Makluman

Laman perkongsian ilmu, pemurnian akidah, membanteras perbomohan, tolong menolong dan perubatan alternatif menurut Islam dan tradisional untuk mencari redha Allah SWT
Free Image Hosting

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ pembaca mukmin sekelian

.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Selamat datang ke Laman Emjay. Selamat membaca dan semoga Allah memberikan taufik, hidayah, rahmat dan berkat kepada para pembaca sekelian.

Aku telah tinggalkan pada kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya, (iaitu) Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya.

Thursday 9 November 2006

Barzanji / Berzanji. Kitab Syirik dan cerita karut.




Barzanji. Kitab syirik dan cerita karut.


Pengertian Barzanji ialah sebuah kitab kumpulan sajak karya penyair Abu Jaafar Al Barzanji yang dilahirkan dari negeri Barzanj. Membaca kitab ini tidak ada salahnya hatta membaca kitab Veda orang hindu atau kitab Bible agama orang kristian sekarang. Ia hanya bersalah apabila mengamalkan ajaran yang salah tersebut.


Kumpulan sajak puji-pujian yang melampaui terhadap diri Rasullullah SAW bahkan banyak cerita yang dinukilkan di sekitar kelahiran Rasulullah SAW yang tidak ketahuan dari mana sumbernya. Hal ini dapat difahami kerana Abu Jaafar adalah seorang penyair yang sebelum memeluk Islam adalah penganut Kristian yang sangat-sangat mengagungkan Nabi Isa.


Ketika Salahuddin Al-Ayyubi, panglima perang Islam (lebih dari 500 hijrah) sedang menghadapi angkatan perang Salib yang diketuai oleh Richard the Lion Heart yang sedang meraikan hari Natal, maka diadakan sayembara menulis sajak-sajak pujian kepada Rasulullah SAW untuk dibacakan pada hari mengingati kelahiran Nabi buat pertama kalinya. Sayembara ini dimenangi oleh Abu Jaafar dan karyanya dideklamasikan.


Sebelum ini tidak ada seorang pun di kalangan sahabat Rasulullah dan Tabiin yang berani menyambut hari kelahiran Nabi SAW. Syeikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baaz telah menyatakan:

“Tidak boleh mengadakan pesta ulang tahun kelahiran Rasulullah SAW dan juga ulang tahun lainnya, kerana yang demikian itu adalah perbuatan bidaah yang bukan di dalam agama. Kerana Rasulullah SAW tiada melakukan demikian juga para Khulafa Ur Rasyidin dan lain-lain di kalangan sahabat serta para Tabiin yang terkenal. Mereka semua adalah orang-orang yang lebih tahu tentang sunnah dan paling sempurna kecintaan mereka kepada Rasulullah SAW dan pengalamannya dalam mengikuti syariat dibanding dengan orang-orang sesudah mereka itu”


Kitab barzanji bercampur baur dengan kata-kata yang mendewakan rasul lalu menaikkan taraf Muhammad rasulullah sebagai hamba Allah kepada tahap yang sama tinggi dengan Allah. Mari kita sorot beberapa petikan terjemahan daripada kitab berzanji :

1. “Salam sejahtera untuk mu wahai penghapus dosa, salam sejahtera untukmu wahai naungan dan tujuan”.

Komen saya ialah: Perbuatan ini sudah jelas mensyirikkan Allah kerana hanya Allah sahaja yang berhak menghapuskan dosa dan bukannya Nabi Muhammad. Islam jauh sekali berbeza dari agama Kristian hari ini. Bagi orang Kristian, setelah mereka melakukan dosa, mereka boleh ke gereja, masuk  kotak pengakuan (Confession box), mengadukan dosa-dosa kepada paderi dan selepas itu paderi boleh mengampunkan segala dosa orang tersebut. Fahamilah hadis sahih  "...Aku mohon ampun dan bertaubat kepada Allah yang tiada tuhan (berhak disembah) kecuali hanya Dia, Dzat Maha hidup kekal dan berdiri sendiriHR. Abu Dawud, Al-Tirmidzi, al-Thabrani, Al-Hakim dan Ibnu Abi Syaibah

Kita tidak boleh bernaung kepada Nabi SAW tetapi hendaklah kita bernaung kepada Allah, kerana perbuatan itu boleh membawa kepada syirik. Bernaung membawa maksud berlindung. Dalam Al Quran banyak sekali Allah SWT menyuruh manusia agar mohon pertolongan dan perlindungan hanya kepada Allah swt seperti "Ya Tuhanku aku berlindung kepada Engkau dari bisikan-bisikan setan" Qs Al-Mukminun : 97 dan Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung, Ali Imran 173

Tujuan hidup kita bukannya Nabi Muhammad tetapi adalah untuk beribadah mencari redha Allah swt. Ini sesuai dengan ayat Al Quran Dan Aku (Allah) tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk menyembah kepada-Ku” Surah Adz-Dzaariyat ayat 56

2. “Dikaulah Penutup para Rasul. Dikaulah limpahan syukur bagi Tuhan Al Maula. Hamba yang miskin berharap akan limpahan kebaikan mu yang pengampun. Pada mu aku berbaik sangka wahai penggembira, wahai pengingat. Maka tolonglah aku dan lindungi aku wahai pelindung dari seksa neraka sair”.

Komen saya: Adalah syirik mengharap limpahan kebaikan dari Nabi kerana hanya Allah yang berhak melimpahkan kebaikan. Nabi bukannya pengampun. Hanya Allah yang mengampunkan dosa. Ayat ini berbentuk mirip ajaran Kristian dimana paderi boleh mengampunkan dosa dan ini dapat difahami kerana Jaafar baru bertukar agama dari kristian ke Islam. 

Nabi juga bukan penggembira dan pengingat dan hanya Allah sahaja yang berhak memberikan kegembiraan dan mengingatkan sesuatu sesuai dengan tauhid rububiahNya. 

Tolonglah aku dan lindungi aku wahai pelindung jelas menjadikan pengamalnya syirik dengan memohon perlindungan kepada Muhammad SAW sama seperti orang Kristian memohon perlindungan kepada Nabi Isa 'alaihissalaam. Nauzubillah, aku berlindung kepada Allah SWT.

Berkenaan majlis barzanji yang dilakukan pada maulud nabi, Syeikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baaz telah berkata;

“Dan telah terjadi yang lebih hebat dari itu, iaitu kemusyrikan yang terbesar. Dan yang demikian itu disebabkan kerana meningi-ninggikan secara berlebihan Rasullah SAW atau lain-lainnya dari kalangan para wali dan berdoa kepadanya dan mohon perlindungan dari bala dengannya, mohon bantuan serta iktikadnya, dia mengetahui yang ghaib dan lain-lain dari hal kekafiran yang mereka beramai-ramai melakukannya dari kebanyakan orang ketika merayakan maulid Nabi SAW dan selainnya dari yang mereka beri nama dengan wali-wali.

Emjay

____________________________________________________________________________


Berikut adalah petikan artikel yang ditulis oleh Ustaz Rasul Dahri http://members.tripod.com/rasuldahri/articles/kka1_enam.htm


Hukum Berzanji, Maulid dan Nur Muhammad


Kertas kerja ini telah dikulliahkan sebanyak empat siri di Perlis, Selangor (termasuk Kuala Lumpur), Pulau Pinang, Johor, Negeri Sembilan dan Singapura. Kertas kerja ini juga telah dijadikan buku yang terpisah dari “koleksi Kuliah-Kuliah Akidah” dan dilengkapkan dengan empat buah rakaman pita. Diedarkan ke seluruh Malaysia, Singapura, Brunai, Indonesia dan selatan Thailand. Semoga para pembaca dapat memiliki buku dan rakaman pita selain koleksi yang berada di tangan pembaca ini.


Mudah-mudahan Allah memberkati kita semua dan sentiasa memelihara akidah, amal ibadah dan keikhlasan kita. Semoga juga kita semua dimasukkan ke dalam kalangan hamba-hambaNya yang beriman, bertakwa, soleh, berilmu dan mentaati Allah Tabaraka wa-Ta’ala. Amin!!


بِسْـمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ



اَلْحَمْدُ للهِ رَبَّ الْعَالَمِيْنَ ، وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى اَشْرَفِ الاَنْبِيَاءِ والْمُرْسَلِيْنَ ، نَبِيِّنَا مَحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَاَصْحَابِهِ وَمنْ تَبِعَهُ اِلَى يَوْمِ الدِّيْنَ . اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحْمَّدٍ وَعَلَى آلِ

مُحَمَّدٍ. أمَّا بَعْدُه:


Syara telah mengharamkan seseorang yang beriman memberi sifat kepada Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam yang bukan selayaknya diberikan kepada baginda. Perbuatan mengangkat Rasulullah dengan memberikan sifat ketuhanan kepada baginda adalah perbuatan syirik yang masih diamalkan oleh ramai masyarakat Islam yang keliru tentang makna pengertian cinta kepada nabinya. Perbuatan seperti ini telah dilakukan terutamanya oleh kebanyakan orang-orang tarikat batiniyah, sufi (tasawuf) yang ghulu kepada Rasulullah sehingga menjejaskan akidah mereka. Contohnya dapat diambil dari beberapa kata-kata dan syair-syair orang-orang tarikat batiniyah dan sufi/tasawuf yang nyata telah menyeleweng dari dasar akidah Ahli Sunnah wal-Jamaah yang sebenar:

يَاعَلاَّمَ الْغُيُوْبِ قَدْ لَجَاْنَا اِلَيْكَ

يَاشِفَاءَالْقُلُوْبِ اَلصَّلاَةُ عَلَيْكَ.

"Hai orang yang mengetahui perkara yang ghaib! Sesungguhnya kami berlindung kepadamu. Hai pengubat hati! Semoga dicurahkan selawat kepadamu".

وَمَنْتَكُوْنُ بِرَسُوْلِ اللهِ نُصْرَتُهُ اِنْ تَلَقَّهُ اْلاُسُدُ فِى اَجَامِهَاتِهِمْ

مَاسَامَنِى الدَّهْرُ ضَيْمًا وَاسْتَجَرْتُ اِلاَّ وَنِلْتُ جِوَارًا مِنْهُ لَمْ يُضَمْ


Barangsiapa mengambil Rasulullah sebagai penolongnya diketika
dia bertemu dengan serigala di tengah hutan belantara, yang menunjukkan keganasannya.  Tidak pernah menimpaku kezaliman sepanjang waktu kecuali
aku meminta pertolongan kepada Rasulullah yang tiada sia-sia pertolongannya.


Syair ini sering dijadikan bacaan dan amalan wirid oleh golongan tarikat batiniyah dan para pengikut sufi/tasawuf, ini menunjukkan bahawa mereka melakukan kesyirikan semasa meminta pertolongan dari Allah, kerana di samping meminta kepada Allah mereka juga menyekutukannya dengan menyeru dan meminta kepada Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam. Perbuatan seperti ini jelas membawa kepada kesesatan dan kesyirikan kerana bertentangan dengan firman Allah:

فَلاَ تَجْعَلُوْا للهِ اَنْدَادًوَاَنْتُمْ تَعْلَمُوْنَ

“Oleh kerana itu, janganlah kamu mengadakan bagi Allah seruan-seruan yang lain padahal kamu mengetahui”. Al-Baqarah, 2:22.

وَمَا النَّصْرُ اِلاَّ مِنْ عِنْدِاللهِ الْعَزِيْزِ الْحَكِيْمِ.

"Dan kemenangan itu hanyalah (apabila dipinta) dari sisi Allah Yang Maha
Perkasa lagi Maha Bijaksana". Ali Imran, 3:126.


اِذَاسَاَلْتَ فَاسْاَلِ اللهَ وَاِذَا اسْتَعَنْتَ فَاسْتَعِنْ بِاللهِ.

"Dan apabila kamu meminta sesuatu, maka mintalah kepada Allah. Dan apabila kamu meminta pertolongan, maka mintalah semata-mata kepada Allah".[1]

Sesiapa yang memberikan sifat ketuhanan atau sifat yang hanya layak untuk Allah kepada nabi, rasul, wali, roh suci atau syeikh sufi/tasawuf seperti bernazar kepada mereka sehingga disangkanya nabi, rasul dan wali tersebut mengetahui urusan yang ghaib, dapat menunaikan seruan dan permohonan, maka ia telah melakukan kesyirikan kepada Allah Subhanahu wa-Ta'ala.

Begitu juga kepada mereka yang menerima fahaman tarikat "Nur Muhammad", yang mentaqdiskan Nabi Muhammad sehingga melampaui batas (ghulu), mereka telah mengangkat baginda ke tahap ketuhanan dan perbuatan mereka adalah suatu kesyirikan yang nyata. Apa itu tarikat "Nur Muhammad?".






Kepercayaan Nur Muhammad (Hakikat Muhammadiyah)


Antara beberapa iktikad batil dan sesat yang sudah tersibar luas dan menjadi anutan majoriti masyarakat Islam Nusantara ialah tarikat Nur Muhammad. Tarikat ini selain dikenali sebagai Nur Muhammad ia disebut dan dikenali juga sebagai "Hakikat Muhammadiyah”. Nama ini terdapat di dalam kitab Berzanji:

وَلَمَّا اَرَادَ اللهُ تَعَالَىاِبْرَازَ حَقِيْقَتِهِ الْمُحَمَّدِيَّةِ

"Dan tatkala Allah hendak melahirkan (ke alam nyata) HakikatNya Muhammadiyah".
[2]


Selain dikenali sebagai tarikat "Nur Muhammad" dan "Hakikat Muhammadiyah" maka tarikat ini dikenali juga sebagai tarikat "Roh Muhammad". Nama ini diambil dari kepercayaan adanya roh yang berpindah-pindah (inkarnasi). Iaitu roh Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam yang berpindah-pindah dari moyang baginda sehinggalah kepada ayahndanya Abdullah bin Abdul Mutalib. Penerangan tentang "Roh Muhammad" terdapat juga di dalam kitab Berzanji:

وَاُصَلِّيْوَاُسَلِّمُ عَلَى النُّوْرِ الْمَوْصُوْفِ بِالتَّقَدُّمِ وَاْلاَوَّلِيَّةِ الْمُنْتَقِلِ الْغُرُرِ الْكَرِيْمَةِ وَالْحِبَاهِ.

"Dan lagi aku memohon kepadaNya moga-moga Allah mencucuri rahmat dan selamat kepada an-Nur yang Dia telah jadikan terdahulu daripada segala makhluk yang lainnya. Iaitu nur yang berpindah-pindah daripada satu dahi kepada satu yang mulia keadaannya, iaitu moyang-moyang Nabi sallallahu 'alaihi wa-sallam yang mulia sehingga dahi Abdullah ayahandanya".[3]

Kepercayaan perpindahan roh (inkarnasi) yang disebut juga "Kitaran Roh/Hayat" adalah konsep yang terdapat dalam kepercayaan agama Hindu. Kepercayaan ini bertentangan dengan nas al-Quran kerana setiap roh orang yang telah mati berada di barzah, iaitu tembok yang membatasi antara dunia dan akhirat sebagaimana yang dijelaskan oleh Allah di dalam firmanNya:

وَمِنْوَرَآئِهِمْ بَرْزَخٌ اِلَى يَوْمِ يُبْعَثُوْنَ.

"Di hadapan mereka (para roh) ada dinding (tembok sebagai pemisah) sampailah mereka dibangkitkan". Al-Mu'minun, 23:100.


“Hakikat Muhammadiyah” diistilahkan sebagai "Qutub" oleh sebahagian tarikat sufi/tasawuf. Malah hakikat Muhammadiyah tidak ada perbezaan dengan konsep Imam maksum dalam ajaran Syiah, Ismailiyah dan batiniyah.[4] Pada hakikatnya akidah yang telah disebar luaskan oleh golongan tarikat batiniyah dari kalangan penganut sufi/tasawuf ini dapat dibuktikan membawa kepada kesesatan dan syirik, kerana penganutnya meyakini bahawa dunia, sekalian alam dan segala isinya diciptakan bersebab dari Nur Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam. Kononnya berpunca dari Nur Muhammad segala sesuatu terjadi. Ini adalah iktikad batil yang sama sekali tidak ada asas dan dalilnya dari syara.

Orang yang pertama menghidupkan teori Nur Muhammad ini ialah al Hallaj. Sesudah beliau, diperluas dan diperkembangkan oleh Ibn Arabi. Malah yang paling aktif menyebarkan ajaran ini adalah golongan Syiah kerana terdapat dalam kepercayaan mereka keyakinan bahawa:

"Nur Muhammad itu qadim dan bersambung terus-menerus kepada nabi-nabi,
rasul-rasul, imam-imam (Syiah) dan para wali (dari kalangan Syiah)"
.

Antara orang yang terus menyebar dan giat menghidupkan semula teori khurafat dan sesat ini secara tulisan ialah seorang lelaki Mesir bernama "Muhammad Mutawalli asy-Sya'rawi". Teori syirik ini dikembangkan oleh beliau melalui tulisannya yang dipenuhi dengan kebatilan: 


(اَنْتتَسْاَلُ وَاْلاِسْلاَمُ يَجِبُ)

Dasar fahaman ini diambil dari fahaman kerohanian teosofi yang meyakini bahawa segala-galanya bermula dari nur (cahaya), sama ada yang lahir (makrifat) dan yang batin (hakikat). Fahaman ini juga dipengaruhi oleh teori Neoplatonisme melalui konsep "Emanasi", iaitu segalanya adalah pancaran cahaya yang mengalir dari Tuhan sebagai sebab utama yang dikenali sebagai teori "al-Fiadh" atau apa yang diistilahkan oleh golongan tarikat sufi/tasawuf fahaman Ibn Arabi sebagai "Tajalli".


Golongan tarikat batiniyah dan para penganut sufi/tasawuf yang berpegang dan percaya dengan fahaman "Nur Muhammad" meyakini bahawa semua para malaikat seperti Jibril, Mikail, Israfil serta semua para nabi dicipta dari pantulan Nur Muhammad:


فَجَمِيْعُاْلاَنْبِيَاءِ خُلِقُوْا مِنْ نُوْرِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.

"Maka sekalian para nabi telah dicipta dari Nur Muhammad sallallahu 'alaihi
wa-sallam".
[5]


Kononnya berkat Nur Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam terciptalah segala makhluk seperti tujuh petala langit dan penghuninya, bintang-bintang dan bumi serta segala yang terdapat di permukaan dan di dasar lautannya, termasuklah syurga dan neraka semuanya bersumber dari satu unsur iaitu berkat Nur Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam. Kepercayaan seperti ini perlu dibasmi atau dihapuskan oleh golongan ulama Ahli Sunnah wal-Jamaah, kerana ia membawa kepada khurafat dan tahayyul yang menyebabkan rosaknya akidah orang yang mempercayainya sehingga berlaku kesyirikan. 


Terdapat banyak syair-syair dan hadith-hadith lemah dan palsu yang dijadikan pegangan dan hujjah oleh penganut fahaman ini untuk menguatkan dakwaan mereka. Antara syair dan hadith tersebut ialah:


اِنَّاللهَ خَلَقَ رُوْحَ النَّبِي صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ ذَاتِهِ

وَخَلَقَ الْعَالَمَ بَاسِرَهُ مِنْ نُوْرِ مُحَمَّدٍ صَلَى اللهُ عَلَيْهِوَسَلَّمَ.

SesungguhnyaAllah mencipta roh Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam dari zatNya dan alam seluruhnya dijadikan dari Nur Muhammad".[6]


Bersempena dari hadith palsu di atas ini dan beberapa lagi hadith palsu yang lain, lahir kepercayaan yang lebih menyimpang jauh sebagaimana yang dipersetujui oleh syair-syair di kitab berzanji antaranya ialah:


نَتَوَسَّلُاِلَيْكَ بِشَرَفِ الذَاتِ الْمُحَمَّدِيَّةِ.

"Dan kami (bertawassul) bermohon kepadaMu berkat kemuliaan hakikat
al-Muhammadiyah".
[7]


Fahaman tajalli (penjelmaan/bersatu) Allah dengan makhluk, atau sekalian alam sama ada alam dunia atau akhirat sebagaimana yang terdapat dalam kepercayaan Nur Muhammad sehingga mensekufukan hakikat Nabi Muhammad dengan hakikat Allah adalah perbuatan syirik. Fahaman ini berdasarkan pengaruh ajaran Syiah berkaitan konsep wahdatul wujud, hakikat Muhammadiyah dan Imam Mahadi.


Teori ini sefahaman dengan teori “Qutub” dalam fahaman sufi/tasawuf. Fahaman batil dan sesat ini telah dikembangkan oleh Ibn Arabi (1165-1240M).

Seterusnya antara hadith palsu yang menjadi pengangan penganut Nur Muhammad ialah:


لَوْلاَكَمَا خُلِقَتِ الدُّنْيَا.

"Kalaulah tidak kerana engkau (ya Muhammad!) dunia ini tidak akan diciptakan".


Menurut Ibn Qaiyim rahimahullah bahawa hadith ini adalah hadith palsu (موضوع). Malah al-Bushairi juga telah membuat pembohongan ketika mengatakan perkara ini melalui syairnya:


وَكَيْفَتَدْعُوْا اِلَى الدُّنْيَا ضَرُوْرَةُ مَنْ

لَوْلاَهُ لَمْتُخْلَقِ الدُّنْيَا مِنَ الْعَدَمِ.

Bagaimana keperluan seseorang dapat menarik kepada keduniaan, padahal kalaulah bukan kerana Muhammad dunia tidak akan diciptakan yang sebelumnya tidak ada.[8]


Kepercayaan hakikat Nur Muhammad yang selama ini dipegang, menjadi ikutan dan disebarkan oleh penganut tarikat sufi/tasawuf tentang konsep Nur Muhammad, ianya amat nyata suatu pembohongan. Kekarutan ini juga terdapat di dalam kitab Berzanji iaitu dalam ungkapan:

وَبَعْدُفَاَقُوْلُ هُوَسَيِّدُنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِالله بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ.

"Aku nyatakan bahawa Nur yang tersebut tadi itu akhirnya telah menjadilah Penghulu kita Saidina Muhammad (moga-moga Allah kurniakan kesejahteraan kepadanya) Saidina Muhammad itu ialah anak Abdullah, dan Abdullah itu anak Abdul Muttalib".[9]

Kepercayaan Nur Muhammad sebagaimana yang terdapat ungkapannya di dalam kitab Berzanji, ianya jelas bertentangan dengan dalil-dalil syara, kerana menurut keterangan dari al-Quran dan hadith-hadith sahih, yang terdahulu dijadikan oleh Allah bukan Nur Muhammad, jika manusia maka manusia pertama yang dicipta oleh Allah ialah Adam 'alaihi as-salam. Makhluk-makhluk yang dicipta selepas 'Arasy pula adalah qalam sebagaimana sabda Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam:

اِنَّاَوَّلَ مَا خَلَقَ اللهُ الْقَلَمَ.

"Sesungguhnya permulaan makhluk yang diciptakan oleh Allah ialah qalam".[10]


Antara unsur-unsur syirik yang terdapat di dalam fahaman tarikat sufi/tasawuf Nur Muhammad ini boleh kita lihat dalam lirik bait berikut:


اَنْتَشَمْسٌ اَنْتَ بَدْرٌ * اَنْتَ نُوْرٌ فَوْقَ نُوْرٍ.


"Engkau matahari, engkau bulan purnama * Engkaulah cahaya di atas cahaya".[11]

اَنْتَ الَّذِيْاَشْرَقْتَ فِىاُفُقِ الْعُلاَ * فَمَحَوْتَ بِاْلاَنْوَارِكُلَّ ضَلاَلِ


"Engkaulah yang menyinari di ufuk yang tinggi * Engkau hapuskan setiap kegelapan dengan cahaya-cahayamu".[12]

Ungkapan dalam bait di atas iaitu: Engkaulah cahaya di atas cahaya menggambarkan bahawa Nur Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam setara atau sekufu (sama) dengan Nur Allah. Sedangkan ia bertentangan dengan firman Allah:

اَللهُ نُوْرُ السَّمَاوَاتِ وَاْلاَرْضِ.

"Allah (Pemberi) cahaya (kepada yang) di langit dan bumi". An-Nur, 24:35.


Ajaran ghulu (keterlaluan atau melampaui batas) dalam memuji-muja dan pensucian (takdis) terhadap Nabi Muhammad menjadikan penganut tarikat ini terkeluar dari cintakan nabi yang digariskan oleh syara. Sedangkan Allah mengharamkan ghulu kepada semua penganut agama samawi. Firman Allah:


يَااَهْلَالْكِتَابِ لاَ تَغْلُوْا فِى دِيْنِكُمْ وَلاَ تُقُوْلُوْا عَلَى اللهِ اِلاَّالْحَقَّ اِنَّمَا الْمَسِيْحُ عِيْسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُوْلُ اللهِ وَكَلِمَاتُهُ اَلْقَاهُا اِلَى مَرْيَمَ وَرُوْحٌ مِّنْهُ.

"Wahai Ahli Kitab! Janganlah kamu melampaui batas dalam agamamu, dan janganlah kamu mengatakan terhadap Allah kecuali yang benar. Sesungguhnya al-Masih 'Isa bin Maryam itu adalah utusan Allah dan (yang diciptakan dengan) kalimahNya, yang disampaikanNya kepada Maryam dan dengan tiupan roh dariNya". An-Nisa, 4:171.

Bersabda Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam:

لاَ تَطْرُوْنِيْ كَمَا اَطرتِ النَّصَارَى ابْنَ مَرْيَمَ اَنَا عَبْدٌ فَقُوْلُوْعَبْدَ اللهِ وَرَسُوْلَهُ.

"Janganlah kamu menyanjungku sehingga melampaui batas sebagaimana pemujaan Nasrani terhadap Ibnu Maryam, sesungguhnya aku ini seorang hamba, maka katakanlah oleh kamu hamba Allah dan RasulNya".[13]


Allah Subhanahu wa-Ta'ala mencipta dunia dan segala isinya terutama jin dan manusia bukanlah lantaran Nur Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam, tetapi mereka dicipta semata-mata supaya mengajak (menyeru) sekalian manusia mentauhidkan Allah Subhanahu wa-Ta'ala dalam akidah dan juga dalam beribadah kepadaNya sebagaimana firmanNya:

وَمَا خَلَقْتُالْجِنَّ وَاْلاِنْسَ اِلاَّ لِيَعْبُدُوْنِ.

"Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembahKu". Adz-Dzariyat, 51:56.


Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam dan sekalian makhluk (hamba Allah), sama ada yang beriman atau yang tidak beriman semuanya asal mulanya dari Nabi Adam 'alaihi as-salam dan Nabi Adam dicipta dari tanah sebagaimana yang dijelaskan oleh Allah di dalam firmanNya:

وَلَقَدْ خَلَقْنَا اْلاِنْسَانَ مِنْ سُلاَلَةٍ مِنْ طِيْنٍ.

"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari saripati (yang berasal) dari tanah". Al-Mukminun, 23:12.


اِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ اِنِّيْ خَالِقٌ بَشَرًا مِنْ طِيْنٍ

"Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku akan menciptakan manusia dari tanah". Saad, 38:17.

هُوَالَّذِيْ خَلَقَكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ.

"Dialah yang menciptakan kamu dari tanah kemudian dari setitis air mani kemudian dari segumpal darah". Gafir, 40:67.

هُوَالَّذِيْخَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَازَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَارِجَالاً كَثِيْرًا وَنِسَآءًا وَاتَّقُوْا اللهَ الَّذِيْتَسَآءَ لُوْنَ بِهِ وَاْلاَرْحَامَ اِنَّ اللهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيْبًا.

"Hai sekalian manusia! Bertakwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu dan daripadanya Allah menciptakan isterinya dan daripada keduanya Allah memperkembang-biakkan lelaki dan perempuan yang banyak. Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) namaNya kamu saling meminta satu sama yang lain dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu". An-Nisa, 4:1.


كُلُّكُمْ بَنُوْا آدَمَ وَآدَمَ خُلِقَ مِنْ تَرَابٍ.

"Kamu semua adalah anak keturunan Adam. Dan Adam diciptakan dari tanah".[14]

Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam adalah seorang manusia seperti seluruh manusia yang lain. Baginda dari keturunan Adam dan diciptakan dari tanah sebagaimana dicipta Nabi Adam 'alaihi as-salam, nabi-nabi, para rasul atau para wali Allah sekalian:

قُلْ اِنَّمَا اَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوْحَى اِلَيَّ اِنَّمَآاِلَهَكُمْ اِلَهٌ وَّاحِدٌ.

Katakanlah! Sesungguhnya aku ini hanyalah seorang manusia seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku: Bahawa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan Yang Maha Esa".
Al-Kahfi, 18:110.


وَقَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : اَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ.

"Bersabda Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam: Sesungguhnya aku adalah manusia biasa seperti kamu".[15]


Hanya kelebihan Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam ialah baginda seorang penghulu anak keturunan Adam sebagaimana sabda baginda:


اَنَا سَيِّدُ وَلَدِ آدَمَ.

"Aku adalah penghulu anak keturunan Adam".[16]


Pada hadith sahih ini dijelaskan Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wa-sallam hanya sebagai penghulu anak keturunan Adam 'alaihi as-salam dan di hadith yang lain pula dijelaskan sebagai maktub (مَكْتُوْبٌ) "Tertulis" dan bukan disebut dengan sebutan makhluk (مَخْلُوْقٌ) "Dicipta" sebagaimana yang ditegaskan oleh hadith sahih di bawah ini:

اَنَاعِنْدَ اللهِ مَكْتُوْبٌ خَاتِمُ النَّبِيِّيْنَ.

"Sesungguhnya aku di sisi Allah telah tercatit sebagai penutup para Nabi".


Terdapat banyak hadith-hadith yang menjelaskan tentang kejadian Nabi Adam 'alaihi as- salam dan Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam.



Adapun hadith-hadith yang menyatakan bahawa Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam adalah nabi, rasul dan manusia yang mula-mula dicipta adalah hadith-hadith yang lemah. Antara hadith tersebut ialah:


كُنْتُاَوَّلُ النَّبِيِّيْنَ فِى الْخَلْقِ وآخِرُهُمْ فِى الْبَعْثِ.

"Aku adalah permulaan para nabi dalam penciptaannya dan juru kunci (penutup) mereka diutus".

Menurut Ibnu Kathir, al-Munawi dan Nasruddin al-Albani rahimahumullah bahawa hadith ini adalah hadith yang lemah. Hadith ini menyalahi al-Quran dan hadith-hadith lain yang sahih. Malah menyalahi akal fikiran dan perasaan yang waras, oleh sebab itu tidak ada seorang pun yang dicipta dan dilahirkan sebelum Nabi Adam alaihi as-salam.[17]


Tidak ada seorang pun manusia yang diciptakan dari nur atau cahaya. Hanya para malaikat sahaja yang diciptakan dari nur tetapi para malikat bukan dari golongan manusia. Perkara ini telah dijelaskan oleh Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam di dalam sabdanya:


خُلِقَتِ الْمَلاَئِكَةُ مِنْ نُوْرٍ وَخُلِقَ الْجَآنُ مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ . وَخُلِقَآدَمَ مِمَّا وَصَفَ لَكُمْ.

"Malaikat diciptakan dari nur. Jin diciptakan dari nyalaan api dan Adam diciptakan dari apa yang telah disifatkan kepada kamu (dari tanah)".[18]


Adapun hadith yang dijadikan hujjah oleh golongan tarikat sufi/tasawuf Nur Muhammad untuk menyatakan bahawa Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam adalah dicipta dari nur, kesemuanya adalah dari jenis hadith-hadith yang lemah atau palsu. Antara hadith-hadith tersebut ialah:

اَوَّلُ مَا خَلَقَ اللهُ نُوْرَ نَبِيِّكَ يَا جَابِرُ.

"Wahai Jabir! Yang pertama kali diciptakan Allah ialah nur NabiMu".


Menurut Muhammad bin Jamil Zinu: Hadith ini adalah hadith (حديث مكذوب) "Hadith bohong/palsu" atas nama Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam. Ia bukan hadith sahih sebagaimana yang didakwakan oleh asy-Sya'rawi. Amat jelas isi kandungannya bertentangan dengan al-Quran al-Karim dan hadith yang sahih yang menjelaskan dengan tegas bahawa manusia yang pertama dicipta adalah Adam 'alaihi as-salam dan Adam dijadikan dari tanah. Seandainya ada dari makhluk lain ia adalah qalam. Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam hanyalah anak keturunan Adam, tidak dicipta dari nur.

Kepercayaan karut dan khurafat ini tertulis di dalam kitab Maulid Berzanji Daiba'i:

لاَ اِلَهَاِلاَّ اللهُ ، فَسُبْحَانَهُ مِنْ مَّلِكٍ اَوْجَدَ نُوْرَ نَبِيِّهِ مَحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ نُوْرِهِ قَبْلَ اَنْ يَخْلُقَ آدَمَ مِنَالطِّيْنِ اللاَّزِبِ

"Tiada Tuhan melainkan Allah, Maha Suci Dia Tuhan yang telah mencipta nur NabiNya Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam dari nurNya sebelum diciptanya Adam dari tanah liat".[19]

Nabi Muhammad adalah manusia biasa seperti kita dan manusia-manusia yang lain. Hanya baginda sahaja secara khusus dipilih oleh Allah untuk menerima wahyu, menjadi Nabi dan Rasul. Manusia tidak boleh menganggap Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam sebagai nur, tetapi mereka wajib menganggap baginda sebagai manusia.[20]

Pada dasarnya semua manusia dicipta sejak Adam 'alaihi as-salam serta semua anak cucu keturunannya sehinggalah ke Hari Kiamat adalah manusia yang dicipta dari tanah. Tujuan dicipta supaya beribadah, menyembah dan mentauhidkan Allah sehinggalah menemui ajalnya. Firman Allah:

وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَاْتِيَكَ الْيَقِيْنُ.

"Dan sembahlah Tuhanmu sampai datang kepadamu yang diyakini (ajal/kematian)". Al-Hijr, 15:99.

وَمَاخَلَقْتُ الْجِنَّ وَاْلاِنْسَ اِلاَّ لِيَعْبُدُوْنَ.

"Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembahKu". Az-Zariat, 51:56.



Tidak terdapat walaupun seorang dari kalangan para nabi atau para rasul menjadi penyebab sehingga kerananya dicipta dunia ini dan segala makhluk yang ada. Namun, menurut seorang tokoh sufi bernama Ibn Arabi, alam nyata adalah kumpulan sifat-sifat Allah al-Haqq. Tajjali Zat Allah hinggalah jadi hakikat segala yang ada di bumi ini. Menurut Ibn Arabi lagi bahawa alam semesta seluruhnya adalah berasal dari Nur Muhammad.





Mereka yang sefahaman dengan teori Ibn Arabi seolah-olah menafikan bahawa tujuan utama para nabi atau rasul diutus kepada umat mereka semata-mata untuk menyampaikan wahyu Allah. Mereka melupakan tentang tugas para nabi dan rasul yang diutus untuk mengajak manusia beribadah kepada Allah dan menyeru kepada Tauhid yang murni agar mereka mendapat petunjuk. Firman Allah:


وَلَقَدْبَعَثْنَا فِى كُلِّ اُمَّةٍ رَسُوْلاً اَنِ اعْبُدُوْا اللهَ وَاجْتَنِبُوْاالطَّاغُوْتَ.
"Dan Sesungguhnya Kami telah mengutus rasul pada tiap-tiap umat untuk menyerukan: Sembahlah Allah sahaja dan jauhilah taghut". An-Nahl, 16:36.

وَمَااَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُوْلٍ اِلاَّ نُوْحِى اِلَيْهِاَنَّهُ لاَ اِلَـهَ اِلاَّ اَنَا فَاعْبُدُوْنِ.

"Tidak Kami utus seorang pun Rasul sebelum engkau (Ya Muhammad!), melainkan Kami wahyukan kepadanya bahawa sesungguhnya tidak ada Tuhan kecuali Aku, maka oleh sebab itu sembahlah Aku". Al-Ambiya, 21:25.








Kepercayaan
Nur Muhammad Di Majlis Maulid
[21]


Dalam majlis-majlis perayaan maulid Nabi banyak terjadi kemungkaran bid'ah yang menyalahi ajaran al-Quran dan hadith. Majlis memperingati maulid[22] ini tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah dan para sahabat baginda. Tidak pernah diadakan oleh mereka yang hidup di kurun terbaik (kurun mufaddalah) iaitu kurun para tabiin atau para mujtahidin yang empat (Syafie, Maliki, Hambali dan Hanafi) kerana tidak ada suruhan dari Nabi Muhammad atau syara. Begitu juga tidak pernah diamalkan oleh para ulama besar pada abad kejayaan Islam. Malah tidak terdapat dalil qatii dari syara yang membolehkannya.


Banyak kemungkaran yang mereka lakukan semasa mengadakan perayaan maulid Nabi terutama yang melibatkan bid'ah, khurafat, tahayyul dan kesyirikan. Lebih-lebih lagi ketika mereka mengalunkan bait:

Wahai Rasulullah pemberi pertolongan dan pemberi bantuan!.


Wahai Rasulullah kepadamu tempat berpegang!.


Wahai Rasulullah! Hilangkanlah penderitaan kami.


Tidaklah kami merasai penderitaan, kecuali akan engkau selesaikan.


Meminta pertolongan dengan bertawassul kepada Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wa-sallam perkara biasa bagi pembuat bid'ah sebagaimana yang terbukti di dalam kitab Berzanji:

وَنَتَوَسَّلُ اِلَيْكَ بِشَرَفِ الذَّاتِ الْمُحَمَّدِيَّةِ.

"Dan kami bermohon dengan berperantaraan (bertawassul) kepadaMu melalui keberkatan hakikat al-Muhammadiyah".[23]


Di dalam kitab Berzanji ada sepotong doa yang dipohon yang mana doa tersebut mengandungi unsur syirik:


"Kami bermohon kepada Mu dengan berkat kemuliaan Nabi Muhammad sallallahu'alaihi wa-sallam dan kelebihannya".[24]


Seandainya Rasulullah sallallhu 'alaihi wa-sallam boleh mendengar seruan dan kata-kata di atas ini, tentu akan menghukum penyerunya sebagai pelaku syirik besar, kerana pertolongan dan tempat meminta yang dapat menghilangkan segala penderitaan dan masalah manusia hanya Allah semata. Allah Subhanahu wa-Ta'ala telah menjelaskan perkara ini di dalam firmanNya:


اَمَّنْ يُّجِيْبُ الْمُضْطَرَّاِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوْءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَآءَ اْلاَرْضِ اَاِلَهٌ مَّعَ اللهِ قَلِيْلاً مَّا تَذَكَّرُوْنَ.

"Atau siapakah yang memperkenankan doa orang yang dalam kesulitan apabila dia berdoa kepadaNya dan menghilangkan kesusahan dan menjadikan kamu (manusia) sebagai khalifah di bumi? Apakah di samping Allah ada tuhan (yang lain?) Amat sedikitlah kamu mengingati(Nya)".". An-Naml, 27:62.


Ayat di atas menunjukkan hanya Allah Subhanahu wa-Ta'ala sahaja yang memperkenankan doa menolong manusia yang sedang dalam kesulitan. Begitu juga, Allah di dalam al-Quran telah memerintahkan kepada Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam agar mengkhabarkan kepada umat baginda dengan membacakan firmanNya


قُلْ اِنِّيْ لاَ اَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَّلاَ رَشَدًا.

"Katakanlah (Ya Muhammad)! Sesungguhnya aku tidak mempunyai kuasa
mendatangkan sesuatu kemudaratan kepadamu dan tidak pula mempunyai
kemanfaatan". Al-Jin, 72:21
.

Dalam sebuah hadith, Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam pula bersabda:

اِذَاسَاَلْتَ فَاسْاَلِ اللهَ وَاِذَا اسْتَعَنْتَ فَاسْتَعِنْ بِاللهِ.

"Apabila kamu meminta sesuatu maka mintalah kepada Allah. Dan apabila kamu meminta pertolongan maka mintalah kepada Allah semata".[25]


Dalil-dalil di atas membatalkan keyakinan dan ajaran penganut tarikat Nur Muhammad. Namun, amat dikesalkan kerana pada kebiasaannya, bacaan bait-bait sya'ir semasa mengadakan perayaan maulid Nabi adalah terlalu berlebih-lebihan dan menambah-nambah (ghulu) dalam memuja-muji Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam. Sedangkan baginda telah melarang dari berbuat sedemikian kerana boleh membawa kepada kesyirikan. Baginda bersabda:

لاَ تَطْرُوْنِيْ كَمَا اَطْرَتِ النَّصَارَى ابْنِ مَرْيَمَ فَاِنَّمَا اَنَا عَبْدٌ قُوْلُوْا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ.

"Janganlah kamu berlebih-lebihan dalam memuja-mujiku sebagaimana perbuatan orang-orang Nasrani memuji Isa bin Maryam. Sesungguhnya aku hanyalah seorang hamba Allah. Katakanlah! HambaNya dan utusanNya".[26]


Sering juga perbuatan yang dilakukan di perayaan maulid dilakukan juga di majlis-majlis perkahwinan atau di majlis-majlis keagamaan yang lainnya. Di dalam majlis tersebut dilaungkan bait-bait yang berisi penjelasan bahawa Allah menciptakan Muhammad dari nurNya. Dan dari Nur Muhammad itu pula diciptakan segala sesuatu yang ada, yang ghaib (termasuk yang batin) atau yang nyata.



Al-Quran menganggap sebagai suatu pembohongan ajaran, keyakinan dan amalan Nur Muhammad yang sesat lagi menyesatkan ini. Ia jelas bertentangan dengan akidah dan amalan para aimah (الائمة) dan orang-orang soleh yang bermanhaj Salaf as-Soleh. Ia adalah perbuatan haram yang boleh menyebabkan kesyirikan. Allah Azza wa-Jalla telah mengharamkan perbuatan ini sebagaimana firmanNya:


قُلْاِنَّمَا اَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوْحَى اِلَيَّ اِنَّمَآ اِلَهُكُمْ اِلَهٌ وَّاحِدٌ فَمَنْ كَانَ يَرْجُوْا لِقَآءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صَالِحًاوَّلاَ يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ اَحَدًا.

"Katakanlah (Ya Muhammad)! Sesungguhnya aku ini hanyalah seorang manusia biasa seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku bahawa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan Yang Maha Esa. Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya maka hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhannya". Al-Kahfi, 18:110.


Sebagaimana yang telah diyakini oleh orang-orang yang beriman dan berilmu, bahawa Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam diciptakan melalui perantaraan seorang ayah dan seorang ibu. Baginda adalah manusia biasa yang diturunkan wahyu oleh Allah Subhanahu wa-Ta'ala kepada baginda. Keyakinan ini bertentangan dengan kepercayaan penganut Nur Muhammad, kerana kebiasaannya dalam majlis-majlis perayaan maulid yang mereka adakan, digambarkan melalui kitab-kitab maulid mereka tentang keluarbiasaan Nabi Muhammad sallallahu'alaihi wa-sallam, kononnya Allah mencipta alam dan manusia lantaran Nabi Muhammad. Kepercayaan ini juga diingkari oleh al-Quran, kerana dicipta manusia bukan kerana Nabi Muhammad, tetapi supaya mereka beribadah kepada Allah sebagaimana firmanNya:

وَمَاخَلَقْتُ الْجِنَّ وَالاِنْسَ اِلاَّ لِيَعْبُدُونِ.

"Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia kecuali untuk beribadah
kepadaKu". Adz-Zariyat, 51:56.


Amat jelas dari penerangan di atas bahawa sekalian manusia dan segala makhluk dicipta bukan kerana Nur Nabi Muhammad sallallahu‘alaihi wa-sallam atau bersebab rohnya, sesiapa yang mempercayai segala kekarutan ini adalah kufur dan sesat. Kerana tujuan utama dicipta sekalian makhluk sama ada di langit, di bumi dan di akhirat adalah semata-mata untuk mengEsakan Allah Azza wa-Jalla dalam setiap ibadah mereka.






Persamaan Maulid Nabi Muhammad Dengan 
Maulid Nabi Isa


Penganut agama Nasrani menyambut perayaan Hari Natal (Hari Krismas) pada 25 Disember setiap tahun kerana memperingati lahirnya Nabi Isa Al-Masih 'alaihi as-salam. Penyerupaan berlaku kepada pencinta bid'ah yang mana mereka menyambut perayaan Maulidur Rasul pada 12 Rabi'ulawal setiap tahun. Malah ditambah lagi dengan menyambut hari kelahiran (hari jadi) keluarga mereka dengan majlis yang meriah dan secara besar-besaran bagi mereka yang mampu. Amalan ini adalah mencontohi perbuatan penganut agama Yahudi, Nasrani atau Majusi yang sentiasa menyambut hari kelahiran nabi atau ketua agama mereka dengan mengadakan perayaan.


Pelaku dan pencinta bid'ah sememangnya sering tidak memperdulikan larangan Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam agar tidak meniru atau mencontohi amalan agama Ahli Kitab atau Majusi, sedangkan Rasulullah sallallahu'alaih wa-sallam dengan tegas telah melarang setiap orang yang beriman dari mencontohi amalan kaum kuffar sama ada dari golongan Yahudi, Nasrani atau Majusi sebagaimana sabdanya:


مَنْتَشَبَّهَ بَقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ.

"Barang sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia termasuk dari kaum tersebut".[27]


Di majlis perayaan maulid atau hari jadi sering berlaku percampuran atau pergaulan bebas (tidak terkawal) antara wanita dengan lelaki yang bukan mahram. Mereka perlu sentiasa ingat bahawa pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan telah diharamkan oleh Allah dan RasulNya. Maka bagaimana mereka boleh mendakwa mencintai Rasulullah sedangkan di majlis yang kononnya tanda cintanya kepada Nabi tetapi mereka melanggar larangan baginda?.


Ada kalanya perbelanjaan yang dikeluarkan untuk menjayakan majlis memperingati perayaan maulid mencapai jutaan ringgit banyaknya. Sama ada untuk makan minum, hiasan, dekorasi, transportasi, perhubungan, penceramah, nasyid dan sebagainya. Sedangkan perbuatan tersebut tidak pernah mendatangkan faedah, kecuali oleh orang-orang yang suka mengambil kesempatan untuk meraih keuntungan dengan mengenakan keperluan (untuk majlis tersebut) dengan harga yang tinggi. Sedangkan Rasulullah telah mengharamkan pembaziran harta.


Persiapan untuk mengadakan majlis perayaan maulid sering mengambil masa yang panjang, sama ada untuk menyiapkan pentas, menghias diri dan sebagainya, sehingga ada yang mengabai atau meninggalkan waktu sembahyang. Hal seperti ini menjadi perkara biasa bagi si pembuat bid'ah.


Amalan bangun dan berdiri tegak ketika sampai di bacaan-bacaan tertentu semasa membaca maulid (Berzanji) adalah suatu iktikad (kepercayaan) bahawa Rasulullah sallallahu alaihi wa-sallam berserta para sahabat baginda ketika itu sedang menghadirkan diri di majlis tersebut. Hal ini adalah suatu bid'ah, khurafat, tahayyul dan kebohongan yang nyata. Kerana Allah telah berfirman tentang keadaan orang yang telah wafat (meninggal dunia):

وَمِنْ وَرَآئِهِمْ بِرْزَخٌ اِلَىيَوْمٍ يُّبْعَثُوْنَ.

"Dan di hadapan mereka ada dinding (tembok penghalang untuk roh keluar) sampailah ke hari mereka dibangkitkan". Al-Mukmin, 23:100.


Yang dimaksudkan (بَرْزَخٌ) "Barzakh" ialah tembok atau dinding. Iaitu suatu yang memisahkan antara dunia dan akhirat yang tidak dapat ditembusi keluar oleh roh.





Ada pun berdiri kerana memberi penghormatan kepada seseorang yang datang ke majlis bukanlah ajaran dari sunnah Rasulullah, kerana Anas bin Malik pernah berkata:




مَاكَانَشَخْصٌ اَحَبَّ اِلَيْهِمْ مِنْ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

وَكَانُوْا اِذَا رَاَوْهُ لَمْ يَقُوْمُوْا لَهُ لِمَا يَعْلَمُوْنَ مِنْكَرَاهِيَّتِهِ لِذَلِكَ.

"Tidak ada seseorang yang lebih dicintai oleh para sahabat daripada Rasulullah. Apabila para sahabat melihat Rasulullah hadir, tidak seorang pun yang berdiri memberi penghormatan. Sebab mereka mengetahui bahawa Rasulullah sangat membenci penghormatan dengan cara berdiri".[28]

Terdapat sebahagian dari pencinta amalan maulid ini beralasan:

"Kami mengadakan perayaan memperingati maulid ini untuk membacakan sirah (sejarah) hidup Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam".


Tetapi kenyataan sirah yang mereka bacakan bertentangan dengan sabda-sabda dan sejarah Rasulullah yang sebenar. Kalaulah begitu apa faedahnya? Apakah orang yang dikatakan mencintai Rasulullah memadai hanya dengan membacakan sirah hidup baginda? Kalau begitu, ini bermakna orang yang mencintai Rasulullah perlu membacanya setiap hari sedangkan mereka hanya melakukannya setahun sekali?


Pembuat bid'ah perlu menyedari bahawa di bulan Rabi'ul Awal adalah bulan kelahiran dan kewafatan Rasulullah, tidak sepatutnya diadakan perayaan (bersukaria) di bulan kewafatannya sedangkan menunjukkan keprihatinan adalah lebih utama.



Kebiasaannya perayaan maulid diadakan sehingga kelarut malam, dipenuhi dengan nyanyian (nasyid), akibatnya ramai antara mereka yang tertinggal sembahyang Subuh kerana tertidur sehingga matahari terbit.





Sebenarnya tidak ada sesuatupun yang berupa tuntutan agama dari apa yang sering dilakukan oleh pencinta maulid. Terutama semasa mengadakan majlis maulidur rasul, kerana pada kebiasaannya amalan mereka hanya mentaati kehendak orang ramai, sedangkan jika mereka benar-benar ingin mentaati Allah dan mencintai RasulNya caranya telah dijelaskan oleh syara. Pada dasarnya pencinta perayaan maulid telah mentaati selain Allah yang membawa mereka kepada kesesatan. Awas amaran Allah tentang mentaati orang kebanyakan:



وَاِنْ تُطِعْ اَكْثَرَ مَنْ فِى اْلاَرْضِ يُضِلُّوْكَ عَنْ سَبِيْلِ اللهِ.

"Dan jika kamu menuruti (mentaati) kebanyakan orang-orang yang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkan kamu dari jalan Allah".
Al-An'am, 6:116.


Huzaifah radiallahu 'anhu berkata:


"Setiap bid'ah adalah menyesatkan walaupun seluruh umat manusia melihatnya dan menganggapnya sebagai sesuatu yang baik".

Hasan Basri rahimahullah pula menjelaskan:

"Sesungguhnya Ahli Sunnah sejak mulanya memang berjumlah sedikit. Begitu jugalah pada akhir zaman jumlah mereka semakin sedikit. Mereka adalah orang-orang yang tidak digemari oleh orang-orang yang cintakan kehidupan dunia dan bermegah-megah dengan kemewahannya. Ahli Sunnah pula tidak terpikat dengan Ahli Bid'ah. Mereka (Ahli Sunnah) bersabar berpegang teguh kepada sunnah Rasul sehingga bertemu dengan Tuhan mereka. Demikianlah! Maka masuklah kamu ke dalam golongan mereka (Ahli Sunnah) yang sedikit)".


Pecinta perayaan maulid bukanlah dari golongan ahli sunnah yang sedikit sebagaimana yang dimaksudkan oleh Hasan Basri, kerana orang yang mula-mula mengadakan perayaan maulid Nabi ialah Raja Muzaffar di Syam pada abad ke tujuh Hijrah. Orang yang pertama kali mengadakan perayaan maulid di Mesir ialah Bani Fatimiyah. Mereka sebagaimana yang dijelaskan oleh Ibn Kathir adalah golongan orang kufur dan fasik. Begitu juga perayaan maulid bacaan Berzanji paling digemari dan diutamakan oleh mereka yang menganut tarikat Nur Muhammad. Adapun fatwa para ulama muktabar tentang pengharaman majlis maulid:


Berkata Syeikh Muhammad bin Abul Latif semasa ditanya tentang mengeluarkan harta di atas nama maulid Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam:


"Sesungguhnya amalan maulid adalah tergolong dari perbuatan bid'ah yang
mungkar dan termasuk kerja-kerja yang keji. Membelanjakan harta kerana
majlis maulid Nabi sallallahu 'alaihi wa-sallam adalah bid'ah yang diharamkan,
pelakunya adalah berdosa bukan berpahala, maka wajib mengingkari terhadap sesiapa yang melakukan yang demikian".
[29]



Boleh difahami dari penjelasan dan fatwa ulama muktabar sebagaimana tertera di atas, bahawa membaca Berzanji dan mengadakan majlis atau perayaan maulid Nabi Muhammad sallallahu alaihi wa-sallam adalah bid’ah yang mungkar. 








Sembahyang Di Belakang Pengikut Nur Muhammad


Syeikh Muhammad Soleh al-Uthaimin rahimahullah ketika ditanya:



Bolehkah seseorang itu bersembahyang di belakang orang yang berkeyakinan bahawa Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam adalah cahaya dari cahaya Allah, baginda bukanlah manusia, baginda mengetahui yang ghaib dan seseorang itu boleh meminta pertolongan dari baginda kerana meyakini bahawa baginda memiliki manfaat dan mudarat? 


Syeikh Muhammad Soleh al-Uthaimin rahimahullah menjawab: Sesiapa yang berkeyakinan bahawa Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam adalah cahaya dari cahaya Allah dan baginda bukan manusia sehingga mengetahui yang ghaib, maka dia adalah kafir kepada Allah dan RasulNya. Dia menjadi musuh Allah dan RasulNya kerana dakwaannya adalah dusta. Maka sesiapa yang berdusta terhadap Allah dan RasulNya dia adalah kafir. Adapun dalilnya ialah firman Allah:

قُلْ اِنَّمَا اَنَا بَشَرٌمِّثْلُكُمْ.

"Katakanlah! Sesungguhnya aku ini hanyalah seorang manusia sepertimu". Al-Kahfi, 18:110.


قُلْلآ اَقُوْلُ لَكُمْ عِنْدِى خَزَآئِنُ اللهِ وَلآ اَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلآ

اَقُوْلُ لَكُمْ اِنِّيْ مَلَكٌ اِنْ اَتَّبِعُ مَا يُوْحَى اِلَيَّ.

"Katakanlah! Aku tidak mengatakan kepada kamu bahawasanya aku memiliki perbendaharaan Allah, aku tidak mengetahui yang ghaib dan aku tak mengatakan bahawa aku adalah malaikat, aku hanya mengatakan apa yang telah diwahyukan kepadaku". Al-'An'am, 6:50.

قُلْلآ اَمْلِكُ لِنَفْسِيْ نَفْعًا وَلاَ ضَرًّا اِلاَّ مَا شَـآءَ اللهُ وَلَوْكَنْتُ اَعْلَمُ الْغَيْبَ لاَ سْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَمَا مَسَّنِيَالسُّوْءُ اِنْ اَنَا اِلاَّ نَذِيْرٌ وَبَشِيْرٌ لِقَوْمِ يَؤْمِنُوْنَ.

"Katakanlah! Aku tidak berkuasa menarik kemanfaatan bagi diriku dan tidak (pula) menolak kemudaratan, kecuali yang dikehendaki Allah. Dan sekiranya aku mengetahuiyang ghaib, tentulah aku membuat kebajikan sebanyak- banyaknya dan aku tidak akan ditimpa kemudaratan. Aku tidak lain hanyalah pemberi peringatan dan pembawa berita gembira bagi orang-orang yang beriman". Al-'Araf, 7:188.

Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam pula bersabda:

اِنَّمَااَنَا مِثْلُكُمْ اَنْسَىكَمَا تَنْسَوْنَ وَاِذَا نَسِيْتُ فَذَكَّرُوْنِيْ.

"Sesungguhnya aku hanyalah manusia seperti kamu, aku lupa sebagaimana kamu lupa, maka apabila aku lupa ingatkanlah aku".[30]


Sesiapa yang meminta pertolongan kepada Rasulullah dengan keyakinan bahawa baginda memiliki manfaat dan mudarat, maka dia telah kufur dan pendusta terhadap Allah dan telah melakukan kesyirikan terhadap Allah. Allah berfirman:


وَقَالَرَبُّكُمْ ادْعُوْنِيْ اَسْتَجِبْ لَكُمْ اِنَّ الَّذِيْنَ يَسْتَكْبِرُوْنَ عَنْعِبَادَتِيْ سَيَدْخُلُوْنَ جَهَنَّمَ دَاخِرِيْنَ.

"Dan Rabb (Tuhan) kamu berfirman: Berdoalah (mintalah) kepadaKu, nescaya akan Aku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembahKu akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina dina". Ghafir, 40:60.

قُلْ اِنِّيْ لآ اَمْلِكُ لَكُمْ ضَرَّا وَلاَ رَشَدًا قُلْ اِنَّيْ لَنْ يُجِيْرَنِيْ مِنَ اللهِ اَحَدٌ وَلَنْ اَجِدَ مِنْ دُوْنِهِ مُلْتَحَدًا.

"Katakanlah! Sesungguhnya aku tidak berkuasa mendatangkan sesuatu kemudaratan kepadamu dan tidak (pula) sesuatu kemanfaatan. Katakanlah! Sesungguhnya aku tiada seseorang pun yang dapat melindungiku selain Allah, sekali-kali tidak akan memperolehi tempat berlindung selain dariNya"
Al-Jin, 72:21-22.

Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam bersabda:

لاَ اَغْنى عَنْكُمْ مِنَ اللهِ شَيْئًا.


"Aku tidak mempunyai kemampuan apapun untuk menolongmu di hadapan Allah".[31]

Oleh itu tidak diperbolehkan sembahyang di belakang orang yang berkeyakinan sebagaimana yang dijelaskan di atas. Ataupun yang sejenisnya juga tidak dihalalkan menjadi imam bagi kaum muslimin.[32]








Wajib Mencintai Dan Mentaati Para Rasul Dan Nabi


Setelah mengetahui tentang wajibnya beriman kepada sekalian para nabi dan rasul, maka kewajiban seterusnya ialah mencintai mereka lebih dari mencintai ibu-bapa, anak-anak, keluarga dan keseluruhan manusia melalui cara yang telah ditentukan oleh al-Quran, iaitu dengan benar-benar mentaatinya, menghayati, mencontohi dan melaksanakan segala cara-cara beribadah yang telah dijelaskan oleh Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam dan meninggalkan segala yang ditegah. Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam bersabda:


فَوَالَّذِىنَفْسِيْ بِيَدِهِ لاَ يُؤْمِنُ اَحَدُ كُمْ حَتَّى اَكُوْنَ اَحَبَّ اِلَيْهِ مِنْ وَالِدِهِ وَوَلَدِهِ.

"Maka demi jiwaku yang di dalam genggamanNya, tidak sempurna iman salah seorang kamu sehingga aku dijadikan lebih dicintai dari orang tuanya dan anaknya”. H/R Bukhari.

لاَيُؤْمِنُ اَحَدُكُمْ حَتَّىاَكُوْنَ اَحَبَّ اِلَيْهِ مِنْ وَالِدِهِ وَوَلَدِهِ وَالنَّاسِاَجْمَعِيْنَ.


"Tidak sempurna iman salah seorang kamu sehinggalah aku dijadikan lebih dicintai dari orang tuanya, anaknya dan manusia keseluruhannya".[33]

ثَلاَثٌ مَنْكُنَّ فِيْهِ وَجَدَحَلاَوَةَ اْلاِيْمَانِ اَنْ يَكُوْنَ اللهُ وَرَسُوْلُهُ اَحَبَّ اِلَيْهِ مِمَّا سِوَاهُمَا.

"Tiga perkara yang menjadikan kamu memperolehi kemanisan (kesempurnaan) iman iaitu mencintai Allah dan RasulNya lebih dari selain keduanya".
[34]


Setiap orang Islam yang beriman wajib mentaati dan mencontohi rasul utusan tersebut, sebagaimana firman Allah 'Azza wa-Jalla:

يَااَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوا اَطِيْعُوْا اللهَ وَاَطِيْعُوْا الرَّسُوْلَ وَاُوْلِىاْلاَمْرِ مِنْكُمْ.


"Wahai orang-orang yang beriman! Taatilah Allah, taatilah Rasul(Nya) dan ulilamri antara kamu". An-Nisa, 4-59.

وَمَا اَرْسَلْنَا مِنْ رَسُوْلٍ اِلاَّ لِيُطَاعَ بِاِذْنِ اللهِ.

"Dan Kami tidak mengutus rasul, melainkan untuk ditaati dengan seizin Allah". An-Nisa, 4:64.

وَمَنْ يُطِعِ اللهَ وَالرَّسُوْلَ فَاُولَئِكَ مَعَ الَّذِيْنَ اَنْعَمَ اللهُعَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّيْنَ والصِّدِّيْقِيْنَ والشُّهَدَآءِوَالَّصَالِحِيْنَ وَحَسُنَ اُولَئِكَ رَفِيْقًا.


"Dan barangsiapa yang mentaati Allah dan RasulNya, mereka itu akan bersama-sama dengan orang-orang yang dianugerahi nikmat oleh Allah, iaitu nabi-nabi, para siddiqin, para syuhada dan orang-orang soleh. Dan mereka itulah teman yang sebaik-baiknya". An-Nisa, 4:69.

مَنْيُّطِعِ الرَّسُوْلَ فَقَدْ اَطَاعَ اللهَ وَمَنْ تَوَلَّى فَمَآ اَرْسَلْنَاكَعَلَيْهِمْ حَفِيْظًا.

"Barangsiapa yang mentaati Rasul, sesungguhnya ia telah mentaati Allah. Dan barangsiapa yang berpaling (dari ketaatan), maka Kami tidak mengutusmu untuk jadi pemelihara bagi mereka". An-Nisa', 4:80.

وَاَطِيْعُوْااللهَ وَاَطِيْعُوْا الرَّسُوْلَ وَاحْذَرُوْا فَاِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوْاانَّمَا عَلَى رَسُوْلِنَا الْبَلاَغُ الْمُبِيْنَ.

"Dan taatilah kamu kepada Allah dan taatilah kepada Rasul(Nya), dan berhati-hatilah. Jika kamu berpaling, maka ketahuilah bahawasanya kewajipan Rasul Kami hanya menyampaikan (amanat Allah) dengan terang". Al-Maidah, 5:92.


يَااَيُّهَا الَّذِيْنَ ءَامَنُوْا اَطِيْعُوْا اللهَ وَاَطِيْعُوْا الرَّسُوْلَوَلاَتُبْطِلُوْا اَعْمَالَكُمْ.

"Hai orang-orang yang beriman! Taatilah kepada Allah dan taatilah kepada rasul dan janganlah kamu merosakkan (membatalkan pahala) amalan kamu".
Muhammad, 47:33


Mentaati Allah Tabaraka wa-Ta’ala dan rasulNya dengan penuh keimanan hanya boleh dibuktikan dengan mengembalikan segala persoalan yang bersangkut-paut dengan akidah, ibadah atau hukum ahkam agama hanya kepada Allah (al-Quran) dan RasulNya (al-Hadith yang sahih) tanpa ada persoalan dan dilakukan penambahan (bid'ah). Prinsip keimanan yang sempurna ialah berpegang teguh dan menggigit kedua kitab ini tanpa berbelah-bagi atau ragu. Sesiapa yang meninggalkan pegangan al-Quran dan al-Hadith, dia telah membawa dirinya kepada kesesatan dan kekafiran yang nyata:




فَاِنْتَنَازَعْتُمْ فِى شَىْءٍ فَرُدُّوْهُ اِلَى اللهِ والرَّسُوْلِ اِنْ كُنْتُمْ

تُؤْمِنُوْنَ بِاللهِ والْيَوْمِ اْلآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَاَحْسَنُ تَاْوِيْلاً.

"Jika kamu saling berbantah-bantahan dalam sesuatu perkara, maka kembalikanlah ia kepada Allah (al-Quran) dan Rasul (as-Sunah) jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya". An-Nisa, 4:59.

Para nabi dan rasul adalah manusia pilihan Allah Tabaraka wa-Ta'ala yang terbaik, paling sempurna dan termulia di antara sekalian manusia, namun wajib diimani juga bahawa Nabi Muhammad salallahu 'alaihi wa-sallam adalah yang paling mulia dan penutup para nabi dan rasul.

Tidak dihalalkan seseorang itu mendakwa bahawa ibu-bapanya, dirinya, gurunya, para wali atau syeikh-syeikh tarikat mereka lebih baik dari salah seorang para nabi atau rasul yang telah diutus. Kenyataan ini yang diperkuat dengan nas-nas syara adalah menyangkal dakwaan sesetengah dari para syeikh tarikat atau penganut tasawuf (sufi) yang kesasaran bahawa ada di antara syeikh mereka yang lebih baik dan mulia dari para nabi dan rasul utusan Allah Azza wa-Jalla. Dakwaan mereka dapat ditolak melalui sabda Nabi Muhammad salallahu 'alai wa-sallam:


مَاكَانَ لِعَبْدٍ اَنْ يَقُوْلَ اِنِّى خَيْرٌ مِنْ يُوْنُسَ بْنِ مَتَّى.

"Tidak selayaknya bagi seorang hamba mengatakan: Sesungguhnnya aku lebih baik dari Yunus bin Matta"[35]


Sebenarnya, sebagai tanda seseorang itu mencintai Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam semestinya dibuktikan dengan mencintai Allah terlebih dahulu, dan sebagai bukti seseorang itu benar-benar mencintai Allah dan RasulNya, maka ia perlu memenuhi syarat yang telah dikhabarkan oleh Allah Subhanahu wa-Ta'ala sebagaimana yang dijelaskan di dalam firmanNya:


قُلْ اِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّوْنَ اللهَ فَاتَّبِعُوْنِيْ يُحْبِبْكُمُ اللهُوَيَغْفِرْلَكُمْ ذُنُوْبَكُمْ.

"Katakanlah! Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutlah aku, nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang". Ali Imran, 3:31.







Nabi Terakhir Diutus Kepada Semua Kaum




Setiap nabi dan rasul telah diutuskan hanya kepada kaumnya masing-masing sahaja. Namun Nabi Muhammad salallahu 'alaihi wa-sallam sebagai nabi dan rasul terakhir telah diutus sebagai rahmat kepada sekalian manusia dan jin di segenap pelusuk dunia dari zamannya sehinggalah ke Hari Kiamat kelak. Firman Allah:



مَاكَانَ مُحَمَّدٌ اَبَا اَحَدٍ مِنْ رِجَالِكُمْ وَلَكِن رَّسُوْلَ اللهِ وَخَاتَمَالنَّبِيِّيْنَ.

"Muhammad itu sekali-kali bukanlah bapa dari seorang laki-laki di antara
kamu, tetapi dia adalah Rasulullah dan penutup nabi-nabi". Al-Ahzab, 33:40.


وَاَنَا الْعَاقَبُ الَّذِيْ لَيْسَبَعْدَهُ نَبِيٌّ

"Aku adalah ikutan yang tidak ada Nabi sesudahku".[36]


Syariat Islam yang telah dibawa oleh baginda Rasulullah sallahu 'alaihi wa-sallam telah memansuhkan segala syariat sebelumnya. Begitu juga sebagaimana yang dijelasakan oleh ayat di atas bahawa kitab al-Quran yang terpelihara telah diturunkan kepada Rasulullah salallahu 'alahi wa-sallam menjadi penutup kepada semua nabi-nabi, para rasul dan semua kitab-kitab sebelumnya. Sabda Nabi Muhammad salallahu 'alaihi wa-sallam:


اِنِّيْعِنْدَ اللهِ مَكْتُوْبٌ خَاتِمُ النَّبِيِّيْنَ وَاِنَّ آدَمَ لَمُنْجَدِلُ فِىطِيْنَتِهِ.

"Sesungguhnya aku di sisi Allah telah tercatit sebagai penutup para Nabi. Dan sesungguhnya Adam adalah lebih dulu diturunkan ke bumi".[37]


Alah SWT yang menurunkan al-Quran yang sentiasa dalam pemeliharaanNya ke bumi melalui malaikat Jibril ‘alaihi as-salam. Keseluruhan isinya telah disampaikan oleh Nabi Muhammad kepada umat baginda yang mana isinya tidak boleh diubah, ditambah, diganti atau dicemari dengan kata-kata atau pendapat manusia walaupun satu kalimah. Allah telah menyempurnakan Islam melalui kitab yang disampaikan oleh NabiNya Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam sebagai Nabi penutup. Oleh itu, tiada siapa yang boleh mencabuli al-Quran dengan merubah erti, maksud atau maknanya walau satu huruf.


Yang dianggap agama hanyalah apa yang disampaikan oleh Nabi Muhammad yang dinamakan “Islam”. Hanya agama Islam yang diterima dan diredhai Allah sehinggalah ke Hari Kiamat sebagaimana firmanNya:


اَلْيَوْمَاَكْمَلْتُ لَكُمْ دِيْنَكُمْ وَاَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِيْ وَرَضِيْتُلَكُمُ اْلاِسْلاَمَ دِيْنًا.

"Pada hari ini telah Ku sempurnakan untuk kamu agamamu dan telah Ku redhai Islam itu sebagai agama bagimu". Al-Maidah, 5:3.


Oleh sebab itu, tidak boleh mengingkari kerasulan Nabi Muhammad salahu 'alaihi wa-sallam dan kesempurnaan agama yang diturunkan kepada baginda, sesiapa yang mengingkarinya ia telah membatalkan keimanannya. Begitu juga sesiapa yang mengingkari dan membohongi hadith-hadithnya yang sahih serta menafikan (meniadakan) setiap khabar yang datang darinya ia dianggap kufur. Syariat Islam dengan jelas dan tegas telah mengharamkan (mengkufurkan) seseorang yang mengaku sebagai nabi, rasul atau memberi sifat kenabian atau kerasulan kepada seseorang sesudah Nabi Muhammad salallahu 'alaihi wa-sallam wafat.


Akhir kata, semoga kita sekalian sentiasa mendapat kebaikan dan hidayah Allah, dihindarkan dari segala kecelakaan dan kesyirikan. Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wa-sallam, para sahabat serta mereka yang berittiba’ dengan baik. Dan disudahi dengan wal-Hamdulillahi Rabbil ‘Alamin.








[1]. H/R Turmizi dalam sahihnya.


[2]. Lihat: Berzanji. Hlm. 7.
Jaafar Berzanji. Terjemahan Amir Hj. Marzuki. Jabatan Agama
Selangor, Jabatan Dakwah.


[3]. Lihat: Terjemahan Maulid
Berzanji &Daiba'i, Susunan Zulkifli Mat Isa. Hlm. 1.
Jahabersa.


[4]. Lihat: فصوص الحكم Hlm.
39. Ibn Arabi. Ta'lik Dr. Abu al-Afifi. Dar Kitab Arabi.


[5]. Lihat: مجموعة الموالد وادعية شرف الانام
برزنجي نثر وبرزنجي نظم

hlm. 19.Percetakan al-Maarif Sdn. Bhd.


[6]. Lihat: شعار السالكين. Jld. 4. Hlm. 102. Syeikh Abd.
Samad al-Palembani. BPPI. Selangor & Wilayah Persekutuan.


[7]. Lihat: Terjemahan Maulid
Berzanji & Daiba'i, Hlm. 52. Susunan Zulkifli Mat Isa.
Jahabersa.


[8]. Lihat: اركان الاسلام والايمان Muhammad bin Jamil Zinu.


[9]. Lihat: Terjemahan Maulid
berzanji & Daiba'i. Hlm. 3. SusunanZulkifli Mat Isa.
Jahabersa.


[10]. H/R Turmizi. Menurut al-Albani
hadith ini adalah sahih. Lihat:
اركان
الاسلام والايمان

Muhammad bin Jamil Zinu.


[11]. Lihat: .مجموعة
الموالد وادعية شرف الانام برزنجى نثر وبرزنجى نظم
Hlm. 36. Percetakan al-Maarif Sdn Bhd.


[12]. Lihat: مولد النبى صلى الله عليه وسلم
للبرزنجي * للديبعي

Hlm. 94. Cetakan pertama 1995. Jahabersa.


[13]. H/R Ahmad dan Bukhari.


[14]. H/R Al-Bazzar. Menurut
al-Albani hadith Sahih. Lihat: Al-Jami' 4444.


[15]. Al-Albani menganggap hadith ini
sahih. Lihat: Al-Jami'. No:2337.


[16]. H/R Bukhari dan Muslim.


[17]. Lihat: اركان الاسلام والايمان Muhammad bin Jamil Zinu.


[18]. H/R Bukhari dan Muslim.


[19]. Lihat: Terjemahan Maulid
Berzanji & Daiba'i. Hlm. 60. Zulkifli Mat Isa.


[20]. Lihat: اركان الاسلام والايمان Muhammad bin Jamil Zinu.


[21]. Sebahagian teks dalam tajuk ini
disalin (dinukil) dari buku
الفرقة
الناجية

oleh Muhammad bin Jamil Zinu.


[22]. Sebahagian masyarakat Melayu
menyebut "maulud".


[23]. Lihat: Terjemahan Maulid
Berzanji & Daiba'i. Hlm. 52. Susunan Zulkifli Mat
Isa. Jahabersa.


[24]. Ibid. Hlm. 75.


[25]. H/R Turmizi (hadith sahih).


[26]. H/R Bukhari.


[27]. H/R Abu Daud. (Hadith sahih).


[28]. H/R Ahmad dan Turmizi. (hadith
sahih).


[29]. القول
الفصل فى حكم الاحتفال بمولد خير الرسل (ص)
Hlm. 55. Ismail bin Muhammad al-Ansari.
Wazarah as-Syuun al-Islamiyah wal-Aukaf
wa- Addakwah wal-Irsyad. Saudi Arabia.


[30]. H/R Bukhari, Muslim, Abu Daud,
Nasaii dan Ibn Majah.


[31]. H/R Bukhari, Muslim dan an-Nasaii.


[32]. Keseluruhan tajuk dan teks ini
dinukil (disalin) dari:
مجموع
فتاوى ورسائل

Juz. 1. Hlm. 333-334.
شيخ
محمد بن صالح العثيمن.


[33]. H/R Bukhari.


[34]. H/R Bukhari (15), al-Ilm.
Muslim (60) al-Iman. Turmizi (2548) al- Iman an-Nasaii (4903)
al-Iman wa-Syari'uhu. Ibn Majah (4023) al- Fitan. Ahmad
(11679) Musnad al-Mukathirin.


[35]. H/R Bukhari, Muslim, Abu Daud dan
Ahmad.


[36]. H/R Bukhari dan Muslim.


[37]. Hadith sahih riwayat Hakim.



74 comments:

  1. ape kah mustahil jika sayyidah asiyah dan sayyidah maryam hadir bila lahirnya Nabi s.a.w? Tiada yang mustahil.Dia adalah Nabi yg terAgung s.a.w
    Perayaan maulid diadakan dengan hormat,semua pakai menutupi aurat...
    Maulid itu sekali-kali bukan bid'ah atau shirik.Memangla kita minta tolong sama Nabi s.a.w tetapi yang akan memberikan itu adalah ALLAH s.w.t

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum wbh

    Apa relevannya dimasukkan perbincangan bahawa sayyidah asiyah dan sayyidah maryam hadir bila lahirnya Nabi s.a.w? Kalau begitu saya pun boleh buat cerita Nabi Adam dan Nabi Ibrahim datang bila Nabi Muhammad dilahirkan. Namun dalam ajaran tareqat, memang salah satu inti patinya ialah menambah berbagai cerita yang bukan-bukan.

    Kalau sahihlah meminta tolong kepada Nabi Muhammad SAW, ini sudah salah bertawassul dan berat hukumnya. Sebagai analogi kalau saya minta tolong dengan patung berhala, namun dengan iktikad sekiranya apa yang saya minta itu diperkenankan, maka itu adalah anugerah dari Allah SWT dan bukan dari patung berhala tersebut. Maka hukumnya tetap syirik dan namanya ialah mempersekutukan Allah.

    Maksud mempersekutukan dalam satu ayat Al Quran ialah maksudnya lebih kurang, "Selain Aku (Allah) engkau meminta kepada sekutu-sekutu". Maksudnya ialah orang yang mempercayai Allah tetapi pada masa yang sama mereka memohon (berharap) kepada berhala, tangkal, Nabi Muhamad, Wali, roh ayah ibu dsbnya.

    Mintalah segala perkara terus kepada Allah dan bukan kepada sekutu-sekutu Allah atau kepada Nabi Muhamad SAW.

    Sekian wassalam wallahualam

    Emjay

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum wmt
    berkenaan barzanji ini saya tak lah arif...
    sila ke web site ini
    http://bahrusshofa.blogspot.com/search/label/Mawlid
    semoga kita dapat berlapang dada dengan amalan ulama2 silam
    sekian

    ReplyDelete
  4. Nabi s.a.w bukanlah manusia yang biasa kerana dia adalah Habibullah.Dari Nur beliau,kita diciptakan.Salafus Solih bukanlah golongan yang sesat.Apa buktinya?
    Boleh tanya kalau saudara ada buat birthday party?Kalau lah dibuat ,mesti lah boleh.Kenapa kita tidak boleh menyambut kelahiran Nabi s.a.w?Salahkah.Tentu tak.

    ReplyDelete
  5. Siapakah yang jadi penolong kita pada hari akhirat? Shafa'atnya Nabi s.a.w.
    Dia berkata "Shafaatku adalah untuk pendosa besar di kalangan umatku".
    Sesungguhnya Nabi s.a.w telah memberi bay'at kepada waliallah yaitu 124000 orang di gua Gharu Thawr.Mereka hadir secara spiritual.Semua Tariqat berasal dari Nabi s.a.w .Pergilah cari maklumat yang benar tentang Mawlid,ia bukanlah bid'ah.Sheikh al-Baz itu adalah seorang yang Wahhabi itu pasal dia melarangkan mawlid nabi s.a.w. Nabi s.a.w hadir secara spiritual di majlis mawlid nya s.a.w

    ReplyDelete
  6. Untuk pengetahuan sdr nash697, sudah lama benor saya dan anak-anak tidak menyambut hari lahir. Kadang-kadang kerap saya tidak sedar hari lahir saya. Hari lahir anak-anak janganlah sebut .

    Saya nak tanya sdr nash697, di akhirat memang Nabi Muhamad pemberi syafaat tetapi adakah atas kekuasaan baginda sendiri atau atas izin Allah SWT. Saya nak bagi analogi, saya interview minta kerja dan alhamdulillah dapat kerja tersebut. Saya nak puji habis tukang interview tersebut atau puji Allah? Siapakah sebenarnya penyusun utama perancangan ini, adakah tukang interview atau Allah SWT.

    Kalau Nabi SAW memberikan syafaat tanpa izin Allah, maka Nabi sudah sama taraf dengan Allah.

    Nabi hanya memberikan syafaat dengan izin Allah. Kalau Allah tak izinkan, Nabi tak akan memberikan syafaatnya.

    Hadis mana atau nas mana yang sdr nash697 gunakan untuk mengatakan bahawa Nabi SAW hadir secara spiritual dimajlis mawlid. Itulah, kitab marhaban dibaca tetapi hadis Nabi saw tak mahu dibaca.

    Emjay

    ReplyDelete
  7. Ya kah,Nabi s.a.w tak mahu?
    Saya setuju semuanya di atas izin ALLAH s.w.t.
    Nabi s.a.w perintah umatnya supaya bersolawat ke atasnya .Fadilatnya besar.
    Kalau pada Zaman Nabi ,dialah guru untuk umatnya.Pada zaman sekarang,setelah Wafat beliau,sahabat,tabiin,tabiin tabiin...sekarang adalah zaman Auliya'.Tidak semua bid'ah itu haram.
    Apakah saudara sanggup memanggil saudara muslim seorang kafir/membuat kufr?seperti dibuat oleh para Wahhabi.Apakah saudara sokong dengan apa yang dikatakan oleh Dr.Asri?
    Tahukah Saudara hati org2 yang shirik?

    ReplyDelete
  8. Untuk menyambut Mawlid adalah untuk menyambut hari kelahiran ISLAM...

    ReplyDelete
  9. Hukum itu boleh jatuh kepada mereka yang meraikan mawlid Nabi berdasarkan sebuah hadis sahih yang menyebut bahawa:
    ``Sesiapa yang melakukan perbuatan yang menyerupai sesuatu kaum itu, maka ia turut termasuk bersama golongan tersebut.''

    Perbuatan meraikan hari mawlid berkenaan bukan berasal dari amalan orang Islam dan ia adalah berasal dari golongan orang Kristian.

    Menyayangi Nabi SAW bukan dengan meraikan mawlid tetapi melaksanakan segala sunnahnya. Mawlid bukan dari sunnah Nabi SAW tetapi adalah amalan orang-orang terkemudian.

    Wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  10. hukum menyambut mawlid adalah boleh mengikut sebahagian ulama.... kita memuliakan Rasullah kerana Allah memuliakan baginda...

    mawlid adalah amat berbeza dengan sambutan orang2 kristian....

    Ketahuilah, bahawasanya sesuatu majlis perhimpunan yang harus itu akan menjadi cemerlang jika sekiranya ianya diserikan dengan dzikrullah dan ucapan-ucapan sholawat serta salam ke hadrat Junjungan Nabi s.a.w. Hal ini telah disebut dalam beberapa hadits Junjungan Nabi s.a.w. di antaranya:- "Tidak berhimpun sesuatu kaum (yakni dalam majlis perhimpunan) yang kemudiannya mereka bersurai pergi dengan tanpa mengingati Allah azza wa jalla dan bersholawat ke atas Junjungan Nabi s.a.w., melainkan perginya mereka (dari majlis tersebut) dengan bau busuk bangkai."

    wallahua'llam

    ReplyDelete
  11. Jadi saudara mahu mengatakan bahawa semua muslim yang meraikan mawlid s.a.w itu tergolong dalam golongan Kristian.Itu adalah satu salah yang besar.Bisa saudara panggil saudara muslim tergolong dari golongan kafirun.Apa saudara pernah dengar sabda Nabi s.a.w :Sesiapa yang memanggil orang lain kafir ,dia sendirilah yang kafir.
    Bila nak cakap sesuatu itu harus hati2...jangan asal main tembak...

    ReplyDelete
  12. Imam Ja'far al-Barzanji itu adalah keturunan Nabi s.a.w.
    Hormatilah mereka ...kaji dahulu sebelum berkata sesuatu perkara

    ReplyDelete
  13. Mana buktinya jaafar albarzanj ini keturunan Nabi SAW? Buat mengotorkan Nabi saw.

    Buku berzanji banyak karut marut dan ada yang bercanggah dengan Islam. Janganlah mengotorkan Nama Baik Nabi SAW!!

    Wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
    Replies
    1. silit mu.otak ngak ada ubat Wahababi emang seton al njad.

      Delete
  14. Berapa baik kah saudara sampai boleh mengatakan bahawa Imam al-Barzanji itu mengotorkan nama Nabi s.a.w? Mungkin saudara ni menyokong pendapat mufti bodoh perlis,Dr.Asri.
    Sungguhnya,saudara ni orang wahhabi kot...tu pasal macam org yg ignorant...
    Apa saudara tk percaya para WaliyAllah...Dalam Al-Quran ada mengata tentang mereka...
    Apa saudara tidak membuat zikir ...Al-Quran suruh banyakkan zikir

    ReplyDelete
  15. Astagfirullah halazim....

    Al-'Allaamah al-Muhaddits al-Musnid as-Sayyid Ja'far bin Hasan bin 'Abdul Karim al-Barzanji adalah MUFTI ASY-SYAFI`IYYAH di Kota Madinah al-Munawwarah. Telah berlaku perselisihan tentang tarikh kewafatannya, di mana sebahagiannya menyebut yang beliau meninggal pada tahun 1177H. Imam az-Zubaidi dalam "al-Mu'jam al-Mukhtash" menulis bahawa beliau wafat tahun1184H, di mana Imam az-Zubaidi pernah berjumpa dengan beliau dan menghadiri majlis pengajiannya di Masjid Nabawi yang mulia. Beliau adalah pengarang kitab mawlid yang masyhur dan terkenal dengan nama "Mawlid al-Barzanji". Sebahagian ulama menyatakan bahawa nama karangannya tersebut sebagai "I'qdul Jawhar fi mawlid an-Nabiyyil Azhar". Mawlid karangan beliau ini adalah di antara kitab mawlid yang paling tersohor dan paling luas tersebar ke pelosok negeri 'Arab dan Islam, baik di Timur maupun di Barat. Bahkan ramai kalangan 'Arab dan 'Ajam yang menghafalnya dan mereka membacanya dalam perhimpunan-perhimpunan agama yang munasabah. Kandungannya merupakan khulaashah (ringkasan) sirah nabawiyyah yang meliputi kisah lahir baginda, perutusan baginda sebagai rasul, hijrah, akhlak, peperangan sehingga kewafatan baginda................

    Kitab "Mawlid al-Barzanji" ini telah disyarahkan oleh al-'Allaamah al-Faqih asy-Syaikh Abu 'Abdullah Muhammad bin Ahmad yang terkenal dengan panggilan Ba`ilisy yang wafat tahun 1299H dengan satu syarah yang memadai, cukup elok dan bermanfaat yang dinamakan "al-Qawl al-Munji 'ala Mawlid al-Barzanji" yang telah banyak kali diulang cetaknya di Mesir.

    wallahua'llam

    ReplyDelete
  16. apa-apa pun...islam adalah mudah dan amat senang untuk menjejakkan kaki ke syurga dan senang jugalah untuk jatuh ke dalam neraka.....siapalah kita untk menilai semua perkara berkaitan agama...hanya wali dan wakil 2 yg telah terpilih untuk membincangkan tentang perkara ini berhak untuk mempertikaikannya..ada bnyak cbang iaitu banyak mazhab...ikutlah satu supaya berpendirian tetap..dan itulah yg terbaik..

    ReplyDelete
  17. Apa kitab memuji Nabi itu sama tahap dengan kitab Veda Orang Hindu yang sudah tentu banyak karut-marut? Jangan nak samakan.Mawlid itu adalah memang bid'ah tetapi bid'ah hasanah.Janganlah hanya pegang pada satu hadis aja.Ada beberapa banyak hadis yang cakap tentang bid'ah.

    ReplyDelete
  18. How did Allah celebrate this on the DAY of the Prophet’s birth?

    1. He made the Ka’abah lean in prostration towards the place of the noble birth.
    2. Allah caused the idols to fall down.
    3. He extinguished the fires of Persia.
    4. Only male children were born on that day.
    5. The skies were illuminated.
    6. Paradise was further decorated on this occasion.
    7. Allah removed drought from Makkah, turned the earth green and made the trees bear fruit, and blessings came to the Quraish from every direction
    8. Allah stopped sending down torments.
    9. He sent down the maidens of Paradise to give company to Sayyida Amina.
    10. He sent down Angel Gibreel to carry the Beloved Prophet, and announce his birth all over the world.

    ReplyDelete
  19. Abu Ya`la, Ibn al-Sunni, and al-Tabarani in al-Mu`jam al-Kabir narrated that the Prophet (saws) said: "If one of you loses something or seeks help or a helper (ghawth), and he is in a land where there is no one to befriend, let him say: "O servants of Allah, help me! (ya `ibad Allah, aghithuni), for verily Allah has servants whom one does not see." Al-Haythami said in Majma` al-Zawa'id (10:132): "The men in its chain of transmission have been declared reliable despite weakness in one of them."

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum wbh pembaca Laman Emjay sekelian

    Reply dari sdr nash697 hari ini adalah satu artikel yang menyarankan orang islam untuk menSYIRIKKAN Allah.

    Apa yang diutarakan oleh sdr nash697 ini adalah satu penipuan atas nama Islam!!!

    Hadis yang diutarakan oleh nash697 ini adalah hadis yang direka-reka sendiri oleh manusia (hadis maudhuk).

    Apabila kita manusia menyeru selain dari Allah maka syiriklah kita. seruan ""O servants of Allah, help me! (ya `ibad Allah, aghithuni)," adalah hasil kerja syaitan untuk mensyirikkan manusia.

    Dalam satu silat yang pernah saya sentuh dahulu, memang kumpulan silat ini ada mengamalkan amalan doa sesat "assalamualaikum ya 'ibadaAllah".

    Orang tanpa ilmu mudah sangat ditipu syaitan atas nama kononnya amalan tersebut adalah dari hadis Nabi.

    Sekian wassalam wallahuaqlam

    Emjay

    ReplyDelete
  21. Orang yang menyokong kitab berzanji ini memang banyak menyokong cerita yang bukan-bukan. Contohnya ialah:

    9. He sent down the maidens of Paradise to give company to Sayyida Amina

    Sayidina Amina ini adalah ibu nabi Muhamad. Ada buktinya ke cerita ini. Kalau mengikut kaum sufi dan mereka yang menyokong kitab berzanji ini, mereka memang mengadakan pelbagai cerita tentang Aminah (ibu nabi Muhamad) dan Abdullah (bapa nabi Muhamad).

    Apalah untungnya mengada-adakan pelbagai cerita bohong ini terutama sekali kononnya atas nama Islam??

    Sekian wassalam wallahuaqlam.

    Emjay

    ReplyDelete
  22. kalau hadis yang saya telah beri kepada awak itu hari dan awak cakap itu maudhuk.kali ini bukan maudhuk bukan hasan tapi SOHIH dan kalau awak tidak menerimanya juga sudah pasti awak golongan Anti-Hadis

    Al-Bukhari narrates in his Sahih that our mother Hajar, when she was running in search of water between Safa and Marwa, heard a voice and called out: "O you whose voice you have made me hear! If there is a ghawth (help/helper) with you (then help me)!" and an angel appeared at the spot of the spring of Zamzam.

    ReplyDelete
  23. Salam. Sahlah Emjay ni ajen Yahudi La'nat yang bertopengkan ISLAM. Tali barut yang yang nak memecahkan perpaduan Islam yang kononnya nak mensucikan Islam dari amalan khurafat. Sama lah Amjay ni dgn si La'nak Abdul Aziz bin Baz, Albani, Ibn Taimiyyah, Dr MAZA, Dr Juanda dan lain2 WAHABI SESAT.

    ReplyDelete
  24. Waalaikumussalam wbh

    Saya yang kerdil ini kalau disamakan dengan mereka-mereka ini iaitu Abdul Aziz bin Baz, Albani, Ibn Taimiyyah, Dr MAZA dan Dr Juanda, maka saya mengucapkan alhamdulillah namun kalau saya di samakan dengan sdr jangansesat, mufti Perak dan J***** tu saya memang tidak redha dan minta Allah jauhkan.

    Emjay

    ReplyDelete
  25. salam...pada hemat saya apa2 yang baik kita ambil dan jika sebaliknya kita tolak.selagi mana tidak menjejaskan aqidah....kira ok.tapi ketahuilah bahawa diakhir zaman ini...Nabi Muhammad S.A.W. telah mengingatkan kita tentang perpecahan umat islam kepada 72 golongan.satu golongan saja ke syurga.71 lagi ke neraka.satu golongan itu yang berpegang kepada alquran dan alsunnah.bukannya kita berzanji.bidaah tentang bidaah.bidaah semuanya sesat.dan neraka tempatnya.maasalam.

    ReplyDelete
  26. siapakah kita untuk mencela ulamak2 yang terdahulu.hanya mereka yang berada ketika zaman tersebut saja yang dapat menbahaskan dengan hujah mereka.siapakah kita jika dibandingkan dengan mereka.bahasa arab haram tak faham.jangan sesekali kita memperlekeh ulamak2 seperti ibnu tamiyah,abdul aziz bin baz,albani,drmaza.mereka ini ada hujah mereka sendiri dalam menolak setiap pemasaalahan yang timbul.mereka ini semua arif tentang bahasa arab jika dibandingkan dengan kita.,asal ilmu agama bermula dari kitab2 arab yang diolah kebahasa melayu.

    ReplyDelete
  27. berzanji......bidaah.mempelajari alquran serta memahami makna serta mempratikkan nya adalah lagi2 wajib.ketahuilah bahawa alquran akan memberi syafaat kepada kita diakhirat nanti.jika kita benar2 berpegang dengannya bukannya berzanji.jangan kita terlalu beremosi dalam beragama.keredhaan ALLAH S.W.T yang kita cari.sesungguhnya keredhaa ALLAH lebih tinggi dari syurga.

    ReplyDelete
  28. daripada hidup bermaksiat dengan ALLAH.lebih baik mati dalam mentaati ALLAH.iaitu dengan mati syahid.sesungguhnya jalan yang lurus itu adalah jalan para nabi,para sahabat nabi(sidiqin),para syuhada dan para sholihin.uslub dakwah adalah melalui dakwah wal jihad.kekuatan aqidah serta jihad adalah menjadi pegangan umat islam sejak berzaman lagi.takbir.

    ReplyDelete
  29. Memohon kepada kekasih Allah apalah salahnya....

    ReplyDelete
  30. Bagaimana mentaati allah sekiranya kitapun tak kenal Allah....

    ReplyDelete
  31. Kalau beginilah engkau wahai radi27, apa bezanya engkau dengan orang Kristian?? Mereka memohon kepada Jesus??

    Tulis jangan sebarang tulis!!

    Emjay

    ReplyDelete
  32. Allah taala sendiri minta kita mentaati Rasulullah. kerana barangsiapa taat kepada Rasul bererti taat kepada Allah. adakah maksudnya kita syirik kepada Allah?
    Allah dan para malaikat pun berselawat ke atas nabi, apa perlunya Allah berselawat ke atas nabi? Orang mukmin di suruh berselawat keatas nabi....Sekali orang mukmin berselawat keatas nabi 10 kali Allah berselawat keatas orang mukmin. Ini juga beerti mukmin yang tidak berselawat ke atas nabi makanya Allah tidak akan berselawat keatasnya..
    Jadi fikirkanlah bagaimana rapatnya hubungan Allah dan Muhammad.

    ReplyDelete
  33. Kata-kata yang diluahkan radi27 macam bunyi dari orang tarekat.

    Orang tarekat memang terlalu mengagongkan Nabi Muhamad SAW.

    Adakah radi27 orang tarekat?

    Emjay

    ReplyDelete
  34. Saudara EM,
    Islam itu sudah cukup lengkap..... apa perlu lagi ke tarekat?...


    ReplyDelete
  35. Alhamdulillah sekiranya sdr tidak bertarekat.

    Emjay

    ReplyDelete
  36. kalau selawat kita tinggalkan maka rumah kita juga bermasalah.... Saya sekali sekala buat maulid bersama isteri dan anak.... alhamdulillah anak kami sentiasa mengingati Allah dan rasul... Allah yang punya kuasa ke atas Jaafar Al barzanji. Digerakkan tangan, otak serta alunan merdu untuk kekasihnya... begitu juga burdah, hadrah al basyiri, maulid simtu dhurar....tapi kalau Allahswt tidak mahu maka tidak akan ada semua selawat. Dan tidak akan ada hiburan islam dalam dunia.

    ReplyDelete
  37. napelah nak gadoh gadoh agama dah lengkap jangan kurangkan dan jangan tambah ...sapa nak tambah atau kurang....dia jawap depan allah nanti...sapa takut allah dia dengar dan taat pada allah dan rasul...sahabat nabi yang paling faham dan taat ,kerana dialah maanusia yang pertama mengamalkan agama

    ReplyDelete
  38. agama dah lengkap ...jangan kurang ....jangan tambah ...nanti kena jawap depan allah..dengar dan taat ajelah....badwi kat padang pasir pun boleh faham takkan kita yang sekolah tak tau nak faham..sapa nak tambah/kurang biarkan...pasal depan allah nanti dia rasa pandai nak jawap

    ReplyDelete
  39. pasal tu kita kena tau apa perintah allah dan tau camne cara nabi amalkan....tinggalkan mane mane yang bukan sunnah nabi ,kerana ia bukan perintah dari allah... sunah nabi ,pasti dan mesti sama dengan quran.yang nak bagi pahala kan allah dan kalau bukan dari allah sapa yang nak bagi pahala.

    ReplyDelete
  40. Cantik sungguh pesanan dari sdr mbk88

    Emjay

    ReplyDelete
  41. salam,
    Kitab berzanji bukanlah kitab yg boleh di muliakan sprt Quran.Ianya adalah semata mata bait bait syair yg di susun oleh Jaafar barzanj yg dikatakan berfahaman Syiah oleh sesetengah ahli sejarah Islam.Ianya semata mata hiburan bukannya suatu amalan yang mendatangkan pahala apabila membacanya sebab isinya begitu banyak unsur kesyirikan,kekurafatan,tahyul dsbnya.Orang yg mempertahankanya adalah org yg dh berkarat dengan amalan tersebut sehingga tak dapat membezakan antara yg hak dan yg batil.

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum wbh

    Semoga Allah mematikan saya dan sdr atan63 dalam iman.

    Emjay

    ReplyDelete
  43. emjay kena masuk tadika belajar sikit sastera......

    ReplyDelete
  44. http://www.islam.gov.my/portal/lihat.php?jakim=894


    'Fahaman Wahabi Berasaskan Pemikiran Ibnu Taimiyyah' Oleh: Ghafani Awang Teh (JAKIM)

    Gerakan Wahabi diasaskan oleh Imam Muhammad bin Abdul Wahhab At-Tamimi (1703 – 1791 M) lahir di Uyaynah utara Riyadh di daerah Nejad Arab Saudi. Bapanya adalah seorang qadhi di Nejad yang berpegang kepada akidah Ahli Sunnah wal-Jamaah. Selain berguru dengan bapanya beliau juga berguru dengan ulama-ulama Ahlu Sunnah Wal-Jamaah di Mekah dan Madinah. Gurunya yang terkenal di Madinah ialah Syeikh Muhammad Hayat yang menulis kitab Al-Hashiyah ‘Ala Sahih al-Bukhari.

    Imam Muhammad bin Abdul Wahhab merupakan seorang ulama’ yang banyak dipengaruhi Mazhab Hanbali tetapi pegangan tauhidnya berasaskan fikrah Ibnu Taimiyyah dan Ibnu Qayyim yang juga bermazhab Hanbali. Beliau tertarik dengan pemikiran dua pemikir dan cuba menghidupkan kemabli konsep pemikiran Ibnu Taimiyyah dan Ibnu Qayyim.

    Ibnu Taimiyyah ( 1263 – 1328 M) adalah seorang pemikir besar umat Islam. Pemikiran Ibnu Taimiyyah menimbulkan bantahan beberapa ulama berfahaman akidah Ahli Sunnah Wal-Jamaah yang sedang menguasai pemikiran akidah pada masa itu sehingga ia di penjara, dilarang menulis dalam penjara dan akhirnya meninggal dunia dalam penjara di Damshik Syiria. Ibnu Qayyim (1292 – 1350 M) adalah juga murid kepada Ibnmu Taimiyyah.

    Secara umumnya Syeikh Mohammad bin Abdul Wahab muncul ketika pengaruh Mazhab Hanbali sedang merosot dan umat Islam pada masa itu banyak melakukan pencemaran akidah seperti khurafat, bid’ah dan wakil gabenor Turki pula terlibat dengan rasuah. Beliau telah melancarkan reformasi dan pembaharuan di semenanjung Arab dalam usaha membersihkan mengembalikan umat Islam kepada ajaran sebenar al-Quran dan Hadis Sahih Rasulullah s.a.w. Usahanya mendapat sokongan beberapa pemimpin kabilah Arab di Nejad.

    Berasaskan gerakan reformasi inilah maka ia beruasaha menghapuskan rasuah, segala macam bid’ah, khurafat dan pelbagai perbuatan yang membawa kepada syirik. Penegak-penegak fahaman Wahabi ini juga menamakan fahaman mereka sebagai kumpulan Salafi iaitu kumpulan yang tidak terikat dengan mana-mana mazhab seperti mana yang berlaku di zaman Rasulullah dan kepimpinan sahabat-sahabat selepasnya.

    Bagaimana pun terdapat juga penganalisis politik Arab bahawa gerakan Wahabi ini lahir sebagai usaha untuk membebaskan bangsa Arab dari pemerintahan Kerajaan Uthmaniah Turki yang menguasai negara Arab pada masa itu. Muhammad bin Saud (pengasas pemerintah Kerajaan Arab Saudi sekarang) telah memimpin kabilah Arab dan mendapat sokongan British berjaya memerintah Arab Saudi. Muhammad bin Saud dan pengasas fahaman Wahabi itu telah bersatu dalam usaha mengukuhkan kepentingan masing-masing dan usaha mereka berjaya. Kerajaan Uthmaniah Turki gagal mengawal kebangkitan Muhammad bin Saud dan perkembangan gerakan Wahabi kerana sibuk memnperkukuhkan penyebaran Islam di Eropah.

    Menurut sumber sejarah ulama Mekah dan Madinah pada awalnya menentang fahaman Wahabi di mana berlaku isu kafir mengkafir yang hebat di antara ulama Ahli Sunnah Wal-Jamaah dengan ulama Wahabi. Bagaimana pun gerakan Wahabi berjaya menawan dua tempat suci itu maka bermulalah fahaman itu bertapak kukuh.

    Pada prinsipnya fahaman Wahabi ini membuat terjemahan serta tafsiran al-Quran dan hadis sebulat-bulatnya mengikut fahaman pemimpin mereka serta ditegaskan dengan pendirian keras pergerakan itu. Mereka juga dikatakan menolak fahaman 4 Mazhab utama serta pegangan Ahli Sunnah Wal-Jamaah.

    Menurut K.H Sirajudin Abbas seorang ulama besar Indonesia dalam buku 40 Soal-Jawab Agama menyatakan konsep moden fahaman Wahabi antaranya adalah seperti berikut:

    . Dalam mempelajari ilmu Usuludin hendaklah berpegang kepada fahaman yang diasaskan oleh Ibnu Taimiyyah.

    . Di dalam amalan fiqh pula tidak berpegang kepada mana-mana mazhab malah boleh menampal antara satu sama lain (Talfiq).

    . Berpegang kepada sumber al-Quran dan hadis sahih sahaja tanpa berpegang kepada Ijmak dan Qias.

    . Melarang keras u

    ReplyDelete
  45. ape yang abg emjay faham mengenai bertawassul dgn nabi Muhammah S.A.W ?

    ReplyDelete
  46. Dalam sebuah hadith disebutkan bahawa Nabi Adam a.s. pernah bertawassul kepada Allah dengan perantaraan (kemuliaan) Nabi Muhammad s.a.w. Dalam al-Mustadrak, Imam Hakim mengatakan, telah menceritakan kepada kami Abu Sa'id Amr bin Muhammad bin Mansur al-'Adl, dari Abu al-Hasan Muhammad bin Ishak bin Ibrahim al-Hanzali, dari Abu al-Harith Abdullah bin Muslim al-Fihri, dari Ismail bin Maslamah, dari Abdul al-Rahman bin Zayd bin Aslam, dari ayahnya, dari abangnya, dari Umar r.a., bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:

    "Ketika Nabi Adam a.s. terlanjur melakukan dosa, ia berkata, 'Wahai Tuhanku, aku memohon kepadaMu dengan (perantaraan/kemuliaan) Muhammad untuk mengamouni dosaku.' Allah S.W.T. berfirman, 'Bagaimana mungkin engkau mengetahui Muhammad padahal Aku belum menciptakannya?' Adam berkata, 'Wahai Tuhanku, sesungguhnya setelah Engkau menciptakan dengan TanganMu dan telah Engkau tiupkan ruhMu kepadaku, ketika aku mengangkat kepalaku, aku melihat pada tiang-tiang Arasy ada tulisan 'La Ilaaha illallaah Muhammad rasuulullaah, (Tidak ada Tuhan yang berhak disembah selain Allah dan Nabi Muhammad itu utusan Allah).' Maka tahulah aku bahawa Engkau tidak menyandarkan kepada namaMu kecuali makluk yang paling Engkau cintai.' Allah S.W.T. berfirman, 'Engkau benar, hai Adam. Sesungguhnya ia (Muhammad) adalah makluk yang paling aku cintai. Berdoalah kepadaKu dengan (perantaraan) haknya. Sungguh Aku telah mengampuni dosamu. Dan seandainya bukan kerana Muhammad, pasti Aku tidak menciptakanmu."
    (Hadith tersebut diriwayatkan oleh Imam al-Hakim dalam al-Mustadrak; dan beliau mensahihkannya (Jilid II). Diriwayatkan juga oleh Imam al-Suyuti dalam al-Khashaa'ish al-Nabawiyyah (Keistimewaan Nabi), di mana Imam al-Suyuti juga mensahihkan hadith tersebut. Imam Baihaqi pula meriwayatkannya dalam kitab Dala'il al-Nubuwwah (Bukti-bukti Kenabian). Seperti diketahui, Imam Baihaqi tidak meriwayatkannya dalam hadith-hadith maudhu'. Hal itu ditegaskannya dalam mukadimah kitabnya. Hadith di atas juga disahihkan oleh Imam al-Qastalani dan al-Zarqani di dalam al-Mawaahib al-Ladunniyyah (Kurnia Ladunni) Jilid I.; juga oleh Imam al-Subki dalam Syifa' al-Saqaam (Mengubati Penyakit). al-Hafiz al-Haithami berkata, "Hadith tersebut diriwayatkan oleh Imam Tabrani dalam al-Ausath, tetapi dalam sanadnya ada orang yang tidak aku ketahui. (Majma' al-Zawa'id Jilid VIII).

    ReplyDelete
  47. Hadis ini tidak terdapat pun dalam koleksi hadis Bukhari dan Muslim.

    Koleksi hadis dari Imam Ahamad lagi lebih sejuta, nak pakai semua ke?

    Sedangkan setengah hadis yang sahih belum tentu lagi mutawatir, inikan pula hadis yang bila didengari atau dibaca pun amat kelihatan janggal ini.

    Kesimpulannya ialah "boleh pakai ke hadis ini?"

    Jumhur ulamak mengatakan bertawassuul dengan orang mati termasuk Nabi Muhamad SAW adalah SESAT!!. Yang tak setuju hanya orang dari aliran tareqat sahaja. Bagi orang tareqat, memulakan bertawassul dengan Nabi Muhamad SAW perlu sangat diterima pakai kerana sesudah itu mereka akan bertawassul pula melalui guru murshid mereka.

    Kalau bertawassul dengan Nabi Muhamad SAW dibenarkan dalam Islam, maka agama Islam sudah satu tapak menyamai agama Budhha. Sekarang ini penganut budhha bertawassul dengan Siddharta Gautama Budhha yang sudah lama mati. Ia juga satu tapak menyamai agama penyembah nenek moyang (ancestor) yang disembah sebagai satu tawassul kepada tuhan mereka.

    Emjay

    ReplyDelete
  48. Bertawassullah dengan Nabi Muhamad SAW sekiranya sdr nak SESAT!!

    Ahli sunnah wal jamaah menetapkan bahawa bertawassul kepada Nabi Muhamad SAW adalah sesat kerana mengambil selain Allah SWT sebagai sekutunya.

    Bacalah artikel saya bertajuk Akidah bahagian 5 di http://emjayjb.multiply.com/journal/item/10

    Kalau bertawasul dengan Nabi Muhamad SAW dibenarkan dalam Islam, maka tak salahlah selepas ini saya pun bertawassul dengan emak serta datok dan nenek saya yang sudah meningggal?

    Di Malaysia hanya orang tareqat dan penyokong mereka mengamalkan tawassul kepada Nabi Muhamad SAW dan guru-guru murshid mereka

    Emjay

    ReplyDelete
  49. abg emjay mengenai article yang sy de komen? leh abg emjay beri pendapat?
    http://emjayjb.multiply.com/journal/item/107
    http://emjayjb.multiply.com/photos/album/27

    sama2 kita menambah ilmu dan memperbaiki diri..

    ReplyDelete
  50. 1) bukankah pemikiran Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah byk mendapat tntangan dari pendapat ahli sunnah wal jamaah?
    2) bukan kah ada hadis yang mengatakan doa seseorg tu tergantung di antara langit dan bumi sehingga beliau berselawat kpd nabi Muhammad S.A.W?

    mohon yang salah di betulkan...

    ReplyDelete
  51. Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah? bukan kah beliau seorg fahaman wahabi?

    ReplyDelete
  52. kebanyakan abg emjay merujuk kpd Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah.... adakah abg emjay seorg wahabi....?

    ReplyDelete
  53. kenapa harus abg emjay mengutarakan soalan itu? adakah emak datok nenek abg emjay kekasih Allah? adakah mereka terjamin masuk syurga seperti Rasulullah? adakah emak datok dan nenek abg emjay semulia rasulullah? persoalan disini adalah bertawassul dgn Rasulullah?

    article yang abang emjay bg di hujahkan oleh Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah yang di tentang oleh ahli sunnah waljamaah ...... jd adakah ade kebenaran disitu?

    ReplyDelete
  54. jgnlah kita bertelagah sesama sendiri tentang perkara yg tidak pernah dibuat atau dilakukan oleh nabi dan para sahabat. akhirnya kita akan ditertawakan oleh org bukan islam. yg penting kita berpegang kpd al-quran dan hadis rasullullah. semasa hijjatu wada`, dlm khutbah yg terakhir nabi berpesan kpd umat islam supaya bertakwa kpd Allah dgn sebenarnya dgn kerjakan apayg disuruh dan tinggal apa yg dilarang, jadikan al-quran dan sunnah sbg panduan. yg jelas baca quran dpt ganjaran pahala dari Allah, tetapi baca berzanji belum pasti...kita tidak boleh mengagung-agungkan manusia melebihi Allah..nabi juga manusia spt kita yg diciptakan oleh Allah..cuma bezanya nabi muhammad adalah rasullullah pilihan Allah. kita manusia biasa. bagi saya isu ini bukan soal kafir mengkafir atau wahabi tetapi soalnya kenapa perkara yg tidak pernah dilakukan oleh nabi dan para sahabat kita lakukannya..kalau kita katakan kita adalah pengikut mazhab syafie, adakah amalan berzanji ini diajar oleh imam syafie? jika tidak siapa yg mengajarnya? kembalilah kpd al-quran dan as sunnah rasullullah. jgnlah kita bertelagah, mencaci, mengutuk dan mengherdik sesama sendiri. berdebat dan berbincanglah secara ilmiah dan bukan dengan emosi..semoga kita semua tergolong dikalangan orang yg beriman dan mendapat keredhaan Allah SWT. Amin....

    ReplyDelete
  55. Semoga Allah SWT mematikan kita dalam iman.

    Emjay

    ReplyDelete
  56. rasa macam nak jawab jer tapi walau banyak mana hujah yang diberi pasti akan ditentang selagi mana hidayah belum diberi oleh Allah lagi..solgambut, harp enta banyak buat kajian pasal Ibnu Taimiyyah..walhal banyak Ulama Ahli Sunnah mengambil hujah berdasarkan kitab Ibnu Taimiyyah..tak percaya boleh bli majalah yg der di pasaran Solusi..baca artikel2 dalam tu.dan perhatikan hujahnya..ana nak tanya..kalau ana kata pahala bacaan Quran jika diniatkan sedekah kepada s mati tak sampai kepada si mati, adakah anta nak melabelkan ana sebagai Wahabi juga?

    ReplyDelete
  57. (4159)- [2 : 613] حَدَّثَنَا أَبُو سَعِيدٍ عَمْرُو بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَنْصُورٍ الْعَدْلُ، ثنا أَبُو الْحَسَنِ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ بْنِ إِبْرَاهِيمَ الْحَنْظَلِيُّ، ثنا أَبُو الْحَارِثِ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُسْلِمٍ الْفِهْرِيُّ، ثنا إِسْمَاعِيلُ بْنُ مَسْلَمَةَ، أَنْبَأَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ جَدِّهِ، عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ: " لَمَّا اقْتَرَفَ آدَمُ الْخَطِيئَةَ، قَالَ: يَا رَبِّ، أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ لَمَا غَفَرْتَ لِي، فَقَالَ اللَّهُ: يَا آدَمُ، وَكَيْفَ عَرَفْتَ مُحَمَّدًا وَلَمْ أَخْلُقْهُ؟ قَالَ: يَا رَبِّ، لأَنَّكَ لَمَّا خَلَقْتَنِي بِيَدِكَ وَنَفَخْتَ فِيَّ مِنْ رُوحِكَ رَفَعْتُ رَأْسِي فَرَأَيْتُ عَلَىَ قَوَائِمِ الْعَرْشِ مَكْتُوبًا لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ، فَعَلِمْتُ أَنَّكَ لَمْ تُضِفْ إِلَى اسْمِكَ إِلا أَحَبَّ الْخَلْقِ إِلَيْكَ، فَقَالَ اللَّهُ: صَدَقْتَ يَا آدَمُ، إِنَّهُ لأُحِبُّ الْخَلْقِ إِلَيَّ ادْعُنِي بِحَقِّهِ، فَقَدْ غَفَرْتُ لَكَ وَلَوْلا مُحَمَّدٌ مَا خَلَقْتُكَ "، هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ الإِسْنَادِ وَهُوَ أَوَّلُ حَدِيثٍ ذَكَرْتُهُ لِعَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ فِي هَذَا الْكِتَابِ
    berkenaan hadits al mustadrak disini kutuliskan untukmu sifat2 perawi secara keseluruhan,
    1. abu sa'id seorang yang shaduq (jujur) dan haditsnya hasan (di bawah paras tsiqah...terpercaya)
    2. abu al-hasan sifatnya secara keseluruhan seperti abu said
    3. abu al-harits tertuduh dusta
    4. ismail shaduq tapi seorang yang keliru
    5. abdurrahman haditsnya lemah
    6. ayahnya (maksudnya zaid bin aslam) seorang yang tsiqah ...maksudnya seorang yang adil dan dhabith (maksudnya kuat ingatannya)
    7.datuknya (maksudnya aslam al-'adawi) seorang yang tsiqah sejak belum islam
    8. umar...tentunya al faruq amirul mukminin

    masalah hadits awak ini ialah perawi ke 3, 4 dan ke 5. Mengikut ilmu musthalahul hadits , dengan ada perawi ke 3 yg tertuduh dusta sahaja, sudah cukup haditsnya menjadi hadits maudhu'.

    semua penilaian adalah secara keseluruhan, jika merujuk kepada muhadits2 yg begitu banyak maka akan lebih jelas, tapi penat untuk ditaip. Masalah kita org islam ialah rujukan kita tidak sama , jika sama kita tak ambil tahu penilaian ahli jarh dan ta'dil tentang keshahihan hadits.... jadi kita berpecah belah.

    Ilmu yg penting ialah ilmu sumber iaitu al-Quran dan Sunnah dari kitab2 hadits ...dan di check keshahihannya . Suatu hadits dhaif boleh meningkat kepada hasan . Dan hadits hasan boleh naik jadi Shahih. Tapi hadits yang perawinya ada yang pendusta atau tertuduh dusta...walaupun ada dari jalur atau sanad yg lain maka ia tidak boleh darjatnya sampai bila2.

    Tinggalkanlah ilmu tasawwuf dahulukan ilmu hadits... nanti akan lebih jelas..

    ReplyDelete
  58. wahai solgambut check dulu baru sampaikan hadits2 anda. nanti orang lain pula kena checkan. Rasulullah saw bersabda, dari shahih Muslim " Cukuplah seorang itu dikira/ dilabel/ diterima sebagai seorang pendusta apabila ia menyampaikam apa shj yang ia dengar (fikirku sama juga maksud dgn "dapatkan", "baca" atau sebagainya.
    Dan hadits yg serupa maknanya secara mauquf dari Umar dan Ibnu Ma'sud juga ada dlm shahih Muslim bahagian Muqaddimah.

    ReplyDelete
  59. Semoga Allah SWT mematikan saya dan sdr anbyak dalam iman.

    Apa yang penting adalah "Tinggalkanlah ilmu tasawwuf dahulukan ilmu hadits... nanti akan lebih jelas.."

    Emjay

    ReplyDelete
  60. Assalamualaikum wbt

    Nabi Muhammad SAW bukan seperti manusia lain !
    Manusia lain tu bagaimana? Jika seperti manusia lain, manakan bisa namanya disebut didalam solat, syahadah ! Satu-satunya manusia yang diletakkan namanya didalam syahadah ! bisa memberi syafaat ! baginda bukan seperti manusia lain !

    ReplyDelete
  61. Golongan wahabi mana nak mengaku dia wahabi!!tidak salah bertawasul ke atas junjungan nabi yang mulia...atau mungkin emjay nak org bertawasul atas nma dia baru dia nak boleh terima...jangan lupa sungguhpun bidaah itu bukan perkara yg dilakukan oleh nabi tetapi bidaah itu terbahagi kepada 2 menurut pendapat ijmak ulamak...bidaah dholalah dan bidaah hasanah...bidaah yg sesat dan bidaah yang baik...kalau emjay xdpt terima pendapat ulamak bermakna darjat kau lg tinggi la drpd ulamak...berapa bnyk kitab yang kau dh karang!!!sampai pendapat ulamak semua kau nk bidas...hadis pun kau pandai2 nak tentukan yang mana betul yang mana salah...sedangkan ulamak dahulu banyak yang berguru dengan guru2 yang diiktiraf sanadnya sampai kepada Rasulullah...kau dh berguru berapa ratus org guru sampai kau nak bidas semua pendapat ulamak..sedangkan nabi bersabda Al-Ulamak warasatul anbiyak...ulamak itu pewaris nabi...nash697,guru2 agama ada berpesan xguna kita berdebat dengan puak wahabi ni...sebab memang deorg xkn terima pendapat daripada ulamak...hadis pun habis ditolaknya...kata nak mati dalam iman..nak masuk syurga...tapi kalau majlis yang memuliakan nabi pun xmau terima macam mana nak masuk syurga dengan syafaat nabi kelak...sungguh kamu org yang benar2 sombong dngn nabi saw...jangan berharap la pada syafaat nabi...Wallahua'lam

    ReplyDelete
  62. Orang tareqat memang begitu. Mereka menyangka boleh bertawassul melalui Nabi Muhamad SAW. Mereka dah hampir kepada orang Kristian hari ini. Orang Kristian nak berdoa boleh kepada Nabi Isa atau Allah SWT. Orang seperti hafiz812 ini sudah hampir dengan Kristian.

    Bukankah molek sekali kalau berdoa tu terus sahaja kepada Allah SWT? Ini tidak, orang tareqat membuat HUKUM baru iaitu kalau berdoa boleh melalui Nabi Muhamad SAW. Kan bodoh dan menyusahkan sahaja. Memang tidak selari dengan ajaran Islam yang mudah, ada apa-apa terus sahaja berdoa kepada Allah.

    Sayangnya orang seperti hafiz812 ini. Kita tidak usah masuk Kristian tetapi hanya dengan kalau berdoa tu kena berdoa kepada / melalui Nabi Muhamad itu sudah dikira samalah dengan orang Kristian.

    Emjay

    ReplyDelete
  63. Hahaha...Pandainya emjay buat lawak dalam lamannya sendiri....yang mungkin mencecah ratusan org membacanya setiap hari...Nak kata bodoh xjugak...tp memang BODOH la...lagi bodoh kalau mengkafirkan org muslim....sedangkan nabi melarang perbuatan tersebut...macam ni ka nk masuk syurga..nak mati dalam iman...hahahahahaha...apa itu cukup baik bg kamu...jika kamu ingin MENGKRISTIANKAN orang tarekat,bermakna kamu telah mengkristiankan sebahagian ulamak zaman dahulu...kerana ada dikalangan ulamak zaman dahulu mengamalkan tarekat...dan msih ada hingga sekarang pondok2 yg mengamalkan ilmu tarekat...jd kamu nk kata pondok itu mengamalkan ajaran sesat...sekarang kamu nak kata darjat kamu lebih tinggi dari ulamak pewaris dan penerus dakwah para nabi utk mentauhidkan Allah.......wahhh...hebat...mungkin kau rasa diri kau sedarjat dengan nabi kowt...sebab 2 pandai2 nak MENGKRISTIANKAN org lain dan tok2 guru...lagi la sayang seribu kali sayang....kesian gila kat kau emjay...hahaha...orang tarekat tidak la sampai mengagungkan nabi Muhammad saw seperti org kristian kerana orang kristian menganggap nabi Isa itu sebagai anak tuhan...(Son Of God)..TERAMATLAH beza jurang yang amat ketara antara tawasul muslim kepada nabi muhammad dengan orang kristian yg mengagungkan Nabi Isa sebagai The Son Of God...saya sedikitpun tidak menyentuh mana2 bahagian yang menyamakan Orang Tarekat dan Kristian dan saya xsangka ada jugak org yg sngt bodoh yang akan menggunakan hujahnya yg menyamakan kristian dengan orang tarekat...Weh Emjay,selama saya menemui pendebat2 terhebat dalam kalangan golongan Wahabi xpernah saya jumpa org wahabi yang sngt bodoh macam kau nie...hahahahahahahahaha....lawak sngt....keras perut gelakkn kau ramai2...nih kalau tok2 guru tngok laman kau tobat keluar berita orang gelak setengah mati....hahahaha...btw terima kasih la utk respon kau...terasa jugak kau rupanya...ingtkn x....haha...kesian seribu kali kesiaannnn.....dah la...xguna berdebat dngn wahabi paling bodoh pernah aku jumpa nie...baik aku gi cari wahabi yg tera skit guna hujah....yg berfikir sblum menulis sesuatu komen...xla aku dok gelak sorg2....bubbuy...wallahua'lam...

    ReplyDelete
  64. Ni lah orang tareqat si hafiz812. Abuya Al Arqam pun tareqat juga. Ayah Pin pun orang TAREQAT jugak. Si hafiz812 ini samalah dengan si Abuya juga, satu kapal kiranya. Tetapi mana Abuya nak mengaku amalannya tu SESAT.

    Biarkanlah si hafiz812 merasakan dirinya betul. Biarkan setiap kali dia berdoa dia berdoa dahulu kepada Muhamad SAW yang telah wafat dan juga berdoa dahulu kepada guru-guru murshid yang telah mati. Dia ni fahaman macam orang Kristian yang kalau nak bertaubat tu kena bertaubat dahulu kepada paderi-paderi Kristian (bodoh punya kerja).

    Saya adalah orang Islam yang kalau nak berdoa tidak perlu melalui /kepada Muhamad SAW (yang sudah wafat) dan guru-guru murshid yang sudah mati. Saya akan terus sahaja berdoa kepada Allah SWT.

    Biarkan si hafiz812 dengan tawassul gilanya. Bagi umat Islam lainnya biarlah berdoa terus kepada Allah SWT tanpa melalui Muhamad SAW dan guru-guru murshid yang sudah mati.

    Saya yang sekadar menyampaikan.

    Emjay

    ReplyDelete
  65. Assalamualaikum,
    Dlm al-Quran ada menyebut bahawa 'adakah sama manusia yg buta dengan yg melihat'
    Setiap manusia diberi darjat yg berbeza serta pemahaman yg berbeza.
    Semakin tinggi darjat seseorang semakin bertambah pemahamannya. Itu semua tidak mustahil atas kehendah Allah. Sesungguhnya Nabi Muhammad SAW sendiri telah mengatakan bahawa yg akan meneruskan dakwahnya adalah para wali. Mereka adalah insan yg terpilih yg mengetahui rahsia di dlm rahsia. Sedangkan pada zaman nabi Muhammad, Rasulullah SAW menggambarkan Ilmu hakikat dan makrifat itu sebagai “Haiatul Maknun” artinya “Perhiasan yang sangat indah”. Sebagaimana hadist yang dibawakan oleh Abu Hurairah bahwa Rasulullah bersabda :
    “Sesungguhnya sebagian ilmu itu ada yang diumpamakan seperti perhiasan yang indah dan selalu tersimpan yang tidak ada seoranpun mengetahui kecuali para Ulama Allah. Ketika mereka menerangkannya maka tidak ada yang mengingkari kecuali orang-orang yang biasa lupa (tidak berzikir kepada Allah)” (H.R. Abu Abdir Rahman As-Salamy)
    Di dalam hadist ini jelas ditegaskan menurut kata Nabi bahwa ada sebagian ilmu yang tidak diketahui oleh siapapun kecuali para Ulama Allah yakni Ulama yang selalu Zikir kepada Allah dengan segala konsekwensinya. Ilmu tersebut sangat indah laksana perhiasan dan tersimpan rapi yakni ilmu Thariqat yang didalamnya terdapat amalan-amalan seperti Ilmu Latahif dan lain-lain. Oleh kerana itu ilmu tersebut disembunyikan dari pengetahuan umum kecuali kepada sesiapa yg ingin tahu. Sememangnya setiap puisi ahli tasawuf mempunyai maksud yg kita org biasa faham sebagai salah, tetapi ada maksud lain di sebalik maksud tersebut. Sekiranya tuan-tuan ingin tahu rahsia disebalik rahsia tersebut maka hendaklah membersihkan hatinya. Pada mulanya tuan-tuan akan diuji dengan pelbagai rintangan, sekiranya tuan tabah dan redha atas semuanya serta sudah rezeki tuan dapat merasainya,nescaya tuan akan faham maksud setiap puisi tersebut. Sesungguhnya manusia memang akan bermusuhan dengan perkara yg dia tidak tahu. Sekian .

    ReplyDelete
  66. Oh lupa nak bagi tahu, nur muhammad yg dimaksudkan bukanlah muhammad yg telah wafat tersebut, itu rahsia Allah dan hanya org terpilih mengetahuinya, ayah pin bukanlah sebahagian dari mereka itu adalah pasti. Ilmu itu bukanlah boleh dapat melalui guru, saya boleh mustahil. Guru tasawuf hanya boleh tunjukkan jln sahaja. Ayah pin sesat kerana menggunakan akal fikiran semata-mata.

    ReplyDelete
  67. Oups salah tulis, saya boleh katakan. Hehehe typo

    ReplyDelete
  68. Ilmu itu merupakan hijab antara manusia dgn Allah kerana disebalik semua itu wujudnya sifat riak ,takbur dan sombong. Itulah syirik-syirik halus. Sekiranya dapat dihilangkan syirik-syirik halus tersebut maka akan terbukalah hijab manusia dengan allah dimana tuan akan tahu rahsia dlm rahsia.

    ReplyDelete
  69. Bergantung kepada rezeki masing-masing

    ReplyDelete
  70. Setiap org Allah telah tetapkan bahagian masing-masing

    ReplyDelete
  71. Sekiranya anda semua masih ingin menyangkal kata-kata saya bererti anda tidak beriman kepada perkara-perkara ghaib

    ReplyDelete