Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ pembaca mukmin sekelian

.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Selamat datang ke Laman Emjay. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik, hidayah, rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Aku telah tinggalkan pada kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya, (iaitu) Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya.

Friday 17 November 2006

AJARAN-AJARAN SESAT YANG TELAH DIWARTAKAN JAKIM



AJARAN-AJARAN SESAT YANG TELAH DIWARTAKAN JAKIM


1. Nasrul Haq

2. Budi Suci

3. Al-Watan

4. Budi Suci Sejati

5. Jawa Faradin

6. Silat Sunda Pukulan Ghaib

7. Tusuk Hikmat

8. Ilmu Kebatinan

9. Potong Maya

10. Naluri

11. Kaula

12. Haqqullah Syahadah

13. Rampai

14. Wali Suci

15. Kalimat Sakti

16. Silat Pukulan Jarak Jauh

17. Ilmu Tenaga Dalam Hikmat

18. Zikir Sha`ban Islam Haq

19. Asal Wujud Garis Laksmana

20. Al-Ma`zat

21. “Trancendentel Meditation”- Maharisi Mahish Yugi

22. Ilmu Kebatinan

23. Abdul Manan bin Harun- Tolak Hadis

24. Ilmu Mentauhidkan Allah oleh Nasrun S.T.Qahar

25. Kumpulan Ikhwan/al-Mas

26. Kuasa Ghaib ( Tahan Diri)

27. Mohd Nordin Putih

28. Nasrun S.T.Qahar

29. Roslan Katimun atau Ajaran Wali Sembilan

30. Tariqat Naqsyabandiyah Kadirun Yahya

31. Wali Sembilan

32. Khatijah binti Ali @ Puan Tijah

33. Syed Mutalib bin Syed Mohd Nordin

34. Ajaran Mohd Seman Al-Banjari

35. Al-Arqam

36. Golongan Anti Hadis

37. Ajaran yang disampaikan oleh Juruzon bin Abdul Latif atau dikenali juga sebagai (Hj) Ahmad al-Walidie (Pak Su)

38. Syiah

39. Ajaran Hj. Ghazali Othman Hulu Kelang

40. Ajaran Hj.Kadar Ahmad

41. Ajaran Ilmu Tajalli Ahmad Laksamana

42. Ajaran ilmu Hakikat@ Jahar Dumin Hulu Langat

43. Tarikat Mufaridiah

44. Ajaran Hassan Anak Rimau

45. Tarikat Aurad Ismailiah

46. Ajaran Martabat Tujuh

47. Tarikat Samaniah Ibrahim Bonjol

48. Ajaran Sulaiman ( Bahtera Nabi Noh)

49. Ajaran Ilmu Hakikat Hassan bin Jonit

50. Ajaran Ahmadiah/ Qadiani

51. Ajaran Mohd Nor Seman

52. Ajaran Ayah Pin

53. Ajaran Bahai

54. Al-Ma`unah

55 Ajaran Azhar Wahab

56. Ajaran Hj.Banuar





207 comments:

  1. ini sama nggak ya yang ada di buku almanak alam islami terbitan pustaka jaya?

    ReplyDelete
  2. Saya kurang pasti kerana belum tengok bukualmanak tersebut. Minta maaf

    ReplyDelete
  3. tarikat naqsyabandiah tergolong dalam ajaran sesat atau pun tidak

    ReplyDelete
  4. Tarikat naqsyabandiah telah dinyatakan di atas sesat. Di Selangor dan wilayah persekutuan difatwakan sesat juga. Di Johor dan Perak di bisukan kerana orang kuat negeri-negeri ini ada mengamalkan tarekat tersebut

    Wassalam wallahualam

    ReplyDelete
  5. kalau sesat,kenapa ajarannya tidak dipantau oleh pihak jakim.ajarannya masih lagi beroperasi kat Surau Rawang.

    ReplyDelete
  6. saya sekarang ni tengah mencari maklumat pasal tarikat naqsyabandiah.seluruh keluarga mertua saya ikut ajaran ni.so dia orang mengajak saya untuk menyertai mereka.dah banyak kali saya bagi alasan supaya tidak ikut mereka ke surau yang mengamalkan tarikat ni.untuk pengetahuan tuan, surau ni terletak kat rawang.simpang petronas.kalu boleh saya nak kepastian samada ajaran itu adalah salah ataupun tidak

    ReplyDelete
  7. Mertua saya di Kajang. Kat Selangor memang banyak tarekat yang sesat. Sebenarnya seperti yang saya pernah tulis dahulu iaitu artikel Bomoh semakin berani atau ulamak semakin lesu!!!!!!!!!!! di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/123 , kesesatan ini terpampang di media massa pun apa JAKIM buat?

    Lebih selamat untuk tidak mengambil tindakan berbanding mengambil tindakan, nanti hilang pekerjaan macam mufti Selangor yang lama kot?

    ReplyDelete
  8. sesat atau tdk seseorang itu atas urusan allah...
    seolah2 ustaz dh menjatuhkan hukum terhadap seseorang..
    yg bley menjatuhkan hukum hanya allah..

    ReplyDelete
  9. Besok isteri 26785 berzina dengan suami orang sebelah rumah, jangan marah dia dan jangan jatuhkan sebarang hukum. Lebih elok lagi kalau timang isteri sdr ini dan pujuk biar dia buat lagi!

    Beginilah 26785, JAKIM menjatuhkan hukum sebagaimana di atas adalah bersalah. Saya menjatuhkan pelbagai hukum di Laman Emjay ini pun bersalah. YANG BETUL DAN TIDAK BERSALAH IALAH SAUDARA 26785.

    Selalunya orang yang menulis macam sdr 26785 ini adalah terdiri dari golongan yang "terasa pedas kerana memang sah makan cili".

    Nasihat saya kepada sdr 26785, bertaubatlah sementara Allah memberikan usia dan sebelum nyawa mu di cabut. Dosa syirik amat besar.

    Kalau zaman Nabi SAW, orang yang sesat ni silap-silap kena penggal lehernya sebabnya Nabi SAW dan para sahabatnya memang menjatuhkan hukum. Tidak menjatuhkan hukum semacam menggalakkan perbuatan syirik ini berleluasa.

    Taubatlah, Allah maha penerima taubat.

    Wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  10. EMJAYJB pun perlu dipantau blognya oleh JAKIM..byk kenyataannya mengelirukan UMAT ISLAM.... mungkin boleh dimasukkan dalam list JAKIM.

    ReplyDelete
  11. Menjawab soalan orang pun tidak berhikmah... darisegi Akhlaknya sah bukan ustaz..tapi kuih tad.

    ReplyDelete
  12. Antijumud ni kalau melihat gaya tulisannya, macam orang suku sakat Prof Dr Ibrahim. Mana-mana bomoh, suku sakat bomoh, suku sakat Prof Dr Ibrahim atau suku sakat Sir Prof Dr Norhisham, kalau ter masuk ke laman emjay memang kepanasan macam cacing dijemur atas simen.

    Memang Laman Emjay ini ditubuhkan untuk membantu orang ramai jangan mendekati atau berurusan dengan bomoh atau suku sakat Prof Dr Ibrahim dan Sir Prof Dr Norhisham. Saya diberitahu satu hamba Allah, cawangan CVT di Johor Bahru memang menabur garam sekitar bilik-bilik mereka. Mungkin suku sakat Prof Dr Ibrahim juga guna garam disekitar bilik-bilik mereka, itu yang antijumud ni marah sangat bila membaca artikel-artikel saya berkenaan menggunakan garam untuk mengelakkan gangguan hantu dan syaitan dan sebagainya.

    Sementara masih hidup saya berdoa semoga antijumud dibukakan pintu hatinya untuk menerima Islam dan mengamalkannya sebagaimana yang diredhai Allah SWT. Semoga antijumud dimatikan dalam Iman dan bukan mati dengan bertaburan garam laut untuk melindunginya dari hantu syaitan.

    Kuih tad tu banyak manfaatnya tetapi jangan kita menjadi paku ditengah jalan yang kerjanya membocorkan tayar-tayar kenderaan yang melaluinya.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  13. Saya bukan suku sakat sesiapa... tak kenal pun depa tu... Dr. Norhisham tu yang saya tahu dia guna alat atau mesin utk transferkan tenaga berbentuk gelombang dari suatu bahan mentah ke media seperti cecair wangian...yang dinamakan aromaterapi. Aroma tu kan maknanya bau-bauan...terapi tu kan maknanya rawatan... jadi ia menggunakan kaedah wangian tertentu untuk merawat penyakit... salah ke??? Begitu juga dengan Dr.Ibrahim. Pikir-pikir la semua..... Kalau Raden Johari tu...kaedah bedah batin tu..tak ada kena mengena dengan sihir atau jin.... ia hanyalah teknik dan penggunaan alat... memang la lepas bedah cepat sembuh dan tiada kesan bedah... sebabnya memang tidak dibedah... ia adalah teknik.... teknik ini sudah lama orang filipine, indonesia dan singapore buat.... cuma yang tak baiknya ... penipuan...itu sahaja... yang haq tetap haq dan yang batil tetap bathil. Kalau kita tersilap menilai orang dan termenabur fitnah tanpa usur periksa... patut-patut juga kiranya merenung kesilapan diri... jangan ingat salah orang sahaja. Kalau satu orang perawat menipu ..jgn dikata semuanya penipu.... Tetapi saya teringin benar... nak tahu dari saudara ini.. apa yang sesatnya Dr.Norhisham dan Dr.Ibrahim tu? Boleh jelaskan? Saya tak mau saudara minta saya rujuk mana2 artikel yang lalu atau artikel2 lain....silakan jawab di sini....

    ReplyDelete
  14. Saya rasa... mj ni juga bagai cacing kepanasan bila saya minta mj dipantau oleh JAKIM..:D

    ReplyDelete
  15. Tak payah suruh antijumud buat laporan kepada JAKIM. Saya dah pun buat laporan kepada JAKIM. Sila rujuk artikel saya di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/123.

    Ini dia copy paste saya dalam ruangan tersebut:

    Assalamualaikum wbh

    Kepada sekelian pembaca Laman Emjay, saya dengan ini mengumumkan bahawa saya dengan rasminya telah membuat aduan berkaitan hal ehwal agama kepada JAKIM di url http://baheis.islam.gov.my/sismi/aduan.nsf pada hari Isnin 28 Mei 2007 pukul 11.55 pagi. Semoga Allah permudahkan segala urusan berkaitannya.

    Berikut adalah salinan aduan saya:

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    Assalamualaikum wbh

    Aduan saya adalah berkenaan tulisan saya di laman web saya bertajuk "Bomoh semakin berani atau ulamak semakin lesu!!!!!!!!!!!" di url http://emjayjb.multiply.com/journal/item/123.

    Kemungkaran dari kerja bomoh-bomoh sesat ini semakin berleluasa dan semakin ramai umat Islam disesatkan. Sampai bila pihak berwajib terus berdiam diri.

    Iklan mereka di majalah dan akhbar tabloid semakin berani tanpa segan silu.

    Seperkara lagi yang saya ingin adukan disini ialah sampai bilakah juga Jakim dan pihak berwajib lain akan berdiam diri dengan kemungkaran yang dilakukan oleh Prof Dr Ibrahim dan Sir Prof Dr Norhisham dan beberapa individu lain seperti yang saya jelaskan dalam laman saya bertajuk "Senarai laman web sesat lagi menyesatkan" di url http://emjayjb.multiply.com/journal/item/69.

    Sekian sahaja dan segala pertimbangan dan tindakan susulan pihak tuan saya dahului dengan ucapan jutaan terima kasih.

    Yang benar

    *****************
    kangmasjb@hotmail.com

    S/K laman emjay http://emjayjb.multiply.com/journal/item/123

    ReplyDelete
  16. tunjuuk muka saudara dulu dalam lamanweb ni.berni kerana benar,takut jerana penakut...hhehehe

    ReplyDelete
  17. kiyai salleh itu pun syirik jugake usataz .?

    ReplyDelete
  18. dia pakai ayat empat untuk lawan komunis.Dia guna ayat empat,bukan minta terus aje kepadaAllah.Dia syirik ke saudara emjay?

    ReplyDelete
  19. kenapa senarai ni xsama dgn senarai dlm web e-fatwa.dlm web tu ada cuma 23 saja..

    ReplyDelete
  20. list ajaran sesat ni xsama dgn dlm web efatwa.yg terbaru 23 shj

    ReplyDelete
  21. apa sesat Dr Norhisham tu pak mj?????? kasi penjelasan ya...

    ReplyDelete
  22. Kepada soalan ini, sila kunjungi, baca dan fahamilah disamping banyakkan berdoa kepada Allah SWT artikel saya ini bertajuk Penjelasan haram menggunakan aura, chakra, kuasa minda, CVT dsbnya!!!! di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/152

    Emjay

    ReplyDelete
  23. blog ini juga banyak mengelirukan orang islam...

    ReplyDelete
  24. Assalaamualaikum.

    Terlebih dahulu tidaklah saya menyangkal tuduhan sesat ke atas semua senarai ajaran di atas.

    Setahu saya, Tarikat Naqsyabandiah mempunyai pelbagai nama yang dinisbahkan kepada Imam-imam dalam Ilmu Tassauf amnya, dan khasnya untuk setiap aliran Thariqah.

    Dalam Ilmu Feqah mempunyai Imam-Imam (pakar) yang dikenali juga Fuqaha'. Begitu juga dalam Ilmu Tassauf Imam-Imam nya dikenali Sufi.
    (1) Adakah dibolehkan tuduhan sesat dikenakan ke atas Thariqah hanya kerana pangkal namanya yang dengan logiknya jatuh sesat semuanya;
    (2) Adakah tuduhan sesat tersebut dibuat setelah dirujuk kepada Imam-Imam Thariqah atau Mursyid yang benar-benar Mursyid;
    (3) Adakah hamba Allah yang mungkin membuat tuduhan sesat tersebut benar-benar menyelami dan mempelajari ilmu tersebut dan benar-benar arif tentang selok belok Ilmu tersebut atau berdasarkan daripada pembacaan sahaja.

    Ini adalah kerana tuduhan "dhalal" itu sangatlah berat dan pertelingkahan ini telah berlaku sejak dari zaman Ibnu Taimiyyah lagi. Tetapi tidaklah saya mengatakan Ibnu Taimiyyah itu sesat.

    Maafkan saya yang faqir lagi dhaif yang juga hanya berdasarkan pembacaan serta kuliah-kuliah ilmu di masjid.

    Wallahualam.

    ReplyDelete
  25. saya ingin mengetahui tentang tarikat naqsyabandiah yang beroperasi di hulu kelang adakah ianya sesat atau tidak. moga-moga dengan jawapan ustaz dapat merungkaikan masalah ini

    ReplyDelete
  26. Saya tidak pernah pergi Hulu Kelang. Mudahnya ialah jauhilah tariqat apa jua kerana Nabi Muhamad tidak pernah bertariqat. Islam telah amat sempurna. Mengapa perlu cari jalan lain??

    Sesungguhnya ini adalah jalan-Ku yang lurus, maka ikutilah dia dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan yang lain, kerana jalan-jalan itu mencerai-beraikan kamu dari jalan-Nya. Demikian itu diperintahkan Allah kepada kamu agar kamu bertaqwa. (al-An`am: 153)

    Emjay

    ReplyDelete
  27. Sedapnya mulut tareqat sesat...abis, yang Wahabbi diwartakan sesat di Johor tak nak bising pulak? Sedarlah bahawa Wahabbi adalah kuda tunggangan Freemason untuk musnahkan Islam..

    ReplyDelete
  28. Setuju sgt dgn syukrazmar..nak bagi analogi senang..cikgu ada macam2..ada yg ajar biologi, kimia, fizik dsbgnya..ikut disiplin ilmu dan bidang masing2..dulu saya pun beranggapan mcm kebanyakan saudara..tapi bila diselami..Alhamdulillah, terserlah kebenaran..yang penting niat mesti betul..untuk mencari kebenaran..bukan nak berdebat atau berhujjah..kerana disitu terdapat kecenderungan terhadap tipudaya nafsu yang tersembunyi..Wallahua'lam..Ingatlah, ramai dikalangan suffiyah yang diangkat menjadi Waliullah..maka sekiranya kita membenci mereka, nescaya Allah isytiharkan perang terhadap kita...Wallahua'lam

    ReplyDelete
  29. Bro, kalau nak cari kecelaan seorang guru/kumpulan..nescaya kita akan jumpa...berdoalah utk diberi hidayah dan kebenaran..bkn cari dari website yg dipelopori oleh org yg menghamburkan fitnah dan umpat keji..Islam itu didirikan atas dasar nasihat..bkn kondem..kutuk..Wallahua'lam

    ReplyDelete
  30. saudara fnd71, memang tepat kata2 saudara. Mr. Hempher memang seorang freemason mengikut kajian saya yang tak berapa nak lengkap ni. Siapa Mr. Hempher? Carilah sendiri. Mesti ada yang meletup lepas ni. Tapi kalau nak dikatakan salafi tu bagus, punyalah banyak ulamak@ alamak salafi/wahabi tak menentang raja Arab Saudi jemput Amerika buat base di tanah arab semata-mata nak memerangi Iraq? Ini ke contoh yang kita nak ikut? At least ulama asia tak tunduk pada taring Amerika. Pikir sendiri la mana nak ikut.

    ReplyDelete
  31. a.kum ....(Syukrazmar) ...... tariqat yg sesat tu tentulah tak selaras dgn syariat ..... Naqsyabandiah yg tak sesat sudah tentu terikat dengan Al-Quran dan As Sunnah..... Zaman semakin bergolak dan krisis aqidah semakin meruncing .. tp guru2 mursyid terus2 mendiamkan diri dan tk berperanan secara global dalam membimbing umat..... apa guru mursyid buat sekarang ni....sukar nk bertemu kalau sembunyi2.... tampillah dikhalayak umum dan berilah didikanmu....... " Ballighu anni walau aayah " Anak murid dok pening berdebat di laman MJ .. bagi point2 pun tak sharp ... MJ ratah sekali saja dah licin..... mai lh tolong kami yg letih di medan lidah ni.....

    ReplyDelete
  32. A.kum..(anakburung306) ......nk tanya ckit ... Kaabah dan Makam Rasulullah s.a.w tu ada kat asia ka? Umat Islam kini bersangatan kuatkh atau kuat berpecah-belah? Macam mana kalau 3@5 tahun umat Islam dn tok nenek kita dan pak-mak kita tk dapat menunaikan Ibadat Haji kerana tentera Amerika/yahudi menjajah Mekah..... Setakat ni berpuluh-puluh guru wali kita juga tak dapat nk sekat kemaraan Amerika membedal iraq, afghan dll..makam Nabi di tangan wahabi juga wali2 belum rampas balik ..... Apa2pun jbersyukurlah jika Tanah haram masih aman sebagai yg dijanjikan Allah.... Tp kesian ckit apabila kubur wali2 di asian boleh di hias dan di mulia2 muliakan oleh pengikutnya ttp makam Rasullullah di tadbir oleh Wahabi ...... Munasabah tak.. mulia Rasulullah semasa hidup tetapi semasa wafat makamnya di tadbir oleh Wahabi yg di katakan sesat.... macam kubur pak kita dijaga oleh orang sesat@murtad apa perasaan kita dan wali2 nya ......Saat ini saya dapat ilham mungkinkah wahabi tk sesat tp hanya difitnah oleh musuh2nya terutamanya orang Syiah..

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum wbh cucuwali9

    Izinkan saya menambah,

    Apabila orang di Arab Saudi yang dikatakan Wahabi memotong tangan orang yang mencuri, adakah kita nak mengatakan mereka SESAT!!

    Apabila orang di Arab Saudi yang dikatakan Wahabi merotan atau membunuh orang yang berzina, adakah kita nak mengatakan mereka semua SESAT!!

    Apabila orang di Arab Saudi yang dikatakan Wahabi memaksakan orang wanita di sana menutup aurat dengan secantik-cantik pakaian berwarna gelap atau hitam, adakah kita nak mengatakan mereka semua SESAT!!

    Apabila orang di Arab Saudi yang dikatakan Wahabi tidak menyiarkan artis yang mendedah aurat di media massa mereka, adakah kita nak mengatakan mereka semua SESAT!!

    sebaliknya pula:

    Apabila orang di Malaysia sekadar mendenda RM1000 kepada orang yang berzina, adakah kita nak mengatakan mereka ahli syurga!!

    Apabila orang di Malaysia membiarkan sahaja wanita mendedah aurat, adakah kita nak mengatakan mereka semua ahli syurga!!

    Apabila orang di Malaysia menyiarkan artis yang mendedah aurat di media massa mereka, adakah kita nak mengatakan mereka semua ahli syurga!!

    Dalam kes ini, janganlah kita pakai tangkap borong. Bila pemimpin mereka di Arab SAUDI bersekongkol dengan Amerika, jangalah disesatkan semua orang di Arab SAUDI. Apabila pemimpin Islam di Malaysia menolak hukum Islam yang diamanahkan Allah kepada mereka untuk dilaksanakan tanpa pilihan dan menggantikan dengan undang-undang common law dari barat, adakah seseorang boleh mengatakan bahawa seluruh umat Malaysia adalah SESAT!!


    Nabi berpesan lebih kurang mafhumnya "Jangan kamu lihat siapa yang berkata tetapi lihatlah apa yang diperkatakan olehnya walau pun orang itu adalah orang arab Badwi"

    Apabila Lee Kuan Yew bercakap tentang amanah, dengarlah kerana apa yang dikatakan olehnya adalah selari dengan Islam

    Apabila Lim Guan Eng bercakap tentang menunaikan tanggungjawab sebagai pemimpin, sekiranya selari dengan Islam, dengarlah

    Apabila ulamak di Arab Saudi melakukan sesuatu yang selari dengan Al Quran dan Al Hadis, mengapa tidak boleh diterima. Perlukah kita menyesatkan mereka hanya kerana mereka Wahabi dan tindakan segelintir pemimpin mereka???

    Tidak akan sesat kita semua selamanya selagi kita berpandukan kepada Al Quran dan Al Hadis. Di Malaysia ini pemimpin dan rakyat sudah banyak mengikuti Al Quran dan Al Hadis ke??

    Dr Yusuff Qardhawi tu dari Mesir, apa yang dikatakan oleh beliau sekali pun berlandaskan Al Quran dan Al Hadis, perlukah kita tolak? Apabila Syaikh Muhammad Bin Sholeh Al 'Usaimin seorang ulamak dari Arab Saudi bercakap tentang sesuatu hal dan ternyata berlandaskan Al Quran dan Al Hadis, wajarkah kita menolak beliau semata-mata keran beliau orang Arab Saudi?

    Saya berpendapat, sesiapa sahaja yang berkata benar dan berlandaskan Al Quran dan Al Hadis maka saya terima pendapatnya walau pun dia adalah Wahabi atau orang kafir sekali pun. Mufti Perak bila bercakap tentang hari kekasih maka saya terima kerana berlandaskan Al Quran dan Al Hadis namun apabila beliau bercakap tentang tarekat maka saya menolaknya. Dato' Ismail Kamus apabila bercakap tentang soal fiqih yang berlandaskan Al Quran dan Al Hadis maka saya menerimanya. Namun apabila beliau bercakap tentang menggunakan tulisan dari Surah Al Kahfi yang digantungkan di dinding guna untuk mengelakkan pencuri masuk rumah maka saya menolaknya.

    Sekian wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  34. Assalammualaikum..
    baguslah hukum berlandaskan alquran dan hadis, org tarikat pun menantikan hukum ALLAH di laksanakan di malaysia..kecil tapak tangan seluas tanah jawi di tadahkan...sekarang ini wahai orang yang berpahaman wahaabi(wahabi nilah yg tolak tarikat).ingin bertanya kepada kamu..

    1. mengapa kamu menerima orang kafir tetapi tidak menerima orang tarikat..?

    2. Apa yang lebih sesat orang tarikat atau orang kafir..?

    3.. Siapakah yang btanggungjawab melaksanakan hukum Allah..orang tarikat atau kerajaan?

    4. Bagi kami saudara minta maaf..kami bukanlah ahli politik yang berlandaskan sekular atau kebendaan..kami cuma mengharapkan redha Allah(maksudkan Allah)dan memohon supaya mendapat kecintaan Allah dan rasulNYa dan Makrifat yang benar (makrifatullah haq)

    ReplyDelete
  35. Itulah masalahnya cucuwali9. Kita pun berdoa agar aman Tanah Suci hingga ke akhir dunia ni insya allah. Saya tak pernah kata puak2 wahabi ini sesat. Sama sekali tidak. Cuma yang sangat dikesalkan adalah akhlak mereka yang terlalu keras mengatakan saudara2 seagama sesat. For your info, jangan tuduh saya dari puak Syiah kerana bagi saya terlalu nyata kepelikkan amalan mereka seperti pesta Karbala dsb. Cuma yang dikesalkan adalah SESAT SESAT dan SESAT tapi tiada bukti kesesatan puak yang dituduh sesat spt sesetengah tarikat dan tabligh (saya maklum memang ada sesetengah tarikat dan tabligh yang menyeleweng) melainkan perlakuan mereka yang nampak seperti bidaah yang berpandukan hadis2 dhaif. Itupun kalau ikut apa yang saya ketahui amalan2 tersebut bukanlah disyaratkan wajib, habih kuat pun sunat ataupun mubah sahaja. Fikir2 kan, siapa yang memecah belah keadaan? Itu yang saya sedih tu. Anak2 muda balik mengaji dari Tanah Suci tuduh mak pak dengan tok guru yang mengajar dia asas2 tauhid, tajwid dengan fardu 'ain di kampung sesat sebab amalkan bidaah buat tahlil, talkin dsb. Ada ka patut?.

    ReplyDelete
  36. PROPAGANDA PUAK WAHABI BILA DIHENTAM DIAM..KONON SUFI.TETAPI TIIADA FAKTA UNTUK MENIDAKKAN YANG HAQ..EMJAY BODOH JAHIL MURAKAB NIH NGATAKAN TARIKAT SESAT..ABIS FAKTA KEBENARAN PIHAK LAIN DI DELETEKAN SUPAYA NAMA JAHIL YG LAIN TERLEKA DGN KATA2 JAHIL MURAKAB EMJAY NIH....INI KER KORG NAK PERCAYA KATA KATA ORG JAHIL MURAKAB MCM NIH ..BODOH TAPI BILA DI BERI ILMU TAKNAK PANDANG..DI DELETEKAN NYER TERUSSSSSSSSSSSSSSS..KORANG NAK LAGII PECAYA KAT EMJAY JAHIL MURAKAB NIH..KLU emjay ni seorang yg hamb jahil ingin belajar ilmu takper..ini hamba JAHIL MURAKABB..BANGANGGG ..KLU GENTLE JGN DELTE..BIAR SAHABAT LAIN MENILAI AKU DGN KAU..JGN KO DELETE..SAHABAT LAIN KATA AKU TAK BETUL PON TAKPER..SEDANGKAN YANG NYATA AKU KATAKAN KO JAHILL..DARI LAMAN2 KAU NI ..JGN JADI KELING CKP BELIT2..BELITKAN FAKTA....

    ReplyDelete
  37. INI AKU DGN KAU ..KETENTUAN DARI ALLAH..JGN DELETE..AKU MENOLAK KAU DARI PANDANGAN KO JAHIL MURAKAB MENGATAKAN MUFTI2 MASOK TAREKAT SESAT..DAN TARIKAT MAKRIFAT SESAT..KAU TAKSUB DGN GURU TANPA GUNA AKAL KAU UNTUK MENILAI BALIK KATA2 GURU KAU..KATA GURU KAU JAUHI DARI TARIKAT..KAU AMBIL KATA2 NYE PADA KEBAIKAN SBB APA?MUNGKIN KAU MASIH BELUM CUKOP TAUHID..TANPA ILMU KO BUAT AMAL BULEH MENYESATKAN..TANAMKAN ILMU BARU BERAMAL..MCM KAU SEKOLAH DPT ILMU BARU PANDAI KO BERKATA2 ..ITU ATAS USAHA REDHA DARI ALLAH..ALLAH MAHA BERKUASA..KECUALI KALAU KAU DAH TERPILIH DARI KECIL..ALLAH TRUS BUKA PINTU HIDAYAHNYE..BERAMAL KEMUDIAN DTG NYE ILMU ..HARUS BAGI ALLAH.. ..

    ReplyDelete
  38. AKU HANYA KATA KAU JAHILL MURAKKABBB..APA MAKSUD JAHIL MURAKABB KO CARILAHHH ..JGN DELETE KLU KAU GENTLE HADAPI DUGAANBILA PIHAK LUAR BERKATA PADA KAU..

    ReplyDelete
  39. ASSALAMUALAIKUM....KLU KO ORG ISLAM....KO MMG ISLAM PD PANDANGAN MAKHLUK...TAPI DISISI ALLAH,AKU LEH KATEGORI KAFIR...AKU PUN IKUT YG APA YG ALIM ULAMA KTKN...AKU TK SANGKAL KATA2 KO IKUT QURAN N HADIS...TAPI DLM QURAN PN ADA M'YATAKAN KT PERLU GNKN AKAL UTK MEMAHAMINYA...JGN IKUT NAFSU...KO G LH CR GURU YG MURSYID...AKU TGK KO NI B'KHNDAK DGN ALLAH TP MASIH BLUM M'NEMUINYA LG.KO TK DPT M'CR HAK YG S'BNAR,MALAH KO DPT HAK YG BATIL....SILAP2 KO MASIH TAK KNAL DGN MAHA P'CIPTA N PESURUHNYA.MAKA KALIMAH YG KO LAFAZKN HANYA SIA2...KO ADA AKALKN,KO GNKNLH AKAL KO DGN S'BAIK2NYA KRN DGN AKAL LH M'BEZAKN KT DGN HAIWAN..AKU MOHON MAAF KLAU KT2 AKU AGAK KASAR.S'BGAI HAMBA KT KNALH SALING M'NEGUR.KLAU KO D'JLN YG BNAR N KT2 KO BNAR,AKU TK AKN TGUR.....ASSALAMUALAIKUM....TEGAKKAN YG BENAR LAGI SOHEH..

    ReplyDelete
  40. audara emjay.setelah ana membaca beberapa artikal saudara ternyata saudara masih belum memahami ilmu makrifatullah, jgn bercakap atas dasar ego sahaja. Saudara kononnya cintakan allah tapi memerangi wali-walinya.siapakah saudara mengatakan tarekat naqsyabandi tu sesat...disini biar ana kupas sedikit ilmu yg diberi oleh allah swt mengenai sejarah tarekat moga mendapat keberkatan dan petunjuk dari ilahi.
    pada zaman rasulullah saw tarekat dan tasawwuf adalah 1 ,tarekat bermaksud jalan atau amalan utk dipraktikkan dan tasawwuf bermaksud teori, semua penganut berpegang pd islam.Tiada istilah tasawwuf atau tarekat oleh kerana pd zaman trsb rasullullah saw masih ada.Rasullullah saw mengajar kedua2 ilmu sekali,Sehinggalah di zaman tabi; tabiin.manusia sudah mula kurang mempraktikkan ajaran islam sebenar. Kebanyakan amalan berdasarkan teori, tanpa praktikal,cth solat hanya kerana tuntutan semata bukan utk mencari keredhaan allah lagi. ulamak pd zaman trsb cube mencari 1 kaedah supaya umat islam kembali mempraktikkan ajaran sebenar sbgaimana rasullullah saw smpikan. maka wujudlah tarekat yg bermaksud jalan menuju allah swt.

    ReplyDelete
  41. mj teruskan usaha anda. usaha anda murni dan berani. saya dan kami sokong. Insya-Allah.

    ReplyDelete
  42. Assalamualikum wbh sdr seagama dan laknat Allah kepada Iblis dan pengikutnya.

    Sdr ibnuarabi22. Nama sdr sahaja sudah menunjukkan sdr pengikut totok tarekat. Kita adalah tidak sama. "Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat. "Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. "Bagi kamu ugama kamu, dan bagiku ugamaku".

    Emjay

    ReplyDelete
  43. Bagaimanakah cara solat anda?.. anda menyembah Allah atas dasar apa?.. sangkaan?.. bagaimanakah anda mengenaliNya?.. tauhid atas nama2 Nya?.. Jika anda mentauhidkanNya, bagaimanakah anda menyembahNya?.. menyangka2?.. dah dekat dengan syirik tu... Jadi bagaimanakah anda mengenali Allah yang disembah itu?..

    ReplyDelete
  44. Tulisan sdr di atas bunyinya macam bunyi orang tarekat. Sdr dari kumpulan tarekat Mana??

    Orang tarekat, kalau kumpulan yang diwartakan sesat, itulah yang mereka cari!!

    Emjay

    ReplyDelete
  45. Tidak perlu dinyatakan di sini dari kumpulan yg mana. Tarekat semua sama tujuannya. Yang tak sama cara dan methodnya saja. Tarekat yang betul tak sesat. Yang sesat tu ajaran sesat. Tarekat itu LillaHiTaala. Berpegang kepada syariat, hakikat dan makrifat. Ajaran sesat hanya duniawi semata-mata. Tiada syariat, hakikat dan makrifat. Ajaran sesat itulah yg mengotorkan tarekat. Mengelirukan masyarakat umum. Jangan sebut tarekat pada ajaran sesat. Mereka lain. Meraka menggunakan nama tarekat untuk berlindung semata-mata..Tak perlu tunggu JAKIM atau sesapa menfatwakannya... Senang saja bezanya...Insya Allah

    ReplyDelete
  46. Sahlah sdr duaduaok adalah orang tarekat.

    Apabila sdr bertarekat maka cermin mata kita sudah tidak sama lagi. Sdr memakai cermin mata tarekat dan cermin mata saya tidak sama dengan cermin mata sdr. Pandangan kita pastinya tidak lagi sama. Nabi Muhamad SAW tidak mengajarkan hakikat dan makrifat tetapi tarekat sdr mengajarkan makrifat dan hakikat. Siapa yang mengajarkan hakikat makrifat ini kalau bukannya Iblis? Nabi tidak mengajarkan beramal dengan Nur Muhamad tetapi sdr beramal dengannya???

    Usahlah mereply di Laman Emjay kerana pastinya pandangan kita tidak serupa.

    Emjay

    ReplyDelete
  47. "Nabi Muhamad SAW tidak mengajarkan hakikat dan makrifat tetapi tarekat sdr mengajarkan makrifat dan hakikat. Siapa yang mengajarkan hakikat makrifat ini kalau bukannya I*****? "

    Nauzubillah... tak sebut pun tarekat saya mengajar hakikat dan makrifat?...

    Cukup lah setakat ini saja sumbangan saya.. semoga saudara berjaya dan selamat di dunia dan akhirat..

    ReplyDelete
  48. suatu pandangan yang teramat menunjukkan saudara ni kurang berilmu pengetahuan tentang bab ini. Nabi mmg tidak mengajar beramal nur muhamad sebab di mewarisi nur allah. Dan nur allah itu berada dalam nur muhamad. Kalau tidak berpaut pada nur muhamad, sembahyang dan amalan jadi kosong la(ini bagi yang sudah beramal tarekat, bagi yang belum hanya allah yang tentukan, bagi yang tidak mengetahui tidak salah, bagi yang sudah mengetahui tetap tidak mahu mengetahui atau cuba memahami tetap terus menghukum adalah merugikan) serupa seperti nak menghidupkan lampu tapi letriknya tidak disambungkan. Inilah di maksudkan " NURIN ALAN NURIN"-cahaya didalam cahaya atau nur didalam nur. Nur sapa yer?? tentulah nur allah di dalam nur muhamad dan nur muhamad akan merabit kepada nur-nur mursyid, maka terbentuklah rabitan tasbih yang berzikir.
    Untuk pengetahuan saudara MJ Tarekat tidak pernah menolak syariat. Syariat wajib dilaksanakan seperti yang di ajar Rasullullah. Jika syariat di abaikan...maka ilmu tarekat itu tidak akan sampai dan amalan akan menjadi sia2. Ya mungkin ada yang bertopengkan di bawah panji tarekat tetapi jangan salahkan tarekat yang hak.

    Untuk pengetahuan saudara, tarekat nasyabandi pernah di temuramah oleh JAIS suatu ketika dahulu kalau tidak salah dalan tahun 80an, ada empat pegawai dari JAIS datang mengikuti dan memahami amalan tersebut kerana ada complain pada ketika itu tentang ajaran baru, setelah penilaian di buat, mereka telah sebulat suara mengatakan tarekat nasyabandi itu sah dan tidak terkeluar dari landasan. Tetapi didalam Jais sendiri berlaku masalah dalaman kerana ada manusia yang busuk hati...telah memfitnah 4 orang pegawai JAIS ini, dan mereka telah ditukarkan di bahagian lain, dan report tu tidak dapat di ishtiharkan pada umum. Tetapi salinan pengesahan tarekat itu adalah sah, ada di simpan di salah sebuah surau di indonesia.

    Jadi tolong jangan sebarkan fitnah kalau saudara tidak mengetahui cerita dari pangkal sampai ke hujung. Itu di panggil fitnah.

    sesungguhnya jika saudara seorang yang bijak pandai dan berilmu, saudara tidak akan menghukum seseorang itu tanpa pemeriksaan yang rapi. Semoga allah akan membuka pintu hati saudara untuk saudara mengkaji ilmu tarekat dan memahaminya. Jika di izinkan saudara sendiri akan membuat keputusannya. Kami ahli-ahli tarekat sentiasa memaafkan saudara, walaupun kata2 saudara agak memedihkan. Itu adalah doa kami. Orang2 yang tidak mengetahui dan memahami akan selalu berkatakan sedemikian. Insyallah allah akan memberi petunjuk pada saudara. Amin

    ReplyDelete
  49. kita suka sangat menjadi hakim kpd orang dan kita lupa sekali hendak jadi hakim kepada diri sendiri...hal hkum, iman ini biar lah kita tanya Allah...sendiri perbaiki dan amalkan nya

    ReplyDelete
  50. insan fakir, assamualaikm. maafla, jgnlah cpt mnhukum tasawwuf tu sesat.. demo tu pun brpegang pd quran & hadis jgk.. hrp perihatin

    ReplyDelete
  51. saudara emjay, saya rasa saudara perlu cermin diri dulu sebelum nak menghukum orang. Dan saudara sendiri ni pun orang nyer tak jujur atau ayat lebih tepat takut akan kebenaran. sebabnya ada beberapa comment yang dari saya telah dibuangkan. kenapa tidak ti papar kan?

    ReplyDelete
  52. majat assalamalaikum. wahai saudara mj, tasawuf sbenarnya satu khidupan nabi s.a.w & para shabt baginda. akhlak nabi & para sahabt2.. istilah tasawuf tu yg baru.. belajarlah dulu betul2 ilmu tasawuf itu, smpai btul2 faham. jangn cpt nak mnhukum, takut2 mnyesal kelak. fahamilah btul2 tasawuf itu..

    ReplyDelete
  53. assalamalaikum. wahai saudara mj, tasawuf sbenarnya satu khidupan nabi s.a.w & para shabt baginda. akhlak nabi & para sahabt2.. istilah tasawuf tu yg baru.. belajarlah dulu betul2 ilmu tasawuf itu, smpai btul2 faham. jangn cpt nak mnhukum, takut2 mnyesal kelak. fahamilah btul2 tasawuf itu..

    ReplyDelete
  54. ilmu tak sesat..yg sesat adalah diri sendiri..

    ReplyDelete
  55. Thariqat apekah yg anda pegang?

    ReplyDelete
  56. Wahai jiwa-jiwa yang tenang, berhati-hatilah dirimu, kepada hati-hati yang penuh, dengan kebencian yang dalam. Karena, sesungguhnya iblis, ada dan bersemayam, dihati yang penuh
    dengan benci, di hati yang penuh dengan prasangka.

    Laskar Cinta, sebarkanlah benih-benih cinta, musnahkanlah virus-virus benci,
    Virus yang bisa rusakkan jiwa dan busukkan hati. Laskar Cinta, Ajarkanlah ilmu tentang cinta
    Karna cinta adalah hakikat, Dan jalan yang terang bagi semua umat manusia..

    Jika, kebencian meracunimu, kepada manusia lainnya. maka, sesungguhnya iblis, sudah berkuasa atas dirimu. Maka, jangan pernah berharap, aku akan mengasihi, menyayangi, manusia-manusia, yang penuh benci seperti kamu.

    Wahai jiwa-jiwa yang tenang, jangan sekali-kali kamu, Mencoba jadi Tuhan dengan mengadili dan menghakimi,
    Bahwasanya kamu memang tak punya daya dan upaya, Serta kekuatan untuk menentukan kebenaran yang sejati. Bukankah kita memang tercipta laki-laki dan wanita, Dan menjadi suku suku dan bangsa bangsa yang pasti berbeda, Bukankah kita memang harus saling mengenal dan menghormati, Bukan untuk saling bercerai-berai dan berperang angkat senjata.
    (Dewa-Laskar Cinta)

    ReplyDelete
  57. Setahu saya...org tarikat ni illahi anta maksudi warido kamatlubi (Allah yg aku maksudkan dan keredoan yg aku pinta) tp bagi ahlul sunnah waljamaah, mereka mengira dosa dan pahala..

    Harap Maaf.

    ReplyDelete


  58. STATEMENT

    Mula-mula Dia. Selepas itu kita. Selepas itu Dia bagi kepada kita nafsu untuk membezakan di antara kita dengan malaikat. Selepas itu Dia bagi kepada kita akal untuk membezakan di antara kita dengan haiwan. Selepas itu Dia bagi kepada kita ilmu untuk membezakan di antara kita dengan iblis. Selepas itu Dia bagi kepada kita hidayah untuk membezakan di antara kita dengan Dia. Selepas itu Dia membahagikan di antara Dia dengan kita untuk menyatakan Allah Muhammad. Selepas ini kekallah Allah Muhammad. Maka nyatalah dengan ini Laailaahaillallah Muhammadurrasulullah itu di dalam solat. Maka barang siapa yang meninggalkan solat kufurlah ia.

    Daripada Umrullah Imam Mahdi Al-Hakim Billah Sultan Auliya’ piakhirzaman ilayaumilqiamah

    rahsia Rahim = Rahsia Allah Harun Imam Mahdi
    rahsia Harun = Hidayah ALLAH Rahmat Untuk Nikmat

    ReplyDelete


  59. STATEMENT

    Mula-mula Dia. Selepas itu kita. Selepas itu Dia bagi kepada kita nafsu untuk membezakan di antara kita dengan malaikat. Selepas itu Dia bagi kepada kita akal untuk membezakan di antara kita dengan haiwan. Selepas itu Dia bagi kepada kita ilmu untuk membezakan di antara kita dengan iblis. Selepas itu Dia bagi kepada kita hidayah untuk membezakan di antara kita dengan Dia. Selepas itu Dia membahagikan di antara Dia dengan kita untuk menyatakan Allah Muhammad. Selepas ini kekallah Allah Muhammad. Maka nyatalah dengan ini Laailaahaillallah Muhammadurrasulullah itu di dalam solat. Maka barang siapa yang meninggalkan solat kufurlah ia.

    Daripada Umrullah Imam Mahdi Al-Hakim Billah Sultan Auliya’ piakhirzaman ilayaumilqiamah

    rahsia Rahim = Rahsia Allah Harun Imam Mahdi
    rahsia Harun = Hidayah ALLAH Rahmat Untuk Nikmat

    ReplyDelete
  60. Al-Jinn

    Adapun orang-orang yang menyeleweng dari jalan yang benar, maka mereka menjadi bahan bakaran bagi Neraka Jahanam. (15) (Nabi Muhammad diwahyukan menerangkan lagi): Dan bahawa sesungguhnya! Kalaulah mereka (manusia dan jin) itu berjalan betul di atas jalan (Islam), sudah tentu Kami (akan memberikan mereka sebab-sebab kemewahan, terutama) menurunkan hujan lebat kepada mereka. (16) (Pemberian yang demikian) untuk Kami menguji (dan menzahirkan bawaan dan keadaan) mereka dalam menikmati apa yang Kami berikan itu (adakah mereka bersyukur dan tetap betul menurut Islam) dan (ingatlah), sesiapa yang berpaling dari mengingati Tuhannya, (dengan berlaku ingkar derhaka, maka) Tuhan akan memasukkannya ke dalam azab yang memuncak beratnya. (17) Dan bahawa sesungguhnya masjid-masjid itu untuk (ibadat kepada) Allah semata-mata; maka janganlah kamu seru dan sembah sesiapapun bersama-sama Allah. (18)

    *******Pernahkah anda mengikut atau pergi melihat pembuka dan penutup iktikaf? Atas pengalaman saya sendiri, setiap kali penutup dan pembuka iktikaf...akan gugurnya air dari langit sesuai dgn ayat diatas...

    ReplyDelete
  61. ya Allah! sampai macam ni sekali mj menghukum. surah ni dituju kepada orang kafir. pengamal tareqat juga ikut quran dan sunnah...

    Cukuplah menghukum, banyak lagi masalah kat luar sana tu. Masyarakat yang cuma mengaku islam tapi x amalkan islam, solat entah ke mana. mengapa tidak diperangi golongan itu. kenapa diperangi golongan yang juga ikut quran dan sunnnah, yang solatnya kusyuk...

    ReplyDelete
  62. betul2 madzli87.. kalau betul2 mahu prbetulkan umat islam.. masuklh dlm parti pas.. banyak benar pak sheik boleh tegur balik sana.. kalau betul mahu brjuang & brsabilila.. bawalah hukum, hakam islam tu dlm pemerintah kerajaan sekarang yg tak tahu entah apa2 hadhari ko @ hadrolmaut. entah la!!! anta pikir la sndiri. tq.

    ReplyDelete
  63. Assalaamualaikum.

    Sekali lagi saya postkan komentar saya ini.

    Soalan buat Emjay...

    Apakah ada istilah ilmu Usuluddin, ilmu tasauf, ilmu Fiqh, ilmu muatalahul hadith, ilmu jarh wa ta'dil di zaman Nabi?

    Apakah ilmu dan itilah ini bida'ah juga. Kalau ya, harus dihapuskan semua kitab-kitab tulisan imam-imam dahulu.

    HAMKA telah menyatakan dalam bukunya "Tasauf dari abah ke abad" bermaksud kira-kira bahawa tafsir al-Quran berkembang dan terus berkembang melahirkan berbagai pendapat. Dan ada juga ambil mengambil dari luar.

    Saya fikir, Emjay harus berjalan kaki ke Mesir dan Iraq untuk mencari Hadith.

    ReplyDelete
  64. Kelihatannya ada komen yang di deleted.

    Apakah ia telah terkena diri ustadz Emjay?

    ReplyDelete
  65. Salam..masaalah umat Islam sekarang ini susah hendak di prioritise atau listkan yang mana dulu dan yang mana kurang utama..adakah isu-isu yang kita hadapi sekarang ni berbentuk kemasyrakatan, agama, politik, keluarga atau apa??? Bagi saya lebih baik lah kita ambil bincang hal keluarga dan kemasyrakatan...kita mulakan dengan diri kita sendiri...

    1. Siapa kita dan bagaimana kita dijadikan,,,kenapa kita dihidupkan,,apa yang kita belajar, apa yang kita kerja,,perkahwinan,,komunkasi dan seterus nya..

    kita mulakan siapa kita???? lelaki atau perempuan ..tahun pertama hidup dan sterusnya???

    ReplyDelete
  66. Persoalan utama yang ditimbulkan ini adalah perbezaan pendapat dalam menafsir al-Quran dan Hadith. Dari perbezaan ini timbullah pertentangan. Setiap pehak menyalahkan pehak yang satu lagi. Dua pehak ini lebih masyhur dengan nama kaum tuan dan kaum muda.

    Kebanyakan pertentangan ini ialah dalam masalah furu' yakni cabang. Contoh dalam memahami bida'ah sahaja sudah berlainan fahaman. Pehak kaum muda berkata setiap bida'ah membawa ke neraka. Namun kaum muda juga ada yang berbeza pendapat dalam hal ini. Sebagai Contoh, kaum tua berkata bida'ah ke neraka ialah mengadakan amalan agama tanpa sumber yang sah dari al-Quran dan Hadith. Kias dalam amalan agama adalah tertolak. Namun kaum tua berrpendapt sebaliknya. Bahkan seperti soal talqin, Imam Ibnul Qayyim mengatakan orang dahulu tidaklah begitu bodoh mengadakan amalan yang mengundang ke neraka.

    Dalam hal ini, persoalan takqlid juga adalah berakaitan sekali. Kaum muda membezakan taqlid dan ittiba'. Namun kaum muda juga mengeluarkan fatwa dan secara langsung pengikut mereka akan bertaqlid dengan mereka. Namun mereka tidak mengatakan taqlid tetapi ittiba', kerana taqlid adalah menurut tanpa dalil tetapi ittiba' menurut dengan dalil. Nah, di sini penulis saya memeberikan istilah taqlid ialah mengikut buta dan ittiba' ialah mengikut celik.

    Bolehkah dihapuskan perbezaan fatwa ini? Jika kita menurut fatwa ustadz Rasul (???????) Dahri, kita akan menghapuskan semua fatwa dan pendapat juga tafsiran imam yang empat dan juga imam dahulu. Jadi imam yang ada hanyalah imam Muhammad Abd. Wahab.

    Imam dikatakan bukan ma'sum. Benar sekali itu kerana hanya Nabi Muhammad yang ma'sum. Dan dikatakan mentaqlid imam mazhab tanpa soal adalah haram kerana menolak al-Quran dan Sunnah yang ma'sum berpindah kepada imam yang tidak ma'sum. Namun imam Muhammad Abd. Wahab juga tidak ma'sum. Jadi apakah harus mutlak menuruti imam itu dan membida'ahkan imam lain dalam beberapa fatwa.

    Saya menegaskan, menuruti imam mana sekalipun tanpa soal adalah juga taqlid walaupun mungkin taqlid celik.Dan untuk membebaskan diri dari menuruti pendapat imam, haruslah seseorang itu tidak mengaitkan pendapat dan syarahnya dengan individu imam.

    Maka dengan demikian, seharusnya saudara emjay mengupas sendiri setiap masalah memalui al-Quran dan Hadith tanpa mengaitkannya dengan imam, uruf dan yang lainnya.

    Ini adalah komen sement sementara saya.

    Wassalam

    ReplyDelete
  67. Sdr shahil63

    Semoga tidak jadi jahil!!

    Apalah yang sdr tidak berkenan dengan copy paste yang saya ambil dari pihak JAKIM di atas tu?

    Saya baca reply sdr langsung tidak ada perkaitan dengan senarai ajaran SESAT di atas yang disahkan oleh JAKIM!

    Agaknya antara senarai diatas adalah termasuk dalam amalan yang sdr ikuti ke?? Apa kena mengena pulak antara senarai diatas dengan Ustadz Rasul Dahri? Kalau dah benci sangat dengan Ustadz Rasul Dahri, buatlah blog anda sendiri untuk menegakkan ilmu sdr!! Agaknya sdr ini dari aliran Arqam ke??

    Memang begitulah orang yang makan cili, terasalah pedasnya. Bagi komen pun melalut, bagai kata guru bahasa "lari dari tajuk".

    Semoga shahil63 tidak menjadi orang JAHIL.

    Emjay

    ReplyDelete
  68. Ai tak masuk nampaknya jawaban saya.

    ReplyDelete
  69. Ustadz emjay.

    Saya tidak berkata sedikitpun saya bencikan Rasul Dahri. Apakah saya ada menulis demikian.

    Untuk pengetahuan tuan saya juga adalah murid kepada almarhum Ustadz Hashim bin Abd. Ghani, dari Madrasah Ittiba' assunnah, Kuala Pilah. Dalam pada itu saya juga murid kepada almarhum Hj. Hamid bin Hj. Muhd. Said, Seremban Negeri Sembilan. Kedua-dua tokoh tersebut amat saya hormati dan saya tidak pernah memperlekehkan antara keduanya. Jika saya mempertahankan Ustadz Hashim, saya akan menolak Hj. Hamid. Demikian juga sebaliknya. Namun atas dasar tidak bertaqlid, saya tidak berpegang kepada seorang sahaja dari mereka.

    Mengapa saya tidak respon kepada senarai yang ditulis JAKIM? Saya fikir bukanlah semua apa yang difatwakan JAKIM itu benar. Saya fikir tuan juga tidak setuju dengan Fatwa Jabatan Agama Negeri Sembilan yang mengatakan ajaran madrasah kaum Muda Kuala Pilah pimpinan Ustadz Hashim sesat. Untuk pengetahuan tuan, ustadz Hashim pernah berdebat panjang dengan almarhum bekas Mufti Ahmad Muhd. Said dahulu.

    Saya tidak memeprsoalkan manhaj tuan kerana saya kira saya amat memahaminya. Namun penafsiran ilmu Tuhan amatlah luas. Untuk mengatakan puak lain sesat tanpa mengambil kira hujah lawan dan ulama ikutannya, saya kira kurang baik.

    Saya tidak apa-apa jika tuan kata saya melalut. Namun amatlah tidak baik jika tuan yang dilihat sangat berilmu dan sangat bertauhid, berkata demikian. Apa yang saya tulis adalah berkaitan sekali dengan manhaj yang tuan pegang ini.

    Untuk pengetahuan tuan, saya telahpun membena blog. Tetapi blog saya tidak sedikitpun menyentuh blog-blog semanhaj dengan tuan, walaupun blog berkenaan menyerang blog yang tidak sefaham, atau dengan kata lain blog mazhabiah. Kerana saya berpendapat, jika saya menyerang blog semanhaj tuan, ia akan dikeatwakan oleh puak kristen, kerana Blog saya difokuskan untuk menjawab serangan umat kristen terhadap Islam dan Nabi Muhammad.

    Oh ya, saya ingin sekali melihat wajah tuan. Mengapa gambar tuan menyipi hingga tak nampak muka?

    Wassalam

    ReplyDelete
  70. Assalamualaikum wbh sdr shahil63

    Saya amat menyanjung arwah Ustaz Abd Ghani Kuala Pilah. Saya alhamdulillah banyak kali juga Pergi ke rumah arwah semasa hidupnya dahulu. Ada kalanya saya datang bersama arwah guru saya Pak Mus dari Cheras Baru Kuala Lumpur. Saya faham juga situasi anak lelaki arwah Ustaz Abd Ghani ini dahulu.

    Saya alhamdulillah faham sangat Taklid dan Ittiba'. Inilah juga yang diperjuangkan oleh arwah Ustaz Ghani Hashim (semoga Allah merahmatinya). Namun saya terus terang marah apabila sdr menulis "Bolehkah dihapuskan perbezaan fatwa ini? Jika kita menurut fatwa ustadz Rasul (???????) Dahri, kita akan menghapuskan semua fatwa dan pendapat juga tafsiran imam yang empat dan juga imam dahulu. Jadi imam yang ada hanyalah imam Muhammad Abd. Wahab.". Walau pun kita sealiran, saya tidak boleh menerima tulisan sebegini. Janganlah diumumkan (generalised) bahawa Ustaz Rasul SEMUANYA salah dan menghapuskan fatwa imam yang empat!!

    Maaf kerana saya menulis dalam keadaan marah.

    Berkenaan senarai ajaran sesat yang disenaraikan JAKIM tu, saya faham apa yang cuba sdr sampaikan namun izinkan saya bertanya kepada sdr, "yang mana satu dari senarai di atas adalah sebenarnya menurut pandangan sdr adalah ajaran yang tidak SESAT?"

    Tentang wajah tu, saya gembira dengan situasi tersebut dan Nabi Muhamad pun melarang wajah baginda dipotraitkan.

    Maaf sekali lagi dan saya minta sdr jangalah provok saya keterlaluan.

    Emjay

    ReplyDelete
  71. Wa'alaikumussalam ustadz emjay.

    Saya tidak memprovok tuan tetapi apa ayng tuan tuliskan melibatkan secara langsung dengan apa yang saya tuliskan. Bukankah apabila kita berkata kembali ke zaman Salaf akan melibatkan hal mazhab? Juga akan terkaitlah dengan taqlid dan ittiba". Al-Marhum ustadz Hashim dan rakan-rakannya dri Perlis pada awalnya sangat menentang taqlid kepada mazhab tetapi hendaklah beramal terus dengan al-Quran dan Sunnah. Namun pada pertemuan terakhir saya dengan beliau pada sekitar tahun 2000, beliau berkata dia tidaklah menolak mazhab tetapi menolak taqlid total kepada hanya satu mazhab.

    Apabila saya katakan ittiba', ia secara umumnya juga bertaqlid. Kerana ittiba' juga bermaksud menurut atau ikut, tetapi dengan dalil dan mengetahui sumbernya dan dari penyampainya. Namun jika ini diambil kira, pehak mazhabiah juga akan berkata mereka bertaqlid kepada hanya satu imam mazhab tetapi mengetahui dalilnya.

    Sekarang apabila kita berkata dan mengajarkan orang supaya kembali kepada al-Quran dan Sunnah, ia juga menggamit orang supaya berittiba' kepada kita. Dan ia berlaku jika apa yang kita fatwakan dipakai mereka.

    Tuan tidak perlu marah jika saya berkata demikian kerana seruan kembali kepada salaf ini memang berasal dari Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab. Seperti yang saya katakan, saya berpegang kepada semua fatwa imam samada imam mazhab yang empat, juga yang lain seperti Syeikh Muhammad ini. Maaf jika saya katakan, jika tuan amat marah kepada saya apabila berkata demikian ia akan menampakkan kepada umum bahawa tuan sangat (maaf) totok kepada syeikh ini. Dan merreka yang tuan katakan totok tariqat juga akan marah seperti yang tuan rasakan.

    Tuan ada menulis bahawa tuan memaki teropong cermin yang berbeza dari orang lain. Saya tidak membantah kerana itu manhaj tuan. Namun apabila ulama yang tidak berkecimpung dalam bidang ulama lain, samalah jadinya jika kita merawat sakit jantung dengan doktor gigi.

    Ilmu Islam luas tuan. Tuan lebih mahir dengan al-Quran dari saya tentunya. Dan ilmu yang ada hari ini adalah dari penghuraian dan penggalian ulama. Dan tidak akan berlaku seorang ulama solid dalam memahami al-Quran dan Sunnah. Contohnya kita boleh bandingkan Hadith-Hadith yang digunakan oleh jemaah Tabligh lengkap dengan susunan perawinya. Demikian juga yang digunakan oleh al-Marhum Ustadz Hashim. Namun pandangan antara kedua pehak itu tidak sama dalam erti salah seorang darinya berkata Hadith A sahih tetapi tidak bagi seorang yang lain.

    Maka inilah yang saya mahu kongsikan dengan tuan. Itupun jika tuan sedia berlapang dada. Jika tidak, tuan tidak harus merasa marah jika orang lain memprovok tuan seperti yang banyak di atas sana. Masing-masing ada pegangan dan hujah. Maka jika tuan terus menyerang mereka, saya rasa tuan juga akan marah jika mereka menyerang tuan.

    Apakah tuan tidak selesa wajah tuan dilihat orang ramai. Pada fikiran saya, secara psikologinya orang akan lebih yakin dengan tulisan tuan jika tuan memperlihatkan wajah tuan. Meraka akan merasa tuan lebih bertanggung jawab dengan apa yang tuan perkatakan. Ertinya sesiapa sahaja yang tidak berpuas hati atau mahukan penjelasan lanjut, mereka tidak sukar mencari tuan hatta di tepi jalan sekalipun.

    Wassalam.

    ReplyDelete
  72. Sdr shahil63.

    Gunakanlah platform ini untuk kita sama-sama mencari jalan yang Allah redha.

    Saya redha untuk bertukar pandangan dan berkongsi ilmu dengan sdr.

    Emjay

    ReplyDelete
  73. Assalaamualaikum ustadz.

    Al-HamduliLLah jika tuan sudi berkongsi ilmu. Saya bukanlah orang yangb berilmu kerana pada hakikatnya yang berilmu hanya ALLah Taala. Kita hanya majaz ilmuNya semata-mata.

    Manhaj salaf ini juga pegangan saya. Cuma saya tidaklah menolak mana-mana manhaj mazhabiah yang telah dipegang berakar umbi sekarang ini di negara kita. Cuma seperti Firman ALLah Taala bermaksud kira-kira orang yang terbaik ialah memilih dan menilai beberapa pendapat dan berpegang yang terbaik.

    Selebihnya tidaklah saya ketahui dan diluar pengetahuan.

    Wassalam

    ReplyDelete
  74. Assalaamualaikum ustadz emjay.

    Tuan belum menjawab pertanyaan saya. Saya ulangi, apakah ilmu mustalahul hadith, ilmu fiqh, ilmu tasauf, ilmu usuluddin, istilah jarh wa ta'dil itu telah ada di zaman Nabi? Dan apakah tidak ia bida'ah?

    Apakah membukukan al-Quran itu bida'ah?

    Dan minta tuan jelaskan mengapakah tariqat yang banyak itu dikatakan sesat?

    Saya minta penjelasan lengkap dari tuan.

    Wassalam

    ReplyDelete
  75. Waalaikumussalam wbh

    Soalan sdr di atas seolah-olah sdr tidak pernah belajar dengan arwah Hashim Ghani.

    Saya rasa sdr sudah jauh tersasar menyertai dan mengamalkan tarekat.

    Sekiranya saya guna pakai pesanan arwah guru saya "jauhilah dan tinggalkan orang tarekat" maka rasanya saya tidak mahu berhujah lagi dengan sdr.

    Nanti kalau saya jawab satu, keluar lagi soalan "naik kapal terbang bidaah ke maklumlah zaman nabi SAW cuma naik unta!". Inilah bahananya menyertai tarekat. Kalau ikut fahaman tarekat, bidaah ini macam tiada sempadannya. Yang halal diharamkan dan yang haram dihalalkan. Sebagaimana menambah ilmu hakikat dan makrifat di halalkan manakala menentang banyak amalan bidaah di haramkan.

    Dengan ini saya tidak mahu lagi bertukar fikiran dengan sdr selagi sdr masih berfahaman dan beramal dengan tarekat.

    Emjay

    ReplyDelete
  76. Assalaamualaikum ustadz emjay.

    Mengapa tuan bersandarkan jawaban tuan dengan al-marhum ustadz Hashim? Mengapa tuan terus membuat andaian "Soalan saudara seolah-olah saudara tidak pernah belajar dengan ustadz Hashim"?

    Saya fikir tuan seolah-olah tidak memperdulikah apa yang saya tulis. Saya telah menjelaskan bahawa saya tidak bertaqlid kepada seesorang ulama. Maka saya tidak terus berpegang dengan fatwa ustadz Hashim secara totok. Bukankah tuan sendiri berkata "...saya tapis dan saya saya tapis..."? Mengapakah tuan seolah-olah tidak pernah mahu memahami tulisan saya secara keseluruhan?

    Saya tidak akan mendebat ustadz Hashim kerana dia guru saya. Dan untuk pengetahuan tuan ustadz Hashim sendiri mengakui saya salah seorang muridnya secara mulut dan telinga. Demikian juga al-marhum Haji Hamid bin Muhd. Said. Saya bersikap begini kerana menyahut sseruan al-Quran memilih perkataan yagn baik untuk diamalkan dan menolak yang tidak baik. Apakah kerana saya tidak bersetuju dengan beberapa fatqa ustadz Hashim, saya perlu mencelanya? Atau juga saya perlu mencela Haji Muhd. Hamid hanya kerana tidak setuju dengan beberap fatwanya?

    Mengapa tuan hanya bersandarkan "...pesanan guru saya" sahaja? Jika demikian apa beza tuan dan saya?

    Oleh kerana tuan telah menyesatkan tareqat sufi itu, saya dengan ikhlas meminta tuan sendiri memberikan fatwa tuan supaya kita sama-sama bincangkan, apakah tasauf itu 100 % berasal dari Hindu atau sbahagiannya atau sedikit sahaja. Kemudian sama-sama kita berikan jalan alternatifnya.

    Tuan menyentuh ilmu hakekat dan makrifat. Saya bertanya kepada tuan apakah ilmu hakikat dan makrifat itu tiada dasarnya dari al-Quran dan Sunnah? Apakah maksud hakikat dan makrifat itu? Cuba tuan jelaskan kepada saya dari mana muncul dan asalnya huraian hakikat dan makrifat itu seperti yang dibicarakan oleh sufi itu?

    Saya fikir tuan harus menjelaskan dari persepsi tuan sendiri tanpa menyandarkan kepada ulama lain. Kerana jika hujah tuan dibantah, tuan akan mudah mengelakkan diri dengan menyandarkan kepada ulam tersebut.

    Saya belumpun mengatakan saya ahli tariqat tetapi tuan telah mendahului dengan tuduhan secara andaian. Lainlah jika saya sudah mengakuinya. Apakah ini sikap ilmuan Islam?

    Maaf, saya tidakpun menulis dengan keadaan marah seperti mana tuan marah apabila saya menyentuh Syeikh Muhammd bin Abd. Wahab. Sedangkan saya hanya memberikan analogi walhal Syeikh Muhammad juga imam yang saya akui dan hormati dan banyak fatwanya saya amalkan, waalaupun tidak semua kerana saya bukan pentaqlid. Pentaqlid hanya menuruti manhaj seorang imam sahaja.

    Silalah tuan menjelaskan semua soalan saya tanpa mengelak hanya kerana dakwaan-dakwaan tanpa hujah kepada saya. Kerana tuan berhajat memperbettulkan umat yang tuan akta sesat. Maka tuan harus bertanggung jawab memberikan hujah. Jangalah hanya berrkata "Saya tidak mahu lagi bertukar fikiran dengan saudara..." atau "saya akan delete tulisan saudara". Ini menunjukkan sikap tidak mehu bertanggung jawab dengan fatwa sesat yang telah kita keluarkan.

    Wassalam

    ReplyDelete
  77. Lagi berat ni? Woh ilmu hakikat makrifat dari ISLAM?? HUH!!

    Saya tidak akan mengabihkan beras dengan sdr!!

    Bye shahil63. Kamu dengan tarekat kamu dan biarkan aku dengan Assunnah aku!!

    Emjay

    ReplyDelete
  78. he he he shahil63.

    Last soalan sebelum tutup fail, enta punya tarekat apa namanya??

    Emjay

    ReplyDelete
  79. Ok saya tidak bermasalah dengan soalan tuan. Sebelum saya menjawab, saya minta tuan memberikan komitment untuk menjawab semua argument saya di atas. Dan untuk itu silalah tuan baca dengan sempurna dan berikan jawaban tuan. Saya menunggu.

    Saya mengamalkan zikir-zikir tariqat Ahmadiah yang di susun oleh Sayyid Ahmad bin Idris al-Maghribi. Dibawa ke Tanah Melayu oleh Syeikh Muhammad Said bin Jamaludin Linggi. Saya menerima pelajaran zikir itu dari al-Marhum Haji Muhammad Hamid bin Muhammad Said Linggi.

    Sekarang saya menunggu jawaban tuan tentang khusyu', tawadu', redha dan apakah jalan untuk memperolehi sikap gementar hati apabila mendengar nama ALLah.

    Tetapi saya suka mengingatkan tuan, ibarat tuan tidak memasuki sebuah rumah maka hati-hatilah dengan bicara tuan tentang isi rumah itu.

    Wassalam
    shahil
    http://shahil.wordpress.com

    ReplyDelete
  80. Sedihnya saya shahil63. Agaknya kalau arwah hj Hashim Ghani masih hidup pun dia merasa amat sedih.

    Saya dan visit enta punya wordpress.

    Fail shahil63 dengan rasmi di tutup hari ini.

    Emjay

    ReplyDelete
  81. Assalaamualaikum tuan.

    Untuk pengetahuan tuan pada pertemuan akhir saya dengan al-Marhum Ustadz Hashim, saya ada berkata kepadanya "Tuan, saya tidaklah taqlid buta kepada tuan dan juga Hj. Muhammad Hamid bin Hj. Said Linggi...". Sampuk al-Marhum "Ya, Hj. Hamid adalah kawan baik saya juga". Saya sambung "...kerana ilmu tasauf yang benar adalah satu rangkaian dari ilmu syari'at". Jawab al-Marhum "Awak benar"

    Sesungguhnya al-Marhum ustadz Hashim tidak membantahpun apabila saya katakan saya adalah ittiba' kepada ulama termasuk kepadanya dan kepada ulama dan imam-imam lain. Dan saya berijtihad itulah yang di dalam hati al-MArhum.

    Nah, sekarang giliran tuan menjelaskan apakah yang dikatakan kyusu', tawadu', redha. gementar hati, dan jalan untuk mendaptkan semua itu.

    Silakan tuan supaya semua pembaca mendapat pelajaran dari diskusi ini.

    Sekali lagi saya ingatkan tuan bahawa ALLah tidak miskin ilmu. Maka ilmu yang dikurniakan Tuhan kepada hambanya yang taqwa tidak sebatas halal dan haram dzahiriah tetapi merangkumi semua aspek.

    Wassalam

    ReplyDelete
  82. Dan saya sambung sedikit, silakan tuan menyatakan apakah sesatnya kalimat-kalimat dzikir tariqat mu'tabar, yang diamalkan beribu kali sehari semalam itu.

    Wassalam

    ReplyDelete
  83. Dan suka saya ingatkan tuan supaya memilih dengan baik tanpa membuat hukuman secara borong kerana akibatnya sangatlah tidak baik.

    Wassalam

    ReplyDelete
  84. salam. maafla saya mncelah sikit, nak mari gementar hati mcmmana kalau kita selalu mngintai orang selalu.. tidak mngintai diri sndiri.. apatah lagi nak dapat reda & mnredai disisinya.. tkpo la pakat baiki laa, selagi ada peluang @ kesempatan, insya' Allah... ALLAHHULJANNAH. shahil63 teruskan dgn prjuangan anda.

    ReplyDelete
  85. salam...
    kenapa gambar ustaz begitu?tak nampak muka? ustaz takut ker tunjuk muke?orang yang melihatnya pula gambar tersebut dari sisi kiri.jadi permulaan kiri, jadi tak hairanlah org yg komen mula-2 ok pas tu tak ok.hehehe.kelakar betul ustaz ni...hehe.sya baca semua komen,memang lawak betullah.hehehe.macam berlaga main sepak takraw.hehehe.Walaubagaimanapun ini kan website ustaz.suke ati ustaz la nak kata apa kan,betul tak?kalu depa tak suke,blah la.hehehe.

    ReplyDelete
  86. Salam...
    Jangan mudah menuduh orang lain sesat, kafir dsbagainya.Kaji diri anda dulu ..solat khusyuk x? Kalau dengan cara bertarekat orang tu lebih khusyuk dalam ibadah cth: solat terpulanglah.Jangan bercakap sesuatu yang anda x tahu..bila dipersoal oleh Allah Azzawajalla di akhirat kelak nak jawab dengan apa?
    Ilmu Allah ni luas .. berapa banyak je yang ade kat dada awak tu? Walaupun awak ade M.A, B.A ataupun PhD..Allah tak pandang tu semua ..yang dipandang ialah amal ibadat yang ikhlas lillahi taala.

    Kita ni bukan satu kelas je.. ade lagi orang lebih hebat ilmunya daripada kita..lebih alim drpd kita..lebih dekat dengan Allah S.W.T.Cuba lihat contoh dalam kehidupan kita la.. ade orang yang kerja sebagai Kerani..ade orang jadi Manager, ade orang jadi Eksekutif...kita tak sama ..kalau anda kerani jangan la ingat taraf anda sama dengan Eksekutif dan sebagainya.

    Sedarlah diri tu sikit..ade la sebab musabab nya Allah jadikan awak macam tu..

    Wallahualam..


    Wassalam

    ReplyDelete
  87. Ni nak tanya emjay sebelum cakap orang tarekat sesat ..emjay dah khatam ke mahzab 4 imam?
    Tak dinafikan memang ade sesetengah tarekat yang sesat tapi itu hanya sebilangan kecil, masih banyak guru tarekat yang sejati di Malaysia ni. Emjay ..jangan kelirukan orang..
    Cakap lah perkara yang sebenar..
    Jika benar anda berjuang kerana Allah kenapa mesti bersembunyi?
    Kepada semua pengamal tarekat carilah guru yang benar & mursyid .. buat lah penyelidikan sebelum mengikut mana2 tarekat.

    MALU BERTANYA SESAT JALAN, SALAH BERTANYA TAK JUMPA JALAN.

    ReplyDelete
  88. Bersihkanlah hati, kekotoran zahir nampak dimata, kekotoran hati siapa dapat mengetahui?
    Kerana ia tersembunyi di dalam hati, tiada siapa dapat mengetahui selain dari si Dia sahaja Tuhan yang maha Esa.
    Hati itu ibarat rumah Allah S.W.T, bersihkan rumah itu, baru dapat makrifat Allah S.W.T.
    Carilah guru untuk membimbingmu pada jalan Allah S.W.T supaya dia tunjuk ajar mu cara-cara membersihkannya. Apabila hatimu bersih selain daripada Allah, maka barulah kamu dapat rahsia Allah S.W.T. Berkata Allah, "insan itu rahsiaKu dan Aku rahsianya"...

    HADIS SAHIH BUKHARI JILID 1. HADIS NOMBOR 0459

    ReplyDelete
  89. [62]Ketahuilah! Sesungguhnya wali-wali Allah itu, tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita. [63](Wali-wali Allah itu ialah) orang-orang yang beriman serta mereka pula sentiasa bertaqwa. [64]Untuk mereka sahajalah kebahagiaan yang mengembirakan di dunia dan di akhirat; tidak ada sebarang perubahan pada janji-janji Allah, yang demikian itulah kemenangan yang besar.- Surah Yunus Ayat 62-64.

    ReplyDelete
  90. Dari Abu Hurairah radhiallahuanhu berkata : Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam bersabda : Sesungguhya Allah Ta’ala berfirman : Siapa yang memusuhi wali-Ku maka Aku telah mengumumkan perang dengannya. Tidak ada taqarrubnya seorang hamba kepada-Ku yang lebih Aku cintai kecuali dengan beribadah dengan apa yang telah Aku wajibkan kepadanya. Dan hambaku yang selalu mendekatkan diri kepada-Ku dengan nawafil (perkara-perkara sunnah di luar yang fardhu) maka Aku akan mencintainya dan jika Aku telah mencintainya maka Aku adalah pendengarannya yang dia gunakan untuk mendengar, penglihatannya yang dia gunakan untuk melihat, tangannya yang digunakannya untuk memukul dan kakinya yang digunakan untuk berjalan. Jika dia meminta kepada-Ku nescaya akan Aku berikan dan jika dia minta perlindungan dari-Ku nescaya akan Aku lindungi.

    - Riwayat Bukhori dalam sohihnya -

    ReplyDelete
  91. Apa jua jenis rahmat yang dibukakan oleh Allah kepada manusia, maka tidak ada sesuatupun yang dapat menahannya; dan apa jua yang ditahan oleh Allah maka tidak ada sesuatupun yang dapat melepaskannya sesudah itu. Dan (ingatlah) Dia lah sahaja yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.- (Surah Fatir ayat 2)

    ReplyDelete
  92. Diceritakan oleh lbnu Abbas r.a., "Sesungguhnya berzikir dengan mengeraskan suara setelah selesai solat fardhu ada dilakukan di zaman Nabi saw. Kata Ibnu Abbas meneruskan,." Aku tahu setelah orang-orang selesai solat wajib, saya dengar begitu."

    ReplyDelete
  93. Rasulullah s.a.w. bersabda, maksudnya lebih kurang : “Sesiapa yang mencintai kerana Allah, membenci kerana Allah, memberi kerana Allah dan menolak kerana Allah, maka telah sempurnalah imannya.” [Shahih Abu Daud,]

    ReplyDelete
  94. Tarekat Menurut Al-Quran

    Di dalam al-Qur`an, Allah SWT telah berfirman dengan menyebut lafaz طريقة sebanyak sembilan kali dalam lima surah yang mengandungi beberapa pengertian. Antaranya : Allah SWT berfirman di dalam surah al-Nisa` ayat 168 berbunyi :

     إن الذين كفروا وظلموا لم يكن الله ليغفر لهم ولا ليهديهم طريقا

    Maksudnya : “Sesungguhnya orang-orang yang ingkar dan melakukan kezaliman, Allah sekali-kali tidak akan mengampuni dosa mereka dan tidak pula akan menunjukkan jalan kepada mereka.”


    Sejurus dari ayat di atas, Allah SWT berfirman pula di dalam surah al-Nisa` ayat 169 berbunyi :

     إلا طريق جهنم خالدين فيها أبدا وكان ذلك على الله يسيرا 

    Maksudnya : “Melainkan jalan ke neraka jahanam, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Dan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.”


    Selain itu, Allah SWT juga telah berfirman di dalam surah Taha ayat 63 berbunyi :
    قالوا إن هذان لسحران يريدان إن يخرجاكم من أرضكم بسحرهما ويذهب
    بطريقتكم المثلى 

    Maksudnya : “Mereka mengatakan : Sesungguhnya dua orang ini ( Nabi Musa dan Harun a.s ) adalah benar-benar ahli sihir yang hendak mengusir kamu dari negeri kamu dengan sihirnya dan hendak melenyapkan kedudukan kamu yang utama.”


    Telah berlaku perselisihan ulama di dalam mentafsirkan ayat ini. Namun, Imam al-Qurtubi menyimpul dengan mengatakan : “Ayat ini bermaksud dua orang yang datang (sebagaimana yang dikatakan oleh Firaun kepada para ahli sihirnya) untuk merosakkan agama kamu yang kamu anuti selama ini. Atau ia juga bermaksud (sebagaimana yang dikatakan Firaun) aku takut kedatangan mereka (Nabi Musa dan Harun a.s) untuk menukarkan agama kamu atau melakukan kerosakan di muka bumi.”


    Selanjutnya, di dalam surah yang sama dengan ayat yang berlainan, Allah SWT berfirman lagi di dalam surah Taha ayat 77 berbunyi :

     ولقد أوحينا إلى موسى أن أسر بعبادي فاضرب لهم طريقا في البحر يبسا
    لا تخاف دركا ولا تخشى 


    Maksudnya : “Dan sesungguhnya telah kami wahyukan kepada Musa : pergilah kamu dengan hamba-hambaKu (Bani Israil) pada malam hari. Maka buatlah untuk mereka jalan yang kering di laut itu. Kamu tidak perlu takut tersusul atau tenggelam.”


    Lafaz طريقة dalam ayat ini bermaksud jalan di laut yang dijadikan Allah SWT untuk Nabi Musa dan pengikut-pengikutnya secara memukul laut itu dengan menggunakan tongkat untuk melepaskan diri dari kepungan Firaun.


    Seterusnya, Allah SWT berfirman pula di dalam surah Taha ayat 104 yang berbunyi :
     نحن أعلم بما يقولون إذ يقول أمثلهم طريقة إن لبستم إلا يوما 

    Maksudnya : Kami lebih mengetahui apa yang mereka katakan ketika berkata orang yang paling lurus jalannya di antara mereka. : “Kamu tidak mendiami dunia ini melainkan sehari sahaja.”


    Lafaz طريقة dalam ayat ini bermaksud lurus jalannya. Iaitu orang yang agak lurus fikirannya atau amalannya di antara orang-orang yang berdosa itu.


    Di dalam versi suci yang lain, Allah SWT berfirman di dalam surah al- Ahqaf ayat 30 berbunyi :

     قالوا يقومنا إنا سمعنا كتابا أنزل من بعد موسى مصدقا لما بين يديه يهدي إلى
    الحق وإلى طريق مستقيم 

    Maksudnya : “Mereka berkata : “Hai kaum kami, sesungguhnya kami telah mendengar kitab Al-Qur’an yang telah diturunkan sesudah Musa a.s yang membenarkan kitab-kitab sebelumnya lagi memimpin kebenaran dan kepada jalan yang lurus.”


    Seterusnya, Allah SWT berfirman lagi di dalam surah al-Mukminun ayat 17 berbunyi :
     ولقد خلقنا فوقكم سبع طرآئق وما كنا عن الخلق غفلين 

    Maksudnya : “Dan sesungguhnya kami telah menciptakan di atas kamu tujuh buah jalan (tujuh lapis langit) dan kami tidaklah lengah terhadap ciptaan kami.”


    Selain dari ayat-ayat di atas, Allah SWT juga turut berfirman di dalam surah al-Jin ayat 11 berbunyi :

     وإنا منا الصالحون ومنا دون ذلك كنا طرائق قددا 

    Maksudnya : “Dan sesungguhnya di antara kami (golongan jin) ada orang-orang yang soleh dan ada pula yang sebaliknya. Adalah kami menempuh jalan yang berbeza-beza.”


    Manakala pada ayat yang terakhir -- mengikut susunan surah -- Allah SWT berfirman di dalam surah al-Jin ayat 16 berbunyi :

     وألو استقاموا على الطريقة لأسقيناهم مآء غدقا 

    Maksudnya : “Dan sekiranya mereka tetap berjalan lurus di atas j

    ReplyDelete
  95. TAREKAT QADIRIYAH

    Tumbuhnya tarekat dalam Islam sesungguhnya bersamaan dengan kelahiran agama Islam itu sendiri, yaitu sejak Nabi Muhammad saw diutus menjadi Rasul. Fakta sejarah menunjukkan bahwa pribadi Nabi Muhammad saw sebelum diangkat menjadi Rasul telah berulang kali melakukan tahannust dan khalwat di Gua Hira’ di samping untuk mengasingkan diri dari masyarakat Makkah yang sedang mabuk mengikuti hawa nafsu keduniaan. Tahhanust dan Khalwat nabi adalah untuk mencari ketenangan jiwa dan kebersihan hati dalam menempuh problematika dunia yang kompleks tersebut.
    Proses khalwat nabi yang kemudian disebut tarekat tersebut sekaligus diajarkannya kepada Sayyidina Ali ra. sebagai cucunya. Dan dari situlah kemudian Ali mengajarkan kepada keluarga dan sahabat-sahabatnya sampai kepada Syeikh Abdul Qodir Jaelani, sehingga tarekatnya dinamai Qodiriyah. Sebagaimana dalam silsilah tarekat Qadiriyah yang merujuk pada Ali dan Abdul Qadir Jaelani dan seterusnya adalah dari Nabi Muhammad saw, dari Malaikat Jibril dan dari Allah Swt.
    Tarekat Qodiryah didirikan oleh Syeikh Abdul Qodir Jaelani (wafat 561 H/1166M) yang bernama lengkap Muhy al-Din Abu Muhammad Abdul Qodir ibn Abi Shalih Zango Dost al-Jaelani. Lahir di di Jilan tahun 470 H/1077 M dan wafat di Baghdad pada 561 H/1166 M. Dalam usia 8 tahun ia sudah meninggalkan Jilan menuju Baghdad pada tahun 488 H/1095 M. Karena tidak diterima belajar di Madrasah Nizhamiyah Baghdad, yang waktu itu dipimpin Ahmad al-Ghazali, yang menggantikan saudaranya Abu Hamid al-Ghazali. Tapi, al-Ghazali tetap belajar sampai mendapat ijazah dari gurunya yang bernama Abu Yusuf al-Hamadany (440-535 H/1048-1140 M) di kota yang sama itu sampai mendapatkan ijazah.
    Pada tahun 521 H/1127 M, dia mengajar dan berfatwa dalam semua madzhab pada masyarakat sampai dikenal masyarakat luas. Selama 25 tahun Abdul Qadir Jaelani menghabiskan waktunya sebagai pengembara sufi di Padang Pasir Iraq dan akhirnya dikenal oleh dunia sebagai tokoh sufi besar dunia Islam. Selain itu dia memimpin madrasah dan ribath di Baggdad yang didirikan sejak 521 H sampai wafatnya di tahun 561 H. Madrasah itu tetap bertahan dengan dipimpin anaknya Abdul Wahab (552-593 H/1151-1196 M), diteruskan anaknya Abdul Salam (611 H/1214 M). Juga dipimpinan anak kedua Abdul Qadir Jaelani, Abdul Razaq (528-603 H/1134-1206 M), sampai hancurnya Bagdad pada tahun 656 H/1258 M.
    Sejak itu tarekat Qodiriyah terus berkembang dan berpusat di Iraq dan Syria yang diikuti oleh jutaan umat yang tersebar di Yaman, Turki, Mesir, India, Afrika dan Asia. Namun meski sudah berkembang sejak abad ke-13, tarekat ini baru terkenal di dunia pada abad ke 15 M. Di India misalnya baru berkembang setelah Muhammad Ghawsh (w 1517 M) juga mengaku keturunan Abdul Qodir Jaelani. Di Turki oleh Ismail Rumi (w 1041 H/1631 M) yang diberi gelar (mursyid kedua). Sedangkan di Makkah, tarekat Qodiriyah sudah berdiri sejak 1180 H/1669 M.
    Tarekat Qodiriyah ini dikenal luwes. Yaitu bila murid sudah mencapai derajat syeikh, maka murid tidak mempunyai suatu keharusan untuk terus mengikuti tarekat gurunya. Bahkan dia berhak melakukan modifikasi tarekat yang lain ke dalam tarekatnya. Hal itu seperti tampak pada ungkapan Abdul Qadir Jaelani sendiri,”Bahwa murid yang sudah mencapai derajat gurunya, maka dia jadi mandiri sebagai syeikh dan Allah-lah yang menjadi walinya untuk seterusnya.”
    Mungkin karena keluwesannya tersebut, sehingga terdapat puluhan tarekat yang masuk dalam kategori Qidiriyah di dunia Islam. Seperti Banawa yang berkembang pada abad ke-19, Ghawtsiyah (1517), Junaidiyah (1515 M), Kamaliyah (1584 M), Miyan Khei (1550 M), Qumaishiyah (1584), Hayat al-Mir, semuanya di India. Di Turki terdapat tarekat Hindiyah, Khulusiyah, Nawshahi, Rumiyah (1631 M), Nabulsiyah, Waslatiyyah. Dan di Yaman ada tarekat Ahdaliyah, Asadiyah, Mushariyyah, ‘Urabiyyah, Yafi’iyah (718-768 H/1316 M) dan Zayla’iyah. Sedangkan di Afrika terdapat tarekat Ammariyah, Bakka’iyah, Bu’ Aliyya, Manzaliyah dan tarekat Jilala, nama yang biasa diberikan masyarakat Maroko kepada Abdul Qodir Jilani. Jilala dimasukkan dari Maroko ke S

    ReplyDelete
  96. Kepada sdr totokfaqirmuda , Laman Emjay bukannya diwujudkan untuk meramaikan pengikut dan penyokong fahaman tareqat!!

    Emjay

    ReplyDelete
  97. baik tasawuf , tarikat , wahabi ke dan lain -lain sekiranya mereka benar didalam mengikut quran dan sunnah tanpa mengikut nafsu dalam tafsirannya dimanakah sesatnya mereka?

    ReplyDelete
  98. AllahuAkbar AllahuAkbar AllahuAkbar AllahuAkbar AllahuAkbar AllahuAkbar AllahuAkbar ,
    Ya Allah! Kami pohon kepadaMu ilmu yang bermanfaat, hati yang khusyuk, keyakinan yang benar, agama yang
    lurus, rezeki yang lumayan, amalan yang solih, Dan kami pohonkan kesihatan yang sempurna, kesihatan yang berkekalan dan bersyukur di atas kesihatan dan kami memohon akan Dikau supaya terkaya daripada manusia.
    Wahai Tuhanku! Tolonglah akan daku di atas menghadapi golongan-golongan yang melakukan kerosakan.
    Ya Allah! Aku memohon kepadaMu dari kebaikan apa yang dipinta daripadanya oleh Nabi Muhammad s.a.w dan aku berlindung denganMu dari kejahatan apa yang dipinta perlindungan daripadaMu oleh nabiMu Muhammad s.a.w.
    Ya Allah! Perbaikilah hubungan di antara kami dan mesrakanlah di antara hati-hati kami dan tunjukanlah kami jalan yang selamat dan lepaskanlah kami dari kegelapan kepada cahaya dan hindarkanlah kami segala kekejian samada lahir daripadanya ataupun yang tersembunyi.
    Ya Allah! ampunilah dosa-dosaku, ibu bapaku dan kasihanilah keduanya sebagaimana mereka mengasihiku semejak aku kecil, Demikian juga ampunilah seluruh kaum Muslimin dan Muslimat, Muminin dan Muminat, baik yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia dengan rahmatMu Ya Allah, Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
    Wahai Tuhan kami! Kepada Engkau kami berserah dan kepada Engkaulah kami bertaubat dan kepada Engkaulah tempat kembali. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau jadikan kami fitnah (terpengaruh atau tunduk) bagi orang-orang kafir dan ampunilah bagi kami wahai Tuhan, sesungguhnya Engkau maha gagah lagi bijaksana.
    Wahai Tuhan kami! Berikanlah kepada kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami akan azab api Neraka.
    Cucurilah rahmat ke atas penghulu kami, Nabi Muhammad s.a.w dan keatas keluarga serta sahabat-sahabat sekaliannya. Maha Suci Tuhanmu, Tuhan yang memiliki sifat kemuliaan. Dan selamat sejahtera ke atas semua Rasul, dan segala puji tentu bagi Allah, Tuhan yang mentadbir seluruh alam.
    AMIN..

    ReplyDelete
  99. AllahuAkbar AllahuAkbar AllahuAkbar AllahuAkbar AllahuAkbar AllahuAkbar AllahuAkbar ,
    Ya Allah! Kami pohon kepadaMu ilmu yang bermanfaat, hati yang khusyuk, keyakinan yang benar, agama yang
    lurus, rezeki yang lumayan, amalan yang solih, Dan kami pohonkan kesihatan yang sempurna, kesihatan yang berkekalan dan bersyukur di atas kesihatan dan kami memohon akan Dikau supaya terkaya daripada manusia.
    Wahai Tuhanku! Tolonglah akan daku di atas menghadapi golongan-golongan yang melakukan kerosakan.
    Ya Allah! Aku memohon kepadaMu dari kebaikan apa yang dipinta daripadanya oleh Nabi Muhammad s.a.w dan aku berlindung denganMu dari kejahatan apa yang dipinta perlindungan daripadaMu oleh nabiMu Muhammad s.a.w.
    Ya Allah! Perbaikilah hubungan di antara kami dan mesrakanlah di antara hati-hati kami dan tunjukanlah kami jalan yang selamat dan lepaskanlah kami dari kegelapan kepada cahaya dan hindarkanlah kami segala kekejian samada lahir daripadanya ataupun yang tersembunyi.
    Ya Allah! ampunilah dosa-dosaku, ibu bapaku dan kasihanilah keduanya sebagaimana mereka mengasihiku semejak aku kecil, Demikian juga ampunilah seluruh kaum Muslimin dan Muslimat, Muminin dan Muminat, baik yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia dengan rahmatMu Ya Allah, Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
    Wahai Tuhan kami! Kepada Engkau kami berserah dan kepada Engkaulah kami bertaubat dan kepada Engkaulah tempat kembali. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau jadikan kami fitnah (terpengaruh atau tunduk) bagi orang-orang kafir dan ampunilah bagi kami wahai Tuhan, sesungguhnya Engkau maha gagah lagi bijaksana.
    Wahai Tuhan kami! Berikanlah kepada kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami akan azab api Neraka.
    Cucurilah rahmat ke atas penghulu kami, Nabi Muhammad s.a.w dan keatas keluarga serta sahabat-sahabat sekaliannya. Maha Suci Tuhanmu, Tuhan yang memiliki sifat kemuliaan. Dan selamat sejahtera ke atas semua Rasul, dan segala puji tentu bagi Allah, Tuhan yang mentadbir seluruh alam.
    AMIN..

    ReplyDelete
  100. amin...smoga kita dirahmati Allah.....sesamalah kita bermuhasabah diri..

    ReplyDelete
  101. Saudara Emjay,

    Tarekat adalah ilmu kesufian. Tujuan utama adalah untuk mengabdikan diri kepada Allah taala sepenuhnya dengan menyucikan hati. Menucikan hati adalah dengan mengamalkan zikirullah.

    Apa yang tuan faham dengan maksud zikrullah? Adakah berzikir dengan menyebut-nyebut nama tuhan dengan lisan? Sila komen.

    ReplyDelete
  102. 2 Petikan dari buku Ruhul Zikri Jilid 1 ini mengandungi sebahagian dari kata‐kata sufi Syeikh Mahmud Al‐Majzub yang lebih dikenali dengan Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir Mahmud Al‐Kedahi di alam kesufian, pengasas Madrasah Nurul Iman. Kata‐kata ini dipetik daripada syarahan dan nasihat beliau kepada murid‐muridnya. Kata‐kata sufi yang diungkap oleh Syeikh Mahmud mempunyai mutiara kata makna yang mendalam, dimana ada sebahagian daripada kata‐kata beliau tidak boleh difahami atau dibuat bandingan secara langsung mengikut fahaman orang awam.
    Mutiara kata yang indah dan bermakna ini juga diharap dengan rahmat dan kasih sayang Allah dapat menangkis tuduhan‐tuduhan liar selama ini terhadap ilmu Tasawwuf. Semoga petikan dari buku ini menjadi santapan rohani yang dapat membersihkan jiwa dan mendorong hati untuk menjadi hamba Allah yang sehamba‐hambaNya di dunia ini, Insya Allah.
    1. Perkara kerohanian tidak boleh difahami dengan akal, nafsu dan ilmu. Jika boleh dengan ilmu, sudah tentulah Imam Ghazali tidak mengaji dengan Yusuf Nasaji dan Syeikh Abdul Wahab Sya’rani tidak mengaji dengan Ali Khawas. Cukuplah mereka ini menjadi contoh.
    2. Belajar kereta perlu ada guru, nak kenal Allah tak perlu guru. Ini awal‐awal lagi syaitan tipu. 3. Duka dan suka di dalamnya makrifah lebih manis daripada madu, lebih putih daripada susu. Duka dan suka di dalamnya kekufuran dan kesyirikan lebih pahit daripada hempedu dan lebih busuk daripada budu.
    4. Kalau nak berjalan (di dalam perjalanan Ahlullah). Mengaku kita tak terpakai (tak berguna dan banyak dosa), lebih senang, mudah‐mudahan Allah s.w.t. ampun dosa kita. 5. Bila ibadat kita palsu, kita ikut hawa nafsu. Seperti kapal terbang palsu yang banyak jual di kedai. 6. Selagi mana kita boleh ikut hawa nafsu menunjukkan kita masih palsu. 7. Cari jalan mengendalikan ummah asalkan mempraktikkan Sunnah. 8. Orang yang diberi mudah (untuk menjalani jalan kesufian) apabila ada darah (keturunan) kesufian. Tiada dosa besar. Tiada amalan kejinan (khadam). Banyakkan selawat, istighfar, zikir dan baik adab dengan Allah s.w.t., zuhud, tinggalkan makhluk, bersungguh‐sungguh dengan Allah s.w.t., istiqomah, tegas, tiada tujuan dunia dan akhirat.
    9. Selagi mana terasa kita banyak ibadat, itu tanda kurang ikhlas tidak menuju “Rodhiah” tetapi terhenti kepada Abid tidak (fana’ ‘ul‐fana’). 10. Perkara kerohanian tidak boleh difahami melainkan rahmat Allah s.w.t semata‐mata, melalui Rasulullah s.a.w, melalui ahli zaman dan dengan bermunajat kepada Allah s.w.t. Kalau kenal (tahu tentang perkara kerohanian) dengan cerita‐cerita orang (perasaan kita itu tidak sah).
    11. Kalau tak senang dengan sesuatu, DIAM! Cakap salah tak cakap salah, cakaplah kerana Allah s.w.t. Semoga jadi hamba Allah s.w.t.
    12. Kerja dunia boleh tangguh‐tangguh, kerja akhirat tak boleh tangguh‐tangguh.
    13. Watak Auliya’: Kena maki tak mudarat, kena puji tak manfaat.

    14. Kenal Allah s.w.t. lebih mudah daripada kenal para wali, kerana mereka Allah s.w.t. pakaikan dengan sifat kekurangan. Sebagai mana kafir musyrikin tidak mengenal Rasulullah s.a.w. (walhal Rasulullah, Allah s.w.t. pakaikan baginda dengan penuh sifat‐sifat kesempurnaan).
    15. Hendak kenal wali tanyalah Allah s.w.t., jangan tanya orang.
    16. Para wali tidak boleh dikenal dengan hawa nafsu.
    17. Saya berdoa kepada Allah s.w.t. nak jadi hamba Allah s.w.t., bukan nak jadi wali.

    3 18. Buat ibadat nak jadi wali, SYIRIK!
    19. Allah s.w.t. tak pilih orang malas jadi wali.
    20. Kalau kita kasih orang yang Tuhan benci, itu satu penyelewengan.
    21. Orang yang sebenar cinta Allah s.w.t. tidak takut menghadapi cabaran hidup dunia.
    22. Saya nak bawa kamu jadi hamba Allah s.w.t.

    23. Saya tak ajar kamu melampau (berani dan semangat yang tak ketahuan). Saya tak ajar kamu menjadi pengecut. Saya ajar kamu jadi hamba Allah s.w.t. yang bertaqwa. 24. Saya hamba Allah s.w.t. macam kamu juga. Saya tidak tahu melainkan apa yang ALLAH s.w.t bagi tahu. Kalau Dia tak bagi tahu, saya pun tak tahu. 25. Dia Tuhan! k

    ReplyDelete
  103. larat ker bace suma ni....baca btil2

    ReplyDelete
  104. assalamualaikum.saudaraku......moga rahmat allah besamamu dan aku.........................aminnnnnnnnn

    ReplyDelete
  105. Apa peliknya, Allah sudah menyatakan dalam Al Quran bahawa golongan yang benar itu sikit sahaja, maknanya golongan yang sesat tu ramaiii.

    Emjay

    ReplyDelete
  106. ENGKORANG JANGAN PERCAYA KAT EMJAYJB (mEMang JAYbon) NANTI KANG BERTAMBAH PLAK RUKUN IMAN KORANG, SYIRIKKKKKKKKKKKKK, KAFIRRRRRRRRRRRR + LAKNAT SIKIT.

    SAUDARA EMJAYJB, AKU NAK TANYA, KO ADA KERETA TAK? KO NAIK KERETA, TONTON TV, PAKAI KOPIAH PUTIH KO TU YG KEPAM BAUNYA TU, SYIRIKKKKKKKKKKKKK, KAFIRRRRRRRRRRRR + LAKNAT SIKIT. JANGANLAH JADI DAYUSSSSSSS TAKUT NAK TUNJUK MUKA.

    PERHATIAN !!!!!!!!!
    BERITA TV3 MENYATAKAN BAHAWA DAJAL TELAH KELUAR JB, MAKA MARILAH KITA BERSAMA-SAMA MENOLAK DAKWAH SONGSANG INI. SUKA-SUKA NAK JATUHKAN HUKUM.........YANG DIA TAHU HANYA........SYIRIKKKKKKKKKKKKK, KAFIRRRRRRRRRRRR + LAKNAT SIKIT.

    ReplyDelete
  107. owh.....yg ramai 2 sesat...awak la sesat kan......sembang ngn org cm xde agama cm awk ni xde ape pn dapat....serupa ckp ngn org gila....jadi la org gila....

    ReplyDelete
  108. Assalamualaikum tuan emjayjb... maaf bertanya, apa sebenarnya tujuan tuan menyenaraikan senarai2 ajaran sesat tersebut di atas?? kenapa tuan tidak menjawab soalan2 drpd saudara shahil63 utk menerangkan lagi keadaan yg sebenar?? kerana pada pengamatan saya yg mengikuti setiap perbualan di laman ini dari mula walaupun ada yg teleah di'delete' dgn sebab tertentu, tuan tidak menjawab semua soalan yg diajukan kpd tuan dgn tepat sedangkan saudara shahil63 menjawab semua soalan2 tuan. Minta penerangan dari tuan agar jelas dan nyata. Biar terang.

    ReplyDelete
  109. Sebagai memanjangkan papan tanda kumpulan-kumpulan yang SESAT untuk dijauhi oleh orang awam.

    Selalunya yang marah-marah tu adalah mereka yang makan cili maka terasalah pedasnya. Antaranya adalah shahil63

    Emjay

    ReplyDelete
  110. Assalamualaikum tuan emjayjb. apa anda itu sudah merasa benar dengan seenaknya menyalahkan Tariqat Naqsyabandiyah Kadirun Yahya, pakai otak jangan asal teriak

    ReplyDelete
  111. Hujahlah kepada JAKIM kalau anda mampu menegakkan benang basah sdr tu.

    Walau senarai ini dihasilkan oleh JAKIM, saya pun memang sealiran dengan JAKIM.

    Emjay

    ReplyDelete
  112. Assalamualaikum tuan emjayjb. saya dah baca dah komen dan lampiran artikel yg tuan sertakan dlm komen tuan.. takut pula saya jadinya membuatkan saya tertanya2... Tuan, maaf saya bertanya, saya maklum yg saya ni agak kurang dari hal keagamaan jadi saya nak tau adakah asma ul-husna itu juga dikira sebagai dzikir?

    ReplyDelete
  113. Waalaikumussalam wbh

    Asma ul-husna adalah zikir sesuai dengan nas berikut:

    وَاذْكُر رَّبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالآصَالِ وَلاَ تَكُن مِّنَ الْغَافِلِينَ

    Maksudnya: Dan sebutlah (nama) Tuhanmu dalam hatimu dengan merendahkan diri dan rasa takut, dan dengan tidak menyaringkan suara, di waktu pagi dan petang, dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang lalai. [al-A’raaf 7:205] (sila lihat tulisan arab pada permulaan tu)

    Untuk memahami maksud zikir berlandaskan sunnah, sila http://www.al-nidaa.com.my/artikel.php?id=119&action=view

    Namun zikir yang boleh merosak akidah adalah zikir seperti berikut:

    2. "Ya Rahman!" apabila dizikirkan sesudah solat 5 waktu sebanyak 500x, maka hati kita akan menjadi terang, tenang & sifat-sifat pelupa & gugup akan hilang dengan izin Allah.

    3. "Ya Rahim!" apabila dizikirkan sebanyak 100 x setiap hari, InsyaAllah kita akan mempunyai daya penarik yang besar sekali hingga manusia merasa cinta & kasih serta sayang terhadap kita.

    4. "Ya Malik!" apabila dizikirkan sebanyak 121 x setiap pagi atau setelah tergelincirnya matahari, segala perkerjaan yang dilakukan setiap hari akan mendatangkan berkat & kekayaan yang diredhai Allah.

    Siapakah yang menjanjikan bahawa apabila seseorang mengamalkan amalan ini akan diberikan hajat-hajat sebagaimana di atas?? Allah SWT tidak berjanji sedemikian dan Nabi Muhamad SAW pun tidak menjanjikan sedemikian?? Kalau menurut saya, yang berjanji dengan fadhilat tersebut adalah IBLIS!!!

    Kalau nak lihat dengan amalan sesat ini, boleh lihat fadhilat-fadhilat gila zikir asma ul husna sebagaimana di http://www.pekanrabu.com/zubir/asmaulhusna.html

    Emjay

    ReplyDelete
  114. Allahuakbar Ya Allah.. semakin saya baca dan berulang2 kali membaca semakin byk persoalaan yg timbul..maaf ye tuan jika saya ni byk tanya.. tapi klu kita amalkan bukan kerana atas tujuan untuk mendapatkan ganjaran2 seperti di atas atau lain2, tetapi kerana bila kita melakukannya kita merasa ketenangannya. Bagaimana tuan? bolehkah begitu?

    ReplyDelete
  115. Sdr kata bolehkah sdr mengamalkan sesuatu kerana bila kita melakukannya kita merasa ketenangannya????

    Saya nak jawab begini, bolehkah seseorang mengamalkan hisap rokok atau ambil dadah kerana bila kita melakukannya kita merasa ketenangannya????

    Saya nak jawab begini, bolehkah seseorang mengamalkan minum arak kerana bila kita melakukannya kita merasa ketenangannya????

    Sudah pastinya dalam Islam matlamat tidak menghalalkan cara.

    Emjay

    ReplyDelete
  116. Tapi bolehkah disamakan perbuatan berzikir dengan hisap rokok, ambil dadah dan minum arak??
    Jika dalam Islam matlamat tidak menghalalkan cara, bagaimana hendak mencapai tujuan/maksud/kehendak??

    ReplyDelete
  117. Agama lain selain Islam, apabila hendak mencapai tujuan/maksud/kehendak, mereka perlu terlebih dahulu mencari berhala/ tangkal dsbnya lalu bermohonlah mereka melalui berhala/tangkal tersebut. Islam tidak sedemikian, apabila kita hendak mencapai tujuan/maksud/kehendak, bercakaplah/berdoalah terus kepada Allah SWT.

    Emjay

    ReplyDelete
  118. hmmmm...x salah la ngan berzikir yg dirasa tenang....itu pun salah satu ilmu allah...

    ReplyDelete
  119. knp mj x reply yg nie....jawab la...x mo sorok....sy pun ingin tahu...

    ReplyDelete
  120. marah la 2....mj jgn la marah2....

    ReplyDelete
  121. tp kalau tgk dari mula mj jer yg marah....tp x der gak jwpn...mn 1 yg betul nie....

    ReplyDelete
  122. Apa yang saya cuba tonjolkan adalah supaya kita jangan tersilap.

    Apabila melakukan segala bentuk ibadah dengan kaedah yang betul dengan penuh keikhlasan, insyaAllah akan diberikan ketenangan dan kegembiraan dalam hati Oleh Allah SWT. Maknanya kalau berzikir dengan kaedah yang betul dengan penuh keikhlasan dan ALlah SWT redha dengannya insyaALlah diberikan rasa tenang dan gembira.

    Emjay

    ReplyDelete
  123. oic.....
    kalau org yg bertarikat,cara mereka berzikir macam mana....

    ReplyDelete
  124. assalamualaikum.....ape yang dikatakan SESAT dalam bertareqat sedangkan bertareqat adalah salah satu jalan menuju@merapatkan diri kepada ALLAH TAALA..apakah zikir dan taubat itu dikatakan sesat?saya nak tuan huraikan dengan lebih lanjut kerana pada saya bertareqat adalah berguna untuk manusia dan ilmu syariat dan tareqat adalah selari.........kalau ilmu tak cukup didada jangan nak berhujah tentang tareqat wahai mereka yang menolak tareqat dan sufi

    ReplyDelete
  125. asalamualaikum...Saya wani,sy ingin meminta penjelasan dr ustaz tentang PERUBATAN SECARA GHAIB ADAKAH BERKAITAN DENGAN BEDAH BATIN & ADAKAH BERKAITAN DENGAN MAKHLUK GHAIB ?

    Saya telah mengikut abg pergi ke sesebuah kampung yg terletak di Johor yg dibawa oleh seorang rakan untuk mengubati penyakit pinggangnya yg tidak dapat diubati dengan memakan ubat dr klinik. Apabila sampai di rumah pengamal perubatan tersebut, abg menerangkan tentang penyakitnya & dia di minta untuk membuka baju & berbaring meniarap & disuruh supaya tidak bergerak sehingga proses berubat selesai manakala pengamal perubatan tersebut pergi ke dapur & 20 minit kemudian dia datang untuk memulakan proses berubat.
    Saya & rakan dapat melihat satu persatu proses yg dijalankan oleh pengamal tersebut. Tetapi sy terasa hairan apabila melihat pengamal tersebut seolah-olah berkerja dengan 'sesuatu' yg ghaib yg tidak dapat dilihat oleh kami. Pengamal perubatan tersebut seperti sedang menjalankan pembedahan bersama 'pembantu-pembantunya' & cara pergerakan pengamal tersebut seperti sedang memegang peralatan pembedahan yg dihulurkan oleh 'pembantunya'.
    Langkah pertama dia mengangkat kedua-dua tangannya & seolah-olah ada 'pembantu' yg menyarungkan sarung tangan untuknya & dia menadah tangan kanan untuk mengambil sesuatu seperti jarum & dicucuk sebanyak 3 kali dibahagian pinggan belakang abg & dia menadahkan lagi tangannya seperti sedang memegang pisau & lagaknya seperti seorang doktor yg sedang menjalankan pembedahan. Setelah hampir 1 jam, dia mengakhiri 'pembedahannya' seperti sedang menjahit dibahagian yg telah dia rawat. Peliknya adalah kami tidak dapat melihat peralatan yg dipegang oleh peramal perubatan tersebut & siapa pembantunya. Adakan dia sedang berkerja dengan JIN ?
    Setelah selesai, dia menyuruh abg duduk & memakai bajunya semula. Pengamal perubatan tersebut menerangkan kepada abg tentang proses 'pembedahan' yg telah dilakukan ke atasnya. Dia memberitahu bahawa dia telah menambahkan lendir yg berkurangan dibahagian tulang pinggan & dia telah mengikat antara kedua-dua tulang pinggang abg yg telah longgar. Dia meminta supaya abg pantang makan supaya tidak memberi kesan kepada 'pembedahan' yg baru dijalankan.
    Dua hari selepas berjumpa pengamal perubatan tersebut abg tidak lagi merasa sakit di bahagian pinggangnya tetapi pada hari berikutnya dia mula rasa sakitnya kembali & sakitnya seperti semakin teruk. Dia kini sering kali berulang alik ke hospital untuk menjalani massage di bahagian pinggannya.
    Apa yg merisaukan sy sehingga sekarang ini adakah apa yg dilaluinya adalah BEDAH BATIN yg haram dalam Islam & yg tidak tertulis di dalam Al-Quran itu? Dan adakah pengamal perubatan tersebut menggunakan JIN untuk membantunya dalam proses perubatannya?
    Jika perubatan ini haram dalam Islam & pengamal tersebut telah meminta pertolongan dari makhluk ghaib, adakah memberi kesan kepada abg sy ? Kerana selama ini dia seorang yg taat & patuh kepada Tuhan & sy takut dia akan terpesong dari akidah.
    Saya berharap ustaz dapat menyelesaikan persoalan yg bermain difikiran sy kerana abg sy masih lagi mahu berubat dengan pengamal tersebut kerana berubat bersama pengamal itu telah menjadi bualan rakan-rakan, sanak saudara serta orang ramai kerana perubatannya sangat tersohor.

    ReplyDelete
  126. Waalaikumussalam wbh

    Pengamal yang sdr bersama abang temui di Johor tu adalah orang SESAT lagi MENYESATKAN.

    Amalan yang dilakukan oleh BOMOH SESAT ini dinamakan bedah batin. Amalan bedah batin ini memang amat popular di Malaysia. Di Sentul siap ada pusat seperti ini dan setiap rawatan dikenakan upah RM3000. Di Johor Bahru pun ada.

    Percaya dengan bomoh seperti ini hanya rugi kerana mempercayai dukun atau bomoh atau astrologi hanya menjadikan kita kafir menurut hadis Nabi SAW mafhumnya :
    Siapa yang mendatangi arraf, kahin (tukang ramal / bomoh) lalu membenarkannya (menyetujuinya), maka sungguh dia telah kafir terhadap apa yang diturunkan kepada Muhammad SAW.
    (Riwayat Bukhari, Muslim, Tirmidzi & Abu Daud)

    Berubat dengan orang seperti ini hanya rugi dan merugikan semata-mata. Duit banyak hilang, masa juga hilang. Penyakit pula baik sekejap sahaja akibat permainan setan dan selepas satu tempuh penyakit tambah rumit. Ini telah jelas berlaku ke atas abang sdr sebagaimana yang sdr ceritakan diatas.

    Kalau abang sdr ingin berubah menurut Islam yang sebenar-benarnya, datanglah ke rumah. Tiada upah bayaran.

    Untuk mendapatkan alamat dan nombor telefon saya, sila email kangmasjb@hotmail.

    Emjay

    ReplyDelete
  127. Assalamu'alaikum. saudara emjay, bleh x sy nak tahu asal usul pendidikan saudara? sila jawab dgn benar ye

    ReplyDelete
  128. kenapa sesat,sedang kan mereka hanya nak cuci hati.

    ReplyDelete
  129. bai'ah dulu,kalau rasa sesat keluar.

    ReplyDelete
  130. sheikh nuruddin pon ambik tarikat.

    ReplyDelete
  131. macam na ustaz boleh cakap sesat,sedang kan ustaz bai'ah pon dak lagi,rasa pon tak pernah.

    ReplyDelete
  132. banyak tarikat diambil dari nama para ulamak tasauf kerna mreka adalah pengasas yg bagi nama tu.Dan ramai alim ulamak yang ambik tarikat.

    ReplyDelete
  133. memang zaman nabi dulu orang tak panggi tarikat.

    ReplyDelete
  134. betul tu dibelakang wahabi ialah freemason

    ReplyDelete
  135. kalau mereka keluar kan hadis yg dhaif macam na.

    ReplyDelete
  136. Bismillahhirrahmannirahim...
    kenapa hati menjadi sakit kerana lidah...
    adakah kita berbeza pendapat mengikut versi masing-masing. menjadi perkara biasa.
    seperti semua orang melihat pelangi yang sama tetapi berlainan tempat,jadi cara pandang
    berbeza mengikut tempat.tetapi memandang perkara yang sama. begitulah dalam melihat sesuatu perkara./membicarakan soal Islam. Alhamdulillah...
    kita lebih arif pasal hati kita...tak semua perkara kita tahu...takut terjebak dalam dosa menyakitkan hati saudara Islam yang lain.
    marilah kita rapatkan jurang,dekatkan persamaan. bersatu kita teguh...
    seperti makna maksud Bismillah itu sendiri. ambillah dengan cara kasih sayang...seperti yang dianjurkan oleh Rasullullah...
    Amin...

    ReplyDelete
  137. Sdr berkata bahawa "Kita mempunyai Allah yang sama pada diri kita."

    Kalau mengikut cara sdr berfikir, waktu zaman jahiliah dahulu pun para kafir jahiliah pun menyembah Allah yang sama!! Itulah sebabnya bapa nabi Muhamad SAW pun namanya Abdullah bermakna hamba Allah. Orang Kristian hari ini pun menyembah Allah SWT yang sama.

    Namun apa yang jelas adalah agama sdr dengan agama saya tidak sama kerana orang tarekat atau penyokong tarekat seperti sdr:
    1. Mengatakan Allah berada dalam diri saudara (Kita mempunyai Allah yang sama pada diri kita) sedangkan saya adalah mengatakan Allah bersemayam diatas Arasy sesuai dengan Al Quran seperti ayat dari Al-A'raaf:54 iaitu "Ia bersemayam di atas Arasy".
    2. Mengajarkan ilmu entah dari mana ilmu hakikat dan makrifat sedangkan Nabi Muhamad SAW tidak pernah mengajarkannya. Para sahabat pun tidak pernah mengajarkanya
    3. Beramal dengan tawasul songsang yang dilarang oleh ajaran Islam tulen. Bagi sdr, bertawasul dengan keramat, para wali yang dah mati, kubur-kubur para wali dan yang sewaktu dengannya adalah dibolehkan, maka amalan ini bertentangan dengan ajaran sebenar Islam
    4. Sdr beramal dengan ilmu Nur Muhamad yang tidak pernah diajarkan Nabi Muhamad SAW yang bertentangan dengan ilmu yang diajarkan oleh Islam yang tulen.

    Itulah sebabnya saya katakan agama sdr dengan agama saya tidak sama walau pun kita menyembah tuhan yang sama iaitu Alah SWT

    Emjay

    ReplyDelete
  138. mcm mana sdr emjayjb kata org kafir jahiliyah menyembah Allah yang sama?jika begitu dah tentu la tak payah susah-susah nabi nak ajak orang kafir jahiliyah masuk Islam jika mereka menyembah Allah.mereka bukan menyembah Allah tetapi menyembah patung. mereka sebut Allah, tapi menyembah patung. mcm mana sdr kata org kristien hari menyembah Allah? Adakah sdr kut yg sama dng mereka? Saya tidak. Sdr tak tahu ke?? mereka bukan menyembah Allah tetapi meyembah Jesus rekaan yg direka oleh org freemansom.orang freemansom juga merek-reka fahaman wahabi ni. Mereka melakukan penyusupan dalam agama. cuba tengok sejarah keluarga saudi tu. dan kristien,mereka kata Allah itu mempunyai anak.sedangkan Allah tidak begitu.sdr tak tahu ke?jika mereka kata mereka pun menyembah Allah, itu kata mereka la.kita menyembah Allah ikut dalam rukun Islam 5Perkara dan Rukun Iman 6 Perkara. jika mereka mengikut seperti itu,makanya betullah. jika tidak, sapa-sapa pun boleh kata dia sembah Allah. Org cina pun boleh sebut Allah. maksud saya sdr emjay yang kita mempunyai Allah yang sama pada diri kita kerana kita meletakkan Allah yang utama dalam diri kita,dalam apa sahaja meletakkan Allah sebagai yang utama.Allah meliputi langi,bumi dan seluruh alam.Ilmu Allah meliputi segala-galanya. kita sembahyg smbhyg 5waktu,puasa,zakat dan haji jika mampu.sdr emjay tak boleh dengan senang menyatakan saya ni orang tarekat ke atau orang ape ke. datangkan bukti dulu jika buat tuduhan. jangan hanya menyangka saja.dlm Islam dianjurkan jika buat tuduhan datangkan bukti sekali.sdr ni tahu ke?? Jangn nak fitnah sana fitnah sini. jika saudara ada masalah dng mereka yg org tarekat itu,itu masalah saudara la. jika saudara mengatakan agama Islam saya ni berbeza dng sdr emjay itu masalah sdr juga la, nanti di akhirat kita saya akan tuntut apa yg sdr ckp pasal sya ni dihadapan ALLAH! akan berjumpa dan akan tahu siapa yg betul siapa yg salah. jawapan tiada pada saya, sapa yg betul sapa yg salah. sdr tiada hak sama sekali menyatakan saya belajar tasauf songsang. apa ini?? masa bila saya belajar. Sapa suruh sdr bercampur dng mereka ini??buang masa tahu hal-hal yg dah tentu kurafat tu. sapa suruh sdr kaji hal-hal yg pergi menyembah kat kubur tu???? dalam Islam tak suruh pun sdr emjay.apa yang sdr merepek ni tentang saya.saya tidak merepek pun tentang sdr.tkpernah sekali pun. Ilmu Nur muhammad lah.apa yg sdr lahirkan ayat-begini bila balas msg saya.?kenapa dng sdr ni??sdr ada masalah terus sangat ke dng org-org begitu? Banyakkahlah Beristifar. sedangkan saya menganjurkan berpakat.jika sdr tahu semuanya pasal agama Islam bagus la,jika sdr rasa lebih pandai dan bijak soal agama Islam dari org lain dan tidak boleh terima pendapat lain terserah la pada diri sdr sndiri. sdr boleh berbahagia dng diri sdr sendiri yg sdr begitu dlm hidup dan dlm laman page ni. saya tiada masalah pun.tetapi jangan la sdr menuduh saya songsang. siapa sdr emjay yg boleh kata begitu? sdr lebih dekat dng Allah? lebih imam dari org lain? Sdr dah tahu yg sdr punya imam tahap mana?? lebih sempurna dari org lain? Sdr kata "Ia bersemayam di atas Arasy". Saya pun kata begitu sbb Allah Yang Berkata Begitu,bukan sdr. dan Saya juga mengatakan Allah itu lebih dekat Dari urat tengkok sdr emjay sendiri. Dia ada dimana-mana saja. Allah meliputi langit dan bumi. Allah lebih besar dari segala-galanya. Janganlah kita sangka sembahyg kita boleh masuk syurga. Smbahyg kerana syurga. Adakah sdr emjay smbahyg kerana syurga?adakah sdr emjay buat baik kerana syurga?

    saudara tidak sepatutnya membuat tuduhan sebegitu.

    ReplyDelete
  139. Agaknya sdr tidak mengerti maksud banyak ayat dari Al Quran seperti Al Baqarah:[165]
    (Walaupun demikian), ada juga di antara manusia yang mengambil selain dari Allah (untuk menjadi) sekutu-sekutu (Allah), mereka mencintainya, (memuja dan mentaatinya) sebagaimana mereka mencintai Allah;

    Orang Jahiliah percaya kepada Allah dan itulah sebabnya bapa Muhamad SAW dinamakan Abdullah iaitu hamba Allah SWT. Mereka menyembah Allah tetapi menggunakan perantara berhala-berhala mereka. Itulah yang menjadikan mereka kafir mushrik. Samalah dengan ramai orang tareqat yang menyembah Allah tetapi menggunakan perantara wali-wali yang sudah mati. Apa bezanya mereka dengan orang arab jahiliah zaman nabi Muhamad SAW dahulu.

    Orang Kristian hari ini juga percaya dan menyembah Allah namun selain Allah SWT, mereka juga menyembah Jesus (Isa). INilah maksud sebenar syirik atau kafir mushrik iaitu selain Allah SWT mereka juga menyembah tuhan-tuhan lain. Sedangkan sdr sendiri menulis "mereka kata Allah itu mempunyai anak", maksudnya orang kristian hari ini memang faham tuhan Allah namun selain itu mereka juga mempercayai tuhan anak iaitu Jesus. Mereka juga mempercayai tuhan satu lagi sesuai dengan konsep triniti mereka iaitu tuham Maryam.

    Tugas Nabi Muhamad adalah menyeru manusia untuk mengesakan Allah SWT bahawa hanya Allah SWT tuhan yang berhak disembah, tiada sekutuNya dalam mentadbir alam ini. Tidak boleh menggunakan perantaraan seperti berhala, wali-wali yang dah mati mahu pun Nabi Muhamad SAW sendiri tidak boleh dijadikan perantaraan antara kita dengan Allah SWT.

    Saya marah dan benci dengan sdr kerana sdr berkata bahawa "Kita mempunyai Allah yang sama pada diri kita.". Ini adalah fahaman dan kepercayaan orang tareqat. Kerana saya berpendirian selari dengan Al Quran dan hadis iaitu Allah bersemayam diatas Arasy. Di dalam tahi dan air kencing saya tidak ada Allah SWT tetapi menurut fahaman sdr didalam perut sdr ada Allah, dalam tahi sdr pun ada Allah dan dalam air kencing sdr ada Allah dan tidak ketinggalan dalam tahi gigi sdr terdapat Allah. Itulah sebabnya saya berkata agama kita tidak sama.

    Cukup dengan penjelasan pendek nanti kalau lagi panjang sdr sukar memahaminya pula.


    Emjay

    ReplyDelete
  140. Astrarafillullah...itu sdr yg kata begitu,sdr jawab sendiri la dng Allah nanti.saya tidak kata dalam kencing,taik,gigi saya ada Allah.saya tak kata. Astarafillullah...semoga Allah membalas perbuatan lisan sdr nanti.

    Dlm diri tak semstinya dlm air kencing, taik gigi. kenapa otak sdr begitu sempit? itu bukan fahaman saya. mungkin dlm diri sdr dlm hati,daging,taik,air kencing, sdr ada setan iblis? sbb kenapa sdr merasa benci dan marah? itukan kesukaan iblis.baik sdr cek semula. kalu sdr tidak suka just nyatakan saja tak suka.saya boleh terima. kenapa pulak nak kata org pesong ke sesat ke?sdr sndiri pun ntah-ntah lagi sesat menyesatkan songsang sana sini. manalah tahu. saya pun tak tahu la. sapa sdr yg nak cakap begitu cam bagus sangat?apa kurangnya iblis dulu dia ketua para malaikat.sdr ni sapa?ntah sapa-2pun. sbb dia sombong terus Allah halau dia dari Syurga. cam sdr ni bersifat marah dan benci mcm iblis. boleh jadi juga yg saya memang tak sama dng sdr punya agama. saya pun setuju.nanti disana Akhirat sdr tahu la siapa yg benar siapa yg salah.jawapan tiada pada sdr itu pun

    Surah Al-Qalam Ayat 7
    Sesungguhnya Tuhanmu, Dia-lah yang paling mengetahui siapa yang sesat dari jalan-Nya; dan Dia-lah yang paling mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.

    Siapa sdr yg boleh kata org ni org itu songsang,sesat ke,atau apa ke? disini sdr tak perlu nak cerita yg kononnya sdr ni lebih tahu dan pandai.kenapa nak sorok muka dari org kenal?tunjuk kan senang.sembunyi-2 tu maknanya sdr ni mungkin tak betul kot.

    Sedangkan saya akidah saya tetap pada Allah dan rasul 5rukun islam dan 6Rukun Iman. so sapa sdr nak kata saya ni sesat? jangan setakat hati tu rasa benci dan marah terus nak kata org mcm-2. suluh la diri sdr tu dulu.
    lagi satu sapa sdr yg begitu mengerti maksud ayat Al-quran?sapa sdr?sdr dah cukup tahu ke semua Ilmu Al-Quran?apa Al-Quran itu diturunkan kepada sdr sorang je ke??? janganlah sdr sombong dng ilmu yg seciput ada pada sdr tu. smpai sdr mati pun Ilmu sdr tu tak cukup lagi. 1 titik di lautan pun tak sampai. tak baca kisah Nabi Musa dng nabi Khidir? Kalau tk tahu saya boleh bagi percuma saja pada sdr ni. jika nak dibandingkan sdr ni sapa.muka pun tak nampak.ntah-2 ada udang sebalik batu. Dan saya akui memang saya tak tak tahu semua Ayat Al-Quran,akan tetapi saya tetap berusaha belajarnya.sampailah sekarang ni. Ilmu Al-Quran tu sangat luas. Janglah sdr benci org lain dng tuduhan yg tidak benar. Kemudian menyamakan orang lain pula seperti yg dibenci itu. Allah tidak suka itu. Sperti bukan semua org arab itu wahabi. bukan semua arab itu ganas,bukan semua melayu itu pemalas. nak tuduh semuanya begitu? Kenalah guna otak yg diberi.

    Surah Al-baqarah Ayat 165
    Dan diantara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah; mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. adapun orang-orang yang beriman amat sangat cintanya kepada Allah. dan jika seandainya orang-orang yang berbuat zalim itu mengetahui ketika mereka melihat siksa (pada hari kiamat), bahwa kekuatan itu kepunyaan Allah semuanya, dan bahwa Allah amat berat siksaan-Nya (niscaya mereka menyesal).
    - Yang dimaksud dengan orang yang zalim di sini ialah orang-orang yang menyembah selain Allah.
    mereka boleh kata sembah Allah tapi cara guna selain Allah. jadi itu bukan sembah Allah sebenarnya,jauh sekali mengesakan Allah. cina pun boleh sebut Al-fatihah, mereka baca Al-Fatihah dalam gereja kemudian hina maksudnya.tak semestinya mereka itu ikut islam walaupun mereka tahu.bush boleh cakap pidato baik pasal manusia tetapi itu hanya palsu didepan saja.kalu setakan sdr nak dngr dan percaya yg didepan saja sedangkan tak selidikinya dari dalam nampaknya sdr ni kena banyak bertanya lagi...sangat jelas dan terang mereka itu menentang nabi.nak mengambil Allah mengikut cara selera mereka saja.sedangkan Allah tidak terima.

    Akhir kata dari saya kpd sdr janganlah menuduh sesuatu jika tidak suka pada sesuatu itu. selidikinya dulu.baru buat tuduhan berserta bukti. barulah

    ReplyDelete
  141. Assalamu'alaikum...

    Ikut dan patuhlah segala syariat dlm Al-Quran & As-Sunnah dgn ikhlas... Segala ketenangan akan dicapai dan segala persoalan akan terjawab... Insya'Allah...

    Para saintis mengkaji alam akhirnya akur mengatakan alam ini (universe) di kawal peredarannya dan tabiatnya oleh "dark matter" (jisim yg tidak nampak) ; suatu istilah yg dipakai untuk menjelaskan segala kejahilan mereka. Oleh itu setinggi-tinggi pengetahuan mereka tentang kejadian alam ini adalah "Tidak Tahu".

    Di riwayatkan Nabi Musa (AS) telah pengsan sebelum sempat melihat Allah SWT. Dgn itu sejelas-jelas melihat Allah adalah "Tidak Nampak".

    Otak dan penglihatan manusia itu adalah limited. Tidak mungkin manusia di dunia dapat melihat atau mengetahui tentang Allah melainkan seperti dalil2 dan perumpamaan2 yg terkandung dalam Al-Quran. Oleh itu keikhlasan itu adalah penting dalam beribadah. Bukannya mudah utk menghambakan diri kpd suatu yg kita tak pernah nampak. Sejarah membuktikan bahwa setelah turunnya satu Nabi untuk membawa kebenaran, pengikutnya sendiri akan akhirnya menokok tambah dan mengubah apa yang dibawa oleh Nabi tersebut setelah pemergian beliau. Ini sememangnya sifat manusia sejak dulu dan semuanya diterangkan di dalam Al-Quran, jika kita hendak mengambil pelajaran daripadanya.

    Sesungguhnya terdapat banyak dalil2 dalam Al-Quran dan alam ini tapi manusia tetap tidak berpuas hati dan masih mencari-cari walau jalan terbaik telah diabadikan oleh Rasullullah SAW dan para sahabat.

    Wallahu'Alam....

    ReplyDelete
  142. Waalaikumussalam wbh

    Semoga Allah SWT mematikan saya dan sdr hambayghina dalam iman

    Emjay

    ReplyDelete
  143. sedang sy tercari2 tentang kajian hak,lalu sy telalu kat emjay nye ruangan ni dan ni yg sy nak luah kan..

    di sini sy cume nak beri pendapat dan pandangan...sy suke care emjay memberi jwpan,menerangkan dan menepis mana yg patut.. *kite sesame manusia lg2 sesame agama,tak perlu lah terlalu ikot kan perasaan ble berinteraksi sesama kite..
    (melain kan kearah kebaikan...)
    bile berhadapan dgn soal jwb begini,moga2 kite same2 di jauh kan dr slh satu sifat munafiq yg mana bile ber ckp maka ia berlebih-lebihan.. besabar lah emjay kalu nak berdpn dgn khalayak sebegini.. JAZAKUMULLAH..

    ReplyDelete
  144. wahai pak cik emjayb jangan laah mahu menkafirkan mana - mana pihak sebelum kita menrujuk kpd pihak yg benar faham akan hal tersebut jgn laa menkafirkan mana mana pihak ...saya tidak memihak mana - mana pihak hanya memberi pandangan

    ReplyDelete
  145. sebenarnya kita x harus menkafir kan mana - mana pihak sedang kita semua irg awam sahaja .saya tidak memihak mana - mana pihak hanya memberi pandangan

    ReplyDelete
  146. sy hanya sekadar ingin mengetahui sebenar perjelasan itu daripada pihak tuan ..allah memang berada di arasy tetepi ALLAH berada paling hampir dgn kita antara urat leher kita daripada pembacaan dan penyelidikan melalui internet dan hadis ..persoalan nya anda mengatakan rasullah tidak pernah mengajarkan ilmu tasawuf kpd sahabat baginda tetapi setahu sy rasullah pernah mengajar saidina ali dan abu bakar ..
    saidina ALI pernah bertanya kpd rasullah bagaimana cara utk mudah mengingati ALLAH LALU RASULLAH mengajar saidina ALI ...kata rasullah kpd saidina ALI YAA ali naikkan lidah mu di lelangit-langit dan pandang hati sanubari kamu pejamkan matamu dan sebutlkan nama allah dlm hati sanubari mu yaa ALI sebanyak - banyak dgn tidak berhuruf dan bersuara

    ReplyDelete
  147. asalamualikum
    saudara adakah rasullah ini bermahzab hanafi , maliki , atau syafie ? setahu sy di zaman rasullah tiada mazhab
    adakah mahzab ini salah tentu bukan . ? begitu juga dgn tasawuf benar ataupun salah setahu sy tasawuf itu tidak menyalahi syariat selagi mengamalkan syariat itu berserta dgn tasawuf ..bersyariat tanpa tasawuf itu syirik bertasawuf tanpa syariat kafir yg dilaknat tuhan oleh itu tasawuf dan syariat perlu bersama itu laa islam pure tolong komen kerana sy yg kurang ilmu mahukan penjelasan tuan

    ReplyDelete
  148. ape la ko ni bumimalaysia. kesian aku tgk. nampak sgt la jahilnya ko ni. istilah tasauf xpernah wujud pun dlm hadis/quran.

    siap ckp Allah berada paling hampir dgn kita antara urat leher kita pulak. dh tu Allah ikut ko masuk tandas sekali ke??

    MAHASUCI ALLAH DARI APA YG KO KATAKAN TU!!

    ReplyDelete
  149. ALLah Itu ada di mana - mana kerana ALLAH ITU MAha berkuasa ..anda perlu belajar ilmu islam kerana ilmu anda terlalu cetek dlm islam kalu anda membuat maksiat di dlm tandas. adakah ALLAH TIDAK TAHU apa Yg kamu lakukan ,,adakah anda selamat drp DOSA ...
    ini adalah antara hadis tentang tasawuf
    Imam Malik r.a. berkata:“Barangsiapa berfeqah saja tanpa bertasawuf
    maka ia fasiq dan barangsiapa yang bertasawuf tanpa berfeqah maka ia
    kafir zindik(penyeleweng), dan barangsiapa yang menghimpunkan antara
    keduanya maka jadilah ia muslim yang haqiqi”


    Anas r.a. berkata, Rasulullah saw. bersabda, "Akan datang kepada umat ku suatu zaman di mana orang yang berpegang kepada agamanya laksana menggenggam bara api”. (Riwayat Tirmizi)


    fikir - fikir laa dgn akal yg waras dan berilmu berserta ALLAH bukan nafsu Amarah anda yg diseliputi nafsu & syaitan .. kerana cita -cita syaitan utk menhancurkan islam ..kalau tiada tawuf dlm islam hancurlah islam seperti di negara arab .. contoh nya wahabi YG telah menhalau ulamak sufi dr jabal qubis di mekkah

    ReplyDelete
  150. Amalan penyucian diri atau lebih dikenali dengan nama Tasawwuf adalah sebahagian amalan yang dituntut oleh Islam. Ia berdasarkan sebuah hadis sahih Bukhari dan Muslim yang menceritakan kisah Jibril `alihissalam bertemu dengan baginda saw dan bertanya beberapa soalan penting tentang agama. Antara ialah tentang apa itu iman, apa itu islam dan apa ituI IHSAN. Baginda menjelaskan bahawa iman itu ialah kamu beriman kepada Allah, MalaikatNya, Rasul-rasulNya, Kitab-kitabNya, Hari Akhirat dan dengan ketentuan baik dan buruk. Islam pula ialah kamu memberi kesaksian bahawa Tiada Tuhan yang mesti disembah melainkan Allah dan Muhammad adalah utusan Allah, mengerjakan solat, mengeluarkan zakat, berpuasa bulan Ramadhan dan mengerjakan haji ke Baitillah sekiranya mampu.

    Ihsan pula ialah bahawa kamu beribadah/memperhambakan diri kepada Allah seolah-olah kamu melihatnya. Sekiranya kamu tidak melihatNya, sesungguhnya Dia melihat kamu. (TASAWUF)

    ReplyDelete
  151. HAdis di atas yg menbuktikan ALLAH dekat dgn kita dan berada hampir dgn kita saya rasa mungkin lebih hampir drp urat leher kita jika saudara kisaie82 dan sy sendiri selau mengingati ALLAH swt
    adakah kisaie82 mahu membantah perkara ini..
    SY hanya hamba ALLAH YG DAIF dan rendah diri

    ReplyDelete
  152. 1. yg kata2 imam malik tu bkn hadis. pandai2 je ckp tu hadis.. aku mintak PERKATAAN TASAUF dlm hadis. ada ke x? yg tu islam iman ehsan, mmg la ada,tu bkn tasauf. sahabat xpernah sebut pn yg tu tasauf..

    2. kiranya kalau bumimalaysia selalu sgt ingat pd Allah, Allah ada la mkn, tido, main bola sekali bersama2 dgn bumi malaysia? mcm tu ke?

    ReplyDelete
  153. adakah anda anti hadis ...anda perlu berpegang kpd al quran dan hadis dan hadis dari imam malik adalahh salah satu imam akbar (pengasas mazhab maliki ) dan imam malik bermahzhab ahli sunnah walljamahh .harap anda merukuk kpd kitab hadis sahih imam malik sebelum anda berhujah ....

    sedangkan hadis itu dirawikan oleh imam malik sendiri iaitu imam kpd mazhab maliki yg bykk dianuti oleh golongan ahli sunnah waljamah (ttermasukk kita di malaysia )

    ReplyDelete
  154. ini adalah antara hadis tentang tasawuf
    Imam Malik r.a. berkata:“Barangsiapa berfeqah saja tanpa bertasawuf
    maka ia fasiq dan barangsiapa yang bertasawuf tanpa berfeqah maka ia
    kafir zindik(penyeleweng), dan barangsiapa yang menghimpunkan antara
    keduanya maka jadilah ia muslim yang haqiqi”

    adakah anda mahu perkataan tasawuf dlm isalam itu baca sendiri dan rujuk laa kitab hadis jika anda membaca kitab hadis

    ReplyDelete
  155. awk adq 2 soalan , soalan pertama sy jawab ..soolan kerdua sy tanya awk .. awk memberikan hujah menkafirkan golongan lain ..jiika anda mahu menkafir atau menhina golongan pasti anda sentiasa mengingati ALLAH ..JGN seperti ketam mengajar anaknya berjalan ok ....anda perlu ingat ALLAH

    ReplyDelete
  156. ada ayat aku kafirkn sape2 ke? xjawab soalan pon..

    ReplyDelete
  157. soalan apa ?sayang bucukk -bucuk -bucuk bagilah benda yg intelek sikit hey nie zaman it laa

    ReplyDelete
  158. Penjelasan Ibn Taimiyah mengenai tarekat sangat penting untuk dikemukakkan lebih jauh disini, sebab sekali lagi selama ini ia sering dituding sebagai anti tarekat dan bahkan dijadikan rujukan utama oleh sebagian kecil umat untuk menentang tarekat, padahal Ibn Taimiyah tidak pernah menentang tarekat/tasawuf kecuali yang nyata sekali bertentangan dengan Al-Quran dan al-Sunnah.

    Ketika memuji Imam al-Junaid al-Baghdadi berkenaan dengan kewajiban seorang salik orang yang berjalan menuju Tuhan agar mengenal Sang Pencipta (ma’rifat al-shani) sehingga dapat beramal dan berubudiyah secara ikhlas, Ibn Taimiyah menegaskan dalam kitabnya al-Istiqamah:

    “Ini (mengenal sang Pencipta) termasuk di antara pokok-pokok akidah ahlu-sunnah dan imam-imam para Syeikh, khususnya syekh-syekh sufi, karena pokok pangkal tarekat para sufi adalah kehendak (al-iradah), yang merupakan fondasi amal. Mereka dalam hal kehendak, ibadah, amal dan akhlak lebih besar ketehuhannya daripada dalam hal perkataan dan ilmu pengetahuannya. Mereka dengan semua itu lebih besar perhatiannya dan lebih banyak pemeliharaanya. Orang yang belum memasuki semua itu tidak dapat serta merta menjadi ahli tarekat mereka."

    Dalam kitabnya yang lain al-Hasanah wa al-Sayyiah, Ibn Taimiyah menegaskan lebih lanjut bahwa orang yang mengikuti Imam al-Junaid adalah orang yang memperoleh hidayah, selamat dan bahagia:

    “Barang siapa menempuh jalan yang ditempuh oleh al-Junaid yang merupakan salah seorang pakar tasawuf dan ma’rifah, maka ia benar-benar telah mendapat hidayah, selamat dan bahagia."

    Selain Imam al-Junaid al-Baghdadi, Ibn Taimiyah juga memuji dan membela syekh syekh tarekat lainnya, seperti: Abu Yazid al-Busthami, Syekh Abd al-Qadir al-Jailani, dan bahkan juga Imam al-Ghazali. Tentang Syekh Abd al-Qadir al-Jailani, misalnya, Ibn Taimiyah menggambarkannnya sebagai berikut:

    “Syekh Abd al-Qadir al-Jailani, misalnya, Ibn Taimiyah menggambarkannya sebagai berikut: “Shekh Abd al-Qadir al-Jailani dan Syekh tarekat seperti beliau merupakan syekh yang paling gigih memerintahkan menetapi syara, perintah dan larangan, serta mengedepankan agar meninggalkan keinginan dan kehendak nafsu, karena kesalahan dalam berkehendak dilihat dari segi kehendak itu sendiri hanya terjadi dari sisi hawa nafsu ini. Beliau memerintahkan seorang salik ‘murid yang menempuh suluk (perjalanan) menuju Tuhan’ agar tidak memiliki sama sekali kehendak yang bersumber dari hawa nafsu melainkan ia berkehendak sesuai dengan yang dikehendaki Allah ‘azza wa jalla."

    Pada bagian sebelumnya sudah disinggung bahwa Ibn Taimiyah menyebut para sufi sebagai ahl ulum al-qulub ‘pakar-pakar ilmu hati yang bebas dari bid’ah ketika ia mengatakan:

    “Perkataan pakar-pakar ilmu hati dari kalangan sufi dan yang selain mereka, seperti Abu Hamid al-Ghazali pula Ibn Taimiyah mengutip pernyataan yang mengukuhkan kebenaran tarikat para sufi:

    “Tarekat para sufi adalah tujuan (ghayah), karena mereka menyucikan kalbu mereka dari hal-hal selain Allah dan memenuhinya dengan dzikrullah; dan ini merupakan prinsip dakwah para rasul. Pengakuan Ibn Taimiyah mengenai kebenaran tarekat para sufi juga mencuat dari pernyataanya yang dituangkan dalam kitabnya yang berjudul Syarh al-Aqidah al-Ishfahaniyah, yaitu ketika ia berbicara tentang mu’jizat para nabi: “ Tidak ada jalan bagi akal untuk memahami mukjizat para nabi hanya dengan komoditi akal semata. Hal-hal lain dari keistimewaan para nabi hanya dapat dipahami dengan rasa oleh orang yang menempuh tarekat tasawuf…"

    ReplyDelete
  159. Jika kamu melihat suatu kaum yang sedang berdzikir kepada Allah, maka duduklah bersama mereka; sebab, jika kamu orang yang berilmu, maka ilmumu akan bermanfaat, dan jika kamu orang yang tidak berilmu, maka mereka akan mencurahkan rahmat itu kepadamu bersama dengan mereka. Dan jika kamu melihat suatu kaum yang tidak berdzikir kepada Allah, maka janganlah kamu duduk bersama mereka; sebab, jika kamu orang yang berilmu, maka ilmumu tidak akan bermanfaat bagimu, dan jika kamu orang yang tidak berilmu, maka mereka membuatmu semakin bodoh atau sesat; semoga Allah memandang mereka dengan kemurkaan-Nya, lalu menimpakan kemurkaan itu kepadamu bersama dengan mereka” [Sunan al-Darami, I:117-118].

    ReplyDelete
  160. Ingat2 dan faham2kan akan Ilmu2 Shariat dan Bab Tauhid yang ada berkaitan dengan kehidupan kita .....yang tahu dan faham tu ....bawa lah cara tersendiri...yang kurang faham ....jangan menyebok untuk menegak kan ilmu yang tak tahu tu...dan yang tak tahu ...hidup lah di dalam kegelapan Ilmu2 ..... tahu tak Ilmu Fardhu Ain dan Ilmu Usuluddin dan Ilmu Tasauf??

    ReplyDelete
  161. salam untuk semua ....maaf kan saya ...masuk rumah tanpa salam sejahtera....
    Selagi kita bershahadah serta mengerjakan kerja2 shariat tu ....maka kita ini di kira Islam.sama rata dan Islam kita itu Islam baka aja ...kerana Ilmu kajian kita tiada. oleh itu bertariqat lah kita untuk mengetahui serta mengenal akan ALLAH ....ikut lah jalan2 yang lurus untuk memperbezakan ....siapa kita dan siapa Muhammad dan siapa itu ALLAH...salam

    ReplyDelete
  162. Pergi belajar lagi bab kajian Ilmu tu ....jangan salah cakap sendiri nanti aqidah sendiri terpesong tak di sedari ....???

    ReplyDelete
  163. Assalamualaikum,pada pembaca semua. alham dulillah di izinkanya Allah bg saya mengatur jari membetulkan yg biasa n membiasakan yg betul. byak firman Allah n hadis menceritakan hal kejadian n tanda2 akhir zaman n ketibaan Dajjal.
    punca pemasaalahan fahaman n pengatahian sesat ini berpunca dari mereka yang nyata n jahil tentang islam,
    kebayakan mereka pada masa muda HAIWAN n apa bila dewasa n mencari jalan pulang maka mereka mencari suatu jalan yang paling sengkat untuk kembali kerna mereka takut dengan bayang2 n peristiwa lampau,
    ada juga mereka yang bodoh hal agama n tak pernah tahu hal agama, malah tak pernah dihidangkan dengan ajaran islam yang sebenarnya, mereka di asuh dengan pahaman ajaran yang mereka amalkan n dijadi dan diwarisi dalam keturunan,
    ada juga fahaman yang di rahsiakan oleh ajaran2 tertentu dengan cara BAIAH supaya tidak didedahkan pada orang kerna takut menyelewing,walhal udah nyata sesatnya kerna ugama islam langsung tadak boleh d rahsiakan,
    fahaman ini merebak dengan n berpunca dari ketaksuban kepada ajaran2 tertentu n mastik yang di gunakan ssorang guru untuk menarik keinginan unta2 lapar n bodoh yang ingin mencari jalan pulang.dengan cepat.
    bayak ajaran2 dari kitab2 besar telah d putar belit n di pesong fahaman n huraian bercanggah kerna penyampai sendiri tidak faham n terpaksa mengunakan akal jahil untuk menghuraikan kitab2 tersebut.
    jadi apa bila tuan guru ajaran mistik memberi ceramah maka diguna pakailah oleh unta2 jahil kerna ketakutan pada baiah n pukulan mistik td n tidak dapat kembali jalan pulang yang di cari.
    ada juga ajaran yang memberi jaminan seperti ladang n tanaman di syurga hanya nelakukan zikir2 tertentu kita akan dapat menjadi jutawan d syurga, jaminan tersebut diberi mengatasi al-quran n sunah, seolah2 guru tersebut lebih tahu n boleh memberi jminan mengatasi jaminan Allah n boleh memberi syafaat lebih tinggi dari syafaat nabi.
    Saya menyeru pada semua saudara2 seugama, merilah kita sama2 menuntut ilmu khususnya hal ugama kita n tidak putus pada seorang guru aje. sekian=BARD pinang

    ReplyDelete
  164. persoalannya adakah ajaran yang disesatkan emejy seperti tasawuf itu bercampur dgn unsur politik kerana sejak dulu lagi dari zaman orang british lagi meraka mahu memisahkan tasawuf dari ilmu islam ... buktinya byk sekali meraka cuba memadankan tokoh dalam sejarah melayu .....

    ReplyDelete
  165. saudara emejy bercakap tanpa berfikir ,,, orang tarekat tidak menyembah nur muhammad

    ReplyDelete
  166. , Sultan Murad II sedang membaca Al Quran tepat pada Surat Al Fath ayat 1:
    “Sesungguhnya Kami telah memberikan padamu kemenangan yang nyata.”
    Kelahirannya ada pertanda

    Menjelang kelahirannya, Sultan Murad sebenarnya sedang mempersiapkan penyerbuan ke Konstantinopel (Constantinople), ibu kota Kekaisaran Romawi Timur atau Byzantium. Setelah anaknya Muhammad lahir, datanglah seorang ulama besar Islam ke istana Sultan dan beliau mengatakan bahwa bayi itulah yang nantinya akan menaklukkan Konstantinopel seperti sabda Rasulullah SAW:
    “Konstantinopel akan jatuh di tangan seorang pemimpin yang sebaik-baik pemimpin, tentaranya sebaik-baik tentara, dan rakyatnya sebaik-baik rakyat.”
    Ulama itu bernama Syeikh Syamsuddin Al Wali dari Khurasan (sekarang Uzbekistan). Beliau adalah seorang syeikh tarekat Naqsyabandiyah. Sultan Murad sangat yakin dengan ilham Syeikh Syamsuddin Al Wali sehingga baginda menyerahkan putera mahkota yang masih kecil kepada Syeikh Syamsuddin untuk dididik.

    ReplyDelete
  167. Syeikh Syamsuddin mendidik muridnya ini dengan disiplin tarikat yang cukup keras. Penuh dengan latihan mengekang hawa nafsu dan hidup susah sehingga hasilnya Pangeran Muhammad menjadi seseorang yang berjiwa kuat dan sangat tahan dalam menghadapi ujian. Beliau dididik memiliki cita-cita besar yaitu menepati janji Tuhan melalui Rasulullah SAW: menaklukkan Konstantinopel. Untuk ilmu perang, ayahnya mendatangkan panglima-panglima yang paling berpengalaman untuk mendidik beliau. Beliau sendiri adalah seorang cendekiawan yang gemar mengumpulkan ilmuwan-ilmuwan di istana untuk berdiskusi.
    Pada usia 19 tahun beliau naik tahta menggantikan ayahnya. Mulailah persiapan penaklukan dilakukannya. Beliau mendidik tentara dan rakyatnya agar menjadi orang-orang yang ertaqwa. Seluruh tentara dan rakyatnya dididik agar sanggup bangun malam dan merintih munajat pada Tuhan. Sebaliknya di siang hari mereka adalah singa-singa yang berjuang di jalan Allah. Beliau juga mengadakan operasi intelijen untuk membebaskan seorang ahli pembuat meriam dari penjara Romawi. Bersama para insinyurnya beliau membangun benteng, kapal-kapal perang dan meriam-meriam yang canggih untuk ukuran zaman itu. Bahkan dalam membangun benteng Rumeli Hasari di Selat Bosphorus beliau turun tangan ikut mengangkat batu dan pasirnya.

    ReplyDelete
  168. mungkin sejarah cuba memadan sumbangan seorang sheikh tarekat naqsabandiyah

    ReplyDelete
  169. org tarekat mmg sangat lah kaya dengan cerita2 merepek dan x bersanad mcm ni.. kembalilah kpd AlQuran d sunnah timurmalaysia. sudah2 la tu.. Nabi suruh ikut 2 tu je, nescaya xkan sesat, bkn Nabi suruh ikut tarekat..

    ReplyDelete
  170. aku hanya nampak kamu ni gelap terussss. gambar pun tak berpaling muka. DAJJAL.

    ReplyDelete
  171. tuhan kau pun lain emjay. mana ada sama dgn tuhan gue.

    ReplyDelete
  172. Emjay memang berfikiran sempit dan suka menyalahi org lain sesuai dgn kata2 Saidina Ali yg berbunyi " Sesungguhnya orang suka memusuhi pada perkara yg mereka tidak ketahui", biarlah dia dgn pendapatnya yg rigid lagi sempit itu kerana sesungguhnya ilmu Allah SAW itu Maha Luas dan Syeikh Qadir Abdul Jailani RA juga pernah berkata didalam kitabnya bahawa ilmu para Wali Allah hany pada orang-orang tertentu yg boleh ikhlas menerimanya sahaja dan bukan untuk semua orang. Hal -hal sebegini telah dibahaskan olen ulamak-ulamak muktabar dari Timur Tengah dan juga dari Nusantara dimana banyak kitab juga telah dikarang oleh mereka untuk menjawap hal-hal tarekat dan sebagainya yg membenarkan amalan-amalan tarikat yg muktabar seperti Tarikat Ahmadiah Idrissiyah yg dibawa oleh Syeikh Mohd Said Jamaluddin AlLinggi dan tarekat-tarekat lain seperti Tarekat Naqsyabandi, Sammaniyah dan lain-lain.

    ReplyDelete
  173. Tuan ini kami anggap sebagai perosak agama.Musuh umat,musuh Islam dan musuh Allah.Maka,kami telah menghadiahkan kepada tuan, 3 khatam tahlil berjumlah 70,000 x 3 membaca "Lailahaillallah" sebagai hadiah yang cocok bagi semua musuh-musuh Allah

    LANA A'MALUNA WALAKUM A'MALUKUM
    LA HUJJATA HASBUHUM JAHANNAM

    Itulah yang selayaknya bagi tuan.

    ReplyDelete
  174. emjay. mudah2an kau bersaksi dgn jelas dalam melafazkan kalimah syahadah. jgn lafaz kat mulut jer, jiwa kau kelain. dah bersaksi blum ni? atau nak guna mata zahir dulu atau buta terusss?

    ReplyDelete
  175. En.emjayjb..sy dari cheras ingin bertanyakan tentang masalah keluarga mertua saya..Ayah dan mak mertua saya ada mengikuti satu ajaran dekat gombak..Ajaran mereka tu sebenarnya saya dengar dari mereka ajaran dr guru yg dianggap wali..yang cuma mengamalkan zikir dr hati dan ayah mertua saya tidak pernah menunaikan sembahyang lima waktu dan solat jumaat selepas beliau menuntut ajaran tersebut...saya ingin tahu adakah keluarga mertua saya sudah sesat..Dan die mengatakan solat itu adalah dr zahir sahaja..dan zikir dr dlm hati tu lagi penting..

    ReplyDelete
  176. Ajaran seperti ni sudah lama bersarang di Malaysia.Ini adalah ajaran satu tareqat. Bagi saya jelas SESAT. Nak harapkan pejabat agama usah haraplah. Sebahagian mereka pun tareqat juga. Takkan tareqat menyesatkan tareqat.

    Seorang saudara saya pun sudah menyertai tareqat seperti ini semenjak tahun 70an. Bermulalah sdr saya ini diazab Allah satu demi satu yang berat-berat. Antaranya berpisah dengan anak kesayangan sulung pulak tu, bukan mati. Satu biji matanya pun dah diambil semula oleh Allah SWT. Tetapi sampai sekarang belum taubat lagi. Kita termasuk nabi sekadar menyampaikan ilmu agama sahaja. Mereka yang menentang Allah janjikan azab pedih di dunia dan akhirat.

    Berdoalah mereka diberikan Allah taufik dan hidayah untuk kembali kepangkal jalan.

    Emjay

    ReplyDelete
  177. Alah kesiannya orang tareqat seperti nagemas77. Tak habis habis dengan kasyafnya. Ikut guru saya, kasyaf itu adalah bahasa orang tareqat tetapi bahasa guru saya adalah permainan sihir para penyesat.

    Bagi orang kasyaf ini mereka ada mata zahir dan mata batin. Alaaa kesian mereka. Bomoh sesat lagi banyak boleh melihat dengan mata batin. Boleh menelek lagi.

    Kesian mereka ini.

    Emjay

    ReplyDelete
  178. Saya nak balas dengan pantun 2 kerat kepada tarikatusufiah::

    Mengata dulang paku serpih
    Mengata orang tarikatusufiah yang lebih

    Emjay

    ReplyDelete
  179. Elo bro.. Bapa Nabi S.A.W, Abdullah tu kafir ke bro? Sbb bro asik ckp namany hamba Allah tapi dduk zaman berhala jadi agama dia sesat jugak ke bro? Bro ni ustadz ke bro? Kalau bro ni taraf ustadz saya berdoa agar jgnla kaum muslimin dan muslimat bljr dgn bro.. Akhlak zero bro..

    ReplyDelete
  180. Elo bro, awak bercakap ini bersandarkan kitab berzanji ke?? Orang tareqat banyak menggunakan kitab berzanji sehingga sampai tahap hadis!!

    Hadith riwayat Muslim

    Daripada Hammad ibn Salamah daripada Thabit, daripada Anas ibn Malik RA: “Sesungguhnya seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah S.A.W. "Wahai Rasulullah! Di manakah bapaku?" Rasulullah S.A.W. menjawab, "Di dalam neraka." Tatkala lelaki tersebut berpaling, Rasulullah S.A.W. memanggilnya lalu berkata, "Sesungguhnya bapaku dan bapamu di dalam neraka.”

    Datok Nabi Muhamad Abdul Mutalib pun seorang musyrik. Tetapi orang tareqat mana boleh terima cerita ini sebab mereka bersandarkan kitab hadis berzanji.

    Di Malaysia hari ini ada juga orang bernama Abdullah (hamba Allah) tetapi mensyirikkan Allah juga.

    Emjay

    ReplyDelete
  181. salam walaikum....saya ingin bertanya kenapa wali sembilan di wartakan sebagai ajaran sesat..bukankah mereka adalah antara penyebar agama islam yg terawal d iAsia ini

    ReplyDelete
  182. Waalaikumussalam wbh

    Abuya Ashaari Arqam pun menyebarkan Islam juga namun sesat tetap sesat. Arqam adalah ajaran tareqat sesat.

    Apa peliknya. Ajaran sesat Kristian pun menyebarkan agama mereka.

    Emjay

    ReplyDelete
  183. Al quran itu tersurat,tarekat itu tersirat,dan pengikut tarekat yang xtetap hatinya itulah yang menyebabkan mereka sesat. jalan menuju ke Allah itu lurus,tarekat itu jalan yg lurus tetapi akan menjadi sesat klu mahukan kuasa atau kelebihan serta memandai mandai. kuasa dan kelebihan itu datang dari jin dan syaitan. dan mereka itulah yang sesat kerana menerima ajaran dari jin syaitan. sbb tu dalam tarekat slalu mengingatkan lakukan kerana Allah. dalam bercinta dengan Allah pelbagai bayang(jin dan syaitan menghasut dan ingin menyesatkan) datang menjelma,dan kerna saktiNya cintaku teguh tidakkan luruh. tarekat itu jalan yang betul tetapi dicemari manusia yang tidak iklas. saudara emjayjb jangan la mengatakan tarekat itu sesat,sebenarnya pengikutnya yang sesat. tarekat tidak melupakan syariat. berlandaskan syariat tarekat itu menjadi hebat. tarekat itu ilmu islam yang lebih mendalam.

    ReplyDelete
  184. Tareqat tiada dalam kamus Islam kerana Abu Bakar tidak bertareqat pun. Janganlah memandai mengatakan tareqat adalah Islam.

    Emjay

    ReplyDelete
  185. owner blog ni perlu lebih mendalami ilmu islam..silap kalo tuan emjayjb kata dlm al-quran tak de di tegaskn tentang tarikat..tentu sekali tuan silap... Allah swt menyuruh hambe2 nye untuk mencari jalan untuk menyampai pd NYE...tp perlu lah memalui ajaran tarikat...kerana tarikat itu adalah "jalan" . . . tidak cukup kalo tuan emjayjb "bersunnah" sahaje tanpe bertarikat...walopon fatwa mengatakan sesat...tetapi yg hakiki Allah swt yg lebih mengetahui....mohon tuan emjayjb jangan mengatakan sesuatu yg tuan tidak ketahui kerana ilmu tuan belum sampai kesitu....

    ReplyDelete
  186. Salam saudara emjay. Suami saye slalu menghadiri majlis tarekat naqshbandi di damansara. Ade zawiyah di sana. saya pernah ke zawiyah di damansara, ade teman suami yg menjaga zawiyah itu, dia solat, berzikir.saye x pasti adakah tarekat ni sesat. kerana sebelum ini suami agak okay, sembahyang, zikir, serta menghadiri majlis2 ilmu. tp selepas menyertai tarekat, saya lihat suami saye semakin susah tuk melakukan ibadah. suami aye akan solat bila di situ, jika di rumah x lg.

    ReplyDelete
  187. Waalaikumussalam wbh

    Inilah tanda bahawa amalan tareqat yang suami sertai adalah SESAT. Lagi belajar lagi malas sembahyang.

    Apabila seseorang mempelajari ilmu yang benar lurus an diredhai Allah SWT, insyaallah lagi rajin solat dan akhlak semakin baik.

    Berdoalah bersungguh-sungguh mohon Allah berikan petunjuk taufik hidayah agar suami puan kembali ke jalan lurus yang diredhai Allah.

    Emjay

    ReplyDelete
  188. macam mana nak buat laporan tentang ilmu sesat atau ilmu hitam, kat tempat sy ada orang menggamalkan ilmu sesat/hitam tersebut dan menggunakan barang2 kurafat seperti "minyak mati bunuh, debu orang mati" dan sebagainya, pernah ada beberapa orang melihat hantu dan orang kecil (toyol/anak kerak) setinggi satu kaki berhampiran dengan rumahnya,, sy rasa benda itu adalah belaan/peliharaan dia. dia juga boleh santau ketika bercakap melalui telefon. Ramai orang2 kawasan sekitar telah jatuh sakit kerana perbuatan beliau......ini no telefon yang dia gunakan 0111 9311898 nama dia roslan bin li dan ibu dia nama bidah

    ReplyDelete
  189. Alah.... kat Malaysia orang macam ini bersepah-sepah. Pejabat agama jaga bab nikah cerai aje. Orang macam Johari Mansur lagi banyak bersepah.

    Emjay

    ReplyDelete