-NYA yang beriman", Ällah berada pada prasangka Hamba-NYA, berdoalah agar KU(Allah)-kabulkan", "Allah meniupkan bagian Roh Ciptaan-NYA ke dalam Diri Manusia". "Ku-jadikan Manusia sebagai Khalifah di Muka Bumi, dan Ku-beri Ilmu Pengetahuan", berbagai ayat dan hadits yang secara explisit menjelaskan keberadaan Allah dalam Diri Manusia dengan segala Kekuatan dan ke Maha Kuasaan-NYA....

    c). Kami akan memberikan bimbingan khusus berdasar dan menggunakan Teknologi Al Qur'an, cara, teknik untuk merasakan keberadaan Allah dalam Diri Kita, untuk mewujudkan segala Do'a yang Kita panjatkan ke Allah.

    5. MEWUJUDKANNYA MENJADI KENYATAAN

    a). Kami tunggu kedatangannya agar Kami dapat menjelaskannya langsung secara lengkap dan terperinci agar Anda segera mendapatkan berbagai manfaatnya yang Besar untuk memperoleh kehidupan yang lebih baik.....Sehat Sukses Tenteram Sejahtera Bahagia dan Berlimpah Rejeki....

    b). Sekarang terserah Anda, jika Anda memang ben

    ReplyDelete
  17. Jawapan persoalan khadam tersebut telah saya jawab dalam artikel saya bertajuk Adakah umat Islam boleh memiliki khadam?? di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/160

    Emjay

    ReplyDelete
  18. Pada pendapat saya perbincangan dengan saudara emjay tak akan ke mana kerana ketiadaan ilmu mantik di dalamnya.. apabila seseorang mengemukakan hujah dengan contoh yang betul, saudara emjay akan membidas hujah yang sama tetapi contoh-contoh yang bertentangan dengan islam..

    Contohnya, apabila saudara tablighster membidas dengan contoh2 yang boleh diterima , saudara emjay pula membalas dengan contoh-contoh pengalaman beliau berjumpa dengan amalan-amalan karut marut yang KHUFUR/SESAT/TAHYUL dan sememangnya tidak perlu diperbahaskan pun..

    Setakat ni tiada siapa yang memberi komen bahawa mandi safar itu betul!! dan saya yakin zaman sekarang ni pun tak ada siapa yang mengamalkannya.. dengan adanya teknologi dan media massa, sudah ramai orang, khususnya melayu, tahu bahawa mandi safar itu khufur!! namun dalam membidas saudara tablighster, beliau mengungkit kisah arwah ibunya yang membawanya mandi pada bulan safar.. sekiranya saya minta pendapat berkenaan mandi safar kepada tablighster, gerenti 100% saudara tablighster akan kata amalan itu salah!! dan SEMUA orang setuju 100% dengan saudara emjay.. TIDAK ADA sesiapa pun yang ingin menegakkan kebenaran mandi safar!!

    Dari segi perdebatan, pendekatan yang saudara emjay tunjukkan di sini adalah konsep "kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.." Saudara emjay mengambil contoh 'perbuatan yang salah' dan dijadikan bukti ataupun contoh untuk menyalahi hujah lawan tanpa menyentuh pun hujah yang sepatutnya dicabar.. teknik ini amat berguna bagi meyakinkan pembaca kerana otak akan memproses "contoh" yang dikemukakan oleh saudara emjay tanpa melalui proses mantik.. sebagai contoh, otak pembaca akan memproses bahawa "mandi safar MEMANG SALAH/SYIRIK/KHURAFAT/TAHYUL" dan akan terus menghukum hujah2 saudara tablighster secara negatif.. ibarat kata orang tua, kerana nila setitik, rosak susu sebelanga..

    Apa yang saya ingin highlightkan adalah "KENAPA" contoh ini plak dibawa dalam perbincangan??? apakah signifikasinya "mandi di bulan safar" dijadikan contoh bagi membidas ulasan-ulasan yang diberikan oleh saudara tablighster?? sikap yang ditunjukkan di sini disebut sebagai "escapism".. mungkin dia tak tahu nak bidas so dia lari skit dari topik ataupun ilmu mantik di kepala tidak cukup kuat untuk melihat logik di setiap pernyataan..

    saya bukanlah pengamal ilmu perubatan ataupun mereka2 yang berjumpa bomoh, tetapi cuma penggemar barang antik dan ahli matematik (x tau la kalu ilmu mantik pun sesat ke x sebab nabi x pernah ajar ilmu mantik pun??).. Wallahualam..

    Sekadar tumpang lalu..

    ReplyDelete
  19. mj ni,tunjukkan lah muka tu. Takkan takut kot,awak kata haron din sesat sebab pakai selawat tafjiriyyah. Dia berani kata benar,awak kata selawat tafjitiyyah sesat tapi takut nak tunjuk muka...Berani kerana benar,takut kerana penakut......

    ReplyDelete
  20. Dari Abi Basrah Al Ghifari R.H,
    Rasulullah SAW telah bersabda

    “ Aku Telah Memohon Kepada Allah Swt Supaya Umatku Tidak Sepakat Pada Kesesatan, Maka Permohonanku Itu Diperkenankan “

    Riwayat Ahmad di dalam Kitab Musnadnya .


    Rasulullah SAW bersabda

    “ Sesungguhnya Umatku Tidak Sepakat Pada Kesesatan.Sekiranya Kamu Melihat Pertikaian, Hendaklah Kamu Bersama-Sama Golongan Terbesar”

    Riwayat Ibnu Majah Dari Anas







    KAEDAH-KAEDAH SEBELUM PEMPROSESAN AIR MUSOFFA

    Firman Allah SWT yang bermaksud :
    Dan kami turunkan dari al-Quran sebagai penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman dan al-Quran tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian.. ( Surah Al-Isra’ 82 ).

    Bertitik tolak daripada firman Allah SWT diatas, rahmat penurunan al-Quran kepada hambanya adalah bersifat kompleks.Ia mencakupi segala aspek kehidupan yang mengatur setiap perincian hidup hambanya di atas muka bumi ini. Keagungan mukjizat al-Quran yahng sarat dengan 1001 rahmat bukan sahaja sebagai petunjuk malah ianya juga adalah penawar kepada pelbagai penyakit.Persoalannya,sejauhmana mukjizat dan kelebihan al-Quran itu dimanfaatkan oleh manusia dengan penuh keyakinan sebagai penyembuh.

    Dalam Kaedah Rawatan Penulisan Ayat-Ayat Al-Quran menggunakan pinggan putih ini yang telah terbukti sandaran asalnya adalah jelas dan tidak boleh dipertikaikan lagi kerana sebahagian besar ulama’-ulama’ muktabar telah muafakat tentang keharusannya dan kami cuba untuk mengenengahkan kaedah rawatan ini. Adapun proses pengendalian dan penulisan air musoffa ini amatlah teliti dan cermat dengan mementingkan kualiti berbanding kuantiti. Dalam proses menghasilkan kaedah rawatan ini,beberapa adab dan tatatertib amat dijaga .

    Diantara Adab-Adab Yang Ditetapkan Dalam Proses Penghasilan Dan Penulisan Air Musoffa Ini Ialah :

    1.Mengikhlaskan Niat.
    Menjadikan kerja-kerja ini adalah ibadah kepada Allah SWT dengan meletakkan niat yang ikhlas dan memohon keberkatanNYA.

    2.Melakukan Solat Hajat,Doa dan Zikir :
    Proses persediaan sebelum menulis ayat-ayat suci al-Quran,setiap penulis hendaklah melakukan solat hajat dengan memohon rahmat dan keberkatan dari Allah SWT dan meletakkan bahawa usaha ini adalah langkah Ikhtiar semata-mata dari hambanya yang Kerdil,adapun penyembuhannya adalah dari Allah SWT.



    3. Membaca al-Quran Dan Menghayatinya ( Tadabbur ) :
    Membaca al-Quran sekaligus menghayati makna-maknanya sebenarnya adalah memberikan kekuatan kepada roh dan jiwa manusia. Penulis diwajibkan membaca al- Quran dan melakukan sedikit ulangkaji tafsir pada ayat-ayat yang hendak ditulis,agar setiap makna ayat-ayat yang ditulis itu dapat difahami.



    4. Khusu’ :
    Adab semasa menulis hendaklah memberikan perhatian dan tumpuan yang serius dan menggangap ianya juga adalah ibadah disamping menjauhkan unsur-unsur lalai dan sebagainya.

    5. Mewujudkan Ruang Persekitaran Penulisan Yang Islamik :
    Tempat atau persekitan penulisan amatlah dijaga dan dijauhi dari segala unsur yang negatif seperti hiburan dan sebagainya .Ini kerana proses untuk meraih keberkatan ianya amat sensitif dan amat menitikberatkan persoalan tentang kejiwaan ( roh ).

    6. Berwudhuk :
    Semasa melakukan penulisan,penulis adalah diwajibkan sentiasa berwudhuk.

    Diantara etika Kebersihan yang telah digariskan oleh pihak syarikat dalam mengendalikan proses penulisan air musoffa ini adalah sebagaimana yang telah ditetapkan oleh Biro farmasi dan Kementerian Kesihatan bagi menepati undang-undang serta mutu kawalan pemakanan dan Perubatan Malaysia,antaranya :

    1.Memakai penutup muka,sarung tangan dan penutup kepala.
    2.Menggunakan air panas bagi setiap pembersihan peralatan penulisan.
    3.Sentiasa menutup pintu dan cermin bagi menjauhkan bakteria.

    ReplyDelete
  21. SILA JANGAN MENGGUNAKAN NAMA AIR MUSOFFA SEBAGAI SASARAN ANDA UTK MENSYIRIKAN KAEDAH INI. SILA BUANG PERKATAAN AIR MUSOFFA DI WEB INI SEBELUM KAMI BERTINDAK MEMBAWA PERKARA INI KE PIHAK POLIS DAN MAHKAMAH..SETIAP YANG TERBABIT DENGAN WEB INI AKAN DIDAKWA DAN SAMAN MALU

    ReplyDelete
  22. Message From Water-
    Prof. Masuru Emoto. Jepun
    Buku yg menunjukkan gambar kajian Sainstis Jepun yg membongkar rahisa molekul yg terdapat dalam air.Terdapat wajah wajah molekul cantik berdasarkan sebutan baik seperti sebutan bismillah dan membaca Al Quran terhadap air, manakala sebutan kata kata kesat akan menghasilkan wajah hodoh seperti apa yang disebutkan tadi. Juga terdapat molekul air zam zam yang berbentuk cantik. molekul WAJAH CANTIK BILA DI BACA AL QURAN DAN DOA

    ReplyDelete

  23. DALIL SERTA HUJAH SECARA ILMIAH TENTANG KAEDAH RAWATAN PINGGAN PUTIH

    Dalil Al-Quran bermaksud:
    ‘dan kami turunkan daripada al-Quran apa yang menjadi penyembuh/penawar (ubat) dan rahmat bagi orang-orang yang beriman (Yang Mempercayainya) Dan tiadalah Al-Quran itu menambahkan kepada orang-orang zalim selain kerugian” (Al-Israa-82)
    -Dalam kitab tafsir al-Munir (jilid 15) Karangan ustaz Dr. Wahbah Zahaily menafsirkan ayat ini dengan menyatakan maksud Al-SYIFA Bermaksud penyembuhan penyakit zahir dan batin. Bahkan beliau menukilkan seorang TABIIN bernama Said bin Musayyib mengharuskan menulis sebahagian nama Allah atau ayat al-Quran kemudian melarutkan dengan air alu memberi minum
    Kepada pesakit atau memandikannya.

    ReplyDelete
  24. Assalammualaikum.
    Ustaz emjayjb adakah awak ini mazhab wahabi yang menolak sahabat-sahabat nabi dan tabiin yang lain hanya alquran dan sunah nabi muhammad saw sahaja.
    Perlu penjelasan...
    wassalam

    ReplyDelete
  25. Saya memang berpandukan Al Quran Assunnah termasuk amalan para sahabat Nabi SAW dan Tabiin.

    Persoalan saya ialah sahabat Nabi Muhamad yang mana dan tabiin yang mana pakai pinggan putih atau mujarrobat untuk mengubat?? Kalau ada tolong beritahu saya.

    Emjay

    ReplyDelete
  26. Mujarobat khan artinya Mujarab. Supaya doa kita mujarab, harus banyak2 nyambung hubungan dengan Allah, dengan dzikrulloh, Shalat2 sunnah. Kalau sudah nyambung (dekat dengan Allah), cukup dengan Bismillah, apa yg menjadi hajat kita akan jadi kenyataan, terlepas dari kitab Mujarobat diatas sesat atau tidak. Jadi kita jangan menuntut terlalu banyak, tapi pengabdiannya kurang. Al Qur'an memang mu'jizat, tapi spy Al Qur'an itu menjadi mu'jizat, kita harus nyambung dulu kepada Allah dengan dzikrulloh & shalat2 sunnah, mendekat dengan org2 yg sudah dekat dengan Allah, sampai mendapat petunjuk langsung dari Allah, baru ayat2 tsb berfungsi jika dibaca/ditulis untuk suatu hajat. Begitu kata Kyai yg sudah Haqqul Yaqin, terlepas dari ayat2 diatas apakah tepat atau tidak utk suatu hajat2 diatas. Mohon maaf, bukan menggurui, tapi sedekar menyampaikan sekelumit pesan yg mendasar.

    ReplyDelete
  27. Asssalamualaikum wbh

    Alhamdulillah dan terima ksih serta selamat datang sdr perdanaakhmad ke Laman Emjay.

    Selama ini saya seolah-olah keseorangan dalam menentang kitab PUAKA Mujarrobat dan kitab-kitab yang sewaktu dengannya seperti kitab Syamsul Maarif. Alhamdulillah rupanya ada juga blog lain yang selari dan sama menentang kesesatan dan kebathilan ini.

    Kepada yang masih CINTA dengan Mujarrobat dan Syamsul Maarif serta yang sewaktu dengannya, berdoa-lah semoga diberikan petunjuk dan rahmat dari Allah SWT.

    Sekali lagi terima kasih perdanaakhmad

    Wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  28. adakah ustaz emjay nie adalah dr fauzi deraman? kalau benar apa yang ustaz ceritakan kenapa tidak berjumpa dgn jabatab islam malaysia.tunjukkan apa yg ustaz tahu yang mereka silap.baru orang pandang.takut ianya akan mengundang kekeliruan antara sesama umat,khususnya dia Malaysia

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum wbh

    Saya adalah MJ dan bukan dr fauzi deraman.

    Emjay

    ReplyDelete
  30. ayat2 Al quran di katakan sesat?klu ayat2 al quran menjadi sesat membca nya jadi tak payah baca lah ustaz?macammana pulak klu orang2 islam yg berbahasa lain seperti cina india filipin dan sebagai nya....apa kah permohonan doa mereka tu dgn bahasa nya sendiri tak di makbulkan Allah?sedang kan bahasa manusia ada lah tanda dari Nya juga...apakah Allah hanya perkenankan doa2 orang tertentu saja?

    ReplyDelete
  31. Kalau ayat dari surah Kahfi di tulis di atas kerta dan digantung di dinding untuk mengelakkan pencuri maka usaha ini membawa kepada syirik. Samalah dengan penggunaan ayat Al Quran untuk tujuan tertentu di dalam kitab Mujarrobat.

    Bagi bab berdoa, berdoalah menggunakan bahasa ibunda. Tidak wajib berdoa dalam bahasa Arab.

    Saya mendoakan sdr diberikan Allah kemudahan pertolongan untuk membaca dan memahami artikel-artikel di Laman Emjay. Ini adalah doa saya dan tidak perlulah mesti gunakan bahasa Arab.

    Sekian

    Emjay

    ReplyDelete
  32. ASSSALAMUALAIKUM,maaf yaa, saya ni orang yang tidak pandai di dalam bidang ini, tapi kalau difikirkan kaedah rawatan guna ayat Al-Quran itu boleh mendatangkan kesesatan, maka orang yang ke hospital untuk mendapatkan rawatan juga boleh dikatakan sesat kerana tidak yakin dengan kekuasaan Allah sebagai penyembuh ataupun sebagai contoh orang yang sedang sakit kepala terus makan panadol boleh juga dikatakan sesat.

    ReplyDelete
  33. Waalaikumussalam

    Sdr fujiasfa, nabi Muhamad SAW sebagaimana di dalam hadis sahihnya memang ada meruqyah menggunakan ayat Al Quran. Begitu juga dengan sahabat baginda. Jadi tidak ada ada persoalan tidak boleh menggunakan ayat Al Quran dalam meruqyah!!! Bila sakit Allah menyuruh kita berusaha mencari ubatnya.

    Apa yang menimbulkan masalah di sini ialah apabila orang Islam sudah tidak ada ilmu usuludin / asas tauhid. Inilah jadinya mengharap rahmat dari surah Yaasin yang di letakkan sebelah bayi, menulis Al Quran di atas kertas untuk pelbagai kegunaan sebagaimana di dalam kitab Mujarrobat dsbnya. Inilah yang salahnya!!!

    Emjay

    ReplyDelete
  34. assalamualaikum saudara amjayjb...saya suke dgn artikel saudara ni..saya x bermaksud nk jwb artikel yg atas..tapi saye nk jwb dulu tentang jwpn saudara mengenai menulis ayat alquran kt kertas....terlebih dahulu saye nk tau..saudara ni dri fahaman wahabi ke?..kalau saudara dari fahaman wahabi..sebagusnye saye keluarkan hujjah2 dri fahaman saudara sendiri mengenai penulisan ayat al-quran kt kertas...mungkin saudara berkata2 dlm keadaan saudara sendiri x cukup ilmu mengenainya...x mengapa..kite masih boleh berkongsi ilmu insya-allah..maaf lah saye x mampu nak tulis balik isi kitab 2 dlm bahasa arab..psl masa saye x banyak,,biar saye bagi secara ringkas je ea..klu saudara nk rujuk kitab tersebut..saudara boleh mencari kitab MAJMUK FATAWA(IBNU TAIMIYAH),rujuk kt M/S 371....terjemahan ringkas die lebih kurang mcm ni ah ea...BOLEH TULIS AYAT AL-QURAN DENGAN DAKWAT YG SUCI KEMUDIAN DI HILANGKAN/BERSIHKAN AYAT TADI DENGAN AIR N AIR DRI AYAT TERSEBUT DIBERI MINUM KEPADA PESAKIT...SEBAGAIMANA DIRIWAYATKAN OLEH IBNU ABAS....ADE JUGA YG MENGATAKAN BOLEH DUTILS AYAT ALQURAN KT KERTAS N KEMUDIAN DIGANTUNGKAN PD LENGAN PESAKIT...HADITH YG DIDATANGKAN INI MENCERITAKAN BAGAIMANA MENGUBAT PEREMPUAN YG SUKAR/SAKIT KETIKA MENGANDUNG...maaflah mcm malas nk tulis dalil ni secara teperinci..psl saye dah pon bagi kitab rujukkan dri kalangan ulama tuan sendiri...klu agak2 x puas ati,leh terus rujuk kt kitab tersebut beserta muka suratnye sekali ea..salam ziarah..:)

    ReplyDelete
  35. Waalaikumussalam wbh

    Terlebih dahulu saya ingin menjelaskan bahawa saya adalah orang ISLAM yang berusaha hidup berlandaskan Al Quran dan Hadis.

    Saya tidak taksub dengan mana-mana ulamak melainkan Nabi Muhamad SAW. Saya tidak taksub dengan mana-mana kitab melainkan Al Quran dan Hadis (bukan hadis dhaif dan maudhu').

    Imam yang empat pun berpesan "ikutlah aku selagi aku tidak bercanggah dengan Al Quran dan hadis". Mereka tidak menyuruh pengikut mereka taksub kepada empat imam ini.

    Saya secara pribadi adalah menentang segala macam amalan menulis ayat Al Quran pada kertas atau dilarutkan dengan air zaafaran seperti Air Musoffa dan segala yang sewaktu dengannya.

    Secara mudahnya, segala yang baik hatta dari sdr fadzle84 pun wajarlah saya terima. Segala yang buruk hatta dari Ibnu Taimiyah wajarlah kita semua menolaknya.

    Saya masih belum berjumpa dengan hadis dimana Nabi ada membenarkan amalan tulis Quran pada kertas atau tulis kertas untuk dilarutkan. Kalau sdr ada terjumpa, mintalah tuliskan di sini untuk saya rujuk semula.

    Sekian wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  36. saya masih x faham dengan saudara ni..adakah saudara bermasalah utk memahami hujjah2 ulama atau saudara masih mahu menegakkan benang yg basah??kan sudah saye katakan bahawa hujjah tersebut memang berada dlm kitab yg saya berikan..apa bukti saudara kat hadith 2 dhaif??cuba saudara takhrijkan hadith tersebuit utk saye...saye akan cube menilai balik utk saudara...apakah saudara ni jenis manusia yg x mahu memahami atau buat2 x faham..klu saudara kata hujjah saudara betul..cuba saudara datangkan hadith2 sohih...selepas saudara mampu mendatangkan hadith sohih..saya pula akan menyusul dgn hadith sohih saye mengenai mujarobat@lebih tepat lagi dikenali dgn ilmu hikmah..apa bukti saudara mengatakan hadith ibnu abbas x leh diguna pakai?apakah sahabat yg nabi doakan untuknya kefahaman n kefaqihan dlm memahami hukum x boleh dipakai hujjahnye?...hujjah saudara saya lihat lebih menjurus kpd pengunaan akal semata2..cuba saudara keluarkan hujjah saudara melalui ulama' yg muktabar...saya teringin melihat hujjah saudara itu jika saudara mampu...klu saudara mampu..saya akan sertakan pula hujjah2 saya..bukankah kita menggunakan hujjah melalui al-quran,sunnah,ijma',kias??...saudara x pernah ke jumpa hadith dimana rasulullah membenarkan MUAS menggunakan pendapat sendiri jika hukum x ada dlm al-quran atau sunnah...saudara masih kene belajar lagi..jgn mudah2 menolak hanya kerana kita x jumpa hujjah die...kaji dulu..jgn terburu2 dlm menghukum..kerana yg msmbuat kitab2 ni adalah saudara seislam kite..klu x jmp hujjah,tanya kpd yg pakar..jgn tunjuk2 pakar sedangkan saudara x faham bende2 ni..sedangkan ulama' al-azhar sendiri sudahpun mengeluarkan buku tentang ilmu hikmah ni beserta tulisan2 wafa'...mugkin ade sebab mengapa jabatan agama merampas buku tersebut..kenapa saudara tidak tanya sendiri mengapa buku tersebut dirampas?

    ReplyDelete
  37. Kita hidup ini bukan boleh bertaklidkan ulama' Al-Azhar!!!

    Mari sdr fadzie84 senaraikan dahulu hadis yang membenarkan penggunaan wafa'?

    Nabi SAW pernah menasihatkan sesiapa yang mampu memberikan manafaat kepada orang lain agar lakukanlah, tetapi ASASnya ialah perbuatan tersebut berlandaskan Islam dan tidak merosak akidah. Penggunaan kitab Mujarrobat adalah jelas MEROSAK AKIDAH.

    Orang yang sudah jatuh cinta dengan kitab Mujarrobat memang begitu sikapnya. Macam orang sudah jatuh cinta dengan pelacur!!

    Emjay

    ReplyDelete
  38. ayat saudara ni kelihatan seperti budak2 kecik yg x tahu apa2..jangan mudah2 menyesatkan org kalau saudara sendiri x tahu ape2 hujjah..ni bukan masalah jatuh cinta atau x..ni masalah bende yg ade asasnye dlm islam..saya dididik utk mempertahankan sesuatu bende yg mmng ade asasnya dlm islam...bukan semudah2 menyesatkan saudara seislam kite dlm keadaan ilmu sendiri pon x cukup..tapi berlakon mcm ulama' besar yg hafal berpuluh2 ribu hadith beserta matan2nya..bukan masalah cinta atau x seperti fitnah saudara yg jahil n kurang ilmunya(maaf berkata begitu)..tapi saudara terlalu degil sehingga cube menafikan hujjah yg saya dtgkan...nk kate saudara ni ulama'..saye tgk mcm org jahil yg cube2 jadi mcm ulama'...kalau org yg berilmu,mereka x semudah2 menyesatkan org lain sebelum mereka mendengar hujjah2 dri pihak2 yg membuat buku mujarobat ni..bahkan saudara sendiri x mampu nk takhrijkan hadith yg saya dtgkan 2...klu benarlah hadith tersebut dhaif@maudu..sila dtgkan bukti n hujjah2 yg kuat..kerena ade lagi hadith dr soheh bukhari yg bakal menyusul klu saudara mampu membuktikan hadith tersebut lemah..AKHIR KATA:pesan doktor saya"WAHAI MURIDKU,TAHANLAH LIDAH KAMU DRI MENYESATKAN ORG..JIKA KAMU MELIHAT SESEORANG MELAKUKAN BENDE2 PELIK ATAU MCM BERCANGGAH DGN AMALAN NABI...JGN SEMUDAH2 KAMU MENYESATKAN DIA..TANYA DULU MN NAS DAN HUJJAH2 YG MENYEBABKAN DIA BERBUAT BEGITU..MUNGKIN DIE ADE NAS N HUJJAH2 DRI HADITH NABI,TAPI KITE X PERNAH TERJUMPA HADTH TERSEBUT..TETAPI KLU JELAS DIE TIDAK MEMPUNYAI HUJJAH DLM PERKARA TERSEBUT..MAKA SELAYAKNYA KITE MENGHUKUM DIE..INGATLAH..JGN MUDAH MENYESATKAN ORG KERANA MEREKA JUGA SAUDARA SEISLAM KITE..(renung2kan lah,kerana diri kite ni jahil..org yg berilmu x suke menyesatkan org lain selagi mn mereka x membuat sesuatu yg bercanggah dgn akidah..tapi org jahil suke menghukum kesesatan org,sedangkan die sendiri x pernah belajar dgn lengkap ilmu hadth)

    ReplyDelete
  39. saudara jgn risau..saya akan dtgkan satu persatu hujjah..tapi dgn syarat..saudara buktikan dulu hadith dri ibnu abbas 2 dhaif..jgn tergopoh2..hadith ni pon saudara x mampu nk daifkan..dah nk minta hujjah lain???kelakar sungguh saudara ni...kita bukan taqlid bute dgn ulama al-azhar..bende ni ade nas..spt yg saye katekan..bende ni ade nas..tapi saudara bukan hebat pon dlm ilmu hadith...tapi pure2 hebat..kelakar ah saudara ni

    ReplyDelete
  40. Saya yang tidak faham atau sdr yang tidak reti bahasa! Bila pula saya katakan hadis yang sdr bawa adalah dhaif!! Kalau ini pun sdr sukar untuk faham, bagaimana nak berbincang lebih lanjut??

    Saya copy paste semula kenyataan saya di atas :Saya tidak taksub dengan mana-mana ulamak melainkan Nabi Muhamad SAW. Saya tidak taksub dengan mana-mana kitab melainkan Al Quran dan Hadis (bukan hadis dhaif dan maudhu').

    Beginilah, sdr jelaskan secara detail segala hujah sdr sekali lagi sebagaimana saya telah menulis hujah saya di dalam artikel di atas. Jangan lupa sdr sertakan sekali nas-nas untuk menyokong hujah sdr tersebut.

    Emjay

    ReplyDelete
  41. saudara ni dah mcm badut saye tgk..marah ke saudara..haha..saudara x de ilmu,jgn mudah2 nk tolak hujjah ulama yg saya bagi..sebenarnye saudara yg x faham bahasa..nk kate x cerdik..lebih kurang ah...mmng kite kene taksub dgn nabi...tapi hujjah2 yg ulama dtgkan sumenye ade nas..kenapa saudara masih ungkal?masih mahu menunjukkan kebodoh diri saudara ke?..kenapa saudara masih x dtgkan hujjah kitab yg mengatakan x boleh tulis al-quran kt kertas..nk kate sudara ni wahabi..x mcm wahabi..nk kate ahlus-sunnah,x mcm ahlus-sunnah..nk kate syiah..saye sendiri pon x tau..dtgkan hujjah kitab saudara oi...jgn pki hujjah akal..islam x didirikan atas dasar akal...so pandai2 ah dtgkan hujjah kitab ea..jgn mempamerkan kebodohan diri klu x mampu dtgkan hujjah kitab..klu saudara sendiri x mampu nk dtgkan hujjah kitab,mcm mn saye nk dtgkan hujjah kitab saye??...jadi saudara masih x mahu menerima pendapat IBNU TAIMIYAH ea...klu mcm 2..cube saudara berikan sebab mengapa saudara x terima hujjah beliau..nk tgk gak kedangkalan ilmu saudara...saudara cube dtgkan hujjah2 kitab yg menolak pendapat beliau ni tentang menulis ayat al-quran kt kertas kemudian digantung dilengan wanita yg hendak bersalin....klu saudara nk jadikan perbincangan ni lebih ilmiah..maka dtgkan hujjah kitab ye..bukan akal kosong saudara semata2...barulah saya bersemangat nk dtgkan hujjah2 hadith yg sohih..:)

    ReplyDelete
  42. saudara ni nmpk macam jahil n x bape bijak..saudara minta hujjah saya..sedangkan saudara sendiri x mampu nk dtgkan hujjah kitab..aduhhhhhh...dah mcm badut...sedangkan kitab IBNU TAIMIYAH yg saye dtgkan,...saudara sendiri masih x leh terima..wahhhhh..saudara ni dah mcm ulama' muktabar ah plak...saudara hafal banyak hadith ea..pakar dlm bahasa arab ea..huhu..saudara faham x maksud taksub dgn nabi 2?..jadi ape yg x berasal dri nabi..tapi didatangkan oleh para sahabat dikira x boleh terime ah ea...siannye saye tgk kedangkalan ilmu saudara ni..saudara kene banyak membaca kitab ni..klu x fasih berbahasa arab..saudara g ah belajar bahasa arab dahulu ea...jgn syirikkan org suke2 ati je..padahal diri sendiri bukan ulama mahupun pakar hadith..jgn saudara taklid membabi bute....

    ReplyDelete
  43. saye dah kate..anda buka kitab MAJMUK FATAWA(IBNU TAIMIYAH),rujuk kt M/S 371(ni hujjah mengatakan boleh tulis ayat al-quran kt kertas kemudian digantungkan kpd lengan pesakit yg sakit hendak bersalin dlm erti kate lain org melayu kite memanggilnye tangkal)....saudara x faham2 bahasa atau mmng x tau berbahasa arab???jujur aje klu saudara x tau berbahasa arab..klu tau 2 bagus ah..leh ah bace sendiri kan..:-)

    ReplyDelete
  44. Saya tidak pernah sekali pun melantik ibnu Taimiyah jadi Nabi saya. Jadi mengapa perlu saya menurutinya dalam segala aspek? Kalau dia betul kita terima kalau dia salah mengapa perlu masuk lubang biawak bersamanya. Janganlah kita bertaklid BUTA hatta kepada imam yang empat pun.

    Jadi mudahnya tidak ada soal Ibnu Taimiyah atau sesiapa pun. Kalau seseorang buat kesilapan, janganlah ikut mereka.

    Saja nak soal, bilakah sdr ingin memulakan menjadi usahawan Mujarrobat? Saya mencadangkan sebagai permulaan sdr boleh menjual PELARIS yang dibuat daripada surah Faathir :29-30 yang dituliskan ke atas potongan kain sutera sebanyak empat lembar yang masih baru lalu dibungkuskan kain sutera bertulis ayat Quran ini. Maklumlah di dalam kitab Mujarrobat ada mengajarkannya.

    Atau kalau nak cadangan kedua, bolehlah di tulis Surah Al Mumtahanah:4-5 pada kepingan besi atau timah atau tembaga atau perak atau emas lalu digantungkaqn pada dinding rumah agar penghuni rumah diberikan kemudahan rezeki, dinaikkan pangkat dan segera tercapai segala maksudnya (dipetik juga dari kitab Mujarrobat SESAT)

    Mungkin sdr fadzle84 sudah mula pun membina kilangnya untuk mengeluarkan produk dari Mujarrobat seperti dua cadangan saya di atas dan berbagai-bagai lagi. Tak lama lagi bolehlah jadi JUTAWAN.

    Namun kepada pembaca Laman Emjay sekelian, elakkan mengamalkan perkara ini serta perkara lain sebagaimana terdapat dalam kitab Mujarrobat yang diagungkan oleh sdr fadzle84 di atas.

    Agaknya fadzle84 ini sedang tempah BMW 7 series kerana menurut pandangannya, untuk murah rezeki memadai lakukan amalan sebagaimana dalam KITAB MUJARROBAT SESATTTTTTTTTTT.

    Emjay

    ReplyDelete
  45. saudara ni kelakar bodoh ah..makin terserlah ketidak cerdikkan saudara...saudara cume org awam..x mampu ke nk hormat pendapat ulama'?..atau saudara dah rase diri saudara 2 ulama' yg bakal menyesatkan ummat??..saya ingin tanye kpd saudara yg agk lembab n kurang bijak ni...mn hujjah yg saya nk yg boleh menolak pendapat IBNU TAIMIYAH dlm bab ni???buktikan yg IBNU TAIMIYAH membuat kesilapan dlm bab ni...klu saudara x mampu nk dtgkan hujjah menolak beliau..jgn ah berhujjah mengikut nafsu..makin teserlah kebodohan saudara nanti..saudara bukan ulama..sedar ah diri sket...jgn nk bebel mcm org bodoh..klu x de ilmu,bertanya...jgn berlagak bijak...ilmu letaknye didada..bukan dlm otak kosong saudara ea...saudara bebel ah panjang lebar mcm org x berilmu pon..pd saye x de maknenye bebelan org yg berilmu mcm saudara ni...melainkan klu saudara mampu mengeluarkan hujjah2 ulama'..bru ah saye akan baca dgn bersungguh2 penulisan saudara ni..org yg berilmu..sebelum die menolak pendapat org lain..die akan dtgkan hujjah2 dri ulama beserta al-quran@sunnah@ijma'@kias...klu bab ni pon saudara x lepas..hentikan je ah bebelan kosong saudara 2..memalukan je..nanti saudara juga yg malu..saudara sedap ah balas dgn bebelan kosong..org lain yg bace pula???mesti mahu melihat hujjah yg kuat...

    ReplyDelete
  46. saya teringin hendak bertanya kdp saudara yg dangkal lagi kurang ilmunya ni...ulama juga manusia..x maksum..x terlepas dri kesilapan...jadi klu IBNU TAIMIYAH salah..maka tunjukkan mn salahnye?ape kedudukah hadith yg beliau hujjahkan??klu saudara mampu hujjahkan kesilapan beliau..maka saye akan terima hujjah saudara secara terbuka..tapi dgn syarat..hujjah dri kitab ea saudara..psl saudara bukan pakar hadith pon..terlalu banyak hadith nabi s.a.w...x mungkin saudara telah mempelajari semua hadith tersebut...jdi jgn ah rase ilmu hadith saudara yg sedikit itu,cukup utk dijadikan hujjah utk menolak ilmu yg saudara x suke..jgn sesedap mulut menolak..psl tangkal juga ada nas dri nabi s.a.w...klu hebat sangat tauhid saudara..tentu saudara tahu ape hukum ingkarkan ape yg nbi s.a.w buat..saudara jgn bercakap kosong sekosong akal saudara..para2 imam.hatta 4 mazhab sekalipon,mereka meghafal terlalu banyak hadith..sehingga ade yg mengatakan lebih 100,000 hadith..sudara pula,berapa ratus ribu hadith saudara hafal???ke selama ni saudara berhujjah tanpa ilmu n hanya menurut hawa nafsu saudara??klu dia salah...tunjukkan salahnye..x salah kan klu dijelaskan kesalahannya....ni x.saudara bercakap die salah..tapi langsung x de hujjah..seolah2 saudara hanya hendak mempertahankan artikel yg saudara dah terlepas tulis n sudahpun menjadi tatapan umum...adakah dgn menerima pendapat imam2 yg allah muliakan mereka dgn ilmu yg luas ni maka seolah2 kite sudah melantik beliau sebagai nabi kite????tauhid saudara ok x???ke bengkok gak sebengkok kefahaman saudara ni??kite mengikut imam2 besar,kerana mereka ade hujjah yg kuat..kerana mereka pakar hadith,pakar tafsir,pakar feqh...klu ulama x terangan tentang hadith nabi..saye rase kebarangkalian utk saudara jadi gile adelah 99%..psl dlm hadith sendiri bnyk berlaku pertembungan..n kite perlukan ulama' besar ini utk menghuraikan mengapa berlaku pertembungan tersebut..jadi x de ah kite menghukum mengikut hawa nafsu ye saudara..saya x bertaklid buta..tapi saudara yg buta lagi menyusahkan org lain..saudara langsung x de hujjah..tapi berlagak alim..saudara sakit ati ke psl saye hentam artikel saudara,sehingga saudara bertanya kpd saye bile nk jadi usahawan mujarobat???ati saudara cukup panas ke??saye x pandai nk menipu..saudara mmng jahil..bercakap tanpa hujjah...apabile diberi hujjah..mudah2 je menolak,rase diri 2 mcm bagus sangat...hadith pon blum tentu mampu hafal..x nk banyak ah..20 hadith pon cukup saudara oii...org yg x berilmu mcm saudara ni brani juga menyesatkan org ea..bagus2..klu org yg saudara katakan sesat itu x sesat n masih berpegang kpd al-quran,sunnah,kias,ijma'...maka kesesatan itu akan kembali kepada saudara..saudara ni kne belajar ilamu tasawuf/akhlak dulu ah ea..mase skolah agama dulu x belajar ilmu akhlak ea??psl saye tgk..suke je sesatkan org..seronok ea sesatkan org??
    P/S:klu dah kaye..baik saye beli helikopter skali ea..haha

    ReplyDelete
  47. Nampak benar awak tu TAKSUB dengan Ibnu Taimiyah!!!!! haa haa haa! Inilah bahayanya TAQLID BUTA! Orang masuk lubang biawak pun awak ikut masuk, hu hu huuu.

    Awak taksub kepada Ibnu Taimiyah mengalahkan taksub kepada Rasulullah!!!

    Gunakanlah hujah Ibnu Taimyah yang SATU tu untuk sdr SESAT selamanya!!!!

    Awak dah tempah helikopter ke???? Maklumlah berbagai amalan sebagaimana dalam Mujarrobat awak sudah lakukan!!! Tunggulah rezeki murah jatuh dari langit!!!!

    Emjay

    ReplyDelete
  48. x sangke saye saudara ni jahil lagi bodoh..susah rupenye bercakap ngn org x berilmu mcm saudara dri bercakap ngan org yg berilmu..ulama' dulu bercakap berdasarkan hadith nabi..kite takkan mampu mengikut ape yg nabi buat klu x de mereke sebagai org tengah yg menerangkan bagaimana cara nabi n para sahabat buat wahai encik emjay yg jahil...
    -sbg contoh..cube kamu bagitau care solat nabi tanpa menggunakan hujjah2 ulama' wahai manusia yg dangkal lagi sombong dengan ilmu yg cetek???kamu tahu berapa banyak hadith yg menceritakan tentang solat nabi sehingga ulama' bercanggah pendapat??inikan pula manusia yg jahil mcm kamu..suke2 je nk ikut nabi tanpa melihat kpd hujjah ulama' yg mn mereka sendiri mempelajari drpd sahabat baginda @tabi'in...kamu kne belajar ilmu hadith lagi ni..(bercakap kosong tul mamat ni..sekosong akal beliau rupenye..mcm tong sampah otak die ni..hehe)
    saudara kene ingat..mungkin saudara ni x faham ape maksud tahuid...jgn mudah2 nk sesatkan org...tauhid saudara ni amat lemah n cetek rupenye..belajarlah lagi tauhid ea..buka lah kitab imam baijuri ke..imam sanusi ke..x kisah ah..yg penting saudara belajar tauhid 2 betul2 sebelum saudara x mampu nk kembali lagi kepangkal jalan..maklum ah saudara kan suke menyesatkan org..ni lah umat nabi yg paling bodoh saye rase..menyesatkan org mengikut hawa nafsu..x pe..moga2 allah memelihara iman kita..
    n ape yg penting..sebenarnye saudara x mampu nk tolak hujjah saye kan??saudara cume leh kate saye taksub..
    2 saye kate saudara mcm badut..saye ni dri golongan ahlus-sunnah..saye bukan wahabi..tapi saye lebiih senang gune pendapat IBNU TAIMIYAH krn saye rase saudara ni mng wahabi yg extrem n dungu...
    saudara x mampu nk jwb hujjah saye ea???
    dah x mampu kan???
    klu mampu dtgkan hujjah kitab ea...
    klu x mampu ckp je x mampu...
    jgn belagak mampu klu x mampu ea...
    saye berhujjah berdasarkan hadith yg dikeluarkan oleh ulama'
    saudara berdasarkan nafsu..2 psl saudara x mampu nk jwb n last skali kate saye taksub..:)
    klu kite lihat dri sudut ilmu..nescahya saudara sudahpun kalah dengan hanya 1 hujjah yg saye dtgkan...(jujurnya begitu krn smpi sekarang saudara masih x mampu nk tolak hujjah saye)
    tapi klu dilihat dri sudut akal kosong..saudara mmng suke berbual kosong(psl saudara langsung x de hujjah)
    saya dah x kisah saudara nk bebel mcm org x de pedoman sekalipon pas ni..haha
    psl saye tau saudara ni mmng mcm badut sarkas..suke buat lawak just nk bagi org ketawa je..
    psl pd saye dlm masalah sudara ni..saye x penah pk kalah atau menang..tapi saye x setuju sangat2 bile org jahil mcm saudara mudah2 je sesatkan saudara seislam kite tanpa ade hujjah...
    bodoh ah saudara ni..bile didatangkan hujjah..saudara kate saye taksub..aduhh..bodohnye umat yg sorang ni...
    jadi selama ni saudara bersolat mcm mn ea..saudara x leh pki mn2 mazhab tau..kne ikut nabi je trus..nanti saudara pon leh dikatakan taksub mazhab tau..agak2 mcm mn 2 ea???
    ok ah saudara..saye rase penerangan n hujjah yg saye bagi dah cukup utk buat saudara kelihatan semakin dungu...
    lagipon saudara dah x mampu nk jwb pon...
    buang mase je layan bual kosong saudara ni...
    biarlah org yg masuk laman ni menilai hujjah saye walaupon bru 1 je yg saye dtgkan...:)
    kpd pembaca yg budiman...jgnlah kite terikut2 perangai buruk EMJAY ni..
    jgn suke2 ati kite je nk sesatkan saudara seislam kite....
    klu x tahu..tanye dulu mn hujjah n nas hadith yg menyebabkan mereka melakukan amalan2 pelik ni...
    klu mereka x de hujjah n just lakukan sesuatu perkara itu ikut sedap ati mereka je n mmng bende 2 bertentangan ngan amalan nabi mahupon sahabat..maka barulah kite leh jatuhkan hukum..
    sayangilah saudara seislam kite sebagaimana NABI s.a.w n para sahabat meyayangi sesama mereka..kite x mampu nk ikut akhlak nabi 100%...psl nabi 2 teramat mulia disisi ALLAH..
    tapi kita masih mampu utk jadikan nabi n para sahabat sebagi contoh n tauladan dlm hidup ni...
    jgn kite suke2 menyesatkan saudara seislam kite tanpa hujjah yg kukuh..b

    ReplyDelete
  49. Sdr fadzle84

    Lepas ini sdr fadzle84, kilang yang sdr usahakan tu bolehlah menambah produk keluarannya dengan menjualkan produk berikut:

    1. Produk agar halimunan di medan perang : dengan menggunakan ayat Al Quran ayat Thaaha:77 dan Yaasin:9 (dipetik dari kitab Mujarrobat)
    2. Produk menghilangkan tikus di sawah dan rumah menggunakan Al Maidah:78 yang dituliskan pada genting dan ditanam pada sudut rumah atau sudut ladang. Ini macam boleh ekspot satu dunia bolehlah kaya macam Bill Gate.(dipetik dari kitab Mujarrobat)
    3. Berbagai produk mengusir setan dari rumah menggunakan Surah Al-A'raaf:97-99. Kalau diekspot produk ini ke Abu Dhabi pun sudah cukup kaya sdr fadzle84 ooi! (dipetik dari kitab Mujarrobat)
    4. Berbagai produk lain yang diajarkan oleh kitab Mujarrobat yang SESAT tu!!!!

    Nanti tahun depan sdr sudah bolehlah tempah Airbus 380 sebagai pesawat pribadi maklumlah rezeki sdr sudah murah (kerana mengamalkan amalan pelaris yang diajarkan Mujarrobat) dan sudah jadi jutawan Mujarrobat!! Negeri China tu sudah lama menunggu produk menghalau tikus yang efektif.

    Kepada pembaca Laman Emjay sekelian, elakkanlah mengamalkan dan redha dengan kitab SESAT MUJARROBAT.

    Emjay

    ReplyDelete
  50. Oh ya sdr fadzle84.

    Mungkin sdr lupa atau tidak mahu membaca artikel saya bertajuk "PENJELASAN MUJARROBAT SESAT & MENGAMALKANNYA JUGA SESAT??" yang telah pun saya sediakan linknya di atas. Kalau belum silalah baca penjelasan saya yang telah saya tulis pada 26 March 2007 dan berikut adalah linknya: http://emjayjb.multiply.com/journal/item/81/PENJELASAN_MUJARROBAT_SESAT_MENGAMALKANNYA_JUGA_SESAT . Jangan lupa klik pada link ini untuk membaca hujah kesesatan Kitab Mujarrobat tu

    Emjay

    ReplyDelete
  51. kebodohan emjay semakin jelas ketara...huhuh
    hujjah masih x terjawab..nek bebel mcm org bodoh lagi...haha

    ReplyDelete
  52. emjay ni bodoh ke bebal...
    kite settelkan dulu satu2..
    saya bru jwb bab ayat al-quran yg ditulis kemudian dihapuskan ngan air n diberi minum kpd peaskit..
    pas 2 bab gantungkan ayat kt lengan pesakit....
    saudara yg bodoh lagi dungu..klu dah bodoh wat ah care org bodoh..x payah tunjuk pandai klu diri 2 dah bodoh..
    harap2 kebodohan saudara ni x terjangkit kt org lain..
    saudara ni jenis suke ikut2 org ni..maklum ah bodoh..dah bodoh keras kepala lak 2..org biase ngan ulama'..org biase dilebihkan dri ulama...
    ni ah masalah org bodoh yg mcm saudara ni

    ReplyDelete
  53. Assalamualaikum...

    Al-Quran dan Sunnah jadikan pegangan. Apa pun komen semua, kita sendiri sebagai umat islam wajib mengkaji sendiri kebenaran perkara yang menjadi isu perbahasan. Sekarang ni banyak buku-buku terjemahan hadis dan Al-Quran dalam bahasa melayu. Dapatkannya dan baca sendiri untuk mendapat kesohihan.

    ReplyDelete
  54. Kalau kat Utara ada 2 orang pakar Hadis yang saya rasa boleh dirujuk oleh kita semua. Untuk sesiapa yang tahu website ustaz Shamsuri Hj. Ahmad bolehlah ketengahkan pertanyaan kepada beliau. Begitu juga dengan bekas Mufti Perlis iaitu Ustaz Asri. Maaf sebab saya tak dapat nak beri alamat mereka sebab saya sendiri tak ada. Berdasarkan kepada kuliah-kuliah ustaz Shamsuri yang saya ikuti hampir 10 tahun melalui kaset, cakera padat dan internet, saya fikir beliau memang seorang yang tinggi ilmunya. Beliau menggunakan kitab Bahrul Mazi dan juga Nurul Ehsan sebagai kitab hadis yang banyak mengetengahkan hadis Soheh Bukhari dan Muslim..Insyaallah bermanafaat untuk kita semua...

    ReplyDelete
  55. Assalamualaikum..,

    Berikut adalah hadis Nabi yang saya ambil daripada Shahih Bukhari untuk pengetahuan anda semua.

    Dari Abu Sa'id Al-Khudri r.a., sejumlah sahabat Nabi saw datang ke salah satu desa orang Arab dan mereka tidak diterima sebagai tamu. Ketika mereka dalam keadaan sedemikian pemimpin penduduk desa itu disengat binatang. Orang desa itu bertanya: Adakah kamu mempunya obat atau diantara kamu yang pandai membaca mentera? Para sahabat menjawab: Kamu tidak mau menerima kami sebagai tamu. Kami tidak mau mengubatinya sebelum kamu memberikan sesuatu kepada kami. Mereka lalu memberikan beberaa ekor kambing. Lalu salah seorang dari mereka membaca Ummul Qur'an (Al-Fatihah), setelah itu mengumpulkan air ludahnya di mulutnya dan meludahi pesakit itu. Orang itu lalu sembuh. Penduduk desa itu menyerahkan kambing. Para sahabat berkata: Kami tanya dahulu kepada Nabi saw baru kami ambil. Lalu mereka pergi bertanya kepada beliau. Baginda tertawa dan berkata: "Siapa yang memberitahukan kepadamu bahwa ayat itu mentera? Ambillah kambing itu dan beri saya sebahagian!

    Wallahuaklam

    Sekadar renungan..

    ReplyDelete
  56. Satu lagi hadis Shahih Bukhari :

    Dari ibnu Abbas r.a., ada sejumlah sahabat berjalan melewati tempat pengambilan air, dimana terdapat orang disengat binatang bisa. Lalu salah seorang dari orang-orang yang berada dekat tempat air itu datang dan berkata: Adakah diantaramu yang pandai mengobati? Ditempat pengambilan air itu ada laki-laki disengat binatang bisa. Lalu salah seorang dari sahabat pergi kesana. Ia membaca al-fatihah dengan upah seekor kambing. Orang yang sakit itu menjadi sembuh. Sahabat itu membawa kambing itu kepada teman-temannya. Mereka tidak suka dengan keadaan ini dan berkata: Engkau mengambil upah terhadap kitab Allah? Setelah mereka sampai ke kota Madinah, mereka berkata: "Ya Rasullullah! Ia ini mengambil upah atas kitab Allah!" Rasul saw menjawab: "Upah yang paling berhak kamu ambil adalah upah Kitab Allah."

    ReplyDelete
  57. Kita boleh menilai tentang penggunaan ayat Suci Al-Quran untuk tujuan perubatan sebagaimana yang terdapat dalam hadis di atas. Walaubagaimanapun setelah saya cuba meneliti kitab Shahih Bukhari menerusi daftar isi kandungannya tetapi tidak menemui satu pun yang menceritakan perbuatan nabi atau para sahabat menggunakan tangkal untuk apa2 tujuan..Harap semua sahabat dapat meneliti lain2 sumber kot2 ada. Kalau tak ada tu tak payah lah amalkan...wallahuaklam..

    ReplyDelete
  58. Waalaikumussalam wbh

    Saya amat setuju dengan pandangan sdr msham08 di atas. Semua hadis yang diutarakannya adalah sahih. Ini adalah antara cara meruqyah yang dibenarkan dalam Islam. Nabi pun ada menggunakan air ludah bersama bacaan dari Al Quran. Bab ini saya langsung bersetuju dan tidak menentang. Yang saya tentang adalah kaedah sebagaimana dalam mujarrobat.

    Bagus sekali usaha sdr msham08 merujuk kitab hadis sebegini semoga tidak bertaqlid buta dan tersesat.

    Semoga Allah merahmati kita semua.

    Emjay

    ReplyDelete
  59. emjayib ni rasanya anak murid Wahhabi Rasul Dahri dan seumpamanya..... Tak berani nak tunjuk muka dan identiti sebenar. Kalau berani tunjukkan gamabar saudara yang jelas dan dan terangkan dimana saudara menuntut ilmu. Kalau sekadar menuntut ilmu secara Wahhabi ...baca kitab dan tafsir sendiri....ditakuti jadi ank murid syaiton....

    ReplyDelete
  60. Subhanallah...
    Semoga dijauhkan dari menjadi hamba Allah yang sesat.

    ReplyDelete
  61. Jawapan untuk orang kematian hujah.

    ReplyDelete
  62. Jawapan untuk orang yang ketandusan hujah. Seperti orang yang digari, tak boleh lari meludah pun jadi.

    ReplyDelete
  63. Anakburung306 masih belum ketandusan hujah. Oleh kerana beliau masih banyak hujah, marilah berikan hujah bersandarkan Al Quran dan Hadis untuk membenarkan amalan mujarrobat sdr????

    Emjay

    ReplyDelete
  64. Saya memang tidak berani tunjuk muka sebenar sebagaimana sdr langsung tidak berani tunjuk mukaNYA.

    Saya mungkin silap sebab saya bukan NABI. Marilah sdr ahli2sunnahwaljamaah ajarkan saya ilmu yang ALLAH REDHA bersandarkan Al Quran dan Al Hadis.

    Saya satu lagi minta sdr ahli2sunnahwaljamaah berikanlah hujah sdr berkenaan artikel Mujarrobat di atas. Kalau dibolehkan apa hujahnya dan kalau tidak dibolehkan apa pula hujahnya. Saya yang lemah ini sudah memberikan hujah.

    Hamba yang lemah
    Emjay

    ReplyDelete
  65. Eh... saya bukan ustaz macam anda emjay.Cukup hebat sampai boleh membuat fahaman sendiri walaupun berdasarkan kulit sahaja. Cukuplah anda delete hujah2 saudara tablighster dulu. Bagi saya ia dah cukup mematahkan hujah anda tapi apakan daya anda telah memadamnya supaya tidak menjadi bahan bacaan orang lain.Penat ooo menaip ni. Lainla kalau bermuzakarah face to face.

    ReplyDelete
  66. Laman Emjay adalah bukan laman untuk pembaca berkempen untuk fahaman tarekat. Memang saya akan delete. Kalau nak berkempen untuk fahaman tarekat, di internet banyak sekali laman seperti ini, pergilah ke sana.

    Tablighster, abuafiqah dan mereka yang sewaktu dengan mereka, memang tiada tempat di Laman Emjay. Laman Emjay bukan TONG SAMPAH yang boleh memuatkan segala macam pandangan secara bebas.

    Islam adalah agama yang mementingkan ilmu. Anak ulamak sekalipun kalau tidak diberikan ilmu maka akan jadi kafirlah mereka. Sdr anakburung306 kalau tidak berilmu, sdr adalah bahan ratahan iblis dan syaitan sahaja. Apabila kita berilmu insya-Allah kita mampu menilai sama ada sesuatu perkara itu baik atau buruk. Apabila kita berilmu, kita tidak akan memakai atau beramal dengan barang-barang seperti di http://emjayjb.multiply.com/photos/album/27/Tangkal_masyarakat_melayu kerana kita tahu dan sedar bahawa sesungguhnya kita akan mensyirikkan Allah apabila kita beramal dengan objek-objek tersebut. Tidak perlu panggil mufti dan tidak perlu panggil ulamak untuk memberitahu dan memutus kesyirikan tersebut.

    Dengan ilmu juga saya memutuskan kitab mujarrobat adalah kitab sesat kerana mensyirikkan Allah. Perkara seperti ini sepatutnya semua orang Islam perlu mamahaminya kerana ini adalah perkara besar. Sekiranya sdr anakburung306 ingin terus beramal dengan kitab Mujarrobat, terpulanglah kepada sdr kerana tugas saya hanya menyampaikan. Namun saya tidak membenarkan sama sekali sesiapa pun berkempen di Laman Emjay untuk menggalakkan penggunaan Mujarrobat yang SESAT dan insya-Allah saya delete reply tersebut.

    Emjay

    ReplyDelete
  67. hebat ilmu emjay ni..kagum1000x
    si bodoh yg x tau hadith langsung..
    kitab pon x pndi nk bce..dh leh putus2kan ea..
    agama emjay pki akal rupenye...agama bru ea??
    mcm ni je emjay..bagi je nk hp saudara..klu ade rezeki biar kite jmp secara berdepan..lagi mudah

    ReplyDelete
  68. Wahai fadzle84

    Saya memang bodoh hadis. Biarlah fadzle84 yang bijak hadis memberikan hadis (satu pun cukup) tentang bolehnya mengamalkan amalan seperti Mujarrobat yang saya sesatkan tu. Namun sampai sekarang si fadzle84 yang bijak hadis setelah lama menghilangkan diri masih belum mendatangkan satu hadis untuk membenarkan amalan Mujarrobat ini. Mungkin dia sudah sibuk dengan helikopter barunya maklumlah sudah jadi jutawan menjual pelbagai produk Mujarrobat.

    Kepada fadzle84 serta para pembaca sekelian, sudahkah membaca KITAB MUJARROBAT MEMANG MENYESATKAN ! KUNJUNGI :

    http://ruqyah-online.blogspot.com/2007/12/mewaspadai-penyimpangan-kitab-ilmu.html
    http://ruqyah-online.blogspot.com/2008/01/wifiq-isim-azimat-adalah-ilmu-hikmah.html
    http://ruqyah-online.blogspot.com/search/label/Kupas%20Tuntas%20%22Ilmu%20Hikmah%22

    Emjay

    ReplyDelete
  69. bodoh ah mamat bi..saye kn dh stgkan hadith suruh saudara rujuk ari 2..bengap ape?
    kenepa saudara x jmp berdepan2..kan senang nanti,,
    bagitau je ape alamat saudara..kt majidee ke mn?

    ReplyDelete
  70. Sdr fadzle84 kan orang bijak kan,

    Tuliskanlah di sini hadis rujukan tu agar semua pembaca Laman Emjay dapat membaca dan menilai hadis sandaran untuk menghalalkan mujarrobat tu.

    Marilah tuliskan hadis tersebut di sini wahai fadzle84 yang bijak bestari.

    Emjay

    ReplyDelete
  71. ويجوز ان يكتب للمصحف وغيره من المرض شيئا من كتاب الله وذكره بالمداد المباح ويغسل ويسقى,كما نص على ذلك احمد وغيره,قال عبد الله بن احمدك:قرأت على ابي,ثنا يعلى بن عبيد,ثنا سفيان,عن محمد بن ابى ليلى عن حكيم عن سعيد بن جبير عن ابن عباس قال:اذا عسر على المرأة ولادتها فليكتب (بسم الله لااله الا الله الحليم الكريم,سبحان الله رب العرش العضيم,الحمد الله رب العلمين.....-كأنهم يوم يرونها لم يلبس الاّ عشيّة أو ضحاها) --النازعات:47
    (فاصبر كما صبر أولوا العزم من الرسول ولا تستعجل لهم كأنهم يوم يرون ما يوعدون لم يلبثوا الاّ ساعة من نهار بلغ فهل يهلك الاّ القوم الفاسقون----الأحقاف:35

    terjemahan:diharuskan menulis pd org yg terkena musibah dan selain daripadanya dari kalangan org yang sakit sesuatu daripada kitab ALLAH dan menulis ayat tersebut dengan dakwat yang diharuskan(suci) dan dibasuh@dihilangkan@dihapuskan dakwat tadi (dengan air) dan diberi minum(kpd pesakit)..seperti mana yang telah diriwayatkan perkara tersebut oleh AHMAD dan yang lain2..telah berkata ABDULLAH BIN AHMAD:"aku telah membaca dihadapan bapaku, telah meriwayatkan YA'LA BIN ABID,meriwayatkan drpd SUFIAN,drpd MUHAMAD BIN ABI LAILI,drpd HAKIM,drpd SAID BIN JUBAIR,drpd IBNU ABBAS(seorang sahabat pd zaman nabi) berkata: "jika susah bagi seorang perempuan itu untuk mengandungmaka tulislah....(بسم الله لااله الا الله الحليم الكريم,سبحان الله رب العرش العضيم,الحمد الله رب العلمين.....-كأنهم يوم يرونها لم يلبس الاّ عشيّة أو ضحاها) --النازعات:47
    (فاصبر كما صبر أولوا العزم من الرسول ولا تستعجل لهم كأنهم يوم يرون ما يوعدون لم يلبثوا الاّ ساعة من نهار بلغ فهل يهلك الاّ القوم الفاسقون----الأحقاف:35)))
    -----sumber rujukkan:MAJMUK FATAWA-IMAM IBNU TAIMIYAH:m/s 371

    ade lagi hadith lain...tapi saye nk saudara yg x bape nk bijak nilai hadith ni dl ea...penat nk taip dlm bahasa arab ni..maklum ah x biase gune..nilai pki ilmu ea..bukan akal kosong..wassalam

    ReplyDelete
  72. utk makluman saudara...hujjah diatas sebagai menjawab kesesatan yg saudara tujukan kpd dato' harussani khususnye...n mujarobat amnya utk mujarobat 2..nanti2 ah ea..klu saye rajin saye tulis ah hadith die..n bab tangkal juga akan saye terangkan kemudian ea..insya-allah

    ReplyDelete
  73. ويجوز ان يكتب للمصحف وغيره من المرض شيئا من كتاب الله وذكره بالمداد المباح ويغسل ويسقى,كما نص على ذلك احمد وغيره,قال عبد الله بن احمدك:قرأت على ابي,ثنا يعلى بن عبيد,ثنا سفيان,عن محمد بن ابى ليلى عن حكيم عن سعيد بن جبير عن ابن عباس قال:اذا عسر على المرأة ولادتها فليكتب (بسم الله لااله الا الله الحليم الكريم,سبحان الله رب العرش العضيم,الحمد الله رب العلمين.....-كأنهم يوم يرونها لم يلبس الاّ عشيّة أو ضحاها) --النازعات:47
    (فاصبر كما صبر أولوا العزم من الرسول ولا تستعجل لهم كأنهم يوم يرون ما يوعدون لم يلبثوا الاّ ساعة من نهار بلغ فهل يهلك الاّ القوم الفاسقون----الأحقاف:35

    terjemahan:diharuskan menulis pd org yg terkena musibah dan selain daripadanya dari kalangan org yang sakit sesuatu daripada kitab ALLAH dan menulis ayat tersebut dengan dakwat yang diharuskan(suci) dan dibasuh@dihilangkan@dihapuskan dakwat tadi (dengan air) dan diberi minum(kpd pesakit)..seperti mana yang telah diriwayatkan perkara tersebut oleh AHMAD dan yang lain2..telah berkata ABDULLAH BIN AHMAD:"aku telah membaca dihadapan bapaku, telah meriwayatkan YA'LA BIN ABID,meriwayatkan drpd SUFIAN,drpd MUHAMAD BIN ABI LAILI,drpd HAKIM,drpd SAID BIN JUBAIR,drpd IBNU ABBAS(seorang sahabat pd zaman nabi) berkata: "jika susah bagi seorang perempuan itu untuk mengandungmaka tulislah....(بسم الله لااله الا الله الحليم الكريم,سبحان الله رب العرش العضيم,الحمد الله رب العلمين.....-كأنهم يوم يرونها لم يلبس الاّ عشيّة أو ضحاها) --النازعات:47
    (فاصبر كما صبر أولوا العزم من الرسول ولا تستعجل لهم كأنهم يوم يرون ما يوعدون لم يلبثوا الاّ ساعة من نهار بلغ فهل يهلك الاّ القوم الفاسقون----الأحقاف:35)))
    -----sumber rujukkan:MAJMUK FATAWA-IMAM IBNU TAIMIYAH:m/s 371

    ade lagi hadith lain...tapi saye nk saudara yg x bape nk bijak nilai hadith ni dl ea...penat nk taip dlm bahasa arab ni..maklum ah x biase gune..nilai pki ilmu ea..bukan akal kosong..wassalam

    ReplyDelete
  74. ويجوز ان يكتب للمصاب وغيره من المرض شيئا من كتاب الله وذكره بالمداد المباح ويغسل ويسقى,كما نص على ذلك احمد وغيره,قال عبد الله بن احمد:قرأت على ابي,ثنا يعلى بن عبيد,ثنا سفيان,عن محمد بن ابى ليلى عن حكيم عن سعيد بن جبير عن ابن عباس قال:اذا عسر على المرأة ولادتها فليكتب (بسم الله لااله الا الله الحليم الكريم,سبحان الله رب العرش العضيم,الحمد الله رب العلمين.....-كأنهم يوم يرونها لم يلبس الاّ عشيّة أو ضحاها) --النازعات:47
    (فاصبر كما صبر أولوا العزم من الرسول ولا تستعجل لهم كأنهم يوم يرون ما يوعدون لم يلبثوا الاّ ساعة من نهار بلغ فهل يهلك الاّ القوم الفاسقون----الأحقاف:35

    قال ابى:ثنا أسود بن عامر باءسناده بمعناه,وقال:يكتب فى اناء نظيف فيسقى,قال أبى:وزاد فيه وكيع:فتسقى وينضح ما دون سرتها,قال عبد الله:رأيت أبى يكتب للمرأة فى جام أو شيء نظيفز

    terjemahan:diharuskan menulis pd org yg terkena musibah dan selain daripadanya dari kalangan org yang sakit sesuatu daripada kitab ALLAH dan menulis ayat tersebut dengan dakwat yang diharuskan(suci) dan dibasuh@dihilangkan@dihapuskan dakwat tadi (dengan air) dan diberi minum(kpd pesakit)..seperti mana yang telah diriwayatkan perkara tersebut oleh AHMAD dan yang lain2..telah berkata ABDULLAH BIN AHMAD:"aku telah membaca dihadapan bapaku, telah meriwayatkan YA'LA BIN ABID,meriwayatkan drpd SUFIAN,drpd MUHAMAD BIN ABI LAILI,drpd HAKIM,drpd SAID BIN JUBAIR,drpd IBNU ABBAS(seorang sahabat pd zaman nabi) berkata: "jika susah bagi seorang perempuan itu untuk mengandung maka tulislah....(بسم الله لااله الا الله الحليم الكريم,سبحان الله رب العرش العضيم,الحمد الله رب العلمين.....-كأنهم يوم يرونها لم يلبس الاّ عشيّة أو ضحاها) --النازعات:47
    (فاصبر كما صبر أولوا العزم من الرسول ولا تستعجل لهم كأنهم يوم يرون ما يوعدون لم يلبثوا الاّ ساعة من نهار بلغ فهل يهلك الاّ القوم الفاسقون----الأحقاف:35)))

    telah berkata bapaku(bapa ABDULLAH B AHMAD):telah meriwayatkan ASWAD B AMIR dengan sanad dan maknanya,dan telah berkata(ASWAD BIN AMIR):hendaklah ditulis pd bekas yang bersih dan diberi minum,maka telah berkata bapaku(bapa ABDULLAH B AHMAD):sesungguh WAQI' telah menambah syaratnya:maka hendaklah diberi minum dan direnjis pd keseluruhan tubuh kecuali pusat,berkata ABDULLAH B AHMAD:aku telah melihat bapaku menulis(ayat al-quran) bg seorang perempuan(yg sakit) didalam mangkuk atau sesuatu(benda) yang bersih

    -----sumber rujukkan:MAJMUK FATAWA-IMAM IBNU TAIMIYAH:m/s 371

    PEMAHAMAN HADITH DIATAS...
    1)boleh menulis mana2 ayat al-quran didalam bekas yg suci..kemudian dihapuskan ayat tadi dengan air yg suci untuk diberi minum kpd pesakit..
    2)dakwat yang digunakan juga mestilah dakwat yang suci yang tidak bercampur dengan benda2 najis...cth::za'faran
    3)tidak ada sebarang masalah kalau hendak tulis 30 juzuk al-quran sekalipun..kerana hadith diatas menyatakan.."boleh menggunakan SESUATU DARIPADA KITAB ALLAH"bermakna boleh mengunakan mn2 ayat sekalipun drpd ayat al-quran...

    PESANAN BUAT EMJAY...
    -siapa kata tidak ada hadith tentang menulis ayat al-quran dekat pinggan@bekas yg bersih kemudian dihapuskan tulisan tersebut dgn air??ANDA MMNG JAHIL WAHAI EMJAY...
    -saudara tahu kenapa digunakan pinggan putih??kenapa tidak pinggan merah atau hitam atau warna2 yg lain???..BIAR SAYA yg jawabkan ea...kerana klu pinggan yg bewarna lain..dikuathiri kita x nampak andainya ada najis yang kecil atau kekotoran dipinggan tersebut...SAUDARA DAH NAMPAK KEJAHILAN SAUDARA KAN???
    -adakah saudara masih berkeras mahu mengekalkan blog bodoh saudara ni???sedangkan kebodohan saudara sudah semakin teserlah??
    -adakah saudara masih mahu mengekalkan hujjah akal saudara???sedangkan masih ade lagi hadith yg belum saye tuliskan disini..
    -saudara 2 cumalah org awam yg jahil tentang hadith...ilmu saudara x dalam mana pon...saye pon x pasti penguasaan bahasa arab saudara mcm mn...
    -kalau x tahu bertanye...jgn menghukum..kerana org yg jahil..dilarang sama sekali untuk menghukum...


    ade lagi hadith lain...tapi saye nk saudara yg x bape nk bijak nilai hadith ni dl ea...penat nk taip dlm bahasa arab ni..maklum ah x biase gune..nilai p

    ReplyDelete
  75. utk makluman saudara...hujjah diatas sebagai menjawab kesesatan yg saudara tujukan kpd dato' harussani khususnye...n mujarobat amnya utk mujarobat 2..nanti2 ah ea..klu saye rajin saye tulis ah hadith die..n bab tangkal juga akan saye terangkan kemudian ea..insya-allah

    ReplyDelete
  76. lagi 1 sebelum saye terlupa..kepada pembaca budiman..PEMAHAMAN TENTANG TANGKAL::apa sahaja benda@brg yg ditulis padanya..ayat2..kemudian digantung atau disimpan..maka akan disebut sebagai tangkal..Saya tidak mengatakan semua tangkal boleh..ade tangkal yg boleh digunakan dan ade yg x boleh digunakan..perkara ini pernah dibahaskan oleh almarhum mufti johor yg terdahulu...klu x silap saya nama beliau SYEIKH TOHIR ALAWI AL-HADDAD(klu ada kesilapan nama..tolong betulkan ye..saye x berapa ingat nama beliau)...cubalah saudara2 rujuk kpd yg pakar:-)..penat saye nk menaip bahasa arab kt sini...klu sempat insya-allah saye akan dtgkan hadith berkenaan tangkal...jgn cri org wahabi dh ah...psl wahabi malaysia ni lebih extrem dri mekah..x tau ah ape sakit diorang..kitab ulama sendiri pon x terime..x tau ah nk pki kitab sape..bukan menghina..just bagi peringatan...
    UTK SAUDARA EMJAY..jika hujjah saye mampu anda patahkan..maka silalah patahkan..saye nk tgk..betulke dato harussani bersubahat dlm perbuatan yg salah n dimana salahnye?...ape pula hujjah kitab saudara n mana sandaran hadith saudara..saye amat berbesar hati klu saudara mampu dtgkan hujjah tersebut n saye sedang menanti hujjah saudara

    ReplyDelete
  77. ANTARA EMJAY,RASUL DAHRI,AL-BANI(ketiga2 mereka adalah wahabi)
    1-AL-BANI
    -seorang yg boleh ah klu nk dikatakan tahu hadith(tapi mcm org x bape nk bijak ah)..langsung x tetap dlm menentukan kedudukan hadith...cth dlm menyatakan hadith yg sama sanad dan matanye--beliau meletakkan kedudukan hadith tersebut seperti berikut-->sekejap soheh,sekejap dhaif,sekejap hassan

    2-RASUL DAHRI
    -(aku x tau ape kelebihan die dlm hadith plak)tapi cukup hebat dlm mengutuk ahlus-sunnah wal-jamaah..suke memutar belitkan kalam ulama'...kalam IMAM MALIK..dikatanye kalam IMAM SYAFIE...pas 2 kalam 2 diucapkan x habis..tergantung..klu ade yg nk bukti tentang kalam RASUL DAHRI ni..aku leh bagi insya-allah...

    3-EMJAY
    -seorang yg x tahu hadith,klu tau pon sket2 kot..dh suke dok hukum org sesat(kafir)..langsung x tau adab ilmu..
    -p/s wat emjay...klu x tau bertanye..jgn terus menghukum org sesat(kafir)..kan nampak kebodohan sendiri 2...

    PERHATIAN KEPADA PEMBACA:
    -perkataan sesat bile digunakan dlm agama..maka perkataan tersebut lebih menjurus kpd KAFIR..
    -sbg cth:::::::::::::AJARAN SESAT(bermakne ajaran yg telah terkeluar drpd landasan agama..maka org yg mengamalkan ajaran tersebut adalah KAFIR):::::::::::::AMALAN SESAT(amalan yg langsung x de nas dlm agama..maka org yg mengamalkan amalan tersebut adelah KAFIR)

    MORAL
    -berhati-hatilah bile hendak menggunakan perkataan sesat..kerana jika mereka x kafir..maka anda yg akan jatuh kafir...sebelum menghukum org sesat/kafir didalam hal2 agama..maka hendaklah kite kaji dahulu hadith..klu masih x jumpa..bertanye kpd semua org yg pakar@pernah menjumpai hadith tersebut..
    -jgn sekali2 anda meniru aksi berani EMJAY yg x bertempat ni..aksi ini lebih sesuai disebut sebagai aksi berani yg bodoh...
    -sebelum anda cuba membuat sebarang aksi berani dgn menyesatkan org islam yg lain..pstikan anda kaji sedalam2nya hadith2 yg berkaitan..jika anda rasa anda bukan ahlinya dlm bidang hadith..maka tanyalah kpd yg pakar..jgn cube2 menunjukkan lagak ayam jantan...akibatnye...anda boleh baca dan faham sendiri hadith yg saya sertakan dibawah ini insya-allah...

    hadithnye brbunyi ...
    عن ابن سلمة وأبي هريرة رضى الله تعالى عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : إذا قال الرجل لأخيه : يا كافر فقد باء به أحدهما . رواه البخاري
    ertinya : Diriwayatkan oleh Abu Salamah dan Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w bersabda : " Apabila seseorang mengatakan terhadap saudaranya : Wahai kafir , maka telah kafirlah salah seorang antara mereka " (hadith riwayat bukhari)
    -PEMAHAMAN RINGKAS TENTANG HADITH INI..
    1)jika orng yg kita kata sesat/kafir itu memang sebenar2 nya sesat/kafir...maka perkataan sesat/kafir tersebut akan terus menuju kpd org tersebut..
    2)jika org yg kita katakan sesat/kafir itu sebenarnye tidak sesat..maka kesesatan/kekafiran itu tadi,akan kembali kepada kita

    ReplyDelete
  78. HADITH TENTANG TANGKAL...
    وقال أبوعمر بن محمد بن حمدان الجيري:أنا الحسن بن سفيان النّسوي,حدثني عبدالله بن أحمد بن شبويه,ثنا علي بن الحسن بن شقيق,ثنا عبدالله بن المبارك,عن سفيان,عن ابن ابى ليلي,عن الحكم,عن سعيد بن جبير,عن ابن عباس قال:اذا عسر على المرأة ولادتها فليكتب (بسم الله لااله الا الله الحليم الكريم,سبحان الله رب العرش العضيم,الحمد الله رب العلمين.....-(كأنهم يوم يرونها لم يلبس الاّ عشيّة أو ضحاها) --النازعات:47
    (فاصبر كما صبر أولوا العزم من الرسول ولا تستعجل لهم كأنهم يوم يرون ما يوعدون لم يلبثوا الاّ ساعة من نهار بلغ فهل يهلك الاّ القوم الفاسقون----الأحقاف:35

    قال علي:يكتب في كاغدة(كاغدة:الكاغد:القرطاس,معرّب) فيعلق على عضد المرأة,قال على:وقد جربناه فلم نرى شيئا أعجب منه,فاذا وضعت تحله سريعا,ثم تجعله في خرقة أو تحرقه

    TERJEMAHAN:
    Telah berkata AMRU MUHAMMAD BIN AHMAD BIN HAMDAN AL-JAIRY:aku HASSAN BIN SUFYAN AN-NASAWI,telah meriwayatkan kpdku ABDULLAH BIN AHMAD BIN SYIBAWIH,telah meriwayatkan kpdku ALI BIN HASSAN BIN SYAQIQ,telah meriwayatkan kpdku ABDULLAH BIN MUBARAK,drpd SUFIYAN,drpd IBNU ABI LAILI,drpd HAKIM,drpd SAID BIN JABIR,drpd IBNU ABBAS(seorang sahabat pd zaman nabi) berkata: "jika susah bagi seorang perempuan itu untuk mengandung maka tulislah....(بسم الله لااله الا الله الحليم الكريم,سبحان الله رب العرش العضيم,الحمد الله رب العلمين.....-كأنهم يوم يرونها لم يلبس الاّ عشيّة أو ضحاها) --النازعات:47
    (فاصبر كما صبر أولوا العزم من الرسول ولا تستعجل لهم كأنهم يوم يرون ما يوعدون لم يلبثوا الاّ ساعة من نهار بلغ فهل يهلك الاّ القوم الفاسقون----الأحقاف:35)))

    Telah berkata ALI:::Ditulis(ayat al-quran tadi) pada kertas dan digantungkan pd lengan wanita(yg hendak bersalin itu--TANGKAL--),Maka berkata ALI:::sesungguhnya kami telah mencubanya(mengantung ayat tersebut dilengan wanita itu--TANGKAL--) dan tidak sekali2 kami pernah melihat keajaiban seperti ini drpdnya(ayat yg digantung di lengan tadi--TANGKAL--),(selepas digantung TANGKAL tadi)maka wanita itu dpt melahirkan anak dengan cepat,dan mudah untuk bayi tersebut keluar---

    sumber rujukkan--MAJMUK FATAWA IBNU TAIMIYAH: M/S-371

    SEDIKIT HURAIAN...
    1)tangkal memang dibolehkan..asalkan sahaja tangkal tersebut x menyalahi syarak...
    2)tangkal yg mengandungi bahasa yg tidak dpt difahami@yg menyeru kpd benda2 syirik n mempersekutukan allah adalah dilarang sama sekali...
    ----->untuk maklumat lanjut...silalah bertanya kpd yang lebih arif...saya cuma datangkan hadith yg mengatakan tangkal boleh sahaja....untuk huraiannya,para pembaca boleh rujuk kpd mereka yang mahir..

    ReplyDelete
  79. Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

    Sdr fadzle84

    Terlebih dahulu saya ingin ulang sekali lagi reply saya di atas yang bertarikh 6 Jun lalu iaitu:

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Terlebih dahulu saya ingin menjelaskan bahawa saya adalah orang ISLAM yang berusaha hidup berlandaskan Al Quran dan Hadis.

    Saya tidak taksub dengan mana-mana ulamak melainkan Nabi Muhamad SAW. Saya tidak taksub dengan mana-mana kitab melainkan Al Quran dan Hadis (bukan hadis dhaif dan maudhu').

    Imam yang empat pun berpesan "ikutlah aku selagi aku tidak bercanggah dengan Al Quran dan hadis". Mereka tidak menyuruh pengikut mereka taksub kepada empat imam ini.

    Saya secara pribadi adalah menentang segala macam amalan menulis ayat Al Quran pada kertas atau dilarutkan dengan air zaafaran seperti Air Musoffa dan segala yang sewaktu dengannya.

    Secara mudahnya, segala yang baik hatta dari sdr fadzle84 pun wajarlah saya terima. Segala yang buruk hatta dari Ibnu Taimiyah wajarlah kita semua menolaknya.

    Saya masih belum berjumpa dengan hadis dimana Nabi ada membenarkan amalan tulis Quran pada kertas atau tulis Ayat dari Al Quran untuk dilarutkan. Kalau sdr ada terjumpa, mintalah tuliskan di sini untuk saya rujuk semula.

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Berkenaan hujah terbaru dari sdr fadzle84 di atas yang bertarikh 28 Julai 2009, hadis tersebut didatangkan oleh imam Ahmad. Imam Ahmad adalah bapa kepada fahaman ahlisunnah waljamaah. Imam Ahmad adalah pengasas mazhab Hambali. Imam Ahmad telah banyak bertungkus lumus mengumpulkan hadis dan alhamdulillah beliau telah berjaya mengumpulkan hadis yang berjumlah lebih satu juta (1,000,000). Imam Ahmad mempunyai 3 orang anak dan antara yang mewarisi ilmu bapanya adalah Abdullah bin Ahmad sebagaimana dikatakan oleh fadzle84 di atas. Abdullah sendiri telah mengenalpasti bahawa banyak hadis-hadis yang dikumpulkan oleh bapanya (Imam Ahmad) adalah merupakan hadis-hadis yang lemah.

    Imam Bukhari iaitu pengumpul hadis yang paling berhati-hati hanya mengumpulkan sekitar 7000 hadis yang tidak berulang dan sekitar 11000 hadis yang berulang. Perbezaan jumlah hadis antara yang dikumpul Imam Bukhari dengan Imam Ahmad adalah tersangat besar iaitu 11,000 dengan lebih 1,000,000. Kalau kita mengaku Islam dan ingin beramal dengan setiap hadis Imam Ahmad yang melebihi 1,000,000, terpulanglah. Kalau ingin beramal dengan kitab Ihya ulumuddin yang banyak menukilkan hadis-hadis dhaif dan maudhu, terpulanglah.

    Imam Ibnu Taimiyah bukan muhakkikin iaitu pengkaji sanad hadis tetapi beliau adalah seorang Faqih iaitu seseorang yang boleh mengeluarkan hukum dari hadis. Beliau adalah pengikut mazhab Hambali yang diterajui Imam Ahmad (dengan lebih sejuta hadisnya). Ibnu Taimiyah dengan itu banyak sekali mengguna pakai hadis yang dikumpulkan oleh Imam Ahmad ini. Oleh kerana hadis-hadis yang dikumpulkan Imam Ahmad banyak mengandungi hadis-hadis yang lemah maka dengan itu Ibnu Taimiyah pun sama menggunakan hadis-hadis yang lemah tersebut

    Dalam 'hadis' yang di datangkan oleh fadzle84 di atas, amalan tersebut bukan dilakukan oleh perbuatan Nabi Muhamad SAW namun ia adalah dilakukan/disampaikan oleh orang lain seperti Ali, Ibnu Abbas dan Imam Ahmad sendiri.

    Sebagai kesimpulannya ialah tentang perkara ini, kajilah ilmu hadis keseluruhannya dan elakkan beramal dengan hadis kurang tepat. Berdasarkan hukum Fiqah Al Masalleh Al Mursala iaitu bab yang diberikan kuasa kepada pemerintah dan ulamak untuk menetapkan hukum larangan tentang sesuatu hukum berkaitan pencegahan awal bagi mengelakkan kemungkaran (Saddhu zaraat) adalah wajar sekali kitab mujarrobat tersebut diharamkan kerana banyak merosakkan penggantungan terhadap Allah SWT. Bayangkanlah betapa lemahnya daya fikir kita apabila untuk sebagai usaha mengelakkan pencuri, ambil sehelai kertas lalu ditulis surah Al Kahfi dapat mengelakkan pencuri. Bayangkan lemahnya fikiran manu

    ReplyDelete
  80. nampaknye saudara ni mmng keras hati dan bodoh..mcm ni je saudara..kite berbincang secara berdepan je...mn alamat saudara n ape no tel saudara..psl kebodohan saudara ni mmng hebat...nampak gaya nye kite kne mule bincang dri asal masalah...pas 2 nk kne bagi sudara faham btul2 ape 2 ijmak n kias..rupenye saudara ni jahil lagi bebal...ptt ah..2 saye kate..saudara bukan pakar hadith..x pernah jmp ke hadith tentang doa nabi kt ibnu abbas?jahil2..sian saudara ni saye tgk..makin jauh dri kebenaran..saye suruh saudara tolak hadith yg saye dtgkan melalui kitab n hadith..bukan akal saudara,,saye x berminat ngan akal bodoh saudara..klu saudara kate hadith 2 lemah..takrijhkan hadith 2 utk saye...teringin gak saye nk tgk kepakaran saudara dlm mentakhrij sanad n matan hadith...hadith ni dhaif yg mcm mn?dhaif bnyk jenis ea saudara...tlg senaraikan utk saye...ingin saye katekan kpd saudara..dlm sohih bukhari 2 x semua sohih..bende ni telahpon dinakalkan oleh imam bukhari sendiri yg mn bebudak dlm laman al-ahkam sibuk kate ade hadith dhaif dlm sohih bukhari..tapi syg..puak wahabi ni bodoh..x reti nk bace kate2 aluan pengarang kitab...dh mmng pengarang kate x semua sohih..

    ReplyDelete
  81. Biarlah saya bodoh dan bebal namun saya berdoa agar saya tidak beramal dengan amalan sebagaimana KITAB MUJARROBAT tu.

    Saya memang bebal dan bodoh kerana hanya Allah yang bijaksana.

    Emjay

    ReplyDelete
  82. saudara ni ckp x serupa bikin...
    tolong takhrijkan hadith 2 utk saye..
    klu saudara kate terpulang klu nk beramal...
    ape hak saudara nk menyesatkan org?saudara blaja bidang hadith ke?
    saye suke utk bertemu saudara dlm membincangkan hal ini..nk tgk hebat tara mana ilmu saudara...
    pd ayat terakhir saudara...saye nk tanye..hukum mn yg halalkan tatoo??
    saudara jgn cube nk bermain dgn hukum feqh...
    jgn kerana ketandusan hujjah..,.saudara cuba kaitkan masalah ini dgn tatoo...
    saudara ingat agama islam mcm agama kristien ke?leh hujjah pki akal semata2...
    klu saudara nk hujjah pki akal..g hujjah pki kitab bible sane..

    ReplyDelete
  83. saye x de mase nk tanye saudara bape bnyk imam ahmad hafal hadith n imam bukhari lak bpe bnyk..
    yg saye nk...andainye saudara kate hadith ni dhaif..TAKHRIJkan hadith ni utk saya...
    lepas 2 dtgkan hadith nabi tentang larangan beramal dgn ape yg x pernah dilakukan beliau..walaupon para sahabat ade melakukannye...
    HADITH SAYA AKAN MENYUSUL KEMUDIAN KLU SAUDARA MAMPU
    kenapalah lembab sangat saudara ni..sape suh saudara taksub..
    kite hanya leh taksub ngan nabi...
    tapi bile ade hadith yg dijadikan sandaran...kite kne hormat..
    x leh suke2 nk sesatkan org..krn mereka ade sandaran..
    klu mcm 2..berani x saudara kate IBNU ABBAS sesat/kafir???
    psl die yg mempelopori amalan ni...
    ke nk kate IMAM AHMAD n IBNU TAIMIYAH sesat????
    psl mereka yg meriwayatkan sanad ni smpi org rmi mengamalkannya...
    kenapa saudara x terus pergi kpd pengasas amalan ni>???
    x berani???x sanggup nk sesat n kafirkan???
    klu saudara nk kata siapa yg beramal dgn ape yg nabi x pernah buat..tapi sahabat buat adelah SESAT..saye boleh bagi bnyk list sahabat2 nabi yg boleh saudara sesatkan/kafirkan selepas ini..
    perhatian ea saudara---perkataan SESAT ni saye ambil dri perkataan saudara sendiri tentang sokongan dato harussani tentang air musoffa...jadi..amalan ni dtg dri IBNU ABBAS...jadi adakah IBNU ABBAS sesat????????bagaimana pula dgn IMAM AHMAD N IBNU TAIMIYAH??sesat/kafir x???agak2 masuk neraka mn ea?
    SAYA NK JWPN DRI HADITH DAN KITAB...DRI HADITH DAN KITAB...DRI HADITH DAN KITAB...DRI HADITH DAN KITAB....DRI HADITH DAN KITAB....BUKAN AKAL KOSONG SAUDARA YG MCM TONG SAMPAH

    ReplyDelete
  84. fadzle84,

    Apabila sdr menolak isu tatto yang bertuliskan ayat Al Quran, boleh pula sdr menolaknya. Bagi saya apa jua tattoo samaada dari apa objek sekali pun atau pun dari ayat Al Quran, saya tetap menolaknya. Begitulah juga dengan susuk, sama ada susuk dari emas atau susuk dari ayat Quran saya tetap menolaknya.

    Berkenaan tangkal, saya tetap menolaknya sama ada dari besi, tembaga, kemenyan atau dari Al Quran. Namun bab inilah yang sdr tidak menerima pandangan saya.

    Sebenarnya fadzle84, pandangan kita amat sukar sekali untuk selari kerana cermin mata yang sdr pakai tidak sama dengan cermin mata saya. Sdr guna cermin mata tarekat/sufi sedangkan saya guna cermin mata Al Quran dan Hadis. Kalau disenaraikan, memang banyak percanggahan antara kita.

    Emjay

    ReplyDelete
  85. SAYE NK HUJJAH KITAB N HADITH..SAYE NK HUJJAH KITAB N HADITH..SAYE NK HUJJAH KITAB N HADITH...SAYE NK HUJJAH KITAB N HADITH...SAYE NK HUJJAH KITAB N HADITH...BUKAN AKAL SAMPAH ANDA..BUKAN AKAL SAMPAH ANDA YG SEMEMANGNYE SAMPAH
    pandangan kite x selari psl anda x de hadith.....hu3

    ReplyDelete
  86. x nk sesatkan/kafirkan INBU ABBAS,IMAM AHMAD dan IBNU TAIMIYAH SKALI KE?????
    DATO, HARUSSANI dh anda sesatkan..mcm mn lak ngan mereka yg bertiga ni???
    mujarobat mn yg membenarkan susuk????

    ReplyDelete
  87. Wahai fadzlee84

    Sesungguhnya Nabi Muhamad SAW tidak pernah sama sekali mengamalkan mana-mana amalan seperti di dalam KITAB MUJARROBAT.

    Emjay

    ReplyDelete
  88. SAYE NK HUJJAH KITAB N HADITH..SAYE NK HUJJAH KITAB N HADITH..SAYE NK HUJJAH KITAB N HADITH...SAYE NK HUJJAH KITAB N HADITH...SAYE NK HUJJAH KITAB N HADITH...BUKAN AKAL SAMPAH ANDA..BUKAN AKAL SAMPAH ANDA YG SEMEMANGNYE SAMPAH
    pandangan kite x selari psl anda x de hadith.....hu3

    ReplyDelete
  89. SAYE NK HUJJAH KITAB N HADITH..SAYE NK HUJJAH KITAB N HADITH..SAYE NK HUJJAH KITAB N HADITH...SAYE NK HUJJAH KITAB N HADITH...SAYE NK HUJJAH KITAB N HADITH...BUKAN AKAL SAMPAH ANDA..BUKAN AKAL SAMPAH ANDA YG SEMEMANGNYE SAMPAH
    pandangan kite x selari psl anda x de hadith.....hu3
    x nk sesatkan/kafirkan IBNU ABBAS,IMAM AHMAD dan IBNU TAIMIYAH SKALI KE?????
    DATO, HARUSSANI dh anda sesatkan..mcm mn lak ngan mereka yg bertiga ni???
    mujarobat mn yg membenarkan susuk n tatoo????tlg bagi kt saye buktinye
    saya x spt anda..ape yg halal,akan saye katekan halal n ape yg haram akan saye katekan haram...
    mn TAKHRIJ hadith yg saye nk???

    KESIMPULANYA...
    emjay(mengong) telah MENYESAT/MENGKAFIRkan DATO HARUSSANI...sedangkan amalan ini ade nas dri sahabat..jadinye secara x langsung EMJAY(mengong) telah MENYESAT/MENGKAFIRkan...IBNU TAIMIYAH,IMAM AHMAD dan IBNU ABBAS...nauzubillah
    rupenya EMJAY(mengong) ni dh melencong jauh dri kebenaran..taubat ah wahai EMJAY(mengong)

    ReplyDelete
  90. kenapa saya mesti terima hujjah org yg langsung x tahu hadith n langsung x de sandaran hadith???
    anda bukan mujtahid..anda hanya org awam..jdi x selayaknye anda berhujjah tanpa hadith n kitab...bile status anda org awam..maka lagaklah spt org awam..jgn lagak spt mujtahid...hadith pon anda x faham..kedudukan hadith pon anda x tau..suruh takhrij pon mcm x mampu....ckp arab pon blum tentu mampu..ingat ulama' slama ni nk letak hukum mcm anda letak hukum ke??
    tau x ape syarat meletakkan hukum dlm islam???
    saye x nk masuk lubang neraka bersama anda..saye x nk jadi org yg mudah2 sesatkan org lain seperti anda..kerana saye x hingin kekafiran itu kembali kpd saye...
    saye x sanggup nk sesatkan org yg bersandarkan kpd amalan sahabat2 yg hebat ilmunya mcm IBNU ABBAS..saye x seberani bodoh mcm saudara..hu3
    klu anda pki cermin mata al-quran n hadith..so mn hadithnye??
    ape??hujjah yg saye kuarkan 2 bukan hadith ke???kitab bible ke??...

    EMJAY MAHAGURU(BUKAN GURU PON SEBENARNYE..ORG JAHIL JE) GILE YG SUKE MENYESATKAN ORG-----DLM MASA YG SAME SAMADA ORG GILE NI SEDAR ATAU X...DIE DAH PUN SESATKAN/KAFIRKAN IBNU ABBAS,IMAM AHMAD dan IBNU TAIMIYAH..

    ReplyDelete
  91. Kepada saudagar Mujarrobat sdr fadzle84

    Segerakanlah pelbagai perniagaan sebagaimana disarankan oleh MUJARROBAT SESAT semoga segera sdr boleh tempah helikopter tu.

    Tangkal azimat tetap tangkal azimat walau dibuat dari apa objek sekali pun hatta Al Quran!

    Emjay

    ReplyDelete
  92. SAYE NK HUJJAH KITAB N HADITH..SAYE NK HUJJAH KITAB N HADITH..SAYE NK HUJJAH KITAB N HADITH...SAYE NK HUJJAH KITAB N HADITH...SAYE NK HUJJAH KITAB N HADITH...BUKAN AKAL SAMPAH ANDA..BUKAN AKAL SAMPAH ANDA YG SEMEMANGNYE SAMPAH
    pandangan kite x selari psl anda x de hadith.....hu3
    x nk sesatkan/kafirkan IBNU ABBAS,IMAM AHMAD dan IBNU TAIMIYAH SKALI KE?????
    DATO, HARUSSANI dh anda sesatkan..mcm mn lak ngan mereka yg bertiga ni???
    mujarobat mn yg membenarkan susuk n tatoo????tlg bagi kt saye buktinye
    saya x spt anda..ape yg halal,akan saye katekan halal n ape yg haram akan saye katekan haram...
    mn TAKHRIJ hadith yg saye nk???

    KESIMPULANYA...
    emjay(mengong) telah MENYESAT/MENGKAFIRkan DATO HARUSSANI...sedangkan amalan ini ade nas dri sahabat..jadinye secara x langsung EMJAY(mengong) telah MENYESAT/MENGKAFIRkan...IBNU TAIMIYAH,IMAM AHMAD dan IBNU ABBAS...nauzubillah
    rupenya EMJAY(mengong) ni dh melencong jauh dri kebenaran..taubat ah wahai EMJAY(mengong)

    SABDA NABI s.a.w
    عن ابن سلمة وأبي هريرة رضى الله تعالى عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : إذا قال الرجل لأخيه : يا كافر فقد باء به أحدهما . رواه البخاري
    ertinya : Diriwayatkan oleh Abu Salamah dan Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w bersabda : " Apabila seseorang mengatakan terhadap saudaranya : Wahai kafir , maka telah kafirlah salah seorang antara mereka " (hadith riwayat bukhari)
    -PEMAHAMAN RINGKAS TENTANG HADITH INI..
    1)jika orng yg kita kata sesat/kafir itu memang sebenar2 nya sesat/kafir...maka perkataan sesat/kafir tersebut akan terus menuju kpd org tersebut..
    2)jika org yg kita katakan sesat/kafir itu sebenarnye tidak sesat..maka kesesatan/kekafiran itu tadi,akan kembali kepada kita

    ReplyDelete
  93. dh kematian hujjah ke...ha3
    ni ah org jahil yg bodoh..

    ReplyDelete
  94. HADITH TENTANG PERUBATAN AIR MUSSOFA
    ويجوز ان يكتب للمصاب وغيره من المرض شيئا من كتاب الله وذكره بالمداد المباح ويغسل ويسقى,كما نص على ذلك احمد وغيره,قال عبد الله بن احمد:قرأت على ابي,ثنا يعلى بن عبيد,ثنا سفيان,عن محمد بن ابى ليلى عن حكيم عن سعيد بن جبير عن ابن عباس قال:اذا عسر على المرأة ولادتها فليكتب (بسم الله لااله الا الله الحليم الكريم,سبحان الله رب العرش العضيم,الحمد الله رب العلمين.....-كأنهم يوم يرونها لم يلبس الاّ عشيّة أو ضحاها) --النازعات:47
    (فاصبر كما صبر أولوا العزم من الرسول ولا تستعجل لهم كأنهم يوم يرون ما يوعدون لم يلبثوا الاّ ساعة من نهار بلغ فهل يهلك الاّ القوم الفاسقون----الأحقاف:35

    قال ابى:ثنا أسود بن عامر باءسناده بمعناه,وقال:يكتب فى اناء نظيف فيسقى,قال أبى:وزاد فيه وكيع:فتسقى وينضح ما دون سرتها,قال عبد الله:رأيت أبى يكتب للمرأة فى جام أو شيء نظيفز

    terjemahan:diharuskan menulis pd org yg terkena musibah dan selain daripadanya dari kalangan org yang sakit sesuatu daripada kitab ALLAH dan menulis ayat tersebut dengan dakwat yang diharuskan(suci) dan dibasuh@dihilangkan@dihapuskan dakwat tadi (dengan air) dan diberi minum(kpd pesakit)..seperti mana yang telah diriwayatkan perkara tersebut oleh AHMAD dan yang lain2..telah berkata ABDULLAH BIN AHMAD:"aku telah membaca dihadapan bapaku, telah meriwayatkan YA'LA BIN ABID,meriwayatkan drpd SUFIAN,drpd MUHAMAD BIN ABI LAILI,drpd HAKIM,drpd SAID BIN JUBAIR,drpd IBNU ABBAS(seorang sahabat pd zaman nabi) berkata: "jika susah bagi seorang perempuan itu untuk mengandung maka tulislah....(بسم الله لااله الا الله الحليم الكريم,سبحان الله رب العرش العضيم,الحمد الله رب العلمين.....-كأنهم يوم يرونها لم يلبس الاّ عشيّة أو ضحاها) --النازعات:47
    (فاصبر كما صبر أولوا العزم من الرسول ولا تستعجل لهم كأنهم يوم يرون ما يوعدون لم يلبثوا الاّ ساعة من نهار بلغ فهل يهلك الاّ القوم الفاسقون----الأحقاف:35)))

    telah berkata bapaku(bapa ABDULLAH B AHMAD):telah meriwayatkan ASWAD B AMIR dengan sanad dan maknanya,dan telah berkata(ASWAD BIN AMIR):hendaklah ditulis pd bekas yang bersih dan diberi minum,maka telah berkata bapaku(bapa ABDULLAH B AHMAD):sesungguh WAQI' telah menambah syaratnya:maka hendaklah diberi minum dan direnjis pd keseluruhan tubuh kecuali pusat,berkata ABDULLAH B AHMAD:aku telah melihat bapaku menulis(ayat al-quran) bg seorang perempuan(yg sakit) didalam mangkuk atau sesuatu(benda) yang bersih

    -----sumber rujukkan:MAJMUK FATAWA-IMAM IBNU TAIMIYAH:m/s 371

    PEMAHAMAN HADITH DIATAS...
    1)boleh menulis mana2 ayat al-quran didalam bekas yg suci..kemudian dihapuskan ayat tadi dengan air yg suci untuk diberi minum kpd pesakit..
    2)dakwat yang digunakan juga mestilah dakwat yang suci yang tidak bercampur dengan benda2 najis...cth::za'faran
    3)tidak ada sebarang masalah kalau hendak tulis 30 juzuk al-quran sekalipun..kerana hadith diatas menyatakan.."boleh menggunakan SESUATU DARIPADA KITAB ALLAH"bermakna boleh mengunakan mn2 ayat sekalipun drpd ayat al-quran...

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    HADITH TENTANG TANGKAL...
    وقال أبوعمر بن محمد بن حمدان الجيري:أنا الحسن بن سفيان النّسوي,حدثني عبدالله بن أحمد بن شبويه,ثنا علي بن الحسن بن شقيق,ثنا عبدالله بن المبارك,عن سفيان,عن ابن ابى ليلي,عن الحكم,عن سعيد بن جبير,عن ابن عباس قال:اذا عسر على المرأة ولادتها فليكتب (بسم الله لااله الا الله الحليم الكريم,سبحان الله رب العرش العضيم,الحمد الله رب العلمين.....-(كأنهم يوم يرونها لم يلبس الاّ عشيّة أو ضحاها) --النازعات:47
    (فاصبر كما صبر أولوا العزم من الرسول ولا تستعجل لهم كأنهم يوم يرون ما يوعدون لم يلبثوا الاّ ساعة من نهار بلغ فهل يهلك الاّ القوم الفاسقون----الأحقاف:35

    قال علي:يكتب في كاغدة(كاغدة:الكاغد:القرطاس,معرّب) فيعلق على عضد المرأة,قال على:وقد جربناه فلم نرى شيئا أعجب منه,فاذا وضعت تحله سريعا,ثم تجعله في خرقة أو تحرقه

    TERJEMAHAN:
    Telah berkata AMRU MUHAMMAD BIN AHMAD BIN HAMDAN AL-JAIRY:aku HASSAN

    ReplyDelete
  95. Hai orang pandai hadis fadzle84

    Adakah dari 'hadis-hadis' di atas menjelaskan bahawa Nabi Muhamad ada mengajarkan ilmu menulis ayat Al Quran lalu dileburkan dengan air? Hadis paling atas hanya menyatakan bahawa 'hadis' tersebut di kumpulkan oleh Imam Ahmad Hambali daripada nama-nama yang disebutkan dan ia tidak menunjukkan Nabi Muhamad ada melakukan atau mengajarkannya!!! Adakah hadis yang sama ini juga terdapat dalam hadis Bukhari, Muslim, Nasaie dan Turmizi?

    'Hadis' kedua pula sekadar menyatakan beberapa orang yang melakukan leburan air Al Quran diberikan minum dan direnjiskan namun 'hadis' ini tidak berasalkan dari amalan Nabi Muhamad??

    Tentang hadis berkenaan orang yang perempuan yang nak mengandung, ia juga tidak dinyatakan oleh Nabi Muhamad SAW. Adakah hadis ini juga terdapat dalam hadis Bukhari, Muslim, Nasaie dan Turmizi?

    Amalan Mujarrobat ini hanya bersumberkan Ibnu Taimiyah yang mempelajari ilmu hadis ini daripada Imam Ahmad yang mengumpul lebih daripada 1,000,000 hadis, Rujuklah kembali reply yang saya tuliskan pada 31 Julai di atas.

    Satu lagi saya nak tegur, bab membuat tangkal saranan Ibnu Taimiyah ini engkau gigit dengan gigi geraham engkau tetapi bab Ibnu taimiyah tidak mengamalkan tarekat tidak pula engkau amalkan!!!

    Emjay

    ReplyDelete
  96. org jahil yg bodoh adelah emjay...ha3..
    alah emjay..klu kau x puas ati..bagi je no tel n alamat kau..ha3..leh aku jmp
    kau ni lagi hebat dri wahabi ni..dh mcm syiah dh kau ni..bahkan aku rase kau lebih hebat dri syiah...
    slama aku berdebat ngan wahabi melayu mahupon arab..bile aku kuarkan hadith..diorang akan hormat..psl 2 adelah hadith..bile dikata hadith..mereka takan mampu nk ckp ape2..tapi emjay(mengong) kau masih mampu berkata2 dgn hujjah akal padahal kekafiran itu sudah kau tau kembali kpd siapa..nauzubillah
    aku dh ckp kau bukan pakar hadith..kau ingat bile x de dlm sunan abi dau,turmuzi,bukhari,nasai' dll..x dikira hadith ke???
    kau tau ke x tau mcm mn nk kate bende 2 hadith ke x?
    klu x tau g tanye guru kau klu guru kau pon bodoh hadith...kau g je terengganu sane..blaja ngan abu syafiq mcm mn nk kenal hadith yg aku dengar n tau..abu syafiq pon pakar hadith yg dibenci whabi..tapi hadith die mmng hebat....maklum ah aku nk jmp kau...kau x brani..ps 2 hujjah akal sampah kau x abis2..ha3
    buat ape ah aku nk dengar hujjah org bodoh mcm kau ni..ibnu taimiyah kan ulama agung org2 wahabi...kenapa kau susah hati bile aku kuarkan hujjah die...klu hujjah die x bercanggah ngan hadit..maka x de sebarang masalah pon klu aku amik hujjah die,...kau jahil lagi bab ni..kau ni mcm budak kcik yg bru blajar berjalan je wahai Emjay
    aku malas nk bace sangat relpy kau yg lepas mahupun yg bru..psl semuanye pku hujjah akal..x payah ah nk tunjuk reply 2 klu sume pki akal..x de maknenye pd aku
    ape hal pulak kau tibe2 masuk tarikat??jgn lari tajuk...bahaskan bab ni dulu..
    Emjay,kau mengaku mengunakan cermin mata al-quran n hadith....
    tapi peliknye..1 hadith n ayat quran yg berkaitan hal ni..langsung aku x nmpk...
    bagi hadih n ayat al-quran yg berkaitan ah..aku nk tgk gak...
    ke pakai cermin mata kejahilan n kebodohan,kemudian saje je salut luaran 2 ngan al-quran n hadith??nk buat tayang2 je

    ReplyDelete
  97. Assalamualaikum, saya tak nak bincang perbahasan mengenai Mujarrobat tapi saya nak tanya pendapat semua tentang Tarikat. Adakah tarikat sebahagian daripada ajaran Nabi atau sebaliknya. Harap sesiapa yang pandai dapat tolong beri sedikit penjelasan sebab banyak kengkawan saya mengikuti ajaran ini. Kalau tak nak hurai dalam laman ini anda bolehlah email saya melalui : sham_apm@yahoo.com
    Terima kasih. wassalam...

    ReplyDelete
  98. Waalaikumussalam wbh sdr msham08

    Nabi Tidak bertarekat. Para sahabat tidak bertarekat, maka usahlah bertarekat. Saya tidak mahu berhujah tentang penolakan saya tentang tarekat ini dan mungkin laman Al Ahkam lebih sesuai untuk membincangkan perkara ini.

    Bagi saya kesilapan fatal orang tarekat adalah kerana menolak al Quran bahawa Allah bersemayam di atas arashNya (sesuai dengan sifat kebesaranNya), bertawassul melalui orang yang sudah mati seperti Nabi Muhamad, para wali dan guru mursyid mereka dan amalan karut yang tidak bersandarkan Al Quran dan Al Hadis seperti Ilmu Nur Muhamad dsbnya.

    Semoga saya dan sdr msham08 dijauhkan Allah dari amalan tarekat dan dimatikan dalam iman.

    Emjay

    ReplyDelete
  99. salam buat saudara emjay... saya tertarik pada fakta saudara tentang kitab mujarabat dan amalan bertarekat... sindiran dan tuduhan yang saudara lemparkan dalam blog ini membuat saya ingin mengulas dan memberi pendapat...
    pertama sekali saya rasa saudara tidak memahami apa maksud tarekat itu dan isi kandung kitab mujarabat tersebut....

    dan mungkin saudara belajar dari mahzab yang berbeza.......
    saudara harus membuat penyelidikan berlandaskan al-quran dan hadis dan memperhalusi segala-galanya.........
    cara saudara amat berbeza terlalu cepat kepada keputusannya dan penutup bicara
    kita semua tahu allah maha esa dan bersemayam di atas arasnya
    saudara tentu sekali memahami rukun islam dan memperhalusinya
    bagaimana pula dengan rukun iman ?.....
    enam perkara kita harus tahu da memperhalusinya
    apa yang saya berpendapat saudara gagal disini ..... saudara harus ingat kita bukan sahaja wajip mengetahui rukun tersebut malah harus lah memahaminya...

    sebagai contoh yang ringkas dan logik .........................
    bolehkah sempurna sembahyang serta rukan dan tertib sembahyang tersebut dengan berlandaskan al-quran semat-mata tanpa hadis....

    dengan persoalan ini cuba faham....... maksud tersirat

    sebuat hadis yang tersebut diriwayat oleh siapa? bila?kenapa? untuk apa?pada siapa untuk disampaikan?....
    begitu juga surah2 &ayat didalam alquran...... bila ayat ini diturunkan? mengapa diturunkan?

    dan banyak lagi persoalan yang harus kita fahami dan kita perhalusi.....ini bukan tentang persoalan kitab mujarabat atau pun tarikat.......... sebelum kita menghukum sesuatu adakah kita dapat menjawap segala persoalan tersebut dan pernahkah kita bertanya .... dari mana ilmu tersebut di dapati dan adakah ia ternyata dalam al-quran atau mana-mana hadis......... dan kesahihan hadis tersebut,,,,,,,
    fahami danmengetahui dahulu barulah kita menghukumnya itu pun sekadar atas kefahaman diri kita sahaja......

    bukan senang untuk menghukum sesuatu tanpa di bicarakan dan ia akan melibat ramai buah fikiran oleh para ulamak.................

    mungkin selepas itu saudara akan memahaminya......
    tuduhan yang melulu cara penyampaian saudara .... bagaikan ada sifat dendam pada sesuatu atau seseorang...

    sekian

    ReplyDelete
  100. Sdr romtxv

    Untuk memahami kesilapan menggunakan kitab Mujarrobat, sdr kena terlebih dahulu memahami kesilapan bertarekat. Sekiranya sdr masih tidak mampu untuk memahami kesilapan bertarekat, usah haraplah sdr mampu untuk memahami kesilapan mengamalkan kitab Mujarrobat.

    Emjay

    ReplyDelete
  101. salam..., apa pandangan semua tentang Imam Al Ghazali yang menulis kitab Ihya Ulumiddin..beliau adalah seorang ahli Tasawuf yang hebat...adakah beliau juga dikatakan sesat?

    ReplyDelete
  102. Apa pula pandangan saudara semua tentang hadis sahih riwayat Al Bukhari berikut: Dari Abu Hurairah r.a katanya "Aku mendapat dua karung hadis dari Rasullullah S.a.w. Satu daripadanya telah kunyatakan manakala yang satu lagi kalau aku nyatakan maka akan disembelih orang lah akan leherku." Menurut sahabat2 saya yang bertarekat, kata mereka hadis berkenaan merujuk kepada ajaran dan Ilmu Tasawuf yang diajarkan dari Rasullullah S.a.w. Baginda melarang ilmu yang satu lagi itu dinyatakan kepada umum secara terbuka kerana bimbang akal mereka yang cetek tidak dapat menerimanya..manakala sahabat2 yang terdekat seperti Abu Bakar, Abu Hurairah dan lain2 menerima ilmu berkenaan dari baginda kerana Rasullullah sendiri tahu siapa yang dapat memahaminya..Wallahua'lam..sesiapa yang tahu boleh beri penjelasan? Saya masih mengkaji semua ini..bagaimanapun untuk makluman semua, hadis berkenaan telah saya temui dalam kitab Hadith Bukhari yang saya miliki...salam..

    ReplyDelete
  103. Untuk tambahan, menurut sahabat2 tarikat saya, Allah sememangnya bersemayam atas Arasy nya sepertimana yang dijelaskan dalam Al-Quran. Juga kata mereka, tidak ada amalan bertawassul dalam ajaran tarikat sepertimana yang saudara Emjayjb katakan. Mungkin ada ajaran tarikat sesat lain yang mengatakan sebaliknya....wallahua'alam...sama-ama kita cari kebenaran dan keredzaan allah...

    ReplyDelete
  104. Imam Ghazali memanglah orang tarekat atau orang Sufi. Beliau adalah pengarang kitab Ihya Ulumuddin yang banyak menukilkan hadis dhaif dan maudhu. Namun dipenghujung usia beliau telah bertaubat dari fahaman tarekat / sufi dan kembali kepada fahaman ahlisunnah waljamaah. Untuk memahami mengapa Ghazali banyak menukilkan hadis dhaif dan maudhu dalam kitabnya Ihya Ulumuddin, bacalah dan fahamilah artikel saya bertajuk tahi dan bunga di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/243. Imam Bukhari adalah ibarat bunga dan hasil kerjanya bagaikan rama-rama / lebah yang membawa manfaat kepada manusia. Imam Ghazali bagaikan bukan bunga yang menukilkan benda-benda yang bukan-bukan didalam kitabnya bagaikan lalat dan langau kepada umat Islam.

    Untuk membaca sejarah hidupnya,bacalah kitab berkenaan encyclopedia ulamak-ulamak terdahulu bertajuk "SIAR A'LAM AN NUBALA" karangan imam Zahabi iaitu seorang ulamak yang mengkaji perawi. Buku ini menceritakan riwayat setiap ulamak. Buku ini terdiri daripada 32 jilid dan dalam bahasa Arab.

    Selamat membaca buku ini.

    Emjay

    ReplyDelete
  105. ai...dah abis ker perbahasan...?
    macam tiada kesudahan je...
    tapi saya berpegang bahwa Ilmu Allah tue luas...
    tak salah kalu nak belaja...
    tak dinafikan umat Rasullah s.a.w terbahagi 73 golongan...
    dan hanya satu golongan je yang selamat...
    saya juga seorang yang sedang mengkaji dan membaca serta mengumpul kitab-kitab lama
    termasuklah mojarrobat, kasyaf asror, hakikat insan, senjata mukmin, tajul muluk, senjata mukmin dan beberapa lagi...
    cume kelemahan saya tiada guru( yang musyid ) untuk membimbing so kitab-kitab yang saya baca seumpama baca cerita je...
    saya juga selalu berdoa dan mintak ngan Allah beri saya petunjuk....kerana Hanya Allah Yang Maha Berkuasa...
    Allah boleh memberi petunjuk(Hidayah) pada siapa yang Dia kehendaki dan menyesatkan siapa saja yang Dia kehendaki...
    hanya Allah Maha Berkuasa,..

    ReplyDelete
  106. t.kasih kerna saya dpt mengikutunya dari mula hingga akhir walaupun secara laju...saya ingin bertanya,Adakah benar kitab mujorobat memang tidak boleh diikuti ajarannya?Saya salah seorang yg telah tersalah langkah dimana telah mengamalkan ilmu2 yg dipelajari dari kitab tersebut dimana terbitannay dari seberang...tetapi alhambulillah say telah diselamatkan oleh seorg guru Sufi.Beliau memberitahu saya,bahawa saya telah salah mengamalkan ajaran2 dari kitab berkenaan walaupun sebelum mengamalnya saya dikehendaki membaca lafaz ijazah dari pengajarnya umpama saya berhadapan dgn seorg guru.Kini saya telah bertaubat....subhanaallah....Astghfirallah alazhim .....maka itu saya telah kembali kepangkal jalan....Allah Akbar......

    ReplyDelete
  107. Kepada sdr 706060, alhamdulillah kerana telah bertaubat dari mengamalkan amalan dari kitab mujarrobat.

    Kepada sdr aroxcity, sdr ni sedang berjalan ditebing satu jurang yang amat dalam. Oleh kerana aroxcity merasakan dirinya hebat, biarkanlah. Kelak apabila sudah jatuh baru terasa langit tinggi atau rendah.

    Emjay

    ReplyDelete
  108. Assalamualaikum W.B.T Saudara-saudaraku muslimin dan juga muslimat!

    Syabas kepada tuan Emjayjb! Kerana sedikit sebanyak dapat memberi peluang berinteraksi kepada semua umat2 Islam yang mengunjungi laman web ini.

    Ingatlah kepada semua saudara-saudaraku, Nabi Muhammad S.A.W pernah bersabda bahawa setiap umat islam haruslah berpegang hanya pada SATU iaitu Al-Quran. Nescaya umat-umatnya tidak akan berpecah belah, sesat lagi menyesatkan diantara satu sama lain. Tidak ada sebarang kitab selepas Al-Quran yang diturunkan oleh Allah S.W.T kepada Rasulallah S.A.W dan Baginda telah menyeru kepada semua umat Islam didunia supaya beramal dan menghayati Al-Quran hendaknya. Tidak ada siapa-siapa pun didalam dunia ini boleh mempertikaikan kesucian Al-Quran termasuklah semua kita insan kerdil ini.

    Tidak ada guna kita semua bertengkar menegakkan siapa yang benar dan siapa yang tidak benar. Bukan taraf kita meletakkan seseorang itu dia akan ke neraka atau ke ataupun syurga. Ingat peristiwa seorang pelacur dengan seekor anjing yang kehausan? Allah itu maha kaya lagi maha pengampun serta maha mengetahui segalanya.

    Marilah kita semua kembali kepada ajaran Islam yang sebenar-benarnya iaitu bertaqwa kepada Allah S.W.T dan juga menjadikan Al-Quran itu sebagai panduan hidup didunia dan juga akhirat kelak.

    Mohon maaf kepada saudara-saudaraku semua, sekiranya pertuturan saya ini ada menyinggung mana-mana pihak mahupun secara langsung ataupun tidak, kerana kita semua ini adalah insan kerdil dan hanyalah hambaNya serta Khalifah didunia yang fana ini. Sekian, Wassalam.

    Hamba Allah-Pandan, JB.

    ReplyDelete
  109. Subhanallah..marilah kita terus menuntut ilmu dan mencari keredhaannya..bagi saya perbahasan antara saudara emjayjb dan fadzle84 masih boleh diteruskan sekiranya ia bertujuan bertukar2 pandangan sebab imam yang empat pun ada khilaf berkenaan sesuatu perkara. Tapi kalau sampai bergaduh saya rasa tak berapa sedaplah nk membaca laman ni...Bagi saya adalah lebih baik saya mendalami Al-Quran dan Hadith terlebih dahulu sebelum saya pergi lebih jauh. Apa pun saya juga sedang mengumpulkan kitab-kitab seperti asraruddin, ad-darunnafis, syarah al-hikam, al-jawahir dan lain2. Tak salah kita mengkaji kitab2 ni asalkan kita penuhkan dulu diri dengan asas yang utama iaitu al-quran dan hadis.

    ReplyDelete
  110. Subhanallah..marilah kita terus menuntut ilmu dan mencari keredhaannya..bagi saya perbahasan antara saudara emjayjb dan fadzle84 masih boleh diteruskan sekiranya ia bertujuan bertukar2 pandangan sebab imam yang empat pun ada khilaf berkenaan sesuatu perkara. Tapi kalau sampai bergaduh saya rasa tak berapa sedaplah nk membaca laman ni...Bagi saya adalah lebih baik saya mendalami Al-Quran dan Hadith terlebih dahulu sebelum saya pergi lebih jauh. Apa pun saya juga sedang mengumpulkan kitab-kitab seperti asraruddin, ad-darunnafis, syarah al-hikam, al-jawahir dan lain2. Tak salah kita mengkaji kitab2 ni asalkan kita penuhkan dulu diri dengan asas yang utama iaitu al-quran dan hadis.

    ReplyDelete
  111. x sangke saye saudara ni jahil lagi bodoh..susah rupenye bercakap ngn org x berilmu mcm saudara dri bercakap ngan org yg berilmu..ulama' dulu bercakap berdasarkan hadith nabi..kite takkan mampu mengikut ape yg nabi buat klu x de mereke sebagai org tengah yg menerangkan bagaimana cara nabi n para sahabat buat wahai encik emjay yg jahil...
    -sbg contoh..cube kamu bagitau care solat nabi tanpa menggunakan hujjah2 ulama' wahai manusia yg dangkal lagi sombong dengan ilmu yg cetek???kamu tahu berapa banyak hadith yg menceritakan tentang solat nabi sehingga ulama' bercanggah pendapat??inikan pula manusia yg jahil mcm kamu..suke2 je nk ikut nabi tanpa melihat kpd hujjah ulama' yg mn mereka sendiri mempelajari drpd sahabat baginda @tabi'in...kamu kne belajar ilmu hadith lagi ni..(bercakap kosong tul mamat ni..sekosong akal beliau rupenye..mcm tong sampah otak die ni..hehe)
    saudara kene ingat..mungkin saudara ni x faham ape maksud tahuid...jgn mudah2 nk sesatkan org...tauhid saudara ni amat lemah n cetek rupenye..belajarlah lagi tauhid ea..buka lah kitab imam baijuri ke..imam sanusi ke..x kisah ah..yg penting saudara belajar tauhid 2 betul2 sebelum saudara x mampu nk kembali lagi kepangkal jalan..maklum ah saudara kan suke menyesatkan org..ni lah umat nabi yg paling bodoh saye rase..menyesatkan org mengikut hawa nafsu..x pe..moga2 allah memelihara iman kita..
    n ape yg penting..sebenarnye saudara x mampu nk tolak hujjah saye kan??saudara cume leh kate saye taksub..
    2 saye kate saudara mcm badut..saye ni dri golongan ahlus-sunnah..saye bukan wahabi..tapi saye lebiih senang gune pendapat IBNU TAIMIYAH krn saye rase saudara ni mng wahabi yg extrem n dungu...
    saudara x mampu nk jwb hujjah saye ea???
    dah x mampu kan???
    klu mampu dtgkan hujjah kitab ea...
    klu x mampu ckp je x mampu...
    jgn belagak mampu klu x mampu ea...
    saye berhujjah berdasarkan hadith yg dikeluarkan oleh ulama'
    saudara berdasarkan nafsu..2 psl saudara x mampu nk jwb n last skali kate saye taksub..:)
    klu kite lihat dri sudut ilmu..nescahya saudara sudahpun kalah dengan hanya 1 hujjah yg saye dtgkan...(jujurnya begitu krn smpi sekarang saudara masih x mampu nk tolak hujjah saye)
    tapi klu dilihat dri sudut akal kosong..saudara mmng suke berbual kosong(psl saudara langsung x de hujjah)
    saya dah x kisah saudara nk bebel mcm org x de pedoman sekalipon pas ni..haha
    psl saye tau saudara ni mmng mcm badut sarkas..suke buat lawak just nk bagi org ketawa je..
    psl pd saye dlm masalah sudara ni..saye x penah pk kalah atau menang..tapi saye x setuju sangat2 bile org jahil mcm saudara mudah2 je sesatkan saudara seislam kite tanpa ade hujjah...
    bodoh ah saudara ni..bile didatangkan hujjah..saudara kate saye taksub..aduhh..bodohnye umat yg sorang ni...
    jadi selama ni saudara bersolat mcm mn ea..saudara x leh pki mn2 mazhab tau..kne ikut nabi je trus..nanti saudara pon leh dikatakan taksub mazhab tau..agak2 mcm mn 2 ea???
    ok ah saudara..saye rase penerangan n hujjah yg saye bagi dah cukup utk buat saudara kelihatan semakin dungu...
    lagipon saudara dah x mampu nk jwb pon...
    buang mase je layan bual kosong saudara ni...
    biarlah org yg masuk laman ni menilai hujjah saye walaupon bru 1 je yg saye dtgkan...:)
    kpd pembaca yg budiman...jgnlah kite terikut2 perangai buruk EMJAY ni..
    jgn suke2 ati kite je nk sesatkan saudara seislam kite....
    klu x tahu..tanye dulu mn hujjah n nas hadith yg menyebabkan mereka melakukan amalan2 pelik ni...
    klu mereka x de hujjah n just lakukan sesuatu perkara itu ikut sedap ati mereka je n mmng bende 2 bertentangan ngan amalan nabi mahupon sahabat..maka barulah kite leh jatuhkan hukum..
    sayangilah saudara seislam kite sebagaimana NABI s.a.w n para sahabat meyayangi sesama mereka..kite x mampu nk ikut akhlak nabi 100%...psl nabi 2 teramat mulia disisi ALLAH..
    tapi kita masih mampu utk jadikan nabi n para sahabat sebagi contoh n tauladan dlm hidup ni...
    jgn kite suke2 menyesatkan saudara seislam kite tanpa hujjah yg kukuh..b

    ReplyDelete
  112. Salam kenal sebelumnya, saya baru pertama ini ngeblog di multiply mohon tuntunannya. Jika ada waktu saya sangat senang sekali anda bisa berkunjung ke blog saya.

    ReplyDelete
  113. Assalamualaikum wbh

    Saya ke blog sdr sekarang

    Emjay

    ReplyDelete
  114. Assalamu 'alaikum Wr.Wb. Saya Selaku umat Islam itu sendiri ingin memberitahukan bahwasannya Memang kitab Mujarabat sudah ada dari zaman Wali Songo yaitu Sunan Gunung Jati, dan saya ingin memberitahukan supaya umat islam di Indonesia tidak menggunakannya kembali kitab itu karena itu adalah salah satu jalan dimana Wali Allah di Indonesia ini menyesuaikan dgn keadaan waktu itu. Jadi untuk itu semua umat islam tidak usah mempermasalahkan kembali tentang kitab itu. Saya sendiri sendiri selaku keturunanNya yang memegang kitab Asli dari Sunan Gunung Jati tidak menyebar luaskan karena tidak sesuai dengan keadaan sekarang, yang saya khawatirkan banyak yang menyimpang dan sesat dan itu sangat membahayakan bagi umat islam diIndonesia. wassalam ...

    ReplyDelete
  115. Waa;aikumussalam wbh.

    Alhamdulillah

    Emjay

    ReplyDelete
  116. ITU SESAT INI SESAT SANA SESAT SINI SESAT..PENING-PENING. YG MANA BOLEH TERIMA AKAL BERSANDARKAN AL QURAN DAN HADITH IKUTLA. YG MANA NABI BUAT TU IKUTLA..YG MANA NABI TAK BUAT TAPI MEMBERI BANYAK MANFAAT DAN TAK MELANGGAR AL QURAN DAN HADITH DAN IJMAK ULAMAK IKUTLA..
    INI BUKAN TEMPAT NAK CAKAP FAHAMAN AGAMA SAPER SALAH SAPER BETUL. NK KEFAHAMAN YG LEBIH DALAM PASAL ISLAM MAKA BERGURU LAH BACA KITAB LA BACA AL QURAN DAN HADITH LA..JGN AMBIL BULAT-BULAT. JGN TAKLID JGN JUMUD.
    ISLAM ITU AGAMA YG INDAH..ISLAM ITU AGAMA YG SUCI..

    ReplyDelete
  117. Assalamualaikum wbh saudara seagamaku dan laknat Allah kepada iblis dan pengikutnya.

    Majlis agama Islam Wilayah Persekutuan sudah memfatwakan haram bagi Air Musoffa. Sila rujuk http://hilmi07.al-fikrah.net/News/article/sid=352.html atau rujuk http://www.e-fatwa.gov.my/mufti/fatwa_warta_view.asp?keyID=1422.

    Elakkanlah dari minum Air Musoffa dan segala air yang sewaktu dengannya termasuk produk Tok Guru.

    Emjay

    ReplyDelete
  118. Teruskan perjuangan menegakkan kebenaran dan menentang kebatilan akhir zaman. sejahtera ke atas Nabi Muhammmad SAW, Ahlul Bait, Sahabat-sahabat nabi, Imam-imam yang mempertahankan islam,para rasul malaikat dan guru yang mursyid.Menegakkan kebenaran Islam ibarat memegang bara api di akhir zaman.Amin.

    ReplyDelete
  119. saya ske perjuangan en emjay..cuma mungkin kerana islam itu berevolusi dan bercabang mmg tk dapat nk jangka dan sahihkan kelebihan dr segi syariat, tarikat,hakikat atau makrifat..perubatan islam yg berteraskan keyakinan itu sbnarnya mmg ade..cuma adalah lebih baik berdasarkan syariat dahulu sebelum ke peringkat yg lebih tinggi,,sihir islam itu dahulu di benarkan..sbg contoh apabila terkena sengatan kala jengking..bole lah melakukan rukyah kerana tiada penawar..jelas disini masih ada altenative untuk bermohon kpd tuhan agar dpt berubat walaupun ketika itu tiada penawar..ada nya sihir islam ini jugak bertujuan untuk menentang sihir owg kafir..supaya tauhid kita tidak lari dr konsep yg sebenar..oleh itu tidak bolelah sesuka hati kita kata salah dan tk boleh..hakikat nye kita tidak boleh terlalu mengharapkan sesuatu dgn berdoa shj sedangkan tiada usaha..perlu ade ikhtiar baru layak dianggap satu doa yg sempurna.. dan ikhtiar itu bermacam cara.. walau bagaimanapun jelas diantara mereka yg masuk ke syurga tampa di hisab itu antara golongan owg yg tk mengamalkan rukyah jd sy berpendapat amalan-amalan yg berupa rukyah itu di jauhi dan hanya waktu terdesak shj bolehlah di amalkan..walau bagaiman pun, berhati-hati, tiada taubat bg mereka yg melakukan syirik besar..

    ReplyDelete
  120. Salam...
    Sebenarnya dr banyak post saudaa emjay..apa yg dpt sy faham beliau hanya meminta masyarakat mengamalkan apa yg Rasulullah saw amalkan dan sentiasa berserah diri kepada Allah swt...Apa shj perkara dlam dunia ini tidak akan berlaku tanpa keizinanNya..

    sama juga dengan perkara memakai tangkal dan sebagainya..apa yg sy faham dr tulisan saudara emjay..kebanyakan masyarakat kita telah slah faham ttg fungsi tangkal atau ayat2 alquran ini....mereka mengangkap ayat2 itulah yg melindungi mereka walhal semuanya berlaku dengan izin allah swt..

    senang je benda gini... sbg contoh..sedangkan Rasulullah sendiri pon pergi berperang dan pernah luka-luka dan ada juga patah gigi...kenapa kita hendak mengamalkan ayat2 yg kononya boleh menggaibkan kt d medan perang..sebenarnya hanya berdoalah kepada allah mohon perlindungan..dan bukannya membaca ayat2 tertentu dr alquran dan menabur pasir..mengapa ayat2 alquran dianggap suci?kerana ianya adalah kata-kata dan peringatan dr pencpta iaitu Allah swt..jika tidak keranaNya apakah ayat2 alquran dianggap suci? semuanya dari Allah dan kepadaNyalah kita berserah..bukan pada ayat2 yag ditulis pada kopiah..kain sutera dll..

    cuma sy kurg setuju kalu saudara emjay berterusan menghukum org yg ditimpa bala penyakit itu akibat dosa2..pd sy kt tidak boleh terus menghukum sebegitu kerana hal dosa pahal hanyalah dlm pengetahuan allah swt..sedgkan nabi dan rasul juga diduga inikan pula kita..

    ini pandangan sy insan yg hina... wa..

    ReplyDelete
  121. Assalamu'alaikum Wr. Wb. Buat saudaraku Emjay yang dalam perjuangannya menegakkan kebenaran, dan buat saudaraku fadzle84 yang sesungguhnya berniat baik ingin menolong memberikan saran kesembuhan untuk orang lain. Saya seorang hamba Allah, saudara anda seiman dari Indonesia, tertarik ingin memberikan beberapa masukkan berupa hadits dalam pembicaraan saudara-saudaraku seiman. Semoga dengan hadits yang saya kutip ini, anda berdua bisa mengambil hikmah yang terbaik dan menjadi orang yang lebih bijaksana lagi dari sebelumnya. Semoga Allah pun merahmati anda berdua. Wasalamu'alaikum Wr. Wb.

    HADITS-1
    Dari Abu Umamah ra, ia berkata : Rasulullah saw bersabda :
    "Barang siapa meninggalkan debat dalam agama (mira') sementara dia dipihak yang menolak (kontra) maka dibangunkan untuknya rumah di sekeliling surga. Barang siapa meninggalkannya sementara dia di pihak yang membela (pro), maka dibangunkan untuknya di tengah surga. Dab arang siapa membaguskan alkhlaknya maka akan dibangunkan untuknya si atasnya". (HR. Abu Dawud, al-Trimidzi, Ibnu Majah dan al-Baihaqi. Derajat Hadits : Hasan).

    HADITS-2
    Dari Muadz bin Jabal ra., berkata Rasulullah bersabda :
    "Aku penjamin dengan rumah di sekeliling surga, rumah di tengah-tengah surga dan rumah di atas surga bagi yang meninggalkan berbantah-bantahan (debat) walaupun dia berhak, meninggalkan dusta walaupun bercanda dan memperbaiki akhlaknya". (HR. al-Bazzar, ath-Thabarani. Derajat Hadits : Hasan Lighairi)

    HADITS-3
    Dari Abu Said al-Khudri, berkata :
    "Kami sedang duduk berbincang di pintu Rasulullah saw. Yang Ini mencomot ayat dan yang ini mencomot ayat, maka Rasulullah saw keluar kepada kami seolah-olah biji delima di belah di wajah beliau saw., lalu berliau bersabda, 'Wahai orang-orang, apakah dengan ini kalian diutus ataukah dengan ini kalian diperintahkan ? Janganlah kalian kembali kepada kekufuran sesudahku, sebagian dari kalian memenggal leher sebagian yang lain'." (HR. ath-Thabarani. Derajat Hadits : Hasan Lighairi)

    HADITS-4
    Dari Abu Umamah ra., ia berkata : Rasulullah saw bersabda :
    "Suatu kaum tidak tersesat setelah petunjuk yang mereka dapatkan kecuali karena mereka diberi jadal (hobi berdebat). lalu beliau membaca, 'Mereka tidak memberikan perumpamaan itu kepadamu,melainkan dengan maksud membantah saja'." (HR. at-Tirmidzi, Ibnu Majah, Ibu Abi ad-Duniya. Derajat Hadits : Hasan Sahih)

    HADITS-5
    Dari 'Aisyah ra. bahwa Rasulullah saw. bersabda:
    "Orang yang paling dibenci Allah ialah pembantah yang mencari-cari alasan untuk memenangkan pendapatnya." Riwayat Muslim.

    HADITS-6
    Dari Abu Hurairah ra., bahwa Rasulullah saw bersabda :
    "Berdebat (karena keraguan) di dalam al-Qur'an adalah kekufuran".
    (HR. Abu Dawud dan Ibu Hibban. Derajat Hadits : Hasan Shahih).


    BERIKUT INI HADITS DAN AYAT AL-QUR'AN YANG BERKATIAN DENGAN PEMBICARAAN ANDA BERDUA :

    HADITS-1
    Imron bin Husain ra menuturkan bahwa Rasulullah saw melihat seorang laki-laki memakai gelang yang terbuat dari kuningan, kemudian beliau bertanya :
    “Apakah itu ?”, orang laki-laki itu menjawab : “gelang penangkal penyakit”, lalu Nabi bersabda : “lepaskan gelang itu, karena sesungguhnya ia tidak akan menambah kecuali kelemahan pada dirimu, dan jika kamu mati sedangkan gelang ini masih ada pada tubuhmu maka kamu tidak akan beruntung selama-lamanya.”( HR. Ahmad dengan sanad yang bisa diterima )

    HADITS-2
    “Barang siapa yang menggantungkan tamimah (1), maka Allah tidak akan mengabulkan keinginannya, dan barang siapa yang menggantungkan Wada’ah (2), maka Allah tidak akan memberikan ketenangan kepadanya” dan dalam riwayat yang lain Rasul bersabda : “Barang siapa yang menggantungkan tamimah maka ia telah berbuat kemusyrikan”.

    HADITS-3
    Ibnu Mas’ud menuturkan : aku telah mendengar Rasulullah bersabda :“Sesungguhnya Ruqyah, Tamimah dan Tiwalah (3) adalah syirik.”(HR. Ahmad dan Abu Dawud)

    HADITS-4
    Ibnu Abi Hatim meriwayatkan dari Hudzaifah ra (sah

    ReplyDelete
  122. Waalaikumussalam wbh

    Semoga Allah SWT menunjuki hati099 dan saya jalan lurus jalan yang membawa ke syurga dan dimatikan hati099 juga saya dalam iman.

    Emjay

    ReplyDelete
  123. Hanya orang tidak reti bab tauhid akan mengatakan Al Quran sebagai penyembuh. Seandainya Al Quran adalah penyembuh, maka Allah tidak perlu lagi wujud. Orang yang reti soal akidah /atuhid akan mengatakan Al Quran hanya sebagai ubat sebagai ikhtiar namun untuk menyembuhkan, itu adalah tugas Allah SWT.

    Terjemahan ayat tersebut sebenarnya adalah:
    "Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran Aya-ayat Suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya; dan (sebaliknya) Al-Quran tidak menambahkan orang-orang yang zalim (disebabkan keingkaran mereka) melainkan kerugian jua".

    Tentang Dr. Wahbah Zahaily, jelas beliau tidak faham bab akidah/tauhid apabila mengatakan Al Quran sebagai Al-Syifa bermaksud penyembuhan zahir batin. IIngatlah wahai pembaca sekelian, sekiranya kita beriktikad bahawa ubat boleh menyembuhkan, rosaklah akidah!!!!!! Ubat hanya ikhtiar dan penyembuhan hanya milik Allah SWT. Ada orang makan ubat tidak sembuh, ada yang makan ubat sembuh. Ada yang sakit tanpa ubat pun boleh sembuh dan semuanya hak Allah SWT tentang bab kesembuhan. Begitulah juga Al Quran bukan penyembuh hanya sekadar semacam ubat atau rawatan dan PENYEMBUH HANYA ALLAH SWT.

    Siapa Said bin Musayyib ini? adakah kata-katanya lebih mulia dan lebih benar dari kata-kata Muhamad bin Abdullah?? Esok kalau saya kata "minumlah air rebusan Al Quran sebagai penyembuh??", adakah para pembaca ingin mengikuti nasihat gila seperti ini?? Kalau nak pakai logik akal semata-mata, minum atau mandi air rebusan Al Quran adalah jauh lebih baik berbanding air yang mengandungi nama Allah SWT atau ayat dari Al Quran!! (Jangan diikuti amalan merebus Al Quran ini, ianya sekadar bahan untuk berhujah semata-mata).

    Emjaty

    ReplyDelete
  124. Siapa Prof. Masuru Emoto ini?? orang Islam? Wali? Atau nabi terkini???

    Apabila pengikut Al Arqam nampak muka Abuya dibulan, memangnya mereka boleh nampak kerana kena sihir tetapi orang lain tidak akan nampak.

    Jadi janganlah percaya kata-kata orang kafir Prof. Masuru Emoto ini.

    Hanya pengikut Air Musoffa seperti sdr zafaran sahaja yang layak mempercayai kata-kata Prof. Masuru Emoto ini.

    Emjay

    ReplyDelete
  125. Salam...
    Saya setuju dan sokong dgn petikan2 saudare Fazle84..selepas teliti reply oleh emjay trhadap Saudare Fazle84 jelas skali cara pemikiran emjay kureng skit..jawapan mcm budak2..ttup je la page ni..saya rase kalau saudare Fazle84 ade page sendiri tentu lebih baik isi kandungan nyer...ini emjay ape kejadahnye...tak abis2 sesat..sesat..sesat itu jer yg dia tau...weii..malu bertanye sesat jalan aarrr..pergi la bertanya pd para ulama yg lebih arif..aku ni xder la pandai sgt tp cara ko emjay reply kt saudare Fazle84 aku dh dpt trace yg emjay ni mcm ne orngnyer..aku ade blajar trace n scan dlm buku "mujurbole ubat"nt ko cari buku tu n komen ya emjay..n aku ni salah sorng bomoh yg ko suke komen2..aku rase emjay ni kalau nk halau hantu n jin dia pakai spray nyamuk jer kot...nt if jin2 dok ganggu anak ko jgn ko g spray ridsect kt anak ko lak...jgn ckp jin anak2 ko pun nt jalan......
    Maaf atas madah berhelah aku nie...

    -Penulis 'MujurBoleUbat'-

    ReplyDelete
  126. Membaca dan akan terus membaca segala komen,pendapat di ruangan ini....MasyaAllah,daripada satu kalimah Syahdah luasnya perjalanan ilmu,banyaknya ragam dan sikap dalam menangani masalah ilmu...Bahaya besar dalam membahaskan ilmu adalah meletakkan nafsu amarah di hadapan,jangan teperangkap dalam ruap emosi...seeloknya berfikir tiga kali bercakaplah sekali baru ada manfaat...elakkan bahasa kotor di sini kerana ia akan mencemarkan ilmu yang dibahas.Bahasa makian adalah jahat.Tiada satu kejahatan pun yang dapat dinilai sebagai baik,meskipun melakukan kejahatan itu dikatakan bertujuan baik,janganlah cari kesalahan dan cela orang lain dalam bahasan kerana dikhuatiri kita terkeluar daripada tuntutan syarak dan syarat muzakarah ilmu Allah SWT...Teruskanlah menulis di pihak soal,teruskanlah menulis di pihak jawab...saya di pihak pembaca ingin mengutip kefahaman!

    ReplyDelete
  127. pehhh para2 ilmuan dan para2 bomoh....... bermuzakarahh. dah macam wali2 dah aku baca masing2 punye ayat..hahahaha...... tapi kat masjid 5 waktu kosong jugak.. org muda2 islam kat malaysia ni ramai dah tukar agama. bab ni tak de pulak org nak bermuzakarah n gaduh2 kan...kalau bab ilmu memang lahh pantang.......nak bertelagah jekk....... pelik betul lahh.

    ReplyDelete
  128. Salam saudara seIslam
    Saya setuju dgn saranan dan nasehat dr saudara liefreddie. Terus kan dengan ilmu yang bermanfaat dalam diskusi dan teguran yang lembut dan harmonis. Wa ima penjawap Dan penyoal.
    Salam Dan terima kaseh.

    ReplyDelete
  129. Salam Saudara ku semua,
    Daripada tahun 2008 smpai skrg tak abis2 perdebatan kitab mujorrobat, Biar lah saudara Emjay dgn pendapatnya dan blognya. Kita mpyai sumber yg jelas utk di jadikn panduan(Al-Quran,Sunnah,Ijma',Qias) utk mbezakn yg mana haq yg mana bathil. Mengenai Keahlian seseorg samaada beliau berilmu atau pn tidak pun jelas.. Biarlh Allah yg menjd Hakim.. kerana setiap sesuatu perbuatan wlupn sebesar zarah akan di kumpulkn dlm satu Kitab yg Nyata..akhirkata Terlajak perahu boleh 'reverse' balek..tarlajak taip pon masih boleh bertobatt.. Assalamua'laikum warahmatullahi wa bara katuh..

    ReplyDelete
  130. Memang begitulah sdr mrameen

    Sampai kiamat pun perkara ini akan terus bertelagah. Akan tetap ada dua pandangan berbeza dan pastinya satu pandangan betul dan satunya salah. Sesiapa yang tak pasti tu, tanyalah kepada Allah SWT secara bersungguh-sungguh.

    Emjay

    ReplyDelete
  131. SALAM SEMUA SEISLAM

    REALITI NYA MEMANG SUDAH NYATA UMAT ISLAM SUDAH BEGITU RAMAI SEKALI YG BERTELAGAH SOAL HUKUM HAKAM ISLAM... PETANDA DUNIA HAMPIR KIAMAT. KEPADA UMAT KU BERTAUBAT LA KALAU UDAH MERASA KAN DIRI TELAH SYIRIK. ALLAH HU ALAM....

    ReplyDelete
  132. Salam.....dan selamat berbahagia serta dirahmati oleh ALLAH hendaknya kita semua insyaallah...aminn.Laman EMJAY...sangat menarik lebih menarik kerana boleh baca dan amalkan banyak ilmu...yang memberi manafaat kepada kita...diatas tujuan yang ikhlas juga sentiasa menyakini atas syariat,tarikat dan hakikat sebagai amalan...serta Makrifatnya...sebagai pemberian kepada hamba-hamba yang dikehendakinya diatas sebab-sebab tertentu...juga diatas wasilah rasullullah,nabi-nabinya,sahabat-sahabatnya,wali-walinya serta orang-orang yang terdahulu soleh itu...lihatlah pada diri kita ini yang tidak terpisah dari zahirnya yang kita pakai,makan,minum dan lain-lain lagi kebanyakannya sedikit...dalam satu-satu masa kita pakai baju mungkin satu atau dua sahaja..juga atas perkara-perkara lainnya...begitulah juga dengan akal dan ilmu yang kita ada....hanya setitis air dijari jatuh dilautan.....akan tetapi ilmu ALLAH umpama lautan diletakkan disisi jari-jari hambanya.....seperti hambanya yang bernama BULYA Bin MULKAN ...ilmu itulah setinggi-tinggi diatas dasar ilmu cuma perbezaannya satu hamba dan yang ESA itu pencipta........lalu sebagai hambanya kita lihat dan renung kembali pada diri kita adakah kita membayar urusan serta perintahnya secara tunai....yang juga sebuah perniaggan yang kita tidak akan rugi selamanya sebagaimana yang telah ia janjikan.Dan kepada nabi MUHAMMAD RASULLULLAH (S.A.W) rasul dan nabi terakhir yang telah menyempurnakan sifat-sifat kejadian sebagai makhluk yang sempurna dan sebaik-baik kejadian.......adakah kita?.....sedang,telah atau masih lagi belum menyempurnakannya...atau masih lagi memberi alasan...manusia itu tidak sempurna...rujukan ilmu dari mana?......sekadar renungan buat tatapan disiniku abadikan ...buat saudara serta saudari muslimin dan muslimat......semoga berbahagia selalu...aminnnn...Wassalam.

    ReplyDelete
  133. sori x bleh nak pgl ustazsbb saya tgk awak ne cuma org awam je
    saya rasa lah awak ne x der la pandai mana bab2 yang awk cakap awak pawer giler
    cakap orang sesat lah ape la dosa 2 awk ne baru masuk islam ke.
    kalau x tau x salah kita belajar. saya tgk komen2 awak 2 macam budak2 nak lepas geram
    bukan macam seorang ilmuan pn kalau lah betul apa yang awak perjuangkan dalam bolg awk ne kenapa x awk pegi ke jabatan agama islam n terang kan kat diorang alah macam yang awk buat dalam blog ne.silap haribulan awak dah masuk ISA ops lupa isa dah dimansuhkan x pn awk ge jumpa ustaz asri zainul abidin.tapi jangan lupa plak bawak PHD x pn MASTER sbb nanti dia tekejut beruk plak awk buat fatua sendiri padahal saya rasa bahasa arab pn belum tentu awak tau. saya bukan nak mencari gaduh tetapi just nak menasiati orang2 macam awak kalau awk lain kali nak wat blog camne lg penuhkan dulu ilmu didada n kalau x penuh pn jangan buat2 pandai fatua sendiri kan kesian saya tgk awak dihentam dalam blog sendiri hehehe ok la x salah kita belajar orang x marah.yang orang marahkan awk.awk bodoh tapi buat2 pandai org nak ajar tapi awak kata awak betul. sekian salam

    ReplyDelete
  134. Assalammualaikum Warahmatullahitaala Wabarakatu......dan salam sejahtera semua .....menfatwakan sesat diatas sesuatu perkara dengan kata-kata kesat menzahirkan wajah dan wardah amalan hati seseorang....ingatlah saudara-saudaraku tidak akan mencapai makam dan darjat seseorang disisi tuhanmu dengan amalan-amalan yang sudah difardukan melainkan dengan amalan-amalan sunat yang menjadikan aku suka dan lebih dekat kepada hamba-hambaku .....dan jika aku dekat maka tandanya aku kasih akan dia.......dan jika aku kasih akan dia maka aku jadikan dia w.......ku...apabila ia berkata ataupun diam,duduk dan berdiri,tidur atau berjaga,suka atau duka.....tiada kebimbangan bagi mereka. Mereka sentiasa berbahagia.....dengan izinku. Dan ingatlah...ilmuku ada pada ahli-ahlinya yang duduk semajlis denganku......maka dampingilah mereka maka akan aku perkenankan...........tidak tercapai dengan akal dan nafsumu juga dengan ilmu,sebutan dan huruf melainkan dengan izinku maka aku persilakan masuk kerumahku.......malaikat-malaikat,nabi-nabi,kitab-kitab bukanlah aku.....kerana AKU ....tidak serupa pada tiap-tiap sesuatu.........maka panjatkanlah permohonanmu demi pertolonganku...nescaya akan aku perkenankan.........amin. Wassalam.

    ReplyDelete
  135. ko ni sesatla....mujarobbat itu tidak haram atau sesat pon..ianya satu teknik yg dipraktikn sejak zaman nabi lagi.syirik itu bila salah mgunakan!!!klo guna ilmu yg ALLAH beri itu namanya TIDAK SALAH LANGSUNG.AWAK ni sudah berdosa besar encik awak telah mengumumkan berita salah dan menjatuhkan KEBENARAN islam.encik baik encik bertaubat ilmu AL-
    quran ada banyak cabangnya..salah satu mujarobbat nih,MENGUCAP semula encik...AWAK tu islam,lain kali kalau nak buat blog ILMU tu biarla setinggi langit jgn main hentam je.MUJAROBBAT ILMU SAH DISISI ISLAM DITURUNKAN OLEH ALLAH.ALLAH PERNAH MENYURUH NABI MENGAMBIL AIR SEBALDI DAN MEMINTA NABI MEMBACA SALAH SATU AYAT DIATAS UNTUK BEKAL NABI DIMEDAN PERANG,ENCIK SIAPA NAK MENGATAKAN AYAT2 SUCI DARI ALLAH SENDIRI HARAM DAN SESAT????????ILMU INI BUKAN DARI SETAN.BUKAN JUGAK DARI NENEK ENCIK JADI ENCIK JANGAN NAK MYESATKAN KEBENARAN ISLAM KITA.HARAP ENCIK MEMPERBETULKAN APA YG ENCIK DAH LAKUKAN.SEKIAN..

    ReplyDelete
  136. salah ke jibrail mengajar nabi supaya menulis tangkal ayat2 suci AL-Quran dan DISELITKAN DIPINGGANg?salah ke nabi emnyuruh kita memakai azimat dari kalimah2 suci ALLAH?ALLAH ada menurunkan ayat2 untuk dijadikan pelindung dan sebgainya..ayat seribu dinar juga ayat pelaris dan tidak sesat untuk menggunakannya seperti yang dilakukan nabi.kembali ke pangkal jalan,jgn jadi macam BADUT DEGIL,AYAT2 AL-Quran boleh digunakan untuk kebaikan diri dan sekeluarga.yang SALAH bila kalimah2 itu DIPESONGKAN CTH:AYAT TERBALIK YANG DIANUTI PEMBELA JIN/SETAN.TANGKAL DARI JIN ADALAH HARAM TAPI TANGKAL DARI KALIMAH SUCI AL-QURAN TIDAK!!!!!

    ReplyDelete
  137. pebenda ko merepek ni zima79.. pastu siap ckp nabi amalkn mujarobat la plk.. haha.. mmg merepek.. bg la hadis!! kalau setakat ckp kosong je, mat rempit pn blh..

    bila masa Nabi amalkan zikir2 sesat ni.. ko jgn nk menipu atas nama Nabi pulak.. dlm hadis nabi ckp sedia la tempat duduk dlm neraka pd sesiapa yg menipu atas nama aku..

    ReplyDelete
  138. sudah la tu semua... Nabi Muhammad S.A.W. sudah berpesan kepada kita daa khutbahnya yang terakhir.'sekiranya kamu memegang teguh dan mengikuti kedua-duanya,nescaya kamu tidak akan sesat selama-lamanya.itulah Al-Quran dan Sunnahku'.lihatlah...mereka bebalah sesama sendiri tentang pekara yang Allah maha mengetahui.seharusnya kita renungkan semula pekara ini.janganlah kalian semua berbalah.kelak dipadang masyar nanti kebenaran akan dibentangkan..Subhanallah..

    ReplyDelete
  139. itu pun nak bertekak2.. namanya ilmu..

    ReplyDelete
  140. Saya ada senaskah Kitab Mujjarrobat yang saya jumpa di rumah orang tua kami... persoalan saya boleh kah amalkan . . . amalannya, dimanakah saboleh saya dapat ,Ijazah mengamalkan nya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanya pada orang2 tua atau orang yang ahlinya tuan,di blog ini bukanlah tempat yang baik tuan tanyakan persoalan ini di mana adminnya seorang yang menolak kitab tersebut bahkan menggelarnya 'kitab puaka.'Semoga tuan beroleh manfaat dan mendapat penjelasan dr mereka yang arif dan berpengalaman, in sha Allah.

      Delete
  141. semua perkara amalan walaupun menggunakan 30juz ayat quran sekali pun, kalau NIAT yang salah, ianya juga boleh dikatakan sesat ditambah pula apabila amalan tersebut dimakbulkan oleh Allah SWT. Kita akan dapat 2 dosa

    ReplyDelete